Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Ajax organiseert ‘mede door Goede Vrijdag’ geen persmoment

Laatste update:

Ajax laat vrijdagmiddag geen externe media toe tijdens het wekelijkse persmoment. De voorbeschouwing van trainer Erik ten Hag op de uitwedstrijd tegen FC Groningen wordt geregistreerd door Ajax Media en vervolgens verspreid. Journalisten van andere media kunnen dus geen vragen stellen aan Ten Hag, zo meldt Voetbal International.

"Na vrijwel louter besloten trainingen vandaag, jawel, ook een besloten persmoment bij Ajax", verzucht journalist Freek Jansen op Twitter. Ajax heeft zelf geen toelichting gegeven op het besluiten om de poorten te sluiten voor externe media. Het 'besloten persmoment' vindt vrijdagmiddag plaats op De Toekomst.

Toen Ten Hag in januari tekende bij Ajax, werd al duidelijk dat hij een meer besloten cultuur prefereert. Tijdens het trainingskamp in Portugal bleven de deuren veelal gesloten voor pers en publiek. Hij hield meerdere besloten trainingssessies, wat onder zijn voorgangers niet zo was. "Ik wil rustig met de ploeg kunnen werken. De spelers moeten op het juiste concentratielevel komen. Dat is de gedachte", zei hij daarover in het Algemeen Dagblad.

Update 30 maart 13.00 uur - Ajax organiseert 'mede door Goede Vrijdag' geen persmoment
Ajax organiseert vrijdag helemaal geen persmoment, zo meldt de club. 'Mede in verband met Goede Vrijdag' is er geen persdag, aldus Ajax. Voorbeschouwende quotes voor de wedstrijd tussen FC Groningen en Ajax worden via Ajax Media verspreid. Voor volgende week staat weer een open training en een open persmoment op het programma.

Heb je begrip voor de keuze van Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Aan de ene kant snap ik wel dat je niet gestoord wil worden door van alles en nog wat. Maar aan de andere kant is het toch veel makkelijker om alles open te doen. Dat was een van de meest positieve punten van Frank de Boer vond ik. Die was altijd open en eerlijk richting de pers.

30 maart 2018 om 12:06

Open en eerlijk is prima, maar is het nou echt nodig dat de pers daar dagelijks aanwezig is en alles kan vragen? Over het algemeen worden er wekelijks namelijk dezelfde (vaak domme) vragen gesteld. Ik kan mij voorstellen dat dit daardoor wordt gedaan. Zonde van de tijd die je beter kunt besteden.

30 maart 2018 om 12:16

Is een persmoment. De naam zegt het al.

30 maart 2018 om 12:42

Helemaal mee eens. Vaak domme vragen. En als je daarnaast ook ziet hoe de pers met mensen omgaat en aan stoelpoten zaagt heb ik er alle begrip voor. Laat de pers eerst naar zichzelf kijken. Objectiviteit hebben ze nooit van gehoord.

30 maart 2018 om 12:42

Helemaal mee eens. Vaak domme vragen. En als je daarnaast ook ziet hoe de pers met mensen omgaat en aan stoelpoten zaagt heb ik er alle begrip voor. Laat de pers eerst naar zichzelf kijken. Objectiviteit hebben ze nooit van gehoord.

30 maart 2018 om 12:45

Onzin, de pers is er om publiek en supporters te informeren. Ten Hag vergeet dat hij betaald wordt uit gelden van het grote publiek. Als ik sponsor was van Ajax zou ik ingrijpen. Toont opnieuw de zwakte aan van Vd Sar. Hij moet dit niet toestaan. Ajax is een grote club en daarmee publiek bezit

30 maart 2018 om 13:00

Als er elke week dezelfde vragen komen zou het voor een trainer toch juist heel makkelijk moeten zijn om zo'n persmoment te houden?

30 maart 2018 om 13:39

@budym: ik ben het zeker met je eens dat dit niet een gepaste maatregel is. Vraag is alleen wie dit bepaalt? En een sponsor kan en zal niet snel ingrijpen omdat ze er niets over te zeggen hebben. Het kan in dit geval Ziggo denk ik niet veel schelen, zolang er maar een persmoment is.

Kan heel goed zijn dat Brinkhuis (persman) dit heeft bedacht. Daarbij komt dat dit (hopelijk) alleen voor Goede Vrijdag is, en niet voor structureel. Als het alleen deze dag is, heb ik er echt 0 moeite mee.

30 maart 2018 om 14:20

Los daarvan is dit voor de sponsors alleen maar beter aangezien Ajax TV gesponsord wordt door Adidas en Ziggo. En aangezien Ajax Media alles gaat verspreiden en geen externe media, zal dus zowel Ziggo als Adidas goed gepresenteerd worden. Dus ook wat dat betreft slaat datgene wat Burdym wil zeggen eigenlijk nergens op.

Als zij denken dat dit het beste is, waarom zouden wij dit dan moeten afkeuren?
Nou snap ik wel dat iedereen altijd een mening over ajax wil hebben, maar effe serieus.... waar gaat dit over?

Om vervolgens dit af te doen als een zwakte van Van der Sar vind ik overigens ook nergens op slaan. Ik denk dat het belangrijker is voor de Ajacieden dat ze zoveel mogelijk winnen dan dat ze publiekelijk bezit zijn. En als dit er voor nodig is... boeiend. Wat een gehannes joh.

Gio doet ook wel eens besloten trainingen. Hoor je mij erover?
Ja rondom de klassieker, maar ook omdat je dan ook nog eens verliest. Maar wanneer Gio denkt dat dat het beste is moet hij het gewoon zo doen.

Ik vind dan ook dat Ten Hag in deze een goede keuze maakt eigenlijk

30 maart 2018 om 16:37

@4everajax,

Wie betaaldt die bepaalt. Denk je niet dat als de sponsoren bij Ajax hier over beginnen te morren dat Ajax niet zal ingrijpen? Ook al is het eenmalig het is een onverstandige actie van Ten Hag. Hij lijkt al niet teveel krediet te hebben en ik lees hier op VZ ook steeds meer morrende Ajacieden. Laat hij nou lekker gewoon doen en niet denken dat hij het allemaal heeft uitgevonden. Maakt het voor hem en de rest allemaal veel gemakkelijker?

31 maart 2018 om 12:19

Dutchmen

"maar is het nou echt nodig dat de pers daar dagelijks aanwezig is en alles kan vragen?"

Als je dit nou eens echt in een heel breed perspectief plaatst, daarbij bedenkt dat de basis van datgene wat Ajax momenteel is (grootste club van Nederland, meeste aanhang, meeste geld, meeste historie, etc. etc. ) volledig gelegd is dankzij de pers en de media?

(ajax, en Feyenoord, danken hun status als topclub volledig aan het feit dat zij de meeste landstitels wonnen in de periode in de jaren zestig dat de media aandacht voor het voetbal stijgende was en zij boekten allebei grote Europese successen toen net het TV tijdperk begon met live wedstrijden, voor het eerst, en een hoop aandacht en exposure. Niet voor niets sloot PSV zich pas bij deze twee clubs aan ná het winnen van een Uefa Cup in 1978 en de Europa Cup I in 1988, eigenlijk telt PSV pas echt als topclub sinds die zeges).

Als je je dat beseft is het wel heel erg wrang en nogal ondankbaar om dan nu de pers te weren als waren ze paria's en als waren ZIJ het probleem. Terwijl de pers, zoals je hiervoor al kon lezen, eigenlijk meer gedaan heeft voor het bestaansrecht van de club dan omgekeerd. Ik bedoel: De Telegraaf, Trouw en zelfs De Volkskrant waren er eerder dan dat Ajax een topclub was.

30 maart 2018 om 12:49

Daarnaast is dit soort momenten ook gewoon handig om rust rondom de club te creeeren. Als je gewoon een keer per week een dergelijk persmoment hebt dan kun je de berichtgeving ook voeden en voorkom je dat journalisten op zoek gaan naar dingen of nog erger op basis van geruchten dingen gaan schrijven. Het is ook vrij naief en achterhaald om te denken dat je de deuren volledig gesloten kan houden en daarmee de buitenwereld niet naar binnen haalt. Je moet een balans vinden tussen alles open en alles gesloten houden wat mij betreft: dus niet bij elke training de pers erbij laten zijn is prima maar je moet ze ook niet volledig buiten gaan sluiten

30 maart 2018 om 13:03

Ik denk dat dit uiteindelijk alleen maar een negatieve uitwerking gaat hebben op de pers. Journalisten worden doorgaans alleen maar kritischer als ze buitengesloten worden. Voor wat hoort wat enzo

30 maart 2018 om 13:41

@scotsman: even los van Ajax, maar over persmomenten. Ik vind het zo tegenvallen hoe weinig en hoe bijna kritiekloos de vragen zijn op de persconferentie na een wedstrijd van elke willekeurige club. Ik vind dat echt een farce en kijk dan ook bijna nooit meer naar een persconferentie. Later zie je diezelfde journalisten wel hele kritische stukken in de krant schrijven (en ook terecht). Doe dat dan ook alleen tijdens de persco!

30 maart 2018 om 15:42

Dit alles is echt niet zo boeiend hoor. Elke coach heeft zijn eigen stijl inderdaad, dat wel. Maar in situatie in seizoen en na een trainerswissel, is dit alleen maar beter voor de rust. Ajax is altijd een club geweest die een eigen weg inslaat, door tijd. Geen enkele club in NL zou dit doen. Ajax wel omdat ze wat ze vinden te doen, doen. Neemt niet weg dat er een hele rits aan dingen fout gaan hierdoor. Maar wat is Bertje van Maalderink als koploper en sommige journalisten toch vreselijk irritant. Weet niet wie elke week een persconferentie kijkt van zijn club maar ik niet. Journalisten kunnen vast wel stukjes in mekaar prutsen zonder een persco. De club ervaart alleen maar druk als je elke keer maar weer een idd domme vragen persco hebt en als coach wordt je daar ook doodmoe van. Ten Hag weet ik niet, maar wat ik aan hem opmerk is dat hij veel druk ervaart van het journaille net zoals Keizer. Wat wel vervelend is maar volgens mij gaat hij er redelijk relaxed nog mee om. En aan een andere reaguurder, hoe zo vd Sar pak dit aan? Sar Overmars en Ten Hag zitten in hetzelfde hoekie.

Een voetbalclub ontleent zijn bestaansrecht aan de fans en de media. Dit soort maatregelen past daar niet bij.

30 maart 2018 om 11:49

Complete onzin over de media. We hebben nog altijd social media. Bovendien draait het bij een voetbalclub voornamelijk om de sport en het winnen van de wedstrijden...

30 maart 2018 om 12:26

Onzin wat jij zegt. Zonder fans en media zou de hele selectie van ajax ergens op zondag ochtend op een veldje achteraf voetballen. En zouden de jongens gewoon een baan hebben door de weeks. De fans en de media zorgen voor inkomsten en dus werkt het van 2 kanten. Beetje geven en een beetje nemen.

30 maart 2018 om 12:27

Ik heb niet over het fans gedeelte, alleen over de journalisten...

30 maart 2018 om 12:31

Niet mee eens, de clubs en het de eerste elftallen zijn niets verplicht naar de fans toe.. Zij besluiten om fan te worden van de club, zij willen wedstrijden zien. Ajax biedt ze die mogelijkheid, maar de gedachte dat Ajax groot is geworden door de fans is niet juist en respectloos naar mensen als Cruijff, Michels en weet ik veel nog meer die echt iets gedaan hebben voor de club..

Maar dit geldt wat mij betreft voor elke club ter wereld. Succes trekt supporters aan, niet alleen van nu maar ook in het verleden. Het is gewoon geen wonder dat de grootste clubs van Nederland ook van oudsher de grootste zijn en zij allemaal gevestigt zijn in een grote stad..

30 maart 2018 om 12:35

Echt totale onzin, het is een wisselwerking zonder fans geen club en zonder club geen fans.

30 maart 2018 om 12:39

Korfbal heeft vast ook zijn legendarische spelers gehad. Weten we niks van want weinig animo vanuit het publiek en dus ook de media.

30 maart 2018 om 12:57

Zonder media was Cruyff nooit een wereldster geworden want dan had niemand hem gekend.

31 maart 2018 om 11:18

Feynzo

Wát? Jij kent Hans Leeuwenhoek niet?? Schande zeg, kén je klassiekers!


Maar even zonder dollen, in Nederland is voetbal de enige sport met een A status. Ale andere sporten, vooral die zaalsproten, dat zijn allemaal B en C sporten. Er doen in Nederland een paar duizend mensen aan, maar landelijk is het niet eens interessant meer om op prime time op Studio Sport uitgezonden te worden. Alleen voetbal is wat dat betreft een sport die interessant genoeg is voor hoge kijkcijfers op TV. Zaal handbal, Hockey, Korfbal, het is allemaal iets voor zondagmiddag voor die paar kijkers die geen Fox hebben.

30 maart 2018 om 11:51

Nou 1 keer een interview overslaan als je je in zéér korte periode na de interland break moet voorbereiden op een van oudsher lastige uitwedstrijd vind ik geen ramp opzich. Verder komen de belangrijke zaken via Ajax TV toch wel bij de media terecht waarschijnlijk uiteindelijk.

30 maart 2018 om 12:28

Ben ik helemaal niet mee eens. Ik snap ze wel daar.

Enige wat wel raar is, is dat hij "rustig met een groep wil werken" dan moet je misschien niet naar de allergrootste club van de lage landen gaan ten hag :P

Nou vindt ik toch dat hij totaal ongeschikt is om daar trainer te zijn. Staat in alles haaks op datgene waar Ajax voor staat volgens mij. Maar
Echter snap ik wel wat ze nu doen. Zeer verstandige beslissing in mijn ogen.

Heeft de buitenwacht verder vrij weinig mee te maken toch?

31 maart 2018 om 12:08

Datissjakie

Klopt, ik vind Ten Hag ook absoluut geen Ajaxtrainer en iemand die inderdaad zoals jij zegt bijna haaks staat op datgene waar Ajax voor staat. Ik zei het hier al vaker, Ten Hag is eigenlijk gewoon een PSV trainer.

Maar de keerzijde van die grap is wel dat Ten Hag best eens hét recept kan zijn dat Ajax nodig heeft om weer titels te winnen. Ten Hag is een controlfreak, die op alles invloed wil hebben. Maar als hij die eenmaal heeft, dan werpt dat gewoon zijn vruchten af. Ik denk dat Ten Hag Ajax kan omvormen tot een solide machine, die simpe naar de titel kan gaan lopen volgend seizoen. Alleen, ik zou als ik Ajaxfan was er niet op rekenen dat dit gepaard gaat met het type voetbal dat je bij Ajax schijnt te mogen verwachten. En je zult ook moeten aanvaarden dat je soms een team met twee spitsen of met vijf verdedigers zult zien. Maar ik neem aan dat dit na vier seizoenen droogte best acceptabel zal zijn.

30 maart 2018 om 13:39

@manutd7

Je schrijft: "een voetbalclub ontleent zijn bestaansrecht aan de fans en de media. Dit soort maatregelen past daar niet bij".

In de eerste plaats is natuurlijk het omgekeerde het geval. De media leven van het voetbal en niet andersom. En verder is het natuurlijk zo dat een moderne voetbalclub haar eigen media heeft. Het is derhalve niet zo dat de fan verstoken blijft van nieuws, maar dat dat nieuws niet meer door een externe partij maar door de club zelf wordt gecoverd. Het probleem is dat de pers de afgelopen 50 jaar enorm is veranderd. "vroeger" werd een journalist op een bepaalde gebeurtenis afgestuurd om er verslag van te doen. Tegenwoordig is er zoveel concurrentie in medialand dat er van een journalist niet alleen wordt gevraagd om verslag te doen van een belangrijke gebeurtenis, maar dat deze ook zelf nieuws maakt. En dat zie je terug in de "journalistieke" bijdragen en in het bijzonder bij persconferenties. De vragen die daar worden gesteld zijn meestal doordrenkt van negatieve insinuaties en suggestief. Journalisten zijn doorgaans uitermate sluw en voortdurend bezig om jonge onervaren spelers woorden in de mond te leggen en uitspraken te ontlokken die ze liever binnenskamers zouden houden. De slechte relatie die iemand als Louis van Gaal met de media onderhield is heel simpel te verklaren met het feit dat zijn grote kracht ligt in het smeden van een eenheid, een team. Hij is net als Co Adriaanse vooral een teambuilder. En als je het daarvan moet hebben, helpt het natuurlijk niet als journalisten voortdurend bezig zijn om onrust te stoken om daar hun voordeel mee te doen.

Het is natuurlijk niet voor niets dat Oranje haar thuisbasis heeft verplaatst naar Zeist. Dat heeft maar één doel en dat is om rustig te kunnen bouwen aan een team zonder dat er onrust stokende pottenkijkers rondom het team hangen. Je ziet het nu ook weer gebeuren bij Twente waar het journaille openlijk aan de stoelpoten van Van Halst zitten te zagen en om zijn ontslag schreeuwen. Zoals dat bij Ajax ook met Van der Sar gebeurt. Het beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek met Van Halst dient natuurlijk ten burele van de FC Twente plaats te vinden en niet in de media. Wat er met Van der Sar en Van Halst gebeurd en in het recente verleden ook met personen als Rik van der Boog en Danny Blind, is niets anders dan karaktermoord.

Als je ziet op welke manier er over Van der Sar wordt geschreven en hoe hij verantwoordelijk wordt gehouden voor de magere sportieve resultaten van de huidige voetbaljaargang, dan heb ik daar maar één kwalificatie voor en dat is stuitend. Van der Sar is de Algemeen Directeur bij Ajax en die wordt ook wel Zakelijk Directeur genoemd omdat zijn voornaamste taak is om er voor te zorgen dat de zakelijke kant van het bedrijf naar behoren functioneert. Het is de Technisch Directeur die verantwoordelijk is voor de voetbaltak van het bedrijf en het is volstrekt belachelijk om de kop van de AD te eisen, terwijl het bedrijf zakelijk floreert en hij slechts in beperkte mate invloed kan uitoefenen op wat er op de werkvloer gebeurd. Dat is immers het werkterrein van de Technisch Directeur.

Als ik de artikelen lees die mensen als Freek Jansen (vi) over Ajax schrijven als maatstaf neem, vind ik het volstrekt begrijpelijk en ook verstandig dat Ajax deze maatregel heeft genomen. Die loopt al vier jaar te oreren dat er bij Ajax sprake is van wanbeleid terwijl zowel de sportieve als zakelijke doelstellingen van het meerjarenplan ruimschoots zijn gehaald en als je ze naast de resultaten van de jaren voor de revolutie legt, zelfs sensationeel zijn. Toen het Bestuur-Van Praag in 2003 terugtrad, liet zij de club achter met een eigen vermogen van ruim 60 miljoen Euro en een zeer talentvolle selectie met spelers als Van der Vaart, Sneijder, Zlatan, Chivu, Maxwell, Pienaar en noem ze allemaal maar op. 7 jaar later was er zowel van die selectie als het eigen vermogen nog maar een fractie over, ondanks een aantal voor Nederlandse begrippen zeer lucratieve uitgaande transfers. Op het dieptepunt leed Ajax een verlies van bijna 30 miljoen Euro, in één jaar verdampte bijna de helft van het eigen vermogen. Terwijl de club er zeven jaar lang niet één keer in slaagde om de schaal omhoog te houden.

Toen de nieuwe bestuurders aantraden werden zij opgezadeld met een zwaar verliesgevende begroting, terwijl de kas zo goed als leeg was. Nu, bijna acht jaar later heeft Ajax vier nieuwe schalen aan haar prijzenkast kunnen toevoegen, is het eigen vermogen gegroeid naar het astronomische bedrag van 175 miljoen Euro en heeft de club een begroting die ook zonder CL voetbal en inkomsten uit transfers in evenwicht is. In de afgelopen jaren zijn praktisch alle sportieve en zakelijke doelstellingen van het meerjarenplan gehaald. De sportieve doelstellingen zijn ieder jaar meedoen om de titel, één keer in de drie jaar kampioen worden en Europees zover mogelijk zien te komen. De afgelopen 8 jaar is Ajax 4 van de 8 keer kampioen geworden en de andere keren altijd tweede geworden. Had het team 1 doelpunt meer gemaakt tegen De Graafschap, had dat zelfs een vijfde titel opgeleverd. Europees gezien was de oogst een stuk magerder, afgezien van het vorige seizoen. Daar mag je best kritisch over zijn, maar het beleid van de club afschilderen als wanbeleid, terwijl de resultaten ten opzichte van de jaren daarvoor zowel in sportief opzicht als zakelijk spectaculair zijn verbeterd, is natuurlijk volslagen belachelijk.

Dit seizoen wordt er waarschijnlijk een om snel te vergeten, maar daar is een duidelijke aanwijsbare reden voor. De tragedie rondom Nouri heeft niet alleen de voorbereiding volledig in de war gestuurd, maar eist nog steeds zijn tol binnen de selectie. Iedere dag dat ze na en voor een wedstrijd of een training de kleedkamer betreden, worden de spelers geconfronteerd met de lege plek van hun maatje met wie sommigen van hen een groot aantal jaren lief en leed hebben gedeeld. Voetballers zijn ook gewoon mensen van vlees en bloed. Het zijn geen Duracell konijntjes waar je allen maar een nieuwe batterij in hoeft te stoppen om ze weer te doen gaan als de brandweer. De pers kan na een paar maanden gewoon weer over gaan tot de orde van de dag en doorgaan met wat men graag doet, het zaaien van onrust. Omdat vette negatieve berichtgeving nu eenmaal beter verkoopt dat de goed nieuws show. De spelers hebben die weelde niet en hebben nog steeds te maken met het gemis van Nouri. Daar hebben de media geen boodschap aan en gaat men opzichtig aan voorbij bij het beoordelen van de prestaties. Als je de negatieve lading die in bijna elk artikel dat over Ajax wordt geschreven, overheerst, is het volstrekt logisch dat de club bepaalde media die steevast voor onrust zorgen met hun negatieve berichtgeving, weert. Het is in mijn optiek veel verbazingwekkender dat men zo lang gewacht heeft met het afkondigen van een dergelijke maatregel.

31 maart 2018 om 11:12

Scepticus (mooie naam trouwens!)...

"als ik de artikelen lees die mensen als Freek Jansen (vi) over Ajax schrijven als maatstaf neem, vind ik het volstrekt begrijpelijk en ook verstandig dat Ajax deze maatregel heeft genomen. Die loopt al vier jaar te oreren dat er bij Ajax sprake is van wanbeleid terwijl zowel de sportieve als zakelijke doelstellingen van het meerjarenplan ruimschoots zijn gehaald en als je ze naast de resultaten van de jaren voor de revolutie legt, zelfs sensationeel zijn."

Eh sorry hoor, maar we hebben het toch over Ajax dacht ik? En dat Ajax dat slaagt er dus al vier jaar lang niet in om een prijs te winnen. We zijn het er denk ik wel over eens dat dit simpele feit (waarbij ik erken dat ik op de zaak vooruit loop omdat een kampioenschap van Ajax dit seizoen nog steeds tot de mogelijkheden behoort) puur Ajax onwaardig is en niet links- noch rechtsom aanvaardbaar is toch? Want: "wzawzdb", toch?

Nou, in dat licht bezien is de opmerking van Freek Jansen (die Ajax dus dagelijks volgt, iedereen binnen de club kent) toch gewoon waar, gepast en volledig terecht? Want ik weet niet welke sportieve doelstellingen van het meerjarenplan dan zijn behaald, maar het winnen van de Fair Play cup zal daar niet bij behoort hebben, of denk jij wel? En ik denk niet dat het een sportieve doelstelling is geweest om vier jaar lang simpelweg geen enkele prijs te halen.

Dus in die zin, als je vindt dat Ajax dé club is van Nederland, is het gewoon heel normaal en begrijpelijk om te stellen dat sprake is van wanbeleid. Sterker nog, als je ook nog eens kijkt dat Overmars nu al twee seizoenen zwaar mag graaien in de nog steeds rijk gevulde clubkas en daar blijken best wat spelers gehaald te zijn die heel veel geld kosten maar die geen verrijking van de Ajax selectie blijken te zijn, hoe kún je dan eigenlijk nog geloofwaardig volhouden dat bij Ajax geen sprake is van wanbeleid? En dan zwijg ik nog maar over het rampzalige aanstellingsbeleid van de trainers.

Ik vind het dus apart dat je Freek Jansen aanvalt terwijl die gewoon een valide en te verdedigen standpunt verkondigt. Ieder beleid, uiteindelijk, is toch zo goed als de prijzen en het succes dat je ermee haalt??

31 maart 2018 om 12:54

@constant kante

Je zegt heel veel, maar slaagt er op geen enkele manier in om je mening te onderbouwen. Als argument voor de stelling dat er bij Ajax sprake is van wanbeleid, voer je het (bijna) feit aan dat Ajax 4 keer achter elkaar geen kampioen is geweest. Bij die stelling hou je geen enkele rekening met de omstandigheden en het feit dat het beleid, dat jij en Freek Jansen als wanbeleid kwalificeren en dat feitelijk nog steeds hetzelfde is, in 8 jaar 4 titels (voor de vijfde kwam het team slechts 1 doelpunt tekort), 4 tweede plaatsen, een Europese finaleplaats, een kostendekkende ipv een verliesgevende begroting en een eigen vermogen van 175 miljoen heeft opgeleverd. En daarmee alle doelstellingen van het meerjarenplan heeft gehaald. Ik vind dat in één woord bizar, en zelfs extreem bizar als je het vergelijkt met de periode van voor de revolutie.

Je tweede argument daarvoor is het aankoopbeleid van de club. Dat argument is gebaseerd op aannames die ook nog eens geen steek houden. De eerste TD die een staat van dienst heeft, die verschoond is van misperen, moet nog geboren worden. En zal hoogst waarschijnlijk ook nooit geboren worden omdat aankoopbeleid nu eenmaal geen exacte wetenschap is. Voor een succesvol aankoopbeleid is ook een flinke dosis geluk nodig. Helemaal omdat bij een club als Ajax naar verhouding weinig geld beschikbaar is voor aankopen omdat de club geen begrotingsoverschot heeft. Bij Ajax is 15 miljoen wel zo een beetje de max en dergelijke bedragen legt men zelf in het Engelse Premiership zonder blikken of blozen op tafel. Jij doet voorkomen als Overmars slecht heeft ingekocht en dat is je goed recht. Maar dat is niet meer dan een mening, die je ook nog eens op geen enkele manier kunt onderbouwen. Ik vind dat Ajax een voor Nederlandse begrippen een uitstekende selectie heeft, waar vorig jaar nog (voor het eerst in meer dan 20 jaar) een Europese finale is gehaald. Maar ook dat is niet meer dan een mening.

Je hebt het ook nog eens over "een rampzalig aanstellingsbeleid' van trainers. Frank de Boer heeft 4 titels voor Ajax veroverd en kwam met zijn team slechts een doelpunt tekort voor de vijfde. Peter Bosz heeft in zijn eerste jaar meteen een Europese finale gehaald. Marcel Keizer had duidelijk minder succes, maar daar zijn zeer verzachtende omstandigheden voor aan te voeren. Ajax is sinds de revolutie toe aan haar derde trainer in 8 jaar. Ter vergelijking in de zeven jaar daarvoor heeft de club er 9 versleten. De aanstelling van Marcel Keizer heb ik achteraf ook mijn twijfels maar om de problemen rondom diens aanstelling aan te grijpen om het beleid te kwalificeren als wanbeleid vind ik lachwekkend. Niet alleen het kopen van spelers, maar ook het aanstellen van trainers is geen exacte wetenschap. Je kunt er ook wel eens naast zitten. Er zijn in het verleden heel wat regeringscoalities gesneuveld, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat al de formateurs die die coalities tot stand hebben gebracht, hun werk niet naar behoren hebben gedaan.

Waar gehakt wordt, vallen spaanders en er bestaat geen enkele professional die succes heeft geboekt zonder ooit gefaald te hebben. Dat jij dat kennelijk wel van een Ajaxbestuurder verwacht, zegt meer over jouw onrealistische verwachtingspatroon dan over de capaciteiten van de bestuurders van Ajax. Bij de beoordeling van een beleid wordt gekeken naar de resultaten over een langere periode. Als je Ajax beoordeelt op basis van de resultaten van de afgelopen 8 jaar zijn die bij elkaar opgeteld meer dan voortreffelijk en als je ze vergelijkt met de 7 jaar daarvoor zelfs spectaculair. Alle meerjaren doelstellingen zijn minstens 1 keer behaald en de meeste zelfs meer dan 1 keer. De club heeft de begroting van zwaar verliesgevend (bijna 30 miljoen verlies op het dieptepunt) naar kostendekkend weten te transformeren, het eigen vermogen is van bijna 0 gegroeid naar 175 miljoen en de club heeft 4 titels en 1 Europese finaleplaats gehaald tegen 0 in de zeven jaar daarvoor. Een ieder die een dergelijk resultaat kwalificeert als wanbeleid, kan ik met de beste wil van de wereld niet serieus nemen. Begrijpen doe ik het wel omdat de voetbalwereld nu eenmaal is vergeven van het opportunisme en er door haar bewoners vaak wordt gereageerd en geoordeeld naar de waan van de dag. En in een land waarin de redelozen in overtal zijn, wordt de realist nu eenmaal niet altijd voor vol aangezien.

30 maart 2018 om 13:47

Je hebt helemaal gelijk, daarom snap ik een hoop van die snotneuzen niet die god op hun blote knieen mogen danken dat ze miljonair zijn geworden met hun hobby en rare maniertjes hebben met vingertjes in oren of voor de mond en daarnaast durven te zeiken over een beetje, vaak opbouwende, kritiek. Het zijn vaak het soort jongens dat anders vakkenvuller was geweest.

Er staat ook een groot internationaal toernooi op het programma, the Future Cup, dus ik kan best begrijpen dat het personeel iets anders te doen heeft dan de pers te cateren.

@@scepticus, je zit er helemaal naast. Zonder de uitgebreide coverage van de media zouden de clubs het met een fractie van het budget moeten doen, zie vroegere tijden. Voetbal is zo groot geworden door met name televisie. Sociale media is leuk, maar die goed nieuws shows zijn niet zo heel interessant en het is te weinig. Daarom zitten wij ook hier, we lezen alles en smullen ervan.

Ik vind dit prima. Interviews zijn vaak toch nietszeggend of juist het tegenovergestelde omdat journalisten willen scoren of omdat sommige spelers aparte uitspraken doen. Daarbij is het voor jonge spelers niet verkeerd om in de luwte te blijven.

30 maart 2018 om 12:01

Juist dan is het volgens mij zaak om als trainer wel het woord te voeren. Dit geeft m.i. een heel verkeerd beeld af.

Er mogen dus geen 'moeilijke' vragen meer worden gesteld. Goed afgekeken van Koeman... belachelijk

30 maart 2018 om 12:01

Staat er in dit stuk niet dat al vanaf zijn aanstelling ten hag de voorkeur heeft voor meer beslotenheid? Dus niks afgekeken van Koeman. Kan me wel voorstellen na matige resultaten dat ten hag wat meer grip wil krijgen en kiest voor wat meer beslotenheid. Niet mijn voorkeur

30 maart 2018 om 12:58

Feyenoord is in eerste instantie niet naar Varkenoord verhuisd om besloten te trainen, maar omdat er voor De Kuip maar 1 veld lag en die overigens ook gebruik moest worden voor extra parkeerplaatsen.

30 maart 2018 om 13:33

Andersom juist. De verhuizing naar Varkenoord is ingezet tijdens de tweede periode van Van Marwijk, omdat ze het voorplein gingen verbouwen en men 1 veld te weinig vond. Onder Koeman is besloten om met de bus naar Varkenoord te gaan wegens het gevaarlijke oversteken. Feyenoord trainde al minstens twee jaar op Varkenoord toen Koeman kwam. Toen was het veld voor De Kuip allang een parkeerplaats.

En terecht. De meeste journalisten willen toch alleen maar spelers, trainers en clubs kapot maken, want dat verkoopt. Bovendien is het 2018, hebben we social media en zijn we niet in oorlog dus zijn de journalisten nou ook weer niet heel erg nodig. Goed besluit waar verder alleen de journalisten ontevreden mee zijn. Wij als supporters gaan verder niks te kort komen.

30 maart 2018 om 11:52

Totaal niet mee eens. Welke journalisten willen dan precies spelers, trainers en clubs kapot maken? Deze Freek Jansen schrijft over het algemeen behoorlijk positief over Ajax als ik het met goed kan herinneren.

Het tegendeel is eerder waar. Vind veel journalisten juist vaak fanboys met een blocnote op hun schoot die niet echt kritisch durven door te vragen als het moment er daar voor is.

30 maart 2018 om 12:33

Freek Jansen schrijft stukjes over Ajax omdat hij clubwatcher is. Logisch. Daarnaast moet je voor de gein maar eens heeel secuur gaan luisteren naar commentatoren. De meesten zijn behoorlijk pessimistisch van aard. In Nederland kan de doelman geen redding maken, het is de aanvaller die mist. Het is niet de middenvelder die met geweldig overzicht precies de juiste man de juiste pass stuurt, het is de verdediger die zijn man laat lopen. Dit gebeurt tijdens de wedstrijd, waar de commentator vaak instinctief moet reageren. Maar je leest dit soort pessimisme ook in veel artikelen.

30 maart 2018 om 12:06

Totaal mee een Rody. Laat Ten Hag het maar eens zo proberen en achteraf oordelen of het een goede beslissing was. Iedereen van de media en fans die graag voer willen hebben om te zeiken beginnen nu alweer te janken. Laat Ten Hag met rust ff.

Ik begrijp beide kanten van het verhaal wel, bij Feyenoord heb je die discussie nu ook. Maar als resultaten tegen gaan vallen komt dit als een boemerang in je gezicht. Dan gaan media je pakken en kleine zaken enorm uitvergroten. Dat is een risico dat Ten Hag nu neemt.

Ten Hag komt niet zo goed uit zijn woorden en lijkt zenuwachtig te worden van moeilijke vragen. Voor hem is dit dus wel fijn.

Een droevige ontwikkeling, die niet alleen opgaat voor de voetbalwereld trouwens. We hebben nog nooit zoveel communicatie middelen tot onze beschikking gehad, maar we hebben nog nooit zo slecht gecommuniceerd met elkaar.

30 maart 2018 om 11:52

Mooie zin!

30 maart 2018 om 12:36

Mooie uitspraak. Maar wat heeft het afzeggen van een persmoment te maken met de kwaliteit van communicatie? Aantal persmomenten gaat namelijk over hoeveelheid van communicatie. Verder heb je wel gelijk: via 'nieuwe' communicatiemiddelen zijn zaken als sarcasme, ironie en knipogen lastiger te lezen met als gevolg een hoop onbegrip — en mensen leven in hun eigen communicatiebubbel. Alsnog denk ik dat wij beter kunnen communiceren met elkaar, maar ook met de wereld, dan dan pak hem beet 200 jaar geleden toen mensen amper dezelfde taal spraken binnen hetzelfde land.

30 maart 2018 om 12:42

Daarnaast zijn er nu meer mensen die kunnen lezen en schrijven dan ooit tevoren wat ook wel de communicatie bevordert lijkt me.

Oke, voor de spelers en dergelijke en tijdens trainingen snap ik het nog. Maar tijdens het persmoment is het toch niet erg om wat vraagjes te beantwoorden. Je bent toch professional je kan toch als hoofdtrainer van Ajax wel wat lastige vragen beantwoorden. Tjonge jonge waar doen we moeilijk over tegenwoordig.

30 maart 2018 om 12:24

Lekker boeiend of er iemand geïnteresseerd is naar Ajax. Wie welke back gaat spelen. Of De Ligt al klaar is voor Barcelona. Van dat soort onzin zit niemand op te wachten.

30 maart 2018 om 13:10

Wel grappig dat geen Ajacied het iets uitmaakt dat die persco besloten is, maar feyenoord fans vooraan staan om kritiek te geven dat je openheid moet hebben richting de supporters.

30 maart 2018 om 12:44

Precies het is toch zoeken naar problemen. Iedereen weet dat Ajax geen kampioen wordt. Iedereen weet dat Ten Hag aan het sleutelen is, iedereen weet dat de sterkhouders weggaan. Iedereen weet dat Overmars direct zijn versterkingen al klaar moet hebben staan met het oog op voorronde CL.

30 maart 2018 om 12:55

Zo zo, grote woorden en conclusies voor 1 (!!) persconferentie die niet open is...

Ik vind het prima dat ze het zo vóór het voetbalweekend doen. Even de focus naar de komende wedstrijd toe.

Andere trainingen zijn wel openbaar en persmomenten zijn er genoeg. Laat die kritische vragen maar over tot na het voetbalweekend !

De vele persmomenten zijn vrij standaard geworden. Beter minder persmomenten, die dan wel van enig niveau en die nieuwswaarde hebben !

Als club zijnde moet je dit helemaal niet willen. Het lijkt erop dat Ten Hag kritische vragen probeert te vermijden. Zo een persmoment vooraf vind ik persoonlijk nooit interessant, maar blijkbaar zijn er journalisten en supporters die het wel prettig vinden. Dan moet je als club daar niet moeilijk over doen. Dit is niet goed voor de imago van Ajax.

Dat je de pers bij je spelers (en dus ook de trainingen) weg houdt kan ik nog inkomen. Spelers kunnen daardoor mogelijk beter focussen. Maar waarom dan ook bij de trainer?

30 maart 2018 om 12:17

Omdat ten Hag een watje is die niet tegen kritiek kan. Nu mogen alleen zijn vrienden van Ajax tv komen om hem wat opgelegde vragen te stellen. Lijkt wel een Rusland of China dat Ajax haha

30 maart 2018 om 13:37

Het mooie aan het vrije Nederland is dat ten Hag inderdaad zelf wel even bepaald met wie hij wel of niet praat. Hij is dat namelijk niet verplicht.

Bij Ajax is het probleem dat er teveel gelekt wordt. Alles wat intern besproken wordt ligt een dag later op straat. Dit voorkom je niet met besloten trainingen of besloten persmomenten.

Verder is in het voetbal het een probleem dat er teveel gespeculeerd wordt door de media waardoor onzekerheid en onrust wordt gecreëerd. Maar die speculaties, onrust en onzekerheid ontstaat juist doordat mensen van de club slecht of zelfs geen antwoord geven. De media buitensluiten zorgt vaak juist voor meer speculaties en onrust. Er moet toch een krant gevuld worden.

Prima, bij mij op het werk kunnen ook geen mensen toekijken, ook heb je dan geen last van familie, kennissen e.d. die aan de kant staan van een training wat toch af gaat leiden. Natuurlijk niet elke training afschermen maar heb absoluut geen moeite mee om dit vaker te doen

Zal ook te maken hebben met de situatie omtrent Younes? En vragen om de Ligt? Weet t niet. Kan er over twisten. Ja de club is ook van de fans etc. Maar als een trainer aanvoelt de training een keer besloten te willen doen.. so be it. Niets mis mee.

Droevig, misschien.. maar de pers moet eens in de spiegel kijken. Die zitten te aasgieren op onrust, stellen de meest belachelijke vragen. Ongezouten meningen ventileren.

Het is bij lange na geen manier meer van nieuws verspreiden. Het enige wat de pers nog doet is zoveel mogelijk onrust de wereld in brengen, want dat lezen de mensen het graagst.

Dus in zekere zin een goed besluit. Dit zal Ajax veel rust geven. Dat getier en gezever steeds.

Russische propaganda is er onderhand niks meer bij. Het mag allemaal niet te kritisch blijkbaar. De pers moet hier de conclusies maar uit trekken en niks meer melden over deze club.

Ik denk dat de meest populistische reacties hier op internet 't goed zullen doen, maar ikzelf zie er geen negatief aspect aan. Het zijn de wekelijkse standaardvragen en -antwoorden, dus ik denk dat je hier niet veel aan zal missen. En nee, het is geen Noord-Korea toestand als er 1 (!!) keer even geen open persconferentie is. Rustig adem blijven halen mensen

Prima, Ajax moet presteren op het veld niet tijdens nietszeggende persmomenten. Word een beetje moe van journalisten die zichzelf veel te serieus nemen en hun boterham verdienen met dit soort persmomenten. Als je een goede journalist bent dan kom je buiten de persmomenten ook wel aan je informatie en bronnen.

30 maart 2018 om 13:28

Ach je kan ook blijven zoeken naar negatieve dingen Frtorres. Er zijn genoeg bedrijven en instanties die niet werkzaam zijn op deze dag, waardoor het best plausibel is. Je kan het daar niet mee eens zijn maar je trekt het nu weer naar het extreme. Ajax moet wel voetballen op Pasen omdat het anders negatieve gevolgen heeft, kromme vergelijking natuurlijk.

Wat voor nieuws zou Ajax niet zelf kunnen brengen? Ze hebben goede social kanalen. Het scheelt een paar rotvragen waar een trainer chagrijnig op zou kunnen reageren en dat kan ik missen als kiespijn. De pers in Nederland moet naar zichzelf kijken. Ik mis de mooie verhalen, omdat de focus altijd ligt op negativiteit. Hopelijk kan dit een oplossing zijn.

Het enige wat ik me kan bedenken is kritische vragen naar de situatie van Younes, omdat het verhaal rammelt aan alle kanten. Er speelt meer, dat wordt op deze manier het zwijgen opgelegd.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren