Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Hazard spreekt geen Nederlands: ‘Eerlijk, daar heb ik echt spijt van’

Laatste update:

Eden Hazard heeft de Engelse taal de afgelopen jaren steeds beter onder de knie gekregen, maar hij spreekt nog steeds geen woord Nederlands. Daar baalt de 27-jarige aanvaller annex Belgisch international van Chelsea van, zo gaf hij te kennen toen hij de vraag kreeg wat de A-internationals nu onderling spreken.

"Met de coach erbij spreken we altijd Engels, praktisch iedereen is die taal ook machtig", vertelt Hazard in gesprek met diverse Belgische media. “Maar onderling spreken we vooral in het Frans. De Vlaamse spelers kunnen immers allemaal goed Frans, maar de Franstaligen en hun Nederlands, dat is iets anders. De meesten spreken het zelfs totaal niet."

Hazard zit daar zelf ook bij. “Eerlijk, daar heb ik echt spijt van. En ik heb van niet veel dingen spijt. Zeker nu ik aanvoerder ben, zou het eigenlijk moeten”, ziet de aanvaller ook in. “Ik probeer het wel te leren, maar er tijd voor vrijmaken is moeilijk. Waar het aan ligt? Ik zat al heel vroeg in Frankrijk en daar hebben ze het niet zo begrepen op vreemde talen.”

België was afgelopen maandag in het eerste groepsduel met 3-0 te sterk voor Panama, door twee doelpunten van Romelu Lukaku en een van Dries Mertens. Komende zaterdag wacht de ploeg van bondscoach Roberto Martinez een ontmoeting met Tunesië, dat maandag in extremis verloor van Engeland (1-2).

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind het sowieso vreemd dat Vlamingen wel Frans kunnen en Walloniã«rs geen Nederlands. Het Nederlandse gedeelte is economisch gezien veel belangrijker.

21 juni 2018 om 07:18

Vroeger was dat juist andersom..vandaar dat de Vlamingen Frans leerde. Nu is de Vlamingen die economisch sterk zijn en de Franse hebben dus spijt. Maar de jongere generatie kan tegenwoordig beide talen spreken.

21 juni 2018 om 08:46

Het niveau Frans die jongeren halen in Vlaanderen daalt ook elk jaar hoor, in tegenstelling tot Engels. Het probleem is dat Vlaamse en Waalse jongeren te weinig in contact komen met de 2de voertaal van ons land. Waar kinderen vroeger Frans op TV/Radio hoorden, is het nu Engels.

21 juni 2018 om 08:45

Als iemand die een half jaar in Brussel heeft gewoond, heb ik ervaren hoe irritant de tweetalige situatie in België is. Ondanks dat Brussel ‘tweetalig’ is, komt daar ik de praktijk weinig van terecht, omdat de Franstaligen grotendeels weigeren een andere taal te leren, ook Engels weigeren ze vaak. Dit maakt het land naar mijn mening ook erg kil en onpersoonlijk omdat iedereen langs elkaar heen leeft, wat bijdraagt aan een laag gevoel voor nationalisme wat doorwerkt in de nationale ploeg. Zelfde als wij ineens samen een hecht team zouden moeten bouwen met Spanje.

Het is me ook verteld door enkele Vlamingen dat het voor sommigen een frustratiepunt is. Zij zetten zeg maar twee stappen de kant van Wallonië op en hun zetten bijna een stap achteruit.

21 juni 2018 om 09:59

Nu ja.. Brussel..
eerlijkheid biedt te zeggen dat er heel veel mensen van Afrikaanse origine in Brussel zijn, dat zorgt er dan ook nog eens voor dat ze meer naar het Frans neigen. De meeste ‘ echte’ Brusselaars zijn beide talen wel machtig.

De 3 landstalen, want Duits is ook een Belgische landstaal, zijn al sinds mensenheugenis een issue in België. Het probleem start met het feit dat onderwijs in België de bevoegdheid is van de gewesten en niet wordt bepaald op federaal niveau. Al in het lager onderwijs (6-12jaar) start men in Vlaamse scholen met Frans te leren. Frans is een verplicht vak vanaf de 5de groep ( 10-11) jaar. Dit gaat verder in het middelbaar onderwijs ( 12-18 jaar) waarbij elke richting op zijn minst 2 uur en maximaal 6uur Frans krijgt per week. In Wallonië daarentegen is Nederlands een keuzevak waarbij elke school afzonderlijk kan beslissen om het vak al dan niet te geven. Vaak hoor je wel van jongeren dat ze interesse hadden om Nederlands te leren maar ze daarvoor van school, en dus ook vriendengroep, moesten veranderen. Dit is trouwens niet het enige probleem, al jaren staat het onderwijs in Vlaanderen veel hoger aangeschreven dan in Brussel en Wallonië. De beste oplossing hiervoor zou een federalisering van het onderwijs zijn, maar je kan je voorstellen dat de Franstalige gemeenschap daar niet voor staat te springen en dat de Vlaamse gemeenschap schrik heeft dat een federalisering zal zorgen dat hun onderwijs in niveau zal dalen.

Desalniettemin blijf ik wel het gevoel hebben dat jaar na jaar de taalkwestie in België aan het vervagen is en dat dit ‘issue’ alleen nog maar bovenkomt in politieke kwesties als de gewesten maar weer eens in botsing komen met wat nu wel of niet hun domein is..

Ik zou nog uren kunnen doorgaan over de politieke situatie en geschiedenis van mijn landje, want complex is het zeker maar ik denk niet dat jullie daarop zitten te wachten

21 juni 2018 om 08:47

Als je de geschiedenis van Blegiã« kent was het Frans de taal van de rijken en hoog geplaatste mensen. Het nederlands daar tegen was de taal van de arme arbeiders enz. Nu in onze hedendaagse leven is het noorden van Belgiã« op economisch vlak veel machtiger dan het zuiden. Daarbij is het zo dat vlaanderen kleiner is dan Walloniã« maar Vlaanderen heeft ongeveer 6miljoen inwoners en Walloniã« de helft je hebt nog brussel waar de taal zeg maar verdeeld is je hebt zowel nl - talige als fr- talige en mensen dat beide spreken. Het is wel zo dat je het nl- talige het frans redelijk goed beheersen maar ook niet zo goed maar ze doen teminste moeite. Economisch gezien is Nederlands niet belangerijker dan het frans, frans is het 2de invloedrijkste taal na het engels op wereld economisch vlak. Daarbij wereldwijd wordt er meer frans gesproken dan het NL. De reden is ook dat het NL niet gemakkelijk is het is een germaanse taal en veel beschouwen het ook als een lelijke taal. Als je bv het italiaans hoord, spaans of frans klinkt het mooier en sierlijker. Dan heb je natuurlijk van die patriottische vlamingen dat zeggen dat het frans lelijk is enz een discussie zonder einde. Al bij al als belg vind ik dat vooral de jongeren het frans en nederlands moeten beheersen zeker bij onze nationale ploeg!

Je ziet dit wel vaker in Belgie. Vlaamse mensen zijn over het algemeen drie of viertalig waar Waalse mensen met moeite goed Engels spreken naast het Frans. Het is gewoon ook een niveauverschil in onderwijs, daarnaast volgens mij ook een stuk cultuur dat sprekers van Frans niet graag in het Engels praten, laat staan Nederlands. Je kunt dit in Frankrijk ook al zien, de onbekendheid een andere taal te spreken als jij geen goed Engels kunt. Communicatie is dan simpelweg onmogelijk.

Dat Hazard al op jonge leeftijd in Frankrijk zat zal het probleem enkel hebben versterkt. Wel leuk dat hij het toch nog wat probeert en er oprecht mee in lijkt te zitten.

21 juni 2018 om 08:31

Tot op zekere hoogte heb je gelijk, maar als je ergens voor moet betalen of je houdt zelf simpelweg voet bij stuk komen er ineens een paar woorden Engels of Nederlands uit. (ik werk zelf veel in Wallonië en ook Frankrijk)

21 juni 2018 om 08:41

Ik blijf het bizar vinden dat in Frankrijk en Spanje(alleen daar kan ik persoonlijk over praten) alles nasynchroniseren. Het is echt verschrikkelijk!
Zit je naar een film met George Clooney te kijken en dan spreekt hij vloeiend Frans/spaans. Dat is dus bloedirritant?
Ik stoor me er nu al aan dat als t geluid niet gelijk loopt met het beeld, laat staan als t geen eens gelijk kan lopen...

21 juni 2018 om 13:48

Zeker waar. Ik denk dat iedereen die talen leert weet dat als je een taal echt wil leren spreken, je in het diepe gegooid moet worden. Je moet niet anders kunnen.

Ik weet nog dat toen ik via het bedrijf waar ik werkte lessen Spaans kreeg. Eerste les was ik toch wel even zenuwachtig toen ik erachter kwam dat er daadwerkelijk een Spaanse vrouw les kwam geven die geen woord Engels sprak (ik werkte bij een multinational in het buitenland). In het begin een beetje ongemakkelijk. Echter, na een tijdje leer je dat juist niet anders kunnen de oplossing is. Je wordt gedwongen om de taal te spreken, anders kun je immers niet goed communiceren. Ja, je maakt fouten, maar dat geeft niet. Ook is opvallend hoe ver je kan komen met uitbeelden, acteren en gelijkenissen uit bv. het Engels.

Maar ook inderdaad als kind keken wij films in het Engels, speelde je spelletjes op de computer in het Engels. Je werd er zo veel meer mee geconfronteerd. Dat maakte het ook dat je heel erg spelenderwijs de taal leert. Daarom vind ik het juist een slechte ontwikkeling dat ook in Nederland alles in toenemende mate in het Nederlands beschikbaar is. Dat nasynchroniseren bij shows voor kinderen is daar al een voorbeeld van. Nergens voor nodig; het zuigt ook nog eens alle charme uit de show inderdaad. Ook gebeurt dit bij spelletjes op de computer. Kinderen moeten juist al op die leeftijd geconfronteerd worden met Engels, om een solide basis op te bouwen.

21 juni 2018 om 15:54

Klopt wat je zegt.
Ik heb hier een collega zitten met twee kinderen en die walgt ook van het synchroniseren en zelfs ondertitelen. Die laat zijn twee kinderen series en films kijken in het engels zonder ondertiteling. Als zij die serie of film willen zien uiteraard. Die kinderen weten precies wat er zich afspeelt in die series en films, zonder dat ze daadwerkelijk wat geleerd wordt.
Aangezien ze alleen maar naar Engelse series en films kijken zonder ondertiteling, weten zij niet anders....

Je ziet het inderdaad bij de kinderprogramma's, vooral Nickelodeon en Disney, hebben er verschrikkelijk veel last van.... Je kan nagenoeg geen geacteerde serie kijken zonder dat het nagesynchroniseerd wordt...
Stel je voor dat je Nat Geo of Discovery zit te kijken en dan Mythbusters in het Nederlands is terwijl de monden engels gaan, stoor je je toch mateloos aan?

21 juni 2018 om 08:50

Niveau verschil in onderwijs? Je bedoelt eerder dat de Waalse "trots" ze in de weg staat. Het Franse deel van België is gewoon te beroerd om zich aan te passen aan de rest. Dat is net zo als de Franse taal weigert Engelse woorden op te nemen in het woordenboek. Zoals Computer bijvoorbeeld. Heeft niets met onderwijs te maken. Eerder aan het gebrek van opvoeding.

21 juni 2018 om 09:29

Ja ik volg u in uw verhaaltje. Maar in vlaanderen is er ook nu een groot probleem dat vlaamse jongeren van vandaag het frans niet goed berheersen of niet willen beheersen. Omdat ze het niet nodig vinden. Ze spreken liever engels wat terecht is. En optionele talen zoals spaans, italiaans en het duits. Je moet ook weten dat er een strijd is vlaanderen vs Walloniã« op taal machtighed. In Belgiã« Is NL het dominante taal en soms heb ik de indruk dat ze daar een wereld taal van willen maken. Feit is wel dat het frans invloedrijker is dan het NL. Er is ook taal fierheid Franse zijn heel fier op hun taal. Als je in frankrijk bent limiet eisen ze als toerist dat je de taal onder de knie moet hebben. Op wereld vlak is het engels het dominante taal. Vlamingen beheersen meerdere talen gewoon omdat we een goed onderwijs hebben. Maar in mijn ogen is er ook een besef dat het NL een beperkte taal is in de zin van behlave Holland, Belgiã« mss zuid afrika en alle nederlandse eilanden waar word er nog het NL gesrpoken? Terwijl het frans ga je meer horen in het buitenland en op economisch vlak invloedrijker is dan het nederlands. We weten dat in scandinaviã« qua onderwijs ze de besten zijn. Waarom beheersen ze zo goed het engels ? Waar word er buiten zweden zweeds gesproken, Deens, fins enz. Begrijp je wat ik bedoel. President Macron wil het frans na het engels de machtigste taal maken. Daarom gaat hij op tour naar afrikaanse landen, amerika en zelfs Aziã« om erover te praten. Dus in Belgiã« ok NL is dominant maar op wereld vlak is het frans gewoon boven NL. Maars als kapitein moet Hazard het NL berheersen vind ik persoonlijk.

21 juni 2018 om 09:49

Nederlanders beheersen Engels ook bijzonder goed trouwens, en zijn derhalve veelal ook bijna 2-talig. Als ik in Frankrijk moet werken praten we louter Engels. Nu hebben de Franzen daar niet heel veel zin in, maar als het over knaken gaat kan in ene iedereen Engels.

Je vergelijking met Zweden/denemarken etc. gaat ook niet helemaal op. Een Deen namelijk praat gewoon Deens tegen een Noor die vervolgens in het Noors terugpraat. Je kan je afvragen of die Scandinavische talen niet gewoon 1 taal is met verscheidene dialecten.

Persoonlijk vind ik Duits een belangrijkere taal dan Frans trouwens, helemaal in de industrie/techniek en met het Nederlands kom je een heel end in Duitsland. Vandaar ik Frans eruit heb geknikkerd en Duits ben gaan leren (naast het Engels). Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad trouwens.

Eigenlijk zou het moeten zijn, net als in Scandinavie, dat een Nederlander Nederlands kan praten tegen een Duitser die vervolgens in het Duits antwoord en dat beiden elkaar begrijpen.

Betreffende het Belgische voetbalteam trouwens is het eigenlijk zeer merkwaardig dat de franstaligen niet een beknopte vorm van Nederlands kunnen trouwens. Dat is gewoon een kwestie van een beetje moeite in iets steken. Ja Nederlands is lastig, maar dat mag geen excuus zijn in een tweetalig land, het is eerder een vorm van luiheid vind ik.

21 juni 2018 om 10:43

Welke taal al dan niet het beste bij jou past hangt veel af van welk beroep je uitoefent. Tegenwoordig is het Engels de belangrijkste taal en kom je daar overal en in elke branche het verste mee. Zit je veel in Frankrijk, en niet in de grootsteden, is een mondje Frans wel noodzakelijk.

Wat het Belgisch nationaal team betreft, dat valt ook wel goed mee hoor. Ik denk dat er een 5-tal spelers geen Nederlands spreken en dat zijn dan jongens die hun gehele jeugd in Wallonië hebben gewoond ( Witsel, Fellaini etc ) of vroeg naar het buitenland trokken waar geen Nederlands gesproken werd ( Boyata, E.Hazard)

We moeten ook niet overdrijven hé.
Ik ken heel wat Walen (geen Walloniërs) die behoorlijk Nederlands kunnen.
En heel wat Vlamingen die niet of nauwelijks Frans kunnen.
We gaan nu niet beweren dat de Vlaming dé talenknobbel bij uitstek is.

Het ligt een beetje in de Vlaamse volksaard om je zelf aan te passen aan de ander, zo ook qua taal.
De Nederlandse taal is nu ook maar een heel kleine taal in vergelijking met de wereldtaal die het Frans is.

Wel even duidelijk maken dat het Vlaming-Waal gegeven al jarenlang geen issue meer is in de nationale ploeg.

21 juni 2018 om 07:35

Het economisch zwaartepunt in België ligt in Vlaanderen (wat lichtjaren voorsprong heeft op Wallonië) en het merendeel van de bevolking spreekt Nederlands thuis. Ondanks de voorbeelden die je noemt is het algemeen bekend dat de Vlamingen meer talen beter machtig zijn dan hun Waalse landgenoten. Voor de sociale cohesie lijkt het me beter wanneer in zo’n land iedereen elkaar kan verstaan. Maar vooral in Wallonië vertikken veel mensen het om zich te verdiepen in de taal van de ander.

Gewoon een jaartje bij Ajax gaan ballen, dan leert je het snel genoeg

21 juni 2018 om 08:12

Inderdaad, wie weet leert-ie daar het woord Ajacied juist te spellen...

Heb me dus altijd afgevraagd of belgische selectie nederlands praat. De voertaal blijkbaar niet. Toch gek om sommige nederlands te horen praten. Zag bijv een persconferentie van Lukaku, hij sprak gwn nederlands! Toch vet dat zo'n bekende speler "gewoon" nederlands blijk te praten.

Weten mensen of Courtois of de buyrne ook nederlandse praten? Razend benieuwd

21 juni 2018 om 07:33

Carrasco, Lukaku, De Bruyne, Courtois, Mignolet, Casteels, Kompany, Vertonghen, Alderweireld, Vermaelen, Dendoncker, Tielemans, Mertens, Dembele en Chadli (is wel een Waal tho) praten allemaal Vlaams/Nederlands in de Belgische selectie. De rest kunnen alleen Frans of een beetje Nederlands.

21 juni 2018 om 07:41

Vet dat de bruyne,1 vd beste middenvelders ter wereld, nederlands praat!

21 juni 2018 om 07:33

De Bruyne is geboren in Drongen (bij Gent) en spreekt dus Nederlands.
Courtois is geboren in Bree (limburg), en spreekt dus ook erg goed Nederlands.

21 juni 2018 om 07:40

Waarom speelt courtois dan niet voor nederland als hij geboren is in limburg?

21 juni 2018 om 07:43

Omdat hij geboren is in Belgisch Limburg

21 juni 2018 om 07:44

Er bestaat ook een Belgisch Limburg

21 juni 2018 om 07:47

Limburg is ook een provincie in België, net zoals dat je Vlaams-Brabant hebt en omgekeerd als je als voetballer in Zeeuws-Vlaanderen bent geboren je toch eerder voor Nederland uitkomt

21 juni 2018 om 08:37

Courtois is echt maar een paar kilometer van de Nederlandse grens geboren.

21 juni 2018 om 10:32

Overigens is Belgisch Limburg ook in Vlaanderen een beetje het buitenbeentje en slachtoffer van vele grappen.

21 juni 2018 om 08:13

Haha gast.... We hebben in dit land de grootste voetballers in de historie voortgebracht en jij komt met dat het vet is dat Lukaku Nederlands praat?

Je mag trots zijn dat mensen als Gullit, Bergkamp, Cruijff, v. Hanegem, Seedorf, Robben Nederlands kunnen en dan vergeet ik er nog tientallen.. en dan kom jij met Lukaku haha.

Ik ben trouwens een fan van Lukaku, maar dit vind ik toch hilarisch.

21 juni 2018 om 13:31

Lukaku is dan ook van Wintam, een dorpje in Vlaanderen...

Inderdaad zeer jammer dat de spelers uit de Waalse kant nauwelijks Nederlands kunnen spreken. Dat is volgens mij ook een van de redenen dat er binnen de Belgische nationale elftal er geen super hechte band is. Zo een vibe krijg ook elke keer wanneer ik België zie voetballen. Er zijn natuurlijk ook andere controversiële dingen gebeurd (vooral door courtois) die ervoor hebben gezorgd dat de selectie niet een super goede band hebben in mijn ogen.

Ik vind het eerlijk gezegd een schande dat je als captain van je land niet beide talen kan spreken. Zal best dat die Fransen nationalistisch zijn, maar hazard is een Belg en had daar ook zelf aan kunnen werken. Alle Nederlandse Belgen spreken ook gewoon vloeiend Frans...

21 juni 2018 om 08:40

Ik heb nog nooit van een Nederlandse Belg gehoord. Je bedoeld Vlamingen. En vgm is normaal Kompany aanvoerder als hij gewoon fit is en hij spreekt beide talen.

21 juni 2018 om 08:43

Niet juist. Kompany is al jaren geen aanvoerder meer, zelfs niet als hij fit is.

21 juni 2018 om 13:28

Haha, wishful thinking. Waar haal je dat vandaan dat alle Nederlandstalige Belgen vloeiend Frans spreken? Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen en lang niet iedereen is hier vloeiend in het Frans. Notities ok, maar niet vloeiend. Ik heb jaren Frans geleerd en het mijne schommelt tussen goed en zeer goed, maar niet vloeiend.

"“ik probeer het wel te leren, maar er tijd voor vrijmaken is moeilijk"

jaja...je maakt ook zulke lange dagen op de club :'-)

Misschien eens vragen hoe het Kompany lukt om wel een master opleiding te voltooien, maar 1 taaltje een beetje onder de knie krijgen te veel tijd vergt.

21 juni 2018 om 09:46

Misschien heeft hij veel zaken naast het voetbal, weet jij veel.

21 juni 2018 om 11:48

Kompany komt uit Brussel, Hazard uit La Louviere. Het Nederlands is enorm moeilijk voor een Franstalige. Brusselaars hebben die aanleg omdat de stad tweetalig is.

Lukaku heeft het dan weer meegekregen van zijn familie, Dembele ook, Courtois spreekt ook heel goed Frans (franstalig door familie zeker?). Dat helpt natuurlijk. Maar de Antwerpenaren zijn dan ook weer een ramp in het Frans (zelfs het Nederlands is heel slecht).

21 juni 2018 om 12:07

Courtois' vader is een Waal maar woont al tientallen jaren in Belgisch Limburg.

21 juni 2018 om 13:00

Ja, dacht het wel door zijn achternaam.

Had hij in het verleden voor Ajax moeten kiezen. Die wilden hem ook heel graag, maar hij koos voor een Franse club, ik meen Lille. Juist omdat hij Frans spreekt.

Ik vind het zo bizar dat veel walen geen vlaams kunnen. Toen ik naar brussel ging en wat eten wilde bestellen moest de bedrijfsleider gehaald worden omdat de jonge werknemer alleen frans kon... dat kan toch niet, je moet toch de talen van je land kunnen spreken.

21 juni 2018 om 12:09

Tja, blijkbaar kan het wel. En tegelijkertijd vereisen / verplichten ze ons om Frans te spreken als ze naar hier komen (of contact opnemen).

Het helpt natuurlijk niet dat hun achterlijke ministerie van onderwijs Nederlands als tweede taal optioneel gemaakt heeft in de scholen.

Is het niet schandalig dat de Bondscoach zelf de taal niet machtig is!?!?! Dat Martinez is Frans en/of Nederlands gaat leren!! Ipv de voertaal bijbde nationale ploeg op Engels te zetten!!!! En over Hazard; je bent nooit te oud om te leren. Dus start maar met die cursus Nederlands.

Ik zit momenteel een paar weken in Vaals, tegen de grens van Duitsland en Belgie. Ik rij vorige week 3 km de Belgische grens over en stop bij een winkel. Spreekt er gewoon niemand Nederlands hahahaha!! Ik ben weggelopen, stuitende arrogantie naar de Vlamingen dat de Walloniers niet beide talen spreken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren