Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Komst van De Jong bij Ajax getuigt niet van creativiteit in de scouting’

Laatste update:

De mogelijke terugkeer van Siem de Jong bij Ajax is voor veel voetbalfans opvallend. De middenvelder vertrok in de zomer van 2014 naar Newcastle United, maar kwam bij de Engelse club nauwelijks aan spelen toe. Na een huurperiode bij PSV lijkt De Jong nu weer in Amsterdam te gaan voetballen. Arno Vermeulen begrijpt de keuze van Ajax wel, al ziet hij in De Jong geen sterspeler.

"Dit is niet de transfer waar de aanhang van Ajax op zit te wachten", concludeert de commentator van de NOS. "Ik vind dit geen uitdagende, ambitieuze zet. Je verwacht spektakel: een speler waarbij je een gevoel van 'wow' krijgt. Dat is Siem de Jong niet." Vermeulen realiseert zich dat Ajax in de breedte meer opties nodig heeft na het vertrek van Davy Klaassen en de tragedie van Abdelhak Nouri.

Vermeulen zegt dat Marc Overmars, directeur spelersbeleid bij Ajax, nu wellicht een lange neus kan trekken, omdat met de komst van De Jong er wel een ervaren speler bijkomt. "En we zeggen vaak dat ze een 'plan B' missen. Hij kan prima als invaller achter de spits iets forceren." Vermeulen verwacht niet dat De Jong in veel duels aan de aftrap zal gaan verschijnen.

De analist denkt dat De Jong als invaller met regelmaat een doelpunt kan maken. "Maar je weet ook zeker dat hij niet de sterren van de hemel gaat spelen. Het getuigt niet van creativiteit in de scouting. Het is een realistische, risicoloze actie. Je mag aannemen dat hij niet duur is en past in het salarishuis. Het is een pragmatische keuze, maar je gaat er niet door op het puntje van je stoel zitten."

Siem de Jong is een goede versterking voor Ajax

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Puur en alleen voor de breedte gehaald en dat is prima. Maar waar blijven onze linksback, CV, centrale middenvelder en vleugelspeler Marc? Je hebt nog 8 dagen en de supporters verwachten nog het één en ander of bij de eerste nieuwe tegenslag gaan er weer protesten komen!

23 augustus 2017 om 13:54

Spreek voor jezelf haha. Middenveld is voor mij nu wel compleet. Misschien mag er nog een 6 bij maar dat is geen noodzaak. Een vleugelspeler is al helemaal niet nodig en een cv hebben we reeds gehaald. Een linksback mag er wel bij inderdaad, al vind ik dat Sinkgraven daar moet komen te spelen. Als die net zoveel balbezit krijgt als Dijk gaat dat helemaal goed komen

23 augustus 2017 om 14:00

Eens, we hebben nu 5 vleugelspelers die moeten het maar laten gaan zien. En centrale verdediger is al vastgelegd, net als een rechtsback. Hoop ook dat Sinkgraven weer fit wordt, want vond hem vorig jaar daar gewoon goed spelen.

Siem inderdaad een breedteversterking. Krijgen we niet die roep om ervaring en de bezetting (op de bank) was wel heel dun.

23 augustus 2017 om 14:13

@ Clay

Ik kan de aankoop van Siem de Jong toejuichen, ervaring, fysiek, loopvermogen, neusje voor de goal, bekend met het spel en een leider binnen de groep. Iemand die de rol van Davy Klaassen in dat opzicht vlekkeloos over kan nemen en vd Beek kan ontlasten.

Toch is het een teken van zwakte dat we niet voor 2 a 3 miljoen extra Wesley Sneijder binnen halen in een eerder stadium. Die is weliswaar ouder, en is qua bedrag afgeschreven. Dat spreekt voor zich. Tegelijkertijd heeft deze veel meer ervaring, kwaliteit, inzicht en klasse.

Je zal tegen PSV spelen met een as van Huntelaar - Ziyech - Sneijder (cm), dan sta je al met 2-0 voor.

23 augustus 2017 om 14:14

Sorry hoor maar wat wil jij? Wil je stappen maken of op dit niveau blijven zitten of juist kelderen? Je wilt toch stappen maken als Ajax zijnde lijkt me. Dan heb je echt wel een goede vleugelspeler nodig + nog een Vermaelen bijvoorbeeld. En zeker nog een back.

23 augustus 2017 om 14:14

Eens alleen een LB is nog echt nodig. Veltman kan eventueel ook richting centrum als die Colombiaan direct kan overtuigen, dus Cv's heb je genoeg.

Ben wel eens met Vermeulen dat dit een realistische en risicoloze aankoop is. Met name dat eerste verliezen fans vaak uit het oog.

23 augustus 2017 om 14:34

@ Dennissevilla

Iemand die in 240 wedstrijden bij 120 doelpunten is betrokken in de eredivisie, 4x kampioen is geworden, Champions league en premier league heeft gespeeld, 28 jaar oud is. Waarom is dat geen meerwaarde?

Zo een speler heeft meer ervaring en meer gepresteerd dan bijvoorbeeld spelers als Guardado en Moreno bij Psv. Alleen zijn dat namen waarvan iedereen roept dat Ajax die moet halen, terwijl Siem de Jong echt niet minder is dan beide heren.

23 augustus 2017 om 15:10

@D-Bergkamp

Je schrijft: "toch is het een teken van zwakte dat we niet voor 2 a 3 miljoen extra Wesley Sneijder binnen halen in een eerder stadium. Die is weliswaar ouder, en is qua bedrag afgeschreven. Dat spreekt voor zich. Tegelijkertijd heeft deze veel meer ervaring, kwaliteit, inzicht en klasse".

Om te beginnen hebben zowel Sneijder als zijn zaakwaarnemer zelf aangegeven dat een terugkeer naar Ajax geen optie was. Dat heeft niet alleen met geld te maken, maar ook met de sportieve ambities die hij nog altijd heeft. Hij wil nog 1 keer een groot toernooi spelen en daarna zal hij vermoedelijk in de VS gaan spelen en daar zijn carriere afsluiten. Het zou mij ook niet verbazen als hij na zijn carriere besluit om daar te blijven wonen. Als hij bij Ajax terug keert, zal het alleen zijn als (jeugd)trainer.

In NL is de hoogste belastingschijf 52 procent en dat betekent dat als Ajax aan de salariswensen van Sneijder tegemoet had willen komen, daar een prijskaartje van tegen de 10 miljoen aan zou hangen. Per jaar en het lijkt me evident dat dat volstrekt onverantwoord is. Bovendien had dat betekent dat op Sneijder of Zyech op de bank terecht was gekomen omdat dat teveel van hetzelfde is en de middenvelders complementair aan elkaar dienen te zijn. Siem de Jong met zijn loopvermogen en scorend vermogen is in dat opzicht dan ook een veel logischere keuze ook al heeft hij uiteraard niet de brille van een Sneijder. Bovendien is Siem de Jong in de bloei van zijn leven en kan nog jaren door, terwijl bij Sneijder het beste er duidelijk van af is.

23 augustus 2017 om 15:35

Geen van die buitenspelers is (structureel) goed genoeg. Younes heeft geen rendement. Cerny wacht ik al jaren op. Van Neres ben ik niet onder de indruk. Johnson is voor Jong Ajax gehaald vooralsnog. En Kluivert is jong en wisselvallig. Daar ga je de oorlog niet mee winnen. Kwaliteit boven kwantiteit.

23 augustus 2017 om 15:59

@D-Bergkamp; op zich is het natuurlijk goed dat Ajax ervaring haalt binnen de selectie, dat is wel nodig ook. Echter waren Moreno en Guardado standaard basisspelers en lieten zij op het veld zien hoe het moet. Hetzelfde bijvoorbeeld met El Ahmadi en Jones bij Feyenoord. Die brengen ook ervaring van betere competities met zich mee (al kan ik nu ook weer niet zeggen dat de Jong uitgebreid onderdeel heeft uitgemaakt van het PL-circus).
In ieder geval; deze voorbeelden staan in de basis en kunnen het daar laten zien. Kunnen een ploeg op sleeptouw nemen. Denk echter dat de Jong weinig minuten gaat maken bij dit Ajax als basisspeler, dus schat ik de toegevoegde waarde van zijn ervaring lager in dan eerder genoemde voorbeelden.
Overigens denk ik niet dat het een slechte aankoop is en ik onderstreep de kritiek ook niet dat het niet 'creatief' is. In wezen is dat het wel, want eindelijk wordt er extra ervaring binnengehaald.

23 augustus 2017 om 16:57

Dit dus, heb liever 2 buitenspelers als Lozano die er meteen staan en belangrijk zijn dan een Younes die het spel maar blijft vertragen en een Cerny die eens in de 5 wedstrijden iets laat zien.
Misschien is Ola John een optie voor Ajax, weet niet of hij nog op niveau is.

23 augustus 2017 om 17:19

@ajax111
Heb jij sinkgraven dan wel ooit op een goede verdedigende actie kunnen betrappen? Echt nog slechter op LB dan Dijks in aller slechtste doen. Slaat nergens op. Het is ook geen back

23 augustus 2017 om 17:27

Het is wel een ander type speler en kan bijv door de lucht wel wat forceren zeker naast een kjh. Dus ik denk dat het een prima aankoop is voor de breedte.

23 augustus 2017 om 19:27

Dan heb je echt een topper op papier hoor d Bergkamp. Alleen jammer dat je er op t veld weinig van terug ziet. Hij faalde bij de club waar janmaat speler van t jaar werd. T is maar wat je wilt zien

23 augustus 2017 om 20:16

Clay

Je zal maar tegen psv spelen
Robben - Lozano- wijnaldum

Sta je met 3-0 achter

25 augustus 2017 om 15:24

Vermaelen, Vermeulen, verwarrend allemaal.. maar beide heb je niet nodig. een te blessuregevoelig en de ander praat maar wat. Ajax heeft gewoon achter het net gevist met de aankopen die ze hadden kunnen doen binnen Nederland. ik betwijfel of het nog mogelijk is om de komende dagen nog waardige spelers te halen die meteen op die posities kunnen staan. het is allemaal net niet en net te laat. of er moet achter de schermen iets moois gebeuren. die Rodrigo Caio is alvast een stap in de goede richting...

23 augustus 2017 om 14:05

Hmmm 4 aankopen is ook overdreven. Middenveld is met Ziyech, Sinkgraven, Van de Beek, S. De Jong, F. De Jong, Schone en Eiting wel redelijk mooi bezet zeker als je nog Pasqauli en Jensen hebt die zich misschien binnen 1 of 2 jaar ook bij het eerste gaan voetballen. Op de vleugels heb je Younes, Johnsen, Cerny, Kluivert en Neres, dus daar moet je alleen een echt buitenkansje voor aantrekken, want van een zeneli, rashica, larsson word je ook niet veel beter. In de verdediging mogen er zeker nog wel 2 bij komen.

23 augustus 2017 om 14:14

Je moet toch effe sneren he ivm Larsson. Ik help je graag uit je boze droom; Larsson en Rashica zijn echt betere spelers dan Younes, Cerny en miskoop Neres!

23 augustus 2017 om 14:19

Op basis waarvan is Larsson dan beter? In vedette gedrag vertonen? Laat Larsson het eerst maar een stap hoger zien net als Rashica, er zijn genoeg voorbeelden te noemen van spelers die bij Heerenveen ed goed waren en hoger hopeloos faalde, Younes is geen wereld speler nee maar heeft vooral Europees meer dan genoeg laten zien

23 augustus 2017 om 14:21

Nee helemaal niet 'even sneren'? Je kunt moeilijk zeggen dat Larsson of Rashica Ajax 'veel beter maken', want dat is wat hij letterlijk zegt. Feyenoord heeft een prima aankoop gedaan met Larsson voor backup maar wat heeft dat er mee te maken? Akax zou dat ook kunnen maar echt veel beter wordt het niet. En nee, Larsson en Rashica zijn echt geen betere spelers dan Younes en Neres vind ik maargoed, jouw mening!

23 augustus 2017 om 14:24

Ik zou juist denk als Ajax wil groeien moeten ze juist ook op de vleugels spelers aantrekken. Younes is geen hoog vlieger en loopt zich vaak dood. Cerney heeft nog geen moment z'n belofte ingelost en Neres is tot nu toe alleen maar een peper dure miskleun gebleken. Dan hou je alleen Kluivert over die af en toe het gewenste Ajax niveau haalt, dat is toch wat magertjes voor een club waarbij de buitenspelers juist zo belangrijk zijn in het spel dat men voor ogen heeft.
Siem de Jong is een lekker veilig alternatief. Kent de club maakt z'n doelpuntjes zal niet zeuren als hij een keer op de bank beland maar het is idd geen teken van creativiteit. De Jong is ondanks z'n leeftijd veel meer een mee voetballer dan een voortrekker. Daarbij is hij ook nog regelmatig geblesseerd.

23 augustus 2017 om 14:24

Ik hoef helemaal niet te sneren. Riep ik 2 weken geleden ook. Dat feyenoord hem dan koopt moeten ze zelf weten, maar dan verander ik mijn mening niet.

23 augustus 2017 om 14:26

Ja Tornado en dat geldt toch ook voor larsson/rashica/alireza dat ze geen hoogvliegers zijn. Dus wat moet Ajax er dan mee? Geef dan Cerny maar de kans, want die heeft veel meer potentieel.

23 augustus 2017 om 14:40

De vraag is natuurlijk waarom begint iemand in eerste instantie over Larsson of Raschica als het onderwerp de terugkeer van Siem de Jong naar Ajax is?

23 augustus 2017 om 14:42

@ Tornado72

De aankopen van Orejuela, Johnson, Barac (afgekest op keuring), Wober zijn daarentegen wel heel erg creatief. Allemaal onbekende namen voor vrijwel iedereen. Terwijl ze stuk voor stuk in eigen land en competitie tot de grootste talenten worden beschouwt en bij veel topclubs op de radar stonden. Zeker als je bedenkt dat Ajax nog bezig is met Carlos Cuesta (colombia) die ook verassend is.

Siem de Jong is weliswaar weinig creatief, toegegeven. Maar moet dat?
Iedereen juicht als PSV een Moreno/guardado binnen haalt. Juicht als Feyenoord een El Ahmadi binnen haalt. Dat zijn gelouterde spelers met ervaring volgens velen.

1. Siem de Jong heeft meer eredivisie duels gespeeld dan alle drie de andere genoemde namen.
2. Siem de Jong heeft meer Champions league duels gespeeld dan alle drie de genoemde namen.
3. Siem de Jong heeft op een hoger niveau (cl) vaker laten zien beslissend te kunnen zijn dan alle drie de andere namen.
4. Siem de Jong heeft meer titels, bekers en persoonlijke prijzen binnen gehaald dan de andere drie genoemde namen.
5. Siem de Jong is in 240 duels bij 120 doelpunten betrokken geweest

Waarom zouden Moreno/guardado/el Ahmadi goede aankopen zijn en Siem de Jong niet?

Zonder een sneer te geven, Rashica en Larsson speelde allebei bij een ploeg die counterde. Terwijl zowel Ajax als Feyenoord vaak op de helft van de tegenstander voetbalt. De ruimtes worden 50 procent kleiner en de druk word 50 procent hoger. Er zijn veel meer voorbeelden te noemen van spelers die het niet gered hebben dan spelers die het wel gered hebben.

Siem de Jong heeft zich in ieder geval al bewezen op het niveau van Ajax.

23 augustus 2017 om 14:43

De eredivisie heeft sowieso weinig hoogvliegers uiteindelijk zijn Larsson Younes en dergelijke allemaal va het zelfde niveau. Cerney heeft nog bar weinig laten zien ik moet dat potentieel van hem nog ontdekken.

23 augustus 2017 om 14:55

De aankopen zijn erg creatief idd of de spelers dat zelf ook zijn moet nog blijken. Cassiera werd ook gehaald als de toekomstige nummer 9 die de Europese top zou bestormen. Neres heeft tot nu toe zijn belachelijk hoge transfersom nog op geen enkel moment waar gemaakt. Westermann was ook creatief gescout maar nou niet echt een versterking. Het gaat minimaal net zo vaak goed als fout die zogenaamde verrassingen het blijft voor een groot deel natte vinger werk. Zeker bij zuid Amerikaanse voetballers is het maar de vraag of ze kunnen aarde en of hun talent wel tot bloei komt in het koude en koele west Europa.

Ik zeg nergens dat de Jong gaan goede aankoop zou zijn. Het is een veilige aankoop waar je van weet wat je er aan heb. Scoort z'n doelpuntjes zeurt niet is wel vrij blessure gevoelig. Ik vraag me af of hij Ajax nou echt beter maakt? Het middenveld is al behoorlijk bezet in Amsterdam.

23 augustus 2017 om 15:01

D-Bergkamp.

Kijk nog even na hoeveel eredivisieduels el ahmadi heeft gespeeld.

Kijk als ik persoonlijk over ervaring halen praat. Dan praat ik niet over ervaring op de bank.

Ajax heeft een gelouterde ervaren speler als cv nodig. Viergever en Veltman hebben ook een hoop ervaring maar zijn net goed genoeg.
Koop een verdediger van een jaar of 28 geef wat centen uit en zet daar de as neer.

De ervaring van Siem is heel leuk natuurlijk en tis te hopen dat hij van meerwaarde kan worden cq zijn. Maar als je nu heel heerlijk ben en je weet dat je 40 mil voor sanchez heb binnen gehaald. Zit je dan echt te wachten op spelers van het niveau Siem de Jong.

Of zit je dan op spelers te wachten die wat meer kunnen brengen en op het veld in de basis een meerwaarde kunnen zijn.

We kunnen allemaal mooie een vergelijking maken met Feyenoord hoor en spelers die ze terug gehaald hebben. Alleen vergeet je 1 ding. Feyenoord was financieel ongezond had geen geld en kon weinig kopen. En als ik eerlijk ben staat er nu een betere selectie dan dat ajax op Dit moment heeft.

Op dit moment natuurlijk , want we hebben nog 8 dagen.

De onbekende spelers die gehaald zijn zijn weliswaar gescout alleen wel voor de belofte.zijn geen spelers voor nu in 1 alleen eventueel voor de breedte. Zijn spelers die mogen komen wennen aan ajax en mogen dan door gaan stromen.

Mooi voor de toekomst maar heb je nu niks aan.

Overmars moet versterkingen halen voor de basis niet voor de breedte.

Younes die moet je verkopen en daar moet je speler voor halen..
Of vind iedereen Younes nu weer goed genoeg waar vorig seizoen 90% over liepen te koeren dat hij elke keer weer werd opgesteld.

23 augustus 2017 om 15:04

Tornado72 omdat masterpie zei dat er nog een buitenspeler moest bij komen, maar ik dat persoonlijk niet nodig vind als het puur om het kopen gaat en je spelers als Cerny en Johnsen hebt. En ja Cerny heeft niet heel veel laten zien, maar Dolberg wel tot 1 jaar geleden? Sanchez? Onana? Van de Beek? Ajax is groot geworden door een goede jeugdopleiding en scoutingsapparaat, dus waarom zou je nu geen vertrouwen meer mogen hebben dat Cerny en Johnsen gewoon goede spelers kunnen worden?

23 augustus 2017 om 15:08

Ik denk dat die Ajax wel beter maakt puur door het feit dat die mogelijkheden met zich mee brengt die we nog niet hadden. Siem is echt een compleet andere middenvelder dan die we hebben rondlopen. Hij kan meer als schaduwspits gaan spelen vanuit middenveld met Daar achter een ziyech en schone / vd beek. Persoonlijk denk ik dat die linksback er niet meer gaat komen en dat sinkgraven gewoon weer lb zal gaan spelen. Dan is een extra optie op middenveld toch ook zeer welkom

23 augustus 2017 om 15:21

@elpistolero16

Mag ik serieus aan je vragen wat je verwachtingen zijn van ajax?
Wat vind jij dat ze moeten presteren?
Moeten ze kampioen worden of om het kampioenschap spelen.

Moeten ze europees kwartfinale halen of eerste ronde overleven?
Ik ben serieus benieuwd naar wat tegenwoordig de verwachtingen zijn van ajax supporters met betrekking op presteren.

Waar ik het met jou eens ben is dat ajax zijn jeugdopleiding altijd in eren moet houden en zeker belangrijk houden. Echter wat ik vind is dat ajax daar een betere MIX in moet maken met ervaring en klasse.

Ik ben ervan overtuigd dat als ajax de Mix beter had gemaakt en gehouden in de tijden dat ze 4 keer kampioen werden ze nu gewoon cl hadden gespeeld en verder hadden kunnen komen.

23 augustus 2017 om 15:25

Een fitte Siem de Jong is voor elke Nederlandse club een versterking! Ook voor ajax

23 augustus 2017 om 16:24

Ajax moet gewoon kampioen worden. Een larsson of rashica maakt je ook geen kampioen. Ajax heeft jarenlang geld gesmeten naar goede spelers van de subtop zoals Kolbeinn, Boerrighter, duarte, maar die maken je niet beter. Vertonghen, Eriksen, Alderweireld, Blind, Stekelenburg, Van der Wiel en De Jong waren de spelers die je kampioen maakte. Waarom van die lijn af gaan en rashica halen voor 6 miljoen als je al een groot talent als Cerny hebt?

23 augustus 2017 om 16:42

Larsson heeft toch heel veel meer laten zien dan Cerny, Kluivert en Neres. vooral bij Neres snap ik nog steeds niet waarom hij nou zo duur was. Heb hem nog nooit op iets uitzonderlijks betrapt. Zal vast moeten wennen aan de speelstijl, het land, al die fietsen op straat en het klimaat, maar waarom kost die dan zoveel miljoenen. Geef mij dan maar Larsson, iemand die zich misschien wat groot voelde voor Heerenveen, maar wel heeft bewezen een uitstekende speler (voor Eredivisie begrippen) te zijn.

23 augustus 2017 om 16:49

@torando: het lastige is dat je niet weet hoe het gaat lopen. Traore werd door de meerderheid bijvoorbeeld gezien als sta-in-de-weg van Kluivert en Cerny. Helemaal toen Kluivert leuker en dreigender voetbal liet zien. Traore speelde alleen in de laatste Europese wedstrijden goed en daarom kletst nu ineens over zijn gemis.

Naast Traore, riep iedereen vorig seizoen, net als nu, dat er een spectaculaire aankoop gedaan moest worden. Neres werd gehaald en alle superscouts bliezen de loftrompet. Ajax had goud in handen. Tot op heden lost Neres de verwachting nog niet in en wordt hij weggezet als dure miskoop. Tegelijkertijd roept men om wederom een spectaculaire dure aankoop. Je hoeft niet heel intelligent te zijn om te zien dat hier iets misgaat in de logica...

Prima dat Overmars dus gewoon vasthoudt aan het beleid. Alleen kopen als je denkt dat er sprake is van een absolute meerwaarde. En zelfs dan is een aankoop een risico en de jeugd de meest veilige, sympathieke en duurzame oplossing. Precies zoals Cruyff nastreefde.

23 augustus 2017 om 17:53

Elpistolero

Ik zeg ook niet dat een rashica je beter gaat maken. Alleen je noemt heel veel namen die al in de eredivisie gespeeld hebben. Boerichter speelde voor Ajax ook niet super. Ericcson alderweireld Vertonghen werden ook op een bepaalde leeftijd gekocht. Daarnaast konden ze ook doorgroeien doordatver toppers in het team speelde. De toppers als een Suarez , verthongen , Nigel de jong en ga zo maar door die heb je nu niet het is allemaal minder.
Andere clubs worden sterker doormiddel van samenwerkingen en overnames . Daardoor kunnen ze beter concurreren .

Het word daardoor steeds lastiger. Je moet spelers halen die afgelopen seizoen en het
Liefst het seizoen daarvoor bewezen heeft. Dan heb je meer mans op slagen en ze hoeven niet persee uit eredivisie of onderin Engeland komen

23 augustus 2017 om 20:22

@migi84, Larsson komt van de subtop af in Nederland waar je elke week een zee van ruimte krijgt in wedstrijden. Cerny Kluivert en Neres zijn in mijn ogen nou juist stuk voor stuk beter. Ze zijn zelfs alle 3, 4 jaar jonger en zijn altijd aanwezig op het veld en zorgen voor veel dreiging. Als je bij heerenveen zelfs een half seizoen niet op valt, zegt dat ook veel over je kwaliteiten. Als hij Jpb niet uit de basis kan spelen dan mag je het met een glimlach toch wel een miskoop noemen. We gaat het zien dit seizoen.

23 augustus 2017 om 14:06

Vergeet niet dat 1 lb medisch is afgekeurd. Dat is na Kone ook niet meer gebeurd. En door de gebeurtenis met Nouri zal Ajax hier extra op letten. M.a.w. pech op de lb positie. CV komt de Ostenrijker en de vleugelspeler ging na een persoonlijk akkoord alsnog naar Watford. Wat mij betreft mag er ook nog wel een verdedigende middenvelder bij.

Maar laten we niet vergeten dat het voor Ajax heel moeilijk is om die spectaculaire aankoop te presenteren waar Vermeulen het over heeft. Neres werd vorig jaar als spectaculaire speler gehaald, alle scouts van clubs zeiden dat Ajax de jackpot binnen had gehaald, maar vooralsnog brengt Neres nog niet wat wordt verwacht. Een nieuwe spectaculaire aankoop van boven de 10mln kan dus uiteindelijk een stuk minder spectaculair zijn..

Met Siem haalt Ajax ervaring, iemand die het Ajax spel kent, iemand in de 25+ groep en bovendien voor 2,2mln. Hij werd verkocht voor bijna 9...

23 augustus 2017 om 14:08

Barac was gewoon LCV hoor

23 augustus 2017 om 14:16

Wober is neemt ik aan de nieuwe Cv.. of anders linksback (is linksbenig)... Je weet niet hoe ze hem hebben gescout maar neem aan Cv..

Nu Siem er bij is verwacht ik geen middenvelders meer alhoewel ik het liefst Nigel de Jong nog zag komen en ook Ayoub een leuke aanwinst zou vinden (juist omdat hij zo goed is op de vierkante meter en je met hem ook alweer denkt aan de opvolging van Ziyech)...

23 augustus 2017 om 14:23

Sanchez vertrekt en er wordt een talent terug gehaald. Dat slaat een enorm gat in je verdediging, die al zwak staat te spelen en gemankeerd is op de linksbackpositie. Daar moet nog sowieso één speler bij wil je gezonde concurrentie houden.

23 augustus 2017 om 14:48

Vergeet niet dat Sanchez in principe ook een talent was. Maar zo'n groot talent dat hij niet onderdeed voor een Jaap Stam in z'n tijd bij PSV of Ajax...

Maar ik las ergens dat als je statistisch kijkt Reyes (een Mexicaan) de beste keuze zou zijn maar een andere goede optie uit die top 5 is de 32 jarige Granqcvist van Krasnodar (vroeger bij Groningen gespeeld).. Misschien zou dat wel een goede ervaren verdediger zijn om te halen...

23 augustus 2017 om 15:16

Siem de Jong en die Wober zullen wel de centrale verdediger en centrale middenvelder zijn uit dat rijtje. Blijft over een linksback en buitenspeler. Alhoewel ook altijd is aangeven dat een buitenspeler alleen gekocht werd als het een buitenkansje betrof en dit niet echt een grote prioriteit had.

Over die linksback, ja, daar moet echt iets komen. Kwaliteit ook. Je kan het de supporters niet wijs maken dat als er zo ontzettend veel geld is binnengekomen we dadelijk minimaal een half seizoen met Dijks op links gaan spelen, omdat er niks beters te vinden is. Koop dan zo'n Arana voor 10 miljoen of wat hij ook kosten mag, maar dat kan hij ons nooit aandoen (en toch, hij zou het toch kunnen flikken....). Of Keizer gaat natuurlijk gewoon verder met Sinkgraven als linksback, dat zou ook logisch zijn gezien de komst van De Jong...

Een buitenspeler zou voor mij ook alleen nodig zijn als het een echt buitenkansje betrof zoals Richarlison. Een speler die minder is dan hem hoeft Ajax niet te halen. Probeer het dan maar met talenten als Cerny, Kluivert, Neres, Johnson en natuurlijk Younes. Ongetwijfeld gaat minimaal één van die vier talenten stappen zetten dit seizoen.

23 augustus 2017 om 16:03

Met het falen van de Tavarez transfer en het terughalen van Dijks bij de selectie kun je die linksback sowieso wel vergeten. Van wat ik begrepen heb zouden er 2 versterkingen bij komen en die hebben ze nu gevonden in de Jong en Wöber. Stiekem hoop ik dat de Jong niet in de planning zat en dat er een goede linksbuiten nog komt, maar vrees het ergste. Sowieso is AJAX met alles te laat zoals elk jaar. Kijkend naar wat we nu hebben, hoop ik dat we ons morgen nog kwalificeren en dat we er gewoon weer een mooi seizoen van maken.

In de positie waar Ajax zich in bevindt kan het zich ook weinig risico's veroorloven. Het loopt nog niet goed, de aanhang schreeuwt om versterkingen en het team mist nog redelijk wat ervaring. Daarom is De Jong een prima zet. Alhoewel het Dolberg, mocht hij blijven, niet ten goede zal komen natuurlijk.

23 augustus 2017 om 13:54

De vraag is ook voor welke positie die nou echt gehaald is. Ten tijde dat hij bij ajax speelde, speelde hij het beste in de spits, maar het is eigenlijk een middenvelder. Toen pakte het goed uit, maar voor welke positie is die nu gehaald? Ik snap deze versterking niet echt, want Siem gaat nu sowieso akkoord met niet altijd spelen. Als ik hem was, was ik naar een club gegaan waar ik iig veel speeltijd kreeg. Ervaring brengt die mee, en hij kost niet heel veel. Het is een gokje waard, ik vind het alleen niet slim van Siem zelf.

23 augustus 2017 om 14:16

@ Bender

Ajax mist het type Klaassen op het moment, iemand die fysiek de beuk er in kan gooien op het middenveld en daarmee de duels wint zodat er omschakeling plaats kan vinden. VD Beek neemt het voetballende gedeelte goed over, en het scorende gedeelte ook aardig. Alleen mist hij wel het fysieke gedeelte teveel. Dat komt omdat hij nog een jonkie is.

In de wedstrijden zoals vorige week die je op het middenveld verliest kan De Jong een waardevolle toevoeging zijn. Iemand die kopsterk is, fysiek sterk is, loopvermogen heeft en het middenveld voor je kan winnen.

23 augustus 2017 om 15:21

Dat fysieke gebeuren ontbreekt bij Van de Beek? Mij lijkt dat een kwestie van tijd en iets dat op de korte termijn geregeld kan worden. Hij heeft een erg goede bouw en traint ook hard aan zijn fysiek. Ik denk dat hij dat gedeelte ook redelijk snel op kan pakken.

Wat dat betreft betwijfel ik trouwens ook of Siem de Jong de geschikte speler is. Ik herinner mij Siem als een speler met veel loopvermogen, veel diepgang in zijn spel, perfect gevoel voor ruimte en timing en doelgericht. Ik herinner me hem niet als iemand die de beuk erin gooit zoals Klaassen deed. Klaassen was veel feller in zijn spel, veel agressiever, veel korter erop. Van Siem kan ik mij dat echt niet herinneren.

Ik denk daarom eerder dat Siem gekomen is om meer diepgang en ervaring toe te voegen aan het middenveld. Hij is een speler die ook zonder bal goed is, terwijl ik hier juist Van de Beek minder in vindt.

23 augustus 2017 om 15:34

@de Toekomst, eerlijk gezegd denk ik dat ook. Siem was eigenlijk per toeval gewoon heel goed in de spits, maar dat was toen ook al uit armoede geboren. Nu halen ze hem weer, maar weer niet uit de sterkte van hem als speler. Ik kan mij niet herinneren dat hij het heel goed deed op het middenveld en bij psv was het ok, maar niet je van het. Hij moet wel voor de ervaring gehaald zijn, van de Beek gaat er echt wel komen maar nu nog niet.
Ik vind eigenlijk dat op het middenveld altijd genoeg ervaring moet zijn en iemand met leiderschap. Als het slecht gaat moet het middenveld net even dat extra geven en als verbinding tussen verdediging en aanval blijven. Als de koppies gaan hangen bij teleurstelling wordt je al snel overlopen. Daarom vind ik altijd dat er iemand met ervaring moet staan die minder snel zn kop laat hangen en wanneer moet even de beuk erin zit. Dat is meer mijn persoonlijke mening, maar dat zit vaak niet in de ajax elftallen en dat is wel iets wat ze missen.

23 augustus 2017 om 15:29

Wat een armoe is het in Amsterdam en mooi scoutinglijstje hebben zij klaar liggen! Bij deze transfer lach ik de ballen uit mijn broek. Bij Newcastle alleen maar geblesseerd, bij PSV niks toegevoegd/geblesseerd en dan nu naar Ajax als paniekaankoop. Super scouting!

Dolberg straks ook lekker verkopen, want geld is toch de belangrijkste drijfsfeer van Ajax geworden. En dan zeuren dat Kiezer zo slechte trainer is. Dit wordt een super leuk seizoen.

Dit is idd niet de ervaren speler waar ik op zit te wachten. Ze kunnen toch wel met iets beters komen dan De Jong, tuurlijk geen slechte speler, maar niet degene waar ik in ieder geval op zit te wachten.

23 augustus 2017 om 14:03

En dat is direct denk ik ook het probleem! ' wat verwachten wij fans' wel willen we het liefst een onomstreden ervaren speler, maar die zijn praktisch onhaalbaar, nu halen wel een op en top professional die de club goed kent en een boel ervaring met zich mee brengt, heeft vorig seizoen sinds zijn blessures eindelijk weer wat minuten kunnen maken. Een boel plus punten denk ik. Misschien is die 150 miljoen op de bank wel een zegen maar vaak hier op voetbalzone is het ook vaak een vloek, want vraag je zelf maar eens af hoe Ajax aan die 150 miljoen is gekomen. Juist ja talenten. Er word in mijn ogen gezond beleid gevoerd en hoop ook dat ze deze weg blijven volgen, Overmaas trekt vanzelf wel weer een Dolberg, Sanchez Frenkie de Jong, Onana etc etc uit de hoge hoed.

23 augustus 2017 om 14:17

Wat een onzin lees ik toch altijd hier met praktisch onhaalbaar. Er zijn genoeg types Oleguer, Escudé, Guardado, Moreno op te halen en betaalbaar. Voor de linksback zou ik als Ajax zijnde bijvoorbeeld proberen Tremounilas te halen. Schat aan ervaring en zou in 1 klap de beste lb zijn van de eredivisie.

23 augustus 2017 om 14:23

Ja maar dat is wel lastiger want die verdient nu 3/4 x zoveel, heeft geen emotionele binding met Ajax en/of Nederland, spreekt de taal ook niet, heeft geen landgenoten bij de club zitten, etc....

23 augustus 2017 om 15:32

Voeg daaraan toe Atouba, Juanfran, Luque, Roger, Urbaiz, Charisteas, Tainio, Zimling, Westerman, Mido en Kuffour toe... Haha, het is gewoon hartstikke lastig.. Daarbij was Oleguer ook gewoon een miskoop, noem dan Gabri..

Zelfs de ervaren spelers die al enkele jaren stabiel goed presteerde in onze eigen competitie als Perez en Janssen waren geen onverdeeld succes uiteindelijk..

Als ik zie dat onze jonge bankspelers als voor miljoenen naar mooie clubs gaan met meer geld dan Ajax (of die het wel meer uitgeven), dan weet je dat het ontzettend lastig is om als Ajax zijnde zelf een direct ervaren versterking te halen....

23 augustus 2017 om 16:53

Je gelooft hopelijk toch zelf ook niet dat een Tremoulinas bij Ajax komt spelen ? Ten eerste kan Ajax hem niet betalen en ten tweede waarom zou je naar Nederland gaan als je bij een Spaans topclub speelt en bovendien champions league? Mocht hij weg willen heeft hij zat andere opties dan Ajax.

Ten slotte is ook Tremoulinas geen garantie voor succes zoals niemand dat is. Soms heb je geluk zoals met Sanchez en Dolberg en soms heb je pech zoals met Neres (tot nu toe)

23 augustus 2017 om 16:54

Je gelooft hopelijk toch zelf ook niet dat een Tremoulinas bij Ajax komt spelen ? Ten eerste kan Ajax hem niet betalen en ten tweede waarom zou je naar Nederland gaan als je bij een Spaans topclub speelt en bovendien champions league? Mocht hij weg willen heeft hij zat andere opties dan Ajax.

Ten slotte is ook Tremoulinas geen garantie voor succes zoals niemand dat is. Soms heb je geluk zoals met Sanchez en Dolberg en soms heb je pech zoals met Neres (tot nu toe)

23 augustus 2017 om 14:17

Niet de ervaren speler waar je op zit te wachten?
Wat wil je dan?? Westermann, Heitinga? Of vragen of Ramos bij Ajax wil komen voetballen aangezien ze nog een verdediger kunnen gebruiken?

23 augustus 2017 om 14:33

Ik had Nigel de Jong wel graag gezien. Of een type Guardado/Moreno/Poulsen

23 augustus 2017 om 14:57

De Nigel de Jong die nu voor een miljoen of 4 per jaar op de bank zit?

23 augustus 2017 om 15:35

Of een type en dan vervolgens drie totaal verschillende type spelers noemen haha... Duidelijk verhaal...

En bij Nigel de Jong heb ik trouwens niet alleen om financiele redenen mijn twijfels.. Ook sportief weet ik het niet meer bij hem. We zitten hier allemaal Van der Vaart te bashen, maar wat heeft Nigel de Jong de afgelopen paar seizoenen beter gepresteerd of meer laten zien?

23 augustus 2017 om 16:10

Ik had het vooral over hun ervaring in het buitenland en staat van dienst. Dan valt Poulsen idd een beetje buiten boord dat was niet de slimste naam om te noemen. En over de jong ik snap wat er wordt gezegd, ik zal hem ook alleen halen als hij niet te duur is zodat het risico niet te groot is

23 augustus 2017 om 16:58

Dus kortom de mensen met met een grote staat van dienst komen allemaal om af te bouwen. Huntelaar is toch ook al aangetrokken. Van der Vaart wilden ze niet hebben. Sneijder ook niet. Denk je dat De Jong ook niet gepolst zou zijn ? Volgens mij vergeet je dat er heel veel meer gebeurd om spelers te halen dan dat er naar buiten wordt gebracht.

Nou ik vind de komst van de Jong zeer noodzakelijk we hebben maar 4 middenvelders misschien 5 als je Sinkgraven meetelt en dan zou dit dus ervoor zorgen dat je middenveld dubbel bezet is. Iets wat elke topclub in Nederland zou moeten hebben, verder is het de man van de 3e ster en hoeft hij niet te wennen aan het systeem en hij is nog eens inzetbaar op 10, 8 en 9 en heeft ervaring.
Welkom terug Siem, ik weet zeker dat je een hoop mensen de mond zult snoeren

23 augustus 2017 om 17:16

Ik tel er toch 5, aangezien ik Eiting meereken, die is echt klaar voor de stap naar Ajax 1. Siem de Jong werd destijds ook al kritisch benaderd, zelfs na de derde ster wedstrijd, ook in de CL was Siem heel gevaarlijk.

Nee, maar de komst van Sanchez vorig jaar en mogelijk Wober en Orejuela zijn weer wel creatieve oplossingen. Je hoeft niet altijd creatief te zijn om succesvol te zijn. Schone leek destijds ook een breedte-aankoop, Ziyech was ook niet bepaald een creatieve oplossing. Ik verwelkom De Jong met open armen, zolang hij maar niet als vervanger van een Dolberg of iets dergelijks wordt gezien.

Voor de breedte misschien niet heel erg, Maar kom op kom met een paar verassingen Overmars. Na vorig seizoen leek er eindelijk een andere mentaliteit te zijn qua aankopen etc, Hoop dat ze zich daar aan houden. Dat verdient een club als Ajax

23 augustus 2017 om 14:00

Die tropische verrassing is er al. Als die rechtsback ook maar 80% laat zien van wat we voorbij zagen komen in zijn YouTube samenvatting dan hebben ze daar echt een hele goede aan. Volgens de verhalen moet hij tactisch slimmer worden, als hij dat snel oppikt zou dat wel eens echt een hele leuke speler kunnen worden.

23 augustus 2017 om 14:25

Ik hoop het voor jullie, Ajax is een club met veel aanzien wat wel is onderschat word, Ik wil ze elk jaar het liefst in de CL zien. Ik vind ze ook gezond genoeg om elk jaar 20 miljoen te investeren, Vooral met de gedachte dat er elk jaar wel iemand voor een mooie prijs verkocht word.

Het is Spijkerman die oog heeft op de Jong net als Dijks want in het verleden heeft hij gewerkt met deze spelers.

De Jong is een zeer standaard en te beperkte voetballer zonder iets extra, geen type Ajax speler...

23 augustus 2017 om 14:11

Oke Peter,

Toch is het bijzonder hoe een zeer standaard en te beperkte voetballer, zonder iets extra's, en bovendien geen Ajax type is gewoon al 244 wedstrijden voor Ajax 1 heeft gespeeld en daarin bijna 80 goals heeft gemaakt. 4 keer de eredivisie heeft gewonnen, waarbij hij 2 keer topscorer van Ajax was. Daarnaast is Ajax in zijn laatste seizoen voor het laatst kampioen geworden en is dat hierna niet meer gelukt.

Als die jongen gewoon wedstrijdfit is, dan is hij voor iedere Nederlandse ploeg een meerwaarde. Hij gaat sowieso een paar steentjes bijdragen, als is het maar als invaller.

23 augustus 2017 om 15:00

Eredivisie kampioen dankzij saai en de zeer behoudende voetbal en concurrentie. In het Europees laat hij niets zien, zelfs ook niet bij Newcastle.

23 augustus 2017 om 16:34

je kunt uiteraard alles bagatelliseren. 4 keer kampioen en zelfs als aanvoerder is gewoon erg knap. Hij liet bij Ajax toen juist ook in de CL nog weleens wat zien, tegen bijvoorbeeld Man City.
Na zijn vertrek is er nooit meer wat van gekomen natuurlijk, maar dan maar gelijk roepen dat het een beperkte voetballer is, is toch echt onzin.
Beperkte voetballers worden geen aanvoerder bij de kampioen van de competitie.

En hij hoeft wat mij betreft ook Europees niets te laten zien, als hij mee kan dragen aan een kampioenschap is dat wat mij betreft helemaal prima.

Tip: Niet te negatief zijn, dat helpt niemand.

23 augustus 2017 om 17:17

En waar heb jij dit vandaan? Graag een bron of is het je onderbuik gevoel?

Prima speler als wissel of voor een aantal wedstrijden. Kent de club, goede instelling en zal zorgen voor een stukje ervaring en mentaliteit. In de basis gewoon vd beek / Frenkie de jong. Een extra middenvelder kon ook geen kwaad na her verlies van Nouri. Alleen jammer dat Vermeulen weer gewoon zeikerigs wil zeggen en het verhaal zo vertelt dat hij weer met alle winden mee kan waaien..

23 augustus 2017 om 15:09

Ik geloof niet dat hij bij Ajax komt om op de bank te zitten...

23 augustus 2017 om 17:01

Ik lees overal dat het een prima invaller is maar ik denk dat hij uiteindelijk basisspeler wordt. Vd Beek zal op 6 gaan spelen en Ziyech en Siem zullen de halfspelers worden. Met Siem vang je het loopvermogen, fysieke kracht en scorend vermogen in een klap op. Daarnaast heeft hij ook de ervaring en ben ik ervan overtuigt dat hij zeer belangrijk gaat worden.

Ik ben heel tevreden als Siem de Jong naar Ajax komt. Hij is de ideale invaller en zal door zijn belangrijke doelpunt in de kampioenswedstrijd tegen Twente altijd herinnerd worden als een Ajax held. Ik denk dat Siem de Jong door zijn Ajax verleden en inzet de ideale invaller is voor Ziyech en ik zie hem wel minstens 10 doelpunten scoren dit seizoen.

23 augustus 2017 om 14:01

Wij willen het Europees goed doen en De Jong doet het redelijk in de Eredivisie, meer niet.

23 augustus 2017 om 14:14

Komt goed uit, de kans dat we geen Europees spelen is aanwezig. Heeft Overmars mooi op voorhand gehandeld

Welkom terug Siem!

23 augustus 2017 om 17:17

In de CL was hij ook heel goed destijds.

Waar maken al die niet-Ajacieden zich toch zo druk om? Ik had ook een hogere verwachting, maar ik ben achteraf toch tevreden. Los dat Siem altijd een Ajax held voor me zal blijven, zijn twee goals op 15 mei 2011 zullen me altijd bijblijven.🙄 Maar Siem is ook iemand met scorend vermogen, en die club goed kent dus erg handig om erbij te hebben. Wellicht kan er in de winterstop, nog een spectaculaire aankoop bij. We hebben nu alleen nog in de achterste linie een ervaren kracht (28-32) nodig, want de huidige achterhoede vind ik Ajax onwaardig voor het niveau wat de club nastreeft dan. Laat me het zo zeggen, alle vier hebben nogal moeite om te kunnen excelleren of hebben die kwaliteiten simpel weg niet.

23 augustus 2017 om 13:59

En linksback is broodnodig was ik vergeten, Dijks kan niet beter. En Sinkgraven is voor mij als linksback en middenvelder geen optie. Ik zie dan liever Frenkie, jammer van die betaalde miljoenen.

23 augustus 2017 om 14:11

28-30 kun je vergeten. Alle Spanjaarden die Ajax van barca haalde, Rob Wielaert, Heitinga, het is het gewoon niet. Sanchez was ook gen 28-30 en bracht een hoop. Ik denk dat we niet moeten vergeten dat Ajax Europees een uitzonderlijk goed jaar heeft gehad. Dat jaar wordt vervolgens opgevolgd door een op hol geslagen transfermarkt. Als Ajax er tegen Schalke was uitgevlogen had Sanchez nu nog bij Ajax gezeten en was Dolberg 5mln waard. De bedragen die echter nu worden geboden zijn gewoon niet te weigeren. Oliedom als Ajax hier nu geen gebruik van maakt. Op de lange termijn is dit de enige juiste beslissing.

Gewoon investeren in een nieuw talent en doorgaan met de ingezette koers. Investeer de miljoenen voor 80 in jeugdcoaches en voorzieningen en spendeer de resterende 20 aan de verhoging van het salarisplafond.

23 augustus 2017 om 15:59

Bij gebrek aan ambitie moet je inderdaad tevreden zijn. Geld op de rekening, geen kwaliteit in huis en nu al punten achter op de concurrentie.

De "echte" Ajacieden zullen stellen: We zijn toch de beste en worden "gewoon" kampioen.

Het is gewoon zoals het is. We verkopen kwaliteit en wat ik vanaf het begin heb geroepen; nemen iemand die mislukt is in het buitenland terug.

De "realisten" stellen: Dat is de huidige markt; We zijn nu "eenmaal" niet meer in staat.

Daar kom je echt mee vooruit met die houding. Ajax heeft geen keus, moet zich Veel harder opstellen naar die vermogende clubs en spelers meer aan die "lange" contracten houden. Anders maken ze de zogenaamde sportieve ambitie niet waar.

Echter... Klopt het wel. Hebben we nog wel "sportieve" ambitie? Of is het puur en alleen de financiële ambitie die ons drijft. Lekker veel geld vangen met transfers. Lekker op de bank en zo heerlijk rentenieren op een manier dat het zelfs met de huidige lage rentes mogelijk is.

23 augustus 2017 om 17:06

Er is achterin echt geen ervaring nodig. Met Veltman en Viergever heb je al ervaring en Sanchez was ook heel jong. Het gaat om kwaliteit. De Ligt kan dat prima aan en als Wöber ook van hetzelfde niveau is hoeft er achterin niemand bij. Op de linksback hebben we ook voldoende opties. Dijks doet het prima alleen zijn voorzetten komen niet aan. Ligt deels aan hem maar ook aan de scherpheid voor de goal. Nu met Siem is het middenveld ook compleet en voorin was dat het al. Er komt echt niemand meer bij tenzij het een kaliber Sanchez is.

Dit is gewoon een slimme aankoop voor in de breedte. Iedereen weet ook bij Ajax dat het id as draait om Ziyech, Van de beek, Frenkie de Jong en Schone. Maar een echte leider/morivator als Klaassen ontbreekt. En dat kan Siem prima opvangen. Nu Vermaelen halen, nog een linksback en een (oudere) rechtsvoor

23 augustus 2017 om 14:01

Vermaelen en Siem de Jong kunnen bij elkaar misschien 2 wedstrijden per seizoen spelen. Dat moet je niet willen. Daar kun je helemaal niet op bouwen.

Met het geld dat Ajax heeft hadden ze al lang en breed het Basel of Olympiacos van Nederland kunnen zijn. Maar de komst van Siem de Jong benadrukt dat die ambitie er misschien helemaal niet is. Siem wordt waarschijnlijk als een "kannon" gepresenteerd, terwijl hij met alle respect niets meer is dan een leuke breedteversterking. De markt is nog 8 dagen open. Stel je krijgt nog 50 miljoen voor Dolberg. Ik heb al vaker gezegd, kijk nou eens naar de jongens die bij clubs als Napoli, Sevilla, Valencia, net buiten de boot vallen. Verhoog het salarisplafond wat. Waarom kan PSV wel Moreno en Guardado halen?

23 augustus 2017 om 14:14

Wie zegt dat Siem de topaankoop is. Hij komt voor 2mln terwijl is verkocht voor bijna 9. Prima gozer voor de breedte.

23 augustus 2017 om 17:13

Je vergeet dat Napoli, Sevilla, Valencia gewoon subtop is onder Real Madrid Barcelona Bayern en Juventus. Dat soort spelers die daar buiten de boot vallen verdienen al meer dan het dubbele dan ze bij Ajax zouden verdienen. Daarnaast vertrekken die spelers liever naar een Las Palmas, Celta de Vigo, Fiorentina of zelfs naar degradatiekandidaten in de premier league.

Waarom PSV ze kon halen? Omdat ze champions league speelden. Het is toch geen toeval dat ze nu weer weg zijn.

Ajax heeft het ook geprobeerd met Bojan en Cuenca. Het is gewoon geen garantie voor succes. Dus ja liever investeren in Kluivert of Cerny. En daar ben ik het 100% mee eens.

23 augustus 2017 om 17:47

Niet als je het salarisplafond voor zulke spelers verhoogd. Je hoeft ze geen contract te geven voor 5 jaar. 2 jaar is prima. Als je kampioen wordt haal je dat geld er zo weer uit.

23 augustus 2017 om 18:36

Dat wil Ajax dus niet. En dat zorgt ook voor scheve gezichten binnen de club. Enkel spelers die wat voor de club betekent hebben verdienen dat salaris. Bovendien is Ajax een opleidingsclub. Moreno en Guardado zouden de eigen jeugd in de weg hebben gezeten. Het team was duidelijk overvol achterin en op het middenveld. Met deze 2 erbij zou het salarishuis helemaal het plafond uit zijn gestegen. Uiteindelijk hebben ze de Europa league finale gehaald. Dat heeft ze indirect veel meer opgeleverd dan een kampioenschap zou doen. Spelers zijn veel meer waard geworden. (Sanchez, Klaassen, Riedewald, Dolberg, De Ligt en zelfs Younes)

Je zegt het heel goed. Als je kampioen wordt. Geen garantie dus en wanneer je gokt op een kampioenschap getuigt dat van financieel slecht beleid. Fc Twente weet er alles van. Tot slot, directe plaatsing voor CL is verleden tijd dus zoveel levert een kampioenschap ook niet per se op.

De Jong is gewoon een speler die zich al lang bewezen heeft bij Ajax en als je dan iemand nodig hebt is het vrij logisch dat ze bij hem uitkomen. Niemand verwacht wonderen van hem, maar het is zeker niet verkeerd om hem erbij te hebben.

Vermeulen zegt dat Overmars nu misschien een lange neus kan trekken??

Ik weet niet in welke wereld Vermeulen leeft, maar waarom zou Overmars een lange neus moeten trekken naar de media. Overmars doet gewoon zijn best voor zijn werkgever en dat is Ajax. Hij haalt de Jong naar Ajax, omdat hij denkt dat het een goede deal is voor de club. Niet omdat hij dan een lange neus kan trekken naar iemand als Arno Vermeulen. Alsof Overmars met zulke types bezig is. Jezelf belangrijker maken dan je bent noem ik dat.

Voor 2 miljoen euro is dit toch gewoon een prima aankoop? Ik snap al dat gezeur niet zo...

23 augustus 2017 om 15:32

De Jong is een fijne speler voor Ajax zeker als ze nog even een doelpunt nodig hebben in de laatste minuten en hij is een zelfde type speler als Davy Klaassen en die miste ze nog. Het is alleen de vraag of hij ooit nog op zijn oude niveau zal komen. Aan de andere kant kan ik het gezeur wel begrijpen waarom niet gewoon investeren in een echt goede middenvelder als je toch zo veel geld hebt. Daarnaast is het wel een slimme aankoop want met alleen wissels als Eiting en F de Jong ging je het niet redden dit seizoen.

23 augustus 2017 om 16:47

Er zeuren toch altijd mensen. Als Ajax nu investeert in een middenvelder en even 10 miljoen op tafel legt gaat iedereen weer naar de transfersom wijzen. Dan mag je voor 10 miljoen wel wat meer laten zien. Zo blijven we lekker zeuren met z'n allen.

Vermeulen is nooit positief over Ajax. Siem is een leider en mits fit in elk team van grote waarde. Een voorbeeld voor de talenten. 4 x kampioen geworden. Hij weet net als Klaas Jan wat er gevraagd wordt. Zou blij zijn met zijn komst

Misschien dat Arno Vermeulen er niet opgewonden van raakt, maar ik denk dat De Jong voor ajax wel van waarde kan zijn met z'n doelpunten, ervaring en leiderschap. Stabiliteit is ook belangrijk. Ze weten wat ze aan hem hebben. Enige issue is z'n fitheid.

‘komst van De Jong bij Ajax getuigt niet van creativiteit in de scouting’ aldus het orakel van de Nos.

Juist wel want je heb iemand die de clubcultuur door en door kent en er direct staat. Welke andere multifunctionele en ervaren middenvelder kan Ajax anders halen voor dat geld?

Nou als Arno Vermeulen er niet enthousiast van wordt is het voor mij juist de bevestiging dat het WEL een goede aankoop is!!!

En hij is denk ik helemaal Niet voor de breedte of bank gehaald maar gewoon als vervanger van Klaassen..ik bedoel wat is een betere vervanger voor Klaassen dan de speler waar Klaassen de vervanger voor was 3 jaar geleden??

Ervaring, leiderschap, voetballend en scorend vermogen voor dit bedrag is gewoon Uitstekend gehandeld van Overmars.

Tevens kunnen alle verhalen dat deze transfer niet gepland is of niet getuigd van visie OOK de prullenbak in want wie zegt dat Overmars niet al 1 maand geleden heft gepolst bij de Jong?? Wellicht wilde hij eerst afwachten of hij nog kansen kreeg bij Newcastle United.

Ik snap niets van alle ophef. Siem was in zijn tijd bij Ajax heel goed en hij gaat weer heel belangrijk worden. Voor Siem is dit een mogelijkheid zich weer in de kijker te spelen, voor Ajax een zekere en bewezen kracht. Ik ben blij met Siem!

23 augustus 2017 om 14:48

Ik denk dat het beter voor Siem is dat hij gewoon de rest van zijn carrière bij Ajax blijft. Hij heeft het geprobeerd in het buitenland, maar dat is niet gelukt. En ik zie hem alleen nog maar naar C-clubs in het buitenland gaan. En hij is juist nu op een leeftijd dat hij nog heel wat jaren wat kan betekenen voor Ajax.

23 augustus 2017 om 17:24

Werd toen ook al onderschat en bestempeld als houterig en sloom, helaas. Zwaar onderschat, werd Klaassen ook jaren omdat het geen speler is die drie man voorbij speelt, een bal achter het standbeen haalt, een hakje doet of heel veel flair heeft.

De Jong heeft ook een functionele techniek, neemt gewoon goed aan, past goed en heeft vooral heel veel andere kwaliteiten, loopvermogen, positioneren zonder bal, scorend vermogen, kopkracht, diepgang, duelkracht, fysieke kracht. Dat zijn spelers die een team beter maken en anderen beter laat functioneren. De Jong verzaakt verdedigend ook niet en dat heeft Ajax nodig want de verdediging wordt aardig overlopen op dit moment.

Heel verassend is het ook niet, dat de komst van De Jong niet van veel creativiteit getuigt. In de planning zag het er als volgt uit :

Mogelijk vertrekt Davy Klaassen, als dat gebeurd vangen het het intern op. We hadden op dat moment ook voldoende middenvelders met Ziyech, Schone, Van de Beek, De Jong, Sinkgraven, Nouri en Eiting. Na het tragische ongeval met Nouri missen we plotseling een middenvelder. Komt nog bij dat Sinkgraven last blijft houden van de knie (een tegenslag in de oefencampange) en bovendien op linksback harder nodig is (omdat daar de scouting het wel liet afweten).

Overigens maakt het mij vrij weinig uit dat De Jong zijn komst niet van creativiteit getuigt. Niet iedere aankoop hoeft van creativiteit te getuigen, helemaal niet voor de breedte van de selectie. Het is trouwens ook nooit goed, halen we een keer iemand met veel ervaring binnen in de categorie eind 20 dan is het ook niet goed.

23 augustus 2017 om 14:22

Nouri valt weg; de nieuwe linksback komt niet door de medische keuring (wat na Kone niet meer is gebeurd); de nieuwe vleugelspeler vertrekt toch naar Watford na een mondeling akkoord; en we hebben te maken met een plotseling op hol geslagen transfermarkt. Laten we eerlijk zijn: als Schalke Ajax eruit had gekegeld dan waren alleen Klaassen en Traore weg. Maar door de combinatie van de finale met de plotselinge transferhausse kun je Sanchez niet tegenhouden en mogelijk Dolberg.

Ik vind het dus niet heel vreemd dat we staan waar we staan. Huntelaar is een topvervanger voor Traore, helemaal gezien de ontwikkeling van Kluivert, Neres en Cerny. De Jong komt terug voor de breedte. Haal nog een lb en cv en we hebben een prima selectie om weer mee te gaan bouwen. En ja, als er dan weer een op hol geslagen transfermarkt opgang komt doe je daar niets tegen.

23 augustus 2017 om 14:56

Dat Ajax een speler als Klaassen intern willen oplossen, geeft dat aan dat ze huidige spelers aardig overschatten. Zeker als je ziet dat Schone het in de EL vorig jaar maar moeilijk had kunnen bijbenen.

Voetbal is ook een vorm van vermaak.als je ziet hoe de arena reageert als kjh warm loopt.siem heeft een hoop betekend voor Ajax dus dat zal het stadion ook leuk vinden.nu nog even Suk halen en maxwell overtuigen om terug op zn pensioen te komen en er is voldoende vermaak

Niet creatief genoeg? Wat lult die vent nou weer. Ik vind Johnsen, Wöber, Orejuela, Jensen, Danilo best wel creatief tot nu toe. En zondag gaat de witte Chinees bij studio voetbal feyenoord weer prijzen met de creatieve aankopen haps, amrabat, larsson, diks en boetius.

23 augustus 2017 om 14:21

Haha goeie reactie 😅 Ajax heeft volgens mij geweldig gehandeld op het gebied van talent. Ik heb bij al deze spelers het gevoel dat ze Ajax 1 binnen dit en 2 jaar verder zullen brengen. Er mag echter wel een bewezen speler bij in de verdediging. Ik persoonlijk zie Vermaelen graag komen.

23 augustus 2017 om 15:05

Vermaelen is al heel lang niet meer fit. Zou het niet doen.

Dit is op zich niet verkeerd. Misschien niet heel creatief maar wel reëel. Als Dolberg vertrekt kan Siem als vervanger van Huntelaar optreden. Als Ziyech vertrekt kan hij die plek moeiteloos invullen en van Donny van de Beek en Frenkie de Jong kunnen we nog niet verwachten dat zij het hele seizoen het middenveld regeren.

Het lijkt wel alsof die analisten tegenwoordig altijd wat te zeiken moeten hebben. Het is nooit goed. Waarom zou Siem de Jong geen goede aankoop zijn voor Ajax. Je kan hem idd prima als pinchsitter gebruiken en hij heeft een (heerlijk) Ajax verleden. Bij PSV heeft hij ook laten zien dat hij vrij makkelijk goals maakt en voor de groep is het gewoon een topper. Arno Vermeulen zou een keer 'creatief' moeten zijn en zich misschien een keer bewust worden van het feit dat hij het verstandigst klinkt als hij zijn mond houdt....

23 augustus 2017 om 14:27

Volgens mij draaide PSV niet zo'n geweldig tweede seizoenshelft vorig jaar. Bovendien was het een reserve in een matig elftal. Hij is volledig door het ijs gezakt bij Newcastle, wat alles behalve een sterke ploeg is. Hij heeft een medische achtergrond waartegen je U zegt. Ik geef Vermeulen niet altijd gelijk, maar in dit opzicht schetst hij een vele malen realistischer beeld dan dat jij nu doet.

23 augustus 2017 om 16:54

gevalletje van glas halfvol of halfleeg denk ik eerder.
Volgens mij heeft hij PSV nog wel een punt of 4 tot 6 opgeleverd met belangrijke doelpunten in voornamelijk invalbeurten. Als hij dat bij Ajax ook doet, is dat wat mij betreft al lekker meegenomen.

Hij is natuurlijk niet een topaankoop, maar het is wel een jongen die zich al en breed bewezen heeft in de eredivisie en bij Ajax en bovendien bijna voor niks opgehaald is.
Geld is er genoeg in Amsterdam. Het is niet dat Ajax er minder van wordt als hij erbij komt, dus ik snap het probleem niet.

Hup Siem, you're the best off the world.
Het is niet voor niets dat Ajax hem terughaald.
Kan alleen maar een goede speler zijn.
Anders haalt onze Ajax hem niet.
Kom op Siem, laat de rest van de wereld maar zien dat ze allemaal slapen.
Je bent minstens kaliber Bayern Munchen.

23 augustus 2017 om 14:21

Whahahah. Gek dat Bayern niet voor deze breedte koop gaat xd

Siem was bij Ajax alleen maar goed in de spits maar daar lopen Dolberg en Huntelaar al. Op het middenveld viel hij erg tegen. En toen was hij nog niet eens zoveel geblesseerd als nu het geval is. Dus puur een keuze uit pure armoede!!

Siem: speelde lange tijd bij Ajax op het middenveld. Dat was geen succes. Hij was voordat hij te maken kreeg met zijn vele blessures (klaplong o.a.: wat redelijk belangrijk is goede longen), ook al geen succes op het Middenveld, voor de mensen die dat even waren vergeten. Ja hij was enorm belangrijk bij het binnehalen van de titel, maar dat was op de spitspositie. Kortom; hij ontbeert creativiteit, loopvermogen, anticipatievermogen. En is daardoor wederom een faaltransfer van Overmars.

23 augustus 2017 om 17:28

Ontbeert loopvermogen en anticipatievermogen, dan heb je echt stront in je ogen gehad toen je naar Ajax keek en Siem de Jong. Dat zijn juist zijn kwaliteiten, nu al een faaltransfer? Beetje voorbarig vindt je zelf ook niet?

23 augustus 2017 om 17:49

Ja, volgens mij heb jij zelf niet geheel door hoe de kwaliteiten van Siem toentertijd bij Ajax werden gebruikt. Het was idd een middenvelder. Maar het zag er niet uit en daarom werd hij maar als spits gebruikt. Wat een lachterje als jij denkt dat het een type Klaassen is die heel het veld over struinde, dan zou ik maar gauw es een keer naar het voetbal met Siem van een paar jaar terug gaan kijken.
Daarnaast: waarom denk je dat Siem door PSV is teruggestuurd, niet omdat ze nou zo onder de indruk van hem waren bij Psv.

23 augustus 2017 om 18:27

Als middenvelder was hij ook heel gevaarlijk en scoorde hij veel. Hij was daarna valse spits bij gebrek aan beter en vulde dat ook heel goed in.

Ja kijk inderdaad maar eens, de Jong liep heel veel meters en had de conditie van een paard. Wat heeft dat ermee te maken, PSV stuurde Moreno en Guardado ook de laan uit, omdat die spelers wat anders wouden. Denk dat de Jong ook teleurgesteld is in Psv.

Ach, Arno Vermeulen weer. Houdt zich zelden bezig met het voetbal, maar altijd die cliche onzin eromheen. Je zou Arno 's op de plek van Marc moeten zetten. Zul je zien dat die 't net zo slecht doet als commentator spelen.
Echt ergerlijk hoe die altijd maar wat de ruimte inroept als een soort profeet die eigenlijk alleen maar onzin uitkraamt.

De Jong is haalbaar, bij 5/6 serieuze transfers bleek dat op verschillende reden niet haalbaar. Dan pak je iemand met een laag risico die wel wil en echt nog wel wat kan toevoegen en dan is 't niet creatief. Het is toch ook duidelijk dat dit vast niet Ajax' 1e keuze was? Maar tevens nog steeds geen slechte keuze, zeker niet gezien de situatie. Niks mis met pragmatisch. Weet je wie pas pragmatisch is in z'n uitspraken? Arno Vermeulen!

Profeet Arno zal ook vast al geweten hebben dat we Nouri kwijt zouden raken en dat we ons daarop hadden moeten voorbereiden.

Tjah van hero tot zero.

Zo was je 3 jaar terug nog het trotse Ajax product, en nu word je als ongewenst afval aangezien die er niks van bakt.

Maar eens zien hoe het over 3 jaar met Klaassen gaat.

Siem de Jong is een wanhoopsaankoop en ook een buitenkansje. Eerst had Ajax hem niet nodig en nu ineens wel. Maar gewoon wel een heel degelijke aankoop. Hij is multi inzetbaar en heeft een neusje voor de goal. Op deze manier kan Overmars het nog een beetje goedmaken, maar hij is nog steeds veel te laat. 3 maal is scheepsrecht en het is volgend seizoen aan Overmars om de selectie tijdig en voor verkoop van spelers op orde te hebben. Lukt dit hem volgend jaar niet, dan is hij ongeschikt voor de functie en zou ik daar gewoon van Gaal weer plaatsen.

Het is wel interessant. Analisten klagen eerst dat Ajax geen spelers halen in de leeftijdscategorie 25 t/m 28 jaar en nu is het weer niet goed. Siem de Jong kent het systeem, is op meerdere plekken inzetbaar en gewoon een nuttige speler.

Wat een gezeur van buitenstaanders toch altijd ... Ajax en andere clubs gaan toch zelf over hun beleid en leggen daar verantwoording over af?
Als je Siem de Jong voor een leuk bedrag en salaris kunt overnemen moet je dat vooral niet laten. Met zijn ervaring kan hij heus wel wat toevoegen aan Ajax.
Wij hebben vorig jaar een aantal keren plezier van hem gehad en dat kan hij voor Ajax ook doen. (maar liever niet natuurlijk! Hahahaha)

Je zou verwachten dat dit een strategische aankoop is, de aandacht afleiden van een grote verassing die de laatste week wordt gepresenteerd...
Anders snap ik deze aankoop sowieso niet. Ja leuk dat die op 2 posities uit de voeten kan en "ervaring" heeft maar het is natuurlijk verre van top deze speler...

Voor meer mogelijkheden heb je natuurlijk ook Cassiera achter de hand die o.a. in de spits en op 10 uit de voeten kan. Die mag ook wel wat meer kansen krijgen...

Is ook nooit goed hé!!! Haal je niets binnen is het niet goed....haal je iemand binnen dan is hij niet goed genoeg. Nou ik vind Siem echt een Ajax speler en kent het Ajax spelletje heel goed. Mensen moet niet zo zaniken altijd. Je bent welkom hoor alleen hoop ik dat je niet te vaak geblesseerd raakt.

Pfff beetje kortzichtige verleden jaar 2 keer 90 minuten uitgefloten en nu hozana dat ie terug komt . Hoe bedoel je 2 gezichten . En die nieuwe verdedeger kan niemand maar is ook al een topper die er gelijk staat . Vilgens mij hebben jullie backs nodig of gaan ze het doen met dijks en en veldman succes bij deze . Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht

Welke speler, van een jaar op 25/26, waarvan mensen denken "wow", komt in vredesnaam naar de eredivisie???
Elke speler die ik ken met deze kenmerken, die spelen bij topclubs. Arno doet net alsof deze jongen op straat wandelen, zoekend naar een club waar ze terecht kunnen. Houd toch op zeg.

Ajax weet precies wat het aan de Jong heeft en dat moet je maar afwachten met een eventuele miljoenenaankoop met de zelfde ervaring. Arno is zeker vergeten dat spelers met een enorme wouw factor ten 1e een vermogen aan transfer kosten met daar bovenop een enorme salaris en de transfervrije ex toppers maken Ajax niet meer beter omdat ze al over de top zijn. Ik vind het een beetje goedkoop willen scoren maar daar heeft Arno wel meer last van.

"ik vind dit geen uitdagende, ambitieuze zet. Je verwacht spektakel: een speler waarbij je een gevoel van 'wow' krijgt. Dat is Siem de Jong niet."

Arme Arno. Alsof dat allemaal een doel op zich is. Een selectie moet zo evenwichtig mogelijk zijn en daar waar die uit het lood slaat moet dat evenwicht hersteld worden. Ajax heeft nauwelijks spelers in de leeftijdscategorie van Siem de Jong. Bovendien is de selectie met het vertrek van Davey Klaassen veel loopvermogen en scorend vermogen kwijt geraakt. Met het aantrekken van Siem de Jong worden al deze manco s in 1 keer gerepareerd en dus is het een uitstekende aankoop. Geen spectaculaire maar wel een hele degelijke aankoop. En vooral daaraan heeft de jonge selectie van Ajax veel behoefte. Ajax heeft Zyech al voor het spektakel en met zijn specifieke kwaliteiten vult Siem de Jong die uitstekend aan. En daarom zeg ik: "opnieuw voortreffelijk geanticipeerd Marc! Chapeau!".

"getuigt niet van creativiteit in de scouting"

Hé dat roepen ajacieden standaard bij elke aankoop van Feyenoord .. Maar nu legt iedereen uit dat dat niet belangrijk is en dat het juist een erg verstandige aankoop is, en dat het lastig is topspelers naar nl te halen etc. Wat op zich waarschijnlijk niet onwaar is, maar toch xD

23 augustus 2017 om 20:37

Ach vorig jaar lachten ze PSV bijkans uit met het huren van Siem de Jong.
Ajax moet hem kopen.
Nu is het ineens weer een hele goede speler die multifunctioneel inzetbaar is.
Ik zou zeggen..........hij kan er nog minder van dan vorig seizoen of in ieder geval niet beter.
Doe mij maar die spelers van Feyenoord die ingekocht zijn want die zijn stuk voor stuk beter!

De intentie van Overmars en van der Sar was: wij gaan weer rol spelen in de Champions League. Dus niet.

Vorig jaar werd Ziyech pas gehaald aan het eind van de transferperiode toen de aanhang en de pers begonnen vraagtekens te zetten over het beleid.

Nu gingen wij europese wedstrijden in zonder dat de selectie rond was.

Waarom laat de clubleiding toch steeds de coach in de steek?

Ik mag toch hopen dat wij nog een ervaren CV halen. En nog een aanvaller. Maar komen ze wel als wij geen Europa League spelen dit seizoen?

23 augustus 2017 om 17:38

@FC Mopedlads

Je schrijft: "de intentie van Overmars en van der Sar was: wij gaan weer rol spelen in de Champions League. Dus niet".

Zolang je dat soort volstrekt onrealistische verwachtingen niet laat varen, zal je altijd teleurgesteld worden. Ajax gaat nooit meer een rol spelen in de CL, hooguit een bijrol. Ajax is een opleidingsclub, talenten komen hier naar toe om een opleiding te volgen en zodra ze die met goed gevolg hebben afgerond, maken ze de stap naar een van de topcompetities. En Ajax is niet in staat om ze te houden, zelfs niet als ze nog voor jaren vastleggen. Het enige voordeel is dat ze dan een mooi transferbedrag opbrengen. Echte topspelers komen niet naar een derderangscompetitie als die in NL en de eigen toptalent blijven doorgaans niet langer dan tot hun 21e jaar. En dus is het volstrekt onmogelijk om een rol te spelen in de CL en door te verwachten dat dat wel gaat gebeuren, houd je vooral jezelf voor de gek.

Ik zelf zat echt niet te wachten op Siem. Heeft z'n waarde laten zien een aantal jaren terug. En daarvoor verdient hij zeker nog steeds mijn respect. Alleen moet je verder kijken in het leven en bij Ajax. En eerlijk gezegd stond hij zeker niet op mijn lijst als ik het te vertellen had bij Ajax. Kan me op menig vlak wel vinden achter de meeste beslissingen van Marc. Maar met deze totaal niet. De vijver is heel groot waaruit je kan vissen!!! Dan kan je in mijn ogen niet met deze speler aankomen.

Is toch een prima transfer, mits Siem zijn oude niveau weet te halen. Dat is wel een punt, gaat hij dat niveau halen? Zo ja, is hij een 1 op 1 vervanger voor Klaassen lijkt me. Waarom creatief doen als een voor de hand liggende oplossing ook werkt.

Het is als iedere transferwindow bij Ajax: veel geschreeuw, weinig wol. Gelukkig zijn alle Ajax supporters al bekend met de Overmars' moves. Dus weer een pas op de plaats of een beetje zakken. Blijkbaar kom je daar als inkoper met enorme mogelijkheden, waar je amper wat mee doet, telkens mee weg. Het verschil in inzicht tussen het technische hart en de buitenwereld over de aanwezige kwaliteit bij Ajax is dan toch bijzonder groot, anders waren er wel directe versterkingen gehaald. Maar als eerder gezegd: een kinderhand is gauw gevuld....

23 augustus 2017 om 17:31

Overmars schreeuwt niet, hier wordt veel geschreeuwd en men gaat in sprookjes geloven, spelers van 4x keer boven het salarisplafond tot transfers van 25-30 miljoen. Hij koopt heel goed in, en vooral heel creatief, Onana, Dolberg, Sanchez, de Jong, Bazoer, El Ghazi, Cerny heeft hij bv. allemaal goed gehaald en nu al dikke winst op gehaald. Maar nee, dat vergeet men even.

De buitenwereld heeft kromme verwachtingen die niet realistisch zijn, het technisch hart moet wel met de realiteit dealen, dat is het verschil. Ik ben zeer tevreden over het beleid en de aankopen. kijk uit naar de talenten die er weer aan komen.

23 augustus 2017 om 17:55

Even serieus, gebeurde dat niet altijd al dat Ajax altijd talenten ergens vandaan plukt en vervolgens voor veel geld verkopen? Denk je dat dat echt niet zou zijn gebeurd als er een andere directeur dan Overmars was aangesteld. Volgens mij heb je echt een verkeerd beeld. En noem maar de succesjes op, en laat lekker alle aankopen die echt slecht waren maar buiten beschouwing. Laten we een recent vb nemen: Westermann. De goeie man heeft hem niet eens bekeken en gewoon gekocht, omdat het een koopje was. Ja dat is hoe meneer Overmars handelt.
Overigens is het heel reëel om het salarisplafond te verhogen naar 2 mln bijv. Is geen geschreven wet dat dat het plafond moet zijn. Zou van gezond beleid blijken als de directeur gewoon eens zijn verantwoordelijkheid pakt.

23 augustus 2017 om 18:33

Nee, te weinig, vooral in de jaren waarin het stikte van Oleguers, Luque, Atouba, Tainio, Kuffour, Urzaiz was dat zeer matig. Daarnaast werd de kwaliteit en de kwantiteit uit de opleiding lager waarna Cruijff de revolutie opstartte, daar borduurt Ajax nog steeds op voort.

Dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat Overmars heel veel goede aankopen heeft gedaan binnen het beleidsplan en dat we eindelijk iemand hebben die er langer dan 1 jaar zit waardoor er consistent beleid gevoerd wordt en er wordt geleerd van de fouten.

Westermann was transfervrij, heeft een paar wedstrijden meegepakt en was bij trainingen belangrijk, alleen al door zijn werklust en instelling. Het zat behoorlijk mee qua blessures achterin, maar als het tegenzat hadden we hem nodig gehad.

Je kunt ook Dolberg, Onana, Sanchez, Ziyech, de Jong, Bazoer, El Ghazi eruit halen, maar nee, je haalt een wisselspeler eruit die nauwelijks iets gekost heeft.

Heel reeel? Op basis van welke inkomsten? Het plafond is er omdat de structurele inkomsten niet groot genoeg zijn om dat te ondersteunen, dat moet dan komen uit incidentele uitgaven zoals transfers en CL en dat is nou net waar Ajax beleidsmatig gelukkig van af is gestapt. En ook meteen waar het de vorige keer mis ging.

23 augustus 2017 om 17:52

@pinko

"het is als iedere transferwindow bij Ajax: veel geschreeuw, weinig wol".

Dat klopt. En dat geschreeuw komt vooral van supporters als jij die volstrekt onrealistische verwachtingen hebben en in de veronderstelling zijn dat een modale club als Ajax met een topclub kan concurreren, terwijl de realiteit is dat zelfs de subtopclubs steeds verder weglopen. Het idee dat Ajax enorme mogelijkheden heeft om in te kopen, toont aan hoe kilometers ver jij van de realiteit bent afgedwaald. Ajax heeft een begroting van 80 miljoen en de hoogste belastingschijf in NL bedraagt 52 procent. Zelfs bij verdubbeling van het salarisplafond komt het netto salaris van een speler net boven het miljoen en daar gaan ze zelfs bij modale clubs als Swansea en Watford met gemak overheen, terwijl Ajax het bij lange na niet kan betalen. Hetgeen jij in je hoofd hebt kan wellicht in Disneyland, in de echte wereld is het echter volstrekt onmogelijk.

23 augustus 2017 om 18:02

in Engeland betalen ze ook 45%. dus van de 3 mln salaris houden ze ook maar 1.5 mln over. Het zijn idd verschillen. Maar doe nu niet alsof ze onoverbrugbaar groot zijn. En heus verdienen voetballers in de premier league geen 5 mln. Wat een grap zou dat zijn.

Ik heb het even voor je opgezocht: "het salaris van een gemiddelde Premier League-speler bedraagt 2,8 miljoen euro per jaar, ongeveer het dubbelde van het bedrag dat een gemiddelde prof in de Primera División opstrijkt. De Serie A, Bundesliga en Ligue 1 zijn wat betreft uitgaven aan honoraria helemaal weggeblazen door de Premier League".

Ofwel, het verschil is nu t.o.v. de premier league nog wel redelijk voor Ajax. Maar met een spanje of Italie kan Ajax redelijk concurreren. Zeker als ze 2 mln voor topspelers mogelijk maken. Vorig jaar verdiende de best betaalde speler 3.5 mln. en de 2e best betaalde speler 2.5 mln bij milan. Valt best mee allemaal.

23 augustus 2017 om 18:42

Netto of bruto salaris? Die 2,8 miljoen? Vergeet niet, dat de ohzo verguisde Dijks dat ook kan verdienen in Engeland, iets minder wellicht, maar de 2 miljoen tikt hij zo aan.

Ajax moet niet alleen op salaris concurreren. Het niveau van de competitie, de taal, het klimaat en het kunstgras zijn ook nog zaken die in ons nadeel spreken. Ajax is vooral voor talenten zeer interessant, daar kunnen we ons onderscheiden.

En dan nog, van welk geld wil je dat betalen? Transfers? Dan gaan je afschrijvingen omhoog en Moet je verkopen, iets wat de club niet wilt, want dan heb je pas echt geen keus meer en verkoop je ook voor minder geld.

23 augustus 2017 om 19:40

Dan kom ik met de volgende stelling: omdat Ajax in Nederland by far de club is met de meeste mogelijkheden op de transfermarkt, moet dat zichtbaar zijn in de resultaten. Je componeert hoe dan ook de beste selectie van Nederland zodat de kans op een kampioenschap tussen de 90 en 100 kan worden ingeschaald. Dus Feijenoord is afgelopen seizoen niet kampioen geworden en PSV de 2 jaar daarvoor, want had Ajax na de afgelopen 4 kampioenschappen haar enorme voorsprong op de concurrentie vergroot, hadden ze een positie ala Bayern Mã¼nchen in Duitsland kunnen realiseren. Mits, ja, mits er goed met de mogelijkheden was omgegaan. En dat is mijn punt in deze. Niet dat Ajax met de clubs in Engeland of de andere toplanden kan concurreren, dat is niet realistisch, maar een uitgekiend (scoutings)beleid had Ajax in Nederland op voorsprong kunnen zetten. En dan kom ik terug op het gedrag tijdens de transferperiodes. Ik zal niet alle missers stuk voor stuk opnoemen, maar pik er gewoon 2 uit die model kunnen staan voor het beleid van Ajax: het vorig seizoen op de valreep halen van de niet nodige Ziyech. Na lang aandringen van bijna iedereen, behalve dat formidabele technische hart van Ajax. We hebben met z'n allen kunnen zien hoe nodig dat was. Na het vertrek van Sanchez is de defensie van Ajax van bijzonder matig niveau. Die verdient dus onmiddellijke versterking. Behalve dat er 2 jonge spelers zijn aangetrokken is de man die deze transferperiode moest vertrekken weer in genade aangenomen tot zijn eigen en ieders verbazing, Ja, ik heb het over Dijks, de man die afgelopen zondag in de wedstrijd tegen Groningen heeft laten zien over een "loepzuivere" voorzet te beschikken. Daar kan een spits als Huntelaar wat mee. Nee, dan heb je Haps niet nodig. En al helemaal niet Sam Larsson, die een veel betere statistiek heeft dan Younes. Voor dat soort spelers haalt Overmars letterlijk zijn neus op. Want hij heeft net Siem de Jong opgehaald uit Engeland! Is weliswaar, net als Sinkgraven, wel een half seizoen geblesseerd, maar zal in het komend seizoen een bepalende rol spelen binnen en buiten de kleedkamer. Met daarnaast de geniale Keizer als supercoach, die Ajax met een paar tactische wissels tegen Ol. Lyon door de derde kwalificatieronde CL heeft geloodst. Met in ieder geval dit seizoen Europees voetbal weer veiliggesteld. Morgenavond (?) in Trondheim nog even die Noren van Rosenborg over de knie leggen. Het is zoals de jonge Kluivert zegt: wij zijn de beste, dan worden mensen jaloers. Dus waar slaat mijn kritiek op;-)))))

24 augustus 2017 om 18:29

De structurele begroting is maar een marginaal groter dan die van Feyenoord en PSV en met die verschillen kun je steeds minder. Verder is Overmars nooit te laat voor einde transferdeadline, dat de competitie eerder begint kan hij niks aan doen.

25 augustus 2017 om 13:38

@doejezo

Je schrijft: "ik heb het even voor je opgezocht: "het salaris van een gemiddelde Premier League-speler bedraagt 2,8 miljoen euro per jaar, ongeveer het dubbelde van het bedrag dat een gemiddelde prof in de Primera División opstrijkt".

Wat je er niet bij vertelt, is dat zelfde artikel staat ook dat die 2,8 miljoen 10 keer (!) zoveel is als het gemiddelde salaris dat in NL wordt betaalt. Dat zegt al meer dan genoeg, lijkt mij. Het gaat om het gemiddelde salaris en omdat daarin ook de salarissen van de jeugdspelers met een contract zijn opgenomen geeft dat een behoorlijk vertekend beeld. Ik vind het ook een beetje kinderachtig om het hoogste salaris NL te vergelijken met gemiddelde salaris in heel GB. Bij een kleine club als Crystal Palace bedraagt het gemiddelde salaris al 2,28 miljoen Euro en dat is al bijna het dubbele van het topsalaris van Ajax. Dat zegt dus al veel meer.

Het verschil tussen de hoogste belastingschijf in NL en Engeland is 7 procent. En 7 procent van 2,8 miljoen is 7 X 28000 = 196.000. Alleen al het verschil dat je aan belasting betaald in Engeland ten opzichte van NL is bijna een derde van het gehele netto topsalaris bij Ajax en zelfs twee derde van het totale gemiddelde bruto jaarsalaris in heel NL dat 291.000 Euro bedraagt. Dat zijn derhalve heel andere cijfers. In Spanje behoeven niet-ingezetenen maar 24 procent belasting te betalen, waardoor de verschillen met Spanje nog veel groter zijn.

Het is veel te simpel om getalletjes naast elkaar te zetten en er conclusies uit te trekken omdat voetballers naast het loon vaak ook nog tekengeld en bonussen ontvangen waardoor de werkelijke inkomsten veel hoger liggen. In Nederland worden sinds 2016 bovendien de bemiddelingskosten die een club aan de zaakwaarnemer betaalt ook gezien als inkomen en opgeteld bij het salaris van zijn client waardoor het bedrag dat hij netto overhoudt nog verder omlaag gaat. Het gemiddelde salaris is in Engeland 10 keer zo hoog als in Nederland. Dat cijfer zegt m.i. meer dan genoeg en dat opgeteld bij de 7 procent minder belasting die moet worden afgedragen maakt dat de verschillen tussen een netto salaris in NL en GB significant zijn.

3,5 miljoen en 2,5 miljoen is nog altijd resp. ruim 3 en ruim 2 keer het topsalaris bij Ajax, terwijl ook het hoogste belastingtarief in Italie 45 procent bedraagt en dus 7 procent lager is dan in NL. De best betaalde speler van Juventus is Huguain met zijn 7,5 miljoen per jaar en daarna volgt Pjanjic met 4,5 miljoen. Dat zijn ook alweer heel andere cijfers. Dat toont aan dat je je door met cijfertjes te goochelen net zo rijk kan rekenen als je zelf wil. Zeggen doet het echter helemaal niets.

Arno Vermeulen praat ook weer eens populistische onzin. Ok het is afwachten hoe Siem gaat presteren maar 1. Hij is Nederlander 2. Hij is multifunctionele middenvelder 3. Hij heeft ervaring 4. Hij kent het Ajax spel 5. Hij is relatief goedkoop. Ik vind dit een zeer goede aankoop. Arno kan beter de kijkers thuis uitleggen waarom Ajax ook als het voor 100 miljoen spelers verkoopt niet zomaar grote transfersommen en salarissen op tafel kan leggen. Driekwart van de reacties op VZ zijn totaal onrealistisch en dit wordt in stand gehouden omdat niemand de FFP ff duidelijk uitlegt aan de kijkers/lezers.

23 augustus 2017 om 20:55

@Ben-Ajax
Waarom koopt Ajax Marsman niet? Is ook Nederlander!
Multifunctionele middenvelder? Bij Ajax?
Ja bij Sparta, Twente of Heracles misschien.
Ik ken genoeg spelers met ervaring, oa Heitinga, Zimmling, Westermann. Oh nee die had Ajax al geprobeerd en waren mislukkingen.
Tja.....iedere voetballer kent onderhand het Ajax spel wel.
Ik geef je op een briefje dat Holla goedkoper was.
Dus wat wil je eigenlijk zeggen?
JIJ vind Siem goed, maar ik weet zeker dat 90% van Nederland hem vergane glorie vind.

Van mij hoeft hij niet terug te komen. Ajax heeft geld zat en dan haal je een reserve speler van Psv. En waarschijnlijk is hij binnen de kortste keren weer geblesseerd. Heb je echt helemaal niks aan.
Koop gewoon spelers die bruikbaar zijn aub!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren