Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Boer: 'Vaak verlies je in casino, soms heb je geluk'

Laatste update:

Frank de Boer zei na de uitschakeling in de voorrondes van de Champions League dat het voor Ajax mogelijk zou zijn om de Europa League te winnen, maar het ziet ernaar uit dat de Amsterdammers in dit toernooi niet eens de groepsfase overleven. Ajax heeft donderdag een wonder nodig: het moet zelf winnen van Molde FK, terwijl Celtic drie punten moet pakken bij Fenerbahçe.

/

Celtic haalde in de afgelopen vijf wedstrijden in totaal maar twee punten en dus weet De Boer dat de kans klein is dat Ajax nog door zal bekeren. “Ik geef ons vijf procent kans. Dat is niet veel. Maar het zijn toch vijf procentjes, je weet het nooit”, zei de coach volgens Ajax Life op de persconferentie. “Het is net als in het casino. Je verliest meestal, maar soms heb je ook geluk. Laten we hopen dat we het geluk een keer aan onze zijde hebben.”

De Boer weet waar het is misgegaan voor Ajax: in de thuiswedstrijden. Tegen Celtic en Fenerbahçe kwamen de Amsterdammers niet verder dan een gelijkspel. “Je moet het doen in je thuiswedstrijden. Dat hebben wij nagelaten, waardoor we nu op de blaren moeten zitten”, zei De Boer, die naar PSV wees: de concurrent uit Eindhoven won drie thuiswedstrijden in de Champions League en zit nu in de knock-outfase van het miljoenenbal.

In de wedstrijdselectie van Ajax is een wijziging doorgevoerd ten opzichte van de competitiewedstrijd van afgelopen zaterdag tegen sc Heerenveen: Jairo Riedewald was toen afwezig vanwege een schorsing, maar hij is er nu weer bij en neemt de plek van de geschorste Kenny Tete in. Ricardo van Rhijn zal Tete donderdagavond vervangen tegen Molde; Riedewald lost Nick Viergever weer af.

Denk je dat Ajax nog kan overwinteren?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hoop op een wonder maar ik verwacht dat ze er keihard uitvliegen.

9 december 2015 om 15:07

Nou keihard... 1x verloren en dat in de laatste minuut. Het is alsnog teleurstellend maar dan hadden ze maar beter hun best moeten doen.

9 december 2015 om 15:22

Zoals De Boer het zelf al aangeeft hebben ze het in de thuiswedstrijden laten liggen. Ze maken Europees sowieso een zwakke indruk achter. Als je thuis niet kan winnen van Celtic dan is er echt iets mis. Ik vond Ajax bij Molde uit redelijk, maar wat miste ze een hoop kansen. Verder was de eerste helft tegen Rapid Wien erg leuk en dan houdt het verder ook wel op. Morgen moeten ze gewoon de pannen van het dak spelen, dat zijn ze het publiek wel verschuldigd.

9 december 2015 om 15:35

Ajax is de laatste weken op dreef. Aanvallend waren ze nog erg zoekende, maar laatste wedstrijden gaat het super. Fischer en younes doen het uitstekend samen en het middenveld staat ook goed. Verdedigend is ook weinig op aan te merken. Ze hadden deze vorm 3 maanden eerder moeten hebben

9 december 2015 om 15:45

Ze hebben deze vorm tegen de kleine ploegen. Tegen Fener en Cetic was het ook nog van een onbeduidend niveau. Dat maakt toch wel even een verschil. Maar Mochten ze ook uit de EL vliegen, en die kans is 99%, dan kunnen ze zich volledig op de competitie richten. Dat is dan nog de enige prijs die ze dit seizoen kunnen winnen. Dan zijn er iig geen smoesjes meer om het niet te worden.

9 december 2015 om 15:58

Ik hoop dat er morgen een wonder gebeurd maar dat gaat niet uit komen. Mooi dat we dan zijn uitgeschakeld want de EL winnen we toch niet. Ons idd richten op de competitie en lekker geen door de weekse wedstrijden meer dus waarschijnlijk ook een fitte groep. Ook daarom is het misschien goed dat PSV door gaat die komen die pijntjes nog tegen eind van het seizoen.

9 december 2015 om 17:36

Ik hoop alle al vanwege de prestaties in Europa dat Ajax niet kampioen word. Ze bakken er nu al niets van. PSV is de enig ploeg die op Europees niveau gied mee kan, dus liever zij kampioen..... Eigenlijk jammer dat de clubs die het nalaten om wat voor het Nederlands voetbal te doen gewoon voordeel hebben hiervan in de competitie.

9 december 2015 om 19:01

Onzin...PSV bakte er vorig jaar in Europa ook niks van..nu zijn ze door in de cl. Als je kampioen Word kom je gewoon terecht in de cl

9 december 2015 om 20:09

Verdedigend weinig op aan te merken behalve dat Veltman en Ciliesen weer allebei een fout maakte die een goal inleidde. Als ze minder fouten maken krijgen ze nog minder doelpunten tegen, en dan ga ik Ajax toch wel steeds serieuzer als titelkandidaat zien samen met PSV en Feyenoord als Feyenoord echt lang kan bijblijven, maar weet niet hoe dat gaat lopen

Het enige wat ze moeten doen is over Molde heen walsen. Even laten zien dat het wél kan. Of we dan doorgaan of niet, zien we dan wel weer. Ajax heeft wat goed te maken in Europa dit jaar, dus tik die 5 maar weer aan.

9 december 2015 om 15:09

Ja gewoon winnen van Molde, dan is het goef wat mij betrefd. Dit was geen schandalige campagne of zo. Ongeinspireerd, dat wel.

9 december 2015 om 15:24

Geen schandalige campagne?

Je weet niet te winnen van Molde, en thuis tegen Celtic geef je de goals ook cadeau. Tegen fenerbahce creëer je in 2 wedstrijden niets.

Je spreekt over laatste minuut verlies bij fenerbahce maar je vergeet te melden dat er ook in de laatste minuut van Celtic is gewonnen.

Je speelt tegen Molde en Celtic, de lamme en de blinde…je moet je kapot schamen.

9 december 2015 om 15:31

Helemaal gelijk sverige. We moeten gewoon thuis 2x winnen en dan is er niets aan de hand. Waarom Ajax zo belachelijk slecht speelt dit jaar thuis in europa is me een raadsel.

9 december 2015 om 15:45

Ik denk er net zo over als Sverige4u. Het was moeizaam dit jaar. Een grote klapper op Molde thuis geeft nog een beetje een goed gevoel. Ik denk niet dat we doorgaan, dus dan maar een grote overwinning morgenavond. Maar zelfs dan kunnen we op een bedroevend Europees jaartje terugkijken.

9 december 2015 om 16:09

Geen schandalige campagne??? In de voorronde CL is er tegen matige tegenstanders verloren, en in een zwakke poule slaagt het grote ajax er niet eens in 2de te worden. Gewoon een schandalige vertoning hoe je het went of keert.

9 december 2015 om 16:24

Het is wel vanzelfsprekend dat dit gebeurt, weer bij Ajax. Het begin van het seizoen is het spel ook matig geweest, pas sinds 2/3 weken is het goed en wordt er veel gescoord.

9 december 2015 om 17:30

@glory. Man het hebben van geen ambitie geld dat voor iedereen die iets met Ajax heeft? Ajax heeft in de afgelopen 11 wedstrijden maar 1x gewonnen ofzo. Van Europa league niveau tegenstanders. Schandalig vind ik nog mild uitgedrukt.

Ajax moet morgen gewoon winnen en zich alsnog kapot schamen. Staart tussen de benen eruit of misschien met een wonder door.....iig niet op eigen kracht.

Ik zie Ajax in de huidige vorm wel van Molde winnen, maar Celtic gaat echt niet bij Fenerbahce winnen hoor. Ajax heeft het gewoon zelf in een eerder stadium verprutst. Niet alleen Celtic en Fener thuis zoals De Boer zegt, maar ook Molde uit. Donderdagavond nog even zelfvertrouwen tanken en dan volledig op de competitie focussen. Dat is helaas de harde realiteit.

Eens. De Europa League kwam net te vroeg dit jaar.
Als ze wel doorgaan heb ik hoge verwachtingen. De eerste wedstrijden dit jaar waren niet om aan te gluren, met de thuiswedstrijd tegen Fenerbahce als dieptepunt.
De uitwedstrijd tegen Molde hadden we daarentegen wel kunnen winnen.

Nu loopt het de laatste weken ineens wel. Laten we hopen dat het lukt.

9 december 2015 om 14:50

Ben ik met je eens over Molde uit. Daar heeft Ajax ook gewoon twee punten laten liggen. Kans op kans werd daar gemist. Had je die wedstrijd gewoon gewonnen dan was de kans op doorgaan zoveel groter geweest.

9 december 2015 om 17:32

Hoezo te vroeg? Die wedstrijd tegen fener was 2 weken geleden! Ajax laat het hele seizoen al zien te kunnen winnen van kleintjes. Aar een tegenstander van een beetje formaat (europa league niveau) kunnen ze niet van winnen en zijn zelfs de mindere partij.

9 december 2015 om 17:51

Twee weken geleden was Celtic-uit, ken je feiten. Er wordt nooit 2 weken achter elkaar in Europees verband gespeeld. De wedstrijd tegen Fenerbahçe was op 5 november.

Wat zou het heerlijk als Ajax toch nog door gaat. Fener is in een sterke ploeg, maar ik heb het gevoel dat zij tegen 'zwakkere' ploegen niet altijd de motivatie op kunnen brengen. Dit kan ten kosten van punten gaan. Het is niet onmogelijk, Molde heeft immers ook gewoon bij Fenerbahce. Hopelijk dat Celtic voor een enorme stunt zorgt en Ajax thuis gewoon zijn plicht doet.

9 december 2015 om 15:08

Geloof mij nou maar. Fener gaat nooit verliezen van Celtic. Die kans is gewoon nihil. Fener speelt thuis, het stadion zal vol zijn, het draait de laatste weken geweldig en daarnaast; heb je die prutsers achterin bij Celtic gezien? Echt een dramatisch team hoor. Alleen in thuiswedstrijden spelen ze wat klaar door dat publiek, maar ook dat gaat moeilijk tegenwoordig.

9 december 2015 om 19:31

Als ajacied blijf ik echter hopen op een stunt van Celtic. Ik ben het volledig met je eens dat Fenerbahce dit waarschijnlijk niet weg gaat geven, zeker niet tegen celtic. Het is gewoon het opportunisme van een fan dat spreekt haha

De aanstaande uitschakeling van Ajax in de EL is ook De Boer te verwijten, hij heeft geen ervaren spelers geëist die goed genoeg waren voor een basisplek in het eerste.
De Boer moet zijn koppigheid en eigenwijsheid af en toe opzij gaan zetten om een nog betere trainer te worden in de toekomst.

Voetbal vergelijken met een casino.... Nu hebben ze in percentage weinig kans, maar daarvoor had Ajax alles zelf in de hand. Dat is in een casino niet zo. Ze hadden eerder gewoon goede wedstrijden moeten spelen zoals uit bij Celtic. Vanavond voor het Nederlands voetbal hopen op een nieuw succesje.

2 wedstrijden waren cruciaal in deze cyclus, Fener uit en Molde uit. Die tegengoal in de 88e minuut in Istanbul blijft doodzonde, maar eigenlijk was Molde uit veel erger omdat je daar enorm veel kansen liet liggen op een overwinning. Stel je voor dat je in Molde had gewonnen, dan hadden Ajax en Molde nu een gelijk aantal punten gehad. Op grond van onderling resultaat was dan morgen een gelijkspel voldoende geweest ... Doodzonde !

.

9 december 2015 om 15:26

Iedereen heft het over de laatste minuut tegengoal tegen Fenerbahce maar niemand die spreekt over de laatste minuut goal tegen Celtic…apart.

9 december 2015 om 16:21

Selectieve geheugens waarschijnlijk

9 december 2015 om 16:45

Omdat Fener de directe concurrent is en Celtic toch al uitgeschakeld is. Fener heeft daardoor drie punten voorsprong op ons wat enorm veel is over 6 wedstrijden.

"Denk je dat ajax nog kan overwinteren?" Nou dat weet ik wel zeker voetbalzone de vraag is alleen of het ze gaat lukken ?

Ajax gaat niet door. Ze gaan wel winnen van Molde maar ik zie Celtic niet winnnen van Fenerbace. Zoals de Boer al zegt ze hadden betere resultaten thuis moeten pakken. Dit seizoen Europees was het sowieso niet best. Ik hoop dat Ajax ook ervaren krachten halen volgend seizoen die je Europees verder helpen want in de competitie gaat het vrij makkelijk. Keertje overwinteren in de CL net als Psv gisteren.

Dit is allemaal aan De boer te danken.
Met zijn speelwijzen en rare wissels en onnodig oplopen tegen schorsingen.
in de Eredivisie Thuis in de Arena Grijpen ze de Tegenstander 9 van 10 keer bij de strot en winnen
maar in Europa zijn ze Bang! wat wil je nu beginnen met zulke matige spelers.
In de winter wordt er ook nog geen nieuwe spits gehaald omdat Sanogo het zo goed doet...

9 december 2015 om 15:09

Tuurlijk Jose, het ligt allemaal aan de Boer. Die transporteert zijn angst tijdens europese wedstrijden naar zijn spelers toe.

9 december 2015 om 15:14

Het komt wel goed met Ajax maar het is zo'n langzaam proces... als de boer maar goed wordt opgevolgd.

9 december 2015 om 15:46

Ja langzaam proces omdat je één beleid maakt, en er vervolgens maar de helft van uitvoert. Dan kan je ook niet 100% resultaat verwachten na die 5 jaar.

Qua talenten zit het nu wel goed, wel jammer dat degene verantwoordelijk daarvoor degene verantwoordelijk voor het scouten van el ghazi, fischer, bazoer, Cerny (hoofd jeugdscouting) er nu niet meer zijn voor de komende jaren. Gelukkig hebben we nu een keeper om dat allemaal te overzien..

Wel ironisch deze quote van de boer. Klinkt een beetje als het motto van hemzelf en Marc Overmars wat betreft aankopen voor het eerste.

Lekker gokken (aankopen zonder raadplegen scouts, of negeren van negatieve scoutingsverslagen) met geld van een beursgenoteerd bedrijf.

Die 4 kampioenschappen (en misschien dit jaar wel een 5e) en het doorbreken van talenten verbloemen dat we al veel verder hadden kunnen zijn na 5 jaar 'beleid'.

Soms zit het mee, soms zit het tegen.. slechts 1 wedstrijd verloren van de 5, maar ook 3x gelijk. Als Ajax morgen weer wint hebben ze 5 van de 6 niet verloren en kunnen ze er alsnog uit vliegen, doodzonde is dat. Zeker nu ze in goede vorm zijn geraakt met Milik in de spits..

Voordeel is dat Celtic vrijuit kan voetballen, dus waarom kunnen ze geen 0-1 overwinning 'stelen'? Fenerbahce verliest tenslotte ook thuis van Molde met 1-3.

Casino wat een gelul. In het voetbal heb je zelf direct invloed op de uitkomst. In een casino is de kans dat je verliest zo goed als zeker, want daar zijn die dingen op berekend.

9 december 2015 om 15:34

Denk na.. ze hebben het maar deels in eigen hand, winnen van Molde, en dan komt het casinoaspect, iets waar ze nul invloed op hebben.. de wedstrijd Fenerbace tegen Celtic.
Dus gelul is het niet..klaar.

9 december 2015 om 16:10

Er wordt een beetje gedaan alsof de mogelijke uitschakeling van Ajax in Europa hen 'overkomt'. Iets waar ze (De Boer) zelf helemaal geen invloed op heeft gehad. Dat is natuurlijk net waar, wat Ajax had in het begin van het toernooi al serieus mee moeten doen. Daarbij lijkt het ook net alsof niemand bij Ajax het iets kan schelen. Terwijl Europees naam (maken/ behouden) een van de doelstellingen was voor de club. Vind het allemaal maar een beetje makkelijk en achteloos. Terwijl er zeker wat mogelijk was.

9 december 2015 om 17:42

Westend,

Ik weet niet of je het wel volgt of nog niet helemaal wakker bent, maar het gaat hier niet over winnen en verliezen. Althans dat is niet wat De Boer bedoelde zoals je het in de tekst hebt kunnen lezen.

"en dus weet De Boer dat de kans klein is dat Ajax nog door zal bekeren. “Ik geef ons vijf procent kans. " Het gaat over doorgaan naar de volgende ronde en Ajax is daarbij afhankelijk van de resultaten tussen Celtic en Fenerbahce.

En in een casino moet je het geluk aan je zijde hebben. Ook dat is wat De Boer in dit tekst zegt. Het maakt dus niet uit of de kans zeker is dat je verliest of de kans groot is. Het gaat om die ene 5 procent geluk.

Vergeet de EL; het kampioenschap is het enige dat telt. En de concurrentie is groot. Deze winter dus Boilesen, Duarte en Sanogo de deur wijzen en Huntelaar terughalen of Traore huren.

Deze zomer komt Andersson Serrero vervangen en Heitinga en Schone zijn dan ook overbodig. Wellicht nog een backup voor Dijks. Het is wel de vraag of jongens als Van der Hoorn, Viergever, Van Rhijn nog langer willen banken. Jongens als Da Sa, Beckers/menig, Zivkovic, Ligeon, vd Hart mogen ook vertrekken.

9 december 2015 om 15:35

Alles kan he…

Het zou voor de talenten goed zijn om nog minimaal 2 jaar te blijven. Laat ze eerst maar eens kampioen worden en iets laten zien in Europa bij Ajax voordat ze weer met de noorderzon vertrekken.

9 december 2015 om 16:14

Urby als 2de linksback kan nooit kwaad

Ach, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik zie Celtic niet winnen van Fener, maar ik zag Molde daar ook niet winnen en toch wonnen ze met redelijk grote cijfers.

Het is gewoon zonde dat je tegen Molde de kansen niet hebt afgemaakt en dat je uit bij Fener in de laatste minuut een goal tegenkrijgt. Laten we de knullige 2 tegengoals in de Arena tegen Celtic ook niet vergeten.

Altijd mooi en sneu tegelijk om die grootspraak vooraf altijd te lezen, "kans om de EL te winnen".
De spelers lopen hier gewoon in mee en beginnen ook met zulk soort uitspraken te gooien.
Vanavond heeft Ajax een wonder en een hoop geluk nodig om te overleven.

9 december 2015 om 21:29

Tinus45,

Dat noemt men gewoon "zelfvertrouwen" het geloof dat je het als team waar kunt maken. Dat is altijd beter dan met je kop tussen je poten te spelen.

Helaas is "zelfvertrouwen" tegenwoordig zeldzaam en in Amsterdam kennen ze dat nog wel. Bij sport is namelijk "zelfvertrouwen" één van de belangrijkste eigenschappen die je moet hebben. Echter als Ajax zelfvertrouwen uit dan zien velen zoals wellicht jij dat als arrogantie.

En dat is dus één van de redenen dat Ajax de meeste supporters heeft. Niet alleen vanwege hun succes, maar ook vanwege hun zelfvertrouwen.

10 december 2015 om 16:16

Het gat tussen zelfvertrouwen en zelfkennis is levensgroot bij Ajax, men blaast al jaren veel en veel te hoog van de toren.
Buiten de landstitels van afgelopen jaren om heeft men in Amsterdam helemaal niets gepresteerd, iets waar ze wel al jaren over lopen te diknekken.
Dus ja...ik vind dat een ietswat te arrogant overkomen.
Ajax heeft overigens de meeste supporters omdat men nog altijd kijkt naar de palmares van een/de club en dan maar besluit daar "fan" van te worden, als mensen puur kijken naar de hardheid van de club zouden meer mensen fan zijn/worden van een club die meer gezelligheid en warmte uitstraalt, maar die discussie gaan we niet aan.

Zorg eerst maar dat je zelf wint Frank en dan moet je voor de rest maar hopen.
Ajax vliegt er keihard uit.

Laat die EL maar zitten. Waar doe je het voor, voor de eer nog 1 of 2 rondjes meespelen? Het levert je vrijwel niks op, noch financieel noch qua status. Richt je nou maar volledig op de competitie, waar de focus geweldig is. Maar de concurrentie laat ook heel weinig liggen. Dus alleen als je geen enkel punt op een slordige wijze verspelen ben je weer 20 miljoen rijker door plaatsing voor de CL. Een heel wat beter scenario dan doorbekeren en er dan weer uit vliegen tegen een team uit Tsjechië of Griekenland, met ook nog eens extra kans op blessures.

9 december 2015 om 16:14

Dan zitten we allemaal te miepen dat de Nederlandse competitie zo weinig voorstelt. Kan je Europees spelen tegen grote semi-serieuze ploegen en dan is dat ook niks. Het is in Nederland verder ook helemaal niet zo zwaar. Je hebt geen achterlijk lange reistijden en je speelt ook geen meerdere wedstrijden per week. Ajax is ook nog eens uit de beker, dus die verplichting ben je ook al kwijt.

Ze hebben het gewoon allemaal veel te makkelijk laten lopen. Hoe kan je in Europa nou serieus worden genomen, als je je niet eens kunt inzetten voor meerdere wedstrijden per week? Europees weer wat voorstellen was toch een van de belangrijkste doelstellingen? Zet je daar dan ook voor in.

10 december 2015 om 16:49

Ajax heeft een jong team en dan heb je altijd te maken met beperkingen. Soms uit zich dat in concentratieverlies, soms in domme overtredingen, soms in andere dingen. Ik denk dat Ajax, in elk geval aan het begin van dit seizoen, een gebrek aan vertrouwen had, en een jong team kan dat niet zomaar van zich af zetten.
Dus ja, idealiter zou Ajax alles moeten doen en kunnen (dus altijd en overal veel inzet tonen en dan bovendien winnen), maar dat is een utopie. Ik ga voor de punten (en dus de miljoenen). Dat voor elkaar krijgen geeft de spelers bovendien ook een enorme bagage mee: om met een sterke concurrentie heel weinig punten te verspelen en erin slagen om een goed team als PSV onder je te houden. En ach, die inzet in Europa... die ziek ik dan liever in de CL volgend jaar dan komende winter tegen, pak 'm beet, Krasnodar of Lech Poznan.

Het is erg jammer dat Celtic nergens meer voor speelt. Anders had Celtic misschien nog kunnen winnen van Fenerbahçe . Vind hun ook niet zo goed spelen alleen het is jammer dat ze van ons gewonnen hebben in de laatste minuut.

Worden jullie ook zo moe van de boer?
Van we kunnen de hele el winnen naar 5% om naar de volgende ronde te komen.
Hij weet nu waar t is mis gegaan,
Echt frank?
Ook elke wedstrijd 5 verdedigers als wissel.

Hou gewoon op aub.
Lekker zakken vullen met marc netto en vd sar
20 spelers waarvan wij als toeschouwer al wisten dat t geen meerwaarde zou worden ipv 2 goede ervaren spelers wat goedkoper was geweest dan al die miskopen bij elkaar.
Om over de huur spelers maar te zwijgen

Ik vind eerder dat we het in de uit wedstrijden hebben laten liggen. Fener hebben we onnodig verloren. Die wedstrijd was niet te winnen, maar wel gelijk te spelen. Zoals Cruyff zegt: "Als je niet wint, moet je zorgen dat je niet verliest." Dan blijft het verschil gelijk en loopt de tegenstander niet 3 punten op je uit. Tegen Molde was het al helemaal erg, want met de hoeveelheid kansen voor ons was 3-1 een betere afspiegeling van de wedstrijd geweest.

10 december 2015 om 16:51

Ja maar iedereen vergeet ook dat die laatste bal vlak voor Cillessen nog van richting werd veranderd. Er was dus ook gewoon sprake van pech (naast onkunde van Veltman die Fernandao liet koppen). Als Real pech heeft kunnen ze ook verliezen van mindere tegenstanders.

Leuk dat de Boer weet waar het mis is gegaan maar veel interessanter is het om te analyseren waarom het mis is gegaan.

Ajax krijgt nu de rekening gepresenteerd van 5 jaar wanbeleid van de 2 door Cruyff aangestelde lichtgewichten. Het aankoopbeleid van Overmars is dramatisch en, de zichzelf vreselijk overschattende, Jonk heeft Ajax opgezadeld met een generatie toekomstige Newcastle United en Aston Villa spelers. Ajax is Europees gezien dit jaar niet overklast op voetbaltechnisch gebied maar op mentale en fysieke aspecten. Iedere wedstrijd had Ajax de betere spelers alleen red je het daar Internationaal niet meer mee. Er word veel meer gevraagd maar bij Ajax is het kennelijk verboden om fysiek en mentaal voorbereid te worden op topvoetbal. Er lopen best een aantal spelers rond die zich fysiek kunnen ontwikkelen maar er word helemaal niets mee gedaan. Iedereen bij Ajax blijft de kop in het zand steken en vasthouden aan de achterhaalde ideeën van Cruyff. Jonk heeft niet 1 speler afgeleverd die beter is dan die zijn voorganger heeft afgeleverd. En ook de jeugdscoutring is dramatisch verslechterd. Ik zie geen Vertonghen, Alderweireld of Eriksen meer voorbij komen. De hele selectie heeft slechts 3 spelers die verder kunnen komen dan de eerder genoemde Engelse degradatie kandidaten. Cillesen kan een hoger niveau aan maar heeft daarbij wat geluk nodig dat er een leuke club voorbij komt. Milik gaat scoren op het moment dat hij bij een club komt waar men niet vastgeroest zit aan een systeem waar men zelf al 20 jaar geen spits voor heeft kunnen opleiden (kluivert was de laatste). En Bazoer kan ver komen wanneer hij hoogstens nog 1 seizoen bij Ajax blijft. Daarna moet hij snel naar Engeland of Duitsland om zich fysiek te ontwikkelen. Blijft hij bij Ajax dan verknalt hij zijn carrière. Voor die Ajacieden die denken dat ze een aantal super talenten onder contract hebben staan heb ik een tip. Kijk komend weekeinde naar de wedstrijd van Schalke 04. Daar loopt Leroy Sane, 18 jaar en in alles beter dan alle Nederlandse talenten bij elkaar. Dat is een supertalent en niet die half volgroeide producten van Jonk.

Uitschakeling in de Europa League is een afgang voor een club die van zichzelf denkt dat ze nog steeds Europese subtop zijn. Maar volgend jaar beginnen ze weer aan een Europese campagne met veel bravour om uiteindelijk weer roemloos ten onder te gaan. Tot de manier van opleiden gaat aansluiten bij het moderne voetbal is Nederland op voetbalgebied een 3e wereldland.

Het meest droevige aan dit verhaal is dat Ajax met deze spelers gewoon bovenaan staat in de eredivisie. Dit zegt alles over de dramatische staat van het Nederlandse voetbal. Niet verwonderlijk want ook de overige clubs houden nog steeds vast aan een visie uit 1974.

9 december 2015 om 20:42

Leuk stukje proza, alleen klopt er i.m.o. maar bitter weinig van je verhaal.
Afgelopen 5 jaar is Ajax 4 keer kampioen geworden en het 5e kampioenschap komt eraan.
Dat is natuurlijk geen toeval meer te noemen, als je dit wanbeleid wilt noemen?
Vóór Cruijff's interventie (de man waar je zo op afgeeft, Nederlands beste voetballer ooit)
was Ajax al een aantal jaren juist géén kampioen geworden en werden er door Martin Jol en vooral Marco van Basten een aantal belachelijke aankopen gedaan. Dit is dus niet van de laatste 5 jaar zoals je wilt doen laten geloven. Het gevolg was een lege bankrekening en afschrijvingen op veel te duur gekochte voetballers. Volgens het plan Cruijff moest dat afgelopen zijn en het gros uit de eigen opleiding komen. Hetgeen ook is gebeurd. Door geen absurd dure spelers meer te kopen, een salarisplafond in te stellen én het grote aantal kampioenschappen achtereen, heeft Ajax zeer veel geld verdiend in de CL en heeft de club nu ruim 100 Miljoen op de bank staan. Dat Overmars geen gelukkige hand van aankopen heeft is duidelijk, maar dat heeft ook met het te spenderen geld te maken zoals net uitgelegd. Niet om goed te praten, maar met miskopen heeft iedere club mee te maken. Daarnaast heeft Frank de Boer een zeer groot aantal spelers laten debuteren, meer als welke coach dan ook. Die spelers komen echt niet uit de lucht vallen maar zijn afkomstig van de toekomst, dagelijks getraind door ex-voetballers, onder leiding van Wim Jonk en Ruben Jongkind. Spelers waarvan mensen nu de naam nog niet weten zullen volgend jaar weer debuteren in het eerste. Dat is de cyclus waar Ajax op draait. Je komt verder maar tot 3 spelers van het huidige Ajax die verder zouden kunnen komen als Aston Villa, ik zal je er nog 4 noemen, Tete, Fisher, El Ghazi en Klaassen kunnen als ze zich zo doorontwikkelen allemaal in de top belanden. Drie ervan hebben hun debuut in het Nederlands elftal al gemaakt. Ajax heeft altijd al spelers afgeleverd voor de middenmoot en de top van Europa. De beste spelers worden telkens weer afgeroomd en en dat zal altijd zo blijven. Dat dit Ajax geen gearriveerde spelers heeft die Real Madrid, Man. City of Barcelona even van de mat spelen moge duidelijk zijn, dat geldt ook voor de huidige spelers, daarvoor zijn ze te jong en hebben ze te weinig ervaring. En met de staat van het Nederlands voetbal valt het ook wel mee, PSV heeft gisteren de laatste 16 in de CL bereikt. Niet gek als je daar 4 punten boven staat... Zo betrekkelijk is het allemaal, het is natuurlijk maar net hoe je het uitlegt.

9 december 2015 om 22:14

Sane is 19 en volgende maand 20...just saying

Het is gewoon een schande dat een Molde gewoon 1ste staat en wij laatste. Portemonnee mag in de winterstop verdomme s n keer getrokken worden voor CV en CVM. En misschien Ziyech halen voor een prikkie.

10 december 2015 om 08:54

Wat is er mis met je huidige verdediging dan? Ga je Riedewald ernaast zetten voor een nieuwe kracht dan? En ga je Gudelj ook vervangen als Cvm? Zijn er maar weinig in de eredivisie die het veel beter doen hoor. En dan Ziyech? Wil je Bazoer dan vervangen?

10 december 2015 om 16:58

Precies, Westend. De spelers waar Ajax nu op bouwt zijn en zeer talentvol en hebben langlopende contracten. Dus het is of flink cashen de komende jaren, of profiteren van het feit dat deze spelers de komende tijd veel zullen spelen en leren. Kijk naar leeftijd en potentie en er zijn haast geen spelers die je er uit zou moeten willen halen. Mogelijk Milik, maar verder?

Overigens heeft Ajax 4 spelers die qua doelpunten 1:2 lopen in de Eredivisie, gaan ze zo door dan eindigen ze dus allemaal tussen de 15 en 20 goals. Dan heb je niet de topscorer in huis maar wel het bewijs dat er vanuit alle hoeken van het veld gescoord kan worden, waardoor Ajax lastig te verslaan is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren