Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Robben, Sneijder, Van Bommel en Gullit roepen op om kunstgras te verbannen

Laatste update:

Honderd kopstukken uit het Nederlandse voetbal hebben de KNVB en de clubs opgeroepen om kunstgras te verbannen uit de Eredivisie. Het initiatief hiertoe is genomen door vier huidige en oud-aanvoerders van Oranje: Arjen Robben, Wesley Sneijder, Ruud Gullit en Mark van Bommel.

"Iedereen moet water bij de wijn doen om ook financieel tot een oplossing te komen", vertelt Gullit, de huidige assistent-bondscoach, in gesprek met het Algemeen Dagblad. De krant publiceert zaterdag een manifest tegen kunstgras in de Eredivisie. "Dit kan zo niet langer.''

Bij elkaar hebben honderd bondscoaches, oud-spelers, trainers, internationals en aanvoerders het manifest ondertekend. "De impasse duurt nu al veel te lang", laat Van Bommel op zijn beurt weten. "Voetbal is op kunstgras een totaal ander spel. Aannames, het baltempo, duels: technisch is het compleet anders dan natuurgras. Het zegt alles dat geen enkel topland meedoet aan de kunstgrastrend."

Volgens de ondertekenaars is kunstgras, dat door steeds meer Nederlandse profclubs wordt gebruikt, schadelijk voor het imago, het niveau, de toekomst en het aanzien van ons voetbal.

Voor- of tegenstander van kunstgras?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed initiatief dit. Blij dat ook zoveel (ex)voetballers het ondertekend hebben.

19 augustus 2017 om 04:11

Hopelijk staan we in Amsterdam open om een kleine bijdrage te leveren aan de clubs die dit niet kunnen betalen momenteel. Geld is er toch teveel en als je werkelijk dit plan wilt realiseren lijkt me dat een goed begin. Goed voorbeeld doet goed volgen. Echter zullen we dan Feyenoord en AZ moeten volgen en hybride nemen zodat de kwaliteit enorm vooruit gaat.

Zeer positieve ontwikkeling! Ben hier erg blij mee. In het amateurvoetbal kan ik het wel begrijpen, maar op profniveau moet kunstgras gewoon weg.

18 augustus 2017 om 23:28

precies, voor amateurclubs is het ideaal. Profclubs moeten gewoon een normaal veld neerleggen, dan maar 1 speler minder.

18 augustus 2017 om 23:39

Amateurs zouden ook gewoon op gras moeten spelen. Daar wordt tenslotte de echte basis gelegd. Dan moeten ze daar maar gezamenlijk een financiële oplossing voor bedenken, maar het komt de toekomst van het Nederlands voetbal alleen maar ten goede. Dat betaald zich in de toekomst dubbel en dwars uit.

19 augustus 2017 om 01:56

@ Balls

Een mooi natuurveld is natuurlijk het fijnste voor een voetballer. Alleen aangezien de velden bij amateurverenigingen overmatig gebruikt worden, gaan die velden ook eerder kapot. Bij mijn amateurvereniging staat er in het midden van het seizoen al haast geen gras meer op het trainingsveld. De velden worden overmatig gebruikt en ook daar komen kale plekken op. Dit kun je een tereinmeester, meestal vrijwilliger, natuurlijk nooit op laten lossen. En een financiële oplossing voor iedere amateurclub is natuurlijk ook niet te doen. Ondanks dat ik ook liever op gras speel, is kunstgras voor de amateurverenigingen echt een verademing.

19 augustus 2017 om 00:07

Waar halen onze profclubs hun spelers dan vandaan? die worden gescout bij de jeugafdelingen van amateurclubs. Als de spelers daar al op de verkeerde ondergrond spelen, dan heeft dat ook gevolgen voor de ontwikkeling van spelers.

Ik zeg niet dat kunstgras helemaal moet verdwijnen, zeker als het gaat om trainingen en wedstrijden in de winterperiode is het prettig om zo'n veld achter de hand te hebben. Maar wat mij betreft gaan we weer gewoon zoveel als mogelijk op gras voetballen, van FC Bal-op-het-dak 5 tot onze Eredivisie.

Eindelijk reageert iemand op kunstgras.
Buiten de kwestie wel of niet gezond.
Worden hier genoeg aspecten gezegd voor de afschaf.
Dan maar allemaal financieel bijdragen in een grote pot voor goed natuurgras want dit is ***

19 augustus 2017 om 00:24

Er reageren genoeg mensen op het kunstgras, maar er wordt vanuit de KNVB alleen geen moer mee gedaan. Hopelijk brengt dit iets teweeg, maar het zal wel niet. Je bent gewoon het lachertje van Europa met die plastic bende in je stadion. Voor de amateurs een prima uitvinding, meer niet.

19 augustus 2017 om 09:24

Aangezien er een nieuw bestuur komt bij de KNVB verwacht ik nu ook eindelijk actie tegen het kunstgras. Gudde gaat pas in november starten met zijn functie dus het kan nog wel even gaan duren voordat we van het kunstgras af zijn. Zou toch mooi zijn als we in 18/19 alleen nog maar grasvelden hebben in de eredivisie.

Heel goed initiatief! Hoop dat de Knvb er gehoor aan gaat geven en er een licentie-eis voor de Eredivisie van maakt.

18 augustus 2017 om 23:53

Misschien een regeling maken dat wanneer de tv gelden meer gelijk getrokken worden kunstgrasvelden ook per direct verboden worden?

19 augustus 2017 om 02:42

Mee eens. De grote clubs kunnen best wat inleveren t.o.v. de kleinere clubs om dit mogelijk te maken. 1 Miljoen voor ajax heeft minder waarde dan 2 ton voor pak m beet sparta.

Gewoon trainen op kunstgras en wedstrijd op voetbalveld, echte gras. Zo bespaar je een onderhoud op het veld. Wil je niet op kunstgras trainen dan maar op een aparte veld trainen.

18 augustus 2017 om 23:34

Denk eerder financieel een probleem is dan willen

18 augustus 2017 om 23:39

Als het als bvo financieel een probleem is dan verdien je het predicaat bvo niet. Als je geen natuurgras kunt veroorloven dan heb je op het hoogste niveau niks te zoeken.

18 augustus 2017 om 23:42

Denk eerder dat clubs als Zwolle er een financieel argument van hebben gemaakt. Ik geloof echt niet dat al die clubs een natuurveld niet kunnen betalen, het is gewoon een kwestie van willen investeren in een natuurveld. De grootste schande vind ik nog wel dat er in zo een historisch stadion als Het Kasteel een kunstgrasveld ligt..

Als je ziet wat voor een prachtige mat er bv bij Quick Boys ligt kan je niet begrijpen dat er bij div profclubs gewoon zo'n nepveld ligt... Kosten,onderhoud bla bla bla het moet maar eens ophouden met die onzin.Als ik het goed hebt wordt het veld van Quick Boys betaald door de knvb mede omdat er ook door het Nederlands Elftal weleens wordt getraind op die prachtige mat.Het mag ook geen toeval zijn dat de mat zo goed is die wordt uiteraard onderhouden door de grasmaster van Feyenoord die om de hoek bij Quick Boys woont.

Wat ik wel raar vindt is dat veel clubs bij de jeugd kunstgras velden hebben en dus de jeugd weet zometeen niets anders meer en zijn er aan gewend. De generatie die er nu zo tegen is is de generatie die alleen gras gewend is. Maar ik denk serieus dat je steeds vaker in de toekomst kunstgras zal zien en niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland.
Zelf heb ik er nooit zoveel moeite mee met kunstgras ik vindt het lekkerder lopen omdat je gewoon een egale mat hebt en geen kuilen en gaten waar je last van hebt met een echt veld. Maarja ik ben ook geen prof misschien zal dat wat verschillen.

18 augustus 2017 om 23:59

spreek je wel eens met een duitser of fransman of italiaan?die verklaren je voor gek als je het over kunstgras hebt.alleen een gierige nederlander zou gaan besparen op een veld.echte liefhebbers niet.als je een perfect egale mat wilt hebben moet je maar gaan zaalvoetballen.

19 augustus 2017 om 02:11

Dat is niet echt eerlijk he. Fransozen en zeker Italianen hebben lang niet zo veel last van neerslag als wij, na een stevige bui ligt er op de gemiddelde amateurclub een modderpoel van hier tot tokio. De Robbens en Sneijders hebben makkelijk praten want die komen waar ze ook spelen op een perfect matje terecht, maar bij ons amateurs ben ik maar wat blij dat kunstgras bestaat. Anders zouden er vooral in de winter 3 keer zo veel wedstrijden afgelast worden.

Helemaal mee eens, maar ik blijf erbij dat er niks gaat veranderen tot alle clubs bereid zijn hier aan bik te dragen. Zonder een plan waarbij de kosten door alle clubs gedeeld worden zullen de clubs met kunstgras niet snel toegeven. Ergens staan ze ook in hun recht, want volgens de regels mag het gewoon. De clubs met kunstgras zullen daarom nooit instemmen met een regeling waarbij alleen zij de kosten hebben. Als alle clubs dus echt zo graag alleen op natuurgras willen spelen zal er dus een overeenstemming gevonden moeten worden waarin iedere club een bijdrage levert.

18 augustus 2017 om 23:42

Regels kun je veranderen. En anders moeten de kunstgrasclubs maar een eigen competitie beginnen. De natuurgras clubs hebben de kunstgrasclubs niet nodig. Andersom wel.

18 augustus 2017 om 23:44

Kan je die bewering ook onderbouwen toevallig?

18 augustus 2017 om 23:51

Dat slaat natuurlijk nergens op en is niet denken in oplossingen....Doe tvgeld verdeling iets anders en zet een substantieel bedrag ervan in een potje om clubs een stimulans te geven om weer over te stappen op natuurgras.Ik mag aannemen dat elke bvo club een natuurgras ambieert.

19 augustus 2017 om 03:07

Als alleen zij de kosten hebben? Alle clubs (AZ, Feyenoord, Heerenveen, Ajax, Utrecht etc etc) hebben nu toch ook de kosten voor de prachtige grasmatten waar zij op spelen? Ik snap ook niet waarom zij hieraan bij moeten dragen. Als je Winfried Kanon een contract aan kunt bieden of Mühren kan betalen kun je ook een prachtige grasmat neerleggen, punt.

19 augustus 2017 om 09:11

Hoezo zou iedere club een bijdrage moeten leveren aan een club als Sparta of Pec zodat hun ook op kunstgras kunnen voetballen?? Ik kan genoeg amateurclubs opnoemen die een goed hoofdveld hebben (natuurgras). En bij de meeste van deze clubs wordt er zelfs 3 a 4 keer per weekend op gespeeld ipv van 1 keer in de 2 weken bij een eredivisieclub. De kosten bij mijn club voor veldonderhoud zijn rond de 25.000 per jaar. Nou als de eredivisieclubs dit al niet kunnen bekostigen dan moeten ze zich doodschamen en afstand doen van de proflicentie!

19 augustus 2017 om 10:07

Ik zeg nergens dat het per se eerlijk zou zijn als alle clubs mee betalen, ik geef enkel aan dat dit naar mijn mening de enige manier is om het te bewerkstelligen. Veel clubs en supporters doen graag mee aan het geschreeuw rondom kunstgras, maar komen nooit met een oplossing. Net als jij eigenlijk, veel geschreeuw en daarna komen met het absurde idee om afstand te doen van de proflicentie

Ik denk ook dat wanneer de knvb besluit om de tv gelden eerlijker te verdelen er al een groot argument van de kunstgrasclubs verslagen is. Clubs hebben dan meer te besteden, dus beweren dat er geen geld voor is wordt dan steeds moeilijker. Een regeling waarbij tv gelden gelijker worden en kunstgras dan ook per direct afgeschaft wordt zou perfect zijn.

Elk seizoen komen er steeds meer clubs bij met kunstgras en zij staan in hun volle recht daarvoor te kiezen. Zoals er vanmiddag terecht bij FC Afkicken werd vastgesteld moet je de verantwoordelijkheid niet bij de clubs leggen, maar bij de Knvb die dit toestaat. Daarnaast is het zo makkelijk om te klagen om het klagen ipv te denken in oplossingen. Bijvoorbeeld, als je dit daadwerkelijk wil realiseren hoe wil je het voor elkaar krijgen dat alle trainingscomplexen van clubs die ook bestaat uit kunstgras zomaar verandert in complexen met natuurgras. En wie betaalt daarvoor en voor veldverwarming en andere kosten zodat je geen steppeachtige ondergrond meer krijgt zoals FC Groningen, NAC en ADO recent nog hadden? Een jaar geleden werd nog vanuit de top drie het initiatief genomen dat zij willen meebetalen aan een plan om de clubs te helpen over te schakelen naar natuurgras om de kwaliteit van de eredivisie te verhogen. Dat vond ik een vrij goed initiatief, maar blijkbaar is dat verder nooit opgepakt door de Knvb. Zolang er geen stappenplan naar buiten wordt gebracht en in kaart wordt gebracht waar de kosten vandaan komen maar er verder alleen maar geschreeuwd wordt, dan hebben de clubs het volste recht over kunstgras te beschikken.

19 augustus 2017 om 00:13

Groningen heeft de afgelopen jaren heel veel geld in de grasmat gestopt en heeft nu een topmat. Kwestie van prioriteiten stellen. Dat geld hebben die kunstgrasclubs vaak ook, maar een Roda haalt daar bijvoorbeeld liever 7 matige spelers van. Verder is een beetje modder aan de poten geen ramp.

19 augustus 2017 om 00:22

Nu is het wel iets makkelijker om een veld te renoveren als het al een natuugrasmat is dan wanneer je van een kunstgrasmat moet overschakelen naar natuurgras. Daarnaast heb jij het nu over FC Groningen, maar die hebben aan transfers en dergelijke de afgelopen jaren genoeg overgehouden om minstens een goede mat neer te leggen.

Het is overigens best opvallend dat afgelopen seizoen de laagst geplaatste ploegen in de eredivisie beschikten over kunstgras, behalve Go Ahead en Nec. Echter is de grasmat van NEC verkozen als slechtste natuurgrasmat van de eredivisie en had Go Ahead een lening nodig van de gemeente om hun natuurgrasmat te behouden. Het kan geen toeval meer zijn dat de clubs die het minst te besteden hebben ook noodgedwongen moeten kiezen voor kunstgras. Blijkbaar is het duurder dan veel mensen voor ogen hebben.

19 augustus 2017 om 10:23

Nee het is een kwestie van prioriteiten stellen. Men haalt liever een of twee spelers extra dan dat ze op natuurgas spelen. In Polen, Tsjechië, Slowakije, België, Kroatië, Hongarije en noem maar op hebben de clubs (veel) minder te besteden dan ons. Maar, ze spelen bijna allemaal op natuurgas. Het is dan ook geen wonder dat wij het steeds lastiger krijgen tegen 'matige' clubs uit het buitenland.

Goede zaak. Kunstgras is een factor die mee speelt in de teloorgang van het Nederlandse profvoetbal. Zoveel mogelijk verbieden, ook in het amateurvoetbal. Het worden anders allemaal ballerina's en die zijn geen partij voor die slagers uit Oost-Europa e.d. Er is een goede reden dat het merendeel van Europa geen heil in kunstgras ziet, of het zelfs verboden heeft zoals Engeland en Duitsland.

Wat is een hybride kunstgtas dan? Ik weet dat ze dat in Engeland hebben.

19 augustus 2017 om 00:51

Dat is normaal gras met een klein percentage kunstgras. Het wordt vooral gebruikt omdat het voelt als natuurgras, maar het evengoed de kans op diepe kuilen en molshopen verkleint.

19 augustus 2017 om 03:10

Dat hebben oa Feyenoord en AZ, de clubs die standaard in de top 3 van beste matten in NL horen. Is volgens mij wel nog duurder dan een normale mat in aanschaf maar ook onderhoud.

19 augustus 2017 om 08:43

Hybride gras is gewoon normaal gras wat in een soort van kunstgras mat verwoven is. Waardoor je bijna geen losse pollen krijgt.

Dat zo'n beetje iedereen in de voetballerij is faliekant tegen kunstgras, dat is algemeen bekend. Daarom des te onbegrijpelijker dat er gewoon nog 7 van de 18 (bijna de helft) van de Eredivisie club op een tapijt spelen. Ik snap ook niet dat er vanuit de Knvb nog niet is vastgelegd dat echt gras een licentievoorwaarde is.

Buiten het feit dat het spelen op kunstgras de kans op een breed scala aan blessures vergroot jaagt het gewoon spelers (vaak de betere spelers) weg uit de Eredivisie. Natuurlijk was Sanchez sowieso weg gegaan, maar het was duidelijk dat hij vanaf het begin een bloedhekel had aan kunstgras. Als je daar dan bijna een kwart van de wedstrijden per jaar op speelt dan snap ik best dat het voor spelers als Sanchez (maar er zijn er nog veel meer) een extra reden kan zijn om weg te willen. Zo zijn er de laatste jaren ook veel voorbeelden geweest van spelers die niet naar de Eredivisie wilden komen vanwege dat kunstgras.

Dat is lastig voor een aantal clubs financieel gezien. Clubs zoals PEC en VVV hebben kunstgras nodig omdat ze niet de financiële middelen hebben om zoals bij Ajax een heel groot trainingscomplex te maken waar ze kunnen trainen om zo niet in het stadion te spelen. Ik weet dat bij VVV de jeugd ook allemaal in het stadion de wedstrijden speelt. Het kan denk ik dus alleen als de clubs dat financieel kunnen dragen.

19 augustus 2017 om 02:15

Precies, maar er valt geen discussie te voeren met mensen die alleen hun gevoel laten spreken ipv eens verder te kijken.
Overigens is dat argument over het mede veroorzaken van de teloorgang van het NL voetbal de grootste grap en leugen die ik ooit heb gehoord in het voetbal.

19 augustus 2017 om 04:02

Voor iedere club zal dit dan een stukje snijden worden in de overige uitgaven. Verder zou ik er niets op tegen hebben als de financieel sterkere clubs een solidariteit bijdrage zouden doen aan de wat minder bedeelde clubs. Zoals bijv Bayern deed bij Dortmund jaren geleden. Wel zullen de clubs na aanschaf dit gras zelf moeten bekostigen. Maar dit is allemaal filosoferen, verwacht weinig doorzettingsvermogen van de Knvb.

Ik vind niet dat andere clubs geld moeten afstaan zodat clubs met een kunstgrasveld terug over kunnen stappen naar een echt grasveld.
De Knvb heeft destijds dit probleem gecreëerd door toe te laten dat een club met een kunstgrasveld mee mag doen aan de (hoogste) Nederlandse competities. Het is dan ook aan de Knvb (en alleen aan de Knvb) om deze kwestie op te lossen.

Misschien moeten ze bij wat amateurverenigingen ook eens wat formulieren neerleggen voor handtekeningen...als je bij alle KNVB leden navraag gaat doen, dan zal ook de ruime meerderheid kiezen voor een Eredivisie zonder kunstgras...de keus in alleen maar onze strot ingeduwd door een paar mannen die er veel geld mee konden verdienen...onze nieuwe KNVB RvC voorzitter incluis...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren