Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Giorgio Chiellini is stomverbaasd over één specifieke keuze van Ronald Koeman bij het Nederlands elftal

Laatste update:

Giorgio Chiellini vindt het gek dat Matthijs de Ligt geen basisplek heeft bij het Nederlands elftal. Dat vertelt de verdediger bij Sky Italia, waar hij zaterdag aanschoof als gast om het kwartfinaleduel tussen Nederland en Turkije van analyse te voorzien.

Bij Oranje is De Ligt lang niet altijd verzekerd van een basisplaats. Op het huidige EK speelde de door Manchester United begeerde verdediger dan ook nog geen minuut. Stefan de Vrij is steevast de centrale verdediger die naast Virgil van Dijk wordt opgesteld.

Die keuze van bondscoach Ronald Koeman vindt Chiellini vreemd. Hij verbaast zich over de reserverol van De Ligt. "Ik had nooit verwacht dat hij geen basisspeler zou zijn", aldus de Italiaanse mandekker.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

De inmiddels gepensioneerde Chiellini speelde drie seizoenen lang samen met De Ligt bij Juventus. "Als deze keuzes worden gemaakt, betekent het dat hij wat problemen heeft in zijn ontwikkelingstraject", denkt de clubicoon van la Vecchia Signora.

"Wat ik heb gezien is een speler die niet op de bank kan zitten in dit soort teams", vervolgt Chiellini. "Ik heb zo nu en dan dingen van hem gezien. Ik weet niet wat er dagelijks gebeurt. We geven commentaar op de keuzes van de trainers, maar die zien ze elke dag op de training."

Ook bij Bayern München was De Ligt dit seizoen niet altijd verzekerd van een basisplaats. Meer dan eens werd hij door concurrenten Dayot Upamecano, Kim-min Jae en Eric Dier tot een reserverol verwezen.

Mogelijk biedt Manchester United uitkomst. The Red Devils zijn serieus geïnteresseerd in de diensten van de voormalig Ajacied, die in Engeland weer herenigd kan worden met de trainer die hem op zijn achttiende aanvoerder van Ajax maakte, Erik ten Hag.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Ajax traint onder Farioli
Reacties

Vond ik ook wel opvallend bij de 1e potjes in de groepsfase, maar nu is het wel duidelijk waarom Koeman deze keuze gemaakt heeft.

De Vrij straalt zoveel rust uit en heeft een lekkere pass in de benen, denk dat de Ligt 1 op 1 wel wat sterker is maar voor dit EK is De Vrij toch wel de juiste keuze gebleken.

8 juli 2024 om 07:23

Precies dit, de routine en rust straalt er vanaf bij de Vrij. Daarnaast voetballend sterk en verdedigd goed. Als pure verdediger is de de Ligt beter maar voetballend zo onrustig. Dit keer wel een juiste keuze van Koeman

8 juli 2024 om 07:27

Die lekkere pass weet hij dan goed te camoufleren. Vrijwel alles gaat zijwaarts of terug. 95% gaat naar de rechtsback, naar Virgil of naar de keeper. Verdedigend is ie wel vrij sterk dit toernooi en ik zou hem daarom nu ook niet meer er uit halen omdat hij ingespeeld raakt met van Dijk. Maar ik vind het nog steeds een vreemde keuze. De Ligt had een prima tweede seizoenshelft bij Bayern na zijn blessureleed. Speelde de grote wedstrijden tegen Arsenal en Real Madrid waardoor KMJ en Upamecano beide op de bank konden plaatsnemen.

8 juli 2024 om 07:32

Tja Dier speelde die grote wedstrijden ook. Dat is dus niet perse veelzeggend. Volgens mij zijn de meeste mensen vergeten hoe de ligt gepresteerd heeft bij oranje. Dat was allesbehalve indrukwekkend. De vrij verdient deze plek.

8 juli 2024 om 07:43

Allereerst: bij Wijnaldum en co mogen we het verleden niet mee tellen maar bij de Ligt wel? Dan, de Ligt was nog stukken jonger toen hij die fouten maakte. Sterker nog, zijn grootste fout was in een wedstrijd waar hij helemaal niet mee had mogen doen maar omdat de Vrij en Co destijds zo slecht waren werd hij als de verlosser gezien…Tenslotte is de verdediging van Oranje zo lek als een mandje, dat is het al jaren…vreemd dat jij vergeet dat De Vrij daar onderdeel van uit maakt. Vreemd dat vrij veel goals dit EK via onze rechter kant vallen…. En vreemd dat De Ligt zijn, voor een verdediger geweldige, aanvallende kwaliteiten niet mee genomen worden terwijl we aanvallend juist bagger zijn.

8 juli 2024 om 07:54

Dan heb jij andere wedstrijden zitten kijken dan dat ik heb gezien, De Vrij weet vaak wel middenvelders in te spelen hoor. Nee niet elke pass gaat naar voren maar hij gaat in ieder geval wel naar de goede kleur. Ook wel een aantal goede openingen/lange ballen gezien. Vind hem hierin sowieso sterker dan De Ligt.

8 juli 2024 om 08:08

We hebben zeker andere wedstrijden gezien. Oostenrijk deed het nog het slimste van alle ploegen. Die zetten in de tweede helft van Dijk, Aké en Schouten vast en lieten de Vrij opbouwen waar helemaal niets van terecht kwam. Dat was een belangrijke reden dat we zo weinig creëerden die wedstrijd. Onbegrijpelijk dat Turkije niet hetzelfde deed. Want als je de opbouw wil verpesten dan zet je iedereen vast behalve de Vrij. Want hij heeft een vrij lage handelingssnelheid, matige techniek en doet zelden een goede inspeelpass naar het middenveld. De Ligt heeft dat ook niet zo, maar wel ietsjes meer dan de Vrij in mijn ogen.

8 juli 2024 om 08:08

Vast niet vreemd als ik zeg dat jij een De Ligt (Ajax) fan bent?

8 juli 2024 om 08:22

Als de Ligt meer rust had en beter aan de bal was dan de Vrij zou die bij Juventus en Bayern allebei onbetwiste basisspeler zijn geweest. Het is niet toevallig dat alle trainers hem er vaak naast zetten. Verdedigd de beste maar aan de bal is het gewoon niet altijd zeker genoeg. En begrijp me niet verkeerd, ik ben groot fan van de Ligt en Ajax maar is nu gewoon terecht dat de Vrij boven hem staat in de pikorde. En tegen Oostenrijk liep niks lekker en dat had niet alleen met de opbouw te maken.

8 juli 2024 om 08:43

Hij was bij beide basisspeler, misschien niet onbetwist maar wel basisspeler. Alleen als je geblesseerd bent dan kun je uiteraard niet alles spelen. Zoals ik al eerder zei, het afgelopen half jaar speelde de Ligt vrijwel alles bij Bayern, op een kleine blessure na. Het idee dat alle trainers hem er 'vaak' naast zetten is gewoon niet waar. Bayern fans noemen hem de beste centrale verdediger en zijn niet voor niets een petitie gestart om hem te behouden. De Vrij is trouwens ook geen onbetwiste basisspeler bij Inter.

8 juli 2024 om 08:55

Vreemd dat alleen alle pluspunten van De Vrij gecounterd moeten worden. Eén van de grootste pluspunten van De Ligt is het aanvallend koppen. Nu heeft de Vrij dat ook een keer goed gedaan maar je kunt toch niet ontkennen dat het aantal aanvallende meerwaarden van De Ligt vele malen groter is als die van De Vrij. Als je vervolgens achter niet voor elkaar onder doet is de keuze snel gemaakt. En achter doent de Ligt echt niet onder voor De Vrij. Sterker nog, wellicht zou hij juist beter passen omdat we dan in het centrum iemand hebben die wel ingrijpt. En nogmaals: de meeste doelpunten en het grootste gevaar komt over die kant…Maar goed, ik snap dat Koeman dat nu niet meer gaat aanpassen. Dat wil echter niet zeggen dat dit van het begin af aan niet beter had gekund.

8 juli 2024 om 08:58

Ik heb ook nergens gezegd dat de Vrij een basisspeler is, probeerde gewoon mijn punt te onderbouwen dat de Ligt voetballend misschien niet zo sterk is als dat jij in je hoofd hebt.
Mijn hele punt is gewoon dat ik denk dat de Ligt het niet beter had gedaan dan de Vrij tot nu toe op dit EK.

Maar als jij dat anders ziet is dat jouw goed recht!

8 juli 2024 om 09:06

Prima Kees, de verschillen zijn ook klein tussen de twee, vind de Ligt alleen net iets beter maar meningen kunnen verschillen. Hopelijj helpt de Vrij mee om die beker uit Duitsland mee te nemen!

8 juli 2024 om 09:10

Waarom discussieren we allemaal of het DE Vrij of De Ligt is. Zouden De Vrij en De Ligt niet samen kunnen voetballen en moet Virgil niet ter discussie gesteld worden?

8 juli 2024 om 09:39

Jammer jongen, de Vrij is beter dan de Ligt.

8 juli 2024 om 09:41

Dit is dus exact waarom dergelijke verdedigers als de vrij geroemd worden in Italie itt in NL. lekker boeiend zeg dat hij breed speelt. Deze man zorgt voor zoveel rust bij de rest van het team door overal tussen te zitten om de bal vervolgens naar de goede kleur te spelen. Bovendien is dit dus exact wat hij moet doen...
Ik snap daarom heel deze discussie over wie er beter kan passen niet of aanvallen("aanvallend koppen" haha scoorde de vrij nou niet toevallig??) niet. Zullen we dat gewoon aan de passers en aanvallers laten?
Daarbij: moeten we niet eerder van Dijk eruit halen dan de Vrij? just saying...

"De meeste doelpunten komen van die kant". Zou dat toevallig ook niet te maken kunnen hebben met hoe we aan die kant spelen? Waarom reageer ik hier eigenlijk op?
never mind.

8 juli 2024 om 10:04

En toevallig was hij ook absolute basisspeler bij Juventus en ook bij Bayern. En hij is jn alles beter, dan de Vrij. Het gehele centrum is zo lek als een mandje. En nee dit ligt niet alleen aan het centrum, maar ik zie toch echt grote fouten.

8 juli 2024 om 10:07

Vreemd dat jij niet ziet dar de Vrij vrijwel geen duel verliest. Vreemd dar jij vergeten lijkt te zijn hoe matig de ligt zijn laatste interlands speelde en Vreemd dat jij niet ziet dat de ligt zijn 'aanvallende' kwaliteiten een heel stukje minder zijn na Ajax. En Vreemd dar jij niet ziet dat de vrij opbouwend ook veel sterker is

8 juli 2024 om 10:15

de vrij speelde afgelopen wedstrijd beter maar is nog steeds samen met dumvries oorzaak van vele kansen tegen, die laatste kopkans ook weer totaal zijn man kwijt. Grootste probleem bij de vrij is eigenlijk aan de bal, hij vertraagt het spel zo ontzettend met zn trage handelings snelheid. gaat ie weer met die voet op de bal staan.. moe word je er van als je naast hem staan, als jij de bal krijgt is alle ruimte weg. Schat trouwens weer een bal helemaal verkeerd in door hem te laten gaan, scheids had daar prima een penalty kunnen geven. Doordekken gaat al beter maar kan ook beter, overigens zelfde geld voor van dijk verdedigend. overigens is de ligt natuurlijk ook niet best aan de bal maar die speelt hem tenminste zo snel mogelijk af.

8 juli 2024 om 10:54

Ik snap nog steeds niet waarom De Vrij speelt. Van Dijk speelt altijd omdat hij de aanvoerder is. Dus dan moet iemand ernaast zetten die Van Dijk aanvult en niet iemand die hetzelfde voetbalt. Type Konate of Matip dus echte mandekkers. Aan de linkerkant gaat dit goed omdat je daar Ake hebt lopen die goed is in zijn man uitschakelen.

Wanneer De Vrij in de mandekking komt is het elke keer spannend. Tegen Thuram en Turkije had hij het erg lastig en was ik bang dat hij een keer rood zou pakken. Ik zou inderdaad naast Van Dijk een De Ligt of Van der Ven neerzetten. Toch iets meer zekerheid geeft dat.

Daarnaast vind ik Dumfries verdedigend ook waardeloos dus dat helpt ook niet mee.

8 juli 2024 om 08:35

De Vrij was een van de redenen waarom het niet heel soepel ging tegen de turken. Geen geweldenaar in een 4 mans defensie.

8 juli 2024 om 09:36

Ik vind De Vrij ook goed spelen dit EK, maar de verdediging lijkt wel wat power te missen. Ondanks alle grote namen die we hebben in de verdediging met spelers van Inter, Liverpool en City, is de verdediging wel erg kwetsbaar. De Ligt zou wel wat power kunnen toevoegen. Zie hem op dit moment liever dan bijv. Van Dijk. Die is veels te apatisch.

8 juli 2024 om 09:42

En je krijgt geen rode kaarten, penalties om de oren. Helaas nog wel eigen goals haha.

8 juli 2024 om 17:44

Als ik eerlijk moet zijn vind ik de Vrij nogal safe en statisch spelen. Helemaal tegen Turkije. Hij vertraagde het spel zo vaak tijdens de opbouw. Soms leek het wel walking voetbal. Speelde heel vaak breed op van Dijk of terug naar de keeper. Maar goed, maakt zelden een fout omdat hij op safe speelt en dat kan Koeman blijkbaar meer waarderen dan dat hij af en toe de risicovolle bal naar voren speelt zoals een Blind dat wel kan.

Vond zelf de Vrij verdedigend prima. Alleen vond ik hem 2de helft wel wat t spel vertragen. Maar niet genoeg om de Ligt er op te doen

Off topic: Wat zijn dit toch altijd voor sensatie titels. Fileert,Kraakt, Sloopt. Echt weinig creativiteit bij de titel schrijvers hoor. In t lopende seizoen was t op zondag altijd fileer dag. Perez fileert. Affelay fileert

8 juli 2024 om 08:09

Ik zat die analyse van VI te kijken waarin Pieter Zwart hem zaterdag de eerste helft een van de slechtsten vond. Omdat als je verder gaat kijken, hij het probleem steeds verplaatste. Erg interessant als je daar van houdt. Verder vind ik De Vrij een sterk toernooi spelen en geeft hij De Ligt geen reden om basis te spelen.

Overigens helemaal met je eens wat betreft je sensatiepunt. Chiellini brengt nota bene zelf de nuance aan dat alleen trainers dag in, dag uit weten hoe een speler functioneert.

Komt voort uit een ongekende luxe achterin met de Vrij, de Ligt, van Dijk, Ake, van de Ven en eventueel Geertruida en Blind.

8 juli 2024 om 09:14

Je vergeet even Frimpong en Dumfries.
Waar Geertruida absoluut niet in dat rijtje thuishoort. De rest heeft al heel wat bewezen op internationaal niveau.

8 juli 2024 om 10:43

Champions League is toch ook gewoon internationaal niveau? Van mij kan je Geertruida prima in dat rijtje zetten.

8 juli 2024 om 10:50

Tuurlijk kun je Geertruida wel in dit rijtje zetten. Gewoon een hele goede en betrouwbare optie voor Oranje op die positie en net als de rest heeft hij last van de vele concurrentie

En zo snappen ze bij Leverkusen niet waarom Frimpong op de bank zit en in Bologna zien ze niet waarom Zirkzee minder is dan Depay. Het verschil met Koeman en Southgate is dat Koeman niet altijd de beste spelers opstelt maar probeert het beste team op te stellen.

8 juli 2024 om 09:12

Als dat zo zou zijn zou Depay allang op de bank zitten, Wijnaldum en Bergwijn niet meegenomen zijn en had hij ook niet van die vage tactieken bedacht. Nee, koeman is bezig met pleasen van "de mensen die hij kent". Heeft niks te maken met het beste team op stellen

Ik vind de Ligt ook een betere optie dan de Vrij, heeft gewoon meer talent. Maar om hem er nu nog in te gooien gaat me te ver. De Vrij en Virgil weten nu wat ze aan elkaar hebben in het centrum, dat ga je in deze fase niet meer uit elkaar halen.

Zoals altijd de standaard namen worden genoemd als er iemand geslachtofferd moet worden, is de Vrij er ook één van. De Ligt kan prima de basis in, maar dan moet de Vrij een positie naar links en van Dijk naar de bank. Want die speelt dit toernooi echt vele malen slechter dan de Vrij. Maar ook dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Laten wij gewoon hopen dat deze heren het nu ook helemaal klaar weten te spelen en dit EK winnen, daarna kijk ik uit naar de Ligt en van de Ven op de CV posities.

Als je ziet hoe De Vrij speelt snap je toch wel dat De Ligt geen basisplaats heeft. Het is uiteraard fijn dat je een verdediger van Bayern Munchen achter de hand hebt. Maar Oranje heeft het op die positie nu prima voor elkaar.

Bij het WK over 2 jaar verwacht ik wel een andere verdediging. Zowel V Dijk als De Vrij zijn dan allebei 34 (V Dijk wordt in die periode zelfs 35).

Als coach moet je dan eerlijk kijken of ze het niveau nog aankunnen. Zeker met het verdedigende talent wat er achter zit, met spelers als Aké, Vd Ven, Hato, De Ligt, Botman, Timber, Geertruida etc.

De Ligt speelt ook niet vanwege Dumfries. De Vrij kan ook als rechtsback. Wanneer Dumfries opkomt is de Vrij meer comfortabel dan de Ligt om de zone rechtsachter te verdedigen.

Persoonlijk hou ik meer van het fysieke en de opbouw van de Ligt. Maar vanuit teambelang begrijp ik de keuze van Koeman.

De Vrij is voor nu gewoon solide qua verdedigend spel en ik denk dat Koeman voor deze zekerheid is gegaan. De Vrij speelt bijna nooit slechter dan een 6. Voetballend vind ik hem overigens wel tegenvallen, verplaatst het probleem vaak naar een andere speler, zo van kijk jij maar even hoe we hier uit komen.

8 juli 2024 om 10:29

Maar dat probleem heeft De Ligt ook. Die is ook geen geweldige opbouwer. Dat vind ik trouwens ook van Van Dijk niet. Die heeft een goeie lange pass, maar een goeie, strakke pass tussen de linies door zie ik hem nauwelijks geven.

Omdat De Vrij toch wat betrouwbaarder is naast Virgil. Tuurlijk heeft De Ligt een prima tweede seizoenshelft gespeeld bij Bayern na al die blessureleed. Maar ja bij het Nederlands Elftal komt het er de laatste jaren niet veel uit bij De Ligt. Ook omdat je bij hem toch een bepaalde onzekerheid krijgt dat hij een foutje kan maken. En dat heb je minder met De Vrij. Ook is die net wat meer ervaren. Voor nu is het ook gewoon logisch dat je het duo niet meer gaat veranderen.

De Ligt heeft nooit gepresteerd in Oranje. Ik kan me geen tot weinig goede potjes van hem herinneren.

Het is een kwestie van een luxeprobleem dat we een De Ligt op de bank kunnen laten zitten.

De vraag is: wie verbaast zich niet over de keuzes van Koeman?

Virgil van Dijk laten banken en Mathijs de Ligt erin.

Koeman dient het beste team op te stellen, dat betekent niet dat het de beste elf spelers zijn. Ik denk dat de Ligt ook beter is dan de Vrij, maar de Vrij past beter in de verdediging die er staat vergeleken met de Ligt.

Hooggehalte “wij van wc-eend” aldus ex collega.
Als Chiellini wedstrijden had gekeken, zie dat er geen enkele reden is om De Ligt erin te zetten.
Sterker nog, ik durf te stellen dat als we De Ligt erin hadden gezet, weer een fout was gemaakt en we er al uit lagen. De Ligt,Blind,Wijnaldum, gewoon op het bankje blijven zitten, zover als mogelijk

8 juli 2024 om 12:06

De Ligt werd door van Gaal ook naar de bank verwezen. Toch vlogen we al vrij snel het WK uit.

Dan heeft Chiellini het verleden van de Ligt bij NL niet gezien.

Maakt toch vaak cruciale fouten helaas.

De Vrij doet het prima dit EK en is een stuk betrouwbaarder.

Ik snap Chiellini wel, maar het is vanuit Koeman (ogenschijnlijk) ook vooral een stylistische keuze. de Vrij en de Ligt zijn gewoon andere type verdedigers, waar de Ligt veel (positief) agressiever is en pro-actief, lijkt de Vrij qua stijl meer op Van Dijk waar ze meer naar achteren lopen en kiezen voor zekerheid (wat negatiever klinkt dan ik het bedoel). In het verleden is ook al gebleken dat Van Dijk eigenlijk geen rugdekking geeft aan zijn mede-verdedigers en vooral druk met zijn eigen zone is, waar een Daley Blind hier bijvoorbeeld veel scherper in is en meer om zich heen kijkt om anderen te helpen. Heb je een verdediger als de Ligt, dan moet je daar eigenlijk ook een slimme verdediger naast hebben die de gaten die hij achterlaat met doordekken opvangt. Een de Vrij dekt minder door, is minder pro-actief, dus dan heb je deze gaten en kwestbaarheden een stuk minder. Hiernaast heb je ook nog het voordeel dat de Vrij niet alles heeft gespeeld dit seizoen, dus ook nog erg fris en fit is.

Al met al heeft de winnende coach altijd gelijk en lijkt het tot dusver op het EK gewoon goed uit te pakken (wat ook wel een voordeel is wanneer je zoveel smaken hebt in je verdediging). Het enigste waar ik de huidige verdediging beduidend minder in vind is leiderschap, waar ik de Ligt sterker in vind (want zelfs in zijn jonge jaren in Oranje was hij altijd degene die je het meest kon horen en de lijnen aan het uitzetten was).

Nog even geduld en dan houdt Stefan er ook mee op en dan heeft Matthijs permanent zijn basisplek in Oranje. Zeker ook als trainer Ronald ermee stopt. Matthijs is natuurlijk voor de nabije toekomst! En tevens ook gewoon de volgende aanvoerder. Samen centraal met Van de Ven. Op de back heb je dan rechts Frimpong en links Maatsen/hartman. Top!

Ik hoef De Ligt niet zo nodig in Oranje op het moment. Doe dat maar lekker na het EK. De Ligt en Oranje als de druk erop staat heb ik toch een traumaatje aan.

Reageer