Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Hanegem: ‘Het verraste me dat tv-publiek zo blij is met de Eredivisie’

Laatste update:

Het is Willem van Hanegem een doorn in het oog dat stadions in het Nederlands voetbal nog maar zelden uitverkocht zijn. Hoewel de uitzendingen van Studio Sport op zondagavond om zeven uur over de kijkcijfers niets te klagen hebben, blijven de stoelen in de stadions steeds vaker onbezet.

/

In zijn column in het Algemeen Dagblad spreekt de voormalig topvoetballer daar zijn verbazing over uit. “Het verraste me zaterdag wel in deze krant dat het tv-publiek zo blij is met de Eredivisie. Kijkcijferrecords voor Studio Sport, iedereen blij, dus waarom ik niet? Fijn dat iedereen het zo naar zijn zin heeft. Maar de echte liefhebbers zitten in het stadion en die laten het hier en daar afweten”, weet Van Hanegem.

“Ik heb het dan niet over die sfeervakken en sfeerteams in stadions, want dat is opgeblazen, nep gewoon”, vindt de Kromme. “Het gaat me om de aanblik van thuiswedstrijden bij FC Utrecht, hele vakken zijn leeg, dat is een vervelend signaal. Vitesse, hoe vaak zit het daar vol? Ik denk nooit. Ik hoop niet dat het een trend wordt. Feyenoord en NAC trekken nog makkelijk volle huizen thuis, zo wil je het zien”, benadrukt Van Hanegem.

Ben je het met Willem van Hanegem eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vitesse en Utrecht hebben gewoonweg een te groot stadion. Het zal denk ik nooit echt vol komen en dat dan een aantal wedstrijden lang. Het is niet anders, in andere landen zie je ook zulke dingen behalve in Duitsland en Engeland amper. In de hogere divisies natuurlijk.

8 december 2014 om 15:25

In Duitsland en Engeland wordt een avondje naar het voetbal ook veel meer als een 'beleving' gebracht. De sfeer is zo verschrikkelijk veel beter. Je wordt als supporter ook meer als gast behandeld, er is meer ruimte voor echte familietribunes. In Nederland hangt in vrijwel elk stadion een sfeer alsof het elk moment fout kan gaan, of dat je gewoon niet echt welkom bent. Ik kan het niet helemaal uitleggen, maar in Engeland is dat zo veel beter. Ook bij de laagvliegers in de Pl.

In Nederland hebben de stadions gewoon echt concurrentie van de televisie-uitzendingen. Heel gek, maar als ik in het stadion zit (of dat nou in de Arena, Philips-stadion, Jan Louwers of Kuip is) dan mis ik serieus de herhalingen en het overzicht van de wedstrijd dat ik thuis op de bank wel heb. En dan kan iedere supporter wel roepen dat de supporters van zijn club geweldig zijn, maar feit is dat het overal in Nederland 'only singing when they are winning' is. En heel af en toe een aanmoediginkje als de achterstand nog te overbruggen lijkt.

Ook dat hondstrouwe Feyenoordlegioen.

Bij ons (vitesse) blijft het eigenlijk te leeg. En dat is jammer, want de manier van voetballen is echt leuk om naar te kijken. Kom maar op alle haters met kreten als "je ziel is verkocht, Chelsea-2 etc.

Maar gelukkig hebben we al jaren een vaste kern van 18.000 man. Dat is positief ! Als het nu wel ineens vol zou zitten, krijg je te maken met het fenomeen 'successupporters'.

Ook bij Ajax zag je veel lege plekken. Weliswaar hebben zij wel alle seizoenkaarten verkocht, maar veel mensen die dan op zaterdagavond niet naar Ajax gaan. Dat is eigenlijk erger !

8 december 2014 om 08:47

Omdat het stadion tegen willem 2 een keer leeg is, betekent het niet dat elke thuiswedstrijd van ajax de arena leeg is. Normaal zit het bij ajax vol, behalve bij dit soort wedstrijden.

8 december 2014 om 08:49

Ik begrijp werkelijk niet waarom je Ajax erbij haalt...... Als er een club is met een hoge bezettingsgraad is het Ajax wel. Vorig seizoen gemiddeld 96.6!!

Ik zit er iedere thuiswedstrijd en natuurlijk zie ik ook lege plekken maar om nou van "veel" te spreken is zwaar overdreven. Jij bent duidelijk nog nooit in de Arena geweest.

Ga je eerst maar eens druk maken over je eigen cluppie en je medesupporters, want jullie laten het pas echt afweten wat supporters aantallen betreft.

On: Willem moet natuurlijk weer wat te zeuren hebben, alleen bij Feyenoord en NAC is het goed? Haha, Willem zou eens wat onderzoek moeten doen voordat hij met dit soort uitlatingen komt. Bij Ajax is er een hogere bezettingsgraad dan bij zijn geliefde Feyenoord......

8 december 2014 om 08:53

Volgens mij als ze niet komen maar wel een seizoen kaart hebben worden ze wel meegerekend.
Daarom hebben ze zoveel hoge bezettingsgraad.
Of is dat niet meer zo?

8 december 2014 om 09:02

Volgens mij worden de daadwerkelijke bezoekersaantallen geteld.
Maar "correct me if I'm wrong......"

Maar dan nog, iemand die klaagt over de supporters aantallen van Ajax terwijl hij zelf week in, week uit in een leeg Vitesse stadion zit. Dat kan natuurlijk niet

8 december 2014 om 09:07

Je hebt het mis dus. Verkochte seizoenskaarten worden geteld. daarbij wordt in die percentages van bezetting bij feyenoord met een foutief totaal aantal gerekend. Ondanks dat er meer capaciteit is, wordt er niet het maximum aantal in de verkoop gezet.

8 december 2014 om 09:12

@peter112 Helaas word bij Ajax het verkochte aantal kaartjes geteld en niet het aantal mensen dat binnenkomt. En ook uit eigen observatie klopt die 96.6 voor geen meter want helaas alleen in de cl en in de topwedstrijden tegen psv en fey etc. zit het vol. Bron? Mijn eigen seizoenskaart van de afgelopen 7 jaar

8 december 2014 om 09:32

In dat geval moet ik mijn ongelijk toegeven....... Ik dacht echt dat het de daadwerkelijk door de poortjes gekomen supporters waren die geteld werden.

8 december 2014 om 09:32

Die bezettingsgraad is sowieso een wassenneuspolitiek geneuzel. Bij Feyenoord wordt het aantal stoeltjes van het stadion geteld, maar door het verouderde stadion hebben ze altijd een aantal rijen buffer, die mogen dus niet verkocht worden.

8 december 2014 om 09:53

De no-show is bij Ajax al jaren het hoogste van de Eredivisie. Dit zit niet in een bezettingsgraad van 96,6% verwerkt.

8 december 2014 om 10:12

2,5 jaar geleden publiceerde de NRC hierover n.a.v. de wedstrijd Ajax - FC Utrecht waarbij 45.880 bezoekers zouden zijn, maar het werkelijk aantal veel lager leek te liggen door de vele lege plekken. Zij hebben toen onderzoek gedaan en het bleek inderdaad dat bij veel clubs de verkochte kaarten worden geteld en niet de werkelijke bezoekers (wat leidt tot veel seizoenskaarthouders die niet komen opdagen, maar wel worden geteld). Ik heb geen idee of er inmiddels nog wat veranderd is, maar destijds waren er slechts 5 clubs die wel de werkelijke bezoekers aantallen doorgaven (rkc Waalwijk, SC Heerenveen, Psv, ADO Den Haag en Heracles Almelo), terwijl 17 van de 18 clubs beschikten over de technologie om de werkelijke bezoekersaantallen door te geven.

Voor de geïnteresseerden, het werkelijke aantal toeschouwers bij Ajax - FC Utrecht lag destijds op 29.200.

8 december 2014 om 10:38

@peerk

Dat was wel een extreme uitschieter qua no show, dat werd gespeeld op Sinterklaasavond, tja mensen met jonge kinderen zul je dan niet snel zien. Vrij goed te verklaren.

Ajax heeft ook zij stadion uitgebreid, met succes want het is ook regelmatig uitverkocht.

8 december 2014 om 11:59

Nee hoor, die wedstrijd was op 5 februari 2012. Dat het een enorme uitschieter is ben ik overigens wel met je eens en ik maak Ajax verder ook geen verwijten, maar het is ook wel vrij aardig bekend dat Ajax wel de club is met de grootste no show van Nederland.

Hier een tabelletje van even geleden (seizoen 2010/11), maar ik kon zo snel even niets recenter vinden.
http://www.nrcnext.nl/files/2012/02 /100212x_opkomst_wedstrijden.jpg
(even de spatie verwijderen)

Dit laat toch wel zien dat er bij Ajax wel erg grote verschillen zijn, daarom zou het ze sieren als ze voortaan ook zouden gaan werken met werkelijke toeschouwersaantallen i.p.v. verkochte kaarten, aangezien ze wel vaak blijven benadrukken dat het stadion altijd zo mooi vol zit. PSV deed het destijds ook al en ik geloof Feyenoord inmiddels ook (opmakend uit de reacties op dit topic), dan zou Ajax toch niet achter moeten blijven.

8 december 2014 om 12:09

@peerk:

Dat zou Ajax inderdaad moeten doen! Het aantal verkochte seizoenskaarten is waarschijnlijk het hoogste uit de Eredivisie. maar eerlijker het aantal bezoekers per wedstrijd.
Het verbaasd me dat ze dat nog niet doen......

8 december 2014 om 17:38

@peerk

Je vergeet er wel even bij te vermelden waarom er zo weinig supporters waren, want ik was er zelf die dag ''gewoon'' bij. De gevoelstemperatuur lag die dag op -12 in de Arena geloof ik.

Ajax supporters vinden helaas bijzonder weinig de weg naar de kaartenmarkt, waar seizoenskaarthouders die niet gaan hun kaart kunnen aanbieden en andere die kunnen overnemen. Doodzonde, want omdat er een vrij grote groep is die zich hier schuldig aan maken hebben we te maken met een hoog no-show percentage.

Ik kan me er aan ergeren, maar meer doen als zelf komen en mijn kaart te koop zetten wanneer ik niet kan komen kan ik eigenlijk ook niet doen. Ik snap het gezeik van de meeste mensen op VZ daarom ook niet, de meeste mensen die hier reageren hebben zelf geen eens een SCC maar lopen wel continu sneren uit te delen naar supporters van andere clubs die een SCC hebben maar zo nu en dan een wedstrijd missen. Dan kun je ook gewoon beter zwijgen.

Het mag best gezegd worden dat Ajax een groep heeft die regelmatig niet komt. Dat is namelijk onder de mensen die zelf wekelijks gaan een ergernis, en daar zou een oplossing voor moeten komen omdat meestal wel 95 procenten niet beschikbaar is voor mensen die een losse kaart willen, en dat zijn er juist heel veel. Het aantal SCC houders hoeft van mij daarom ook de komende jaren niet omhoog, laat de uitbreiding maar een kans zijn voor losse verkoop.

8 december 2014 om 18:49

Het gaat er ook om wat de verhouding is tussen een losse kaart en een seizoenkaart. Als een seizoenkaart een prijs heeft van bijv. 8 losse kaarten, zullen mensen snel geneigd zijn een seizoenkaart te kopen zodat ze de belangrijke wedstrijden niet missen. Als een seizoenkaart de prijs heeft van bijv. 14 losse kaarten, dan denkt iemand wat beter na voordat hij een seizoenkaart koopt. Deze prijsverhouding is natuurlijk niet overal gelijk.

Dat heeft denk ik meerdere oorzaken en deze zijn denk ik niet voetbaltechnisch gerelateerd.
Het heeft er denk ik vooral mee te maken dat de kaarten steeds duurder worden en de mensen niet meer gaan verdienen ik denk dat het een gevolg is van de crisis.
Dat van die sfeervakken is inderdaad wat geforceerd en de stadions die hij noemt zitten zelden vol. Utrecht volgens mij alleen tegen Ajax en bij Vitesse zit het nog niet vol bij een halve finale van de CL omdat Vitesse niet zo leeft in Arnhem.
Het is trouwens weer een zuur stukje van Willem, zou hij elke dag ontbijten met zure bommen en karnemelk?

8 december 2014 om 09:03

Verdiep je eerst eens in de feiten, want je roept onzin. Vitesse had vorig jaar thuis tegen Ajax ook een uitverkocht stadion en tegen PSV en Heerenveen was het bijna uitverkocht.

Dat Vitesse niet leeft in Arnhem is ook grote onzin. Vitesse heeft gewoon een zeer groot stadion. Als Ajax naar verhouding een even groot stadion zou hebben, dan zouden ze elke week 150.000 mensen moeten zien te trekken. Dat lukt Ajax ook niet, terwijl Ajax landelijk fans trekt en Vitesse vooral uit de eigen stad.

8 december 2014 om 09:22

Enschede is net zo groot als Arnhem en Heerenveen is veel kleiner maar toch trekken ze meer publiek als Vitesse.. De stadions in Amsterdam of Rotterdam zijn makkelijker te vullen als dat van Heerenveen. Daar moet de halve stad in zitten om het vol te krijgen.

8 december 2014 om 09:24

Excuus het was niet de bedoeling je boos te maken.
Er is eens besloten dat Vitesse een stadion van de grote van het Gelredome nodig had, ik neem aan dat dat was met het idee dat het regelmatig vol zou zitten. Ook neem ik aan dat daar toen der tijd marktonderzoek naar is gedaan en dat er niet zomaar luk raak een veel te groot stadion is neergezet?
Neem bijvoorbeeld Enschede en de plaatselijke FC de plaats is ongeveer te vergelijken met Arnhem qua aantal inwoners en het stadion is ongeveer even groot.
De bezetting van het Gelredome is 65% en van de Grolschveste 97% uit deze cijfers trek ik (misschien voorbarig) de conclusie dat voetbal niet ,in ieder geval een stuk minder leeft in Arnhem dan in Enschede.

8 december 2014 om 11:46

Ik ben niet boos hoor, alleen wat geïrriteerd, omdat steeds ditzelfde argument weer naar boven kom en er al steeds weer duidelijk gemaakt moet worden dat dit argument niet klopt.

Je hebt gelijk dat het in Enschede en Heerenveen meer leeft, maar dat zijn dan ook zo'n beetje de koplopers in de Eredivisie (heerenveen is zelfs de koploper daarin). Vitesse behoort in dat lijstje toch zeker in de subtop, de meeste ploegen 'leven' minder als Vitesse (gemiddelde toeschouwersaantallen van vorig seizoen afgezet tegen de stadgrootte, hierbij bewust vorig seizoen genomen, omdat het nogal uitmaakt of je de publiekstrekkers al wel of niet thuis hebt gehad).

8 december 2014 om 16:18

Nog niet zo heel lang geleden heeft een krant onderzoek gedaan waar de seizoenkaarthouders vd clubs vandaan kwamen. Vitesse wint het in mijn stad van alle clubs kwa seizoenkaarthouders (ik woon ong. 30 minuten van Arnhem) maar in mijn ongeving is vrijwel iedereen voor Ajax/feyenoord.. Wat zegt dit? We hebben hier dus veel minder supporters maar wel de meeste seizoenkaarthouders.

De grap is dat wij, seizoenkaarthouders, van die gasten elke keer moeten horen hoe leeg de gelredome is en wat voor een nepsupporters Vitesse heeft.

Hij heeft t niet over sfeervakken enzo, de beste man kan geen 10 zinnen uit zn keel krijgen zonder ff iets over Ajax te melden.

Voor de storm hyena's komt, ik snap dat Ajax niet de enige club is met sfeeractues en sfeervakken maar we weten allemaal dat Willem niet Feyenoord bedoelt, dat zit altijd vol. Hij bedoelt dus anderen en zeer zeker heeft hij even gedacht aan Ajax en wilde hij dit even als semi-sneer richting Ajax haha

8 december 2014 om 08:51

Misschien ligt het wel aan de manier hoe jij het interpreteert. Willem zegt helemaal niks over Ajax, maar toch weet jij de link met Ajax te leggen.

Chapeau.

Willem heeft gelijk naar mijn mening, ik vind het leuker om naar een wedstrijd te kijken waar de tribunes goed gevuld zijn. Lege plekken hou je altijd, bij elke club. Dat er eens wat lege plekken zijn stoort me niet, maar als ik naar een tribune die maar 25% gevuld is (voorbeeld) dan vind ik een wedstrijd minder aantrekkelijk.

8 december 2014 om 09:46

Leuk en aardig alleen Ajax heeft een 9 % hogere bezettingsgraad dan Feyenoord en 20 % meer dan Utrecht en trekt qua aantallen ook meer supporters, als hij van het positieve uitgaat dan kan hij niet om Ajax heen. Maar daar is de kromme niet zo goed in, gewoon een ouwe zeur.

NL heeft na Engeland en Duitsland de hoogste bezettingsgraad van Europa, alleen zijn clubs presteren slecht, Feyenoord met 85 % 12de en Utrecht met 65% 18de, hij heeft gewoon een hele eenzijdige blik, terwijl hij het over het NL voetbal heeft.

8 december 2014 om 10:05

@afcanats

Hoe is de bezettingsgraad berekend? Ik heb namelijk eens een wedstrijd van Ajax gezien (Op TV, 5 December) waar er werd aangegeven dat er ongeveer 50k supporters waren. Nou, aan een ruwe schatting van wat ik zag op TV waren er zo'n 25k aanwezig in het stadion.

Bezettingsgraad is leuk, maar rekent Ajax het aantal verkochte kaarten, of het aantal bezoekers wat ook daadwerkelijk gebruikt maakt van hun kaart? Kan een flink verschil in zitten namelijk.

8 december 2014 om 10:23

Een wedstrijd zegt niks, dat was volgens mij die Sinterklaas avond wedstrijd, vind je het gek? Ajax Berekend de verkochte kaarten.

8 december 2014 om 10:48

@afcanats

Dat bedoel ik dus, de verkochte kaarten != het aantal bezoekers. Als Ajax in dit geval de verkochte kaarten berekend, en Club X het werkelijk aantal bezoekers is het een onderzoek wat al niet meer deugd.

Dat wil ik er mee zeggen.

8 december 2014 om 10:52

@afcanats Een wedstrijd zegt niks? Als er wordt gepubliceerd dat er 50.5k mensen zitten in het stadion, maar het halve stadion is leeg, dan weet je dat er iets niet klopt.

Combineer dat met het feit dat er al vaker vraagtekens gezet bij de bezettingsgraad die ajax publiceert en dan weet je dus dat wat er op 5 december is gebeurd, geen incident is in Amsterdam.

8 december 2014 om 11:09

@djur

Het klopt wel, want het aantal verkochte kaartjes klopt nog steeds. Maar er is inderdaad altijd wel een hoeveelheid no go, tegen Utrecht was alleen extreem een no go van 50 % en dat is dan weer verre van gebruikelijk en wel een incident. Overal het algemeen zit het Ajax stadion toch wel aardig vol en soms zelfs helemaal vol.

8 december 2014 om 15:13

Afgelopen zaterdag meldde Ajax ook vol trots dat er ruim 50.000 man zaten. Als je een beetje goed keek, zag je dat dat er max 35000-40000 konden zijn. Maar nee het stadion zal vol hoor volgens Ajax. Het no go percentage is al jaren bij Ajax het hoogst van de hele Eredivisie. Ze verbloemen dat echter door het aantal seizoenskaarten op te tellen bij het aantal verkochte kaartjes en niet de mensen die werkelijk het stadion zijn binnengekomen.

8 december 2014 om 16:26

En dat is precies het grote verschil met de kleinere clubs. Daar zitten er mss minder maar die komen wel elke wedstrijd.

Een Vitesse seizoenkaarthouder mist bv gemiddeld 1 wedstrijd per seizoen. Daarmee zijn wij de trouwste van allemaal. (Onderzoek knvb)

Ajax supporters miste de meeste wedstrijden.

Liever een klein stadion dat vol zit dan een half leeg groot stadion. Wanneer je naar Vitesse kijkt ziet het er echt te treurig uit op tv.

8 december 2014 om 09:04

Komt ook wel omdat de tribune die juist in beeld is altijd de slechtst verkopende tribune is. De andere 3 tribunes zitten vaak voller.

8 december 2014 om 10:08

Bij Nec niet hoor. Daar zit het juist aan die kant redelijk vol maar aan de kant van het uitvak best leeg. Die hoek zie je ook zelden.

Lege stadions heeft ook echt te maken met geld. Ik betaal 270 euro voor mijn seizoenskaart. Dat is natuurlijk niet heel erg veel. Als ik aan de lange zijde wil zitten betaal ik meer dan 500 euro. Dat vind ik wel echt te duur. Kan toch niet? Een Europa league wedstrijd kost 37,00 euro losse verkoop. Seizoenskaarthouders moeten ook gewoon betalen. Je kan een 3 rittenkaart kopen, dan is het weer goedkoper per weddstrijd. Een muntje om een biertje te kunnen kopen kost 2,70 euro. Dat is best veel geld. Nee je moet wel echt een goed inkomen hebben om naar het voetbal te kunnen. Jammer eigenlijk.

8 december 2014 om 08:42

Daarom de acties: Against Modern Football, die je steeds meer ziet.

8 december 2014 om 08:47

In welk stadion kijk jij Europa League? Hier in Alkmaar is het zelden tot nooit 37,50 geweest. Lag meestal rond de 25 euro.

8 december 2014 om 08:52

@azalkmaar

In de Kuip. Je betaalt je krom voor EL wedstrijden terwijl AZ én PSV de kaarten voor veel minder geld kunnen aanbieden..

8 december 2014 om 08:57

Bij Feyenoord. Als ik een 3 ritten kaart had gekocht had ik ook 25,00 euro per wedstrijd betaald. Alleen dat kon ik niet, aangezien ik studeer op donderdagavond. De wedstrijd tegen Sevilla was ik vrij. Toen ben ik met 4 collega's gegaan. 37,00 euro per kaartje. Vond het belachelijk veel geld. Normaal gesproken betaal je voor hetzelfde vak 26,00 euro. ( losse verkoop competitie wedstrijd). Al was de wedstrijd tegen Sevilla wel mega druk bezocht.

8 december 2014 om 12:13

Belachelijk inderdaad. Volgens mij betaalden wij ook pas zoveel na de knock-out fase en was het daarvoor iets minder. Maar dat laatste kan ik fout hebben.

8 december 2014 om 12:54

Dat zijn wel echt hoge prijzen ja. Dit zou natuurlijk te maken hebben dat de Europa league heel erg leeft nu bij feyenoord en hier heeft de club dan toch misbruik van gemaakt met de prijs. Aangezien de supporters toch wel komen

Ach hij heeft toch weer wat gevonden om over te zeiken die man eet gewoon 3 keer in de week zuurkool dus hem moet je gewoon niet serieus nemen , ik was afgelopen zaterdag bij Ajax en er waren wat lege plekken en de sfeer was eigenlijk erg goed in het stadion en ze hebben gewoon 42.000 seizoenskaarten verkocht zoals bijna elk jaar dus laat hem maar lekker zeuren .

Willem, je vergeet dat de echte voetballiefhebbers in het weekend zelf op mat staan!!!
Het is onmogelijk om dit te combineren met het eredivisievoetbal, zeker als je op zondag om 14.30 speelt. Dus denk even na voordat je wat zegt. Niet iedereen heeft een goed pensioen zoals jij dat hebt, waarin je week in en week uit alleen maar een irritant column hoeft te schrijven...

8 december 2014 om 08:54

Wat dacht je van zaterdag wedstrijden van 18:30 of 19:45 of 20:45. Zaterdag is een nationale voetbal dag. En die tijden zijn verschrikkelijk irritant. Als je die zaterdag moet werken of voetballen. Daarnaast waarom het stadion van Utrecht minder wordt. Dat heeft te maken dat het niveau minder wordt.

8 december 2014 om 11:10

Dat is een zeer logische verklaring, maar ja die supporters kunnen dan ook maar beter weg blijven heb je dus niks aan.

8 december 2014 om 18:57

Onder de grote rivieren wordt meestal op zondag gespeeld, daarboven juist op zaterdag. Er worden altijd fans de dupe van een bepaalde speeldag.

8 december 2014 om 08:54

@15_ajax_15

Ah, dus ik ben geen voetballiefhebber? Omdat ik zelf niet voetbal?

Ik ken trouwens wat mensen die 'gewoon' een Seizoenskaart hebben maar toch voetballen. Dus schijnbaar is het wél te combineren!

8 december 2014 om 10:41

Ikzelf zou het niet kunnen combineren hoor. Ik voetbal iedere zondag en heb helaas al genoeg wedstrijden van Ajax moeten laten schieten. Er zijn ook mensen die op zaterdag voetballen, die hebben wat dat betreft wat meer geluk.

8 december 2014 om 12:34

@ Fr12jules;

Zo heb ik het niet bedoeld. Het was meer een sneer naar Van Hanegem die altijd wat te klagen heeft. Natuurlijk kun je een echte voetballiefhebber zijn als je zelf niet voetbalt.
Wat ik alleen probeerde duidelijk te maken is dat ik het voetballen op zondag niet kan combineren met het eredivisievoetbal. Daarbij ben ik een Ajax-Fan en woon ik in Limburg, die afstand is ook een obstakel.

Desondanks probeer ik minimaal 2 keer per jaar een wedstrijd van Ajax te bezoeken (competitie en Champions League). Meer zit er voor mij helaas niet in....

Je ziet dat Willem in een andere categorie van de samenleving leeft. Wat mij opvalt is het volgende. Ten eerste wordt het niveau minder. Althans bij mijn club. En de kaart wordt wel duurder dat is vreemd. Ik was afgelopen zaterdag niet gegaan vanwege Sinterklaas. Maar een kaart kost bijvoorbeeld 300 euro. En daar komt nog vervoer en voedsel bij. Je bent jaarlijks misschien 800 euro of meer kwijt. Ik snap wel dat gezinnen hierop besparen. Als je hier jaarlijks 2000 of 1000 op kan besparen. Dan doe je dat toch. Dan ga je af en toe de topper pakken.

Heel simpel Willem, mensen hebben het geld er simpel weg niet meer voor. Voor veel mensen zijn de seizoenskaarten voor 250 euries(gemiddeld) te veel geld.
Je moet het wel kunnen missen, niet iedereen ziet er zo goed bij als jou!

8 december 2014 om 09:14

En zo is het Ruud..


Zie meningen waarvan ik denk ja..kom op he. het wordt gewoon voor veel mensen te duur. en doen liever wat ' belangrijkere' dingen met hun geld. En geef ze eens ongelijk. het is niet alleen het kaartje of seizoenskaart.. je wilt eten, drinken, je moet ernaar toe reizen en weer terug. Kost klauwen met geld. Ook ik ga niet zoveel meer naar het stadion. Niet omdat het niet kan in mijn geval, maar vind de prijzen belachelijk worden en ik koop er liever leike dingen voor mn dochter ofzo..das het dubbel en dwars waard. buiten dat kijk ik gewoon fox en heb mn eigen biertje koud staan. :-)

8 december 2014 om 13:21

@ruud_az

Inderdaad, de prijzen zijn niet goedkoop. 100% begrijpelijk als er mensen zijn die liever andere dingen met hun geld doen.

Die 250 euro voor een seizoenskaart vind ik persoonlijk een prima prijs. Maar er komt meer bij kijken natuurlijk, wat te denken van consumpties bij het stadion en de vervoerskosten? Uiteindelijk kost dit gewoon een enorme smak geld.

Als je club dan ook nog eens Europees speelt zitten deze wedstrijden er niet bij inbegrepen, toch wil je graag naar het stadion gaan, en dan koop je toch maar een kaartje á 30 euro. Maar ook hier komen er weer (mogelijk) vervoerskosten en de kosten voor consumpties bij.

Je wilt ook graag de uitwedstrijden zien van je club, dus heb je weer een abbonement op FOX sports nodig.

Uiteindelijk ben je gewoon honderden euro's per jaar kwijt aan je seizoenkaart. Het is gewoon begrijpelijk dat mensen liever andere dingen doen van al dat geld en dan eens een losse wedstrijd bezoeken.

Naar mijn mening maakt het niet uit of je een seizoenskaart hebt of niet. Iedereen heeft zijn eigen manier van hun club supporten, of dat nou van achter de TV, achter de radio of in het stadion is doet er niet toe.

8 december 2014 om 13:29

Ja idd had maar een beetje het gemiddelde gedaan van alle clubs zal wel rond de 250 uitkomen, ben bij Az ook tegen de 300 kwijt. Maar er komt idd meer bij kijken, vervoer consumptie. Heb zelf ook het fox pakket, maar ik kan het allemaal missen.
Kan genoeg mensen die het niet zo breed hebben, en alleen fox hebben bijvoorbeeld.

Omdat men niet massaal naar stadions gaan zijn ze fout bezig..? Hij heeft
Al erg veel rare opmerking laatste tijd.. Probeert nog wanhopig in the picture te blijven denk ik..

"feyenoord en NAC trekken nog makkelijk volle huizen thuis, zo wil je het zien”

Dat wil je toch juist niet zien.. of is dit een heel foute uitspraak bij het besproken onderwerp.
Verder is het niet heel gek, ben heel mijn leven voor een club, maar er nog nooit geweest, ben 3 keer in mijn leven naar een wedstrijd geweest van Oranje, en paar keer buitenlandse wedstrijd. Maar ik vind het maar niets. Leuk dat gejuich en geschreeuw, maar ik zie niets van de wedstrijd. Voor de sfeer naar de wedstrijd gaan kan ik begrijpen, maar het is niets voor mij.
Dat meer mensen studio sport kijken lijkt me ergens een logisch gevolg van het feit dat er minder mensen naar het stadion toe komen.

8 december 2014 om 09:28

wat grappig... ik zie in het stadion het voetbal veel beter dan op tv... wat dacht je van looplijnen, voor acties, bij een aankomende voorzet al kunnen zien wie de tweede bal kan opvangen, etc etc.. in het stadion zie je alles, behalve een herhaling... in de meeste stadions is 1 sfeertribube, op de overige 3 tribunes kan je gewoon rustig voetbal kijken toch? je mag best een mening hebbe maar vindt dit wel beetje kul.

8 december 2014 om 09:48

Je mag een mening hebben maar dit is wel een beetje kul..?
Wat lief van je dat ik een mening mag hebben, beetje vreemd dat die vervolgens aan jou standaard moet voldoen. Fijn voor jou dat jij ziet wie er bij de 2de paal komt inlopen, maar ik zie alleen een poppetje in een bepaald shirtje. Vind het fijn voor jou dat je het allemaal goed kan zien, maar ik zie niet goed wat er 70 meter verderop gebeurd.
Ja, looplijnen zie je niet direct altijd op tv, echter is daar altijd een herhaling te zien of vinden waar je het op kan kijken. Heb thuis een aardige tv staan als zeg ik het zelf en daarop alle zenders. Ik kijk inmiddels een redelijk aantal jaren voetbal, heb er zelf ook redelijk wat gespeeld, ook op redelijk niveau, en ik ben bij redelijk wat wedstrijden geweest (oranje en buitenland). Het is niet alsof ik dit verzin dat ik dit vind of iets dergelijks.. Dus ik vind het een beetje vreemd dat mijn idee Kul wordt genoemd, omdat jij een andere mening hebt.

8 december 2014 om 09:58

je zegt dat je bij 3wedstrijden geweest bent van oranje, en paar buitenland das nie redelijk veel toch? en daarnaast nog nooit van je favoriete club, oke dan.....het us nie mijn stamdaard maar puur voetbal zie je beteer in stadion en nie op tv, lijkt me meer een feit, en logisch.. daarnaast vind je het geschreeuw niks, ga op een goede plek zitte en je hebt geeb last van geschreeuw.. ja ik vind dat flauwekul, je argunenten dus dat zal ik ook blijven vinden...

8 december 2014 om 10:00

ik ben denk ik bij 400 wedstrijsen geweest en zie alles nog steeds prima.. ik zie op 50 meter wel wie de bal heeft . oja ik heb ook best mooi tv

8 december 2014 om 10:29

Wat fijn dat je bij 400 wedstrijden ben geweest en het nog steeds prima ziet, maar volgens mij heeft zicht niet zoveel met het aantal wedstrijden geweest. Dat jij een beter zicht hebt dan is, prima, maar daar ga ik niet beter van zien toch? Dat jij het op 50 meter of 80 meter allemaal prima ziet is mooi,
maar ik heb bij mijn eigen club al moeite als ik langs de zijlijn sta om alles goed te volgen.

en 400 wedstrijden ga ik bij lange na niet redden nee. Maar 3 keer oranje, 5 keer engeland, 4 keer duitsland, 2 keer frankrijk, 1 keer italie en 4 keer spanje. Volgens mij genoeg wedstrijden om een oordeel te vellen over hoe IK het voetbal beter zie dan. Ik zeg niet dat jij het op TV ook beter ziet of zou moeten zien. Ik geef alleen aan dat het onzin is dat je als voetbal liefhebber Altijd in het stadion zou moeten zitten.
Ik kijk voetbal liever op een tv dan in een stadion en dat heeft verschillende redenen. Zelfde als dat ik liever thuis een film kijk dan in de bioscoop.
Maar ik snap de discussie eigenlijk niet zo goed. Als ik iets fijn vind en ik heb daar mijn persoonlijke redenen voor. Hoe kan jij mijn argumenten daarin flauwekul vinden.

8 december 2014 om 13:36

Helemaal mee eens, vind het helemaal niets aan die voetbalstadions. Marginaal volk dat allerlei verwensingen het veld opgooien en simpele liederen zingen. Ach zo iedereen hun vermaak, ik kijk het lekker op tv. Heb nog wel eens de gekke gedachte om in cafe's te gaan bij WK's, maar dan irriteer ik mij aan geschreeuw en zogenaamde kenners.

8 december 2014 om 16:49

Iedereen moet het kijken op zijn manier. Alleen beetje jammer hoe jij de gemiddelde stadionganger ziet. Dat is gewoon onzin. Op de meeste tribunes kan je gewoon rustig voetbal kijken. Natuurlijk word er wel eens gemopperd, gejuicht, sarcastisch gedaan. . maar dat gebeurd voor de buis ook, mensen leven nou eenmaal mee en je zit in stadion met wat meer.

Sowieso is het vaak een mening van iemand die eigenlijk niet kan oordelen omdat hij/zij niet naar het stadion gaat. Ik zou zeggen ga eens op een wat rustigere tribune zitten aan de lange zijde. Goed overzicht, en bij de kleinere clubs zijn de spelers geen legopoppetjes voor een normale prijs. Zal je zien dat het allemaal reuze meevalt.

De kaartjes zijn gewoon te duur voor veel mensen.

Ik betaal 960 euro per jaar voor 4 plaatsen, 2 volwassenen en 2 kinderen.

Dat kan ook goedkoper, vorig jaar zat ik met de kinderen naast het bezoekersvak en dan was ik zo'n 400 euro kwijt. Maar een aanzienlijk deel van die bezoekers is een halve pauper, die obscene gebaren moet maken, duidelijk moet maken dat ie wil knokken of al eens een pint bier over de glazen muur moet smijten.

Komt dan nog eens bij dat we daar meestal wel iets eten en drinken en af en toe een prul voor de kinderen kopen. En de kosten voor het parkeren moet je er ook nog bijtellen. Reken maar op nog eens 100 a 150 euro per wedstrijd. Over een jaar bekeken, ben ik dus bovenop het abonnement nog eens zo'n 2000 a 3000 euro kwijt.

Totaal dus zo'n 3000 a 4000 euro. Dat tikt aan.

Dat valt voor een modaal gezin bijna niet te betalen. Maar misschien leeft voormalig grootverdiener Van Hanegem, die wellicht gratis naar het voetbal kan, in een ivoren toren en beseft hij niet goed wat een modaal gezin aan inkomsten heeft en wat het voetbal kost.

8 december 2014 om 09:12

Helemaal met je eens. Je club steunen is het mooiste wat er is, maar kost ook gewoon goed veel geld. Ik merk wel dat feyenoord steeds meer zoekt naar goedkope vervoer opties voor haar supporters. Zo kan je als supporter op wedstrijd dagen gratis met de metro. Vroeger ging ik het laatste stukje met de trein. Die kosten bespaar ik nu. Al zijn dat ook niet de grote kosten.

8 december 2014 om 09:26

De clubs doen aan winstmaximalisatie natuurlijk. Een 'normaal' bedrijf moet dat doen.

Maar ik vind niet dat het voetbal dat recht heeft.

Zij krijgen immers tonnen geld van u en mij: subsidies, goedkope leningen, goedkope huurgelden voor stadion en gronden, ordehandhaving, belastingvoordelen, geen BTW op transfers en ga zo maar door.

Het is een beetje de schaamte voorbij.

8 december 2014 om 09:25

Ach man te duur dat valt best mee hoor ik betaal 500 euro bij Ajax en heb echt een wereld plek moet je is in Engeland kijken wat je betaald dat is pas duur , Bij Arsenal bv is de goedkoopste Seizoenskaart 1200 euro dat vind ik echt belachelijk dus als je dat vergelijkt met wat het bij ons kost dan vind ik het bij ons nog al meevallen.

8 december 2014 om 09:30

sloep01,

De mensen in Londen verdienen er ook 2 tot 3 keer meer dan hier.
Altijd rekening houden met de koopkracht wanneer je prijzen gaat vergelijken.

Bovendien krijg je bij Arsenal een ander soort voetbal te zien, waar het halve team uit wereldvedetten bestaat.

Je begrijpt toch zelf wel dat 3000 a 4000 euro per jaar voor het voetbal voor een modaal gezin dat gezamenlijk pakweg 3000 a 4000 euro per maand netto heeft, dat dit best een aardig bedrag is?

8 december 2014 om 09:32

mijn inkomen is nie heel hoog, maar heb ook gewoon een seizoenskaart, dan maar wat mindee zuipen in de kroeg, voorzichtigr met mn spullen omgaan zodat ze nie stuk gaan, een tweede hands mobiel met sim only iov 40,- abbo, war vaker naar de lidl ipv jumbo etc.. het is maar net waar je priotiteiten liggen en hoe groot de liefde voor je club is.

8 december 2014 om 09:40

Dat is weer de andere kant van het verhaal ja. Als je echt wilt, kom je wel. Ik kan het ook makkelijk betalen. Alleen voor gezinnen wordt het steeds moeilijker. Dat vind ik jammer, want kinderen zijn de toekomst. Verder vind ik dat clubs meer hun best moeten doen om de stadions vol te krijgen. Want gisteren bij de derby Groningen - Heerenveen zag ik zoveel lege plekken. Dat deed gewoon pijn aan de ogen.

8 december 2014 om 09:51

Codestoeltje,

Stel je nu eens voor, dat je ook je gezin - vrouw met pakweg 2 kinderen - meenam....

Dat zal het héél de week boterhammen met choco eten worden, vrees ik.

En dat vind ik nét erg. Ik vind dat ook gezinnen met een niet zo hoog inkomen naar het voetbal moeten kunnen.

Dat kon vroeger wél probleemloos.

Ik heb hier in mijn bureau een ingelijst kaartje van mijn eerste Europese wedstrijd met AA Gent aan de muur hangen. Dat kaartje kostte begin jaren 80 140 Belgisch Franken of zo'n 3,5 euro.

Datzelfde kaartje zou vandaag zo'n 35 euro kosten.

Nu de mensen verdienen wel meer dan 30 a 35 jaar geleden, maar het verschil is niet 10 keer, terwijl dat kaartje en alles er rond wel 10 keer in prijs is gestegen.

8 december 2014 om 09:53

De goedkoopste seizoenkaart bij Arsenal is ook de op 2 na duurste seizoenkaart van heel engeland. Alleen de duurste seizoenkaart bij tottenham en Chelsea (dacht ik) waren duurder.. Een jaartje bij City heb je al voor 375, dus Arsenal is wel echt een extreem voorbeeld meteen.

8 december 2014 om 09:56

Ik heb het niet over alleen over Londen maar overal in Engeland ik weet ook wel dat Londen een aparte Wereld is maar 2/3 keer meer valt wel mee hoor ik heb er zelf gezeten het is wel meer maar niet zo als jij nu zegt . En dat Arsenal meer vedettes heeft dat zegt niets want voor de gewone man in Londen is het gewoon niet te betalen en ik dacht toch dat voetbal voor de gewone man is want daardoor zijn die ploegen groot geworden .

8 december 2014 om 10:08

natrlk zijn er uitzonderingen, ik heb een vrouw met twee nog te jonge kids voor stadion(mijn mening). zal voor mii anders worden aangezien mn vrouw voetbal haat haha.. maar er zijn uutzonderlijke situaties dat het te duur wordt, logisch... in mijn situatie zou ik zelf gewoon sk hebbeen kids af en toe meenemen bij een veilige wedstrijd...

8 december 2014 om 10:13

sloep01,

Bij Arsenal en veel andere PL clubs koopt blue-collar average Joe dan ook geen jaarkaart meer. Die kan dat gewoon niet betalen. Die pikt wel een paar wedstrijden mee en gaat daarnaast voetbal kijken in de lagere leagues.

Ja, jammerlijke evolutie.

8 december 2014 om 11:07

Maar de gemiddelde voetbal supporter verdiend net onder het modaal dan is 500 euro per jaar best veel wat je moet ophoesten in een jaar als je bijv een gezin neemt met 2 kinderen.

8 december 2014 om 10:54

Ik vind het raar dat je per wedstrijd voor 4 personen al 100 tot 150 euro kwijt bent. Kost je parkeerplek zo extreem veel geld dan, of consumeer je erg veel, moet je ver rijden naar het stadion (benzinekosten)?

Met het groepje waar ik mee ga (4 personen) zijn we namelijk echt geen 100-150 euro kwijt. Ruw gerekend komen we op een 10 euro per persoon, per wedstrijd. Heen en weer is trouwens 200km.

Maar zoals je al zegt, de prijzen zijn inderdaad belachelijk. Bij Feyenoord betaal je 2,70 per consumptie. Erg veel naar mijn mening.

Goed te begrijpen als mensen liever niet zoveel geld kwijt willen zijn aan hun club. Maar dan liever eens een of twee wedstrijden per seizoen bezoeken.

Jammer dat de Kromme Ajax (95 %, 4de) Twente, Heracles, Psv, Cambuur niet kan opnoemen. Die hebben namelijk allemaal een hogere bezettingsgraad dan NAC en Feyenoord (86 %) over 2014.

8 december 2014 om 09:49

kom jij wel es bij ajax? dan weet je dat je het bijna nooit 75% vol zit behalve in topmatches.. bij fnoord mogen vanwege veiligheidsredenen maar 45k zitten terwijk er 50k in kan.. verklaard een hoop he.

8 december 2014 om 10:11

Ja een of twee wedstrijden per seizoen, hoe kom je aan die 75 %, heb je ze persoonlijk geteld? De cijfers spreken anders en wel of geen veiligheidsredenen, het brengt niet meer mensen.

8 december 2014 om 10:13

kuip is bijna altijs uitverkocht.. dat jij van loze cijfertjes houdt oke, prima.. nee maar ik zeg 75% om het wat aan te dikken.. maar vorig jaar bij ajax cambuur geweest en leek wel of er 20.000 plekken over waren.. op tv zie je ook altijd zoveel lege plekken...

8 december 2014 om 10:20

en bij een wedstrijd worden de verkochte kaartjes geteld inclusied seizoenskaarthouders, daar zit het m.. bij ajax veel mensen die nie gaan die sk hebben

8 december 2014 om 10:26

Juist, net zoveel moeite als de kromme om iets positiefs te melden over Ajax. De TV staat gericht ook een van de duurste gedeeltes, Ajax heeft recent zijn stadion nog uitgebreid naar 53.000, heb je dat ook gezien?

8 december 2014 om 11:31

Inderdaad, dat zijn de vakken waar je zo 50 euro kwijt bent voor een kaartje. beetje onzin als je met zn 4en naar ajax willem 2 gaat om daar 200 euro voor neer te leggen. Bij feyenoord zijn de kaarten rondom het veld vele malen goed koper en dat is ook precies wat je kan zien op tv. Vind dat ajax hier wel iets aan mag doen. 410/zuid is vaak bomvol, maarja die laten ze per wedstrijd maar een paar seconden in beeld.

8 december 2014 om 14:13

Codestoeltje, waarom zou jij als Feyenoorder bij een wedstrijd in de Arena Ajax-Cambuur zitten? Die logica snap ik niet.

10 december 2014 om 15:15

Omdat ik als leeuwarder ook een seizoenskaart heb voor Cambuur en geregeld itwedstrijden bezoek

8 december 2014 om 09:54

Het zit in de Kuip gewoon altijd vol hoor, echter worden er vaak vakken rond het uitvak gesloten voor de veiligheid.

8 december 2014 om 15:34

Ajax neemt in de bezettingsgraad ook de seizoenskaarten mee. En laat nu net bij Ajax de opkomst van seizoenskaarthouders het laagst zijn van de hele Eredivisie. Het is niet voor niets dat men het altijd over 'theaterpubliek' heeft.

In veel kringen in A'dam is het hebben van een seizoenskaart voor Ajax een statussymbool. Die mensen die gaan echt wel een keertje kijken, maar zijn er vaker niet dan wel. De keren dat het stadion voor meer dan 75% vol zit, zijn op 1 hand te tellen in een Eredivisieseizoen.

Voor mij zijn de kaartjes te duur, dus dan houdt het op hè. Ik wil dolgraag naar wedstrijden

Er is nog steeds crisis, als het voetbal op TV ook aangeboden wordt, is dat al een goede reden voor mensen die beinvloed zijn door de crisis, om te kijken naar het kassie.
Veel sponsoren bezitten ook plaatsen in een stadion, als deze niet gebruikt worden, dan is het al een stuk leger en niet iedereen gaat tegenwoordig naar elke wedstrijd.
Bij de ene wedstrijd heb je dat meer, dan bij de andere wedstrijd.
Het is natuurlijk jammer, maar het is gewoon de realiteit.

8 december 2014 om 10:09

voetbal op tv is ook best duur eigenlijk.... toch?

We zijn niet allemaal zo vermogend als Willempie. Het kost nogal wat zo'n wedstrijd. Hier bezuinigen mensen gewoon op. En een abootje op eredivisie live kost slechts 18 euro en dan zie je alle wedstrijden.

Hij heeft gelijk, ik schrok me ook kapot toen ik gisteren dat lege stadion van Utrecht zag. Het ziet er ook gewoon wat zielig uit. Bij Vitesse is dat ook nog het geval. Jammer...

Misschien kunnen die lege plekken ook komen doordat de prijzen blijven stijgen maar het niveau volgens velen steeds minder wordt. Je zou dan verwachten dat de prijzen juist niet zouden moeten stijgen. En ja studio sport kijken is dat goedkoper.

Daarnaast hou je altijd wel lege plekken in een stadion want als je een seizoenskaart hebt en je kan op een zaterdagavond niet dan kan je er ook niets aan doen. Zijn nu eenmaal genoeg mensen die niet alleen maar een 9 tot 5 baan hebben door de weeks.

8 december 2014 om 10:11

bij feyenoors hebben ze vigago(heet dat zo?) kan je je sk voor 1 wedstrijd te koop aanbieden, wordt jou pas voor 1 wedstrijd geblokkeers en andee krijgt een wedstrijdkaartje.. zorg je ervoor dat het toch bezet is .

De stadions zijn gewoon te groot. Toen Vitesse meedeed voor het kampioenschap zat het niet eens vol.
Alle kleinere clubs: Go Ahead, Pec, Heracles, Willem II, Dordrecht, Cambuur zitten altijd vol. De lege vakken/stoeltjes kom je overal in de eredivisie tegen: Ado, groningen, vitesse, utrecht. Maar in de top van de eredivisie niet. Heereveen en AZ hebben naast psv, feyenoord en ajax ook altijd een vol stadion.

Het is moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen. Vooral omdat het niet echt een de omvang van de stad of achterban ligt. Wellicht heeft het te maken met een soort van 'besmetting'. Mensen zien thuis lege stadions en denken dan: "daar heb ik geen zin in".

8 december 2014 om 10:33

Klopt, Twente moet je overigens niet vergeten. Utrecht, Roda en Vitesse zijn het probleem, maar ondanks dat is de eredivisie na Duitsland en Engeland het beste bezet. Probleem van de kromme is dat hij Utrecht fan is, een van de reden dat hij een zeer beperkte blik heeft, veelzeggend dat hij Utrecht als het voorbeeld gebruikt voor de rest van NL.

8 december 2014 om 10:59

@afcanats

De Kromme een Utrecht fan? Die beste man is Feyenoorder in hart en nieren...

8 december 2014 om 11:05

Hij is toch opvallend veel bij Utrecht betrokken, zowel als speler, supporter en als technische man. Kijk naar het plaatje.

8 december 2014 om 13:24

@afcanats

Dan weet jij denk ik niet wat Willem bij Feyenoord allemaal heeft gedaan. Snel gekeken heeft de Kromme al 5x zoveel wedstrijden voor Feyenoord gespeeld als Utrecht.

Hwt is toch ook gewoon te duur. Als je met 2 man wilt, ben je gewon 400 euro minimaal kwijt aan een seizoenskaart. Kan toch ook gewoon voor minder. Nou weet ik dat het maar een eenmalige investering is, maar in deze tijden is het toch bijna niet te doen om dit te betalen voor het normale publiek.

Eredivisie vind ik prima op TV. In stadionbezoek heb ik geen interesse, kost me te veel tijd en je kunt er niet zomaar heen met al die veiligheidsmaatregelen, dus ik geloof het wel.

Op zaterdagmiddag pik ik graag een amateurwedstrijdje mee, op alle niveaus. Gewoon een kaartje aan de poort kopen, een bakkie, een biertje en een frietje. Daar kan wat mij betreft geen stadion tegen op.

Doordat NAC genoemd wordt ben je geneigd te denken dat deze column van van nijnatten komt.

Wat wil hij hiermee zeggen. Dat NAC wel aantrekkelijk speelt omdat het stadion vol zit?

Volgens mij krijgt van Hanegem nog altijd zijn kaartjes gratis van Feyenoord en heeft hij totaal geen benul van wat een kaartje kost en heeft hij denk zelf niet veel van de economische crisis gevoeld.

Oh kom op. Ik ben die hard voetbalsupporter, maar ik heb het niet zo breed qua financien en wanneer ik wel geld zou hebben, dan moet je natuurlijk wel met je familie en/of vrienden gaan.

Ik ben een fanatiek voetbalsupporter, maar ben afgelopen weekend pas voor het eerst naar een stadion geweest. Monchengpadbach - Hertha BSC.

Daarnaast woon ik in Ede en is de dichtbijzijnde voetbalclub Vitesse, en daar heb ik niks mee, en ik doe er een uur over om naar mijn werk te gaan in Arnhem.

Natuurlijk zit het bij mij echt tegen en daar baal ik van, maar ik krijg juist constant te horen hoe groot mijn voetbalverstand is. Ja echt waar.

Eigenlijk is het heel eenvoudig zoals veel mensen hierboven al aangeven. Het voebal is te duur geworden in relatie tot het vermaak dat je er voor krijgt.

Gemiddels bezoek ik eigenlijk random zo'n 5 thuiswedstrijden van ADO per jaar. Daar betaal ik dan een euro of €24 losse verkoop voor (vakkie G achter het goal). Dan nog parkeren voor €10 euro en eten en drinken €10 á €15. Totaal is dit circa €50. Een seizoenskaart hoef ik niet want ik heb genoeg andere verplichtingen op de zaterdagavond en zondagmiddag die ook hun aandacht vergen en verdienen (familie/vrienden). Ik wil niet naar het voetbal moeten.

Ik weet nog dat ik in het Zuiderpark 17 gulden aftikte (Midden-Noord) en bij de keet een broodje en wat drinken kocht voor 10 gulden. Op het fietsje hoefde ik geen parkeerkosten te betalen. Dan was ik voor onder de 30 gulden klaar.

Nu wil ik niet de discussie gulden-euro aanslingeren maar wel het feit dat de Nederlandse voetbalsupporter de slechte financiële situatie van de Nederlandse voetbalclubs klaarblijkelijk aan het oplossen is. Willem heeft makkelijk kletsen.

Ik denk dat het niet aan de prijs van een seizoenskaart ligt. Bij mijn clubje, Rkc, zijn de kaarten nog nooit zo goedkoop geweest als nu (ong E140 dacht ik), maar er hebben ook nog nooit zo weinig mensen gezeten. Uiteraard: de degradatie.
Denk dat het ergens anders aan ligt, meerdere oorzaken:
- de tweedeling irriteert steeds meer. Rijke clubs als Ajax worden steeds rijker. En ze krijgen dan ook nog eens het meest uit de mediapot, verreweg het meest: oneerlijke concurrentie
- het transfersysteem, ook weer ver in het voordeel van de vermogende clubs. De opleidende clubs worden vaak met een fooi van max 5% afgedaan
-dure consumptieprijzen. Schandalig wat je betaalt voor een slecht biertje. Biertje op de huisbank is 5 x zo goedkoop
-ontbreken vernieuwingen als video ref. Voetbal zal n impuls krijgen door aangepaste regels als 'buitenspel opheffen'
-de corruptie van de Fifa etc irriteert steeds meer mensen
-corruptie van Knvb bijv door die idiotie van Beloftenteams, slechts weer in het voordeel van de grote clubs

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren