Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘De Ligt doet denken aan Heitinga; hij kan een hele grote worden’

Laatste update:

Matthijs de Ligt staat donderdagavond tijdens de uitwedstrijd tegen FC Kopenhagen in de basis, zo liet Peter Bosz woensdag al weten. De trainer voorspelt een mooie toekomst voor de verdediger en dat doet Sjaak Swart ook.

De icoon van de huidige nummer twee van de Eredivisie vindt de zeventienjarige De Ligt erg volwassen spelen, zo vertelt hij in een interview met Voetbal International: “Je kan De Ligt zo in Ajax 1 zetten, meteen, geen enkele twijfel over mogelijk. Hij doet me denken aan Johnny Heitinga, toen die als jochie doorbrak.”

“De Ligt is in het veld brutaal, op een goede manier, durft ook een beukie uit de delen. Hij kan een hele grote worden”, besluit Swart. De Ligt speelde tot dusverre tien wedstrijden voor Ajax en daarin kwam hij tot twee doelpunten. Zijn contract loopt nog tot medio 2019 door.

Wordt Matthijs de Ligt beter dan Johnny Heitinga was, denk je?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Een beter compliment kan je niet krijgen.

9 maart 2017 om 16:28

Haha precies! Ik zou de Ligt eerder vergelijken met de carriere als die van Stam... ik heb in ieder geval hoge verwachtingen

9 maart 2017 om 16:41

Dat hoop ik ook niet. Stam was tot op late leeftijd een heel modale voetballer. Heeft eigenlijk alleen in zijn jaren bij United echt indruk gemaakt. Een ervaringsvoetballer, maar nooit een groot talent geweest.

9 maart 2017 om 17:00

Stam was een laatbloeier, absoluut, maar een modale voetballer zou ik hem niet durven noemen. Bij PSV, man u, Milan en lazio hoorde hij gewoon bij de wereldtop.

9 maart 2017 om 17:26

Haha en toch was hij bij Lazio op zijn top.

9 maart 2017 om 17:33

Stam brak pas op zijn 25ste door. Daarvoor was het eerste divisie bij Cambuur en Zwolle dacht ik

9 maart 2017 om 17:35

"hij doet me denken aan Johnny Heitinga, toen die als jochie doorbrak"..

Het lijkt me toch heel duidelijk wat Sjaak Swart hier zegt.

9 maart 2017 om 18:01

Voetballend en tactisch is Stam wel matig. De Ligt heb ik gezien dat hij tactiek en voetballend veel beter is dan Stam.

9 maart 2017 om 18:19

En Eredivisie bij Willem 2.

9 maart 2017 om 18:53

Laten we nou niet meteen te hoge verwachtingen hebben van deze jongen. Hij heeft tot nu toe goed gespeeld, maar in welke competitie. Juist de eredivisie. Ik zeg niet dat het geen goede speler is of geen groot talent, ik zeg alleen dat hoge verwachtingen vaak leiden tot teleurstellingen. Kijk maar naar de verwachtingen van El gazhi, kishna of een depay. Allemaal werden ze geroemd om hun goede spel maar ze konden uiteindelijk dat spel in het buitenland of hier niet voortzetten.

9 maart 2017 om 19:51

Stam viel op late leeftijd misschien tegen, Heitinga viel altijd tegen. Dit was in Nederland een vreselijk overschatte voetballer. In het buitenland heeft hij meer niet dan wel gespeeld.

9 maart 2017 om 16:48

Verder lezen dan de kop..

9 maart 2017 om 16:56

95% van de voetballers mogen dromen van een carriere zoals die van johnny heitinga. Maarja de nederlandse bevolking is altijd zo goed in het neersabelen van prestaties van onze eigen landgenoten

9 maart 2017 om 18:08

Toptalent die gast.
Maar hoop voor hem dat hij beter wordt dan Heitinga. Dat is niet wat je zegt top matriaal.

9 maart 2017 om 18:18

Heitinga was op zijn top gewoon een hele degelijke verdediger. Hij miste alleen snelheid. Anders was het een echte topper.

Gezien zijn talent mag ik toch hopen dat ie het nog net iets verder schopt. Ondanks dat Heitinga mooie clubs had en een WK finale heeft gespeeld was hij voor zover ik weet na Ajax nergens onomstreden.

9 maart 2017 om 16:33

Vind het ook zo'n wannabe. Als Athletico speelt praat die alsof die daar de onomstreden vedette was. Terwijl meneer meer op de bank zat daar. Zelfde verhaal bij Everton.

9 maart 2017 om 16:38

Eens, Heitinga was bij Ajax al niet echt omstreden. Bij Atletico speelde hij toen op even veel lager niveau dan de club nu speelt. Ook daar heeft hij weinig potten kunnen breken. Leuke voetballer geweest maar echt niets bijzonders.

9 maart 2017 om 17:28

Hij vergelijkt hem ook met de heitinga die bij ajax doorbrak en nog geen last van zijn knieen had... iets waar hij vrijwel zijn hele carriere last van had. Behalve toen hij doorbrak dus en hij echt van uitzonderlijk niveau was voor zijn leeftijd. Net al de ligt nu dus.

9 maart 2017 om 18:00

Volgens mij weten de meeste mensen gezien de reacties niet hou groot talent heitinga was. Hij raakte echter op jonge leeftijd al geblesseerd en hij heeft daarom zijn potentie niet kunnen waarmaken. Desondanks toch een leuke carrière gehad.

Voordat mensen gaan zeiken over heitinga. Heitinga was gewoon een hele degelijke verdediger niet voor niets zoveel inyerlands voor Nederland gespeeld.

On: de ligt is zeer talentvol maar we moeten voorzichtig blijven want ook hij kan een slechte periode krijgen want is pas 17 jaar. Maar kan zeker een steunpulaar worden achterin bij ajax en misschien ook bij het Nederlands elftal.

9 maart 2017 om 16:24

Heitinga was bij zijn debuut juist niet degelijk, maar erg sierlijk. Voetballend sterk, een prachtige lange bal en misschien zelfs nog beter op het middenveld dan in de verdediging. Daarna kwamen de blessures en de ervaring in het buitenland, en toen werd Heitinga steeds meer een bikkelharde mandekker. Dat duo kreeg sowieso niet de waardering die het verdiende, niet alleen Heitinga, maar wat dacht je van Mathijsen?

9 maart 2017 om 16:26

Ja daar zeg je ook alles mee een degelijke en meer ook niet.

Ik zie dit niet echt als een compliment, Heitinga is nooit een uitblinker geweest. En dathij zo vaak in Oranje stond zegt meer over Oranje dan over Heitinga die daar samen met Mathijsen stond.

Met de verdedigers die er nu zijn en aankomen hoop ik dat het weer eenstuk beter zal worden in de toekomst. Dit is ook het geval voor de Ligt maar laten we rustig aan doen met deze jongen. Riedewald en Tete werden ook de hemel in geprezen.

Na jaren lang drama achterin hebben we eindelijk eens een luxe positie in de verdediging en zeker ook voor de toekomst.

9 maart 2017 om 16:32

Je zegt het precies goed. Heitinga was een hele degelijke speler, die een leuke carriere heeft gehad, maar die lang niet zover is gekomen als hem voorspeld was. Destijds werd gezegd dat hij een carriere zoals Ronald Koeman of Frank de Boer kon nastreven. Dat heeft hij bij lange na niet gehad. Wat mij betreft is dat iets wat de Ligt moet nastreven, ongeacht of hij dat gaat halen. Een carriere als die van Heitinga zou ik niet ambieren, dan is het meer bankzitten dan spelen.

En ja, we moeten voorzichtig zijn om hem de hemel in de prijzen, want hij is nog jong en een talent, maar hij moet zich nog fors ontwikkelen om het niveau van het Nederlands elftal te halen (en dat is zo ongeveer het slechtste NL elftal dat ik ooit meegemaakt heb.

9 maart 2017 om 17:32

@remcob en capis. Op het moment dat heitinga doorbrak was hij juist van uitzonderlijk niveau voor zijn leeftijd net als de ligt nu. Daarmee vergelijkt hij hem zo. Daarna kreeg heitinga echter vrij snel een zware blessure en sindsdien was zijn knie verneukt. Dat was nog bij ajax als een groot talent. Later ook nog zijn andere knie verpest. Wat dat betreft heeft hij toch best een behoorlijke carrierr gehad voor iemand met 2 verrotte knieen...

10 maart 2017 om 14:43

Dat klopt, des te meer reden om te hopen dat de carriere van de Ligt wat anders verlopen zal.

En om nog een verschil aan te geven. Heitinga had niet het postuur van een topverdediger in zijn tijd. In zijn hoogtijdagen speelden vrijwel alle topclubs al met grotere en sterkere verdedigers. De Ligt heeft het voordeel dat hij wat meer body en lengte heeft en dus qua natuur iets meer mee heeft. Nu maar afwachten of hij zijn ontwikkeling door kan zetten. Ik hoop het wel, want ik vind het wel een prettige verschijning in het veld qua speelstijl.

9 maart 2017 om 16:35

Heitinga zat gewoon bij een grote lichting en was een enorm verdedigend talent. Hij heeft toch ook een pracht carriã¨re gehad, Ajax, Atletico, Everton. Hij heeft een WK Finale gespeeld en bijna 90 caps. Nu is het een goede jeugd trainer. Topper is het met een pracht carriã¨re!

9 maart 2017 om 16:42

Ik snap wat je probeert te zeggen met dat we voorzichtig moeten zijn met de Ligt, maar ik denk dat je vooral over "dipjes" spreekt bij aanvallers en middenvelders. De Ligt staat nu al als een jongen van 22 op het veld!

Grappig dat Swart het feit dat De Ligt een beukie durft te geven roemt, maar als een ajacied een duwtje heeft gekregen dan wenst hij de dader bijkans dood, en zijn familie daar bovenop. Verder vind ik het knap wat de Ligt nu laat zien, maar herhaalt de geschiedenis van loftuitingen zich weer. Riedewald, Tete, Bazoer, El Ghazi, doe nou eens rustig met zo'n jongen. Nog niet eens volwassen, prijs hem nou niet meteen het graf in.

9 maart 2017 om 16:38

Vooropgesteld dat de talenten die jij opnoemt in de jeugd allemaal werd geroemd om hun talent en kwaliteiten. Dat het talent er tot nu toe (bij Ajax) nog niet uit is gekomen, doet niks af aan het feit dat zij allen nog steeds zeer talentvol zijn. Het zit hem puur in de mentaliteit van deze jongens, waardoor het beoogde talent er niet uitkomt. Het oogt te laconiek, te soft, te lui of te onbezonnen en dit kun je naar mening niet afschuiven op het conto van Ajax, maar puur en alleen op de jongens zelf. Desondanks, geloof ik er nog voor de volle honderd procent in dat al deze jongens een prachtige carriere tegemoet zullen gaan. Ze barstten immers van het talent en zodra ze beseffen wat er nog meer voor nodig is om een top class speler te worden, zullen ze mooie dingen laten zien. Mark my words.

9 maart 2017 om 16:56

Ja, maar als het een mentaal probleem is, dan is dat juist mijn punt. Ze denken al snel dat ze er zijn, ze mogen snel debuteren in Oranje en vervolgens vallen ze bij Ajax buiten de boot en willen ze vertrekken. El Ghazi al weg, Kishna al weg, Bazoer al weg, Tete en Riedewald beraden zich ook over hun toekomst. Als ze eens niet zo omhoog werden geschreven, dan raakten ze ook niet in de war als ze een tijdje op de bank zaten.

9 maart 2017 om 17:12

Ik wil het niet ontpoppen van het talent niet wijten aan het omhoog schrijven, maar juist aan het gebrek aan mentaliteit. Er is niks mis met een lofzang over een talent, binnen de juiste perken uiteraard, want in de top krijgen spelers ook continue te maken complimenten en kritiek. Dus vroeg of laat zullen zij zich ervoor moeten leren afsluiten of 'nuchter' te blijven. Alles valt of staat met deze nuchtere houding en/of de juiste begeleiding.

Ik mag toch hopen (voor hem in ieder geval) dat hij het wat verder gaat schoppen. Heitinga was een aardige verdediger, maar heeft het behalve bij Ajax toch nooit helemaal waargemaakt.

9 maart 2017 om 16:36

Zilveren medaille op een WK, maar verder niks waargemaakt inderdaad. Heitinga heeft er denk ik het meeste uitgehaald. Gespeeld bij leuke clubs in het buitenland én tweede op een WK, er zijn betere voetballers die die zilveren plak niet hebben.

9 maart 2017 om 16:41

Hij heeft zeker een mooie carriere gehad, daar wil ik ook niks op af doen. Ik doel meer op het feit dat hij bij die leuke clubs in het buitenland (o.a. Atletico en Everton) nooit echt een vaste waarde is geworden.

9 maart 2017 om 16:58

Bovendien was dat Atletico niet van het niveau van het huidige Atletico, en dat geldt in feite ook voor Everton.

9 maart 2017 om 17:24

Everton was toen van gelijkwaardig niveau als nu.
Atletico klopt wat je zegt.
Was gewoon een prima verdediger.

9 maart 2017 om 18:04

Was bij an debuut 1 van de grootste talenten, Maar kreeg bijna ter gelijke tijd last van zijn knieën waardoor zijn potentie nooit tot realiteit is gekomen

Hij doet mij juist denken aan De Vrij, vind hem wel hetzelfde type verdediger.

9 maart 2017 om 17:00

Laten we hopen dat hij zich net zo ontwikkelt. Wat mij bij De Vrij altijd opviel is dat media vaak erg hard over hem was, ook al was hij in zijn lichting een erg groot talent. Ik kan me ellenlange discussie hier op VZ herinneren waarin velen Veltman beter vonden dan De Vrij, ook al was De Vrij zelfs iets jonger. Die discussie is inmiddels wel gaan liggen denk ik, maar zelfs voor het WK 2014 laaide die nog regelmatig op.

Ik word een beetje moe van die verheerlijking van die ajax talenten. Nouri, Kluivert, Dolberg en nu De Ligt. Iedere keer bij een paar goede wedstrijden worden ze weer de hemel in geprezen. Maar welk ajax talent dat de afgelopen vijf jaar de hemel is ingeprezen heeft ook daadwerkelijk de top bereikt. En er zijn er veel de hemel ingeprezen.

Laten we aub voorzichtig doen met dit soort talenten. Ik hoop dat ze allemaal een voorbeeld nemen aan Klaassen. Dat is het enige ajax talent op dit moment die ik echt ver zie komen. En dat komt omdat hij zich niet gek liet maken en in Nederland blijft tot hij hier echt iets voorstelde.

9 maart 2017 om 17:03

@maravilla1, dan raad ik je aan te immigreren;-) dat gebeurt ongetwijfeld nog wel vaker! Nederland is een opleidingsland en Ajax is daarvan het vlaggenschip. Dat spelers talentvol zijn is mooi en leuk om te zien. Vervolgens moeten ze trainen en stabieler worden en doorontwikkelen. Dat is volgens mij de essentie van een talent zijn. Dat gezegd hebbende begrijp ik echt niet hoe je daar nu moe van kunt worden?

9 maart 2017 om 17:19

Ik vind het goed dat die talenten er zijn begrijp me niet verkeerd. En die moeten we zeker koesteren (of deze nou van ajax, az, feyenoord of psv zijn). Alleen snap ik niet dat ze altijd al na 1 goede wedstrijd in het eerste als een wereldtalent gezien worden. Laat deze jongens nou eerst eens een seizoen lekker voetballen voordat ze vergeleken worden met heitinga, iniesta (nouri) of wie dan ook.

Daarnaast geef ik ook alleen maar aan dat er uiteindelijk maar weinig talenten die zo worden opgehemeld uiteindelijk de top halen. Vooral de laatste jaren niet. Ook is ajax toch niet echt meer het vlaggenschip de laatste jaren? Ik vind dat Feyenoord ze inmiddels toch wel voorbij is gestreefd hoor. Daar komen de laatste jaren meer talenten door dan bij welke eredivisieclub dan ook.

9 maart 2017 om 18:52

@maravilla1, of ze nou 1 wedstrijd of seizoen spelen in beide gevallen krijgt hij het label talent. En ontwikkeling gaat met pieken en dalen. Vaak wordt dat gekoppeld aan een club, maar Feyenoord is bijv gebaat bij een sterke Ajax jeugd want dan moet en gaat ook jou niveau onhoog. Geen idee hoe je erbij komt dat Ajax niet het vlaggenschip meer zou zijn. Die positie raakt Ajax naar verwachting niet meer kwijt. Geen idee op welke gronden je dat doet, maar er zijn in Europa 3 clubs befaamd om hun jeugd en dat zijn barca, partizan en Ajax en dan hele langer ijs niets.

9 maart 2017 om 17:18

Maar dan ga je voorbij aan het feit dat de talenten van de afgelopen vijf jaar nu pas 22/23 zijn. Je ziet bij Eriksen bijvoorbeeld ook dat hij nu pas echt richting de wereldtop kan gaan. De kans is nu eenmaal heel klein dat een talent zich zo ontwikkelt dat hij met 22 of 23 jaar bij de absolute top hoort. Maar ik snap wat je bedoelt en ik ben het daar ook wel redelijk mee eens. Die talenten waren lang niet allemaal rijp om de top te halen. Maar ik denk dat er juist nu weer een lichting aankomt met jongens die het talent van Sneijder en VD Vaart bezitten. De Ligt en Dolberg al sowieso denk ik. Kluivert betwijfel ik. Nouri als alles mee zit. En De Jong en Van de Beek kunnen hele modale voetballers worden. Het blijft afwachten, maar ik heb zeer goede hoop.

Wat een slechte kop weer vz. Twee uitspraken samenvoegen zodat het lijkt alsof ze met elkaar te maken hebben. Enige vergelijking die hij met Heitinga maakt is dat die vlak na zijn debuut ook geruisloos instroomde, daar houdt het ook op. Hij had net zo goed Alderweireld op kunnen noemen, die had hetzelfde toen hij doorbrak; ineens was hij er en dat werd al heel snel gewoon...

Nou dat kan die weer in zijn zak steken.

hij is nu al beter dan heitinga ooit was

Misschien bedoelde hij dat de stijl van de Ligt veel weg heeft van Heitinga. Maar dat de Ligt nog veel betere voetballer / verdediger kan worden.

Johnny met zware knie blesures heeft een cariere bij ajax atletico en everton, wat zou hij zijn geworden zonder knie blesures

Ik kijk niet veel wedstrijden van Ajax, maar ik heb toch hem eens opgezocht want daar wordt erg positief over gedaan de laatste tijd.
Ik kan wel zeggen dat, de Ligt potentie heeft om een goede verdediger te worden. Maar het is altijd afwachten, hoe een speler gaat ontwikkelen.

Het is mij de laatste tijd veel dat Ajax talenten worden opgehemeld. Ik zou zeggen, dat kun je zeker doen met spelers zoals Dolberg, Nouri, de Ligt, van de Beek & Kluivert. Het is niet gezegd, dat deze spelers ooit de wereldtop gaan behalen.

En dat Sjaak Swart hem vergelijkt met Heitinga kan ik gedeeltelijk inkomen, al heeft Heitinga het moeten doen bij subtop van Europa. Heitinga is toch een verdediger waar ik mijn respect voor had. Als de Ligt zijn kwaliteiten/potentie waarmaakt, dan denk ik dat hij verder komt dan Heitinga. Zoals ik al aangaf ik ga ze niet ophemelen, want dan mijn opvatting toch wel verkeerd zijn.

Al geniet ik wel van de nieuwe generatie spelers, wij hoeven ons eigenlijk niet al te druk te maken over het Nederlands elfal, dat zit over 5 jaar wel goed

Pfff, Sjaak Swart, was dat in 1872 dat men hem nog serieus nam?

Dus dan schaart hij Heitinga onder de 'hele grote'? Dat is ook wel overdreven. Geen top in Nl; geen top in Europa.

Na het geschutter in de 1e helft van zojuist moet meneer Swart maar weer ff indimmen lijkt me

Heitinga was makkelijker te kloppen in luchtduels. De Ligt lijkt daar geen last van te hebben. Groot verschil waardoor hij interessanter wordt dan Heitinga voor topploegen. Hij houdt het in het buitenland waarschijnlijk ook langer vol. Heitinga kwam toch net wat hardheid tekort. Dat lijkt De Ligt wel te hebben.

9 maart 2017 om 20:20

Zeker, hij heet De Ligt en word net simpel geklopt in een luchtduel door een middelmatige aanvaller.
Man man kap eens met het ophemelen van beginnende matige spelers.

@drdoom: Heitinga had zelfs moeite met spelers van 1.80. Als je het talent van De Ligt ziet als het zoveelste marketinginstrument van Ajax, dan denk ik echt dat je die anti-Ajax bril af moet zetten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren