Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bayern meldt komst van Götze, Dortmund hekelt wijze

Laatste update:

Bayern München maakt dinsdagmorgen op de clubsite bekend dat Mario Götze per 1 juli deel uitmaakt van de selectie. De landskampioen van Duitsland claimt dat de middenvelder akkoord is gegaan met een contractvoorstel en dat de club bereid is om de transferclausule in het doorlopende contract met Borussia Dortmund voor zijn rekening te nemen. Het gaat om een bedrag van 37 miljoen euro.

/

Borussia Dortmund maakte eerder op de dag bekend dat het de wens van Götze was om naar München te vertrekken, maar ook dat geen enkele vertegenwoordiger van Bayern zich bij de club had gemeld. Bayern geeft via de officiële kanalen aan dat men dat bewust niet heeft gedaan, met oog op de eerste Champions League-ontmoeting tussen Borussia Dortmund en Real Madrid. Na woensdag zal Bayern zich bij die Borussen melden. Dit betekent dus dat Bayern achter de rug van Borussia heeft gehandeld en dit kan niet op goedkeuring vanuit Dortmund rekenen.

Dortmund-voorman Hans-Joachim Watzke is niet verrast over de gang van zaken. "Ik geloof dat Bayern al jaren zo te werk gaat. Het zwakker maken van de concurrentie. Wij houden daar altijd rekening mee, helaas. Wij proberen ons daar hoe dan ook tegen te bewapenen en onze spelers moeten dan bepalen welke club het beste pakket aanbiedt." Watzke hoopt dat Robert Lewandowski, die een contract tot medio 2014 heeft en naar verluidt ook belangstelling uit München geniet, blijft. "Het is mijn grootste wens dat hij ook komend seizoen voor BVB speelt."

Op de vraag of Bayern ooit zal stoppen met het kopen van Duitse talenten van andere clubs, antwoordt Watzke. "Dat is niet realistisch. Matthias Sammer heeft al laten weten dat Bayern daar geen medewerking aan zal verlenen. Bayern zal altijd talenten van andere clubs blijven kopen." In het geval van Götze was Borussia kansloos, ondanks een contract tot medio 2016 en de transferclausule van 37 miljoen euro.

Speelt Robert Lewandowski in 2013/14 of 2014/15 voor Bayern München?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

PSV nu ?? Ajax 2018/2019 ??
Reacties

misschien nu al de meest besproken transfer voor aankomende zomer?

23 april 2013 om 12:01

Ligt er een beetje aan of Ronaldo nog gaat vertrekken maar inderdaad wel een van de meest belangrijke transfers.

23 april 2013 om 12:22

Dat ligt er aan aangezien Neymar van zomer waarschijnlijk naar Barca vetrekt

23 april 2013 om 12:41

Na het WK 2014 pas denk ik

23 april 2013 om 13:22

Wat stelt Neymar voor dan? Gewoon de nieuwe Robinho... Niks bijzonders...

23 april 2013 om 13:29

Mee eens, alhoewel ik vaker ongelijk heb.

23 april 2013 om 13:50

Neymar (gehyped of niet) de ster van het Braziliaanse voetbal. Dan stel je wel wat voor hoor...

23 april 2013 om 14:36

@Stretford end: my point exactly, dat was Robinho toch ook? Ik kom zelf uit Zuid-Amerika, maar de talenten die de laatste jaren worden opgehemeld hebben veelal een lakse mentaliteit en ontwikkelen zich niet verder na hun aankomst in Europa. Niet alle spelers maar de meeste. Als Neymar met zijn schaartjes komt aanzetten tegen bijvoorbeeld Pepe, dan is hij zijn benen kwijt... Tenzij hij het even goed kan als C. Ronaldo...;-)

23 april 2013 om 12:25

Met als gevolg misschien een nieuwe veelbesproken transfer: Robben.

23 april 2013 om 12:47

Ja, dit betekent zeker het einde voor Arjen

23 april 2013 om 13:43

Jaa naar Galatasaray

23 april 2013 om 13:53

Hij kijkt en leest teveel Death Note.

23 april 2013 om 14:04

Kan Robben mooi op dammen, hoeft hij niet aan anderen te denken, speelt hij altijd en kan hij zich ook niet blesseren!

23 april 2013 om 15:22

@lord Zedd

Jij ook
Waar je hoofd vol van zit..
Ik zou eigenlijk geen club weten waar Robben heen zou moeten gaan.
Barca zou wel iemand kunnen gebruiken die naast Messi ook wat kan forceren voorin. Maar hij gaat zijn spel en mentaliteit niet aanpassen aan die club.
Dordmund lijkt mij de beste optie

23 april 2013 om 15:51

Robbery wordt al genoemd bij Psg. Zou een mooie transfer zijn voor de 2 en een soort van thuiskomen voor Ribery op zijn 30e.

Laten we niet vergeten dat Gotze of centraal achter de spits of links hangend speelt op de positie van Ribery.

Hier heeft die jammergenoeg een punt mee.

23 april 2013 om 12:50

Hij heeft een punt, maar het contract van Gotze is volgens mij redelijk recent nog verlengd. Waarom is die clausule dan niet veel hoger gemaakt? 37 miljoen is voor clubs als Utd, City, Chelsea, Psg, Real, Barca en Bayern peanuts.

Maar wel achterbaks om het achter de rug om te doen van Bayern. Die reden slaat ook nergens op. Zogenaamd niet willen melden ivm de CL maar het wel diezelfde ochtend op je eigen website plaatsen? Lachwekkend gewoon.

23 april 2013 om 13:16

De Bild kwam er mee, daarna plaatste Borussia een bericht dat Götze aangaf naar Bayern te willen. Daarna heeft Bayern pas op haar website aangegeven dat ze akkoord zijn met Götze, dus je moet het niet om gaan draaien. Blijft echter wel over dat ze Götze hebben benaderd zonder tussenkomst van Borussia, dat vind ik niet netjes!

23 april 2013 om 14:14

Wanneer er wordt voldaan aan de gelimiteerde afkoopsom, gelden dezelfde regels als een speler met een aflopend contract. Er hoeft dan dus niet met de club gesproken te worden en de speler kan rechtstreeks benaderd worden.

Natuurlijk niet netjes, maar was ook niet nodig om de club eerst te benaderen. Een goede aankoop van Bayern, maar altijd als ik die bedragen, 40-50miljoen dan denk ik maar altijd sinds wanneer, zijn spelers zoveel waard geworden, bedragen zoals Ronaldo, Torres, Hulk etc. is toch gewoon te gek voor woorden.

23 april 2013 om 15:35

Wellicht kunnen ze een anti-bayern clausule in de contracten laten opnemen?
Ik weet niet of dat juridisch zou mogen, maar in het 'gewone' bedrijfsleven kan er een clausule worden meegenomen om niet binnen een x-aantal jaar voor een concurrent te gaan werken volgens mij.

23 april 2013 om 16:26

Zo'n clausule in een arbeidscontract is totaal overbodig..

Als ik bij A werk en in mijn contract staat dat ik de eerste 5 jaar niet voor B mag werken maar ik ga er financieel op vooruit dan heeft A geen poot om op te staan voor de rechter. Zodra je qua carriere en financieel er op vooruit gaat kun je ten alle tijde overstappen naar een concurrent..

Een steek in 't hart van Borussia Dortmund; fantastische transfer voor Bayern München, dat hiermee de hegemonie voor de komende vijf jaar bevestigd. Josep Guardiola kan bij Bayern aan de slag met één van de beste selecties ter wereld, dit wordt genieten geblazen!

23 april 2013 om 12:02

Vind het toch een beetje jammer dat we zo Guardiola nog altijd niet 100% qua waarde gaan kennen.

Nu met Gotze erbij gaat Bayern nog meer alleenheerser zijn dan de vorige jaren en heeft Pep in de competitie minder concurrentie dan in Spanje

23 april 2013 om 12:07

Josep Guardiola heeft een duidelijke voetbalvisie, maar ben toch wel erg benieuwd hoe hij Bayern zal gaan laten spelen. Het is duidelijk dat hij een aantal aspecten bij al z'n teams erin heeft weten te slijten; veel balbezit, voorin de bal snel terugveroveren door middel van hoge pressie en aanvallende vleugelbacks. Een 4-2-3-1 zou in eerste instantie de beste keuze zijn voor Bayern, maar met twee controlerende middenvelders kan je geen tiki-taka spelen. Een 4-3-3 zou dus voor Pep een logische keuze zijn. Persoonlijk zou ik de 4-2-3-1 aanhouden, waarin iedereen al precies weet wat hij moet doen.

Neuer
Lahm
Dante
Badstuber
Alaba
Schw''steige
J. Martinez
Götze
Kroos
Ribery
Mario Goméz
23 april 2013 om 12:12

@guaporta

Je kunt wel tiki taka spelen in een 4-2-3-1 formatie, zie Spanje.

Tiki taka kan zelfs in een 4-5-1 formatie, mits iedereen het spel blijft kantelen in balbezit.

Overigens denk ik dat Pep niet het tiki taka spel gaan introduceren in München.
Hij zal het spel wat ze nu spelen verscherpen, feilloos maken.

Never change a winning team, van systeem wijzigingen doe je wanneer het elftal niet draait.

23 april 2013 om 12:14

@inmessionante

Je kan tiki-taka voetbal beheersen met elke formatie.. Theoritisch lijkt het alleen lukken met een 4-3-3 maar praktisch vinden die Spanjaarden elkaar met welke formatie je ook wilt.

23 april 2013 om 12:18

Klopt helemaal.

Deze Spanjaarden zijn op technisch en tactisch vlak superieur aan andere landen. Wanneer je 11 spelers hebt die de technische basis en iets extra's goed beheersen;

Is Tiki Taka altijd mogelijk.

23 april 2013 om 12:21

Ben ik niet met je eens, de ultieme vorm van het tiki-taka wat Barcelona onder Guardiola speelde had maar één controleur. Met een 4-2-3-1 kan je alleen diep op de helft van de tegenstander spelen als er één van de controlerende middenvelders durft door te schuiven, terwijl in een 4-3-3 je twee diepgelegen spelmakers hebt die een man extra bieden aan de aanvallers. Bij Spanje zie je ook dat Xabi Alonso en Sergio Busquets om de beurt doorschuiven en eigenlijk nooit op dezelfde lijn spelen. Enkel wanneer Schweinsteiger flink door kan schuiven in een soort van Xavi-positie. Kroos kan dan in een soort Iniesta-positie het spel maken.

Ach, laten we maar eerst even kijken naar het definitieve team van Bayern waarmee Pep het moet gaan doen. Dan pas kunnen we met opstellingen gaan knoeien.

23 april 2013 om 12:29

Het zou mij niks verbazen als Guardiola weer met een valse spits gaat spelen en Gotze, Robben of Ribery spits maakt. Alhoewel dat zonde zou zijn van Gomez en Mandzukic.

23 april 2013 om 12:33

@guaporta

Je ziet toch dat het bij Spanje ook is gelukt, zij hebben 3 grote prijzen in een aantal jaren in de wacht gesleept. De Spanjaarden speelde het verfijnde tiki taka, alleen dan zonder Messi.

De combinaties tussen Silva en Iniest b.v, heb je moeten zien, de driehoekjes met Cesc, Xavi en Alonso zijn zo vaak besproken en te bezichtigen geweest.

Met deze tactiek hebben zij zelfs de Duitsers twee keer te weten domineren.

Spanje speelt op papier met twee controleurs, maar beide vinden zich op de helft van de opponent, zij spelen net als Barca met alle spelers vooruit, over de middenlijn. Zowel Busquets en Alonso drukken door op de middenvelders en de verdediging.

Busquets speelt zelfs in een Xavi rol in bal bezit.

Hoe kunnen ze om de beurt wisselen wanneer ze bal hebben ? Spanje speelt nooit met spelers op haar eigen speelhelft.

Spanje speelt precies als Barca, zetten pressie waar de bal is, meestal helemaal naar links of helemaal naar rechts.

23 april 2013 om 12:33

Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waarom iedereen denkt dat Guardiola met een valse spits gaat spelen, de enige reden waarom hij bij Barcelona Messi daar geposteerd heeft is omdat hij in die rol belangrijker kon zijn voor het team. Een diepe spits zou net zo goed kunnen functioneren in dit team, ik verwacht een hernieuwde rol voor Mario Goméz.

Inmessionante, natuurlijk heb ik die combinaties gezien. Echter was het wel zo dat Busquets en Alonso toen niet op dezelfde hoogte stonden, een echte 4-2-3-1 zoals Bayern die op dit moment hanteert zou dat niet toelaten. Javi Martinez en Bastian Schweinsteiger laten zich meestal hangen en laten de vier aanvallers voor zich het spel maken. Dus nogmaals, in een 4-2-3-1 is tiki-taka wel degelijk mogelijk. Enkel moet er dan een dynamische middenvelder zijn die z'n aanvallende en verdedigende taken op topniveau kan uitvoeren. Die rol zou Schweinsteiger zeker kunnen vervullen!

23 april 2013 om 12:45

Je gaf aan dat het niet mogelijk was, nu gelukkig wel.
Het gaat op teamspel bij het tiki taka, ook bij een 4-2-3-1 opstelling.

De gehele ploeg moet mee kantelen, kantelen waar de bal is.

Hangen of een dynamische middenvelder hoeft niet, ook in balverlies zakken alle spelers naar een bepaald gebied, zo heeft niemand extra meters te maken.

Het tiki taka is gebaseerd op teamplay en spelers die allemaal voor elkaar werken.
Zelfs de voorhoede spelers bevinden zich dan bij de middencirkel om de bal te veroveren.

23 april 2013 om 12:56

Misschien heb je me verkeerd begrepen; tiki-taka met een 4-2-3-1 formatie is enkel mogelijk wanneer je de hoge druk kan houden door middel van een extra man die doorschuift vanuit de achterhoede of het controlerende middenveld. Verder zeg ik dat het wel degelijk mogelijk is om tiki-taka te spelen met dit Bayern; Schweinsteiger zou dan op die positie moeten staan waarbij hij door kan schuiven richting de aanval. Bij balverlies zal er hoge druk gezet worden en kan Schweini terugvallen in z'n defensieve rol.

Natuurlijk kan tiki-taka enkel gespeeld worden wanneer iedereen voor elkaar werkt, maar tactisch moet het natuurlijk ook goed staan.

23 april 2013 om 13:02

Of jij moet het beter formuleren, dit is wat je in eerste instantie zei:

''een 4-2-3-1 zou in eerste instantie de beste keuze zijn voor Bayern, maar met twee controlerende middenvelders kan je geen tiki-taka spelen''

Daar ging ik natuurlijk op in, bij balverlies drukt iedereen door. Ook Schweini hoeft niet terug te zakken. Met z'n allen kan er vooruit gedacht worden.

Kijk de volgende keer even naar Spanje, daar zie je zowel Sergio en Alonso volop drukken en ze lopen allemaal vooruit.

23 april 2013 om 13:08

Met twee controlerende middenvelders kan je ook geen tiki-taka spelen, de manier waarop Busquets en Xabi spelen is dat ze niet beiden tegelijkertijd druk lopen te zetten. Zo ben je defensief minder kwetsbaar en heb je aanvallend ook meer opties. Javi Martinez kan dan de meest defensieve middenvelder zijn, Schweinsteiger kan dan doorschuiven. En op welke formatie kom je dan eigenlijk uit? Juist. Een 4-3-3 formatie met Kroos, Martinez en Schweinsteiger op het middenveld.

23 april 2013 om 13:29

Dikke opstelling, maar heb die Kroos een paar keer live zien spelen en dan denk ik echt dat het beter is om te spelen met Goetze centraal en Robben op rechts.

Zou je trouwens Alaba niet een keer op het middenveld willen zien?

23 april 2013 om 13:43

Ik ben het met je eens, en dat is ook één van de redenen dat Real het barca de laatste tijd steeds moeilijker maakt. De helft van real speelt voor spanje wat zelfde systeem speelt als barca. Dit in combinatie met de speeltstijl van mourinho kan een dodelijk effect hebben. Maar het lukt ze maar niet om zich deze 2stijlen te masteren.

on; Gotze topspeler voor bayern natuurlijk dat met deze transfer weer eens laat zien hwat een machtige club het is! Like it or hate it

23 april 2013 om 13:51

Jongens waar hebben jullie het over???

Tiki taka spelen is niet een kwestie van willen maar een kwestie van kunnen.

Het enige team wat tiki taka kan spelen is Barcelona en het Spaans elftal omdat die Barcelona spelers heeft.

De rest van de teams kunnen de bal niet eens 3x naar elkaar passen zonder balverlies.

23 april 2013 om 15:31

Schweinsteiger en Kroos zijn inderdaad slagers die al blij zijn als ze de bal naar een teamgenoot kunnen spelen. Hetzelfde geld ook voor Pirlo en Xabi, simpele waterdragers die de bal bij iemand over 50 meter moeten inleveren

23 april 2013 om 15:35

uaporta

Ze zetten wel beide druk, de verdediging schuift ook op, de centrale man neemt de taak van de defensieve middenvelder over.

Maar je gaat sowieso van hak op de tak, je praat over de 4-2-3-1, dan weer over de 4-3-3.

Ik raad je aan om de wedstrijden van Spanje te analyseren. Toevallig hebben we gister tijdens de TC 2 cursus over dit soort zaken gehad. Met name over het Spaanse en Duitse elftal.

23 april 2013 om 15:39

2045

Het is mogelijk, maar dan moet je bij A beginnen, begin maar eens eerst bij de jeugdopleiding; leer daar maar de technische basis en inzichten aan de jeugd.

De Duitsers hebben voetbal in hun bloed en ze hebben hun mentaliteit mee; die kunnen het ver schoppen.

23 april 2013 om 12:21

Ik denk dat hij precies hetzelfde als bij Barca gaat spelen met gotze in de messi rol. Gotze is een van de weinige spelers ter wereld die eventueel het niveau van Messi kan benaderen.

Gemengde gevoelens bij deze transfer.

Het maakt Bayern Munchen natuurlijk een stuk sterker, echter maakt het de competitie een stuk minder aantrekkelijk.

23 april 2013 om 12:08

Het is jammer dat dit gebeurt, Dortmund doet het namelijk fantastisch de laatste jaren; persoonlijk gun ik hun nog meer successen zoals de afgelopen jaren.

Bayern is al zeer sterk, nu word het helemaal een onverslaanbaar team in de Bundesliga.
Hopelijk weet Dortmund zich goed te versterken met het geld wat ze van Mario hebben ontvangen.

Maar het is nog de vraag of Lewandowski blijft, die vertrekt naar alle waarschijnlijkheid ook.

23 april 2013 om 12:11

Zo gaat Dortmund ook de kant van Arsenal (ook al komen zij er bijna uit) op, sterspelers worden weggekocht door andere teams. Kagawa, Sahin en nu ook Gotze. Zoals je zegt binnenkort waarschijnlijk ook Lewandowski en het zou me niet verbazen als Reus, Bender en Gundogan over een jaar volgen.

23 april 2013 om 12:16

Ja inderdaad, met name wanneer ook Lewandowski voor een andere club gaat kiezen; hiermee geef je wel een seintje af aan de rest van de topspelers bij Dortmund.

Aanvullen zou in principe wel kunnen, maar dan zou Dortmund nog een jaar of twee zo werelds moet presteren; hiermee trek je grote spelers aan. Op financieel vlak zul je tevens omhoog gaan.

Blijf het erg jammer vinden, kan echt genieten van zo een club als Dortmund.

23 april 2013 om 13:09

Ja wat had jij verwacht dan dat spelers als Gotze etc heel hun leven bij Dortmund blijven??
Dormund is een soort club die gewoon leeggekocht word,

23 april 2013 om 13:48

@juanitomarav.

Toen Sahin weging kwam er een meer dan waardige opvolger Gundogan genaamt.
Toen Kagawa vertork kwam Reus ook niet minder lijkt me.
En zo zal er ook weer een opvolger voor Gotze komen.
Geen paniek over BVB alles komt goed!

23 april 2013 om 12:48

Weer een extra reden waarom de Bundesliga nooit de grootste en beste competitie ter wereld zal zijn. In Engeland zie je zelden dat spelers de stap maken van een Chelsea of City naar United of andersom. Dortmund zit in Duitsland gewoon een beetje in de situatie waar Arsenal nu in zit: de spelers vertrekken naar de absolute top teams.

23 april 2013 om 13:50

Hele domme opmerking dit, heeft bijzonder weinig te maken met een top competitie of niet.
Maar als jij het zo belangrijk vind bewijst het eerder het tegendeel!
Hij kan overal heen maar wil in de sterkste competitie blijven!

23 april 2013 om 14:05

Waarom is het een domme opmerking? Dit geeft aan dat er maar één echte topclub is en dat de spelers daarheen willen, zeker als het Duitse talenten zijn. De rest van de clubs doen er niet echt toe. Dortmund wordt deze zomer leeggeroofd en weet je waarom? Juist, omdat het geen absolute topclub is. Teams als United, Bayern, Real en Barca zijn gewoon nog een stap vooruit en ik weet zeker dat als City een echt team wordt, City ook gewoon een stap vooruit is. Mocht Arsenal deze zomer goede aankopen doen, gaan ook zij Dortmund weer voorbij qua niveau. De Bundesliga stelt echt werkelijk waar geen ene reet voor. De club die daar de dienst uit maakt is Bayern. Er mogen uitzonderingen tussen zitten, maar daar is alles mee gezegd. Het zegt ook genoeg dat teams als Frankfurt en dergelijke mee doen om plaats vier. Dat is gewoon te belachelijk voor woorden. Beste en sterkste competitie me reet.

23 april 2013 om 14:39

@smk88 helemaal met je eens Bayern domineert, Dortmund doet het goed de rest in Duitsland is kannonenvoer en gewoon matig dat zijn ploegen die gelijkwaardig zijn aan Ajax, Psv, Feyenoord etc.

Vind het toch een bijzondere timing. Waarom wachten ze niet tot na het seizoen om de transfer officieel te maken.

Anderzijds is dit wel een toptransfer voor Bayern. Wat wel enorm slecht is voor de Bundesliga, want met dit team zie ik ze de komende 5 jaar los kampioen spelen

23 april 2013 om 13:17

Dit was ook mijn gedachte, Gotze die altijd alles heeft gegeven voor Dortmund krijgt nu (begrijpelijk imo) waarschijnlijk alleen nog maar fluitconcerten.

23 april 2013 om 12:16

Ja en Hummels, Ronaldo en mss Messi!

23 april 2013 om 13:31

Het zal me dan ook niet verbazen als hummels volgende aankoop wordt en hummels is afkomstig uit de jeugdopleiding van Bayern.

23 april 2013 om 12:17

Dat hebben ze vorig seizoen geprobeerd, Reus wilde zelf niet naar Bayrn maar naar Dortmund.

23 april 2013 om 12:17

inderdaad. Hummels erbij en je bent de komende 4 jaar weer kampioen in maart. Leuk die competitie.

Wat dat betreft wel een voordeel dat dit in Nederland niet (kan) gebeuren.
Zou wat zijn als Ajax Bony en strootman over zou nemen of iets dergelijks.

Begrijp mij niet verkeerd, top aankoop voor Bayern en op internationaal niveau geweldig, alleen killing voor de bundesliga

23 april 2013 om 12:32

Ajax doet niets anders dan Groningen roven van Suarez, Heerenveen van Huntelaar en Sulejmani, AZ van El Hamdoui, De Zeeuw, Moisander en Sigthorsson. Die kopen alle toppers van subtoppers.

PSV heeft zelfs zijn volledige aanval en middenveld gekocht uit eigen competitie. Strootman, Wijnaldum, Matavz, Mertens, Lens

23 april 2013 om 12:42

uit eigen competitie is wat anders dan de sterspelers van je enige concurrent.
Groningen was toen der tijd geen directe concurrent in de titelstrijd, net zoals heerenveen.
Zou een aankoop van Werder Bremen, Hsv, Stuttgart oid ook niet hetzelfde beoordelen als nu de aankoop van Götze, die het talent is van je directe concurrent.

Lens, mertens, matavz enz zijn ook niet gekocht van directe concurrentie. Dan zou PSV Fischer bijv moeten kopen.

23 april 2013 om 14:42

Götze is pas de eerste speler die Dortmund verlaat voor Bayrn Munchen, je doet net alsof de helft van de Bayrn selectie uit de jeugd van Dortmund komt.
Hummels heeft zelfs de omgekeerde weg bewandeld, komt uit de Bayen jeugd.

Wijnaldum en Fer hebben Feyenoord ook verlaten voor een directe concurrent. De AZ spelers van Ajax kwamen ook van een directe concurrent. De grootste voorbeeld in het verleden is Johan Cruijff.

Ach dit zul je altijd blijven houden, iedereen gaat buiten zijn boekje.

Voor Gotze op zich wel een goede stap, naar de Europese top in eigen land. Dortmund is ook top maar nog geen Europese top, ze zijn net weer terug aan het krabbelen maar staan nog niet op het niveau van Bayern, Real, Barca en Man U die altijd om de prijzen meedoen in Europa.
Maar dat komt wel goed, ze hebben een goed beleid waar ze mee vooruit komen.

23 april 2013 om 12:12

Nu is inderdaad Bayern beter, en er zullen altijd meer middelen zijn bij de club uit Munchen, maar vergeet niet dat Dortmund de vorige 2 seizoenen kampioen is geworden en Bayern geloof ik 6x op rij niet had gewonnen van Dortmund.
Ik betreur deze transfer zeer zeker, omdat het ten koste gaan van een spannendere competitie.
Hopelijk kan Dortmund van dat geld een waardig vervanger halen.

23 april 2013 om 14:35

Dortmund is de laatste 2 seizoenen kampioen geworden klopt, maar vergeet niet dat ze van ver komen. Want het was de seizoenen daarvoor echt niet best in Dortmund, daarom zeg ik ook dat ze nóg geen Europese top zijn. Ik zie ze er wel komen omdat ze nu gewoon een goed beleid waar ze echt wel weer mee in de echte top gaan draaien.
Daarnaast hebben ze een trainer met een goede visie en een selectie waar je goed mee vooruit kan. Ik ben niet zo bang voor het vertrek van Gotze (talent, wonderkind) maar eerder voor een vertrek van Lewandowski. Kagawa's vertrek was een drama, gewoon opgevangen met Gotze, Ildogan en Sahin. Op het middenveld zit het wel goed, maar in de spits gaan ze echt veel kwaliteit inleveren als Lewandowski weggaat, daar maak ik me meer zorgen om. Ook een vertrek van Hummels heeft meer impact.
Voor Gotze hebben ze nu gewoon goed geïncasseerd, want al die belachelijke bedragen die overal worden genoemd pak je toch niet. Bijna 40 mln voor een 20-jarige is echt niet verkeerd hoor.

Natuurlijk een geweldige speler en kan nog veel beter worden maar hij zal op de plaats komen van Müller en Kroos, of Müller gaat weer naar de rechter kant. Vraag me af of dit niet andere goede spelers in de weg staat, misschien zelfs een bedreiging van robben als ze gaan schuiven.

Neuer
Lahm
Badstuber
Dante
Alaba
Martinez
Schweinsteig
Müller/robbe
Götze/Müller
Ribery/Gotze
Gomez/mandzu
23 april 2013 om 12:11

Kroos zal altijd basis staan. Is een betere nr 10 als Muller en Gotze.
Alleen Ozil is een (nog) betere Duitse nr 10 dan Kroos.

23 april 2013 om 12:18

Ligt wel aan het systeem, wanneer Guardiola weer met een valse spits gaat spelen (gotze zou dat heel goed kunnen) dan zou het me niets verbazen als hij Muller op 10 zet om een dynamische tien te hebben die a la Siem de Jong en Toivonen constant in de 16 duikt. Kroos kan je ook prima een linie terughalen samen met Schweinsteiger namelijk, en met Müller sta je dan net iets sterker in de 16. Maar inderdaad, voor het Bayern van dit seizoen is Kroos een geweldige 10

23 april 2013 om 12:19

Nu ik er over nadenk heeft duitsland middenvelders om bij te watertanden... Ozil, Kroos, Gotze, Muller, Schweinsteiger, Khedira... wauw.

OT: Ik denk niet dat Götze voor de bank is gehaald en ik weet niet of guardiola het ziet in Kroos, is natuurlijk niet helemaal een speler naar zijn stijl.

23 april 2013 om 12:45

Reus, Bender, Gundogan.

Jammer dat ze zo te werk gaan, beter dan dat die naar man city gaat maar toch hij kon beter naar de Pl
hopelijk haalt bvb een goede speler er voor terug anders word bayern langzaam maar zeker alleen heerser van de bundesliga

Ja en straks hebben we een Cl-finale Bayern-dortmund, en dan? Geeft Gotze dan wel de volle honderd? Ben je mooi klaar mee als Dortmund, begrijp oprecht ook niet waarom hij de stap maakt. Weliswaar is Bayern iets beter dan Dortmund is, hoewel in de laatste drie jaar Dortmund niet bepaald minder presteert, en de selectie van Dortmund minstens evenveel potentie herbergt als die van Bayern.

23 april 2013 om 12:07

Natuurlijk geeft hij dan alles. Hij zal bij winst wel een dikke bonus krijgen en hij heeft er totaal geen voordeel bij als hij zijn team laat verliezen. Het gaat niet om plaatsing voor de CL ofzo, waarbij je pas later een voordeel hebt. Ik neem aan dat Gotze gewoon zoveel mogelijk prijzen wil pakken.

23 april 2013 om 12:16

Ja ik denk ook niet dat het een punt wordt hoor, hij blijft een kind van de club. Maar toch kan hij denk ik niet volledig onafhankelijk de wedstrijd instappen, hij staat niet alleen tegenover tegenstanders maar tegenover toekomstig ploeggenoten. Maar goed, laten we inderdaad maar van het beste uitgaan en vanavond eerst maar eens kijken of Bayern uberhaupt kans heeft de finale te halen

23 april 2013 om 12:20

Ja maar stel je voor dat Gotze beslissend is dan nemen de Bayern fans hem dat niet in dank af. Eenzelfde geval was het met Canales die al een contract had getekend met Real en vervolgens in de competitie tegen Real speelde, de fans waren niet al te blij met hem.

23 april 2013 om 12:17

waarom zou gotze uberhaupt willen dat bayern dit jaar de CL wint?? hij heeft er zelf helemaal niks aan hoor, een CL finale express verliezen omdat het je toekomstige ploeg is waar je tegen speelt? de allergrootste prijs in het clubvoetbal aan je toekomstige teamgenoten gunnen en zelf er niks aan hebben klinkt niet echt logisch he, zo word ten eerste de druk voor volgendjaar nog hoger (als dat nog wel kan) en je loopt de beker mis en een enorme geldbonus en een historische gebeurtenis.

ont; jammer dat dat zo gaat in duitsland, zo schakelt bayern haar enige concurrent uit, ik geloof niet dat dortmund zonder gotze de titel kan winnen tegen een bayern met gotze, en wat bayern nog allemaal zag gaan aantrekken.

Ach, Bayern heeft er nooit een geheim van gemaakt alle grote duitse talenten te willen halen. Dat BVB dan niet in staat is een nieuw contract aan te bieden zonder een transfersom erin dan ligt dat aan BVB zelf. We hebben het hier over een van de grootste talenten in de wereld en die is dan op te halen voor 37 miljoen. Wat verwacht je dan, dat Bayern dat jaarlijks al snel zo'n 60 miljoen kan uitgeven niet gaat proberen het grootste duitse talent te halen? Dit heeft weinig te maken met het zwakker maken van je concurrenten en meer met de kans krijgen om zo'n zeldzaam goede speler te halen.

En dat niemand van de club zich bij BVB heeft gemeld? Bayern wilde dit na de cl wedstrijden doen en als ik me niet vergis handelde BVB ook zo toen ze vorig jaar Reus wilde halen. Sporting director Eberl van Gladbach heeft volgens mij ook nog gezegd dat BVB toen niet is komen praten over de transfer.

23 april 2013 om 12:18

Het gaat vooral om de timing, is gewoon een beetje zielig dat Bayern dit nu al meld. Ze staan vandaag voor hun belangrijkste wedstrijd van het seizoen

23 april 2013 om 12:39

Bayern heeft niets als eesrste gemeld. Het kwam vanaf Bild en ook andere journalisten zijn ermee naar buiten gekomen. Helemaal nog niet zo zeker dat het vanaf Bayern is gekomen.

23 april 2013 om 13:04

Dortmund meldde het eerder dan Bayern.

23 april 2013 om 12:57

Ben ik ook met je eens. Tuurlijk haal je Gotze op voor 37 miljoen als hij wilt komen. In mijn ogen in iedere geval een van de 3 grootste talenten ter wereld, misschien zelfs wel het grootste. Goede deal van Bayern. Dit is natuurlijk wel het einde van Robben bij Bayern maar als ik zou moeten kiezen tussen Gotze en Robben zou ik ook niet zolang hoeven nadenken.

23 april 2013 om 13:31

Ziet er idd naar uit dat dit het einde is van Robben dan. Begrijpelijk ook. De speler waar Bayern het minst op kan bouwen (sinds zijn komst 4 jaar geleden bijna 40% van de wedstrijden gemist door blessures) en degene die het meeste onrust veroorzaakt als hij op de bank komt, met 29 jaar ook al een wat oudere speler. Muller wegdoen zou niet te verkopen zijn bij de fans, Muller is 1 van de populairste spelers en fans zouden het niet accepteren als ze hem wegdoen.

Dit was een kans die Bayern niet kon laten lopen. Guardiola is groot fan van Gotze en ook het bestuur is gek van hem. Het contract zou zelfs al ondertekend zijn wat toch betekend dat ze hier al een tijdje mee bezig zijn. Het is alleen vervelend voor BVB dat het nu in de media komt.

Topaankoop voor Bayern hoor, maar dit vind ik ontzettend jammer. Bayern is vanaf komend seizoen definitief alleenheerser in de Bundesliga. Tevens heeft Pep Guardiola op deze wijze weer niet voor een uitdaging gekozen, maar alleen maar voor een makkelijke baan. Nu is de spanning in de Bundesliga er in de komende jaren helemaal vanaf.

23 april 2013 om 12:35

Weer niet? Ik vond Barca een echte uitdaging voor hem hoor, het spel was voordat hij kwam niet om aan te zetten. Hij heeft vedettes als Deco en Ronaldinho verkocht en vervolgens 6 prijzen gepakt in zijn eerste jaar.

Hij zal nu inderdaad minder concurrentie hebben in de Bundesliga, maar Dortmund kan met deze geld zich prima versterken. Tevens is het moeilijker om aan de top te blijven, de druk op zijn baan is hierdoor alleen maar groter worden.

23 april 2013 om 15:48

Bij Barca heeft hij het wel goed gedaan, maar hij had daar ook te maken met een gouden generatie. Een groot deel van de wereld zegt dat elke trainer succes kan hebben met Barca. Ik zeg niet dat ik Guardiola een slechte trainer vind, maar ik vind dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt om voor Bayern te kiezen. Bayern is al een topclub voordat Guardiola kwam en dit is absoluut geen uitdaging. Bayern zal namelijk vast wel weer kampioen worden onder Guardiola. Ik zou het een verstandigere keuze vinden als Guardiola naar een club als Arsenal was gegaan. Dat was een uitdaging, want hij zou bewijzen daadwerkelijk een toptrainer te zijn als hij met Arsenal kampioen zou worden. Maar goed, het is zijn keuze. Ik vind het alleen geen verstandige keuze want kampioen zal Bayern wel worden.

23 april 2013 om 12:50

Wat moet Guardiola dan? Kampioen worden met Vvv? Heeft hij zich dan bewezen?....

Grote trainers gaan naar grote clubs, en grote clubs steken nou eenmaal boven de rest uit in de competitie. Het draait dan om de Champions league en die heeft hij ook gewonnen...

Daarnaast het is ook niet zo dat Dormund met 37 miljoen één of ander schietbedragje krijgt. Met 37 miljoen zou je een speler als Isco of Eriksen aan kunnen trekken. Nou dan lever je iets in, maar echt niet bijster veel hoor.

23 april 2013 om 15:50

Wat moet Guardiola dan? Niet naar een topclub gaan waarvan al zowat bekend is dat zij volgend seizoen ook kampioen worden. Guardiola moest gewoon naar een iets mindere club als Arsenal (dit is slechts een voorbeeld) gaan. Hij moest gaan naar een team die hij kon opbouwen tot topclub en waarvan het een geweldige prestatie zou zijn als hij dat team kampioen zou maken. Want laten we eerlijk zijn: Bayern is al een topclub, er spelen al geweldige spelers, het is al een hecht team en het staat zowat vast dat Bayern ook komend seizoen kampioen gaat worden. Guardiola gaat hier dus absoluut geen uitdaging aan.

23 april 2013 om 14:56

@king_osgood,

Dat weten we niet. Dortmund kan van 37 miljoen spelers halen die de Buli ook naar een hoger niveau kunnen tillen. Hun scoutingbeleid is indrukwekkend hoor. Niemand had verwacht dat spelers zoals Hummels(afgeschreven bij Bayern), Subotic(msv Duisburg), Piszczek(hertha), Lewandowski(lech Poznan), Kagawa(die nog naar VVV kon) en Kuba(wisla) zouden uitgroeien tot zulke goede spelers.

Wat Guardiola betreft ben ik het volledig met je eens, maar dat vond ik al voordat Götze naar Bayern ging.

23 april 2013 om 15:54

Dortmund heeft zeker een geweldige scoutingsbeleid en het is ook een prachtige club. Echter, dit jaar was het verschil tussen Bayern en Dortmund al enorm groot in de competitie qua punten en ik denk dat dat verschil met deze transfer alleen nog maar groter wordt. Ik vind het gewoon zonde dat het grootste talent van Duitsland vertrekt naar een concurrent. Ik zag Gotze liever gaan naar het buitenland. Maar goed, topaankoop van Bayern, waar ze nog veel plezier aan gaan beleven. Verder hoop ik dat het scoutingsbeleid van Dortmund weer positief gaat werken. Het zou me niet verbazen als Dortmund Isco gaat proberen te kopen.

23 april 2013 om 16:03

Alleen dit jaar is het verschil zo groot geworden. Maar wat dacht je van de jaren daarvoor toen Dortmund 2 jaar op rij kampioen was geworden? Ik zie de Bundesliga nog steeds als de toekomstige topcompetitie ondanks het vertrek van Götze naar Bayern. Die transfer heeft mij ook geschokt, want Dortmund gun ik het beste. Ik denk dat Isco iets te duur is voor Bvb. Ik denk dat ze weer gaan kijken naar een opvallende speler die bij een mindere Duitse club speelt, a la Frankfurt of Freiburg.

Wat als Dortmund nu tegen Bayern moet spelen in de finale van de CL? Gaat Gotze dan wel 100% geven of wilt hij zich nu al geliefd maken bij de Bayern fans? Bestuur van Dortmund heeft hier zeker een punt. Gewoon wachten tot het einde van het seizoen. Van een club als Bayern had ik een nettere onderhandeling verwacht.

23 april 2013 om 12:18

hmm een CL Finale express verliezen om je zo gelieft te maken bij je toekomstige fans klinkt niet heel logisch ofwel? komop zeg...

23 april 2013 om 12:25

Götze maakt zich zeker niet geliefd bij de Bayern-fans als hij in een finale tegen Bayern slecht speelt. Götze zou alles doen om deze prijs binnen te halen; notabene de enige die hij dit seizoen nog kan vinden. Zou ook goed voor zijn positie binnen de spelersgroep bij Bayern zijn.

Wat betreft de timing denk ik dat Bayern nu wel actief moest worden. Wat als een PL-club hem wegkaapt omdat Bayern netjes tot na het seizoen wacht? De bekendmaking kwam wel op het verkeerde moment maar na de melding van BILD moesten ze wel reageren.

sws de beste transver dit jaar gotze en robben worden het ongelofelijke duo

23 april 2013 om 12:21

reken er maar niet op dat arjen volgend jaar nog basisspeler is van bayern (wat hij overigens dit jaar al niet meer is alleen vanwege de blessure van kroos nu). met het spel dat pep wilt spelen zie ik geen ruimte voor een arjen robben.

ont; jammer dat het zo moet gaan maar wat ben ik benieuwd na het ''nieuwe bayern'', benieuwd wie ze nog meer zullen aantrekken, Lewandowski?

23 april 2013 om 12:26

Ik denk dat Robben de dupe van deze transfer wordt.

23 april 2013 om 12:55

Denk ook dat Robben bij Bayern weg zal gaan.

De totale hekel van andere Duitse clubs neemt alleen maar toe richting Bayern. Tja ze hebben wel een goed elftal volgend jaar! Arm bvb!

Ik vind dit dood en dood zonde.

Wat is er mis mee dan? Bayern activeert gewoon de clausule..
En natuurlijk probeert Bayern concurrenten te verzwakken, wat zouden ze anders moeten doen? Dortmund terug helpen naar de top ten koste van Bayern zelf? Moet je maar geen clausules in het contract zetten. En anders gewoon vroeg verkopen aan het buitenland. Zelf kochten ze Reus ook van Bmg, dat is toch ook de (op dat moment nr. 3 van de Bundesliga) zwaar verzwakken?

23 april 2013 om 12:11

Nee niet echt. BMG steeg boven zichzelf uit in dat jaar. Nu staan ze weer waar ze horen te staan.

23 april 2013 om 12:21

Net als dat Dortmund eventjes boven zichzelf uitsteekt. Ik zie ze niet concurreren met Bayern zonder Goetze en Lewandowski. De laatste twee jaar doen ze het goed maar laten we wel zijn, de tien jaar ervoor was het niet zoveel.

23 april 2013 om 12:27

Dat heeft allemaal een reden. Ze staan op dit moment nabij de top na uit een diep dal gekomen te zijn. Kun je alleen maar respect voor hebben. Wie kan er wel concurren als ze de beste spelers kwijt raken?

23 april 2013 om 12:47

Ja zo heeft alles een reden. Waarom wil Gotze niet bij Dortmund blijven? Omdat Bayern gewoon een grotere club is. Dortmund is uiteindelijk niet de topclub die we dachten, anders had Gotze daar echt wel gebleven. Bayern hoort in het rijtje Barca, Real Madrid, Manchester United. Dortmund kan daar bij lange na niet aan tippen.

Kun je alleen maar respect voor hebben? Wat is dat voor een dooddoener? Je kan toch voor iedereen respect hebben? Ik heb respect voor Bayern, die al jaren topclub zijn zonder dat ze in de problemen raken. Dat verdient meer respect dan wat Dortmund doet, die kunnen hun beste spelers niet eens behouden. En Bayern heeft die positie ook gewoon op eigen kracht weten te behalen.

23 april 2013 om 15:37

Als je 2 miljoen per jaar extra kunt verdienen is de keuze niet zo moeilijk om over te stappen.

Geeft niet, laat Bayern zijn gang maar gaan dan hebben ze straks vanzelf te weinig weerstand in de competitie wat zich in de CL wreekt.

23 april 2013 om 19:09

@rodybbos: Het lijkt erop dat jij denkt dat ik Bayern geen topclub vind. Dat is niet zo. Als je als Dortmund zijnde uit zo'n diep dal komt en staat waar ze nu staan is dat 1 woord: respect. Zo ook respect voor Bayern en haar gezonde beleid. In Duitsland is Bayern de top. Je ziet me ook niet anders beweren of wel?
En wat voor dooddoener? Alleen als jij klaar bent met open deuren intrappen

Ps. Respect als je met beperkte middelen zo'n elftal als Dortmund op de been kan zetten.

Is het ook niet zo beetje de schuld van Dortmund zelf om de clausule maar op 37 miljoen te zetten?
Ze hadden makkelijk bedragen boven de 50 miljoen erin kunnen zetten.

Dan doen ze in Spanje ook.

23 april 2013 om 12:12

hehe Maar 37 miljoen..... Het is van de zotte dat je praat over maar 37 miljoen.

23 april 2013 om 12:17

Ik spreek namens Dortmund, niet namens mijzelf.
Hun vinden dat Bayern alles afkoopt en ik zeg alleen dat ze dat zelf hadden kunnen voorkomen, aangezien Bayern zulke bedragen van 30-40 miljoen eenvoudig kan betalen.

23 april 2013 om 12:24

Vind 37 miljoen geen slechte deal.

23 april 2013 om 12:35

Wilde ik net zeggen, op een na duurste transfer in Duitsland ooit.

23 april 2013 om 13:07

Juist niet. 37 miljoen is een bedrag dat veel clubs maar al te graag zouden willen neerleggen voor iemand zo jong en goed als Gotze.

23 april 2013 om 12:15

Clausule heeft ook met salaris te maken, en dat zal vast een stuk minder hoog zijn vor zo'n jonge jongen dan in Spanje.

23 april 2013 om 12:19

Dat maakt niks uit. Messi heeft ook een clausule van 1 miljard geloof ik, of was dat C. Ronaldo? Terwijl die verhoudingen qua salaris minder uit elkaar liggen.

23 april 2013 om 15:32

Ja, maar als Dortmund destijds 50 miljoen in zijn contract had gezet, was hij daar heus wel mee akkoord gegaan. Anders had hij geen contract gehad als Dortmund sterk in zijn schoenen stond.

Gewoon goede zaakwaarnemer, of ze hadden niet verwacht dat hij het zo goed zou doen.

Kunnen we nou beoordelen dat guardiola een echte top trainer is ?? Ik denk van niet want hij krijgt het nu nog makkelijker dan in Spanje , denk dat de grote bazen van Bayern de treble gaan eisen volgend jaar nou meneer guardiola succes!!

Volkomen legaal hoor, maar wel een trieste actie van Bayern. Hoop dat Barca ze vanavond afslacht.

23 april 2013 om 14:14

Trieste actie? Bayern Munchen is één van de gezondste topclubs op financieel gebied. Dat zij de beste spelers in de Bundesliga kunnen kopen is dus op een eerlijke manier gegaan (dat zie jij ook in gezien het woordje legaal) en logisch dat zij het doen (zal je denk ook wel inzien, maar gewoon moeite hebben met de transfer). Welke club wil nou niet over de beste spelers beschikken?

Goede transfer. Zou mij niet eens verbazen als Pep met Götze als valse spits gaat spelen. Veel beweging om hem heen met o.a Kroos, Müller, Ribery, Robben en complete middenvelders. Zou mij niet verbazen als er voor Gomez straks geen rol meer is weggelegd.

23 april 2013 om 12:14

Dat zou betekenen: veel balbezit, weinig doelkansen.
Bayern heeft geen Messi hee....

23 april 2013 om 12:17

Neem niet aan dat ze zonder spits spelen. Doen Duitse teams vrijwel nooit. Bovendien heb je Pizzaro, Mandzukic en Gomez bij Bayern rondlopen en praten ze al tijden over Suarez, Lewandowski of Cavani. Kortom, bij Bayern gaat er wel degelijk met een spits gespeeld worden.

Ik dacht juist dat het verboden was om buiten de club om een speler met een doorlopend contract te benaderen.

Ach ja aan de ene kant kan ik het ook wel vanuit Bayerns oogpunt bekijken
Stel dat ze eer Dortmund inlichten, maar Dortmund wil dan natuurlijk niet dat hij naar Bayer gaat, en nemen het misschien op de koop toe als ze 5 minder minder aan de transfer verdienen.
Ze gaan dannaar Manu en zeg dat hem van de hhanad willen doen voor 30 miljoen.

En als gotze dan daar ook mee instemt, dan gaat hij naar manu voor 30 miljoen, verdient Dortmund inderndaad 7 miljoen minderm aar versterken ze niet eendirecte concurrent...
en ondanks dat als Bayern dan alsnog 37 miljoen dan het al te laat is.
Nu is er voor gotze geen keus.
of blijven of naar Bayern.

Ik vind het geen vreemde beslissing van Bayern om Dortmund niet van te voren in te lichten..
Laten we eeerlijk wezen dit is Miljoenen business..
alles is teogenstaan ( als het maar volgens de regels is)

Vond het erg vreemd toen ik gister de geruchten las. Het was misschien nog wel gekker toen ze vandaag daadwerkelijk bevestigd werden. Zag dit totaal niet aankomen. Tuurlijk wordt Bayern hier sterker van, maar het is ook voornamelijk bedoeld om de concurrent zwakker te maken. Ze hebben bij Bayern genoeg kwaliteit op deze posities rondlopen. Dacht dat Götze laatst nog zei dat hij graag nog jaren bij Dortmund wilde blijven en absoluut geen reden zag om te vertrekken. Minder dan een maand geleden verlengde hij zijn contract zelfs nog! (http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=162041).br... Vraag mij af of Pep hier een woord in heeft gehad. Hij lijkt alleen ergens te willen werken waar het zeker is dat hij kampioen wordt en de concurrenten niet te sterk zijn. Hij kan goede spelers best samen laten spelen, maar of het verder echt een goede trainer is zullen we nog steeds niet weten.
Erg jammer, ik gun Dortmund het beste. De bundesliga zal hierdoor een stuk saaier worden en als dit zo doorgaat groeien ze nooit door naar het niveau Bpl.

Waar halen ze al dat geld toch vandaan bij Bayern! Ze krijgen de allerlei breedste selectie ooit met op elke positie minimaal 2 Bayern waardige spelers.

23 april 2013 om 12:24

nou, ze zijn de rijkste en gezondste club van de wereld. idd het word een geweldig team zo, al zie ik nog enkele spelers vertrekken, dan denk ik aan een gomez,robben en ben ik benieuwd wie er word aangetrokken, ik denk dat bayern ook nog een balletje opgooit bij lewandowski maar weet ik niet of hij nog intresse heeft in nog een avontuur in duitsland of dat hij naar engeland wil

Ongelofelijk jammer aangezien dit de Bundesliga niet goed doet. Het zou veel beter zijn als er minstens twee gelijkwaardige ploegen zijn om het spannend te houden. Lewandowski zal ook al vertrekken en BvB zal dus veel kwaliteit verliezen. Hopelijk kopen ze Eriksen (als die dan toch wil vertrekken) en Draxler. Met Eriksen op de '10', Draxler op de linkerflank en Reus in de spits kunnen ze zich na één of twee seizoenen weer echt aan Bayern meten. BvB moet nu een doorstart maken om de definitieve stap naar de Europese top te maken. Een andere optie voor BvB zou zijn om Isco als vervanger van Götze te halen. Dan zullen ze er ook niet erg op achteruit gaan.

23 april 2013 om 12:22

En jij gelooft dat draxler (een jongen van Schalke naar de grote rivaal BVB gaat ik denk het niet. Als draxler gaat, dan gaat hij naar het buitenland!

23 april 2013 om 12:46

Draxler heeft een paar weken geleden bij Sky nog gezegd dat hij waarschijnlijk niet voor alle tijden bij S04 zal blijven maar dat een transfer naar Dortmund niet kan.

Hij zal dus op een gegeven moment naar een buitenlandse club of ook naar Bayern gaan.

Ik denk dat dit t einde van het tijdperk robben is.

23 april 2013 om 12:20

Gegarandeerd ja. Zowel Muller, Kroos als Gotze krijgt de voorkeur boven Robben. Allemaal ook een aantal jaren jonger en op dit moment een aantal klassen beter. Ben benieuwd waar Robben volgend jaar speelt!

23 april 2013 om 12:23

Galatasaray afsluitertje

23 april 2013 om 12:23

Zijn tijdperk is toch allang ten einde?

Waarom.. waarom Dortmund. Als je tot de zomer had gewacht zou je misschien meer hadden gekregen of ging hij naar het buitenland ver weg van je rivaal.. nu maak je Bayern Munchen alleen maar sterker..

Ik zie Lewandowski en Reus ook vertrekken.. best zonde ik dacht dat Dortmund alles zou doen om die speler(s) thuis te houden.. niet dus!

Als deze trio vertrekt zie ik Jurgen Klopp ook weggaan.

Galatasaray mag zich alvast melden voor Robben de aankomende zomer ! Robben zweet m peentjes denkt wat gebeurt er hier nou moet tie echt gaan vlammen resterende tussen haakjes de CL duels

nu moet bayern nog een goede verdediger zoals Nastasic of Vidic halen

23 april 2013 om 12:27

vidic?? die niet meer de jongste is en tevens blessuregevoelig is?

ik denk eerder aan spelers als kompany,thiagosilva,ramos al zullen die wss niet haalbaar zijn mits jose mourinho aanblijft in madrid. maar ze hebben een goed centraal duo hoor met Dante en Badstuber.

Overal waar Mourinho kwam hadden ze ook top
Spelers!

Het verpest de hele Bundesliga natuurlijk, maar het opent wel de weg voor een mooie transfer voor Eriksen. Die zou perfect passen bij dit Dortmund.

23 april 2013 om 14:12

Eriksen, Isco, Draxler, Maher.. Er zijn meerdere opties voor Dortmund. Intern oplossen kan misschien ook. Ze beschikken over meerdere goede middenvelders.

23 april 2013 om 17:46

Dortmund haalt altijd gelijkwaardige spelers terug voor de spelers die vertrekken. Eriksen is 2 klasses minder dan Gotze en ook een jaartje ouder.

23 april 2013 om 18:29

Wie gaat Dortmund halen dan? Ik denk niet dat dat haalbaar is wat jij zegt. Welke speler is er momenteel van het kaliber Götze en wil naar Dortmund?

k snap niet waarom bayern lewandowski wilt halen. met gomez en mandzukic hebben ze in mijn ogen al 2 topspitsen

23 april 2013 om 17:48

Om hun directe concurrent te verzwakken...

Götze maakt zich zeker niet geliefd bij de Bayern-fans als hij in een finale tegen Bayern slecht speelt. Götze zou alles doen om deze prijs binnen te halen; notabene de enige die hij dit seizoen nog kan vinden. Zou ook goed voor zijn positie binnen de spelersgroep bij Bayern zijn.

Wat betreft de timing denk ik dat Bayern nu wel actief moest worden. Wat als een PL-club hem wegkaapt omdat Bayern netjes tot na het seizoen wacht? De bekendmaking kwam wel op het verkeerde moment maar na de melding van BILD moesten ze wel reageren.

Waarom dan ook zo'n clausule Dortmund? Zo teleurstellend. 1 van de grootste talenten in de wereld loopt nu doodleuk naar de concurrent. Als Dortmund Gotze had behouden en ze waren verder gaan bouwen dan had ik ze Bayern nog wel serieuze concurrentie zien bieden.

Eeuwig zonde voor Dortmund.

Ik denk dat Robben de dupe van deze transfer wordt.

Zoals ik hier al meerdere keren aan heb gegeven; de posities van Robben, Ribery en Gomez zijn volgend seizoen niet zeker. Ik gaf het al aan direct na het nieuws van Guardiola. Dit bevestigd deels mijn idee. Voorlopig is nog niet bekend hoe Bayern gaat spelen en met welke namen op welke posities, dus ik kan alsnog ongelijk hebben, maar dit versterkt mijn idee wel.

Guardiola wil in een systeem spelen en spelers hebben die in een systeem kunnen spelen. Ribery, maar vooral Robben, vallen dan al af. Qua persoonlijkheid en Robben ook qua speelstijl. Gomez is wel typisch een speler die kan functioneren in een bepaald systeem, maar niet een speler die ik bij Guardiola vind passen. Die zal een spits willen die meer beweegt, tactisch meer in teamverband denkt en technischer is. Zo zie ik het althans voor me.

Deze transfer past ook in Guardiola's (en de Boer probeert het ook zo te doen) filosofie wat samenstelling van de selectie betreft. Het is belangrijk dat een team zich als een team voelt. Geen individualisten. Veel spelers met dezelfde nationaliteit (mentaliteit en instelling zijn toch vaak verschillend bij mensen uit andere landen, zelfde als normen en waarde en manier van handelen en behandeld willen worden) in één team zal sneller voor eensgezindheid zorgen. Een teamgevoel. Bij Barcelona deed hij dat met Spanjaarden (logisch) en bij Bayern Munchen dus met Duitsers.

Door dit hoop ik meer en meer dat barca bayern afslacht en dortmund in de finale komt
wat zou die Gotze dan wel denken joh robben is hier de dupe van samen met dortmund
off: mischien Robben terug naar Psv?

Ik had hoge verwachtingen van Dortmund voor volgend seizoen, ik had geen leegloop van de selectie verwacht. Spelers als Reus en Lewandowski zullen nu ook volgen. Jammer voor de Bundesliga. De komende jaren zal Bayern de alleenheerser zijn in de Bundesliga. Het is aan Guardiola om aan de top te blijven en eventueel de CL winnen - mochten ze die dit seizoen niet winnen - een moeilijke opgave zal het worden voor Pep, de druk op zijn baan is nu alleen maar hoger geworden. Ik ben benieuwd naar de Bayern onder Pep.

23 april 2013 om 12:35

En misschien is zijn baan bij Bayern nog moeilijker dan bij Barca!
Bij Barcelona heeft hij nog real als concurrent.
Als het minder loopt kan je nog altijd wijzen dat real Madrid minstens net zo goed is als Barcelona.
Ze hebben misschuen zelfs meer geld te besteden.

Als hij bij Bayern als tweede eindigt....
dan heeft hij echt een groot problem.em
ik bedoel Bayern is verui de grootste club in duitsland.
als je geen kampioen meer wordt heb je gewoon gedhaald.
bij Barcelona kan je nog een "overgangs; jaar hebben als real echt heel goed presteer.

Wow, dat is een schok. Nooit verwacht dat Gotze dit zou doen, valt me toch tegen.

Ik ben het er niet mee eens dat Bayern de tegenstanders wil verzwakken. Ze willen zichzelf versterken, en een versterking voor Bayern wil zeggen dat je bij iedere andere duitse ploeg een van de betere spelers bent. Jammer voor Dortmund maar zo zit de (voetbal-) wereld nou eenmaal in elkaar.

23 april 2013 om 13:04

Jammer voor Dortmund? Die hebben meerdere goede middenvelders en krijgen 37 miljoen. Natuurlijk, Gotze is een van de beste middenvelders in de Bundesliga, maar Dortmund kan het opvangen. Daar ben ik van overtuigd.

Ik denk persoonlijk dat Guardiola martinez een linie naar achter haalt en zo Kroos ook een plek in het elftal geeft. Daardoor kan Gotze op zijn favoriete plek spelen.

Neuer
Lahm
Dante
Martinez
Alaba
Schweini
Kroos
Muller/robbe
Gotze
Ribery/shaqi
Mandzukic
23 april 2013 om 15:43

Dit is geen Fifa, de bal moet ook veroverd worden en daar zijn Busquets en hier Martinez erg goed in.

Sprakeloos word je van dit bericht. Dt heeft werkelijk niemand an zien komen. We zullen zien hoe gotze volgend jaar gebruikt gaat worden. En of hij bij bayern gelukkig gaat worden, Dit voelt als verraad. Onder de Dortmund fans is hij een Judas....

23 april 2013 om 13:08

Bayern wil gewoon de beste spelers uit de Bundesliga hebben. Neuer was hetzelfde verhaal. Van rivaal naar Bayern Munchen voor veel geld. Nu is het Dortmund waar gewinkeld word.

Natuurlijk, verrader is op z'n plaats om dat te zeggen. Trouwens heeft Gotze niet ooit gezegd nooit voor Bayern te willen spelen? Kan me zoiets herinneren, maar aan de andere kant. Dortmund zal hier financieel een heel aantrekkelijke transfer in gezien hebben. Geruchten over 40 miljoen van Arsenal lijken mij, na dit transfernieuws, een stuk onrealistischer. Anders hadden ze dat liever gedaan dan hun jeugdproduct aan een concurrent verkopen voor een lager bedrag..

Michael Zorc moest wel akkoord gaan met een clausule in het contract, anders ging Götze helemaal niet verlengen en liep hij vervolgens in 2014 transfervrij de deur uit. Nu ben je daar dus de 'dupe' van, met als troost 37 miljoen in je broekzak.

Wat de echte woede opwekt bij Bvb-supps is het feit dat dit de wereld is ingeslingerd vlak voor de kraker met Real Madrid. Niemand heeft het nu nog over die wedstrijd, terwijl het de wedstrijd van het jaar moet zijn!

Veel supporters roepen nu dat Götze geen wedstrijd meer voor Dortmund moet spelen en ik ben bang voor de reactie morgen van de supporters in het stadion als Götze in het veld staat.

Verder is dit voor Uli Hoeneß natuurlijk een uitkomst, zodat nu ineens de aandacht wordt verlegd van zijn belastingschandaal naar deze transfer.

Jammer voor de duitse competitie..

Zou het zeer jammer vinden dat Gotze naar Bayern Munchen vertrekt.. Je ziet eigenlijk wel al dat Guardiola veel financiele middelen krijgt om er een voetballend geheel van te maken.. Ben benieuwd wie daar het slachtoffer van gaat worden.. Muller, Kroos of misschien toch Arjen Robben? Ook zeer zuur voor Dortmund dat dus misschien nog maar alleen dit jaar enorm sterk is.. Of ze moeten weer zeer goed handelen en iemand binnen halen.. Ik zou voor Schurlle proberen te gaan als Gotze & Lewandowski vertrekken..

Met het vertrek van bv Gotze & Lewandowski is er voor Bayern Munchen en ook Guardiola totaal geen uitdaging meer volgend seizoen in Duitsland.. Met de vingers in de neus worden ze waarschijnlijk kampioen.. Benieuwd hoe Gotze vanavond ontvangen zal worden door zijn aanhang.. Ik sluit een fluitconcert absoluut niet uit.

23 april 2013 om 13:18

Vergeet vooral Ribery niet te noemen. Gotze kan namelijk ook links uit de voeten. Robben speelt vooral rechts de laatste jaren.

Ik zag deze transfer totaal niet aankomen, maar snap het helemaal.

Guardiola wilde bij Barcelona ook een grotendeels Spaans georiënteerde selectie. Dit heeft als voordeel dat de selectie sneller een hecht team is. Zelfde nationaliteit betekend toch vaak zelfde mentaliteit en instelling, zelfde normen en waarden en vergelijkbare manier van handelen en behandeld willen worden.

Daarbij is het een team speler die bij Guardiola past. Technisch begaafd, gevoel voor ruimte en tactisch in teamverband denkend. Hij denkt meer aan het tactische teambelang. Ribery, maar vooral Robben, heeft/hebben dat een stuk minder. Die willen meer aanwezig zijn. Een actie maken, soms om de actie. Zijn onvoorspelbaarder. Dat is soms iets positiefs, maar Guardiola wilde bij Barcelona al echt spelen als een team. Niks aan het toeval overlaten. Ingestudeerde loopacties die allemaal op elkaar zijn afgestemd. Gotze is een speler die daar beter in zal passen.

23 april 2013 om 13:56

Ik had dit eerlijk gezegd ook niet verwacht, want gotze is zeer geliefd in Dortmund!
Denk eerder dat Robben vertrekt dan Ribery en wij zullen het zien.

23 april 2013 om 14:10

@ Jeff_0721

Dat Robben vertrok stond voor mij eigenlijk al vast. Het is nog geen zekerheid, dus ik kan er nog altijd naast zitten, maar dat gevoel kreeg ik direct toen ik hoorde van Guardiola en Bayern Munchen. Robben past op geen enkele manier bij wat Guardiola wil. Ribery al meer, maar dat lijkt mij alsnog geen 100% match. Iets dat Guardiola wel nastreeft en waar hij bij Barcelona veel grote namen voor heeft laten vertrekken.

Zo, Robben kan zijn koffers pakken.br Ribery, Götze, Müller, Shaqiri en degenen die ik nu nog vergeet, is echt teveel concurrentie voor Robben.br Wát een selectie krijgt Bayern zo zeg, niet normaal meer...

Draxler heeft een paar weken geleden bij Sky nog gezegd dat hij waarschijnlijk niet voor alle tijden bij S04 zal blijven maar dat een transfer naar Dortmund niet kan.

Hij zal dus op een gegeven moment naar een buitenlandse club of ook naar Bayern gaan.

Cristian Eriksen is wel een goede opvolger van Gotze bij Dortmund + redelijk goedkoop met een 1 jarig contract

Ach tja. Bayern koopt tenminste spelers zonder schulden of een oliesjeik. Maar het is jammer voor Bvb, wat ik ook een erg mooie club vind, maar onderhand een beetje leeggekocht word.

Bayern word alleen maar sterker en sterker, en Dortmund word zwakker en zwakker.
Benieuwd wie Dortmund wil gaan halen met die geld, ze moeten we aardig versterken willen zo volgend jaar weer de concurrentie aangaan met Bayern.

Neemt natuurlijk niet af dat ze verder geen goed team hebben, ze hebben toch maar mooi geschopt tot de halve finale cl.

23 april 2013 om 13:03

Ik denk dat Malaga in de huidige situatie Isco wel laat gaan voor 37 miljoen. De afkoopsom is 40 miljoen en aangezien ze financieel niet best meer zitten ondanks een rijke eigenaar, zullen ze dat wel accepteren. Een andere prima optie vind ik Eriksen. Is een goede speler en zal in de Bundesliga zeker slagen. Kost daarbij ook nog eens beduidend minder. Ik ga uit van 20-22 miljoen.

23 april 2013 om 15:20

Hij heeft wel net nog bijgetekend dus denk dat die nog wel een jaar blijft. En hevige concurrentie uit Engeland, Italië en uit eigenland.

En Eriksen is idd een goeie optie!

23 april 2013 om 15:39

Ik denk dat de contractverlenging meer uit respect naar Malaga was. Ook Isco weet donders goed dat hij een superster gaat worden als hij de juiste mentaliteit toont en de juiste stappen maakt. Als je dan groot gebracht bent door een club en een clausule hebt van 20 miljoen, ben je meestal niet te beroerd om één jaar te verlengen en die clausule te laten verhogen.

Om even door te gaan over een opvolger, ik zou het liefst Draxler zien komen. Is jong, Duits, een supertalent en hij kent de competitie. Echter is de overstap van Schalke naar Dortmund nog iet wat gevoeliger dan van Dortmund naar Bayern. Als alternatief voor Draxler zie ik graag Isco en anders is Eriksen dé kandidaat in mijn ogen. Hij laat het niet altijd zien in Nederland, maar dat hij kan voetballen staat absoluut vast. Hier staat hij met de Jong en Schone opgesteld, daar met een Sahin, Gundogan en Reus. Dan gaat je persoonlijke niveau natuurlijk ook omhoog.

Al is Bayern beter als Dortmund, van topclub naar topclub in dezelfde competitie is nog steeds jammer. Al begrijp ik hem wel, maar het getuigt toch van weinig clubliefde...

Zeer spijtig dat Gotze van BvB naar Bayern vertrekt, helemaal aan gezien het een kind van de club is. Hij staat toch een klein beetje symbool voor de wederopstanding van BvB na de jarenlange financiele malaise. BvB heeft de potentie (met hun grote stadion, grote supportersschare, goede financiele situatie en hun redelijk jonge spelersgroep) om structureel tot de Europese top te horen.

Helaas is het zeer waarschijnlijk dat naast Gotze ook een andere sterkhouder (lewandowski) vertrekt in de zomer (mogelijk ook naar Bayern) en dan wordt BvB dusdanig verzwakt dat ze eigenlijk geen partij meer zijn voor Bayern. Echter wordt aan de transfers van Gotze (37miljoen) en eventueel Lewandowski (25miljoen) wel ontzettend veel geld verdiend waarmee je goede vervangers kan halen. Namen als Heung-min Son en Kevin de Bruyne zijn al meerdere keren gepasseerd in het geruchtencircuit en dat lijke me uitstekende vervangers (met veel potentie gezien hun leeftijd).

Als de rest van de selectie dan intact wordt gehouden staat er gewoon weer een team dat ver kan komen in de CL en dat het eventueel Bayern moeilijk kan maken.

Dan heb je nog de wissels: Langerak, Santana, Kehl, Leitner, Sahin, Grosskreutz, Bittencourt en Schieber

Weidenfeller
Piszczek
Hummels
Subotic
Schmelzer
Gundogan
Bender
Kuba
De Bruyne
Reus
Son

Slim van Bayern, nu winnen ze volgend jaar sowieso weer de titel. Toch wel raar dat Dortmund met de meeste bezoekers van Europa en een halve finalist CL net als Ajax gewoon een opleid club is. Enige verschil is dat ze hun spelers 2 jaar langer kunnen houden. Kagawa naar United en nu Gotze naar Bayern, mis nog Lewandofski weg..

23 april 2013 om 13:15

Terug op aarde, mensen die suggereerden dat Dortmund netzo groot is als Arsenal komen gauw weer op hun woorden terug. Grotendeels gebaseerd op de selectie en wanneer deze uiteenvalt is Dortmund simpelweg niet in staat dit op te vangen.

Lewandowski valt niet tegen te houden, contract loopt af. Reus zou dan ook volgen, en die Hummels geniet ook interesse van over de hele wereld. Subotic is natuurlijk ook een hele aardige verdediger.

Dit is simpelweg het begin van de afbrokkeling. Arsenal moet zijn slag slaan en Reus pakken, Draxler zal dadelijk ook snel weggekocht zijn aangezien Dortmund zich toch moet zien te herpakken.

Wat een saaie competitie wel zo, maargoed.

23 april 2013 om 14:39

Wat lul jij nou?
Uiteenvalt?
Toen Sahin vertrok kwam Gundogan.
Toen Kagawa vertrok kwam Reus
EN nu Gotze vetrekt komt er weer een ander niks aan het handje.

En BVB doet volgend jaar gewoon weer mee hoor.

Hoe kan het dat dit nu al bekend wordt gemaakt. Dat Bayern Dortmund wilt naaien kan ik nog begrijpen, maar dat Gotze zo dom is om hierin mee te gaan...

Lekker respectloos richting Dortmund...

Hij had op zn minst zn wens kunnen bewaren tot na het seizoen of iig na de cl. Lijkt me niet dat Bayern hem ineens niet meer zou willen als hij een week later zn ja-woord had gegeven.

Een beetje laag van die Gotze dus...

Ow en lekkere uitdaging wacht Guardiola. Ze kunnen hem beter "geen kampioen worden" als doelstelling meegeven, want dat kost iig wat meer moeite dan wel kampioen worden met dit team.....

Dit had ik niet verwacht en Bayern wordt nu nog sterker. Ik denk dat Dortmund Götze wel gaat missen want hij was een van de beste spelers van Bvb.

Wow! Dit gaat gewoon een dodelijk elftal vormen, Bayern gaat een lange tijd de bundesliga domineren. Of het kan ook voorkomen door dortmund om nieuwe spelers te kopen: mkhitaryan, waardoor er toch wel weer spanning zal komen. We zullen het volgend seizoen wel zien.

Dit zou ik wel graag wel willen zien bij Bayern:

Neuer
Lahm
Dante
Boateng
Alaba
Kroos
Schweinsteig
Muller
Gotze
Ribery
Mandzukic
23 april 2013 om 14:10

Dan heb je nog 2 controleurs met Gustavo en Martinez.

Nog even en het gehele Duitse elftal bestaat uit spelers van Bayern. Daar waar Spanje de laatste toernooien won, zou Duitsland op deze manier wel eens het stokje over kunnen nemen

Wat heeft Gotze nog in Duitsland te winnen?? 2x landskampioen, morgenavond halve finale Champions League? ; Kan naar elke Spaanse of Engelse topclub als ik de verhalen mag geloven. Had hem liever bij Man Utd, Chelsea, Real of Barcelona gezien..

Ondanks het vertrek van Götze, denk ik dat Borussia niet super veel kwaliteit gaat inleveren. Natuurlijk is Götze een enorm talent en daarbij ook nog eens een fantastische speler, maar spelers als de Bruyne, Eriksen en Isco moeten dit soort vertrekken toch zeker op kunnen vangen. Ik word pas bang als Hummels én Lewandowski ook nog eens vertrekken. Ook dit hoeft op zich geen probleem te zijn, kijk maar naar Feyenoord, maar dan wordt het toch een bizar moeilijke opgave om weer een voetbalmachine te creëren.

Wat een timing om dit bekend te maken zeg zo aan de vooravond van een van de meest belangrijke wedstrijden dit jaar!

Een ramp voor Dortmund en een transfer die de waarde van de competitie de das om kan doen. Wie gaat dit Bayern volgend jaar nog stoppen? De Bundesliga wordt nu net zo spannend als de Scottish Premier League...

Gotze kan maar beter per direct verhuizen, want in Dortmund zullen ze zeker niet blij met hem zijn!

Vind dit echt een leilijke transfer Bayern die haalt echt alle toppers weg bij de concurrentie.
Maar als je niet voor Arsenal wilt spelen en wel voor Bayern tjah dan heb je geen club liefde want je hebt gelijk je sterkste concurrent.
Echter denk ik dat gotze naar Bayern gaat omdat het lekker in Duitsland is en hij zich niet al te veel zal moeten aanpassen enz enz.
Ik vind het maar een beetje laf eerlijk gezegd maar je kunt het hem niet kwalijk nemen.

Erg jammer, Dortmund swingt zo lekker, met al die jongens, maar Bayern gaat zeker knallen... europees verwacht het nodige vuurwerk van hun, komend zeizoen.. en Dortmund kan nu laten zien dat hun scouting idd. tot de top behoort..

dortmund verzwakt maar als maar meer eerst lewandowski naar united en nu gotze naar bayern how is next dortmund denk alleen aan het geld en denkt niet aan de toekomst.echt dom wat dortmund hier doet
dortmund zonder gotze is net ortmund en geen dortmund

Bayern doet dat altijd, koopt de beste spelers weg bij de concurrentie. Achja, Gotze je bent een Judas meer niet. Bittencourt mag volgend seizoen meer gaan spelen, vind hem een beest. Jong, technisch en snel en kan ook nog is afmaken.

Dit komt echt als een totale verassing voor me. Dortmund speelt zeer leuk voetbal en hoort zeker tot de top 10 clubs uit Europa. Er is weinig reden voor Götze om weg te gaan, zeker niet als het een transfer binnen de Duitse landsgrenzen betreft.
Ik hoop niet dat dit voor de Bundesliga een trend gaat worden. Vorig jaar had Bayern zich al met o.a. Dante en Mandzukic versterkt en nu mogelijk ook nog Götze. Met de financiële huishouding die Bayern op dit moment heeft en de potentiële groei ervan kunnen ze over 5 jaar in principe de hele Bundesliga opkopen. De Duitse competitie is juist zo sterk gegroeid de afgelopen jaren doordat ploegen als Wolfsburg, Hannover, Stuttgart, Schalke, Leverkusen en Dortmund zoveel concurrentie boden aan Bayern. Ik kan de bezorgdheid die Klopp een week geleden uitsprak dan ook volledig begrijpen.

Maar ja, nu er een vacature voor de CAM positie bij Dortmund komt, biedt dit een kans voor de andere talentjes van Borussia. Vooral Bittencourt zou ik graag wat vaker in actie willen zien: een speler met Duitse dadenkracht en doorzettingsvermogen, maar heeft ook een beetje Braziliaans voetbal in zich en een zeer goede techniek

Echt een domme stap van gotze hoezo ga je naar bayern? Je hebt alles gewonnen in duitsland en je maakt nog kans op cl kan je beter naar het buitenland gaan om andere prijzen in je palmares te zetten.

Naja waarom zou Bayern voor het Champions League duel met Real Madrid onrust willen stoken? Ik denk dat Bayern liever tegen Dortmund dan tegen Real in de finale speelt.

Ik verwacht dat Reus en Lewandowski ook weg gaan. Dan kan Dortmund weer opnieuw beginnen.

Ongelofelijk dat je als speler zélf zo'n stap wilt maken. Dat je naar de grootste concurrent overstapt vind ik echt een schande, waarbij je eigenlijk een grote middenvinger opsteekt naar je supporters. Als Dortmund nu elk jaar moeite heeft om Europees voetbal te halen begrijpelijk, maar ze zijn nota bene de twee jaar hiervoor kampioen geworden, financieel gezond en daardoor in staat om om het kampioenschap te vechten en met een selectie die intact blijft ook Europees sterk mee te doen (zie dit jaar!).

De financiële reden is natuurlijk ook zeker belangrijk, maar die had hij ook in het buitenland kunnen hebben en wellicht nog wel hoger ook.

De Bundesliga krijgt hierdoor een echt klap, want alles leuk, lief en aardig, maar wat is er nu voor lol aan om ieder jaar in maart kampioen te worden zonder enige tegenstand?! Ik denk dat Bayern zichzelf hiermee wel eens in de vingers kan snijden, door de concurrentie uit de Bundesliga te halen. Hierdoor wordt het voor andere topspelers minder interessant te maken om naar de competitie te komen (kans op succes bij overige teams zeer klein) en uiteindelijk een 'gedevalueerde' competitie te krijgen. Gedevalueerd is uiteraard in verhouding, want door het volume en grootte van de Duitse markt blijft deze zéér interessant. Bayern had evenwel door het aantrekken van een topper uit Engeland of Spanje zichzelf en de Bundesliga meer een plezier gedaan.

23 april 2013 om 13:31

Inderdaad, het meest pijnlijke van deze transfer is dat Mario Gotze het notabene zelf wil. Een dikke middelvinger naar de Dortmund-supporters maarja...weet iemand trouwens vanwaar deze verschrikkelijk vreemde timing? Erg opmerkelijk.

23 april 2013 om 13:45

Met een transferclausule mag je elk moment een speler kopen. Ik denk eigenlijk dat Bayern andere clubs wil afschrikken door te zeggen dat zij hem al hebben. Misschien bang voor clubs als City die met veel geld aan zullen komen en het hoofd van Götze op hol brengen. Elke club die de 37m op tafel legt mag namelijk met Götze overleggen. Nu wordt het voor Götze ook lastiger om te switchen omdat hij al in de media gezegd heeft naar Bayern te willen.

23 april 2013 om 14:54

Waar hadden ze zichzelf een plezier mee gedaan?
Een geweldige voetballer uit eigen land behouden voor de competitie dat is toch geweldig?
De bundesliga heeft die buitenlanders niet nodig.

Borussia Dortmund moet een deel van die 37m gebruiken om de rest van de spelers te behouden, want een vertrek van alleen Gotze kan opgevangen worden , maar als Hummels en Lewandowski bijvoorbeeld ook vertrekken zie ik het echt heel somber in voor Dortmund.

Door dit ga ik geen Duitse competitie meer kijken. Bayern word alleenheerser concurrentie heeft niks te bieden meer kwa strijd. En het is ook nog eens asociaal handelen van Bayern.
Ze maken het Guardiola wel makkelijk zo.

Ik heb Pep altijd verdedigd. Ik vind deze man een genie, maar waar ligt de uitdaging, vraag ik af? Kampioen worden na 20 wedstrijden?
Het hoeft niet te betekenen dat Bayern beter zal spelen natuurlijk. Alles hangt van Guardiola af, maar met Gotze is de selectie sterker (op papier). Blijkbaar is Gotze essentieel voor het systeem dat Pep wilt gaan hanteren.

Ook vind ik het ook jammer voor Dortmund, want Dortmund is een topclub in wording. Ze hebben een goed team en een goede tacticus op de bank.
Lewandoski zal hoogstwaarschijnlijk ook naar een Bayern/manu vertrekken.

23 april 2013 om 15:02

BVB is met hun historie gewoon een topclub hoor. Ze hebben jaren gekend waarin het moeilijk ging, maar dat maakt hun nog steeds een topclub. Eigenlijk staan ze nu op een plek waar ze horen te staan. Beetje hetzelfde als met Feyenoord eigenlijk.

Ik vind het ook zonde voor hun dat ze een topspeler vanuit de eigen jeugdopleiding kwijtraken, maar ik vertrouw het bestuur wel. Moritz Leitner schijnt een groot talent te zijn en anders scouten ze wel weer een nieuwe speler. Die Gündogan kwam bijvoorbeeld ook Nürnberg en nu is die uitgegroeid tot international.

"bayern zal altijd talenten van andere clubs blijven kopen." In het geval van Götze was Borussia kansloos, ondanks een contract tot medio 2016 en de transferclausule van 37 miljoen euro."

Volgende keer de transferclausule nog hoger maken Watzke ?

Maar stel nu dat de Cl-finale Dortmund-bayern wordt.
Wat dan?

Ja stel de finale bayern - dortmund is,zal die speler het fair spelen of zetten ze hem op de bank?

Hier snap ik niks van! Had Gotze niet in ze contract staan dat hij niet naar Bayern Munchen mocht? Of is dat iemand anders van Dortmund?

Beetje kopen om de concurrentie te verzwakken dit van Bayern. Vorig seizoen speelde Muller standaard op die positie, nu speelt Kroos daar. En Shaqiri speelt er ook graag. Drie uitstekende spelers voor op 10. Nu ook Gotze.

Bayern gebruikt hun jeugdopleiding goed maar ze geven eigenlijk ook bizar veel geld uit. Gotze 37, Martinez 40, Gomez 35, Robben 25, Neuer 22, Ribery 25, Gustavo 20, Mandzukic 15 en dan zal ik vast nog wel iemand vergeten. Aardig wat miljoentjes.

23 april 2013 om 14:48

Wat is daar mis mee? Bayern wil gewoon investeren om bij de beste te zijn.

Alle grote teams doen het hoor. Zij zijn in staat om de beste spelers bij de concurrentie weg te halen .

Beetje sneu van Bayern om zo iets naar buiten te brengen terwijl Dortmund aan het voorbereiden is voor de wedstrijd tegen Real. Vraag me af hoe de dortmundfans het gaan oppakken tijdens de wedstrijd richting de club en Götze zelf.

Denk dat het ook einde verhaal is voor Robben bij Bayern, of een andere vleugelspeler/middenvelder.

Door dit soort acties blijft Bayern polariseren. Maar waarschijnlijk is het Hoeness daar juist ook om te doen. Als er elke dag maar over Bayern geschreven wordt. Maar moreel is het twijfelachtig, zeker tegen de achtergrond dat Hoeness de laatste jaren zo ongeveer iedereen in de voetbalwereld belerend heeft toegesproken (o.a. Christoph Daum) en nu zelf voor het gaas gaat met een belastingverhaal.

23 april 2013 om 19:16

Hoeness kan nu niet meer andere clubs (en zeker de Duitse burgers) de les lezen over Financial Fairplay

Eigenlijk is hij gewoon niet meer te handhaven als bestuurder van Bayern. Bij Ajax is Arie v. Eijden destijds teruggetreden i.v.m. met zwart geld (bij Ajax).

Aan Dortmund en Bayern kant snap ik deze transfer wel. Dortmund krijgt een flinke som geld en Bayern een fantastische speler erbij, maar waarom Götze dit doet begrijp ik totaal niet. Ik vind Dortmund de laatste jaren absoluut niet minder dan Bayern(behalve dit jaar dan). Met dit Dortmund heb je ook een garantie dat je Europees voetbal speelt en je speelt ook gewoon om de titel. Wanneer BVB hun beste spelers bij elkaar kan houden(en dat doen ze toch aardig met een Hummels), heb je ieder jaar garantie dat je ver komt. Je speelt ook nog eens voor 80.000 man die je als favoriete speler zien. Waarom dat dan allemaal opgeven voor een club die dan net iets meer status in Europa heeft?

Ik snap het niet en ik geloof het ook niet. Is het nu officieel officieel? Want ik heb nogsteeds het gevoel dat het een grap is. Is het echt waar dan vind ik Mario werkelijk harteloos, Bayern heel vals maar slim, clubs uit Engeland en Spanje superbelabberd en niet zo slim ..
Clasie gaat ook niet ineens naar Ajax, het is een debiele tranfser die niet zou mogen naar mijn idee, waar is de clubliefde. En als hij het om het geld doet, wauw, ik bedoel je verdient nu al echt miljoenen, later kan je dat heus niet kwijt Mario, ouwe gier ouwe verrader.

Ik heb het idee dat er heel wat mensen hier niet naar de Bundesliga kijken.
Tuurlijk is het een geweldige speler, maar Bayern is niet voor niks der Recordmeister.
Het is altijd al de grootste geweest, maar dit betekend niet dat de competitie ineens klaar is.
Zoals ik al eerder heb aangegeven is de Bundesliga de sterkste competitie en er loopt ontiegelijk veel talent rond.
Net als dat toen Sahin vertrok en Gundogan terug kwam, en Kagawa weg Reus terug zal er ook nu weer iemand komen/doorschuiven.

En zal er volgend jaar weer een schitterend Bundesliga seizoen zijn

Klopt, in het jaar dat real m won speelde hij nog met inter tegen Feyenoord in de UEFA!

Ik kan meer genieten van cristi, neemt niet weg dat dit een ongelooflijke held is! Ik deel zijn hoop!

Ik zou Guardiola weleens bij een middenmoter willen zien trainen waar ze niet alles kunnen kopen wat los en vast zit.

Wordt tijd dat de regeling over het percentage eigen jeugd eens ingevoerd gaat worden. Dan is het snel over met Bayern wat telkens de talenten bij andere clubs wegkoopt als ze een goed seizoen hebben gedraaid.

Nu nog Julian Draxler erbij , Dan is Bayern de komende 5 jaar onoverwinnelijk.

23 april 2013 om 17:06

Draxler is niet nodig, ik zie liever Dedé van (vasco da Gama) en Falcao graag naar Bayern komen, ter vervanging van Van Buyten en Pizarro.

23 april 2013 om 20:39

Ik volg de brazilianse league niet maar ik vind eerder dat Falcoa naar Man.utd of Juventus moet gaan. Die hebben zulke spitsen harder nodig. Als Cavani bij Juve zou spelen dan behoorden ze ook weer bij de top. Van Buyten? je hebt badstuber,boateng,dante en nog een paar sterke verdedigers. Dat zijn prima vervangers. Pizarro hoort eigenlijk in de basis te staan. Geweldige speler. Draxler is altijd een aanwinst.

Ben nu toch wel trots op mijn clubbie.

Wij zijn tot nu toe eigenlijk de enige geweest die het Bayern echt moeilijk hebben gemaakt.

Al met al heerlijke wedstrijd van Bayern.

Die actie van Albanië is vies, maar ergens begrijp ik het ook wel. Hij had iets daarvoor een beuk gekregen van Müller waardoor een ongeldige goal werd goedgekeurd en hij snapt ook wel dat Barca gewoon der uit ligt.

Dan raak je ook wel gefrustreerd hoor!!

@chimaera waar heb jij ooit weg dat dat niet zo is. Het is een schande!

Spaanse burgers betalen belasting aan de regering, zij betalen dat aan de banken zodat die het kunnen uitlenen aan deze twee voetbalclubs (Barca en Real) die deze schulden never nooit kunnen terugbetalen.

Kortom de Spaanse burgers betalen belasting zodat Barca en Real veel spelers kunnen kopen.

Voetbal is een leuke sport maar dat slaat natuurlijk nergens op, dat ziet elk normaal denkend mens.

We moeten niet over de arbitrage praten en zaterdag van NAC winnen. Wordt nog lastig genoeg. Thuis tegen W2 kampioen worden. Klaar. Zou een topprestatie zijn

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren