Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Opta: Ajax is op basis van verwacht aantal punten hekkensluiter van Eredivisie

Laatste update:

Volgens de statistieken van Opta zou Ajax eigenlijk hekkensluiter van de Eredivisie moeten zijn, zo heeft het databedrijf berekend aan de hand van het aantal verwachte doelpunten per wedstrijd.

De Amsterdamse ploeg heeft momenteel vijf punten verzameld en dat hadden er op basis van het aantal verwachte doelpunten eigenlijk 6,2 moeten zijn. Dat zijn dus meer punten dan de club daadwerkelijk heeft en het laagste 'verwachte' puntenaantal van alle clubs in de Eredivisie.

De twee ploegen onder Ajax, FC Utrecht en FC Volendam, zouden volgens de statistieken respectievelijk 6,5 en 7,7 punten moeten hebben.

De interessantste verschuiving in de 'nieuwe stand' van Opta is echter die van Go Ahead Eagles. De ploeg van René Hake staat momenteel zesde en heeft al dertien punten bemachtigd, maar zou volgens de data eigenlijk zestiende moeten staan, met een puntentotaal van 7,3.

PSV staat ‘terecht’ bovenaan, maar heeft alsnog 3,2 punten te veel bemachtigd. Feyenoord staat tweede met 20 punten, maar dat hadden er volgens de statistieken 20,4 moeten zijn.

Verder doet PEC Zwolle ook geen beste zaken. De ploeg had volgens het aantal verwachte treffers al elf punten moeten hebben en vijfde moeten staan, maar hebben er ‘slechts’ zeven en bezetten de twaalfde stek.

FC Twente heeft daarentegen weer te veel punten verzameld. De Tukkers staan al op 21 punten, maar hadden er volgens de statistieken 15,8 moeten hebben.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja leuk dit soort analyses, maar dit neemt totaal het wedstrijdverloop niet mee.

Als je 2-0 voorstaat zal je tegenstander vol op de aanval gaan en veel meer verwachte doelpunten creëeren

10 oktober 2023 om 12:31

Ajax is dit seizoen vaak op achterstand gekomen, en zou volgens jou analyse dus veel meer kansen gecreeerd moeten hebben?

10 oktober 2023 om 12:49

Maakt niet uit wat je erop loslaat. Het toont maar aan dat data niet de werkelijkheid is. Natuurlijk, het geeft een idee en richting, maar verder ... je ziet 't ook aan clubs (incl. Ajax dit seizoen) die data-driven scouten, dat het resultaat er lang niet altijd is.
Stats is 1 ding, balans van het elftal, karakter, emotie, ontbrekende stats, de interpretatie van de gebruiker etc ... Er zijn zoveel variabelen waar die stats geen rekening mee houden dat het niet meer dan een tool is, maar kan gewoon niet de hoofdreden zijn om op te scouten, gelukkig maar, anders zou 't om robots gaan.

Je kunt naar die Akpom kijken en denken, hm ... hij heeft nooit ergens gepresteerd, of je kunt 't bekijken als, dat laatste seizoen schoot hij er toch 20+ in in de Championship. Het geeft maar aan dat Middlesbrough 'm op basis van data niet gekocht had en dus niet geprofiteerd had van z'n top seizoen "omdat hij zich lekker voelde daar" en Ajax zal (tot nu toe) denken, wat moet je met zo'n gozer?

10 oktober 2023 om 13:31

Volledig met je eens xstream, data-scouting is niks mis mee zolang je het ondersteunend gebruikt, sommige clubs kijken puur naar de statistieken en niet naar de mens zelf, wat toch het belangrijkste is als je in team verband moet presteren.

10 oktober 2023 om 14:10

Data is juist wél de werkelijkheid. Echter worden er veelal verkeerde conclusies getrokken gebaseerd op data. Daarnaast is voetbal een teamsport en bepaalde datapunten van een individu kun je niet los van het team bekijken. Bij andere datapunten kan het weer wel.

De dynamiek van een elftal en een voetbalwedstrijd zijn bijzonder lastig in 1 nummertje uit te drukken. Maar als je weet waar je naar op zoek bent is het onvoorstelbaar powerful.

10 oktober 2023 om 14:21

@RvPstrikerNL - Ik denk dat je het niet beter had kunnen beschrijven. Al is het intepreteren van data vaak lastig, omdat er simpelweg niet 1 goed of fout antwoord is. Aan de hand van data probeert men een beslissing te nemen met een zo goed mogelijk resultaat (over het algemeen) zoals bij het scouten.

10 oktober 2023 om 14:53

De data die Mislintat heeft gebruikt is situatie en omgevingsafhankelijk. Als je data verzamelt van een speler in de 2e divisie van Frankrijk dan kun je die niet één op één kopiëren naar een andere competitie. Andere omgeving, andere spelsystemen. Hij weet dus eigenlijk helemaal niks van data, die Mislintat. Amateurgeleerde.

10 oktober 2023 om 15:28

Ok, ik zei 't misschien verkeerd. De context van de data niet, omdat het een incompleet plaatje is.

Het kan daarom net zo onvoorstelbaar useless zijn als onvoorstelbaar powerful. En dat begint nog niet eens met de interpretatie vd gebruiker, maar ook in hoe die data-punten bepaald worden die ook niet altijd accuraat (of compleet) zijn. Dat zal door de jaren heen vast steeds beter worden, maar een scout met gevoel voor voetbal talent kan dat gewoon zien ... en beter nog, omdat hij ook de persoon ziet. Dat bereik je niet (enkel) met een excel sheet.

10 oktober 2023 om 12:38

Nee, alleen als dat scoringskansen oplevert. Net als dat er ruimtes ontstaan aan de andere kant.
Voor een enkele wedstrijd zou dit een vertekenend beeld kunnen opleveren maar aan de andere kant als je die 2-0 verdedigt en je krijgt 3 grote kansen tegen dan kan je die wedsrijd ook verliezen.

Maar over een heel seizoen komt het ranken op basis van xG altijd aardig overeen met de eindstand. Hoe meer wedstrijden je speelt hoe minder de geluksfactor van waarde is.

10 oktober 2023 om 14:40

Tenzij je dan zelf vol in de verdediging gaat, om minder verwachte doelpunten tegen te krijgen…?

Tja wat moet je hier nou weer mee, leuk voor de jongens van Opta, maar je hebt er werkelijk waar geen ene moer aan.

10 oktober 2023 om 12:36

Natuurlijk is dit wel interessante informatie. Ik had zelf ook het gevoel dat PEC beter is dsn de plek op de ranglijst doet vermoeden en dat Excelsior aan het overpresteren is. Dat blijkt nu ook uit de cijfers.

10 oktober 2023 om 13:26

Ik kan er niks mee. Als er 7 punten op basis van exp goals zijn maar een ploeg heeft er 13, en onderin klopt er ook geen hout van, dan klopt er dus iets niet in dat datamodel.

Het zou kunnen dat N te klein is. Maar hou dan ook op als databedrijf om iets te roepen.

10 oktober 2023 om 15:31

Tuurlijk heb je hier wel wat aan. Bij voetbal komt veel geluk kijken, door dit soort data kun je bijvoorbeeld uitsluiten dat Ajax op basis van een aantal ongelukkige momenten op de plek staat waar het nu staat. Dit zou voor mij al reden zijn om Steijn op straat te zetten.

Allemaal leuk, Ajax gaat niet degraderen maar laat het dit seizoen maar even goed misgaan. Dan kunnen we weer gaan bouwen.

10 oktober 2023 om 12:36

Probleem is wel dat Ajax niet in een positie had hoeven zitten waar ze weer opnieuw moeten gaan beginnen met bouwen indien er gewoon capabel management aanwezig was geweest.

Velen vinden het overigens te verwaarlozen en zouden hem morgen weer in de armen sluiten, maar onder ‘capabel management’ versta ik dus ook beleidsbepalers die vrouwen met rust laten en niet hun verschrompelde knakworst toesturen.

10 oktober 2023 om 13:28

Dat Overmars de fout in ging is inmiddels een fact of life.

Zoek maar eens capabele vervangers. Dat is niet gelukt en dat is klote. Maar dat Overmars weg is, is voor Ajax gewoon pech. Een character flaw waar Ajax weinig aan kan doen.

10 oktober 2023 om 13:55

Uiteraard, ik wilde ook niet impliceren dat Ajax hier debet aan is. Dit is overmacht.

Wat je Ajax wel kan aanrekenen is dat er vervolgens veel te lang is gewacht met het installeren van capabele opvolgers en dat het controlerend orgaan niet voldoende capabel was om dit te ondervangen. Het mag niet zo zijn dat het wegvallen van één persoon zulke desastreuze gevolgen kan hebben.

Daarnaast is het niet alleen Overmars die weg ging, maar ook Ouaali (heette die zo? Voormalig hoofd jeugd), Blind Sr. (je kunt van hem vinden wat je wil maar hij was de enige die technisch onderlegd was binnen de RvC), Jonk, Overmars, meerdere jeugdtrainers, Bogarde, Reiziger: allemaal in minder dan twee jaar tijd! En dan vergeet ik er vast nog een paar.

Er is structureel iets mis binnen de organisatie en die tekenen waren wel al langer zichtbaar.

Tja, data...... Denk dat Ajax daar voorlopig wel even klaar mee is....

10 oktober 2023 om 12:34

Inderdaad

En ik denk dat deze transferzomer toch ook wel mooi laat zien dat voetbal heel moeilijk in data te voorspellen en vast te leggen is.

10 oktober 2023 om 13:24

Why? Het was toch te voorspellen dat Kai Havertz niet heel veel balletjes in het net zou leggen?

En dalijk met de twee inhaal wedstrijden erbij, zouden ze weer 6e moeten staan.

Dus eigenlijk laat Steijn de ploeg boven hun kunnen presteren! Laten zitten die man!

10 oktober 2023 om 12:33

Steijn the overperformer!! Had Mislintat toch gelijk

10 oktober 2023 om 12:34

Juist daarom heeft Mislintat hem ook aangesteld.
Hij had er wel kijk op

10 oktober 2023 om 12:39

Ajax heeft 5 ipv 6.2, weet niet wat voor rekenles jij hebt gehad maar volgens mij is 6.2 een hoger aantal dan 5.

10 oktober 2023 om 12:46

En toch hadden ze blijkbaar 18e moeten staan en staan ze 16e. 16 is beter / hoger op de ranglijst dan 18. Verder, relax het was maar een grapje...

We doen het dus eigenlijk heel goed!..., of tenminste: boven verwachting

10 oktober 2023 om 12:47

5 punten ipv de verwachte 6,2, onder verwachting dus.

10 oktober 2023 om 13:16

Hetzelfde als @trissy - ik snap dat een grapje moeilijk te herkennen valt.

Omdat Go Ahead de uitwedstrijden tegen PSV (3-0), Feyenoord (3-1) en AZ (5-1) heeft verloren, is het doelsaldo slecht (11 tegendoelpunten van de 15 in totaal) en de verwachting bijgesteld. Maar dit is juist positief want het is een voordeel dat die 3 wedstrijden juist achter de rug zijn.

10 oktober 2023 om 12:44

Waarom een voordeel wanneer je ze allen verloren hebt, waar de concurrentie nog kans heeft te stunten en puntjes te sprokkelen?

10 oktober 2023 om 12:59

Zo had ik het niet gezien. Ik zie het als een voordeel omdat het makkelijker is bij de andere ploegen in uitwedstrijden punten te pakken en zo het gemiddelde van X punten per (uit) wedstrijd te vergroten. En het gemiddelde doelsaldo in de uitwedstrijden te verlagen.

10 oktober 2023 om 13:27

ik zie voor clubs uit het rechterrijtje punten tegen de traditionele top 3 altijd als bonuspunten. Je kan niets verliezen, alleen winnen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk wanneer je zoals cambuur en vvv eens met 13-1 of andere monsterscore onderuit gaat

10 oktober 2023 om 13:32

29er

Dat de concurrentie daar wellicht een punt sprokkelt is mogelijk, maar voor GAE is toch directer relevant dat ze de drie moeilijkste uitwedstrijden al gehad hebben

10 oktober 2023 om 12:47

Nee, die wedstrijden verloor Go Ahead ook ruimschoots op xG. Het gaat om de andere wedstrijden waar Go Ahead wel punten pakte die het op basis van de verwachte goals niet zou halen. Dat betekent dat ze heel effectief zijn geweest. (afgezien van hoe een xG tot stand komt, daar kun je af en toe je vraagteklens bijzetten)
In realiteit is het natuurlijk wel zo voor Go Ahead dat die huidige positie met die wedstrijden al achter de rug enorm veel perspectief biedt en het zelfvertrouwen alleen maar zal groeien.

10 oktober 2023 om 13:06

Ow, hadden ze niet verwacht dat Go Ahead er 1 tegen Zwolle, en meer dan 2 tegen Volendam en Heracles zouden kunnen scoren. Rare verwachtingen dan

Hoe kan PSV in godensnaam 3.2 punt te veel hebben? Ze hebben elke wedstrijd met minimaal 2 doelpunten verschil gewonnen en op basis van de kansen was dat nooit geflatteerd.

10 oktober 2023 om 12:54

Dit zegt ook niks en geen idee hoe dit gemeten wordt. Volgens forza heeft PSV namelijk altijd meer expected goals dan hun tegenstander dit seizoen.

Alleen de wedstrijd tegen Vitesse verliep vrij moeizaam, de overige wedstrijden waren toch vrij gemakkelijke overwinningen zonder al te veel problemen.

10 oktober 2023 om 12:59



Bij Vitesse-PSV lag de xG dicht bij elkaar. RKC-PSV ook veel dichter bij elkaar dan de stand. Daar zal wel een factor voor genomen worden om dat in een puntenaantal om te zetten.de andere kant op werkt het natuurlijk niet in je voordeel. Er zijn ook wedstrijden die PSV nog ruimer had kunnen winnen maar dat levert geen extra punten op.

10 oktober 2023 om 13:00



Elke wedstrijd krijgt PSV een winkans toebedeeld op basis van de kansenverhouding. PSV was afgelopen zondag enorm dominant met een gigantisch overwicht qua kansen (bijvoorbeeld xG 4.34 vs 0.42), maar dat levert nog geen 100 winkans op. Ik schat in, een kans van 98 oid.

Als je de volle buit hebt gehaald, dan overperform je dus per definitie je verwachte aantal punten, want een 100 winkans is niet reã«el, laat staan 8 keer 100.

Dit soort data is echt wel zinvol, omdat het een objectiever beeld geeft van de daadwerkelijke punten ten opzichte van de kansenverhoudingen. Is dat perfect? Nee. Maar je eigen indruk wordt ook altijd beã¯nvloed, als je er emotioneel bij betrokken bent zelfs enorm veel.

Het moet wel gezegd worden dat dit soort grafieken op basis van 8 wedstrijden niet zoveel zegt. Na een half jaar zijn de excepties meer uitgemiddeld waardoor het een waardevoller beeld geeft.

Ajax is ook gewoon degradatiekandidaat? Hoe vaak moet ik nog schrijven dat als je een team hebt met daarin Rensch, Taylor en Bergwijn als sterkhouders, je gedoemd bent te strijden om de degradatieplekken. Zo moeilijk is die analyse toch niet te maken? Versterkende factor daarbij de trainersstaf. Een beetje de 3 Stooges van de Eredivisie. Dus in alles min, min, min. Om de woorden van Van Gaal te repeteren. En nu moet diezelfde van Gaal Ajax gaan redden. Niet geholpen door zijn broze gezondheid. Net als van 't Schip, die thuis wel genoeg aan zijn hoofd heeft. Dit omdat al die figuren rondom van Gaal op de Eretribune er mede zo'n enorme puinhoop van hebben gemaakt. En daar met uitgestreken gezichten het huidige Ajax zitten uit te beeldden. En niet uit eigen beweging de stap naar de uitgang wilen maken. De schaamte voorbij. Het zal je club maar wezen....

10 oktober 2023 om 13:08

Dat is ook wel flink overdreven hoor. Straks winnen ze van RKC, Volendam en Utrecht en dan sta je gewoon rond plek 8.

10 oktober 2023 om 13:48

En straks winnen ze geen van die wedstrijden. Makkelijk omhoog praten als wedstrijden nog niet gespeeld zijn.

10 oktober 2023 om 13:50

RKC is al bijna gespeeld, Utrecht is belachelijk slecht en Volendam ook. Die winnen ze heus wel. Praten over een degradatiestrijd is echt overdreven.

10 oktober 2023 om 14:01

Rensch, Taylor en Bergwijn zijn niet de sterkhouders, dat zijn op dit moment vooral Hato, Forbs die aanvallend eindelijk wat pit in de ploeg brengt, Berghuis die zich als leider in het veld opstelt en Brobbey die voor elke bal strijdt, ik zou zelfs Avila daaraan toe willen voegen die in de verdediging ook wat kracht en controle terug brengt ondanks dat hij de bal vaak verspeelt (maar wat wil je als niemand zich aanbiedt op het middenveld).

En zelfs als je dat nog buiten beschouwing laat denk ik dat heel veel rechterrijtje teams heel blij zouden zijn met de drie spelers die je noemt. Dat ze voor Ajax op dit moment misschien niet goed genoeg zijn betekent niet dat ze opeens KKD niveau hebben.

Als je Ajax echt ziet als degradatiekandidaat na 6 potjes (waarvan 3 tegen Twente, AZ en Feyenoord) dan kan ik je mening over voetbal toch moeilijk serieus nemen. Als ze in maart nog steeds op plek 16 staan kunnen we verder praten.

10 oktober 2023 om 16:18

De drie zijn in de ogen van Steijn wel zijn sterkhouders. En stellen zich ook zelf zo op. Iets in de trend van wij zijn verantwoordelijk. Maar zij zijn de restanten van wat eens een prima selectie was. En er heeft zich geen club voor deze jongens gemeld. Of je moet een Saoedisch aanbod op Bergwijn zo duiden. En het is net als vroeger met partijtje kiezen, de minsten bleven over. En inderdaad, Berghuis, Brobbey en Forbs zijn degenen die nog steeds, deels, leveren. Hato is een talent dat nog veel moet leren, maar maakt een veel volwassener indruk dan b.v. het drietal van Steijn. Maar zo lang de huidige trainersstaf maar mag blijven zitten - niet genoeg geleerd van exit Schreuder? - blijft Ajax aanmodderen.

Ik vind dit altijd wel duidelijke cijfers. We zien allemaal dat Feyenoord en PSV gigantisch dominant zijn in hun voetbal, deze cijfers bewijzen het. Heb ook Twente een paar wedstrijden lang het heel lastig zien hebben maar toch vaak de 1-0 over de streep zien trekken. Ook AZ is wat dat betreft wel een stuk minder dan PSV en Feyenoord. Wel lekker trouwens, om een keer meer punten te hebben dan eigenlijk verwacht.

10 oktober 2023 om 13:54

@ruiz_fct - Ik vind de cijfers vooral selectief. Ik heb alle wedstrijden van FC Twente gezien, maar daar zaten geen onterechte resultaten bij. Bovendien denk ik dat Ajax eerder meer punten dan minder punten had kunnen hebben.

10 oktober 2023 om 14:57

Eens met Sirius. Wat de 1-0 wedstrijden van Twente minder maakte was dat ze niet de 2-0 en de 3-0 maakten. Dat is ze te verwijten. Want ze waren in alle wedstrijden duidelijk de bovenliggende partij. Dus het waren geen onverwachte, gelukkige overwinningen.

Sorry niet persoonlijk bedoeld, maar dit is echt 0 toegevoegde waarde! Niet zo zeer om Ajax...

Ajax staat 16e op basis van de spelregels weet ik hoe lang geleden gemaakt.... op basis van dit dat zus zo, kan ik ook wel een reden bedenken waarom Ajax bovenaan had moeten staan. (wordt wel een flinke uitdaging deze te vinden, maar het zal lukken)

De situatie van Go Ahead maakt het helemaal illustratief hoe onzinnig dit is. Die hebben tegen AZ, Feyenoord en PSV gespeeld.

Volgens mijn berekening verliezen ze van die 3 nog een keer en voor het gemak ook 1x van Twente. En de rest zouden ze voor 90 procent winnen, dan komt Go Ahead op 72 punten.

Conclusie: Go Ahead wordt 3e of 4e !

Het enige dat telt zijn de echte punten. Dit soort virtuele fantasiepunten zeggen helemaal niks. Geen idee waarom men constant expected goals noemt de laatste tijd. Een blinde kan zien dat dit Ajax tegen elk maar dan ook elk team teveel kansen weggeeft.

En dit soort artikelen en avonturen als dat van Mislintat geven exact aan waarom data enkel nuttig is als je de juiste parameters gebruikt en het juist interpreteert. Als je dat niet doet, is data leuk voor dit soort artikelen, maar verder nutteloos.

Ik heb de meeste wedstrijden van Ajax gezien en alle wedstrijden van FC Twente. Vanuit mijn perspectief had Ajax nog wel wat meer punten kunnen hebben, terwijl FC Twente de punten die het heeft ook terecht heeft gepakt. Natuurlijk is dit wel mijn eigen perceptie, laat ik dat vooropstellen.

Onderaan de streep is er altijd wel ergens selectieve data te vinden waarmee je een verhaal kunt maken die staaft wat je wilt vertellen. Er zullen ongetwijfeld cijfers zijn waarmee je een middenmoter naar de subtop kunt schrijven en een subtopper naar de middenmoot.

Ajax heeft dan ook 2 wedstrijden minder gespeeld, dus weinig toegevoegde waarde deze statistiek.

Zag meneer Diamanten Augen het toch goed met zn overperformers!

Als het zo blijft doorgaan verwacht ik wel dat Ajax nog met dubbele cijfers verslagen wordt, wat een openhuis is het bij Ajax. Ik denk dat de AZ bv zo geschrokken was dat ze vergaten er gebruik van te maken.

Och omdat het nu slecht gaat met ajax komt opta met zon analyse. Maar heb ze er voorgaande jaren weinig over gehoord

"heeft het databedrijf berekend aan de hand van het aantal verwachte doelpunten per wedstrijd." En waar is die verwachting op gestoeld? Ik kan hier niet zoveel mee ook gelet op de praktijk zoals ik bijv. Twente zie spelen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren