Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Graham Potter slaat aanbod van Ajax af; Amsterdammers moeten verder kijken

Laatste update:

Graham Potter wordt niet de nieuwe hoofdtrainer van Ajax. Volgens Sky Sports heeft de 48-jarige Engelsman een aanbod van de Amsterdammers afgeslagen. Potter gold als topkandidaat om het stokje van John van 't Schip over te nemen. Ajax zal nu verder moeten kijken.

Engelse journalist Sam Cohen wist zondag te onthullen dat Potter en Ajax in gesprek waren over een samenwerking. Zowel de raad van commissarissen (RvC) als de geschorste Alex Kroes wilde de trainer graag naar de Johan Cruijff ArenA halen.

Na de eerste gesprekken, die overigens door Potters agenten gevoerd werden, heeft de Engelsman nu toch de stekker uit de onderhandelingen getrokken. De exacte reden blijft vooralsnog onduidelijk.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

Mogelijk heeft het met de bestuurlijke en sportieve chaos te maken die in Amsterdam heerst. Ajax leed zondag een recordnederlaag bij Feyenoord (6-0), is nog niet zeker van Europees voetbal en is daarnaast in de ban van de affaire tussen de RvC en Kroes. Termen als 'slangenkuil' en 'wespennest' doen meer dan eens de ronde in de voetbalwereld, wat mogelijk ook Potter ter ore is gekomen.

In elk geval zal Ajax verder moeten kijken. Van 't Schip heeft al bekendgemaakt terug te zullen treden en in een andere rol verder te gaan binnen de club.

Naar verluidt staan ook de namen van Pascal Jansen en Dave Vos nog op het lijstje. Eerstgenoemde is clubloos na zijn ontslag bij AZ, terwijl Vos momenteel de leiding heeft over de beloften van Ajax.

Potter is werkloos sinds zijn congé bij Chelsea in april 2023. De keuzeheer kreeg zijn ontslagbrief wegens teleurstellende resultaten. Het lek is in Londen echter nog altijd niet boven: noch onder Frank Lampard, noch onder huidig hoofdcoach Mauricio Pochettino weten the Blues weer aansluiting bij de Premier League-top te vinden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gisteren zeker gekeken.

8 april 2024 om 10:06



Met het huidige beleid van Ajax zou het me oprecht niks verbazen als ze bij Pascal Jansen gaan uitkomen. Ben bang dat ook hij het verschil alleen niet gaat maken.

8 april 2024 om 10:17

Ron Jans. Ron Jans. Make him an offer he can't refuse. Geef hem 5 miljoen voor twee jaar. Ontvoer z'n familie. Maak 'm premier. Het maakt me niet uit, hij is de man die we nodig hebben 100 procent.

8 april 2024 om 10:21

Lijkt mij vrij duidelijk dat het Pascal Jansen of Frank de Boer gaat worden volgend seizoen.

8 april 2024 om 10:22

Blijf eens van onze succcescoaches af, na Ten Hag viel utrecht terug in een zwart gat, en net nu Ron het op de rit heeft.....nee afblijven Ron is van ons en blijft van ons.
Ben het wel met je eens dat dat een van de beste keuzes op dit moment is (als je kijkt naar nederlandse coaches)

8 april 2024 om 10:22

Eens. Denk dat het een goed idee is hem aan te stellen. Zie geen andere kandidaten. Wellicht kan hij ook wat leuke spelers meenemen die de komende 3 jaar bij Ajax blijven, om daarna vervangen te worden door toptalent. Dat toptalent komt nu in ieder geval niet.

Off: graag toelichting over jouw afbeeldingBongiorno. Is dat een m***se krijgsheer? Interessant.

8 april 2024 om 10:28

Oh man, Jans, Jansen of de Boer. Grote kans dat een van deze middelmatige coaches met 0 gevoel voor het voetbal van nu hem gaat worden.

Wat Ajax nu nodig heeft is een moderne coach, met aanvallend spel, flair, kennis van moderne tactieken, focussen op domineren, en met overwicht op deze groep kleuters. Een echte zwaargewicht. Dat is het enige wat Ajax kan redden want er is echt wel wat meer uit deze groep te persen dan wat er nu uit komt.

Als een Jans, Jansen of de Boer komt overweeg ik echt mijn seizoenskaart op te zeggen - dan is Ajax echt definitief Ajax niet meer.

8 april 2024 om 10:33

Met deze chaos in het bestuur en de onduidelijkheid wie nu dadelijk in het bestuur of in de RvC zullen gaan zitten, ga je echt geen buitenlandse top trainer vinden die hier momenteel wil in stappen. Je hebt iemand nodig die de huidige lijntjes binnen de club kent en ook draagvlak heeft. Dan valt Jansen af en hou je Frank de Boer over. Zet daar Bogarde, Kluivert en Vos bij en dan heb je naar mijn mening een goede staf staan. Omdat de terugkeer van Kroes niet te verwachten valt, haal Jordi Cruijff zo snel als mogelijk en ga dan heel snel bouwen aan een compleet nieuw team. Na het debacle van gisteren, kun je nu niet meer lang wachten.

8 april 2024 om 10:40

Tot eind oktober bedoel je, kans dat deze twee meer gaan brengen dan Steijn of Van t Schip lijkt mij vrijwel nul.

Ik snap Potter wel, goede gesprekken met Kroes, details bespreken, je komt tot invulling, en dan op eens is het chaos en staat jouw gesprekspartner buiten. Ik zou denk ik ook bedanken.

Frank de Boer of pascal Jansen moeten ze echt niet doen, echt doorgaan met zoeken naar een passend profiel. Mocht dat niet lukken, dan kan je net zo goed doorgaan met adje interim. Deze 2 zijn denk ik prima gasten, symphatieke mensen, maar je kan pas gaan bouwen als je organisatie op orde hebt en een trainer met passende kwalificaties. Deze 2 gaan enkel beschadigd worden, hebben gewoon niet de benodigde kwaliteiten.

8 april 2024 om 10:41

@PijnSteijn

Jans is een stabiele factor. Sommige mensen durven nog steeds een middelmatige coach te noemen. Utrecht had gewoon playoffs voor degradatie gespeeld zonder hem. Hij heeft PEC zo opgebouwd dat ze jarenlang een stabiele factor in de Eredivisie zijn geweest met praktisch geen budget of groeimogelijkheden. Heeft van Twente weer een relevante factor gemaakt in de Eredivisie.

Wat de offtopic betreft: Misschien! Het is een beetje een inside-joke vanwege een permaban voor mijn vorige profielfoto.

8 april 2024 om 11:03

@BongiornoRoep ik al 2jr sluit me er helemaal bij aan!! Er moet een team gesmeden worden er daar is Jans de perfecte persoon voor. Paar aankopen en je doet volgend jaar gewoon mee voor de top 3. Het ontbreekt gewoon aan mentaliteit vertrouwen en een paar ervaren jongens.

8 april 2024 om 11:12

Dat zijn de echte fans. Wanneer het niet loopt gewoon je seizoenskaart opzeggen. Echte fans zijn er altijd. In goede en in slechte tijden. 5 jaar geleden was mijn club, Twente, op sterven na dood en speelden we in de KKD. Nu woon ik in Azië en de wedstrijden in de KKD zijn allemaal 's avonds wat voor mij midden in de nacht was. Geloof me TOP Oss - Twente om 3 uur' 's nachts is geen pretje. Maar ik heb iedere wedstrijd gezien. Wanneer je na 2 mindere seizoenen je seizoenskaart opzegt dan ben je een successupporter. Koop volgend jaar lekker een kaart voor PSV of Feyenoord, want als je zo hondstrouw bent als jij aan je liefde, dan mag dat geen probleem zijn.

8 april 2024 om 12:10

Met Frank de Boer, Kluivert, Bogarde heb je wat grote namen, maar die hebben geen van allen de skills om een elftal te ontwikkelen middels een duidelijke visie als Potter gedaan heeft bij Brighton en in Zweden of Slot bij Feyenoord heeft gedaan.

Dan ga je niet echt ontwikkelen, maar doorharken en in oktober de volgende (grote) naam zwaar beschadigd op straat zetten. En dan krijg je een nieuwe Van 't Schip die ook weer schade oploopt.

Ajax moet gewoon eerst organisatie op orde en ook daar rust in krijgen. En daarna een trainer met de benodigde skills aannemen.

Zolang dat niet het geval is, is er geen Ajax meer. Dan is er enkel een club waar we nog steeds achter blijven staan uiteraard, maar het dan een schim van zichzelf. Er word wat gelopen op het veld met een logo op de borst dat bekend is, maar geen speelwijze, geen branie, niets is op dit moment aanwezig wat Ajax Ajax maakt. Betekent niet dat je het niet moet steunen, maar de club is wel heel erg ziek. En dan heb je een echte dokter nodig met skills, Frank de Boer is wmb altijd welkom, maar ik gun het de man niet om beschadigd te worden. Net als Jans, Jansen, Oosting, etc. Laat die mensen lekker gewaardeerd worden waar ze zitten, prima trainers verder, maar hebben niet hetgeen wat Ajax nodig heeft.

8 april 2024 om 17:59

Ik zou graag een combinatie van Jansen en Dave Vos zien!

8 april 2024 om 10:44

Gelukkig heeft Potter gisteren gekeken. Dat is geluk bij een ongeluk!

Die heeft gisteren gekeken en geconcludeerd dat er niets te redden valt bij dit Ajax.

8 april 2024 om 10:07

Ik denk dat zijn overwegingen vooral de bestuurlijke chaos zijn (en wellicht de financiele mogelijkheden).

Een beetje kwalitatieve, zelfverzekerde trainer denkt dat hij het verschil wel kan maken.

8 april 2024 om 10:20

Natuurlijk wel. Ajax kan hier gewoon weer bovenop komen. Feyenoord en PSV storten ook ergens weer in, zoals elke Nederlandse club instort. Echter, als de directeur die jou wel aanstellen wordt geschorst, zijnde Kroes, snap ik wel dat je dat als trainer een dusdanig ingewikkelde situatie vindt, dat je dat niet doet.

8 april 2024 om 10:34

Zo diep instorten als dit Ajax is wel vrij zeldzaam. Ze zullen ongetwijfeld weer terug komen maar dit is geen alledaagse terugval.

8 april 2024 om 10:43

Ik bedoel ook niet dat PSV over 4 jaar ineens 18e staat, maar twee mislukte transferzomers en ze kunnen ineens derde staan op 12 punten.

8 april 2024 om 10:48

Het kan snel gaan in de voetbalwereld hoor. Besef even dat Ajax niet zo heel lang geleden nog finale EL, halve finale CL en 18 uit 18 haalden in groepsfase CL.

Een PSV kan na dit seizoen Bosz kwijtraken (dramatische EK, Koeman out, en Bosz heeft langer aangegeven na PSV geen club te coachen). Spelers als Bakayoko, Dest, Veerman, Schouten kunnen ook zomaar deze zomer een stap maken.
Feyenoord idem. Aan Slot wordt al langer getrokken, en heel veel spelers zijn klaar voor een stap (geertruida, Timber, Wieffer, Gimenez).
Voordeel voor zowel PSV en Feyenoord is dat het aan de bestuurlijke top een stuk rustiger is.

8 april 2024 om 12:03

Je vergeet 1 ding. PSV hoeft niet te verkopen.

Ajax koos er voor om in 3 seizoenen tijd al hun goede spelers te verkopen omdat ze geld belangrijker vonden dan kwaliteit op het veld.

PSV zal heus wel 1 of 2 sterkhouders kwijtraken maar bijvoorbeeld Schouten zit er nog maar een jaar en kunnen ze gewoon aan hun contract houden.

Daarnaast hoeven ze ook geen 10 nieuwe spelers kopen maar zich gericht versterken met 3 of 4 aankopen. Ze hebben vast wel opgelet in Eindhoven en Rotterdam en goed gekeken naar Amsterdam hoe het niet moet.

Tel daarbij op dat het bij PSV en Feijenoord bestuurlijk rustig en stabiel is. Dus denk ik dat Ajax niet zo maar in 1 transferzomer 30 punten achterstand kan goedmaken

8 april 2024 om 12:48

@burdym wat een onzin, kun je mij even aangeven bij welke verkopen Ajax dan zonodig het geld nodig had? Dat begon hoogstens pas vorig jaar toen ze Bassey voor (ongeveer) het aankoopbedrag weer konden verkopen. Wat overigens meteen weer gebruikt werd voor Sutalo.

Maar alle verkopen van Ajax na de goede jaren was toch gewoon puur omdat die spelers een stap hogerop kunnen maken, had niks met geldnood van Ajax te maken. Of denk je dat Saibari, Bakayoko, Veerman etc gewoon bij PSV blijven omdat ''psv niet hoeft te verkopen''?

Dan wordt het vanaf nu alleen maar minder wat je kan vinden. Jammer, ik had Potter graag bij Ajax gezien.

8 april 2024 om 10:11

Ja, ik vind het ook een beetje jammer maar of het vanaf nu "alleen maar minder" voor Ajax wordt, lijkt me niet per se de conclusie. Stel Ajax haalt een Oosting, wat ik zou toejuichen, dan kan het zomaar zo zijn dat je veel meer een match hebt met Ajax dan een buitenlandse trainer als Potter. Toen Ajax Ten Hag haalde na het debacle van Marcel Keizer, waren er ook superkritische geluiden.

8 april 2024 om 10:25

Alleen maar omdat iemand een buitenlander is hoef je niet meteen minder een match te zijn. Er zijn in Europa op dit moment geen beschikbare trainers te vinden (met een Nederlands paspoort) die zo bekwaam zijn en zo dicht tegen de filosofie van Ajax aanzitten als Potter.

Het is sneu voor Ajax maar elke trainer die ze nu aanstellen zal kwalitatief minder zijn.

8 april 2024 om 11:16

Oh nee, zo bedoel ik het niet! Potter had zomaar die match kunnen zijn en daarom vind ik het ook zo jammer. Maar mensen vergeten vaak dat een voor Ajax topcoach als Ten Hag de eerste weken ook totaal de grond in werd geschreven.

Ik denk als Ten Hag ontslagen wordt en Ajax slaagt er in die te halen, dat ze dan niet een kwalitatief mindere coach halen voor Ajax dan een Potter. Maar die kansen zijn wel heel klein.

Alleen trainers die een uitdaging aan willen en in zichzelf geloven gaan nu aan de slag bij Ajax

8 april 2024 om 10:06

Of juist niet! Het afbraak risico is nu natuurlijk wel enorm.

8 april 2024 om 10:13

Klopt. Dus trainers die zo'n grote uitdaging niet aankunnen en niet genoeg in zichzelf geloven om het tij te kunnen keren, die zijn gaan niet aan de slag bij Ajax

8 april 2024 om 10:25

@viezefreddy Heeft Verbeek zich nog niet aangeboden? of Maaskant, die geloven namelijk aardig in zichzelf.

Ja hij zag de wedstrijd gisteren en dacht, no way mate..

8 april 2024 om 10:13

Je kunt het ook omdraaien; ideaal instapmoment. Slechter dan gisteren is namelijk onmogelijk.

8 april 2024 om 10:27

@silverfront, nou het kan nog slechter, ze kunnen nog naast europees voetbal grijpen, dus ik snap dat trainers dat nog even willen afwachten, want zonder europees voetbal is er voor een buitenlandse coach al veel minder eer om te behalen.

8 april 2024 om 10:27

Dat dacht Heitinga waarschijnlijk ook, en daarna Steijn en daarna Van t Schip. Wat blijkt: het kan altijd slechter.

8 april 2024 om 11:04

Lijkt me ook. Beetje structuur en gerichte wingers halen en je doet weer mee om plek 3. Dit Ajax presteert te slecht voor het materiaal. Dat materiaal is niet top, maar heeft veel meer potentie dan dat ze nu laten zien.

Ik begrijp het wel. Ik denk dat je daar op dit moment niet in moet willen stappen, met alle onrust, nog los van de sportieve prestaties.

Zondag 7-4: Feyenoord geeft voetballes aan Amsterdam. Maandag 8-4: Potter: "Hold my beer, 6-0? They need to play play-offs? I'll wait for another club"

8 april 2024 om 10:14

Wow, echt supergrappig. Helemaal zelf bedacht? Zoek ff op wanneer je 'Hold my beer' gebruikt...
On: het lijkt mij niet de juiste trainer voor Ajax. Dus prima zo.

Ik dacht dat iedereen trainer van Ajax wou worden? Het "merk" Ajax is niet meer wat het was.

8 april 2024 om 10:07

We moeten nu iemand hebben die "het merk" Ajax weer terug op de kaart zet. Dus helemaal geen probleem als een aardige naam in april concludeert dat hij dat niet gaan doen, zoeken we verder.

8 april 2024 om 10:44

Begin maar eerst met je jeugdopleiding, daar komt niets fatsoenlijk vandaan

8 april 2024 om 11:28

Man man man. Ajax verkocht vorig jaar nog Timber uit eigen jeugd. Het jaar ervoor Gravenberch, Mazraoui en Onana. Het jaar daarvoor Noa Lang. Het jaar daarvoor Van de Beek en Dest. Het jaar daarvoor De Jong en De Ligt.

Iedere zomer wordt er zo'n beetje een pareltje afgeleverd. Het probleem is dat de ruwe diamanten van nu niet in het eerste worden ondersteund door kwaliteitsspelers. Daarom had Ajax nooit clubhelden als Blind, Tadic en zelfs Klaassen moeten laten gaan. Van een Hato kan je niet verwachten dat hij op zijn 17e en 18e de verdediging draagt, helemaal niet als de aankopen ook allemaal lopen te falen. Het is wel zo dat een Taylor en Rensch als "gearriveerde" talenten niet thuisgeven en eigenlijk niet goed genoeg zijn. Maar het is ook raar dat alles van een Vos (begin dit seizoen), Gooijer en nu Godts moet komen. Ik maak me niet zoveel zorgen om de opleiding, wel om de aankopen die ze moeten ondersteunen. Want wie gaat er komende zomer (terug)komen om die gasten wat zelfvertrouwen te geven.

8 april 2024 om 15:15

Wat een onzin. Bij Barcelona hebben ze ook niet ieder jaar een Baby Dream Team. Doet er niets aan af dat ze wel een goede jeugdopleiding hebben.

8 april 2024 om 10:16

Oef, ik denk dat Ajax beter gewoon compleet kan stoppen. Na 2 slechte jaren is het merk Ajax inderdaad niet meer wat het was. Dat dachten we vorige zomer ook toen complete middelmaat als Daramy met ruime winst werd verkocht.

Dat de eerste beste trainer (of uberhaupt: gerucht) niet komt betekent niet heel veel. Zeker niet gezien er de komende weken nog genoeg staat te gebeuren omtrent de RvC en Kroes. En hoe vervelend dit misschien ook voor je gaat klinken: Ajax krabbelt echt wel weer op, alleen de vraag hoe lang het gaat duren. Barcelona zat ook jaren in de put en werd vorig jaar kampioen. Zo ongeveer de gehele top van de Serie A zat jaren in de put en zijn recent allemaal een keer kampioen geworden.

8 april 2024 om 10:17

De beste man bood zichzelf bij de club aan. Je opmerking is een soort van hilarisch, maar in dit topic echt totaal niet passend. De beste man wilde namelijk in eerste instantie wel voor de club werken.

8 april 2024 om 11:20

Jaylen2005, wouden zijn bossen. Wat bedoel je precies?

8 april 2024 om 11:49

Denk dat het merk ajax nog prima is hoor. Vind het oprecht sneu voor Feijenoord maar niemand in heel Europa heeft het over de overwinning van Feijenoord maar over het verlies van Ajax

8 april 2024 om 18:20

Niemand die dit over buitenlandse trainers zou hebben geroepen.

En over Nederlandse trainers die beschikbaar zijn blijft dit gewoon zo hoor.

Snap ik echt niks van. Op bestuurlijk niveau hebben we alles op orde en we tikken elke week onze tegenstander scheel. Een beter moment om in te stappen, is er toch niet.







Tja die Potter is ook niet gek. Behalve dat het voetballend gister heel matig was, weet hij ook dat hij straks in een club stapt waar men niet vies is om iemand in de rug te steken.
Ben alleen benieuwd of dit misschien ook iets betekent voor Christopher Vivel die genoemd wordt als TD; hij en Potter hebben samen nog kort bij Chelsea samengewerkt.

Nu is de vraag wie in dit slangenkuil wilt stappen. Ik vrees toch dat we richting Pascal Jansen of Frank de Boer gaan. Al zou dat misschien nog goed uitpakken als je mensen als Pepijn Lijnders, Winston Bogarde als assistenten erbij haalt.
Toch denk ik dat je nog steeds een hoop buitenlandse trainers hebt die wel iets van dit Ajax kunnen maken. Jacob Neestrup, Bo Svensson, Jesse Marsch, Kjetil Knutsen, Kasper Hjulmand zijn namen die je in elk geval wel op je lijstje moet hebben staan. Of iemand als Joachim Low?
Blijf erbij dat het even belangrijk is om een goede aanvullende staf te hebben, dus ben ook benieuwd naar de assistenten. Al ben ik er niet gerust op, want als dit niet snel beter gaat, kom je in hetzelfde bestuurlijke en sportieve verval zoals dat al 10 jaar bij Man Utd het geval is.

Maar mijn gok zou zijn: Frank de Boer als coach, en dan een samenstelling van assistenten Lijnders, Bogarde en Vos.











Hahahaha nee dat snap ik na gisteren, dit zooitje krijgt Harry Potter nog niet omgetoverd tot een voetballend team. Benieuwd wie ze wel gaan aanstellen in Nederland loopt er niet veel rond.

Ajax moet eerst de organisatie solide maken, nu lijkt het een wespennest waar niemand deel van wilt uitmaken

Er wordt s vast wel weer een over performer te vinden die in wil stappen.

8 april 2024 om 10:10

Als de volgende TD net zo gek is als Mislintat, is Alex Pastoor de volgende Ajax-coach.

8 april 2024 om 10:31

Jans, Jansen of De Boer. Weet niet of het verschil zo groot is met Pastoor. Allemaal drama. Tijd voor fris bloed - helaas zal dat niet gebeuren met twee zeventigers aan het roer.

Niet zo gek opzich als er geen td en ad is. Vergeleken met zijn laatste clubs is het natuurlijk al een stap terug. Als het dan ook nog een grote puinzooi in de directie is, waarom zou je dan je vingers er aan branden? Heeft bij brighton hele goede dingen laten zien. Zal dus nog flink goed in de markt liggen

Hij heeft zichzelf 2x aangeboden dus dit is wel heel bijzonder. Dan heb je hem dus echt niets kunnen bieden in de gesprekken.

Gewoon het team van ‘95 neerzetten. Louis is er al, Kluivert trainer (misschien met de Boer samen), Seedorf en Davids als TD’s. Dan zitten er ten minste herkenbare gezichten met een goed netwerk die respect in de gehele voetballerij afdwingen.

8 april 2024 om 10:09

Ik zou eerder naar Litmanen kijken, dát is een echte Ajacied. Met name Seedorf heeft tot aan afgelopen maand de afgelopen kleine 30 jaar geen poot uitgestoken naar Ajax.

8 april 2024 om 10:14

Seedorf heeft toch al aangegeven dat hij pas weer in wil stappen als het rustiger is?

8 april 2024 om 10:19

Ik vind het "echte Ajacied" gehalte van Seedorf ook altijd erg overdreven worden. Die gozer is nog voor zijn 20e weggegaan daar om meer centjes te gaan verdienen in het buitenland.

8 april 2024 om 10:25

Litmanen mag inderdaad ook komen. Laat Seedorf dan maar extra zijn best doen nu als ie het 30 jaar heeft laten afweten.

8 april 2024 om 10:27

Alsjeblieft niet. Dat je nu pas op dit dieptepunt bij deze gasten terecht zou komen. Zij moeten dat niet willen. Lekker de eer aan jezelf houden. Laat een Heitinga of Danny Blind maar terugkomen. Daar heeft men over het algemeen meer vertrouwen in.

Wel jammer voor ajax dit lijkt me. Zou het zelf in ieder geval wel leuk vinden om een trainer als Potter in de eredivisie te hebben. Heel benieuwd welke trainer uiteindelijk komend seizoen voor de groep staat in Amsterdam. Kan me ook wel voorstellen dat je een paar keer extra nadenkt voor je daar instapt gezien de recente geschiedenis van de afgelopen 2 jaar.

Jammer maar begrijpelijk.

Ajax moet nu vol inzetten op Joseph Oosting, dit is een trainer waarin een ontzettend goede potentie zit. Als je ziet hoe hij het neerzette bij RKC en nu bij Twente, is dit echt een trainer met goede kwaliteiten.

Kent de competitie, en heeft bewezen een organisatie neer te kunnen zetten.
Hij zal vanzelfsprekend de tijd krijgen om iets op te bouwen bij Ajax.

Ook moeten ze bij Ajax nu heel snel orde op zaken stellen in de directie, ja Kroes zat fout, maar je zal moeten kiezen of dit iets is waarmee hij uiteindelijk door kan, of dat je weer opzoek moet naar een nieuwe algemeen directeur. Als dat laatste het geval is, dan kan je de aankomen X jaar op je buik schrijven. Je wordt dan wederom weer zoveel plekken terug gegooit naar achter voordat je weer kan bouwen.

8 april 2024 om 10:28

Hoewel Ajax nog wel die aantrekkingskracht heeft voor zowel spelers als trainers, vraag ik me af of Oosting bereid is om (mogelijk) CL voetbal met Twente te laten schieten voor Ajax waar het alarmfase donkerrood is met het risico dat je er zomaar binnen 3 maanden eruit ligt als er niet gepresteerd wordt (wat zeer aannemelijk is in deze tijd). En hoewel ik Oosting een prima trainer vindt, is hij eigenlijk nog best onervaren als het gaat om coach op het hoogste niveau (begonnen bij RKC in 2021).
Ajax lijkt nu behoefte te hebben aan veteraan die de klappen van het zweep kent, een crisismanager die daarnaast ook tactisch onderlegd is.

8 april 2024 om 10:44

Jij denkt meer aan José Mourinho, die overigens gewoon vrij is

8 april 2024 om 10:53

Twente haalt die voorronde natuurlijk nooit. Daarnaast moet je niet vergeten dat Oosting een nietszeggende carrière heeft gehad als voetballer met alle respect natuurlijk. Bij Twente zal hij aardig verdienen maar bij Ajax wordt hij miljonair zodra hij zijn handtekening zet.

Ajax heeft inderdaad behoefte aan een veteraan. Maar wie had jij in gedachten dan? Je weet dat zulk soort gasten niet heel warm worden van de eredivisie en dat zij keiharde garanties willen, kun je die momenteel krijgen met de chaos. Daarnaast hoeven ze het voor het geld niet te doen en kan Ajax ook veel minder bieden aan salaris dan wat zij gewend zijn en nog kunnen krijgen. Het moet dus wel iemand zijn die binding met Ajax/NL heeft.

8 april 2024 om 10:53

Dan weet je in ieder geval dat je van Feyenoord wint

8 april 2024 om 11:02

@memphisdepay
Het probleem is dat als je kijkt naar Nl'se coaches, er vrijwel niemand voldoet aan dat profiel. Het Nederlandse trainersgilde heeft op dat vlak teveel geteerd op Louis van Gaal, Guus Hiddink en Dick Advocaat. Nu heeft die laatste vaak genoeg bewezen brandjes te blussen, maar die zit nu bij Curacao.
Koeman zou eventueel vrij kunnen komen als het EK dramatisch verloopt, maar lijkt me niet de trainer die rust brengt in de tent, eerder het tegenovergestelde.
Daarom lijkt me een combi buitenlandse coach aangevuld met assistenten uit NL/Ajax-verleden het beste. Bogarde en Kluivert hebben al aangegeven open te staan voor Ajax. Vul dat aan met een Pepijn Lijnders en je kan er echt wel iets van maken.

8 april 2024 om 11:23

Zou top zijn voor Ajax. Maar de vraag is of het haalbaar is. Zo’n trainer wil keiharde garanties die ze nu niet kunnen geven door de bestuurlijke chaos, daarnaast wil die natuurlijk zijn eigen assistenten meenemen. Ook zit je met het salaris, voor een buitenlandse topper is 2-3 miljoen natuurlijk gewoon wisselgeld. Denk dat zo’n Potter en bijvoorbeeld Schmidt eerder bij PSV echt het maximaal haalbare zijn, niet die 2 namen dan maar mannen met een vergelijkbare carrière. Je moet echt iemand hebben die toch nog de ambitie heeft om weer terug te keren in de top.

Kluivert gaf aan open te staan om hoofdtrainer te worden, assistent is misschien een ander verhaal. Die andere namen zullen het misschien wel doen.

Voor Ajax is er een hoop momenteel en dat is dat ten Hag de laan wordt uitgestuurd en dat hij terugkeert.

8 april 2024 om 11:30

Hier ben ik het totaal niet mee eens. Ten Hag kwam bij ons binnen met wat als ervaring?

* Hoofd jeugdopleidingen bij Twente
* Assistent bij Psv
* Trainer van Go Ahead
* Bayern Munchen Ii
* Fc Utrecht
* Ajax

Joseph Oosting:

* Wke
* Vitesse onder 19
* HHC Hardenberg
* Jong Vitesse
* RKC Waalwijk
* Twente

Ik zeg niet dat beiden carrières vergelijkbaar zijn, maar om nu te zeggen dat Ten Hag als ''veteraan'' binnenkwam bij Ajax na aan lastige periode is ook niet waar. En de geschiedenis van Ten Hag kennen wij allemaal als Ajacieden.

In je betoog hieronder geef je aan Kluivert, samen met Bogarde en Lijnders wat voor veteranen zijn dit dan als trainers? Kluivert heeft nog nergens langer dan 2 jaar gezeten. Heeft alleen met de beloften van Twente iets gepresteerd.

Als je perse voor een NL trainer wilt gaan denk ik dat je alleen Oosting hebt waar potentie in zit en die het voortreffelijk doet met Twente.

Anders moet er gekeken worden naar een buitenlands alternatief, hierin zie ik alleen opties die al voorbij zijn gekomen de afgelopen jaren, echter acht ik de kans klein dat er trainers van buitenaf aan willen sluiten die iets kunnen en al neer hebben gezet, het afbreuk risico is erg groot bij Ajax gezien de bestuurlijke perikelen.

8 april 2024 om 11:39

@lyndorr

Twee verschillende situaties. Ten Hag stapte weliswaar halverwege het seizoen pas in toen het leed al was geleden (mede door gebeuren met Nouri), maar hij had wel de beschikking over een AD en TD in de vorm van Van der Sar en Overmars. Daarnaast stonden er geweldige selectie klaar met een perfecte balans tussen talent, ervaring en kwaliteit.

De volgende coach die bij Ajax binnen gaat stappen heeft dat allemaal niet. Nog geen AD en TD, en voor zover ik het kan zien geen kwalitatief sterke lichting uit de jeugd. Nu is het afwachten wat de transferzomer brengt, maar de nieuwe coach staat een helse karwei te wachten.

En ik zei niet dat Kluivert coach moest worden. Ik opper juist voor een buitenlandse coach, aangevuld met assistenten als Lijnders, Bogarde en evt Kluivert om de binding met Ajax te waarborgen.

8 april 2024 om 11:52

@ Oortap

Ik heb ook nergens aangegeven dat het een makkelijk karwei zou worden. Ik ben wel van mening dat een Oosting ruim de tijd gaat krijgen mits hij er geen zooi van maakt zoals Steijn. Ja hij heeft niet de middelen die Ten Hag had toen hij binnen Ajax kwam, maar wel een vergelijkbaar CV. Ik ben van mening dat hij zeker wel kans van slagen heeft binnen Ajax. Mocht het zijn dat Kroes wel als AD blijft, en de aanstelling van Christopher Vivell wel doorgaat er ineens wel een stabielere omgeving is dan nu.

Het is alleen wel belangrijk dat Ajax nu gaat handelen en praten, zekerheid hebben voor aankomend seizoen is het enige waar we ons aan vast kunne houden.

Het is nu al jaren onrustig. Maar zo'n zooitje zoals het nu is is het volgens mij nog nooit geweest. De RvC ligt onder vuur, de AD is op non actief gezet, er is geen TD en de selectie is niet op orde. Ik kan mij voorstellen dat er veel trainers zijn die graag zien dat organisatorisch alles eerst op orde is voordat ze tekenen.

Ik denk dat ze niet voor een grote naam moeten gaan, want die komen nu niet omdat ze weten dat het minimaal 3 jaar duurt voor het weer staat. Maar ondertussen wordt hun naam wel gekoppeld aan de resultaten .
Dus een opbouw trainer nemen, en die ook tijd geven. Als je nu trainers gaat ontslaan wegens slechte resultaten komt er niemand meer.

Als ze slim zijn gaan ze voor Oosting van Twente. Brengt sportief hele goede resultaten en dat in combinatie met goed voetbal. Al weet ik niet of hij met zijn nuchtere persoonlijkheid goed bij Ajax zou kunnen passen

8 april 2024 om 10:27

Die moet dat helemaal niet willen, anders zit die al na 5 wedstrijden zonder baan weer.

8 april 2024 om 10:42

Die tekent meteen natuurlijk. Bij Ajax zijn miljoenen voor hem op te halen.

Dat risico dat hij ontslagen wordt is in het buitenland net zo groot en ook bij de andere Nederlandse stappen omhoog.

Die heeft gisteren lopen kijken en denkt hier brand ik mijn vingers niet aan haha. Maar even serieus Potter is natuurlijk niet gek om in dit Ajax te stappen. Selectie is een puinhoop en ook intern aan de top is het een chaos. Geen capabele coach wil dan instappen. Ajax gaat gewoon eindigen met Frank de Boer of Pascal Jansen.

Wat topstaaltje van journalistiek. Op zondag een naam roepen en maandag zeggen van niet...de Story is er niks bij. Hoor het liever van deze man zelf...oh en de reacties dat nu niemand meer bij Ajax wil werken. Sinds wanneer heeft Ajax grote trainers aangetrokken. Ajax geeft trainers een kans net als jeugd spelers.

Dan te bedenken dat echte Ajax iconen als Kluivert, Reiziger Bogarde Seedorf open stonden om Ajax bij te staan in welke vorm dan ook. Nee alsjeblieft niet, ook deze iconen moeten het niet willen. Hou de eer aan jezelf. Haal gewoon een Heitinga of Danny blind terug.

Tsja wie zal er in dat wespennest willen stappen nu?
Bij de RVC is het puur vriendjespolitiek. Er is geen TD en de AD is nu geschorst, ofwel er is helemaal geen top bij Ajax momenteel die wijze beslissingen kunnen nemen of een bedrijf kunnen runnen.

Ik vraag me dan af obv wat en wie die onderhandelingen doet, zonder technisch hart kun je toch geen trainer aanstellen als je de koers niet eens hebt bepaald..

Tuurlijk die heeft het gister allemaal gezien natuurlijk.

De vraag is wie binnen de Ajax organisatie heeft de beslissende stem wat betreft de nieuwe coach? Marijn Beuker, Kelvin de Lang of het duo Van Gaal en Blind. Als die laatste twee het voor het zeggen hebben sluit ik niet uit dat het Frank de Boer wordt.

Gelukkig. Het is geen moment voor exotische gokjes meer met directieleden en trainers die de club niet kennen. Het is tijd voor zekerheid en rationele keuzes. Dat had afgelopen zomer al moeten gebeuren. Als Ajax zoals ik toen ook al zei gewoon voor Peter Bosz had gekozen die graag naar Ajax wilde hadden ze met het budget van Mislintat nu gewoon kampioen geweest en hadden spelers als Dest en Lang bij Ajax gespeeld. Inmiddels zijn we € 110 miljoen lichter en is Bosz niet meer beschikbaar. Helaas is ook Ten Hag (nog) niet vrij. Ik zou nu voor de veilige keuze gaan en Frank de Boer aanstellen. Die heeft bewezen een dergelijke klus aan te kunnen en Ajax al eerder vanuit een dal op laten klimmen met 4 kampioenschappen tot gevolg. Is bovendien een clubman die iedereen in de club kent en gerespecteerd wordt. Ook geen Nederlandse toptrainer van het niveau Ten Hag, Slot of Bosz maar wel de meest veilige keuze op dit historische dieptepunt.

Jammer en wat ben ik bang voor een pushbericht dat Frank de Boer de nieuwe coach wordt. Ja, hij kent Ajax en ja, heeft voorgaande successen gehad met een relatief matige selectie, maar heeft verder overal en ook echt overal aangetoond kwalitatief geen goede coach te zijn.

Huppa, nog meer slecht nieuws. De afgelopen 2 jaar waren het nog keuzes om C-trainers aan te stellen, ik vrees in huidige doen dat er geen andere optie meer is. Het is in alle opzichten een zinkend schip vol onrust, daar gaat geen enkele goede trainer zich aan branden vrees ik

Michael Reiziger, met Winston Bogarde en Edgar Davids.

Wim Jonk, met Dennis Bergkamp en Fred Grim.

Ik word niet blij van iemand als Potter. Er is teveel van buitenaf naar Amsterdam gekomen. Ik zie een verband tussen een niet-traditioneel Ajax en niet-traditionele prestaties en resultaten van Ajax.

Terug naar de basis en vasthouden aan de Cruijffiaanse filosofie: eigen talent, vroeg scouten en opleiden in binnen- en buitenland. Aanvullen met wat spelers op hun piek in de middenleeftijdscategorie en wat veteranen (het liefst met een band met Ajax, dus niet categorie Henderson). En in de organisatie zoveel mogelijk clubmensen, het liefst met een voetbalachtergrond.

Zo waren 'we' altijd succesvol en zo worden we het opnieuw - maar niet met die 'net niet' import uit Engeland. Je hebt spelers en staf nodig voor wie Ajax een stap hogerop is en die eer voelen de club te mogen vertegenwoordigen. Dus niet van die buitenlanders voor wie Ajax een reddingsboei of zijsprong in hun loopbaan is zoals Graham Potter, of Jordan Henderson.

8 april 2024 om 10:43

Wat heeft Ajax DNA nou opgeleverd? De jeugdspelers hebben juist alle kans gekregen maar die zijn ook gewoon niet goed genoeg. Er zit niemand in Jong Ajax die even het niveau heeft voor het eerste. Je hebt dat toch al duidelijk gezien met Banel, Martha, Vos. Gooijer etc. Je hebt kwaliteit nodig en ook met Reiziger is dat weer een enorm risico.

8 april 2024 om 10:48

Ajax dna is echt de grootste onzin die er is. Onze beste trainer van de laaste 30 jaar had geen Ajax dna. De 4 trainers na hem voldoen allemaal aan jou lijste van hier boven maar is allemaal niks geworden. Word altijd moet van dat geroep om Ajax namen.

8 april 2024 om 11:01

Van Gaal was anders wel een echte Ajax coach en had als Amsterdammer en als oud speler, wel degelijk Ajax DNA.😃

Dat is onverwacht toch nog uitstekend nieuws zo aan het begin van de nieuwe week! Na zijn prestaties bij Chelsea en Brighton ben ik erg opgelucht dat Potter het niet gaat worden. Die heeft al bewezen totaal ongeschikt te zijn voor een topclub in crisis. Is de affaire Kroes en de nederlaag tegen Feyenoord toch nog ergens goed voor geweest.

Ik ben oprecht benieuwd welke trainer hier in wil en durft te stappen...
Lijkt me dat je echt een troubleshooter en sterke persoonlijkheid nodig hebt, maar of die zitten te wachten op Ajax....
Er zullen nog wel veel namen langskomen

8 april 2024 om 10:47

Er zullen er zoveel in willen stappen. Geloof mij maar dat buiten Bosz en Slot iedereen trainer van Ajax wil worden uit de eredivisie, dat geld kun je nooit laten lopen. Mannen als Oosting, Jans, Janssen, etc. zeggen natuurlijk nooit nee tegen 2-3 miljoen per jaar.

8 april 2024 om 11:05

Jans wilde na afgelopen seizoen eigenlijk een sabbatical. Dat heeft hij al verzet om Utrecht te helpen. Die gaat echt niet een Ajax in deze staat coachen, tenzij hij heel graag een burnout wilt.

8 april 2024 om 11:27

Tuurlijk. Die kans voor hem zal nooit meer komen als die het nu laat lopen. Heeft verder ook 0 binding met Utrecht, dus waarschijnlijk vond hij het werk gewoon heel leuk. Ik denk niet dat Jans alles voor het geld doet, zo schat ik hem niet in. Maar bij Ajax is gewoon alles beter dan bij Utrecht tel daarbij nog is op wat hij daar kan verdienen. Moet je niet onderschatten hoor. Denk een vervijfvoudiging van zijn salaris.

Hier valt niks te halen

Hij zou natuurlijk veel liever een team in de Premier League coachen. Misschien dat hij wacht op Brighton als de Zerbi weggaat in de zomer. Hoe dan ook is nu instappen bij Ajax gewoon een slecht idee als je ziet wat voor werk verricht moet worden om de club weer op niveau te krijgen.

En dan verrast zijn...wie heeft nu zin om degradatie voetbal te gaan spelen?
Gewoon doorgaan met schieten met hagel in de catogorie waar je nu mee bezig ben en misschien raak je wel iets!



Met Pascal Jansen ga je het zeker niet redden om weer terug te keren. Stel een goede en harde trainer aan.

Zet de Boer nou voor de groep. Die kent alles en iedereen binnen Ajax. Die weet hoe de hazen lopen. Heeft goede resultaten gehaald met minimaal materiaal. Bogarde als mede assistent en Seedorf als TD. Ik weet dat Seedorf deze rol nog nergens heeft gehad maar zakelijk is hij volgens mij wel slim en ook hij kent Ajax.

8 april 2024 om 10:56

Dan wordt het spel niet aantrekkelijker op om naar te kijken... maarja, dat is nu ook niet.

8 april 2024 om 12:44

@bobo25 Er is nu geen sprake van spel. Bij de boer zat er nog iets van lijn in. Die lijn is nu werkelijk waar nergens te zien. Gisteren ook echt niet te geloven. Het leek wel alsof ik naar het team van mijn zoontje aan het kijken was.

Nu maar doorschakelen naar Sam Allardyce.

Op basis van wat staat dave vos op het lijstje

Het is nu toch wel duidelijk dat Ajax moet gaan voor Alex Pastoor met als eerste assistent Andries Jonker; succes gegarandeerd. Pastoor is een echte overperformer die weet hoe je van een op papier minderwaardige groep spelers een hecht team MET de daarbij passende tactiek kan maken. De hele Ajaxfilosofie is vakkundig om zeep geholpen in de afgelopen paar jaar, daar helpt geen Ajax DNA tegen noch buitenlandse coaches die de druk krijgen om Ajax direct terug te brengen. Als Pastoor niet zou willen kan ik nog maar 1 persoon bedenken die het lef zou hebben om het te doen: Mourinho. Maar die wil een te hoge schadevergoeding zien, dus dan moeten we het met de Nederlandse versie doen.

8 april 2024 om 12:46

@theoracle. Jonker mag van mijn thuis blijven maar Pastoor zie ik echt graag naar Amsterdam komen.

Mourinho is natuurlijk niet te realiseren.

Het lijkt me vrij duidelijk waarom. Degene die zich hard heeft gemaakt voor zijn komst, is binnen de club op een zijspoor gezet. Dat wil zeggen dat Potter dus niet alleen moet instappen in een club waar het slecht gaat, maar ook dat zijn ruggensteun in de directie is weggevallen. Dat maakt zijn ruimte om te handelen heel erg klein. Logisch dat hij niet meer wil.

Ajax zou een lijntje kunnen uitwerpen naar Hein Vanhaezebrouck.
Het lijkt erop dat hij na dit seizoen niet verder gaat dan Gent.
In principe wil die niet ver van de deur zijn.
Hij is Nederlandstalig en spreekt ook minstens Frans en Engels.
Hij wil zijn ploegen altijd aanvallend en aantrekkelijk voetbal laten spelen.
Kan jeugdspelers laten instromen en kan ook moeilijkere karakters managen.
Hij is wel de grootste calimero op de Belgische voetbalvelden, dat moet je er wel bij nemen.

Hij denkt wellicht; de man die mij wilde halen wordt ontslagen en jullie denken dan ga ik gewoon verder met waar deze man is gebleven. Echt niet, daar begin ik niet aan.
Het moge nu wel duidelijk zijn waar het om gaat bij Ajax; eigen positie
maar zoals een oud gezegde luidt; niemand is groter dan de club

Tja,

Eerst zal het bestuurlijk voor elkaar moeten zijn.
Ik zou dan voor Jansen gaan met Vos als assistent

En vanuit daar weer beginnen met renoveren en daar ze ook de tijd voorgeven

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren