Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Bommel somber gestemd: ‘Het is allemaal te romantisch’

Laatste update:

Mark van Bommel kende een glansrijke loopbaan in clubverband en was ook als international een belangrijke pion op het middenveld. In 2012 stopte hij bij Oranje en een jaar later beëindigde hij ook zijn verblijf bij PSV. Wanneer hij nu naar de staat van het voetbal in Nederland en het nationale team kijkt doet het Van Bommel pijn dat Oranje in velerlei opzichten is afgegleden.

/

Afgelopen zomer zat Oranje thuis toen het EK 2016 gaande was, de plaats op de FIFA-wereldranglijst is schrikbarend laag en er is het nodige gebeurd in en rond de technische staf van Nederland. Bovenal lijkt Oranje echter zoekende naar de eigen identiteit. Zoekend naar oorzaken zegt Van Bommel in gesprek met L’Équipe dat de neerwaartse spiraal al in maart 2014 werd ingezet.

“Frankrijk-Nederland was toen echt een keerpunt. Normaliter koos Van Gaal altijd voor 4-3-3, maar in die wedstrijd schakelde hij ineens over op 3-5-2 en dat veranderde alles. Ja, met die formatie hebben we de halve finales op het WK 2014 gehaald, maar terugkijkend denk ik dat sommige problemen daar zijn begonnen. Nederland won prijzen in een 4-3-3 opstelling”, zegt Van Bommel weemoedig.

/

“Op dit moment zijn we te afhankelijk van Arjen Robben. Hij was het die ons in Brazilië naar de halve finales stuurde omdat hij in de vorm van zijn leven verkeerde. Maar het is altijd een slecht teken als je van één man afhankelijk bent. Het hele team moet werken”, vindt Van Bommel. Hij vreest ook dat de huidige speelwijze en spelopvatting niet snel zal veranderen, want het baart hem zorgen hoe de jongere generatie te werk gaat.

“Het is allemaal te romantisch. Ik bespeur geen winnaarsmentaliteit, ze verkiezen goed spelen boven winnen”, aldus Van Bommel. “We hebben een groot probleem. Wesley Sneijder en Arjen Robben zitten dichter bij het einde van hun loopbaan dan bij het begin. Robin van Persie, Klaas-Jan Huntelaar en Nigel de Jong worden niet meer opgeroepen en de toekomstige leiders zijn Kevin Strootman en Georginio Wijnaldum. Maar tussen die twee en de jongere spelers zit een gapend gat en ons jonge talent is minder dan tien jaar terug. We maken echt een crisis door.”

Heeft Mark van Bommel gelijk?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hoewel van Bommel hier een punt heeft kunnen 2 transferperiodes je team heel wat laten lijken. Daarnaast vind ik het jammer dan van Bommel hier wat over te zeggen heeft maar niet bij een Nederlandse topclub werkt om de jeugd te helpen vormen.

10 oktober 2016 om 15:05

Je hoeft niet perse zelf mee te helpen om een mening ergens over te hebben. Hij kan andere ambities hebben.

10 oktober 2016 om 15:17

Ondermijnt natuurlijk zijn eigen geloofwaardigheid. Vanuit Saudi arabie wat roepen over de Nederlandse jeugd. Ga er dan helpen als het zo slecht is. Dat is mijn punt.

10 oktober 2016 om 15:40

Kunnen we dan iedere persoon die zijn mening hier op internet geeft ook richting de voetbalacademies sturen als het aan jou ligt?

10 oktober 2016 om 18:32

Als je geen goede aanbieding krijgt in Nederland, dan mag je niks meer zeggen? Beetje rare opvatting.

In plaats van kritiek op zijn opmerking mogen we best dankbaar zijn, dat hij zijn mening geeft. Naar jou en mij luistert niemand, maar naar van Bommel is de kans groter dat er iemand luistert.

10 oktober 2016 om 20:21

LarryLarsson nee want wij hebben er geen kaas van gegeten.

10 oktober 2016 om 15:24

Wat me vooral opvalt/tegenvalt is de opmerking ze verkiezen goed voetbal boven winnen. De hollandse school is gericht op goed voetbal met als doel door goed voetbal te spelen te winnen! Mark heeft een geweldige carrière gehad, maar laat hem aub niet ons voetbal verzieken met zijn open deuren.

10 oktober 2016 om 15:32

v.Bommel is werkzaam bij PSV.

10 oktober 2016 om 18:03

Beste mentalist
Je hebt een mening over van Bommel maar bent niet goed op de hoogte. Mark van Bommel is jeugdtrainer bij PSV ( of vind jij dat geen topclub?) Hij is individueel trainer van jong PSV de O19 en O17 en traint daar de middenvelders (ruud van Nistelrooy doet de spitsen)

10 oktober 2016 om 18:43

Markie....ik vind Strootman de echte winnaat met Janssen samen. Echte aanjagers. Plus het feit dat we veel talent achterin hebben lopen. De vrij van Dijk karsdorp etc.

Het probleem ligt natuurlijk als eerst bij de kwaliteit van onze Nederlandse topspelers. We hebben vrijwel geen spelers meer die bij de sterkhouders horen van een Europese topclub. Het aantal eredivisie spelers is enorm en de kwaliteit van de eredivisie gaat alleen maar achteruit.

Dat systeem etc. komt daarna pas. Dat is anticiperen op het tekort aan kwaliteit wat je in je selectie hebt.

10 oktober 2016 om 15:04

Ik ben het er niet mee eens dat het niveau van de eredivisie achteruitgaat, als je kijkt naar de afgelopen paar jaar tenminste. Psv, Feyenoord en Ajax zijn naar mijn mening allemaal duidelijk beter dan een jaar of 5 geleden.

10 oktober 2016 om 15:25

In vergelijking met de andere Europese (top)competities heb ik dan natuurlijk over.

10 oktober 2016 om 16:02

Tja, maar zulk transfergeweld is bijna niet tegenop te boksen. Er gaat nog veel veranderen voorspel ik. Clubs met geldschieters zullen, net als in het Amateurvoetbal, ook sneller kapotgaan. Verder is er een tendens zichtbaar in het aantal verhuurde topspelers binnen de PL, puur omdat geen andere clubs deze gigantische salarissen wil/kan betalen. Ze geven gigantische bedragen uit aan prachtige spelers, maar er kunnen er maar 11 spelen en er vallen constant spelers af met gigantische contracten. Probeer die maar eens te slijten. Ik vind dat, zeker gezien de gemiddelde leeftijd van het huidige Feyenoord en Psv, dat er een positieve verandering gaande is. Er worden spelers aangetrokken van 23-30 jaar. Wellicht geen absolute top, maar wel spelers die de jonge jongens wat kunnen leren, met de nodige (top)wedstrijden achter hun naam en stuk voor stuk international. Beter dan 11 supertalenten zoals in 2010 werd geprefereerd, vooral bij Ajax. Bij Feyenoord was dit meer uit nood.

10 oktober 2016 om 16:26

Ik vind totaal niet dat bijv een Ajax beter is dan pakweg 5 jaar geleden.
Toen stonden er spelers als Alderweireld, vertonghen en Eriksen op het veld. Die waren echt beter dan wat er nu op het veld staat. Feyenoord en PSV zijn vooral volwassener geworden.

10 oktober 2016 om 17:11

En over vijf jaar kunnen we zeggen:' vijf jaar geleden stonden Vilhena, Karsdorp, Kongolo op het veld. Of Ziyech, Tete, Riedewald of Propper, Willems, Bergwijn, etc.

Van Bommel jongen, we weten het ondertussen wel. Waarom altijd het verleden erbij halen? Kijk naar nu en laten we allen hopen dat Nederland vanavond Frankrijk wegspeelt, wat zeker niet ondenkbaar is. Ik vind Nederland echt verfrissend spelen, en heb altijd geroepen dat het erin zit onder Blind. Met een beetje geluk zit volgende keer Fosu Mensah erbij en De Vrij dan heb je echt een goede verdediging. Ik zou dan altijd zo spelen : Spelers als Blind ben ik niet van gescharmeerd net als Van Dijk en Bruma.

Stekelenburg
Karsdorp
Mensah
De Vrij
Haps
Strootman
Fer
Promes
Sneijder
Wijnaldum
V.Janssen
10 oktober 2016 om 15:13

Ik zou wat meer ervaring in het elftal toepassen en voor 3-5-2 kiezen. In een 3-5-2 heb je achterin 3 slopers nodig die het opbouwen echt over moeten slaan. Strootman is de man op het middenveld die samen met de Jong een goed blok kan vormen. Sneijder de creatieve man, Karsdorp en Blind die zich mogen uitleven op rechts en links en Robben om Janssen heen.

Stekelenburg
Tete
Vlaar
De Vrij
Karsdorp
Strootman
De Jong
Blind
Sneijder
Robben
Janssen
10 oktober 2016 om 15:18

Gaat natuurlijk ook, maar kom op man. Blind, De Jong is niet voor het Nederlands elftal. Spelers als Fer, Mensah zijn spelers die veel fysiek toevoegen aan NL elftal. En Robben moeten we ook nog maar zien met zijn blessures. Mijn opstelling vind ik toch nog beter.

10 oktober 2016 om 16:21

Dat mag je vinden al geef ik alleen aan dat je ervaring nodig hebt. Allemaal leuk en aardig hoor om jonkies erin te zetten maar ieder ander land heeft ervaring. Blind is multifunctioneel en haalt doorgaans altijd een voldoende. Bovendien heeft Blind de nodige ervaring daar waar Haps het leuk doet bij AZ. Laat Haps eerst maar een goed seizoen draaien. Wie weet wordt hij dan een keer opgeroepen voor een oefeninterland.

Danny Blind heeft er een handje van om 30+ spelers niet meer op te roepen.

10 oktober 2016 om 16:34

Jij noemt spelers die Fysiek toevoegen, maar De Jong is in jouw ogen niet bruikbaar? Als er 1 Nl'e voetballer is die ouderwets de beuk erin gooit is hij het wel.

En Mensah kun je toch niet serieus nemen, wat heeft hij nou bewezen? Groot talent hoor, maar die kun je echt nog onmogelijk in dezelfde categorie scharen als Bruma, Vdijk of Blind. Ik noem Blind omdat hij de enige is die constant op niveau presteert, in tegenstelling tot de gehele rest van het NL elftal.

Zodoende ben het in grote mate eens met Thuntelaar, echter zou ik toch enkele dingen wijzigen. Karsdorp of Tete is afhankelijk van de tegenstander waartegen je speelt.

Steek
De Vrij
VDijk
Blind
Kdorp/Tete
De Jong
Strootman
Willems
Sneijder
Robben
Janssen
10 oktober 2016 om 16:41

Blind zal de luxe hebben in een 3-5-2 systeem. Nu vind ik Karsdorp daar meer geschikt voor en zie ik Tete graag als pure verdediger omdat zijn kracht daar ligt.

10 oktober 2016 om 15:40

De Fransen wegspelen? Je hebt het over een team dat het EK niet heeft gehaald vs. een team dat de finale van dat evenement speelde. Natuurlijk is alles mogelijk in het voetbal, maar iets meer bescheidenheid en realisme is hier wel op z'n plaats. Nederland mist met Robben en Sneijder de twee beste spelers, de Fransen hebben louter dat soort spelers rondlopen.

Nederland heeft de laatste +/- 10 jaar het meeste succes gehad met een andere opsteling dan 433, namelijk 4231 in Zuid-Afika de 2e plek en 532 in Brazilie de 3e plek. In tegenstelling tot 433 in 2008 2e ronde of 2016 niet gekwalificeerd. Daarom ben ik nu ook voor 352 met 2 diepe backs. Altijd een verdediger meer en de backs vervangen de vleugelaanvallers die toch geen niveau hebben. Dan kan je dus aanvallender spelen als je wil of juist de tegenstander laten komen en met snelle middenvelders en aanvallers counteren.

Zoveel is er toch niet veranderd? Wk2010 finale, ek 2012 dramatisch. Wk2014 halve finale, ek2016 niet gehaald. Maar pas als de komende jaren blijkt dat we structureel te kort komen ga ik me echt zorgen maken. Maar vooralsnog valt het allemaal best mee. Ook als we 10 jaar geleden bij frankrijk in een kwalificatie poule hadden gezeten was het heel lastig geworden om direct te plaatsen. Af en toe moet je een beetje geluk hebben.

10 oktober 2016 om 16:22

Precies dit. Een nationaal elftal is veel meer dan de som der delen en de clubnaam geassocieerde kwaliteit van die club naast een spelersnaam. Kijk bijvoorbeeld naar Engeland. Nationale competitie behoort tot de 4 grootste ter wereld, maar het nationale elftal is al jaren niet wereldschokkend. Frankrijk zelf is ook tergend wisselvallig geweest op eindtoernooien. Spanje beleefde een desastreus WK. Daarnaast bewees het afgelopen EK dat louter spelers van grote clubs hebben al lang niet meer de enige sleutel tot succes is. Kijk naar België, waar je een heel team van (sub)top PL, Laliga en dergelijke spelers kunt opstellen. De Belgen hebben vervolgens het hele EK maar één overtuigende wedstrijd gespeeld (tegen Hongarije). Kijk dan bijvoorbeeld eens naar Ijsland. Die kwamen ver door van het team iets veel sterkers te maken dan de individuele spelers zouden doen vermoeden.

Waarom vergeet iedereen altijd de Vrij? Na Robben de beste speler van Nederland. Was voor zijn blessure al één van de twee beste Cv's van de Italiaanse competitie. Hij is fysiek sterker geworden in zijn revalidatieperiode en is gewoon weer doorgegaan met goed spelen. De beste man heeft een fantastische mentaliteit en blijft doorgroeien. Hij wordt de leider van Oranje over een jaar of twee.. Zie hem komende zomer naar een topclub gaan.

Nee, Nederland heeft geen prijzen gewonnen met 4-3-3. Het EK 1988 werd gewonnen in een 4-4-2 formatie. Daarna zijn we keer op keer uitgeschakeld met leuk en aanvallend voetbal. Toen hadden we steeds de beste ploeg van het toernooi, met Van der Sar, De Boer, Stam, Cocu, De Boer, Davids, Seedorf, Kluivert en Bergkamp. Maar toch werden we keer op keer uitgeschakeld.
Later, in 2010, hadden we beduidend minder kwaliteit dan toen, maar door een heldere tactiek werd verrassend de finale gehaald. In 2014 stond er een nog weer veel slechter team dan in 2010, en waren we gedwongen met 5 verdedigers te spelen.

Inderdaad, je moet als je een fantastische ploeg je niet ingraven, maar als je gewoon niet genoeg kwaliteiten hebt, kan je niet anders. Frankrijk heeft op elke positie een betere speler dan Nederland, waarom zou je dan leuk de aanval gaan zoeken?

10 oktober 2016 om 16:04

Daarom is het allemaal zo lastig te voorspellen. Teams met 15 absolute topspelers in hun selectie hebben het vaak verschrikkelijk moeilijk op eindtoernooien. De trainer is ze niet de baas, tactieken kloppen niet, etc. Voordeel van een iets kleine voetballand is dat er heel duidelijk is wat de mogelijkheden zijn en hoe deze benut kunnen worden (verdedigen en Bale diepsturen, heel simpel gezegd).

10 oktober 2016 om 22:50

Ja helemaal gelijk. Maar ik heb toch liever wel een team zoals Frankrijk met ontiegelijk veel individuele kwaliteiten dan een middelmatig Oranje met middelmatige spelers als Klaassen, Blind en Bruma.

10 oktober 2016 om 16:21

Inderdaad. Wij leven bij de filosofie dat je de bal moet hebben en het spel moet maken. Dat is natuurlijk niet zaligmakend. We moeten leren weer veel meer oog te hebben voor de tegenstander. Waar kunnen wij hen pijn doen? Als dat is door minder zelf het spel te maken en het juiste moment te kiezen (succesfactoren in 2010 en 2014) dan is dat veel meer waard dan de tegenstander vastzetten, de bal veroveren en dan vanaf achteruit weer te gaan bouwen. Zo werkt het internationale voetbal niet (meer)

10 oktober 2016 om 22:52

Inderdaad, en misschien nog wel het belangrijkste is dat je moet kunnen wisselen tussen die speelstijlen. Zoals Frankrijk het vandaag deed eigenlijk. Zij zetten verschillende periodes heel hoog druk en lieten Nederland niet ademen. Daarmee is meteen de toon gezet en valt het eigenlijk niet eens op dat Frankrijk daarna ook heel lang ingezakt staat en loert op de tegenaanval. Die wisselingen zie je alleen bij absolute topploegen.

Nederland is daar helaas nog lang niet toe in staat.

"nederland won prijzen in een 4-3-3 opstelling”, zegt Van Bommel weemoedig."

Mag ik even kotsen (er van uitgaande dat het het Nederlands elftal betreft, aangezien daar het artikel over gaat) 1 Europese prijs, verder niets. Welke prijzen verder dan?

Leuk dat Mark gaat zitten zeiken over een 3-5-2 opstelling van van Gaal, maar daar werden we 3rde mee en behaalde we de halve finales. Van Gaal deed wat er gedaan moest worden, spelen naar je mogelijkheden. Als Mark nu eerst wat gaat presteren op trainers gebied, en dan pas gaat zeiken over hoe van Gaal de halve finale bereikte...

Van Bommel spreekt zichzelf hier goed tegen. Eerst vindt hij dat Nederland moet vasthouden aan 4-3-3 en dat dus de praktische 5-3-2 formatie niet goed is geweest en vervolgens zegt hij dat jongeren goed spelen verkiezen boven winnen en dat dat dus slecht is.

Naar mijn idee kies je juist bij het vasthouden aan 4-3-3 voor goed spelen boven winnen. Iets waar hij de 'jongeren' van beschuldigd..

Interessant. Zeggen dat het allemaal "te romantisch" is en vervolgens in hetzelfde interview het Nederlandse voetbal en 4-3-3 romantiseren. Juist ja.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren