Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax stond 0-1 achter en het werd daar steeds stiller, dat is hier anders’

Laatste update:

Karim El Ahmadi was vorig seizoen een van de dragende spelers in het kampioenselftal van Feyenoord. De middenvelder blijft zich verbazen over de toewijding van de Rotterdamse supporters. “Het is bijna niet te beschrijven hoe mensen hier meeleven”, zegt de aanvoerder van Feyenoord in een interview met Voetbal International.

“Ik bedacht het me vorige week nog toen ik naar Ajax zat te kijken tegen die Noren, het stond 0-1 en het werd daar steeds stiller. Dat is hier anders”, stelt de Marokkaanse middenvelder, die naar eigen zeggen ook de andere kant kent. Zo maakte hij bijvoorbeeld ook mee dat de spelersbus werd opgewacht na een minder resultaat. “Feyenoord is voor veel mensen hier echt het belangrijkste in hun leven.”

Mede daardoor kwam Feyenoord vorig seizoen in de slotfase van het seizoen onder hoogspanning te staan. Tijdens de eerste kampioenswedstrijd tegen Excelsior werd er met 3-0 verloren. “De hele stad was oververhit. We hadden afgesproken ons niet te laten afleiden. Maar hoe doe je dat? Ik denk dat de tijd tussen de wedstrijden tegen Vitesse en Excelsior achteraf veel te lang was”, verklaart El Ahmadi. “Daar zat een vrij weekend tussen vanwege de bekerfinale. Het was ook nog eens vakantie in Rotterdam. Alles was hosanna.”

Uiteindelijk werd Feyenoord kampioen door een week later met 3-1 te winnen van Heracles Almelo. Dirk Kuyt en Nicolai Jörgensen waren volgens El Ahmadi vol vertrouwen, maar de middenvelder zelf was niet zo overtuigd. “Maar ja, echt alle scenario’s schoten de hele week door mijn hoofd. Een rode kaart, een paar ballen van Heracles die ineens erin vliegen... Ik sliep niet meer of heel kort. Drie weken lang die emoties zien bij die supporters en hen dan teleurstellen. Dat idee alleen al..”

Wordt Feyenoord dit seizoen opnieuw kampioen van Nederland?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Misschien zullen Ajax-fans hier aanstoot aan nemen, maar hij heeft gewoon gelijk.

We hebben hier in Rotterdam toch een fantastische aanhang, ben er echt trots op

30 augustus 2017 om 11:45

Haha ja...het is wachten op reacties als "kea wileen wit voetje halen bij het publiek".

Laat me jullie alvast voor zijn, dat heeft kea helemaal niet nodig, die is al populair genoeg zonder deze uitspraken.

30 augustus 2017 om 11:46

Om een of andere reden betrekken Feyenoord spelers er altijd Ajax bij. De aanhang vind dat nou eenmaal geweldig, het gaat er altijd in als zoete koek.

Hoe geweldig de Feyenoord aanhang komend jaar zal zijn, zal moeten blijken in de Europese campagne die voor Feyenoord nog moet beginnen. Bij Ajax ging de campagne dit seizoen dramatisch en ja, dat was zo ontluisterd, dan kan het stadion weleens stil vallen. Net de finale EL gespeeld, nu uitgeschakeld worden door Rosenborg, dat komt wel even aan bij de fans, daar wordt je wel even stil van.

30 augustus 2017 om 11:47

Ach ik snap ook niet dat mensen het raar vinden dat het stil valt bij tegenslag. Als ik slecht nieuws krijg sta ik meestal ook niet luidkeels te juichen.

30 augustus 2017 om 11:49

Lijkt wel of in de mediatraining in Rdam gezegd wordt: " zeg ook fd wat lulligs over Ajax dan ben je gelijk het binkie hiero". Wordt vanuit Adam vrijwel nooit over Fnoord gesproken en zo hoort het ook

30 augustus 2017 om 11:51

Hahaha dan moet jij ff de intervieuws van eind vorig seizoen gaan terugkijken.

30 augustus 2017 om 12:00

De afgelopen tijd wordt er in Amsterdam meer over Feyenoord gesproken dan andersom. Neem een Lasse Schöne vorig seizoen of Overmars de laatste weken, die meent over iedere Feyenoord-aankoop te moeten vermelden dat de desbetreffende speler niet goed genoeg is voor Ajax. Just saying. In Rotterdam zijn ze echt niet bezig met wat Ajax wel en niet inkoopt.

30 augustus 2017 om 12:05

Dan heb je precies 2 hele voorbeelden!! Knap hoor.

30 augustus 2017 om 12:08

Vorig jaar werd er door Ajacieden gesproken over Feyenoord in relatie tot een titelstrijd die tussen de twee teams ging. Overmars sprak over larsson omdat er naar gevraagd werd. KEA begint uit zichzelf over Ajax, als ze er niets mee te maken hebben.

Dat is het verschil.

30 augustus 2017 om 12:10

@claro:

haha ja hoor..

Bij Ajax en hun spelers gebeurd dit net zo veel! En er zijn zat spelers bij zowel Ajax als Feyenoord die op die manier willen scoren.

Maar hier schaar ik KAE niet onder. Hij zegt ook niks negatiefs ofzo, maar het is een Feyenoorder en dat werkt weer als een rode lap op Ajacieden hier..

30 augustus 2017 om 12:17

Iedere aankoop? Dat heeft Overmars 1 x gezegd omdat er gevraagd werd waarom Ajax Larsson niet gehaald had. Omdat Ajax hem niet goed genoeg vond voor Ajax was daarop zijn uitspraak en dat lijkt me logisch dat hij dat vind want anders hadden ze hem wel gehaald toch? Bovendien was het sowieso een rare vraag want Ajax had toch helemaal verder geen interesse? Gewoon de media die de boel een beetje wil opruien tussen Ajax en Feyenoord had ik het idee. Zo'n beetje de eerste opmerking wat Larsson kreeg te horen was dat Overmars hem niet moest, wat boeit dat nou?
Dat Lasse Schone de boel een beetje probeert op te zwepen in de kampioensrace is niks meer dan normaal. Dat probeert elke club die op de tweede plaats staat. Dat zijn ze bij Feyenoord niet gewend zeker aangezien men daar nog steeds over praat. Alsof dat anders was toen het om Psv en Ajax ging. Dat hoort er nou eenmaal een beetje bij hoor... als je daar al niet tegen kan ben je wel heel erg snel op je teentjes getrapt

30 augustus 2017 om 12:17

Hij suggereert dat Ajax fans hun club niet steunen als het minder gaat en dat dat bij Feyenoord heel anders is. Er zijn genoeg incidenten geweest tijdens de periode van financiele malaise bij Feyenoord die het tegendeel hebben laten zien. Het laatste grote incident is pas zestien maanden geleden.

En dat komt op mij over om een goedkoop wit voetje te halen bij de fans, maar goed, je mag het zelf anders zien. Google voorlopig maar eventjes niet op Maasgebouw en getrokken pistool, dan kan je nog heerlijk genieten van het hedendaagse succes.

30 augustus 2017 om 12:38

Nee hoor helemaal niet. Het is alleen opvallend dat elke Fnoorspeler het doet. Over Ajax komen jullie met 2 hele voorbeelden. Lees even wat Luca Andersen hierboven schrijft. Fnoord is altijd met Ajax bezig. Andersom niet.

30 augustus 2017 om 12:44

@claro2, omdat hij maar 2 voorbeelden noemt is het niet waar? Neem Klassen, Ziyech en Justin Kluivert dan... oh kijk eens aan, dat zijn al 5 voorbeelden. Heb je ze andersom ook?

30 augustus 2017 om 12:48

@speedy je bedoelt het maasgebouw?

Toen steunde ze de spelers nog wel maar de beleidsbepalers niet.

Ander voorbeeld Feyenoord verloor 10-0 van psv . De wedstrijd daarna in de kuip is het team volop gesteund en toegezongen. Denk dat bij ajax na een 10-0 dit geval niet was.

Maar ik wil eigenlijk helemaal niet zo naar het wel of niet steunen kijken. Hoe ik er tegen aankijk de laatste jaren. Ajax heeft een hele inhaalslag gemaakt en zeker bij de fanatieke aanhang zoals een 410 en f side wat nu samen is. Ze zijn heel divers in de liederen en heel duidelijk aanwezig.
Wat wel bedroevend is en dan ook misschien weer tekenend is dat er een verplichting van een x aantal wedstrijden nodig is om je plekje te behouden.
Dit is gewoon wel een enorm verschil dat zou Bij Feyenoord niet nodig zijn.
Maar wat ik aangeef ik zelf ben best gecharmeerd van het fanatieke gedeelte. Vind ook onder het stadion mooi bij de entrada. Ik hou ervan. De entrada is bij ajax echt uniek dat kan en is bij Feyenoord niet.

Feyenoord heeft gewoon een grotere vaste kern . Alle wedstrijden zijn al jaren uitverkocht en alle uitwedstrijden zijn ook uitverkocht. Ik hoop bij Feyenoord echt dat ze staanvakken gaan maken achter de goal zodat de muur nog intenser en fanatieker kunnen worden. Diversiteit is liedjes is bij Feyenoord niet heel hoog. Bij feyenoord willen ze geen songs van andere clubs nadoen. Uiteraard zijn er wel songs die bij meerdere clubs gebruikt worden echter is dat al van het verleden zo.

Dus Speedy maasgebouw had dus niet met steun te maken naar de spelers.
En wat KEA ook aangaf ik heb ook de andere kant meegemaakt als ze ontevreden zijn staan ze je op te wachten. Echter gebeurd dit in het hele land ook bij ajax.

30 augustus 2017 om 12:51

@SpeedyAFC,
Hoe hebben ze het team daarmee niet gesteund? Dat ze zich tegen het bestuur keerden stond buiten het elftal steunen... En Kea geeft zelf ook aan dat ze wel eens zijn opgewacht door de supporters... binnen in het veld zijn de supporters altijd trouw geweest. Jij met jouw Feyenoord haat kan dat niet ontkennen 😉

30 augustus 2017 om 12:52

Voorbeeld heet niet voor niets voorbeeld. Dat betekent dat je niet alle gevallen benoemd, maar slechts enkele. Maar goed, geloof wat je wil geloven. Ajacieden denken blijkbaar graag dat Feyenoorders altijd met hen bezig zijn.

30 augustus 2017 om 12:58

@bliek

Is het niet dezelfde beleidsbepaler die nu op de schouders gaat bij Feyenoord, de heer Gudde, de redder van Feyenoord?

Bij de 10-0 werd de selectie niet toegezongen maar opgewacht, pas na het verplichte gesprek van de trainer Been die de bus moest verlaten en ingesprek moest met een supporters afvaardiging werd de sfeer beter. Of wat dacht je van de verstoorde training, toen Feyenoord niet mocht winnen van Twente want anders kon Ajax misschien wel kampioen worden?

Verleden jaar februari hadden we nog de protest mars naar het Maasgebouw, de politie arresteerde honderden supporters. Het bestuur, Gudde en van Geel moesten hun biezen pakken was het motto geloof ik. Dezelfde mensen die afgelopen jaar op de schouders gingen als de redders van Feyenoord. Dezelfde van Geel die nu overal geroemd wordt om zijn uitstekende inkoopbeleid.

En Venovic's huisbezoekje is ook pas anderhalf jaar terug. Rome uit en thuis is ook niet zolang geleden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En het maakt mij niets uit, geef alleen maar aan dat wanneer het bij Feyenoord slecht gaat, het publiek ook begint te morren. Het is bij Feyenoord hetzelfde als bij alle andere clubs, er is geen verschil als hoe het er bij ons aan toe gaat.

Wat je met verplicht aantal wedstrijden bedoeld is me niet duidelijk, dat geldt niet voor thuiswedstrijden. Voor uitwedstrijden moet je houder van een uitkaart zijn. De vraag is vele maler groter dan het aanbod dus dan ben je inderdaad verplicht om een minimaal aantal wedstrijden te bezoeken, anders verlies je je uitkaart en krijgt een ander de kans.

30 augustus 2017 om 13:56

Ajax heeft gemiddeld genomen gewoon een ander publiek en dat is altijd al zo geweest. Ajax is van oudsher een club voor middenstanders en Feyenoord is een volksclub. Bij Ajax draai het bij de mensen vooral om goed voetbal en vermaak. Dat afgelopen jaar 95 procent zen seizoenkaart verlengde ondanks dat er geen prijs werd gewonnen zegt al genoeg, mensen waardeerde het goeie voetbal van Bosz vooral, ter vergelijking toen de Boer wel titels won met voetbal wat niet om aan te zien was liep de Arena zienderoog leeg. Bij Feyenoord zijn de randzaken naar mijn idee altijd belangrijk, kijk ons is uniek zijn, trouw, sfeer, de Kuip en weet ik veel wat ze er allemaal bijhalen, dingen waar een Ajacied allemaal een stuk minder mee heb.

30 augustus 2017 om 14:06

El Ahmadi begint uit zichzelf over Ajax? Heb jij bij het interview gezeten? Je weet hoe het werkt bij interviews? Waarschijnlijk heeft hij net als Overmars gewoon antwoord op een vraag gegeven het is alleen voor een artikel veel leuker om net te doen of het uit zijn mond komt zonder dat er de interviewer het gevraagd heeft. Of denk jij ook dat El Ahmadi zelf VI heeft gebeld om te vragen of hij alsjeblieft een interview mocht geven en wat over Ajax mocht zeggen, ik denk namelijk van niet.

30 augustus 2017 om 14:27

En Kluivert nu nog steeds, in elk interview die hij heeft praat ie over Feyenoord. Meneer vertelde laatst zelfs nog liever Feyenoord uit dan in het eigen stadion te spelen.

30 augustus 2017 om 15:20

Willem410 is hier de enige die wat zinnigs zegt in het kippenhok met haantjes die dit topic rijk is. Grote goedheden. Gaat het allemaal wel? Ajax en Feyenoord hebben een duidelijk ander type supporters, daarom identificeert de een zich makkelijker met Ajax dan met Feyenoord en andersom.

Wees nou eens trots op je eigen supporters, met hun eigen stijl, hun eigen liederen en hun eigen momenten waarop het stil is. Wat KeA hier zegt is trouwens pertinent onwaar, maar dat terzijde, dat gezeur over en weer houd je blijkbaar altijd.

Er zijn blijkbaar gewoon teveel domme mensen om dit ooit iedereen in te laten zien. Zucht. Als iedereen elkaars verschillen nou gewoon zou accepteren en in zou zien dat het niet gaat om wie het langst, vaakst, hardst of meest gevarieerd zingt dan zouden misschien ooit nog uitsupporters in een Klassieker toegelaten worden. Nee, men vindt het belangrijker om onderling een vete uit te vechten wie de beste is. Doodvermoeiend. Jullie verpesten het met z'n allen voor de intelligente minderheid die wel inziet waar het om draait.

30 augustus 2017 om 16:14

Lasse Schöne was toch echt wel vermaak vorig seizoen, leuke komische act waar Jiskefet nog wat van kan leren.
En hoe meer hij ging praten hoe slechter hij ging spelen tijdens de wedstrijden waar de prijzen verdeeld worden..

30 augustus 2017 om 16:36

Als je er nog meer vindt zal ik de interviews vd Fnoordspelers van de laatste 2 jaar opzoeken waarin Ajax wordt genoemd. In vrijwel elk interview wordt er een opmerking over Ajax gemaakt. Klaassen Ziyech Schone hadden het ook over di titelstrijd en zeker niet over waar Ajax allemaal beter in is. Of beter heeft. Of meer heeft of groter in is.

30 augustus 2017 om 17:22

Huisbezoeken veijnovic was 1 persoon die uit tbs kwam. Iets te makkelijk.
En geloof me hieruit blijk ook wel dat je Feyenoord cq supporters niet volgt. Een groot gedeelte gaat gudde niet op handen en voeten dragen.

Voor thuiswedstrijden moet je oo de f side minimaal 11 wedstrijden bezoeken anders word je kaart afgepakt mag je naar een ander bak.

Wat je doet is ook een verschil maken tussen bestuur en supporters alles wat je noemt is of was tegen bestuur gericht niet naar spelers toe.

Ajax en Feyenoord maar ook psv hebben eenmaal andere supporters ik zeg niet welk er beter zijn . Geef een bepaalde groep zelfs complimententen.

Ik vind zelf ook niet meer dan normaals dat je na een 10-0 in gesprek ga. Supporters zijn er altijd en gaan altijd mee betalen hoop geld mogen wat verwachten. En prima de steun kwam daarna gewoon weer.

Afgelopen seizoen had Ajax een meer dan prima seizoen echter hoe vaak waren er een hoop lege stoelen tegen de mindere clubs?
En hoe vaak bij Feyenoord?

En geloof me de cijfers die naar buiten komen die kloppen niet zijn verkochte kaarten en niet de werkelijk aanwezig supporters.

Er heerst eenmaal een ander cultuur bij Feyenoord en Ajax en dat heeft alles met verleden te maken en verwennerij..

30 augustus 2017 om 18:38

Je bedoelt de intervieuws eind vorig seizoen toen ajax in titelstrijd was met feyenoord? Nu is er nog geen sprake van titelstrijd dus ik snap niet waarom hij per se ajax als voorbeeld gebruikt. het was ook stil bij PSV toen ze verloren in de EL, maarja waarom zou hij het over psv hebben als je het over the most hottest topic in Dutch football kan hebben "Ajax". Waarom zouden ze het bij ajax in hemelsnaam over feyenoord hebben aan het begin van het seizoen, wij zijn op onze eigen missie en we zien wel of het feyenoord is of psv die meedoet tot het eind en dan kunnen de mindgames weer beginnen.

30 augustus 2017 om 11:47

Nee, hij heeft niet gelijk. Tegen Utrecht volgens mij een keer verloren was het stil, tegen Willem II 0-2 achter enkel een fluitconcert in de rust en de talloze keren dat Ajax Feyenoord in eigen Kuip vernederde was er van veel kabaal ook weinig sprake. Gewoon weer makkelijk punten scoren bij het Legioen. Wees gewoon trots op je eigen publiek zonder altijd maar de vergelijking te maken met Ajax.

30 augustus 2017 om 11:49

Ja, het viel inderdaad niet stil toen Dolberg vorig jaar de 0-1 binnenschoot in de Kuip. Pas toen Kuyt de 1-1 maakte werd men weer wakker. Is niet erg, maar doe niet alsof het op dat gebied zo anders is bij Feyenoord dan bij Ajax.

30 augustus 2017 om 11:52

Toch ben ik het er niet helemaal mee eens. In de Kuip kan het ook stil worden, vooral van spanning. De emoties zijn puur, of het nou vreugde, woede of angst is. Dan valt het ff stil, hoort erbij. Beter dan 90 minuten zang en hoempapa, wat er ook gebeurt.

30 augustus 2017 om 11:53

Nou het was een behoorlijke herrie toen excelsior de derde maakte zeg.

30 augustus 2017 om 12:15

Nou om eerlijk te zijn als het bij jullie lang gelijk staat is het muisstil.

30 augustus 2017 om 13:10

Ik vind eigenlijk niet dat hij gelijk heeft. Ik heb voor mijn werk 3 jaar bij elke thuiswedstrijd van Feyenoord gezeten. Dat was in de tijd dat Van Marwijk voor de 2e keer, Verbeek, Vlemmings en Been er trainer waren. M.a.w. niet bepaald de beste periode van Feyenoord. Drie dingen verbaasden mij.

Allereerst hoe stil het in het stadion kon zijn. Ook daar kon je een speld horen vallen bij tegenslag en werd de aanhang in Europese wedstrijden omver geblazen door het vak met bezoekers. Ten tweede waren er gedurende het seizoen net zo vaak als in andere stadions veel lege plekken. Uiteraard niet als PSV of Ajax langskwamen, maar tegen clubs uit het rechter rijtje zat het stadion verre van vol. Ten derde, en dat staat in relatie tot de twee voorgaande punten, bleef men het in de media maar hebben over het trouwe legioen, over de 12e man, over dat de supporters altijd achter de club blijven staan, De Kuip i.t.t. de Arena altijd vol zit, mensen nooit voor het eindsignaal naar huis gaan, etc.

Ik durf dus wel te zeggen dat dat imago enigszins wordt gecreeerd of (mocht dat ooit echt zo zijn geweest) in stand wordt gehouden. Net zo als (nagenoeg) elk bericht over Ajax gepaard gaat met arrogantie, elk bericht over PSV gepaard gaat met de rust rond de Hertgang, en elk bericht over Go Ahead gepaard gaat met het benoemen van het volksstadion aan de Vetkampstraat.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Feyenoord een prachtige club en gun ze echt succes, maar er wordt behoorlijk overdreven. Daarbij denk ik idd dat het tijd wordt voor F'noord om zich eens los te koppelen van de vergelijking met Ajax. Nergens voor nodig. F'noord is F'noord. Een trotse topclub dat zich lekker moet richten op zijn eigen signatuur.

30 augustus 2017 om 13:37

Ik snap het daadwerkelijk niet. Ik ben Psver, en tuurlijk wijst iedereen wel eens naar Ajax, dat doen zij ook. Maar waarom kan een Feyenoorder nooit gewoon zeggen dat hij het geweldig vindt bij Feyenoord, zonder het te vergelijken met Ajax. Je bent per slot van rekening kampioen geworden vorig jaar! Ga genieten

30 augustus 2017 om 13:49

We kunnen straks 6 wedstrijden kijken of kea gelijk heeft of niet...

Juist bij tegengoals wordt op Zuid 1 btw ook meteen ingezet. Daarbij heb ik helemaal niks met dat 'hondstrouw' gelul. Je mag gewoon kritisch zijn als het niet loopt en de instelling op het veld niet goed is. Maar misschien moet je eerst veel prijzen gepakt hebben, voor je wat te eisen hebt als publiek. Op die manier kan ik er wel inkomen.

30 augustus 2017 om 15:49

Mwha....heb genoeg wedstrijden in de kuip meegemaakt tegen Ajax waar het af en toe dood stil was en toen ze nog mochten jkomen je nog alleen maar Ajax hoorde:-) Wat een open deur dit interview.

30 augustus 2017 om 18:11

En dat mag ook zeker. Deel ook wel de mening dat ze Feijenoord trouwer en fanatieker zijn. Maar ga nou niet overdrijven met zn allen. Denk maar aan de dubbele beker confrontatie tegen Ajax jaren geleden. In de Kuip tegen de aartsrivaal, stadion niet eens uitverkocht. Daarnaast hoor ik het zo vaak gewoon stil zijn in de Kuip, net als elders. Verder zal je zien dat als Feijenoord nu 5 jaar achter kampioen wordt, het publiek kritischer zal worden. Dat zie je nu zelfs al een klein beetje gebeuren. Neemt allemaal niet weg dat KEA gelijk heeft, maar we hoeven ook niet te overdrijven met zn allen toch.

30 augustus 2017 om 19:34

Ach ja, als je bijna nooit wat wint word je al heel snel enthousiast. En dat mag ook hoor..

Fijn dat veel Feijenoorders zo vaak naar Ajax wijzen als ze een interview geven.

Overigens is het onzin dat het Ajax-publiek stil is als Ajax achter staat. Dat is iets van 10 jaar terug, maar is sinds de opbloei van 410 destijds helemaal verdwenen.

30 augustus 2017 om 11:47

Dat dacht ik ook meteen. Het is maar net met welke bril je kijkt. Ik zit ook wel eens objectief naar Feyenoord te kijken en dan valt me het gemor van de tribunes en de stilte ook wel eens op op tv bij een achterstand of slecht spel. In het stadion beleef je het waarschijnlijk anders (helemaal als speler), maar ik denk dat er niet veel verschil zit tussen Ajax en Feyenoord.

30 augustus 2017 om 11:49

Vorig jaar waren die rollen flink omgedraaid. Kan me vooral Schone herinneren. Neemt niet weg dat KEA dit niet hoeft te zeggen. Ik zie ook genoeg wrdstrijden waarin het publiek muisstil is. Ook Europees als de tegenstander minder/niet aanspreekt. Zoraya (4-3, goal Manu) was muisstil tussen de 3-0 en 3-3, alleen gemor op de tribunes. Bij de 4-3 een oorverdovend kabaal en feest. Als Ajax speelt tegen bijv Napoli zingen ze de kelen ook schor. Als Ajax speelt tegen Roda is het al snel stil(ler). Dat is bij Feyenoord niet anders.

30 augustus 2017 om 11:55

Vind dat ook altijd een beetje jammer. Bij PSV vind ik het echter vaak nog wel wat erger. De laatste keren dat ze daar kampioen werden ging het meer over het feit dat Ajax géén kampioen was geworden dan dat ze zélf kampioen waren geworden. En bij België richting Nederland: twee jaar geleden stonden ze op de avond dat Nederland zich niet voor het EK 2016 plaatste toevallig eerste op de wereldranglijst en betrok Kompany dat in een interview direct na de wedstrijd meteen op Nederland: 'hoe straf is het dat wij eerste van de wereld zijn en Nederland zich niet heeft geplaatst?'. Terwijl dat volkomen los van elkaar stond. Geniet gewoon van je eigen succes, wijs niet steeds zo naar anderen.

30 augustus 2017 om 13:46

Ja, net als dat PSV vorig jaar ging juichen dat Feyenoord kampioen werd. Die wedstrijd tegen Ajax, was iedereen blij omdat we 1 pot tegen Ajax hebben gewonnen. Dat heeft elke club tegen Ajax, en elke club tegen Psv, en Feyenoord. Maar dat Psvers gingen juichen dat vorig jaar Feyenoord kampioen werd, dat is onzin. Als je het meeste Psvers had gevraagd, hadden ze waarschijnlijk gezegd dat het ze niks uitmaakt, omdat PSV het zelf zo slecht deed.

30 augustus 2017 om 15:11

Welkom in een onderlinge kampioensstrijd. Was het dan echt zo lang geleden dat je was vergeten wat voor onderlinge spelletjes worden gespeeld? Dat Schöne er zo overtuigd van zei te zijn dat Feyenoord nog punten ging laten liggen leek eerder op onzekerheid dan op zelfverzekerdheid, dus het is maar net in welke hoek je gedrukt wil worden zeg. Bovendien is het dan relevant om over Feyenoord te hebben, nu totaal niet. Verder boeit het me niet zoveel, maar kijk gewoon naar de feiten.

30 augustus 2017 om 12:40

Slecht voorbeeld inderdaad. Ik zat in het stadion tegen de Noren. En direct na de 0-1 begon het publiek juist harder aan te moedigen.

30 augustus 2017 om 12:44

Opzich heeft hij gelijk dat het Ajax publiek stiller wordt bij een achterstand, maar ik vind dat bij Feyenoord niet veel anders eerlijk gezegd. Daar is het net zo goed stil als het 0-2 staat bij wijze van spreken. Feyenoord heeft een fantastisch publiek maar ook wel vaak alleen als het spannend is (0-0, 1-1) of als ze voorstaan.

30 augustus 2017 om 14:06

Achja, dat is hetzelfde als de praatjes van de Ajacieden vorig jaar. Die waren er zo overtuigt van dat Feyenoord het ging laten liggen, en dat hun kampioen werden.

Ziyech notabene enkele weken terug nog. Ajax was als team verder dan Feyenoord en Psv. Of herinner je het tenenkrommende interview met Justin Kluivert nog? 'het is nu de vader van Justin Kluivert in plaats van de zoon van Patrick Kluivert.' Misselijkmakend gewoon, Justin mag de schoenveters van zijn vader nog langer na niet strikken.

30 augustus 2017 om 15:13

Ja, maar is dat zelfverzekerdheid of onzekerheid? Volgens mij het laatste. Als je dat nodig hebt om nog kampioen te worden dan is dat voor Feyenoord volgens mij alleen maar een bevestiging dat ze goed bezig zijn. Ik snap dan ook niet waarom iedereen daar zo happig op is. Dit van KeA daarentegen, is totaal irrelevant.

Vind niet dat je als Feyenoorder zijnde moet vergelijken en andersom. Ook al staat Feyenoord 0-1 achter wordt het stiller in de kuip dan dat ze 2-0 voor staan. Dat is logisch.

30 augustus 2017 om 11:55

Is dat logisch? Mensen zeiken vaak op de sfeer van PSV, maar zij zingen juist wanneer hun ploeg het nodig heeft en ze achter staan. In Eindhoven proberen ze niet constant te zingen, maar wanneer de ploeg het nodig heeft. Ik vind dat persoonlijk veel beter.

30 augustus 2017 om 12:47

Laat me niet lachen joh, in het Philips kun je ook vaak zat een speld horen vallen als ze achter staan. Doe nou niet ineens of die helemaal los gaan om achter de ploeg te staan als ze achter staan. En ja, ook in de Kuip en de Arena is het over het algemeen stiller als ze achter staan dan als ze voor staan.

Tsja El Ahmadi zoekt voorbeelden die hem uitkomen. Dat het niet stilviel tegen OGC Nice toen Ajax op achterstand kwam komt hem even niet uit om te benoemen. Dat het afgelopen seizoen toch wel erg stil werd in de Kuip toen Ajax op voorsprong kwam vergeet hij ook even te melden. Hiermee wil ik geen afbreuk doen aan de passie waarmee het legioen doorgaans meeleeft met de club. Maar laten we niet doen alsof het in de Kuip altijd een heksenketel is nadat de tegenstander langszij is gekomen.

30 augustus 2017 om 13:04

Dus omdat mensen subjectief zijn, moet je wat ze zeggen in een interview maar met een korrel zout nemen? Dat is echt een gevaarlijke hersenkronkel.

Wat mensen in een interview zeggen heeft betekenis. Als Trump zegt dat Mexico hun moordenaars en verkrachters naar de USA stuurt dan zegt dat wat over hoe hij denkt, en guess what? Het heeft nog gevolgen ook.

Natuurlijk een heel andere situatie, dat snap ik ook wel, maar het feit dat El Ahmadi hier Ajax aanhaalt geeft aan dat hij óf niet beter weet óf gewoon wat zieltjes wilt pleasen. Dat heeft niets met korrels zou te maken.

nou el ahmadi het is ook vaak genoeg zo dat je het legioen gewoon helemaal niet hoort in het kader van 'only sing when you win'.
wel is het zo dat áls je ze hoort, echt het hele stadion meedoet, dat is wel echt iets unieks en is indrukwekkend. hetzelfde was met ajax in hun europese campagne afgelopen seizoen. prachtig

wat mij betreft is de sfeer in nederlandse stadions maar matig. kunnen een voorbeeld nemen aan duitsland. genoeg stadions gezien daar en man man man wat een kabaal maken die de gehele wedstrijd.

30 augustus 2017 om 11:56

Tja, het is maar net met wie je het vergelijkt. Nederland zit gewoon in de top qua sfeer, hoger dan Engeland en Spanje bijvoorbeeld. Alleen Duitsland en een paar oostbloklanden hebben meer sfeer.

Dan zou ik als ik hem was even een wedstrijd bezoeken. Ik was bij de wedstrijd van Ajax - Rosenborg en na die 1-0 waren alles behalve stil. Maar beetje provoceren is altijd leuk he.

Wat ik nooit begrijp is dat Feyenoord spelers vaak bij interviews over Ajax praten. Begrijp me niet verkeerd maar dat valt me gewoon op. Ook bij vrienden van mij die voor Feyenoord zijn gaat het bij hun binnen 3 zinnen over ajax. Wie in Nederland de fanatiekste aanhang heeft is geen discussie. Feyenoord. 100%. Helaas gaan ze in hun fanatisme weleens over de grens.

30 augustus 2017 om 12:01

De slechte periode zit bij Feyenoord erg diep. Nu het succes er weer is, zal het wel langzaam gaan veranderen maar het zal waarschijnlijk nog even duren. Succes maakt supporters blij, dan is alles geweldig maar ook Feyenoord zal in de toekomst weer tegenslagen te verwerken krijgen. We zullen zien hoe dan fans dan reageren.

El Ahmadi vindt zijn supporters nu de allerbeste maar toen anderhalf jaar geleden de fans een huis bezoekje brachten aan zijn collega Vejinovic, toen was het wel even anders. Of zes jaar geleden, tijdens het dieptepunt van de financiele malaise bij Feyenoord toen ze een pak slaag kregen bij Psv, toen stonden de fans de bus op te wachten en dat was niet om het elftal te steunen. En zo zijn er genoeg incidenten geweest toen het een stuk minder ging.


30 augustus 2017 om 12:25

En zo zien we het ook bij Ajax, soms staan we met zijn alle achter de ploeg en trilt het stadion, soms zijn we zo gedesillusioneerd dat we even stil vallen. Soms schaam ik me voor onze eigen fans, zoals met de Vermeer pop maar andersom zal ik ook de wedstirjd thuis tegen Twente mijn hele leven niet meer vergeten.

En zo gaat het bij alle clubs, ook bij Feyenoord. We hebben hoogtepunten met de fans en we hebben dieptepunten met de fans. En succes is daar een belangrijke factor in.

Ik beweer niet dat het anders is, het is El Amhadi die in de roes van het succes vergeten is wat er in de periode 2010 tot begin 2016 allemaal gebeurt.

30 augustus 2017 om 15:57

@frtorres

Ik vind het altijd mooi hoe dingen een eigen leventje gaan lijden. Die wedstrijd tegen VVV na de blamage in Eindhoven is er zo eentje. Jij zegt "tot de nok gevulde kuip", de statistieken zeggen 41.600 toeschouwers. Dat seizoen waren er tegen Heracles onder andere 47.000 toeschouwers. Dan zat het tijdens VVV dus bij lange na niet tot de nok vol. Ja, de sfeer was uitstekend die wedstrijd. Maar doe niet alsof Rotterdam massaal uitliep om de club te steunen, want er konden er nog wel een paar duizend meer in.

30 augustus 2017 om 12:05

Er zijn er die dat doen, net zoals er andersom Ajacieden zijn die dat doen. Misschien zat jij afgelopen seizoen onder een steen, maar alleen Lasse Schöne al heeft meer over gesproken dan de hele Feyenoord-selectie bij elkaar over Ajax..

30 augustus 2017 om 12:10

Lasse sprak alleen over Feyenoord in de laatste paar weken toen het weer een beetje spannend werd. Let er maar eens op. Het zal je verbazen.

30 augustus 2017 om 12:11

Onzin. Dat was voor de wedstrijd tegen Feyenoord. Psychologische oorlogsvoering. Dat hoort erbij. Dit daarentegen heeft niks psychologische oorlogsvoering te maken.

30 augustus 2017 om 12:22

Selectief geheugen? Wekenlang deed de beste man dit, heel irritant.

30 augustus 2017 om 13:22

Er was vorig jaar een titelstrijd, dus hadden beide clubs het over elkaar. Nergens zei Schöne dat Ajax betere supporters heeft dan Feyenoord.

Ik diezelfde beste man horen als feyenoord een mindere periode meemaakt, en dan naast al dat gejuich in de kuip ook andere dingen naar boven komen. Zoals persoonlijke bedreigingen en opgetrokken pistolen in maasgebouw. Het gaat nu goed, en dat moet je koesteren, maar hij is vaak heel ongelukkig in de media. Ik moest me ook ergeren inzake zijn berichtgeving over tragedie nouri. Hij is vaal te eenzijdig en mist iedere vorm van realiteit.

30 augustus 2017 om 12:11

Dat hij NL graag zo ziet. Refererend aan saamhorigheid tussen verschillende bevolkingsgroepen. Maar hij vergat daarbij dat men in NL sommige bevolkingsgroepen kritisch aankijkt, vanwege bepaalde gebeurtenissen. En dat het niet komt omdat men uit nature afkeer kent richting andere groepen in de samenleving. Ook hier was hij weer te subjectief. Benadruk dan ook de misstanden die binnen bepaalde groepen in samenleving spelen. Dat durft hij weer niet.

30 augustus 2017 om 12:29

Eens. Maar dan moet je niet het een zeggen en ander niet.

Waarom maken ze zich in Rotterdam toch altijd zo druk om Ajax?

30 augustus 2017 om 12:07

Alleen al dat hij zegt dat dat Feyenoord het belangrijkste in hun leven is wat een onzin zeg, ik heb al ruim 25 jaar een seizoenkaart maar er zijn toch echt veel belangrijker dingen in het leven dan voetbal hoor .

30 augustus 2017 om 12:41

Passie is wat anders hoor , volgens mij is het zo dat als mij vrienden en familie en kleinkinderen gezond zijn belangrijker dan alle voetbalclubs in de wereld hoor , het is tenslotte maar een spelletje en elkaar een beetje neten moet kunnen dat doen ze bij mij ook maar verder is het toch totaal onbelangrijk als Ajax over een week van Zwolle verliest dan is dat jammer maar de wereld vergaat voor mij dan echt niet hoor .

Ik word zo ontzettend moe van dit soort slap gelul. Altijd maar een sneer naar Ajax proberen te geven in interviews.

Iedereen weet heus wel dat men in Rotterdam een trouwe supportersschare heeft. Ik snap niet dat de vergelijking met Ajax dan weer moet komen. Is dat dan toch een soort opkijken naar? Misschien niet, maar het is wel apart. Daarnaast het ik vorig jaar Feyenoord-Ajax gekeken (1-1). Na de 0-1 van Dolberg kon je een kwartje horen vallen. En dat is geen sneer, dat is gewoon een natuurlijke reactie van spanning en zenuwen.

Ach, is het weer zover? Moet er weer benadrukt worden hoe fantastisch de fans in Rotterdam zogenaamd zijn en dat ze 'de beste fans van Nederland' zijn?
Beiden zijn aantoonbaar onjuist overigens. Ook bij Feyenoord komt het vaak genoeg voor dat het stadion lange periodes doodstil is of zelfs hun eigen spelers uitsluit. Zo waren mijn medesupporters toch echt als enige te horen vrijwel de hele wedstrijd toen we met 1-4 in de kuip wonnen. En zo zijn er meer voorbeelden...
Ik word een beetje moe van al die opgeklopte verhalen in de media en a l die zelfpijperik door het legioen. Dan heb ik meer respect voor de nax-fans eerlijk gezegd. Daar zat het zelfs in de 1e divisie wekelijks vol en die doen heel wat minder aan zelfpijperij.

30 augustus 2017 om 12:59

Als je in t stadion zit is t echt niet zo stil. Zo hoor je ook vaak de uitsupporters zingen op tv terwijl je die in t stadion alleen in aangrenzende vakken hoort. Is een erg vertekend beeld van de werkelijke sfeer. Het is niet voor niets dat veruit de meeste spelers aangeven dat de Kuip het meest magisch is om te spelen in Nederland.

30 augustus 2017 om 13:07

Ik ben meerdere keren naar Feyenoord-vitesse geweest waarvan twee keer op compleet andere locaties in het stadion dan het uitvak en in alle gevallen vond ik de sfeer tegenvallen. Dat terwijl er zelfs een dikke overwinning van Feyenoord tussen al die wedstrijden zat. Dus het excuus dat het vertekent is kan ik op basis van mijn eigen ervaringen wel ontkrachten.

Overigens begrijp ik wel wat je bedoeld. Ook bij ons is het vaak zo dat zuid de he ke wedstrijd zingt maar dit op tv of aan de overzijde niet of nauwelijks te horen is. Dat schijnt met de manier waarop bepaalde stadions gebouwd zijn te maken.

Wat bijzonder dat ieder voorval met Feyenoord-supporters ruimschoots in de media komt en door Ajacieden nog jarenlang wordt opgerakeld, terwijl ik zelden iets gehoord heb over bijvoorbeeld het bedreigen en het bekladden van het huis van Cerný, nadat hij in de wedstrijd tegen de Graafschap een grote kans miste. Iedere club heeft idioten rondlopen, ook Ajax en PSV (muntjes gooien naar zigeuners, serieus?)

Hetzelfde verhaal afgelopen mei, na het verlies tegen Excelsior. Ik was die dag in het centrum van Rotterdam en een klein groepje hooligans, waarvan niet eens allemaal Feyenoorder, werd gewelddadig en zocht de confrontatie met de ME. Een paar tientallen mensen. Wat zie en hoor je vervolgens overal? Feyenoordfans "slopen" hun stad. Met geen woord wordt gesproken over het feit dat bijna 200.000 supporters zich normaal gedragen en gewoon na de wedstrijd rustig naar huis zijn gegaan. Bij andere clubs hoor je dit niet, terwijl daar net zo goed dingen gebeuren.

30 augustus 2017 om 12:29

Het is overal hetzelfde, fans hebben veel binding met hun club, vaak meer dan de spelers die na een of twee jaartjes alweer weg willen. Bij ons komt het af en toe hard aan wanneer het zwaar tegenvalt en dan willen er nog weleens fans over de schreef gaan. Maar dat is bij alle grote clubs, ook bij Feyenoord. En daar zijn de fans echt niet beter of trouwer dan de fans in Amsterdam. Daarvan zijn genoeg voorbeelden van afgelopen jaren te geven.

30 augustus 2017 om 13:01

Wel trouwer. Lager no-show %, seizoenskaarthouders hebben deze gemiddeld langer bij Feyenoord. Stadion zit voller als het slecht gaat. Je kan me veel vertellen, maar de supporters zijn wel trouwer. Dat is verder geen prijs of kwaliteit, maar gewoon een waarneming.

30 augustus 2017 om 13:09

Waar waren al die fans eind jaren 80, begin jaren 90 dan? Toen was de kuip vaak behoorlijk leeg (in de jaren 80 zelfs regelmatig maar 15000 man).

30 augustus 2017 om 13:15

Dat is niet waar, tijdens de crisis was de Kuip regelmatig heel slecht bezet, de beztting in die jaren was bij Aajx veel beter. Wat je met trouw bedoeld, is mij niet duidelijk. Ajacied ben je voor het leven, ik ken geen enkele Ajacied die supporter werd van een andere club omdat de prestaties tegenvielen en ook wij hebben een periode van zeven jaar zonder titel gehad. Elk jaar verkopen wij de meeste seizoenskaarten van alle clubs.

No-show is bij ons hoger maar dat komt omdat het rechtrijtje standaard altijd de bus parkeert voor het eigen doel en daar wordt je af en toe ook niet vrolijk van. Dan komt het weleens voor dat de thuis wedstrijd tegen VVV e.d. laat schieten zeker als je ook andere verplichtingen hebt. Als Feyenoord nu vier keer op rij kampioen wordt, ga je dat ook in de Kuip zien, zeker van fans die van heel ver moeten komen.

Bij Ajax is het mij nooit gelukt om in al die jaren een plek op de eerste ring te krijgen, supporters gaven hun seizoenskaart niet op. Ik heb het jarenlang geprobeerd om van de tweede ring te verhuizen. Pas met het nieuwe rpijsbeleid van Ajax komen er plekjes vrij.

30 augustus 2017 om 13:49

Tijdens de crisis was de Kuip helemaal niet slecht bezet. Zat toen gemiddeld rond de 41.000 man. De toegestane capaciteit was destijds geloof ik nog 43.000. Ik weet niet hoe je aan je gegevens komt, maar het klopt niet.
Ajaxsupporters hebben gemiddeld relatief kort een seizoenskaart.
Feyenoord had misschien uitschieters naar beneden van rond de 35.000 man. Bij Ajax zaten er tegen NEC op een gegeven moment 22.000 man omdat het niet lekker liep.je ziet daar wel vaker dat als t even minder gaat of het weer slecht is mensen afhaken. Dat is geen schande. Maar het geeft wel iets aan.

30 augustus 2017 om 13:50

Echt waar? Ga je 30 jaar geleden vergelijken met nu? Ik weet niet wat mensen 30 jaar geleden deden en waarom....
Het feit dat je 30 jaar terug moet om een punt te maken geeft ook wel wat aan...

30 augustus 2017 om 15:31

Maar kerel, wat doet het er toe? Iedereen kan zien dat de Arena eerder leegstroomt dan De Kuip als het tegenzit. Dat heeft te maken met het verschil in type supporters dat er zit en dat heeft allemaal met maatschappelijke factoren (van voor en na de oorlog) te maken. Iemand die zegt dat Ajaxfans over het algemeen trouwer zijn dan Feyenoordfans zijn wat mij betreft niet serieus te nemen.

Echter, waar het om gaat is dat zodra er een slecht woord gerept wordt over Het Legioen dan is iedereen er als de kippen bij om dat te ontkrachten. Het stadion is altijd uitverkocht, Het Legioen blijft altijd zingen, etc. Dat zijn gewoon dingen die niet waar zijn maar wel beweerd worden. Ik durf zelfs te zeggen dat het over 90 minuten stiller is in De Kuip dan in De Arena. Daarmee zeg ik niet dat Ajaxfans trouwer zijn, maar simpelweg een andere stijl van support hebben. Dat is toch logisch dan?

Elke supportersgroep heeft z'n voor- en nadelen. Die van Ajax zijn, doordat ze meer verwachten en over het algemeen hooghartiger, kosmopolitischer en uit hogere sociaal economische klassen komen ook minder trouw, die van Feyenoord hebben door het industriële karakter van de club sinds oudsher supporters uit lagere sociaal economische klassen, is een volksclub, zijn daardoor trouwer maar daardoor trekt het karakter van de club wel meer 'tokkies' en agressiever publiek aan. Waarom wordt dat niet gewoon van elkaar geaccepteerd? Het is mij werkelijk een raadsel.

30 augustus 2017 om 16:28

@feye88

Pakken we de gegevens van 2015 er even bij:

Bezettingsgraad Eredivisie

Club Stadion Capaciteit gem bezetting Bezettingspercentage
Ajax Arena 53.346 49.990 94%
Feyenoord De Kuip 51.117 45.320 89%

En voila, weer een mythe ontkracht.

Ik support Ajax maar zie Feyenoord als favoriet voor het kampioenschap dit jaar.
Ze hebben eigenlijk een hele goede transferzomer gehad, in tegenstelling tot Ajax en Psv. De backs zijn goed vervangen met Haps en Diks en verder missen ze eigenlijk alleen Kuyt; in plaats van Elia hebben ze Boetius en Larsson nu erbij, en verder ook nog St Juste en Amrabat gehaald.
Ja, ze gaan CL erbij spelen maar verwacht niet dat ze overwinteren en de selectie is ook wat breder geworden dan vorig jaar.
Daarnaast weten ze nu hoe het is en staat er veel minder druk op omdat ze vorig jaar al voor het eerst sinds lange tijd kampioen zijn geworden.

Het eeuwige gezeik. Net alsof ik als Ajax fan een wedstrijd minder intens beleef? Mocht Ajax 18 jaar lang moeten wachten op een titel dan word de sfeer vanzelf anders in een stadion. Ajax Lyon vorig seizoen was een magische en fantastische sfeer waarin iedereen helemaal los ging. Ik kan me niet voorstellen dat tijdens Feyenoord vvv of een Feyenoord Groningen het dak er volledig afgaat in de Kuip.

30 augustus 2017 om 12:32

Prcs dat. Feyenoord had jarenlang niets om mee te pronken behalve trouwe supporters. Ajax en psv leggen daar minder nadruk op, omdat ze bezig zijn met titels en bekers te vieren. Dat is niet lullig bedoeld, maar het is de realiteit.

Mooi om zo een legioen te hebben. Maar geen rede om ajax erbij te halen. en dan is zijn conclusie nog gebaseerd vanaf de tv beelden/geluiden...

Nog een stuk of 8 selectie spelers te gaan over hoe goed Feyenoord wel niet is en hoe slecht met name Ajax. Ben blij dat we dit bij Ajax niet nodig hebben om een wit voetje te halen, dat kan alleen door goed te voetballen.

30 augustus 2017 om 13:03

Weet je t zeker? Ik zou de uitspraken van o.a. Klaassen en Schone van afgelopen seizoen maar even negeren dan.

30 augustus 2017 om 13:19

Maar dat neemt niet weg dat de supporters dat vaak minder waarderen dan de Feyenoorders. Die worden vaak helemaal dol wanneer Ajax te kijk wordt gezet, terwijl men bij Ajax vaak enkel dol wordt van fantastisch spel. Maar ben je een minder trouwe of enthousiaste fan als je kritischer bent?

Karim heeft groot gelijk. Het beste publiek is toch echt het legioen. Je ziet meteen aan de reacties dat er toch een kern van waarheid in zit anders zou je hier alleen maar om lachen.

Wat een onzin de laatste jaren is de arena niet meer stil en ja als je tegen Rosenborg 5 min voor tijd achter komt dan is het wel gedaan met de sfeer. We zullen wel zien dit jaar in de kuip als ze 1-0 achter staan.

Klopt. Uit bij Excelsior gingen die Feyenoord supporters echt tekeer toen ze eenmaal achterstonden. Haha. Muisstil was het.

Gezien de groep waar Feyenoord in speelt, zullen er zeer waarschijnlijk situaties ontstaan waar ze thuis met 0-1 achterkomen. Ook zij zullen daar ongetwijfeld stiller van worden.
En als je voetbalclub het belangrijkste is in het leven van een Feyenoordsupporter, ben ik blij dat mijn leven iets meer te bieden heeft dan voetbal. Maar goed, denk dat dit bericht zeer gewaardeerd wordt in RTM e.o. Ik vind het grote onzin.

Makkelijk om zoiets te zeggen. Bij elke club lopen echte fans rond. Mooi om te zien hoe ze achter hun club gaan staan (wat je bijvoorbeeld bij Feyenoord mooi ziet maar ook bij Ajax) met als mooiste toch wel BVB en Liverpool.

Ach, in de Kuip is het niet anders dan in de andere stadions hoor. Toen Vitesse er een paar seizoenen geleden met 4-1 won heb ik daar ook niemand gehoord, wat ook gewoon logisch is. Na een doelpunt gaat het er goed op, maar dat hele legioen is ook wel overrated.

Slecht gekozen titel die zeg. Het stuk gaat over Feyenoord maar blijkbaar moet die ene keer dat Ajax genoemd wordt gelijk de titel halen. Iets over een gekleurde bril?

Kenmerkend dat Feyenoorders zich zo verheven voelen boven de rest van Nederland. Hun stadion is magisch, maar de bezoekers zijn niks meer of minder dan de supporters van anders clubs.

30 augustus 2017 om 13:38

Haha ja dat komt altijd terug. Evenals Ajacieden die zichzelf verheven voelen boven de rest! Maakt het toch juist ook weer mooi niet? Zeker nu Feyenoord sportief weer staat waar het hoort.

30 augustus 2017 om 13:46

Ook dat is Feyenoord eigen, meteen wijzen naar Ajax wanneer het over hun gaat.

30 augustus 2017 om 13:50

Kanme vergissen maar noem je me nou een Feyenoorder? :O

Altijd refereren aan Ajax, dat betekent dat je dat als standaard ziet, de lat waarmee je jezelf identificeert. Een mooier compliment kun je een club niet geven. En daarom zal Ajax altijd de grootste zijn van Nederland. Heerlijk ik als Ajacied geniet hiervan. Maar ik moet 'm wel gelijk geven, voor Feyenoorders is de club echt hun alles. Ook bij Ajax vind je dat soort supporters maar ik heb het idee dat het in Rotterdam erger is. En ik hoop echt dat ze het goed gaan doen in Europa maar ik denk persoonlijk dat ze er genadeloos afgaan. Ze hebben geen Champions League waardig elftal. Maar voor het Nederlandse voetbal zou het mooi zijn want ook ajax profiteert daar uiteindelijk van.

30 augustus 2017 om 14:15

Altijd ja? Dan lees je heel weinig interviews van Feyenoordspelers. De rest van je reactie is dus niet gebaseerd op feiten.

30 augustus 2017 om 15:15

Door dit soort arrogant en ongefundeerd gewauwel wek je bij de rest van Nederland precies antipathie op.

30 augustus 2017 om 16:00

Ajax of PSV hebben natuurlijk wel een CL waardig elftal? Als we onze topclubs naast de maatstaven van de CL leggen dan kunnen wij beter afzeggen voor de komende tien jaar.

Als er toch een club deel moet nemen, dan is Feyenoord nu uiteraard de beste keuze. Zij hebben daar niet alleen de beste spelers, het beste team maar de club wordt ook niet geleid door een stel machtswellustelingen zoals dat nu wel gebeurt bij Ajax.

En het is dus niet altijd refereren aan Ajax. Herinner jij je afgelopen seizoen nog? In talloze interviews werd aan Schone of Kluivert gevraagd waarom Ajax niet in staat bleek te zijn om constant voetbal te spelen, als antwoord werd veel te vaak gegeven dat Feyenoord niet in staat is om nummer 1 te blijven. Ook als er werd gevraagd wat de selectie had gegeten voor een wedstrijd werd er geantwoord dat Feyenoord nog wel in zal storten.

De mate waarin wordt gerefereerd aan je directe concurrent wordt bepaald door de fase waarin jouw selectie op dat moment verkeert.

Vorig jaar werd dat dus bepaald omdat Feyenoord het hele jaar op nr 1 heeft gestaan. In het licht van de afgelopen 1,5 seizoen denkt een KEA hier puntjes te scoren omdat de rotte appel nu een keer in Amsterdam ligt. Het is nu Feyenoord dat kampioen is, CL gaat spelen en het financieel en speler technisch zwaar op orde heeft. Dit in tegenstelling tot Ajax waar ze een super potentieel op het veld hebben lopen, maar worden geleid door een stel incapabele machtswellustelingen. Daarbij spelen ze geen Europees en lijken de bepalende spelers niet bepaald blij met hun verblijf in Amsterdam.

Zoals gezegd wordt dat puntjes scoren door KEA bepaald door de fase waarin de teams nu verkeren. Net zoals de Ajax spelers vorig seizoen ongenuanceerd de urgentie voelde om de Rotterdammers overal bij te halen.

Alles wordt bepaald door context.

Het kon natuurlijk niet uit blijven, het was dan ook weer wachten op de volgende reactie over Ajax. Ben het ook daar dan niet mee eens, afgelopen seizoen was het publiek weer fantastisch, met name als voorbeeld tegen Lyon krijg ik dan ook nog steeds kippenvel van, die sfeer is niet te evenaren met een eredivisie duel, in welk stadion dan ook.

Ik kan me dan ook genoeg wedstrijden voor de dag halen wanneer je een speld kon horen vallen in de kuip, ook afgelopen seizoen.

Wat Ajax betreft heeft hij gelijk maar ook bij Feyenoord valt het vaak bar tegen. Daar maken ze ook de eerste 5 minuten geluid en vervolgens pas weer na een doelpunt, net zoals dat bijna overal gebeurt.

Sorry Karim. Ik ben ook Feyenoorder, maar ben het niet met je eens. Feyenoord heeft juist reactie publiek. Als het spel slecht is, is het stil in de kuip. Maar als Feyenoord lekker speelt gaat de sfeer helemaal los. In de arena zit juist Nederlands elfal publiek. Ze hebben geen idee wie er speelt, maar je moet wel even je neus laten zien aan je relaties. De volgende stap is een dweilorkest.

30 augustus 2017 om 15:05

Maar juist na een achterstand reageert het legioen juist om er nog eens extra achter te staan. Dit was vroeger wel nog meer dan nu.

Heb juist het idee dat dat het afgelopen jaar heel erg veranderd is.
Ook bij achterstand moedigen de Ajacieden hun team juist vaak aan..
Beetje selectief om alleen de wedstrijd tegen de Noren aan te halen.
Dit was toevallig een van de stillere wedstrijden.
Daarnaast is het jammer dat Feyenoorders altijd alles met Ajax moeten vergelijken.
Geeft vaak toch een minderwaardigheidscomplex weer

De aanname dat Feyenoordspelers altijd Ajax erbij betrekken is maar gedeeltelijk waar.

Heel Nederland heeft vorig seizoen kunnen zien dat heel de Ajax selectie stond te trappelen om bij elke scheet een onbegrijpelijke link te trekken naar Feyenoord, en haar onterechte maar toch onaantastbare nr 1 positie door heel het seizoen.

Dat gedrag, die manier van spreken in de media is inherent aan de positie waarin je op dat moment verkeert.

Dit is van KEA wellicht goedkoop puntjes scoren bij het legioen maar ook komend seizoen zal het weer duidelijk worden dat jongens als Schone, Kluivert, Ziyech en De Jong zwaar voor hun beurt gaan spreken op de momenten dat Ajax in het nauw wordt gedreven.

Voor die ongenuanceerde napraters hier; Het is dus niet enkel Feyenoordspelers die overal Ajax maar bij halen. Dat is een tendens die door de jaren heen bij beide kanten steeds vaker waarneembaar is.

30 augustus 2017 om 20:47

Gedeeltelijk waar? Heel Nederland weet dat men in Rotterdam ontzettend druk zijn met Ajax en Amsterdam. De spreekkoren zijn elke wedstrijd te horen. Bij Ajax hoor je dat amper, die zijn tegen Zwolle echt niet met Feyenoord bezig. Bij Feyenoord is het vanaf de 1e training bal, alsof men last heeft van een second city syndroom.

Kul. Heel Nederland weet dat met name Schöne en Veltman reageerde ivm de titelstrijd. Deed Kuijt andersom trouwens net zo goed.

In het nauw betekent dat die jongens Feyenoord erbij halen? Rare redenering.

Weinig ongenuanceerd aan, het is een feit. Tendens is van Rotterdamse kant al een jaar of 30 waarneembaar, het Gerard Cox virus.

30 augustus 2017 om 23:16

Beste Sjaak,

Je grossiert in aannames en verkeerd geinterpreteerde stellingen. Deze tendens is waarneembaar vanuit beide kampen. Dat de Amsterdammers dit door het zichzelf aangeleerde gebrek aan inzicht (lees; Amsterdamse bluf) niet kunnen benoemen is daarin tekenend.

Vanuit het perspectief van de betreffende club zal er altijd wat te melden zijn. Iets dat opgevat wordt als het bewust zoeken van een andere club.

Het idee dat de Rotterdammers zich hier meer schuldig aan maken is enkel een voortvloeisel uit het napraten van 'kenners' op tv, het gebrek aan een eigen mening en het onvermogen om processen van elkaar te scheiden.

Dat valt ook nogal mee. Dan roepen ze een paar keer hand in hand en dan heeft de media het alweer over het geweldige legioen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren