Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Real Madrid volgens statistieken club van de eeuw

Laatste update:

Real Madrid mag zich statistisch gezien de beste club van de eeuw noemen. Het onderzoeksbureau IFFHS, dat zich heeft gespecialiseerd in voetbalgerelateerde lijstjes, vond uit dat de Koninklijke in de twintigste eeuw de beste prestaties leverde van alle clubs uit Europa. Ajax verschijnt op de zevende plaats.

De Amsterdammers verzamelden 332,75 punten: ruim minder dan lijstaanvoerder Real Madrid, dat 563 punten kreeg. De IFFHS nam alle resultaten van de clubs in Europees verband onder de loep en gaf punten voor prijzen, overwinningen en remises. Real blijft runner-up Juventus, dat 466 punten verzamelde, ruim voor.

De topdrie wordt compleet gemaakt door Barcelona, dat 458 punten kreeg. Opvallend in de lijst is dat de Engelse grootmacht Manchester United buiten de toptien valt: The Mancunians komen op de elfde plaats. Na Ajax is Feyenoord de hoogst genoteerde Nederlandse club: de Rotterdammers staan op de 27e plaats met 116,50 punten.

De toptien meest succesvolle Europese clubs

1. Real Madrid (563,50 punten)
2. Juventus (466)
3. Barcelona (458)
4. AC Milan (399,75)
5. Bayern München (399)
6. Internazionale (362)
7. Ajax (332,75)
8. Liverpool (300,25)
9. Benfica (299)
10. Anderlecht (231)


27. Feyenoord (116,50)
41. PSV (81)
79. FC Twente (40)
110. AZ (21)
162. Sparta Rotterdam (8)
185. ADO Den Haag, Roda JC (5)
192. DWS Amsterdam (4)
Voor de complete lijst en een uitgebreide uitleg over de berekeningen, klik hier.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooi om te zien dat Ajax zo hoog genoteerd staat, maar ja, die tijden zullen waarschijnlijk niet meer terugkeren. Ook al werd dat ook gezegd na de succesperiode in de jaren 70, het financiële aspect in het voetballen is daarvoor te veel veranderd. Gelukkig kunnen we hier nog met trots op terugkijken

10 september 2009 om 21:08

Met de nieuwe financiele regel van de Uefa gaan we weer 10 jaar terug in de tijd omdat de andere europese topclubs dan ook alleen maar weer geld uit kunnen geven dat ze ook daadwerkelijk hebben. Daardoor zullen Ajax en Psv weer de aansluiting kunnen vinden bij de top. Natuurlijk blijft er nog een verschil op het gebied van begroting maar dat was in de twee gouden periodes ook het geval.

11 september 2009 om 07:32

Je hoeft volgens deze manier van tellen niet eens de prijzen te winnen... Real Madrid staat wel terecht bovenaan , want zij zijn verruit de meest succesvolle club in de wereld...
Maar als je naar de prijze kijkt dan moet Ac Milan op plek 2 staan en Liverpool op 3 Gevolgd door Bayern en Ajax...

Met deze manier van rekenen, kan je helemaal geen prijzen winnen en toch bovenaan staan en dat vind ik niet juist...

11 september 2009 om 10:11

Ik vind het juist wel een goede methode. Deze is veel wetenschappelijker en geeft een realistischer beeld van de werkelijkheid.

10 september 2009 om 19:24

Leuk?

Ben je gek ofzo? Iedereen weet toch hopelijk waar Real haar succesen aan te danken heeft gehad, of niet?? Zo niet, ga dan maar eens even de historieboeken induiken. Zonder een bepaalde persoon waarvan ik de naam demonstratief niet noem, hadden zij nooit de prijzenkast gehad die zij nu hebben...

En nee, het was geen Perez en ook geen Calderon...

10 september 2009 om 21:03

En zo zie je maar weer dat wij veruit de grootste club van Nederland zijn... Want harde feiten zijn onmogelijk te ontkennen en een absolute topclub word je over een lange periode en niet over 2 of 3 jaar.... Elke absolute topclub heeft zijn pieken en dalen en uit dit dal klimmen we wel weer want voor de succesjaren 93-97 hadden we ook een aantal heeele slechte seizoenen

10 september 2009 om 23:44

Er zullen weinig mensen zijn die zeggen dat Ajax niet de meest succesvolle club uit de Nederlandse geschiedenis is. Maar op dit moment heeft Ajax vijf jaar achter elkaar geen titel gepakt. Dat kan dan best een dal zijn, op basis van het verleden kun je niet stellen dat Ajax op dit moment de beste club van Nederland is.

11 september 2009 om 00:06

Op basis van het verleden kan je toch nooit conclusies trekken? Je moet kijken naar het heden om conclusies te trekken welk team het beste is, want ik neem aan dat je dat bedoeld Maar sowieso zo aan het begin van het seizoen kan je nog niet zeggen wie het beste is. Je kan moeilijk nu al op basis van de ranglijst gaan concluderen. Ik zal zeggen dat Ajax de meest succesvolle club is van Nederland, puur omdat dat het feit is, maar over dit moment, daar zal ik geen uitlatingen over doen. Wie weet hoe het zal gaan met spelers als Pantelic, misschien schiet hij er 30 in, misschien wordt het een grote flop. Allemaal voorspellingen, net als elk begin van het seizoen. Je kon nog niet over 'dit moment' spreken omdat je je nergens aan kan vasthouden op dit moment.

Gelukkig is dit niet meer relevant

10 september 2009 om 17:40

Waarom?

10 september 2009 om 19:23

Omdat bijv. een club als ajax(7) waarschijnlijk niet zal winnen van Liverpool(8) of een Anderlecht(10) van Mu (11)

Ook is er teveel veranderd sinds de 20e eeuw. Niet is de sport alleen gegroeid maar ook financieel gezien. Bedragen van nu waren toen niet voor te stellen.

10 september 2009 om 19:25

Owja, dan vergeten we voor het gemak maar wat die clubs in het verleden hebben behaald?? Dit geeft toch gewoon de succesen van een club aan??

owja, de Europese overheersing van Engelse clubs is pas sinds zij weer Europees mogen meedoen. Dat weet je nog wel hopelijk?

10 september 2009 om 19:49

@jimmymuis, waarom noem je Anderlecht? Natuurlijk wordt het lastig tegen Manchester of Liverpool, maar Anderlecht schaar ik nog altijd in een lager niveau dan Ajax.

Maar dit lijstje is wel relevant als je begrijpt waar het om gaat. Het gaat immers om resultaten in het verleden. En je weet wat ze zeggen: 'resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.'.

10 september 2009 om 20:39

Omdat het een reactie was op de opmerking dat dit niet meer relevant is en Anderlecht boven Man United staat.

10 september 2009 om 21:06

Elke club heeft zijn goede en slechte periode. Voor de succesjaren van ons hadden we zowel europees als nationaal hele magere jaren. Daarna waren we 4 jaar lang De club van de wereld met een Uefa cup winst, 3 landskampioenschappen, 1 gewonnen cl finale, 1 verloren cl finale en 2 halve finales, een wereldbeker en een europese supercup. Dus je kunt niet spreken over wel of niet. Op dit moment zou Ajax 7 van de 10 keer niet van Liverpool winnen maar over 3-4 jaar is dat misschien weer totaal omgedraaid.

Vooral met de nieuwe regels die de Uefa in gaat stellen....

10 september 2009 om 22:45

Onze 4 Ec's pakken ze in ieder geval niet meer af.. Dat blijft een feit.

Waarom wordt dit in 2009 naar buiten gebracht? Is dit niet een beetje achterhaald inmiddels? Ja, Madrid was de grootste, maar we leven nu in de 21e eeuw en eerder behaalde resultaten tellen niet meer. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Beetje onzinnig onderzoek en bericht dus.

10 september 2009 om 17:09

Eerder behaalde resultaten tellen wel degelijk mee, hoe komt een club bv dan anders aan een grote naam? Door slecht te presteren?

10 september 2009 om 17:17

Hij bedoeld dat het weer een nieuwe eeuw is, dus dat deze statistieken eigenlijk in 2000 naar boven moesten komen, ajax heeft in deze eeuw nog niks gepresteerd.

10 september 2009 om 17:52

Nee das waar,maar gelukkig hebben de clubs nog ruim 90 jaar om wat te presteren deze eeuw.

10 september 2009 om 18:19

Ik bedoel idd wat Jimi zegt. Niet zo zeer om een sneer te geven naar Madrid, maar meer naar dit onzinnige onderzoek dat 9 jaar later uitkomt.

10 september 2009 om 19:02

waarschijnlijk zijn ze pas sinds kort op het idee gekomen om dit te gaan onderzoeken, ze zijn sowieso de laatste tijd steeds meer statistieken aan het bij houden...

buiten dat is het altijd leuk om toch nog iets qua Nederlands glorie in de boeken te hebben. je mag ajax dan wel haten, maar de feiten zijn daar, ajax is gewoon de meest succesvolste club van nederland.

10 september 2009 om 21:21

de eeuw is nog jong ja en er kan nog vanalles gebeuren he.

Wat Ajacied777 zegt klopt ook wel , iedereen krijgt te maken met slechte periodes en top-tijden.

Ajax komt er wel weer en misschien ook nog wel meer clubs uit Nl(zou mooi zijn he; nederland een toonaangevende competie)

11 september 2009 om 16:06

Teer maar weer op het verleden ajacieden. Geniet ervan, jammer dat je niemand echt kan overtuigen ermee behalve jezelf.

Toch opvallend dat Arsenal en Manchester United hier niet in staan. Al is het aan de andere kant ook een beetje te begrijpen, United is vooral de laatste jaren erg sterk, terwijl Liverpool vroeger juist veel sterker was.
Ook opvallend dat Juve zo hoog staat, dat had ik niet verwacht.

10 september 2009 om 17:06

Meer dan logisch dat Juventus zo hoog staat.
Het gaat hier om de 20ste eeuw he,
dan is Juventus natuurlijk de allerbeste van Italie.

10 september 2009 om 17:23

Nou ja, zo natuurlijk is dat niet. Ze hebben toch heel wat minder Europese titels binnengehaald dan hun Milanese concurrenten.

10 september 2009 om 19:23

Juventus is samen met Ajax en Bayeren Munchen de enige club die gewonnen heeft weat er maar te winnen valt. Dus wel degelijk hebben ze veel Eu-titels binnen gehaald.

10 september 2009 om 21:09

Dat Man Utd er niet in staat is helemaal niet zo opvallend als je hun geschiedenis bekijkt. In 1956-1957 deden ze voor het eerst mee aan de European Cup na hun tweede titel in hun geschiedenis, tot ongenoegen van de Engelse voetbalbond. Dat jaar, en het jaar erna haalden ze de halve finale in Europa. In dat tweede jaar echter vond ook de Munchen vliegtuigcrash plaats, waarbij zowat de helft van de ploeg het leven liet. Desondanks deze ramp slaagde Busby er toch in om 10 jaar later al, in 1968, de Ec I te winnen door in de finale Benfica te verslaan.
Dit zou echter het laatste hoogtepunt worden voor een lange tijd. Busby stopte ermee een paar jaar later en toen ging het eigenlijk van kwaad naar erger. Zo erg zelfs dat Man Utd degradeerde in het seizoen 73-74. Ze kwamen weliswaar direct terug in de eerste klasse, maar het zou duren tot de jaren 90 voordat Man Utd onder leiding van Ferguson opnieuw de Europese topper werd die het in de jaren 60 was.
En vergeet ook zeker de invloed van het Heyzeldrama niet, waardoor Engelse clubs hun coefficient verloren en dus helemaal van 0 moesten beginnen. Pas eind jaren 90 is Man Utd eigenlijk opnieuw een wereldtopper geworden (op een European Cup winners cup na begin jaren 90 ergens.

Om een lang verhaal kort te maken, in tegenstelling tot vele Europese topclubs heeft Man Utd decennia lang niet aanwezig geweest op dat hoogste niveau. In de jaren 70 en 80 was de club hoogstens een Engelse subtopper.

K had liever gehad dat ze momenteel in zo'n rijtje zouden staan!

inderdaad je kan wel zien dat het engelse voetbal de laatste paar jaren pas echt in opkomst is. Bij de 1ste tien is alleen liverpool te vinden, ik had misschiien nog nothingham verwacht die toch 2x de europa cup hadden gewonnen

Mooi stukje werkverschaffing dit.

Net als de meeste onderzoeken hebben we er niets aan, maar het houdt een aantal mensen die dit werk verrichten iig van de straat zullen we maar denken he

Vorige eeuw, wel duidelijk even vermelden

Weet iemand wie het is de afgelopen 10 jaar?(kan je pas zeggen na dit seizoen ma goed) iemand een idee?

10 september 2009 om 17:37

Op basis van 10 jaar Uefa coefficienten kom ik op:

1fc Barcelona228.391
2manchester United212.321
3liverpool211.321
4ac Milan206.63
5real Madrid198.391
6arsenal188.321
7bayern Mã¼nchen182.04
8valencia173.391
9internazionale172.63
10chelsea169.321
11olympique Lyon154.705
12fc Porto153.731
13as Roma147.63
14juventus139.63
15psv Eindhoven139.154
16sevilla127.391
17villarreal121.391
18werder Bremen119.04
19panathinaikos116.614
20bayer Leverkusen103.04

op zich geen onaardige lijst, bovenste 5 ploegen hebben dan ook de meeste Champions Leagues gewonnen of finales gespeeld.

Ik had wel gedacht dat Juventus zo hoog zou staan. Ze hadden in de jaren 70-80-90 een zeer goed team en speelde altijd Champions League en geraakte jaarlijks ver. In de eigen competitie waren ze ook machtig en speelde ze schitterend voetbal. Dat Real Madrid nummer 1 is is geen verrassing want ze hebben 8x ofzo de Champions League gewonnen wat toch een unieke prestatie is. Jammer dat Juventus de eerste plek niet heeft gehaalt, ik had mijn clubbie dat toch gegunt. Hopelijk gaan ze vanaf dit jaar weer zo schitterend voetbal spelen en ver geraken in de Champions League

Meer dan terecht, statistieken zijn per wedstrijd onderzocht. Real Madrid is nu eenmaal de grootste, of je er van walgt of niet.

Ook de laatste 10 jaar zijn ze beter in welke competitie of league dan iedereen. Tuurlijk zijn ze laatste jaren vroeg uitgeschakeld, maar volgens mij heeft niemand de laatste pak hem beet 10 jaren zoveel nationale als internationale prijzen gewonnen (incl. 3 Cl's)

10 september 2009 om 17:43

Het eerste klopt idd. Als je over een eeuw de beste resultaten hebt behaald!

Echter over de laatste 10 jaar (zie lijstje van Wisconsin) ziet het er iets anders uit...

Zo laat dat maar ff goed duidelijk zijn aan sommige mensen
En helemaal mooi om mijn andere club te zien

Hala Madrid!
Come on The Hague!

10 september 2009 om 17:21

niet meer dan verwacht. toch wle grappig dat ook anderlecht en benfica er staan.

10 september 2009 om 18:01

Benfica was in de jaren 50 en 60 erg sterk europees gezien.

10 september 2009 om 18:12

@nickkeepr, heb je soms frustraties ofso?waarom moet je meteen de ajax supporters erbij betrekken, die maken dit lijstje toch niet? Denk je dat wij om dit lijstje staan te springen? Ja heel leuk dat Ajax daar staat en ook meer dan terecht. Maar waarom moet je er weer een kwestie van maken?

Kan je niet gewoon zeggen, leuk voor Ajax dat ze dr staan en was verdiend?

Toen ik het lijstje van wisconsin zag dacht ik meteen, zo Psv heeft zo slecht nog niet gedaan de laatste jaren

Maarja je afgunst is blijkbaar erg groot!

10 september 2009 om 18:34

Dat is het zeker. Geloof mij maar alle niet Ajacieden kunnen hier weer heerlijk negatiev op reageren. En waarom. Juist omdat hun club er niet zo hoog staat.

En inderdaad. Wij als supporters/club/spelers hebben deze lijst niet gemaakt.

Het zijn ook altijd dezelde die nooit een positiev woord over hebben over onze club.

Ik denk dan ook bij mezelf. lees dan geen berichten over Ajax als je er zo'n hekel aan heb. Dat doe ik ook niet van psv bijvoorbeeld.

Tot 1980 deed het er niet echt toe en was er niet zo veel animo, na 1980 bego het europees voetbal echt te leven, misschien statistiekje na 1980 ??

Real won de eerste x edities van de E C 1 die werd gehouden met 4 teams, maar die tikken wel aan in dit lijstje, belangrijk om te melden.

had verwacht van die antie mardrid met zijn reacties


on

had ac milan hoger verwacht

Jammer van al die verloren finales, anders had Benfica op zen minst toch wel achtste gestaan!

Terecht. De mooiste en grootste club ter wereld hoort natuurijk op nummer 1 te staan.

10 september 2009 om 17:38

Ja, alleen is het dan jammer dat Ajax daar niet staat.

Natuurlijk een nutteloos rijtje, maar wel leuk om te zien.

10 september 2009 om 18:00

Wat is er nutteloos aan?

10 september 2009 om 19:45

omdat alles veranderd is,, daarmee is het nog wel leuk om te zien hoe het er in de 20e eeuw voorstond, maar ook dat kan je verklaren als nutteloos, want dat is van een hele eeuw (zo kan real madrid de beste zijn geweest maar dat waren ze echt niet de hele eeuw, dat waren ze pas later in de 20e eeuw als ik et goed heb(a))

10 september 2009 om 23:54

Hoe het in de twintigste eeuw ervoor stond? Alsof de verhoudingen toen duidelijk waren en pas in de nieuwe eeuw alles op zijn kop gegooid is. Het mooie van de lijst is juist dat de clubs die niet 1 enkele periode de dienst uitmaakten, maar meerdere succesperiodes gekend hebben boven komen drijven. Dat zijn clubs die zich veerkrachtig hebben getoond, onder wisselende omstandigheden en die iets eigens aan het Europese voetbal hebben toegevoegd.
Voorbeelden genoeg; Benfica dat beloond wordt omdat het als eerste club nadrukkelijk buiten Europa ging scouten. Madrid dat zich als centrum van het Europees voetbal heeft weten neer te zetten en daarom keer op keer sterrenelftallen wist te creëren. En natuurlijk Ajax, dat met minder hulpmiddelen, maar wel met technisch en tactisch vernieuwend spel, bij herhaling de lat Europees gezien hoger heeft weten te leggen. Dit zijn allemaal clubs die verdienen om in een buitencategorie geplaatst te worden, niet om wat ze nu zijn, maar om wat het voetbal nu is dankzij die clubs.

Leuk om te lezen. Er zijn landen die ons op financieel vlak inhalen (turkije, Rusland, Oekraine), maar onze geschiedenis zal altijd rijker dan die van hen en dat is iets wat je nooit af kunt pakken.

Off: Wat is er trouwens gebeurd met; Dws Amsterdam? Amsterdam is veel te groot om maar een profclub te hebben. Zou ook voor Ajax leuk zijn wanneer zij weer eens een derby krijgen.

10 september 2009 om 17:25

Dws is tegenwoordig 2deklasser volgens mij.
Hopelijk wordt het in Nederland net zoals in andere landen, dat amateurclubs ook makkelijk kunnen doorstromen tot het betaald voetbal (misschien nu met de topklasse.) . Dan zouden we in Amsterdam weer een derby kunnen hebben.

srry hoor als realfan had ik barca op de 1ste verwacht met hun prestaties.oke real heeft meer gewonnen dan ieder maar barca doet het echt goed wat ze wonnen

10 september 2009 om 17:41

Sorry, met alle respect, maar als je verwacht had dat Barça eerstes stond, dan ken je de geschiedenis van je eigen club niet.

7. Ajax (332,75)
9. Benfica (299)
10. Anderlecht (231)

Niet zo gek dat deze hoog staan, net als Bayern. Deze hebben tijden gehad in eigen land dat alles werd gewonnen. Daardoor staan ze zo hoog. Dus ook zonder europees te presteren kun je hoog staan.

10 september 2009 om 18:15

Als je goed leest heeft het geen betrekking op de nationale competities alleen de Europeesche wedstrijden tellen mee.

Blijkbaar heeft bayern het toch goed gedaan dan

Haha, ik denk dat niemand dit bericht interessant vind, totdat 'zijn/haar ' club hierin te bovenin te vinden is. Die van mij is dat.. Helemaal bovenaan. Word wel is vergeten dat ze veel meer prijzen hebben gewonnen vroeger (ook toen werden er sterren gekocht, en die presteerden prima ! )

Voor de zeikerds die nu weer de 1960 tijden erbij halen, die ook gewoon meetellen, ondanks er vanaf '1975 pas interesse was in europees voetbal' --> gelul..

Landskampioen : 2000/01, 2002/03, 2006/07, 2007/08
Wereldbeker : 1998, 2002
Cl 's : 1998, 2000, 2002

En vergeet de 2 Uefa Cuppies niet heh meiden..

Kusjes.

10 september 2009 om 17:43

Ja, wat zijn we toch jaloers op jou, een Nederlander die fan is van Real Madrid. Ik ben ook fan van Madrid, Inter Milan, Manchester United en Marseille. Je wilt niet weten hoe blij ik was vorig seizoen.

Kom op zeg, je kan geen écht supporter zijn voor een club buiten de competitie in eigen land.

10 september 2009 om 18:19

je kan wel supporter zijn van een buitendse (top)club.
maar in heel veel gevallen zijn die mensen dan wel een successupporter pur sang. ze zien hun club op het allerhoogste niveau spelen, steeds maar winnen en de beste spelers hebben en logischerwijs ook nog een heel redelijk niveau halen.

succes trekt supporters. ik zie hier bijvoorbeeld geen Leeds supporters meer. Leeds was ook een absolute topclub nog niet eens zo heel lang geleden. destijds hadden ze voldoende supporters.maar nu spelen ze in de league two ofzo. en sinds Chelsea miljoenen aan topspelers spelers uitgeeft en daardoor goede resultaten behaalt, durf ik te stellen dat hun supportersaantallen minstens verdubbeld zijn.

wanneer je club je telkens weer teleursteld met matig spel en/of slechte resultaten lopen de supporters ook weg. en daarom heeft Ream Madrid ook zo veel fans. omdat ze gewoon goede resultaten behalen en/of topspelers kopen waardoor ze spektakel bieden. ik denk dan ook dat de meeste buitenlandse Real Madrid fans niet echt van de club houden. want die is redelijk ziek. maar ze houden van de macht, de topspelers en de resultaten. successupporters omdat die 3 dingen meestal hand in hand gaan of een gevolg van elkaar zijn.

maar eigenlijk kun je wel stellen dat iedereen begon als een successupporter. want waarom moedig in bijvoorbeeld Fc Twente aan, niet de plaatselijke amateurclub, Psv fans niet Fc Eindhoven, en Rotterdam de meeste Feyenoord supporters heeft?

omdat we onze ooit club op hoog niveau zagen spelen. de sfeer, andere supporters en spelers kregen je zover dat je fan werd. de plaatselijke amateurclub speelt op een te laag niveau om dat te bieden. want goede spelers brengen resultaten, resultaten brengen supporters, en supporters brengen sfeer.

natuurlijk zeg ik niet dat elke supporter een successupporter is. want dat is niet zo. want hoe meer je te weten komt over je club, en hoe langer je supporter bent, hoe leuker het wordt en niet alleen maar omdat ze succesvol zijn. maar het is nou eenmaal een feit dat succesvolle clubs meer supporters hebben dan minder succesvolle clubs. ondanks dat die mindere clubs soms ook nog mooier zijn dan zo'n koopzieke topclub.

succes heeft vele vaders. maar verlies is een wees, is een spreekwoord dat hier van toepassing is.

10 september 2009 om 18:49

Inderdaad Wandu ik ben het 100% met je eens!! Echt serieus 90% hiero is gewoon een gloryhunter! Ik ben zelf dan wel voor Feyenoord en Aston Villa, maar ik ben voor Aston Villa omdat mijn vader daar woont en ook voor Aston Villa is dus . Maar de meeste mensen hebben totaal geen link met een club!!

10 september 2009 om 22:31

Tw3nte,

Hoewel ik het in grote lijnen met je eens ben, is het voorbeeld van Leeds United uitermate ongelukkig gekozen. Die spelen League One (het derde niveau), maar trekken elke thuiswedstrijd nog tussen de 20 en 30 duizend toeschouwers, en zijn daarmee al een aantal jaren met afstand de club met de meeste supporters in die competitie. Ze trekken zelfs meer toeschouwers dan menig Championship en Premier League team. En nu draaien ze ook nog eens bovenin mee, dus die aantallen zie ik dit seizoen alleen nog maar verder groeien,

10 september 2009 om 18:18

Hoe kom je erbij dat europees pas telt vanaf 1975 en dat het daarvoor niets betekende?

En wat heeft het landskampioenschap ermee te maken, als dit lijstje alleen om de europese wedstrijden gaat?

Zo te zien tellen de Europa cup 2 en Uefa Cup niet mee bij dit lijstje, anders stond er wel meer Nederlandse clubs op de lijst zoals, Fc Amsterdam, Hfc Haarlem etc

10 september 2009 om 18:27

hebben zij de europa/uefa cup ook gewonnen dan?

ik kan me eigenlijk niet herinneren ooit iets over Fc Twente en goede prestaties in de Champions league/europa cup gehoord of gelezen te hebben... wel wonnen ze in de jaren 70 de eufa cup. vandaar die 79e plaats denk ik.

10 september 2009 om 19:32

Twente heeft nog nooit de Uefa Cup gewonnen. In 1975 stonden ze in de finale tegen Gladbach, maar die ging verloren

Van 1970 tot 1975 heeft Twente het uitstekend gedaan in europa

10 september 2009 om 20:08

oh pardon hoe kon ik het nou vergeten...
ik weet niet hoe die hele lijst tot stand is gekomen, maar wat zijn successen te noemen en niet? ik neem aan dat er toch een minimum standaard moet zijn zoals knock-out ronde. in elk geval was het denk ik nog een hele klus om van alle clubs in europa die ooit in europees verband actief zijn geweest een stand te maken. misschien verklaart dat waarom de uitslag aan de late kant is

Voor de Turken er staan 2 Turkse teams in deze lijst,
Galatasaray staat 60e met 57 punten en Fenerbahce staat 185e met 5 punten, Besiktas staat niet eens in de lijst, hoe betrouwbaar is deze lijst ?
Dws, Den Haag, Roda staan er wel bij, dat geeft de breedte van de onderzoek wel goed weg.

10 september 2009 om 17:32

De lijst is inderdaad niet compleet. Er zijn wel meer clubs weg gelaten zie ik nu.

10 september 2009 om 18:56

Dit is toch ook niet de hele lijst. We zitten in Nederland en dus laten we de Nederlandse clubs zien. Ik zit helemaal niet te wachten op de plek van Besiktas. Alleen de plek van Ajax, Psv en Feyenoord en de andere Nederlandse clubs. Dat de andere clubs erbij staan die allang niet meer bestaan geeft aan dat ze de hele eeuw bedoelen, ook al is het ergens in de jaren 50 of 60. Ze hebben zelfs niet alle Nederlandse cubs laten zien, maar dat hoeft toch ook niet.

10 september 2009 om 19:33

Haha, je snapt toch wel dat ze de top 10 vermelden+ bijzonderheden en De Nederlandse clubs? Als je persé wilt zien waar je "turkse clubs" staan, dan zoek je toch gewoon ergens de hele lijst op?
Je kan ook wel afvragen waarom Arsenal, Chelsea, Valencia enz. staan..

Leuk voor Real. Ze hebben de beste geschiedenis. 'geschiedenis met geld'!


Of: Deze lijst klopt voor geen meter

@cimbom geef jij me dan eens de juiste lijst
natuulijk te verwachten dat real nr 1 was en dit seizoen zullen ze laten zien waarom

Dit zegt natuurlijk niks, als ik dit moet geloven is Feyenoord als club beter dan een Arsenal/valencia/chelsea.

10 september 2009 om 18:00

Zo raar is dat toch niet? Zo'n grote historie hebben deze 3 clubs niet.

10 september 2009 om 18:05

@ Wandu, Feyenoord heeft de afgelopen eeuw heel wat meer mooie europese resultaten behaald dan Arsenal, valencia en Chelsea. Het gaat niet om de resultaten van de afgelopen paar jaar maar om de afgelopen 100 jaar.

nee dit klopt niet echt ze kijken naar verleden dan is real de beste.

tot nu toe heeft barca de beste papieren en @real9 het spel van realmadrid is behoorlijk saai viel in slaap toen ze wonnen met 3-2

niet tehard juichen anders heb je hier iedereen op je nek

10 september 2009 om 23:25

Barca de beste papieren? Voor wat? Dat ze in één voetbalseizoen in de 21e eeuw de beste van de wereld waren?

Dat heeft toch niets met de Europese historie te maken?

was te verwachten, de mooiste club ter wereld op nummer 1.

10 september 2009 om 17:58

als je het presteert miljoenen te verspillen, de markt financieel op zijn kop te zetten, je spelers onredelijk te behandelen en een schuld van 800 miljoen te hebben en nog steeds in de beste competities mag spelen en de beste spelers ter wereld voor belachelijke bedragen + salarissen mag opkopen,

dan ben je inderdaad de mooiste club van de wereld ja...rs

10 september 2009 om 22:13

Inderdaad de mooiste club en de beste ooit van de wereld. Het is heel erg mooi om te zien dat je je frustraties niet ken verkroppen. Dat doet me deugd als fan van Real Madrid.

waarom staat sparta daar kan iemand dat uitleggen ?

en ado ?

10 september 2009 om 18:02

Omdat Sparta een van de grootste clubs is in de Nederlandse historie. Onder Rijkaard was de 1e degradatie in haar historie een feit.

van de eeuw lees is beter

Waarom is Real de club van de eeuw? Waar zijn deze cijfers op gebasseerd dan? Op het uitgeven van enorme bedragen? Of op het weghalen van sterkhouders van kleinere clubs? Of op het verpesten van goede voetballers door ze na een aantal maanden al op de bank te zetten na eerst miljoenen betaald te hebben?

10 september 2009 om 18:04

Uitgeven van enorme bedragen? Weghalen van sterkhouders van kleinere clubs? Kun jij een topclub opnoemen waar dit niet het geval is? Real is de club van de eeuw omdat ze in de vorige eeuw het meest hebben gepresteerd, zo lastig is dat toch niet te begrijpen? Veruit de meeste landstitels in Spanje en in de vorige eeuw maar liefst 8x de Cl gewonnen.

10 september 2009 om 18:15

Een topclub noemen die net als Real enorme bedragen uitgeeft? Hmmm eens even denken, welke club heeft er net als Real ruim 250.000.000 euro uitgegeven aan voetballers.. volgens mij geen. Volgens mij zijn er ook geen topclubs die net als Real in de afgelopen 10 jaar meer dan 1.000.000.000!!! hebben uitgegeven aan spelers. Volgens mij zijn er ook geen topclubs buiten Real die spelers haalt voor 10 tallen miljoenen en deze vervolgens na een krap seizoen alweer de deur buiten trapt.

10 september 2009 om 18:22

@ Gulio

Is dat soms relevant in deze statistiek?

Nee, weet waarover je praat..!

10 september 2009 om 18:26

Ach ik dacht maar zo, ik laat eens zien waarom Real op 1 staat van deze lijst. Dit is niets anders dan het feit dat ze al jaren (zelfs al in de begin jaren van het betaalde voetbal) overal de allerbeste spelers weghalen en met enorme bedragen smijten. Ook leuk om te weten toch?

10 september 2009 om 18:27

Erg grappig dat je deze zomer en de afgelopen 10 jaar aanhaalt, terwijl deze hele eeuw irrelevant is met betrekking tot de lijst. Real is gewoon de beste club van de vorige eeuw. En grote vriend, alle clubs kopen spelers, maar de een heeft nou eenmaal meer te besteden dan de ander. Real is bijna haar gehele historie een van de, zo niet, de rijkste club ter wereld geweest. Wat moeten ze dan met het geld? Wanneer jij op eerlijke wijze door marketing en succes geld verdient, vind ik dat je datzelfde geld moet kunnen investeren. Daar is helemaal niks mis mee.

10 september 2009 om 18:36

Op eerlijke wijze door marketing geld verdient? Volgens mij heeft Real een schuldenlast van ruim 800.000.000 miljoen opgebouwd door de jaren heen. Hoe kun je in godsnaam als voetbalclub 800.000.000 miljoen in het rood staan en dan nog miljoenen uitgeven! Niet komen met het gezever van: daar staan enorme tv contracten tegenover of dat wordt terug verdiend met reclame en merchendise, want daar haal je bij lange na geen 800.000.000 mee op. In Nederland worden clubjes al failliet verklaard als ze een schuld van 1.000.000 hebben en de begroting niet meer rond krijgen.

10 september 2009 om 19:37

Wat!?!?!?!?!?!?!?!?!?*v.
800.000.000 miljoen *piep*

dat is 800.000.000.000.000 Dat zou ik welleens op mijn bankrekening hebben willen staan rs

Dat is volgens mij 800 biljoen?

10 september 2009 om 22:11

Simpel. Zet tegenover die 800 miljoen ' schuld ' meer dan een miljard aan activa en je hebt boekhoudkundig geen schulden. Je hebt zelfs een aantal miljoenen aan eigen vermogen.

10 september 2009 om 22:53

Omdat ze die schuld van 1.000.000 niet kunnen aflossen, Real Madrid wel.

Wisconsin heb je dat lijstje net gewoon snel verzonnen..
In ieder geval knap dat je het zo snel kan verzinnen

de lijst is gebaseert als je goed leest dan weet je het

Dit is natuurlijk te verwachten want real heeft wel wat prijzen gehaald in de 20ste eeuw.
Ik heb hier statistieken van de laatste jaren (mss interessanter voor de mensen die nog niet echt oud zijn en het voetbal nog maar 20 volgen ofzo):

(1.1.1991-31.12.2008)
1. Fc Barcelona 757
2. Manchester United Fc 678
3. Juventus Fc Torino 621
4. Milan Ac 611
5. Real Madrid Cf 605
6. Fc Internazionale Milano 567
7. Fc Bayern München 563
8. Arsenal Fc London 550
9. Ca River Plate Buenos Aires 502
10. Chelsea Fc London 442
11. Liverpool Fc 435
12. Fc do Porto 425

10 september 2009 om 18:23

de laatste jaren? volgens mij won Liverpool een paar jaar gelden nog de Champions leage
en kwamen ze eervorig jaar tot de halve finale en hebben ze vorig jaar de kwartfinale bereikt...
daarnaast mocht Juventus niet eens in eurpoees verband uitkomen voor twee jaar dus die lijst klopt inderdaad niet.

10 september 2009 om 18:27

En ze verloren ook nog een keer een finale een paar jaar geleden!

10 september 2009 om 19:52

@tw3nte: dat lijstje heb ik op een site gevonden van Iffhs. Ik heb een gewone copy paste gedaan dus ik heb het niet zelf verzonnen hé.

Ik zal mss niet goed gekeken hebben naar het juist lijstje dan zekers ...

leven we nog in die tijd? nee oke geschiedenis les meer niet

ze hebben het hier ook over de club van de eeuw als Vz nou zei de beste club van het zeisoen 2007-2009 dan was het anders

hoe komt anderlecht zo hoog?

10 september 2009 om 18:41

Misschien omdat ze 2x de Europese Beker voor Bekerwinnaars hebben gewonnen en 2x in de finale hebben gestaan,1x de Uefa cup gewonnen en 2x in de finale hebben gestaan en 1x de Europese Super cup hebben gewonnen?

10 september 2009 om 23:18

Gulio, ik begrijp jou niet zo.

Een paar post hierboven kaart je de 8 keer Champions League winst van Real Madrid niet aan maar alleen de schulden en uitgaven van de afgelopen 10 jaar.

Wel weet je alle prijzen van Anderlecht op te noemen van de vorige eeuw, waar deze lijst om draait.

Je begrijpt dat ik dat nogal vreemd vind?

allemaal leuke cijfertjes heel leuk alleen denk ik dat het toch vrij belangrijk is wat er op dit moment gepresteerd wordt. Desondanks niet geheel onbelangrijk, geschiedenis is ook belangrijk. Toch denk ik dat je meer aan statistieken over 10 jaar gemeten hebt. Zegt meer iets over de huidige prestaties+lange termijn. Ook leuk trouwens voor de real madrid "supporters" die hun club bovenaan zien staan, daar zal ik het maar bij laten..

ik weet niet wie dit zo uit zn duim gezogen heb maar hier klopt natuurlijk niks van. Liverpool hoord gewoon ruim boven ajax te staan en Feyenoord hoord ook veel hoger te staan

10 september 2009 om 21:11

Tuurlijk gozert hahahaha...blijft moeilijk te verkroppen voor een Feyenoorder he dat Ajax met enorme voorsprong de grootste Nederlandse ploeg is. Hoe kan Feyenoord nu veel hoger horen te staan terwijl Ajax meer landskampioenschappen, meer bekers en meer Europese prijzen heeft gewonnen. Feyenoord heeft 2 europe prijzen wij hebben er 8.

11 september 2009 om 14:36

Feyenoord :
uefa-cup 1974 2002
Champions league 1970

dat zijn er al 3 trouwens Feyenoord is de eerste en de laatse club uit Nederland die een europeese prijs pakte !

Gulio .. Jij wint je nogal op. Het is natuurlijk wel raar dat ze zoveel geld in de min- staan. Maar deze club betekent natuurlijk echt wel wat, .. De schuldenbalans is opgemaakt door een bedrijf uit Barcelona, ze hebben hier verschillende jaartallen door elkaar gebruikt en deze schuld is meer dan onnauwkeurig.

Nergens word erover gesproken dat Fc Barcelona een schuld had van 484 miljoen euro (waarschijnlijk ook onnauwkeurig) en nog eventjes 110 miljoen uitgeeft aan transfers.

Ik ken geen banken die een lening uitgeven zonder dat er een businessplan en borgsom garant voor staat. En ten slot van rekening heeft voorzitter Perez zijn eigen bouwonderneming (grootste van Spanje, enkele miljarden waard) waar hij genoeg euro's heeft om eventueel bij te springen.

Het is niet eerlijk tegenover de andere landen, tegenover de clubs die veel minder in het rood mogen staan of te besteden hebben. Maar als je het zo gaat bekijken is nergens in de wereld meer iets eerlijks aan.

10 september 2009 om 21:14

De schuldenbalans is opgemaakt door de universiteit en dus niet door een bedrijf uit Barcelona. En idd Barcelona heeft ook een enorme schuld (overgens geen 484 maar afgelopen seizoen 210 miljoen) maar dat is nog altijd 4 keer lager dan Real. Maar beide schulden zijn gewoon belachelijk als je bekijkt dat Feyenoord met een schuldje van 17 miljoen geen cent uit mag en kan geven.

De nieuwe regel van de Uefa zal daar gelukkig een eind aan maken.

Mooi bericht, het is dus feitelijk bewezen en onderbouwd dat Real de beste club ter wereld is! Alle negatieve reacties komen voort uit frustratie en afgunst....

Het artikel, zoals hierboven vertoond, klopt niet.
Dat wil zeggen......de cijfers kloppen wel, echter de berichtgeving is onjuist. De Iffhs heeft idd alle officiele europese wedstrijden meegenomen in de berekeningen. Hierbij zijn ze gestart in 1927 toen er sprake was van het eerste europese toernooi en zijn in de cijfers zoals ze hierboven staan alle uitslagen t/m de Cl finale van 2009 meegenomen. Dus het is een heel actuele lijst van het verleden tot en met nu. De berekeningen zijn in opdracht van de Uefa gemaakt om juist te presenteren aan het begin van het 18de Cl jaar.
Beweringen zoals hierboven, dat het zou gaan om resultaten van de 20ste eeuw zijn derhalve onjuist, doordat ook alle resultaten tussen 2000 en mei 2009 zijn meeberekend.

belachelijk, hoe kunnen clubs als Inter en Barca nou hoger staan dan clubs als liverpool, Benfica en Ajax? Waar worden deze cijfers dan op gebaseerd, want als ze dit baseren op europese prestaties van de laatste eeuw kan deze lijst nevernooit kloppen

Ik snap dit niet. in engeland was liverpool in de 20ste eeuw duidelijk de beste en daarna ver weg arsenal en manchester. Ik weet niet maar alleen de clubs ac milan en real madrid hebben meer Cl titels als liverpool maar liverpool staat niet bij de beste 5. Ik wil dan ook logica waar is het op gebasseerd. Ja liverpool heeft 18 titels. maar wel allemaal voor 1990 oftewel in de 20ste eeuw. ok ac en real waren ook beter dan liverpool maar ajax niet, naast in nederland waar ze minder tegenstand hadden als liverpool.

mooie lijst is dit en als het klopt wat rodenski gezegd, is Ajax nog steeds de beste ,maar daar gaat t niet om.

Vind het wel leuk dat de engelse clubs de lijst niet domineren!

Het is niet te geloven, haha Als er Real boven aan de lijst gaat dan klopt de lijst natuurlijk niet rs nee want dit is positief voor Real
Als er negatief nieuws naar buiten komt is het pertinent waar zonder twijfel...
Objectiviteit is mijlen verweg wat betreft juiste statistiek onderbouwde informatie betreffende Real, die ervoor zorgt dat Real gewoon de beste club ooit is...

11 september 2009 om 00:08

Wat een onzin. Natuurlijk is Real historisch gezien het meest succesvol. Aan sommige reacties (ajax-haters) te zien denken de meesten dat het een willekeurig lijstje is. Het is een lijst die gebaseerd is op feiten! In de vorige eeuw was Ajax nou eenmaal de meest succesvolle Nederlandse club. Al dat geblaat slaat nergens op. Ik als Barcelona-fan (en dus anti Madrid ) zeik toch ook niet over het feit dat Real bovenaan staat. De meeste prijzen = de meeste punten = bovenaan de lijst. Veel duidelijker kan het toch niet?

11 september 2009 om 06:21

Real heeft in 1950 ofzo toch 4 of 5 x achter de Cl gewonnen? Nou, in de jaren daarna zijn ze ook niet onsuccesvol geweest. Er is maar 1 de beste en dat is inderdaad Real maar goed, wat heb je daar nu aan? Niet zoveel dacht ik.

Onderaan de lijst valt me op dat Hvv niet is meegenomen in de lijst terwijl ze begin 20e eeuw wel 8 landstitels in Nederland hebben behaald. Dat is bijv beter dan Dws.
Dat Real de beste was staat buiten kijf, ze hebben het meest de Europa Cup I gewonnen en dan kun je niet anders dan de beste zijn.

11 september 2009 om 00:09

Bij mijn weten heeft Hvv niet veel Europeesche successen gehad...

Leuk om een keertje te zien, maar ik vrees dat deze lijst niet zo heel veel zou zeggen. Voetbal is pas echt professioneel en de spelers zijn pas echt bekend geworden sins zo'n jaar of 40/30 geleden dus als je vanaf dan rekend zou het meer van deze tijd zijn. maargoed statistieken moeten ook naar boven komen en dit is wel leuk om een keertje te zien, Anderlecht staat er ook verassend in, daar hebben we de laatste jaren Europees weinig van gezien.

8 titels woow. liverpool won er 18 en 5 champions league en een aantel uefa cups. en staan 7e. Maar ja. ik zie wel reacties leuk dat de engelse clubs niet domineren. Nou liever dat dan dat bagger voetbal van nederland. Maar degene die dat zeggen zijn net de uefa en fifa. ook iets tegen engelse clubs. zorgen er voor dat de scheids zorgt geen engelse Cl finale. Zorgen dat clubs niet meer mogen kopen terwijl de clubs real en barca ook echt wel zo bezig waren. maarja ze hebben het tegen het engelse top voetbal.

11 september 2009 om 06:46

Och zielig jongetje. Ga eens snel naar Engeland verhuizen. Niemand heeft iets tegen het Engels voetbal. Het is een topvoetballand. Alleen begrijp je toch wel dat het inmiddels bijna een bedrijf is geworden i.p.v. een competitie. Alleen maar $$ dat telt en daar hebben sommige mensen moeite mee.

Leuk voor Ajax dat ze zo hoog staan, maar helaas zegt dit niets over het heden en heb je er dus niets aan. Ajax is ook maar een middelmatige Europese club geworden en is op dit moment niets beter dan fc Twente. toch raar dat anderlecht zo hoog staat...

Feyenoord 27e. Toch mooi ! Maar goed, wat heb je eraan.. Nada

Ik verschiet er wel van dat anderlecht op de 10de plaats staat. Waar zou Brugge eigenlijk staan. Forza Roma!

kijkend naar resultaat is real madrid ook altijd gewoon de beste club ter wereld geweest! Uiteraard met mindere periodes maar al met al blijft real de beste club aller tijden! Dit zal ook in de toekomst zo zijn... Wel jammer voor alle haters

11 september 2009 om 12:47

Is niet moeilijk als je het geld over de balk kan gooien zonder rekening te houden met hoeveel schulden je hebt. Forza Roma.

@blackyeage

gaan jullie real haters nu blijven zeiken dat real schulden heeft daar gaat het nu niet om het gaat er om welke ploeg er het beste heeft gepresteerd en dat is real.punt uit

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren