Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Vraagtekens bij trainersopleiding KNVB’

Laatste update:

Co Adriaanse blijft een trainer die geen blad voor de mond neemt. De zestigjarige Amsterdammer is inmiddels al sinds drie jaar niet meer werkzaam in Nederland, maar praten over het Nederlands voetbal doet hij nog graag.

In het tijdschrift Sportweek geeft de oud-trainer van onder meer Willem II, Ajax en AZ zijn visie op het functioneren van Marco van Basten als Oranje-bondscoach. “Van Basten heeft het hartstikke goed gedaan”, licht Adriaanse toe. “Hij heeft allemaal spelers, die nog geen naam hadden, erbij gehaald. Spelers als Rafael van der Vaart en Wesley Sneijder.”

“Daar kun je tegenin brengen dat hij in die vier jaar zo’n beetje iedereen heeft opgeroepen, tot Kevin Bobson en Romano Denneboom aan toe.” Adriaanse plaatst de selectie van het duo echter in een positief kader. “Er zat een duidelijke filosofie achter, hij wilde die jongens persoonlijk leren kennen. Ze zijn niet de links- en rechtsbuiten van Oranje geworden, maar dat weet je nooit van tevoren, je moet het onderzoeken.”

Het feit dat het Nederlands elftal onder Van Basten op de grote toernooien strandde in respectievelijk de achtste finales en de kwartfinales, vindt Adriaanse een juiste afspiegeling van het potentieel. “Nederland is in mijn ogen het zevende, achtste voetballand in Europa. En als zodanig heeft Oranje gepresteerd.”

Adriaanse is verrast door de kwaliteiten van beginnend coach Van Basten. Ogenschijnlijk sarcastisch roemt hij diens prestaties. “Ik dacht altijd dat het vak van trainer een heel ingewikkeld beroep was, waar je zeven jaar lang voor moest studeren. Blijkbaar is dat niet zo. Dus plaats ik nu mijn vraagtekens bij de trainersopleiding van de KNVB. Ik kan nu wel de conclusie trekken dat die überhaupt niet meer nodig is.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Adriaanse een echte amsterdammer!!

dus? wat heeft dat er mee te maken amsterdammer of groninger, hij geeft gewoon zijn mening en visie en als je een beetje goed nadenkt heeft hij ook wel gelijk

7 juli 2008 om 17:13

Gelijk? Flikker toch op! De opleiding van de Knvb is super. Waarom denk je dat Nederlandse trainers zo goed bekend staan en we als klein land al zo lang internationaal zo goed presteren?

7 juli 2008 om 18:16

Misschien zit het wel in ons bloed, als jij die opleiding zo goed vindt. Waarom moet Van Hanegem dan nog steeds workshops en niet-boeiende vergaderingen bijwonen om aan zijn punten te komen, daar schiet je als Nederland-voetbal-land helemaal niets mee op.

Het is jammer dat we dit intervieuw niet kunnen zien want ik heb het idee dat het sarcasme ervan afdruipt.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Adriaanse zo is omgeslagen in zijn mening over van Basten,.
Verder ben ik van mening dat Adriaanse gewoon zijn club moet trainen en verder zijn mond beter kan houden.

7 juli 2008 om 16:56

Adriaanse heeft na afloop van Nederland-frankrijk ook al een interview gegeven. Dacht in het Ad. Hierin gaf Adriaanse aan dat hij het precies hetzelfde had gedaan als Van Basten. verdedigende middenvelder eruit en aanvallende erin. Hij geeft ook aan dat als dat verkeerd uit pakt van Basten waarschijnlijk gevild wordt, maar desondanks zegt Adriaanse precies hetzelfde gedaan te hebben, en respect te hebben voor de bondscoach van Basten. Hier spreekt dus wel degelijk een coach van Basten wel hoog heeft zitten. (blijkt uit meer punten van dat interview, maar dat ga ik hier niet helemaal oprakelen.

7 juli 2008 om 17:13

Daaruit blijkt dan toch dat hij compleet is omgeslagen in zijn mening over van Basten, de eerste jaren was hij namelijk alleen maar negatief over van Basten en ik zie nu niet in wat van Basten de laatste tijd nu zo heel veel anders heeft gedaan.

7 juli 2008 om 17:25

Ik ga helemaal mee met je mening dat we hier een super sarcastische Adriaanse aan het woord hebben.
Als Co ergens kritiek op heeft dan verpakt hij zijn boodschap altijd op een dergelijke wijze. Soms heel duidelijk, soms enigszins bedekt om niet al te teergevoelige zieltjes te krenken.
Wat je ook van hem kunt beweren, er staan nu een paar zaken in die een realistische Adriaanse nooit zo zou zeggen.
Bijvoorbeeld dat van der Vaart en Sneijder door van Basten erbij gehaald zijn. Sneijder debuteerde onder Advocaat in 2003 tegen Portugal en van der Vaart zelfs al onder van Gaal in 2001.
De laatste zin is ouderwets typisch Co waarin hij niet alleen sarcastisch is maar zelfs zwaar cynisch. Als er een figuur is die altijd de mening heeft voorgestaan dat voor het vak/beroep coach een gedegen opleiding nodig is, dan zeker toch Adriaanse.
In dit verband is zijn bekende uitspraak "een goed paard is nog geen goede ruiter" zelfs nationaal bekend.

7 juli 2008 om 17:47

@resnonverba ja, maar zijn we tegenwoordig allemaal zo zwart-wit dat eens een mening, altijd dezelfde mening moet zijn?,. Dat hij in zn standpunt is bijgedraait zorgt alleen maar voor een postieve sweer onder de nederlandse trainers. beter toch!

7 juli 2008 om 17:52

Tuurlijk kan je je mening bijstellen maar niet van het ene uiterste naar het andere en zeker niet zonder aan te geven dat je het dan in het begin fout hebt gezien.

7 juli 2008 om 17:54

Co Adriaanse en toegeven dat hij fout zit/zat????
Zegt alleen al genoeg hoe dit inteview van hem gelezen moet worden.......... sarcastisch, op het cynische af.

De kop is misleidend, want dat is een sarcastisch grapje aan het eind van een betoog over Van Basten. Je kunt zeker vraagtekens bij de opleiding plaatsen, maar dat doet Co hier helemaal niet.

Volgens mij heeft Van Basten de trainerscursus van de Knvb ook gevolgd....

7 juli 2008 om 17:40

Nee.
Van Basten heeft het diploma Coach Betaald Voetbal van de Knvb gekregen in de zomer van 2003.
Internationals met meer dan 50 caps hoeven geen enkele vooropleiding te volgen en gaan naar een soort (hele korte) "bijspijker" cursus die in feite bar weinig voorstelt.

laat de beste man maar voor zijn eigen zaken zorgen bij sv salz burg vind dat deze man vreselijk is veranderd sinds hij ''succes'' heeft geboekt bij Az ik vind dat hij zich een beetje (met alle respect) als een mourinho gedraagd hij moet zich bezig houden met zijn eigen zaken aan de Knvb schort het een en ander maar dat weet iedereen.

Dat zijn weer wijze woorden van Adriaanse. Hij zal het niet nalaten een scherpe mening te verkondigen, en hier roept hij zeker geen onzin.
Al vind ik het dan wel weer wat overdreven te stellen dat Sneijder en zeker Van der Vaart nog geen naam hadden destijds.

7 juli 2008 om 17:00

Op welke woorden doel je dan die zo wijs zijn want ik kan er echt geen ontdekken hoor, je moet deze uitspraken namelijk plaatsen naast zijn eerdere uitspraken over van Basten en oranje dan zie je dat Adriaanse de ene keer dit zegt en de andere keer het compleet tegenovergestelde.

Sneijder en van der vaart zijn door Advocaat erbij gehaald, dus wat hij zegt is onzin

7 juli 2008 om 17:08

Zo bedoelt hij het niet. Eerst waren van bommel,seedorf, davids de mannen en stonden sneijder en van der vaart er als leuke spelers tussen. De grote heertjes zijn van het podium verdwenen. En sneijder en van der vaart stonden toen op.

De punten die die aanhaald over van Basten kloppen wel. Hij wil hiermee zeggen dat hij een goede coach is zonder 7 jaar trainersopleiding. Ben benieuwd hoe die bij Ajax gaat presteren.

Beetje te makkelijk om op basis van 1 persoon een hele opleiding te (dis) kwalificeren. Veel trainers zullen er ongetwijfeld wel erg veel aan gehad hebben. Neem bijvoorbeeld een topper als Robert Maaskant, die zou er zo nog een paar jaar bij kunnen doen....

Tja, hoewel Co altijd zijn interviews op het scherpst van snede geeft, heeft hij hier wel gelijk. Natuurlijk is die laatste opmerking over de opleiding van trainer erg sarcastisch. Alsof hij zelf jarenlang gestudeerd heeft om trainer te worden. Het enige dat telt is ervaring, en wat hij eigenlijk zegt is dat Mvb het, ondanks zijn gebrek aan trainerservaring, het wel goed heeft gedaan.
Vdv en Sneijder klopt niet, hoewel Mvb wel de eerste was die vol vertrouwen beide spelers op één middenveld durfde neer te zetten.

7 juli 2008 om 17:08

Hij heeft zelf wel degelijk jaren lang gestudeerd om trainer te worden, dat is ook waarom hij aan die 7 jaar refereert.
En ja hij heeft op sommige punten gelijk, maar dat zijn wel open deuren intrappen en zeker gezien zijn eerdere commentaar, daarom kan ik het dus ook geen wijze woorden vinden (ff refererent aan Thomas83).

hmmm slechter dan v. basten heb ik nog geen bondscoach meegmaakt...ben benieuwd hoe Bertje het gaat doen, slechter kan iig niet

7 juli 2008 om 17:12

Qua spel was het niet altijd wonderschoon, de resultaten waren er wel. En jij stond toch ook te juichen tijdens het Ek toen we van Frankrijk en Italie wonnen? Dus weet niet hoe je daarop komt.

7 juli 2008 om 17:16

Jij bent duidelijk het mislopen van het Wk van 2002 onder van Gaal vergeten. Dat was slecht, want toen was de selectie in mijn ogen sterker dan nu het geval was.

7 juli 2008 om 17:20

Dan ben je of pas 8 jaar oud, of je hebt een kort geheugen. Van Gaal deed het een stuk minder dan Van Basten. Advocaat ook. Mensen zeggen dat hij wel de halve finale haalde. Ja, met maar 1 overwinning tegen Letland. De rest verloren of gelijk (en tegen Zweden met penalty's verder). Bert van Marwijk zie ik het zeker niet beter doen, of het moet de hulp zijn die hij krijgt van De Boer en Cocu.

7 juli 2008 om 17:26

de slechtste bondscoach met de bete resultaten en hij zorgde er met zijn team voor dat Italie en Frankrijk van de mat werden geblazen...ga toch krassen...

7 juli 2008 om 18:23

ik vond Mvb ook bagger hoor maar hij heeft ons allemaal aangenaam verrast met de resultaten in de groepsfase van het Ek. Voor de rest krijgt hij van mij maar een 'matige' beoordeling. Vindt het ook een saaie trainer, saaie antwoorden op persconferentie e.d. Maarja desondanks, zoals ik al aanhaalde, heeft hij wel Nederland, voor korte tijd weliswaar, in de 7e hemel gebracht. Ik zie het Bert van Marwijk niet beter doen hoor. Ookal zo'n dooie rakker.

Aha Ome Co vindt het nodig om zijn ongezouten mening ook weer eens te geven. Ome Co die blijkbaar even van zijn berg is gekomen en gestopt is om zijn geld te tellen moet weer eens van zich laten horen, want anders zouden we hem nog vergeten in Nederland. Wat hij nou met interview wil zeggen is me eigenlijk niet helemaal duidelijk, maar het roept bij mij weer aversie op. Altijd kritiek op alles en iedereen, maar zelfrefelectie is hem vreemd. Co kiest voor geld, want sportieve ambitie lijkt hem vreemd de laatste jaren. Ach Co is rijk qua financien, maar qua prijzig is het maar een karige oogst geweest. Co bedankt...tot over 2 jaar als je af komt geven op van Marwijk vanuit een blokhut in Kazachstan.

7 juli 2008 om 18:47

Kampioen en de beker met Fc Porto. Niks meer dus dan Bertje Marwijk. Als Co wat zegt over het nederlands efltal kan je het niet waarderen maar wat als Bert van Marwijk meehuilt met Mark van Bommel? Dat moet ik nog eens zien. Verder moest Co wel naar Sjachtar Donetsk om de boete Porto te betalen. Niet alle trainers hebben het geluk goed betaald te worden in Duitsland bij een traditionele club.

Ik denk dat dit voetbalzone artikel even te kort en bondig geknipt heeft om de mening van Co Adriaanse goed te peilen. Maar volgens mij proef ik in het artikel dikke sarcasme over de prestaties van Marco van Basten. Toch maar even Sportweek lezen dus.

Ben ik de enige die weet dat Sneijder en Van der Vaart debuteerden onder Advocaat, en beiden meegingen naar het Ek in Portugal?

7 juli 2008 om 17:27

Bijna juist. Van der Vaart debuteerde al onder van Gaal.

Co is een mannetje en dat is best grappig. Soms kant nog wal, maar altijd vermakelijk, maar als je hem dat zou zeggen word hij geheid boos. Prachtig!

De trainersopleiding van De Knvb is niet noemenswaardig! Met de monopoli-positie kunnen ze alle kanten op.. Het wordt te makkelijk gemaakt en met name Knvb-baas Henk van de Wetering is een typische Knvb-persoon die niet begrijpt hoe het werkt. Jammer voor de jonge ambitieuze trainers van Nederland, die worden omgesmolten tot eenheidsworsten van de zeister-visie!

7 of 8e land van europa??? Daar ben ik het niet mee eens. We hadden een betere selectie dan de duitsers. Enige echt betere team was spanje........ Hij solliciteert vast voor een baan bij ajax ofzo. En die wissel van heitinga was ook een hele slechte, als de coach een beetje meer vakmanschap had geha, dan waren we in de halve finale gestrand op spanje of Europees kampioen geworden.

Waarschijnlijk eerder al gemeld, maar er staat toch duidelijk in het artikel dat hij het sarcastisch bedoelt, dus kan je het niet serieus nemen, toch?

Ik snap er geen * van. Is hij nu wel of niet lovend over de opleiding van de Knvb (die Van Basten niet heeft gehad...) En is hij nu wel of niet lovend over Van Basten?

Voetbal Zone zegt: "ogenschijnlijk sarcastisch roemt hij diens prestaties..."
Ogenschijnlijk sarcastisch.. Dan is hij dus níet sarcastisch? En roemt hij dus gewoon van Basten?

Uit de bovenstaande reacties wordt ik ook niet wijs, iedereen zegt/vindt wat anders, maar wat zegt Co nou?

Allemaal zo dubbelzinnig, Heerlijk!

mij gelijk knvb is 1 groot zooitje dat door een paar ouwelullen geleid word en een f*ck voor stelt ,

Dnsdkr slaat de spijker op zijn kop. Voetbalzone, waar zijn jullie mee bezig? Wat een vreselijk slechte titel. Dat is toch totaal niet het punt dat Adriaanse hier probeert te maken? Hij geeft aan dat ervaring niet per se nodig is. Bovendien bedoelt hij het duidelijk gekscherend. Verder gaat het niet eens ergens over, want Mvb heeft zijn papiertjes ook gewoon gehaald (wel versneld, maar daar had hij de voetbalervaring voor).

7 juli 2008 om 17:57

Dus niet met dat papiertjes gewoon gehaald.......
Zie mijn post van 17.40...........
'n voorbeeld ter illustratie (oftewel hoe de Knvb omgaat met het weggeven van een vakdiploma)....
een van de beste defensieve voetballers, zo niet de beste ooit, kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar om het theoretische examen tot een goed einde te brengen. Dit werd snel opgelost doordat collega-geexamineerden de zaken schriftelijk in orde brachten, terwijl de toeziende docent even een strategisch plasje pleegde.
gelet op de diepzinnige wedstrijd-analyses van onze, nu sinds kort afgezwaaide bondscoach, lijkt het aannemelijk dat hier hetzelfde heeft plaatsgevonden......

Zijn de meeste hier nou zo dom, of ben Ik zo slim??!! Adriaanse bedoelt dit Sarcastisch! Iedereen weet dat hij geen hoge pet op heeft van Van Basten, en hij is dus helemaal niet van mening bijgedraait!!

Hij kan dan geen hoge pet van v basten ophebben.....maar co heeft bij 2 topclubs getraint....en bij porto ging het dan nog wel.....maar bij ajax was het 3x niks.....hij laat zijn team niet tactisch sterk spelen......van basten is gewoon het niveau adriaanse

7 juli 2008 om 21:17

Met de opmerking dat hij zijn team tactisch niet sterk laat spelen ben ik het niet eens. Ook de opmerking dat het bij Ajax 3x niks was, klopt ook niet. De opmerking "en bij Porto ging het dan nog wel" slaat nergens op. Bij Porto werd de een na de andere trainer op straat gezet. Co Adriaanse niet. En de opmerking "van basten is gewoon het niveau adriaanse", dat is een belediging.

Leuke reactie van Co. Je blijft gissen of hij nu sarcastisch was of niet. Zo hoort het. Ik denk dat hij het serieus bedoelde, want iedere voetbalkenner geeft aan hoe knap de prestatie van Van Basten was in de 4 jaar als bondscoach. Althans de voetbalkenners in het buitenland, en na de wedstrijd tegen Italie en Frankrijk ook de zgn. voetbalkenners in Nederland die hem eerst de grond in schreven. En Van Basten gaat Ajax weer naar een hoog niveau tillen. Hoe hoog dat Europees is valt te bezien, maar nationaal zal Psv het een heel stuk lastiger krijgen.

7 juli 2008 om 20:23

Jij herkent een sarcastische Co Adriaanse nog niet al zou hij het erbij zetten.....................

7 juli 2008 om 22:19

Vertrouw maar lekker verder op Bassie, voor het Ek was het nog een grote flapdrol, nu hij met zijn team 2 wedstrijden leuk voetbal heeft laten zien is het weer de held. Yeah right...

Wat Co bedoelt is dat je blijkbaar tegenwoordig na paar lessen bij de Knvb gelijk bondscoach kan worden terwijl de echte leerproces juist op het veld bij een club plaats vindt en pas als je je daar bewijst verdien je bondscoach te worden.

met het spelers materiaal zoals mathijsen, de cler, ooyer, de zeeuw kun je wel zeggen dat nederland de 7e of 8e voetballand is. Maar met spelers als van bommel, marcellis, kromkamp, en seedorf kun je er vanuit gaan dat je bij de 3 of 4e voetballand mag horen!!!!!

wat betreft die opleiding voor oud-profs heeft ie natuurlijk wel gelijk. tuurlijk weten die al een beetje hoe t speelt in de top, maar binnen no-time een cursus doen, waar anderen (niet oud-profs) veel langer over doen gaat nergens over. das voortrekken op basis van naam en niet op basis van kennis!

Het Vz artikel begint met "de zestigjarige Amsterdammer is inmiddels al sinds drie jaar niet meer werkzaam in Nederland, maar praten over het Nederlands voetbal doet hij nog graag". Dat vind ik opvallend. Het suggereert dat Co Adriaanse niets zou mogen zeggen over het bondscoachschap. Ook al is hij de enige die achteraf kan zeggen dat hij de aanstelling van Marco van Basten destijds al bedenkelijk vond, en dat goed beargumenteerde. Toch die ondertoon in dit artikel. Waar verdient Co Adriaanse dat aan ? Daar begrijp ik dus niets van. Deze man is in staat om een team aanvallend en dwingend te laten spelen. Dat heeft hij aangetoond. Het is een vakman en hij heeft prijzen gewonnen ook. Hij is keihard. Voordat hij naar Porto vertrok zei hij dat hij Porto kampioen ging maken. En hij deed dat ook. Ook de zin "adriaanse plaatst de selectie van het duo echter in een positief kader." zegt iets over de interpretatie van de schrijver van het artikel. En "ogenschijnlijk sarcastisch roemt hij diens prestaties. " toont aan dat de schrijver van het stukje Co Adriaanse werkelijk niet begrijpt. Kortom, ik vind dit Vz artikel kwalitatief niet zo goed. Het is waarschijnlijk veel beter om het oorspronkelijke interview te lezen.

Geen woord is verkeerd in dit verhaal in Sportweek, Hulde aan Co en de schrijver Mark van den Heuvel.

leuk stukje tekst uit het verhaal van Sportweek:

''nederland heeft nou eenmaal een hoog Erica Terpstra gehalte. Als je maar een oranje hoedje opzet, dan is het al snel goed.''

Die cursus stelt geen ruk voor. Tis meer een samenkomen van exprofvoetballers.
Maar ieder jaar slaagt zowat 100 (op Jan Schulting na die een vete met Knvb had, zo zielig zijn ze bij de Knvb dan weer wel).

En als Jurrie Koolhof een trainer met zo'n diploma is, dan stelt zo'n diplona dus weinig voor :-)

Adriaanse heeft gelijk!
San marco is een hele goede trainer
en die komt nu lekker naar Amsterdam

Eindelijk iemand na Coerver die er tegen in gaat. De trainersopleiding van de Knvb uit het boekje maakt mensen die iets extra's hebben kapot. Allemaal bullshit. Of ze moeten een nieuwe trainersopleiding maken met allemaal goede trainers nationaal en internationaal die hun mening mogen geven wat er wel in niet in moet. Of ze moeten het afschaffen.

Geweldig, dat stukje over Sneijder en Vaart, het sarcasme druipt er vanaf.
Verder heeft deze man over de trainingsopleiding en de bemoeizucht van de Knvb gewoon gelijk, het is toch van de zotte dat Van Hanegem duffe vergaderingen moet bijwonen om aan zijn puntjes te komen, zodat hij trainen mag blijven geven.

7 juli 2008 om 22:15

Dat stukje over Bobson en Denneboom is nog sterker...........

goed wat hij allemaal zegt en ik ben t ermee eens al had v. Basten wel wat minder mensen hoeven oproepen want spelers als bobson en denneboom voegen helemaal niks toe ook niet in oefenduels maarja

Toch komen de beste tariners uit Nederland

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren