Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Boer reageert op Cruijff: ‘Gekeken wat de zwaktes van ons team waren’

Laatste update:

Johan Cruijff is van mening dat Ajax er goed aan zou doen om centraal op het middenveld met een controleur te spelen; met de punt naar achter in plaats van naar voren. Trainer Frank de Boer is het daar echter niet mee eens en stelt aanvoerder Davy Klaassen op als aanvallende middenvelder.

/

De coach heeft zo zijn argumenten voor de keuze voor een schaduwspits. “Wij hebben gezien dat er vorig seizoen te weinig mensen in het zestienmetergebied kwamen. Vandaar dat we altijd iemand rondom de spits willen hebben”, legt De Boer uit in De Telegraaf. Volgens de trainer heeft Ajax vaak óók een speler met de punt naar achter op het middenveld, omdat er een verdediger door kan schuiven.

De Amsterdammers spelen dan alsnog met een ruit op het middenveld, alleen staat dat niet negentig minuten lang zo. “We hebben gewoon gekeken wat de zwaktes van ons team waren en geleerd van afgelopen jaren. De spits stond op een eiland, kon heel moeilijk vrijkomen en stond vaak één tegen twee.” Schaduwspits Klaassen moet ervoor zorgen dat de centrumaanvaller van Ajax meer ruimte krijgt.

Vind je dat Frank de Boer gelijk heeft?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En tot nu toe werkt dit ook prima (In de eredivisie dan)

1 oktober 2015 om 10:40

Klaassen presteert anders een stuk minder dan voorgaande jaren. In de wedstrijden nergens te vinden en pas 1 (!) doelpunt in 7 eredivisieduels. Ook Milik haalt een lager gemiddelde dan vorig jaar. Volkomen onzin dus wat Frank hier zegt. En iedereen loopt er weer hersenloos achteraan.

Die positie achter de spits moet je komen, niet staan. Als je er op snelheid komt ben je moeilijk te dekken. Als je er staat wordt daarentegen voor jezelf moeilijk. Als je dan al op die wijze wilt spelen zet er dan in ieder geval een technicus in de kleine ruimte neer zoals Sinkgraven.

1 oktober 2015 om 10:58

Precies dit. Een tegenstander hoeft nu alleen Klaassen en Milik (die met hun rug naar het doel staan) uit te schakelen, in plaats van allerlei lopende mensen tussen de linies.

Bovendien wilde hij tegen Rapid en Celtic de punt naar voren aanhouden, en toch aanvallender spelen. Toen zette hij Sinkgraven controlerend neer. Dat kan hij natuurlijk niet en daardoor warden we op de counter overlopen.

Jammer dat de Boer dit soort fouten maakt, maar nog erger dat hij het zelf niet doorheeft.

1 oktober 2015 om 12:51

Ah daarom scoort Fischer en El Ghazi nu aan declopende band. Kortom, de vleugelspelers profiteren hier ook van.

1 oktober 2015 om 14:07

Gelukkig hebben die de individuele kwaliteiten om (in de eredivisie in ieder geval) het verschil te maken.

Er zit toch veel meer in met dit materiaal? Jij ziet toch ook dat er weinig beweging is, en dat Klaassen zo makkelijk te verdedigen is?

Jij ziet toch ook dat Sinkgraven als controleur ons in de problemen heeft gebracht in de écht belangrijke wedstrijden?

In toppers snap ik de punt naar voren (iets meer vastigheden en zekerheid) maar dan wel met Gudelj. Sinkgraven kán dat niet.

Mindere tegenstanders moet je kapot spelen, en dat kan gewoon beter met de punt naar achteren. Daar hebben we echt het materiaal wel voor.

Het resultaat is goed, maar qua voetbal zit er nog veel meer in deze groep.

Blijkbaar zijn wij met zijn allen, samen met Cruijff, dus blind en ziet Frank de Boer als enige op de wereld dat Ajax ook vaak met punt naar achter op het middenveld komt te staan

1 oktober 2015 om 09:22

Praat voor jezelf, ik ben het helemaal met Frank eens. De ruimte voor de 16 is de plek waar je als speler moet zijn. Dat is de plek waar, na een pass of een schot de meest goals internationaal worden gescoord worden.

1 oktober 2015 om 10:43

Scoort 1 uit 7 dit jaar. In zijn eerste jaar als rechtshalf 10 uit 26.

You do the math.

1 oktober 2015 om 11:53

Dus jij ziet ook de punt naar achter op het middenveld ontstaan wanneer een back middenvelder wordt? Want daar gaat het om in dit bericht

1 oktober 2015 om 12:29

Andere positie, andere kansen. Daarnaast, we houden nu veel meer doelpunten
tegen. Dat vind ik een groot winstpunt

1 oktober 2015 om 13:09

@ajaxia Nee, Riedewald (als Cv).

1 oktober 2015 om 09:42

Het gaat er toch niet om hoe de wereld het ziet en vindt? Maar wat het beste voor Ajax is op dit moment, en hoe dit Ajax het beste functioneert? Ik vind dat het redelijk gaat, zo ook de Boer. We zullen het vanavond zien

1 oktober 2015 om 11:53

Het gaat toch niet om functioneren van het team maar om beweringen. Cruijff zegt dat hij het zwart ziet maar Frank zegt dat het wel degelijk blauw is maar dan moet je wel op je kop staan met 1 oog afgeplakt terwijl je het volkslied meezingt.

1 oktober 2015 om 13:11

'ajaxia 1 oktober 2015 om 11:53 #33

Dus jij ziet ook de punt naar achter op het middenveld ontstaan wanneer een back middenvelder wordt? Want daar gaat het om in dit bericht'

Raar, want hier geef je zelf aan dat het gaat om het functioneren van het team

1 oktober 2015 om 10:07

Je mag inderdaad voor jezelf spreken. Het elftal is veel meer in balans dan vorig seizoenen.
De Boer kent de selectie door en door en veel jongens nog uit zijn tijd als jeugdtrainer. Cruijff niet.

1 oktober 2015 om 10:35

Precies wat je zegt. Natuurlijk is het nog lang niet altijd 'sprankelend'een woord dat tegenwoordig heel Nederland in de mond neemd). Maar toch zie je wel dat dit team als het een tijd samen speelt echt van hoge kwaliteit gaat worden.
Kijk een keer naar de bank. 2 jaar geleden speelde je met een Schöne, Serero, Andersen, Viergever, v.d. Hoorn, v. Rhijn. Niet dat deze spelers niet goed genoeg zijn, maar op dit moment speelt er op elke positie een betere en ook nog eens jongere speler. Daarom hoop ik dat we met dit elftal nog 2 a 3 jaar verder kunnen.

1 oktober 2015 om 10:48

Niet 'sprankelend' Inderdaad is dat woord dat als raar verschijnsel te pas en te onpas gebruikt wordt de laatste tijd om tekortkomingen van Ajax te omschrijven.

Welk team speelt er nou 'sprankelend' voetbal. Het is een woord dat ik steeds als ik het hoor of lees associeer met kerst en oud en nieuwjaarviering in combinatie met het feestelijk openen van een bruisende fles campagne en goede voornemens...

Dit team heeft een overvloed aan talent, laat De Boer zijn selectie eerst maar even een tijdje goed rijpen, om het uiteindelijk als een bijzondere en luxe champagne op een speciaal moment te ontkurken als de tijd er rijp voor is.

1 oktober 2015 om 11:54

Lees het bericht nog eens door. Ik heb het hier niet over een vage term als balans.

1 oktober 2015 om 12:49

Jij praat niet over balans (beweer ik dat dan?), ik heb het er wel over. Zie ook niet in wat er vaag is aan de term balans in het elftal, daar gaat het sowieso over. Is er meer balans door met middenvelder met de punt naar voren of naar achteren spelen.

De Boer: "de spits stond op een eiland, kon heel moeilijk vrijkomen en stond vaak één tegen twee.” Schaduwspits Klaassen moet ervoor zorgen dat de centrumaanvaller van Ajax meer ruimte krijgt.

Dat lijkt me alles met de goede balans van het elftal te maken hebben.

Helaas zie ik het verschil niet zo. Voor mijn gevoel zijn de wedstrijden van ajax de laatste tijd (jaren) bijna allemaal dodelijk saai. Puntje naar voren of puntje naar achteren, het zal allemaal wel. Graag wat meer passie, strijd en beleving.

1 oktober 2015 om 09:32

Met de punt naar voren of de punt naar achteren...... uiteindelijk draait het om resultaat en niet om mooi voetbal en dat verschil zien we wel.

1 oktober 2015 om 09:48

Mooi voetbal zien we vaak bij counterploegen en ploegen die veel ruimte krijgen om te voetballen (dus een open wedstrijd van 2 kanten). Ajax is geen counterploeg en in de Eredivisie wil geen enkele ploeg er een open wedstrijd van maken. Vandaar dus dat het er misschien niet zo flitsend uitziet. Barcelona heeft dat commentaar op een bepaald moment ook gekregen, dat ze zo saai aan het voetballen waren.

1 oktober 2015 om 10:08

Maar Barcelona speelde toen wedstrijden met balzbezit van 60 tot 70 procent. Ajax haalde vorig seizoen maar net meer dan 50% gemiddeld over alle Eredivisewedstrijden, dus dat is niet te vergelijken.

1 oktober 2015 om 10:35

@nijogeth

Onder Jol deden de ploegen dat toch ook en toch speelde Ajax redelijk leuk en dominant voetbal. Ik val weer in herhaling maar ik rook gewoon dat wanneer al die jongens het veld op stapten dat ze de wedstrijd zouden winnen met minstens 3-0.

Je had toen andere (en betere/oudere) spelers, de manier waarop er werd gevoetbald was niet typisch Ajax etc. Maar het was wel een manier om het aan te pakken tegen ploegen die altijd lastig doen en zich ingraven.

Dus zelfs met deze selectie moet er één of andere manier zijn om dat ook te doen en kunnen, enkel vinden ze die blijkbaar niet.

1 oktober 2015 om 10:44

Waar ik me aan stoor, zijn die eindeloze tikkies breed. Als die jongens voorin meer bewegen, dan kan er eerder een diepe bal gespeeld worden. Nou bewegen die jongens te weinig waardoor ze makkelijk verdedigd kunnen worden. Resultaat: tikkie breed en het is oersaai om naar te kijken.

1 oktober 2015 om 12:39

@ Medelin

Onder Jol speelde Ajax het slechtste voetbal van de afgelopen tien jaar. Er was een tactiek, alle ballen op Suarez en kijken wat hij gaat doen. En Jol had ook al een Eriksen en vertonghen tot zijn beschikking. Het leek echt helemaal nergens op bij Jol. Het was wel dodelijk effectief, maar het was echt 10+1 tegen de andere ploeg.

En dan gaan jij weer na die situatie verwijzen. Wie moet dan de nieuwe suarez worden in jou ogen???? El ghazi??? Milik???? Of moet Ajax gewoon geld trekken. Suarez was toen der tijd gekocht voor 7,5 mil. In de huidige tijd zou dat minimaal 15 mil zijn misschien zelfs 20 mil.

Frank doet het deze voetbaljaargang meer dan goed. Dat gezwets met de punt naar achter of de punt naar voor is gelul, het gaat namelijk nooit om de opstelling, maar om invulling. 433 kan ultra defensief zijn , maar ook super aanvallend. Ligt er maar net aan hoe je het invult.

Hij lijkt ook voor het eerst sinds zijn debutjaar te kijken naar de kwaliteiten die het team heeft i.p.v. het team in een soort jasje te duwen.

1 oktober 2015 om 13:57

@ Medellin

Jol had gewoon enorm veel individuele kwaliteit, waardoor het leuk was. De huidige jongens hebben veel talent, maar zijn veel minder volwassen. Als Overmars 2/3 toegevoegde waardes had gehaald voor het geld waarvan hij nu 7/8 tribuneklanten gehaald heeft, hadden we misschien iets meer sturing in het veld gehad. 11 tegelijk in het diepe levert natuurlijk problemen op.

@ Ninjakai

de Boer kijkt naar zijn materiaal?
- Is Klaassen een pure 10? Komen zijn goede looplijnen en grote loopvermogen zo goed tot zijn recht?
- Is Sinkgraven een controleur? Werden we op de counter niet regelmatig overlopen door Rapid en Celtic?
- Tete en Dijks hebben enorm veel snelheid. Maken we er gebruik van?

Het gaat inderdaad ook om de invulling. Maar momenteel is de invulling 4-4-2, iedereen op een rij, alleen Klaassen soms (met zijn rug naar de goal) tussen de linies, en de buitenspelers die zich moeten laten zakken om de bal te krijgen, waardoor ze bijna nooit één tegen één kunnen gaan.

Tegen mindere tegenstanders wil je beweging en variatie. En dat is veel makkelijker als twee mensen (linkshalf en rechtshalf) tussen de linies kunnen duiken, wat veel moeilijker te verdedigen is. Dat is veel makkelijker als de backs er overheen komen om de buitenspelers te ondersteunen. Dat is veel makkelijker als Klaassen en Sinkgraven op hun kwaliteiten gebruikt worden.

Het enige voordeel van het huidige systeem is dat Bazoer vrijheid heeft, waar hij anders de controle moet houden.

1 oktober 2015 om 14:33

@ Tiburon

Mee eens, ik zie ook nog geen serieuze vooruitgang, het lijkt soms iets meer doordat we nog een aantal spelers hebben die door middel van een individuele actie nog beslissend kunnen zijn. Ajax is nog steeds een ploeg die slechts een en soms twee fases heeft per wedstrijd dat men degelijk kan aanzetten.

Persoonlijk vind ik het wel een verademing dat Fischer weer terug is, die jongen probeert altijd de vaart zoveel mogelijk in het spel te houden en denkt ook voornamelijk vooruit en een goed doorzetting vermogen heeft. Daarnaast heeft hij het nodige gif in zich en de Amsterdamse branie die ik toch bij veel spelers mis. Goed voetbal verwacht ik echt niet van dit Ajax, maar ik verwacht wel dat ze met een fatsoenlijke wedstrijd mentaliteit (daar ontbreekt het echt te vaak aan) het veld op stappen en in staat zijn om een fatsoenlijk baltempo te kunnen hanteren.

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor het in staat zijn om een fatsoenlijke pass over twee meter te kunnen geven, zolang Ajax niet door selecteert en Overmars geen serieus werkt maakt om te zoeken naar gedegen internationale ervaring (zoals Pantelic en Poulsen) ben ik al blij wanneer de spelers wedstrijden serieus nemen, en de Boer zo min mogelijk spelers positioneel misbruikt.

Het blijft gewoon een heel jong team. Maar het gaat allemaal wel steeds beter lopen. El Ghazi die gewoon heel goed bezig is, Gudelj die er steeds beter inkomt en Younes kan nog wel is de verrassing gaan worden. Fischer die weer helemaal terug aan het komen lijkt en de verdediging staat gewoon goed. En dan heb natuurlijk nog het grootste talent van Nederland in je team rondlopen. Wat een speler is die bazoer zeg! Ik heb iig goed vertrouwen!

Misschien dat iemand aan Frank uit kan leggen dat als je met de punt naar achter speelt er 2 offensieve middenvelders op het middenveld moeten lopen. Als je het zoals Frank het de afgelopen jaren ingevuld heeft, met alleen maar lopers en werkers, dan loopt het voor geen meter inderdaad. Bazoer op 6 voor de controle, Sinkgraven op links en Gudelj op rechts. Klaassen is op dit moment de dissonant op het middenveld, speelt vaak verstoppertje en staat altijd veel te diep. Misschien dat hij in de spits kan gaan lopen, als een soort 2e Siem de Jong...

1 oktober 2015 om 09:24

Dat is allemaal oud voetbal wat je propageert. Je moet minder op de flanken voetballen in het nieuwe voetbal.

Cruijff is oud-voetbal. Als je wedstrijden van vroeger ziet, dan zie je dat iedereen rustig de tijd heeft ballen aan te nemen. Dat is niet meer zo. Het is een passinggame geworden, niet een voorzettenspel. De bal eroverheen op de flanken werkt niet meer.

1 oktober 2015 om 09:31

Gudelj en Sinkgraven ten faverue van Klaassen? Mag ik vragen wat jij bij je muesli gooit 's ochtends (strorum)?
Zowel Gudelj als Sinkgraven zijn beiden direct verantwoordelijk geweest voor meerdere tegendoelpunten. Klaassen mag niet in vorm zijn, maar nog altijd heel veel verder dan die andere 22. Samen met Bazoer die enige stabiele middenvelder. Voetballend mag het nog een stuk beter, maar dat komt vanzelf wel weer. Dat Klaassen belangrijk is heeft hij de afgelopen 1,5 jaar ruimschoots bewezen.

1 oktober 2015 om 09:55

Hoe komt het dat Gudelj en Sinkgraven verantwoordelijk zijn voor tegendoelpunten? Deze jongens spelen in plaats van op de helft van de tegenstander, waar ze werkelijk rendement kunnen halen, op hun eigen 16 meter lijn. Door met de punt naar voor te spelen worden ze gedwongen om de controlerende functie uit te oefenen. Kunnen ze niet! Vervolgens wordt Daley weer op linksbuiten geknald en valt daar tegen, gek he... Sinkgraven is met afstand de meest technische speler in de selectie, een koning in de kleine ruimte en in de combinatie. Nee Frank laat hem als controlerende linkshalf of linksbuiten opereren en klaagt dat hij niet brengt wat hij hoort te brengen. Je zet Cillessen toch ook geen rechtsbuiten of wel? Als Frank dan met een 10 speelt, zet er dan ook iemand neer die als een wendbare en combinerende 10 kan spelen, Fisher, Sinkgraven, geen Klaassen. Ik kijk naar de vorm van de dag, leuk dat Davy al 1.5 jaar wat extra's geeft qua energie, op dit moment is het brandhout, op het middenveld althans!. Ik zeg niet dat hij moet banken, maar zet hem maar in de spits, ik denk dat hij dat prima in kan vullen.

1 oktober 2015 om 10:26

Jij snapt tenminste waarom Klaassen geen 10 is, heb je echt helemaal gelijk in. Alleen vind ik persoonlijk dat Gudelj wel kan controleren. In mijn ogen heb je een aantal mogelijkheden:

1. (tegen sterke tegenstandes prima)
Bazoer - Gudelj
Klaassen

2. (als je per se de opstelling zo wil houden tegen mindere ploegen)
Bazoer - Klaassen
Sinkgraven/schöne/fischer

3. (In mijn ogen het beste tegen mindere ploegen)
Bazoer
Klaassen - Sinkgraven (hier hebben Schöne en Fischer het loopvermogen niet voor)

Gudelj kan de vooruitgeschoven rol niet aan zoals jij zegt. Sinkgraven kan de contolerende rol totaal niet aan. Dat laatste was ook de reden dat we niet wonnen tegen Rapid en Celtic.

1 oktober 2015 om 09:55

@ Jeffersen

Klaassen staat altijd te diep omdat hij in zijn eentje op 10 staat. Daar is hij het type niet voor. Zijn sterke punten zijn zijn loopvermogen en looplijnen. Daardoor spelen we nu eigenlijk 4-4-2 en kunnen Gudelj en Bazoer de bal alleen maar heen en weer schuiven en moeten onze buitenspelers te veel mee verdedigen.

Klaassen zou perfect zijn voor de rechtshalf, dan kan hij net als Siem de Jong zijn loopvermogen benutten, en alsnog vaak in de 16 verschijnen.

1 oktober 2015 om 10:37

Maar als je het nou eens doet zoals de Boer zegt, en zoals het de laatste wedstrijd ook gewoon ging, als een Riedewald inschuift in balbezit, dan kan ik je toch bijna verklappen dat je met 3 middenvelders offensief staat en niet met 2. Waardoor Klaassrn inderdaad als de spits komt te spelen. Je hoeft er in balbezit geen 4 achterin te hebben, en volgens mij won ajax met dat zelfde systeem 20 jaar geleden een mooi prijsje.

Maar gelukkig luistert de Boer naar zichzelf, want ik ben gewoon tevreden.

1 oktober 2015 om 10:38

Dat met die punt naar achteren is voor ploegen die de boel willen dichttimmeren en de bus parkeren het gaat erom dat je druk voorin zet en en ruimtes krijgt waar de verdedigers in kunnen schuiven. ZO moeilijk is het niet. Probleem met Cruijff is dat hij geen punt naar voren wilde omdat van Gaal daar altijd mee speelde bij Ajax. Op dat kleine niveua beweegt het zich voort. Niet professioneel heet dat. Cruijff, groot voetballer, kleine man.

1 oktober 2015 om 10:52

Jaja, daarom heeft Cruijff zowel als speler en als trainer ook met een #10 gespeeld.

Hij is alleen van mening dat je dan óók een punt naar achteren nodig hebt op het middenveld omdat je anders geen ruit op het middenveld hebt, en geen driehoekjes kunt creëeren. Daarom moet je dus als je met een 10 wilt spelen 3-4-3 spelen. Anders krijg je van dat doodsaaie horizontale voetbal waarbij centrale verdedigers naar elkaar spelen en verdedigend middenvelders naar elkaar spelen. Maar wat weet Cruijff nou?

Dit wel een glimlach waard:

De Boer ziet precies wat het verschil is tussen de verouderde denkbeelden van Cruijff en het realisme van van Gaal anno 2015.

Het systeem Cruijff werkt alleen als je de beschikking hebt over excellente aanvallers (in zijn tijd van basten, vanenburg,stoitskov, laudrup, romario bijv. En die zijn er nauwelijks meer te vinden of vertrekken snel naar buitenland.

De Boer zit op de lijn van Gaal door veel meer voor team voetbal te spelen. Eigenlijk wat MU gisteravond liet zien. Alleen het tempo van passing ligt erg laag. Als dat omhoog gaat wordt ajax fluitend kampioen.

1 oktober 2015 om 10:20

Het tempo ligt laag omdat Klaassen op 10 niet het spel aan het verdelen is, maar als schaduwspits speelt. Daarom heeft niemand afspeelmogelijkheden tussen de linies. Als tegenstanders zich ingraven heb je dit wel nodig om het tempo hoog te houden..

Hierdoor spelen we momenteel eigenlijk 4-4-2, waardoor El Ghazi en Fischer bijna nooit één op één kunnen, ze zijn zo geen echte buitenspelers..

de Boer zegt naar het materiaal te kijken, en zekerheid in te bouwen. Tegen sterke tegenstanders die ook voetballen is dit prima, maar als de tegenstanders zich ingraven heb je er alleen jezelf mee.

de Boer kraamt hier complete onzin uit.

- Klaassen is geen type om alleen op 10 te spelen. Een pure 10 draait open, passeert en verdeelt het spel. Klaassen moet het hebben van zijn loopvermogen en looplijnen. Daardoor speelt Klaassen nu als 2e spits en heeft niemand een aanspeelpunt tussen de linies.

- Met twee mensen vooruit kan ook altijd één van de twee tussen de linies duiken, om aansluiting met de spits te zoeken. Dit kan dan van links en rechts komen, veel moeilijker te verdedigen voor de tegenstander. (tegenstanders die zich ingraven hoeven nu alleen Klaassen uit te schakelen)

- De backs krijgen zo meer ruimte om naar voren te gaan. Vorige jaren hadden we soms Viergever linksback die dat niet kon, Blind die te traag was om dan op tijd terug te zijn, of Boilesen en van Rhijn met hun domme balverlies. Nu heb je met Tete en Dijks twee gasten met enorm veel snelheid, die dat wél kunnen belopen.

Met andere woorden, als je naar ons materiaal kijkt, dan is dit juist een vreemde oplossing die de Boer kiest.

Tegen sterke tegenstanders, prima. Iets meer zekerheid met Gudelj, en de backs die achter blijven.

Tegen mindere tegenstanders moet hij juíst met de punt naar achteren spelen. Veel meer mogelijkheden de tegenstander uit elkaar te spelen.

Nu maakt de Boer al twee keer de blunder om aanvallend te willen spelen, maar de punt naar voren te laten staan. Dan zet hij Sinkgraven op een controlerende plek. Is dat naar je materiaal kijken? Dat kan hij helemaal niet, en dat heeft ons de winst gekost tegen zowel Celtic als Rapid. Toen het erom ging..

1 oktober 2015 om 10:48

Je hebt volkomen gelijk. Het is droevig gesteld met de voetbalkennis van kijkend Nederland getuige de resultaten van de poll en de reacties op dit artikel.

1 oktober 2015 om 11:06

Inderdaad, ik blijf maar aan het reageren als ik het iedereen uit moet leggen..

Net als mensen die het resultaat van het Cruijf beleid afkraken, zonder in te zien dat Overmars (alleen toegevoegde waarde kopen) en de Boer (alle teams dezelfde speelwijze) het beleid helemaal niet naleven. De jeugd doet het prima, maar dat is dan 1/3 van het beleid.

1/3 uitvoeren kan toch nooit 3/3 resultaat opleveren..

1 oktober 2015 om 15:09

@ Louis el Pisto

Je haalt me de woorden uit de mond, persoonlijk is het mij ook een raadsel waarom zoveel mede supporters blijven volhouden dat het beleid uitgevoerd word. Terwijl het al een paar jaar duidelijk is dat er maar een klein deel daad werkelijk word uitgevoerd.

Ook al word het benoemd zoals de nog grotere geworden onvrede bij de scouting en de Toekomst, het bewust niet intensief scouten naar gedegen internationale ervaring etc etc, lijkt het er niet te toe doen voor velen.

1 oktober 2015 om 12:12

Je hebt helemaal gelijk. Eindelijk eens een post met inhoud.
De Boer kan ongeremd onzin verkopen aan de media zonder dat iemand tegengas geeft.
Dat er vorig seizoen weinig mensen in de 16 kwamen en dat er weinig doelpunten en kansen gecreeerd werden, kwam totaal niet door de formatie maar de intentie van het spel.
Ik zie eigenlijk helemaal geen verschil in opvatting met vorig seizoen alleen laten mensen zich misleiden door de stand op de ranglijst.

Klaassen is inderdaad geen nummer 10 maar een rechtshalf die het moet hebben van zijn spel zonder bal. Het is te gek voor woorden om iemand op 10 op te stellen die beter is zonder bal en het moet hebben van zijn loopacties.

Ajax spel is de eerste bal vooruit tussen de linies i.p.v. breed spelen en 'geduldig' zoeken naar de oplossingen. Dat is wat Cruyf bedoeld. Eerst dat maar eens verbeteren voordat ze over formaties gaan praten. De intentie van het voetbal van Frank de Boer is anti-voetbal.
Controle, angst, spelen om geen doelpunten tegen te krijgen door balbezit.

1 oktober 2015 om 13:29

Je doet wel alsof je de waarheid in pacht hebt maar je gaat een paar essentiele feiten voorbij.

- Klaassen heeft een functionele techniek, het aannemen, opendraaien, passen en overzicht behouden beheerst hij juist als geen ander en dit in hoog tempo. Hij juist wel 10. Voorbeeld is de pas op Bazoer waar de vrije trap en 1-0 van Gudelj uit komt, harde strakke pas.

- Klaassen kan ook inzakken en van positie wisselen met een RM of LM, ook dynamisch. Kortom het is maar net hoe je over het veld beweegt.

- Backs krijgen nu met de naar binnentrekkende buitensoelers ook ruimte, ik zie ze regelmatig de achterlijn halen. Kortom ruimte genoeg.

- met een vm heeft riedewald geen ruimte in het middenveld te komen, terwijl je achterin altijd een man meer hebt.

In mijn optiek moet je continu rouleren en dynamiek in je elftal houden. In mijn ogen snapt Frank dat heel goed, dus waar de kritiek vandaan komt? Gewoon onzin, ook dat hij onzin uitkraamt.

1 oktober 2015 om 14:41

@ afcanats

De meeste spelers hebben een broertje dood aan een rouleer systeem, dat is echt iets voor trainers. De Boer rouleert met name omdat hij nog steeds geen goede vaste basis opstelling heeft, ploegen die presteren hebben allemaal een grote basis.

Dynamiek in je elftal houden ? Het spel is grotendeels zo statisch als het maar zijn kan, dat heeft deels te maken met de opstellingen van de Boer (met name het positioneel misbruiken van spelers). En omdat een groot aantel spelers de grootste moeite heeft om een fatsoenlijke baltempo te hanteren en niet vooruit willen/durven te spelen.

1 oktober 2015 om 14:41

- Sinkgraven en Schöne zijn types voor de 10. Ik zeg niet dat Klaassen dit slecht doet. Ik zeg alleen dat hij voor veel te veel stil staat, met zijn rug naar het doel staat, en dat de tegenstander zich nu teveel op één man kan richten. Zijn kwaliteiten komen echt beter tot zijn recht als hij ruimtes kan belopen met zijn gezicht naar het doel. Neemt niet weg dat hij nog steeds van waarde is..

- Dynamisch zie ik graag. De Boer is ook niet alleen maar slecht bezig. Wat ik zeg is dat het beter kan, en dat we vooral tegen slechte tegenstanders meer kunnen doen.

- Als de backs opkomen, hou je Riedewald, Bazoer en Veltman achter. Als Riedewald inschuift hou je Dijks, Veltman en Tete achter. Hierin kunnen ze gewoon afwisselen lijkt me.

Ik vind het onzin dat hij zegt 'naar het materiaal' te spelen. Als je met Sinkgraven en Klaassen speelt, dan zet je óf Bazoer met de punt naar achteren, óf laat je Klaassen de lopende man naast Bazoer zijn. Als je Sinkgraven dan controlerend laat staan dan heb je toch echt niet helemaal begrepen waarom je ook alweer met twee controleurs speelde ipv één.

1 oktober 2015 om 18:21

@afca Leeds

Dan zijn ze te zwak voor de top, als het goed is willen spelers het verschil maken. Bovendien ik zie bij Ajax regelmatig Gudelj of Bazoer rond de 16 opduiken, Bazoer wat meer dan Gudelj overigens.

Het is helemaal niet statisch, je moet je ogen openen, tegen groningen en de graafschap was het ruim voldoende. Dat tegenstanders zich tegen ajax ingraven doet niks aan ajax af, ook in 1995 hadden we toen geen leuke wedstrijd.

1 oktober 2015 om 18:30

@louis El pisto

- Dat vind ik niet, Klaassen kan dat ook. Klaassen is echter wat completer, staat ook verdedigend en in de duels zijn mannetje. Klaassen en stilstaan, wat? Hij beweegt overal en continu, volgens mij gaf hij de voorassist of Bazoer vanaf links. Juist op zijn positie kan hij mooi de 16 in duiken met gezicht naar de goal.

- Ik denk dat het niet aan het systeem ligt, dat is prima, het is per moment van de wedstrijd afhankelijk hoe je het neerzet.

- In mijn optiek speelt ajax vaak 3-4-3 zeker als je riedewald op LCV hebt staan. Afwisselen ben ik een grote voorstander van en dat gebeurd ook.

- Frank speelt niet met twee controleurs maar met een LM en RM, controleurs spelen toch echt op VM. Uiteraard komt het voor dat een Bazoer of Gudelj dan op de controlerende positie uitkomt als de situatie daar om vraagt. Sinkgraven kan daar ook uitkomen, hoeft niet eens verkeerd te zijn, wel iemand met een goede pas in de benen. Alleen tegen grotere tegenstanders wil je dat misschien liever niet.

Ik ben wel een beetje klaar met dat gezeik op de Boer, het ajax beleid en Overmars. Van positive feedback kun je allang niet meer spreken en het wordt allemaal lekker overtrokken. Al het negatieve wordt overdreven en het positieve wordt genegeerd. Media gaan daar vrolijk in mee, het is jammer dat er op zondagavond bij studio voetbal niet over het goede spel van Ajax wordt gepraat maar over een of ander artikel die vol staat van onwaarheden. Maar als ze tegen een muur moeten voetballen en het niet zo aantrekkelijk is wel over het spel gaan praten. Jij voert nog een inhoudelijke discussie maar toch er moet een negatief tintje aan zitten.

Ik vind dit een beetje een vreemde opmerking en onlogisch. Het probleem ligt in de uitvoering en niet aan het systeem. Hoe kan je nou niet met genoeg mensen in de buurt van de 16 komen met 2 aanvallende middenvelders en 3 aanvallers? In balbezit heb je dan 5 spelers die de aanval opzoeken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren