Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax opnieuw erg verzwakt: 'De club schoffeert de supporters ieder jaar'

Laatste update:

Ajax verkocht in de laatste jaren steeds zijn beste speler(s) en dat was in de afgelopen transferperiode niet anders. De Amsterdammers raakten Siem de Jong en Daley Blind kwijt en Marc Overmars haalde daar geen grote namen voor terug. De supporters zijn ontevreden over de sterkte van de selectie en dat begrijpt Erik Rezelman, werkzaam voor RTLZ, maar al te goed.

/

Ajax schijnt meer dan honderd miljoen euro in de clubkas te hebben zitten. "De club schoffeert de supporters ieder jaar", zegt Rezelman tegen AT5. "Je hebt je seizoenkaart betaald en je passe partout gekocht en je denkt: 'Leuk, Barcelona komt.' Vorig jaar verkochten ze Christian Eriksen en nu Daley Blind. Het gaat ieder jaar hetzelfde."

"Ajax is de Dagobert Duck van de beurs", meent Rezelman, die weet dat de recordkampioen veel geld in de clubkas heeft zitten. "Ze hebben net zoveel in kas als dat ze omzet draaien in een jaar. Er is geen enkel Nederlands beursfonds dat dat heeft." Er wordt beweerd dat Ajax van de beurs af zou willen gaan: dat kost volgens Rezelman zo'n zestig miljoen euro.

Ajax schoffeert de eigen supporters

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En toch worden ze elk jaar kampioen, dus ik zie het probleem niet zo.

Als elk jaar bij PSV alles werd leeggekocht maar we stonden op het einde van de rit wederom weer met de schaal............. laat doen laat doen is dan mijn idee

Edit: en ik denk dat je met Blind en de Jong ook geen echte rol van betekenis had kunnen spelen in de CL.

3 september 2014 om 10:42

ik ben er wel mee eens met erik relzeman. Het is elke keer weer de zelfde liedje. Oke we zijn wel 4x achterelkaar kampioen geworden maar in de CL waren we Flop. Als je echt wilt overwinteren moet je dit niet doen.

3 september 2014 om 10:44

Maar verwacht je dan dat je met Blind en de Jong een serieuze kans maakt om te overwinteren in de CL?

3 september 2014 om 10:45

In de CL flop ?
Winnen van City, Barca op een haar na 2 keer de volgende ronde missen. Nou wat een Flop......

3 september 2014 om 10:46

Ze kunnen wel 4x kampioen worden maar t voetbal was afgelopen jaar niet om aan te zien. Ik wil best een jaar geen kampioen worden als we goed en mooi voetbal daarvoor in de plaats terug krijgen. En dat we vorige jaren kampioen zijn geworden betekent niet dat we dat dit jaar ook gaan worden en dat we nu dus onze selectie kunnen verwaarlozen.

3 september 2014 om 10:52

met flop bedoel ik niet overwinterd.

3 september 2014 om 10:53

Flop? dat vond ik wel meevallen, het is gewoon het hedendaagse niveau van de NL clubs en die spelers zijn gewoon niet meer te houden, dat is het verhaal van een klein landje, zonder externe geldschieters, waar ik ook niet op zit te wachten.
Sponsoring OK, maar een Sjeik, of mediamagnaat, of iets dergelijks, nee dank je.
Ajax is bezig om een basis te leggen voor de toekomst en daar heb je ook geld voor nodig.

3 september 2014 om 10:56

Ongelovelijk dat er zovelen hier dat snappen wat jij in je laatste zin zegt.

3 september 2014 om 11:02

Kasif..

Andere opties zijn er toch ook niet? Tegen PSG en Barcelona kan Ajax nooit een vuist maken, financieel gezien. Ookal zou Overmars die 100miljoen in een transferperiode investeren aan goede spelers dan nog kan je die concurrentiestrijd nooit winnen. En dan hebben we het nog niet eensnover de salarissen en het salarisplafond die iedere Nederlandse club heeft en de kans dat 'grote' spelers helemaal niet in Nederland willen spelen.

3 september 2014 om 11:12

Ik ken deze Rezelman niet, ga ervan uit dat hij financieel expert is als hij voor RTLZ werkt, maar ik vind het triest dat deze man in zijn hoedanigheid geciteerd wordt als hij zich over het technische beleid op voetbalgebied uitspreekt. Enkel om reacties van supporters uit te lokken.

3 september 2014 om 11:51

kasif, niks gelijk, het is iedere keer hetzelfde, wanneer ajax of een andere club veel geld aan spelers uitgeeft, schreeuwen ze en nu ze dit beleid hebben schreeuwen ze weer dat het niet goed is, ja ook ik had gehoopt dat ze zich goed hadden versterkt, maar sta wel achter het beleid van nu, of wil je dat ze zon schulden opbouwen als bv real en barca.

3 september 2014 om 12:13

Ik ken m ook niet, maar dat wilt niet zeggen dat wat hierboven in t artikel staat, niet leeft onder de Ajax-supporters... Sterker, dat wat hij zegt heb ik al meerderen horen zeggen.

Rezelman is overigens geen financieel expert maar journalist.

3 september 2014 om 12:34

Kebm,

Het is helemaal waar wat je zegt, van die twee giganten zal Ajax nooit een vuist maken, maar waar ik bang voor ben zijn die Cyprioten.
Ik vrees zelfs dat Ajax 4e gaat worden in deze groep...

3 september 2014 om 12:51

Ze hoeven ook niet veel geld uit te geven, maar als Blind verkocht wordt voor 17,5 miljoen kan je daar wel 5 miljoen van uitgeven aan Ruiz om maar een zijstraat te noemen. We willen gewoon zien dat ze wel bezig zijn met het team te versterken

3 september 2014 om 13:06

@ Begaaierd

Met dit beleid span je het paard achter de wagen; Van de kaartverkoop, merchandising en de inkomsten vanuit de Champions League draai je gemakkelijk in de zwarte cijfers. Je mag best af en toe een speler naar een mooie club laten transfereren, maar als je in een paar jaar tijd alle sterkhouders verpatst hou je geen team over dat straks uberhaupt nog CL speelt, laat staan overwintert.
Stel dat je nu nog zou beschikken over Suarez, Verthongen, Eriksen, Siem de Jong, vd Wiel, Blind enz.??
Nou ja, dan zou ik een leuke opstelling kunnen verzinnen, hoor! En ook voor in de Cl!!

3 september 2014 om 14:18

@jolano, want er is geen middenweg tussen Milik en Zimling huren, en een schuld a la Real Madrid oplopen? Met 120 miljoen op de bank?

Ophouden nou hoor. Leuk dat je achter het beleid staat. Dat beleid schijn je tegenwoordig als Ajacied zonder enige kritiek te moeten aannemen als de verlossing voor ons aller Ajax. Ik sta ook achter een focus op de jeugdopleiding en een daling in het aantal aankopen. Ik sta ook achter het voornemen om alleen aankopen te doen die de selectie echt versterken. Ik sta ook achter het doel om weer eens mee te kunnen doen in Europa. Maar als dat je beleid is, en je komt vervolgens met Milik, Boer en Zimling aanzetten, dan begint het falen slapstick-achtige proporties aan te nemen. Ik kan dat niet serieus nemen.

Uit het transferbeleid deze zomer spreekt nul ambitie. Maar dan ook echt he-le-maal nul. Wat wil je met deze zogenaamde aanwinsten bereiken? Degradatie voorkomen, dat is blijkbaar de ambitie, want iets anders kan ik er niet uit halen.

Dan kun je wel counterfactual en simpel roepen "met Blind en De Jong had je ook geen kans gemaakt tegen Barca", maar als we die logica volgen kunnen we net zo goed ook meteen Goossens aantrekken en mijn oma in de spits zetten. Je wil toch een zo goed mogelijk team op de been brengen? Als dit 'zo goed mogelijk' is, dan is er echt iets mis.

3 september 2014 om 14:50

@dewit

Je bedoeld die Ruiz die vorig jaar bij Psv al geen verschil kon maken ?

3 september 2014 om 15:06

@leidsehood

Je overdrijft lekker, maar ik lees je commentaar met goedkeuring.
En we hebben het niet alleen over blind, Vermeer of Siem de Jong..
Dit gaat al jaren zo, en er komt niets voor terug.
De vraag is: wat wil je als Bvo: kapitaal op de bank of op het veld?
Het antwoord vd directie is duidelijk, maar wat wij er van vinden als supporters/kaarthouders???

3 september 2014 om 18:55

waarom zouden we 5M uitgeven aan Ruiz terwijl we op die positie nu met El Ghazi, Kishna, Fischer en Schone ook nog al redelijk voorzien zijn? of moeten we die talenten gewoon afserveren en ons hele beleid en onze filosofie op de schop gooien?
Nee, Ruiz hoeft voor mij niet. Die gaat het verschil niet maken. Kon het bij PSV trouwens ook niet. Ik had wel het liefst een speler willen zien met een Ajax verleden die in zijn nadagen graag de kar wilde trekken op het veld. Want wat wij het meeste missen (vooral na het vertrek van Siem, Daley en Kenneth) is ervarring. We missen een Rijkaard, Davids, Stam (ook al had Stam geen Ajax verleden). Jongens die op het allerhoogste niveau hebben gespeeld, die weten wat er gevraagd wordt om wedstrijden te winnen op hoger niveau en die leiders zijn. Zimling is vanwege zijn leeftijd en ervaring msschien nog niet eens zo slecht, maar ook hij heeft niet de ervaring van CL en ook hij heeft geen palmares waardoor de jongere spelers met een en al ontzag zullen willen luisteren naar alle aanwijzingen van zo'n speler. Jammer dat er geen Ajacied of andere gedadigde was die dat gat op kon vullen. Eto'o was wat ervaring betreft wel zo iemand geweest, maar ik weet niet of hij bereid zou zijn geweest om zich te ontfermen over de talenten. Eto'o is daarvoor, geloof ik, te egoistisch. Wat dat betreft was Rafaël juist ideaal geweest, ook al zie ik in hem geen spits zoals Frank dat wel zag.

3 september 2014 om 11:02

Vier kampioenschappen maar weinig noemenswaardige prestaties Europees, ik denk dat met name het laatste wringt. Elke keer de doelstelling van overwinteren in de CL maar je beste spelers verkopen en vervolgens in de tweede ronde van de Europa League er al uitliggen, tsja dat verveelt nou langzamerhand ook wel. Ook is ondanks die kampioenschappen het voetbal niet echt vooruitgegaan. Clubs als PEC Zwolle, ADO en Utrecht weten hoe ze Ajax moeten bespelen en zelfs tegen de nummer 18 heeft Ajax niet gegarandeerd 3 punten, iets wat je van een club als Ajax wel mag verwachten.

3 september 2014 om 11:11

Het is natuurlijk niet alleen de Championsleague waar je uitvliegt. Een halve finale Uefa Cup kan de fans op een gegeven moment ook wel bekoren als je er over nadenkt. Feit is echter dat je er daar ook altijd snel uit ligt tegen clubs als Steau en Salzburg. Daar zakt je broek toch vanaf als je zon groot voetbalbolwerk bent als Ajax. We willen met de grote jongens meespelen maar vliegen er tegen de kleintjes uit. En daar wringt de schoen.

3 september 2014 om 14:24

Met je eens. En dan vergeet je nog het dra-ma-tische spel te noemen. Oersaai. Stroef. Inspiratieloos. Nul klasse. Dat heeft De Boer zelfs toegegeven aan het begin van het seizoen. En wie worden er gehaald om dat spel wat frivoler te maken? Viergever, Milik, Boer en Zimling. Haha, het is gewoon grappig, zo triest is het.

Gelukkig blijkt El Ghazi een leuk talent die het spel wel mooier kan maken, en hopelijk raken Kishna en Klaassen weer in vorm. Dan heb je samen met Schone vier spelers in de basis staan die iets leuks kunnen met een bal, maar dat is natuurlijk nog steeds magertjes.

3 september 2014 om 11:04

Zie je het probleem niet?! Je wordt ieder jaar uitgeschakeld in de CL. Heb je helemaal geen ambitie dan, of hoe zit dat?!! Wil je je hele leven de konten blijven likken van Bayern, Barca en de rest van de wereld?! Hoe saai kan je zijn..

3 september 2014 om 12:04

We zien het probleem wel maar we willen het niet weten.
Iedere Ajax fan laat zich een rad voor de ogen draaien met grote beloften W I J G A A N O V E R W I N T E R EN in de CL.
En iedere fan loopt voor een abbo.
En Ajax lacht,laat het geld maar binnen komen van transferts en abbo's ,zo onstaat een graai-cultuur.

3 september 2014 om 19:03

Zapperboy, ten eerste moet je niet proberen voor Ajacieden te praten. Je eigen club heeft jou veel harder nodig.
Ten tweede zijn wij realistisch genoeg dat wij altijd de kont van zullen moeten liken van clubs als Bayern, Barça, PSG etc. zoals Pieterpost het zo leuk uitdrukt.

Wel moet de doelstelling zijn dat we niet na de groepsfase uitschakeling in de CL, wij niet de eerste ronde van de EL er al uitgeknikkerd worden. Daar moet onze focus op liggen. Verder komen in de EL. Maar de CL zal altijd afhangen van de loting. En dat is dit jaar opnieuw een haast onneembare veste.
Dus om zo populair kritiek op Ajax en Ajax fans te uiten getuigd gewoon van een zielige supporter van een andere club. Een club die waarschijnlijk het word Champion League al Jaren niet heeft mogen gebruiken in de wandelgangen van die club.

3 september 2014 om 11:06

Het probleem is ook niet het kampioen worden of niet. Het probleem is dat je wilt bouwen en als je dan inmiddels vier jaar verder bent en nog steeds niet qua niveau omhoog bent gegaan dan ben je volgens mij niet goed bezig. Sowieso is blind voor een habbekrats verkocht als je kijkt wat Man U voor zijn andere transfers heeft uitgegeven. Als je je beste spelers verkoopt, dan wel voor de hoofdprijs. Overmars is te snel tevreden met transferbedragen. Hij moet wat vaker de klootzak spelen in onderhandelingen. Dan maar even geen vriendjes met andere clubs.

Het klopt natuurlijk dat Ajax een plan heeft met dat geld, waar uiteindelijk iets nog groters uitkomt qua financiën. Maar vertel dat je supporters dan ook en ben wat meer open zodat we het ook kunnen begrijpen. Daarna kun je het er wel of niet mee eens zijn en je mening hebben. Maar het stilzwijgen dat Ajax nu doet is voor iedereen die Ajax een warm hart toedraagt verschrikkelijk.

3 september 2014 om 12:19

Die openheid kan als beursgerelateerd bedrijf niet. Hoe jammer ook trouwens, want in de ogen van velen lopen ze te prutsen met die transfers en het uitdunnen van de selectie. Dan wordt n uitleg inderdaad op prijs gesteld.

Aan de andere kant kan Ajax niets communiceren: Stel dat het waar is dat Ajax spaart voor een beursexit, dan moeten ze dat stilhouden, want dat heeft zn weerslag op de koers. Wat weer funest kan zijn voor de afkoop.

Verder ben ik t absoluut met je eens over Overmars. Ik dacht dat ze de absolute hoofdprijs zouden vragen voor Blind. Als je sportieve ambities hebt, dan verkoop je m niet voor nog geeneens het salaris van Falcao... En verkoop je al helemaal niet je reservekeeper voor n schijntje aan Feyenoord om hen daarmee sterker te maken...

3 september 2014 om 19:07

Het is natuurlijk lastig als je een beursgenoteerd bedrijf bent maar als je beursgenoteerd bent en het draait niet moet je ook vertellen aan de aandeelhouders waarom het niet werkt. Nou dan vind ik dat er op zijn minst een tiktje van de sluier mag wogen opgewipt. Het hoeft niet eens via de officiele kanalen te gaan. Ajax heeft genoeg ingangen voor een eventueel "lek" via supporterswebsites. Ik vind het gewoon niet normaal dat er niets losgelaten wordt door een club als ajax terwijl er wordt gesmacht naar successen. Iedereen zit in het ongewisse terwijl er maar vreemde spelers, of helemaal geen s

3 september 2014 om 11:10

Die kampioenschappen hebben zand in onze ogen gestrooid. "we zijn al 4 jaar op rij kampioen, het gaat toch goed?". Als je al 4 jaar de titel pakt, dan moet je op een gegeven moment doorstoten. Ajax heeft geld en pakt prijzen, dan is het zaak om nog meer afstand van je concurrenten te nemen. Dit was de kans om van Psv, Feyenoord en Twente weg te lopen en wat doet Marc...hij laat Psv dichterbij komen. Europees stellen we nog steeds niks voor en dat zal dit seizoen niet anders zijn. Dat is Overmars volledig aan te rekenen. Dat de fans het zat zijn is meer dan terecht. Ik hou niet van zeuren als het even tegen zit, maar als men zo loopt te prutsen/slapen dan mag je daar best wat van zeggen.

Overigens vraag ik me af of Marc nog op de supporters gaat reageren. De verkoop van Vermeer aan Feyenoord is toch een goede reden om het even uit te leggen aan je supporters. De supporters die elk jaar trouw een seizoenskaart kopen. Waar blijft de communicatie?

Edit.
Typfout.

3 september 2014 om 11:23

@arie vink. Ben het volledig met jou eens.
Leuk 4 keer kampioen dat is een mooie prestatie. Maar als je veruit het meeste geld hebt en elk jaar de CL miljoenen mag ontvangen mag je verwachten dat je gaat proberen stappen te maken europees gezien. Maar Mark netto houd het geld liever op de bank. Met goede scouting kan je je selectie gewoon goed versterken met spelers van tussen de 4 en de 9 miljoen. Zoals bijv fc porto doet.

De Nederlandse competitie stelt niet veel voor. Laten we eerlijk zijn psv en twente kwamen niet eens door de groepsfase vorig jaar en Feyenoord niet eens door de voorronde. Nederlandse teams werden uitgeschakeld door teams uit Luxemburg, azerbeidjan, schotland en petrolul. Dat ajax kampioen word heeft ook met de zakte van de rest te maken. Zo goed was ajax nou ook weer niet anders zouden we wel ver komen in de CL of desnoods de EL. In plaats van op de bek te gaan tegen middenmoot als boekarest of redbull

3 september 2014 om 11:29

Nou als Marc al nauwelijks met de Boer communiceert zal hij dat naar de fans ook niet doen verwacht ik.

On
Het zou eerlijk zijn als Marc zou zeggen ok onze ambitie is dat we niet overwinteren en mochten we derde worden in de poule zien we wel hoever we komen in de europa cup.
Maar niet dat gelul meer over ambities terwijl je als td totaal geen ambities uitstraalt.

3 september 2014 om 11:37

Vergeet niet dat FC Porto hulp krijgt van een investeringsmaatschappij. Daar doet Ajax niet aan. Toch hebben we geld zat om een miljoenenaankoop te doen. Dan heb ik het niet over een Sulejmani, dus geen gekke bedragen voor een speler dat een paar maanden leuk presteert, maar een speler waar de scouts lovend over zijn. We hebben niet voor niks scouts, dan mag je toch best verwachten dat ze goede spelers vinden.

Dat de Eredivisie niks voorstelt is algemeen bekend. Juist daarom was het zaak om afstand te nemen van die middelmaat en door te stoten. De titelrace zal dan minder spannend worden, want je zit op een veel hoger niveau. Daar gaat het dus ook niet om. Europees moeten we weer mee kunnen doen. Overwinteren! Het lijkt me toch niet de bedoeling dat je Psv dichterbij laat komen en jij aan het begin van het seizoen te horen krijgt: "we doen het er maar mee..". Niet als je zoveel geld op de bank hebt staan en we al jaren kampioen worden. Ik wil in de kranten lezen hoe oppermachtig dit Ajax zal worden dit seizoen. Dat is geen gekke gedachte, want we hebben geld zat!!

Als Marc wat anders wil doen met dat geld, dan mogen we dat toch wel weten? We weten niks..nul komma nul. Hierdoor blijven we gissen en beginnen we te mopperen als er weer een mislukte transferperiode is geweest. Als Marc aangeeft het geld voor een beursexit te gebruiken, dan moeten we dus nog even geduld hebben. Misschien willen ze de Arena overkopen..dan kan ik het zuinige gedrag ook nog wel begrijpen. Maar geef dan niet aan dat je dit jaar meer succes wilt boeken, want we blijven een middelmatig elftal hebben. Communicatie...dat is niet zijn sterkste kant volgens mij.

3 september 2014 om 11:40

Heb ook sterk de indruk dat ze na de loting er toch al van overtuigd waren dat ze niet zouden overwinteren en daarom ook geen verdere investeringen hebben gedaan. Selectieve ambitie zeg maar....

3 september 2014 om 12:08

Het is toch compleet logisch, dat ajax nu geen geld uitgeeft!!! De jeugdopleiding is nog lang niet van de grond. Sterker nog, ze zitten midden in de reorganisatie!!! De Jeugd begint bij de E en krijgt vorm bij de D. Bij Ajax is het nu eenmaal de bedoeling om vanuit de jeugd 1 a 2 complete Ajax spelers te laten doorbreken en tussen de 6 a 10 goeie eredivisie spelers te kunnen verkopen!!! Dit gebeurd tot op heden niet (laten we zeggen te weinig). Om structureel in de top te kunnen spelen, heb je zeker 150 miljoen nodig om de net overbodige spelers van de top clubs te kunnen halen. Wat ik ook vermoed is dat Ajax straks, als het meer geld heeft, de jeugd betere contracten gaat aanbieden, daar is nu eenmaal veel geld voor nodig. Ik heb het afgelopen week ook al een keer gezegd, dat met een grote aankoop in deze tijd, gewoon weer 3 stappen terug zet ipv van vooruit!!! Ik de tijd dat Ajax de CL won had Ajax ook 90 miljoen gulden op de bank (te vergelijken met 120 miljoen euro nu) waar is dat gebleven? Juist ja, door wanbeleid allemaal na de plomp!!! Bij de (sub)top komen is makkelijker dan er te blijven!!! Heb aub geduld mensen, want ik weet zeker dat Edwin Frank en Marc (en advies van Cruyff) exact weten wat ze doen, al is het jammer, dat er veel talenten vertrekken.

3 september 2014 om 13:20

Dit soort uitspraken en zoethoudertjes van de opkomende eigen jeugd die ons naar grote hoogtes moeten brengen hoor ik nu al 4 jaar. Zo kunnen we de aankomende tijd dus nog wel even afwachten.

En het is verre van onlogisch dat Ajax geen geld uitgeeft, waarom niet?!?! Je kunt niet presteren met een jong elftal van allemaal jonge talenten die er niet gelijk staan, ervaring moet gekocht worden daar alle ervaring van Ajax tussentijds weggekocht wordt, zo is het nou eenmaal.

En ja, door wanbeleid is dat geld allemaal weg, maar waarom zo angstig als je weer geld hebt? Moet je dan maar lekker gaan potten terwijl je eerste elftal weer afgaat in Europa? Je zegt het zelf al, wanbeleid ja.. nu voeren we ook wanbeleid door het geld angstvallig op de bank te houden.

Er is namelijk een middenweg, wat niet veel mensen lijken te begrijpen, beginnend met de scouting die ligt te slapen al jarenlang.

3 september 2014 om 13:25

@ajaxwestham,

Ligt de scouting te slapen of wil Marc niet luisteren/de knip trekken? Wat heb je aan scouting als Marc niet tot nauwelijks geld wilt uitgeven? Ik kan me voorstellen dat het lastig zoeken is naar een speler die niet meer dan 5 miljoen mag kosten en erg talentvol moet zijn of al wat ouder is, maar wel erg goed presteert. Doe het maar eens. Dan kom je al snel uit bij jonge kereltjes die als toptalent worden gezien (muric, Meleg, Eriksen).

3 september 2014 om 13:36

@arie Vink

Helemaal mee eens. Juist door de kampioensschappen van de laatste jaren en het feit dat Psv, Feyenoord en Twente allen juist nu beperkte financiele middelen hebben zou je echt flink afstand kunnen nemen. Een soort van Bayern Munchen van Nederland worden, alleenheerser. Dat had gekund als in de juiste spelers was geinvesteerd. Dat is echter niet gebeurd. Er is 120m opgepot waar niets mee gedaan wordt, dat is gewoon belachelijk.

3 september 2014 om 13:58

@ Arie Vink,

Dat zou ook nog kunnen en dat zou me eigenlijk nieteens verbazen, Marc tot op heden kennende.

3 september 2014 om 14:45

@ Arie Vink

De scouting ligt niet te slapen, sterker nog er word niet naar de scouting geluisterd. Ik las vandaag een column van Willem Vissers (volkskrant) op Ajax Netwerk, daarin word vermeld dat de meerderheid van de scouts van Ajax bijvoorbeeld tegen de komst van Milik waren.

Het ergste is nog dat een scout die niet bij naam genoemd word onlangs zelf ontslag heeft genomen; die het volgende zei waarom hij ontslag nam "daar wilden ze toch niets, daar was alles al snel te duur". Het is dus compleet belachelijk wat er nu weer gebeurd en net zoals de voorgaande besturen word er dus weer helemaal niets gedaan met de scouting, een van de speerpunten van Cruijff was toch ook dat Ajax weer waarde zou hechten aan haar scouting en dat scouting rapporten positief of negatief weer serieus genomen zouden worden.

Tel daarbij op dat Overmars in 2010 voor de camera´s van FC Groningen TV bij FC Groningen vs Ajax doodleuk zegt dat hij geen speciale band met Ajax heeft en dat het hem niet zoveel uitmaakte wie er zou winnen. Pffff dit is dan ons technisch manager.

3 september 2014 om 15:01

Geloof mij nu maar, het gaat er juist om, dat je een goeie mix op den duur krijgt. Nu een grote aankoop doen, kan funest zijn voor de club. Kijk hoe Ajax de laatste jaren alleen water na de zee heeft gedragen. Ze kopen nu talenten in, dat moeten straks weer spelers uit de bijlmer worden (bij wijs van spreke). Nu grote aankoop doen en die dan niet rendeert is het slechtste wat je nu kunt gaan doen. Ik geef het advies even van 90 miljoen gulden op de bank, naar 25 miljoen Euro verlies in een jaar tijd. Die tijden komen wel, maar dan moet je uit de jeugd ook weer geld kunnen halen en dat kan en gebeurd nu nog niet genoeg. De jeugd moeten straks de grote spelers kunnen betalen, door verkoop en de betere talenten die moeten dan blijven. Wat alle ajacieden willen is bij menig club fout gegaan, zie Ajax zelf, Feyenoord en Psv. Geduld moet je nu eenmaal hebben, wil je werken na de top. Ik snap donders goed, dat het frustrerend is, dat er nu spelers dik worden verkocht, maar vergeet niet, dat alles op de rails moet zijn, voordat je een volgende grote stap kunt zetten. Ze zitten nu gok ik op 75% wat ze willen, alleen heeft het tijd nodig. Of wil je 2 jaar meedoen in de volgende ronde van de CL? En dan 10 jaar weer wachten of elke 5 jaar 3x volgende ronde halen en dat spelers zien, welke weg ze bij Ajax ingeslagen zijn en dat grotere spelers onderdeel willen worden van mooie jaren bij Ajax. Als je nu grote aankopen had gedaan, was je 10 jaar terug in de tijd gegaan.

3 september 2014 om 15:02

Huntelaar - Suarez - Sulejmani
Bij elkaar geloof ik 34 miljoen gekost.
Hebben die ons kampioen gemaakt dat jaar?
Nee!

Iedereen moet eens ophouden met dat gezever over dit beleid, moeten we dan weer dure spelers kopen (want iedereen vraagt nou eenmaal aan Ajax de hoofdprijs)?
Ik zie Zimling een lekkere beul worden. Wellicht gaat ie beter voetballen met goede spelers om zich heen, weet jij 't?
Poulsen was ook altijd de man die het spel vertraagde bij het positiespel.
Nu hij weg is wordt alles geromantiseerd. 'ow, wat was ie goed hé?!'
Hij was erg goed voor de jeugd idd en om de beuk erin te doen maar voetballend was hij niet de beste.
Kijk naar de flankspelers, meer creativiteit dan afgelopen jaren. Beter dan de Sa, Lukoki, Ebecilio, Ozbiliz.
Wat heeft het voor zin om een nummer 6 voor 5-8 miljoen te kopen als Bazoer volgend jaar op de deur klopt?

3 september 2014 om 19:27

Over het algemeen ben ik het eens met jouw commentaar.
Enkel over Vermeer niet helemaal. Het is toch al lang bekent dat we Kenneth de kans zouden geven om voor een mooie club (niet dat ik Feyenoord persoonlijk een mooie club vindt ) te mogen gaan spelen. En men had gehoopt dat met het transferbedrag, dat er zeker wel een Europese subtopper zou hebben toegeslagen. Begrijp het no steeds niet, dat dat niet is gebeurd.
Kenneth heeft zich altijd zo voorbeeldig gedragen bij Ajax, dat toen Feyenoord op kwam dagen, dat ze zelfs voor die club bereid waren om Kenneth die kans te geven. Niet dat men het graag Feyenoord had willen versterken, maar de bereidswilligheid om Kenneth een kans te geven om weer eerste keeper bij een goede club te worden, was groter dan de verleiding om specifiek Feyenoord niet te willen versterken. Daar heb ik persoonlijk oprecht respect voor.
Marc heeft er misschien niet apart over gecommuniceerd, maar het is wel zeker iets waarover informatie door Ajax naar buiten is gebracht. Alleen niet Feyenoord specifiek natuurlijk.

Verder vindt ik je commentaar sterk en denk ik er ook zo over. Wat is nou de bedoeling van al die miljoenen? Hebben we een hoger minimum Eigen Vermogen in gedachte? hebben we plannen om het stadion te kopen? hebben we plannen om van de beurs af te gaan?
de concurrentie doet er alles aan om Ajax in te halen. Als PSV plotseling enkele jaren achter elkaar weer kampioen wordt, dan zouden die mooie CL Euros best pijnlijk afwezig zijn. Dan groeit dat Eigen Vermogen ook niet meer. Als we geen CL spelen, dan heb je kans dat de transferwaarde van onze spelers ook gaat kelderen. We hadden zeker een paar gegarandeerde aankopen kunnen doen waardoor we, zoals iemand anders al stelde, wij het Bayern Munchen van NL zouden kunnen worden.

Maar goed, Ajax is nog steeds een goed team en wij hebben nog steeds de beste coach van NL en daar valt nog steeds wel wat voor te zeggen. Wie weet wordt Zimling wel gekozen tot beste aankoop (huur in dit geval) van de eredivisie dit seizoen. Dan lopen we weer allemaal te geilen op Marc.

3 september 2014 om 11:29

@ Begaaierd

Het gaat om het spelpeil, dat is zwaar onder de maat en daar wordt helemaal niets aan gedaan. We hebben een ernstige gebrek aan creativiteit en een goede spits hebben we al tijden niet meer gezien.

4 september 2014 om 04:05

Beste spelers worden verkocht en Ajax kan opnieuw weer opbouwen. Het gebeurd alleen niet bij Ajax, maar ook bij andere eredivisie clubs en wat er voor terug komt is vaak een stuk minder en af en toe komt er weer een talent naar boven drijven.

Als je het geld hebt en je verliest een dragende speler dan koop je een andere speler die daadwerkelijk ook een dragende speler kan zijn in plaats van een speler die niemand kent, geen al te geweldige cv heeft en bovendien erg weinig kost.

en als je meer dan 25 miljoen verdient aan transfers, kan je best wel een speler voor bijvoorbeeld 10 miljoen halen die daadwerkelijk toch nog iets toevoegd..

Zolang dit aan de gang blijft, zal de eredivisie een micky mouse league blijven. Het wordt eens tijd dat Fifa hard gaat optreden tegenover deze grote clubs die miljoenen in de schuld staan en miljoenen blijven spenderen, omdat het in hun land kan.

Je moet niet kopen om het kopen natuurlijk, wat dat betreft voert Overmars goed beleid. Maar dat er helemaal niks mogelijk is met zoveel geld en de statuur die Ajax toch nog wel heeft lijkt me ook wat onzin.

ik ben er wel mee eens. Het is elke keer weer de zelfde liedje. Oke we zijn wel 4x achterelkaar kampioen geworden maar in de CL waren we Flop. Als je echt wilt overwinteren moet je dit niet doen.

Wellicht hadden de supporters gewoon andere verwachtingen... En zijn ze hierin teleurgesteld.

Ik had verwacht dat na jaren spelers op het laatste moment voor veel geld verkopen we financieel gezond zouden worden. Op het moment van financieel gezond worden heb je de ruimte om meer ambitie te tonen en talent langer aan je te binden.

Ik had graag gezien dat Ajax Blind langer aan zich zou binden (net zoals PSV deed met Depay en Feyenoord met Clasie) en ambitie zou tonen. Dan had je als team een stap voorwaarts kunnen doen. Nu doen we alweer een stap terug en dit zal het voetbal alweer niet ten goede komen.

En dan ook nog eens 4 jaar op rij kampioen worden het is een schande!

3 september 2014 om 12:31

Als jij daar blij mee bent en dat als plafond ziet voor Ajax moet je dat lekker zijn, maar niet afgeven op mensen die meer willen zoals Ajax ook zelf pretendeert.

3 september 2014 om 12:36

Rustig denk aan je bloeddruk, sarcasme kerel.

3 september 2014 om 13:10

Miste je sarcasme hierin, komt ook doordat er erg veel mensen dat gewoon wel geweldig genoeg vinden..

Ik snap best de ontevredenheid bij veel Ajax supporters, maar ik als Ajacied sta wel volledig achter dit beleid. We hebben de afgelopen jaren elk jaar inderdaad onze sterkhouders op het laatste moment verloren, eerst met Suarez, vervolgens met Eriksen en Vertongen, en nu weer Daley Blind. Nu moet ik wel zeggen dat we voor Blind wel een prachtige prijs hebben ontvangen. Stukken meer dan voor Eriksen en Vertongen, terwijl ik die twee toch belangrijker achtte. Toch al vier jaar kampioen. Voor de vijfde keer verzekerd van championsleague voetbal. Zo'n dikke €120 miljoen in de plus, terwijl we vijf jaar geleden op het randje van de afgrond zaten. Ieder jaar begint Ajax moeilijk, omdat de automatismen ontbreken. Maar elk jaar krijgt de Boer het toch weer op de rit. Zou niet weten waarom dat dit jaar niet zou kunnen lukken. De volgende ronde van de championsleague bereiken zal in deze poul helaas weer lastig worden. Want we hebben wel jaar in jaar uit veel pech met de loting.

3 september 2014 om 10:47

Prima reactie, en vergeet niet dat VZ hier lekker aan verdiend he.
3 interviews 12 topic's en overal de discussie

3 september 2014 om 10:57

Wat een naïeve reactie zeg... In de cl bestaat geen makkelijke poule, als de poule te sterk is dan betekend dat dat Ajax niet thuis hoort in de cl. Ajax geeft geen moer om de achterban, alles draait om geld en het elftal wordt elk jaar slechter, sterker, Ajax heeft nog nooit zo'n slechte selectie gehad. Die kampioenschappen stelden ook weinig voor, als je tegen Steaua Boekarest en red bull Salzburg van de mat getikt wordt dan ben je gewoon erg zwak.

3 september 2014 om 11:09

Vernoem dan ook het feit dat Ajax afgelopen jaren onder de Boer wel ploegen als Man United, Man City en Barca heeft verslagen. Makkelijk om alleen de negatieve punten te belichten. En Ajax heeft wel degelijk elke keer pech gehad met de loting. Al vier jaar op rij in een van de sterkeren pouls. En de pech dat Zagreb en Lyon het bijvoorbeeld duidelijk op een akkoordje gooien. Ajax weigert inderdaad momenteel om een hoop geld voor spelers te betalen. We hebben gezien onder Van Basten dat dat ook echt geen garantie voor succes is. Wel doet Ajax haar best om de meest grote talenten ter wereld naar Amsterdam te lokken. En dit lukt toch aardig, veel jonge spelers zien Ajax wel zitten omdat de jeugdopleiding wereldwijd als een van de beste bekend staat. Omdat ze kunnen trainen en spelen onder trainers als Bergkamp etc. En dat doorbreken in Nederland makkelijker is voor jeugdspeler dan in fysieke competities zoals in Engeland bijvoorbeeld. Hiervoor verdient het technisch hart wel de complimenten. Deze jonge talenten komen er aan. Erg veel vertrouwen in spelers als Muric, Cherny etc. Hoe we het nou willen belichten, dit is mijn inziens een verademing qua beleid als we het vergelijken met de periode van voor vijf jaar terug.

3 september 2014 om 11:26

@papillonn. Leuk dat ze een keer van Barca wonnen. Maar gingen ze door naar de volgende ronde ten koste van het zeer zwakke milan? Nee toch.
Ajax ging er gewoon kansloos uit in de EL vervolgens tegen Red Bull.

3 september 2014 om 13:57

Het is ook niet allemaal koek en ei. Maar dat hoef je ook niet te verwachten bij een nieuw beleid. Dat zal altijd gaan met vallen en opstaan. Als Ajax niet een onterechte strafschop tegen had gekregen was de thuis wedstrijd tegen Milaan met 1-0 gewonnen. Jaar daarvoor het akkoord tussen Lyon en Zagreb. Ajax had met een klein beetje meer geluk best eens de volgende ronde kunnen bereiken. Tegen RBS ging het inderdaad twee keer mis, maar dat is ook een prima ploeg. Weinig ploegen die 90 minuten zo lang blijven druk zetten. Je zou je er bijna je vraagtekens bij zetten, aangezien bij geen enkele andere ploeg het voor elkaar krijgt. En ze hebben een clubarts met een erg dubieus verleden, dus echt volledig ondoordacht is het ook niet.

3 september 2014 om 14:55

Grotendeels ben ik het met je eens.
Wat haaks staat is het ieder jaar uitspreken van behalen 2e ronde CL en het beleid daar niet op afstemmen.

In de CL zijn nauwelijks "makkelijke" poules te vinden.
Milan uit vorig seizoen had je de ban kunnen breken. Met iets meer vernuft/ kwaliteit in de ploeg was je eindelijk door geweest. Daar maakt Ajax momenteel de blunder. Er staan zeker nieuwe voetballers op en Frank maakt er een prima team van. Alleen haal je zo nooit de 2e ronde en moet je toekomstig zelfs wellicht vrezen voor het missen van de CL. Kan niet goed blijven gaan namelijk.

Zoals een voorganger al terecht opmerkte.
Van die 120m had je minstens een deel moeten investeren in je basisteam.
Nu geef je met name PSV de gelegenheid kampioen te worden. Niet dat ik het erg vind

Terwijl je in principe de komende 10 jaren met links kampioen had kunnen worden.

Ik ben het uiteraard eens met deze man. Ajax moet wel een club zijn die de toppers uit de eredivisie haalt. Deze hebben ze afgelopen jaren laten lopen omdat ze voor een dubbeltje op de eerste rij willen. Vervolgens word de koopjesmap uit de zak gehaald om te kijken naar goedkope alternatieven, die zelden voldoen. De jeugd is de kurk waar Ajax op drijft maar je hoeft je seizoenkaarthouders niet Jong Ajax voor te schotelen. Waar de scouting in vredesnaam mee bezig is, weet niemand. Door de inhoud van de kas, kan Overmars overigens geen normale deal meer maken omdat iedereen gouden bergen ziet..

3 september 2014 om 10:51

De scouting van Ajax speurt de Scandinavische velden af op zoek naar 15- jarig talent.

3 september 2014 om 10:55

Dat is 1 scout! Johan Steen Olsen! Heeft ze allemaal gescout, ook Zlatan . Mijn probleem is dat er gewoon geen creatieve middenvelder meer gescout kan worden of een spits en Ajax het maar anders oplost..

3 september 2014 om 11:01

Gescout worden ze wel, maar een topspeler moet ook nog naar Nederland willen.

3 september 2014 om 11:10

@clay 3 september 2014 om 11:01
Laat Ajax eerst weer eens de beste voetballers kopen die in Nederland niet bij Psv, Feyenoord en Twente spelen. Zelfs dit doet Ajax de afgelopen jaren niet meer! Ze kunnen wel informeren bij Pröpper, Sinkgraven en van Ginkel, maar Ajax kan echt wel wat slagvaardiger worden door wat geld uit te geven. Wat betreft de talenten die in het buitenland spelen: Bij Ajax krijgen jonge voetballers een realistische kans en Champions League. Maar Ajax huurt nu alleen maar goedkope spelers zonder wedstrijdritme of terugkomend uit een blessure.

3 september 2014 om 13:34

Nee, Ajax moeten een club zijn die de toppers van de eredivisie opleid.

3 september 2014 om 13:55

@afcanats 3 september 2014 om 13:34
Eens, Cruyff heeft wel eens gezegd dat een ideale situatie is dat het elftal bestaat uit jeugd, aangevuld met 2/3 gerichte aankopen die extra kwaliteit bieden en het niveau omhoog trekken. Dit lijkt mij een realistisch streven, maar dan moet je voor je 2/3 spelers met extra kwaliteit wel de knip willen trekken en niet opzoek zijn naar financiële buitenkansjes, die uiteindelijk breedte aankopen blijken te zijn en dus de jeugd nóg meer in de weg staan en geen extra kwaliteit bieden.

3 september 2014 om 14:20

Tuurlijk, maar aankopen hoeven niet direct te staan. Cillessen vind ik daarvan een goed voorbeeld.

Psv is de enige Nederlandse club met een top elftal. Het elftal van Ajax is sup top van Nederland...

3 september 2014 om 10:54

Ben ik op zich met je eens, qua selectie iig. Echter als psv elke x zo voorspelbaar gaat spelen; Depay altijd naar binnen, Locadia ipv Narsing op rechts die ook continu naar binnen trekt, Luuk de jong die tot op heden voor Jan met de korte achternaam in de punt loopt.....daar kan een tegenstander zich m.i. makkelijk op instellen. En van de verdediging ben ik nog steeds niet onder de indruk. Ik wil nog wel es zien of psv dit jaar kampioen wordt wat nu velen denken.

3 september 2014 om 11:06

Wat een onzinnige reactie, je kletst maar wat. Depay is topscorer, narsingh beste rechtsbuiten in de eredivisie en nog noem je ze voorspelbaar.. Rekik is beter dan alle verdedigers van Ajax. Psv heeft gewoon met afstand de beste selectie en dat zeg ik als Amsterdammer...

3 september 2014 om 11:10

pappegaai....ik zie ook wel dat depay de beste is...gaat altijd binnendoor. Rekik is net n wijf. die gaat dit seizoen nog wel aantal keer voor lul staan. kom je weer aan met 'beste selectie' dat zeg ik net man...stumper. Op jou reageer ik iig niet meer!

3 september 2014 om 11:45

@simpeleman: Waan van de dag. Psv begon vorig seizoen ook sterk en kijk eens waar ze geeeindigd zijn. En nu ineens de loftrompet over Narsingh? Die heeft er net 1,5 wedstrijd opzitten. Depay is nog een jonge gast. Daarvan moet je ook maar afwachten of hij het hele seizoen op dit niveau blijft presteren. En ben het helemaal met Morgan eens. De verdediging van PSV is een aanfluiting. Ze hebben alleen het geluk dat ze daar in de Eredivisie nog wel mee wegkomen.

3 september 2014 om 12:18

@simpelekijk

Rekik ? Die is van het niveau Nac niet van Psv.
EN Bruma nog slechter.

3 september 2014 om 11:04

Maar Ajax heeft de Boer, Cocu mag zijn veters niet eens strikken. Qua materiaal lijkt het niet veel voor te stellen, maar dat vond ik vorig jaar ook. Ajax heeft tot nu toe een moeilijk programma gehad, maar gaat de punten echt wel pakken en meedoen.

3 september 2014 om 11:10

Cocu heeft de laatste ontmoeting gewonnen en daar gaat het om. 4 gewonnen terwijl Ajax nu al 6 verliespunten heeft.

3 september 2014 om 11:14

Programma Ajax: Vitesse T, AZ U, PSV T, Groningen U, zware wedstrijden, 6 punten is zo slecht nog niet, vorig jaar had Ajax er 4 uit deze wedstrijden. Voor de winterstop heeft Ajax na Twente U een reeks van 8 die je zomaar kan winnen, geld ook voor het eind van de competitie, ook niet het zwaarste programma. Wacht maar af, je word kampioen tegen de kleintjes laat Ajax al jaren zien.

3 september 2014 om 11:29

PSV start elk jaar veelbelovend en stort dan volledig in. Wacht de eerste seizoenshelft eerst maar eens af. Het ziet er nu goed uit maar in de Eredivisie kan nu eenmaal iedereen van iedereen winnen.

Ook met aankopen overleef je de groepsfase niet van de CL. Die ambitie hoef je in Nederland ook niet meer te hebben. Dure spelers komen niet en je ziet de echte talenten nu op 15 of 16 jarige leeftijd al worden weggehaald. Dus waar clubs als Ajax en PSV zich op moeten richten is de comp. Jammer maar helaas. In het huidige voetbal zal een Nederlandse club nooit meer een CL winnen. Ajax had best iets meer mogen uitgeven, maar dat ze die 100 miljoen er niet door heen jagen kan ik nog wel begrijpen. Dat kan Ajax maar 1 keer doen. Je ontmoet clubs in de CL die dit bedrag elk jaar uitgeven.

3 september 2014 om 10:54

Het gaat natuurlijk niet om de CL, Ajax is daar altijd kansloos met zo'n loting. Het gaat om de competitie en om de kracht van je elftal. Ik heb het al vaker gezegd maar tussen 4 miljoen en 100 miljoen uitgeven zit nogal een verschil. Ajax weigert de beurs nog te trekken voor versterkingen, tenzij ze absoluut voor de volle 100 overtuigd zijn. Zoals bij van Ginkel. Blijkbaar zijn vrijwel nooit overtuigd van spelers en dus komt er niks bij en huren ze de derde spits van Augsburg/leverkusen, kopen ze voor een paar miljoen een talent van Groningen die dit jaar in de Jupiler League mag spelen en een ervaren buffelaar van de bank van Mainz voor op het middenveld. Viergever is dan nog wel een prima aanwinst.
Sghtorsson mag/moet weg en is nu ineens weer tot nummer 1 verklaard. Het is op zijn minst merkwaardig.
Je kunt wel zeggen: Ajax kan geen dure spelers halen maar dat klopt maar voor een deel. Er is ook een categorie spelers zoals de Bony van Praag etc. Dat is de categorie waarin Ajax nog steeds prima kan scouten en kopen. Categorie 4-8 miljoen, uit de subtoplanden. Maar blijkbaar is het de scouting gewoon niet gelukt iemand te vinden. Anders stel je ook niet dat er niks beters te vinden is dan Sigthorsson.

Nou en, dan word je een jaartje geen kampioen, maakt toch niets uit? Ik vind dat supporters zichzelf soms wat te veel waarde toedichten. Een supporter is iemand die een club steunt en het staat een supporter altijd vrij om daarmee te stoppen of naar een andere club te gaan. Maar supporters presenteren zich steeds meer als de grootaandeelhouders die het bestuur te pas en te onpas te verantwoording roepen, dat vind ik geen support eigenlijk. Ondersteun je team, moedig ze aan waar je kan, dan kan je soms een kritische noot plaatsen. Maar als ik de toon van de berichten lees bijvoorbeeld nu richting Overmars, maar vroeger ook tegen Gudde, vd Boog, Reker en zo is er nog wel een handje bestuurders, dan is het wat mij betreft te ver doorgeschoten. Met dat soort supporters heb je geen tegenstanders meer nodig.

3 september 2014 om 14:39

Niet met je eens. Helemaal niet zelfs.

Supporters zijn dus juist een soort van grootaandeelhouders, in die zin dat zonder hun geld en support de club al zijn legitimiteit verliest en niet meer kan bestaan. Supporters zijn te vergelijken met vaste klanten, ze komen toch wel, maar dat betekent niet dat je ze kunt schofferen. Sterker nog: je moet ze belonen, zodat de schare groter wordt.

Juist de supporters moeten kritiek hebben op de club. De supporters hebben namelijk het beste voor met de club en zijn niet egoistisch. Wanneer een supporter kritiek heeft, dan is dat altijd in het belang van de club, nooit in eigen belang. Dat is uniek. Niemand kan die feedback geven op die manier. Dus wanneer je als supporter blind het beleid van de club steunt, dan laat je een unieke kans om een extreem waardevolle mening te uiten liggen. Daarmee doe je je club meer schade dan wanneer je braaf je mond houdt.

En laten we eerlijk zijn, wanneer een ambitieuze club als Ajax, dat genoeg middelen heeft om zijn ambities na te streven, aankomt met transfers als Milik, Boer en Zimling, dan hebben supporters reden om te klagen. Het zijn namelijk transfers die niet in lijn zijn met de ambities van de club. Een jaartje geen kampioen dat kan. Maar de ambitie moet er altijd zijn, en de mogelijkheid ook. Anders heeft de club gefaald.

3 september 2014 om 14:58

Ja je mag teleurgesteld zijn over de aankopen, maar daarna ga je weer over op de orde van de dag, je team aanmoedigen. Extra druk op Overmars heeft nu toch geen zin, bovendien is dit voor nieuwe aankopen natuurlijk ook vervelend als ze als schroot worden versleten, daarvan worden de matige aankopen echt geen goede aankopen. Daarnaast doet ajax meer transfers in het jongere segment (16-17 jarigen) en daar kunnen ze nog wel Europese (sub)top aantrekken, kijk naar Eriksen of Fisher. En die spelers zullen ook dit seizoen weer doorstromen in de eerste selectie. Maar goed, ik hou er misschien een andere filosofie op na, als supporter wil ik inzet zien en mooie resultaten, het liefst met eigen jeugd en jongens die hart hebben voor de club, maar heb ik begrip voor de situatie waarin mijn club verkeert.

Zo vond ik het mooi hoe het bij Feyenoord is opgepakt, niet zo lang geleden werd het Maasgebouw nog bestormd, maar de afgelopen jaren staan ze achter hun club, die die steun geweldig kon gebruiken. Uiteindelijk schoot Feyenoord omhoog en werd de eigen jeugd op handen gedragen. Dat sommige andere supportersgroepen badinerend deden over die huldiging gaf exact aan waar die supportersgroepen de fout in gingen, die zijn alleen uit op de titel en als die niet wordt gehaald is het een slecht seizoen. Dat het legioen een huldiging kreeg, ook al was het een tweede plaats, gaf geweldig aan hoe die supporters hadden geleden die voorgaande jaren en hoe goed iedereen besefte dat Feyenoord de weg naar boven had ingeslagen.

Ik ga er vanuit dat dit jaar Te Vrede hartstochtelijk zal worden aangemoedigd, zijn beperkingen voor lief nemend hem aanmoedigen om voor de club het maximale eruit te halen. Voor mij is dat de essentie van supporter zijn, de twaalfde man, die elf kameraden op het veld over het dode punt heen helpen, niet het ongebreideld hakken op 'de mannen in pakken' en het eeuwige gezanik op het bestuur.

3 september 2014 om 15:01

@leidsehood
Je vergeet even dat Supporters niet allemaal evenveel verstand hebben en zeker niet weten wat er binnen de club gebeurd.
Ik lees hier van "supporters dat ajax Song moest halen, of de Jong zelfs Ronaldinho kwam voorbij.
Iedereen met een beetje verstand weet dat die allemaal onhaalbaar zijn.

Dat jij Milik en Zimling nu al afschrijft zegt meer over jou.
Aangezien Milik pas 1 wedstrijd en Zimling helemaal nog niet heeft gespeeld, sterker nog die heeft nog niet eens getraind !
Boer is een jongen van 33 die niet veel kost en het prima vind om lekker op de bank te zitten die is pure opvulling dat snap je toch wel ?

De supporters hebben na 5 jr geleden bijna failiet te zijn met al 7 jr geen titel helemaal Geen reden te klagen, maar zouden juist dolblij moeten zijn dat de Van den Boog en Ten have's van deze wereld weg zijn anders was er geen club meer op "supporter" van te zijn !

Daarom gaan we dit jaar hard op ons bek, ik gok een matige 3e plek. dan gaat overmars wel in zien dat
hij soms de geldkraan ook flink open moet doen, geen net niet spelers halen van 2 miljoen.

Tot nu toe stonden er steeds nieuwe spelers op bij Ajax, maar in hoeverre zoiets weer gebeurd is altijd maar weer afwachten. Wie zijn per linie nou echt de steunpilaren bij Ajax? Op het middenveld overduidelijk Schone, maar verder?

Meer als 100 miljoen in Kas, en al 4 jaar achter elkaar kampien, whats the problem?

3 september 2014 om 11:04

Ja het opportunisme is de voetballerij viert hoogtij. Als ze zondag gewoon gewonnen hadden van Groningen, wat op basis van de 1e helft natuurlijk had gemoeten, zag de wereld er heel anders uit.

3 september 2014 om 11:15

natuurlijk is dat super .alleen denk ik dat de Ajax supporters niet echt een Speler hebben waarvoor ze naar het Stadium komen een ster speler (depay ,of een pelle ) en dat is wel jammer

3 september 2014 om 11:31

4 jaar kampioen? stelt dat zo veel voor dan in Nederland als je de grootste club bent van nederland?
Denk dat ajacieden ook europees ver willen komen. Bedoel het zegt genoeg over de nederlandse competitie dat nederlandse clubs worden utgeschakeld door teams uit luxemburg, azerbeidjan, schotland en clubs als petrolul, krasnodar, ludogorets en odessa.

Ajax ging er zelf uit tegen het matige boekarest en salszburg. Dit laat ien wat de waarde is van de competitie. Ajax sprak zich uit dat ze 2de ronde CL willen halen maar investeren al jaren niet. Geen wonder dat je elke keer niet ver komt.

3 september 2014 om 13:32

Inderdaad, plus een gelijkwaardig elftal als vorig jaar.

Ik vind het beleid redelijk goed, het is goed om verstandig met geld om te gaan en de financiele positie te versterken. Maar de financiele positie werd ook versterkt door het behalen van de CL en het verkopen van goede spelers.
Zodra je dus mindere spelers haalt wordt de kans steeds groter dat Ajax geen CL voetbal meer haalt EN worden je verkopen ook minder dus eigenlijk is het een beleid dat op de lange termijn ook negatief uit kan pakken.
Het is dus verstandig om verantwoorde investeringen te doen in spelers waarvan je de verwachting hebt deze met winst te verkopen.
Mijn advies aan Overmars; koop ieder jaar 1 of 2 spelers van tussen de 4-12miljoen zoals je ooit met Suarez en Huntelaar hebt gedaan. De komende 3 jaar zo'n 48mln uitgeven als je 6 spelers haalt van gemiddeld 8 miljoen is verantwoord zolang er de mogelijkheid tot doorverkopen bestaat. Daarmee had je Narsingh, Maher, Tadic, Dost gehad en had het er voor supporters misschien leuker uit gezien. Het zijn daarbij alle 4 spelers die realistisch gezien voor meer verkocht kunnen worden en zelfs al verkoop je er maar 2 voor meer, 1 quitte en 1 niet zou je nog quitte kunnen spelen.

Zonde dat Ajax het sportieve en attractieve belang minder waardeert dan de supporters zouden willen. Daarentegen is het wel te prijzen dat de financiele situatie zeer positief is.

Beste heer Rezelman,

Graag in het vervolg uw mening uiten zonder daarbij Alle ajax supporters te betrekken. Ik kan prima mijn eigen mening uiten. Ik ben het er dan ook totaal mee ooneens. Als Ajax mij zou schofferen dan had ik echt geen seizoenskaart gekocht hoor!

3 september 2014 om 11:07

Klopt, begrijp het schofferen ook niet zo goed. Toch juist mooi dat Barcelona 2 seizoenen op rij op bezoek komt. Daar konden we in de tijden van Timisoara, Borac Cacak en Zilina alleen maar van dromen.

En dat waren tijden dat Ajax heel veel geld uitgaf.

3 september 2014 om 11:15

Is gewoon een populistisch tv knaapje die het een en ander weet over knaken en daarom ook verstand denkt te hebben van hoe een voetbalorganisatie geleid moet worden.. Waarschijnlijk ziet hij verder het verschil niet tussen een bal en een vierkant.. Lekker in de ruimte laten lullen..

3 september 2014 om 13:30

Ik sluit mij bij je aan. Ik had hem gefileerd op tv, hoezo? Heeft u goed onderzoek gedaan naar de mening van supporters?

Met veel geld uitgeven leg je het ook nog af tegen Barcelona en Psg, dus daarvoor hoef je het niet te doen. Met dit beleid zijn ze 4x op rij kampioen geworden, dus er gaan kennelijk ook een hoop dingen goed.

Verder is het halen van toppers niet zo makkelijk. Veel spelers willen niet naar Nederland, de competitie spreekt weinig aan met bijvoorbeeld de vele kunstgrasvelden. Dan kan je een fortuin uitgeven om spelers van Heerenveen of Utrecht te halen, maar daar word je vaak ook niet direct veel sterker van. Dus zal je het moeten doen met jonge spelers die enige tijd nodig zullen hebben.

Het vele geroep op internetfora is leuk, maar vaak niet realistisch.

Zit een kern van waarheid in. Maar vorige jaar was dit gevoel er ook en werden ze ook kampioen.

Alleen kan Ajax dit seizoen het kunstje van de afgelopen 4 seizoenen niet herhalen, want PSV heeft dit seizoen de zaakjes aardig op orde, en een voor Nederlandse begrippen een prima elftal. Mits ze een beetje stabiel blijven, en in de winterstop geen rare fratsen gaan uithalen, zoals het verkopen van Depay, zie ik niet in waarom ze dit seizoen geen kampioen kunnen worden. Eindelijk weer eens een andere kampioen, daar ben ik wel aan toe na al die routinefeestjes in Amsterdam.

3 september 2014 om 11:17

Het zou ook goed voor Ajax omdat ze dan misschien inzien dat ze de afgelopen paar jaar voornamelijk kampioen zijn geworden door de zwakte van de anderen en niet hun eigen fantastische spel.

3 september 2014 om 11:28

voorgaande jaren kon PSV ook kampioen worden maar op een of andere fiets liet men het lopen na de winterstop...en ook in die jaren had PSV op voorhand de beste selectie en kansen...pas de huid verkopen alvorens de beer geschoten is.

Ofschoon ik geheel eens ben met het beleid om niet meer met geld te smijten vind ik wel dat een behoorlijk deel van je kapitaal op het veld behoord te staan en niet op een mooie bankrekening. Hopelijk weet onze nieuwe aanwinst het publiek positief te verrassen zoals Schone dat ook heeft gedaan maar anders mag Ajax zich best eens gaan afvragen of alles met jeugd en onervaren aankopen op te lossen is want na mijn mening blijft het van belang om gerichte aankopen te blijven doen...anders spelen straks de nummer 1 van deze competitie mee voor de voorronden van EL ipv CL.


die 4 kampioenschappen zijn die van armoede, niets om trots op te zijn.

3 september 2014 om 11:19

Juist wel iets om trots op te zijn, tenzij je geen Ajacied bent.

3 september 2014 om 11:24

die armoede heet Nederlandse competitie...en dat die minder is dan de grote competities rondom ons heen is niet nieuw...maar terugkijkende naar de voorgaande CL poule fase was de tegenstand die Ajax kon bieden goed te noemen en was een plaatsing naar een volgende ronde gemist door noodlottige momenten en niet door slecht spel...uiteraard moeten clubs uit Nederland echt een topdag beleven willen ze weerstand kunnen bieden tegen clubs als Real en Barca maar tot op heden faalde we niet echt op het veld bij deze wedstrijden...echter moet je ook constateren dat wanneer niet alles top is je ook op Europees niveau door het ijs zakt want het vermogen om partijen op dat niveau naar je toe te trekken op 80% is niet weggelegd voor clubs uit NL.

3 september 2014 om 13:33

Ben ik wel! Ajax is gewoon al 4 jaar de beste van NL!

Schofferen is een groot woord, gebrek aan anticiperen is denk ik meer op z'n plaats. De doelstelling overwinteren in Europa en gaan voor het kampioenschap komt niet samen met deze selectie.

Zegt Erik Rezelman....... Wie?????

Ze moeten gewoon weer een keer op hun bek gaan voordat ze eens in hun selectie gaan investeren. De kampioenschappen van de laatste jaren hebben de club behoorlijk in slaap gesust want anders kan ik niet verklaren waarom ze weigeren om kwaliteit aan te trekken. En stilstand is achteruitgang!
Met deze selectie, echt de slechtste in jaaaaren, gaan ze het nog moeilijk genoeg krijgen om uberhaupt rechtstreekse kwalificatie voor de EL af te dwingen.

Te veel mensen gebruiken 4x kampioen als excuus...

Het gaat mij veel meer om het spelpeil. Dat was vorig seizoen al zwaar onder de maat. Dat de concurrentie het nog minder deed, wordt dan als excuus gebruikt..... zie je wel, we worden kampioen.... Ik heb al tijden geen Ajax-voetbal meer gezien en dat is waar ik mij druk over maak. Ajax speelt saai voetbal, oerdegelijk. Er is geen frivoliteit, bravoure, extra klasse in de ploeg. Frank doet er alles aan, maar heeft simpelweg niet de spelers voor Ajax-voetbal. Ajax had zich in mijn ogen gericht moeten versterken met een creatieve middenvelder en een goede spits. Dan had je verantwoord kunnen investeren in een betere selectie. Nu ga je er weer op achteruit en schofferen vind ik een groot woord, maar je supporters laat je wel in de kou staan.

Wat een belachelijke uitspraken ook weer van de Ajax supporters. Ik hoor om me heen constant gezeur over Overmars en zijn zogenaamde wanbeleid. Tuurlijk, ze verkopen enkele sterkhouders maar gaan gewoojn weer meedoen om de titel in de matige nederlandse competitie.

Met blind en de Jong ga je ook niet overwinteren in de CL, zeker niet met zo'n poule. Als ze weer serieus mee willen gaan doen in de CL, dan mogen ze minstens de halve selectie vervangen. Ik weet niet of Ajax nog 300 miljoen ergens in een spaarpot heeft zitten maar lijkt me niet. Wees blij dat je club verstandig met geld om gaat en dus financieel gezond is. Al is het wel jammer dat ze niet enkele leuke spelers op de kop hebben kunnen tikken.. Dan hadden ze in de EL misschien nog een paar rondjes mee kunnen draaien.

3 september 2014 om 11:51

Het gaat om ambitie. Met dit transferbeleid maak je je eigen ambities dus totaal niet waar. Je kunt niet je ambities omhoog bijstellen (overwinteren in de CL) en er vervolgens niet naar handelen. Dan steek je dus je supporters de gek aan.

3 september 2014 om 11:58

@ Mike_utrecht

Het gaat mij, en vele andere Ajacieden, vooral om het spel van Ajax. Wij weten ook wel dat je in een poule met Real Madrid en PSG 99 van de 100 keer niet doorgaat. Het spel van Ajax is echter ondermaats en dat was het vorig seizoen al. We hebben een ernstig gebrek aan creativiteit op het middenveld en missen een goede spits. Daar is opnieuw niets aan gedaan.

3 september 2014 om 13:07

Tja.....wat is bv een goede spits? Iemand die er 20 inlegt, of zou iemand die zich
het ape-lazerus werkt en anderen in staat stelt om te scoren Sigi) ook een
goede spits kunnen zijn. Ajax creeert voldoende maar mist teveel kansen,
dat ben ik me tje eens.......en als het even niet lukt......dan gaan de koppies
hangen.

Hoe kan je over zoiets zeuren als je al vier jaar kampioen wordt? Dan maar een sterke selectie en ieder jaar niet kampioen worden? Dit is van de zotte.

3 september 2014 om 12:10

Want ajacieden streven naar hogere doelen iets wat jij nooit zal kunnen snappen.

3 september 2014 om 12:17

Best komisch, aangezien ik er ook één ben.

Veel mensen roepen dat Ajax 4 keer op rij kampioen is geworden en dat er dus weinig aan de hand is. Ik betwist dit. Ten eerste wordt de eredivisie elk jaar zwakker en hebben de directe concurremten van Ajax zeer matig gepresteerd. Ten tweede hoef je geen deskundige te zijn om vast te stellen dat Ajax elk jaar kwalitatief minder wordt. Toen Frank begin had hij spelers als Vertonghen, Alderweireld, Eriksen, Blind, Anita, Emanuelson etc. tot zijn beschikking. Elk jaar zijn er spelers vertrokken zonder dat deze zijn vervangen door vergelijkbare talenten uit de jeugdopleiding danwel aankopen. Sportief gezien wordt Ajax dus elk jaar zwakker en ook het spel is over het algemeen erg saai. Ik kan me dus goed voorstellen dat veel supporters zich geschoffeerd voelen.

3 september 2014 om 13:03

De concurrenten van de "kampioen" presteren altijd matig (er), anders wordt je
geen kampioen/ Talenten woprden gehaald, maar hebben tijd nodig. Er loopt
voldoende rond......we hebben onder van basten als een gek geinvesteerd....
is dat de situatie waar je naar toe wilt dan? De Boer heeft bij herhaling gezegd
"toppers komen niet naar Amsterdam", en we aan geen spelers kopen die
de ontwikkeling van de jeugd in de weg staat. Schofferen? Neen...als je geen
enkel jaar kampioen wordt of CL speelt heb je een punt. Als je de loting van de
CL vande afgelopen 4 jaar bekijkt......geen wonder....

3 september 2014 om 13:35

Ik hoor al jaren dat er voldoende rondloopt. Waar spelen die dan. In Jong Ajax zie ik ze niet. Als bijvoorbeeld zo goed is als velen mij doen geloven had hij toch echt wel bij de selectie gezeten. In de B (nu A) selectie schijnen potentiele wereldtoppers te spelen volgens veel Ajacieden. Ik geloof er niks van. Sterker nog, er braken destijds onder verantwoordelijkheid van Jan Olde Riekerink meer talenten door dan de afgelopen 4 jaar.

3 september 2014 om 14:21

Dat kom omdat ajax steevast weigert om grote talenten te snel te brengen,
en ze zo kapot te maken. Dat is ook beleid. Misschien kun je je herinneren
wat kishna zei tijdens de training in de voorbereiding......."dat is niet nmaal
wat ik hier meemaak". Of Anderson, die vorig jaar een wedstrijd meespeelde
en werkelijk helemaal kapot ging........dat moeten we niet hebben.

Ach, we zien het wel. Niemand kan in de toekomst kijken, en afgelopen jaren stond Ajax er steeds hetzelfde voor... de afloop is bekend.

3 september 2014 om 12:01

@ arvelajax

Heb je ook naar het spelniveau gekeken?
Dat is namelijk hetgene waar ik me vooral druk om maak. Het spelniveau is zwaar onder de maat. Ajax speelt saai en zakelijk voetbal. Iets wat totaal niet bij onze club past. Ik wil acties zien, frivoliteit, bravoure, extra klasse. Daar wordt helemaal niets aan veranderd. Ajax had zich gericht moeten versterken met een spits en een creatieve middenvelder, dan had je tenminste weer wat voetbal kunnen zien. We moeten nu weer een heel jaar aankijken naar oeverloos breien zonder franje. Bah!

Dat ik Cruyff hier niet over hoor. Hij zei altijd dat het kapitaal op het veld moest staan.

3 september 2014 om 12:49

@daam: Omdat Cruyff waarschijnlijk weet wat er met die enorme kas moet gebeuren...

3 september 2014 om 12:56

Dat was van basten....en we weten inmiddels waar dat toe geleid heeft

Voetballers die werkelijk wat toe kunnen voegen in de CL komen niet
naar nederland. Wat moet je dan? Bij heerenveen droomden ze van
een bod van 7 miljoen op Sinkgraven......hahahaha...moet niet gekker
worden, toch? Ajax vaart zijn koers en presteert naar vermogen.
Dit jaar zal heel moeilijk worden

Die enorme kas dient gewoon als back-up plan: Mochten we het met talenten niet redden in de CL, dan rammen wij toch gewoon een keer de kas van 200 miljoen in 1 zomer leeg

Erik rezelman, wat is dat voor een nobody. Kom op hè. RTL Z ook al zo'n betrouwbare partner die zich hiermee moeten bemoeien, ze zijn vast pissed dat Ajax nooit dividend betaald.

Ik ga hier niet teveel op in, ik zeg alleen dat dat selectie gelijkwaardig is aan vorig seizoen. Dejong en Vermeer speelden daar nauwelijks.

Vandaag las ik een column van Willem Vissers van de Volkskrant op Ajax netwerk, en daarin claimt hij dat er helemaal niet naar de scouting geluisterd word (zoals vanouds dus). Volgens dat artikel waren zo´n beetje alle scouts tegen de komst van Milik omdat ze hem niet goed genoeg bevonden. Dus ik neem aan dat de scouts ook bij andere spelers een negatief advies hebben afgegeven, wat gewoon in de wind geslagen word. Volgens datzelfde artikel heeft een scout onlangs zelf ontslag genomen omdat volgens hem "ajax niets wilt en alles al gauw te duur is". Het is gewoon weer een grove schande wat er plaats vind, onderdeel van het plan van Cruijff was ook dat er weer eens serieus naar de scouting geluisterd zou worden. Wat dat betreft geloof ik het wel wat Vissers schrijft, dat baseer ik dan op het complete beleid van Overmars waar zoveel gaten en tegenstrijdigheden in zitten.

Ajax (lees: Marc, Zeeuws jongetje, geen cent teveel!) heeft een zeer duidelijke keuze gemaakt: goede bedrijfsvoering, gecombineerd met het maken van winst. Dat het product in de loop der tijd steeds verder achteruit holt, maakt niet uit zolang er winst op wordt gemaakt. Dit seizoen zal zelfs presteren in de Eredivisie zeer moeilijk worden, om over overleven in de CL of - het hoogst haalbare -overwinteren en naar het EL toernooi, utopie blijken te zijn. Omdat de afgelopen 4 jaar de supportershonger is gestild met 4 titels is er nog geen duidelijk hoorbaar protest tegen de huidige status van het eerste elftal. Dan zal ik de Ajax supporters even wakker schudden: het spel is al jaren niet om aan te zien en die paar smaakmakers die er waren zijn allemaal vertrokken. Verversing van je elftal is logisch en prima - stilstaand water wordt immers troebel. Maar je mag toch wel eens met leuke, creatieve, verrassende spelers de supporters verwennen? En die hoeven echt niet peperduur te zijn - zie policy RB Salzburg.
Maar goede scouting is al jaren een ander probleem bij Ajax - of er wordt niet naar geluisterd, maar hoe braaf blijft de achterban als het straks echt fout gaat met de prestaties en uitvoering?

Het product wordt langzaam uitgehold ja. Ik lees net weer een stukje over Virgil van Dijk bij Oranje en denk ik toch weer even terug aan Mike van de Hoorn. Toen die werd gekocht , had Ajax op dat moment de keuze uit Van Dijk en van der Hoorn. Echter was van Dijk duurder dan Van der Hoorn. Als op dat moment iets meer op kwaliteit gelet zou worden dan had je met van dijk denk ik nu een meer robustere verdediging gehad. Die heeft in de wedstrijd van Celtic tegen Ajax toch indruk op mij gemaakt en onderhand ook genoeg op hiddink. Onderhand is Van der Hoorn nog steeds bezig met door te breken..... En ik weet ook niet wie Van Dijk anders in de weg had gestaan, want zo solide oogt de Ajax verdediging bij mij niet de laatste tijd. Ik zie weer allerlei beginnersfoutjes terug komen in de doelpunten die we tegen krijgen. Maar goed, wie weet gaat Van der Hoorn ooit nog mijn ongelijk bewijzen en staat over een paar jaar hij in het hart van de nederlandse verdediging en niet Virgil van Dijk. Maar tegen Marc Overmars wil ik nog wel even zeggen : Weet je wel zeker dat je voor kwaliteit toen gegaan bent of heb je je iets teveel laten leiden door de prijs ?

4 september 2014 om 13:36

Dat is niet waar!! Ajax had alderweirld nog niet verkocht toen van dijk al verkocht was. Kortom er weinig te kiezen. En van dijk is ook maar de vraag of hij het beter zou doen, van der Hoorn komt er wel.

Ik ben wel erg benieuwd wat Ajax met dat overschot aan geld gaat doen. Ergens ben ik bang dat er straks een moment komt waarbij de directie zichzelf schouderklopjes gaat geven omdat er zoveel verdient is en we financieel zo gezond zijn dat er best een extra bonus uitgekeerd mag worden......
Uiteindelijk moet je toch iets gaan doen met het geld en zolang het maar niet naar de directie gaat omdat die zo'n goed werk verricht hebben ..... Maar ik ben bang dat we er over jaren achter komen dat degene die het meeste verdient hebben in deze periode niet de trainers, de scouting, technische staf en spelers zijn, maar dat dat de directie is (waaronder Marc Overmars .... ). Serieus, als ik daar achter zou komen zou ik geen vertrouwen meer in hebben dat het ooit nog goed gaat komen met mijn cluppie, want dan hebben we het ene wanbeleid laten vervangen door een ander wanbeleid onder het mom van een "fluwelen revolutie" en hebben we degene die Ajax echt naar een hoger plan kon tillen (onze trainer) verschrikkelijk in de kou laten staan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren