Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord slaat vleugels uit naar China: ‘Op financieel gebied fantastisch'

Laatste update:

Feyenoord gaat een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het voetbal in China, zo maakt de club via officiële kanalen bekend. De Rotterdammers hebben een ‘strategische samenwerkingsovereenkomst’ gesloten met het bedrijf Viva China voor het opzetten van een ‘Feyenoord Viva Football Academy’. Beide partijen hebben een overeenkomst voor vijf jaar gesloten, met een optie voor nog vijf jaar.

Viva China legt door het hele Aziatische land sportparken aan en probeert sport zo toegankelijk te maken voor de Chinezen. Door de academies moet er over anderhalf jaar ook voetbal worden aangeboden in deze sportparken. In eerste instantie zullen de Rotterdammers zich vooral bezig houden met advies over de ontwikkeling van de voetbalfaciliteiten, maar op termijn moeten er ook trainers van Feyenoord in China aan de slag gaan.

Het is de bedoeling dat er in zeven Chinese steden een ‘Feyenoord Viva Football Academy’ komt. “Het is altijd het doel geweest van Feyenoord om onze voetbalfilosofie over de hele wereld te delen en coaches op te leiden volgens deze filosofie. Dat doen we al op heel veel plekken in de wereld, van Cuba tot Zuid-Afrika en van Canada tot Egypte, maar een internationale samenwerking van deze orde van grootte is voor ons een primeur”, zegt commercieel directeur Mark Koevermans op de website van Feyenoord.

“Niet alleen op voetbalgebied is dit een fantastisch partnership, maar ook op financieel vlak. Uitspraken over bedragen doen we als club nooit, maar met dit partnership zetten we de komende jaren zeker weer een mooie stap in onze begroting”, vervolgt Koevermans. Li Ning voegt daar namens Viva China aan toe: “Dankzij de internationale reputatie, kennis en ervaring van Feyenoord kunnen we straks hooggewaardeerde trainingsprogramma’s van wereldklasse aanbieden aan allerlei typen sporters; van talentvolle jongelingen tot recreatieve voetballers.”

Goede zet van Feyenoord?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Voor Feyenoord is dit ongetwijfeld een goede ontwikkeling, zoals Koevermans zelf al aangeeft, op financieel vlak. Maar ik ben vooral benieuwd naar de ontwikkeling van het Chinese voetbal. Waar staat China over pakweg 10 á 15 jaar? Leuk om in de gaten te houden.

Potentieel lijkt me dit een hele goede deal, China lijkt een upcoming market te zijn in het voetbal, al hoor je er de laatste tijd weinig meer van. Ben benieuwd of Feyenoord hier ook talent uit kan halen, ik ken weinig Chinese grootheden maar een moet er de eerste zijn

Na PSV en Ajax gaat dus ook Feyenoord naar China! Werd ook tijd, dat land vertegenwoordigt een enorme macht en markt, de mogelijkheden daar zijn eindeloos.

23 januari 2018 om 10:57

Hm, geef eens een voorbeeld?

Het midden oosten heeft veel meer potentie. China gaat niet naar het WK. Saudi wel, daar gebracht door Nederlandse coaches, die extreem geliefd zijn bij de Saudische fans. Qatar gaat een eind toernooi organiseren (wether we like it or not). Sjeiks investeren meer in Europese clubs dan China. Mea, dat is de toekomst, ook al willen vele dit niet zien. Spanje is al begonnen met de relaties in het midden oosten, als Nederland niet heel snel volgt zijn we te laat om daar ons graantje in mee te pikken (qua financiën dan he).

23 januari 2018 om 10:58

Je beseft toch wel dat China veel meer potentie heeft dankzij haar vele inwoners?

23 januari 2018 om 11:08

Is het in het midden oosten dus niet al veel te laat? Zoals je zegt gaat Saudi dus al naar het WK en dat is ook niet voor het eerst. De hele ontwikkeling is daar al lang en breed begonnen, in China gaat het nog beginnen en ben je dus nog op tijd.

23 januari 2018 om 11:11

@manta

Tja wat heeft de toekomst, veel fans of veel geld?

23 januari 2018 om 11:11

Bad Habbits

Goeie vraag.

De veel grotere potentie heeft puur te maken met de grote markt. China heeft simpelweg de meeste inwoners ter wereld en is alleen al daardoor een supermacht. In zowel economische als in financiële en politieke zin. Het is nu al zo dat China ongeveer 45 miljard per jaar investeert in de VS. Die markt zal alleen nog maar groeien. Daarnaast maakt het hebben van ruim 1,3 miljard inwoners ook nog eens dat je een TV markt hebt waar zelfs de PL warm van wordt.

Daarbij klopt het wel dat China momenteel zelf geen voetbalselectie heeft die zich internationaal kan meten, maar dat doet natuurlijk niets af aan de gigantische markt waarmee ze, in de toekomst, eigenlijk iedereen kunnen overvleugelen.

En daarbij snap ik dat je op het Midden Oosten wijst als de momenteel 'belangrijkere' markt, maar als jij denkt dat Feyenoord dus meer te zoeken zou hebben in Saoudi Arabië dan in China, dan zou je je moeten afvragen waarom er dan nog nauwelijks Europese clubs zijn die zich in die regio bezig houden met dit soort initiatieven. Kennelijk loont dat in het Midden Oosten helemaal niet. Los daarvan is de politieke situatie in het M.O volatile. Nog los van het Palestijns/israélische conflict heb je nog spanningen tussen Iran en Saoudi Arabie, die zich verder uit in oorlogen in Syrié, Libanon, Yemen en grote spanningen rond Quatar. Geen goede voedingsbodem om mooie aantrekkelijke initiatieven te ontwikkelen. Tenslotte, wat gaat er in die regio eigenlijk gebeuren zodra de olie op is?

Nee, ik denk dat Feyenoord goed zit met hun move naar China.

23 januari 2018 om 11:12

Znathan

China heeft allebei, dát is nou juist de kern.

23 januari 2018 om 11:13

Nee, juist niet. Spanje heeft het wat dat betreft slim aangepakt (zie artikel van vandaag).

23 januari 2018 om 11:21

@constant kante

Daarom zei ik ook als laatste zin, en specifiek daarom, ik snap wel dat Feyenoord in China stapt.

Je noemt nu de negativiteit op in het Midden Oosten, maar je slaat voor het gemak de veranderingen in Saudi over. Saudi gaat ook nog eens naar het WK en ook al vinden we het niets, Qatar organiseert wel een eind toernooi. Daarnaast heeft Saudi alsnog 32 miljoen inwoners, waar het gemiddelde inkomen boven dat van China ligt.

Nogmaals, ik zeg niet dat Feyenoord dit niet moet doen (china), ik denk alleen dat er meer/andere mogelijkheden zijn waar je meer uit kan halen in potentie.

23 januari 2018 om 11:47

In China zijn ze ook bezig hun eigen land zo in te richten, zodat ze structureel aanhaken bij de top. Die oliesjeiks zitten puur op hun olieput voor eigen belang. Ik China barst het van het geld, maar weet jij veel waarom die elite (nog) niet klakkeloos alles aan voetbal besteed? Misschien investeren ze in 1 van de vele gigantische vastgoedprojecten, of investeren ze het liever anderzijds eerst op eigen bodem. Ik persoonlijk denk ook dat China alles in huis heeft om de wereldmarkt qua sport en economie te domineren. Daar komen ze het laatste decennium zelf ook steeds meer achter.

23 januari 2018 om 12:13

@badhabbit:
Je blijft pushen op dat Quatar het WK organiseert maar wat wil dat zeggen dan? Behalve dat ze er veel voor hebben betaald?

Het is bijv ook in de VS geweest....

China heeft veel meer mogelijkheden dan het midden oosten. De afzet markt is vele malen groter en het voetbal zelf zal daar eerder van de grond komen.

Het geld in het midden oosten word door een paar Sjeiks gecontroleerd en in China is er een veel meer een open markt wat dat betreft.

23 januari 2018 om 12:27

@capis

"het is bijv ook in de VS geweest...."

En hoe groot is het bereik van de Europese top daar dan nu dan ook? Man U bv gaat daar niet voor niets elk jaar naar toe om een trainings kamp te houden, of om oefen potjes te spelen.

Jullie laten je te veel leiden door mijn visie over het midden oosten, ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, ik denk alleen dat daar in een kort termijn meer geld te verdienen valt. Het is mijn visie, geen glazenbol werk, anders zat ik hier nu niet. Ik zeg ook oprecht dat ik snap dat Feyenoord in China stapt.

Ik doel op de visie om buiten de al bewandelde paden te treden. We lopen al achter qua finacienen, bedenk dan ook iets wat nog niet (of zo goed als niet) gedaan is. Wees innovatief.

23 januari 2018 om 14:10

Vitesse zit er ook al een paar jaar met eenzelfde soort idee als Ajax en Feyenoord...

23 januari 2018 om 15:07

Yatsemata

Je hebt gelijk, Vitesse doet ook veel met een bedrijf dat voetbalparken aanlegt.
En tja, ik had misschien ook nog ADO moeten noemen, alleen gaat ADO in tegenstelling tot Ajax, Psv, Feyenoord en Vitesse niet naar China, maar komt China juist hier naar toe.

Ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken. PSV heeft in het verleden met Sun Xiang en Zhou Habin Chinese spelers gehaald en de hele website laten vertalen in het Chinees. Er werden toen ook grote commerciële successen verwacht, dit is echter nooit helemaal uit de verf gekomen.

23 januari 2018 om 10:58

Daar staat tegen over dat dit juist bij Ajax goed loopt. Vrij grote deal afgesloten met Guangzhou FC. Daarnaast in Cst, Huawei, Le Sports en Sengled lucratieve sponsoren gevonden. Ik heb het idee dat er met weinig moeite toch wel jaarlijks een flink bedrag wordt binnen gehengeld. Dus het kan wel degelijk.

23 januari 2018 om 12:52

Volgens de commercieel directeur halen ze voordat ze met Guangzhou een deal hadden ongeveer 20% van alle sponsorinkomsten uit China. overigens hebben ze 7 Chinese sponsoren en niet 4.

23 januari 2018 om 13:23

Zeg ik dat ze 4 Chinese sponsoren hebben? Ik noem alleen 4 significante Chinese sponsoren. Ik weet overigens niet of je met die 20% probeert te insinueren dat dat weinig is. Ik vind het een flink percentage voor een land wat zo ver weg is en waar je vrij weinig energie in hoeft te steken.

De poll, goede zet van Feyenoord. Hm, ja en nee. Het is weer net niet (vind ik). Dat China bezig is aan een inhaalslag is bekend. Alleen gaat het land niet naar het WK. Toevalligerwijs is er vandaag een artikel over Spanje en Saudi. Daar had Feyenoord in moeten stappen (of welke Nederlandse club dan ook). Die gasten gaan voor het eerst naar het WK, daar gebracht door Nederlandse coaches. Wat Feyenoord nu doet is de horde schapen volgen die al na het eerste over de dam zijn gegaan. Had iets slimmers en vernieuwender bedacht. Daarnaast zie je steeds meer Sjeiks investeren in Europese clubs, in tegenstelling tot China (we weten allen het verhaal van Ado toch?).

Dat gezegd hebbende, aan de andere kant snap ik wel dat Feyenoord hier in stapt, vandaar de ja en nee.

23 januari 2018 om 11:00

Deze deal is puur voor voor de financiën en niet om talentvolle Chinese spelers naar Rotterdam te halen.

23 januari 2018 om 11:05

In een land wat al verzadigd is, elke Europese topclub en sub top club zit er al. Feyenoord gaat daar echt geen potten breken, ten opzichte van Saudi of Qatar bijvoorbeeld. Dat is meer wat ik bedoel. Er zijn mogelijkheden ten over, ten opzichte van de al lang bewandelde paden.

En als je het goed wil doen, haal je juist wel een talentvolle speler naar de club, zodat je shirt verkopen kan garanderen.

23 januari 2018 om 11:52

Het maakt Feyenoord toch niet uit of ze wel of geen potten breken? Als ze maar betaald krijgen.

23 januari 2018 om 11:03

"die gasten gaan voor het eerst naar het WK, daar gebracht door Nederlandse coaches."
Bedoel je hiermee Saudi Arabië? Want die gaan voor de 5e maal naar het WK dit jaar.

23 januari 2018 om 11:11

Sinds 2006, dus dat is al een tijdje geleden. Waar ik meer op doelde is dat er voor ons land daar op dit moment naar mijn idee meer te halen valt, dan in een China bv.

Dat moet stel je krijgt daar ook nog eens veel supporters.
Bijvoorbeeld PSV heeft veel supporters in midden en zuid amerika. En ze blijven die houden zolang ze spelers van daar halen. Hopelijk kan PSV daar ook meer met clubs samenwerken

Kijk eens aan... "dankzij de internationale reputatie van Feyenoord"
Zou dit uit een recent verleden bestaan, of uit de vorige eeuw ?
In ieder geval spelen we als Oranje in de toekomst op een WK na Qatar geen enkele rol meer als ook de Chinezen met hun miljarden bevolking op de hoogte worden gebracht van de geheime kneepjes van de Hollandse School.

23 januari 2018 om 11:09

Ik denk nog uit deze eeuw, het is immers de enige Nederlandse club met een Europese prijs deze eeuw.

23 januari 2018 om 12:05

En dat zal nog lang duren voordat evt een andere Nederlandse club dat na gaat doen. Maar laten we eerlijk zijn. Die Chinezen weten echt niet dat Feyenoord toen de Uefa Cup won. Sterker nog, ik denk dat de meeste alleen maar weten dat Ajax vorig jaar de finale verloor. Waarom? Omdat ze toen speelden tegen united. Het Nederlandse clubvoetbal boeit echt niemand daar wat.

23 januari 2018 om 12:11

Misschien herinneren ze zich die Uefacup inderdaad niet meer, maar als ze Ajax herinneren omdat die van Manchester United verloor, dan zullen ze Feyenoord toch ook wel herinneren? Die won immers vorig seizoen van Manchester United .

23 januari 2018 om 13:09

Ik denk eerder dat ze die 4-0 bij united kunnen herinneren..😉

23 januari 2018 om 11:15

Ajaxrene

Ja, ik geef toe dat het voor mij ook als een eeuwigheid geleden voelt maar Feyenoord won in deze eeuw nog een Europese beker. In 2002 nog, remember, of wat je toen nog wat te jong (dat kan ook natuurlijk)?

Niet alleen op voetbalgebied is dit een fantastisch partnership, maar ook op financieel vlak zegt Koevermans.

Zeg dan gewoon dat het voor Feyenoord puur om de centen gaat, want op voetbalgebied levert dit helemaal niks op.

Ik vraag me af wat Nederlandse clubs daar nu echt kunnen bereiken (dus ook Ajax en Psv). Elke grote club in Europa is namelijk ook actief in China. De grotere Europese clubs hebben daarin natuurlijk veel meer aantrekkingskracht dan de Nederlandse clubs. Ik kan me ook echt alleen voorstellen dat het financieel aantrekkelijk is (als het maar wat miljoenen kan opleveren natuurlijk).

23 januari 2018 om 12:58

Voor Feyenoord en PSV weet ik eerlijk gezegd niet, maar Ajax heeft echt een enorme naamsbekendheid. Ik denk dat PSV beter in Midden-Amerika kan gaan zitten, want PSV heeft daar een betere naamsbekendheid.

Om even over Ajax door te gaan, Ajax haalt op dit moment 20% van zijn sponsorinkomsten uit Chinese bedrijven, terwijl ze hier minder dan 5 jaar nog mee bezig zijn. Daarnaast zijn ze sinds 1 december 2017 opgenomen op de website van de allergrootste sportwinkel van China. Hier verkopen ze artikelen van 6 clubs, waaronder Ajax. AC Milan, Barca, Psg, Man U en Chelsea zijn de andere clubs. Daarnaast verkoopt Ajax zijn jeugdkennis ieder jaar voor 2 miljoen euro aan Guangzhou, dit is een contract voor 5 jaar met een optie voor nog eens 5 jaar. Dit levert Ajax dus tussen de 10 en 20 miljoen euro op.

23 januari 2018 om 13:05

Top voor je inhoudelijke comment. Dat van de website van een sportwinkel in China wist ik niet. Doen 'we' goed dus blijkbaar.

Blijft natuurlijk wel overeind staan dat dit eigenlijk alleen financieel aantrekkelijk is (en is dan ook prima). Begrijp voor de bühne dat je aangeeft dat het ook sportief gezien goed is, maar kan me daar weinig van voorstellen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren