Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Dolberg wordt vergeleken met Ibrahimovic en Kluivert, waarom doen we dat?’

Laatste update:

De ster van Kasper Dolberg is rijzende en dat brengt de nodige verwachtingen met zich mee. De jonge spits van Ajax, zondag in de Klassieker nog trefzeker tegen Feyenoord, wordt al vergeleken met enkele grootheden uit de geschiedenis van zijn club. Arnold Bruggink vindt het frustrerend dat er zo'n druk wordt gelegd op talenten in Nederland.

/

In zijn column voor Voetbal International verwijst de oud-spits naar een artikel van hetzelfde weekblad, waarin Dolberg 'de nieuwe Zlatan Ibrahimovic' werd genoemd door Gery Vink. "En zondagavond in Studio Voetbal werd Dolberg neergezet als de nieuwe Kluivert. Ik snap daar nooit zoveel van. Waarom slaat iedereen altijd direct aan het vergelijken? Waarom wordt er onnodig druk bij zo’n jonge speler neergelegd?"

Bruggink stelt dat Dolberg 'stoïcijns' overkomt, maar denkt tegelijkertijd dat de vergelijkingen de clubtopscorer van Ajax niet koud laten. Zo zag hij dat Dolberg vorige week aangaf dat een vergelijking met Ibrahimovic nergens op slaat, omdat hij nog onervaren is. "Op de een of andere manier houdt het hem dus wel bezig, hij krijgt de discussie rond zijn persoon zeker mee", concludeert Bruggink dan ook.

Er wordt in Nederland te veel druk op talenten gelegd

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Beetje onzinnige uitspraak natuurlijk.
Deze jongen lijkt mij best goed met de druk om kunnen gaan.
Zegt nu al in de media goede dingen en is op zijn leeftijd daar al ver in.

Ook zie je het talent overduidelijk.
De vergelijkingen zijn niet altijd even redelijk, aangezien je de toekomst niet kan voorspellen.

Het enige wat je er nu van kan zeggen, is als hij deze vorm aanhoudt en een paar jaar bij Ajax blijft om zich te ontwikkelen, dan is het een kwestie van tijd dat hij opgepikt wordt door de Europese top.

25 oktober 2016 om 22:18

Grappig dat bijna iedereen het eens is met de poll maar het merendeel zelf voor die druk zorgt door de vaak veel te hogen verwachtingen uit te spreken.

26 oktober 2016 om 09:58

Reageren op de bovenste reactie om boven aan te staan? Je opmerking heeft vrij weinig te maken met wat Peskens-PSV zegt.

26 oktober 2016 om 02:36

Arnold Bruggink probeert gewoon interessant over te komen. Wat een lul commentaar om te stellen dat Kasper dus indirect wel bezig is met Zlatan.
Denkt hij nou echt dat Kasper ergens in een interview opeens spontaan begint te zeggen dat hij vergeleken wordt met Kluivert en/of Zlatan en dat de vergelijking nergens op slaat vanwege zijn onervarenheid.
Nee Arnold! hij wordt een vraag daarover gesteld en hij geeft precies het juiste antwoord. Hoe kan jij als "ervaren" media persoon dan daaruit concluderen waarmee hij bezig is. Nee, Arnold, je probeert gewoon interessant te doen door conclusies te trekken die nergens op gebasseerd zijn anders dan jouw eigen beeldvorming ervan.
Hij heeft wel gelijk over al die vergelijkingen natuurlijk, maar schoenmaker, blijf bij je leest.

En dat doe je zelf nooit mijnheer Bruggink? ben het overigens wel met hem eens hierover hoor, talenten worden hier zo snel de lucht in geschreven. Ze moeten mentaal wel zo enorm sterk in hun schoenen staan om er niks van aan te trekken.

25 oktober 2016 om 22:08

En vervolgens branden we Riedewald, Bazoer en Tete weer af. Volgend jaar Dolberg weer bij het grofvuil als het even minder gaat, zoals normaal is bij jongens van die leeftijd.

Doe maar gewoon en wees blij wat hij nu al brengt.

25 oktober 2016 om 22:21

inderdaad, naar mijn mening is het NL-elftal op dit moment gewoon niet zo best, mede door dit bijna dagelijkse gebruik.

25 oktober 2016 om 22:29

Ik heb juist het idee dat Riedewald, Bazoer en Tete worden afgebrand door supporters van andere clubs dan Ajax. Sterker nog volgens mij is er geen Ajacied die Tete niet wil zien spelen als rechtsback en ik zie eigenlijk ook dagelijks Ajax-supporters die aangeven dat ze liever Bazoer willen zien spelen in plaats van Schone en Riedewald op de plek van Viergever.

Het bestempelen als het volgende toptalent is typisch iets voor Ajax, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar deze jongens kunnen, vanuit de supporters, echt wel rekenen op steun, ook als het slecht gaat. Juist deze 3 gasten die jij noemt.

25 oktober 2016 om 22:45

Ach ... afbranden moeten jullie niet zo letterlijk nemen, Vorig jaar was Bazoer bestempeld als toekomstige absolute wereldtop, maar dit jjaar is hij zijn plek bij Ajax en NL XI kwijtgeraakt. Evenzo voor de andere twee.

Deze jongens kunnen echt nog wel voetballen, maar het sentiment is anders.
Ik ben nogal allergisch om voetballers na een beperkt aantal wedstrijden op te hemelen en te vergelijken met spelerss die zich al 10 jaar bewezen hebben op het hoogste niveau. Het is maar Nederland hoor.

Zo zie ik heus wel dat Dolberg een mooie voetballer is, maar hij is pas 18 of 19. Hij gaat Ajax nog niet dragen en gaat eens een dip krijgen.

26 oktober 2016 om 00:35

Juist! Bazoer op de plek van Schone, Riedewald op de plek van Viergever en Tete afwisselend met Veltman.
Als Cerny dan ook af en toe Traore kan vervangen, denk ik dat het zeer goed staat.

Die poll is gericht op nederland maar waarom. Dit is iets wat je in elk land ziet, iets wat je overal ziet. Het is mens eigen om altijd vergelijkingen te maken. En ja het is erg lastig om als groot talent er niet op te reageren en het geen invloed laat hebben. Jammer maar niet te voorkomen. Al denk ik dat een dolberg niet zo snel van de wijs is te brengen.

25 oktober 2016 om 23:33

Klopt, we doen dit veel minder dan bijvoorbeeld engeland

26 oktober 2016 om 12:32

Ik weet niet of hij het alleen over de talenten in NL heeft of dat hij het over de talenten in het algemeen heeft.
Ik vind hem wel een punt hebben, een leuke speler krijgt tegenwoordig al heel snel het label talent of supertalent en word dan vergeleken met een 'oud' speler.
Waarom kan er niet gewoon gekeken worden naar de persoon zelf.
Ze kunnen wel wat overeenkomsten hebben met een speler, maar dat wil niet meteen zeggen dat ze de 'nieuwe' ... zijn.
Verder word de druk niet alleen daardoor bij het 'talent' neergelegd, maar ook door de tegenwoordig absurt hoge transferbedragen, het geen kans krijgen om bij een club te leren/ervaren door het getouwtrek aan zo'n jongen vanuit de grote clubs, waar ze dan op de bank terecht komen en hun 'talent' vergooien.
Ik vind dat jammer.

Kan mij best goed vinden in wat Bruggink hier zegt. Moet er wel bij zeggen dat Kasper heel goed om kan gaan met de druk die er op hem gelegd wordt. Knap van zo'n jonge jongen

26 oktober 2016 om 02:43

Lennonronaldo,
Over die vergelijkingen heb je gelijk.
Maar dat Arnold conclusies trekt uit een duidelijke zin van Kasper, dat hij nog te jong en onervaren is voor dat soort vergelijkingen en dat Kasper vanwege dat antwoord dus bezig is met Zlatan? Sorry hoor, maar Arnold maakt hier toch een beetje een idioot van zichzelf.
Kasper wordt een vraag gesteld door een journalist over die vergelijking en hij geeft gewoon het juiste antwoord. En Arnold, de intellectueel, meent daar dus een conclusie uit te kunnen trekken.
Wat een domme opmerking is dat zeg. Ook al zou Kasper intern daar misschien wel aan hebben gedacht, dan nog kan dat niet worden geconcludeerd uit die situatie.

Wij vergelijken spelers met elkaar vanwege twee belangrijke reden. Ten eerste omdat we iets nieuws altijd beter kunnen begrijpen als we het koppelen aan iets waar we al bekend mee zijn. Ten tweede komt het voort uit nostalgie. We hebben als groot voetballand vele sterren zien spelen op ons veld. Het is iets wat we altijd hebben gehad en ook iets wat we moeilijk willen/kunnen loslaten dat het niet meer zo zal zijn.

Om zijn vraag te beantwoorden over de druk: het is niet zo zeer dat het vergelijken van talenten met anderen de druk op legt, het is meer dat er constant over wordt gepraat. Hoeveel artikelen zijn er al over Dolberg deze maand alleen al op VZ geplaatst? stuk of 50? 100? Iedere dag is er iets over te lezen. Nederland ademt voetbal en daarom zal er over spelers altijd gepraat worden. Sinds we geen/weinig echte sterren kennen, wordt de focus gelegd op talenten die we (hopelijk) over enkele jaren bij topclubs zullen zien schitteren. Zij vertegenwoordigen de nostalgie die in onze voetbalcultuur nog zo hartstikke leeft. Overigens weet ik niet of dit per se een slecht iets is. Als een talent echt voor de top wilt gaan, zal hij ook met de druk om moeten leren. De mentale druk van moeten presteren, iedere dag besproken worden en praktisch geen privacy hebben is zo een beetje in alle grote competities een stuk intenser dan hier.

edit: Natuurlijk kan onnodige druk ook een speler meer kwaad dan goed doen. Clubs kunnen ze hierop ook trainen. Mental coaches zijn ontzettend belangrijk voor topsport. Een speler kan zich puur fysiek tot een bepaalde hoogte trainen, de stap naar de top is misschien grotendeels mentaal.

Ik kan hier ook altijd zo slecht tegen, stop nou eens met het vergelijken van spelers met Vedette's die het al jaren laten zien. Dolberg is Dolberg en niet te vergelijken met Ibra of Kluivert.

Kluivert of Ibrahimovich waren toch ook niet de nieuwe wie dan ook. Net zoals een Ronaldo, Messi, Neymar, Suarez, Agã¼ero of welke top speler dan ook, ook niet de nieuwe "insert random naam top voetballer van vroeger" zijn.

Laat talenten nou eens lekker voetballen en vergelijk ze nou eens niet met andere spelers, hoe vergelijkbaar ze misschien dan ook zijn. Dit heeft gewoon geen zin.

25 oktober 2016 om 23:26

Vergelijking met beide spitsen gaat negens over net als kieft of bergkamp maar dat deze jongen iets heeft wat we bij Ajax lang niet hebben gezien dat is het enigste dat klopt in de vergelijking

Ach is een menselijk fenomeen dat bij de sport hoort. Je kijkt namelijk al in een vroeg stadium naar bepaalde eigenschappen en dan kom je al snel met vergelijkingen dat heeft niet altijd met druk opleggen te maken. Dat doen we daarna eromheen om er continu in programma's over door te gaan zoals nu ook Bruggink zelf weer doet. Als je echt goed bent komt dat er wel uit en als je miet om kan gaan met de druk van vaak onterechte vergelijkingen ga je het in het voetbal sowieso moeilijk krijgen aangezien wedstrijd druk pas echt van invloed kan zijn.

Nonsense. Je ziet het gewoon. Wereldklasse spits wordt dit mits hij geen grote blessures oploopt. Het is geen jongen van Nl'se komaf die niet met de druk om kan gaan omdat hij nooit uit z'n comfortzone is geweest. Dollarbill wordt grandioos, groots en éã©n van de beste spitsen op deze aardbol. Zo simpel is het.

25 oktober 2016 om 23:21

Mee eens ik zat in het stadion toen die voor de cl tegen poak speelde en haf gelijk het gevoel wat je ook bij suarez had of ibra de rest heb helaas niet mee mogen maken maar deze jonge is van een heel ander niveau dan onze huidige selectie het zou me niets verbazen als die binnen 2 jaar bij een topclub in Europa zit

26 oktober 2016 om 01:52

Want alle Deense voetballers worden toppers? Juist bij hen nadert het plafond erg snel. Slechts Michael Laudrup werd elk jaar beter, de meesten zijn echter op hun 21e al erg goed maar dan blijft vaak de ontwikkeling uit.

Meneer de moraalridder weet het allemaal beter want toptalenten vergelijken met voorgaande talenten is uit den boze. Die Bruggink neemt zichzelf veel te serieus, waar maakt hij zich druk om? Dolberg gaat een topper worden en is nu al beter dan Bruggink zelf ooit is geweest.

Snap de vergelijkingen sowieso nooit. Iedere speler (mens)is anders iedereen is uniek. Je kan op elkaar lijken of wat weg hebben van elkaar.. maar jij bent jij.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren