Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Ajax wordt niet kampioen dankzij Makkelie, maar dankzij PSV'

Laatste update:

Het moet natuurlijk nog wel even gebeuren, maar Ajax heeft de vijfde landstitel onder Frank de Boer voor het grijpen. De Amsterdammers nemen het zondag op tegen De Graafschap, dat op de laatste speeldag niet meer kan stijgen of dalen op de ranglijst, en hebben evenveel punten als achtervolger PSV. Het doelsaldo van Ajax lijkt echter de doorslag te zullen geven.

/

In Brabant moppert men dat het mogelijke kampioenschap van Ajax te danken is aan Danny Makkelie, die de koploper in de thuiswedstrijd tegen FC Utrecht een onterechte strafschop gaf (2-2). Daar is journalist Valentijn Driessen het niet mee eens: “Nee, Ajax wordt kampioen dankzij PSV”, schrijft hij in zijn analyse in De Telegraaf.

“Te lang werd bij PSV gedacht dat punten in plaats van doelsaldo het kampioenschap zou beslissen”, stelt Driessen. “Daarmee heeft Phillip Cocu de mentale weerbaarheid en kwaliteit van Ajax onderschat. Sterker, hij gaf zijn ploeg een vrijbrief om wedstrijden te benaderen zoals de Latijnse clan binnen PSV graag doet: winnen is voldoende en het doelsaldo doet er niet toe.”

Het blijkt een dure inschattingsfout te zijn geweest, want nu lijkt het doelsaldo juist doorslaggevend te zullen gaan worden. “In de heenronde sprong PSV te lichtzinnig om met puntenverlies en in de terugronde is PSV te lichtzinnig omgesprongen met de achterstand op Ajax qua doelsaldo. Dat bij elkaar genomen verklaart het falen van PSV om opnieuw kampioen te worden”, stelt Driessen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Of dankzij Ajax misschien..?

2 mei 2016 om 08:50

Teveel goals tegen, dus zwakkere verdediging!

2 mei 2016 om 10:02

Of toch maar de thuiswedstrijd tegen Ajax dat met 0-2 verloren werd.

2 mei 2016 om 12:24

Dat zeg ik nou dus ook. Kampioenschap hebben ze een paar weken geleden thuis tegen Ajax al weg gegeven. Of je er nu 10 inschiet tegen pec, ajax maakt er dan 15 tegen de graafschap zo simpel is het, want zij geloven er dit jaar meer in als Psv. Dat hebben ze in de uitwedstrijd bij Psv met goed voetbal laten zien.

2 mei 2016 om 18:09

Of een nonchelantere verdedediging. Arias valt wel echt tegen dit jaar maar Moreno en Bruma zijn toch echt wel beter dan de CVs van Ajax. Ja meer tegengoals maar dat kan je niet volledig op de verdediging afschuiven dat heeft met meer dan 4 spelers te maken.

2 mei 2016 om 08:54

@ Woel

Eens, wanneer Ajax komend weekend wint en daadwerkelijk kampioen word. Dan is Ajax kampioen door Ajax. Niet door scheidsrechters, niet door Psv, niet door programma's etc. Er zijn 34 wedstrijden gespeeld en over 34 wedstridjen ben je de beste gebleken. Dus ben je kampioen door je eigen prestaties en niet door anderen.

Hetzelfde geld trouwens als Ajax punten verspeeld en PSV kampioen word. Dan is Psv, geheel terecht, op eigen kracht kampioen geworden.

2 mei 2016 om 09:13

@D-bergkamp

Je kan niet ontkennen dat Ajax in een cruciale fase in twee wedstrijden achter elkaar enorm mazzel heeft gehad met die gegeven penalty's.

Maar je hebt wel zeker een punt, als Ajax uiteindelijk kampioen is zijn ze kampioen omdat ze meeste punten hebben. Misschien is het volgend seizoen anders en heeft Psv weer mazzel door scheidsrechterlijke dwalingen. Persoonlijk vind ik het jammer dat er best veel arbitrage fouten worden gemaakt op zo,n niveau. Ik zie het niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland. Ik heb zoiets van laat de spelers maar lekker fouten maken op het veld en niet de scheidsrechters die een club daarmee gelijk kunnen benadelen.

2 mei 2016 om 09:13

Precies

2 mei 2016 om 09:14

Precies, de rest is gezeur.

2 mei 2016 om 09:15

Inderdaad.
Het is te gek voor woorden dat er wordt gedaan alsof een foute beslissing van een scheidsrechter in deze fase doorslaggevend was. Wanneer het gebeurt in het begin van het seizoen zegt men dat het aan het eind van het seizoen weer rechtgetrokken wordt, maar nu het rechtgetrokken wordt is het opeens niet relevant meer.
Ajax was gewoon zeer stabiel dit jaar, vooral in verdedigend opzicht. Als ze dan ook nog van PSV winnen betekent het dat ze terecht kampioen zijn.

Als PSV alsnog kampioen weet te worden zijn ze dat inderdaad ook volledig terecht, zelfs als ze met 0-10 winnen van Pec.

2 mei 2016 om 09:28

@ Caribbean

Elke wedstrijd in een competitie is cruciaal. De twee buiten spel doelpunten van PSV tegen Willem 2 waren ook cruciaal. Anders had Ajax gisteren kampioen geweest. De onterechte corner van Roda tegen Ajax had betekent dat Ajax nu 1 punt voor zou staan en niet perse hoefde te winnen. Guardado had misschien tegen Ajax een penalty moeten krijgen. Terwijl PSV misschien wel 2 a 3 rode kaarten had moeten krijgen tegen Ajax. Of de niet gegeven penalty voor Mike vd Hoorn 3 rondes geleden in minuut 4. Dan had Ajax mischien wel 3-4-5 goals gemaakt en volledig uitgerust geweest voor Utrecht.

Zowel Ajax als PSV hebben de positieve en negatieve effecten mee gemaakt van de arbitrage. Om dus een kampioenschap aan de arbitrage toe te schrijven is voor mensen die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is.

Je speelt 34 wedstrijden. In die 34 wedstrijden heb raak je de paal aan de binnen en aan de buiten kant. In die 34 wedstrijden krijg je een penalty wel en een penalty niet. In die 34 wedstrijden heb je geluk en pech. In die 34 wedstrijden heb je blessures en fitte spelers. In die 34 wedstrijden speel je overal minimaal 90 minuten.

Aan het einde van de 34 wedstrijden sta je waar je hoort te staan.

2 mei 2016 om 09:29

Maar ik ga toch voor Ajax dit geven wij niet meer uit handen

2 mei 2016 om 09:34

Jammer voor jou er zijn staatjes in de Elsevier geweest dat Ajax dit jaar 7penalty,s zijn onthouden ze waren normaal al kampioen geweest . Gisteren die 2-2 bij RJC terug gezien . Ja daar was de bal al over de doellijn geweest en toch voorgezet . Goal dat waren ook 2 punten weg door een fout van de leiding

2 mei 2016 om 09:52

lekker boeiend allemaal, als mensen lopen te zeiken dat Ajax het cadeau heeft gekregen, prima joh. zegt genoeg over hoe realistisch iemand is of hoe blind iemand is(door middel van clubvoorkeur). Als Ajax kampioen word(ga ik wel vanuit :D) dan is het gewoon dik en dik verdiend, word PSV het, is het ook dik en dik verdiend.

2 mei 2016 om 10:26

nee was niet doorslaggevend dat ajax twee weken op rij een onterechte strafschop kreeg terwijl ze beide wedstrijden dreigde puntverlies te lijden gewoon toeval dat de scheidsrechters ze helpen om kampioen te worden andersom hadden beide strafschoppen nooit gegeven geweest.

2 mei 2016 om 11:08

Altijd lachen met een ajax hater als jou haha, je kan toch niet ontkennen dat als je alle fouten bij mekaar optelt van psv en ajax het waarschijnlijk niks uit zou maken? Ik vind het een beetje Calimero gedrag.

2 mei 2016 om 11:09

PSV heeft ook vaak genoeg "enorme mazzel gehad" waardoor ze uiteindelijk nog in de positie kwamen dat ze ajax voorbij gingen op de ranglijst, zoals bijvoorbeeld de thuiswedstrijd tegen Zwolle waar ze een penalty tegen hadden moeten krijgen bij een 2-1 stand.

Tevens vond ik de penalty tegen H'veen helemaal niet zo discutabel.

Jij schetst nu een beeld dat Ajax de enige club is die weleens een mazzeltje heeft bij een beslissing van de scheidsrechter,wat natuurlijk onzin is.

Zowel PSV als Ajax hebben een indrukwekkende zege reeks achter de rug na de winterstop waarbij Ajax de genadeklap gaf tegen PSV tijdens de wedstrijd in Eindhoven.

Iedereen die zegt dat PSV het meer verdient dan Ajax gaat volledig voorbij aan de constantheid en volwassenheid van dit jonge Ajax.

Ajax verdient het net zoveel om kampioen te worden als Psv., Punt.

2 mei 2016 om 11:28

Dat zul je dus nooit weten. Jij speculeert maar wat

2 mei 2016 om 13:19

Goed, dat ze makkelijk gegeven zijn is niet tegen te spreken, maar hoe vaak hebben ze ook geen penalty's gekregen waar het werkelijk had gemoeten en de andere clubs ook er mee hebben gekregen, dus daar ligt het absoluut niet aan. Denk eens in een ander context dan penalty's ontvangen door bv Makkelie.
Nogmaals, uit het zicht van hem uit kon hij het niet zien of het wel of niet was, dus heeft hij naar zijn mening goed gehandeld, maar het is voor een tegenstander altijd zuur als het een belangrijke beslissing is.

2 mei 2016 om 16:18

En wat maakt het uit of deze scheidsrechterlijke dwalingen aan het eind van de rit in het voordeel van Ajax zijn? In het begin van het seizoen levert het niet minder punten op ofzo.. Om maar een voorbeeld te noemen Wilem II - PSV 2-2.

2 mei 2016 om 09:45

Als PSV 2e wordt, gaan ze dan de europa league in of mogen ze dan deelnemen aan de voorrondes van de Champions League?

2 mei 2016 om 12:20

Dan zie ik liever Ajax kampioen worden en naar CL gaan. Psv overleeft de voorrondes wel en dan zijn er 2 Nederlanse clubs in de CL

PSV moet vooral naar zichzelf gaan kijken. Ze hebben het thuis tegen Ajax weggegeven. Als je kritisch kijkt dan moet je vaststellen dat PSV wellicht kwalitatief een betere selectie heeft maar dat bij Ajax een beter collectief staat.

Ik vind dat je altijd naar je eigen prestaties moet kijken. Het heeft niet met scheidsrechters, speelschema of wat dan ook te maken. Het heeft te maken dat PSV tegen "kleinere" tegenstanders slordig heeft gepresteerd en het thuis tegen Ajax totaal heeft weggegeven.

2 mei 2016 om 08:52

Nou ja, evenveel punten terwijl psv er een loodzwaar europees seizoen op heeft zitten en ajax na de winter al klaar was.

2 mei 2016 om 08:55

@ PSV-er!

En waar Ajax afgelopen jaar meer wedstrijden Europees heeft gespeeld dan PSV en meer wedstrijden in totaliteit heeft gespeeld. Zo is er voor altijd wel van alles te zeggen. Welke club er aan het einde van de 34 wedstrijden boven aan staat. Die club is terecht kampioen. Of dat in Nederland PSV of Ajax is. Of in Engeland Leicester of Spurs. Of welke club in weet ik veel welk land dan ook.

2 mei 2016 om 08:58

Haha blabla psver 2 wedstrikden na de winterstop meer terwijl Ajax er 4 meer had voor de winterstop.
Blinf maar lekker onzin uitkramen in Eindhoven.

2 mei 2016 om 09:00

Ajax had voor de winterstop 4 europese wedstrijden meer, maar daar horen we dan weer niemand over. Nee, PSV heeft het zogenaamd verloren omdat ze in 4 weken 2 wedstrijden meer moesten spelen.

Het zou natuurlijk ook kunnen liggen aan die 3 onnodige tegenstreffers in Doetinchem, 2 in Alkmaar, 2 tegen Cambuur in Eindhoven. Maar ja dan zou je gaan wijzen op het falen van de eigen ploeg die niet geconcentreerd is bij een ruime voorsprong. Dan kun je het beter over 2 extra wedstrijden in 4 weken kunnen hebben ja.

2 mei 2016 om 09:04

En PSV heeft weer meer bekerwedstrijden gespeeld aangezien Ajax er al in september/oktober uit lag. Die vlieg gaat dus niet op...

Je hebt wel gelijk dat psv vrij veel onnodige doelpunten tegen heeft gekregen en punten heeft verspeeld (denk aan excelsior en ADO in de laatste min). Ajax daarentegen heeft denk ik maximaal gepresteerd waar psv nog wel iets hoger had kunnen eindigen.

2 mei 2016 om 09:04

Ahax heeft in de jaren daarvoor toch ook cl gespeeld. Ze hebben nu na de winterstop nog 2 wedstrijdrn moeten spelen

2 mei 2016 om 09:20

Maar dan kan je ook bij psv alles op noemen. Een roda speler die 5 meter buitenspel staat, penalty moment met bazoer (twijfelachtig, maar dat was het moment met makkelie ook), 2 doelpunten van de graafschap hadden niet eens mogen tellen. Daarnaast was er gister ook weer zo een moment met tete die een bal tegen de arm krijgt. 3 weken geleden zou ik ook hebben gezegd dat er niks aan de hand was, maar als ajax wel op zo een manier tegen heerenveen een penalty krijgt... Daarnaast hoe je het wendt of keert, de wedstrijden van ateltico voorafgaand aan de wedstrijd van ajax is gewoon van invloed geweest en ondanks dat, neem ik het cocu kwalijk dat we die wedstrijd hebben verloren. We hoefden niet te winnen. We hadden gewoon met 5 verdedigers moeten spelen en moeten kijken hoe de wedstrijd zou gaan lopen.

2 mei 2016 om 10:10

Ik denk dat Ajax een makkelijker seizoen heeft gehad. Minder inspanning Voorde Europese wedstrijden, minder bekerwedstrijden. Opvallend veel gelukkiger op cruciale momenten en ook de juiste tegenstanders op het juiste moment getroffen.... Zoals nu Twente en de graafschap die niks meer te winnen hebben, terwijl PSV tegen Cambuur en Zwolle die nog alles te winnen hebben!

Ajax heeft ook makkelijkere wedstrijden voor de kiezen gehad, waar ik vaak zag dat PSV volle bak moest (iedereen wilde zichzelf bewijzen tegen deze succesvolle CL deelnemer) had Ajax voldoende aan een 1-0 waar ze. 20 minuten even hebben aangezet in de wedstrijd (vooral eerste helft seizoen).

Altijd dat dat gelul over na 34 wedstrijden de terechte kampioen, blabla.... Niet alle wedstrijden en omstandigheden zijn hetzelfde, er valt zeker wel wat van te zeggen. Desondanks gefeliciteerd Ajax, het is jullie wel gegund (verdiend al dan niet daar valt over te discussiëren!) succes volgend jaar in de CL, hopelijk halen jullie velen punten binnen voor het NL voetbal, het zou wel een keer mogen en eigenlijk moeten ook.

2 mei 2016 om 10:29

Toen Ajax 4 jaar op rij kampioen werd speelden we ook elk jaar CL en werden we dat jaar kampioen... dus het kan wel

Psv heeft een betere selectie maar Ajax een beter team.

Onzin trouwens dat clubs tegen Psv er meer op zouden gaan omdat ze de poulefase van de CL hebben overleefd?! Het lijkt er meer op dat clubs tegen Ajax er meer voor gaan omdat de meeste supporters in Nederland die niet voor Ajax zijn er vol tegen zijn...

2 mei 2016 om 11:11

Die extra 2 wedstrijden bedoel je?!!!

Ajax werd ook "gewoon" kampioen toen ze overwinterde in Europa en PSV al klaar was, slecht argument dus.

2 mei 2016 om 13:24

Psv er, men kan ook zeggen toen Ajax in de CL en EL speelde, wel zwaardere tegenstanders had, bv in de CL barca, real en psg. Maar dit neemt niet weg, dat PSV het goed heeft gedaan in de CL. Dus wees daar trots op en als Ajax kampioen wordt, is dit gewoon terecht, er zijn 34 wedstrijden en daar hebben ze het goed in gedaan, of ze nu veel meer of minder wedstrijden hebben gespeeld. Als tegenstander tegen Ajax, spelen ze stukken feller, welke club dan ook. Maar daar kijken ze niet naar.

2 mei 2016 om 11:56

Er wordt vaker gewezen op dat Ajax geen kampioen is geworden door alleen de arbiters , maar ook door die wedstrijd in Eindhoven. PSV moest echter Europees aan de bak die week. Stom toeval denkt iedereen, maar helaas is dat niet helemaal het geval. Ajax wordt na een Europese week standaard zo veel mogelijk in NL ingedeeld tegen clubs die ook Europees spelen dat seizoen. Vaak hebben ze dan nauwelijks last van hun eigen Europese programma , want de tegenstander heeft dan ook doordeweeks gespeeld. En nu was het zelfs zo dat Ajax al uit Europa lag en dus een PSV trof dat doordeweeks had gespeeld.
Kijk de voetbalkalenders vanaf 2011 (vanaf Van Oostveen) er maar eens op na en we kunnen niks anders concluderen dat het absoluut geen toeval was dat Ajax PSV trof na een Europese week.

2 mei 2016 om 12:33

Er werd dan ook niet verwacht dat psv er nog in zou zitten..

2 mei 2016 om 12:36

@ J. Staatsen,

wat een kul. Allereerst kijkende naar het moment van planning speelschema, was het vrij realistisch om er vanuit te gaan dat Ajax tijdens de wedstrijd PSV-Ajax nog steeds Europees actief zou zijn. Dat waren ze namelijk al die jaren daarvoor onder de Boer ook.
Dus puur toeval dat het dit jaar niet zo was. Sterker nog bij de planning gingen ze er waarschijnlijk van uit dat zowel Ajax als PSV op donderdag actief zouden zijn in Europees verband. Dus hoeveel rekening hield de Knvb dan met het Europese programma van Ajax, volgens mij bar en bar weinig.

Dan krijg je het tweede punt, iedereen vergeet gemakshalve dat Ajax sinds de winterstop speelt met B achterhoede. Het centrum is de tweede keus van Frank de Boer. Iedereen deed lacherig over van der Hoorn en Viergever. Had wel eens willen zien waar PSV had gestaan met een half seizoen Isimit en Who-ever de andere backup van PSV is.

2 mei 2016 om 13:52

Je snapt het niet.
Ajax wordt na een Europese week standaard zo veel mogelijk in NL ingedeeld tegen clubs die ook Europees spelen dat seizoen.
Dus natuurlijk weet je niet welke teams de voorrondes overleven en / of overwinteren, maar doordat Ajax standaard zo is ingedeeld hebben ze er altijd voordeel aan. Want er zijn in principe altijd teams die de vooronders doorkomen of overwinteren. En ook als Ajax had overwinterd had, hadden ze voordeel. Want dan konden ze na een Europees duel mooi tegen een tegenstanders die ook een Europees duel in de benen heeft. Zeker als bv Feyenoord of een ander team nog mee deed om de titel. Dus links om of rechtsom , in principe hebben ze er altijd voordeel aan die standaard indeling.

2 mei 2016 om 16:02

@j.staatsen

Je hebt helemaal gelijk man, de Knvb wil niets anders dan dat Ajax elk jaar kampioen wordt. Als het niet met scheidsrechters lukt, dan knutselen ze wel een schema in elkaar dat zwaar in het voordeel van de Amsterdammers is.

Het zou mij niets verbazen als over een paar jaar het hoofdkwartier van de Knvb niet meer in de Zeister bossen staat, maar in het Amsterdamse Bos.

(druipt het cynisme er genoeg van af, of zal ik nog verder gaan).

Nou daar zit hij wel fout want Makkelie geeft (ja geeft) Ajax gewoon een punt met die schandalig gegeven penalty.

Dit gaat veruit de goedkoopste kampioenschap ooit worden met een zwart randje.

En kom niet met PSV heeft dit of dat gehad want dat heeft Ajax ook maar dit was te opzichtig.

2 mei 2016 om 08:52

@ Alwin1987

Alsjeblieft, Ajax staat al 5 jaar lang structureel in het rijtje van meest benadeelde ploegen in de eredivisie. Of wat dachten we van de onterechte corner tegen Roda? De drie rode kaarten die PSV ind e westrijd tegen Ajax diende te krijgen? Of de twee buiten spel goals van PSV tegen Willem 2. Zet dat op een rijtje en PSV hoort 6 punten achter te staan en 3 extra schorsingen te krijgen.

Mocht Ajax kampioen worden. Dan is Ajax kampioen geworden op eigen kracht. Niet door Makkelie, niet door Psv. Maar door Ajax zelf.

2 mei 2016 om 08:58

@D-Bergkamp

De overtreding van Bazoer alweer vergeten in het strafschopgebied tegen Guardado. Bovendien als daar een penalty voor werd gegeven, had Willems nooit die overtreding hoeven te maken. Ik weet niet aan welke andere rode kaarten jij zit te denken, maar het enigste wat ik me nog kan bedenken is een tweede geel voor Guardado.

2 mei 2016 om 09:04

@ Liverpoolpsv

het gaat om het principe. Ja de penalty die Ajax kreeg was onterecht en een foute beslissing van de scheidsrechter. Maar laten we aub niet doen alsof alleen Ajax zulke voordelen heeft gehad. Die heeft PSV namelijk net zo goed. Net zoals de nadelen trouwens. Die hebben ook beide clubs gehad.

2 mei 2016 om 09:18

D-Bergkamp

Ik waardeer je inzet om die mensen een redelijk inzicht te geven, maar laat toch lekker gaan. Voor hen blijft dit het kampioenschap van Makkelie, so be it. Het bier zal er niet minder om smaken en de schaal telt net zo hard mee.

Ben overigens wel benieuwd wat al die complotdenkers als achterliggende reden zien waarom de Knvb alles in het werk zou stellen om Ajax kampioen te maken.

2 mei 2016 om 09:34

manodedios,

Mogelijk denken ze dat PSV meer kans heeft om zich alsnog te plaatsen voor de Cl.

Terwijl volgens mij Ajax toch degene was die dit als laatste Nederlandse club is gelukt.

Ongelooflijk dat we toch weer mogelijk kampioen zijn aanstaande zondag, heel veel mensen gaven ons geen enkele kans meer toen Riedewald en Tete een blessure kregen.

Frank heeft gewoon de organisatie beter staan dan Cocu, er wordt goed mee verdedigd.

Voor mij blijft vooral de wedstrijd uit tegen PSV hangen, toen kwam alle frustratie er uit op een goede manier voor Ajax.

Meestal wordt degene die de minste tegendoelpunten krijgt kampioen.

2 mei 2016 om 09:47

Heel erg zoet zal die smaken. Sinds de voorbereiding hebben vriend en vijand geroepen dat PSV kampioen zou worden en ze hebben dat tot 20 maart volgehouden, zo zeker wist iedereen het.

Het krachtsverschil zou op basis van die aanname zo groot moeten zijn dat een gestolen punt geen verschil zou mogen maken, lijkt me.

De realiteit is dat toen het er echt om ging (gerbrands zei zelf nog dat de competitie uiteindelijk belangrijker is dan de Champions League), Ajax de macht heeft gegrepen in het hol van de leeuw.

Nu gaan ze eindigen met een recordaantal punten onder de Boer en hebben ze het met een piepjong elftal weer ontzettend knap gedaan. Lage aantal tegengoals is weer essentieel gebleken en dat moet je de anker nageven, die verdediging staat altijd. Speciale vermeldingen natuurlijk voor Gudelj en Cillesen die daar ook belangrijk in waren.

2 mei 2016 om 10:29

dat is gewoon onzin de ajaxsupporters hier roepen dat maar bazeren zich op een onderzoek uit 1993

2 mei 2016 om 12:34

@liverpoolpsv je bedoelt dat moment waar bazoer de bal speelt en het een corner wordt, en guardado als een stervende zwaan neergaat en dus een 2e gele kaart had moeten krijgen

2 mei 2016 om 18:05

@manodedios, 90 procent van de Ajacieden hier was er ook van overtuigd dat PSV kampioen zou worden tot 20 maart dus ga nu ajb niet zo hypocriet doen.

PSV heeft gewoon een betere selectie en hebben met name in de CL veel en veel beter voetbal laten zien dan Ajax dit seizoen heeft laten zien. In de competitie is het gewoon gelijk op gegaan met kanttekening dat PSV een zwaarder programma heeft gehad en dat Ajax een keer heel opzichtig in het zadel is geholpen.

Vraag aan enkele neutrale supporter wie er meer overtuigd heeft dit seizoen en ze zullen allemaal PSV zeggen, maar goed zo kan voetbal soms lopen.

PSV heeft het zelf laten liggen dit seizoen en Ajax zal terecht kampioen worden maar ze hebben geen beter team en hebben geen beter voetbal laten zien anders hadden ze wel punten los gestaan.

2 mei 2016 om 18:07

@limboroy, een 2e gele kaart of een penalty in in de laatste minuut, wat een onzinige vergelijking. PSV heeft dit seizoen eerder een bijna volle wedstrijd met 10 man moeten uitspelen en alsnog gewonnen dus dat zegt dus helemaal niks, een onterechte penalty 5 min voor tijd daar integen is wel echt cruciaal.

2 mei 2016 om 08:53

Ze hadden gisteren bij Cambuur geen goals tegen moeten incasseren, dan had het niets uitgemaakt. Ajax verdedigt aanzienlijk beter!

2 mei 2016 om 08:55

Ik moet je teleurstellen, want ik kom er toch mee...

PSV heeft ook zulke momenten gehad en ja Ajax ook. Zo gaat dat nu eenmaal totdat de voetballerij zo verstandig is die arme arbiters is te helpen. Video referee mag nu wel een keer komen. Als dan zo'n video ref zegt van ja dat was een penalty dan kan je spreken over een scheids die punten uitdeelt.

Tevens moet PSV ook niet zeuren. Als zij de uitgesproken terechte kampioen waren geweest dan was het niet op 1 puntje verschil dat Ajax cadeau heeft gekregen aangekomen.

2 mei 2016 om 10:04

Ik heb echt m'n twijfels bij een videoref. Het enige pluspunt is dat de scheidsrechter op het veld noet verweten zal worden partijdig te zijn. Maar stel je de volgende setting even voor; even geleden was er een pilot waarbij Pieter Vink in een busje bij het stadion zat om beelden te bekijken. Als er in de wedstrijd een situatie ontstaat waarbij de beslissing bij Vink in het busje wordt gelegd (neem voor het gemak een discutabele handsbal), dan blijft het nog steeds arbitrair. Dan is het alleen niet de scheidsrechter op het veld die een beslissing moet maken maar de man in het busje. Het is geen situatie die de dienstdoende leidsman niet ziet, maar de regels zijn multi-interpretabel. Daar gaat een videoscheids niet bij helpen. Dan is hij degene die beticht zal worden van werken bij een corrupte voetbalbond in plaats van de man op het veld.

2 mei 2016 om 10:17

Ja, ik snap je punt. Misschien moet je dan naar een situatie waarin elke bal op de hand/arm een penalty is.

Maar ik heb alsnog liever dat iemand die een situatie vanaf meerdere perspectieven ziet de beslissing neemt dan iemand die dit vanuit een momentopname moet doen. Ik denk toch zeker te weten dat Pieter Vink bij het penalty geval van Makkelie hem niet op de stip had gelegd. Je houdt altijd de momenten zoals die er nu ook zijn dat je bij programma's als Studio Voetbal en Voetbal Inside dat gevallen naderhand geanalyseerd worden en dat de analisten het ook niet eens worden met elkaar. Dan moet je de scheids het voordeel van de twijfel geven.

Nu heb je ook sporten waar een video ref is met arbitraire beslissingen. Maar daar wordt over het algemeen al zijn beslissingen geaccepteerd.

2 mei 2016 om 10:22

Dit is waarom een videoref wel een toegevoegde waarde heeft:

De scheidsrechter op het veld heeft 1 oogpunt, een fractie van een seconde en geen herhalingen. Op grond daarvan moet hij een beslissing nemen.

De videoref kan een incident van allerlei verschillende hoeken bekijken, heeft langer de tijd om te beslissen en kan het gebeuren in slowmotion bekijken.

Als dat geen betere beslissingen oplevert, weet ik het ook niet meer. En zet nu maar uit je hoofd dat de arbitrage ooit foutloos wordt, dat gaat niet gebeuren. Maar het kan wel een heel stuk beter.

2 mei 2016 om 11:03

@mrobjectief Ik denk ook niet dat die penalty dan gegeven was maar ook dat is dan weer arbitrair. Speelde hij de bal? Nee, hij miste de bal volledig, de reden om de sliding daar in te zetten was om de bal met rechts weg te trappen maar dat mislukte. Raakte hij de bal? Ja, uiteindelijk belandt hij wel op de bal voordat hij Milik raakt. Ik ben geen scheidsrechter, maar is dat ook de bal spelen? Zo ja, zou ik dat vreemd vinden, maar ik kan het ook goed begrijpen als het volgens de regels geen penalty was.

Voetbal is in die zin met geen andere sport te vergelijken. De gemiddelde supporter staat niet bekend om zijn objectiviteit en nuances.

@fier en koen Dat is helemaal waar, geen speld tussen te krijgen. Toch valt het me op dat er zoveel situaties zijn die ook na 17 herhalingen en minstens net zoveel cameraposities niet duidelijk zijn, ik vrees dat het gezeik op de scheidsrechter zich alleen maar zal verplaatsen naar buiten het stadion. Verder heb je natuurlijk gelijk dat het betere beslissingen op zal leveren, maar het zal de scheidsrechter niet in de luwte zetten. Het is slechts wisselen van zondebok.

2 mei 2016 om 08:56

Net zo opzichtig als buitenspeldoelpunt tegen Willem II, cadeautje tegen Heracles en het weigeren om Arias een 2e geel te geven terwijl die 7 overtredingen maakte met al geel op zak om eens wat dingen te noemen. Of het niet geven van rood aan psv-ers tegen Ajax. Get a life, psv had tegen graafschap geen 3 goals tegen moeten krijgen en tegen Excelsior beter moeten presteren, daar is het fout gegaan. En 2 goals tegen cambuur gisteren.

2 mei 2016 om 08:56

Alwin, zet je PSV bril af. Ajax en PSV hebben beide de scheids wel eens mee gehad dit seizoen. PSV wat eerder in het seizoen dan Ajax. Nu moet je niet hypocriet lopen janken dat Ajax meer bevoordeeld is dan PSV. Of geloof je echt in de door anderen genoemde knjb........

2 mei 2016 om 09:50

Alleen bij ajax gebeurt dat tot driemaal toe in een cruciale fase. Geen penalty voor Psv, een zeer onterechte penalty mee tegen Utrecht en een zeer onterechte penalty mee tegen Heerenveen. Als ajax kampioen wordt dan heeft het optimaal geprofiteerd van een moment waarin PSV een zeer zware wedstrijd in de benen had tegen Atletico en dan nog heeft het in Eindhoven niet gewonnen met goed spel maar met de nodige dosis geluk. Verder de hele wedstrijd met de rug tegen de muur gestaan. En kom nou niet aan met de opmerking dat de Europese wedstrijden geen invloed hadden want dat geldt voor Alle ploegen die daarin mee spelen of speelden. Atletico won ook niet in het weekend nadat ze tegen PSV speelden. Het zelfde geldt voor real Madrid wat wel in de competitie won tegen Barca, maar vervolgens met 2-0 er af vloog tegen Wolfsburg. Het heeft dus wel degelijk invloed. Dus echt verdiend kan ik het aanstaande kampioenschap niet echt noemen nee.

2 mei 2016 om 10:33

Alleen tegen Utrecht was onterecht. Die tegen Heerenveen wordt zo vaak gegeven en over de wedstrijd tegen psv hoef je niet te praten... tegen 8 psv-ers had Ajax nog veel dikker gewonnen...

2 mei 2016 om 13:03

war75, degene die na 34 wedstrijden bovenaan staat is gewoon verdiend de kampioen. PSV heeft gewoon verzuimd

2 mei 2016 om 13:03

@ War75

Met de nodige dosis geluk??? Volgens mij lag de bal al na twee minuten in het mandje en was die oh zo super geweldige Bruma de oh zo waardeloze Millik volledig kwijt. Vervolgens staat die Oh zo slechte El Ghazi koud drie minuten in het veld en prikt hij de tweede binnen. Niet te vergeten dat beide doelpunten zeker 10 meter buitenspel waren.

Dat terwijl die superspits L. de Jong op onbegrijpelijke wijze die tien 100% kansen (door War75 waargenomen, de rest van nederland heeft die gemist) heeft gemist. En ook nog een 5 volledig reglementaire goals werden afgekeurd......................

2 mei 2016 om 13:21

@war75

Er zijn geen cruciale fases, het is een competitie geen beker. Twee punten verliezen door een arbitrale blunder bij Roda is voor Ajax erger dan een punt winnen tegen Utrecht.

Het gaat uiteindelijk gewoon om 34 speelrondes, daarin wordt alles opgeteld, de punten, de doelpunten en de tegengoals. En degene die dan de meeste punten pakt of bij gelijek stand het beste doelsaldo, die verdiend de titel

2 mei 2016 om 08:57

@ Alwin1987,

Ben jij toevallig vergeten dat PSV in de wedstrijd tegen Willem 2 ook 2 buitenspel goals cadeau kreeg waardoor die ook een punt pakten destijds?

2 mei 2016 om 09:08

En als je dan toch begint dan vergeet je dat Roda 1,5 meter buitenspel scoorde waardoor PSV 2 punten misliep.

Dat vergeet dan toevallig weer even.

Selectief geheugen noemt men dat.

2 mei 2016 om 09:16

Net als dat hij vergeet te zeggen dat Ajax tegen Roda ook onterecht een corner tegen kreeg waar uit de 2-2 kwam en Ajax 2 punten misliep. Zie je, weer een situatie die je tegen elkaar kan wegstrepen, net als al die andere inclusief de penalty tegen Utrecht.

2 mei 2016 om 09:40

En bij RJC Ajax 2 punten verspeelde in de laatste minuut terwijl de bal over de achter lijn was Maar de leiding toch door liet spelen .

2 mei 2016 om 09:55

Terwijl ze er bij Feyenoord weer twee wonnen door een bal die al lang en breed over de zijlijn was....

Het is wel leuk dat ajaxieden er iedere keer een voorbeeld bijhalen van een wedstrijd waarin een andere ploeg een voordeeltje had maar het gaat om de fase van de wedstrijd en de fase van de competitie. Dat is in mijn optiek wel degelijk van belang.

2 mei 2016 om 10:09

Leuk dat dat zo is in jouw optiek, maar dat is het feitelijk niet. Een beslissing die punten oplevert of kost telt net zo hard mee voor de eindstand aan het begin van het seizoen als aan het eind van het seizoen. Het enige dat je kunt stellen is dat de ranglijst makkelijker te beinvloeden is aan het einde van het seizoen dan in het begin. Wat jij dus insinueert is dat de bond corrupt is en dat is hoogst verwerpelijk, in mijn optiek.

2 mei 2016 om 13:04

wederom @ War75, zo Ajax wordt zelfs dubbel bevoordeeld, nog meer geluk. Ze krijgen zelfs twee punten voor een gelijkspel, waar de rest van Nederland maar een punt krijgt. Ja daar is gewoon niet meer tegen op te boksen.

2 mei 2016 om 09:15

"en kom niet met PSV heeft dit of dat gehad want dat heeft Ajax ook"
Dus jij mag wel een voorbeeld aan halen waarmee Ajax een voordeel heeft gehad maar wij mogen niet komen met de voordelen van Psv? Dit is wel een heel trieste reactie hoor. Geef gewoon toe dat het niet goed genoeg was over het gehele seizoen. Maar nee, het ligt natuurlijk weer aan een ander.

2 mei 2016 om 09:16

In essentie maakt het inderdaad niet zoveel uit in mijn ogen omdat het zich over 34 wedstrijden allemaal wel uitvlakt. Maar het Moment van een dergelijke beslissing kan wel degelijk van doorslaggevende betekenis zijn. Vanuit Amsterdamse hoek wordt daar erg makkelijk overheen gestapt en dat kan ik deels begrijpen Maar vind ik ook een te makkelijk Argument om het 'incident' weg te wimpelen.

Ja, er zijn voldoende voorbeelden te vinden waarbij Ajax geen geluk had of PSV juist wel geluk had met scheidsrechterlijke beslissingen maar de ene beslissing heeft veel Meer invloed dan de ander. Neem bijvoorbeeld de wedstrijd Vitesse-PSV waarbij er voor Hands voor Bruma geen rood en geen strafschop gegeven worden; als PSV die verloren had was de achterstand in de winterstop nog groter geweest en was er misschien niet eens geloof geweest in Eindhoven. Net als verlies tegen Utrecht voor Ajax wellicht een geweldige opdoffer was geweest terwijl het (onterechte) punt nu een boost gaf.

Maar PSV heeft het gewoon zelf laten liggen tegen de kleinere ploegen in de heenronde. Die Penalty tegen Utrecht was voor Ajax misschien net dat duwtje in de rug dat nodig was maar is zeker niet de reden van het kampioenschap.

2 mei 2016 om 09:31

Hoe je wilt dannie, de fout van Makkelie is doorslaggevend geweest. Iedereen in Amsterdam beseft het en Makkelie wordt nog elke wedstrijd toegezongen. Het was een enorme blunder die Ajax eens beslissend punt opleverde.

Maar het beslissende zetje voor het geloof was het uiteraard niet. Ajax had een totale off day tegen Utrecht, slechtste wedstrijd van het seizoen waarin ze wonderbaarlijk en onterecht met een belangrijk punt eindigden. Maar die andere vooralsnog 80 punten tellen ook mee en zeker die 3 uit Eindhoven, die de koppositie betekenden.

2 mei 2016 om 09:34

Maar als Ajax - Utrecht de wedstrijd van de eerste speelronde was geweest en precies hetzelfde was gebeurd als nu had niemand het meer over de penalty en het gegeven punt gehad. Terwijl het dan niet ineens een andere situatie is.

2 mei 2016 om 10:27

quote: Ajax had een totale off day tegen Utrecht, slechtste wedstrijd van het seizoen waarin ze wonderbaarlijk en onterecht met een belangrijk punt eindigden.

Soms moet je de credits geven aan het team dat dat verdient.
Ajax had tegen Utrecht geen off day en speelde ook niet de slechtste wedstrijd van het seizoen.
FC Utrecht heeft een prima elftal en speelde in die wedstrijd gewoon erg goed.

2 mei 2016 om 11:15

@orwell
Daarom is het voor Utrecht misschien nog wel Meer te hopen dat ze aan het einde niet 1 of 2 punten te kort komen voor de vierde plaats. Die zijn door die Penalty het hardst genaaid van iedereen

2 mei 2016 om 12:06

Dammie,
Dat Utrecht hierdoor twee punten mist is inderdaad jammer voor hun, maar het gevolg van het keiharde werken was wel dat ze kansloos tegen de Graafschap en vooral tegen Feijenoord waren.

Ze hadden misschien beter hun energie die ze verbruikten tegen Ajax hebben kunnen inzetten tegen Feijenoord, dan hadden ze nu een 'hoofdprijs' en plaatsing voor de El.

Ben bang voor hun dat het misgunnen ze meer energie gekost heeft dan dat zij als team konden opbrengen, overigens wil ik Feijenoord niets te kort doen.

Elia speelde een prima wedstrijd.

2 mei 2016 om 10:04

@ Alwin1987, in mijn omgeving zijn PSV supporters die het gewoon accepteren dat de scheids een fout heeft gemaakt en feliciteren Ajax als ze kampioen worden. Ze schamen zich kapot voor supporters die continue naar een fout van de scheids gaan wijzen in plaats van naar hun eigen falen. Als PSV ''gewoon'' van Ajax had gewonnen dan was PSV nu al kampioen.

Overigens moet je een penalty er ook nog inschieten he. Op het juiste moment koelbloedig zijn om hem toch nog erin te schieten. Er zijn zat PSV spelers die daarin hebben gefaald dit seizoen.

2 mei 2016 om 10:12

Beste Alwin, jij bent gewoon een enorm slechte verliezer. Het is makkelijk wijzen naar een verkregen pingel voor Ajax, maar alles wat PSV is moet de hand in eigen boezem steken. Cocu roept al sinds vorig jaar november dat de competitie op punten wordt beslist. Nu kan dat nog steeds, maar de kans dat het doelsaldo telt is een stuk aannemelijker. Beter kijkt PSV terug op de punten die ze hebben laten liggen tegen Heerenveen en Excelsior. Met de (zogenaamd) sterkste selectie van Nederland tegen Ajax thuis verzaken, dát heeft PSV de titel gekost. Maar goed, snap best dat het makkelijkste is om naar het scheidsrechterskorps te wijzen.

Valentijn Driessen heeft volkomen gelijk. Maar hij vergeet er bij te zeggen dat er wel erg gemakkelijk goals weggegeven worden bij Psv. Daarbij wordt er ook te veel gekeken naar anderen en niet naar zichzelf. Iedereen daar roept dat ze de beste selectie hebben en dat soort dingen, maar dat klopt niet. Ze hebben wel een paar goede spelers, maar er zit ook wel het nodige kaf tussen het koren. Daarbij is het wel heel erg eenheidsworst. Ajax heeft binnen zijn team gewoon meer mogelijkheden.

Typisch voor het voetbal dat alleen achteraf verklaringen gevonden kunnen worden en dat de spraakmakendste momenten dan doorslaggevend zijn in de hoofden van mensen.

Wat dat betreft vind ik deze benadering van Driessen wel wat hebben, omdat het een meer structurele verklaring is. Maar het doet wel tekort aan het feit dat PSV ook veel wedstrijden heel sterk en overtuigend heeft gewonnen. Feit is dat zowel PSV als Ajax op 84 punten kunnen eindigen en dus aan het einde een goed resultaat hebben behaald.

Ik denk dat het Europese programma veel invloed heeft gehad. Maar dat mag geen reden zijn tot frustratie, want zo gaat het nu eenmaal. Als je op meer fronten meedoet, dan is het mogelijk dat het niet op alle fronten optimaal verloopt. PSV heeft het desondanks goed gedaan. Ajax heeft voor de competitie voordeel gehad van vroege uitschakeling Europees. Maar dat voordeel is noch een verdienste van Ajax, noch competitievervalsing. Het is gewoon een onderdeel van de sport.

PSV heeft het in de heenronde gewoon laten liggen door compleet onnodig een voorsprong uit handen te geven tegen bijvoorbeeld ADO en Excelsior. De tweede helft van de competitie is op Ajax en Heerenveen na gewoon prima geweest. Prima dat het nu ineens aan het doelsaldo ligt Maar dat komt ook alleen Maar doordat je de eerste competitiehelft afsloot met een achterstand.

Verder denk ik inderdaad dat PSV er wellicht te veel op gerekend had dat Ajax wat Meer punten zou laten liggen Maar dat is niet gebeurd. Dat daar wat geluk van scheidsrechterlijke dwalingen een (grote) rol in heeft gespeeld is duidelijk Maar dan nog moet men eerst naar zichzelf kijken. Als je in de eerste seizoenshelft niet zo slordig was geweest dan had het doelsaldo nog zoveel slechter kunnen zijn Maar had je in punten gewoon eerste gestaan. Makkelie is niet degene geweest die verzuimd heeft om van Excelsior thuis te winnen; dat was PSV zelf. Dat het een pijnlijk en misschien duur foutje van hem is geweest en Ajax enorm gemazzeld heeft tegen Utrecht mag duidelijk zijn Maar het kampioenschap heeft PSV zelf verspeeld.

Overigens vind ik de sneer naar 'de Latijnse clan' in dit verhaal een compleet misplaatste en onzinnige Maar dat moge wel duidelijk zijn uit mijn mening hierboven.

2 mei 2016 om 09:08

@ Dammie

het blijft mooi om te zien dat heel eindhoven het heeft over scheidsrechterlijke dwalingen. Terwijl ze vergeten zijn dat de goals tegen Willem 2 (buitenspel) van PSV onterecht waren. Dat PSV twee rode kaarten bespaart blijft in de wedstrijd tegen Ajax. Dat Ajax een onterechte corner tegen krijgt tegen Roda etc. De heisa om de (zwaar onterechte) penalty komt voort omdat het in speelronde 31 gebeurt. Maar als je alle scenarios er bij gaat halen is het gewoon diep triest om het uberhaupt te benoemen.

Jammer dat je het moet benoemen. Teken van zwakte.

2 mei 2016 om 09:25

Het Artikel gaat erover dus dat ik het benoem is niet zo raar toch?

Verder kunnen we een heel lijstje gaan maken van beslissingen in het nadeel van Ajax maar dat doet niets af aan de Penalty. En om een onterechte strafschop en hoekshop tegen elkaar weg te strepen vind ik ook wel heel erg kort door de bocht.

En ja, PSV heeft ook geluk gehad met beslissingen; dat hoor je mij ook nergens erkennen: Ik, vind Willem II dan overigens een matig voorbeeld en zou dan eerder Vitesse (hands Bruma op de doellijn) als voorbeeld Noemen.

2 mei 2016 om 09:35

@ Dammie

Het artikel gaat er over, dus je mag het benoemen. Maar dat je het benoemt is al een teken van zwakte. Aangezien je dan al niet meer het grotere geheel kunt bekijken. Een onterechte hoekschop waar direct uit gescoord word heeft net zoveel impact als een onterechte penalty die gescoord word. Of wat dachten we van twee buiten spel goals van PSV tegen Willem 2. En je benoemt zelf inderdaad ook nog een voorbeeldje tegen Vitesse.

Het is daarom nutteloos en niets toevoegend om 1 beslissing uit te lichten en die te benoemen als onderbouwing van je statement. Want zoals je zelf al aangeeft vallen beslissingen voor beide ploegen in het voor en in het nadeel uit.

je benoemt een sneer van Driessen richting de latijns Amerika clan misplaatst en onzinnig. Feitelijk geef je zelf een sneer aan Makkelie en aan de Knvb die net zo misplaatst en onzinnig is. Hetzelfde laken een pak.

2 mei 2016 om 09:40

@dammie,

Grappig dat je wel tot tweemaal toe de penalty tegen Utrecht aan kaart maar vervolgens wel vind dat we het maar niet moeten hebben over de beslissingen in het nadeel van Ajax. D-Bergkamp heeft gewoon gelijk. Het voelt, vooral voor de Psv'ers, dat het extra zwaar weegt dat het gebeurd in de fase dat de prijzen verdeeld worden. Neemt niet weg dat PSV wel degelijk dezelfde voordelen heeft gehad tegen o.a. Willem 2, en aan het einde van de rit weegt het net zo zwaar.

Daarnaast gaat het er niet zo zeer om of het een onterechte corner of strafschop is. Feit is dat Ajax 2 punten door de neus geboord is tegen Roda. Daarnaast uit de beker werd geknikkerd door een onterechte vrije trap waarna vervolgens ook nog een overtreding werd gemaakt.

Nogmaals: aan het einde van de rit kun je de beslissingen tegen elkaar westrepen van de clubs. Ajax of PSV wordt kampioen omdat ze na 34 wedstrijden bovenaan staan. Niet door 1 penalty of buitenspel doelpunt in speelronde X.

2 mei 2016 om 10:34

@ D Bergkamp

Hou toch op joh met je gekleurde bril.
Makkelie heeft de competitie beslist met zijn schandalige beslissing.
Dat was cruciaal en doorslaggevend en dan doet het er niet meer toe wat er in het voortraject gebeurd is. PSV is dit seizoen veruit meer benadeeld dan Ajax. Het is grappig dat jij de rode kaarten noemt die PSV had moeten krijgen. Belachelijk aangezien PSV gewoon een penalty moest krijgen en dan was het gewoon 1-1 en had Ajax weer de aanval moeten zoeken i.p.v. cattenacio te spelen wat ze al heel het seizoen doen met voortdurend 6 man achter de bal. Of de Schwalbe van Sanogo tegen Twente waardoor Ajax een penalty kreeg en de 2-2 scoorde. Dat zijn uit mijn hoofd al 3 penalties die Ajax bij een gelijke stand of achterstand dit seizoen onterecht gekregen heeft. Belachelijk dat je die corner noemt tegen Ajax. Er is geen enkele club in Nederland die geen enkele keer dit seizoen een onterechte ingooi of corner tegen heeft gekregen. Alleen maar omdat er gescoord is, benoem je dit en dat is belachelijk omdat een corner en ingooi te verdedigen is. Een penalty is bijna zeker een doelpunt. Benoem dan ook even de uitbal in de kuip die een meter over de lijn is. Nee Ajax heeft dit seizoen ontzettend gemazzeld en zijn in mijn ogen niet de terechte kampioen met het verschrikkelijke voetbal wat ze op de mat leggen.
Wat dat je verder van het feit dat Ajax veruit de meeste overtredingen mag maken voordat ze een gele kaart krijgen ten opzichte van Psv. Je vergeet ook even erbij te vermelden dat Veltman in de Arena tegen PSV rood verdiende en Nijhuis door liet spelen en daar een doelpunt uit voel. Dat soort benadelingen worden niet eens meegenomen omdat PSV wint. Wat dacht je van Klaassen die Guardado in Eindhoven vasthield en geen kaart kreeg en nu nog steeds speelt i.p.v. dat hij al geschorst zou zijn omdat hij op scherp stond. Hou toch op joh. 3 cruciale penalties dit seizoen uit het hoofd en dat kunnen er meer zijn als ik ze allemaal onder de loep ga nemen.
Ik vind het ook altijd zo hypocriet wanneer mensen zo posten. Want als de rollen omgedraaid waren dan was je nu aan het zeuren en allerlei dingen erbij zoeken dat Ajax benadeeld is. Dit seizoen heeft Ajax de wind mee gehad want op eigen kracht hadden ze nu niet zoveel punten.

2 mei 2016 om 11:08

D-Bergkamp
Je mist het punt dat ik probeer te maken. Wat ik volgens mij heel duidelijk schrijf is dat PSV het aan zichzelf te wijten heeft wanneer het geen kampioen wordt. Ik denk wel dat een onterechte penalty in de laatste minuut in de 31ste speelronde een grotere impact heeft en een groter gevoel van onrecht oproept dan wanneer diezelfde beslissing in speelronde 2 genomen wordt. Natuurlijk per saldo maakt het niet uit en het levert je onderaan de streep een punt op. Maar de perceptie is weldegelijk een andere. Vergelijk het met en onterechte rode kaart; die zal altijd onterecht zijn of hij nu in minuut 1 of 95 gegeven wordt. De perceptie en impact kunnen veel groter zijn dus dingen tegen elkaar wegstrepen vind ik een poging tot bagatelliseren. Ik denk dat men in Eindhoven er van overtuigd is dat wanneer Ajax verloren had van Utrecht, de mentale impact dermate groot was geweest dat men ook tegen Heerenveen punten had laten liggen. Vergelijk het met de 3 punten van PSV in Arnhem; als men die niet had gehaald was misschien het gevoel gaan leven dat de titel kansloos was en was de titelrace misschien nooit spannend geworden.

Dat je overigens serieus tot tweemaal toe een onterechte strafschop en een onterechte hoekschop tegen elkaar wegstreept vind ik niet echt getuigen van objectiviteit. Ajax had gewoon normaal moeten verdedigen tegen Roda bij die situatie; dan kan hij nog zo terecht of onterecht zijn; daardoor verspeel je geen punten. En dat is precies waarom ik die redenatie te kort door de bocht vindt en je alle scheidsrechterlijke beslissingen mee moet nemen en niet alleen degenen die je uitkomen. Er zal vast ook wel een doelpunt van Ajax gevallen zijn uit een onterechte vrije trap (of niet gegeven vrije trap)?

@ Afcaeric
Met je laatste alinea ben ik het helemaal eens maar ik vind de redenatie gewoon veel te kort door de bocht. Je kan niet selectief dingen tegen elkaar weg gaan strepen en moet dan alle beslissingen meenemen. Je hoeft mij niet uit te leggen dat je soms geluk hebt met de scheidsrechter en soms pech maar dat enkel met selectieve voorbeelden rechtvaardigen is misschien voor de eigen perceptie een goede maar zo werkt het niet. Als je dan toch de balans op wil maken, dan moet je naar het geheel kijken en niet een paar voorbeelden geven. Om even een voorbeeld aan te halen; je kan niet zeggen dat de penalty tegen Utrecht de corner tegen Roda compenseert en het dus is Penalty Utrecht - Corner Roda = 1 -2 = -1. En dan heb ik het dus nog niet eens over de andere 32 wedstrijd die gespeeld zijn. Prima dat je dat doet om iets goed te praten maar het is geen wiskunde waarbij je en – kan doen en dan op het juiste antwoord uitkomt dus tegen elkaar wegstrepen is in mijn perceptie een compleet zinloze actie en scorebord journalistiek. En om een strafschop en een corner te vergelijken vind ik sowieso al opmerkelijk.

Verder brengt bombanera99 het op een wat ongenuanceerdere manier maar in essentie ben ik het deels wel met hem eens. Er zijn zoveel kleine scheidsrechterlijke momenten die een uitwerking hebben op een wedstrijd dat selectief elementen eruit halen niet werkt. Accepteert het als het is en over 34 wedstrijden wordt Ajax (of Psv) de terechte kampioen. Dat men daarbij geluk gehad heeft tegn Utrecht staat buiten kijf maar daarachter moet niemand zich verschuilen en men moet eerst de hand in eigen boezem steken. En erkennen dat die beslissing net dat zetje kan zijn geweest dat nodig was kan ook geen kwaad en is ook geen teken van zwakte. Maar ga het niet bagatelliseren of allerlei tegenargumenten zoeken: Dat is net zo zwak en kortzichtig als roepen dat Makkelie Ajax kampioen gemaakt heeft.

2 mei 2016 om 11:09

@bombanera99
Ik ben al gestopt met lezen na je 2de zin. Makkelie heeft het beslist??? Lekker de andere 33 wedstrijden vergeten! Alle andere arbitrale dwalingen tellen ook niet meer mee zeker? Haha beslist wat een onzin zeg alsof er bij die wedstrijd 20 punten op het spel stonden ofzo, nee allemaal 3 dus niks beslist.

2 mei 2016 om 11:35

@paulodybala

Wat een onzin. je hebt geen kaas gegeten van kansberekening.
Wanneer een beslissing in de laatste minuut valt dan is daar niets meer tegen te doen in de wedstrijd zelf. Kans om het onrecht in de wedstrijd goed te maken is bijna uitgesloten. Bovendien is een onterechte beslissing wanneer 2 teams bijna evenveel punten hebben met nog 4 wedstrijden te gaan, veel beslissender dan een beslissing in het begin van het seizoen. Is gewoon een kwestie van kansberekening en dus gewoon een feit. Makkelie heeft deze competitie beslist met zijn cruciale beslissing om Ajax een penalty te geven.

2 mei 2016 om 11:44

@bombanera99
Onzin; het heeft niets met kansberekening te maken en Makkelie heeft de competitie niet beslist.

Ik ben het wel met je eens dat de Impact van een beslissing op een laat tijdstip groter kan worden gezien (of in ieder geval gevoeld) omdat er weinig tijd is om het te herstellen. Een onterechte Penalty in minuut 1 geeft je nog 90 Minuten om daar wat aan de te doen terwijl dezelfde Penalty in de laatste seconde meteen de uitslag bepaalt. Maar dat maakt het geen kansberekening

Edit:
PSV heeft het gewoon zelf laten liggen. Kijk eens terug hoeveel strafschoppen er zijn gemist en domme tegendoelpunten er dit seizoen zijn geweest

2 mei 2016 om 11:50

@ Dammie

hij heeft de competitie wel beslist door iets te willen zien wat niemand zag.
4 wedstrijden voor het einde zo'n cruciale beslissing is veel beslissender en weegt veel zwaarder dan in het begin van het seizoen.
Toen de prijzen werden verdeeld is Ajax in het zadel geholpen.
Grappig dat mensen aan komen zetten met buitenspeldoelpunten van PSV bij Willem 2. Ten eerste was de eerste bal een klutsbal die keihard tegen Luuk de Jong geschoten werd en bij Pereiro terecht kwam. Het tweede doelpunt was hard in de hoek en zou er sowieso in zijn geweest.
Ik vind het ook een heel behoorlijk verschil of dat je ergens niet voor fluit dan dat je bewust ergens voor fluit wat je helemaal niet gezien hebt.
Iets niet zien is menselijk maar iets zien wat er niet is, is gewoon heel erg kwalijk. Dat maakt de beslissing van Makkelie erg kwalijk daar hij de bal kwijt was maar toch een penalty gaf. Dan wil je gewoon een penalty geven.

2 mei 2016 om 11:58

Als PSV die 30 wedstrijden daarvoor of bijvoorbeeld alleen al in Eindhoven tegen Ajax gewoon gewonnen had, dan had Makkelie 5 onterechte strafschoppen kunnen geven zonder de competitie 'te beslissen'.

En om in de beeldspraak te blijven ja, Ajax heeft een duwtje in het zadel gekregen Maar heeft er wel zelf voor gezorgd dat er een paard stond met een zadel. Ik begrijp je frustratie Maar ga niet lopen doen alsof het allemaal aan Makkelie te wijten is dat PSV geen kampioen wordt.

2 mei 2016 om 12:31

@ Dammie
Natuurlijk is de perceptie anders, maar ieder objectief persoon kan hier over heen stappen en accepteren dat het gebeurt. Iets dat schijnbaar voor jou moeilijk te behappen is. Wanneer Ajax de week eerder wel in minuut vier een strafschop krijgt (vd hoorn momentje) staan ze na 4 minuten 1-0 voor en hoeven ze daar totaal geen energie meer te verspillen. Komen ze 100 procent fit aan bij Utrecht en speel je ook een heel andere wedstrijd en had het gehele penalty moment misschien nooit hoeven plaats vinden.

Dit was natuurlijk slechts 1 wedstrijd eerder. Dus mogen we ook wel in dezelfde perceptie plaatsen toch?

Ja als Ajax niet de penalty had gehad, dan had de titel strijd anders geweest. Dat is logisch aangezien het dan een punt had gescheeld in het voordeel van PSV en had Ajax achtervolger geweest. Maar nogmaals, als het in de tweede speelronde was gebeurt had je niemand gehoord. Een kwestie van zwakte vanuit eindhoven om dit moment te belichten. Niet durven toe geven van eigen falen en naar tekenen zoeken bij anderen. Waar jij vrolijk aan mee doet door het te benoemen.

En waarom mag je een onterechte penalty waaruit een goal valt niet wegstrepen tegenover een onterechte corner waaruit een goal valt? Mag ik hem dan wel wegstrepen tegen over de niet gegeven penalty in minuut 4 een week eerder? Je opmerking: Ajax had gewoon moeten verdedigen is natuurlijk schrijnend en een gebrek aan argumenten. Je weet dat het onzin is. Had Willem 2 dan maar twee keer beter moeten stappen tegen Psv? Had Bruma dan met terug werkende kracht alsnog geschorst moeten worden en PSV moeten hebben verloren? Elke beslissing die een directe invloed heeft kan je tegen elkaar weg strepen in zelfde mate.

Wanneer Ajax of PSV komend weekend de titel pakt, aangezien ik beide scenario's gewoon open houd. Dan is dat degene die de titel gepakt en verdient heeft. Niet omdat de ander het heeft laten liggen.

2 mei 2016 om 13:27

Toch grappig dat we gewoon tot dezelfde conclusie komen maar dat je kennelijk grote moeite hebt met mijn argumenten en het feit dat ik iets benoem dat bij veel mensen leeft. Ik ga niet meedoen in je poging om de discussie op de persoon betrekken dus houd het bij de inhoud.

Het is geen kwestie van ‘zwakte vanuit Eindhoven’ om dit moment te belichten. Ten eerste maak jij er een Eindhovens probleem van hetgeen het absoluut niet is; de hele Nederlandse voetbalwereld sprak er schande over. Daarnaast weet je ook wel dat jij en met jou vele Ajacieden terecht hetzelfde geroepen hadden wanneer het andersom was geweest. En dat is geen ‘Ajax-probleem’ maar gewoon deel van het voetbalwereldje. Voor jouw beeld, de topics stonden hier ook vol toen PSV een strafschop tegen Vitesse kreeg en het feit dat je in meerdere discussies terug blijft komen op niet gegeven rode kaarten tijdens de wedstrijden tussen PSV en Ajax geeft ook aan dat je er net zo in zit als de mensen die je in je eerste alinea belachelijk maakte.

Als je niet in wil zien dat een onterechte hoekschop iets anders is dan een onterechte strafschop dan heeft een discussie verder ook geen zin. Maar ik geef je nog een denkertje mee op basis van je eigen opmerking ‘elke beslissing die een directe invloed heeft op het resultaat kun je wegstrepen tegen elkaar maar indirecte en directe invloed is wel een verschil’. En hoe graag je ook wil; een onterecht gegeven hoekschop heeft geen directe invloed op het resultaat; of de bal er daarna nu invliegt omdat er niet gedekt wordt of niet.

Bovendien geef ik al een paar weken in meerdere posts aan dat wanneer PSV geen kampioen wordt, het haar eigen schuld is en niet die van Makkelie, Gözübüyük, de Knvb, de Russen, de economie, Voetbal Inside of welke buitenstaander dan ook. Ik ben niet degene die mij verschuilt achter de Knvb en ik ben mans genoeg om toe te geven dat PSV tegen Vitesse uit een strafschop had moeten hebben, tegen Cambuur geluk gehad heeft met de rode kaart die Blom gaf en dat de goals tegen Willem II buitenspel waren. Maar dat zijn wel argumenten die doorgaans niet door mij worden aangedragen om een verkeerde beslissing van Makkelie te bagatelliseren.....

2 mei 2016 om 09:45

@dammie dan moet je ook de 2-2 van psv bij Willem II benoemen. 2 buitenspel goals van psv. Hakt er net zo hard in

2 mei 2016 om 10:07

Wat een onzin zeg dat PSV had gerekend op meer punten verlies van Ajax , Ajax heeft namelijk net zo veel onnodig punten verlies geleden tegen Nec, Heracles ,roda, dus dat gaat nl niet op , PSV gaf niet thuis tegen Ajax dat was de cruciale wedstrijd daar heeft PSV het kampioenschap verspeeld , en als je na 34 wedstrijden bovenaan staat ben je de terecht kampioen , maar de druiven zullen wel zuur zijn in Eindhoven .

Wat een onzin dat Cocu een vrijbrief zou geven aan zijn spelers om niet op doelsaldo te winnen.
Het probleem zit hem, als je nu kijkt, in het makkelijk weggeven van tegendoelpunten.

Doelpunten voor daar schort het niet aan (85 goals voor, beste van de eredivisie). Maar 31 tegen is , bij 33 wedstrijden, gemiddeld 1 goal tegen per wedstrijd. Dat is gewoon te veel als je kijkt naar de 20 tegen van Ajax.

2 mei 2016 om 09:25

Maar misschien zit dat ook wel in het spel. Ajax speelt wat meer vanuit zekerheid, rustig opbouwen en balbezit is heilig, de goal valt toch wel. En PSV speelt wat meer vanuit de omschakeling, snel naar voren waardoor je meer scoort. maar als de tegenstander dan tijdens de omschakeling de bal verovert kom je achterin ook wat sneller in de problemen. PSV scoort meer ,dus komt vaker in scorende positie (waardoor het achterin meer open is) en Ajax bouwt rustiger op en houdt vooral de zekerheid erin door rustiger de ruimte te zoeken. Bij Ajax gaat dit alleen wel ten koste van de aantrekkelijkheid van het spel.

Ik denk dat wanneer je 2 teams heb die er beide zo bovenuit steken je niet en de meeste goals en de minste tegen kunt hebben, het is of het een of het ander.

Ik zag gisteren de thuiswedstrijden tegen het rechter rijtje van de Eredivisie en zie daar ook meteen de reden dat Ajax kampioen gaat worden. Alle thuiswedstrijden gewonnen, terwijl PSV punten heeft laten liggen tegen Roda, Heerenveen en Excelsior.

Ik vind dit zo'n slap geouwehoer. Dat PSV het kampioenschap heeft weggeven enz. Als je kijkt naar de series die Ajax en PSV dit seizoen hebben neergezet, dan hebben ze gewoon allebei goed gepresteerd. Beiden lieten ze weinig steekjes vallen en wisten ze over het algemeen om te gaan met de druk. Al dat gelul dat PSV de wedstrijd thuis tegen Ajax heeft verprutst, vind ik ook zo'n onzin. PSV was de eerste helft beter en in de tweede helft heeft Ajax het goed uitgespeeld. Deze teams waren vrijwel gelijkwaardig aan elkaar dit seizoen en als Ajax volgende week wint dan zijn ze kampioen omdat hun verdediging net iets beter is dan die van ons. Wat ik een hele knappe prestatie vindt, aangezien Ajax juist verdedigend zoveel blessures heeft gehad.

Ajax wordt niet kampioen dankzij Makkelie en niet dankzij Psv, maar gewoon omdat ze een goed seizoen hebben gedraaid.

Het is ook nooit goed. Als Ajax de wedstrijden tegen Utrecht en Heerenveen had gewonnen zonder penalties dan was Ajax kampioen geworden "omdat PSV het laat liggen". Als Ajax met 40 punten verschil kampioen zou worden dan zal er wel weer iets als "competitievervalsing verzonnen" worden.

Feit blijft dat de grote clubs altijd bevoordeeld worden. En waarschijnlijk zullen alle niet-Ajacieden het moeilijk vinden om te accepteren maar PSV is eerder in het seizoen net zo bevoordeeld als Ajax in de 2 wedstrijden tegen Utrecht en Heerenveen. Afgezien van deze 2 wedstrijden kan ik er zelf geen meer naar boven halen waarin Ajax duidelijk (doorslaggevende) hulp heeft gekregen van de arbitrage.

Het zijn nog steeds 34 wedstrijden in een seizoen, en de gene die na die 34 wedstrijden bovenaan staat is gewoon de betere geweest. Leicester City gaat ook gewoon verdiend kampioen worden. Maar het zal nog 1 spannende speelronde worden, want alles is mogelijk. Maar in principe moet Ajax het gewoon professioneel afmaken tegen een Graafschap wat (hopelijk) meer focus legt op de play-offs.

2 mei 2016 om 10:43

Ik ben geen groot fan van Ajax. Ik hoopte aan het begin van het seizoen dat PSV de titel ging winnen, maar nu aan het einde kan ik er niks meer van maken dan dat jullie hem terecht gewonnen hebben. Tuurlijk was dat van Makkelie ook een keerpunt, maar PSV heeft die dingen ook gehad. Die andere 33 wedstrijden hebben jullie het gewoon beter gedaan.

Wat een onzin, psv heeft meer goals gemaakt dan ajax. Maar ook meer tegen. Verder hebben ze het voornamelijk bij excelsior thuis weggegeven. Toen schaars de bal tegen een eigenspeler trapte en daar de tegengoal uitkwam.

2 mei 2016 om 11:50

Fout lag toen bij zoet. Hij gooide die bal meteen weer weg als hij nu die bal had vastgehouden en gepoeierd had op de jong was er niks gebeurd. Dit is natuurlijk achteraf praten maar nog steeds heel zuur.

Tuurlijk komt dit wel door de scheids. Kijk alleen al naar de laatste 3 wedstrijden van ajax. 1 penalty onterecht gegeven tegen utrecht. Penalty bij heerenveen voor een handsbal bij een 0-0 stand. Tegen Twente vergelijkbare situatie ook een handsbal. Alleen dan kijgt twente geen penalty mee. En dan was het 1-1 geweest. Met nog 20 minuten te spelen. Als dit in een europese wedstrijd was gebeurd tegen een nederlandse club of in een interland tegen het nederlands elftal. Dan had bijna heel nederland gezegd dat het matchfixing is.

Ajax wordt gewoon kampioen dankzij Ajax.

Ze hebben gewoon een hoop punten gehaald en weinig goals tegen gekregen.

Prima basis om kampioen te worden.

Wat een domme discussie. Duidelijk toch die arbitrale dwaling. Dit met het gevolg dat Ajax dank zij het doelsaldo boven aan staat en hierdoor helaas kampioen wordt.

Vind dat ze het moeten doen op onderlinge resultaat en als dat gelijk is dan pas ga je kijken naar doelsaldo.

verbeter punt voor de eredivisie.

2 mei 2016 om 16:18

Dan zou PSV helemaal geen kans meer hebben gehad om bij een gelijke stand in het voordeel te zijn aangezien het onderlinge resultaat in het voordeel van Ajax is. Nu is het nog spannend (geweest) omdat PSV op jacht kan naar doelpunten.

Daar komt nog bij dat doelsaldo het resultaat is van een heel seizoen en onderling resultaat van maar twee wedstrijden. Dus of dit nu echt een verbetering is?

Je kunt er lang of kort over praten maar ajax, als dat gebeurt, wordt kampioen dankzij ajax.. niet dankzij arbitrage of psv... had psv maar moeten winnen van ajax, hadden ze nu 3 punten boven hun gestaan! @joopvisscher, klaag je ook nog als graafschap volgende week 2 onterechte penalty's krijgt, ajax verliest en psv wint en dus kampioen wordt? Ga je dan ook zeuren over de arbitrage? Kom op jongens... voetbal is spelletje van fouten, ook de arbitrage doet daar in mee... en het is een lastig vak...

Ajax zal gewoon kampioen worden omdat ze na 34 wedstrijden het beste zijn... klaar...!!!!!.

Wat een onzin Valentijn. Je kunt ook gewoon zeggen dat beide teams echt niks voor elkaar onder doen en de eredivisie hebben gedomineerd. Ajax wordt daarin kampioen op basis van doelsaldo. Heel netjes.
Maar na 33 duels hebben beide teams al 81 punten en kun je dus gewoon spreken van hele goede prestaties.

Ajax defensief beter, PSV aanvallend beter. Beide teams hebben prima doelmannen. De backs van Ajax vind ik beter. Middenvelders echt wel gelijkwaardig. Vleugelaanvallers van beide teams goed, maar grillig erg veel verschillende spelers gezien daar. En zowel Ajax als PSV hebben een prima topscorer in hun team.

Nee, ajax wordt niet kampioen door PSV maar door zichzelf en PSV heeft het ook gewoon keurig gedaan, maar staan helaas met lege handen.

beter alleen buitenlandse scheidsrechters laten fluiten in nederland zijn we gelijk van de partijdigheid af.

Haha waarom reageren we hier nog op? Als we volgend weekend winnen dan staan we gewoon 1ste en zijn we terecht kampioen. Natuurlijk zijn er jaloerse mensen die onzin zeggen dat het vanwege de arbitrage is ofzo maar die heb je altijd als je kampioen wordt.

Hoe je het ook bekijkt, ben ik als PSV'er van mening dat Ajax toch de terechte kampioen zal zijn. Natuurlijk heeft Ajax geluk gehad met Makkelie en Gozubuyuk, wat kostbare punten heeft opgeleverd, maar dat hebben we bij PSV ook gehad. Degene die na 34 wedstrijden de meeste punten heeft, is terecht kampioen. Die wedstrijd PSV-Ajax is beslissend geweest. Natuurlijk heeft PSV de CL gehad, maar daar zal Ajax misschien volgend jaar ooklast van hebben. Ieder voordeel heeft zn nadeel. Alvast gefeliciteerd Ajaxfans!

2 mei 2016 om 11:18

Bedankt. Sportieve reactie.

Het is natuurlijk zo makkelijk om alle arbitrale beslissingen mee te nemen van Ajax en PSV. Uiteindelijk heeft ieder team wel eens dingen mee of tegen dus dat heft elkaar wel op. PSV heeft het gewoon aan zichzelf te wijten dat ze geen kampioen zijn en dat is niet omdat ze tegen Ajax verloren omdat er in Amsterdam wel werd gewonnen. Nee, dit komt door die kleine wedstrijden waarin ze onnodig punten lieten liggen tegen bijvoorbeeld ADO, Excelsior, Roda, Willem II en 2x Heerenveen. Het is dasrom goed mogelijk dat die keeper van ADO met z'n hakbal in de laatste minuut, beslissend is geweest in de titelrace. Of dat Schaars in de laatste minuut nog even de bal verliest en daaruit scoort Excelsior in de laatste minuut de gelijkmaker.

In al deze discussies valt me op dat niemand nog iets zegt over de wedstrijd Cambuur-PSV in september (speelronde 6). Daar kreeg Van der Streek al in de 8e minuut de bal zeer ongelukkig tegen zijn hand, dat leverde zelfs niet alleen een penalty op maar ook nog eens een rode kaart. Totaal ongeloof bij vrijwel iedereen die de wedstrijd zag. Resultaat: 0-6, bij een wedstrijd die in principe voor elke tegenstander lastig is/was.

Wat nu als deze wedstrijd was gespeeld in speelronde 31 (zoals Ajax-Utrecht), en Ajax-Utrecht in speelronde 6? Dan had iedereen nu schande geroepen van die rode kaart voor Cambuur, en was de penalty bij Ajax-Utrecht allang weer vergeten.

2 mei 2016 om 12:18

Ik denk dat het deels inderdaad de timing van de wedstrijd is en speelronde 6 nog zo aan het begin van het seizoen is dat we er een week over zouden praten en dan weer over zouden gaan tot de orde van de dag. Immers ‘het seizoen is nog lang en er kan nog van alles gebeuren’. Anderzijds is het ook de tegenstander en de stand in de wedstrijd die een rol speelt. Met alle respect voor Cambuur, maar ik denk dat wanneer je PSV in Leeuwarden tegen Cambuur laat spelen, de winst in misschien wel 90% van de gevallen naar PSV gaat. Dus of speelronde 6 die 10% van de gevallen was waarin dit niet zo was? Tja dat weten we niet maar zou natuurlijk altijd kunnen maar de stand op dat moment was nog 0-0 en er waren nog 82 minuten te spelen dus als Blom geen strafschop en rood had gegeven was er eigenlijk weinig aan de hand geweest en hadden we 82 minuten door gevoetbald maar is er geen duidelijk argument om aan te nemen dat PSV dan punten had verspeeld. Natuurlijk kunnen we dat bij Ajax-Utrecht ook niet met 100% zekerheid zeggen maar daar is wel meer aanleiding toe. Ten eerste heeft Utrecht al een keer van Ajax gewonnen, maar daarnaast stond men nu ook voor en voetbalde Ajax weinig tot geen kansen bij elkaar. Natuurlijk had de bal dan alsnog een keer goed kunnen vallen maar daar was een stuk minder tijd voor en heeft deze beslissing uiteindelijk direct de uitslag bepaald.

Om het even in een goed perspectief te plaatsen; een onterechte strafschop zal altijd onterecht blijven of hij nu in minuut 1 van de eerste speelronde of volgende week in de laatste seconde gegeven wordt. Maar het is vooral de perceptie en het belang die iets belangrijker maakt of meer aanleiding voor discussie geeft. Een strafschop bij 4-0 geeft ook altijd minder aanleiding tot een discussie terwijl men in Mexico nu nog steeds boos is op Arjan Robben.

2 mei 2016 om 12:22

Je bedoelt zo'n zelfde moment als Ajax die tegen Heerenveen een zelfde soort strafschop mee kregen?

Mijn collega's zijn allemaal Ajax haters en zij vertellen mij al een paar weken dat Ajax het kampioenschap aan Makkelie te danken heeft.
Mijn antwoord is dan 'Tja, dat klopt'.
Natuurlijk ben ik het niet met hen eens, maar tegenspreken is minder leuk dan dit antwoord.

Dat iedereen toch die pingels benoemd.....
Mijn visie: (zal waarschijnlijk voor weinigen iets betekenen , maar schrijf het toch op)

Pingel tegen Utrecht:
Vanuit het oogpunt van Makkelie was het gewoon een strafschop!
Sliding (geen handige!) in de 16, waarbij 1 been van de verdediger op kniehoogte van de aanvaller is, de bal zo goed als gemist wordt (raakt als ik het me nog goed herinner de binnenkant van zijn dijbeen?).

Ik riep ook meteen.... "strafschop!!!!!" , na 3 herhalingen riep ik ..... "te zwaar bestraft"

Pingel tegen Heerenveen:
Heel kort, Gewoon Terecht!!
De verdediger steekt om welke reden dan ook net zijn handje 15cm uit richting de bal en heel lullig toucheren bal en hand elkaar!
Heel lullig, maar gewoon een terechte strafschop, meer kan ik er niet van maken.

Dan ook nog even over de bal op het bovenlichaam van Tete gisteren tegen Twente:
De bal raakt idd de spierbal van Tete aan, alleen houdt Tete zijn armen Strak langs zijn lichaam en zitten zijn handen Tegen zijn bovenbenen aan, er wordt dus niet als bij de Heerenveen verdediger iets uitgestoken richting de bal! geen pingel..

2 mei 2016 om 16:54

Precies, hij speelde de bal niet, hij raakte 'm. Hij zet de sliding puur en alleen in om met rechts de bal weg te trappen, die mist hij echter volledig en komt uiteindelijk met zijn benen in een schaarbeweging om die van Milik heen. Ja, ergens onderweg is de bal nog onder z'n dijbeen belandt. Is dat de bal spelen? Ik heb geen idee. Makkelie vond het na de wedstrijd geen pingel dus dan zal het wel zo zijn. Maar het feit dat het zo'n blunder was is echt onzin, vanuit Makkelie z'n standpunt was het ook gewoon een strafschop.


Zoals we mogen verwachten van Valentijn Driessen heeft hij er weer eens een stukje onzin verkapt in azijn uitgeperst.

'een wedstrijdbenadering zoals de Latijnse clan dat graag doet'? Wat is dat voor onzin?? Hoe benadert 'de Latijnse clan' wedstrijden dan? Een typsch gevalletje van lukoek natuurlijk. Totaal nergens op gebaseerd. Uit de duim gezogen, onder de tijdsdruk van de deadline om het stuk af te hebben. Driessen had last van writersblock en zoog dus deze stelling uit zijn duim. Alsof ze in Latijns Amerika niet aan doelsaldi doen of zoiets. Een beschamende opmerking, waarbij ik het discriminatoire karakter van die opmerking verder maar onbesproken laat.

Daarnaast hebben we natuurijk wel te maken met het feit dat er niet één oorzaak specifiek is aan te wijzen waarom Ajax kampioen wordt en PSV niet. Want het is natuurlijk nonsens is om te stellen dat niet één wedstrijd cruciaal is maar dat ze dat alle 34 zijn. Wie dat stelt heeft totaal niet door hoe een competitie werkt en die beseft ook niet dat het volledig onmogelijk is om in iedere wedstrijd volledig blanco aan de aftrap te staan. Datgene wat in de voorgaande wedstrijden gebeurde is altijd je ballast (positief of negatief) voor de komende wedstrijd. Hoe je het wendt of keert. En daarnaast is een competitie vergelijkbar met het lopen van een marathon. Wie het eerste bij de eindstreep is, die wordt kampioen. En hoe je het wendt of keert, een valpartij in de eerste kilometer vlak na de start heeft gewoon veel minder invloed dan een valpartij in de eindsprint. Dus die pingel die Ajax cadeau kreeg tegen Utrecht thuis (waarvan 99% hier terecht meent dat die onterecht was) was van grotere invloed dan het gelijkspel van PSV uit bij ADO in de eerste competitiewedstrijd.

Maar, nogmaals, ook dát gegeven was, hoewel van invloed, niet cruciaal. Cruciaal is de som van de belangrijkste gebeurtenissen. Zoals het feit dat PSV teveel doelpunten tegen heeft gekregen, te weinig scoorde op momenten dat dit wel kon én die belangrijke wedstrijd in Eindhoven toen Ajax met 0-2 won.

En daarnaast wil ik nog wel vermelden dat ook de prestaties van Ajax zelf bepalend zijn geweest. Ajax heeft natuurlijk ook gewoon een hele mooie serie neergezet en in de tweede competitiehelft weinig punten laten liggen. Ajax is al jaren Ajax niet meer. Weg is het verzorgde, sprankelende, aanvallende voetbal dat tot ieders verbeelding spreekt. Maar De Boer heeft er wel voor gezorgd dat in de plaats daarvan een hecht collectief is neergezet dat uitgaat van weinig tegentreffers en uiteindelijk met één of twee goaltjes wel de punten binnenhaalt. Daarmee doe je in feite de echte liefhebbers en de echte Ajaxfans heel erg veel pijn en verdriet, maar ik neem aan dat de meerderheid die nu de Ajaxtribunes bevolkt daar dikke vette maling aan heeft. Landstitels zijn landstitels.

En tja, we hebben ooit eens afgesproken dat het team dat na 34 wedstrijden bovenaan staat gewoon de terechte kampioen is. En dat betekent dat Ajax, als het in Doetinchem wint en wie twijfelt daar nu nog aan?, over een week gewoon de terechte kampioen is. En daarvoor heeft het verder geen enkele zin om stil te staan bij onterechte pingels, laat staan bij de wedstrijdbenadering van 'de Latijnse clan'.

En nog even los van alle mogelijke discussies die we zouden kunnen voeren over terecht, niet terecht, verdiend, onverdiend of wat dan ook: als je het objectief en eerlijk bekijkt (voor zover dat kan, tenslotte is ieder mens subjectief per definitie) dan hebben we gewoon een ongemeen spannende en enerverende tweede competitiehelft gehad met een echte ouderwetse race tussen twee ploegen.

En ongeacht het resultaat van aanstaande zondag kunnen we vaststellen dat deze race het beste heeft gehaald uit twee elftallen, die beide gewoon goed gepresteerd hebben. Met deze puntenaantallen ben je meestal gewoon kampioen. Dit geeft aan dat beide teams gewoon veel minder punten hebben laten liggen dan 'normaal' en zijn ze dus door die race letterlijk omhoog gestuwd. Dat komt het Nederlandse voetbal als geheel natuurlijk ten goede.

Waarbij het er dus naar uitziet dat Ajax aan het langste eind gaat trekken. En hoewel het letterlijk een fotofinish is (het doelsaldo moet het onderscheid brengen) gaat de titel dan naar Ajax dat vooral minder goals tegen kreeg dan Psv. En dat is jammer voor PSV dat dit seizoen uiteraard heel veel bewondering en respect afdwong met de prestaties in Europa. Maar Ajax is dan terecht kampioen.

Wel grappig dat onze Amsterdamse vrienden alleen opnoemen wat er zoal tegen zat als bijvoorbeeld tegen Roda. Ik kan me nog een wedstrijd in de kuip herinneren waar ze flink gemazzeld werden, de gelijkmaker voort komend uit een bal die een meter uit was en dus een ingooi voor Feyenoord ipv doorspelen. Heb verders weinig wedstrijden gezien van Ajax maar tegen Utrecht werden toch ook weer in de zadel geholpen. Kortom denk dat ze in Amsterdam zeker niet moet zeuren dat er zoveel tegen heeft gezeten dit seizoen en de jaren ervoor.

Het overwinteren van PSV in de cl heeft ze uiteindelijk de titel gekost maar ik zou er als PSV-er niet rouwig om zijn want ze hebben zich in Europa toch aardig op de kaart gezet, iets wat ze in Amsterdam maar al te graag zouden willen zeggen alleen hebben ze daar Europese succes op betamax banden om te koesteren.

2 mei 2016 om 15:42

Als je weinig wedstrijden van Ajax hebt gezien dan doe je er verstandig aan geen dingen over die club te roepen. Iets met statistiek en selectieve verontwaardiging.

Natuurlijk had Makkelie 100% daar de hand in.
Voor mij blijft een onterechte Pingel geven,een luchtje aan.
Hij had hem niet gegeven als een zgn mindere club dan de Top 3 was.

@ YNWA-010

Haha nu draai je het om. Het is niet Ajax die zeurt over de arbitrage, niet dit seizoen en niet de andere seizoenen. Ik kan me juist herinneren dat veel Feyenoord supporters in een jaar dat Feyenoord volgens een goed onderzoek het meest werd bevoordeeld, ook al klaagden over de arbitrage. Toont maar weer aan hoe selectief het menselijk geheugen kan zijn. Wat een redenatie ook, omdat het ze 1 wedstrijd meezat mogen ze niet zeuren over arbitrale beslissingen tot wel jaren daarvoor.

Verder roep ook jij maar lukraak wat. Omdat Ajax in 1 of 2 wedstrijden geluk had hoeft totaal niet te betekenen dat het ze meezat in een heel seizoen. Jij hebt geen flauw idee, de meeste Psv'ers hier hebben geen flauw idee, iedereen roept maar wat.

Wil je aantonen dat een club structureel bevoordeeld wordt, kom dan met een degelijk onderzoek. En laat me niet lachen dat de CL PSV de titel heeft gekost, Ajax speelde de afgelopen jaren continu CL en werd gewoon kampioen.

@ Johnq , Ajax CL ?? Ik bedoel geen voorronde of een paar wedstrijdjes, beetje meer respect voor het gene wat PSV dit jaar heeft laten zien is wel op zijn plaats.

Ja idd CL. Dat toernooi waar PSV de afgelopen jaren steevast op ontbrak, en toch niet kampioen werd.

En natuurlijk heeft PSV goed gepresteerd dit jaar, maar je mist totaal mijn punt want je kijkt alleen naar de Europese wedstrijden van Ajax dit jaar en ik kaart juist aan dat PSV de voorgaande jaren helemaal geen CL speelde maar ook niet kampioen werd.

En zelfs dit jaar, het is zo makkelijk te doen alsof CL wedstrijden perse nadelig zijn. Als je tegen Rapid uitgeschakeld wordt begin je ook al met een mentale achterstand. Het is mentaal ook een stuk zwaarder om in een of ander oostblok land tegen een niet aansprekend clubje te moeten spelen dan naar Man United of Wolfsburg te moeten reizen. Dat soort wedstrijden kunnen ook heel goed een boost geven in plaats van een nadelig effect.

Ajax wordt kampioen dankzij beiden. Immers zowel Danny Makkelie als PSV hebben een doorslaggevende rol bij het nakende kampioenschap van Ajax gespeeld. En zeker niet de een of de ander.

Ik vind het wel erg makkelijk om naar andere factoren te wijzen. Elke club in wat voor competitie dan ook wordt in een seizoen wel een keer bevoordeeld en benadeeld. De clubs laten het meestal zelf liggen en dat is zelden de schuld van de scheidsrechters. PSV heeft het bijvoorbeeld uit tegen ADO Den Haag en thuis tegen Excelsior laten liggen want daar gaven ze beide keren de overwinning in de slotfase nog weg. Ik denk dat je daar eerst naar moet kijken.

Een fout van een scheidsrechter is uiteindelijk slechts een moment in 90 minuten voetbal. Dit moment kab in sommige gevallen de uitslag beinvloeden, maar ook iedere kans die door een aanvaller gemist word beinvloed de uitslag of een geluksdoelpunt of een verdedigersfout, het ontbreken van een bepaalde speler enz. Uiteindelijk is degene kampioen die met al deze dingen het best heeft kunnen omgaan.

Wat een gezeur over en weer. Ajax en PSV hebben een goed seizoen gedraaid waarbij Ajax op doelsaldo waarschijnlijk de schaal pakt. Als je graag een wedstrijdje ' verplassen' wil doen over de invloed van de Knvb op het waarschijnlijke resultaat moet je alle wedstrijden gaan analyseren en kijken waar de punten onterecht zijn onthouden/verdient.

Vorig seizoen was na Roda Ajax de meest benadeelde club en Feyenoord meest bevoordeelde club dus de vlieger dat de Knvb een eigen vak heeft in de Arena is onzin.

De geen die na 34 wedstrijden bovenaan staat is de winnaar en dat is hoogstwaarschijnlijk Ajax.

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren