Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax-doelwit Ödegaard maakt rondje langs topclubs

Laatste update:

Martin Ödegaard kan alle kanten op en Ajax hoopt dat het de strijd om de handtekening van de pas vijftienjarige Noor kan winnen. De Amsterdammers hebben het supertalent van Strömsgodset uitgenodigd om eens een kijkje te komen nemen bij de club en Ödegaard heeft die invitatie geaccepteerd. Ajax hoeft zich voorlopig echter nog niet rijk te rekenen.

/

Zoals gezegd zitten er nog veel meer clubs achter Ödegaard aan en volgens Voetbal International gaat de piepjonge international komende maanden met zijn vader bij verschillende clubs in Europa rondkijken om te bepalen waar hij zijn carrière wil vervolgen. Vorig jaar liep Ödegaard al stage bij Manchester United en Bayern München.

Die clubs hebben nu nog steeds interesse, net als Barcelona, Juventus, Manchester City en Liverpool. In Noorwegen is er nog een speelronde te gaan voordat het seizoen is afgelopen en Ödegaard zal tijdens de winterstop naar Amsterdam komen. Hij gaat bij Ajax de sfeer proeven en even meetrainen. De technicus wordt op 17 december zestien jaar oud en vanaf dat moment mag Ajax hem een contract aanbieden.

Ödegaard speelde ondanks zijn jonge leeftijd al 21 competitiewedstrijden voor Strömsgodset en scoorde vorige week nog twee keer tegen Lilleström (2-1 zege). Ook maakte hij al zijn debuut in de Noorse nationale ploeg en deed hij mee in een oefenduel én in de EK-kwalificatiereeks. Frank de Boer heeft al aangekondigd dat hij de jonge Noor dolgraag ziet komen.

Denk je dat Ajax een kans maakt op de handtekening van Martin Ödegaard?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Deze jongen kan eigenlijk geen verkeerde keuze maken. Alle clubs hebben een prima opleiding en genoeg ervaring. Bij de één krijgt ie misschien eerder een basisplaats, maar speelt dan wel weer tegen en met mindere spelers.

29 oktober 2014 om 11:45

Hij kan wel degelijk verkeerde keuzes maken. Bij juve zal hij dertien keer worden uitgeleend en dan is nog maar de vraag of ie dan een eerste elftal speler gaat worden. Real Madrid, Chelsea, Bayern of City materiaal is ie ook nog niet, dus ik dat zal een slechte keuze zijn. Hij moet nu spelen en zichzelf doorontwikkelen. Ik zou kiezen voor Ajax. Weet niet of ze ook interesse hebben, maar een club als Celtic vind ik ook nog wel iets voor hem. Anders iets in de Bundesliga, zoals Bayer Leverkusen of Schalke. Die jongen moet nu echt nog niet naar de absolute top, maar net daaronder veel minuten maken

29 oktober 2014 om 14:33

Zoals pogba zeker is uitgeleend toch? Hou op man. Als je talent hebt en je zorgt er zelf voor dat je het redt dan is elke club die je kiest een goeie. Geloof dat iedereen alles in eigen hand heeft tot een zekere punt. Neem pogba, dwong het gewoon zelf af. Hoop natuurlijk dat ie voor Ajax kiest.

29 oktober 2014 om 14:48

Pogba scheelde een aantal jaar en die had al bij een topclub gespeeld. Dat scheelt echter wel 3 jaar in leeftijd. Deze jongen heeft al tegen profs gevoetbald en zou waarschijnlijk bij de meeste clubs (zeker bij topclubs) terug gaan naar de jeugd. Die jongen moet fysieke weerstand hebben, want op technisch vlak is ie al beter.

Ben ik de enige die dit zo'n irritant verhaal vind? Wat een hype om een 15-jarige, als hij weet wat het beste voor hem is, kiest hij voor een club als Ajax, klaar. Zoveel topclubs die hem willen, clubs waar hij 100x minder kans heeft om te slagen. Gaat wat zijn als hij het toch niet waar kan maken(soort van Bojan verhaal).

29 oktober 2014 om 11:02

Net of je bij Ajax 100% kans van slagen hebt. Waarschijnlijk past de Nederlandse cultuur, wel goed bij de zijne. Dat zou hem misschien wel over de streep trekken. Ik ben benieuwd

29 oktober 2014 om 11:06

Nee niet 100%, dat beweer ik ook nergens. maar bij een club als Ajax heb je veel meer kans om te slagen dan bij Manchester City, Chelsea of Real Madrid.

29 oktober 2014 om 11:29

Ja dat lijkt mij vrij logisch, bij Ajax hoef je lang niet zo goed te zijn om te slagen, als bij bijvoorbeeld Bayern, Barça, Chelsea, Real of Man C.

29 oktober 2014 om 12:02

Leuke sneer naar Ajax toe maar denk dat de onderlinge strijd tussen jeugdspelers veel heviger is bij Ajax dan bij de clubs die je noemt. Bij die clubs ben je jeugdspeler, bij Ajax bij je veel sneller volwaardig dus kan je ook veel sneller afgedaan worden.

29 oktober 2014 om 12:36

Dat heb je bij feyenoord, psv, vitesse ook. Heb je ajax niet voor nodig. Sterker nog, daar speel je ook eerst in het tweede totdat ze klaar zijn met de smoes ajax stijl leren

29 oktober 2014 om 12:37

Huh, waarom is dat een sneer naar Ajax toe?
Laten we nu niet gaan doen alsof Ajax ook op dat niveau speelt, maar speciaal voor jouw gemoedsrust, ook Feyenoord, PSV en de rest van de Nederlandse clubs niet

29 oktober 2014 om 13:26

Wandering haal je kop eens uit het zand. Dat talenten eerder een kans krijgen in het eerste bij Ajax omdat het niveau daar toegankelijker is weet iedereen. Maar blijkbaar is dat cruciaal in de ontwikkeling van een talent. Getuige het feit dat Ajax itt tot die clubs veel meer spelers af levert die in het profvoetbal (op welk niveau dan ook) aan de slag kunnen. Hoe geweldig de talenten die bij City, Chelsea, Madrid, etc spelen ook zijn, een groot deel haalt het profvoetbal niet eens. Bij Ajax haalt 82,7% (hoogste % van Europa) dat wel. Simpele conclusie: de kans dat je slaagt als profvoetballer is het hoogst bij Ajax.

29 oktober 2014 om 14:49

Haha " omdat het niveau daar toegankelijker is "
Een heel mooie manier om aan te geven dat het niveau niet zo heel hoog is.

Denk niet dat het Ödegaard heel veel uitmaakt dat er uit de jeugd van Ajax spelers in Roemenië en Israël spelen, dat is heel leuk voor Ajax maar denk niet dat toptalenten zoals Ödegaard dat in hun keuze laten meewegen.
Zulke toppers kijken naar waar Robben, Sneijder, Ibrahimovic, Pogba, Shaw, El Haddadi, Isco etc terecht komen.

29 oktober 2014 om 18:19

Gelukkig komen uit dat rijtje al 2 spelers voor die deels hun opleiding bij Ajax genoten. Jij bevestigt eigenlijk wat ik al aangeef. Snap ook nooit zo goed waarom mensen het vervelend vinden om toe te geven dat de Nederlandse opleiding en in het bijzonder die van Ajax het goed doet. Velen schijnen er blijkbaar voldoening uit te halen om dat maar te bagatelliseren met vaak onzinnige argumenten.
Dat die opleiding namelijk heel goed is, kan heel makkelijk met feiten onderbouwd worden. En dat geldt zowel in de top als daaronder. Sla de top 100 beste voetballers aller tijden of voor mijn part die van de laatste 20 of 10 jaar er maar eens op terug en ga dan eens rekenen hoeveel daarvan gedeeltelijk door Ajax zijn opgeleid.

29 oktober 2014 om 11:09

Als hij weet wat het beste voor hem is, dan blijft hij lekker in Noorwegen tot hij volwassen is en zelf een verstandige keuze kan maken.

29 oktober 2014 om 12:02

@hoppa! Waarom zou hij alleen dan een verstandige keuze kunnen maken? Misschien komt ie dan wel tot het (wijze) besluit dat hij al veel eerder weg had gemoeten. Het niveau van Noorwegen is gewoonweg te laag als hij op 15 jarige leeftijd al zo belangrijk is in de competitie en bij het Noorse elftal komt. Dan moet je gewoon een stapje omhoog zetten. Net als B spelers die vervroegd naar het A elftal gaan moet hij nu gewoon een stapje omhoog maken, en Ajax is dan de perfecte stap.

29 oktober 2014 om 12:03

Todat Psv zich meld dan vind hoppa resoluut zijn club de beste keuze. Ajax maakt gewoon een grote kans als ze met een goed plan aankomen.

29 oktober 2014 om 12:13

Natuurlijk ben ik blij als hij naar PSV zou komen in plaats van naar een concurrent. Maar ik zou nog veel gelukkiger zijn als alle spelers van 15 gewoon totdat ze volwassen zijn bij hun club blijven, of in ieder geval in hun eigen competitie.

Ongeacht hoe goed spelers van die leeftijd in het buitenland worden opgevangen, geloof ik er heilig in dat je tussen je 15 en 19 jaar het beste groeit in je eigen stabiele omgeving. Dat is misschien anders voor een 16-jarig Braziliaans talent in een sloppenwijk, maar deze jongen is in het beschaafde Noorwegen gewoon op zijn plek. Nog tijd zat om naar een topclub te gaan.

29 oktober 2014 om 13:35

Qua groei als mens ben ik het absoluut met je eens. Qua groei als voetballer zeker niet. Goede scholing is cruciaal in het ontwikkelen van je talenten. Dat geldt niet alleen voor voetbal, maar voor alle disciplines. Net als dat het voor economie studenten in Nederland geldt dat je als afgestudeerde van Nyenrode een grotere kans hebt op een topbaan dan wanneer je in pak en beet Tilburg bent afgestudeerd. Zo geldt dat ook voor het voetbal. De verschillen in opleidingsniveaus en slagingskansen zijn gigantisch.

29 oktober 2014 om 13:49

Toch is het moeilijk om daar over te oordelen zonder alle randfactoren mee te wegen. We hebben het hier over een zeer uitzonderlijk talent, waarbij de balans tussen prioriteit opleiding als voetballer en ontwikkeling als mens mogelijk anders ligt. Hij kan technisch en tactisch als voetballer mogelijk uitgeleerd zijn bij zijn huidige club, maar mogelijk niet bij een topclub in Noorwegen. Zijn ontwikkeling als mens is misschien, in dit individuele geval, wel net zo belangrijk als hij zijn talent ten volle wil benutten.

Wat hij zelf het belangrijkste vindt daarin is natuurlijk het belangrijkste, al vraag ik me af of je dat op die leeftijd objectief kunt afwegen als er zakken met geld en het shirt van een topclub voor je slingeren.

En ja, als je van Nyenrode komt heb je meer kans op een topbaan na je afstuderen. Maar het is niet zo dat uitzonderlijk talent dat in Tilburg afstudeert uiteindelijk minder succesvol is.

Maar goed, los van die hele discussie vind ik ook principieel dat een kind dat nog niet volwassen is als mens (ook al is hij dat als voetballer mogelijk wel), niet naar het buitenland moet gaan. Daar moet gewoon een simpele grens ingebouwd worden van 18 jaar.

30 oktober 2014 om 10:07

"en ja, als je van Nyenrode komt heb je meer kans op een topbaan na je afstuderen. Maar het is niet zo dat uitzonderlijk talent dat in Tilburg afstudeert uiteindelijk minder succesvol is."

Dat durf ik wbt het voetbal toch wel ernstig te betwijfelen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die via andere wegen succesvol zijn geworden. Maar de spelers die naar City, Chelsea, etc vertrekken zijn stuk voor stuk uitzonderlijke talenten. Van al die uitzonderlijke talenten is er echter geen enkele voorlopig succesvol geworden in de top en haalt het merendeel zelfs het profvoetbal niet eens. Terwijl deze clubs alleen maar de allerbeste talenten van andere clubs wegplukken. Als zelfs de allerbeste niet slagen lijkt het me dat er in die opleidingen toch wat goed mis gaat of in ieder geval dat die opleiding bij lange na niet van het niveau is van sommige andere clubs.

Zoals ik al zei kan het per individu altijd anders zijn. Maar over de gehele lijn genomen scoren de opleidingen van deze clubs belabberd. Helemaal als je dit afzet tegen het geld wat er in gestopt wordt en het grote aantal "supertalenten" dat ze overal wegplukken.

Vanuit sociaal oogpunt kan ik me voorstellen dat er voor gekozen wordt nog een paar jaar in Noorwegen te blijven. Mochten ze echter voor het buitenland kiezen dan hoop ik van harte voor die jongen dat zijn ouders en management een opleiding uitkiezen die goede resultaten kunnen overleggen.

29 oktober 2014 om 11:59

Bij Ajax moet hij eerst in jong Ajax om aan t systeem te wennen,zou dat als international van Noorwegen niet doen,v Gaal en jeugd is bekend daar krijg je de kans als je goed genoeg bent,ik zou voor United gaan maar dan vooral om de trainer die er zit.

29 oktober 2014 om 12:46

Ik ben het met je eens. De keuze is niet zo moeilijk en daarvoor hoef je geen rondje langs de topclubs te doen. Of je kiest voor de weg der geleidelijkheid...een basisplaats bij ajax afdwingen en van daaruit een transfer naar de top....of je kiest meteen voor het geld...en dan volgt een traject van uitlenen aan diverse clubs en dan maar hopen dat je ooit nog boven komt drijven.

29 oktober 2014 om 12:57

Bs opmerking,niet iedereen die niet naar Ajax gaat kiest voor t geld,bij veel clubs mogen de ouders ook mee naar dat land in nl kom je in pleeggezinnen kies je daar voor als 16 jarige? Ik weet t niet wat beter is voor een 16 jarige speler denk bij je ouders blijven. En bij Barcelona,United,Bayern,Dortmund krijgt jeugd ook de kans,altijd maar mensen gelijk als geldwolven afschilderen is zo goedkoop. Wat zegt bijv de trainer,daar wel eens aan gedacht?

29 oktober 2014 om 13:59

Als je een supertalent ben dan is het niet "als je weet wat goed voor je is ga je naar ajax". Sommige spelers hebben die tussenstap helemaal niet nodig. Neem nou Varane en El Haddadi, ze zullen het veel moeten doen met invalbeurten en cupwedstrijden maar ze zitten wel al op het hoogste niveau. Het is gewoon dat iedereen elkaar napraat tegenwoordig.

29 oktober 2014 om 14:06

Bij Munir moet je het echt nog maar bekijken, Bojan was vroeger ook zo'n talent bij Barcelona and look at it him now. Ik zeg niet dat dit elk talent overkomt die bij topclubs op vroege leeftijd al gaat spelen, maar de kans om te slagen bij kleine clubs zoals Ajax/feyenoord/psv is gewoon groter dan bij clubs als Real Madrid of Manchester City.

Hoewel de andere clubs dus echt europese topclubs zijn, schat ik de kansen van Ajax nog best hoog in. Het is zeker niet kansloos aangezien Scandinaviërs redelijk makkelijk aanpassen in Nederland. Ajax heeft een goede reputatie met jeugd kansen te geven en vaak zijn Scandinaviërs redelijk nuchtere mensen die gestaag hun carrière willen opbouwen.

29 oktober 2014 om 11:57

Ik blijf erbij dat hij naar Viking Fk moet komen. Viking heeft geweldige spelers waarvan Martin kan leren. Neem bijvoorbeeld Markthar Thioune, of Landu Landu. Daar kan Odegaard van leren. Viking fk heeft veel talenten en ik denk dat hij hier echt kan doorgroeien.

29 oktober 2014 om 12:20

Ik denk ook dat Ajax een kans maakt, maar toch zouden Bayern en Barcalona ook goede keuzes kunnen zijn. Alle drie hebben ze een uitstekende jeugdopleiding en geven ze de jeugd een kans, maar bij Bayeren en Barcelona traint hij wel sneller met de absolute top en speelt hij in een top competitie.

Tuurlijk zal hij bij Ajax sneller in de basis spelen, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze jongen zo goed is dat als hij voor Barca of Bayern kiest hij geen verkeerde keuze zal maken. Hij zal denk ik samen met zijn vader afgaan op zijn gevoel en ik denk dat geld geen issue is voor hun.

Haha heerlijk voor die gozer. Alles wordt vergoed terwijl hij de beste faciliteiten gaat bezichtigen in erg mooie steden. Lijkt mij een typische speler voor Ajax al zou ik daar nog enkele jaren blijven. Beter voor de ontwikkeling op sociaal gebied.

29 oktober 2014 om 11:55

Ik weet alleen niet of hij op zoek is naar sociale ontwikkeling. Ik denk toch echt eerder dat hij wil voetballen dan socializen.

Dit is echt een fantastische speler in wording. Zijn dribbling, overzicht, balaanname en passing is nu al van een hoog niveau. Je zou deze jongen kunnen vergelijken met niveau van Hachim Mastour. De twee hebben andere speelstijlen, maar deze knul doet zeker niet onder voor de Marrokaanse Italiaan.

Daar waar Mastour tegenstanders van zijn leeftijd gek dribbelt, rent deze 15 jarige (!) tegenstanders van 27 voorbij alsof ze voor spek en bonen meedoen.
Ja, ja en nog eens ja. Als Ajax deze strijd van de topclubs wint dan kunnen ze later niet alleen een financiele klapper maken dmv doorverkoop, maar Odegaard zal over een paar jaar een absolute toegevoegde waarde zijn voor de Amsterdammers.

Tsjah het lijkt mij een vrij lastige keuze die hij nu moet maken..

Ga je naar een grote club krijg je meer centjes. Je zal waarschijnlijk vaak verhuurd worden voordat je moet kijken of je de stap naar een grote club kan zetten.

Bij Ajax zal je minder geld krijgen. Dan moet je gaan voor een goede opleiding. Dan nog is het de vraag of je ooit in Ajax 1 komt te spelen (alhoewel de kans wel groter is dan bij een topclub).

Deze jongen heeft veel talent. Dat is mooi. Hebben we bij meer spelers gezien. Het is echter de vraag of hij dat talent kan combineren met mentaliteit.. Want vergis je niet. Bij Barca heb je te maken met druk maar dat heb je ook bij Ajax. Deze jongen zit het op dit moment erg mee. Voor mij wordt het interessant als het tegen zit en hoe hij met deze tegenslag om kan gaan..

29 oktober 2014 om 11:16

@ Filip

Tja het is een lastige keuze die zo een jongen, maar voornamelijk zijn vader en moeder krijgt. Tenslotte zijn hoogstwaarschijnlijk hun degene die de doorslag geven. Hun stevig staan ze in hun schoenen en hoeveel vertrouwen hebben ze in hun zoon. Bij Ajax kan hij een contract krijgen voor 3 jaar (wettelijk maximaal) en eventueel een schriftelijke bevestiging dat ze hem op zijn 18e een contract verlenging aan bieden met een bepaald salaris. Let op, geen optie maar slechts een bevestiging. Een optie is namelijk niet rechtsgeldig.

Op zo een manier is zo een jongen ook zeker van een financieel onafhankelijke toekomst en heeft hij grote kans om te slagen. Maar clubs uit Engeland kunnen hem per direct een 5 jarig contract aan bieden met een fors salaris. Waardoor hij op zijn 20ste al 3 a 4 miljoen verdiend heeft.

Lastige keuze, ga je voor de zekerheid van het geld en de onzekerheid van je carriere en kies je voor een City o.i.d. Of ga je voor meer carriere zekerheid en financieel onzeker en kies je voor Ajax o.i.d.

29 oktober 2014 om 11:22

Ben ik helemaal met je eens.. Wij kunnen hier makkelijk oordelen dat hij maar even voor Ajax moet kiezen.. Maar dat is en blijft een gok... Wij zien alleen de verhalen van de mensen die het met succes doorlopen hebben maar zien niet al die verhalen van talenten die het niet halen.. Het lijkt me lastig om voor je ontwikkeling te kiezen en niet voor het geld...

Alhoewel Ajax grotere kansen geeft om in het eerste elftal te komen is het niet zo dat je "zo maar even in Ajax 1 voetbalt". Hebben we bij Andersen gezien. Daar is best veel tijd overheen gegaan. En het is nog de vraag of de jongen de absolute top haalt....

(los er van dat ik als supporter wel hoop dat die jongen voor ons kiest... ik kan me het dilemma wel voorstellen).

29 oktober 2014 om 12:30

Die goede opleiding zal hij ook bij Bayern en Barca krijgen, deze clubs geven in tegenstelling tot andere clubs (buiten Ajax) ook altijd de jeugd een kans. Deze jongen heeft zoveel talent dat hij in dit geval kan kiezen voor en goed geld en een goede opleiding en een goede kans op een mooie carrier. Persoonlijk denk ik dat het om deze 3 clubs gaat en ja dan word het moeilijk denk ik maar welke hij dan ook kiest het zal altijd wel goed zijn.

Bij Ajax krijgen jonge spelers veel eerder een kans dus keuze lijkt me duidelijk. Hij kan altijd nog naar een grotere club.

Ik denk dat Ajax hier niet teveel tijd / geld in moet steken. Je gaat het van dit rijtje clubs nooit winnen.
Deze jongen is al teveel 'doorgebroken'. In ieder geval al te bekend.
Daar komt bij dat hij bij Ajax toch wel bij de A selectie geplaatst moet worden. Ik neem aan dat zo'n jongen geen genoegen neemt met Jong Ajax.
Bij een club als Barca o.i.d. is dat makkelijker te realiseren.

29 oktober 2014 om 11:20

Precies, ik denk ook dat ajax hem dan wel iets heel goeds moet bieden. Minstens aansluiting bij het eerste team en een jaar rijpen in jong ajax en wat bekerwedstrijden meedoen. Anders lijkt het mij ook erg moeilijk hem binnen te halen. Voordeel voor ajax is wel dat ze een goede naam hebben bij jeugdige scandinaviers, wellicht dat het doorslaggevend is.

29 oktober 2014 om 11:22

Onzin, bij talenten als Andersen en Fischer zat ook heel Europa achter deze heren aan. En we weten allebei waar zij nu spelen!

Ajax wint het vrijwel altijd van deze clubs, als het gaat om grote talenten in de categorie 15/16, omdat ook zij zien dat ze bij Ajax enorm veel kans hebben om het tot het profvoetbal te schoppen.
Niet voor niets komen de meeste profs uit de jeugdopleiding van Ajax, wereldwijd!

29 oktober 2014 om 11:46

Nou, de aandacht voor Andersen en Fischer was natuurlijk wel van een heel andere orde dan nu het geval is. Het gaat hier, als we de verhalen mogen geloven, om een echte topper die het niveau van Andersen, Fischer, Boilesen en ook Eriksen (om maar eens een paar Scandinaviërs te noemen) voorbij gaat. Deze kiezen voor Ajax omdat ze daar meer kans op speeltijd hebben. Bij Barcelona waren ze misschien nooit doorgebroken. Dit zijn ook niet de jongens die de absolute top van Europa gaan halen.
Als je dan ziet hoeveel spelers die in de Ajax-jeugd hebben rondgelopen doorstromen naar de échte top valt dat sinds de Sneijder/van der Vaart-generatie behoorlijk tegen. Ik kan nu eigenlijk alleen Blind bedenken. Daar zal zo'n Ödegaard toch ook naar kijken denk ik.

29 oktober 2014 om 11:51

Ja maar fischer zat toen in denemarken ook nog in de jeugd en ging naar de jeugd van ajax dat is wel een stap vooruit, maar deze jongen is op zn 15e al international en speelt de pannen van t dak in het eerste van zijn club.
Die wilt echt niet bij ajax in de a spelen of bij jong ajax.
Tevens hoop ik maar al te graag dat hij naar ajax komt als je dit allemaal presteert op je 15e dan wordt je een hele grote!

29 oktober 2014 om 12:13

Ignition.

Wat jij zegt is pas onzin.
Vergelijk de status van Andersen en Fischer op hun 15e even met die van deze jongen.
Appels en peren.

Als de andere clubs in dit rijtje echt wat in deze jongen zien is Ajax gewoon kansloos. Fischer en Andersen hebben zij niet voor niets laten lopen. Dat blijkt vandaag de dag wel.

29 oktober 2014 om 12:40

Met name de aandacht voor andersen is heel goed te vergelijken met de aandacht nu voor odegaard. Andersen was destijds net zo in het nieuws als odegaard dat nu is.

Ook andersen is bij veel clubs wezen kijken, en kon bijna overal terecht. Maar uiteindelijk heeft hij toch gekozen voor ajax.

Ik ben van mening dat andersen de top wel kan halen. Hij komt steeds meer uit zijn schulp en laat veel zien bij ajax momenteel.

Ik verwacht dat ajax een zeer grote kans maakt om odegaard aan zich te strikken.

29 oktober 2014 om 13:48

@ Ronzon

Het enige wat anders is; is dat de media aandacht groter is. De jonge Deense enclave in Amsterdam maakte ook eerst een rondje langs alle grote clubs. Toen riepen ook velen in koor dat ze niet naar Amsterdam zouden komen, uiteindelijk kozen ze toch voor Amsterdam. Zoveel verschil is er dus niet, zijn ouders en de bondscoach van Noorwegen geven de voorkeur dat hij gaat naar een club zoals Ajax. Dus Ajax heeft wel degelijk een goede kans om hem in te lijven.

29 oktober 2014 om 12:50

Tuurlijk wel...deze categorie spelers is de enige categorie waar ajax het nog wel kan winnen van clubs als Barca en Bayern. Bij ajax kan hij snel in de basis komen, bij Barca en Bayern echt niet. Ajax staat bekend als goede plek voor talenten, zeker in Scandinavie...dus ik denk dat hij wel naar ajax gaat komen.

Gewoon eerst 4 jaar Ajax, daarna kan hij alle kanten op. In Amsterdam krijgt jeugd kansen genoeg en sta je er niet na 1 foutje weer naast.

29 oktober 2014 om 13:07

Mee eens, een club als Chelsea of City gaat zijn speeltijd niet goed doen.

Mensen zullen Ajax wel als eerste noemen, maar ik denk dat ook Bayern geen slechte stap is voor die jongen. Bayern blijft met Barcelona een van de weinige absolute topclubs die jonge spelers een kans geeft. Echter denk ik dat het voor een Scandinavische jongen beter is om naar Duitsland te gaan dan Spanje.

29 oktober 2014 om 11:19

Nou ja... Hojberg is toch ook zo'n groot talent? Met de concurrentie die je bij Bayern hebt is het moeilijker om in het eerste elftal te komen dan bij Ajax 1. Maar ben wel met je eens dat in vergelijking met andere topclubs Bayern de eigen jeugd meer kansen geeft (alhoewel je kan afvragen of dat met recent transfergeweld nog steeds sprake van is).

29 oktober 2014 om 11:30

Filip

Hojbjerg is een voorbeeld. Maar we hebben een misschien wel nog groter talent op het middenveld. Gaudino jaar 17 jaar oud en maakt voor zijn leeftijd al veel minuten. Zo speelde hij onder andere de openings wedstrijd tegen Wolfsburg dit jaar, 96 procent van zijn ballen kwamen aan!

Ook zo een jongen die eigenlijk in de A1 hoort maar deel uitmaakt van het eerste elftal. Vanavond speelt Bayern tegen HSV ik verwacht minuten voor Gaudino, je kan kijken, is op het open Duitse net.

Qua transfergeweld heb je deels gelijk. Bayern heeft een overschot aan getalenteerde middenvelders, maar odengaard is dacht ik meer aanvaller, wat dat betreft zie ik wel toekomst voor hem. Ribery die al tijden sukkelt met blessures, tegen de tijd dat ribery stopt kan odengaard een kans krijgen. Plus verwacht dat shaqiri in de zomer vertrekt. Robben wordt ook ouder, kortom, in de aanval is plek voor kansen.

29 oktober 2014 om 11:52

@gnst;

dank je wel voor de tip (van het gratis de wedstrijd kijken).

Het gaat mij er niet om dat ik Bayern in een kwaad daglicht wil zetten. Het is in perspectief plaatsen voor waar deze jongen voor staat op 15 (!!) jarige leeftijd. Hojberg werd ook ooit een geweldige toekomst voorspelt.. Is naar Bayern gegaan en heeft nu moeite om in het eerste elftal te komen.. Dat je talent hebt is geen garantie dat je vervolgens zo maar slaagt.. Misschien was in retroperspectief beter geweest dat zo'n jongen bij een club komt waarbij hij nu meer in het eerste elftal had gespeeld.. Aan de andere kant kan zo'n jongen nu bij veel clubs terecht omdat hij bij Bayern heeft gespeeld..

Het is belangrijk voor zo'n jongen dat hij een club vindt waar hij het beste zijn talent kan ontwikkelen en waarbij hij de grootste kans heeft op doorbreken.. Waar dat ook moge zijn.. Wellicht komt hij tot de conclusie dat hij dit het beste bij Bayern kan doen.. Of misschien bij Ajax.. Ik hoop alleen niet dat hij bij een club komt die hem als transferonbject ziet en hem eerst 5 x gaat verhuren om vervolgens te verkopen.. Dit is killing voor iemands ontwikkeling..

29 oktober 2014 om 12:06

Weet niet of je United hebt gezien dit seizoen maar James/Blackett/Thorpe/Januzaj/Lingard/Wolson hebben allen genoeg minuten gemaakt en Wilson $ Pereira zitten haast altijd bij de selectie. United heeft na Barca volgens mij ook meeste eigen jeugd/zelf opgeleide spelers in de selectie.

29 oktober 2014 om 12:28

Blackett waren ze toch niet zo positief over? Januzjaj is een gigantisch talent, maar die komt toch deels bij uit een Belgische opleiding? Peirera komt van PSV als ik me niet vergis. Hoelang spelen die genoemde jongens in de opleiding van man utd ?( is een oprechte vraag ). Het ging me ook niet zozeer om kwantiteit Ajaxcunian, maar meer om kwaliteit. Bijvoorbeeld zo een contento die bij Bayern speelde vanaf zijn 5de, maar iedereen wist dat hij kwalitatief toch nooit een toegevoegde waarde zou zijn. Dat heb ik beetje met de genoemde jongen van jouw ( buiten adnan en peirrera, die vind ik op termijn wel goed genoeg voor man utd)

29 oktober 2014 om 12:52

Maakt op zich toch niet uit? Het gaat erom dat die jongens de kans gekregen hebben/krijgen. Januzaj/Pereira zijn hier beide vanaf hun 15e. Januzaj is er 4 jaar en Pereira is er 3 jaar. Januzaj/Pereira/Wilson zie ik het hier hoe dan ook maken, voor de rest wellicht nog McNair.

29 oktober 2014 om 14:29

@ajaxcunian;

heb je helemaal gelijk in.. echter is dit seizoen wel uitzonderlijk.. Aangezien van Gaal een trainer is die juist graag jeugd opstelt en een kans geeft...

(alhoewel Fergie dit ook deed.. dus hierin heb je wel gelijk... alhoewel het niveau van Man U wel veel hoger is dan bij Ajax dus derhalve de kans om aan voetballen te komen in het eerste groter is bij Ajax.)

29 oktober 2014 om 14:54

Ajaxcunian

Ik vind het wel een verschil, kwaliteit over kwantiteit. Wat betreft kans, een paar speelminuten vind ik niet echt ''kans'' voor een jonge jongen. Een half seizoen spelen vind ik meer een kans.

Voorbeeld: Een Mcnair die elke wedstrijd 10 minuten mag mee doen vind je dat iemand dan echt een kans krijgt ( is maar een voorbeeld). Zelfde zou gelden voor een speler als Hojbjerg als ie wel eens 15 minuten mag mee doen, dat vind ik ook niet echt een kans.

29 oktober 2014 om 11:19

Mee eens, maar neem nou die Munir El Haddidi van Barca. Groot talent, zie je af en toe binnen de lijnen. Maar bij Ajax had die jongen gewoon in de basis gestaan als hij goed presteert. En bij Munchen en Barca heb je altijd nog die grote jongens die je altijd maar voor je moet dulden.

Overigens ben ik het 100% met je eens dat ,mocht hij voor een van deze twee clubs kiezen, hij naar Munchen moet gaan ipv Barca.

29 oktober 2014 om 12:49

Wellicht had hij bij Ajax in de basis gestaan. Dat betekent echter niet dat het beter is voor zijn ontwikkeling en eindelijke niveau.

Je kan iemand met universitair denkniveau ook wel een MBO opleiding laten volgen. Is hij eerder klaar met studeren en doet hij eerder werkervaring op. Is dat per definitie beter dan dat hij een universitaire studie doet en vervolgens op een hoger niveau qua werk in kan instromen?

Gwn naar de eredivisie komen, dit is een competitie waar je je goed kunt ontwikkelen.

Hij gaat bij Ajax meetrainen? Ik zeg... licht tikje op z'n enkel en hem door de eigen medicus laten behandelen. In die tijd moeten ze hem bij Ajax gewoon volledig indoctrineren van de grootsheid van de club en dat je het nergens anders ter wereld vindt. Succes gegarandeerd!

Lijkt me dat hij bij ajax in de a1 zal komen te spelen. Natuurlijk is dit geen slecht aanbod, maar hij zal ongetwijfeld op meer hopen. Daarbij vraag ik me af of hij zelf ook rustig gebracht wil worden of direct naar een topclub wil.

29 oktober 2014 om 12:50

Denk je nou serieus dat een Noors international met al de nodige wedstrijden op het hoogste niveau in zijn land rustig in de A1 van Ajax plaats gaat nemen?

29 oktober 2014 om 19:21

Ik zeg niet dat hij dat doet, maar dat ajax dat wel met hem van plan is. Die jongen is dan pas 16 he... Andersen kwam hier ook als 16 jarige geloof ik.

29 oktober 2014 om 21:14

Tja, als dat hetgeen is wat Ajax hem wil bieden dan lijkt het me een zekerheid dat hij niet naar Ajax zal trekken.

Echt leuk om te lezen hoe supporters uit andere landen denken over Ajax. Op Facebook zie ik veel berichten voorbij komen van mensen die vinden dat Odegaard naar Ajax moet gaan, omdat ze vinden dat Ajax de grootste en beste jeugdopleiding van de wereld heeft.

Veel fans uit andere landen raden Odegaard aan om naar Ajax te gaan, erg leuk om al die reacties te lezen. Ajax staat er nog steeds zéér goed op in het buitenland. Grote club!

29 oktober 2014 om 11:41

Ik vind ''de beste opleiding'' vrij breed. Het hangt er ook af in welk land je gaat voetballen. En dan met name in welke ploeg, een ajax opleiding is ideaal voor spelers die bij een team zullen gaan voetballen dat vaak op de helft van de tegenstanders speelt en het spel maakt.

Een Ajax opleiding voor een speler die in een team gaat voetballen dat voornamelijk georganiseerd gaat verdedigen ( let wel, hoeft geen degradatie kandidaat te zijn, kan bijvoorbeeld ook een Atletico madrid zijn, dat vrij georganiseerd verdedigd) is in mijn ogen geen must.

Ik denk verder dat een Duitse opleiding bij Odengaard ook effectiever is als hij uiteindelijk in Engeland of Italie wilt doorgaan. Of uiteraard als hij in Duitsland wil blijven.

29 oktober 2014 om 12:44

En met jouw 2e alinea sla jij de spijker op zijn kop. Ajax is er een meester in om jochies als odegaard technische volmaaktheid bij te brengen. En aangezien odegaard juist zo'n technisch type is, past hij heel goed bij ajax.

Daarnaast heeft hij bij ajax, in tegenstelling tot bij bayern, wel uitzicht op een snelle plaats bij de selectie. Een tussenstap bij ajax vind ik dan ook veel verstandiger als jaren in het 2e voetballen bij bayern.

29 oktober 2014 om 13:05

Of hij heeft er baat bij om juist andere zaken dan technische dingen te leren, puur omdat hij daarin al vrij ver is.

29 oktober 2014 om 13:54

@ Gnst

Zo kun je alles wel "breed zien", als we kijken naar de statistieken is Ajax toch echt wel een van de betere clubs, als het gaat om talenten klaar te stomen voor de grote competities. Hoezo is hij beter af in Duitsland ? Spelers die bij Ajax erin slagen om zich te ontwikkelen als sterktehouder redden het vaak ook in het buitenland, dus ik zou niet weten waarom Duitsland een zoveel betere keuze zou zijn voor zijn latere carrière planning.

Nu wil ik helemaal niet beweren dat in Duitsland verkeerd af zou zijn, maar Ajax heeft vaak genoeg laten zien een goede tussenstap te zijn voor dit spelers. Volgens mij is jouw beredenering alleen op basis van je jouw persoonlijke club voorkeur. Iets wat heus niet erg is, maar Ajax heeft zich voldoende bewezen qua talenten en hoeft niet onder te doen voor de top van Europa als het gaat om (deels)opleiden en het ontwikkelen van een speler.

29 oktober 2014 om 15:02

Ik zeg ook niet dat het een slechte tussenstap is. Ik doelde op opleiding die de jongens mee krijgen, en niet het slagingspercentage. De ajax opleiding is superieur als het gaat om positiespel en techniek. Laat daar geen twijfel over bestaan. In Duitsland ligt de focus daar ook sterk op, maar daar speelt het fysiek en conditioneel aspect echt 100 keer meer mee.

Daarom zei ik ook dat zo een spelertje als Odegaard goed af is in duitsland als hij naar de fysieke premier league of seria a wilt ( al is het maar de vraag of hij naar de seria a wilt nadat hij in Duitsland heeft gespeeld). Ik denk dat Ajax met positie spel en techniek dichter bij het spaanse voetbal zit. Je hoeft je niet meteen op je tenen getrapt te voelen.

Daarnaast, als die jongen niet bij Bayern of Barcelona doorbreekt is de kans zeer groot dat hij alsnog de absolute top haalt. Spelers als Can en Hummels bijvoorbeeld, die konden ook geen plek veroveren. Can zit nu mooi bij Liverpool en Hummels is een van de betere spelers ter wereld. Zie jij zo een Odegaard de absolute top halen als hij het bij Ajax niet red? Ik zie dat niet snel gebeuren.

hij kan uiteindelijk ook nog voor andere Eredivisie clubs kiezen het is aan hem de keuze ik zou kiezen voor Ajax bij Ajax word je echt een volmaakte middenvelder en zolang de boer er zit weet je dat de talenten een kans krijgen in het eerste!

Mocht deze jongen komen, waar zal hij dan starten jong Ajax? Qua potentie zou deze speler natuurlijk geweldig zijn voor Ajax.

Dat er series mensen zijn die "ja" aanklikken.
Tuurlijk.. Kans is er altijd..
Maaar uhmmm.. neee!! Als heel de wereld achter hem aanzit, gaat hij echt niet naar ajax

29 oktober 2014 om 12:11

Nou, de eredivisie staat bekend als de kweekvijver van talenten. Veel jonge spelers die niet op de bank willen zitten, maar toch op redelijk niveau willen kunnen spelen kiezen voor de eredivisie (met name scandinaviers)

29 oktober 2014 om 13:57

@ voetbalchick

Dat zeiden ze allemaal ook bij Eriksen, Andersen, Boilesen, Bay etc etc. Al die spelers maakte eerst ook een rondje bij alle topclubs in Europa en kozen uiteindelijk toch voor Ajax, bovendien hebben zijn ouders en de bondscoach van Noorwegen liever dat hij naar een club als Ajax gaat in plaats van meteen naar de top. We zullen we zien hoe dit afloopt, maar kansloos is Ajax zeker niet.

Alhoewel ik hoop dat hij naar Ajax komt, zou ik snappen als hij naar Barcelona zou gaan. Wanneer hij een redelijk niveau haalt op zijn 16/17e krijg hij via het Bekertoernooi na verloop van tijd echt wel een kans bij Barcelona. Daar staan ze juist om bekend. Kijk hoe het bij Messi liep, en nu bij Munir etc.

Het voordeel van Barcelona is dat hij sneller zal trainen met hele hoge weerstand. Hier word je beter van, maar als hij kiest voor een club van een lager niveau, kan hij het best naar Ajax komen. Dit is de meer geleidelijke weg.

Toptalent, ik denk dat deze jongen wijs genoeg is en via ajax in de wereldtop belandt.

Ik zou het echt super vinden als hij naar de Eredivisie komt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen inschatting kan maken van hoe goed hij is, maar ik zou het wel een compliment vinden richting ajax en de eredivisie als hij besluit naar nederland te komen.

Als ik hem was zou ik gelijk naar Ajax gaan! Daar hoef je zeker niet over na te denken! Goed opleiden en kan je hem daarna weer goed door verkopen!

Zo eindelijk het juiste nieuws naar buiten. Ajax maakt geen schijn van kans hij heeft al aangegeven dat hij in Noorwegen blijft tot zijn 18de en daarna wel
Verder ziet. Een slimme keuze Noorwegen heeft uitstekende faciliteiten en een uitstekende competitie om ritme op te doen voor zijn leeftijd. Het is wel een groot talent maar hij is te goed voor onze competitie ajax word net als alle andere clubs aan het lijntje gehouden. Want volgens de grootste krant van Noorwegen heeft hij een soort mondeling akkoord met Bayern München die word getekend en dan zou hij nog 2 seizoen worden verhuurd aan zijn huidige club. Het artikel wat de telegraaf had overgenomen kwam van de grootste onzin krant van Noorwegen! De grootste krant schreef dit bericht al enkele weken geleden dat hij een rondje zou doen.

29 oktober 2014 om 12:51

Begreep ook al niet waarom Ajax een optie zou zijn voor deze jongen. Hij is nu al een international. En tegenwoordig hebben wij in de eredivisie ook zat kunstgrasvelden dat ook niet echt aanlokkelijk is wil een speler zich ontwikkelen hier.

Daar moet de Knvb echt iets aan gaan doen wil het NL voetbal niet steeds verder geraken van de top competities. Ook is het een vervalsing van de competitie.

Voordat het te laat is z.s.m. terug draaien dat kunstgras. Desnoods geeft de Knvb de huidige clubs in de eredivisie en daaronder maar een vergoeding. Maar gewoon verplichten op gras te spelen!

Je ziet dat het ook de keuzes begint te bepalen van spelers om wel of niet hier te gaan spelen.

Begrijp niet dat de Knvb dergelijke signalen blijft negeren!

29 oktober 2014 om 13:08

Onzin dat anti-kunstgras.

Zelfs bij onze amateurclub ligt er een heerlijk kunstgrasveld. Daarop valt vele malen beter te voetballen op standaard gras. Alleen als hij bijvoorbeeld zeer warm is kan het nadelig zijn. Een profclub moet dan echter prima in staat zijn het gras voor een wedstrijd te besproeien.

29 oktober 2014 om 13:22

Hoezo onzin?

Je geeft zelf al aan dat het anders voetballen is op kunstgras dan op gewoon gras!

Dus is er sprake van oneerlijkheid. Ook zijn er al spelers die hebben aangegeven dat zij daarom niet (meer) in de eredivisie willen spelen. Zo heeft Huntelaar dat ook bijvoorbeeld laatst aangegeven.

Het is echt een feit aan het worden dat de NL competitie daar minder aantrekkelijk door is geworden. Ook zie je dat de clubs die met kunstgras spelen daar thuis voordeel van hebben.

Overigens ben ik er niet op tegen op de amateurvelden! De belangen zijn daar anders. En kunnen zij financieel er voordeel bij hebben.

Maar een profclub in NL moet gewoon in staat geacht zijn op een fatsoenlijke grasmat te spelen!

Wij kunnen in NL net doen of spelers niet er moeilijk over doen en daar soms zelfs hun keuzes aan laten afhangen. Maar dat is echt om een verkeerde beslissing hierover goed te praten!

Het spelen op kunstgras vraagt echt een ander soort voetbal en moeten spelers zich veel meer aanpassen dan anders.

29 oktober 2014 om 14:10

@ jouses

Uit de meeste berichtgeving kun je opmaken dat hij helemaal niet zo graag in Noorwegen wilt blijven. We zullen we zien waar hij beland, er zijn ook berichten waarin zijn ouders maar ook de Bondscoach van Noorwegen het liefst zouden zien dat hij naar een club zoals Ajax zou gaan. Dus niet in 1 keer naar een topclub, iets wat velen ook in koor riepen bij Eriksen, Andersen, Boilesen, Bay etc etc. Al deze spelers konden ook overal tekenen en maakte eerst een mini tournee om alle topclubs te bezoeken, uiteindelijk kozen zij voor Ajax. Natuurlijk is dat geen garantie dat hij naar Ajax komt, maar Ajax is alles behalve kansloos.

dit heeft zijn vader inderdaad vorige week gezegd in de noorse media dus wel een beetje laat dan van vi dat ze er nu pas achterkomen

Ik denk dat ie gewoon in Noorwegen nog even zal blijven. Wat ook met voorsprong de beste keuze zou zijn.

Maar het is wel eens leuk om tijdens de kerstvakantie even een Euro trip te maken langs een hoop leuke steden. Wie wil er nu niet op kosten van de geldgeile Europese topclubjes in de betere hotels verblijven en aanschuiven aan tafel van dito restaurants? Ik anders wel.

En dan ga je even voor de vorm zo'n trainingscomplex bekijken, trap je even meewarig mee op een balletje, waarna je niet snel genoeg in de stad wil wezen om je te amuseren. Daar is het betere werk te vinden. Ondertussen maak je een L met je duim en wijsvinger, je plaatst die tegen je voorhoofd, waarna je kirrend voorbij de diverse voetbalbesturen rent.

Heerlijk gewoon.

De hype rondom hem is enorm, is dit dan de nieuwe beste speler ter wereld ?

Hoop niet op een gevalletje Freddy Adu, Alexandre Pato of welk wereldtalent dan ook waarbij de hype enorm was. Eredivisie is de beste (tussen)stap die je als jonge speler kunt maken, met name Scandinaviers aarden goed in Nederland, Vraag mij alleen wel af waarom Feyenoord en PSV geen interesse tonen.

29 oktober 2014 om 17:47

Las laatst ergens dat Feyenoord ook zeker geinteresseerd is. Maar ondanks dat Feyenoord een uitstekende jeugdopleiding heeft (en dat weten we in Nederland), heeft Feyenoord nu eenmaal een minder grote naam dan Ajax in het buitenland en toptalenten zullen daardoor eerder naar Ajax willen als naar Feyenoord.

Ik zet 17 december vast in mijn agenda, zou een leuk kerstcadeautje zijn! Hoop echt dat deze jongen naar Ajax komt.

29 oktober 2014 om 18:52

Hebben ze echt interesse? Nooit iets van gelezen namelijk. Ik zal als Feyenoorder ook niet ontkennen dat Ajax een streepje voor heeft op buitenlandse toptalenten. Met producten als Cruijff, Van Basten, Bergkamp, Zlatan, Sneijder, Eriksen (en zo kan ik nog wel even doorgaan) is het logisch dat Ajax een hoog aanzien heeft. Je moet er gewoon van genieten als zo'n jongen in Nederlandse competitie te bewonderen is, hoop daarom al dat hij gewoon naar Ajax komt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren