Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Kleuterklas van Ajax heeft niets te zoeken in Europa'

Laatste update:
/

Na vijf jaar achtereen te hebben deelgenomen aan de Champions League, moet Ajax zich dit seizoen tevreden stellen met een lager Europees podium. Dat wil zeggen: als het elftal van Frank de Boer zich via de play-offronde weet te plaatsen voor de Europa League. Daar bestaan na de uitschakeling tegen het Oostenrijkse Rapid Wien namelijk twijfels over in de landelijke media. "De kleuterklas van Ajax heeft niets te zoeken in Europa", schrijft de Volkskrant bijvoorbeeld.

Chef sport Willem Vissers vraagt zich af hoe het nu verder moet met de Amsterdammers. "De speeltuinvoetbalvereniging uit Amsterdam nam de glijbaan naar peilloze diepten en spotte met elke wet van Europees voetbal." Een jong elftal is volgens hem leuk, maar voldoet niet aan de wetten van het Europese voetbal. Dat routiniers als Lasse Schöne en John Heitinga langs de kant zaten, is dan ook verwijtbaar. "Zelfs de positie van Frank de Boer komt mogelijk in het geding", denkt de journalist.

"Het Auf Wiedersehen vanuit het feestvierende uitvak stond symbool voor een nieuw Amsterdams trauma", schrijft het Algemeen Dagblad, terwijl het NRC concludeert: "In plaats van deelname aan de laatste voorronde voor het prestigieuze toernooi, is Ajax aangewezen op een tweeluik voor een plek in de groepsfase van de Europa League. Een trapje lager. Ontheven van prestige. Ajax moet nu wedijveren voor een plek in een toernooi dat we in Nederland al snel te min vinden."

Denk je dat Ajax zich voor de groepsfase van de Europa League plaatst?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nou, zoiets kan ik ook nog wel bedenken. Zegt toch ook wat over het huidige niveau van een journalist.

5 augustus 2015 om 09:40

Nee, dit zegt meer over de gemiddelde leeftijd van Ajax. :-)

5 augustus 2015 om 09:41

Soms hoeft een pijnlijke constatering niet ingewikkeld te zijn. Mijn neefje van 8 snapt ook dat een elftal tieners over het algemeen niet is opgewassen tegen een elftal volwassenen.
Het is leuk en aardig dat Ajax graag talent wil laten doorstromen; maar in vooral Europese wedstrijden is ervaring een pre. Daarom valt het Frank ook wel te verwijten dat hij daarop niet op heeft ingespeeld door Heitinga, Gudelj en Schone op de bank te zetten. Het resultaat van een voorronde CL wedstrijd is wel iets belangrijker dan het feit hoeveel jeugdspelers er op het veld staan...

5 augustus 2015 om 09:48

Ben ik helemaal met je eens. De jeugd kan je wel Europese ervaring laten op doen maar dan liever als we al geplaatst waren. Had een beetje het idee dat Frank graag op een bijna overdreven manier een mega jong elftal wilde neerzetten. Waarom speelt schone inderdaad niet, en heitinga voor Veltman.

5 augustus 2015 om 12:05

Cillissen
Van Rhijn-heitinga-riedewald-dijks

Klaassen-gudelj-bazoer

El ghazi-milik-sinkgraven

Ik zou gewoon met deze elf spelen. Je kan sinkgraven nog ruilen met bazoer en dan Fischer linksbuiten zetten.

5 augustus 2015 om 12:29

En dan wordt het anders dan het nu is ofzo?

5 augustus 2015 om 09:49

Hoezo? Er valt toch niets op af te dingen... als je in 2 wedstrijden 5 goals tegen krijgt van een club als rapid wien, dan is er toch ook maar 1 conclusie mogelijk: niets te zoeken in CL! Duidelijk is bovendien dat er ervaring in het elftal had gemoeten. Dan was de kans dat dit was gebeurd kleiner geweest. Dat mag je De Boer aanrekenen. Daarom zelf ik contracteer Urby aub. Die kun je echt nog wel gebruiken. Tegen de kleine clubs in de eredivisie kun je met allemaal jonkies spelen, maar in de grotere wedstrijden en zeker ook in de EL heb je mannen nodig. Met alleen zo nu en dan leuk voetbal (want dat zit wel in de jonkies) kom je er niet. Je moet gewoon winnen door minder tegen te krijgen dan je tegenstander. Scoren kunnen ze wel. Verdedigen daarintegen...

5 augustus 2015 om 09:59

Ajax heeft afgelopen jaren hun beste spelers verkocht en daarvoor jongens uit de jeugd door laten stromen. De spelers die werden gekocht waren vaak ook erg jong, bijvoorbeeld Sinkgraven.

Succes van een club wordt niet berekend op basis van hun banksaldo maar op het veld. Door zuinig te doen zorg je er voor dat je er voor dat je enige grote bron van inkomsten transfers zijn.
Terwijl je juist in de Champions League grote bedragen kunt verdienen. Ajax loopt nu gewoon 20 miljoen euro mis.
Met een paar goede aankopen (echte toppers) en misschien wat ervaren jongens die de jeugd kan begeleiden (emanuelson, VDV etc) had Ajax zich echt wel gekwalificeerd.

5 augustus 2015 om 09:59

Laat Ajax, hoe moeilijk het op dit moment misschien ook is voor ieder die Ajax lief heeft, de batterij opladen voor de Europa League. Dit is een podium waar een Nederlandse club kan presteren en punten binnen kan halen voor het Nederlandse voetbal. Dus laten we hopen dat AZ zich ook plaatst, FC Groningen ook z'n puntjes gaat pakken en PSV het zo goed mogelijk doet in de Champions League.

5 augustus 2015 om 10:05

Helemaal met je eens, gewoon Urby een contract geven en dan met meer ervaring gaan spelen in bijvoorbeeld deze opstelling, met de punt naar voren.

edit: of Schone ipv Ghazi

Jappie
van Rhijn
Heitinga
Riedewald
Dijks
Gudelj
Klaassen
Sinkgraven
el Ghazi
Milik
Urby
5 augustus 2015 om 10:07

Az is al rechtstreeks geplaatst volgens mij.

On: ik begreep sowieso al niet waarom Heitinga niet speelde. Die ervaren man hadden ze echt nodig gister en dat kon je zien. Gatenkaas was het af en toe.

5 augustus 2015 om 10:12

Nee hoor az speelt ook gewoon voorronde

5 augustus 2015 om 10:14

van Rhijn is waardeloos, Tete doet het gewoon prima. Verder een goede opstelling.

5 augustus 2015 om 10:15

@gaalmeister, ik vond juist Sinkgraven te druistig en onvolwassen om op de as van het veld te staan. Als linksbuiten komt hij veel beter uit de verf. Ik zie daar liever Bazoer.

5 augustus 2015 om 10:17

Groningen is alleen direct geplaatst voor EL az en vitesse spelen hun tweede wedstrijdin de voorronde donderdag weer volgens mij

5 augustus 2015 om 10:50

Ik ben geen Ajax fan, maar heeft Rapid Wien dan wel iets te zoeken in de CL als je 4 doelpunten tegen krijgt van een clubje kinderen?

5 augustus 2015 om 11:06

Nee, maar de laatste ronde liggen zij er ook uit. De goals waren een vervroegd sinterklaas kadootje. Ajax zou de volgende ronde op deze wijze ook niet overleven. Ze hadden het geluk met directe plaatsing door kampioenschap. Zie ik komend seizoen niet gebeuren. De Boer vind tevens dat de selectie rond is. De nieuwe aanwinsten hadden moeten spelen. Die zorgen voor rust in een team dat niet hoefde te scoren.

5 augustus 2015 om 11:28

Ajax moet vergeten dat ze ooit zo goed waren geweest. Vlede jaar al opgerold door redbull. Dit jaar weer. Oostenrijkse competitie is blijkbaar ookal beter. Lekker bezig NL.

5 augustus 2015 om 11:29

heeeheee.. eindelijk! Ik dacht even dat ik de enige was die Sinkgraven niet geschikt vind voor een centrale rol op het middenveld. Veel te licht en non-chalant voor die positie. Laat hem lekker op 10 pielen of gewoon als vleugel aanvaller zijn acties maken.

5 augustus 2015 om 11:37

inderdaad door zuinig te doen lopen ze ook veel inkomsten/sponsoren mis.
De Champions league is een veel grotere inkomsten bron dan de eredivisie alleen snapt Ajax dat nog niet.

5 augustus 2015 om 22:25

Precies en bij dat verdedigen speelt nog iets anders dan alleen een gebrek aan ervaring: namelijk een gebrek aan talent! Ajax kiest er vaak voor om met "gemaakte" verdedigers te spelen. Geen jongens die altijd al van nature verdediger waren, maar jongens die jaren hebben aangevallen en dan moeten leren verdedigen. Want Ajax wil in feite verdedigers die in staat zijn om een half elftal te omspelen en zelf vervolgens te scoren. Dat is onrealistisch. Je moet scouten op verdedigende kwaliteiten. Punt. Er worden fouten gemaakt die amateurs niet maken. Dat is bij de goals die Ajax tegen Rapid om de oren kreeg goed te zien. Te laat ingrijpen, apathisch staan te kijken, niet anticiperen......het heeft ook met verdedigend inzicht te maken. Veltman blijft volgens mij dit soort fouten maken. En die Riedewald maakt ook geen goede indruk. En zo zijn er nog wel een paar.

5 augustus 2015 om 10:49

Nee, dit zegt meer over het begin van de ondergang van Cruyff's Ajax

5 augustus 2015 om 12:25

De fout zit echt in de verdediging. Tete heeft geen overzicht ging telkens veel te diep en liet meestal veltman in de steek zodat hij niet kan opbouwen of in de omschakeling stond hij telkens allleen met riedewald. De middenveld stond ook telkens te diep en niemand die de bal kwam halen bij de opbouw. In balbezit staan ze stil en zag ik geen driehoekjes maar balletjes breed totdat ze vastliepen en als ze onder druk werden gezet werd er gelijk omgeschakeld en gescoord De spel van ajax is gewoon best bagger. Het is zo weer zo fout om in de verdediging zulke jonge spelers te hebben. Frank de Boer is helemaal geen goeie coach. De enige spelers die hun taken doen en ajax waardig zijn. Dat zijn toch Cilissen klaassen milik bazoer en dijks. De rest van de team heeft geen rendement. Over riedewald en gudelj ben ik nog best positief want riedewald geeft nog wel de beuk erin en gudelj geeft elke paas op maat gister maar de rest speelt gewoon belachelijk slecht.

5 augustus 2015 om 09:40

Wat Ajax heeft laten zien in de CL vind ik nog Eredivisie waardig. Niemand had verwacht dat ze naar de knock out fase zouden gaan.
Wat wel belachelijk is dat Ajax zich blijkbaar niet kan opladen tegen op papier mindere tegenstanders. Dit blijkt ook wel de laatste jaren

5 augustus 2015 om 09:45

Nee dat is het niet. Kijk als je er tegen Ac Milan (zoals psv) of tegen Besiktas (zoals Feyenoord) uit vliegt dat kan je verwachten. Maar als je in de eerste voorronde er tegen de makkelijkste tegenstander Rapid Wien uitvliegt, dan zet je ons als Nederland gewoon voorschut...

5 augustus 2015 om 09:50

Het is schandalig wat ajax laat zien! Waar de fans hier op deze site al die jaren de winst van EL voor zeker hadden genomen zodra ze weer (kansloos) uit de CL gegooid werden, lieten de jochies op het veld het keer op keer weer afweten.. Ik vind dat grotendeels De Boer's schuld.. Hij kan zijn spelers niet opladen voor de EL en heeft maar 1 speelstijl (die ook nog eens niet zo goed wordt uitgevoerd) en die werkt voor geen meter in de Europese competities..

5 augustus 2015 om 09:56

@Busi , ag, de laatste keer dat feyenoord deelnam aan de CL was in 2002/2003, de laatste keer voor PSV 2006/2007, (even uit m'n hoofd) en aankomend seizoen uiteraard, dus die clubs hebben nog wel even wat in te halen ten opzichte van ajax de laatste jaren. Neemt niet weg dat wat ze gister lieten zien drama was naruurlijk.

5 augustus 2015 om 10:01

@busi En de Rotterdammers wisten vervolgens (na de uitschakeling tegen Dinamo Kiev) niet langs Kradnodar te komen en nipt de nummer 6 van Oekraine te verslaan omdat Manutelli in de laatste minuut een opwelling had.. Twente verliest van Qarabag over twee wedstrijden en zo zijn er vele voorbeelden meer waarin Nederlandse clubs in Europa zichzelf voor schut zetten. Praten we nog nieteens over CL-niveau.

Overigens heeft Ajax laten zien in de CL toch een paar prachtige potten neer kunnen te zetten. Tegen Barcelona, Milan, Manchester City, Dortmund en PSG werden punten gehaald de laatste 3 jaar. Afgelopen seizoen bleek Barcelona 2x te sterk, in het verleden Real Madrid ook (2x in beide jaargangen), maar verder zijn er weinig ploegen geweest die de Amsterdammers 'zomaar even' beide wedstrijden wisten te verschalken.

5 augustus 2015 om 10:11

@postman87 PSV speelde in het jaartal 2007/08 ook in de CL. En in 2008/09 ook.

5 augustus 2015 om 10:18

@postman87: PSV nam de laatste keer deel in 2008/2009, waar ze door de groepsfase kwamen en er tegen HSV uit gingen.
Ajax haalde in de laatste jaren weliswaar de groepsfase van de CL, maar mocht er vervolgens in de 2e ronde van de UEFA-cup uit, terwijl PSV de laatste jaren in ieder geval nog de achtste- en kwartfinales haalde van dat toernooi.
Dus wat heeft PSV in te halen ten opzichte van Ajax, behalve zelfoverschatting..?

5 augustus 2015 om 11:13

Heel leuk die uitspattingen tegen grote clubs, maar wat heeft het opgelevert? Verder dan een derde plek is Ajax niet gekomen? En telkens na die goeie potten in de CL kwamen ze in de EL terecht en vlogen ze eruit tegen de mindere goden van Europa. Misschien is EL inderdaad beter voor Ajax, maar dan had het hier nog wel kunnen winnen, dan was het iig direct geplaatst. Nu moet je weer een playoff spelen en kan hetzelfde gebeuren.

5 augustus 2015 om 11:28

@realww Dat bedoelde ik ook min of meer, maar staat inderdaad niet duidelijk beschreven. Nederlandse ploegen hebben er al jaren last van punten te verspelen tegen beduidend mindere ploegen. Wat ik daarnaast stelde is dat Ajax als enige Nederlandse ploeg zo af en toe nog tegen de grotere clubs op wist te boksen.

5 augustus 2015 om 11:28

@tukkertje91: Ajax heeft helemaal geen punten gepakt tegen Dortmund. In Dortmund werd het 1-0 en in Amsterdam werd Ajax met 1-4 vernederd.

Dat ze wel puntjes gepakt hebben in de thuiswedstrijden tegen Barca, Milan, PSG en Man City (laatste ook uit) heeft een hele andere reden: die ploegen nemen de groepsronde gewoon niet serieus en spelen maar op 25% van hun kunnen. Kijk maar eens goed hoe die ploegen presteren in de groepsronde en hoe ze presteren in de knock-out fase. Dat is een wereld van verschil. Tijdens de wedstrijden in de groepsfase spelen ze vaak maar een kwartiertje even een hoger tempo en dat is vaak genoeg om voldoende punten te sprokkelen om te overwinteren in de Champions League. Zo kunnen die ploegen hun krachten sparen voor de competitie, die ze veel belangrijker vinden dan de groepsronde van de CL.

5 augustus 2015 om 11:42

Klopt inderdaad wat je zegt van Dortmund, was een goeie pot destijds maar ze gingen op de fles (ik meende 1-1 maar zat fout). Echter had bijvoorbeeld Barca al bijzonder veel groepsduels niet meer verloren toen nota bene Serero de uitblinker was is die pot. En waarom zijn er dan niet ploegen met vergelijkbare kwaliteiten ten opzichte van Ajax die ook in deze regelmaat punten bij ze weg weten te sprokkelen? Als die ploegen zo goed zijn, waarom zetten ze dan niet nog een minuut of 10 extra aan om Ajax de kop in te drukken?

5 augustus 2015 om 11:43

PSV ging er in 2008 keihard uit. Volgens mij wonnen ze een potje en verloren ze de rest. De uitschakeling tegen HSV was in 2009/2010 in de europa league, en sindsdien hebben ze nooit meer in de cl gespeeld. De afgelopen 5 jaar heeft psv het regelmatig af laten weten in Europa, 2 keer in de groepsfase europa league uitgeschakeld, onder andere door nederlagen tegen het roemruchte Ludogerets, het wereldberoemde Chornomerets en subtopper in de topcompetitie van Zweden AIK Solna.

5 augustus 2015 om 11:47

Helemaal mee eens. Het speltype dat ze in de eredivisie spelen, kun je niet hanteren in Europa. Die switch van aanvallend voetbal naar behoudend spel, begrijpen ze klaarblijkelijk niet.

5 augustus 2015 om 12:56

@busi ja want de nummer 10 van italie is echt goed, ga toch weg

5 augustus 2015 om 13:08

Waren ze dat jaar 10e? Wat grappig dat ze dan nog voorronde CL speelden...

5 augustus 2015 om 10:19

Ajax had twee doelstellingen. Aanhaken bij de europese top en jeugd laten doorstromen. Ze zijn door geslagen met de jeugd te laten door stromen. Waardoor van de tweede doelstelling niks is geworden.








Ik verwacht paniek aankopen!!

5 augustus 2015 om 12:35

Schandalig? Volgens mij heeft ajax het voor Nederlandse begrippen nog helemaal niet zo slecht gedaan in de CL als je de tegenstanders ziet, Heb je de andere eredivisie ploegen in de EL gezien? Sorry hoor maar psv was al helemaal om te huilen en dat tegen vaak ploegen met een b team of totaal onbekende ploegen. Je gaat zien dat geen een Nederlandse ploeg iets in de CL te zoeken heeft, blijf maar dromen maar ook psv gaat er uit vliegen in de poule fase

5 augustus 2015 om 15:07

je weet niet waar je het over hebt. Ajax heeft vrijwel geen punten binnen gehaald. inderdaad schandalig . alles beter dan Ajax in Europa. wat een doffe ellende

Wat gaaf. Ze nemen eindelijk mijn woorden over Maar ik had meer verwacht dit seizoen. Met de ervaring van Gudelj op het middenveld had ik meer stootkracht verwacht. Helaas lukt het allemaal niet. Seizoen begint pas net dus lekker concentreren op de landstitel en dan volgend jaar lekker direct de CL in

5 augustus 2015 om 09:38

Nou mét Gudelj draaide het wel beter en was er meer drang naar voren en meer snelheid op het middenveld. Dat je uiteindelijk nog verliest is vanwege een stomme counter omdat je alles of niets speelt en De Boer vergat in te grijpen na de 2-2 om direct Heitinga te brengen voor Milik of liever Sanogo die er echt ham and eggs van kan..

5 augustus 2015 om 09:43

Ze verloren niet door een counter. De 3e tegengoal kwam uit een inworp van ajax op eigen helft. Gewoon 5x geblunderd en dan lig je eruit

5 augustus 2015 om 10:08

Maar ze speelden nog steeds 1 op 1 achterin, wat natuurlijk nooit had gemogen.

5 augustus 2015 om 10:40

Gudelj was dus wel gewoon zelf de hoofdschuldige aan de laatste goal. Stond verkeerd te dekken en greep vervolgens niet in.

Het is onbegrijpelijk dat de Boer in een wedstrijd als deze niet gewoon start met ervaren mannen als Heitinga en Schöne. Natuurlijk zijn dat geen topvoetballers en zijn ze misschien voetballend wel minder dan wat er nu in stond, maar ze weten wel wat er nodig is op dit podium.

5 augustus 2015 om 11:08

Minder? Dat vraag ik me dus af. In potentie zeker maar op het moment nog niet waargemaakt. Van talent en potentie kan je niet eten, dat kan je van rondes verder komen wel.... Na de uitwedstrijd kon iedereen toch zien dat je johnny keihqrd nodig hebt!!??

5 augustus 2015 om 11:11

@ganja
Vandaar dat ik ook 'misschien' zeg. Kennelijk oordeelt de Boer dat Heitinga voetballend op dit moment de mindere keuze is. Maar het is duidelijk dat ik het met je eens ben, ongeacht of de Boer daarin gelijk heeft, Ajax had hem gewoon nodig.

5 augustus 2015 om 12:43

@hoppa!

"greep vervolgens niet in."
Dat Gudelj verkeerd stond ben ik met je eens. Maar als hij die speller had neergehaald (en dan misshchien rood had gekregen), dan had je hier als eerste geroepen dat hij op Riedewald en Cilessen had moeten vertrouwen. Die gozer schoot hem prachtig binnen en dat een Cilissen aan de grond genageld blijft staan helpt dan ook niet.

Nogmaals, Gudelj stond verkeerd (en ook Riedewald bij die gozer die die bal doorkopte), daar zal niemand iets van zeggen lijkt me. Dat Gudelj die gozer niet neerhaald vind ik dan wel weer te begrijpen.

5 augustus 2015 om 09:44

Direct de CL in? Als de Nederlandse clubs zo doorgaan in Europa, mag de landskampioen ook niet meer meteen de CL in. Er moet gewoon gepresteerd worden! AZ doet het vaak wel goed in Europa. Ajax met wel de Europa League gaan halen, en dan de kwartfinale halen. FC Groningen, ja dat is hopen dat zij de groepsfase overleven. Met een beetje geluk kan PSV de groepsfase van de CL overleven.

5 augustus 2015 om 10:19

Voor de Nederlandse punten snap ik het. Maar na gisteren weer zo'n deceptie te hebben meegemaakt heb ik liever nu meteen een top affiche en meteen uit Europa. Al die wedstrijden tegen nietszeggende tegenstanders hoeft voor mij niet meer. Ben er wel klaar mee.. volledig richten op de competitie en zelfs daar zie ik het somber in

5 augustus 2015 om 11:31

Zegt al genoeg dat van de 32 plaatsen in het hoofdtoernooi er sowieso al 11 zijn voor de top-4 landen en dat dit kan oplopen tot maarliefst 17. De andere landen doen er voor de Uefa allang niet meer toe joh.

5 augustus 2015 om 09:50

En dan denken kampioen te worden, snap niet waar je dat op baseert?
Als je over twee wedstrijden niet 1 keer kan winnen van de Oostenrijkse nummer twee dan zul je ook niet snel kampioen worden.

5 augustus 2015 om 09:58

Ajax is 4x op rij kampioen geworden en toen ook overal vroegtijdig uitgeschakeld. Dus het feit dat jij op deze 2 wedstrijden baseert dat Ajax geen kampioen kan worden zegt wat meer over jou korte termijn visie denk ik. Een 11tal moet ook groeien in een seizoen. En met alle respect maar Rapid Wien is beter dan 90% van de Eredivisie dus dat komt vanzelf goed. Ook moest Ajax in 5 weken wedstrijdfit worden en dat bleek gewoon te vroeg. De eerste helft in Oostenrijk was wel van een flink niveau en daarmee win je 90% van de wedstrijden in de Eredivisie. Die overige 10% moet je pieken. Kijken of ze dat kunnen.

5 augustus 2015 om 10:35

Een wedstrijd win je niet over 45 minuten... Dus de eerste helft kan top zijn, maar de tweede helft dien je ook te presteren. Je moet he niveau kunnen vasthouden. Zowel fysiek als mentaal... Dat geldt tegen elke Eredivisieclub...

5 augustus 2015 om 11:14

@020jeroen020
Ik ben het met je eens hoor, je kunt er nu niets van zeggen. Toch hoor ik juist iedere Ajax-supporter zo'n beetje roepen dat Ajax een kampioenskandidaat is omdat de vaste kern is gebleven. Dat is in tegenspraak met je argument dat het team nog moet groeien.

Ik denk in ieder geval dat Rapid niet van een hoger niveau is dan Feyenoord, Vitesse, AZ, PSV en zelfs Twente. Ajax moet zich echt kapot schamen.

5 augustus 2015 om 11:14

Tekenend voor de arrogantie die ajax eigen is. Maar inmiddels vind ik het misselijkmakend misplaatst en frank invloeden van zelfdestructie vertonen. Ondenkbaar dat je zon elftal opsteld na de deceptie van vorige week....

5 augustus 2015 om 12:06

45 minuten kunnen ze wel goed voetballen. Dus kan Ajax goed voetballen. Als ze nu ook dmv wedstrijden spelen dit oprekken naar 90 minuten ben je toch klaar? 5 weken trainen om naar 100 te gaan is ook kort. Dus ik heb er wel vertrouwen in met deze selectie. Gelijk roepen dat Frank weg moet enz vind ik echt zo ontzettend overdreven. Die man heeft ons 4x kampioen gemaakt met beperkte voetballers. Frank moet lekker blijven. De A jeugd van Ajax is echt freaky goed. Zodra zij oud genoeg zijn om mee te doen met het eerste is Ajax pas echt weer aan de beurt. Precies zoals Cruijff dat zei 4 jaar geleden. Het proces duurt 10 tot 15 jaar om alles weer op orde te krijgen. Zo lang duurde het ook om alles af te bouwen namelijk. En Ajax had de wedstrijd wel kunnen winnen in 45 minuten als ze gewoon 5-0 voor staan. Dus het had wel gekund ;-)

5 augustus 2015 om 12:41

Ganjabroeder

Hou toch is op man met je arrogantie, Welke arrogantie heb jij in godsnaam gezien de afgelopen 2 wedstrijden? wat een kul verhaal, kom een keer met iets nieuws, wordt een beetje kinderachtig..

5 augustus 2015 om 16:37

Rapid Wien hoog niveau??? vorige week dacht ik dat Ajax tegen hercules voetbalde (alle respect voor heracles) . Nee Rapid Wien heeft alleen een snelle aanval maar voor de rest zeer matig team.

Ik hoop dat F. de Boer een mooie aanbieding krijgt want die krijgt dit team duidelijk niet aan het voetballen.. Denk dat een nieuwe coach goed zal zijn voor Ajax.. Zullen wel mensen komen met het feit dat Ajax 4x kampioen is geworden maar het voetbal is al een paar jaar niet al te best..

5 augustus 2015 om 09:39

Frank had allang weg moeten wezen. Newcastle was op zich een prima opstap geweest maar hij gokt op meer alleen als hij dit jaar geen kampioen word of geen el haalt gaan clubs nu toch twijfelen

5 augustus 2015 om 09:41

Mag blij zijn dat hij bij ajax zit , niemand die de boer wil anders was hij al lang weg geweest , HELAAS.

5 augustus 2015 om 10:00

Je grijpt 1 jaar naast de landstitel en meteen 'had hij al lang weg moeten zijn'? What the fuck man, misschien ligt het gewoon aan het material? Misschien stelt Ajax Europees gewoon vrij weinig voor en willen de fans dat niet accepteren? Ajax is simpelweg niet goed genoeg om op dat podium wat voor te stellen.

En dan nog, ben jij elke dag op de training? Denk je dat Heitinga kwalitatief zo verschrikkelijk veel beter is dan Veltman? Deze jonkies zijn misschien gewoon het beste dat Ajax te bieden heeft. Daar kan De Boer verder toch vrij weinig aan doen

5 augustus 2015 om 10:18

De Boer kan een of meerdere spelers eisen bij Overdwars , deze spelers halen of ik vertrek . Wat moet je met een Gudelje en Heitinga als je ze op de bank zet , en eerst te roepen wij missen ervaring en body , nu heb je beide maar je gebruikt het niet , maar wel een Fischer die nog maar EEN wedstrijd heeft gespeeld in de voorbereiding en een El Ghasi die nog geen boom voorbijkomt
. De Boer is gewoon een te slappe trainer .

5 augustus 2015 om 10:32

Dat is gelul. Je wordt niet 4x kampioen op rij met een slappe trainer. Daarbij is De Boer verantwoordelijk om zijn spelers neer te zetten en op te leiden (klopt), maar hij is niet verantwoordelijk voor het inkoopbeleid. Dat is Overmars. De Boer kan vragen om spelers, maar is niet in de positie om het te eisen. Dan krijg je weer Jol achtige praktijken...

Verder stel je gemakkelijk dat je Heitinga en Gudelje op had moeten stellen, maar die zijn dan kwalitatief een stuk minder. Van Heitinga heb ik sowieso nog niks gezien (dus ga er vanuit dat Veltman op dit moment gewoon beter is, anders is er geen reden om hem niet op te stellen) en Gudelje was nou ook niet echt veel beter dan Bazoer... Dit was misschien simpelweg het kwalitatief sterkste dat Ajax te bieden heeft.

Je hebt Emanuelsson nog op je trainingsveld rondlopen. Misschien dat hij wat toe kan voegen. Maar verder durf ik niet te zeggen dat het met (oudere, en misschien kwalitatief mindere) andere spelers beter was gegaan. Ajax is gewoon niet zo goed als de fans dachten. En misschien is Ajax Europees gewoon, net als de rest van Nederland, niet zo goed.

5 augustus 2015 om 10:44

De Boer is verantwoordelijk voor de opstelling, niet voor het aankoopbeleid. Dat ben ik volledig met je eens. Maar de Boer is wel degene die moet signaleren dat hetgeen hij in zijn selectie heeft niet goed genoeg is om van Europese middenmoters te winnen. En dat signaal moet hij doorgeven aan Overmars en vervolgens moet hij er voor zorgen dat de spelers die gehaald worden ook iets toevoegen. Dat is ook de Boer zijn taak.

Of denk je dat Overmars maar gewoon wat koopt zonder de Boer te raadplegen?

5 augustus 2015 om 11:19

Dit is toch echt lachwekkend!? Nu is overmars weer de dader met zn aankoopbeleid en dit gaat allemaal boven frank zn pet? Reken maar dat frank 50% zeggenschap heeft over wie er moeten komen..

5 augustus 2015 om 11:29

Natuurlijk is frank net zo schuldig man. Hij kan heus wel zijn bek open trekken wanneer hem opnieuw een broekkie wordt voorgeschoteld. In plaats daarvan is hij tevreden. Waar blijft de serieuze concurrent van Anwar? Ik zie hem niet. Anwar blijkbaar ook niet en speelt echt als een doorweekte krant. Geen idee of de ramadan de reden is dat hij puur voor eigen succes gaat. Alsof hij alla depay nu puur wilt scoren. Ook niemand in de selectie die gewoon durft te zeggen dat er te weinig kwaliteit is om Europees wat te presteren. Iedereen geilt maar op mekaar. Jammer. Geen 1 Ajax speler gehoord die gewoon heeft gezegd dat ze te weinig kwaliteit hebben om Europees iets serieus neer te zetten.

5 augustus 2015 om 12:03

Dat niemand El Ghazi op zijn flikker geeft, snap ik ook niks van. Het toppunt was gisteren in de tweede helft: Sanogo, Milik en Klaassen stonden in de zestien en Gudelj kwam nog aanlopen. Toen ging El Ghazi vanaf de zijlijn 3 man proberen uit te spelen, sneed naar binnen de drukte in en vuurde toen maar onder druk van buiten de zestien. Zelfs Robben had die bal voorgegeven, maar niemand bij Ajax vond het erg.
Hij geeft al nauwelijks voorzetten en als hij ze al geeft, is het omdat het niet anders kan en vliegen ze over de achterlijn (of zijlijn). Daarbij trekt hij bij elke halve mogelijkheid waar hij de bal niet heeft al naar Milik toe om het zo bog onmogelijker te maken voor een uitgespeelde kans.

5 augustus 2015 om 12:43

Als die twee minder zijn waarom koop je ze dan , geef dan geld uit aan Betere spelers maar ook dat doen ze niet . en dat ze 4 x kampioen zijn geworden ligt echt aan de tegenstanders die het lieten afweten de afgelopen 2 jaar en met Urby erbij win je ook geen wedstrijden hoor , twee goede centrale verdedigers is genoeg en niet Riedewalt en Veltman .

5 augustus 2015 om 14:07

Ben het helemaal met Westend eens. De meesten hier willen gewoon koppen zien rollen om hun woede kwijt te kunnen. Daarmee los je niets op.

Feit is dat er een ervaren controlerende middenvelder nodig is, en een vleugelspeler van hoge kwaliteit. Met ervaren bedoel ik niet iemand die aan het afbouwen is maar een speler tussen de 26 en 30 jaar.

5 augustus 2015 om 09:47

@cytral,

Je hebt helemaal gelijk. Frank zit veelte lang bij Ajax. Het wordt tijd voor een nieuwe geest, een ander systeem misschien.

Even tussendoor, Aron Johansson leek mij eigenlijk ook wel wat voor Ajax. Milik is een prima spits, die veel kan scoren, maar past niet helemaal in het voetballend systeem van Ajax. Johansson past wel prima in dat systeem van Ajax.

5 augustus 2015 om 10:04

@psvchelseaboy

Milik is in mijn ogen wel de perfecte spits voor Ajax. El Ghazi geeft die voorzetten wel maar met Fischer op links komen er geen voorzetten omdat hij alleen maar naar binnen gaat en voor eigen succes gaat.

5 augustus 2015 om 10:21

Helemaal mee eens!! Dat was de fout van deze wedstrijd. Hij had met dezelfde 11 moeten beginnen. Sinkgraven kan een voorzet geven met links! Goal komt ook 2x voor uit voorzetten. De eerste helemaal duidelijk door voorzet van linkspoot Dijks vanaf links!

5 augustus 2015 om 10:44

Dan is het toch helemaal niet erg om een rechtspoot op links te hebben? Ze hebben tenslotte Dijks die kan voorzetten en El Ghazi kan dat aan de andere kant (hoewel hij zeer ongelukkig speelde). Daarnaast haal je creativiteit uit het middenveld als je Sinkgraven daar wegplukt.

5 augustus 2015 om 10:46

De Boer probeert met een opkomende Dijks en een knijpende Fischer het systeem van PSV met Depay en Willems te kopiëren. Helaas is Dijks een factor 10 minder dan Willems en Fischer een factor 20 minder dan Depay.

Dan lukt het misschien een keer, maar per saldo schiet je er niets mee op als je een spits hebt die alleen maar kan afmaken en niet helpt om Fischer beter te laten spelen, zoals een de Jong dat PSV wel deed met Depay.

5 augustus 2015 om 11:01

Dijks deed het prima. Fischer bakt er gewoon geen pepernoot van. Die moet echt een psychiater opzoeken.

5 augustus 2015 om 11:06

"el Ghazi geeft die voorzetten wel"

Neem me niet kwalijk, maar als El Ghazi ergens aan moet werken dan is het dat wel.
De wedstrijden die ik dit seizoen van Ajax gezien heb, was Dijks de man van de voorzetten.

5 augustus 2015 om 11:43

@larseloetsie

sorry, maar jij zit er effe helemaal langs......el Ghazi geeft geen voorzetten, nul komma nul. Jij hebt niet gekeken gister dat is wel duidelijk

5 augustus 2015 om 11:51

Milik is een klasse beter dan die overschatte spits. Iedere puike voorzet op milik zijn linker is tot dusver raak. Aan hem ligt het niet. Hij krijgt te weinig bruikbare ballen. Enig nadeel van milik is dat hij kansloos is omtrent het uitvechten van duels vs sterke verdedigers.

5 augustus 2015 om 12:15

@pukkiedukkie

Nou ja ik heb ook gewoon gekeken en ik heb gezien dat el Ghazi echt wel voorzetten geeft, in ieder geval veel meer dan Fischer. Het probleem is alleen dat de voorzetten van el Ghazi 9 van de 10 keer niet aankomen omdat die ballen er met 100 kilometer p/u overheen vliegen. Dijks en Sinkgraven (op de linksbuiten) zijn de enige die goede voorzetten geven.

5 augustus 2015 om 12:18

@ Adviseur

Toch vind ik Sinkgraven op de linksbuiten veel beter dan op het middenveld. Vooral omdat Milik dan veel beter tot zijn recht komt. Milik is een topspits en de buitenspelers die moeten in dienst van hem spelen, en met Sinkgraven op links werkt dat gewoon veel beter. Fischer is heel egocentrisch en die gaat alleen maar voor eigen succes.

Nu ik er zo over nadenk kan je misschien ook beter Schone op rechtsbuiten zetten omdat hij gewoon een goede voorzet heeft plus een vechtersmentaliteit, iets wat bijna geen een speler van Ajax heeft.

5 augustus 2015 om 10:03

Mee eens, de samenwerking de Boer en Ajax is gewoon op. Ik heb ook het idee dat hij ze niet meer kan aansturen op de manier zoals hij dat wilt. Je zou denken dat het vooral verdedigend goed in elkaar zou zitten aangezien de Boer ook een verdediger was, maar dat is nu de zwakste linie van Ajax.

5 augustus 2015 om 10:52

'Niet meer'. Of hij heeft het nooit gekund of ze zijn gewoon ontiegelijk wisselvallig. Dat de chemie 'verdwenen' is, is bullshit. Na een ontleding van het eerste elftal is dat vrij makkelijk aan te tonen. Cillessen (derde seizoen als eerste keeper), Tete (staat net in de basis), Veltman (derde seizoen, presteerde nooit op een constant niveau), Riedewald (staat net in de basis), Dijks (gekocht, was ergens daarvoor één jaar selectiespeler), Bazoer (sinds dit kalenderjaar basis), Sinkgraven (gekocht in januari), Klaassen (derde seizoen), El Ghazi (tweede seizoen), Milik (tweede seizoen), Fischer (derde seizoen als je zijn blessurejaar wegstreept). De ervaren mannen zijn dus aan hun derde seizoen in hun huidige status bezig en die presteren niet aantoonbaar minder dan voorheen. Dat de chemie op is omdat hij te lang voor de groep heeft gestaan, is simpelweg onzin. Daarnaast denk ik niet dat een andere trainer het met dit materiaal veel beter had gedaan.

5 augustus 2015 om 14:15

De verdediging en het middenveld zitten wel goed in elkaar, maar omdat de aanval faalt gaan die andere linies iets extra's proberen te doen waardoor hun kerntaken slechter uitgevoerd worden.

De aanval faalt omdat De Boer de illusie heeft dat je de verdediging van de tegenstander kapot kan spelen zoals het wel lukt om de aanval en het middenveld van de tegenstander kapot te spelen. Misschien dat Bergkamp daaraan kan bijdragen, maar ik krijg de indruk dat hij zijn kennis niet goed kan delen met de groep. Hij speelde meer op gevoel en weet dat niet in woorden om te zetten. Een psycholoog (met een beetje verstand van voetbal) zou enorme stappen kunnen zetten denk ik.

Ben het trouwens wel eens met Adviseur hier boven.

En van dat laatste wat het NRC zegt, moeten we af. De Europa League te min vinden, daar is Nederland te erg voor afgezakt. De enige Nederlandse club die er naar mijn mening structureel het maximale uit haalt, is AZ. PSV heeft het bijvoorbeeld enkele jaren compleet laten schieten tegen schandalige tegenstanders. En dat gaan we bijna merken, aangezien er geen ploeg meer direct naar de CL zal gaan.

5 augustus 2015 om 09:43

Laten we ons juist richten op de EL. Daar punten pakken en onze plaats waar we nu staan proberen te behouden

5 augustus 2015 om 09:53

Als er iemand te weinig punten heeft gehaald de laatste jaren binnen Europa is het Ajax. Niet 1 keer kunnen overwinteren is natuurlijk erg slecht.

5 augustus 2015 om 10:13

@gameon77
Hoezo heeft Ajax niet overwinterd de laatste jaren? Als je niet weet waar je over schrijft, schrijf dan niks!

5 augustus 2015 om 10:23

Ze hebben elk jaar ovewinterd.... dus wat praat je voor onzin...

5 augustus 2015 om 10:49

Hij bedoelt natuurlijk in de CL.

In het jaar 2011/12 stond Ajax er prima voor. Ajax stond tweede met 3 punten voorsprong op Lyon en het doelsaldo van Ajax was veel beter. Ajax verloor zelf met 0-3 van Real Madrid. Geen schande. Alleen Lyon won met 7-1 van Dinamo Zagreb. Ajax had een doelsaldo van 0 en Lyon had een doelsaldo van plus 2. De wedstrijd tussen Lyon en Zagreb blijft natuurlijk nog altijd verdacht.

In het jaartal 2012/13 zat Ajax in de poule des doods met Man City, Real Madrid en Borussia Dortmund als tegenstanders. Een 3e plek was een prima prestatie.

Ajax had weer een moeilijke poule in het jaar 2013/14. Barcelona was natuurlijk niet te kloppen. Ajax heeft Celtic twee keer prima geklopt. 2 keer gelijk tegen AC Milan is ook goed. Dan is het jammer dat je achter 1 puntje van Milan eindigt.

In het jaartal 2014/15 zat Ajax weer in hele moeilijke poule. FC Barcelona en PSG kan Ajax gewoon niet verslaan. Met 5 punten derde worden is een normale prestatie voor Ajax.

Het was meer de Europa League waar Ajax het liet liggen.

2011/12: Uitgeschakeld door Man Utd. Geen schande. Thuis 0-2 verliezen, maar toch op Old Trafford met 1-2 winnen. Ajax werd al uitgeschakeld bij de laatste 32.

2012/13: Weer werd Ajax uitgeschakeld in de 2e ronde bij de laatste 32. Dit keer niet door een grootmacht als Manchster United, nee Ajax werd uitgeschakeld door Steaua Boekarest. Thuis won Ajax met 2-0, maar uit verloor Ajax met 2-0. Na penalties won Steaua met 4-2. Dit had niet hoeven gebeuren.

2013/14: Weer moet Ajax het afleggen in de 2e ronde bij de laatste 32. Dit keer is Red Bull Salzburg te sterk. In de Arena is Salzburg al met 3-0 te sterk en in Salzburg verliest Ajax met 3-1. Dit is echt slecht. Ajax kon niet tegen de hoge druk van Salzburg.

2014/15: Uitgeschakeld in de achtste finales door Dnjepr. De wedstrijd in Oekraine werd met 1-0 verloren. In de Arena stond het na 90 minuten 1-0 voor Ajax, maar in de verlenging maakte Dnjepr 1-1 en had Dnjepr de o zo belangrijke uitdoelpunt. Ajax moest 2 keer scoren, maar wist maar 1 keer het net te vinden.

PSV doet het niet veel beter.
2011/12: Achste finales. Uitgeschakeld door Valencia.
2012/13: Niet door de groepsfase heen.
2013/14: Niet door de groepsfase heen.
2014/15: 2e ronde. Uitgeschakeld door Zenit.

AZ is de best presterende club in Europa:
2011/12: Kwartfinale. Uitgeschakeld door Valencia.
2012/13: Niet gekwalificeerd.
2013/14: Kwartfinale. Uitgeschakeld door Benfica.
2014/15: Niet gekwalificeerd.

Edit: Spelling

5 augustus 2015 om 11:11

Ajax heeft meer punten behaald de laatste 5 jaar dan Psv.. dus nee aan Ajax ligt het niet ..
Ajax, az en psv zijn de ploegen die wel steeds de punten pakken voor Nederland.. de overige Nederlandse clubs laten steeds de punten liggen

5 augustus 2015 om 11:26

Ajax heeft celtic 2x prima geklopt? Ze verloren in glasgow en wonnen maar 1-0 thuis

5 augustus 2015 om 11:39

@limboroy: tel daar eens de punten af die Ajax puur en alleen kreeg dankzij de landstitel. Als je namelijk je plaatst voor de groepsfase van de CL (zoals dat gebeurd door de landstitel tot nu toe), dan krijg je al 4 hele punten. Ajax heeft daardoor in de afgelopen 4 jaar dus al 16 punten kado gekregen.

Tel je die punten eraf en ga je dus alleen op de voetbalresultaten uit, dan staat Ajax gewoon onder PSV en AZ.

5 augustus 2015 om 13:08

Maar psv en az konden de punten halen tegen zwakkere tegenstanders. Sterker nog ze waren vaak groepshoofd. Om dan zo weinig punten te halen is echt dramatisch! Ludogorets , aik , chronomorets etc etc

Nou maar hopen dat ajax wat punten pakt in de Europa league.
Nederland moet weer eens wat stijgen op de ranglijsten want anders moet de kampioen dadelijk nog voorrondes spelen.

5 augustus 2015 om 11:26

Moeten we echt niet willen!
Hopen dat PSV de eer hoog kan houden :D

5 augustus 2015 om 11:44

PSV heeft sowieso zonder te spelen al 4 punten behaald voor Nederland. (de bonus die je krijgt doordat je in de groepsfase van de CL uit gaat komen).

5 augustus 2015 om 11:46

Misschien gaan de top clubs van Nederland dan is in zien dat EL gewoon het niveau is van Nederland. En gewoon de EL serieus nemen. AZ is de enige club die dat de laatste jaren het goed doet in Europa.

Dat ze zijn uitgeschakeld vind ik nog niet eens zo erg. Dat kan gebeuren. Ik vind echter dat het Ajax van nu niet eens meer de ambitie uitstraald mee te willen doen in de CL. Dat vind ik veel erger.

Hoe kun je in hemelsnaam een jeugdelftal opstellen en verwachten dat je doorgaat. Op dit moment heeft Ajax nog een bepaalde aantrekkingskracht op spelers. Als ze zo doorgaan zal dat ook snel afgelopen zijn. En wat dat??? De Cruijff revolutie heeft jammerlijk gefaald. Natuurlijk moet je inzetten op eigen jeugd maar er moeten ook ervaren spelers rondlopen. Iedere normale voetbalkenner ziet dat. Behalve de beleidsbepalers bij Ajax. Ben benieuwd hoe dit verder gaat wat zo kan het toch niet langer?

5 augustus 2015 om 10:27

Ze zijn te ver doorgeslagen in eigen jeugd. De voorgaande jaren waren de talenten goed genoeg en werkte dat, maar als de talenten niet goed genoeg zijn moet je spelers kopen. Als je dat niet doet is dit het resultaat

5 augustus 2015 om 11:08

Overmars en de Boer die falen persoonlijk. Niet de Cruijff revolutie. Jonk klaagt terecht steen en been want er worden aankopen gedaan die de selectie niet of heel weinig direct versterken en dat was de afspraak niet. Jonk wilt echt geen elftal met alleen maar 18 jarigen hoor. Die wilt alleen dat als er een speler voor het 1e wordt aangekocht dat die een duidelijke directe meerwaarde heeft.

Als ze nou ook nog de Europa League missen is het voor mij wel klaar met de Boer.
Mooi dat hij 4 keer op rij kampioen is geworden, maar het laatste anderhalf jaar is niet om aan te gluren. Tijd voor een frisse wind.

5 augustus 2015 om 09:45

Als de Boer vertrekt mag Overmars wat mij betreft met hem mee gaan. De Boer hanteert een speelwijze die niet het optimaal is voor een club als Ajax maar Overmars zorgt er voor dat er ook geen spelers gehaald worden die iets toevoegen in dat systeem.

Europa league te min ???

Zelfs daar hebben we niks te zoeken....hooguit tot de 2e ronde misschien.

Ploegen zat die veels te sterk zijn voor de nederlandse clubs.

5 augustus 2015 om 09:39

Inderdaad..... Maar dat heeft niets meer te maken met begrotingen.. Dat is puur wanbeleid van de beleidsbepalers van de nederlandse clubs.

5 augustus 2015 om 10:10

Misschien is de Nederlandse competitie (en daarmee Ajax) zo oninteressant geworden, dat het budget niet eens meer uitmaakt. Grote, kwalitatief sterke, spelers willen misschien helemaal niet meer,

En wat budget betreft, zie ik dat ze in de staart van Engeland ook al 10 mil per speler betalen. Dus zelfs al is de begroting hier groot, het groeit elders (door oa tv inkomsten) veel harder.

5 augustus 2015 om 10:52

Ik denk dat PSV laat zien dat je verhaal niet perse door hoeft te zetten. Met de komst van de Jong, Guardado en het feit dat een speler als Moreno serieus overweegt om naar PSV te komen, is de weg naar de Europese subtop echt nog niet afgesloten. Spelers als Depay en Wijnaldum die een jaar langer zijn gebleven, iets wat eerder ook bij Ajax al gebeurde met Eriksen.

En ook de komst van een Pereiro, het feit dat een Pröpper in Nederland blijft. Er zijn wel lichtpuntjes, maar clubs moeten proberen om een balans te vinden in hun selectie tussen jeugdig talent( buitenlands en Nederlands) en ervaren spelers die lijnen kunnen uitzetten. Ik denk dat PSV daar op dit moment het verst mee is. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze de beste spelers hebben of weer fluitend kampioen worden, maar er zit wel een gedachte achter die minder naïef is dan het beleid bij Ajax.

5 augustus 2015 om 11:25

Eens, maar dan moet er wel gestopt worden met het naieve alsmaar aanvallend en vooruit te spelen. Leuk in de competitie maar in Europa mag je best eens uit een ander vaatje tappen..

5 augustus 2015 om 11:50

De Oekraïnse competitie is gewoonweg interessanter voor een speler dan de Nederlandse. De ploegen daar zijn gemiddeld sterker dan in Nederland.

Dat komt ook wel doordat in Nederland zo'n beetje al het geld zit bij PSV en met name Ajax. Ook doordat die bij elk nieuw TV contract een grotere graai uit de pot nemen en daardoor de andere ploegen steeds armer maken en die moeten dus steeds bezuinigen op hun selectie. En wat doet Ajax vervolgens met dat extra gegraaide geld? Op de bank zetten om het daar stof te laten vergaren. Dat is de facto geld dat door Ajax uit het Nederlandse voetbal onttrokken wordt.

Ajax moet ook eens inzien dat willen ze zelf interessanter worden voor spelers, dat ze er dan ook voor moeten zorgen dat de overige ploegen in de Eredivisie een aardig niveau moet kunnen hebben. Dat bereik je dus niet door steeds meer geld weg te nemen bij hun.

Helaas heeft geen 1 team in NL meer iets te zoeken in Europa. Ook al hebben wij goed ingekocht en met wellicht de komst van Moreno zal de defensie compleet zijn, maar met Arias Bruma/Isimat Moreno Poulsen worden ook wij hoogstwaarschijnlijk afgemaakt in de CL. Ik hoop natuurlijk dat we het tegendeel kunnen bewijzen maar ga er niet vanuit.
Over een paar jaar zullen alle winnaars van de eredivisie helaas play offs moeten spelen voor de CL als dit zo doorgaat.
Want als de Oostenrijkse competitie al beter is dan de eredivisie zie ik het somber in.

Ajax speelde prima voetbal maar zo verdedigen levert uiteindelijk niets op.
Heitinga voor Veltman en het gaat lopen als een trein.
Zo groot is het probleem niet

5 augustus 2015 om 11:49

Prima voetbal? Ik heb werkelijk geen dreiging gezien, uitgespeelde kansen. Als jij dit prima vind dan is de standaard wel heel erg gezakt.

5 augustus 2015 om 11:53

Prima voetbal? Ben je de competitie van FC Bal Op Het Dak 35 gewend ofzo? Het voetbal van Ajax was niet om aan te gluren. Het was inspiratieloos, saai, zonder echte aanvalsdrang (pas in de 2e helft toen ze al 0-2 achter stonden kwam dat een beetje) en er werd gewoonweg niet verdedigt.

Deze opmerking slaat de spijker op zijn kop ''een jong elftal is volgens hem leuk, maar voldoet niet aan de wetten van het Europese voetbal'' Dit roep ik al jaren en dat is gewoon volstrekt logisch.

Zo zie je maar weer hoe heilig Cruyff wordt verklaart in Amsterdam. De mening van 1 man kan heel die club op zijn kop zetten en iedereen gaat er nog in geloven ook nog.

Ik durf te stellen dat Ajax op dit moment sportief nog verder weg is toen dat Cruyff er de schop heen heeft gehaald. Die 4 kampioenschappen die deels komen door het afweten van de concurrentie verbloemen het geheel maar Ajax heeft de afgelopen 5 jaar zelden goed voetbal laten zien.

5 augustus 2015 om 09:57

In mijn mening is het probleem meer Cruijff dan iemand anders. Ik weet dat ik nu in de kerk vloek, maar was het juist niet Cruijff zelf die dit soort teams wil zien? De Boer en Overmars worden nu door de fans op het kruis genageld, gedeeltelijk terecht, maar hoe je het went of keert, Cruijff is de persoon die nog steeds aan de touwtjes trekt. Hij wil geen verantwoordelijk nemen, zet zijn mensen in de RVC en is de goeroe achter dit A1 voetbal van Ajax. Ik denk dat Overmars, de Boer, en Bergkamp het heel goed zien, maar Cruijff saboteert de boel van uit Spanje. De Boer heeft deze week gefaald, maar wie wil het team niet versterken? Precies, Johan.

5 augustus 2015 om 10:09

De Boer heeft ook een flinke vinger in de pap want de manier waarop Ajax speelt is ook niet effectief.

Gister spelen ze met 3 verdedigers en ze krijgen 3 goals tegen, daarnaast proberen ze alles voetballend op te lossen waar ze helemaal niet genoeg kwaliteit en ervaring voor hebben dat kan je ook volledig aan hem wijten.

Daarnaast is Overmars technisch directeur en verantwoordelijk voor o.a. aankopen die 9 van de 10 mislukken of niet eens gebruikt worden dus ik vind hem ook ondermaats presteren.

5 augustus 2015 om 10:29

Natuurlijk is de Boer net zo schuldig, alleen is het vloeken in de kerk als je aankomt met een idee om in Europa iets meer te verdedigen. En dat komt door Cruijff en z'n naïeve opvattingen over het hedendaagse voetbal.

Net als met Oranje is het niet meer mogelijk om met 'mooi en attractief' aanvallend voetbal succes te behalen. Ja, in de eredivisie, maar niet buiten onze grenzen. Juist in Eindhoven snappen ze dat en daarom kan ik me steeds minder druk maken over jullie speelstijl. Tenslotte gaat het in voetbal over winnen, niet over hoe 'mooi je hebt gespeeld'. Dit is nou precies waar Cruijff de boot ingaat.

Helaas heeft de Boer ook als trainer geen stappen vooruit gemaakt. Het voetbal werd met het jaar slechter. In Wenen zagen we bij vlagen even weer het aanvallende oude Ajax, maar wanneer je met een versterkt A1 team speelt zal je in Europa de deksel op je neus krijgen. Sterker nog, als Sinkgraven goed was waarom haal je hem dan weg op links en laat je Fischer spelen? Juist de verdediging moest versterkt worden!?! De aanval kende hele mooie minuten in Oostenrijk.
Dus in plaats van het team sterker te maken verzwakt de trainer het elftal. Het resultaat? dat zagen we gisteren...

Maar buiten deze twee wedstrijden is er veel meer aan de hand. Ik denk echt dat Ajax hun filosofie moet gaan veranderen, maar vrede in de wereld komt ook niet dagelijks dichterbij

5 augustus 2015 om 10:40

Dat Panerai zich niet verdiept in de Cruijff filosofie kan ik hem als PSV-er nog niet kwalijk nemen. Dat jij werkelijk geen snars wil begrijpen van de ontwikkeling die ze in hebben gezet is als Ajax fan wel een beetje kwalijk.

De hoofdpunten van Cruijff waren oa de kwaliteit van de opleiding (flink) omhoog brengen en Ajax weer des Ajax laten voetballen met verzorgd en aanvallend voetbal. Hij heeft nooit en te nimmer beweerd dat Ajax voortaan met jeugdelftallen moet gaan spelen. Dat hij het elftal niet zou willen versterken is ook je reinste onzin. Cruijff en ook Jonk zijn er alleen op tegen om spelers aan te trekken die geld kosten en alsnog niets toe voegen. Bovendien zijn de Boer en Bergkamp als technische staf verantwoordelijkheid voor de opstelling en hebben Cruijff en Overmars daar geen invloed op. De Boer heeft er voor gekozen om de jonkies het vertrouwen te geven ipv de routiniers. Als je dus iemand verantwoordelijk wil houden is het de Boer. Kritiek op Cruijff of wie dan ook is prima. Maar laat het dan in godsnaam ergens op slaan.

@ Panerai Cruijff wordt heilig verklaard om hetgeen wat hij bereikt heeft voor en met Ajax in het verleden. Dat zijn filosofie (aan je posts is niet echt te zien dat je weet waar die voorstaat) wellicht niet gaat werken zou uiteindelijk kunnen. Ik geloof er wel in, een ander niet. Maar nu al conclusies verbinden over het mislukken van deze lange termijn filosofie terwijl het technisch hart pas vanaf 2012 compleet is mijn inziens eerder een poging tot lekker stoken dan wat anders. Bij supporters die leven bij de waan van de dag werkt dat overigens uitstekend.
Er is vooraf aangegeven dat het pas reëel zou zijn om binnen 5 jaar resultaat te zien van de ommezwaai en investeringen in de opleiding. Na 3 jaar al te concluderen dat het mislukt is zou zeer voorbarig zijn.

De Cruijff revolutie is een plan om Ajax op de lange termijn concurrerend te maken. De korte termijn resultaten staan daar los van en zijn eerder op te hangen aan het werk van de technische staf. Zowel de 4 titels als het falen van het afgelopen jaar inclusief gisteren.

5 augustus 2015 om 10:51

Polop, er zitten heus goede dingen in Cruijff's filosofie, maar ik loop niet blindelings achter hem aan. Het is niet reëel wat de legende wil. Ajax (en elke andere Nederlandse club) gaat geen rol van betekenis meer spelen in Europa. Denk je nou echt dat jeugdspelers langer bij Ajax gaan blijven als je in de middenmoot van Engeland tig malen meer kan verdienen? Na een half jaartje goed spel zijn we weg.

In mijn mening wil Cruijff wel dat Ajax geen spelers meer koopt mits ze jonge jongens zijn. Hij wil wel een eerste zien met alleen maar zelf opgeleide spelers. Dat is wat ik destijds heb begrepen, maar als jij anders beweerd mag dat.

5 augustus 2015 om 11:13

Popop ik kan me iets anders herinneren.

Goed als het waar is wat je zegt dan gaat er toch behoorlijk iets mis in zijn visie.

Bijvoorbeeld:''cruijff en ook Jonk zijn er alleen op tegen om spelers aan te trekken die geld kosten en alsnog niets toe voegen'

Volgens mij is dat precies wat er met ongeveer alle aankopen is gebeurd die zijn binnengehaald sinds Cruyff daar aan het 'roer' staat want ze hebben op een kleine uitzondering na helemaal niks toegevoegd.

Daarnaast zeg je dat je over '5 jaar' pas resultaat gaat zien. Nogmaals Ajax is dit seizoen nog vele malen slechter dan 5 jaar geleden en de afgelopen 3 seizoenen gaat het alleen maar bergafwaarts op sportief gebied dus ik vind jou een enorme optimist als je werkelijk denk dat als Ajax door gaat met de huidige gang van zaken er over pakweg 2 a 3 jaar beter voor staat.

Er moet echt wat veranderen wil Ajax dit bewerkstelligen. De mogelijkheden zijn er zeker, maar dan moeten ze om te beginnen eens allemaal op een lijn zitten binnen de club want dat is volgens mij al niet het geval. Daarnaast is het lachwekkend te noemen dat Cruyff vanaf Barcelona het hele zooitje kan aansturen en zich er zelf nauwelijks mee bemoeid maar daar dan weer andere mensen voor aanstelt.

Goed we zullen het zien maar ik heb er totaal geen vertrouwen in dat die filisofie waar jij het over hebt zijn vruchten gaat afwerpen. In iedergeval niet op de manier hoe het nu gaat.

En ik vind het oprecht jammer want Ajax is als grootste en rijkste club van het land naar mijn mening verplicht om het Nederlands voetbal op sleeptouw te nemen en een zo goed mogelijk team op de mat te zetten. En je kan zeggen wat je wilt maar Ajax doet verre van hun best om een geweldige selectie op de mat te zetten met al die matige 2e rangsaankopen en het zeer risicovolle beleid om de jeugd zo voor de leeuwen te gooien.

5 augustus 2015 om 11:15

Het probleem is Cruijff helemaal niet. Het is juist Overmars en de Boer. De afspraak was dat als je een aankoop doet dat dat een directe versterking moet zijn en geen eigen jeugd in de weg zou lopen. Als je allemaal aankopen doet die dan op de bank belanden en niet veel beter zijn dan jeugdspelers dan houd je je gewoon niet aan die afspraken. Dat is ook waarom Jonk nogal pissig is. Die is niet pissig omdat hij graag zou zien dat Ajax 1 uit 18 jarige jochies zou bestaan maar juist doordat er middelmaat wordt ingeslagen. Daarnaast stapelt de Boer ook fout op fout en heeft het laffe manier van coachen van Bert van Marwijk teveel afgegeven op de Boer.

De revolutie is namelijk niet dat je persé de Boer en Overmars erbij moet houden hoor. Die is nog steeds gewoon proberen jeugd zo goed mogelijk op te leiden en als er een speler nodig is kijken of die in de jeugd rondloopt en zo niet moet je een goede aankoop doen.

5 augustus 2015 om 12:15

@ 007 Cruijff heeft nergens beweerd dat Ajax alleen maar jonge gasten mag kopen. Ik weet ook niet waar je dat begrepen zou moeten hebben. De hoofdpijler van het Cruijff beleid is dat de jeugdopleiding flink verbeterd wordt zodat de talenten waar Ajax nu mee speelt structureel van een hoger niveau zijn. Volgens mij kan dat op geen enkele manier fout zijn.

@ Panerai Volgens mij zijn de recente strubbelingen binnen Ajax juist het gevolg dat er nog steeds te veel spelers gehaald worden die niets toe voegen.
Dat je de werkwijze van Cruijff belachelijk vind kan ik nog steeds niet volgen. Cruijff heeft een reorganisatie georganiseerd, een enkel handvat aangegeven en staat nu verder aan de zijlijn. Natuurlijk is zijn invloed heus nog groot, maar de uitvoering van het beleid ligt in handen van de huidige bestuurs- en kaderleden.

Dat de jeugdopleiding binnen 5 jaar betere talenten voortbrengt dan daarvoor wil nog niet zeggen dat het eerste elftal nu al beter wordt. Dat zijn 2 zaken die helemaal niet met elkaar verbonden zijn. De enige indicatie die daar een beeld van geeft is het niveauverschil van de talenten die de afgelopen 3 jaar doorgestroomd zijn tov daarvoor. Niet het niveau van het team.

De mogelijkheid om de knip te trekken heeft Ajax altijd nog. En om echt nog een rol te spelen in Europa zal dat ook nodig zijn. Maar de levensader van Ajax en hetgeen wat de club een streepje voor geeft op binnen- en buitenlandse concurrenten is altijd de jeugdopleiding geweest. Alleen door die kracht te benutten kan Ajax op termijn structureel sterker worden. Het streven moet zijn om weer talenten af te leveren van het niveau van Kluivert, der Vaart, Eriksen, Sneijder. En niet alleen het niveau Ebecilio, van Rhijn, Lukoki.

Dat Ajax door geld uit te geven het team nu ook al sterker kan maken zal ik nooit tegenspreken. Dat is absoluut waar. Deels de reden dat daarvoor niet gekozen wordt is omdat er gewerkt wordt aan manieren om de inkomsten structureel te verhogen, dmv bijvoorbeeld het stadion in eigen beheer. Ik zie Ajax ook graag nu al succes pakken en denk dat dit ook gekund had gisteren indien er gekozen was voor het aantrekken van (dure) spelers die wat toevoegen. Echter gaan die uitgaven op korte termijn (zonder garantie tot succes overigens, zie PSV de afgelopen 7 jaar) wel ten koste van de mogelijkheden op lange termijn. En dat vind ik, ondanks dat het nu erg zuur is, wel belangrijker. En dat is ook de insteek van Cruijff. Incidenteel succesjes boeken nu is leuk, maar de club in zijn geheel op een hoger plan tillen voor de toekomst veel belangrijker. En wanneer je dat laatste wil doen door mee te gaan doen in de money-spending race van de rijkere zijn we al bij voorbaat kansloos.

5 augustus 2015 om 11:36

Hoe je het wendt of keert, 4 jaar geleden zag het er voor Ajax qua jeugd echt heel slecht uit. Er kwamen bijna geen talenten meer door. Toen moest Cruijff ingrijpen omdat er alleen nog maar talentvolle verdedigers en nauwelijks middenvelders en aanvallers uit de A-selectie doorstroomde naar het eerste. De jeugd is dankzij de Cruijff revolutie weer helemaal bovenop gekomen. Staat als een huis en de talenten stromen door.

4 jaar geleden ging het slecht met de club. Er werden te hoge salarissen uitgeschreven aan te dure spelers dus ook dat moest anders. Toen is er de niet meer dan 1 miljoen bruto salaris bedacht door Ajax om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen. Super logisch. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en in die 4 jaar is Ajax de gezondste club van Nederland en van Europa, en zou je als Ajax zijnde juist weer omhoog kunnen kijken. Je zou het salarishuis (juist nu je gezond bent) misschien wel met een half miljoentje/miljoen kunnen verhogen. Dit resulteert automatisch in betere spelers die willen komen, en hopelijk (als er goede scouting is, technisch beleid) beter voetbal.

Nu blijven we hangen in een systeem waar we 4 jaar geleden ook mee zaten en het lijkt op een soort eindeloze cirkel waar Ajax in rond blijft hangen.

Pfff ja, en die EL kan me best gestolen worden. Alsof we daar hoge ogen gooien. Eerst een paar verschrikkelijke poulewedstrijden naar gure Oostblokveldjes en er dan (eventueel) uitgegooid worden door een ploeg van het kaliber Rapid. Fuck die EL, en ga voor het kampioenschap. De jonge spelertjes kunnen alle rust gebruiken als ze in die strijd potten willen breken.

5 augustus 2015 om 10:02

Wat een nepsupporter ben jij! En dat jij nog in je hoofd het woord kampioenschap nog durft uit te spreken je moet je schamen. En de EL is belangrijk voor ajax voor prestige alsook het nederlandse voetbal. Als Ajax zich weet te kwalificeren kunnen er ook hele mooie wedstrijden uit komen. Ajax - Sevilla zou mooi zijn in de kwart finale als we dat gaan halen.

5 augustus 2015 om 10:12

Klopt! Dat zou inderdaad een mooi affiche zijn. Moest gewoon even wat frustraties kwijt.

5 augustus 2015 om 10:07

Inderdaad, die wedstrijden in de Europa League boeien mij ook geen ene reet. Die poule fase is echt verschrikkelijk. Spelen tegen ploegen uit Azerbeidjan enzo. Het wordt pas leuk wanneer de kwartfinale gehaald wordt.

Of: Ik ben er ook van overtuigd dat Cillessen nu zal vertrekken. In een artikel gaf hij aan dat het gewoon een must voor hem is om Champions League te spelen. En ik denk ook dat hij geen zin meer heeft om met zijn kinderlijke verdediging voor zich te spelen, zeer frusterend.

5 augustus 2015 om 13:50

Ben ik met je eens, echter.. de Europa League groepsfase is wellicht het podium waar nog punten te halen zijn. Aan de andere kant zou Rapid Wien een pot 4 of 3 ploeg zijn in de EL en daar kan al niet eens van gewonnen worden..

Snap ook niet waarom de Boer met Fischer en Veltman begint :S

5 augustus 2015 om 10:11

Want jij ziet op de training dat Heitinga veel beter is?

5 augustus 2015 om 10:42

Misschien is hij niet beter maar hij maakt wel andere spelers beter denk ik. De spelers achterin coachen elkaar bijna niet. Met Heitinga heb je misschien iemand die dat wel doet.

Ook wel vreemd dat je nooit hoort dat ajax bijvoorbeeld interesse heeft in een botteghin, die veltman is echt van het niveau nac etc. Als je botteghin en riedewald centraal hebt staan kwamen ze al heel wat verder.

5 augustus 2015 om 09:54

@depuntnaarvoor als zo alle clubs in NL gaan denken kunnen we ons net zo goed met z'n allen uitschrijven voor Europees voetbal. Niet dat mijn club tot mijn grote spijt zo goed heeft gepresteerd in de EL. Ook wij hadden veel beter ons best moeten doen.
Hoop echt dat Ajax nog flink wat punten gaat halen in de EL. Maar zoals elk jaar zullen alle NL teams daarin ook weer falen.

Tsjonge jonge, wat weten die journalisten het allemaal weer goed. Alsof Ajax het met Heitinga in de basis wel gered had. Die jongelingen speelde echt niet zo slecht, zeker vorige week in Wenen niet. Toen had Ajax bij rust al 6-0 voor kunnen staan. Waar Ajax verliest is op kleine, stomme fouten. Dat is het niveau van de Eredivisie. Geen enkele club uit Nederland heeft in Europa iets te zoeken. Net als het Nederlands elftal niets op een EK of WK te zoeken heeft...

5 augustus 2015 om 10:06

Vlak PSV nog niet uit hoor. Ook zij weten hun beperkingen, maar proberen goed in te kopen en zich te versterken. De Cruijff revolutie is gebaseerd op gebakken lucht. Ik hoor Johan en andere ons nog verkopen dat onze missie is om weer een rol van betekenis te gaan spelen in Europa. Vraag me toch echt af hoe Cruijff dat wil doen of heeft hij een vriendje in Qatar zitten of zo?

Kom op zeg, heb te veel in het voetbal gezien om te constateren dat de Cruijff revolutie gefaald heeft. Rapid Wenen is een zeer matig team, maar legde ons op een zeer vernederende manier over de knie. Voetbal is meer dan leuk rondspelen, het is ook mentaal sterk zijn. Dat kan je niet verwachten van een versterkt A1 team. Kijk hoe makkelijk de 2-3 viel. Dit kan toch niet op dit niveau?

Dit was ook geen eenmalige blunder. Dit hebben we vaker de laatste jaren meegemaakt. De mensen binnen Ajax willen niet leren. Dan maar voelen zou ik zeggen. Dit doet mij heel veel pijn, maar buiten het geld op de bank zijn we geen stap verder gekomen dan onder de leiding van Jol. Sterker nog, we hollen achteruit.

Ben benieuwd hoe lang F de Boer nog trainer is van Ajax, Als je je team zo laat starten en de ervaring op het bankje plaats laat nemen wil je zelf weg denk ik. Nog ff en W Jonk zit op de bank.

5 augustus 2015 om 10:02

Wim Jonk? Laat me niet lachen. Als het aan Jonk ligt, koopt Ajax helemaal niets meer en staan er binnenkort 11 F-jes op het veld....

5 augustus 2015 om 10:30

Persoonlijk schat ik Wim Jonk tactisch sterker in dan Frank de Boer. Die is erg koppig en tactisch weinig flexibel.

5 augustus 2015 om 12:03

Dat is vrijwel gelijk aan de huidige situatie dus ;-)

5 augustus 2015 om 10:41

Je bedoeld de Wim Jonk die er in 5 jaar niet in geslaagd is om ook maar 1 speler voort te brengen die beter is in vergelijking met wat Olde Riekering voortbracht ? Je bedoeld de Jonk die spelers aflevert die technisch, tactisch, mentaal en fysiek ver onder de maat zijn ? Je bedoeld de Wim Jonk die ondanks zijn eigen falen zo arrogant is om niet aan te schuiven bij een overleg ? Doe de overige 17 eredivisie clubs een lol en laat de Boer vertrekken en Jonk ook bij het eerste 5 jaar aanmodderen. Frank de Boer heeft natuurlijk fouten gemaakt en is ook verantwoordelijk. Maar de grootste blunder die hij heeft gemaakt is te blijven accepteren dat hij word opgezadeld met de grauwe middelmaat (zelfs voor Nederlandse begrippen) die Jonk en Overmars hem aanleveren. Frank de Boer heeft Wereldwonderen verricht door 4 keer kampioen te worden met een jaarlijks zwakker wordende selectie. Die kampioenschappen heeft hij behaald door zichzelf en ondanks Jonk en Overmars.

Het is te hopen dat Ajax er wel in slaagt om de Europa League te halen want anders worden de gevolgen voor de club en het hele Nederlandse voetbal echt dramatisch. En het bereiken van de Europa League zal nog een hele klus worden wanneer zelfs Rapid Wien een overkomelijke horde is.

Dit is het moment om 5 jaar Cruyff eens goed te gaan analyseren en op zoek te gaan naar de schuldigen. De schuld volledig in de schoenen van de Boer leggen is slechts symptoom bestrijding en een andere trainer gaat de structurele problemen echt niet oplossen. Nog meer als de Boer zijn Overmars (dramatische transfers) en Jonk zeker zo schuldig en mijns inziens zelfs meer schuldig dan de Boer. Maar de absolute hoofdschuldige is Cruyff die een volledig achterhaalde visie heeft en kennelijk het Internationale voetbal al 20 jaar niet meer volgt en in zijn eigen droomwereldje leeft. Natuurlijk heeft Cruyff veel verstand van voetbal. Maar het voetbal wat hij voorstaat kan Internationaal gezien alleen door de absolute top (barcelona) gespeeld worden met een aantal spelers van absolute wereldklasse. De realiteit van de rest van Europa is dat het voetbal erg veranderd is en dat met name de fysieke eisen vele malen belangrijker zijn geworden. Rapid Wien had geen beter voetballers maar had wel echte kerels in het veld staan die de jongetjes in de hoek zetten. De hoofdschuldige is Cruyff die de club op heeft gezadeld met onkundige mensen, een onrealistische voetbalvisie en een onhaalbaar doel (aansluiting Europese (sub)top). Om zijn eigen falen te maskeren heeft hij de afgelopen maanden allerlei marionetten (o.a. Ling) naar voren geschoven. Ik had het al eerder verwacht maar binnenkort zal het grote pijlen schieten op vermeende schuldige vanuit Barcelona gaan beginnen. Jaap de Groot slijpt al driftig de pijlpunten om namens zijn meester schuldigen te bestoken. Maar de hoofdschuldige is Cruyff zelf die deze mensen heeft aangesteld. 5 jaar na de fluwelen revolutie is het tijd voor evaluatie en er kan maar 1 conclusie zijn. Het project is volledig mislukt en Ajax is verder weg van het geformuleerde doel, aansluiting bij de Europese (sub)top, dan ooit tevoren. Maar het mag vast niet uitgesproken worden van vele Ajacieden want Cruyff is heilig. Maar ga rustig door op de ingeslagen weg, de rest van Nederland zal het hoofdschuddend aanzien en wachten op de volgende Anderson of Veltman. Met veel bombarie aangekondigd, net zoals nu Nouri en van Beek, maar uiteindelijk totaal ongeschikt voor de echte top waar Ajax zo graag toe wil behoren.

Tot slot. Iedereen kent Cruyff dus het vervolg is simpel. Iedereen is schuldig aan de situatie bij Ajax behalve Cruyff zelf en die manipuleert het zoals altijd weer zo dat hij onschuldig is.

5 augustus 2015 om 13:35

Je hebt helemaal gelijk met je betoog! Maar zolang iedereen blind achter Cruyff aanloopt zal hij zijn vriendjes op de belangrijke posities neerzetten!! Dus ik ben bang dat F de Boer wordt geruild voor W Jonk!! Cruyff*s wil is wet!!!

Vervelend voor Ajax dat ze de CL niet halen. Maar voor het Nederlands voetbal misschien maar beter. Halen ze de EL wel dan zie ik ze daar meer punten halen in de poulefase dan in de CL poulefase. Maar na vorige week en gisteren zal het nog lastig zat worden om de EL poulefase te halen. Dan moet de loting niet tegen zitten.

Met een elftal met 11 talenten red je het gewoon niet. Vroeger had Ajax ook veel talenten (iets betere en verder in hun ontwikkeling dan nu) maar die werden dan ook in het veld begeleid door routiniers (veel betere dan die ze nu hebben). In de Eredivisie kom je daar misschien nog wel mee weg maar tegen fysieke ploegen lig je er zomaar uit.

Ik denk dat de selectie nog genoeg opties heeft om dit op te vangen. De Boer is wat naïef geweest met dit jonge team. Schone, Gudelj en Heitinga hadden hier meer evenwicht in kunnen brengen. Ondanks dat Gudelj zich ook nog aan het aanpassen is vind ik hem echt nodig in dit Ajax.

Te min vinden. Laten we er hier in Nederland maar aan wennen. De EL is ons niveau!!

Eigenlijk is het ook maar beter ook. Het hoeft voor Nederland niet verkeerd uit te pakken. Ajax kan zich nog kwalificeren voor de europa league en laat dat net juist het podium zijn waar ajax de knockout fase wel kan overleven. Dan pak je al voldoende punten voor je land. Maar dan moeten ze geen kleuters opstellen. Bazoer hoort gewoon niet in de basis net als die andere tienertjes. Bazoer is er ook mede verantwoordelijk voor de uitschakeling. Ik snap niet dat ze die gast uberhaupt gehaald hebben. Had er een ervaren middenvelder voor gehaald dan verstevig je het middenveld veel beter. Gudelj en Sinkgraven zijn al gebleken een foute aankoop te zijn geweest. Gudelj stond als een suffe duif naar de 2-3 te staren wat een sukkel met zijn Olivera dieet. En laat die spelers het woord kampioen a.u.b. niet meer uitspreken die spelers moeten zich schamen. Probeer dit seizoen minimaal 2de te worden dan kun je het volgend jaar weer proberen.

Ik hoop echt dat we gaan vlammen in de europa league dan ben ik dik tevreden. Maar eerst kwalificeren. Stel desnoods Heitinga op. In europa heb je tenminste wat aan hem.

Helemaal mee eens. Met dit zooitje hebben ze helemaal niks te zoeken in Europa. Tijd voor een frisse wind. Overmars en de Boer pak jullie spullen en neem Cruijf ook maar mee.

De grootste kleuter is de Boer die fouten blijft maken als een klein kind, en steeds maar weer wordt het toegestaan. Deze kleuter hoort in een internaat voor moeilijk opvoedbare kinderen.

5 augustus 2015 om 11:48

Ik roep dat al 2,3 jaar dat De Boer moet oprotten.
Frank is een trainer van vorige eeuw en is daar in blijven vast hangen.
Hij zal N O O I T het vuur in zijn elftal krijgen.
Laat hem eens enkele jaren in de leer gaan bij Atletico.
Toch nog enkele woorden over Cillessen.
Wat een draak van een keeper.
Bij een voorzet van links gaat hij de eerste paal verdedigen: on-voor-stel-baar.

Is geen kleuterklas..........maar een eigenwijze trainer, die net als vorig jaar denkt het te redden met een te jeudigd elftal zonder ervaring!

Je moet Frank de Boer de schuld geven. Hij laat in de wedstrijd van het jaar al zijn ervaring op de bank. Heitinga, Gudelj, Schöne maar ook van Rhijn (ook al is hij uit vorm). Er komen dit seizoen nog genoeg wedstrijden om een zo jong mogelijk elftal op de been te brengen. Er komen nog thuiswedstrijden tegen Heracles, de Graafschap, Excelsior, Willem ll, Cambuur en nog meer. Speel dan lekker met Riedewald, Tete, Bazoer, Sinkgraven en Fischer. Maar laat ze op de bank in beslissende wedstrijden. Waarvoor heb je anders die ervaring gehaald? Als Ajax erin was geslaagd van der Vaart te halen, voor ervaring, had de Boer hem dan ook op de bank gezet deze wedstrijd. Ik snap er helemaal niks van. Hij moet echt aan de bak, want na nog een jaar als de vorige ligt de Boer eruit.

5 augustus 2015 om 10:14

Helemaal mee eens, de routine is juist voor dit soort wedstrijden

frank en de rest bij ajax denken dat we beter zijn ,dan dat we in werkelijkheid zijn.niets meer en niets minder.

En toch zit er veel voetbal in dit Ajax, alleen maken ze naïeve fouten waardoor je eruit gaat.

Het is ook niet 1 speler die de foutjes maakt waardoor ze verliezen. Sinkgraven en Veltman vallen nu op, maar het is ook El Ghazi die alleen voor doel verkeerde beslissing neemt. Gudelj die zijn man laat lopen en in Wenen voor open goal naast schoot. Riedewald en Tete die de 1-2 in Wenen toestaan.

Zouden met Heitinga en Schone die foutjes ineens niet meer gemaakt worden?

Tja, pijnlijke constatering. Toch groot aandeel aan Frank. Dit soort wedstrijden wist je dat je het vooraf dicht moest houden. Groot slot erop, de nul was heilig. Uiteraard blijft er kans dat de tegenstander een keer scoort....dan nog waren de kansen op overleving flink aanwezig, 1x scoren en je bent door.

Veltman, Singgraven....pfffff. de deur moest vanaf minuut 1 op slot, maak er een breiwedstrijd van en Rapid heeft niets in te brengen. Je hebt dan veel ervaring nodig, Zeker Heitinga had er van meet af aan ingemoeten. Schone trouwens ook. Wel eerst het knoetje eraf knippen, gadver wat verwijft. Dit Ajax is zo wisselvallig als de pest. Competitie zullen ze verkomen, daar niet bang voor....wordt wel spannend met Psv, AZ, Vitesse, F'noord en Twente. Europees veel te licht. CL waren monsterzeges geworden met dit voetbal wat ze nu op toneel spreiden. De blamage was dan sportief een kwelling geweest...nu financieel een messteek.

Of het de schuld van Frank is wil ik in het midden laten, maar er zijn wel enkele punten van kritiek.

Bij de eerste tegengoal had de bal natuurlijk weg geramd moeten worden, niet proberen iemand uit te spelen, gewoon beuken. Dit kan aan 2 punten liggen, onervarenheid of gebrek aan kwaliteit. Het gebrek aan kwaliteit is het zeker niet, zo liet Sinkgraven ook zien in het restant van de wedstrijd. Dan is dit dus de jeugdigheid die je de das om doet, had dit Heitinga bijvoorbeeld overkomen?

De derde goal die Ajax tegen krijgt is bijna zielig te noemen. Met de gedachten dat het een contactsport is neemt het ridicule vormen aan. Die gast had je namelijk bij het eerste balcontact al een schop moeten geven, geen risico nemen. Zelfs een kaart en een vrije trap op de rand van de 16 is beter dan je tegenstander zo te laten lopen. Lachwekkend, maar erg sneu voor het Nederlandse voetbal.

Frank haalt ervaring binnen en gebruikt ze niet. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, zeker niet als deze ervaren spelers hopeloos uit vorm zijn. Er valt in mijn ogen echter niets te zeggen over de vorm waarin deze jongens steken en ze hadden dus misschien wel moeten starten. Krijg je dan namelijk al die 2 doelpunten om je oren in de eerste helft?

Achteraf is het altijd makkelijk lullen, dus nogmaals; laten we in het midden houden of het de schuld is van De Boer. Een ding is wel zeker, hij is de eindverantwoordelijke. Misschien moet hij zelf maar eens een conclusie verbinden aan dit falen.

Frank heeft echt teveel vertrouwen in Fischer.

Ik snapte al niet waarom hij niet gewoon precies hetzelfde zou beginnen als vorige week met Nemanja op het middenveld en Sinkgraven linksbuiten.

Fischer is lang geblesseerd geweest en komt in mijn ogen ook meer dreiging uit Sinkgraven .

Er kwam meer dreiging van Dijks vanaf de linkerkant dan Fischer, dat zegt ook wel genoeg denk ik.

Hele kinderlijke fouten wat je in de D - tjes al wordt aangeleerd.
Nou zat ook wel alles mee bij die gasten, eerste goal komt via een voet van Veldman bij en aan aller die hem voor geeft en scoort.
Dan de 2de goal via de grote teen van Veldman die erin vliegt.

Het is Ajax absoluut te verwijten , maar nogmaals het zat die gasten oom wel mee.

Erg zonde dat je van zoon ploeg niet een ronde verder kan komen, die gasten hebben echt niks in de CL te zoeken.

Naar mijn mening een fout van de Boer. Ik zei dit ook al na de wedstrijd van vorige week, hij stelt gewoon in zo´n belangrijk duel een veel te jonge ploeg op. Juist in deze wedstrijden heb je de ervaring nodig van een van Rhijn, Heitinga, Gudelj & Schone.

Al een aantal jaren wordt er door iedereen geconstateerd dat er roof wordt gepleegd op de kwaliteit, alleen om de kluis te spekken. En dan doet men verbaasd dat we er weer uit liggen. Dat we door jan en alleman worden uitgeschakeld.

Ieder jaar worden sterkhouders verkocht. Onder de Boer zijn onder andere Suarez, Vertonghen, Alderweireld, de Jong, Blind en Eriksen verkocht. Daar is goed geld gevangen voor eredivisie begrippen goede spelers. Daarvoor komt een Duarte, Zimling, vd Hoorn voor terug. Ofwel, kwalitatieve uitholling. Ondertussen worden wel mijn seizoenskaarten vrolijk duurder, mijn biertje word duurder....

Al enige tijd word er terecht geroepen dat we ervaring, pit, gif, body missen. Dat werd nu ingekocht. Je kunt het eens zijn met Heitinga en Gudelje, maar het zijn spelers met pit, met drive....

De eerste de beste wedstrijd dat je dat nodig hebt, stel je ze niet op. Emanuelson dient zich aan, en word niets mee gedaan....

Maar mijn seizoenskaarten zijn weer duurder geworden.

Gelukkig hebben we wel 100 miljoen op de bank.

Misschien is het voor ons dit seizoen beter als we ook de kwalificatie voor de EL verliezen, en de eerste ronde uit de beker vliegen. Kunnen we de jeugd meer rust gunnen naar de volgende competitie wedstrijden toe.

Heitinga voor niks bij het team?! Sinkgraven gelijk bij de eerste fout eruit trappen en schone erin echt niet te geloven! Tegen rapid wien kom op zeg! Nu rest alleen nog plaatsing voor de EL, en zie dat op deze manier niet gebeuren!

Ja het is een schande dat Ajax op zo'n manier is uitgeschakeld, maar we moeten ook niet te ver gaan met onze kritiek. Ajax heeft wat mij betreft echt een heel talentvol team, maar ze missen ervaring en daar kan je het bestuur en de technische staf wel op aanrekenen. Als ze op elke linie nu een ervaren speler hadden, dan ben ik ervan overtuigd dat Ajax gisteren makkelijk had gewonnen.

5 augustus 2015 om 10:53

Hoera! Iemand met nuance. Ben het helemaal met je eens!

Frankie moet gewoon coach worden van het Nederlands elftal, weg met Blind.

Als de clubbestuurders (incl. Knvb) nu niet inzien dat het alarmfase donkerrood is, wat het niveau van onze clubs in Europa betreft en eens gaan ingrijpen dan weet ik het niet meer.
Wat ze verzinnen en bedenken laat ik aan de wijze bestuurders over, maar feit is dat er wat moet gebeuren. De eredivisie is verworden tot een veredelde jeugscompetitie en maakt zich op het Europese toneel met de dag belachelijker. Wat moeten we straks verwachten van Psv, AZ en Groningen? Allemaal clubs die de beste spelers hebben verkocht en waarvan je moet afwachten dat ze in het Europese geweld maar op enig niveau kunnen meedoen. En dan Ajax, lekker veel geld op de bank maar een selectie om van te huilen, kleuters waarvan 60% nog in A1 had moeten spelen. Straks in december is het over en sluiten met al onze clubs in Europa. We zijn heel ver gezakt, dat is een understatement, maar zelfs zo ver dat de betere spelers alleen intressant zijn voor het 2e nivo in Engeland en Duitsland.

5 augustus 2015 om 12:10

De KNVB moet de clubs faciliteren door met landen als België en mogelijk Scandinavisch landen een kompetitie te organiseren. De talenten krijgen betere tegenstanders, er komen veel meer financiële middelen beschikbaar en je kunt in elk geval de strijd aan tegen het 2e nivo van de grote landen. Verder kom je dichter bij de Europese top. Wat ooit Harry van Raaij bedacht heeft komt uit, dat voorspel ik je

5 augustus 2015 om 21:53

Je moet je partners niet bij de grote competities zoeken, maar met name bij de landen die hetzelfde probleem hebben. En mogelijk vindt je in Schotland ook een gewillig oor. De concurrentie met Engeland, Duitsland, Spanje en mogelijk Rusland hebben we toch al verloren. Maar laat Nederland en de Knvb eens het initiatief nemen en contact zoeken met wat "kleinere" landen. Een grote sponsor die in al deze landen actief is zou aan deze competitie de naam kunnen verbinden.

Als ze spelen zoals de laatste 2 wedstrijden, zie ik ze niet zomaar in groepsfase Europa league spelen. Ligt er natuurlijk ook aan wie ze treffen in de laatste voorronde.

Zie hier allerlei reactief over waarom schone niet speelde. Sorry hoor maar wat heeft die gast laten zien dan? Komt geen man voorbij en t enige wat die doet is tikkie breed en terug. Ajax heeft deze ploeg zwaar onderschat. Dat mag gewoon niet. Het verschil jn strijd en inzet tussen 1ste en 2de helft was zo groot dat t voor mij een bevestiging was van onderschatting. Deze ploeg mocht dan zo jong zijn maar dat mag geen excuus zijn, althans niet helemaal. Collectief falen. Iets anders kan ik er niet van maken.

Als ik de reacties van de Ajax supporters zo'n beetje lees stelt me dat teleur.
Had gehoopt op een wat kritischer blik maar alweer gooit men het simpelweg op 'teveel jeugd en te weinig ervaring'.
Nee. Het gaat om een gebrek aan kwaliteit. Echt goede talenten van 19 en 20 jaar hadden dit Rapid helemaal ziek gespeeld.
Spelers als Veltman, El Ghazi en Fischer zijn gewoon helemaal niets bijzonders.
Dat men voor iemand als Kishna 4 miljoen betaalt is bezopen.
Teksten als 'iedereen kan wel zien dat hij talent heeft'. Nee, dat zie ik helemaal niet. Talent heb je pas als je consistent een goede wedstrijd aflevert, niet door een keer iemand te poorten en 1 keer per wedstrijd een leuke actie af te leveren.
Overschat zooitje is het.

De Boer is niet 1 maar 2 jaar te lang doorgegaan bij Ajax. Het zwakke spel is lange tijd gecamoufleerd door 4 (veelal gelukkige) titels maar het wordt gewoon niet beter. Na de loting voor de EL zal de coach van de tegenstander straks wel weer roepen dat Ajax een grote naam is met een roemruchte historie maar niemand hoeft bang te zijn voor dit team.

Ajax en voorrondes. Zelden een een succes...

Pijnlijk maar waar. Haal je Heitinga, Viergever en Schone voor de ervaring.. laat je ze alledrie zitten in zo'n belangrijke wedstrijd. De eerste helft in de eerste ontmoeting pakte het goed uit, daarna drie helften drama. Het is triest, maar Ajax heeft gewoon terecht verloren van dit Rapid Wien, dat er eigenlijk ook maar weinig van kan. Cillessen begin ik langzamerhand ook mijn twijfels in te krijgen of hij nou zo'n topper is. Riedewald deed wat leuke dingen, evenals Dijks, maar bij die goals zagen ze er niet goed uit. Fischer en El Ghazi kwamen nog geen parasol voorbij. Gudelj heeft de afgelopen weken in dertig interviews gezegd dat 'ie een speler is die wel ff een trap uit kan delen als het nodig is, nou dat hebben we gezien gisteren bij de 2-3..

Wordt weer een matig jaar voor Ajax en het is te hopen dat PSV wat leuke dingen laat zien in de Champions League, maar ik zie het somber in voor het Nederlands voetbal.

Weet iemand of Emanuelson al is vastgelegd ondertussen? Iedereen heeft gisteren kunnen zien dat het bulkt van het talent bij Ajax, maar weergaloze aanvallen worden afgewisseld met kinderlijke en beslissende fouten. Alleen Bazoer (buitencategorie talent naar mijn mening) is al zo ver ontwikkeld dat hij deze fouten niet maakt. Ajax moet nu gewoon is 20/30 miljoen uittrekken voor 2/3 spelers die direct van meerwaarde zijn. In mijn ogen is Urby zo iemand die voor alleen een salaris vast te leggen is.

Als jij beter had gerekend had je natuurlijk geweten dat die

Het is triest hoe het nederlandse voetbal naar beneden afglijd als je zelfs al niet kan winnen van de nummer 2 van oostenrijk, dit geldt niet alleen voor Ajax, maar voor alle nederlandse clubs de laatste 3 jaar.

Het was kinderschool voetbal; een gebrek aan echte kerels, die zich niet opzij laten zetten. Uitschakeling is volledig aan Frank de Boer en zijn opstelling te wijten.
Probeer om positief te blijven, maar dat kost wel de nodige moeite. Je moet zo langzamerhand als supporter een incasseringsvermogen hebben als een bokser! Opstan en weer doorgaan.

Wat een afgang mensen. Zijn we nou echt zo slecht of wat is dit nou voor vertoning. Twee maal op rij verliezen van Oosterijkse clubs. Als we het vorige week gewoon af hadden gemaakt. Was er niets aan de hand geweest. Of als je nou op die 2-2 was blijven hangen. Dat was ook goed geweest. Maar nu zijn we afhankelijk van de prestaties van PSV. Anders zullen we voortaan genoegen nemen met voorrondes als kampioen van NL. En dat willen we echt niet. Niet normaal dat Rusland, Oekraine en Belgie boven ons staan in de ranking.

5 augustus 2015 om 13:53

Sjonge jonge. Wat een slechte jaren gaan we dan tegemoet. Ajax had vorige best ver kunnen komen in de EL. Maar ja dit jaar gaat dat niet gebeuren met clubs als Schalke en Dortmund in deze editie. En met deze selectie. Echt 100 miljoen op de bank en dan niet eens een Guardado type gehaald. Ervaring is nodig. Maar ja nu wil er niemand meer komen omdat we geen CL spelen. Wat is Veltman tegenover Heitinga toch helemaal niks. Je moet Heitinga en ook Schöne opstellen. En geef Urby een contract.

Cillessen,
Tete, Heitinga, Riedewald, Dijks,
Klaassen, Bazoer, Gudelj,
Schöne, Milik, Fischer
Wissels: Boer, Veltman, van Rhijn, Emanuelson, Sinkgraven, El Ghazi, Sanogo

5 augustus 2015 om 14:04

Dat jaar gaat dus niet komen.
Ajax en AZ moeten nog strijden voor de poule fase van El.
PSV en Groningen hebben nauwelijks ervaring op het niveau waarop ze spelen.
Conclusie, we zakken af.

5 augustus 2015 om 14:15

Elk jaar heeft de EL leuke clubs, je moet eerst naar jezelf kijken en al helemaal geen illusie hebben, dat je bij de laatste 4 of 8 kan eindigen.
Eerst overleven en dan zie je later wel, stap voor stap..

Wat is de rol van Hetinga?

2 dagen voor de wedstrijd nog te bewonderen op de 'gay Parade', lekker professioneel!

Had je die 800.000 euro niet beter kunnen besteden aan een goede speler.

Salarisplafond, pfffffffff......

Een spits die er 20 inschiet mag toch meer verdienen als een simpele vleugelverdediger.

Als Ajax niet meer gaat betalen voor spelers die het verschil maken zien we nooit het Echte Ajax meer, helaas!

Het was inderdaad kinderlijk, maar het verraste mij absoluut niet. Wij hebben in Nederland geen team meer die klaar is voor de Champions League. Als je zo naïef wil zijn om daar wel in te geloven, dan heb je wat mij betreft geen realistisch beeld van de kwaliteiten, de ervaring en de geslepenheid die je moet hebben in de CL.

Nog schrijnender is het, dat je uitgeschakeld wordt door Rapid Wien. In alles is die club kleiner dan Ajax, maar je zag dat zo'n team veel beter voorbereid en veel geslepener voor de dag komt. Ik hoor geluiden dat Ajax uit wel 5-0 voor had kunnen staan bij de rust. Maar dat is niet gebeurd. Als je thuis dan ook nog verliest, verdien je het al helemaal niet.

Ik denk dat wij in Nederland maar eens in moeten gaan zien dat de Europa League het niveau is waar wij thuis horen. En dan met name de landskampioen en de nr 2. Groningen bijvoorbeeld, is geen team dat klaar is voor Europa in welke vorm dan ook. Geen enkele ervaring in de selectie op dat niveau. Vorig jaar uitgeschakeld door Aberdeen, een zeer matig schots team. Maar toch beter dan Groningen over 2 wedstrijden.

De CL moeten wij als Nederland uit ons hoofd gaan zetten. Wij vormen op dat niveau niet meer dan opvulling voor de groepsfase, of een relatief eenvoudig te nemen horde voor de voorrondes. Meer absoluut niet.

Nou, ik zou zeggen haal alsnog twee extra ervaren versterkingen binnen voor de verdediging en erken dat je fout zat door voor zo'n extreem jong elftal te gaan. Maar dat zullen de enorme ego's van De Boer en Overmars wel weer niet toelaten. En zal men gewoon het seizoen in gaan met deze extreem jonge selectie met alle risico van dien.

Veltman Out!!!
Nooit meer in Ajax 1 laat staan Oranje!

Ik snap er niks van. Je haalt een speler als Heitinga, maar in zulke wedstrijden speelt hij niet. Gudelj voegt meer toe dan Fischer/sinkgraven en toch moest hij op de bank beginnen. Ik snap niks van die beslissingen, maar het beleid van Ajax snap ik ook niet.

Dit is de fout van De Boer en Overmars. Het punt waarop zij hun conclusie mogen en zelfs moeten trekken komt met grote stappen dichterbij. Het team ontbreekt elke vorm van senioriteit, zowel in het veld als in de trainersstaf. Er worden geen besluiten genomen, er is geen frivoliteit (hoe vreemd dat ook is, want dat is iets dat hoort bij jeugdige spelers, maar het lijkt alsof De Boer dat ferm de kop in heeft gedrukt) en er is nauwelijks bluf en bravoure. Om over gewiekstheid en gehardheid maar te zwijgen. Alsof je Heineken laat leiden door een team net afgestudeerden. Elke linie heeft een versterking nodig van iemand met ervaring en klasse die deze junioren bij de hand kan nemen. Ik heb me de ogen uit mijn hoofd geschaamd gisteren. Ajax-onwaardig. En dit duurt al even...

Natuurlijk volkomen terecht deze krantenkoppen. Wat heb ik me, en volgens mij alle Ajacieden met mij, ongelofelijk lopen ergeren aan de spelers gisteren. Je ziet ze lekker met dat balletje priegelen, Sinkgraven is daar een mooi voorbeeld van, maar de mentale weerbaarheid ontbreekt verdomme volledig. De Nederlandse clubs moeten veel harder zijn in de jeugdopleiding. Alles wordt voor deze jongens gedaan: ballen, slippertjes etc. worden voor ze gedragen als ze van het veld af gaan, alsof ze al sterren zijn. Ongelofelijk. Die jongens moeten af van het idee dat als ze bij Ajax spelen dat ze dan vedettes zijn, want wij stellen gewoon geen zak voor in de wereld buiten Nederland. Ze zijn dus nog gewoon helemaal niets. Die jongens moeten harder zijn in alles en niet 5 keer per week bij die k*t kapper zitten. En ja, het technische aspect is ongelofelijk belangrijk, zeker als je op den duur de echte top wilt bereiken, dus daar moeten we natuurlijk voor de volle 100 procent op blijven inzetten, maar laat het nou eindelijk ook eens een stel mannen worden. Al jarenlang wordt Ajax uitgeschakeld door Oostblok clubs die veel minder goed kunnen 'voetballen', maar ons gewoon helemaal kapotmaken op het fysieke en mentale vlak. Als dergelijke zaken niet tot onze voetballers komen, dan zijn we gedoemd te verworden tot wat het Oostblok eerder was.

We kunnen nu wel heel leuk gaan doen en Ajax de grond in boren, maar vorig jaar kwam Feyenoord ook de voorronden niet door. En had PSV via kwalificatie het seizoen in gemoeten hadden ze dat ook niet gered. Nederlandse clubs hebben gewoonweg niks meer te zoeken in de Champions League. We moeten blij zijn met die rechtstreekse groepsfase die onze kampioen krijgt en gewoon hopen op een derde plek en doorstroom naar de Europa League. Daar heb je nog het geluk dat de grote clubs het niet al te serieus nemen en kun je wellicht nog ver komen.

Wat de Ajax betreft; Natuurlijk is het onervaren, maar wat wil je? Voorafgaand aan de wedstrijden met Rapid was ook wel duidelijk dat Gudelj en Heitinga op de bank zouden beginnen. Gudelj is gehaald om wat body en kracht aan het elftal toe te voegen en speelt vooralsnog veel te behoudend. Dan kun je inderdaad net zo goed Sinkgraven opstellen, die toch wat talentvoller dan Gudelj is. En wat Heitinga in de verdediging betreft; Riedewald deed het prima dus die moet je sowieso laten staan. Veltman was verantwoordelijk voor een tegengoal in de heenwedstrijd, maar als je hem dan meteen al slachtoffert is die zijn vertrouwen kwijt. Los van het feit dat je niet weet of Heitinga het beter gedaan zou hebben. Gezien de kwaliteiten van de selectie vind ik dat Ajax gewoon een dappere poging heeft gewaagd. Aanvallend zag ik bij vlagen veel leuker voetbal dan wat ze vorig jaar op de mat hebben gelegd en defensief zat, los van die onbenulligheden die de goals opleverden, het ook wel oké in elkaar.
Het enige verwijt dat De Boer echt kunt maken, is dat hij niet met zijn vuist op tafel geslagen heeft en een ervaren speler voor de basis heeft geëist.

Ik zou zeggen haal Agger en Emanuelson er nog bij voor de ervaring want met deze jeugdige verdediging gaat Ajax honderd procent zeker geen kampioen worden dit jaar.
Een verdediging met Van Rhijn, Heitinga, Agger en Emanuelson is voor nu wellicht het best haalbare voor Ajax. Het is geen wereldverdediging maar het zou wel stabieler en betrouwbaarder moeten zijn dan de verdediging die Ajax nu heeft.

5 augustus 2015 om 13:24

Heeft Van Rhijn aangetoond beter te zijn dan Tete? Ik vind Tete juist een sterke indruk maken. Veel mannelijker dan Van Rhijn en zit altijd lekker kort op zijn tegenstander. Ook Dijks maakte gisteren geen slechte indruk. Met de altijd slaperige Urby gaat je verdediging echt niet beter worden. En Riedewald vind ik het ook redelijk goed doen.

Een beest van een rechtercentrale verdediger is op dit moment het grootste gemis in onze achterhoede.

5 augustus 2015 om 13:37

In potentie zijn deze talenten zeker beter maar omdat ze nog zo jong zijn zullen ze nog teveel fouten maken. Dat moet je dus niet hebben als je kampioen wilt worden. Dan is het beter om deze ervaren spelers neer te zetten. Mochten er een paar het niet goed genoeg doen kun je altijd weer switchen door een paar talenten erin te zetten.

5 augustus 2015 om 19:14

Van Rhijn speelt al minimaal 2 seizoenen als een natte krant. Tete doet het tot nu toe naar behoren, dus hem vervangen zou in mijn ogen zinloos zijn. En Urby is aanvallend een leuke speler, maar verdedigend heeft hij aangetoond geen meerwaarde te hebben. Die jongen is geen echte linksback en zal dit ook nooit worden.

Ik zou het vervangen van de backs volkomen dan ook onzinnig vinden. Maar ieder zijn mening natuurlijk.

Wat een gezeur. Als dit Ajax 10x tegen dit Rapid zou spelen, zou het minimaal 7x winnen! Alleen gaat het nu weer op een zeer ongelukkig moment mis! Als Ajax in Wenen die 3 overige 100% kansen had afgemaakt, waren ze met hun ogen dicht door.

Ajax heeft een jong en talentvol team, maar in de Nederlandse competitie (en bij Ajax al helemaal) zijn we nou eenmaal niet gewend om op resultaat te spelen. Ik zou zeggen: iedere dag de sportschool in, verplicht!! En trainen op effectiviteit, slimheid.

Ja, het is een erg jong team, maar als ik bijvoorbeeld zo een Riedewald zie spelen, word ik toch vrolijk. 18 jaar en zo spelen. Dat het mis kan gaan weet je.

Nee, ondanks het lesje effectiviteit op het verkeerde moment, zie ik de toekomst wel zonnig in. Graag nog een echt goede verdediger erbij en een back-up voor El Ghazi (niet Schone, maar een echte snelle vleugelspeler), beetje mazzel erbij en het gaat weer goedkomen!

5 augustus 2015 om 13:04

Hoe vaak horen we dat wel niet? Tegen Dnipro, Salzburg zou Ajax ook 9 van de 10 keer winnen. Totaal ongepast om zoiets te zeggen. Want de realiteit is anders en dat is dat Ajax een kleine kleuter is geworden in Europa.

Wat de Boer probeert is leuk voor football manager. Jongste team enzo. In het echt kan dat echt niet

Wanneer haalt die Overmars die Tarantula uit zijn portemonnee?

door diversiteit is je team juist in balans. je hebt van alles wat nodig. Het ontbreekt in mijn ogen aan diversiteit. Veel jonge spelers, deze moeten nog ge-installeert worden door iets oudere spelers. Dat er talent in dit team zit is wel duidelijk. maar alleen met dat komt Ajax er niet. Ik hoop dat de ogen nu open gaan. Heitinga, Emanuelson dan heb je twee spelers met de nodige ervaring en rust. juist dit soort jongens geeft de jonge garde de mogelijkheid om van te sponsen. Men doet op sommige momenten wel heel neerbuigend over Emanuelson vind ik, maar met zijn ervaring is hij echt wel een meerwaarde. laat hem maar eens in ene ritme komen en geef hem maar eens een kans. De kans overigens dat men bij Ajax nu de beurs gaat trekken zie ik niet gebeuren. Ik heb ook geen idee wat deze prestatie voor effect heeft op spelers die nog vrij zijn of weg willen elders. belangrijk is denk ik zeker internationale ervaring.

Het is te hopen, dat naast Groningen, Ajax en AZ de poule fase kunnen bereiken.
Ik heb daar nog geen goed gevoel bij.
Door de veranderingen is het winnen van de Knvb beker erg belangrijk geworden.
Ik ga er dan ook vanuit dat dit jaar gewoon weer een winnaar uit de top 3 komt, maar veel hangt af van lotingen.
Voorronde CL halen is leuk, maar al jaren geen garantie voor verder goed verloop, zelfs niet voor het halen van de poule fase van de El.
Of gewoon kampioen worden, maar dat is maar voor een paar clubs mogelijk, waarschijnlijk 2 maar.
Dan heb je dus nog 6 wedstrijden, maar ook niet lang meer, want dit jaar gaat NL geen punten scoren in het klassement.
We zakken dus snel in het klassement, zodat ook de kampioen voorronden moet spelen.
De harde waarheid is het.

Ik zie hier de reacties van veel ajacieden die Overmars de schuld geven en dat begrijp ik niet zo goed. Overmars heeft toch helemaal geen eindverantwoordelijkheid? Er zit toch nog iemand naast hem die de leiding heeft en Overmars is toch alleen het gezicht naar buiten, of heb ik het mis?

Het zelfde geldt voor van der Sar volgens mij.

Het streelt FdB om voor jong talent te gaan. Maar op dit niveau (voorronde CL) is ervaring nou eenmaal een must. Alhoewel je met Schone en Heitinga nog maar moet afwachten of dit tot een ander resultaat zou hebben geleid. Zou me niets verbazen als in de eerste eredivisie wedstrijd opnieuw voor dezelfde 11 zou gaan als tegen Rapid Wien. Je kunt niet zeggen dat FdB zijn oren naar de omgeving laat hangen.

Voor de middenveldbezetting heeft Ajax genoeg goede opties. Achterin moeten er per direct 2 versterkingen bij; en dan niet de categorie Heitinga. Zelfde geldt voor de aanvalslinie, 2 buitenspelers van hetzelfde niveau. Dan nog een coach die de boel aanvallend laat spelen en klaar is Kees. Maar als je het aankoopbeleid - ook voor dit seizoen - analyseert, komt tot de ontdekking dat er geen enkele meerwaarde is toegevoegd. Met een beetje goede wil zou je Gudelj nog het voordeel van de twijfel geven, maar dat is alleen op basis van goede wil. Het is toch intriest dat je b.v. na het echec Zimling weer in dezelfde val loopt. Voor kwaliteit moet je nu eenmaal betalen, Ajax heeft de middelen, maar zet deze niet goed in. Sanogo: lekker goedkoop (huursom). Jammer alleen dat hij een essentieel onderdeel van de basisvoorwaarden voor een voetballer mist: balbehandeling. En juist op dat onderdeel (techniek) was Ajax altijd de beste. Om daarnaast ook een ander niet onbelangrijk element te noemen: wedsrijdmentaliteit. Ruim onvoldoende in deze selectie. Illustrerend: Veltman die een vrije trap huizenhoog over de achterlijn trapt en daarna zich lachend omdraait. Jammer, had beter gekund......

Ajax wil dit kleuterklasje dat niet kan zwemmen, laten meedoen aan reddingszwemmen met de pro's. Iets met naïviteit.

Kinderen kun je niks kwalijk nemen. Overmars en de zijne kun je wel verantwoordelijk houden. Zij zijn degene die een selectie maken.

Waarom heb ik op Europees altijd meer vertrouwen in AZ dan die traditionele 'top'clubs, misschien omdat het de laatste jaren altijd het langste volhoudt

Vorig jaar was het dat we dit soort wedstrijden te makkelijk weg gaven door het ontbreken aan ervaren spelers...
Nu bankte er toch een hoop ervaring... Te makkelijk weg gegeven over 2 wedstrijden het zou dit seizoen anders worden maar helaas ik verwacht een heel zwaar seizoen

by the way geen nederlandse club heeft iets te zoeken in de cl .vindt wel dat spelers van ajax in de spiegel moeten kijken of ze gegroeid zijn .jammer dat ze niet hun best hebben gedaan in die jaren want het ontbreekt ze aan alles .power snelheid slimheid en voetbalverstand

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren