Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Duitse bondsvoorzitter neemt Ajax als voorbeeld: ‘Moeten terug naar de basis’

Laatste update:

Voor het eerst in twaalf jaar tijd schitteren de Duitse clubs door afwezigheid in de halve finales van zowel de Champions League als de Europa League en dat baart bondsvoorzitter Christian Seifert zorgen. Volgens de beleidsbepaler doen de sportieve prestaties van de ploegen uit de Bundesliga in Europees verband geen recht aan hun financiële middelen. Seifert adviseert de clubs dan ook een voorbeeld te nemen aan Ajax, dat zich onlangs ten koste van Schalke 04 wist te plaatsen voor de halve finales van het Europa League-toernooi.

"Om maar even wat aan te geven: Ajax krijgt net zoveel tv-geld als bijvoorbeeld Karlsruher SC dit jaar, zo'n acht miljoen euro. En dat was genoeg om door te gaan ten koste van Schalke", geeft hij aan in gesprek met RevierSport. "Onze prestaties staan niet altijd gelijk met de financiële mogelijkheden. De clubs uit de Bundesliga moeten terug naar de basis, naar wat het Duitse voetbal groot heeft gemaakt."

Seifert meent dat het belang van een goede jeugdopleiding onderschat wordt in Duitsland. "Wanneer je veel geld hebt, komt het voor dat je de scouting wat links laat liggen. En: middelmaat wordt overbetaald. Ik bedoel: de omzet op het tweede niveau in Duitsland is 600 miljoen euro, dat is 150 miljoen euro meer dan in de Eredivisie. Wat de conclusie is? Dat dit de reden is dat de basis naar de achtergrond is geduwd. Een goede en sterke opleiding is hier een voorbeeld van."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
20 hints ??#voetbal
Reacties

Lijkt me eerder een incident. Bayern werd vooral genaaid door de scheidsrechter en Schalke was ook kantje boord. Volgend jaar is dat waarschijnlijk anders.

27 april 2017 om 22:38

Net als het incident dat een Nederlandse club de halve finale haalt. In mijn beleving spelen er genoeg talenten mee in de Bundesliga die zijn opgeleid in Duitsland.

27 april 2017 om 22:40

Alle Duitse ploegen hadden heel veel pech. Bayern scheids, Dortmund ongeluk en Schalke tja die hadden alle pech van de wereld

27 april 2017 om 22:48

Nee schalke had alle geluk van de wereld dat Ajax het niet al eerder had afgemaakt en dat zo ongeveer alle kansen die ze kregen er gelijk in vlogen.

27 april 2017 om 23:13

Lekker eenzijdig geouwehoer zeg. Schalke mocht blij zijn dat de return geen formaliteit was. Waarom is het zo moeilijk om niet zo intens subjectief te zijn?

27 april 2017 om 23:27

Jij hebt duidelijk alleen de uitwedstrijd in Gelsenkirchen gekeken, of het wedstrijdverslag ervan gelezen.

27 april 2017 om 23:58

Scheids viel ook wel mee, Bayern was gewoon nergens, beide wedstrijden alleen de eerste 10 - 15 minuten beter daarna domineerde Real.

28 april 2017 om 00:15

Sorry maar de scheids viel echt niet mee. Beide wedstrijden ook nog eens met tien man (eerste wedstrijd zeer terecht overigens) geëindigd.. Bayern had wel aardig veel pech.

28 april 2017 om 00:34

Ik heb beide wedstrijden gekeken. Ajax had zeker de kansen en ze maakten er 2 ze hadden meer kunnen maken maar dat deden ze niet. Schalke had de pech dat ze 2 doelpunten tegen kregen en in de uit wedstrijd niet scoorde.

En alle Ajaxieden die zich aangevallen voelen, ik heb nergens gezegd dat Ajax onterecht is doorgegaan. Schalke had pech that's it.

28 april 2017 om 06:00

Man man man wat een onzin verkondig jij. Ajax had kansen en scoort er twee. Om vervolgens te zeggen dat schalke pech had met 2 tegendoelpunten en dat ze zelf niet scoren. Vraag me oprecht af of je het gezien hebt. En hie knap is het wel niet om met 10 man uit een verslagen.positie terug te komen tot 3-2. En daarmee volkomen terecht door te gaan. Het laat zien dat ajax op alle gebied beter was/is dan schalke.

28 april 2017 om 10:51

Nou ik zou maar eens terug lezen wat ik heb gezegd. Ik zeg nergens dat Ajax onterecht is doorgegaan. Ajax was de betere, maar jij weet toch wel dat Schalke gewoon pech had dat alles tegen zat? Schalke in topvorm rolt Ajax op of zullen we doen dat Ajax 2 klassen beter is?

28 april 2017 om 11:03

"De pech dat ze in de uiuitwedstrijd niet scoorde." Hoe kan dat pech zijn als ze 1x op goal hebben geschoten en 3x de middelijn zijn overgekomen?

28 april 2017 om 13:54

Superbuli wat was de pech voor schalke in de wedsrijd tegen Ajax, kan je dat uitleggen. Ik zag een schalke dat alle geluk had dat het geen 5-0 werd en thuis is het toch echt die met 10 man 2 goals weet te maken uit veldspel situaties. Zoals jij het beschrijft had Ajax geluk dat ze door zijn naar de halve finales en dat lezen meerdere mensen zo en dat was het totaal niet

27 april 2017 om 22:41

Maar Schalke had in Amsterdam ook met een 6-0 nederlaag van het veld kunnen stappen. Uiteraard ook Ajax' fout. Maar dat het dus spannend werd in Duitsland was meer te wijten aan slechte afronding van Ajax en te danken aan Fahrman dan aan gelijkwaardig spel van Schalke. In Duitsland waren zij ook niet echt beter. Ja, tegen 10 man en in de eerste 10 min. 11 tegen 11 was Ajax voetballend ook in Gelsenkirchen de baas. En in Amsterdam, laten we het daar maar niet meer over hebben. Daar had Schalke aan de schandpaal genageld moeten worden, zonder te overdrijven.

@manowarfr bedankt voor het aanpassen, alleen de verkeerde 'kunnen' aangepast :P. Geeft niet.

27 april 2017 om 22:48

Zeker, over twee wedstrijden niets gestolen. Maar ging me er nu om dat het voor een aantal Duitse teams heel anders had kunnen lopen. Geen reden tot paniek daar.

Het hele idee is dat dit Ajax heeft laten zien dat TV-gelden en andere inkomsten cq de begroting geen rechte lijn vormen met Europese prestaties. Het zou toch alleen maar prachtig zijn als meer clubs dit voorbeeld volgen? Terug naar de eigen jeugd ipv maar dat kopen, kopen, kopen. Dat hele fair play is natuurlijk ook maar een ding van niks. Of het echt helpt je eigen jeugd te stimuleren...? Voorlopig is er niet echt een eind te zien aan de gekte gezien de wandelgang-berichten. Nu met de naderende zomer zal het natuurlijk weer snel losbarsten.

27 april 2017 om 22:47

Sorry hoor. Maar prachtig als meerdere clubs dit volgen? Ajax heeft voor het eerst in jaren een keer redelijk succes Europees. Ajax toont juist wel aan dat inkomsten cq begroting wel aantonen hoe je Europees mee kan doen. Juist nu, dit is een incident. Net als psv vorig jaar leuk meedeed en wie weet doet Az of Feyenoord binnenkort ook eens als incident mee aan een kwart finale of meer. Lijkt me niet dat andere clubs staan te trappelen om dit voorbeeld te volgen.

27 april 2017 om 23:14

AZ heeft dat vaker geflikt dan welke club ook de afgelopen 12jaar. Feyenoord en de rest op psv en ajax uitgezonderd komen nooit verder dan de groepsfase en of ze daar ooit komen

27 april 2017 om 23:25

T gaat er niet om wie t vaker flikt... het gaat erom dat het telkens incidenten zijn in land, voel je niet gelijk zo aangevallen. Ik wil alleen aantonen dat Duitsland echt niet jaloers hoeft te zijn op de succes hier en dat geld uiteindelijk altijd de doorslag geeft tot succes.

27 april 2017 om 23:26

Sorry, Feyenoord vorig seizoen groepswinnaar boven Sevilla (de latere bekerwinnaar) en in 1/8 finale nipt door AS Roma uitgeschakeld.

28 april 2017 om 09:16

Als het "telkens incidenten" zijn, dan zijn het geen incidentele gevallen meer, maar een trend

28 april 2017 om 10:09

Uuuh Ok..... maar in dit geval zijn t incidenten... er zit geen vaste logica aan en het is wachten tot we een keer geluk hebben met een team dat opgewassen is tegen Europees niveau en ook de loting moet dan nog een beetje helpen. Dus toch echt een incident.

27 april 2017 om 23:22

Als in andere landen de clubs het voorbeeld van Ajax gaan volgen wordt het voor Ajax wel lastiger om aan buitenlandse talenten te komen.

27 april 2017 om 23:24

Eigen jeugd vind ik (onder bosz) bij ajax wel meevallen eigenlijk. In de basis staan er 3. Veltman, klaassen en dolberg. Een paar jeugdspelers maken minuten maar zijn geen basiskracht. Juist dit seizoen zijn het de aankopen die ajax naar een hoger niveau tillen. Sanchez, viergever (dit jaar), ziyech en in bepaalde mate huurling traore.

27 april 2017 om 23:28

Is dolberg tegenwoordig ook al eigen jeugd?? Die jongen heeft wel geteld 1 seizoen in de a junioren gespeeld bij Ajax...

27 april 2017 om 23:35

Officieel (volgens de regels van de UEFA: 3 seizoenen tussen je 16de-21ste bij dezelfde club onder contract staan) zijn Dolberg en Onana eigen jeugd. Je kan in ieder geval zeggen dat Bosz vertrouwen heeft gegeven aan "jeugdspelers".

28 april 2017 om 00:17

Of op z'n minst jeugdige spelers

28 april 2017 om 00:23

Riedewald 14 wedstrijden, de Ligt 10 wedstrijden, van de Beek 17 wedstrijden, Kluivert 12 wedstrijden eredivisie. Verder hebben deze speler ook nog aardig wat EL wedstrijden gespeeld en ook nog beker wedstrijden. Wel iets meer dan wat minuten maken. Zeker aangezien ze ook nog in de JL spelen en dus niet altijd beschikbaar zijn voor het eerste.

Ziyech en Sanchez hebben zeker impact gehad maar ook de jeugdspelers hebben hun bijdrage geleverd. Vooral van de Beek in de thuiswedstrijd tegen Schalke, daar was hij ferg goed.

28 april 2017 om 08:00

Dus zijn onana en dolberg volgens de regel geen eigen jeugd. Dolberg is pas 2 seizoenen bij Ajax. En onana ook dacht ik? (Kleine twijfel)

28 april 2017 om 10:27

Voor hun 22 ste levensjaar hebben ze er 3 jaar bij ajax opzitten en dan val je onder eigen jeugd.

28 april 2017 om 10:28

Jaa net als ze locadia, brenet en zoet bij psv ook eigen jeugd noemen is dolberg op dezelfde leeftijd gekomen als deze 3.

28 april 2017 om 01:03

Volgens mij bewijst Ajax juist dit jaar dat ze met aankopen een stuk verder komen dan dat eigen jeugd. Voor het eerst sinds jaren trekt Ajax de portemonnee, en het lijkt zich gelijk uit te betalen.

Het blijft toch bijzonder dat een sport waar zoveel geld in omgaat zo op korte termijn leeft. Ajax bereikt nu voor het eerst sinds jaren weer de halve finales en wordt gelijk als voorbeeld genoemd. Voor het zelfde geld zijn we volgend jaar weer voor de winterstop Europees uitgespeeld en is het Ajax systeem en beleid weer verouderd.

Dit jaar maar lekker genieten van alle complimenten, wie weet hoe de wind volgend jaar waait.

28 april 2017 om 01:02

Het is inderdaad verbazingwekkend. Zeer frustrerend, maar tegelijk maakt dit de sport ook zo mooi.

Ondanks dat hij wel een punt heeft vergeet hij wel dat Ajax de laatste 7 jaar 5x CL heeft gespeeld en dit jaar in de EL ook ongeveer CL geld krijgt voor deze goede prestatie (zitten nu rond de 15 miljoen dacht ik). Tel daarbij op dat ze de afgelopen 2 transferperiodes voor 80 miljoen hebben verkocht en de laatste 6 jaar ook al veel hebben verdiend aan Suarez, Eriksen, Vertonghen, Blind, Alderweireld, Anita, Van der Wiel en de jong en Ajax krijgt waarschijnlijk ook meer sponsorinkomsten en dan is het inkomende geld al zo 5x meer dan die 8 miljoen TV geld. Neemt niet weg dat Ajax de afgelopen jaren goed heeft verdiend en dat ze daardoor nu er van kunnen profiteren met een goede scouting met een TD die risico durft te nemen (Ziyech, Sanchez en Neres), redelijk salaris huis en een goede spaarrekening waardoor je de hoofdprijs krijgt voor een Milik.

27 april 2017 om 23:02

En hoe komt het dan dat ze al dit geld heb een kunnen verdienen? Juist. Goed opleiden. Is precies wat deze man zegt. Terug naar de basis!

27 april 2017 om 23:08

De beste klappers waren goed gescout (Eriksen, Vertonghen, Milik), maar die man heeft zeker een goed punt.

28 april 2017 om 00:19

Dan kon Ajax een kans bieden aan een tot dan toe niet overtuigende spits als opleidingsclub in een makkelijkere competitie. Milik was denk ik echt niet bij iedere club op die manier opgebloeid.

28 april 2017 om 10:30

Nah Eriksen en Vertonghen zijn ook goed opgeleid,op hun 16de al naar Ajax gekomen.

Daar heeft die wel gelijk in. Neem nou Schalke. Jarenlang worden daar tientallen miljoenen per jaar ingepompt en het elftal is puur brandhout. Het zit vol met spelers zonder enige vorm van techniek en tactisch inzicht en is een puur buffel elftal dat het moet hebben van lange ballen, buffelen en de mouwen opstropen. Het is echt wanbeleid van de eerste orde.

27 april 2017 om 22:58

Ik denk dat het wel meevalt qua wanbeleid bij Schalke. Ze spelen met een hoop goede jeugdspelers, ze hebben een paar jonge aankopen gedaan en voor de rest heb je nog een paar goede ervaren spelers. Ik denk dat als daar een goede coach komt dat ze dan veel beter tot hun recht komen.

We moeten ons wel laten zien europees, alleen dan wordt onzd competitie weer interessant om te kijken in het buitenland. Dus ook om te verkopen. Onze sterke competitie in de jaren 90 is gezwicht voor het buitenlandse geld. Wordt allang tijd dat we meer geld in de jeugd stoppen, kijk n.e.c. met hun vreemdelingenlegioen. Alleen zo kunnen wij het voetbal in nederland weer op de europese kaart krijgen.

laten wij niet vergeten dat Ajax ook spelers haalt zijn op dit moment wel belangrijkste krachten.

27 april 2017 om 23:26

Dat zegt hij ook, Duitse clubs betalen teveel voor middemoot terwijl Ajax vooral spelers koopt die in potentie topspelers zijn.

Leuk compliment maar hij slaat de plank volledig mis met zijn vergelijking tussen Ajax en Karlsruhe. Als het al klopt dat ze financieel gelijkwaardig zijn heeft Ajax zoveel meer te bieden.

Ajax is de grootste club in NL en heeft de positie om grote talenten bij andere clubs in NL weg te halen, als Karlsruhe al een goede jeugdopleiding kan opzetten zullen er altijd grotere clubs zijn die de grote talenten wegkapen. Daarbij kunnen talentvolle aankopen bij Ajax om de titel en Europees spelen en zitten er wekelijks scouts op de tribune. Onana gaat echt niet Barca verlaten om voor een ploeg in de kelder van de bundesliga te spelen (Karlsruhe zelfs kelder 2de), Sanchez had ook de keuze voor Barca gemaakt als er zo'n club de andere keuze was en Dolberg kon ook naar meerdere grote clubs geloof ik.

27 april 2017 om 23:30

Hij zegt alleen dat een ploeg als Karlsruhe in Duitsland even veel tv geld krijgt als Ajax.....ter vergelijking.

27 april 2017 om 23:41

Klopt, en ik probeer uit te leggen waarom het buiten het tv geld een zeer slechte vergelijking is.

28 april 2017 om 00:04

Maar werkelijk niemand maakt die vergelijking behalve jij. Dan schiet je in de verdediging, zeg je dat die man volledig de plank mis slaat. Terwijl hij werkelijk waar niets zegt. Wie slaat de plank dan volledig mis? Best ironisch.

28 april 2017 om 00:32

Overigens heeft KSC een veel kleinere begroting dan Ajax, dus alsnog is de vergelijking mank.

28 april 2017 om 08:02

Wat ik probeerde te zeggen is dat geld veel maar (gelukkig)niet alles in het voetbal bepaald. Hij is degene die Karlsruhe en Ajax noemt maar ik geef ook al de kelder van de BL aan als voorbeeld. Voor mijn reactie mag je ook Anderlecht en Swansea als namen gebruiken of PSV en Las Palmas.

Ten slotte verdedig ik niets maar leg ik gewoon uit waarom ik dat vind.

Opstelling van Ajax,
Onane, Viergever, Sinkgraven, Sanchez, Zyech, Schone, Dolberg, Traore, Younes.. allemaal gekocht. 2 basis spelers uit de jeugd opleiding.
Ook Ajax laat zien dat op het met moment dat zij over veel geld beschikken zij meer spelers kopen. Neemt niet weg dat ze een goede jeugdopleiding hebben en er weer talenten aankomen.

28 april 2017 om 00:29

Onzin, er zijn genoeg wedstrijden geweest met eigen jeugd. Klaassen 31 wedstrijden, Veldtman 29 wedstrijden, Riedewald 14 wedstrijden, de Ligt 10 wedstrijden, van de Beek 17 wedstrijden, Kluivert 12 wedstrijden, Nouri 7 wedstrijden eredivisie. Daarbij spelen ze ook nog EL en Knvb beker plus nog de JL. En Sinkgraven met 24 wedstrijden eredivisie kan je ook bijna tot eigen jeugd rekenen, hij is omgeturnd tot linksback.

Jeugd is overigens 3 jaar onder je 21ste uitkomen voor een club. Ajax koopt in alle leeftijdscategorien, met name 16-19 jaar is Ajax erg sterk met aankopen om die vervolgens verder op te leiden. Vergelijk je dat met het buitenland, dan is dat vrij jong. De bedragen die je dan nodig hebt, zijn vele malen lager dan wanneer je gearriveerde spelers koopt.

28 april 2017 om 01:48

1. je telt hierbij ook invalbeurtjes van 10 minuten mee. De belangrijkste spelers van Ajax, daarvan zijn er maar 2 eigen jeugd.

2. Sinkgraven eigen jeugd? haha. Is voor 7 miljoen gekocht, dat hij is omgetoverd tot linksback maakt hem nog geen eigen jeugd. PSV vormde bv. een Hutchinson ook om tot rb, of een Guardado tot Cvm. Maakt ze nog geen eigen jeugd haha.

28 april 2017 om 07:20

Er zit een verschil tussen jeugd speler zijn en eigen jeugd. Jeugd houdt in onder 21 jaar gekocht en minimaal 3 jaar gezeten in de opleiding. Sinkgraven voldoet hier dus niet aan.

28 april 2017 om 10:33

Maar dolberg en onana weer wel.

Waarom moet iedereen zo overdrijven in de voetbal wereld. Ajax komt voor het eerst weer in de halve finale en ik zie gelijk artikels van Ajax is weer helemaal terug bij de top. Duitsers hebben 1 seizoen minder en ze moeten al gelijk weer terug naar hun roots. Matig PSV wint van vermoeide Ajax en PSV hoort eigenlijk kampioen te zijn volgens Zoet. doe gewoon is rustig aan

28 april 2017 om 00:37

Het is geen overdrijven, Ajax is jaren geleden een nieuwe weg ingeslagen. De jeugdopleiding is belangrijker geworden en er zijn steeds meer spelers die doorbreken. Dat valt ook op in het buitenland. Net zoals dat overigens bij Feyenoord het geval is en bij Franse clubs zoals Lyon of Monaco. In het buitenland zijn er daardoor ook steeds meer die daar bewondering voor hebben en zich afvragen of dat bij hun ook geen goede weg zou zijn voor vele clubs.

Ajax heeft internationaal nu eenmaal een geweldige uitstraling. Hoeveel grote voetballers Ajax wel niet heeft voortgebracht en hoeveel topspelers bij Ajax wel niet hun carrière zijn begonnen bij Ajax wordt in het buitenland erg gewaardeerd en dwingt overal respect af. In Nederland is vaak sprake van afgunst en haat, omdat de club zgn arrogant zou zijn. In het buitenland spelen die sentimenten helemaal niet en heeft men oog voor kwaliteit en respect voor Ajax. Arrogant zijn of zelfvertrouwen hebben en dat altijd willen uitstralen en uitspreken is wat anders dan arrogant zijn. NL zou zonder Ajax internationaal niet eens op de kaart hebben gestaan.
Nu praat heel Europa weer vol lof over Ajax en dat is de verdienste van de club.

28 april 2017 om 08:56

"Nu praat heel Europa weer vol lof over ajax"......."NL zonder Ajax internationaal niet eens op de kaart".... kots kots.
Feyenoord won als eerste de EC 1 en de wereldcup, als eerste de UEFA cup 4 jaar later en leverde veel spelers voor het NL elftal in 74 en 78, zoals ook PSV.
1 zeer goede wedstrijd tegen Schalke en en ze slaan weer helemaal door in Adam.

28 april 2017 om 09:28

Hahaha Fr1963 ik zie alweer dat je afgunst en haat groter is dan je realiteit en liefde voor voetbal... Als objectief persoon wil ik even zeggen, ik woon zelf in Spanje (barcelona) en ik heb ook lang in Engeland gezeten. Woon met fransen, Spanjaarden, Italianen, Turken en Marokkanen .. noem het maar op.

Ja Feyenoord won 14486820 jaar geleden de EC, super goed van ze! Maar puntje bij paaltje als je het over Nederlands voetbal hebt hier dan is het eerste wat ze zeggen Ajax!, oud speler van Ajax etc. 1 op de 25 zou heel misschien ook feyenoord mentionen.

Ook de Engelse en Spaanse commentatoren spreken altijd vol lof over ajax terwijl als ik het terug kijk in het Nederlands alleen maar geklaagt wordt. Zelfs in praat-programma gaat het weleens over Ajax.

Vanzieman heeft het bij het rechte eind ook al kan jouw Feyenoord hart het niet aan. Gefeliciteerd met het kampioenschap btw! (daar ga je waarschijnlijk op terugvallen!)

28 april 2017 om 10:42

Ajax is gewoon wat groter dan feyenoord en heeft Nederland wat meer op de kaart gezet dan feyenoord dat heeft gedaan. Het is ook niet het ajax publiek die doorslaat, het is de buitenlandse pers. Opzich logisch want voetbal is zoals Perez het mooi zegt een dagvers product. Ajax speelde schalke, een club met een begroting van 200 miljoen volledig van de mat.

28 april 2017 om 16:50

De media heeft deze hype ook decennia lang aangedikt. Cruijff is de beste voetballer die Nederland heeft voortgebracht, die naam heeft terecht internationaal grote bekendheid.
Wat mij en velen niet ajacieden opvalt is die enorme hang naar aanzien. 1 EL wedstrijd maakt nog geen zomer......maar het wordt aangegrepen alsof de CL is gewonnen. Het komt allemaal overdreven over zeg maar. De rest van Nederland is over het algemeen iets nuchterder en meer van "doe maar gewoon" en "mooi, maar laten we niet te snel juichen". Als Lyon straks met 0-1 uit de Arena vertrekt, dan zou dat heel normaal zijn, niets om je voor te schamen. Ajax is gewoon een leuke middenmoter in Europa, niets meer dan dat.

Een beetje makkelijke conclusies trekt de beste man. Dat je een keer geen Duitse ploeg in een halve finale van een Europees toernooi hebt staan kan een keer gebeuren. Je moet je pas zorgen maken als het nog een of twee seizoenen niet lukt. Volgens mij gaat het verder met de nationale ploeg nog heel goed, wat je belangrijkste meetpunt is wat betreft de stand van het Duitse voetbal.

Ik snap wel wat Seifert hier bedoeld. Sinds de 1.bl het nieuwe contract met TV gelden heeft getekend stromen bij de meeste clubs nauwelijks jeugdspelers door en worden van overal en nergens spelers gehaald voor steeds grotere bedragen die nauwelijks beter zijn als jeugdspelers die in het 2e team rondlopen of spelers die misschien wel individuele kwaliteiten hebben, maar totaal niet in het team passen.

Ik zie het ook overigens bij mijn eigen club (karlsruher SC, toevallig genoemd ook), welke normaal geroemd wordt om haar jeugdopleiding. Door de verstoorde verhoudingen van de promoties van clubs als Hoffenheim, Ingolstadt & RB Leipzig - waar grote conglomeraties achter zitten - is de druk bij veel Traditionsvereinen om paniekvoetbal te spelen en veel te betalen voor middelmaat om de achterban tevreden te houden. Bij Karslruhe zie je nu ipv een structurele Top-6 in de 2.bl dat dit seizoen tegen degradatie gevochten wordt (en inmiddels onafwendbaar is geworden).

En dat is ook bij meer Traditionsvereinen. Stuttgart, Nã¼rnberg, Kaiserslautern & Hannover spelen inmiddels 2.bl & Hamburger SV strijdt al enkele seizoenen voor lijfsbehoud. Veelal door slechte paniekaankopen en onherkenbaar & niet-aansprekende selecties met nauwelijks Duitse spelers, laat staan eigen doorgebroken jeugd.

De prestaties van de Duitse clubs in Europa dit seizoen kan worden afgedaan als incident & er zat ook veel pech, maar dat betekent niet dat een kritische blik op de toegenomen "kaufkultur" in met name de 1. & 2. BL wel op z'n plek is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren