Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Brands wijst verschil aan: ‘Fantastisch dat Ajax zoveel geld op de bank heeft’

Laatste update:

PSV kroonde zich zondag tot landskampioen van Nederland door in eigen huis Ajax te verslaan (3-0). Marcel Brands prijst in gesprek met Voetbal International het collectief dat is gesmeden door trainer Phillip Cocu: “Het team is de rode draad geweest in dit seizoen. Daar hebben we ook een beetje op ingestoken”, aldus de technisch manager.

De sportbestuurder erkent dat PSV nauwelijks blessuregevallen had dit seizoen en ziet dat als groot voordeel: “Dat komt doordat we geen Europees voetbal hebben gespeeld, net als Ajax overigens. Als je dat wel doet, kost dat altijd punten," zegt Brands, die de uitschakeling tegen Osijek nog steeds als groot dieptepunt ziet: "Sportief, maar natuurlijk ook financieel. In de begroting nemen we mee dat we Europa League-voetbal spelen.”

“Dit kostte ons zeker vijf miljoen euro en ik moest dat in de transferbalans zien goed te maken," aldus de technisch manager, die op de radar staat van Everton. "Natuurlijk kookte ik van binnen en heb ik inwendig gevloekt. Maar in mijn functie moet je je in zo'n geval heel snel voorbereiden op dat wat gaat komen. Je weet dat de media de volgende dag voor je neus staat."

De financiële situatie van PSV is ieder jaar compleet verschillend dan bij Ajax, stelt Brands. “Ik heb altijd het standpunt gehad dat het kapitaal op het veld moet staan om te kunnen presteren en je doelstellingen te kunnen halen. Het is fantastisch dat Ajax zoveel geld op de bank heeft, maar ik denk dat het belangrijker is kampioen te worden. Dat verwachten de supporters ook van ons.”

Verwacht jij dat Marcel Brands PSV deze zomer gaat verlaten?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Brands blijf a.u.b.!! En dat over het kapitaal heeft ie gelijk in natuurlijk. Maar je kan niet zeggen dat Ajax niet investeerd, die Kristensen en Wober hebben samen 12.5 mil gekost. Bande ook 8 miljoen, Neres 15 mil etc etc. Nee die Overmars smijt ook met geld. Gelukkig (voor ons) vertaald dat zich niet in prijzen.

17 april 2018 om 17:17

Overmars valt ook weinig te verwijten. Hij heeft de afgelopen jaren goed gekocht en verkocht. En ook dit seizoen stond er weer een team dat kampioenswaardig was. Als je beide teams naast elkaar legt, dan vind ik dat Ajax zelfs een betere team heeft dan Psv. Jammer dat ze dan niet een leuke titelstrijd ervan konden maken. PSV was een echte team dit seizoen, maar ze hebben amper last gehad van de concurrenten.

17 april 2018 om 17:23

Alleen vergeet hij nu wie de hofleverancier qua geld was om de investeringen te doen, de jeugdopleiding. Kristensen, Casseirra en Orejuela vind ik miskopen die zijn niet beter dan Zeefuik, Mazraoui en Sierhuis, oftewel er zit een dalende trend in op dit moment.

17 april 2018 om 17:23

Ervaring had hij anders kunnen inkopen, een Sneijder (willekeurig voorbeeld) overhalen om toch voor Ajax te kiezen had zijn taak moeten zijn. Scheelt toch een slok op een borrel, want het was uiteindelijk een mentaliteitskwestie. En mentaliteit kan je ook inkopen, maar Overmars koopt liever jonge jongens om voor de hoofdprijs door te verkopen..

17 april 2018 om 17:41

Daar heb je een punt. Maar het is dan maar hopen dat zo'n ervaren speler nog goed kan presenteren. Ajax heeft Veldman, Schone en Huntelaar wel 3 ervaren spelers in de selectie. Gek genoeg waren dit ook de speler die nogal teleurstelde dit seizoen. De concurrent PSV verloor met Guardado hun meest ervaren speler, maar je ziet dat deze rol bij hun goed is opgepakt door Arias, Zoet en Van Ginkel. En zij waren ook de speler die uitgeblonken bij PSV dit seizoen.

17 april 2018 om 17:42

Ervaring lag het dit seizoen niet aan. Veltman, tagliafico, schone, ziyech en kjh. Allemaal redelijk tot veel wedstrijden in de benen en ervaring op het hoogste niveau.

17 april 2018 om 18:47

Alleen Huntelaar heeft echt ervaring op een hoger niveau de rest heeft alleen wedstrijden gespeeld op eredivisie niveau of in Tagliaficos geval de Argentijnse competitie. Naar mijn mening moet Ajax meer spelers halen die nog rond de 28-30 zijn en die gewoon een hoop wedstrijden in de benen hebben in de grootste competities. Spelers zoals Guardado of Moreno.

17 april 2018 om 18:57

Tagliafico, schone en Ziyech heb en ook hun internationale wedstrijden gespeeld Rn zich staande gehouden. Dat kan je natuurlijk ook prima meenemen. Veltman heeft dan niet heel sterk gepresteerd in oranje maar ook niet belachelijk door het ijs gezakt.

PSV heeft het dit seizoen denk ik echt alleen gehaald doordat het team echt voor elkaar door het vuur ging. Iets wat we wel echt jaren hebben moeten missen. Tot de tijd van Guardado was het altijd een bij elkaar geraapt zooitje. En dat gevoel krijg ik ook een beetje bij Ajax. Neres, Dolberg, Kluivert en Ziyech zijn stuk voor stuk enorm goeie voetballers die niet onder doen voor de posities bij PSV. Maar waar PSV echt de handen ineen slaat heb ik nog wel eens het idee dat dr jongens van Ajax nogal voor zichzelf spelen.

Dit heb ik overigens njet bij de ligt, Tagliafico, Veltman, Onana en Schone bijvoorbeeld.

17 april 2018 om 20:06

Eerlijk gezegd,ik vond luuk 1 van de belangrijkste. Als het team geen kans meer zag of inzake. Was hij de gene die iedereen oppepte om door te drukken. Voorbeeld tegen hereveen, nadat lozano rood kreeg. Hij was de gene die druk zette en de rest probeerde mee te laten doen. Hij is zelfs zonder te scoren zo belangrijk

18 april 2018 om 07:12

Misschien heeft Ajax betere spelers, maar 100% zeker geen beter team..

17 april 2018 om 18:33

Smijt ook met geld ? Met wat ze hebben kan je dat geen smijten noemen aankoop beleid is onder de maat. Alleen neres is een goeie aankoop.en wober ook wel ...maar met dat geld konden ze beter aankoop doen voor andere positie:

17 april 2018 om 18:05

@elinoo

Ik snap je punt, maar als de stroom van talenten op gang is en je houdt die op gang, dan is het elk jaar weer genieten. Ik ga kijk nu al uit naar het debuut van Gravenberch, Unuvar en ook Mitchell Bakker, in mijn ogen moeten ook supporters realiseren dat we het vooral van de opleiding moeten hebben en niet van aankopen. Wekelijks kun je daar het levende bewijs van zien. Helaas hebben we niet de bestuurders die dit goed over kunnen brengen op dit moment, ze sieren helaas op dit moment in afwezigheid.

Om kampioen te worden moeten de details kloppen en dat was vanaf de oefenwedstrijd tegen Bremen al verloren, wat met het ontslag van Keizer nog erger is gemaakt. Dus ik kan er dit jaar niet veel conclusies uit trekken.

Ik denk namelijk dat Huntelaar, Siem de Jong en Tagliafico prima aanvullingen zijn. Siem was en is de perfecte vervanger van Davy Klaassen, met meer ervaring, heeft daarvoor nog geen kans gehad helaas. Ik denk dat het goed is om nog 1 of 2 van deze spelers te zoeken, een ervaren keeper ala Stekelenburg bv een een linker centrale verdediger met snelheid.

Belangrijker is nu om plan Cruijff levend te houden en daarvoor moet helaas van der Sar zijn functie neerleggen, ten Hag ontslagen worden (geen trainer in het TH) en het liefst Bergkamp/jonk terug. Misschien dat La Ling wel iemand is die deze mensen kan verbinden ipv. elkaar de tent uit kan laten vechten, zo iemand is nu vooral heel belangrijk, bestuurlijk is het, mijn inziens nu een zooitje.

17 april 2018 om 18:18

Die 36 miljoen is natuurlijk wel verdient door de jaren heen en we hebben wat klappers gemaakt qua transfers. Ik vind niet dat de Ajax opleiding zoveel invloed heeft gehad op Dolberg of Onana, dolberg kwam pas in 2016 en Onana was hier ook pas 1 jaar voordat hij basis werd. Frenkie moet het nog wel laten zien, hij heeft nog niet veel op zijn geliefde middenveld gespeeld en zeker niet op het hoogste niveau. Ik snap dat iedereen hem ophemelt en terecht, maar het is nog wel afwachten wat hij zal doen als hij iedere week speelt. Dat Ajax een opleidingsclub is geworden dat weten we allemaal, maar als Ajax zijnde kan je soms ook wat meer risico nemen, prijzen van 5 miljoen, blijkt dan dat het niks wordt dan moet je ze ook weer weg doen. We blijven veels te lang vasthouden aan spelers die het niet redden, zoals Orejula, verkoop hem gewoon.. neem je verlies en ga op zoek naar een nieuw doelwit. Met alleen de jeugd ga je het echt niet redden, kluivert is leuk en zal vast een goede voetballer worden maar op dit moment moet je toegeven dat hij er alleen staat door gebrek aan beter. Als het hele verhaal om Younes niet was gebeurt dan speelde hij gewoon en zat kluivert op de bank met sporadisch een wedstrijdje.

17 april 2018 om 18:26

Ideaal zou zijn als Ajax zijn pijlen richt op jongens als blind, anita, Klaassen. Gasten die niet verzaken en succesvol zijn geweest bij de club en affiniteit hebben met dr stad. Dat zijn spelers in de leeftijdscategorie waar Ajax een boel aan zou hebben. Zoiets kost een bak geld maar ik denk dat dit zich dubbel en dwars terugbetaald. Siem de jong had een probleem en dat is dat ziyech min of meer op zijn positie staat. Nu die sou vertrekken gaat hij denk ik wel meer minuten maken. Wat betreft de jeugdopleiding ben ik het wel
Met je eens. Ajax moet blijven speuren naar de Onanas en de frenkies van deze tijd. Des te meer omdat andere topclubs dat bij ons doen. Ik ben alleen bang dat de jeugdopleiding zeer binnenkort niet meer gaat brengen wat het vroeger bracht. Spelers worden steeds vaker gek gemaakt door grote clubs en veel goede spelers vertrekken voor hun debuut. Tijd om bij ons te excelleren hebben ze niet. Dat bijvoorbeeld een unuvar het goed doet tijdens de next gen maakt mij trots maar hier schuilt ook het gevaar. Je vijand in de voetballerij slaapt nooit en als hij niet goed begeleid wordt zou misschien ook hij vertrekken. Ik denk dat je in de toekomst niet meer zeker kunt zijn van de rode draad die de jeugdopleiding vormt als de uefa niet ingrijpt. Persoonlijk houdt ik mijn hart vast. Men wacht totdat de club stappen zet maar
Ik ben bang dat het alleen nog maar minder gaat worden.

17 april 2018 om 18:38

@dylan8071

Die 36 miljoen is verdiend door het rustig aan te doen op de transfermarkt en door goed op te leiden, Ajax had zijn kosten middels afschrijven flink reduceert en deed weinig overbodige aankopen, succes met CL kwalificatie deed de rest.

Het kopen van Dolberg en Onana is onderdeel van je opleiding, ik weet dat velen het liever in het hokje kopen/opleiden plaatsen, maar in feite zijn beide gekocht en een jaar opgeleid. De opleiding heeft namelijk uitstroomt en instroom, als bepaalde talenten niet naar City zouden gaan of Malen bv. naar Arsenal waren ze wellicht niet nodig geweest. Zo ook als talenten afhaken door blessures of niet door ontwikkelen. Maar dat was/is niet de realiteit, dus moet je voor een goede instroom zorgen dmv. goede scouting.

Dat toptalenten naar Ajax komen, zelfs van Barca, is geen toeval, dat is het sterkste punt van Ajax, zeker toen legendes als Bergkamp er nog liepen en Ajax volop inzette op de opleiding. Spelers als Onana komen omdat ze kansen krijgen.

Het gaat er daarom niet om dat je risicos neemt met veel aankopen, een eventueel geld verlies is niet het probleem, het probleem is dat het perspectief van talenten die jaren voor hun kans vechten verdwijnt. En dat talenten als Onana niet meer komen en talenten als de Ligt niet willen blijven omdat aankopen van 5 miljoen ze in de weg zitten. Kopen is een schijn zekerheid qua kwaliteitstoevoeging, maar het is zeker dat ze potentiële kwaliteit uit de opleiding in de weg staan.

Dat zie je bij Mazraoui, Zeefuik en Sierhuis nu gebeuren, daarom is het zo belangrijk dat de opleiding gelijkwaardig vertegenwoordigd is bij technische beslissingen, die balans is weg nu Overmars alles in handen heeft en geen tegengewicht van Bergkamp meer heeft.

Tuurlijk moeten er ook aankopen zijn, maar jeugdspelers worden vaak erg snel afgeschreven en de hoop dat de aankoop het team zeker beter maakt is misplaatst.

17 april 2018 om 19:03

Ik snap je punt, vanuit Ajax oogpunt ben ik het ook met je eens. Als supporter zijnde begrijp ik het ook dat je iedere week hoort dat we weer toptalenten hebben die naar Barcelona, Engeland en weet ik veel waar naar toe. Wekelijks krijgen we zaadpartijen en dat ligt enigzins ook wel aan de spelers die niet goed genoeg zijn en ik vraag me af of Jong Ajax spelers Ajax 1 beter maken. Maar het klopt een jongen als Kristensen zit natuurlijk de jeugdspeler in de weg. Het is maar afwachten wat we gaan doen en hoe het zich uit volgend jaar op het veld.

17 april 2018 om 19:11

De Jong meer minuten maken. Aub niet zeg. Hij heeft veel betekend voor Ajax en ben blij dat hij bij de groep zit. Maar dan liever als een soort mentor.

17 april 2018 om 17:12

Maar hoe wil Ajax nog meer investeren dan dat ze nu doen dan? Ajax kan prima 20 tot 25 miljoen voor een speler betalen, maar welke speler die dat waard is wil 1) naar de eredivisie en 2) voor het salaris van Ajax spelen? Met dat tweede is Ajax al bezig, getuige het feit dat ze Sanchez twee miljoen wilde betalen terwijl dit ver boven het plafond is. Maar anders zit je in een poule daaronder te vissen en haal je vaak jonge spelers voor veel geld. Het verschil is nu echter dat PSV een aantal routiniers heeft die erg belangrijk waren. En bij Ajax speelden die nu minder goed, op Tagliafico na. Ik snap dan ook nooit de opmerkingen van mensen die stellen dat ajax het Bayern van Nederland moet zijn. Dat kan simpelweg niet, omdat je op dit moment nog niet kan doen met het geld wat je zou willen. Dus daarom moet het salarisplafond omhoog. Dan kun je verder kijken.

17 april 2018 om 17:33

Ajax investeert genoeg en blijft vooral hun structurele inkomen uitbreiden, dat heb je uiteindelijk nodig om structureel meer afschrijvingen voor transfers en salarissen te kunnen betalen. Ajax moet het helemaal niet hebben van transfers van allemaal 15-20 miljoen dat zie je aan bv. Sanchez.

Ajax moet het nog veel meer hebben van het aankopen-opleiden van toptalenten (onana, Dolberg, Frenkie de Jong, van de Beek, de Ligt, Klaassen, Tete, Kluivert). En toptalent hoeft geen nieuwe Messi, laat staan Sneijder, te zijn, graag natuurlijk, maar ik wijs op spelers die voor Ajax top zijn en van meerwaarde zijn. Die moet je echter niet laten verdringen door aankopen, dat is iets wat met Mazraoui en ook Zeefuik gebeurd, Ajax zocht een aanvallend sterke RB, ik snap echt niet dat ze Mazraoui daar niet op zijn minst hebben geprobeerd, die is niks minder dan Kristensen en Orejuela.

Daarnaast is het belangrijk om spelers langer te behouden, dan moet je ze tijdig, voldoende financieel belonen met onder andere tekengelden.

17 april 2018 om 18:03

@lausho, jij snapt hem. Ajax zoekt naar structurele begrotingsverhoging die niet aan Europese voetbalcompetities zijn verbonden. Ik heb ook het idee dat het zolang duurde met de wijziging naar Johan Cruijff arena, omdat Ajax aan het steggelen is met de gemeente hoeveel zij moeten hebben voor hun aandelenkapitaal in de Arena. Dat is stap een, de volgende stap is de exploitatierechten van die aandelen terug krijgen en dan de rest van de aandeelhouders van de arena uitkopen. Sinds dag 1 van de fluwelen revolutie was een van de pijlers stadion in eigen bezit, de ander van de beurs af. Maar blijkbaar hebben de meeste vooral het niet kopen van breedte versterkingen en het hervormen van de jeugd onthouden van plan Cruijff. Wat betreft de niet geslaagde versterkingen. Met Ojureale wil ik nog ff afwachten, die komt uit van een ander werelddeel, kan best zijn dat die gewoon dat aanpassingsjaartje nodig heeft. Cassiera heeft geen enkele kans gehad terwijl die echt flinke stappen heeft gemaakt. Dus die wil ik pas afschrijven na een fatsoenlijke kans en die Deense back is tot nu toe gewoon prut. Denen zouden juist weinig aanpassingingsproblemen hebben. Daarmee rekening houdend is die prut en na ik vermoed voorlopig de laatste Deense versterking.

17 april 2018 om 18:14

@ninjakai

Je moet je wat betreft Orejuela, Kristensen en Casseirra afvragen of Zeefuik, Mazraoui en Sierhuis nou echt minder zijn. Ik kom tot de conclusie van niet, de laatste drie genoemde hebben een veel kortere aanpassingsperiode nodig, kennen het land, de club en het systeem al. Deze spelers zijn ook nog eens 15 miljoen goedkoper, met in het meest gunstigste geval met een max. 5 jarig contract is dat gewoon 3 miljoen per jaar aan structurele afschrijvingen. Die je dan beter kan uitgeven aan een verbeterd contract voor de Ligt of Onana bv.

Deze aankopen zijn niet perse slecht, er is een kans dat ze het halen, maar ze lopen nu gewoon jeugdspelers in de weg die niet minder zijn. Kijk, Tagliafico, dat is nou een aankoop waar ik achter kan staan, die voegt meteen kwaliteiten toe, die we niet hebben, ook uit de opleiding (nog) niet.

Die opmerking slaat ook nergens op. Alsof Ajax de mogelijkheid had om bijvoorbeeld Sanchez te behouden. En vervolgens die miljoenen te besteden aan dure nieuwe spelers. Al zouden ze willen, die spelers kiezen niet voor een Nederlandse club.

PSV heeft dit seizoen gewoon degelijk gespeeld en is daarmee terecht kampioen. Ajax heeft het zelf vergooid, want dat ze kunnen voetballen hebben ze ook een aantal keren laten zien. Meer geld in de selectie steken had daarbij weinig geholpen. Je kunt wel zeggen dat een paar andere typen spelers Ajax verder hadden kunnen helpen.

Je bent supporter of fan van een voetbalclub, niet van een bank. Een onnodig groot vermogen geeft eigenlijk aan dat de ticketprijzen te hoog zijn of de shirtjes te duur. Tenzij je kampioen wordt natuurlijk, dan is die kritiek er niet.

17 april 2018 om 17:29

Als de ticketprijs te hoog is of de shirtjes te duur zou er reactie moeten komen vanuit supporters maar dat heb ik nog nooit gehoord. En uiteindelijk gaat het gewoon om vraag en aanbod. Dat vermogen is dus te danken aan goed financieel beleid. Of er meer moet worden geïnvesteerd laat ik dan even in het midden.

17 april 2018 om 20:39

Dat hoef je niet in het midden te laten hoor. Want investeren kan ook in andere zaken dan alleen de selectie. Supportersvoorzieningen, gratis vervoer naar uitwedstrijden, stadion, infrastructuur, catering, enz. Ik speel ook niet mee in een loterij als ze mijn inleg op de bank zetten in plaats van uitkeren.

Nee ajax zal ineens 100+ miljoen uitgeven aan allemaal spelers. Dan is dat weer een issue. Jammer dat hij bij zijn succes voorbeeld ajax moet betrekken. Maarja, dat mag eigenlijk ook wel na al die grote verhalen vanuit ansterdam afgelopen weken!

Nu heeft Ajax juist kapitaal op het veld. De tijden dat we 4 x op rij kampioen werden hadden we amper kapitaal op het veld. Vanaf het moment dat Ajax serieus investeerde wonnen we niks, noppes nada.

17 april 2018 om 18:03

Je vergeet even te melden dat de concurrentie (psv, Feyenoord, Twente en az ) destijds ook niets te besteden hadden. Dus dat voordeel valt natuurlijk weg. Je kunt het bij Ajax gewoon niet goed doen. Het is niet mogelijk om met aanvallend aantrekkelijk voetbal te spelen kampioen te worden, in Europa goed te presteren en dat ook nog met veel eigen jeugd te doen. Ik snap niet dat mensen dat niet begrijpen. De club zou moeten kiezen. Het is het een of het ander. Leuk om het allemaal te willen maar dat is gewoon te veel in het hedendaagse voetbal als Ajax zijnde.

17 april 2018 om 18:18

Het kan best wel, tenminste, je zou dat wel moeten ambiëren. Dat we veel verwachten van Ajax is juist een kracht en maakt dat onze jeugdspelers zich sterk ontwikkelen, waar we onze rijkdom weer aan te danken hebben.

Het is echt niet zo dat we er zo ver vanaf zitten, dit jaar zat het met Nouri ontzettend tegen, er is met ten Hag een slechte keus gemaakt en vorig jaar hadden we heel veel punten, maar had Feyenoord er nog meer.

17 april 2018 om 18:31

Persoonlijk vond ik vorig jaar een prachtig seizoen maar niet een seizoen dat ik dacht: wat een geweldig voetbal zie ik hier gespeeld worden. Competitie was ronduit slecht en niet om aan te zien met hier en daar een uitschieter. Als het niet spannend is wil ik in ieder geval vermaakt worden. Dat werd ik naar mijn mening zelden. Dat het Europees lekker draaide beviel mij prima en maakte mij erg trots. Maar als ik dan zie hoe de club in een sterfhuisconstructie veranderde afgelopen zomer dan hebben de mensen van hogeraf blijkbaar niets geleerd. Je begint gewoon weer op 0 en misschien zelfs nog wel verder van onder.

17 april 2018 om 18:46

Ik denk dat een probleem was dat Bosz het zo goed deed, maar dat hij niet loyaal was. Hij kreeg in mijn ogen veel te veel krediet en bleek ook totaal niet klaar te zijn voor Dortmund, dat hij op die trein springt kan ik volledig begrijpen, dat het bestuur zich gek laat maken door wel/niet extra eisen in te willigen van Bosz vind ik slap.

In principe is de trainer een passant, en die had in het geval van Bosz een perfecte combinatie van spelers die lang bleven, instroom van toptalent en uitstekende aankopen in de vorm van Ziyech, Sanchez, Neres en Traore. Dus je had hem door moeten selecteren en lekker door moeten gaan, Keizer was een prima keuze, een people manager want bij Bosz rende veel spelers weg.

Keizer had drie sleutelspelers verloren en kreeg mede door het hele gedoe rondom Bosz maar ook Nouri maar weinig versterkingen, vergeet niet dat hij Sinkgraven en Dolberg lang kwijt was. Ik vond dat hij het heel goed managede allemaal en vindt het nog steeds schandalig dat hij geen kans kreeg.

Maargoed, inderdaad gepruts in de hogere legerleiding, ze zijn te ver van plan Cruijff afgeweken, want daar staat gewoon dat een trainer een passant is. Helaas bepaald onze geweldige Ten Hag nu ook mede het beleid ten koste van Bergkamp, echt de grootste faal in jaren. Ik denk dat geen speler onder de indruk is van Ten Hag, in tegendeel, telkens als ik hem hoor praten is het eerste wat ik denk, wat weet jij er nou van..

Man wat een lachwekkend niveau weer van notabene een directeur. Ben gewoon blij dat je terecht kampioen bent zonder je grootste concurrent door het slijk te halen. Getuigd van weinig respect en intelligentie. Stel je deze competitie eens voor zonder een Ajax of psv ? Leuke competitie heb je dan. Dit is gewoon kinderachtig en hoort niet op directie niveau. Ergens ook wel schattig dat het vanuit de PSV supporters,spelers en nu zelfs directie zoveel over Ajax gaat.

17 april 2018 om 17:24

Niet gek om je als directeur te meten met de concurrentie toch?

17 april 2018 om 17:30

Dus dit noem je meten? Dit is gewoon ontzettend goedkoop scoren en dat past niet bij een directeur.

17 april 2018 om 18:03

Ook schattig dat Brands met zulke uitspraken (die de Ajax fans jarenlang zelf hebben gebruikt, totdat Ziyech, Neres werden gekocht voor forse bedragen) fans van het grote Ajax nog k7nnen verleiden tot een reactie op VZ. Wat dacht jij? Jullie Calimero gedrag, dan ik ook?

De algehele stelling is toch ook gewoon dat Ajax behoorlijk heeft geïnvesteerd in de huidige selectie, dat er een triplet trainers zijn vertrokken maar dat het verschil niet kleiner werd? Dat de dir3cteur van psv het roept is misschien niet chique, maar k7nt niet zegg3n dat het kant nog wal raakt.

17 april 2018 om 18:05

Zo'n reactie had ik al verwacht. Hij geeft Ajax een compliment maar legt graag uit dat zijn manier van beleid voeren succesvol is. Dit zegt hij niet om Ajax af te kraken maar om zichzelf te complimenteren. Dus hou die rode lap maar voor je ogen weg, niet alles wat andere clubs over jou Ajax roepen is negatief.

17 april 2018 om 18:58

Het is traditie van Brands om snerende opmerkingen naar Ajax te maken als ze een beter jaar hebben gehad. Als je denkt dat dit een welgemeend compliment naar Ajax is dan wil ik niet weten hoe vaak jij in de maling wordt genomen.

PSV heeft een waarde van rond de 200M , Ajax klein beetje meer.
Als PSV eventjes 27 procent aandelen de beurs ( net zoals Ajax ) in pompt ontvangen ze zo 54 miljoen .
Beetje simplistisch maar zo werk het ongeveer .
Plus een eigen vermogen van 27 miljoenen dan hebben ze zo 90 mil.
Nog steeds niet de 170 m wat Ajax heeft maar na 2 -3 goede transferseizoenen kan het zomaar weer omgekeerd zijn.

17 april 2018 om 18:11

Nee, want Ajax-spelers gaan nu eenmaal voor meer over de toonbank. De Ligt en Onana gaan ook samen voor minimaal 50 miljoen weg.

17 april 2018 om 18:18

Is dat zo?
Tot vorig seizoen stonden we 2 psvers in de top drie duurste Uitgaande transfers namelijk depay en van Nistelrooy .
Nu heef Sánchez het stokje over genomen , maar met Lozano kan zomaar het weer veranderen.
Dus dat Ajax spelers meer moeten kosten is fabeltje .

17 april 2018 om 19:50

Off: Alleen Dolberg moest al 50 miljoen opbrengen. En nu??

Brands doet het gewoon top. Heeft echt heel veel spelers voor een goede prijs gekocht om vervolgens echt dik te cashen. Dat er af en toe een Luckassen tussen zit hou je toch. Als ik Brands was zou ik wel voor iets meer reserves in kas zorgen, want het kan toch eigenlijk niet zo zijn dat als je een keer Europees voetbal misloopt, je moet gaan kijken welke speler je het beste kan verkopen om de begroting weer sluitend te maken

17 april 2018 om 22:42

Nee dat is geen fabeltje. Raar dat je nu de duurste uitgaande transfers erbij pakt, want dat is natuurlijk geen graadmeter. Je moet het gemiddelde nemen over een x-aantal jaar. Het liefst een beetje recent. Het is geen geheim dat Ajax jaarlijks voor veel geld verkoopt. Vorig jaar is er voor 80(!) miljoen verkocht.

Klaassen gaat voor 27 miljoen en Propper voor 13 (ofzo?). Dat is het verschil. Milik voor 32, Locadia voor 16 miljoen. Ongeveer vergelijkbare spelers vind ik.

Riedewald (bankzitter) voor 9 miljoen. Bazoer (bankzitter) voor 12 miljoen.

18 april 2018 om 17:45

alkatorian

"de Ligt en Onana gaan ook samen voor minimaal 50 miljoen weg."

Yep. En Dolberg in zijn eentje al voor dat bedrag. Zoals Bazoer ook voor minstens 25 miljoen (want dat zou geboden zijn door Napoli) weg gaat natuurlijk (werd elf miljoen). Om over Riedewald maar te zwijgen, want die wat zeker ettelijke tientallen miljoenen waard. Dat werden er acht. Overigens, Riedewald zit nu bij de reserves van Chrystal Palace. Ook El Ghazi zou een volgende topverkoop zijn.

Anyway, je snapt wel waar ik heen wil. Het is behoorlijk zinloos, dat 'huidje verkopen voordat de beer geschoten is'.

18 april 2018 om 20:04

Wezenlijk verschil. Dolberg had inderdaad voor een aanzienlijk bedrag kunnen verkassen. Ik geloof niet dat er nul aanbiedingen bij Ajax binnen zijn gekomen afgelopen zomer.

Je snapt zelf hopelijk ook wel dat De Ligt en Onana grotere talenten zijn dan met alle respect Riedewald en El Ghazi. Jongens die met name door de media enorm gehyped werden. De Ligt gaat net als Sanchez niet voor minder dan 40 weg. Externe factoren (blessures, plotseling gigantisch vormdip) niet meegenomen.

Mijn punt is, nogmaals, dat Ajax-spelers vaak voor meer weggaan (los van het feit dit terecht is) dan spelers van Feyenoord en PSV. Zelfs bankzitters (vandaar de voorbeelden El Ghazi en Riedewald) gaan voor miljoenen weg.

Dus ik blijf bij mijn punt.

Misschien zou PSV ook wat meer geld op de bank moeten hebben zo dat ze niet meer in financiële moeilijkheden gaan komen, toch? Hoeven ze niet alle zeilen bij te zetten als ze Europees een flater laten. Ajax heeft misschien "te veel" geld, maar in principe vind ik het goed dat ze problemen willen voorkomen.

17 april 2018 om 18:01

Er is niet begroot op Europees voetbal noch op transferinkomsten . Dus zelfs bij Europese flaters moet er een groot genoeg buffer zijn om alles op te vangen.
Althans dat zeggen ze bij PSV, of dat zo is weten jij en ik niet.

17 april 2018 om 18:07

PSV heeft wel geld op de spaarrekening. Weet de precieze cijfers niet maar ging volgens mij om circa 30 miljoen. Het missen van Europees voetbal had prima opgelost kunnen worden met het eigen vermogen maar PSV probeerde eerst de begroting rond te krijgen. Dat vind ik een gezonde oplossing, hoewel een beter gevulde spaarrekening natuurlijk meer zekerheid biedt!

18 april 2018 om 17:50

007

"misschien zou PSV ook wat meer geld op de bank moeten hebben zo dat ze niet meer in financiële moeilijkheden gaan komen, toch?"

Het voorkomen van financiële problemen door het voeren van een stringent financieel beleid waarin je als eerste zorgt dat je per jaar niet meer uitgeeft dan wat je ontvangt is een veel betere manier dan het aanhouden van een groot eigen vermogen.

Want ook jij laat je echt teveel (ver)leiden tot allerlei conclusies over 'financiële problemen' bij PSV omdat Europees voetbal was misgelopen. Dat ging uiteindelijk over een gat van vijf miljoen, omdat dat bedrag was begroot in het kader van Europees voetbal. Niet zo heel gek, PSV speelde tot aan die uitschakeling 43 jaar op rij Europees. Maar de gevolgen van die tegenvaller zijn gewoon schromelijk overdreven. Feitelijk bestond er ook helemaal geen 'noodzaak' (als zijnde halszaak) om spelers te moeten verkopen. Dat was gewoon puur vanuit de gedachte dat dit de snelste manier is om je exploitatie over dát ene boekjaar gezond te houden. De keuze had ook kunnen zijn om dat verlies gewoon te nemen op je balans en dus ten laste van je eigen vermogen te laten komen. Dan was er ook niks aan de hand geweest. Nu heeft het gewoon prima uitgepakt met de verkoop van Propper en Loacadia.

Dus nee, er hoeft in principe niet voor meer geld te worden gezorgd. Er moet gezorgd worden voor meer structurele inkomsten.

17 april 2018 om 17:28

Ajax heeft een extra voorsprong van 50 miljoen euro sinds de beursgang in 1998.
Sinds de beursgang is Ajax als voetbalclub door PSV ingehaald.
Als bedrijf echter hebben ze PSV en Feyenoord op een flinke achterstand gezet.

17 april 2018 om 17:58

Ajax had een Valuatie van ongeveer 450 miljoen gulden , bij de IPO was 27procent aandelen floating , dus haalden ze rond de 120 miljoen gulden op, wat dus ongeveer 50 miljoen euro is( dus niet gulden)
Mensen hebben het steeds over PSV en hun parkeerplek maar vergeten wel dat ajax een deel van de club heeft verkocht.
Klappen van de pond? Zelfs met de brexit was de pond maar ongeveer 15 procent in waarde gedaald. En dat had echt geen signaficante impact op de voetbalwereld. Of bedoel je met klappen Dat de pond meer dan 50 procent daalt ? Als dat gebuerd bij De vijf na grooste economie ter wereld , dan is niet alleen de voetbalwereld de pineut , maar de hele wereldeconomie lol.
Overal ter wereld zal er minder toeschouwers , minder merchandising , minder sponsors zij incl Nederland en dus ook bij Ajax ...

17 april 2018 om 19:56

Even er van uitgaande dat je gelijk hebt, hoe Kun je daar in vredesnaam je hoop op vestigen? Even vergeten dat we nauw verweven zijn met de Britse economie? De ellende gaat in dat geval echt niet aan ons voorbij..

On: van mij mag brands dit wel zeggen. Uiteindelijk staat hij met de schaal en niet Ajax..

18 april 2018 om 18:00

Gewoon433

Hoezo zou het instorten van de Pond Sterling (wat nogal een voorspelling is trouwens, hoezo zou de Pond gaan instorten eigenlijk, ten opzichte van de Euro, dat is echt een enorm losse flodder aangezien het VK straks handelsverdragen gaat sluiten met álle handelsnaties in de wereld zonder de ketenen van de EU is een florerende Pond waarschijnlijk dan een instorting) betekenen dat de voetbalmarkt in elkaar dondert? Volgens mij zijn de puissant rijke eigenaars van die topclubs in cde PL allemaal geen Britten maar Russen, Amerikanen, en mensen uit het Verre Oosten. Dus hoezo heben die dan last van een instortende Pond precies? Zij kunnen toch gewoon in andere valuta handel drijven? Abramovic kan toch via de Dollar, of zelfs in Euro's, zaken doen?

Ik vind het nogal een wilde en niet echt goed doordachte stelling van je.

Los daarvan, je zegt: "psv is het elk jaar weer afwachten welke spelers er komen en gaan,,waar Ajax de echte vervangers klaar heeft staan." Vind ik onzin. In wezen zitten PSV én Ajax wat dat betreft volledig in hetzelfde schuitje. BIj PSV én bij Ajax worden elk jaar opnieuw de beste spelers weggehaald. En die moeten vervangen worden door nieuwe spelers. Maar dat zijn in het geval Ajax natuurlijk echt niet alleen die jeugdspelers die 'klaarstaan'. Beetje achterhaald concept. Ajax moet ook gewoon spelers van buiten aantrekken, wat dus exact hetzelfde betekent als voor Psv. Want Orajuela, Tagliafico, Kristensen, Schuurs, en noem maar op stonden ook niet klaar. Dus ook bij Ajax is het elk seizoen afwachten hoe de selectie er na de zomer uitziet, klaar.

Nou, nou.. Ajax heeft toch behoorlijk wat uitgegeven in het laatste twee seizoenen. Dat ze veel meer dan PSV op de bank hebben heeft volgens mij vooral te maken met de beter jeugdopleiding van Ajax, of in ieder geval eentje met een veel betere aansluiting met het eerste elftal.

Je kunt veel zeggen over Ajax, dat ze een minder team zijn en beleidsmatig erg veel onrust veroorzaken. Maar je kunt niet zeggen dat Ajax geen kapitaal op het veld heeft staan, ik vind het eerder nu juist de kunst om in te blijven zetten op de opleiding en niet alles te kopen, die twee RBs die we hebben gehaald kunnen we net zo goed uit de opleiding halen bv.

In mijn ogen begint de balans al zoek te raken, het TH is na het vertrek van Bergkamp ook niet meer in balans, helaas zal dat ons grootste kapitaal, de opleiding, kapot maken, talenten willen straks vertrekken omdat ze te weinig perspectief hebben en ik geef ze op dit moment nog gelijk ook.

Dit klopt natuurlijk niet helemaal. Ajax heeft meer uit dan PSV dus daar ligt het niet aan. Denk eerder dat Ajax meer ervaring moet inkopen.

17 april 2018 om 17:47

Het zou al helpen als we volgend jaar fris kunnen starten zonder een geval Nouri, ik denk dat er behoorlijk wat ervaring is met Huntelaar, Schone, Siem de Jong en Viergever.

De kunst is juist om de lijn Cruijff te blijven doorzetten en nog meer talenten van het niveau van de Beek, Frenkie de Jong, Onana en de Ligt te blijven produceren/kopen. Alleen hebben we dat helaas verlaten sinds Ten Hag is aangesteld, Bergkamp was de laatste die dat nog, na zijn interpretatie echt uitvoerde.

17 april 2018 om 17:52

Dat deze jongens ervaren zijn klopt wel maar ze zijn allen niet goed genoeg voor de basis. Dus buiten de kleedkamer heb je er niet veel aan.

17 april 2018 om 17:57

Ik denk dat veel van deze spelers chronisch onderschat worden, het is niet voor niets dat PSV als elftal sterker was. Ik denk wel dat Tagliafico bv. een hele goede aankoop is, als elke speler van Ajax de inzet van die argentijn hadden dat we onze titelkansen enorm zouden vergroten.

Bij PSV zie ik vooral een betere instelling, daarom zou ik Ziyech bv. missen als kiespijn, ik ben ervan overtuigd dat het team Ajax meer baat heeft bij Siem de Jong in de basis bv.

goed dat brands de invloed van blessures meldt. misschien heb ik dat ergens gemist, maar ik denk dat het verschil in blessures binnen psv en ajax een grote invloed heeft gehad op dit seizoen. psv heeft volgens mij alleen van ginkel een paar wedstrijden gemist en lozano door zijn schorsingen. als je dat afzet tegen ajax dolberg 15 wedstrijden, huntelaar 10, viergever 20, sinkgrave 30, wober 5, frenkie de jong 10, cerny 35 en younes 15 westrijden. en dan is er nog nouri.

zijn niet allemaal basisspelers, maar denk welke vergelijke spelers psv zou hebben gemist. dan heeft dat toch ook echt veel invloed op de competitie.

17 april 2018 om 17:38

Ik noem de belangrijkste , locadia basisspeler en topscorer van PSV 20 wedstrijden missen en zijn vervanger was de hele seizoen geblesseerd.

17 april 2018 om 18:10

Natuurlijk heeft dat invloed. Ik moet er niet aan denken dat Arias een half seizoen zou moeten missen.

Het gaat wel heel vaak over het budget van Ajax, en dat Ajax allang 'het Bayern van Nederland' had kunnen zijn. Ik vind dat veel te simplistisch gedacht. Natuurlijk heeft Ajax veel geld en is het een schande dat ze al 4 jaar geen prijzen hebben gewonnen, maar een positie als Bayern innemen in Nederland is gewoon onmogelijk, ook met het budget van Ajax. De absolute topspelers kosten tegenwoordig minimaal 100 miljoen, dus die kan je sowieso vergeten, maar ook het segment daaronder is voor Ajax 9 van de 10 keer onhaalbaar omdat ze a) te duur zijn en b) niet naar Nederland willen komen. Ook met het ‘super’vermogen van Ajax ga je niet structureel spelers van 30+ miljoen kunnen kopen, wat toch wel het minimumbedrag is wil je een internationale transfer doen die echt verschil maakt. Bovendien zullen spelers van het niveau Suarez, Eriksen, Sanchez en De Ligt nooit te houden zijn als de topclubs voor de deur staan, hoe groot je vermogen ook is. Daarbij moet je niet vergeten dat het budget van Ajax valt of staat bij a) CL en b) grote uitgaande transfers. Structurele grote inkomsten uit televisiegelden, zoals de clubs uit de topcompetitie hebben, zijn in Nederland onhaalbaar. Een paar ongelukkige jaren zonder CL en mooie transfers en Ajax staat er financieel weer heel anders voor. Echt bouwen aan een dergelijke positie is dus bijna niet te doen. Ajax zal dus, ook al hebben ze nu aanzienlijk meer budget dan de concurrentie, altijd uit ongeveer dezelfde vijver blijven vissen als Psv. Dat betekent hopen op een leuke onontdekte parel ergens in het verre land dankzij goede scouting (neres, Lozano), aangevuld met spelers die in het buitenland net tekort komen maar voor Nederlandse begrippen goed genoeg zijn (van Ginkel, L. De Jong), en talentvolle jeugd (De Ligt, Kluivert, Bergwijn). Daarmee moet je jaarlijks zeker voor het kampioenschap kunnen gaan, maar ‘het Bayern van Nederland’ worden gaat nooit gebeuren.

17 april 2018 om 17:54

@aardbij

Inderdaad, daar komt bij dat de kleine groeit die Ajax maakt door ergens een sponsor van een miljoen extra te strikken echt gewoon in het niets valt met het geld dat er in het buitenland rond gaat. Het gat wordt enkel groter op dit moment, we kunnen al jaren niet verantwoord meer salarissen betalen, sterker nog, Ajax heeft jaren bezuinigd en rekt de grenzen van zijn begroting aardig op.

Je moet gestaagd je structurele inkomsten blijven uitbreiden, kosten reduceren en dan is een pot geld makkelijk. Waarom zou je geen vast goed gaan kopen en huizen gaan verhuren, dat brengt structureel extra geld in het laatje. Ik weet dat Ajax ook een miljoen of 25 heeft belegd, dat is uitstekend.

Probleem is nu dat we plan Cruijff los hebben gelaten, Ajaxs unique selling point is vooral dat we een absolute toplocatie zijn voor grote talenten, daar gaan we door als beste in de wereld bijna. Bij Ajax krijg je speeltijd, speel je met de druk van een absolute topclub, speel je elk jaar voor de prijzen en wordt je max. gestimuleerd om je te ontwikkelen.

Maar doordat PSV altijd het kapitaal op het veld had/heeft staan moesten ze ook aankloppen bij de gemeente. Het is natuurlijk makkelijk om dat te zeggen, maar Ajax spendeert meer dan PSV op de transfermarkt de laatste pakweg 3 jaar en verkoopt bovendien voor veel meer. Dit lijkt meer een sneer richting het beleid van Ajax en dat is in dit geval niet echt gepast. Brands moet wel zorgen dat hij zichzelf niet gaat overschatten. Hij levert goed werk bij Psv, maar zoiets kan natuurlijk ook snel omdraaien na een paar verkeerde of ongelukkige aankopen.

17 april 2018 om 18:14

Volgens mij kwam dat voort uit financieel wanbeleid van Jan Reker. Toen is er middels de gemeenteconstructie een groot probleem opgelost. Het is een zegen geweest dat PSV nog waardevol bezit had in de grond en het stadion (nog steeds). Tegenwoordiger vind ik dat er wel verstandiger beleid wordt gevoerd. Nog steeds staat veel van het kapitaal op het veld, maar de spaarrekening groeit en er worden goede resultaten geboekt. Overigens denk ik niet dat Brands een sneer wil uitdelen aan Ajax maar meer zichzelf op de borst wil kloppen.

17 april 2018 om 18:19

Klopt en ik zeg ook niet dat Brands daar uberhaupt een aandeel in had, maar het is een onnodige uitspraak die op weinig gebaseerd is. Het beleid van PSV is inderdaad goed tegenwoordig.

als Ajax de helft van zijn Positief saldo goed zou gebruin was Ajax elk jaar kampioen

17 april 2018 om 18:21

Als ze die zekerheid hadden, hadden ze dat natuurlijk wel gedaan. De kwaliteit dat een Nederlandse ploeg kan halen is gewoon beperkt en buitenkansjes of voltreffers komen maar zelden voor. Uiteindelijk zullen Ajax en PSV altijd aan elkaar gewaagd zijn en wellicht komt Feyenoord daar ook nog bij aangezien ze de boel bestuurlijk en financieel weer goed op orde hebben.

17 april 2018 om 20:02

@wimhorst

Je schrijft: "als Ajax de helft van zijn Positief saldo goed zou gebruin was Ajax elk jaar kampioen"

Ik neem aan dat je met "positief saldo" het geld bedoeld dat de club op de bank heeft. In dat geval sla je de plank volledig mis. Ik neem aan dat je met "goed gebruiken" uitgeven bedoelt. Ajax heeft een eigen vermogen van 175 miljoen en als de club de helft (zeg maar 85 miljoen zou uitgeven, terwijl men met een kostendekkende begroting werkt, betekent dat een verlies van 85 miljoen en ben je binnen twee jaar door je spaargeld heen. Tenzij Overmars ieder jaar voor 80 miljoen verkoopt, maar dan kan de club de jeugdopleiding net zo goed opdoeken, want je leidt natuurlijk geen spelers op om ze na een jaar weer te verkopen. Het heeft geen enkele zin om je blind te staren op het banksaldo als je daarnaast geen enkel oog hebt voor de uitgaven. Ajax speelt al jaren geen CL meer en de winst moet dus volledig komen uit de verkoop van spelers. Het is echter volstrekt onmogelijk om zoveel topspelers op te leiden dat je ieder jaar tientallen miljoenen Euros uit verkopen kunt genereren. Daar zijn bovennatuurlijke krachten voor nodig en die biedt zelfs het Plan-Cruijff niet.

Van mij apart steekt Ajax die 150 miljoen in het aantrekken van deze Brands. In Duitsland betekend een verschil van 100 miljoen ongeveer 9 van de 10 keer een kampioenschap.

Bij Ajax betekend een verschil van 100 miljoen elk seizoen opnieuw een blamage in Europa (op die ene uitschieter na dan), geknutsel met nieuwe coaches en over het algemeen toch geen denderend transferbeleid. Ja, Tagliafico is een topper. En toen? Neres daalt net zo hard als hij stijgt en Ziyech is absoluut een geweldige speler maar dat was wel een echte paniek aankoop.

Door Brands kan PSV vrijwel elk seizoen 1 a 2 spelers in het rijtje "top aankoopbeleid" plaatsen. Lozano vind ik net als Suarez een bloedzuiger eerste klas, maar als hij zo door gaat is het de volgende die voor tientallen miljoenen gaat vertrekken.

17 april 2018 om 18:24

Enige wat Ajax moet doen is plan Cruijff weer tot leven wekken, of in leven houden, want we beginnen er net van te profiteren. Geen brands dus, mensen uit de Cruijff lijn, een AD die clubmensen kan verbinden. Ontsla ten Hag maar, jammer voor hem, maar die staat dit proces vooral in de weg een trainer hoort niet in het TH beleid uit te zetten.

Ajax heeft ook jaarlijks topaankopen, maar men realiseert niet waar die zitten, dat zijn namelijk Onana, Dolberg en Frenkie de Jong en dit jaar weer Johnsen, Jensen, volgend jaar Schuurs. Daarvoor moet je iets meer geduld hebben, maar dat zijn absolute versterkingen.

Dit jaar heeft ajax last van het te ver afwijken van plan Cruijff (oa. gevolg ontslag Keizer) en Nouri, dat nekt je en dat laatste is zeker niets om je voor te schamen.

17 april 2018 om 19:47

@lausho

Je schrijft: "... een AD die clubmensen kan verbinden".

Dat is romantische prietpraat waar je niet meer mee kunt aankomen in de 21e eeuw. Het is niet de taak van een AD om clubmensen te verbinden. Misschien bij een amateurclub, maar niet bij een topclub als Ajax. Om een organisatie draaiende te houden, waar tussen de 200 en 300 mensen werken en die jaarlijks tegen de 100 miljoen Euro's omzet, zijn professionals nodig en geen clubmensen. Clubmensen reageren vaak op basis van emoties en emoties vertroebelen vaak de blik en voorkomen daarmee dat je de juiste beslissing neemt. Je moet je verre houden van emoties als het om zakelijke besluitvoering gaat. De clubmensen moeten op de werkvloer zitten en niet in het management.

Je schrijft vervolgens: "ontsla ten Hag maar, jammer voor hem, maar die staat dit proces vooral in de weg een trainer hoort niet in het TH beleid uit te zetten".

Het TH is een papieren tijger en feitelijk niets anders meer dan een overlegorgaan. De besluiten worden tegenwoordig -precies zoals het hoort in een professionele organisatie- , weer in de directiekamer genomen en het TH wordt daar niet meer van tevoren in gekend. En dat is maar goed ook omdat als er iets is bewezen, dat is dat een dergelijk krom organisatiemodel absoluut niet werkt en de besluitvorming nodeloos vertraagt en organisatie daarmee krachteloos maakt. Het lijkt me duidelijk dat het goed is dat het technische kader met elkaar overlegt en dat het TH daarvoor bij uitstek de geschikte plaats is, dus waarom jij daar problemen mee hebt, is me een raadsel. En wat het ontslag van Keizer met het Plan-Cruijff te maken zou hebben, is dat ook.

Ajax wijkt niet af van het Plan-Cruijff, maar heeft een koerswijziging ingezet die nodig is om het Plan-Cruijff te redden. Het ultieme doel van het Plan-Cruijff is om jonge talenten eerder klaar te stomen voor het grote werk en als je naar al die jonge spelers kijkt die nu al in een hogere leeftijdscategorie spelen en in de meeste gevallen moeiteloos bij het hogere niveau aansluiten, gaat dat steeds beter. Maar het Plan-Cruijff schiet zijn doel natuurlijk volkomen voorbij als het tot gevolg heeft dat de grootste talenten nog eerder vertrekken, zoals met Matthijs de Ligt dreigt te gebeuren. Omdat te voorkomen, zal het prestatieniveau verder omhoog moeten, zodat er weer CL deelname kan worden afgedwongen en de jonge spelers zich niet na 50 eredivisie wedstrijden hoeven af te vragen of ze nog wel voldoende worden uitgedaagd. Dat gaat natuurlijk nooit lukken met een veredeld juniorenelftal en zonder een paar spelers die weten waar Abraham de mosterd vandaan haalt, dus zullen er ook af en toe wat spelers van buitenaf moeten worden aangetrokken. En zolang dat binnen de financiele mogelijkheden gebeurt, is daar helemaal niets mis mee. Met romantisch gedagdroom en emotiemanagement kom je er tegenwoordig niet meer, daarvoor is vooral professioneel en zakelijk denken noodzakelijk.

Dat is de zoveelste die (verholen) kritiek heeft op het financiele beleid van Ajax. En het komt natuurlijk wel een heel klein beetje vreemd over als iemand kritiek heeft op een BVO die zijn financiele zaakjes goed voor elkaar heeft, terwijl hij zelf zijn handje heeft moeten ophouden bij de Gemeente om niet om te vallen. Ook al gaat het om een volkomen legale deal.

Zelf vind ik dat beide heren het goed doen. Alleen de eredivisie is helaas niet aantrekkelijk genoeg. Om spelers aan te trekken. Luuk de Jong en guardrado waren spelers die het net niet haalde. Naar mijn mening zijn moreno en schwaab bijv een uitzondering en knap gehandeld van brands

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren