Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik snap niet waarom Ajax hem niet nog een jaar bij FC Groningen liet spelen’

Laatste update:

Richairo Zivkovic wist dat hij niet direct in Ajax 1 terecht zou komen, maar de jongeling werkt zijn wedstrijden voornamelijk af in Jong Ajax. Volgens oud-spits Pierre van Hooijdonk worden er op sportief gebied soms rare keuzes gemaakt. Hij neemt Richairo Zivkovic bij Ajax als voorbeeld.

/

Van Hooijdonk snapt niet waarom Ajax de spits niet nog een jaar bij FC Groningen liet spelen. “Voetballen op vertrouwde bodem, op een hoger niveau, in volle stadions”, legt Van Hooijdonk uit aan Voetbal International. “Daar had hij meer baat bij gehad dan met tegenzin op maandagavond voor een paar honderd man op het jeugdcomplex spelen.”

Volgens Van Hooijdonk is het niet raar dat Zivkovic het mentaal niet makkelijk heeft. Volgens de oud-spits moet Ajax afstappen van het idee dat spitsen omgevormd moeten worden naar hun speelstijl. “Luis Suárez was in niets een typische Ajax-speler, maar hij was de beste aanvaller die ze in jaren hebben gehad”, vertelt de oud-international.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Helloooo hij moet toch wennen aan het Ajax systeem wat dat ook moge zijn

8 april 2015 om 16:39

Dat is onzin. Viergever hoeft toch ook niet te wennen aan het systeem. Als je hem een jaar bij Groningen had gelaten zou hij veel meer ervaring op doen.

8 april 2015 om 16:41

Vooral op het gebied van counteren iets dat bij ajax absoluut niet van pas gaat komen......

8 april 2015 om 16:42

Die Viergever bakt er anders ook erg weinig van hoor, afgelopen wedstrijd tegen Utrecht nog staat hij als een
oud wijf te dekken..

8 april 2015 om 16:44

Ik weet dat viergever niet goed is maar is gewoon een voorbeeld. Had ook milik kunnen zeggen

8 april 2015 om 16:56

Er is wel ff een verschil tussen een 'back-up' linksback (wat hij in feite was) met 8 jaar ED-ervaring dan een spitsje van net 17. Als Zivkovic in het eerste werd neergezet waren de verwachtingen dusdanig hoog dat hij alleen maar teleur had kunnen stellen.

8 april 2015 om 16:58

AZ speelt ook een soortgelijk systeem, plus dat Viergever al 25 jaar is en iets meer ervaring heeft. Spitspositie is gewoon moeilijk bij Ajax.

8 april 2015 om 17:11

@lazylen, vandaar ook dat Pierre zei dat hij beter nog een jaar voor Groningen had kunnen spelen op huurbasis. Staat er toch gewoon?

8 april 2015 om 17:39

Is Viergever ook een counterspits dan? Appel en peren, vriend.

Zivkovic moet echt leren in de bal te komen, in de kleine ruimte te spelen en de bal vast te houden. Dat zou hij als hij een jaar langer bij Groningen had gebleven nauwelijks aan gewerkt hebben, want Groningen heeft die eigenschappen bij een spits niet zo hard nodig.

Suarez was een heel ander verhaal, want die kwam van de flank en een vleugelaanvaller heeft meer ruimte en vrijheid. Huntelaar stond in de spits toen Suarez kwam.

8 april 2015 om 18:14

Zoals go-holland-go al zegt, hij had ook Milik kunnen zeggen. Laten we dat eens doen, op welke wijze is Milik eigenlijk al wel een Ajax-spits?

8 april 2015 om 18:28

Wennen aan het systeem?? Klinkklare onzin...... Hij is topscoorder. Dat betekent volgens mij dat ie het onder de knie heeft?.

8 april 2015 om 18:39

Ook totaal niet. En Sigi al helemaal niet. Dus snap het punt van Pierre en co wel. Hij is de enige aankoop van een eredivisiespeler die ik me herinner die eerst in het tweede moest wennen.

8 april 2015 om 20:53

Viergever moet idd ook nog wennen aan het Ajax systeem. En voor Sigtorsson is het Ajax systeem te ingewikkeld! XD

8 april 2015 om 22:38

Voor tikkie terug tikkie breed en keeper staat vrij heb je toch geen jaar nodig ?

8 april 2015 om 23:45

Met name de spelers die van AZ komen moeten meer wennen aan het type club dan aan het spel hoor. AZ is meer een warme club, minder druk, positieve achterban. Niet voor niets dat ze achter elkaar mislukken als ze naar Amsterdam gaan.

8 april 2015 om 17:21

er is meer aan de hand dan het systeem, hij doet het helemaal niet slecht bij jong ajax maar het wringt waarschijnlijk een beetje tussen hem en frank de boer...het is geen makkelijke jongen dat die je bij jong oranje ook

ik denk dat het hiermee te maken heeft en niet met zijn kwaliteiten, want anders had hij gespeeld tegen utrecht en niet sigthorson want die kan er echt helemaal niks van

bij ajax moet je onder frank de boer netjes in het gareel lopen, ik ben daar zelf ook een voorstander van, en het is echt niet zo dat hij alleen maar brave jongens wil maar hij wil gewoon dat hij bepaald en dat je naar hem luistert en dat vind ik meer dan normaal

8 april 2015 om 17:25

Haha onze "kenners"ook,
Las ik eerder niet dat het een kwalijke zaak die zijn weerga niet kent was dat gudelj niet bij nac al door ajax was opgehaald?
Nu zijn ze erbij voor een potentierijke speler zichzelf bewezen heeft en krijg je dit...

8 april 2015 om 17:34

Tja, ook een spits moet leren om breed en terug te spelen. Dat aanvallende moet er eerst uitgehaald worden bij Zivkovic.

8 april 2015 om 19:54

Is het systeem nou zo belangrijk of de ervaring die een speler krijgt door op een bepaald niveau te spelen. Dat is een keuze die de club moet maken. Ajax zal die jongen waarschijnlijk het liefst zo dichtbij mogelijk willen begeleiden, alleen denk ik dat een systeem ook wel in het voor seizoen is in te slijpen. Dan zou ik voor de speeltijd en ervaring gaan. Maar goed, ik denk dat het gedrag van die jongen ook niet in zijn voordeel spreekt dat hij er nog niet bij zit.

Het ajaxs systeem is heilig en je moet eerst 3 jaar in het 2de spelen om die geheimzinnige systeem te beheersen.... Pi-air heeft gelijk het slaat werkelijk nergens op die jongen geef ff gas en hij scoort er 20 in de JL ze konden hem beter bij Grun laten.

8 april 2015 om 16:51

Zivokovic is een prima counterspits, wat hij goed liet zien bij Groningen. Ajax heeft hoop gehad dat ze, gezien zijn jonge leeftijd en kwaliteiten, hem konden omturnen in een niet-counter spits. Ik gebruik extra niet de term 'Ajax-spits', want dat vind ik overdreven. Er is echter wel een verschil tussen een spits in een counter formatie en een spits in een aanvallende formatie, gericht op balbezit. Dat wilde Ajax zivkovic bijbrengen en daarom is het logisch dat ze hem een jaartje in Jong laten spelen. Hij krijgt z'n kans nog wel, let maar op!

8 april 2015 om 17:30

Die jongen heeft een goede Torr instinct ... Term counter spits slaat werkelijk nergens op....

8 april 2015 om 18:50

En hoe maakt hij die goals met z'n tor-instinct? Precies: als er ruimte ligt achter de verdediging van de tegenstander. In de kleine ruimte spelen en tegelijkertijd als aanspeelpunt fungeren moet je leren en dat doet Zivko op dit moment! En daarnaast, als hij bij Groningen was gebleven, hadden we ook geen garantie dat hij gespeeld zou hebben of überhaupt beter geworden zou zijn!

8 april 2015 om 21:57

Vaak ook in de 16 ,hij is bal vast en heeft een goede techniek..

8 april 2015 om 16:52

Of je hebt geen verstand van voetbal zoals The-DOC hier. Bij Groningen speelt hij met zeeën van ruimte in zijn rug, dat gebeurd bij Ajax niet, bovendien is het verschil tussen wonen en voetballen voor Groningen heel anders dan voor Ajax in Amsterdam.

Nu heeft hij een seizoen kunnen acclimatiseren en wordt hij als 18 jarige niet meteen in het diepe gegooid, juist verstandig. Als je dat niet snapt kan je beter maar je mond houden.

8 april 2015 om 17:33

Best zielig dat je moet scoren met een simpele opmerking zoals "geen voetbal verstand" dat zegt heel veel over jou.

On: Hij is goed genoeg voor de Eredivsie en hij liet geweldige dingen zien vooral aan het eind van vorig seizoen. van "acclimatiseren" word je geen betere voetballer... Wat zal volgend jaar de reden zijn als Siggy en Milik de voorkeur krijgen ?? je moet minimaal 21 zijn om in de spits te spelen bij ons aller ajaxs ?

8 april 2015 om 17:37

Het is allemaal gezwets in de ruimte. Milik hoeft volgend seizoen echt niet eerst in de JL te gaan ballen hoor nu hij gekocht is. Waarschijnlijk kende Milik het Ajax systeem al uit de Bundesliga waar hij op de bank zat.

9 april 2015 om 12:16

Kan er ook weinig aan doen dat er allemaal onzin door jou gepost wordt.
Als je een beetje kennis had wist je dat Millik al een aantal jaar vanaf de Poolse jeugdteams gevolgd wordt. En van 'acclimatiseren' zal zo een jonge gast wel minder snel in een diepe put vallen, waardoor zijn groei wordt geremd.

Stel je voor, hij had vanaf het begin in de basis gestaan, niet gewend aan zijn nieuwe situatie, minder ruimte dan hij is gewend en meteen alle camera's erop en koppen als Zivkovic EEN Miskoop? zodra hij de eerste 5 wedstrijden niet had gescoord. Voor een jongen van 18 is dat funest. Als je dat niet begrijpt stop er dan gewoon mee.

8 april 2015 om 16:59

Die Pi-Air moet een keer stoppen met dat gezeik over ajax laat hem lekker metrotterdam bezig zijn. Die kerel zeikt toch altijd alles af wat ajax doet dus waarom waarde hechten aan dit soort verbale diaree

8 april 2015 om 18:58

Wat is een collum? Pierre bemoeit zich wel vaak met Ajax hoor, als je regelmatig de VI open slaat zou je dat moeten kunnen beamen.

8 april 2015 om 21:58

Dan heb ik wat gemist Rekik haha sorry

8 april 2015 om 17:11

Pierre snapt het zelf niet helemaal, ten eerste had Ajax een brede selectie nodig om 2 teams te kunnen aanvullen, ten 2e heeft die bij Groningen meer ruimte dan bij Ajax ten 3e is het soms beter eerste jaar tussen je leeftijd genoten te ballen. Het grappige aan dit onnozele verhaal van Pierre is dat die een paar jaar terug nog zei, dat te jong in een hoofdmacht niet goed is. Lekker tegen prater dus.

8 april 2015 om 17:23

Denk dat het 2e van Ajax ook wat meer ruimte krijgt dan het eerste dus wat dat betreft had hij netzo goed kunnen blijven.
Dat "acclimatiseren"is ook gelul. Het is toch geen kamperplant die je voor de eerste nachtvorst naar binnen moet halen?

Pierre heeft gewoon 100% gelijk. Het enige wat hij geleerd heeft het afgelopen jaar dat je reserve staat als je te laat komt.

8 april 2015 om 17:36

Hij zou zo veel beter worden bij Groningen... daar heeft ajaxs toch ook iets aan.... maar nee op de Toekomst bij ajaxs hebben ze voetbal uitgevonden.

8 april 2015 om 18:19

Hoe kun je jou nou serieus nemen als je niet eens Ajax kan typen? En dan wel zeuren op iemand die 010 zegt? Rare vent

8 april 2015 om 19:00

Copr, die jongen gaat voor het eerst op zich zelf wonen in een stad vol verleidingen met ineens een flink salaris. Misschien ben jij dan een perfecte boerenzoon die daar goed mee overweg kan, maar zo werkt dat niet in de praktijk bij elke tiener..

8 april 2015 om 22:00

Daarom konden ze deze tiener toch 1-2 jaar in Groningen houden en als hij een man is naar Amsterdam nu heb je eigenlijk 1 jaar verspilt ..

9 april 2015 om 01:40

Dan zijn wij het er inbieder geval over eens dat je hem niet direct voor de leeuwen kn gooien in de Arena. Zeker dit seizoen was er dan veel kritiek op hem gekomen en met kritiek komt druk. Of uitlenen aan Groningen beter is dan spelen in Ajax 2 zal de toekomst uitwijzen.
Hik zit in ieder geval wel eens bij de selectie en kan de jarde sfeer proeven die in de Arena kan ontstaan zonder dat de extra druk op zijn jonge schouders komt te liggen.

Hij bedoekt het goed maar legt het verkeerd uit:

* ajax had zivkovic moeten kopen
En daarna direct weer aan groningen uitlenen maar ajax denkt altijd dat een jongen van 17/18/19 het direct maakt.
* bazoer, andersen en nog veel meer gingen hem voor om op jonge leeftijd nog niet constant te presteren neemt niet weg dat ook andersen en bazoer grote talenten zijn
* klaassen kan wel constant presteren

Tsja onbegrijpelijke keuzes worden er gemaakt in Amsterdam. Lekker voor zijn zelfvertrouwen ook om eerst in de eredivisie bij Groningen lekker mee te draaien en (redelijk) veel te scoren. Om vervolgens je wedstrijden op maandagavond af te werken. Goed voor zijn motivatie ook. Maargoed Ajax
wilde ook meer jeugd laten doorstromen en talenten te ontwikkelen en alleen de buidel trekken voor ervaren rotten die er direct staan, maar dan halen ze wel een talent van 19 als Sinkgraven voor 6 (!!!) miljoen....

8 april 2015 om 16:54

We maken ook 23 (!!!!) miljoen winst terwijl we Viergever en Zivkovic daarbij al even afgetikt hadden. Sinkgraven was de eerste transfer van dat boekjaar waarin we Blind voor 18 (!!!!!) miljoen hadden verkocht, nettowinst op de balans van zo'n laten we zeggen 8 miljoen (!!!!). Want sinkgraven koste 7,5 miljoen. Dat terwijl er 100 (!!!!!) miljoen op de bank staat en we CL hebben gespeeld!!!!

8 april 2015 om 17:16

en wat is je punt?

dat het beleid goed gevolgd wordt, omdat sinkgraven zon ervaren speler is en viergever een absolute topspeler is?

8 april 2015 om 17:17

@afcanats, en wat heeft dat met keuzes te maken? Woepdiedoe, we maken winst blablabla. Terwijl zo'n beetje de helft van de Ajacieden het transferbeleid van de afgelopen jaren onbegrijpelijk vindt, ga je een beetje lopen hosanna en hierover. Ritchie heeft toch gewoon gelijk? Zivcovic hadden ze toch beter een jaar bij Groningen kunnen laten? Sinkgraven was toch niet nodig, terwijl er wel behoefte was aan ervaring in de winterstop? Onbegrijpelijke keuzes dus. Maarja, gelukkig begrijp jij ze wel.

8 april 2015 om 17:30

@ Reeel

Mijn punt: Logische transfer die gezien de middelen prima te verantwoorden is. Sinkgraven is een groot talent en Viergever is een prima linksbenige verdediger. Jouw punt is?

@steef71

Dat een bedrag van 6(!!!!) miljoen wat 7,5 (!!!!) miljoen is, prima te verantwoorden is. We maken winst inderdaad en kunnen daardoor investeren. Ajax hoeft bv. niet te wachten tot er iemand vertrekt met aankopen.

Sinkgraven moest er meteen staan, Serero en Klaassen konden niet spelen na de winterstop. Tegen Feyenoord stond er een middenveld met Riedewald, Sinkgraven en Bazoer en daarna is hij ook nog meteen belangrijk geweest. We zaten al erg krap in de middenvelders en nu missen we er nog steeds een.

Ajax had er niks aangehad als Zivkovic nog een jaar als counterspits had gespeeld, hij moet juist leren in de kleine ruimte te voetballen, dat leer je niet bij Groningen. Ja begrijpelijke keuzes, nu voor een mooi bedrag oppikken en op de lange termijn de vruchten plukken.

8 april 2015 om 17:39

@afcanats, als je geen counterspits wilt hebben, dan koop je toch gewoon een ander type lijkt me. Maar jij vindt het begrijpelijk dat Ajax een counterspits koopt en daarvan een spits probeert te maken die in de kleine ruimtes uit de voeten kan? Ervaring was nodig in de winterstop. Waarom haal je dan Sinkgraven en niemand daarnaast? Zoals ook al werd gezegd toen PSV een vervanger voor Jozefzoon wilde halen. Die wedstrijd dat je niet de beschikking had over Klaassen, had je ook wel een jeugdspeler voor 1 wedstrijd op kunnen stellen. Hetzelfde verhaal dus.

8 april 2015 om 17:47

@steef71

Dat kan, maar ook al speel je niet op de counter dan kan snelheid nog wel een handig wapen zijn. Er wordt echter meer gevraagd, kan hij beide is het een ideale spits, want er zijn ook moment dat je wel op de counter speelt in een wedstrijd. Ook als je 80 % balbezit hebt.

Ja gezien zijn leeftijd en talent vind ik dat meer dan logisch. Moet alleen nog wat stapjes maken.

Sinkgraven omdat hij directer en meer vooruit speelt, Ajax ging ook beter voetballen met Sinkgraven. Een 17 jarige Nouri erin zetten die fysiek nog niet ver genoeg is was niet handig. En sinkgraven heeft meer dan 1 wedstrijd gespeeld. Bovendien als je het gemist had, van de Beek (17) zat al noodgedwongen op de bank thuis tegen Groningen. Wil je zonder wissels gaan spelen?

De gewenste ervaring was niet te koop, of het is te versleten, of te oud, te duur of ze willen niet. Realistische sugesties? Het waren meerdere wedstrijden overigens, of hij moest er eerder uit, of hij kon helemaal niet meedoen.

Ben ik het zomaar een keer eens met Pierre. Meestal komt er onzin uit, maar hier heeft hij gewoon gelijk in. Dat rare gedoe over het zogenaamde Ajax systeem. Dat kan gewoon echt niet. Wat is dat systeem dan? Eindeloos traag rond tikken op het middenveld?

8 april 2015 om 17:00

Iedereen heeft het over het wennen aan het 'Ajax-systeem' behalve de mensen van Ajax zelf. Ooit opgevallen?

Ajax houdt hem uit de luwte en dat is goed. Er is een wezenlijk verschil tussen het mogen bij Groningen en het moeten bij Ajax. Als De Boer hem vanaf minuut 1 in de basis had gezet en hij had de eerste 10 wedstrijden niet gescoord werd Zivkovic afgebrand en bestempeld als miskoop. Bij Ajax lig je onder een vergrootglas die 10x groter is dan bij welke andere club dan ook in Nederland.

8 april 2015 om 17:12

lazylen,

Je hebt 100 procent gelijk, gewoon een kwestie van rustig brengen.

Je zal zien dat hij in de aanloop naar het nieuwe seizoen er lustig op los gaat scoren, wat zijn zelfvertrouwen alleen maar zal doen toenemen.

Zivkovic komt er wel, heeft al behoorlijk wat doelpunten in de JL gemaakt.

De aankopen van Sinkgraven en Gudelj werken in zijn en Milik's voordeel, beiden willen graag direct naar voren spelen.

8 april 2015 om 17:23

je bedoelt zeker het verschil tussen mogen spelen bij groningen en Niet mogen spelen bij ajax

verder zegt niemand dat hij vanaf dag 1 in de basis had moeten staan, maar hij had een kans moeten krijgen met alle experimenten in de spitspositie bij ajax

door hem consequent te passeren demotiveer je zivkovich en zorg je alleen maar voor veel negatieve media-aandacht

8 april 2015 om 17:41

En wat is het verschil tussen Heerenveen en Groningen dat Sinkgraven wel meteen in de basis staat. Dat je bij Heerenveen ook moet, net als bij Ajax?

8 april 2015 om 18:23

Dit zijn afspraken die vooraf gemaakt zijn. Dit wist hij toen hij tekende dat hij veelvuldig gebruikt zou worden in Jong Ajax. Bij Groningen blijven was geen optie want die supporters zouden hem uitkotsen. Als hij echt zo geweldig was zat hij heus wel wekelijks bij de selectie alleen is hij op dit moment nog niet goed genoeg

8 april 2015 om 20:42

@kohaku
Andere positie, andere verwachtingen.

8 april 2015 om 17:18

nee, rondtikken doe je in de verdediging, het tempo had je wel goed

en als spits is het ook wennen dat je niet mag schieten, want dan heeft daarna de tegenstander balbezit

en de uitslag is niet belangrijk voor het toekennen van de punten, maar het balbezit

Het is sowieso een misvatting van veel mensen om te zeggen. Koop die speler en verhuur hem aan die club. Alsof subtoppers daarop zitten te wachten.
In dit geval hadden ze hem wel willen verhuren aan Groningen maar grote kans dat Groningen dat niet wil. Die willen bouwen aan continuiteit, voor zover mogelijk
Ten tweede als ze het al zouden willen heb je als Ajax grote kans dat hij een groot gedeelte van het seizoen op de bank komt.

Ik haat dat arrogante gedachtegoed

8 april 2015 om 16:54

Natuurlijk wil grunn wel zo een talentvolle spits erbij dat is altijd mooi meegenomen. Anders wil een andere eredivisie club en wel dat is altijd beter dan voor spek en bonen tegen jan jansen en piet visser te liggen ballen op maandagavond.

8 april 2015 om 17:07

Zeker, mooi als tweede spits gebruiken. Betekent wel dat hij op de bank zit t grootste gedeelte van het seizoen.

8 april 2015 om 18:25

Denk dat maar niet vriend. Die supporters zouden dat niet pikken want die hebben daar nog steeds frustraties om Ajax omdat ze ooit wat spelers hebben overgenomen.

Dat moet Groningen ook maar willen. Als die een transfersom voor zo'n knul al in de zak hebben en zeker weten dat hij het jaar erop toch vertrekt zetten ze hem zelf waarschijnlijk ook op de bank ten faveure van een andere speler.

Tuurlijk pierre, en dan zet je hem vrolijk als counterspits in..................o shit ajax speelt meestal in balbezit en kleine ruimte dus Zivko redt het niet en wordt afgemaakt.
Bij grun had hij niks meer geleerd, want dan bleef hij zelfde systeem spelen en grote ruimtes houden.

8 april 2015 om 17:26

Dat is idd bij Ajax 2 heeel anders.
Die zetten idd hun tegenstanders ook helemaal vast op hun eigen helft en worden zelf nooit onder druk gezet.

Wat had zivkovic ermee opgeschoten dat hij nog een jaar als counterspits had gespeeld? Dan was hij nog steeds niet geschikt om in het ajaxspelletje te spelen. Zivkovic is gewoon meer een type spits dat bij psv past maar ajax wilde voorkomen dat hij naar een concurrent ging en nu zitten ze zelf met een counterspits.

Zivkovic is gewoon slecht gescout, maar dat is niks nieuws voor overmars en co.

Oh heb je Pi-air weer. Man kon goed voetballen maar echt veel zinnigs komt er verder niet uit, paar keer te hard tegen een voorzet gekopt vrees ik. Heeft de beste man de middelbare school ooit afgemaakt?

Als Zivkovic nog een jaar bij Groningen had gespeeld had nog zeeen van ruimte gehad wat heel anders voetballen is dan bij Ajax. Nu heeft hij 20 goals in de JL gemaakt en 7 invalbeurten in Ajax 1 gehad, prima moyenne en krijgt de tactiek langzaam door.

8 april 2015 om 17:44

En de JL is te vergelijken met de eredivisie?

8 april 2015 om 17:48

Nee, maar de tactiek van jong Ajax wel met die van Ajax 1. Spelen op dezelfde manier.

8 april 2015 om 18:18

Ze trachten wellicht op dezelfde manier te spelen, qua eindproduct verschilt de speelwijze nauwelijks met die van het huidige Groningen.

Wat is de ajaxspeelstijl eingelijk? Dat is toch 4-3-3 wat heel nederland eingelijk speelt? Elke club in nederland speelt met buitenspelers en wilt het liefst op de helft van de tegenstander spelen. Dus waar komt dit zogenaamde ajaxsysteem vandaan? Grootste onzin!

8 april 2015 om 16:56

Ach ja, bij Ajax hebben ze het voetbal uitgevonden en spelers, hoe goed ze ook zijn, moeten hieraan wennen.

8 april 2015 om 18:27

Klopt daarom hebben ze ook zoveel prijzennnnn

8 april 2015 om 17:01

In een 4-3-3 systeem kan je ook op de counter spelen.

8 april 2015 om 17:14

Verschil is, Ajax speelt ook op de helft van de tegenstander.

8 april 2015 om 17:20

Haha, op de helft van de tegenstander? Dat wil iedereen wel als je daar de spelers voor hebt. Bij ajax wordt er trouwens tegenwoordig meer op eigen helft rondgetikt. Nogmaals, het is de intentie om op de helft van de tegenstander te spelen, maar het kunnen uitvoeren is een ander verhaal.

8 april 2015 om 17:26

Lang niet altijd. Alleen tegen de zwakkere ploegen misschien.

8 april 2015 om 17:32

Nee hoor, ajax speelt op de helft van de tegenstander. Alleen komt niet tot kansen, dat klopt en de uitvoering mag ook beter. Betekend nog niet dat je spelers niet moet laten wennen aan het gewenste systeem, anders val je van de regen in de drup.

8 april 2015 om 17:46

Kunnen ze dan niet beter heel het eerste in de JL laten spelen als ze het systeem nog niet kunnen uitvoeren?

8 april 2015 om 17:49

Nee want die zijn te goed, zouden iedereen van de mat spelen. Ajax is nou eenmaal de beste club van NL.

Man man man meneer meent t weer allemaal beter te weten. Ajax heeft een plan voor hem uitgestippeld. Hij heeft al meer speeltijd gekregen in t 1ste dan de bedoeling was. Bij jong Ajax spelen ze op een manier zoals ze dat bij het 1ste uitvoeren. Hij moet aan de speelstijl wennen. Het is namelijk heel anders dan bij Groningen. Meneer van hooijdonk zou dat toch moeten weten. Dit is al 100x uitgelegd dit seizoen. Bovendien is zivkovic met dit plan tot akkoord gegaan. Hij moet meer dan tevreden zijn dit seizoen. Volgend seizoen gaat het echt beginnen. En wat de spits positie betreft. Sigy kan je niet wekelijks op de tribune zetten dat is kapitaal vernietiging. En millik is een stuk beter dan zivcovic. Logisch dus dat die dit seizoen geen basis speler is. En dat was ook niet de bedoeling!

8 april 2015 om 17:47

Het is al 100x uitgelegd maar als ze ook zeggen dat Veltman de beste verdediger van de eredivisie is en vd Hoorn geen miskoop is, neemt niemand die uitleg nog serieus.

"van Hooijdonk snapt niet waarom Ajax de spits niet nog een jaar bij FC Groningen liet spelen. "

Omdat Zivkovic bij Ajax alvast kan wennen aan de druk en verwachtingen die horen bij een Ajacied, iets wat bij Groningen niet mogelijk was. Verder is er het verhaal over de speelstijl, van counterspits naar complete spits.

“daar had hij meer baat bij gehad dan met tegenzin op maandagavond voor een paar honderd man op het jeugdcomplex spelen.”

Pi-Air insinueert dat bij Groningen (wat countervoetbal speelt) blijven beter was geweest. Dit geeft goed aan waarom hij de eerste uitspraak doet, aangezien hij niet begrijpt waarom Zivkovic al bij Ajax is. Verder verzint hij erbij dat Zivkovic met tegenzin in Jong Ajax speelt, iets wat allang ontkracht is door Rihairo zelf.

“luis Suárez was in niets een typische Ajax-speler, maar hij was de beste aanvaller die ze in jaren hebben gehad”

Deze uitspraak geeft goed aan dat Pi-Air niet begrijpt dat niet elke speler hetzelfde is. Hij gaat nu Suarez die het van vrijheid in zijn taken en lef (iets wat vanuit hemzelf kwam, niet iets dat je kan trainen) moest hebben vergelijken met een destijds 17-jarige spits die nog genoeg begeleiding kan gebruiken om tot zijn volle potentie te komen.

Kortom, Pi-Air kon leuk vrije trappen nemen en een balletje doorkoppen, maar wat betreft opleiden en het interpreteren van keuzes qua transferbeleid van een club komt hij niet heel geïnformeerd over. Of wellicht heeft hij wel genoeg informatie, maar kan hij die niet correct interpreteren.

8 april 2015 om 20:55

Maar goed, om het voetbal van Groningen te omschrijven als countervoetbal, maakt van je laatste alinea een tikkeltje de pot die de ketel iets verwijt.

9 april 2015 om 14:03

Vergeleken met het spel van Ajax (dat een tegenstander naar achteren wil drukken en vooral op de helft van de tegenstander wil spelen) is het spel van Groningen countervoetbal. Misschien heeft de term in jouw beleving een negatieve nasmaak, dat kan, maar zo kun je het wel omschrijven als je spits niet tegen de vijandelijke 16 staat, maar daar bijna altijd nog moet komen van net over de middenlijn.

Wennen aan de speelstijl hè, met andere woorden geen bal krijgen vanaf de flank waar je ook maar iets mee kunt terwijl er wel verwacht wordt dat je er 30 maakt. De enige twee echt goede spitsen die Ajax in de afgelopen jaren gehad heeft zijn Suarez en Huntelaar, simpelweg omdat ze te goed waren voor de eredivisie. Had Zivkovic dit jaar in de eredivisie laten spelen en hij had zijn eerste stappen kunnen zetten om mogelijk ook te goed voor deze competitie te worden en een succes te worden bij Ajax. Het heeft allemaal niks te maken met systemen en speelstijlen, puur met kwaliteit.

Groningen had hem goed kunnen gebruiken. We hebben nu ons hele systeem omgegooid zodat de Leeuw er in kon zonder Hoesen eruit te halen. Inmiddels is de Leeuw al 5 wedstrijden geblesseerd en zit Hoesen eindelijk op de bank. Zivkovic had waarschijnlijk gewoon 3/4e van de wedstrijden gespeeld en meer gescoord dan Hoesen en de Leeuw samen (hoesen 1, de Leeuw 13).

ik word een beetje zat van dat slappe excuus dat zivkovic nog moet wennen aan het systeem hoefden viergever en sinkgraven ook niet. zeg dan gewoon dat de boer gewoon te koopig is om in te zien dat hij veel beter is dan die ene ijslander!

8 april 2015 om 17:20

Trek de vergelijking van Denis Mahmudov van Excelsior´31 naar Zwolle. Zivkovic zou bijna dezelfde stap maken. Van jeugdig talent, volgens mij B speler naar het eerste van Ajax. De stap van Mahmudov was ook eerst te groot, dus verhuur aan Sparta. Weer wennen aan het betaald voetbal. Zo moet Zivkovice wemmem het systeem bij Ajax. Niet meer dan logisch

In feite heeft v. Hooijdonk wel een punt... het lijkt er nu net op alsof ze Zivkovic nog helemaal hebben moeten leren voetballen.

Heeft bij Groningen ook weleens tegen mindere tegenstanders gevoetbald en moeten leren omgaan met kleinere ruimtes.. hoort allemaal bij het voetbalspel, maar om daar nou zo'n knaap een heel seizoen voor in Jong Ajax te knallen vind ik overdone.

Op die manier leg je juist ook druk op die jongen door in feite aan te geven: Nu ben je er volgens ons (ajax) klaar voor en moet je het laten zien.... ga er maar aanstaan.

Heb totaal geen hoge pet op van Van Hooydonk maar deze opmerking vind ik van hem een juiste opmerking.Je kan zeggen wat je wilt over Zivkovic maar als Ajax hem bij Groningen een jaar langer had laten spelen had hij er heel anders voorgestaan...De echte voetbal kenner beaamt dit.

8 april 2015 om 17:14

Hoe had hij er dan voorgestaan? Een nog betere counterspits? En wie zegt dat groningen hem dan veel speeltijd zou gunnen voor een speler van ajax?

8 april 2015 om 17:15

Dan had hij nog een jaar countervoetbal gespeeld ja. Zivko heeft een omschakeljaar nodig en vult dat goed in.

8 april 2015 om 17:33

Want Groningen speelt tegen elke tegenstander op de counter?

En bij Ajax, tja die spelen altijd 90% op de helfd van de tegenstander. Heb je niks aan iemand die snel is in de diepte, dat hebben we wel gezien dit seizoen. Wat was het ook alweer? 70%? balbezit voor Groningen in de Arena?

Wat een vermaak hier ook soms maargoed altijd zelfde gezever van mensen hier die niet verder kijken als wedstrijdjes van hun eigen ploeg.

8 april 2015 om 17:40

Nee, maar wel meer en tegenstanders graven zich minder in. Daar zijn dus oa. trainingsvormen voor op de training waar Zivko veel kan leren.

Ik ben ook niet erg geinterreseerd in de wedstrijdjes van Groningen verder.

8 april 2015 om 17:21

De echte voetbalkenner weet dat Zivkovic als jong talent gewoon moet wennen om bij Ajax te spelen. Ten eerste druk, ten tweede speelt het eerste van Ajax heel vaak tegen een muur aan omdat veel clubs heel erg teruggetrokken spelen. Dat maakt het als counter spits erg lastig. Hij heeft dit jaar een aantal keer(naar mijn inziens wel te weinig) de mogelijkheid gekregen om met de druk om te gaan en om te spelen tegen zo'n muur. Ikzelf had hem de laatste paar maanden echt wel meer minuten gegeven maar dat zien ze blijkbaar nog niet zitten bij Ajax.

8 april 2015 om 17:31

Wat een onzin het "wennen"
Spitsen moeten gewoon de bal in het doel schieten of je nu counterspits bent of niet.
Door veel wedstrijden op niveau te spelen leer je hoe je je positioneel moet opstellen.
Of dat nu in de omschakeling is of op basis van een "gewone" voorzet.

8 april 2015 om 17:45

Ja wennen ja. Waarom denk je dat er zoveel spelers bij topclubs het gewoon niet halen. Niet alleen bij Ajax maar ook bij een Feyenoord en PSV en ook gewoon bij heel veel buitenlandse topclubs. Die schakeling is gewoon erg groot voor een jonge speler en dat is Zivkovic gewoon nog. 18 jaar namelijk. Ik snap wel dat men bij Ajax met hem besproken heeft dat hij bij Jong Ajax in ieder geval even went aan alles wat men bij Ajax van hem verwacht als spits.
Doet het daar erg goed dus vind het nogmaals erg vreemd dat hij nu niet gewoon vaker bij 1 gehaald wordt. Heeft hij gewoon verdient en dan kan hij zich echt gaan bewijzen. Denk dat de Boer er tot volgend jaar mee wilt wachten. Helaas want dit jaar blijkt het grote probleem van de spitspositie al meerdere malen en toch kiest hij voor een ander.

8 april 2015 om 18:28

Tuurlijk hadden die Groningen supporters vast gepikt...

Zoals ik al zei speelt vrijwel elke nederlandse club 4-3-3. Dat wil dus zeggen dat Zivkovic vanaf de F-jeugd in deze speelstyl is opgegroeid tot de dag van vandaag. Maar bij ajax vinden ze dat hij er nog een extra jaar aan moet wennen en dan ook nog eens in de jupiler league! Volkomen belachelijk!

Juist dit jaar hadden zebhem dan kunnen gebruiken, want ajax speelt allang niet meer her voetbal wat we vaj ze verwachten. Ajax is vaak zat niet dominant dit jaar, gewoon een hele domme zet. Bij groningen was hij nu 3x z9 ver geweest.

Ze hadden zivkovic inderdaad beter kunnen verhuren.hem laten wennen aan het ajax systeem in het tweede is de grootste onzin aangezien die ook geen aanvallend dominant voetbal spelen.het eerste van ajax trouwens ook niet.zegt al genoeg dat ze 16de staan met aantal doelpogingen na de winterstop.ajax is vooral heel goed in zichzelf op te hemelen,maar dit ajax is geen schim van het grote ajax van vroeger.kwa kwaliteit niet en kwa speelstyle niet.maarja als je iets vaak genoeg blijft roepen ga je vanzelf in deze illusie geloven.ajax systeem lachwekkend al meer dan 10jaar niet meer gezien.

Volgend seizoen is hij gewoon de nr 1 spits van ajax!

8 april 2015 om 17:56

Hij heeft Milik en Schone nog voor hem. En misschien Sightorson als ze die weer niet aan de straatstenen kwijtraken.

Altijd leuk die mensen die na het seizoen kritiek hebben. Had dan in september zo een opmerking geplaatst. Dit is erg goedkoop scoren.

Gister tegen jong Psv heeft hij in ieder geval geen knikker geraakt. Ben benieuwd hoeveel hij al van het Ajax systeem heeft geleerd dan..

8 april 2015 om 17:55

Ok ik zal een grapje maken. Hij heeft geleerd hoe hij bij ajax op een eiland moet staan.

Ik ben het eens met van Hooijdonk. Als het Ajax systeem is zoals ze dit jaar hebben gespeeld dan kan elke halve zool dat wel spelen.

Ajax moet Zivkovic snel dumpen want je hebt er helemaal niets aan. Was totaal onzichtbaar bij Ajax. Bovendien hebben we nu Milik en die vind ik beter. Wat een aanfluiting is die gast. En stop eens met scouten in Nederland want daar zitten geen goeie spelers. Die zitten allemaal in Spanje, Duitsland en Engeland. Geef ze een goed contract en ze smeken om bij Ajax te komen voetballen aangezien de status van Johan Cruijf. Wordt tijd dat Ajax de bezem eens in de selectie gaat gooien want er zit teveel rommel in.

8 april 2015 om 19:00

Haal jij anders eens een bezem door je reactie. Wat een onzin allemaal! Want spelers uit de Engelse, Spaanse, Duitse competitie staan er om te springen om naar de Eredivisie te komen! Zeker de talentvolle spelers! Ga toch weg man! Die jongens krijgen in hun eerste jeugdcontract al n bijna eenzelfde salaris als een grootverdiener in de Eredivisie. Goede spelers komen niet spelen bij Ajax omdat dat de oude club van Cruijff is. Spelers gaan naar een club waar ze het meeste geld krijgen en de competitie sterk is. Gelijk hebben ze.

Dit hoor je dus overal. "hij had bij Groningen moeten blijven, of verhuurd moeten worden." "het wennen aan het Ajax systeem is grote onzin." en "hij legt er toch 18 in in de JL, moet hij geen kans krijgen boven bijv. Sigthorsson?"

Het probleem is echter, dat geen van jullie hem ooit heeft zien spelen in Jong Ajax (waar FdB hem regelmatig aan het werk ziet). Als je namelijk deze wedstrijden zou bekijken, zou je tot de conclusie komen dat meneer Zivkovic daar zelfs niet mee komt in het voetbal van de ploeg. In het 4-3-3 systeem is de spits een essentiele positie. Het is de kapstok waarachter gevoetbald kan worden. Inspelen, kaatsen, onderkomen etc. Het is echter schrijnend duidelijk geworden dat Zivkovic hierin ernstig tekort komt. Daarom speelt hij dus niet, zelfs niet over de ook al dramatische Sigthorsson.

Waarom dan niet uitlenen? Omdat hij het dan ook niet onder de knie zal krijgen. Zivkovic traint nu op een veel hoger niveau, en er wordt door oa. (de meester) Dennis Bergkamp op dit aspect getraind.
Ik vind het heel redelijk wat FdB en Ajax doen met de hele situatie Zivkovic doen, en kan er wel begrip voor opbrengen.

edit: grammatica

8 april 2015 om 23:32

Ajax Barca, je schrijft complete onzin. Luis Suarez was de beste Ajax spits in 10 jaar en was in alles geen typische Ajax speler. Hetzelfde geldt overigens voor Sigthorsson en Milik, beide heren kunnen ook niet kaatsten, een bal vasthouden of het spel verdelen maar werden door De Boer wel gebruikt in een 4-3-3 systeem. Milik werd direct opgesteld en hoefde ook niet door Bergkamp te worden gekneed om te wennen aan het 4-3-3 systeem. Sterker nog, noem 1 spits die door Bergkamp werd getraind en de afgelopen vier jaar een ruime voldoende haalde. Van Hooijdonk heeft gewoon gelijk, Zivkovic had meer geleerd door wekelijks wedstrijden te spelen op het hoogste niveau!

9 april 2015 om 22:41

Luis Suarez speelde A) vaak op de vleugel B) in een systeem met een heel andere manier van spelen , en was C) een veel betere speler. Daarnaast zijn Milik en Sigthorsson nog geen onverdeeld succes. Sigthorsson is matig, maar blijkbaar nog alleszins beter dan Zivkovic, aangezien hij boven hem wordt verkozen en FdB ze dagelijks ziet trainen. Milik kan inderdaad niet goed mee voetballen, maar ramt er ondertussen wel een aantal belangrijke goals in. Hoewel, heeft ook Milik niet het onbetwiste vertrouwen van Fdb. Milik werkt echter wel hard, heeft een gretige uitstraling, en zal, wijzend op de opstellingen, wel beter trainen.

Ajax wil iedere dag met hem trainen en zo veel mogelijk laten spelen..
Als hij invalt bij Ajax 1 kan hij al niet meer spelen bij Jong Ajax. Dus lijkt me logisch dat ze hem zo veel mogelijk bij Jong Ajax minuten laten maken en trainen met de A-selectie


Een speler omvormen naar Ajax stijl maakt een speler niet beter
Dat is al langer duidelijk.
Zonde om eerst paar miljoen te betalen en daarna niks met hem te doen.
Durf te wedden dat als hij speelt op de manier dat Frank graag wilt dan zie je niks meer van de kwaliteiten van deze jongen terug.
Doodzonde

Heel goede column van Van Hooijdonk in de VI. Hij heeft echt 100% gelijk over de talenten die nog allemaal moeten blijven in Nederland. Zoals hij ook zegt alleen Wijnaldum is klaar voor de stap, die speelt al zoveel seizoenen echt top in de eredivisie.

Het hele Ajax team is al een paar jaar aan het wennen aan het Ajax systeem. Misschien maar met een systeem komen dat bij 2015 past en niet blijven hangen in 1995, toen je nog spitsen als Kluivert had, verdedigers als Reiziger en middenvelders als Davids? Ik vind het best hoor, maar zivkovic kan best wel wat en als je gehele team het klassieke Ajax spel niet beheerst, dan zou ik eens een andere tactiek gebruiken. Een goede trainer past zich aan de elementen aan.

Ik zou wel willen weten waarom Pierre denkt dat Zivkovic meer baat jad gehad bij het spelen voor Groningen op huurbasis.

Dit wordt noet vermeld en dus is het lastig om een mening te vormen over de beweegredenen van onze Pierre.

Nu lijkt het of hij zomaar wat roept en dat kan ik ook wel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren