Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: 'Roda hoeft spelers niet te laten gaan bij fusie'

Laatste update:

De voorgestelde samensmelting tussen Roda JC en Fortuna Sittard kan verstrekkende gevolgen hebben voor de huidige spelersgroepen van deze clubs. Advocaat en gelicentieerd spelersmakelaar Frans de Weger en zijn medewerker Thijs Kroese betuigen dat bij een fusie spelers niet langer gebonden zijn aan hun spelerscontracten.

Een fusie, waarbij in dit geval volgens hen een nieuwe club ontstaat, wordt volgens het tweetal in de wet een 'overgang van onderneming' genoemd. "Concreet betekent dit dat voetballers van, laten we voor het gemak zeggen 'FC Limburg', niet langer gebonden zijn aan hun spelerscontracten en in principe een transfervrije status hebben", zo laten De Weger en Kroese woensdag in De Telegraaf weten.

Het gevolg is, zo menen De Weger en Kroese, dat bepalende spelers met langlopende contracten, zoals bijvoorbeeld Marcel Meeuwis, Davy de Fauw en Anouar Hadouir komende zomer voor niks Kerkrade kunnen uitwandelen. Voor Fortuna heeft dat minder naslepende gevolgen. De Eerstedivisionist uit Sittard werkt hoofdzakelijk met éénjarige en amateurcontracten en kan sowieso met een schone lei beginnen.

"Ons hoogste rechtscollege in Nederland, de Hoge Raad, oordeelde al in 1993 dat het arbeidscontract van een werknemer die (in het geval van een fusie) uit vrije wil - en ondubbelzinnig - aangeeft dat hij het contract niet wil voortzetten bij de nieuwe werkgever, van rechtswege eindigt”, zeggen De Weger en Kroese. "Met andere woorden, het contract van de speler gaat niet over op de nieuwe werkgever. Het contract loopt automatisch af. Toegespitst: de spelers zijn transfervrij.”

Voor Meeuwis zou dat eventueel goed nieuws zijn. De middenvelder wilde, nadat hij vorig jaar in aanvaring kwam met de toenmalige trainer Raymond Atteveld al weg bij Roda JC, maar zag een transfer naar FC Groningen vanwege de hoog verlangde transfersom afketsen. De afgelopen maanden werd hij in verband gebracht met PSV.

Hesp
Danny Hesp, voorzitter van de Vereniging Van Contract Spelers (VVCS), is verrast door de uitlatingen van De Weger en Kroese. "Dit gaan we zeker uitzoeken.” Overigens heeft een eventueel transfervrije status bijna alleen consequenties voor de spelers van Roda JC. "Bij Fortuna heeft alleen Angelo Simone een doorlopende verbintenis”, aldus Hesp. "De rest is na dit seizoen sowieso transfervrij."

Update 12.15 – Ingedekt
Voor Roda JC lijkt er evenwel niks aan de hand te zijn. In de Voetbal International legt Louis Everard, directeur van de VVCS, uit dat er bij het behouden blijven van de Stichting Roda JC geen veranderingen optreden. “Dat gaat alleen op als er een geheel nieuwe identiteit ontstaat, dus in deze situatie: dat beide rechtsvormen, te weten Roda en Fortuna, verdwijnen”, aldus Everard.

“Maar wij gaan er vanuit dat de Stichting Roda JC zal blijven bestaan, en daar vallen de spelers van Roda onder. Dus de Europese richtlijn is in dit geval niet van toepassing voor de spelers van Roda.” Voor speler van Fortuna blijft de regelgeving wel gelden. “Bij Fortuna lopen alle spelerscontracten af, alleen Angelo Simone heeft een doorlopend contract. Voor hem geldt dit dus wel”, besluit Everard.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als alle goede spelers transfervrij weg mogen dan houdt Fc Limburg geen een fatsoenlijke speler over en is die hele ploeg alsnog gedoemd om te degraderen en daarna te verdwijnen. Meeuwis, de Fauw, Cisse, Willem Janssen en heel veel andere spelers van roda Jc zullen liever op een hoger niveau spelen dus dan is er geen reden om te blijven bij een club waarvan de toekomst onzeker is.

4 februari 2009 om 10:18

Roda staat 16e....
De ploeg die ooit eens streed tegen ajax om plaats 1...
Vermoord? Dit is juist goed voor het voetbal. Fortuna staat bekend om de talenten en Roda zal een goede stap voor deze talenten zijn.
Als het echt zo is dat alle spelers vrij zijn, moet roda alleen voor een naamverandering gaan. Op papier is het geen fusie, maar theoretisch wel. Er moet sowieso veel worden gedaan aan de 60 spelers die ze dan hebben.

4 februari 2009 om 13:42

Op papier en theoretisch lijkt mij hetzelfde?!

4 februari 2009 om 17:13

fortuna staat bekend om talenten ?

Oftewel dan komen velen spelers bij middenmoters of subtoppers bijvoorbeeld De Fauw, Cisse, Castro is ook niet slecht, of Yulu Mantondo, Hadouir of Willem Janssen of misschien nog Ajax, Psv, Az, waar je dan moet denken aan Meeuwis ofzo, en dan een stel spelers voor de opstelling denk ik, en de rest een beetje voor de breedte, behalve sommige spelers die naar bijv, Vvv Venlo, die denk ik wel kampioen worden, of De Graafschap. De Fortuna spelers gaan zich denk ik verdelen over de teams in de Jupiler League. Tenminste, als dit waar is..

4 februari 2009 om 12:58

Even een vraagje aan iedereen die zegt dat er 5 of 6 spelers dan weg gaan omdat ze dan naar sub(toppers) / middenmotors kunnen gaan. Als er zoveel spelers 5/6 naar 'hogere' clubs kunnen gaan waarom laten ze hun kwaliteiten bij roda niet zien. 5 of 6 man is genoeg om een elftal te dragen naar een 8e 9e positie. Misschien zijn ze wel niet zo goed...

Als dat waar is dan heeft Fc Limburg dalijk alleen maar spelers van Fortuna..

En zullen de beste wel vertrekken naar Nec, Nac of Twente en sommige misschien nog Ajax of Psv.

4 februari 2009 om 13:30

Volgens mij heb je het niet helemaal goed gelezen... We hebben straks, afgezien van Angelo, alleen spelers van Roda. Maar of die bij dit fusiegedrocht willen spelen is een tweede. En met een begroting van rond de 20 miljoen moet je toch betere spelers kunnen kopen dan de spelers die we nu hebben.

4 februari 2009 om 13:36

Is er ook iemand hier die kan vertellen of Fortuna Sittard uberhaupt spelers heeft die het niveau van de eredivisie aan kunnen?

Ach, dat zal wel loslopen.
Denk dat Roda wel een dergelijke clausule in het contract heeft opgenomen dat deze doorloopt bij een fusie, aangezien ze de fusieplannen al jaren hebben!

Aan de andere kant. Het bestuur van Roda is al jaren dramatisch dus als ze het "vergeten" zijn zal het me ook niet verbazen!

4 februari 2009 om 08:36

Kan zijn maar ik denk niet dat die plannen al jaren 'concreet' zijn, dus ga er maar vanuit dat zo'n clausule niet opgenomen is in de contracten van de spelers van roda jc.

Overigens klopt de stelling van de Weger en kroese inderdaad.
Dus tenzij er een dergelijke clausele is opgenomen, eindigt de arbeidsovereenkomst tussen roda jc en haar spelers van rechtswege op het moment dat de clubs gaan fuseren.

Wat als Roda de spelers nu een contract aanbied in de naam van 'fc Limburg'?

4 februari 2009 om 08:52

Dat mag niet, omdat dit bedrijf nog geen bestaansrechten heeft.
Wanneer er wel zulke contracten worden aangeboden voordat het bedrijf bestaat, zijn deze bij voorbaat ongeldig.

4 februari 2009 om 08:53

Het is op vrijwillge basis...dus de voetballers kunnen zelf besluiten wat ze doen.

In naam van fc limburg kan niet. Fc Limburg is nog geen rechtspersoon en daarom kan rodajc dan ook niet in naam van fc limburg handelen

4 februari 2009 om 09:25

Zoiets zouden ze kunnen doen, maar dan is het wel zo dat de spelers dit moeten tekenen en de vraag is of ze dat zullen, waarschijnlijk sommige wel en anderen niet.

4 februari 2009 om 15:49

@dioken
de naam word niet fc limburg

haha lekker dan op die manier komt meeuwis dan toch nog naar Groningen??? en dan ook nog voor niks beter kan niet natuurlijk

4 februari 2009 om 09:41

of je wel blij met meeuwis moet zijn vraag ik me af!
Hij speelt al weken/maanden als een zandzak

4 februari 2009 om 10:02

Op de eerste plaats is transfervrij niet hetzelfde als voor niks.
De speler zal, als hij de transfervrije status heeft, hogere salariseisen hebben en een flink bedrag aan tekengeld eisen.
Denk je bovendien niet dat Groningen iets meer concurrentie van andere clubs kan verwachten als Meeuwis transfervrij is?

4 februari 2009 om 13:47

oh ik verwacht zeker meer concurrentie van de andere clubs maar Meeuwis wilde zelf afgelopen zomer al naar Groningen komen maar werd door Roda tegen gehouden omdat Groningen het bod te hoog vondt.

Maar goed we zullen zien wat er straks gebeurd met Roda Jc.

Kan Van Barneveld dan ook naar zijn geld fluiten?

4 februari 2009 om 08:58

Nee die vordering gaat over op de nieuwe rechtsvorm.

4 februari 2009 om 12:05

Ja, want hij heeft geen schuld bij de nieuwe fusieclub maar bij Fortuna.
Dus als ik hem was nu dat geld opeisen!!!

Enige mogelijk is om in elk contract een clause van eerste optie tot onderhandelen bij een fusie neer te zetten. Zo zou je de spelers kunnen behouden. De vraag is natuurlijk welke spelers willen blijven bij een fusieclub.

Het nu al naar buiten brengen van de mogelijkheid dat spelers transfervrij zijn bij een mogelijke fusie zorgt ervoor dat de clubs in ieder geval voldoende tijd hebben om te onderzoeken hoe dat voorkomen kan worden. Het wordt in ieder geval interessant om te zien op welke wijze de ontwikkelingen rondom de fusie elkaar zullen opvolgen.

4 februari 2009 om 10:13

Ik had het juist intern gehouden. Nu weten alle geinteresseerde clubs er ook meteen vanaf. De nieuwe club had beter eerst kunnen proberen om een regeling te treffen met de spelers die ze willen behouden, want nu kan dat nog wel eens een stuk lastiger worden

4 februari 2009 om 10:18

De informatie is dan ook afkomstig van een zaakwaarnemer en niet door de clubs naar buiten gebracht.

4 februari 2009 om 10:25

Ook een zaakwaarnemer had vermoedelijk beter kunnen wachten. Het was in het belang van zijn spelers geweest indien ze de transfervrije status konden krijgen, maar nu krijgt de fusieclub tijd om naar mogelijkheden te zoeken om dit te ondervangen.

Ben benieuwd op welk niveau zo'n fusieclub uitkomt. Eredivisie of Jupiler? Het is tenslotte een nieuwe club... En hoe komt met een eventuele periodetitel van Fortuna?

Misschien kan Mvv nog wat nuttige spelers halen dan

hahaha op papier zal dit mss zo zijn.. maar in de praktijk zal dat toch anders worden geregeld!!

4 februari 2009 om 09:47

Heb je hier ook onderbouwing voor? In het artikel worden vrij sterke argumenten gegeven waarom spelers in het geval van een fusie transfervrij worden. Heb jij argumenten die dit tegenspreken?

4 februari 2009 om 10:06

Het artikel in dit topc is slechts een samenvatting van wat de Weger gezegd heeft.
In het oorspronkelijke artikel benadrukt hij dat een speler alleen transfervrij wordt verklaard als hij kan aantonen dat hij nadeel ondervindt van de fusie.
Als de nieuwe club uit mag komen in de eredivisie, lijkt me dat nog niet zo eenvoudig.

4 februari 2009 om 10:21

Ok, dan is dit een vrij waardeloze samenvatting van het originele artikel. Blijft verder wel staan dat Roda88 geen enkele onderbouwing bij zijn bewering had.

4 februari 2009 om 11:50

Zoals inmiddels op Vi.nl is te lezen. Staat de spelers van roda onder contract van de stichting Roda Jc, deze stichting zal blijven bestaan en de spelers zullen dan ook niet transfervrij zijn.

Zo scheelt psv weer geld als Meeuwis transfervrij is
De fauw enzo kunnen ook naar groningen of heerenveen of iets in die richting

Handig zo'n fusie! Als dat waar is zal Roda een aantal bepalende spelers kwijt raken. Voor Meeuwis is al langer bekend dat hij naar Psv wil en kan dan nog transfervrij weg ook.
Ik ben benieuwd of dit waar is. Als dat het geval is zou ik toch nog goed nadenken of een fusie dan wel verstandig is, anders wordt Roda kwalitatief net zo als Fortuna op dit moment is.

Dit bericht heeft een heel hoog oeps dat waren we vergeten te checken gehalte. Of dit daadwerkelijk een bom legt onder de fusie waag ik te betwijfelen. De belangen zijn groter dan de transfersommen van deze drie spelers schat ik zo.

He, wat handig bedacht, zijn we in een keer van 2 limburgse clubs af! Neen, schande! Waar zou fc limburg trouwens beginnen? Misschien een stomme vraag, maar daar heb ik nog niets over gelezen? eerste divisie of eredivisie?

4 februari 2009 om 10:43

Ze beginnen in de competitie waar de hoogste club op dat moment speelt.

Ze moeten gewoon niet samengaan, er zijn te veel nadelen en roda jbc komt er ook zonder fusie wel weer bovenop

4 februari 2009 om 10:39

Waarop baseer jij dat?

Anderhalve maand geleden berichtte voetbalzone:
----------
"roda Jc en Fortuna Sittard verkeren in een slechte financiële positie, met een negatief eigen vermogen en aanzienlijke verliezen", aldus de stuurgroep maandag. "waar vergelijkbare clubs in beide voetbalcompetities een opwaartse trend in inkomsten laten zien, is bij deze twee verenigingen een daling waarneembaar."

Volgens de stuurgroep zouden Roda Jc en Fortuna Sittard structureel 60 tot 70 procent meer inkomsten moeten generen om op een verantwoorde manier actief te blijven in het betaald voetbal. De huidige exploitatie bedraagt ongeveer 10,5 miljoen bij Roda Jc en 1,6 miljoen euro bij Fortuna Sittard.
----------

Dit verhaal klopt niet. Er is inderdaad jurisprudentie over maar dat gaat over het reguliere bedrijfsleven en voetbal heeft nu eenmaal een uitzonderingspositie. Denk aan eerdere fusies zoals Svv en Dordrecht.

"ons hoogste rechtscollege in Nederland, de Hoge Raad, oordeelde al in 1993 dat het arbeidscontract van een werknemer die (in het geval van een fusie) uit vrije wil - en ondubbelzinnig - aangeeft dat hij het contract niet wil voortzetten bij de nieuwe werkgever, van rechtswege eindigt”,

Ik denk dat de advocaten van Roda en Fortuna een sterk punt maken wanneer ze aanvechten dat dit een fusie uit vrije wil is. Orwell geeft hierboven al de financiële situatie weer.... de stand van de ranglijst doet de rest. Roda en Fortuna verworden tot kleine kruideniers die moeten opboksen tegen concerns als de C1000 en de Ah.

4 februari 2009 om 12:29

Ik denk niet dat je die quote geheel begrijpt.
Het komt er op neer dat wanneer er een fusie plaatsvindt, de werknemers die hun contract niet willen voortzetten hier ook van rechtswege geen verplichting hebben jegens dat contract en de werkgever. De vrije wil slaat niet op de fusie zelf, maar op het niet voortzetten van het contract van de medewerker, dat is een geheel andere situatie dan die door jou geschetst.
Het is slechts een interpretatie door haakjes en een ogenschijnlijk kromme zin, maar de inhoud ervan is weldegelijk anders!

De oplossing moet niet al te moeilijk worden gezien. Fortuna gaat op in Roda Jc en Roda Jc dient een naamsverandering te ondergaan, wat geen verstrekkende gevolgen heeft voor onder contract staande medewerkers. De contracten van Fortuna is dan een ander verhaal, maar zoals geschetst zijn de problemen nihil en kan bv het nieuwe Roda ze een contract aanbieden.
Of het ook zo 'makkelijk' zal verlopen is een tweede kwestie.

Alle spelers transfervrij? Dat zou al een slecht begin zijn om spelers als castro, meeuwis en janssen gratis uit de deur zien lopen. Wel ben ik van mening (ook al begrijp ik de supporters heel goed!!) dat het niet anders meer kon dan een fusie. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in zuid limburg. Ze moeten maar eens een voorbeeld nemen aan vvv... goed bestuur en staan financieel ook goed hun mannetje..

Diep triest voor de supporters van beide ploegen... Veel sterkte toegewenst. Fuseren lijkt me rampzalig. Pff, ik moet er niet aan denken dat mijn cluppie fuseert met onze aartsrivaal. Nijmegen en Arnhem. Zien jullie het gebeuren...?! Succes in Limburg!

Misschien weet iemand dat, hoeveel schulden heeft Fortuna?
Is er geen mogelijkheid tot kopen van de club?
Heeft iemand een idee wat zo n club waad kan zijn?
Weet nog dat ik een jongetje was dat Fortuna de bekerfinale speelde tegen Feyenoord en vervolgens door de latere winnaar Everton uit de Europa Cup gin g, prachtige tijden.
Of de 0-1 van Roda in San Siro waar ze pas na penalties er uit gingen, en Kaalheide ja dat waren nog eens tijden!

Wat een waanzinnig blunder van Roda Jc zeg! Dit soort scenario's moeten toch tijdig bekend zijn? Had spelers die wel weg willen aangeboden in de winterstop, dan had je er nog wat voor kunnen vangen. Ik denk dat sterkdragers als Meeuwis en De Fauw hun kans straks wel schoon zien.

Overigens denk ik niet dat Fc Groningen weer in de markt zal zijn voor Marcel Meeuwis. Voor die positie heeft Fc Groningen nu in Danny Holla een uitstekende speler, terwijl de momenteel in vormverlies verkerende Ajilore volgens Ron Jans 'potentieel de beste speler van de club' kan worden.

4 februari 2009 om 11:25

Het is geen blunder maar zoals eerder gezegd moet er een aantoonbaar nadeel zijn bij spelers. Dit geldt in het geval van Roda alleen als ze moeten beginnen in de Jl. Dan pas zijn de spelers tranfervrij.. Ook is hierboven aangegeven dat ze in de hoogste competitie uitkomen en dus is er geen aantoonbaar nadeel meer en zijn dus de spelers niet transfervrij.

On: Dit bericht lijkt mij meer stemmingmakerij. een advocaat zou moeten weten hoe het allemaal geregeld is

Nou nu heeft Meeuwis helemaal de clubs voor het uitkiezen.
Fc Limburg moet helemaal overnieuw beginnen. Ze krijgen zware jaren en ik denk dat dit versnelde executie is.rs

Nou Carlos Aalbers, neem maar een delegatie mee vanuit Nijmegen. Uitverkoop in Limburg! Desalnietemin vreemd dat Roda en Fortuna dit niet eerder voorzien hebben! Je zou dan toch onderling alvast wat plannen klaarleggen, voor wanneer het kwaad is geschied...?! Inderdaad, een versnelde executie op deze manier...

Ik kan me goed indenken dat de fans van Fortuna en Roda woedend zijn over het feit dat hun clubs gaan fuseren. Maar als je echt realistisch bent, zie je ook dat er geen andere opties zijn.

Vroeger, nog niet niet eens zo gek lang geleden (12 jaar ongeveer) streden beide clubs mee om Europees Voetbal. Fortuna met jongens als Van Bommel, Hofland, Ricksen terwijl Roda Jc met Luijpers, van de Luer en Ruud Hesp ook echte topspelers in de selectie had.
Tegenwoordig is Fortuna afgezakt naar de kelder van Eerste Divisie en houden supporters door massaal staatsloten te kopen en het gewonnen geldbedrag te doneren de club overeind. (waarvoor hulde!).
Roda Jc is van een bloeiende, warme club een pretentie- en uitstralingsloze club ergens in het zuidoosten van Nederland geworden. Waar vroeger op Kaalheide mensen overal vandaan kwamen, zitten nu in het Parkstad Stadion de tribunes maar vaak half vol. Spelers als Yulu Matondo, Cisse, Oper, Kah zijn nu sterkhouders van het elftal dat verder uit 3 Nederlanders (de Jong, Jansen en Meeuwis) en een stuk of tien Belgen bestaat.
Een Fc Limburg zou dus de uitstraling moeten krijgen van een warme, Limburgse club waar louter Limburgers voetballen en waar het volk trots op kan zijn. Het zijn tenslotte hun jongens die daar spelen. Het is even door die bekende zure appel heen bijten, maar juist met de steun van het publiek kan Fc Limburg floreren zoals Fortuna Sittard en Roda Jc dat twaalf jaar geleden deden.

4 februari 2009 om 12:28

Je hebt er geen idee van waar je het over hebt, er is een groot verschil tussen Sittard-geleen en Kerkrade. Sittard-geleen ligt in de Westelijke mijnstreek en Kerkrade in de Oostelijke mijnstreek. Zoals je vast wel weet spreken wij hier in Limburg een voor jullie onverstaanbaar dialect, daarin is weer een gigantisch verschil tussen Sittard-geleen en omstreken en Kerkrade en omstreken. Als iemand uit Kerkrade iets tegen mij vertelt versta ik (ik kom uit het westen) daar waarschijnlijk geen hol van.

Daarnaast interesseerd het mij persoonlijk niet of er een club komt die structureel gaat meedoen om Europees voetbal, ik blijf liever gewoon naar Fortuna Sittard gaan. Neem nu afgelopen vrijdag, de wedstrijd om de periode tegen Excelsior. Bijna 7000 man op de tribunes, en dat in een wedstrijd in de Jupiler League, dat zie je bijna nergens!

4 februari 2009 om 13:08

Dat jij liever gewoon naar Fortuna Sittard blijft gaan lijkt me logisch, maar dat behoort nu eenmaal niet tot de mogelijkheden.
Zonder een fusie zal Fortuna op heel korte termijn failliet gaan.

4 februari 2009 om 13:54

Nou, nou 7.000 man! Waarvan een groot deel daarvan voor zeer gereduceerde prijzen naar binnen mochten. De rest van de tijd is het stadion zowat leeg en verlaten. Gemiddeld 2.500 per wedstrijd. En ik begrijp zeker hoe jij je voelt, want zo voel ik dat ook.

Het enige wat belangrijk is te weten, is dat Fortuna zowiezo ten dode was opgeschreven. Roda heeft al die tijd meegedraait in de Eredivisie en hebben de eer hooggehouden voor de andere limburgse clubs die structureel onderaan bungelden in de eerste divisie. Deze clubs werden wel financieel gesteund door de overheid. Nee, maar bij roda gaat het financieel minder en dan moet het maar fuseren.

Ik weet dat zowel media als een heleboel limburgse bestuurders Roda niet moeten. Maar bedenk je wel dat Roda de afgelopen jaren de enige club was waar topvoetbal mogelijk was. Ac Milan, Bordeaux etc. Maar dat boeit allemaal niet... waarom lieten ze mvv en fortuna toendertijd niet samengaan???




4 februari 2009 om 14:01

Ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb. Ik weet heel goed dat er tussen Sittard/geleen en Kerkrade 50km verschil zit, en dat er een ander dialect wordt gesproken. Ik woon zelf in Doetinchem (daar hadden ze op vrijdagavond trouwens 10.000 mensen op de Vijverberg zitten) en het dialect dat wij hier spreken is totaal verschillend met bijv. Winterswijk of Enschede/hengelo.
Maar wat heb je liever dat je nog 2 jaar naar Fortuna kunt gaan en dat de club daarna failliet is? Ik hoop overigens dat Fortuna zo lang mogelijk blijft bestaan hoor, begrijp mij niet verkeerd.

4 februari 2009 om 19:10

Het liefst heb ik dat Fortuna inderdaad blijft bestaan, bij een faillisement is er nog altijd de mogelijkheid om een doorstart te maken. Een fusie betekent dat er een club zonder enige uitstraling ontstaat, in het oosten van Limburg. En daar wil ik gewoon niet heen.

4 februari 2009 om 19:18

Orwell: Ik weet niet of je de laatste tijd de berichten rond Fortuna hebt gehoord/gelezen? Er is een akkoord om het stadion af te bouwen, dat zou op jaarbasis 2 tot 2,5 miljoen Euro moeten opleveren. Daarnaast is er Tof (trots Op Fortuna) dat in een korte periode heel wat mensen bij elkaar heeft gekregen om 3 jaar lang een vast bedrag per maand te doneren aan Fortuna. Het bedrag daarvan was al is al bijna 300.000 Euro.

En een faillissement betekent nog altijd dat er een doorstart gemaakt kan worden..

Normaal gesproken beginnnen ze in de eredivisie dacht ik. Maar goed als je ziet waar Roda zich nu bevind...

Maar als al die spelers weg gaan.. dan is er al helemaal geen identificatie meer met de club. Dan word er gewoon een nieuwe fabrieksmatige club uit de grond gestampt, en dan zal alles wat er omheen is gecreerd in de laatste jaren weer opnieuw moeten groeien.

Als Roda nu gewoon onder de naam Fc Limburg doorgaat en Fortuna verdwijnt, lijkt mij dat dit allemaal niet opgaat. Dan namelijk gaat de club gewoon onder een andere naam verder en is er van een fusie geen sprake. Voor het oog van de buitenwereld fuseren ze dan zogenaamd, maar juridsch blijft het gewoon Roda, dat dan echter anders heet.

Volgens mij heeft dat veel voordelen, ook dat je in principe gewoon eredivisie kan blijven spelen enz. Gezien ze toch ook in Kerkrade gaan spelen, gaan ze toch al een beetje die kant op, dat het een veredeld Roda wordt, onder een andere naam.

Fortuna Jc?
Fortuna Roda?
Roda Fortuna?
weet iemand al hoe dat gaat heten dan?
Fc Limburg zou weer niet kunnen i.v.m. Mvv die dan moeilijk doet ofzo....

4 februari 2009 om 12:25

Roduna

4 februari 2009 om 13:10

Hoorde dat de club waarschijnelijk
R(oda) F(ortuna) C(lub) Limburg gaat heten.

Fusie is en blijft ingewikkelde zaak die je veel met juridische zaken en emotionele zaken (supporters) te maken krijgt. Ben benieuwd of ze ver komen in Eredivisie en weer mee strijden om Europese tickets met hun 'gefuseerde' club.

4 februari 2009 om 13:16

Ik denk niet dat Mvv daar iets over te zeggen heeft.
De naam Fc Limburg betekent toch niet dat zij de enige club in dat gebied zijn.
Fc Eindhoven mag ook zo heten, terwijl er nog een bvo in die stad speelt.

tja als de beste spelers daardoor vertrekken, en de financiele middelen wellicht ontbreken fatsoenlijke terug te halen....krijg je er dan niet gewoon een andere eredivisie onwaardige club voor terug?

Die dan weer moet fuseren met Mvv, waardoor alle spelers weer transfervrij geraken...etc...

Ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontpoppen. Zullen de spelers dit ook pikken???
Lijkt mij als je gaat fuseren met een club uit de eredivisie dat je als eerste divisie speler zoiets hebt van: Nou ik ga wel bij Excelsior voetballen of bij Haarlem ofzo.

Ze kunnen toch die spelers die onder contract staan nog een keer laten tekenen maar dan onder de nieuwe naam in dit geval Fc Limburg, ik begrijp wel dat dit nu niet kan omdat Fc Limburg nog geen bestaandsrechten heeft maar straks wel, dus lijkt mij wel dat je die contracten moet kunnen omzetten.

Fc Fortroda of Fortoda zou ook een mooie naam zijn

De enige redelijke spelers zijn Meeuwis, Addo, Jansen, Hadouir, Vormer, de Lorge, Cisse en Oper, het lijkt mij gewoon het beste de beste spelers van beide teams samen te voegen naar de nieuwe club en nieuwe aankopen doen en de rest van beide selectie verkopen en de jeugd naar de jeugd afdeling terug plaatsen in het fortuna stadion. verder zullen ze ook wel een nieuwe logo, nieuwe shirtjes en nieuwe technische staf krijgen neem ik aan.

jongens kunnen jullie niet lezen er staat de contracten vallen onder stichting roda en die blijft warschijnlijk bestaan dus niet transfervrij!

Heeft Fcl mooi geluk mee. Anders liepen alle goede spelers de deur uit zonder vergoeding, en mag je vervolgens met een heel mager budget een nieuwe selectie bij elkaar kopen. Dat was een valse start geweest zeg!
sterker nog: als de spelers werkelijk gratis de deur uit zouden kunnen, dan heeft een fusie geen nut.

De club gaat toch waarschijnlijk Fc Limburg heten want ik zie net dat ze de desbetreffende website al gereserveerd hebben.

Waar ik mij gigantisch aan erger is dat clubs als Mvv en Fortuna al meerdere keren gered zijn van faillisement. Feyenoord en Vitesse idem.
Nu zit Roda in financiele moeilijkheden en dan hebben we opeens geen bestaanrecht meer en moeten we maar fuseren met een club die al jaren niks meer heeft gepresteerd en waar hooguit 2500 per thuis wedstrijd zitten. Juist een club als Roda zou de Provincie moeten steunen omdat het de enige clubs is in Limburg die de eer hoog heeft gehouden in Limburg. Wij zijn al jaren de enige Limburgse club in de Eredivisie (alleen afgelopen seizoen met Vvv). In Europa is ook maar 1 club bekend afkomstig uit Limburg en dat is Roda.

Nee, maar Mvv en Fortuna worden uitgebreid belicht in de media (l1 + Limburgs Dagblad). En worden de hemel ingeprezen zodra ze een keer een wedstrijd winnen. Terwijl ze al jaren niets maar dan ook niets presteren. Financieel dicht tegen de bodem zitten en waar bijna geen supporter komt kijken. 2500 bij fortuna gemiddeld en 5.000 hooguit bij Mvv.

Ook gedurende de fusie gaat het constant over Fortuna, hoe erg het wel niet is etc.
Nou, Fortuna is al jaren aan het klungelen en financieel hardstikke ongezond. Dus het was al bekend dat Fortuna ten onder zou gaan. En wie is dadelijk lachende derde? Mvv! Ook niks gepresteerd, ook financieel zeer magertjes maar nee zij mogen wel voortbestaan, zij werden wel financieel gesteund door de overheid.

Wij voelen ons ontzettend bedrogen! Niet alleen door de club maar ook door de mensen daarom heen (stuurgroep, provincie, media etc.)

4 februari 2009 om 14:28

je hebt op zich gelijk.
maar wat ik van maastrichtse kennissen hoor, is dat ze in limburg, roda vaak als "duitsland" bestempelen en dat er behalve in kerkrade weinig mensen om roda geven, terwijl fortuna juist als club van de limburgers gezien word, evenals mvv natuurlijk.

dit zou volgens mij een verklaring kunnen zijn voor de limburgse media aandacht en limburgse politieke steun die fortuna en mvv krijgen en roda dus misloopt.

herken jij dit of overdrijven de kenissen waar ik het nu over heb? (ben zelf rdammer dus kan alleen op andermans woord af gaan)

4 februari 2009 om 16:09

Ja, ze bestempelen roda als Duitsers c.q. duitsers. Dat komt o.a. doordat het kerkraads dialect heel erg veel lijkt op duits. Maar een groot deel van de supporters van Roda komt uit heerlen en omstreken waar het dialect toch echt anders is. Ook is het zo dat de supportersgroep van roda bevriend is met de groep van Aachen. Velen weten niet dat er vroeger tussen Aachen en Roda behoorlijk wat haat was.

Dat de media (l1 + Limburgs Dagblad) achter Mvv staan is o.a. doordat L1 maastrichts is en Ld ook. Maastricht is de hoofdstad van deze provincie. Maar de voetbalhoofdstad van Limburg is toch Kerkrade.

Daarnaast ervaar ik dat meerderheid van de Limburgers niet voor Mvv of Fortuna is. Het is alleen dat vaak de media Mvv en Fortuna de hemel in prijzen en heel vaak belichten(interviews etc. etc.) waardoor je idd gaat denken dat fortuna en/of Mvv de club van de Limburgers is. Daarnaast vervullen een aantal maastrichtenaren functies binnen de provincie. Misschien kan het ook liggen dat er heel veel Limburgse talenten afkomstig zijn uit de opleiding van Fortuna.

Toch is Roda de club geweest die het best gepresteerd heeft en waar de meeste bezoekersaantallen zijn. Ook in het oude stadion.
Misschien dat het een hoop fortunezen en Mvv-ers (en media)tegen de schenen heeft geschopt dat hun club onderaan bungelde in de eerste divisie en dat wij tegen clubs als ajax, psv, feyenoord, ac milaan en andere grote voetbalculturen hebben mogen voetballen.

een goed voorbeeld van die pro fortuna en mvv houding van de media was onder andere het voetbal commentaar van een van de presentatoren toen ze tegen Vvv moesten voetballen. waarbij honda een blonde homo werd genoemd omdat hij tegen het clubje scoorde van de presentator. beetje triest allemaal.

Een hoop ophef tot nu toe om niets dus. Had me ook wel erg vreemd geleken. Tegenwoordig worden spelers al aan alle kanten beschermd. Zou zonde zijn als ze inderdaad transfervrij weg konden gaan en dat de club daarna zou opdoeken.
Ach dan is meneer Kessler blij want dan mist er toch een eerste divisie club

@ mardy, als ik je een compliment kon geven dan had je er nu 1 gekregen. helaas kan ik dat niet

hey

maar wat gebeurd eer nu met de clubkleuren? word dat een combinatie van geel groen en zwart?

en krijgen jullie dan een mengelmoes van supporters in het fanatieke vak?

dat wordt nieuwe liedjes verzinnen denk ik

on: ben bang dat er dan weinig goede spelers overblijven. als het merendeel van de rodaspelers tranfervrij is heb je een elftal van fortuna en heb je weinig aan de begroting omdat je veel kwaliteit inleverd en er geen geld voor terugkrijgt

Hallo ik als supporter van Fc Twente wil de Roda jc supportes helpen met actie voeren.
Mijn idee is om de fusie(club) niet meer te bezoeken dus uit en thuis.
Hiermee geef je aan niet achter de fusie te staan ik hoop dat alle Roda jc supportes
dit ook willen.
hoe staan zij hierin via de vriendenkring en vak-p supportes heb ik het gevoel dat zij dit ook wel willen ondersteunen.

4 februari 2009 om 14:31

jouw club is ook een fusieclub van de jaren 70....
als roda er sterker uit komt zou juist iemand als jij dit supporten?

ik kan trouwens de supporters wel begrijpen.
als sparta en zuid moesten fuseren zou ik ook helemaal gek worden....

4 februari 2009 om 14:55

nou ik ben zelf supporter in P en je kan het vergeten.
Ten eerste!

Onze club is een Fusie club. Enschedese Boys en Sc Enschede. Sc Enschede gewoon eredivisionist en Boys 1e divisie. Precies het zelfde senario en wat hebben we nu?

Fc Twente, de club die ook Echte supporters heeft en 2e op de ranglijst van de Nederlandse eredivisie staat.

Dus,

Fc Limburg? Komt u maar!

4 februari 2009 om 15:40

Ik snap het niet, maar iedereen vergelijkt de fusie tussen Fortuna en Roda tussen Fc Twente etc.
Laat het voor iedere buitenstaander eens duidelijk worden dat we niet in de zelfde stad voetballen, niet eens in dezelfde regio! Dat betekent een cultuurverschil van jewelste (we verstaan elkaars dialect niet eens!) Dat is iets heel anders dan in dezelfde stad fuseren, dat heeft Roda en Fortuna al meermaals gedaan en dat is ook niet zo erg.
Ik ben trouwens wel blij dat Roda zich heeft ingedekt tegen vertrekkende spelers, gelukkig zijn we niet helemaal dom.

4 februari 2009 om 22:02

mb200, Roda heeft geen andere keus. Fortuna heeft geen andere keus. Wil je dan liever dat ze beide failliet gaan .. ? Nu zeggen een paar stoere kerels: Ja, liever failliet dan Fc Limburg. Maar na een tijdje zul je merken dat die fusie helemaal geen slecht idee was, en dan ben je blij dat de fusie toch is doorgegaan, anders had je geen cluppie meer

Ik snap al die tegenstand niet.. Wat is er nou mooier dan een goede fusie. Roda doet het matig in de eredivisie en Fortuna.. tja. Samen kunnen ze groeien, en wat is er nou mooier om fan te zijn van een club die steeds beter wordt?
Ik ben Ajax-fan, maar ik ben soms best jaloers op fans van Az of Twente. Bij Ajax is de verwachting het kampioenschap en als dat niet wordt gehaald is het balen. Bij Twente is 3de een Top-prestatie.. En als je nu een fusieclub krijgt met meer mogelijkheden zal Fc Limburg op termijn mee kunnen gaan draaien met de subtop. Heerlijk toch?

4 februari 2009 om 16:15

volgens mij ken je dan ook niet het echte club gevoel. Met alle respect...

Waarom wordt je fan of supporter van een club? Nou omdat jij je daarmee kan identificeren. Ajax is jouw club, een club waar je niet alleen naar gaat kijken omdat ze altijd winnen maar omdat die club jou raakt. In principe zou ik dan ipv Fc Limburg beter naar Psv kunnen gaan. Die worden eens in de zoveel tijd landskampioen, spelen geregeld europees, groot stadion etc. etc.

Ik kies daar niet voor, ik kies voor een club waar ik mij goed bij voel en waar ik mij thuis voel c.q. mee kan identificeren. Zou jij je thuis voelen bij een club waar ze alleen maar Rotterdams zouden praten? Als amsterdammer c.q. ajax supporter??? denk het niet

En dan kan die club nog zo goed presteren toch is de club niet van "jouw"

Vanmorgen schrok ik me rot toen ik de titel van het bericht las, maar ik zag meteen al voor me met een lach op mijn gezicht dat de fusie dan waarschijnlijk op losse schroeven stond. De stichting zou dan haar veto wel moeten uitspreken, anders moesten we meteen miljoenen uit trekken voor nieuwe spelers.
Toen ik vanmiddag echter de update las was ik toch wel gerustgesteld. Ik weet namelijk (al hoop ik anders) dat de kogel gewoon door de kerk is en ik volgend jaar naar een fusieclub moet gaan. Het lijkt me dan ook dat de beleidsbepalers de stichting laten bestaan. Ze zijn natuurlijk niet stom en laten alle spelers transfervrij de deur uitgaan. Dus die stichting blijft sowieso bestaan met of zonder functie. Alleen al om de eerste sportieve zeperd van een fusieclub uit te weg te gaan.

Begrijpend lezen is een kunst als jullie dat kunnen kan de helft van deze reactie,s weg.de spelers zijn eigendom van de stichting Roda J en die blijft bestaan daardoor zijn de spelers niet transfervrij.en dat betekend dat Roda dit al met het oog op een fusie gedaan heeft dus koopjesjagers jammer.

Als het allemaal doorgaat, wat gebeurd er dan met het stadion van Fortuna Sittard?

Ik zou er zelf niet aan moeten denken als mijn favoriete club zou gaan fuseren met Rbc, Willem2 of een Rkc, met alle respect maar ik zou dat echt neit gaaf vinden. Dan maar failliet!?

die van Fortuna kunnen ze voor hun samenvoeging nog wel transferen naar Roda, dus geen probleem.

4 februari 2009 om 18:35

Dat zou een geweldig idee zijn, maar dan moeten ze zelf ook willen en niet met salariseisen komen waar je u tegen zegt, want als je ze niet kwijt komt tijdens de transferperiode betaal je dus nutteloze spelers.

De stichting Roda blijft bestaan om de spelers te kunnen behouden, Fortuna heeft maar 1 contractspeler die gratis weg mag (dus wist men bij Fortuna al langer dat dit ging gebeuren). Het stadion voor de "nieuwe" club wordt het Parkstad Limburg Stadion. En als 2 bedrijven fuseren waarvan de ene een 10x groter budget heeft, per jaar, dan de andere dan heet dat een overname. M.a.w. Roda neemt Fortuna gewoon over en maakt daar een kweekvijver voor nieuwe talenten (waar Fortuna overigens altijd heel goed in was). Aangezien zo'n overname teveel kwaad bloed zou zetten bij met name de Fortuna fans wordt het woord fusie gebruikt, maar als je alle feiten op een rij zet gaat Fortuna gewoon op in een vernieuwd Roda jc. En eigenlijk was dat ook de enige echte oplossing aangezien Roda al jaren de trots van het zuiden is.

Twente zijn fusie is niet hetzelfde als Roda jc en Fortuna sittard.in Enschede was geen plaats voor 2 teams .daar was de stad te klein voor.enschede had toen 80 tot 90 duizend inwoners. nu 180 duizend plus hengelo,oldenzaal en de rest van twente.
Roda en fortuna is als Twente en Heracles gaat ook niet samen.ik vind wat er nu gebeurd meer iets van dat Fortuna opgeheven wordt en Roda een doorstart maakt onder een andere naam. en zo staat het ervoor

@mb200
juist jij slaat de spijker op zijn kop

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren