Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Tip voor Ajax: 'Doorbreek het salarisplafond voor de echte toptalenten'

Laatste update:

De Aandeelhouders Vereniging (AV) Ajax bestaat uit 200 kleine aandeelhouders, die bovenal supporter zijn en teleurgesteld zijn door het voetbal dat de ploeg van Frank de Boer wekelijks op de mat brengt. Voorzitter van de AV Frank Kales weet dat de club voldoende geld op de bank heeft staan en vindt dat de grootste talenten beter beloond moeten worden, zodat zij langer blijven.

/

Volgens Kales is iedereen het erover eens dat de jeugdopleiding de basis moet zijn, maar hij merkt op dat Ajax in het opleiden niet meer uniek is. “Daarom is het zaak exceptionele talenten langer te houden en zo succes te creëren”, zegt Kales in gesprek met De Telegraaf. “De praktijk is echter dat zaakwaarnemers hun talenten zo snel mogelijk willen verkopen en de spelers hun oren daarnaar laten hangen. Het eerste elftal wordt continu afgeroomd.”

Kales ziet dat de huidige directie zich tevreden stelt met een goede competitie tussen Ajax, PSV, Feyenoord en soms een andere club. Bij de start van de ‘fluwelen revolutie’ was het doel echter om weer mee te doen in Europa en dat hebben de aandeelhouders nog steeds voor ogen. Kales denkt ook wel te weten hoe dit bereikt kan worden: “Met het enorme kapitaal dat Ajax heeft, moet iets gebeuren. Doorbreek het salarisplafond voor spelers, waarvan de echte kenners zien dat ze wereldtop kunnen worden. Dan blijven ze wel tot hun 24e of 25e. Van Luis Suárez hebben we toch ook ruim drie jaar genoten? Dat genieten doen we nu al een hele tijd niet meer.”

Ajax moet het salarisplafond doorbreken voor sommige spelers

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Met een miljoen salaris leg je spelers nu vast tot 2019, maar met anderhalf miljoen leg je ze vast tot 2021. Dat is een beetje het idee.

12 februari 2016 om 11:50

Ik geloof dat alle belangrijke spelers zo ongeveer tot 2020 vastliggen.

12 februari 2016 om 12:02

Nou, eerder doe je ze een goede aanbieding nu en een verbeterde aanbieding later. Je weet nooit hoe de markt is over twee/drie jaar. Maar daarvoor moet je reserveren.

Voorbeeld: Bazoer ligt vast tot 2020, dus is hij transfereerbaar tot 2019. Stel voor dat het reëel is dat hij langer houdbaar is (is hij niet, zomer 2017 verkast hij), dan zul je dus in 2018 hem een verbeterde aanbieding moeten doen.

Ik denk dat het ook veiliger is vanuit het oogpunt van 'mislukt' talent. Stel voor dat een El Ghazi of Fischer voorbijgestreefd worden door een Younes, Cerny of wie dan ook, terwijl je hem direct een goed contract had voorgeschoteld: dan zit je A) met een enorme kostenpost die je B) vanwege hoog salaris niet zomaar van de hand doet, omdat hij elders in Nederland niet betaalbaar is en klaarblijkelijk niveau tekort komt voor clubs die hem wel kunnen veroorloven. En dat is het probleem van Ajax.

12 februari 2016 om 12:42

Het gaat niet over hoelang de vast liggen maar over voor hoeveel ze vast liggen. Denk je echt dat bezoer blijft tot 2019? Nee, ik denk wel dat hij blijft tot 2020 als ie 1 miljoen erbij krijgt per jaar

12 februari 2016 om 19:33

Waarom? Hij ligt nu tot 2020 vast en kan in 2017 of 2018 vast wel bijtekenen (nu heeft geen nut, omdat ie toch maar een kort mag bijtekenen). Als er dan interesse is van grote clubs die er 3 of 4 miljoen bovenop doen, waarom zou ie dan voor 1 miljoen extra bij Ajax blijven? Dat gaat ook niet werken. Je moet ze lang vastleggen en duur proberen te verkopen of tijdig opnieuw proberen te verlengen (en anders verkopen).

Mooi, dit zei tom knipping al in de VI van woensdag.

12 februari 2016 om 12:20

Nu de financiele onderbouwing nog. bedoel ik zou Messi en Ronaldo ook wel graag bij Ajax willen zien in een team. Maar wat kost dat?

12 februari 2016 om 13:08

Hij zegt toch niet dat hij Messi of Ronaldo wilt, hij zegt dat het salaris plafond best een beetje omhoog mag zodat de talenten 1 a 2 jaar langer blijven en als ze goed zijn minder snel voor het geld naar het buitenland gaan. Dat zijn tevens de spelers waarbij je geen risico loop zoals Luque omdat ze al bij je spelen en je weet het bij de doorverkoop terug verdien.

12 februari 2016 om 13:18

Nee, maar ik mis de fin. verantwoording nog steeds,hoe gaan we dat betalen?

12 februari 2016 om 14:33

1 of 2 spelers (ga uit van je toppers die klaar zijn om de stap te maken) een hoger salaris geven moet financieel lukken lijkt mij. Ik heb het dan niet over 2 miljoen, maar misschien 1,25/1,5 miljoen. Dat kun je verantwoorden als je ze voor een goede prijs doorverkoop, daar haal je de winst dan namelijk weer uit. Of als je kampioen wordt en CL haalt doordat zij blijven.

Het probleem is met het verhogen van het salarisplafond voor zogenaamde toptalenten dat allen ouders en zaakwaarnemers hun kind/ pupil een toptalent vinden en zeker niet minder dan Pietje die meer is gaan verdienen omdat hij als toptalent gezien wordt. De kans dat spelers eerder weggaan lijkt me eerder groten te worden dan kleinen

12 februari 2016 om 11:30

Huh hoezo... nu eist toch ook niet ieder talent een miljoen? Door het verhogen van ons salarisplafond maken andere talenten niet opeens elders meer kans om door te breken dan bij Ajax.

12 februari 2016 om 11:38

Het verschil voor de toptalenten zal alleen maar groter worden ten opzichte van de PL clubs. Clubs gaan op het gemakt het 10 x bieden wat Ajax bied voor de echte talenten. Ik denk niet dat je het probleem oplost door meer geld te bieden spelers moeten zelf graag willen doorbreken bij Ajax. De komende jaren zullen steeds meer spelers op veel te jonge leeftijd naar een club vertrekken waar er met miljoenen gesmeten wordt om vervolgens met gevulde zakken op hun 23, 24 ste naar de eredivisie terug te keren om ergens in de middenmoot te gaan ballen.

12 februari 2016 om 12:04

Ok ik volg je, maar dat gebeurd nu toch ook al?

Volgens mij gaat dit over wat anders. Namelijk dat je spelers, die al in je eerste elftal zijn doorgebroken, beter gaat belonen zodat je ze langer vast kan houden. Dat soort spelers gaat niet meteen naar het buitenland, want dan worden ze terug geplaatst naar de jeugd terwijl ze net zijn doorgebroken bij Ajax!

Dit artikel verwart omdat er wordt gesproken van toptalenten. Dat is vaag. Er wordt gedoeld op doorgebroken spelers, niet spelers die nog op hun debuut wachten.

De vraag is, voor wie doe je dit dan? Talenten die hier niet voor in aanmerking komen zullen dan juist weer ergens anders aan de slag willen i.v.mm ondergewaardeerd etc.

12 februari 2016 om 11:32

Dat kunnen talenten nu ook al doen.

12 februari 2016 om 11:41

Waarom zou ze meer gaan betalen als het niets veranderd?

12 februari 2016 om 11:51

Je betaalt hen niet meer. Je betaalt spelers meer die je wel tot hun 25e wil behouden.

12 februari 2016 om 12:14

Het zal ten allertijden afhangen of een speler "liefde" voor een club heeft dat zal het steeds meer worden. Zeker in de PL, straks kunnen middenmoters met miljoenen salarissen gaan gooien en zal zelfs een degradatiekandidaat een veelvoud aan salaris kunnen bieden dan de top van de eredivisie.
Misschien dat het bij sommige spelers helpt om een jaar langer te blijven maar nu verdienen ze toch ook al meer dan prima en het verschil met 1 miljoen per jaar of 4 of 5 miljoen per jaar of 1,5 miljoen ten op zichten van 4 of 5 miljoen lijkt mij niet zo groot dat het een speler echt over de streep trekt.

12 februari 2016 om 12:29

Je moet die miljoen die je nu steekt in Gudelj, Vd hoorn, viergever, Sinkgraven, investeren in het behouden van jongens die al jaren bij de club spelen, presteren en het dus ook verdienen om meer betaald te krijgen. Dat schreeuw ik al 3 jaar maar nu blijken mensen het te gaan begrijpen. Aan een speler die je hebt weet je wat je wat je hebt en een aankoop moet altijd maar blijken va. toegevoegde waarde te zijn. Natuurlijk is een blind vertrokken als een Manchester United komt want dat is nu eenmaal een hele grote club. Maar je beste spelers laten gaan naar een Newcastle, Spurs en Everton vind ik niet nodig. Die clubs betalen meer maar Ajax moet gewoon zorgen dat ze daar voor de echte toppers niet voor onderdoen. Natuurlijk sta je in Engeland veel meer in de picture maar als je als Ajax zijnde een Eriksen of Vertonghen ook maar een jaar langer kunt behouden dan merk je dst direct aan de prestaties. Jammer dat ze het nu pas begrijpen bij Ajax.

Concurreren met Engeland kan niet qua salaris maar ze proberen het ook niet. Ajax moet eens beseffen dat als ze met de grote jongens mee willen voetballen je als grote jongens moet betalen. Dan hoor je ze zeuren over dat de vijver zo klein is maar die creëeren ze zelf door de hand op de knip te houden. Het is prima dat je niet mee wilt doen aan dat circus maar als je dan komt met de teksten: Heithinga was niet meer wat het geweest is denk ik bij mijzelf: dat had je kunnen weten. Het is hetzelfde dat als een ziekenhuis zegt: we nemen in plaats van een hersenchirurg een vrachtwagenchauffeur voor hetzelfde werk want die zijn lekker goedkoop. En dan vervolgens vreemd opkijken als de resultaten niet goed zijn...

12 februari 2016 om 12:31

Nou een jaar langer is toch al een hele verbetering!! Stel je voor dat eriksen nog een jaar langer bij ajax was gebleven, of een pelle een jaar langer bij feyenoord. Dat kan toch niet slecht uitpakken voor de eredivisie? Daarnaast scheelt dat ook misschien het wel of niet overwinteren in europa. Nederland moet punten scoren op de fifa ranglijst, en dat ligt echt niet alleen aan geld want landen als belgie gaan ons ook voorbij!!!

12 februari 2016 om 12:49

Je moet er gewoon voor zorgen dat al je spelers een langlopend contract hebben en al je toppers waarvan je 110 procent zeker weet dat ze goed zijn voor de club ieder jaar verlengen. Dan kunnen je topspelers alleen voor de absolute hoofdprijs weg en anders niet. Een jaar is wel degelijk belangrijk want stel dat je wel een keer de CL ronde doorkomt betaald het zich direct uit.

Je grootste talenten zul je ook extra moeten betalen want als je bijvoorbeeld een speler van de tien later voor 10 miljoen verkoopt dan compenseert dat ook weer met de 9 die het niet redde. Stel dat Ajax Fosu-mensah, Peeters, Dilrosun en die jongen van Arsenal nu alle vier nog had voor 250 duizend euro per jaar. Dat is 1 miljoen per jaar. Halen het er dan 3 niet en een wel die je verkoopt voor 10 miljoen dan zijn de kosten van die andere 3 er ook uit.

12 februari 2016 om 13:10

In een ideale wereld eten we allemaal Milner.
Het klinkt allemaal erg leuk langdurige contracten hoge salarissen maar er zijn meer dingen die spelen. De top van de eredivisie kan op financieel en sportief gebied niet concurreren met de PL. Spelers/zaakwaarnemers zullen steeds minder langlopende verbintenissen aangaan het is namelijk niet in het voordeel van de speler alleen voor de club. Als een speler naar de PL kan vertrekken en hij kan 5 miljoen per jaar verdienen dan kan je als Ajax wel 1.5 in plaats van 1 miljoen euro bieden maar dat werkt niet denk ik het verschil blijft te groot.

12 februari 2016 om 13:20

Elninoo

Hoe ziet jouw verdediging er dan uit nu Riedewald en Tete geblesseerd zijn tegen Groningen? Ik tel zonder van der Hoorn en Viergever nog maar 3 verdedigers.

12 februari 2016 om 13:35

Als je pas met de contractverlenging komt als ze al klaar zijn voor de EPL ben je natuurlijk veel te laat. Maar dat is ook niet de suggestie die hier op tafel ligt.

12 februari 2016 om 13:58

Afcanats

Ik ben van mening dat Ajax helemaal niet in deze positie had mogen verkeren. Dat had op voorhand al beter moeten worden opgelost. Het gaat me er niet om dat die jongens er nu spelen, ze doen immers ook hun best maar het gaat er wel om dat je er nu wel op aangewezen bent nu er twee wegvallen. En dat had ik voorkomen willen zien door het bestuur.

Goed idee om het salarisplafond te verhogen voor exceptionele talenten. Maar dan krijg je spanningen. Voorbeeld: nouri krijgt een salaris van 1.5 miljoen omfat het een exceptioneel talent is. Van der beek krijgt een salaris van 6 ton, omdat ze denken dat nouri meer talent heeft. Van der beek voelt zich minder gewardeerd. En zal daarom misschien juist eerder vertrekken

12 februari 2016 om 11:35

Van der Beek heeft al een paar wedstrijden meegespeeld, Nouri nog niet. Nouri voelt zich nu minder gewaardeerd. Hij zal daarom misschien nu ook al eerder willen vertrekken.

Zie je, daar verandert niets.

Maar volgens mij moet je niet denken aan die super jonge mannetjes, meer aan een Veltman of Klaassen. Hoe hou je die net twee jaar langer vast?

12 februari 2016 om 11:37

Nouri krijgt dat salaris pas wanneer hij doorgebroken is en uitmuntend basisspeler is. Niet op zijn 16e ofzo. Het punt dat hier gemaakt wordt gaat vooral om het langer behouden van de sleutelspelers. Die dan ook pas gaan als ze 23-24 zijn, en dan voor een fors bedrag.

12 februari 2016 om 11:37

met talenten bedoelen ze wel spelers die al doorgebroken zijn.
Zeg maar bazoer of klaassen.

Maar goed...betwijfel of ze dan echt blijven tot hun 25e.
Misschien 1 jaar langer, maar veel meer niet.
In t buitenland wordt nog veel meer betaald, de competitie is leuker en beter, je kunt je er beter ontwikkelen enz enz.

12 februari 2016 om 11:38

Ik ben wel klaar met dat nourigelul. Die jongen moet nog debuteren. Het gaat mijns inziens om de sterkhouders. Dat zijn spelers als cilessen, klaassen, mogelijk Veltman en over een jaar of twee bazoer. Jongens waarvan het gezien de leeftijd logisch is als ze weggaan, maar waarbij Ajax water bij de wijn doet om ze langer te houden. Dan zien de jongere talenten ook dat als.je.lang blijft Ajax je beloont.

Doorbreek dit niet alleen voor toptalenten, ook voor klasse spelers uit het buitenland die je nu eens moet gaan halen met je 100 miljoen op de bank, Overmars.

12 februari 2016 om 11:52

Klasse spelers uit het buitenland komen niet naar de Eredivisie. Hrt zijn allemaal gokjes, net als Guardado en Moreno.

12 februari 2016 om 12:14

Er zijn tientallen klasse spelers die in de PL, BL of de PD op de bank zitten. Daar moeten Ajax-PSV-Fey zich op richten! Creeer een win-win-win situatie: spelers kunnen zich minimaal 1 jaar in de kijker spelen, verhurende club is daar ook bij gebaat en bespaart salaris en ajax/psv/fey heeft een speler die echt wat toevoegt.

PSV is inderdaad al een beetje op de goede weg wat dat betreft met Guardado en Moreno (en Van Ginkel)

12 februari 2016 om 19:35

Maar ook Guardado en Moreno waren gokjes. Bij Ajax zijn die gokjes in de meeste gevallen de andere kant op gegaan en alleen Poulsen viel eigenlijk goed uit. Sanogo (speler van Arsenal) was het bijvoorbeeld ook niet. Zo goed zijn die spelers dus misschien toch niet.

12 februari 2016 om 11:53

Er staat geen 100 miljoen op de bank. Zoek even uit wat eigen vermogen precies is.

12 februari 2016 om 12:25

Ja, Overmars heeft het alleen voor het zeggen. Zolang de RvC niets toestaat kan Overmars ook weinig. En 100 miljoen op de bank is leuk.... maar koop een boek over economie als je werkelijk denkt dat ze dit ook uit kunnen geven...

Tip voor het bestuur van Ajax.
Wees is bereid om er Alles Voor TE Geven

12 februari 2016 om 11:52

En dat betekent...?

12 februari 2016 om 15:38

Als je een bod krijg op een speler, er Bereid zijn alles voor te geven dat hij blijft. Niet met eerste beste bod ja zeggen.

Als ajax een spits nodig heeft, wees bereid om er alles voor te geven om een spits van naam binnen te halen, alles er voor geven.

Dat bedoel ik ermee, want dat doen ze niet.

12 februari 2016 om 16:06

Ah dat klinkt goed. Wat daadkracht inderdaad.

Om structurele kostenstijgingen te voorkomen zou ik niet het gehele salarisplafond verhogen. Maar hele flinke tekenbonussen geven voor het verlengen van contracten van de topspelers. Dit zijn er dus jaarlijks max 2/3. Geef hen een 2 miljoen bonus of een % van de transfersom bij doorverkoop wanneer ze nog 1 jaartje langer blijven icm een contractverlenging.

12 februari 2016 om 11:55

Kan ook. Als ze die spelers maar langer weten te behouden. We zijn het erover eens dat dat prioriteit heeft boven transfers.

12 februari 2016 om 12:18

Sluit ik mij bij aan, maar ook dat het financieel verantwoord moet zijn binnen de begroting

Precies als je de middelen hebt, moet je ook verhogen als je je wilt blijven ontwikkelen als club zijnde.

Anders blijf je op dit niveau hangen, maar heb je wel lekker 100+ miljoen op de bank staan.
Kapitaal moet grotendeels op het veld staan in mijn ogen.

12 februari 2016 om 11:54

Maar hebben ze de middelen? Volgens mij maken ze niet gigantisch veel winst en hebben ze maar een minimum over. Je moet niet weer structureel verlies willen draaien.

12 februari 2016 om 12:00

Dat is inderdaad een goede vraag. Veel mensen zijn in de war van de 100 miljoen omdat ze niet het verschil kennen tussen eigen vermogen en geld op de bank.

Ookal had je zomaar 100 miljoen, dan kun je daar ook niet je salarishuis mee verhogen want dat is een structurele kostenpost. Dat moet dus structureel ergens anders vandaan halen en niet uit een of ander potje. Anders ga je weer rode cijfers schrijven.

12 februari 2016 om 12:17

Juist, en kijk de jaarcijfers er maar op na. Men voorspelt een lastig jaar zonder CL en uitgaande transfers, als ze nu verlies draaien geven ze al meer uit dan ze kunnen, het zou knap zijn als we quitte draaien. Daarvoor hebben we de extra sponsorinkomsten die zijn gerealiseerd keihard nodig dit jaar.

Laat staan dat we nog meer gaan uitgeven. De enige goede weg is, eerst meer structurele inkomsten en daarvoor zouden we onze liquide middelen kunnen gebruiken. Desnoods kopen we vastgoed wat we verhuren, als het maar elk jaar een structurele inkomstenbron is.

12 februari 2016 om 12:14

Ze hebben de middelen niet, ja, we zouden kunnen interen op ons eigen vermogen? Maar wat doen we na 6 jaar, een feyenoord scenario waarbij we op het randje van faillisement zitten? De begroting is wss niet eens sluitend dit jaar, laat staan dat we nog meer gaan uitgeven.

12 februari 2016 om 12:57

Maar vertel mij dan eens waar Ajax het eigen vermogen dan voor moet gebruiken?

12 februari 2016 om 13:24

Om de structurele inkomsten te vergroten, bv. stadion of kostenbesparingen bv. investeringen in de opleiding, automatisering

12 februari 2016 om 13:47

Ja maar dat zie ik nu ook niet terug. Jonk wilde extra geld voor de jeugdopleiding: kreeg hij niet. De arena is voor een prikkie te koop want de grote concerten worden in de ziggodome gehouden. Daar hoor of lees ik ook niets van terug. Het is wel een beursgenoteerd bedrijf en dat dient transparant te zijn. Maar bij Ajax zie ik daar niets van terug.

12 februari 2016 om 19:47

Niet waar. Jonk heeft elk jaar een verhoging gekregen. Maar niet al het geld dat hij wilde, want dat zou structureel hogere kosten met zich meebrengen. Jonk heeft overigens wel extra veel personeel aangenomen, waarvan een deel zwaar overbodig was, maar vriendjes van Jonk zijn vriendjes. Zo van, ik wil wel komen, maar dan wil ik wel hem en hem meenemen. Veel van deze mensen zijn al gestopt, omdat hier na het vertrek van Jonk spanning op zou komen. Sommige mensen wisten niet eens zelf wat voor taak ze nu precies hadden, behalve dat ze door hun vriendje aan een baan bij Ajax zijn geholpen. Vandaar ook terecht dat Overmars, Van der Sar en de directie niet direct zomaar alles toe hebben gezegd aan Jonk. Zoals al aan werd gegeven in het rapport Ling, waren veel van die posten die Jonk verhoogd wilde hebben al afgesproken (oftewel contracten) en moest er ineens op andere posten bespaard worden.

En Ajax is wel transparant. De eerstkomende grote investering is het nieuwe jeugd en trainingscomplex. De Toekomst is namelijk bestemd om nieuwbouw op te plaatsen en dus zal de gemeente dit opkopen en zal Ajax dus moeten gaan uitwijken naar een andere plek. Deze zal klaar moeten zijn voor de Toekomst gesloopt wordt. Met andere woorden, dit moet men vooraf investeren en krijgt men bij de verkoop van de Toekomst met winst terug.

Het beste van de eigen kweek mag je best wat meer bieden inderdaad, als ze basisspeler zijn bij Ajax. Daarnaast zal Ajax eens een keer wat moeten gaan doen aan de scouting, want veel verder dan 16-jarige Denen komen ze niet. Nu kan het ook zo zijn dat de scouting met goede tips komt en Overmars houdt alles tegen, daar heb ik verder niet echt het oog in. Maar dat Ajax niet de beste talenten (18-23 jaar, de nieuwe Bony's) uit de "kleinere landen" zou kunnen halen geloof ik niet. Overmars zit wat mij betreft te vaak in de "kan niet - wil niet"- modus.

12 februari 2016 om 12:27

Je overschat de macht van Overmars nogal zie ik...

Wat lopen mensen nou te zeuren. Een van de grootste talenten van europa ramt de winnende met z'n buitenkant in de kruising tegen feyenoord, en daarna gaan we als een stel verwende krengen lopen zeiken dat we geen topspelers als suarez meer hebben. Het zuinige beleid van ajax heeft ervoor gezorgd dat ajax nu miljoenen op de bank heeft en dat er talenten ipv sulejmani's op het velt staan. En ondertussen werd ajax nog even 4 keer op rij kampioen. Het enige wat ik overmars verwijt zijn de aankopen die hij heeft gedaan; duarte, viergever, zimling, vd hoorn, heitinga, sigthorrson, gudelj is het allemaal net niet en ik geloof dat ik er nog heel veel mis.
Voor de rest heeft het zuinige beleid ajax alleen maar beter gemaakt. Dus alleen even wat beter scouten.

12 februari 2016 om 12:00

Juist! En daarnaast het beleid is niet zuinig, tenminste niet als het aankomt op opleiden, daar wordt gewoon even 1/5 van de begroting en 12 miljoen per jaar in gestopt. Het is binnen de begroting, kortom verstandig, dat wel.

Als het aankomt op aankopen en salarissen heeft dit gevolgen, maar juist talentvolle jeugdspelers krijgen snel verbeterde contracten, Bazoer ligt de maximale 5 jaar vast bv. Klaassen heeft verlengt met 1 jaar en ligt nog 4 jaar vast tot 2019.

De aankopen waren inderdaad niet allemaal geweldig, maar het draait juist vooral om de opleiding en dat gaat goed. Viergever en Sigi hebben wel waarde gehad, van der Hoorn nu ook en in de toekomst en Gudelj ook. Duarte was een miskoop inderdaad, Zimling ook maar koste vrijwel niks net als Heitinga die nu wel voor de club is behouden. De scouting is daarnaast aangepakt met onder andere de aanstelling van Veltmate, wordt aan gewerkt.

12 februari 2016 om 13:06

Wie naast Bazoer is dan nog meer een toptalent in de selectie? Jij doet net alsof we ieder weekend verwend worden met prachtig spel en flitsend voetbal. Houdt toch op man, voetbal hoort plezier te brengen maar de laatste keer dat ik echt plezier beleefde aan Ajax was de 2-1 overwinning op Barcelona. Voor de rest is het allemaal zeer pover. En dan mag je niet zeuren omdat het grootste talent een keer een bal in de kruising ramt tegen een campingploeg als Feyenoord. Ajax draait door in het beleid van het kijken in de toekomst. Vooruitdenken is prima maar het eerstvolgende succes is (als ik zo naar de jeugd kijk) ergens in 2020. Wordt er ook nog naar het Nu gekeken? Daarbuiten zal ook Bazoer vertrekken. Ajax vangt wat geld en begint weer vanaf 0 met dit beleid, aangezien ze hem waarschijnlijk aan een Newcastle of Everton verkopen die ze vervolgens weer tegenkomen in de Europaleague.

Ik denk niet dat je een Ajacied bent of de oude Ajaxtijden hebt meegemaakt. anders had je er waarschijnlijk anders over gedacht. Vroeger speelden we Madrid van de mat en nu winnen we niet eens meer van Rapid Wien, Molde en Feberbahce. En je mag niet zeuren want het grootste talent van de wereld schiet er een bal in tegen een cluppie als Feyenoord. Een kinderhand is tegenwoordig gauw gevuld.

Ik begrijp dondersgoed dat Tijden zijn verandert en dat een Madrid niet meer in te halen valt maar je kunt wel je best doen en proberen creatief te zijn, constructies te bedenken waar we op den duur profijt uit kunnen halen, waar Nederland sinds vroeger bekend om staat. Maar een gemiddeld Amsterdammertje uit de binnenstad heeft meer creativiteit dan het gehele technisch beleid bij Ajax. En dan zeggen dat het het beleid niet zuinig is. Nee er wordt misschien hier en daar wat gekocht maar wat eruit komt aan voetbal is wel zeer Zuinig te noemen. Beste aankoop en een van de goedkopere is Amin younes geweest. Dat is een speler waarvan je zegt: daar zit voetbal in. Maar de rest is voetballend zeer zuinig, met een hoofdletter Z.

12 februari 2016 om 13:27

Je haalt nu twee onderwerpen door elkaar, we hadden het over talenten en de begroting, niet over het spel. Ik ga daar dan ook niet op in.

Ik ken de oude tijden en jij begrijpt niet dat tijden zijn veranderd.

12 februari 2016 om 13:29

Hahaha. Als jij verwacht dat we real madrid van de mat gaan spelen heb je echt geen inzicht in de realiteit. Waarschijnlijk wordt je verblind door je nostalgische gedachten uit 1995. Overigens hebben we naast bazoer ook tete, riedewald, van de beek en el ghazi. Maar ik had verwacht dat jij als ajax supporter die ook wel goed had gekent

12 februari 2016 om 13:55

Er staat ook in mijn reactie: ik weet dat de tijden zijn verandert. Selectief lezen heet dat, maar prima. Ik vind in de selectie dat alleen Bazoer een echt toptalent is. De anderen die jij noemt zijn goede voetballers maar acht ik potentieel gezien niet goed genoeg voor de top. Knap dat jij dat nu al kunt zien maar ik zie dat anders. Ik zeg niet dat mijn mening de juiste is maar over die van jou twijfel ik echter ook. Want vertel mij maar eens: hoe kan het zijn dat een Ajax eruit gaat in een poule met Celtic, molde en Fenerbahçe? Niet omdat die talenten allemaal zo geweldig zijn of de tegenstanders zo ongelooflijk goed. Het zijn leuke voetballers bij Ajax maar niet meer dan dat.

Het gaat mij erom dat er niets wordt bedacht om ook maar te proberen aan te sluiten bij de sub-top van Europa. Waarom kan een PSV wel een Guardado en van Ginkel halen en komt Ajax met een Zimling of heitinga aan? Dat is toch niet des Ajax? Ik ben van mening dat Ajax dat, met de juiste pionnen op de juiste plek in het bestuur veel hogere ogen kan gooien.

12 februari 2016 om 14:37

Waarom besteed je dan een hele alinea aan dat ajax niet meer zo goed als vroeger was? En daarna ontkracht je je hele verhaal meteen met dat je "weet dat de tijden zijn veranderd". Zeg dan niks daarover, dan kun je er ook niet op reageren.

In mijn eerste reactie zei ik ook dat de aankopen zeer teleurstellend zijn dus daar zijn we het dan overeeens.

Europees was het inderdaad ook nog heel kinderlijk dit seizoen, maar dat was voornamelijk door persoonlijke fouten van veltman en sinkgraven die funest waren.

12 februari 2016 om 15:01

Lees je überhaupt de hele reacties van mensen of lees je enkel de eerste zin en steek je dan van wal? Nogmaals selectief lezen wat je doet. Je kent immers de geschiedenis van Ajax neem ik aan. Die alinea besteed ik omdat ik daarin ook vermeld hoe inventief Ajax vroeger was en hoe gehaaid de club was op de transfermarkt. Er werden destijds spelers van andere clubs op de luchthaven afgesnoept zodat ze bij Ajax tekenden in plaats van die andere clubs. Niet chique natuurlijk maar wel over lijken gaan voor goede spelers. Nu zeggen ze gewoon: het is niet haalbaar en leggen zich erbij neer. Die mentaliteit moet eruit. Ze praten wel over onverzettelijkheid op het veld maar hoe zit het daarmee buiten het veld. Vaak hoor je dat spelers geen ruggengraat hebben maar hoe zit dat met onze bestuurders? Persoonlijk vind ik het slappe hap. Het kan niet, klaar. Denk je dat men zich bij andere clubs zomaar neerlegt? Daardoor leg je het af. Als ik bestuurder zou zijn bij Ajax en er is geen geld dan zal ik des te creatiever zijn om toch succesvol te zijn. Dat heb ik mijn leven lang gedaan bij al mijn bedrijven die ik heb opgericht en vervolgens succesvol gemaakt. Ik begrijp dat de voetbalwereld anders in elkaar steekt dan de zakenwereld maar er is geen enkel doorzettingsvermogen bij deze heren op het pluche, laat staan creativiteit om het wel te bewerkstelligen. En dat doet mij zeer. De transfermarkt is ook topsport en die topsport wordt bij Ajax momenteel niet bedreven.

En even tussen ons . Vindt jij nu werkelijk waar dat die "zuinigheid" Ajax beter heeft gemaakt dan bijvoorbeeld de periode met Suarez, En Huntelaar zoals je in je eerste reactie pretendeert? Wanneer is een voetbalclub beter? Als de fans genieten van leuk en aantrekkelijk voetbal of wanneer een club financieel gezond is met mindere goden op het veld. Wellicht verschillen we daarover van mening maar ik kies 100 procent voor de eerste optie. En wat is nu eigenlijk Ajax? Zijn dat de mensen in de bestuurskamer? De spelers op het veld? De materiaalman? Ik dacht het niet. Ajax is de fans, de mensen die ervoor leven. Niet de passanten die komen en gaan maar het clubgevoel door hart en nieren. Dat is de club Ajax. Maar momenteel is die fan verder verwijdert van Ajax dan ooit te voren. Zo goed gaat het dus met de club ten opzichte van pak m beet 7 jaar geleden door die zuinigheid.

Overigens lees ik net dat je uit de jaren negentig komt. Niet om disrespectvol over te komen maar ik ben bang dat je niet helemaal op de hoogte bent gezien je leeftijd van wat Ajax vroeger allemaal voor knappe koppen in de gelederen had op bestuurlijk gebied. Verder even goede vrienden.

12 februari 2016 om 15:26

Het feit dat het 20 jaar geleden zo goed was had denk ik niet veel met bestuurlijke creativiteit te maken. Wat kan het bestuur eraan doen dat er toevallig een kluivert of een bergkamp in de opleiding loopt? Ik denk dat talent meer te maken heeft met de persoon zelf dan met de trainers. Dat was gewoon een gouden generatie. Maar ik vind overmars ook een flapdrol, van dat geld van je idd wel wat creativer kunnen wezen. Gelukkig staat er nog genoeg op de bankrekening. Hoop dat er een nieuw bestuur komt die het maximale uit het gespaarde geld haalt

12 februari 2016 om 15:46

Het bestuur stelt scouts aan die spelers ontdekken en naar de club halen. Ajax scout bij een jeugdek een Pione Sisto. Goede voetballer hoor maar op dat moment kost hij al 6 miljoen euro en aast half Europa op hem. Waarom heeft Ajax zo'n jongen niet 2 jaar eerder op de radar? Neem nu FC Porto. Onlangs hoorde ik dat deze club 80'scouts heeft wereldwijd. Hoeveel heeft Ajax er? Ook dat bepaald een bestuur. Ajax kan niet zomaar een speler halen voor 20 miljoen dus moet je ze eerder zien te vinden dan andere clubs. Nou, daar faalt Ajax hopeloos in. Een Kluivert is ook ontdekt door ajax voordat bijvoorbeeld Feyenoord ermee aan de haal ging. Dat zijn bestuurlijke kwesties waar het nu aan schort. Waarom pikt PSV Memphis op bij Sparta en doet Ajax dat niet?

Ik hoop ook dat de club een nieuw bestuur aansteken maar de club en de geschiedenis gaat verder dan pak m beet 20 jaar geleden. Bij Ajax heeft nooit veel geld gezeten maar de club heeft wel altijd meegedaan met de top en ook op bestuurlijk niveau. Dit was puur door knap denkwerk en inventief handelen. Geld maakt lui en armoe inventief. Soms betaalde trainers spelers uit eigen zak omdat deze trainer wist wat hij binnenhaalde. Tegenwoordig is dat niet meer te betalen maar er zijn andere constructies te bedenken. En daar wrijft de schoen. Het gaat niet om het geld of iets dergelijks maar neem nu Molde. Die overleven een groep met Celtic, Fenerbahçe en Ajax. Komt dat door hun grote budget en uitgavepatroon? Nee dat komt door creatief denken en handig bemiddelen. Woorden die al vijf jaar niet meer in een Amsterdams woordenboek voorkomen. Ajax gaat niet vooruit maar achteruit. Het staat momenteel stil en in de voetballerij is stilstand ook achteruitgang aangezien andere clubs wel doorgroeien.

12 februari 2016 om 16:42

Ik denk niet dat het mogelijk is om de precieze kwaliteit in te schatten van jochies rond de 10 jaar oud. Die kinderen hebben nog 10 jaar nodig om hun werkelijke kwaliteit te kunnen uiten. Er zijn zoveel factoren die uitmaken hoe een kind zijn talent waarmaakt, omgeving, vrienden, trainers, familie. Ik denk niet dat als memphis naar ajax was gegaan ipv psv dat hij precies dezelfde weg had bewandeld als wat hij uiteindelijk bij psv heeft gedaan. Daarom vind ik achteraf zeggen "had memphis dan gehaald", een erg goedkoop argument. Maar nogmaals; ik vind op het moment het scoutingssysteem van ajax ook lachwekkend. Ze kunnen inderdaad veel meer scouts aannemen zoals een porto doet. Je gaat in ieder geval geen duartes of viergevers halen, dat zag je van te voren al misgaan.

12 februari 2016 om 17:34

Memphis kwam op zijn 13e Naar PSV en dan kun je natuurlijk nog niet alles inschatten maar ze halen hem natuurlijk niet voor Jan met de Korte achternaam naar Psv. Ze moeten er daar in Eindhoven iets in hebben gezien anders halen ze hem niet. Maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel te zeggen. Net als bij types als Sisto. Ontdek ze eerder en zorg dat je ze voordat ze doorbreken al binnen hebt. Nu zeg ik niet dat Ajax 80'scouts moet nemen maar al heb je er 1 voor elke competitie die kleiner is dan die van Ajax, bijvoorbeeld Roemenië, Ijsland en Polen. Scout daar intensief en breng de markt in kaart met plaatselijke scouts die er de weg kennen. Nu komt Ajax weer aanzetten met de scout van Groningen. Leuk en aardig dat die man verstand heeft van de markt in Uruguay (waar hij suarez vandaan haalde) maar die jongens zijn al niet meer te betalen.

Ik hoorde onlangs een verhaal van Carlos Fortes Rodriguez die als scout naar een toernooi in Zuid Amerika ging. Toen hij daar eens wat spelers bekeek die hem wel wat leken voor AZ vroegen ze voor een jongen van 17 al 8 miljoen euro. Een ander was al verkocht aan Chelsea en weer en ander zou in de zomer naar real Madrid vertrekken. Onverricht ter zake en gedesillusioneerd keerde Carlos terug naar Alkmaar. Dat gaat bij Ajax nu ook gebeuren wanneer ze gaan scouten in Uruguay.

Het erge is dat jij en ik dat kunnen bedenken maar dat er bij Ajax klaarblijkelijk niemand een belletje gaat rinkelen. De zee die zuid Amerika heet is leeggevist. Ajax moet dus een nieuwe zee vinden waarin het kan vissen maar het richt zich dus weer op een markt waarvoor de club geen geld heeft. En dus lopen ze weer achter de feiten aan. Zonde van je tijd en zonde van je geld.

Pikken ze nu de hoofdscout van dinamo Zagreb weg en die van Steaua Boekarest in plaats van dat ze Gudelj halen zou ik denken: "kijk! das investeren." Die mannen hebben de competitie in eigen land prima in kaart, kennen daar de manier van handelen, spreken de taal, hebben connecties en weten hoe ze hun werk moeten doen. maar helaas. Ze sturen weer een hollander op een markt af waarvan men geen kaas heeft gegeten.

12 februari 2016 om 19:55

elninoo
Waarom in hemelsnaam Memphis ophemelen. Hierdoor doe je het laten lijken alsof PSV zo goed jeugd scout. Dit is toch wel een onderdeel waar Ajax mijlenver voorloopt op Psv. Ajax heeft veel meer grote talenten gescout hoor. Beetje rare vergelijking.
En ergens anders begin je over het Suarez en Huntelaar tijdperk. Was inderdaad wel leuk om te zien. Maar dat is ook een gedeelte van het tijdperk dat het eigen vermogen van Ajax, als sneeuw onder een zonnetje en een middagtemperatuur van 20 graden wegsmolt. Er werden vele spelers gekocht eneen hoog salarisplafond er op na gehouden. Dat alles zorgde er toch voor dat we op een gegeven moment in een financieel, peniebele situatie terecht zijn geraakt. Nou wil ik wel zeggen dat Suarez en Huntelaar prima gescout zijn en prima aanwinsten waren. Maar het probleem was dat daarnaast ook vele andere aangetrokken werden waarvan ook een en ander werd verwacht, maar het er niet uitgekomen was. Maar ook aanwinsten die veel salaris verdienden. Als we echt zo door waren gegaan, dan hadden we nu misschien enkel naar filmpjes gekeken van de opgerolde club Ajax.
Er zitten wel wat aardige ideeen tussen wat je zegt en wat zeker de moeite waard is om in te verdiepen. Ik wil ook niet overkomen alsof ik denk dat je helemaal verkeerd zit. Maar je laat het allemaal overkomen alsof het veel simpeler is dan het lijkt. Zeker bv met het opbrengen van Memphis. Kijk, iedere club heeft weleens geluk dat ze een jeugdtalent aantrekken dat het later helemaal wordt. Maar historisch en vandaag nog steeds, is Ajax toch wel veel verder dan de rest. Trouwens, Blind doet het beter dan het toptalent Memphis bij Manu. En Aldewereld en Verthongen doen het veel beter bij Tottenham bv.

Persoonlijk denk ik dat Ajax zich op een vlak enorm heeft vergist. En dat is om inderdaad een paar ervaren rotten tussen dat jeugdige elan op te stellen. En eigenlijk is dat erg frappant want juist dat groepje van Overmars, de Boer en van de Sar (nu die zich ook met het technische onderdeel bemoeid) hadden moeten weten hoe belangrijk het was om Blind en Rijkaard tussen hun gelederen te hebben. Wat dat betreft zou je inderdaad een paar echte uitzonderingen kunnen maken met salaris. Ik geloof niet dat er ook maar een jeugdige speler van Ajax er een probleem mee zou hebben als we een speler van het niveau Rijkaard zouden hebben en die zelfs 3-4 miljoen per jaar te betalen als dat nodig is om zo'n speler aan te kunnen trekken.

Even op het topic hier terugkomend: dat het plafond omhoog moet is discutabel omdat ik er niet van overtuigd ben of een half miljoen meer voor de paar echte talenten nou zo'n grote drijfveer zal zijn om langer te blijven. Als je ziet dat Blind op dit moment nu zo'n 5 miljoen verdient. Dan had dat half miljoen extra echt niks gedaan. Zelfs Bayern, dat een rijke en oergezonde club is, liet zich onlangs uit dat het zich zorgen maakt om de sterke financiele positie van de Britse voetbalclubs.

13 februari 2016 om 10:50

Op zich ook logisch dat de spelers die jij opnoemt beter presteren in Engeland. Die jongens hebben al aan dat niveau kunnen wennen. Weet je Alderweireld nog? Die kwam nauwelijks aan de bak bij Atletico Madrid. Je moet spelers wel de tijd geven om te kunnen settelen anders kun je ze niet beoordelen. Depay was gewoon een simpel voorbeeld om op te noemen. Maar als je ervan uitgaat dat Siem de Jong maar 1.6 miljoen pond vangt dan is dat als Ajax zijnde nog wel te behappen. Daley Blind is natuurlijk een ander uiterste qua salaris en dan noem je ook iemand op. Dat sprak ik ook al uit in mijn vorige Posts dat als Manchester United komt je een speler ook gewoon moet laten gaan. Dat is ook een visitekaartje naar de club en jeugdopleiding toe.

Maat spelers naar Newcastle, Everton en Spurs voor dat geld? Spurs betaald gigantisch voor spelers en financieel kun je daar niet tegenop maar tegen een Newcastle en Everton, komop even. Ik kom vaak bij beide clubs en de sfeer ademt voetbal. Maar het is niet wat een club als Ajax is. Ze mogen van geluk spreken dat ze in de premier League spelen want anders was het voetbal (voor zowel dat nu nog niet is) van bedenkelijk niveau geweest. Ze hebben beiden een grote aanhang maar het zijn niet de clubs waar je als jongentje van 5 onder een dekbed slaapt.

Dus zeg ik: uitzonderingen maken. Voor spelers die echt boven de groep uitsteken. Als je ze ook maar een jaar extra kunt behouden moet je dat zeker doen. Andere spelers trekken zich daar ook aan op, het publiek is blij want ze zien betere spelers en je elftal gaat als het goed is beter lopen en presteren. En als iemand in de selectie daar raar tegenaan kijkt: "welkom in de voetbalwereld" dat is bij Real Madrid ook zo dat de beste speler gewoon het meeste verdient. Niemand kijkt ervan op dat een Ronaldo pak m beet meer verdient dan een Pepe. En kunnen ze daar niet mee omgaan dan moeten ze maar op het veld laten zien dat ze net zo'n contract verdienen als de topspelers.

Mooi dat de AV dit doet. Hopelijk kunnen ze de directie en het technische hart hiermee wakker schudden want die zijn inderdaad al tevreden als Ajax om de titel mee kan doen. De Europese ambities zijn helemaal van de radar verdwenen.
Al heb ik er wel weinig vertrouwen in dat de directie zich hier wat van aantrekt. Ze zijn dol op hun machtsposities en geven niks om de sportieve prestaties van de club. Als ze maar hun riante bonussen kunnen opstrijken dat is wat voor ze telt. Smerige gladjakkers zijn het.

Ik vind dit zo kortzichtig. Notabene van een directeur die keihard gefaalt heeft toen hij verantwoordelijk was, juist financieel hadden we toen grote problemen, mede door te grote afschrijvingen en salarissen.

Het salarisplafond moet verder wel omhoog, met dat standpunt is niks mis mee, maar het gaat mis in de onderbouwing. Ajax heeft daar gewoon het geld niet voor, mede ook doordat er zoveel in de opleiding wordt gestoken die aanmerkelijk beter aan het worden is. Mede door het plan Cruijff dat vereist dat er meer in de opleiding wordt gestoken.

Juist om deze redenen is er minder geld voor zowel aankopen als salarissen bij het eerste elftal. Verder worden spelers langer gebonden en sneller beloont, bijna alle toppers liggen lang vast dus ik zie niet wat het probleem is dhr. Kales. Ja wellicht dat een meer vermogende club een keer met 4-5 miljoen ipv. 1 miljoen langskomt bij een Klaassen, dat redt je met 2 miljoen ook niet, zou het in de toekomst wel een jaartje kunnen rekken maar dan moet je eerst zorgen dat je meer geld binnen krijgt en dan kun je dat doen.

12 februari 2016 om 20:12

afcanats
Ik ben niet helemaal overtuigd of een hoger salarisplafond het verschil zal maken. Simpel omdat de salarissen die voor de neus gehangen wordt van onze betere spelers, toch al zoveel meer is dan wat wij kunnen bieden met een plafondsverhoging. Ook loop je dan het risico dat we dan structureel weer niet met een sluitende begroting kunnen draaien omdat je het riscico loopt dat dan eigenlijk alle salarissen hierdoor omhoog gaan. Ajax zal het nog steeds moeten hebben van de overtuiging dat het beter is voor talenten om zich hier eerst beter te ontwikkelen. Wij hebben genoeg goede talenten die in mijn opinie beter kunnen dan dat ze op dit moment doen. Wat ik hierboven al aanhaalde: wat we missen zijn een paar oudere, ervaren en gelouterde leiders. Die de jonge garde op het veld kunnen sturen. Rijkaard en Blind waren zo belangrijk in 95 bv. Wij moeten gewoon bereid zijn om voor dit soort spelers een flink salaris te betalen. Zelfs 3 - 4 miljoen. Geen talent die zich ontevreden gaat uiten tegenover het salaris van zo'n speler. Ook heb je hierdoor de flexibiliteit dat als je zulke spelers aantrekt en een er van bv niet bracht wat je ervan hoopte, dat je dan met die speler niet verlengt. Dan ben je van die kostenpost af. Als je een heel team meer gaat betalen en het loopt niet, dan kun je moeilijk een heel team gaan lozen omdat ze meer verdienen dan dat ze brengen.

Cillissen, Tete, Riedewald, Dijks, Bazoer, Klaassen, vd Beek, El Ghazi - Die zouden naar mijn mening in aanmerking komen om nu of in de toekomst het salarisplafond te mogen doorbreken. Stel dat deze kern over 2/3 jaar nog bij elkaar is - dan staat daar een team met kwaliteit. Dit moet worden aangevuld met jongens met ervaring, sterke krachten. Ik noem een Huntelaar, Nigel de Jong. Maar Ajax moet ook op zoek gaan naar mannen in de bloei van hun carrière. Kijk naar een type als Guardado, Moreno, De Jong. Die maken het verschil bij PSV en daarom staan die nu in de achtste finale CL.

12 februari 2016 om 12:04

Ik zie Cilessen in de zomer al vertrekken eigenlijk. En Klaassen en Bazoer zullen ook nog maar maximaal anderhalf jaar bij Ajax blijven. Zulke spelers hebben gewoon hogere ambities dan in de eredivisie spelen. Zelfs een salarisverhoging zal ze niet in de eredivisie houden. En om eerlijk te zijn moeten deze spelers ook niet te lang in de eredivisie blijven, dan komen ze stil te staan in hun ontwikkeling.

12 februari 2016 om 12:09

Opzich met met dat idee weinig mis. Maar nu de vraag is, hoe ga je dat financieren? En hoe realistisch is dat? Financieel hebben we geld op de bank, maar geen ruimte op de begroting, dit jaar wordt het lastig om de begroting rond te krijgen. Ik vind het goed dat ze financieel niet boven hun stand gaan leven.

Denk je dat je Cillessen echt tot zijn 28-29ste bij Ajax blijft? Nee ik reken erop dat hij deze zomer al vertrekt, ik vind het al knap dat hij er nu nog steeds is eigenlijk. Ook al zouden we doorgaan naar de 2 miljoen, in engeland betalen ze alsnog 3x zoveel. Maar nog een jaar zou geweldig zijn. Van de Beek, Bazoer, Dijks, Klaassen, El Ghazi liggen allemaal 4-5 jaar vast. Tete daar moet aangewerkt worden. Kortom dat doet Ajax al.

Guardado, de Jong en Moreno krijgen meer dan het salarisplafond bij Ajax en bovendien breekt daar geen jeugd door, eens dat dit soort spelers een aanvulling zijn maar het moet niet ten koste gaan van de jeugd en het moet betaalbaar blijven.

12 februari 2016 om 12:22

Hoezo breekt geen eigen jeugd door? Zoet? Locadia? Hendrix ? Brenet? Willems?

12 februari 2016 om 12:27

Willems komt toch uit de Sparta jeugd?

12 februari 2016 om 13:21

Willems is jong naar PSV gekomen en als jeugdspeler doorgebroken. Misschien is het geen eigen jeugd. Maar hij is wel een goed voorbeeld van een speler die bij PSV een kans kreeg en doorbrak.

12 februari 2016 om 13:28

2-3 jaar geleden. Er breekt niks meer door na de topaankopen.

12 februari 2016 om 12:34

Die kern is over 2/3 jaar nooit hetzelfde omdat elke speler ambities heeft. Ook zal het mij niet verbazen als bijv een bazoer gwn een salaris van 3 a 4 miljoen krijgt aangeboden volgend seizoen iets wat Ajax dus nooit kan betalen. Daarnaast is het gewoon ook niet realistisch dat een speler tot zijn 25e in de eredivisie wil blijven.

Hoezo doorbreken voor toptalenten? Je kan beter zorgen dat er spelers rond de toptalenten gaan lopen die ze echt beter maken. De Guardado's en De Jongs van deze wereld zeg maar. Leg eens 2 miljoen salaris neer om 4 van zulke spelers in je selectie te hebben en je zal zien dat het rap beter gaat.

Ik had Sneijder gehaald met een contract van 2,5 miljoen per jaar. Die zou elk talent scheel spelen op de training dus ook niet meer zo'n grote bek hebben dat die zo snel weg moet want niks meer leert in Nederland. Maarja, alle clubs zijn pure handelshuizen geworden. Kijk NEC maar, die zetten hun topscorer op de bank omdat die niet bijtekent. Sportief belang is continu ondergeschikt aan financieel gewin. Met zo'n mentaliteit kom je niet tot de top.

12 februari 2016 om 12:12

En hoe ga je dat betalen?

12 februari 2016 om 13:31

Afcanats net zoals brands dat betaald . Maar het is gewoon een gebrek aan kwaliteit bij Ajax dat zij dit niet kunnen....

12 februari 2016 om 20:41

Ach, Guardado (28), Moreno (27) en De Jong (24) waren net als Poulsen (32), Boelykin (32), Janssen (30), Schone (27), Moisander (27), Babel (26), Viergever (25), Boerrigter (25) en in mindere mate Ooijer (36), Duarte (23), Bojan (23) en Sana (23).

Ze hadden zich of laten zien in de Eredivisie of in de eigen competitie (in het geval van Guardado), maar kwamen niet verder dan de Europese subtop en kwamen daar veelal ook niet aan de bak. De meeste spelers die ik bij Ajax noem waren ook nog eens veelvoudig international of zaten op dat moment tegen het nationale elftal aan (duarte werd opgeroepen onder van Gaal, Viergever debuteerde in 2012, net als Sana). Spelers als Poulsen, Janssen, Moisander, Babel, en Viergever hebben zich overigens zeker op Europees gebied al gigantisch laten zien, zij het bij een topclub of zij het met Europees voetbal.

12 februari 2016 om 12:14

En jij denkt dat Overmars zulke spelers naar Ajax kan halen? Die man is totaal ongeschikt. Overmars gaat alleen voor B spelers uit de B garnituur. Zo goedkoop mogelijk. Afgelopen winterstop heeft hij het zelfs gepresteerd om een eigen huurspeler terug te halen. Goedkoper kon niet. En die moet nota bene nog voor Jong Ajax spelen ook, je zou haast denken dat Ajax wordt geleid door idioten.

12 februari 2016 om 12:41

Hij heeft gewoon gelijk. Overmars haalt altijd net niet spelers. Hij heeft geen 1 speler gehaald die je een ster speler kan noemen zoals bv een strootman of pelle. Het enige waar hij mee kan pronken is het aantrekken van jeugdspelers maar dat is voor een groot deel aan scouting te danken en eigenlijk ook wel erg simpel omdat dit toch vooral jongens zijn die de ajax opleiding als goed zien.

12 februari 2016 om 12:51

Ja inderdaad, alleen de simpele klusjes doet Overmars goed. Jeugdtalenten kopen die worden aangedragen door de scouting en talenten langer vast leggen. Nou, nou wat een topprestatie! Stel een lokale bakker aan en hij presteerd hetzelfde als Overmars.

Heeft nul zin..

Clubs als Bournemouth zijn in staat om nu al 6 miljoen per jaar te betalen aan spelers. Dat zijn bedragen waar we in Nederland alleen maar van kunnen dromen. Leuk hoor dan dat het salarisplafond omhoog gaat van 1 naar misschien 2 miljoen. Kom je nog steeds een dik bedrag te kort op bijvoorbeeld de PL.

12 februari 2016 om 13:43

Waarom is Guardado dan niet naar Bournemouth gegaan?

Leeft dat idee niet al een paar jaar? Er wordt toch niks mee gedaan. Gevolg: opwaarderen niet mogelijk, speler weg!

12 februari 2016 om 12:37

Het lijkt wel of Ajax helemaal geen plannen heeft met die 100 miljoen op de bank. Gaan ze lopen wachten tot het verdampt?

12 februari 2016 om 13:42

Er staat geen 100 miljoen op de bank. Dat is het eigen vermogen. Dat zit in gebouwen, spelers, materiaal.

In mijn mening zijn er twee spelers die eventueel daar in aanmerking zouden komen. Bazoer en Tete. De vraag blijft dan wel of deze jongens dan ook bereid zijn om in een mindere competitie te blijven spelen? Ik denk het niet. Wanneer de echte toppers uit het buitenland komen met een mooi bod dan gaan ze weg. Ook met een miljoen meer op hun bankrekening.

12 februari 2016 om 13:26

Klopt. Ajax zal nooit kunnen 'concurreren' met topcompetities, zowel op sportief gebied als op het gebied van salaris. Ook niet met middenmoot PL. Enige grote voordeel dat Ajax heeft is haar grootse historie, focus op talent (ook bekend in Buitenland) en potentiële deelname Cl.

Het belangrijkste is dat talenten zelf gaan inzien dat ze niet te snel op een overgang moeten inzetten. Dat blijkt ook uit eerdere voorbeelden. Ajax moet daar vanaf jonge leeftijd duidelijk over zijn. Een Bazoer bijvoorbeeld lijkt verstandig te zijn, die geeft aan nu nog niet klaar te zijn en zich nog verder te moeten ontwikkelen, bij Ajax.

Wanneer zo'n speler zich ontwikkelt, dan moet je dat belonen. Dat verhoogde salaris moet je niet in contrast zien met het buitenland, maar gewoon als blijk van waardering. Een speler voelt zich gewaardeerd als hij een salaris verhoging aangeboden krijgt en één van de topverdieners wordt binnen de club. Die salarisverhoging moet niet alleen ingestoken zijn om zo'n speler een langer contract aan te smeren, maar gewoon vanuit waardering plaatsvinden. Dat kan al heel veel doen met een speler en zijn verblijfsduur bij Ajax.

Als laatste moet je gewoon duidelijk en realistisch zijn als Ajax. Ja, toptalenten vertrekken naar het buitenland. Lul daar niet omheen, maar geef dat toe. Wanneer je tegen toptalent zegt dat je mee wilt denken en werken aan een grote overgang, dan voelt zo'n speler zich gehoord. Vervolgens kun je er duidelijk over zijn dat zo'n overgang naar de top niet te vroeg moet plaatsvinden, maar dat een speler een bepaald niveau of leeftijd moet nastreven voor hij zo'n transfer kan realiseren. Op die manier kan Ajax, samen met de speler, een route uitschrijven en wellicht een stuk langer aan zich verbinden. Goed voorbeeld hiervan is de Portugese competitie. Dat is het walhalla voor Zuid-Amerikanen. Die clubs bieden de mogelijkheid om in Portugal zich te ontwikkelen en dan de sprong te maken naar de topcompetities in Europa. Ze focussen iczh op totaal andere slag spelers dan Ajax, maar principe blijft hetzelfde.

allemaal leuk en aardig. Maar verhoging van het salarisplafond betekent niet dat je slechts een paar ton extra kwijt bent aan een paar spelers. Het trekt je hele salarishuishouding omhoog. Als de top meer gaat verdienen wilt het middle management ook meer, wilt de middelmaat ook meer...zo werkt dat nu eenmaal. Dus heb je het zo over 40 spelers die dan 20% meer gaan verdienen...miljoenen per jaar

12 februari 2016 om 13:31

Nu zijn er ook al salarisniveaus en daar hoor je niemand over klagen. Je voegt gewoon extra niveaus toe voor spelers die bereid zijn een extra keer bij te tekenen / tot later willen bij te tekenen.

Als andere spelers ook meer willen verdienen zullen ze ook tot later bij moeten tekenen. Lijkt me prima.

Klakkeloos kopen heeft totaal geen zin heeft het verleden al bewezen maar dat salarisplafond mag wat mij betreft een heel stuk omhoog gaan wil je de grote talenten nog langer behouden. Het geld wat je er nu insteekt moet je zien als investering en word ruimschoots weer terug verdiend bij een eventuele verkoop als ze een jaar of 25 zijn.

Weer mee doen in Europa. Tuurlijk blijf lekker dromen daar Amsterdam. Ajax legt het financieel nog af van de championship ploegen. Hoezo grootheidswaanzin!
Zonder te fuseren met Belgie staat elke Nederlandse club kansloos! PSV kan nog enigszins een rolletje spelen maar kan ook al lang niet meer echt meedoen. Laat staan, Ajax!
PSV is toch wel een niveau of 2 hoger.

12 februari 2016 om 13:29

Eerste alinea, eens. Laatste stuk nee.

12 februari 2016 om 13:47

PSV staat lager op de Europese clubranglijst dan Ajax. 33 vs 29. De laatste vijf jaar alweer vergeten?

12 februari 2016 om 17:06

PSV staat gewoon op de eerste plaats van de Europa leaque aantal punten dat ze behaald hebben tot nu toe.

12 februari 2016 om 17:32

Wat bedoel je precies? Van dit seizoen? Dit seizoen heeft PSV 10 punten meer punten behaald dan Ajax. Maar de lijst gaat over de afgelopen vijf jaar. Als je iets wilt zeggen over in hoeverre je team een rol speelt in Europa kun je je niet op een enkel seizoen baseren lijkt me. En dat doet Ejens nu. Verder geen haat naar PSV hoor.

12 februari 2016 om 17:11

Hoe wil je dan verklaren dat clubs als Basel en Redbull Salzburg wel mee kunnen doen met de europese stubtop?deze clubs scouten veel slimmer en halen bijvoorbeeld Soriano voor 8 ton van Barcelona B en inmiddels is hij nu 9 miljoen waard.
Het scoutingsniveau van de spelers moet beter worden.

Je kunt top echt wel onderscheiden van wat niet. Bazoer, Klaassen en een van de Beek zijn exceptionele talenten. Van EL Ghazi, Younes en Fischer is dat nog niet te zeggen; al is het niet altijd een zekere voorspelbaarheid. Neem Fischer, bij de A 1 exceptioneel, in het begin bij de eerste elftal selectie ook; en kijk nu eens. En gaat hij weer verbeteren? Zeg het maar. Wat wel geldt bij het verhogen van het salarisplafond dat je sneller een sterke routinier of toptalent kunt binden, al kunnen de clubs uit Nederland natuurlijk nooit op tegen de bedragen die worden betaald in de grote voetballanden. Maar inventiviteit levert ook wel eens wat op. Zie PSV met het aantrekken van Guardoado. Dus er is echt wel wat te verbeteren aan het beleid van Ajax. En Kales heeft natuurlijk honderd punten gelijk met de constatering dat het huidige Ajax voetbal een gedrocht is. Met dank aan het TH!

12 februari 2016 om 13:50

De beloning van zo'n speler als Fischer kun je van zijn prestaties laten afhangen. Een deels variabel salaris dus.

Goed plan! Misschien kunnen ze Boilesen nog verleiden om bij te tekenen, of zal dat te laag zijn.

Ik vind Boilesen echt een goede speler (zonder gein). Hij is door Ajax niet zo netjes behandeld en heeft afgelopen jaar pech gehad. Wanneer ik terugdenk aan zijn wedstrijden in de Champions League, ik meen mij rushes tegen Real Madrid te herinneren waarin hij echt verschil kon maken in het spel. Daarbij komt hij nu op een leeftijd dat hij meer voor een team kan betekenen dan zo'n jongen van 18-19-20 jaar.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren