Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax revancheert zich overtuigend en bekert verder

Laatste update:

Ajax verloor een maand geleden verrassend in eigen huis van Willem II, maar de Amsterdammers zijn woensdagavond niet opnieuw in dezelfde val gelopen. De ploeg van Peter Bosz, die zijn elftal sterk wijzigde ten opzichte van afgelopen weekend, was in de Amsterdam ArenA oppermachtig en trok dankzij doelpunten van Riechedly Bazoer, Hakim Ziyech, Lasse Schöne en debutanten Matthijs de Ligt en Abdelhak Nouri met 5-0 aan het langste eind.

/

De inzet van videoscheidsrechter Pol van Boekel zorgde voor een wereldwijde primeur, maar Danny Makkelie had zijn hulp niet nodig om na nog geen kwartier spelen een doelpunt toe te kennen aan Ajax. De op het middenveld geposteerde Ziyech legde een corner bij Bazoer neer, die vanaf een meter of twintig keihard raak knalde. De spelmaker liet zich even later zelf ook bijna gelden, maar zijn schot ging net naast.

Ziyech speelde vlak daarna wel weer een hoofdrol bij de 2-0 van de Amsterdammers. Hij legde de bal uit een corner op het hoofd van debutant De Ligt, die volgens goede Ajax-gewoonte meteen doel trof in zijn eerste wedstrijd. Matteo Cassierra kreeg voor rust nog de kans de voorsprong verder uit de breiden, maar Kostas Lamprou bracht redding. Ajax bleef na rust heer en meester op het veld en Anouar Kali beleefde na een uur spelen een primeur waar hij niet graag aan herinnerd zal worden.

/

De middenvelder kwam met gestrekt been in op de enkel van Lasse Schöne, waarna Makkelie een gele kaart trok. Even later werd op aanraden van Van Boekel de sanctie echter opgeschaald naar een rode kaart en kon Kali meteen gaan douchen. Twintig minuten voor tijd kreeg Willem II uit het niets een grote kans om de spanning terug te brengen in de wedstrijd, maar de inzet van Jordy Croux werd door Heiko Westermann van de lijn gehaald. Ajax was daarna razendsnel aan de overkant en Vaclav Cerny leek Cassierra in staat te stellen om te scoren.

De Colombiaan miste de bal echter, maar Ziyech was er op tijd bij en zette alsnog de 3-0 op het scorebord. Aanvoerder Schöne mocht tien minuten voor tijd nog van de rand van de zestien aanleggen voor een vrije trap en de Deen vond met de bal feilloos een gaatje in de muur. Het leer ketste daarna via de binnenkant van de paal achter de kansloze Lamprou, die vlak voor tijd nog een keer een vrije trap uit het net moest vissen. Nouri scoorde ook van de rand van de zestien en werd zo de tweede Ajacied die zijn debuut opluisterde met een doelpunt.

Hakim Ziyech moet in het vervolg op het middenveld spelen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou dit de eerste wedstrijd waarin twee debutanten scoren?
Lekker voetbal gezien. Willem 2 zwak, maar was ook de verdienste van Ajax.
Bosz, ik neem het terug, dat ik me afvroeg wat je in hemelsnaam aan het denken was.

21 september 2016 om 22:44

"bosz, ik neem het terug, dat ik me afvroeg wat je in hemelsnaam aan het denken was."
Ik had het juist totaal niet toen ik hoorde dat de hele boel omging. Heerlijk met Ziyech in het midden, mooie treffers gezien! Het was een zeer zwakke Willem 2.

Hopelijk neemt Bosz hierdoor wel aanpassingen naar het Eredivisie. Niet per se alle debutanten, maar wel dat Tete en Bazoer weer spelen.

Overigens is het niet een idee om met 3-4-3 te spelen met in het midden Ziyech en Klaassen te spelen? Of zeg ik nu iets heel geks?

21 september 2016 om 22:51

Heb het altijd geroepen maar is centrale verdediger daar sterk genieg voor?

21 september 2016 om 22:55

Sanchez moet dit prima in kunnen vullen, maar is nog wel wat jong en mist ervaring. Misschien gaat dat hem op termijn opbreken.

21 september 2016 om 23:07

Ik vind ook dat er 3-4-3 gespeeld moet worden met Klaassen, Bazoer, Riedewald en Ziyech op het middenveld. Tete, Veltman en Sanchez ( met ondersteuning van Bazoer en Riedewald) hebben voldoende kwaliteit om de meeste teams in de Eredivisie in bedwang te houden. Voorin Younes, Dolberg en Traore. El Ghazi moet zorgen dat hij weer snel in vorm komt want op dit moment brengt hij veel te weinig, terwijl Cassierra en Cerny ook op de flanken kunnen.

21 september 2016 om 23:23

Ik denk dat er wordt bedoeld een brede ruit? Of anders. Want met 3 verdedigers voetballen is wel risky. Gudelj cvm?

21 september 2016 om 22:44

Dit is dus het tweede elftal , niet te verwarren met jong Ajax.
Bizar eigenlijk, dit geeft Bosz een hoop pieker en peins werk iig.

21 september 2016 om 22:51

Of niet die bosz ligt nog wel even wakker

21 september 2016 om 22:53

Zou eens tijd worden. Hij hield wel heel lang vast aan zijn middenveld. Denk dat bazoer en klaassen in dienst van ziyech moeten gaan spelen, wil je ziyech laten slagen. Ook Dijks krijgt concurrentie uit onverwachtse hoek. Maar sinkgraven kun je alleen opstellen wanneer je middenveld zoveel overmacht heeft, zodat verdedigen nauwelijks hoeft als back

21 september 2016 om 23:12

In het "tweede elftal" spelen wel een aantal spelers, die ik er in de basis van het eerste in zou zetten. jij niet?

22 september 2016 om 09:33

Wij allemaal wel, maar Bosz niet, of niet op die positie. Dat bedoelt ie met tweede elftal, maar ben met je eens, zou Tete Bazoer, Ziyech in de basis zetten.

22 september 2016 om 10:40

@blondknowledge

Als je Klaassen en Bazoer in dienst van Zyech laat spelen, haal je ze uit hun kracht. Dan kan je ze beter helemaal niet opstellen. Klaassen is juist heel complementair aan Zyech. Dat moet je juist benutten ipv eruit te halen. Als je het probleem van Zyech, zijn vele balverlies, wil compenseren, kan je veel beter zorgen dat er genoeg mensen achter de bal staan zodat het niet meteen fataal hoeft te zijn. Daarnaast kan Zyech er zelf ook iets aan doen door wat meer om zich heen te kijken voor hij zijn actie maakt. Het vele balverlies zal overigens ook vanzelf minder worden als Zyech en zijn teamgenoten elkaar wat beter begrijpen. Het is volkomen logisch dat dat nu nog niet het geval is omdat ze nog amper samen getraind en gespeeld hebben. Hoe meer ze samenspelen, hoe beter de afstemming zal verlopen. Het is derhalve ook gewoon een kwestie van geduld hebben en hopen dat het niet te vaak puntverlies zal opleveren. Wat na gisteren wel duidelijk is, als het dat al niet was, is dat Zyech voortaan de spelhervattingen moet verzorgen. Dat levert veel meer gevaar en rendement op.

21 september 2016 om 22:56

Bedoel je dat laatste nou als: wat Bosz aan het denken was om met de opstelling voor deze wedstrijd te komen of wat hij de laatste weken aan het denken was? Ik had namelijk een zucht van verlichting voor deze wedstrijd door het voetbal wat vooral op het middenveld erin was gezet, en had eindelijk echt weer een zin om Ajax te aanschouwen. Van te voren kon je met dit middenveld verwachten wat uiteindelijk ook gebeurde: Geen tikkies breed op het middenveld, maar passing die naar voren is gericht. Oke toegegeven de zet van Sinkgraven op linksback en Westermann basis vond ook ik een beetje ver gaan, maar Sinkgraven heeft opvallend goed uitgepakt en westermann heeft niks fout gedaan. Wat ik alleen jammer vind, is dat ik vrijwel zeker weet dat komend weeken Gudelj, Klaassen en Traore gewoon weer hun posities gaan innemen.

21 september 2016 om 23:02

Sinkgraven deed me beetje aan Maxwell denken...

21 september 2016 om 23:10

Punt met al die 'leuke' spelers met creativiteit en passing etc is dat als het goed loopt, dan is het geweldig. Loopt het niet goed, dan kunnen dat soort spelers juist extra minder goed renderen.
Nu sta je binnen 25 minuten met 2-0 voor en dan is het natuurlijk heerlijk uitvoetballen met een passend middenveld tegen een relatief zwakke opponent in de eigen Arena.

Maar valt de vroege goal niet en moet je aan de omsingeling gaan beginnen, dan is het een ander verhaal. Dan lijkt op papier al dat 'voetbal' op het middenveld aantrekkelijk, maar dat blijkt dan juist vaak ineffectief en kwetsbaar tegen verdedigende teams.
Als er ruimte is is het heerlijk, dan is Ziyech ook gelijk een stuk beter.
Is dat er niet dan kan het een ander verhaal worden. Dan heb je soms meer aan loopvermogen en continue druk zetten zodat je kan blijven aanvallen, om een tegenstander uit elkaar te spelen, in plaats van proberen creatief naar voren te spelen wat met beperkte ruimte tot veel balverlies kan lijden en soms gewoon niet uit de verf komt.

Daarom vind ik het ook simpel dat je zegt: 'eindelijk geen tikkies breed', want dat is erg afhankelijk van de situatie. Als je bijv tegen een muur speelt en dan alles risicovol naar voren speelt zijn het weliswaar geen tikkies breed maar is het wel constant balverlies (kijk naar Ziyech vorige 2 wedstrijden) en dat schiet ook niet op.
Je ziet dat als er eenmaal ruimte ligt, dat de normale 'tikkie breed' spelers er ook opeens makkelijker doorheen kunnen voetballen.

21 september 2016 om 23:45

@timmothy Dit was ook heel goed te zien tijdens de wedstrijd zelf. Tot de 2-0 had Ajax eigenlijk nog geen echte kans gecreëerd. Ze scoorden 2 keer uit een standaard situatie waardoor het er beter uitzag dan het daadwerkelijk was. Het was vaak te vol in de as waardoor het veld klein gehouden werd. Pas na de goals kwamen de uitgespeelde kansen met bijvoorbeeld El Ghazi die net te kort kwam.

22 september 2016 om 06:45

Randje 16 kregen we ook kansen, dat zijn ook kansen he, en nu vergeet je voor het gemak de kans van Cassiera na een mooie actie, eindelijk werd er weer gevoetbald in de ArenA, 2 echt voetballende middenvelders ( Shone, Ziyech ) met als aanvulling Sinkgraven, ik heb genoten, ons huidige middenveld werd in de vorige wedstrijd weg gespeelt en overlopen door Willem ll, nu hebben we met voetbal bijna niks weg gegeven, wat ik ook een compliment waardig is.

22 september 2016 om 07:56

@gunnerfan Ik wil ook niet negatief klinken hoor. Heb zelf ook voor het eerst sinds tijden weer eens genoten in het stadion. Maar op het begin was het echt nog wel zoeken en kwam het er naar mijn mening aanvallend nog niet echt uit. Verdedigend gaven ze alleen ook niks weg dus het was wachten op de eerste goal van Ajax.

22 september 2016 om 11:23

@timmothy

Tikkies breed zijn ook vaak het gevolg van slecht spel zonder bal. Als spelers zich niet of niet voldoende vrij lopen, is er vaak geen andere optie dan de bal breed te geven. Spelers als Youness, Gudelj en El Ghazi zijn vrij statisch, terwijl een speler als Klaassen altijd in beweging is en dus makkelijker is vrij te spelen. Mensen hebben vaak kritiek op de passer, terwijl ze veel minder oog hebben voor de ontvangers. Als die onvoldoende bewegen om vrij te komen, kan je de passer moeilijk verwijten dat hij ze niet aanspeelt en voor een oplossing in de breedte zoekt omdat een speler aanspelen die in de dekking staat, heel vaak tot zeker balverlies leidt.

Als ik naar Ajax kijk, valt het me vaak op hoe matig het spel zonder bal is. Het valt me ook op hoe supporters vaak kritiek hebben of hadden op spelers als Klaassen en Siem de Jong, terwijl dat juist spelers zijn die altijd in beweging en dus aanspeelbaar zijn. Klaassen verliest de laatste tijd inderdaad wat vaker de bal, maar dat komt natuurlijk ook omdat hij hem vaak heeft. Ik heb persoonlijk altijd nog liever een speler die vaak aan de bal is en hem daarom ook wel eens verliest, dan aan een speler die constant verstoppertje speelt. Ik zie in Klaassen en Zyech (als ze wat meer aan elkaar gewend zijn) een gouden koppel, zoals Jonk en Bergkamp begin jaren 90. Zyech in de Jonk-rol als de geniale architect en passer en Klaassen in de Bergkamprol als de loper en ontvanger, die ze er ook nog eens heel makkelijk in legt. Spelers als Klaassen en Zyech zijn heel erg complementair aan elkaar en mensen die roepen dat Klaassen eruit moet om plaats te maken voor Zyech, begrijpen er volgens mij dan ook niet heel veel van. Klaassen is niet alleen een hele goede loper, hij heeft ook veel spelinzicht en gogme en als Zyech een geniale steekbal geeft, is het best handig als er iemand is die hem begrijpt en er wat mee doen kan. Bovendien gaat dan zijn hoge percentage balverlies ook vanzelf omlaag omdat dat mede komt omdat zijn teamgenoten zijn brille niet altijd even goed op waarde weten te schatten.

22 september 2016 om 14:35

@skepticus

Ben het wel eens, alleen dat Gudelj statisch is klopt niet echt, die is ook beweglijk en gaat vaak diep/maakt loopacties. Natuurlijk niet zo vaak als Klaassen, maar Gudelj is dan ook een van de twee middenvelders die iets controlerender spelen.

Ben het ook wel eens met je Klaassen/ziyech verhaal, maar Ziyech moet wel echt minder balverlies lijden. Of zijn geslaagde gewaagde steekpasses moeten omhoog.
Je zegt dat zijn passes niet slecht zijn omdat ze niet worden begrepen omdat zijn teamgenoten het niet snappen. Ik zie dat anders; veel van zijn passes zijn ook gewoon slecht of niet haalbaar, en er zit dan al een verdediger tussen voordat er uberhaupt een medespeler de mogelijkheid krijgt om hem op waarde te schatten. En vaak gaat het gewoon om een mislukte actie waar hij teveel tijd en ruimte nodig heeft om zich klaar te maken voor de pass/schot.

Is ook niet zo vreemd want bij Ajax zal vanwege gebrek aan ruimte veel lastiger te zijn om goede steekpasses te geven, en daar moet hij duidelijk nog aan wennen.
Gisteren ging het al veel beter, al helpt het natuurlijk ook mee dat je al met 2-0 voorstaat binnen een half uur, waardoor Willem II de verdedigende stellingen moet verlaten.

21 september 2016 om 23:11

Laat Bosz eindelijk eens ophouden met Weggever, Veltman, Dijks, Gudelj en Klaassen. Dit is geen toeval hoor! Die spelers zijn zo langzaam aan de bal dat ze de boel vertragen. En als ze dan geen tijd meer hebben verspelen ze de bal meestal ook, of ze tikken em weer terug of opzij. Zoals Ajax vandaag speelde hoort et; tempo!!! En een technisch middenveld zoals vandaag! Kortom meer techniek minder werkers! Sinkgraven ook een hele verbetering tov Dijks, die houten klaas kan alleen maar rennen, verder zeeeer matig. Dekt standaard verkeerd, geen enkele voorzet komt aan, en gaat er altijd erg onbezonnen in! Klasse set van Bosz iig! Laat die jonkies maar doorstromen nu, daar spat de kwaliteit vanaf!

21 september 2016 om 23:22

Klaassen mag er wel in rest ben ik het eens. Maar klaassen niet op tien. En kl aassen aleen als er 343 gespeeld wordt. Middenveld riedewald/bazoer klaassen en zyech.

22 september 2016 om 03:20

Bosz moet gewoon rouleren. Maar wel een vast systeem spelen. Dan kan dat

Ik heb Ajax al jaren niet meer zo fris en fruitig zien voetballen.

Als ik Bazoer zo ziet spelen dan denk ik van wooow die kan makkelijk mee bij een Barcelona, alleen jammer dat hij niet altijd even energiek speelt als nu. Een middenveld met Bazoer, Klaassen en Ziyech heeft potentie voor Europees succes ( champions League niveau ) alleen denkt Bosz er op dit moment waarschijnlijk anders over. Ook mag hij van mij part die De Ligt naast Sanchez posteren en Tete gewoon Rechtsback laten spelen.

Nouri, Bazoer en De ligt zijn pareltjes voor de toekomst!! Sinkgraven deed het ook zeker niet slecht als linksback, een slecht idee van Bosz die goed uitpakt dat geluk moet je soms ook hebben. Hopelijk weet Bosz een goede samenstelling hiervan te maken voor de basiself.

21 september 2016 om 22:43

Helemaal mee eens middenveld zou uit Klaassen Ziyech en bazoer moeten zijn, riedewald lekker in de verdediging met Sánchez en tete dan staat de geraamte

21 september 2016 om 22:57

Geef mij maar (tijdelijk) een middenveld met riedewald, bazoer en ziyech. Laat el ghazi maar in de basis beginnen volgende keer, wat een inzet toonde hij geweldig gewoon. sinkgraven heeft mij helemaal verrast. van een aanvallende middenvelder naar een linksback en geweldig gedaan. Iedereen wou zich bewijzen en het heeft geloond. hopelijk kunnen we deze lijn doortrekken.

21 september 2016 om 23:05

Je kan Klaassen echt niet passeren hoor. Die gast neemt Ajax zo vaak op sleeptouw en is dit seizoen ook zo vaak beslissend geweest...

21 september 2016 om 23:11

Mr.barca. klaassen moet en zal 100 procent spelen vanwege zijn aanvoerderschap en effectiviteit van de laatste weken. Maar wat had ik dit middenveld graag laten staan zien worden. Het voetbal dat eruit voort kwam, en vanuit de cvm met Schone als ware spelverdeler al begon, was heerlijk om te aanschouwen. Klaassen verliest al een hele lange periode zo hopeloos veel ballen op het middenveld, dat is om moedeloos van te worden. Maarja hij blijft de goals maar aan elkaar rijgen en is aanvoerdet, dus speelt sowieso.

21 september 2016 om 23:13

Was @schwarz trouwens

21 september 2016 om 23:32

@ mr.barca, ik vond El ghazi de zwakste speler op het veld. Die zou ik echt niet in de basis zetten.

Voor de rest heb ik veel spelers gezien die zeker in de basis zouden kunnen starten.

Voor mij waren dit de beste spelers:
Sinkgraven
Schone
De Ligt
Tete
Westermann
Bazoer

Slechte spelers:
El Ghazi
Cassiera was niet zo goed op de linkerflank. Is ook niet zijn positie. In de spits was het prima.

Ik zou Cerny als 1e wisselspeler gebruiken voor de rechter of linkerflank.

21 september 2016 om 23:33

@montana. Ik vind niet dat je te lang aan een persoon moet vast houden. Alle respect voor klaassen hij is in vorm een van de beste van ajax. Ik heb het al een keer gezegd soms moet je spelers eruit halen om te laten zien wat ze moeten verbeteren en of te stimuleren voor extra inzet. Zoals een el ghazi vandaag, hij was niet super maar toende veel inzet en soms heb je zulke spelers meer nodig om door te kunnen drukken in een wedstrijd.

22 september 2016 om 00:11

Mrbarca, ik respecteer je mening! Ben ook bijna helemaal met je eens, Gudelj en Veltman mogen de bank warmhouden. Maar Klaassen? Dat is onze aanvoerder, kind van de club en erg beslissend! Snap je echt niet wat Klaassen betreft! Middenveld Bazoer en Klaassen, en Hakim lekker ervoor die zijn ding doet! Dolberg en Cassiera afwisselend in de punt, Tete op Rechtsback. Riedewald naast Sanchez, en Viergever linksback laten spelen. Viergever vind ik eigenlijk Ajax onwaardig, maar ik moet toegeven dat hij het uitstekend doet al een paar weken..

21 september 2016 om 22:45

Je moet er wel rekening mee houden dat Ajax deels zo goed/vrijuit kon voetballen omdat het al vroeg op rozen zat door 2 goals uit standaardsituaties. Dan kan Willem II niet meer achterover leunen maar moet het ruimte weggeven en dan wordt het makkelijker voetballen.
Toen de 1-2 en 0-1 tegen respectievelijk Panathinaikos en Heracles eenmaal vielen ging het ook opeens veel beter lopen.

Dus laten we nou niet te hard van stapel lopen en denken dat de succesformule nu ontdekt is, en over 'champions League niveau' gaan praten.
(bovendien was dit ook maar Willem II thuis natuurlijk.)

21 september 2016 om 22:52

@timmothy

Waarom doet iedereen alsof Willem II niks voorstelt? Van dit zelfde Willem II werd er aantal weken terug met 1-2 verloren alleen toen met een heel andere Ajax basiself als nu. Tuurlijk is het niet gelijk hosanna en ideale basis zoals het nu eruit ziet maar zie zeker 4 a 5 jongens die vandaag basis stonden terug in de basis voor komende weekenden.

By the way het gaat me niet eens om het uitslag zoals jij het stelt, het gaat me meer om hoe er gespeeld werd. Ik moet zeggen dat ik al lange tijd niet meer zo van een Ajax genoten hebt als vandaag, dan is dat iedergeval voor mij de reden om te zeggen van laat het gedeeltelijk lekker zo staan.

Jongens als Ziyech, Schone, De Boer, Bazoer, Tete en Wellicht Casierra of een Sinkgraven die het opvallend goed deed als Linksback moeten naar mijn mening gewoon in de basis.

21 september 2016 om 23:44

Willem II thuis is nou niet een van de moeilijkste matchups bedoel ik alleen maar. .. Zoek er nou niet teveel achter als die worden weggespeeld als we al vroeg een 2-0 voorsprong hebben genomen.

Het gaat je niet om de uitslag maar hoe er gespeeld werd zeg je?
Maar dat is het nou juist, de uitslag bepaalt hoe er gespeeld wordt. 2 vroege goals en dan is het verzet al gebroken en kan de tegenstander bovendien niet meer achterover leunen.

Neem PSV - Roda bijv. Een jaar geleden speelde PSV daar thuis gelijk tegen omdat de vroege goal niet viel en dan kan je een moeilijke avond krijgen. Met bakken kritiek tot gevolg.
Maar neem de wedstrijd van vandaag: Daar scoort PSV vroege goals en dan is het restant van de wedstrijd kinderspel en wordt er vrolijk op los getikt. En dan is iedereen lyrisch. Terwijl de verschillen qua kwaliteit en tactiek etc niet eens zo groot hoeven te zijn tussen de 2 wedstrijden. Als PSV in de eerste wedstrijd vroeg op voorsprong was gekomen door bijv een dode spelsituatie, hadden ze hem ook met 4-0 uit kunnen tikken en leek het allemaal ook heel indrukwekkend.

Maar inderdaad wel veelbelovende en hoopvolle dingen gezien van sommige spelers. Maar de echte test moet imo nog komen of dit echt een succesformatie/opstelling is, deze wedstrijd zegt daar niet heel veel over in mijn ogen.
Sowieso kan je tegen grotere teams niet komen met alleen maar techniek en creativiteit, dan wordt je weggeblazen, hoe leuk het op papier ook klinkt. Dan heb je spelers als Gudelj echt nodig.

22 september 2016 om 00:27

De Boer is al gestopt toch?

21 september 2016 om 22:47

Voor de wedstrijd al, keek ik eindelijk weer eens uit om te gaan kijken, omdat er 'leukere' spelers in het veld stonden. Dat is zeker bevestigd in de wedstrijd zelf: een middenveld dat niet de hele tijd een tikje op zij doet maar elkaar daadwerkelijk opzoekt om leuke, korte combinaties naar voren gericht, aan te gaan. Een Schone die als daadwerkelijke spelverdeler voor de verdediging heerlijk stond te ballen. Een Tete die bewijst waarom hij rechtsback moet staan, Sinkgraven die laat zien dat zelfs een aanvallend ingestelde middenvelder beter kan verdedigen dan Dijks, Bazoer die het licht lijkt te hebben gezien, Ziyech die laat zien waarom hij gewoon vertrouwen vanaf zijn natuurlijke positie moet gaan krijgen en Dolberg die dat combinerende spelletje vanaf het middenveld meer dan goed mee kan doen. Maar je zal zien: komend weekend spelen Gudelj, Klaassen, Riedewald en Traore gewoon weer. Is de combinatie weer totaal uit het middenveld verdwenen en verliest Traore weer elke bal die hij aangespeeld krijgt. Ik denk alleen dat Dijks kans heeft zijn positie kwijt te raken, daar Sinkgraven tot man of the match werd verkozen (en dit volgens mij vanuit de coaches wordt gekozen).

21 september 2016 om 23:06

Ziyech was Motm toch?

21 september 2016 om 23:12

Stadionspeaker riep Sinkgraven als man of the match uit.

21 september 2016 om 23:56

Ik ben ook bang dat er teveel spelers zijn bij Ajax die "minuten moeten krijgen": Gudelj, Veltman, El Ghazi.

22 september 2016 om 14:41

''ziyech die laat zien waarom hij gewoon vertrouwen vanaf zijn natuurlijke positie moet gaan krijgen''

Grappig hoe mensen deze wedstrijd aangrijpen als 'zie je wel dat Ziyech op het middenveld moet'

Terwijl zijn gevaarlijkste en beste momenten vanaf de vleugel kwamen...
Hij week sowieso ook heel veel uit naar de vleugel omdat daar doorgaans meer ruimte ligt.
Zijn beste veldspel moment, die steekpass in de 1ste helft, kwam letterlijk vanuit een actie vanaf rechts.
Zijn 2 dode spelmomenten assists hadden uiteraard niks te maken met zijn positie.

Wat ook erg meehielp voor het goede spel vandaag was dat je door 2 dode spelmomenten dus al 2-0 voorkomt binnen 25 min, en dan moet Willem II de verdedigende stellingen verlaten waardoor het zo véél makkelijker voetballen is.
Met zoveel ruimte is het ideaal ja, dan lopen de combinaties wel. Dat had ook nog wel gelukt met Klaassen en Gudelj denk ik. Wanneer je aan de omsingeling moet beginnen is het nog maar de vraag of deze 'creatieve' variant lukt. Je kan het igg niet zo gemakkelijk vergelijken.

21 september 2016 om 22:48

Ja, die Sanchez en De Ligt samen in het centrum ziet er niet verkeerd uit. Maar vandaag was iedereen gewoon solide. Ik heb zelfs Sinkgraven goed zien ingrijpen verdedigend gezien, ook al was hij verantwoordelijk voor de grootste kans voor Willem 2.

21 september 2016 om 22:50

Bazoer mee bij barcelona? Als westermann tegen de plaatstelijke fcbalophetdak speelt is hij ook de beste! Wat overdreven zeg,de tegenstander bood ook alle kansen tot goed spel.

21 september 2016 om 22:54

@Carribean, waar is Schone in je opstelling? Hij speelde zeer goed vanavond!

Ot: Heerlijk Ajax gezien!! Hopen dat Bosz dit door durft te zetten. Lekker aanvallend met veel creativiteit. Schone, Sinkgraven, Ziyech, Dolberg, Nouri!!

21 september 2016 om 23:04

Je hebt helemaal gelijk, Schone speelde werkelijk fantastisch als Cvm. Eindelijk een middenvelder voor de verdediging die het spel heerlijk verdeelt, hierdoor konden Ziyech en Bazoer zich continu vrij lopen. Opvallend dat alles gewoon op zijn plaats viel vandaag.

22 september 2016 om 10:49

Ik vind het eigenlijk schandalig. Natuurlijk, het was hartstikke leuk om Ajax weer fris en fruitig te zien voetballen, maar ik vind het eigenlijk best schandalig dat een elftal bestaande uit Ziyech en tien reserves/spelers van Jong Ajax gewoon veel beter speelt dan de basiself zoals Bosz die voor ogen had. Als Willem II nou ook een B-efltal had opgesteld, oké, maar dit team week niet of nauwelijks af van het team waar Ajax een week of twee geleden met 1-2 van verloor.

Genoten, echt!!! Maar.................ziyech praat mij iets te veel met Nouri....als die maar hem maar niet overhaalt om voor Marokko te gaan spelen...

21 september 2016 om 22:43

Ik vind het echt prachtig om te zien en ook iets waar ik op gehoopt heb. Mocht Ziyech hem over kunnen halen om voor Marokko te komen spelen, dan zat het er al wel in dat hij daar voor zou gaan kiezen. Zulke voetballers denken er zeker wel goed over na en laten zich echt niet zomaar even overhalen. Wat hij ook kiest, deze Nouri is echt een klasse speler en zie hem graag bij Ajax spelen!

21 september 2016 om 23:08

Wat wordt hier(onder) gepikeerd gereageerd. Laat nouri lekker zelf kiezen. Voor nederland speel je graag of helemaal niet en zelfde geld voor Marrokko. Denk niet dat Ziyech daar veel invloed op heeft.

22 september 2016 om 10:56

Nouja, Ziyech speelde graag voor Nederland. Probleem zit hem er alleen in dat Ziyech een enorm trotse jongen is, en zich door Blind in zijn trots gekrenkt voelde toen hij hem na die ene oproep zonder uitleg liet vallen. Toen heeft hij voor Marokko gekozen. Ik ben er heilig van overtuigd dat met één belletje met uitleg en bemoedigende woorden, Ziyech nu gewoon voor Oranje had uitgekomen.

22 september 2016 om 11:43

@airbags

Dat vind ik dus klinkklare onzin. De wereld op zijn kop. Zyech heeft nog nooit één wedstrijd voor Oranje gespeeld en slechts één keer een uitnodiging ontvangen. Als je dan omdat je de volgende keer niet wordt opgeroepen meteen je conclusies trekt en voor Marokko kiest, heb je te maken met iemand bij wie zijn trots hem in de weg zit. Sneijder heeft meer dan 100 interlands gespeeld en inmiddels zoveel status dat hij recht heeft op uitleg als hij niet wordt geselecteerd. Zyech heeft die status niet en heeft derhalve ook niets eisen. De meeste Nederlandse voetballers vinden het een eer om uitgenodigd te worden voor Oranje en blazen derhalve niet meteen hoog van de toren als er een keer geen uitnodiging op de mat valt.

Veel analisten nemen het Blind kwalijk dat hij Zyech niet heeft opgeroepen en opgesteld zodat hij niet meer voor Marokko zou kunnen spelen. Als je iemand alleen om die reden oproept, ben je geen knip voor je neus waard en ik vind het juist te prijzen in Danny Blind dat hij dat niet gedaan heeft. Nu speelt Zyech weliswaar niet voor NL maar voor Marokko, maar dat is niet omdat hij daartoe gedwongen is, maar geheel zijn eigen keuze. En zo hoort het natuurlijk.

21 september 2016 om 22:45

ik hoop het dat hij ook voor oranje uitkomt, in marokko hebben ze 5 spelers die op 10 kan spelen en in nederland hebben we alleen Sneijder en ze hebben al asensio misgelopen.

21 september 2016 om 22:49

Nederland heeft nooit een kans gehad op asensio.

21 september 2016 om 22:56

Ik denk niet dat Oranje Asensio is "misgelopen". Oranje deed een wanhoopspoging bij Asensio toen ze er achter kwamen dat hij half Nederlands is. Maar Asensio heeft geen moment aan oranje gedacht en ik denk dat hij totaal niks met Nederland heeft afgezien van zijn half Nederlands bloed.

Leuk voor Nouri en De Ligt. Hoe speelden beiden?

21 september 2016 om 22:41

Nouri vrijwel onzichtbaar tot zn goal. Maar viel in bij een 3-0 voorsprong. De Ligt fantastisch. Wat een verdediger voor z'n leeftijd zeg!

21 september 2016 om 22:46

Zou De Ligt al de positie van Viergever kunnen overnemen?

21 september 2016 om 22:47

Die mag best eens een potje in de Eredivsie ballen inderdaad. Ongelooflijk

21 september 2016 om 22:50

Onzichbaar ? Heeft 12 ballen gehad alle goed verwerkt en een vrije trap versiert die hij zelf binnenschoot oftewel Zeer zichtbaar.

21 september 2016 om 22:51

@imponeria

Nee, dat zou ik niet doen. Veltman naar centrum, Sanchez ernaast, Tete gewoon weer op rechts. Die bewijst ook dat hij daar gewoon thuishoort. Viergever dan helaas banken. De Ligt gewoon brengen in dit soort bekerwedstrijden en af en toe in laten vallen. Rustig brengen die jongen!

21 september 2016 om 23:05

Viergever linksback... Dijks op bank.

21 september 2016 om 23:05

Nouri was wel constant in beweging en stond ook constant vrij... oftewel... net Eriksen.
Die werd ook niet echt gewaardeerd door sommige mensen, maar was wel ongelofelijk belangrijk voor Ajax destijds.

21 september 2016 om 23:08

@arwinos nou onzichtbaar is niet echt waar. Hij was voortdurend in beweging en veroorzaakte de vrije trap ook al na een mooie (niet volledig bewuste overigens) actie. Een normale keeper had hem gehouden, maar goed, toch mooi dat hij scoorde!

21 september 2016 om 23:08

Zie opstelling @arwinos, blijft lastig want ik zie ook graag riedewald spelen... maar als je met Riedewald - bazoerenziyech gaat spelen dan heb je te weinig diepgang imo.
Riedewald kan uitstekend openen vanaf
Verd.mid.

Krul
Tete
Veltman
Sanchez
4gever/Ligt
Ziyech
Bazoer
Klaassen
Traore
Dolberg/Cass
Younes/Cerny
21 september 2016 om 23:16

@ndisdenaam

Prima opstelling ja. Exact zoals ik het in gedachte had. Vind alleen Dijks verdedigend prima verder. Die zou ik toch laten staan en dan af en toe Viergever laten invallen. De Ligt gewoon sporadisch in laten vallen en laten spelen met bekerwedstrijden. Laten we niet te gek doen met die jongen!

21 september 2016 om 23:27

Waarom zou je de Ligt in vredesnaam op linksback zetten, terwijl hij een RCB is?! Heb je uberhaupt opgelet?

Overigens prima comeback van Westermann. Viergever zou een stadionverbod moeten krijgen en Veltman zie ik het liefst ook niet in een Ajax shirt.

Van mij mag het als volgt. Kan ook niet wachten op spelers als Che Nunnely en Reda Boultam.

De inzet van El Ghazi is leuk, maar als je voetbalt voor de inspanning ga je maar bij FC Bal op het dak 24 aan de slag, komt tekort en dan met name op mentaal gebied, want het talent is er echt wel. Lozen en doorschakelen.

Onana
Tete
Sanchez
Riedewald
Klaassen
Ziyech
Bazoer
Schone
Traore
Dolberg
Cerny
21 september 2016 om 23:57

Van alle jeugdspelers kom je aan met Reda en Ché? Ik sta juist te popelen om spelers als Eiting (speelt Jong Ajax maar is A-junior ) , Zeefuik ( zelfde verhaal ) , Kluivert Jr ( Debuut Jong Ajax al gemaakt ) , Bakker ( LCV/LB, 16 jaar, A1 ) , Antonucci ( A1, creatieve geest ) en Redan ( 15 jaar, zie hem binnen 2 jaar in de ArenA staan, geweldenaar ) ook jongere spelers als Cees de Boer(B1), Zamani(B2), Unuvar, de Waal, Taylor, Hansen en Warmerdam (C1) kunnen geweldig ballen. Die C1 groep van nu ( eig is Zamani daar nog deel van ) heeft meer ruw talent als de A1 van afgelopen seizoen ( met Nouri, vd Beek, Cerny etc ) voor de liefhebber van jeugdvoetbal is die C1 een genot om te zien spelen. Vooral Warmerdam, de Waal, Hansen en Unuvar zijn geweldenaren.

22 september 2016 om 00:04

Boultam? Gaat m niet worden hoor, doet al een jaar meer fout dan goed. Eerder Eiting of Antonucci die erbij zullen komen vroeg of laat, zelfs Dani de Wit heeft meer kans.

Nunnely begint een geval Lukoki te worden, onwijs handig in de counter door zijn rapheid maar minder in de kleine ruimte. Kluivert is hem sowieso voorbij in de pikorde denk ik. Daarnaast zal Noa Lang zich nog wel aandienen al heb ik mijn twijfels over hem.

22 september 2016 om 00:28

Arwinos, Veltman cv? Dat is hij niet, bijna op ieder aspect veel te zwak voor. Hij mag lekker op de bank, Viergever linksback, Riedewald en Sanchez centraal en natuurlijk Tete op rechtsback.

22 september 2016 om 01:59

Teedee, ja en Veltman is een RCV en Ziyech is geen rechtsbuiten...so what?
Je kan toch voetballen?
Als je meer zekerheid in wilt bouwen dan moet je kunnen schuiven met posities.

Veltman doet het uistekend op Rcv, vorig seizoen was hij zelfs de beste CV in Nederland.
Maar puur op die paar slechte potjes aan het begin spuwt iedereen hier zijn gal over hem.
Terwijl het echt niet beter gaat worden zolang hij op RB staat...een positie waar hij vorig seizoen trouwens alle lof voor kreeg vanwege zijn goede spel.

We hebben gezien wat het verschil is tussen een middeveld met gudelj en klaassen en zonder. Het is nu wel duidelijk. Die 2 halen alle tempo eruit. En ziyech op 10 kan je niet meer omheen.

21 september 2016 om 23:25

0-2 voor binnen 25 min (uit standaardsituaties, dus niet vanuit fantastisch spel ofzo, tot de 1-0 was het ook niet eens zo best) maakt het ook wel wat makkelijker voetballen natuurlijk.
Je kan het niet echt op die manier vergelijken.
Kijken of het zo ook lukt als je echt een verdedigende muur moet omsingelen en zien te doorbreken, dat is de echte vraag. Dat is vandaag nog niet getest.

Ziyech op 10 ipv vleugel kan je nu niet meer omheen zeg je? Omdat? Vanwege zijn 2 assists uit dode spelsituaties (die dus absoluut niks met zijn positie te maken hadden), en zijn intikker op het einde (waar ie vanaf rechts kwam trouwens)??
Hij speelde vandaag al stukken beter dan voorgaande wedstrijden ja (is ook niet zo lastig) maar nog steeds niet geweldig. En met de hoeveelheid ruimte die er lag rendeert ie natuurlijk ook stukken beter.
Bovendien, is het trouwens niemand opgevallen hoe vaak Ziyech uitweek naar rechts (als reactie op de 'ziyech kan alleen op 10' hype)?

22 september 2016 om 00:30

Het ging niet alleen om zijn assists. Die man geeft veel verkeerde passes maar dat komt door het risico die die erin legt. Met alle respect , maar ik snap niet hoe je klaassen en gudelj maar kan blijven verdedigen. Je ziet aan alles dat ziyech zoveel creativiteit brengt.

22 september 2016 om 14:44

Creativiteit? Hoeveel goede veldspel creatieve passes had hij dan vandaag? Die ene op El Ghazi, die trouwens tot stand kwam vanuit een actie vanuit de vleugel.

Ja hij leg risico in zijn spel maar dan moet dat ook wel wat opleveren. Die 2 assists uit standaardsituaties tellen niet mee want dat heeft niks met risico te maken.
Tuurlijk is af en toe balverlies niet erg als hij goede creatieve passes kan realiseren, maar (mede door gebrek aan ruimte) heb ik die nog niet erg veel gezien bij Ajax.
Zijn 'geslaagde risicovolle passes / balverlies' moyenne moet erg omhoog.

Lef, durf, beweging, acties, mooie goals. Dit is Ajax Petertje!

Topavond! Sfeer zat er goed. Ajax speelde eindelijk eens hoe Ajax moet spelen: tegenstander volledig lamleggen en laten weten wie de baas is in de hoofdstad. Genoten van de debutanten. En oh ja, Nouri is een baas.

Wat waren Willem II en Roda vanavond zwak zeg. Je zou denken dat die twee ploegen hier wel wat voller in zouden klappen, gezien het de enige prijs is die ze ooit zouden kunnen winnen. Wel een veel beter Ajax gezien trouwens dan vaak het geval was recentelijk. Ziyech als middenvelder is gewoon zoals het hoort.

21 september 2016 om 22:55

Beide clubs richten zich gewoon vol op de competitie. De competitie overwinning van Willem ll in de Arena kan misschien aan het eind van het seizoen doorslaggevend zijn. Ook Roda weet dat ze met een eventuele overwinning vanavond niet per se om de beker gaan spelen. Ik ben zeker dat als we vanavond de kwart/halve finale hadden gezien dat beide laagvliegers meer motivatie hadden getoond. Toch zeg ik er wel bij dat in Amsterdam Ajax met het tweede kwam opdagen, weet niet hoe het zat met Psv. Bosz nam een risico, maar achteraf hebben deze jongens beter gespeeld dan het eerste...

21 september 2016 om 23:25

PSV ook grotendeels een B elftal. Basisdebuut Siem de Jong, Bergwijn in de basis, Ramselaar in de basis. Luuk de Jong was er niet bij en Guardado Moreno op de bank. Sam Lammers van Jong PSV maakte ook nog zijn debuut.

Wat mij betreft blijft Bazoer staan en mag Gudelj gaan banken. Prima Ajax gezien vandaag met veel debutanten. Wel een schande dat wij van dit Willem2 thuis hebben verloren in de competitie.

Dit wordt een lastig verhaal van Bosz, wat speelde iedereen lekker zeg. En dan ook nog onze gelegeheids linksback Sinkgraven motm. Kortom weer eens een leuke wedstrijd gezien van Ajax

21 september 2016 om 22:43

Lastig? Ideaal juist! Veel keuze en je ziet dat de back up nu ook echt vechten voor hun plek.

21 september 2016 om 23:00

Niks lastigs aan. Gudelj Exit! Middenveld voortaan met Klaassen, Bazoer en Ziyech op 10. Verdediging: Dijks, Riedewald, Sanchez en Tete, Aanval: Younes, Dolberg en Traore.

Bank:
- Viergever
- Veltman
- Schone
- Guldej
- El Ghazi
- Cerny
- Casseira

21 september 2016 om 23:22

Exit.. waarom moet er altijd iemand het slachtoffer of het probleem zijn? Gudelj heeft ook zeker specifieke kwaliteiten, het is maar net waar om gevraagd wordt, soms wil je meer duelkracht op het middenveld, dan is Gudelj de aangewezen man. Die kan ook nog prima voetballen maar is geen Ziyech.

21 september 2016 om 23:57

Hoe kunnen mensen ingodsnaam Riedewald nog CV zetten. Of op het middenveld of er uit. Hij komt echt ieder facet te kort die een CV nodig heeft. Hij is niet doortastend in duels, mist te veel kopballen en positionering is dramatisch. Wat een opluchting sinds Viergever daar staat, die mag er wellicht uit maar dan alleen voor een van deze drie: Veltman, De Ligt of Westermann. Jairo mag nooit meer centraal.

22 september 2016 om 01:25

Surreal ben je nou serieus? Riedewald is het best op CV, Veltman mag banken en sowieso nooit meer opgesteld worden als centrale verdediger.

22 september 2016 om 02:02

Sulejmani, werkelijkwaar kerel....van wat jij zegt klopt echt 0,0.

22 september 2016 om 05:01

NDisdenaam, je andere reactie was dus ook aan mij gericht. Waarom ben je het niet met me eens? Ik begrijp echt niet, waarom zoveel Ajacieden een zwakke plek hebben voor Veltman. Hij is tekort voor een CV, fysiek te zwak en maakt keer op de keer dezelfde fouten en leert er amper van of niet. Vorig jaar vond ik hem als rechtsback het beste ooit spelen, maar er zit niet meer in. Van mij mag hij echt op de bank asap.

Wat een heerlijke pot!!
Vrij en fris voetbal, sinds jaren niet meer zo leuk voetbal gezien!

Heerlijke wedstrijd! Drie debutanten, drie grote talenten waarvan er twee gescoord hebben, kwaliteit. Maar ook Sinkgraven, Bazoer, Casseirra, Dolberg, Tete, Cerny zijn 19-21 jaar. Zijn zo 7 spelers uit de opleiding. Westermann, Schone en Boer ook uitstekend gedaan, zijn de 30ers en daarvan worden de eerste twee keer op keer afgeschreven door velen, je ziet dat je ze nu goed kan gebruiken.

Bazoer heeft bewezen dat hij in de basis hoort, El Ghazi vond ik een van de mindere kwam zijn man niet echt voorbij, wel diepgang. Tete te weinig getest vandaag, maar vind hem aan de bal toch maar erg matig, zijn aanname is echt niet goed.

De video ref was goed, Kali terrecht rood.

22 september 2016 om 01:06

Sinkgraven en casierra uit de opleiding? Waarom kosten ze dan elk een aantal miljoen? Moet niet gekker worden! Straks is ziyech nog uit de eigen opleiding!

22 september 2016 om 08:30

Nee, Nouri, De ligt, Bazoer, Dolberg, Tete, Cern, de Jong zou ik niet meerekenen. Kortom 6 uit de opleiding, begrijpend lezen!

Lekkere wedstrijd. Ten op zichte van de vorige wedstrijd zag dit er behoorlijk uit.

Complimenten naar de hele ploeg, heb genoten. Hunzelf ook leek het. Ook het publiek was positief met als hoogtepunt de manier hoe ze Nouri verwelkomde. Geweldig

Wedstrijd van de debutanten voor mij, Matthijs de Ligt was onwijs goed voor iemand van slechts 17, jongst scorende debutant ooknog. Nouri die zijn debuut maakt en direct scoort, zoals het moet! Ook Frenkie de Jong mag debuteren, mooi om te zien.
Westermann, Schone, Ziyech en de Ligt waren voor mij de beste spelers van de wedstrijd. Dolberg en Cassierra lieten zien over enom veel techniek te bezitten bij sommige eerste aannames terwijl ik El Ghazi tegen vond vallen, Tete en Sinkgraven goed net als Bazoer die als hij dit volhoud er zo weer instaat.

Ik ben heel gelukkig, mijn 2 favorieten uit de jeugd debuteren en scoren terwijl heel Ajax goed speelde met hier en daar mooie combinaties. Topavond!

21 september 2016 om 22:45

Sluit ik mij helemaal bij aan! Er zijn wel veel monden gesnoerd vanavond, Ziyech was een ongelukkig huwelijks, Nouri brak maar niet door, Ajax kan niet mooi voetballen, Sinkgraven kan er niks van, Boer kan er niks van, Westermann kan er niks van.

El Ghazi heeft laten zien dat hij op de bank hoort.

21 september 2016 om 22:52

Ziyech ? Die heeft alleen balverlies gehad. Die was op El ghazi na de minste.

21 september 2016 om 22:58

Vond hem goed tussen de linies spelen, was rechtstreeks betrokken bij de eerste 3 doelpunten en speelde lekker in de combinatie + creërde kansen. Balverlies hoort erbij zeker als je zoals Ziyech met veel durf speelt en soms gewoonweg oppertunistisch.

Ik ben tevreden met de Ziyech van vandaag, zag paar mooie steekpasses die niet altijd evengoed begrepen werden maar dat komt vast wel goed. Hiermee kan je wel werken.

22 september 2016 om 08:07

Op Gudelj na krijgt denk ik iedereen wel een corner voor de goal, dus dat mag je van Ziyech zeker verwachten.
Vind die eerste dan ook totaal niet de verdienste van Ziyech.
Zijn eigen goal was een beetje kluts maar oke.

Maar je moet toch hebben gezien dat echt vrijwel alle ballen van zijn voet balverlies was. En jij bedoelt hopelijk niet de steekpasses die veel te hard waren ? Ik denk dat vooral Schone heeft aangetoond een kans te verdienen op het middenveld, die lijd geen balverlies heeft ook een geweldige trap en kan zeker steekpasses geven.

Ook vond ik dat Bazoer en Cerny (wat kort maar meer dan ghazi in de hele wedstrijd) zich hebben laten zien.

21 september 2016 om 22:53

Op Seedorf na..

21 september 2016 om 22:56

Neehoor, Seedorf is meen ik de jongste doelpuntenmaker in Ajax I, hij scoorde niet bij zijn debuut, wel nog op zijn 16e maar dat is niet belangrijk voor Jongst scorende debutant.

Goed debuut van Nouri en De Ligt, die moeten echt meer kansen gaan krijgen! Voor de rest een prima overwinning waar iedereen een voldoende haalde.

Al een tijden lang niet zo genoten als deze wedstrijd. (nuttige) Hakjes, heerlijke combinaties, mannetje poorten, het ging maar door. Het mag dan wel een bekerwedstrijd zijn, maar misschien daarom zelfs des te mooier dat ze de aanval bleven en bleven zoeken.
Zeer goede wedstrijd van o.a. Bazoer, Tete, Zyiech en De Ligt (bekroond met een goal). Zelfs Schone en Westermann speelden goed. Ook het gevaar van Cerny zie je weer duidelijk met zijn snelheid.

Slotakkoord op naam van Nouri, die met een fantastische draaibeweging (zei al in het live topic: bedoeld of niet) een vrije trap verdiend, en hem er ook nog eens inschiet.

Kort samengevat: heerlijke wedstrijd

Heiko heeft overigens wel even zijn visitekaartje afgegeven, mag ook gezegd worden nadat ie al was afgeschreven door de meesten.

21 september 2016 om 22:45

Inderdaad, prima verdediger. No-nonsense. Lekker om achter de hand te hebben.

21 september 2016 om 22:57

Speelt een goede wedstrijd en is meteen een prima verdediger. Leuk dat de debutanten hebben gescoord.

21 september 2016 om 22:49

Inderdaad zeg! Speelde uitstekend vandaag! Wat de niet iedereen waardeerd, bij de 1-0 is hij lastig voor Lamprou, bij de 2-0 helpt hij de Ligt en zet een blok, bij de 3-0 haalt hij hem eerst van de lijn. Misschien wel de beste op het veld, maar een verdediger valt nooit zo op.

21 september 2016 om 22:54

Overigens volledig terecht ook dat hij is afgeschreven.

21 september 2016 om 23:23

Schwaab speelde laatst een goede champions leauge wedstrijd kuch kuch. Schwaab heeft ook al meerde wedstrijden goed gespeeld.

22 september 2016 om 12:18

Wat heeft Schwaab hier nou mee te maken?

Ben blij dat Nouri in ieder geval weer lekker slaapt! Mooi hoe hij aan Schone vraagt of hij de vrije trap mag nemen.

22 september 2016 om 04:32

Hahaha geweldige reactie, logde in speciaal om hierop te reageren, +1 van mij.

Heerlijk debuut van De Ligt en Nouri. En daarnaast blijkt ook weer de waarde van Schone! Sinkgraven ook goed gespeeld, al is hij weinig getest en weet ik niet of hij zich verdedigend staande houdt tegen betere teams. Maar aanvallend sowieso beter dan Dijks en heeft ook de inhoud om eroverheen te komen. Al met al een goede avond voor Ajax en Bosz heeft er een aantal keuzes bij.

Ik zou de verdediging in ieder geval omgooien. Vond het vandaag best aardig staan en zou Veltman laten banken en Tete er sowieso inzetten. Daarnaast speelden De Ligt en Westermann ook gewoon goed. Die ouwe heeft zich dus ook gewoon herpakt en haalde nog een bal van de lijn af.

Als ik dit middenveld bijvoorbeeld zie vraag ik me wel af of Gudelj nog wel een meerwaarde is in de basis.

22 september 2016 om 01:30

Nou niet dus, Gudelj moet vervangen worden voor Bazoer. Gudelj voegt 0,0 toe, al zien veel Ajacieden dat niet.

22 september 2016 om 08:10

Amen, word gek van Gudelj die elke bal vertraagd en vervolgens het stadion uitschiet.

Met Nouri hebben we er weer een schwalbe koning bij, zo misselijk om te gaan liggen als je niet geraakt word.

21 september 2016 om 22:50

Hahaha serieus Zijn standbeen werd neergehaald, schwalbe is niet zien door zowel de scheids als de video ref.

Goeie wedstrijd. Bewijs dat Schone altijd moet spelen. Wat een klasse heeft hij zeg. Zoveel rust aan de bal en altijd de goede keuze gemaakt. Klaassen heb ik geen moment gemist dit middenveld is veel leuker om aar te kijken en beter. Bazoer moet er in voor Gudelj. En wat mij nog opviel is dat Ziyech constant naar rechts trok haha zit in zijn hoofd dat hij wel moet kunnen dwalen. Speelde goed en lekker vrij. Gunde hem echt een goal. En daar was hij dan eindelijk! En ook weer een assist. Sinkgraven is geen linksback al was het niet slecht maar werd ook niet getest. Dit is wel het beste en leukste aiax tot nu toe verassend gezien ahah en dan nog een fantastische goals van Nouri. En van de Ligt. Een topavond!

21 september 2016 om 22:52

Ik zou Schöne wisselen voor Guldelj. Hij bepaalde het tempo. Deed niets fout.

Mooie pot. Jammer van El Ghazi, speelde eigenlijk best goed maar als je in een dik zit dan ontbreekt ook elk geluk. Ik gun het die jongen zo he.

Mooi van onze top talenten! Wat speelde De Ligt goed joh

Geweldige wedstrijd. Misschien niet heeeeel goed gespeeld, maar het was wel qua amusement erg hoog. Geweldig ook dat die jongens bij hun debuut scoren. Nouri zijn geduld werd vandaag beloond.

Trouwens ben ik de enige die na deze wedstrijd Gudelj niet meer hoef te zien?

Het lag voor een groot deel aan Willem 2, maar dit was de beste wedstrijd van Ajax in 5 jaar. Voornamelijk omdat er eindelijk continue vooruit werd gevoetbald, continue beweging was en bijna continue in een hoog tempo werd gevoetbald. Pas dan zie je dat ploegen uit het rechter rijtje alle hoeken van het veld krijgen te zien.

21 september 2016 om 22:48

Het zou fijn zijn als dit soort rasvoetballers die we echt wel hebben weer eens op het middenveld komen. Ik heb het wel gehad met die belangrijke balansspelers en een middenveld in evenwicht. Met Bazoer, Gudelj en Klaassen daar krijg je per wedstrijd twee ballen vooruit en zeshonderd de breedte in.

22 september 2016 om 08:56

Helemaal waar, daarom zou Gudelj de eerste zijn die ik zou slachtofferen. Ziyech moet op het middenveld. Klaassen blijft te belangrijk met zijn goals. Laat Riedewald en Bazoer het dan maar uitvechten. Ik vond Bazoer gisteren overigens wel goed vooruit voetballen.

Ajax speelde aantrekkelijk voetbal en Willem II kwam er geen moment aan te pas. Waar lag het aan? Was Willem II nou zo slecht of Ajax zo goed....

Nu Nouri op de deur komt kloppen wordt het middenveld alsmaar moeilijker.
Toch blij met de 5-0 overwinning.

En de videoscheidsrechter, of de beslissing van de kaart helemaal correct was, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het is fijn dat hij er was, dat er nu ein-de-lijk een videoscheidsrechter is, dat is zeker een historische stap, ook al was het maar een test.

21 september 2016 om 23:03

Ja terecht die correctie van de video-ref bij die rode kaart voor Kali maar waarom zag hij niet dat Westerman buitenspel stond bij de 1-0 en Nouri gewoon zelf uitgleed bij de 4-0. Terechte overwinning voor een goed Ajax maar ik begrijp nu al dat ook de videoman de topclubs gaan hhelpen!

22 september 2016 om 10:13

Goh, die andere situaties heb ik niet gezien. Ik was aan het werk en kon af en toe sporadisch kijken.

Zal de situaties eens nalezen hier op VZ

Fris Ajax gezien.

De Ligt lekker laten staan naast Sanchez.
Een middenveld met Schone, Ziyech en Bazoer is me ook prima bevallen.
Lekker aanvallend voetbal gezien met hier en daar wat heerlijke techniek.
De Ligt en Nouri worden 2 heerlijke voetballers.
Maargoed Bosz zal wel weer met dezelfde dooie opstelling als de afgelopen weken gaan spelen dit weekend.

21 september 2016 om 22:53

Nee, laat De Ligt a.u.b. zijn minuten lekker maken in Jong. Die jongen is 17 man. Ajax moet dit soort gasten rustig brengen. Bekerwedstrijdjes laten spelen. Af en toe invallen.

Tete----Veltman----Sanchez----Dijks

Gewoon zo neerzetten. Tete bewijst ook gewoon weer in de basis te horen. Viergever banken.

21 september 2016 om 22:59

Sowieso moet Klose er weer bij. Die is dit seizoen uitstekend bezig. Die kan je er nu gewoon niet uit halen en dat moet je ook niet willen.

Het leukste moment vond ik echt de close up van Nouri die heel lief vraagt of hij hem misschien zou mogen nemen en hem dan ook scoort. Topwedstrijd verder. Heb veel kritiek op Ajax gehad maar dan is het wel zo fair om het ook eerlijk te zeggen als er gewoon uitstekend gespeeld word!!

Heerlijk! Iedereen prima gespeeld. Fris, goeie combinaties, snel, steekballetjes. Topprestatie tegen een zwakkere tegenstander. Ik vond vooral Sinkgraven echt goed. Was verbaasd zelfs. De ligt ook sterk, maar dat ben ik van hem gewend. Schone speelde schrikbarend goed. Deed niks fout. Ook genoten van Bazoer zeg. Zoveel energie. Hoort in de basis die jongen. Tot slot nouri. Amper wat gedaan, maar heerlijk die goal.

21 september 2016 om 22:58

Iedereen prima gespeeld?? Ik vond El Ghazi anders flink tegenvallen.

21 september 2016 om 23:39

Iedereen was goed, behalve El Ghazi inderdaad. Wel jammer gun het die jongen echt.
Maar ik zou Cerny voorlopig gebruiken als 1e wissel op de flanken. Niet normaal hoe handig hij is en die versnelling van hem is echt een wapen.

22 september 2016 om 04:47

Excuus. Hij was inderdaad stukken minder. Lijkt te veel te willen doen.

Eindelijk ff een keer een goede opstelling je ziet meteen dat het beter gaat lopen, nu alleen Younes en Klaassen erbij en de selectie zo houden. Gaat prima zo!!

21 september 2016 om 23:04

Younes voor Cassierra
Klaassen voor ??
Van mij mag die Klaassen wel is ff banken kan hij zien hoe er gevoetbalt moet worden. Het is toch wel een teken aan de wand dat er met hem en Gudelj weinig te genieten valt en de eerste de beste wedstrijd zonder die twee er gelijk leuk en fris gespeeld wordt.

22 september 2016 om 08:15

Dat kwam door twee man, namelijk Schone en Dolberg.
Met dolberg in de spits kom je veel beter aan het voetballen dan met traore die altijd weg is. Younes voor Casierra en Klaassen voor Ziyech en El Ghazi voor Cerny

Bosz gaat het moeilijk krijgen. Jongens als de Ligt, Nouri en zelfs Cerny zullen wat meer geduld moeten hebben. Hun tijd komt zeker, maar ik vind dat Bazoer een gretige en scherpe wedstrijd heeft gespeeld. Ziyech heeft ook z'n klasse getoond en zeker in de eredivisie kan een middenveld met Ziyech, Klaasen en Bazoer/gudelj gewoon voor veel punten zorgen. Rechtsachter? Tete heeft z'n visitekaartje afgegeven. Veltman is zeker niet beter op deze positie. De toekomst kan zeer rooskleurig zijn, maar spelers zullen ook geduld moeten hebben. Ik heb genoten.

En wat betreft dat gedoe met scheidsrechters. Wat Kali doet is gewoon rood. Donkerrood zelfs. De beelden liegen er niet om en zelfs als Gert Jan Verbeek zegt dat dit rood is dan weten we het dus wel. Schone heeft hier gewoon geluk. Van Boekel zag het goed. Over de eerste treffer van Ajax valt te praten. Denk wel dat Westermann de keeper zou kunnen hinderen.

Ik neem mijn woorden uit het vorige topic 100% terug. Heb Bosz totaal verkeerd ingeschat. Het leek wel of Ajax een metamorfose heeft ondergaan! Puik voetbal! Chapeau Bosz en Ajax!

Heerlijk avond voetbal gezien van Ajax. Veel beweging van iedereen alleen El Ghazi viel tegen. Ben benieuwd wat Bosz nu gaat doen. Slecht van Willem II dat ze niet van een B team kunnen winnen hihi, als Ajax het niet lukt moeten wij het ook horen.

Dit lijkt mij de perfecte opstelling:
Krul
Tete-sanchez-de light-riedewald
Klaassen ziyech bazoer
Traore-dolberg-cerny

21 september 2016 om 22:53

Mee eens, alleen zie ik Younes dan nog ipv Cerny.

22 september 2016 om 04:10

Ik weet niet wat ik daarvan moet denken alkatorian.
Ik geniet van Younes. Dat is een voetballer waarvoor je naar het stadion komt. Maar hij lijkt door dat gedribbel ook wel het spel te vertragen. Als je zag hoe Cerny er af en toe met direkt voetbal overheen ging waardoor de snelheid in de aanval bleef (lees: verdedigers hebben minder tijd om zich te positioneren), dan kan ik daar toch ook wel van genieten. En Cerny scoort makkelijker. Ik zou ze allebei wat vaker aan het werk willen zien alvorens ik echt kan besluiten wie ik er het liefst zou zien spelen.

22 september 2016 om 11:45

Daar heb je zeker een punt. Younes passeert makkelijk een tegenstander, maar het ontbreekt hem eigenlijk aan pure snelheid om door te trekken. Iets wat Cerny wel heeft. Ik ben sowieso voor meer speelminuten voor Cerny. Als vaste invaller. Maar Younes heeft ook veel goed gedaan. Tegen de Graafschap de enige speler die er voor streed. Die kampioen wilde worden. De rest was lachwekkend. Ik nam hem als enige die dag niks kwalijk. Dus inderdaad een lastige keuze. Aan de andere kant vind ik Traore ook nog niet overtuigen. Dus voorin misschien maar rouleren met 5 spelers: Cerny, Younes, Dolberg, Cas, en Traore.

22 september 2016 om 11:49

Het klinkt gek, maar ik zou Younes wel eens als een valse 9 willen zien. Zoals Eriksen ooit tegen Manchester City thuis. Die wisten zich geen raad daarmee. En Younes is ondanks zijn lengte erg balvast. Ziyech op 10 voor de korte combinatie en dan twee rappe buitenspelers die iets meer naar binnen spelen. Cerny en Troare bijvoorbeeld. Hoe denk jij daarover?

21 september 2016 om 22:57

3-4-3 met Krul - Veltman (rcv) - Sanchez (cv) - Viergever (lcv) - Riedewald (vm) - Bazoer (lm) - Gudelj (rm) - Ziyech (am) - Traore (ra) - Klaassen (sp) - Younes (la).

Tete liet vandaag ook zien te matig te zijn aan de bal, wil een linkbenige Lcv, Riedewald is de ideale speler om de verdediging te helpen - Twee sterke middenvelders, met kwaliteiten aan de bal maar zeker ook zonder bal - Ziyech AM - Traore (ra) dan heb je iemand met een actie en snelheid en iemand die naar de spits kan - Klaassen SP met scorend vermogen en Younes op LA.

21 september 2016 om 23:04

verdedigend gezien kun je geen betere RB hebben dan Tete hoor. Vond m vandaag aanvallend ook wel aardig eigenlijk.

21 september 2016 om 23:10

Nou Sanchez wellicht maar ik snap je punt, Tete voor Veltman zou ik ook prima vinden. Wel een luxe als je dit soort spelers achter de hand hebt. Ligt ook een beetje aan de tegenstander, als je een langzame tegenstander hebt en je hebt veel de bal lijkt mij veltman nuttiger, anders Tete.

21 september 2016 om 23:12

@lausho

Als je met 3 verdedigers speelt dan hoeft Tete ook niet zo veel aanvallend te doen. Dus dan kan je beter Tete erin zetten aangezien dat wel de betere verdediger is.

21 september 2016 om 23:17

Daar ben ik het niet mee eens, als hij op RCV speelt is het wel de bedoeling dat hij ook de rechtsbuiten gaat ondersteunen en RM. Sanchez moet dan kantelen en de positie van Tete overnemen en dan Riedewald inzakken of Viergever ook kantelen. Dan blijven er gewoon drie achterin. Andere optie is om Bazoer terug te laten zakken waar nodig als de backs/buitenste CVs opkomen.

Ideale van Tete/veltman maar ook Viergever/riedewald is dat ze allemaal zowel back als centrale verdedigers zijn, ideale spelers voor deze speelstijl dus. Bazoer kan ook CV spelen en denk dat Dijks ook een goede Lcv/lb kan worden.

Tete heeft meer snelheid en een betere tackle, Veltman is sterker in de lucht, positioneel beter en aan de bal beter. Kortom Bosz moet een goede afweging maken van wat nodig is in een wedstrijd. Maar het is mooi dat we deze kwaliteiten tot onze beschikking hebben.

21 september 2016 om 23:49

Wat ik bij Tete zie is dat hij de tegenstander geen ruimte geeft om een voorzet te geven die gevaarlijk kan worden, hij is meer een bijtertje. Veltman kan dan positioneel beter zijn maar dekt vaak op een meter of 2/3 waardoor de voorzet er wel komt. Als er maar 3 verdedigers staan heb ik liever geen verdediger die continu aanvallend bezig is, daar heb je tenslotte al 7 man voor staan.

22 september 2016 om 04:16

Ik ben het met lausho eens. Ik ben een groot Tete fan, maar dat neemt niet weg dat hij het niet beter doet dan Veltman op rechtsback hoor. Veltman maakt ook haast geen fout daar. Tete had in zijn laatste wedstrijd daar juist wel een paar fouten gemaakt. Het lijkt er echter op dat als Joel ze maakt, dat de wereld dan te klein is. Dat komt door die media poppen als Gijp en (ben zijn naam al vergeten, omdat ik niet eens naar die programmas meer kijk) het zo leuk vonden om met heel kinderachtige termen die jongen de grond in te werken. Daarna is er een hele meute op die kar gesprongen. Genoeg die daarvan niet objectief zijn en liever op die kar blijven zitten. Maar Joel verdedigt ook gewoon sterk en is aanvallend sterker dan Tete, ook al doet hij dat de laatste tijd minder dan ik hem het heb zien doen. Ik ben dus echt niet tegen Tete, integendeel zelfs, maar vindt de kritiek op Veltman gewoon ongegrond.

Je kan je nu afvragen wie er moet blijven staan, want iedereen speelde goed. Sinkgraven wat verdedigend bijscholen en we hebben weer een goede back. Voor het eerst sinds tijden weer goede lange passes gezien. Westermann heeft zich verder gerevancheerd, maar ik had al eerder gezien dat hij goed kan koppen en goed kan passen. Bazoer speelde ook weer goed, moet ook maar weer meer minuten maken. Die de Ligt was ook geweldig. Bosz heeft nu dus ontzettend veel mogelijkheden. Willem Visser zei deze week al dat in zijn visie de selectie van Ajax ongeveer gelijkwaardig is aan die van Psv.

21 september 2016 om 22:52

Prima luxe probleem! Schone speelde ook nog eens erg goed. Ik denk dat Ajax niet alleen een gelijkwaardige selectie heeft, er zit ook veel meer rek in, het is een kwestie van tijd voordat Ajax PSV voorbij is kwalitatief. PSV zal moeten blijven kopen om bij te benen en heeft een lagere restwaarde om daarvoor het geld te hebben.

21 september 2016 om 22:54

Helemaal mee eens.

21 september 2016 om 23:32

Ik heb het te vaak anders gehoord de laatste tijd, dat PSV lichtjaren op Ajax voor ligt etc. Nou dat is denk ik omgekeerd, investeringen in de opleidingen betalen zich langzaam uit en Ajax versterkt zich zonder bv. CL te spelen en staat financieel nog steeds als een huis.

21 september 2016 om 22:56

Hahah ook wel mooi... Sinkgraven doet het 1x leuk op linksback tegen een tegenstander die aanvallend nauwelijks iets liet zien in aanvallend opzicht (als ze dat wel deden, was direct duidelijk dat Sinkgraven totaal geen verdediger is) en nu is hij "na eventjes bijschaven" direct een goede linksback voor Ajax....?? Ik snap je als je zegt dat hij het vaker mag gaan proberen, maar jij gaat wel heel erg snel.

22 september 2016 om 04:27

Geloof ook niet dat als Bosz 4-3-3 gaat spelen, dat Sinkgraven dan op de backpositie gaat spelen. Dat werkt alleen tegen teams waartegen je niet veel aan verdedigen toekomt. Maar misschien heeft Sinkgraven wel het een en ander laten zien op de training dat wij nog niet hebben waargenomen

Genoten van onze jonge honden..

Ga je een keer niet. Spelen ze fris en goed.. maar heel blij met De Ligt, Nouri en Sinkgraven op de back positie is zeker niet tegen gevallen vandaag!

Ik vond Ziyech vandaag heerlijk spelen. Hetzelfde geldt voor Bazoer, De Ligt, Tete, Sinkgraven, Cerny. Cassierra en Dohlberg deden het redelijk. Nouri had een leuk debuut, zeker door de goal, maar was daarnaast niet echt te beoordelen. Van mij mogen Bazoer en Tete sowieso terug in de basis. Spits Cassiera of Dohlberg. Cerny vaker invallen. Sinkgraven nog eens op linksback, De Ligt nog een paar potjes meedoen dit seizoen en Ziyech vaker op 10. Ik zag nu de Ziyech die ik wilde zien. Hij leedt nu nog steeds veel balverlies, maar het kwam al veel dichterbij "een geniale pass" dan in voorgaande duels. Als hij dit niveau vasthoudt (ook op rechts) dan mag hij van mij meer kansen krijgen om zich op zijn positie te bewijzen bij Ajax.

Echt weer eens genoten sinds lange tijd. Hoop dat we dit kunnen doorzetten in de competitie en dat bosz zijn lieverdjes durft te slachtofferen (traore) als het niet loopt. Zoals vanavond te zien was, zijn er opties genoeg

Ik hoop voor ze dat ze het volhouden.. Om nu al te praten over Championsleague niveau vindt ik een beetje voorbarig maar ik snap dat jullie blij zijn met zo'n pot. gefeliciteerd

22 september 2016 om 00:51

Jij ook gefeliciteerd. Ik denk dat zowel Ajax als PSV zichzelf vanavond enkel kunnen verwijten dat ze niet vaker gescoord hebben.

Schone was echt heel erg goed. Als een echte spelverdeler, en negen van de tien keer vooruit spelend. Zie op de 6 positie sowieso liever een voetballer dan een stofzuiger. Al snap ik dat dat misschien wat moeilijker is tegen grotere tegenstanders. Maar in de eredivisie zouden ze dat altijd moeten doen.

Een leuk en goed spelend Ajax gezien vanavond, ik denk dat vrijwel iedere Ajacied toch wel positieve dingen kan meenemen uit deze wedstrijd. Zelfs de minste speler aan Ajax kant (El Ghazi) was de tweede helft toch weer eens dreigend, iets wat we lang niet van hem zagen. Voor de rest natuurlijk prachtig dat De Ligt en Nouri bij hun debuut gelijk scoren, een ook Frenkie de Jong mocht debuteren. Tete en Bazoer kregen een kans om revanche te nemen en ik vond dat beide heren zich positief lieten zien. Ziyech op 10 beviel ook prima, toch betrokken bij de eerste drie goals en enkele goede aanvallen. Schon, Cerny, Sinkgraven en Cassiera die weer eens mochten meeballen en dat direct prima deden.

Maar de beste man van het veld vandaag vond ik nog wel Heiko Westermann. Ik had het absoluut niet verwacht, maar vandaag onderschepte hij veel dreigende aanvallen en was ook opbouwend prima. Als je zo dramatisch debuteert wat breed uitgemeten wordt dan is vandaag niets anders op zijn plaats als lof voor zijn prestatie vanavond.

Een lekker voetbalavondje met een prima sfeertje. Op naar PEC aankomende zaterdag!

Eindelijk weer eens een goed Ajax gezien. Goede combinaties, alles voetballend opgelost en vooral diepgang. Dolberg en Cassierra speelden redelijk, maar waren vooral belangrijk omdat zij het veld groot hielden. En Ziyech legde het balletje er een paar keer mooi overheen. De Ligt erg sterk gedebuteerd en ook die ouwe Duitser herpakte zich vandaag uitstekend. Schone nul keer balverlies geleden en Bazoer mag er voor mij in voor Gudelj. De laatste 5 wedstrijden toch weer gewonnen (0-3 bij GAE, 1-0 thuis tegen Vitesse, 1-2 bij Panathinaikos, 0-2 bij Heracles, en nu 5-0 thuis tegen Willem II). Hopelijk trekken we dit door!

Op naar PEC en Standard Luik. Beiden thuis, en beiden moeten gepakt worden.

Heerlijke wedstrijd gezien

Prachtige wedstrijd en al helemaal mooi voor Nouri en de Ligt met hun debuut en gelijk een goal. Speelde ook allebei prima. El Ghazi en Cassiera vond ik niet zo goed. Tete moet er gewoon in, is zo sterk verdedigend. Bazoer is iniedergeval niet meer compleet in een dip, hopen dat hij zo verder kan groeien want hij is wel echt een hele goede middenvelder.

Gezellige wedstrijd hoor, maar sommige Ajacieden zijn echt manisch-depressief, bizar hoe fel het heen en weer schiet van diepe teleurstelling naar absolute jubelstemming.
Ik zou ook blij zijn als ik eindelijk weer een keer zulk fris voetbal van mijn team zie, en er waren zeker allerlei spelers die positief verrasten, maar als je tegen zo'n onthutsend zwak Willem II speelt dat zelfs met 10 man nog gewoon dezelfde ruimtes liet vallen, en je krijgt er nauwelijks één ingetikt... Nouja, gefeliciteerd met je 4 goals uit standaardsituaties dan maar, en wees alsjeblieft de volgende keer dat er een wedstrijd weer even tegen valt een keer lief en geduldig met de spelers en met Bosz!

21 september 2016 om 23:15

Ik snap je punt helemaal, helemaal met je eens. Ik ben altijd al positief ingesteld over de opleiding, Overmars, de aankopen, Bosz dus voor mij is dit enkel een bevestiging van wat ik al dacht. Ook toen we twee wedstrijden achter elkaar verloren hadden en uitgeschakeld werden, toen werd thuis Rostov wel heel makkelijk vergeten vond ik. Al is er altijd een stukje teleurstelling natuurlijk en opbouwende kritiek is ook goed naar mijn mening, dat is echter vrij zeldzaam vind ik.

De Ligt nog maar zeventien, maar wat een verschil met b.v. Riedewald of Veltman.
Natuurlijk, het is "maar". Willem 2, maar wel waartegen thuis in de competitie van
werd verloren. Ook Westermann prima, toch geacclimatiseerd? Sinkgraven op
linksback een verademing t.o.v. die lompe Dijks. En dan Tete op rechtsback.
Is toch een veel betere optie dan de hopeloze Veltman? En het middenveld een
klasse beter dan van het huidige eerste. Dolberg is toch meer spits dan Traore.
Dan wordt de opstelling in de toekomst: Krul, Tete, Sanchez, Westermann, Viergever/
(De Ligt en de openbaring Sinkgraven kunnen af en toe ook mee - Veltman en Dijks
zijn passe), Klaassen, Ziyech, Bazoer (nouri, van de Beek en de Jong voor de toekomst -
Gudelj mag naar de bank, Riedewald is reserve optie voor zowel middenveld als
achterhoede), Traore, Dolberg, Younes of Cassierra - Cerny voor de nabije toekomst.
Heeft Bosz eindelijk het licht gezien? Dit was wel een Ajax in de huisstijl! En dat na
ongeveer een paar jaar betonvoetbal.....

22 september 2016 om 04:40

Pinko
Ik ga mijn mening niet uitgebreid uitleggen omdat ik dat al een paar keer hierboven heb gedaan, maar hopeloze Veltman?? Veltman verdedigd gewoon sterk en is aanvallend nog steeds beter dan Tete, ook al doet hij dat de laatste tijd minder. Wanneer heeft Veltman verdedigend slecht gespeeld? Tete heeft dit seizoen meer fouten gemaakt dan Veltman hoor. En nogmaals, ik ben een groot fan van Tete en vind het ook terecht als Tete zou spelen. Maar niet omdat Veltman loopt te schutteren en Tete zo magistraal speelt. En voor mij komt dan ook nog daarbij kijken dat Veltman echt een jongen van de club is. Van Tete weet ik dat nog niet zo zeker, want hij heeft nog steeds niet bijgetekend. En met Raiola als manager ben ik daar een beetje huiverig over als je me begrijpt.

Eindelijk weer eens een wedstrijd van ajax dat ik kon geniegen! Top wedstrijd, had zeker 7-0 8-0 moeten worden en leuk voor de debutanten dat ze gescoord hebben!

Voor de wedstrijd verklaarde ik Bosz voor gek met Sinkgraven op de linksback positie. Maar als je veel de bal hebt tegen een mindere tegenstander zoals vandaag dan kan het wel goed uitpakken. Zelf zou ik hem niet op deze plaats zetten in een topper of europees.

Leuke wedstrijd gezien! Niemand heeft het hier trouwens over Westermann, zeer degelijk gespeeld vandaag.

21 september 2016 om 23:46

Die trok zich aardig op aan het niveau van de Ligt. Maar zonder dollen die speelde boven verwachting een prima pot.

Iemand Veltman gemist?
Ik niet in iedergeval...

Misschien:
Tete- Sanchez- Riedewald- Dijks

Bazoer

Gudelj Klaassen

Zyech - Younes

Traore

In balbezit kan bazoer doorschuiven tot een 3 man midden

Ziyech en Younes een vrije rol geven (vooruitgeschoven spelmaker)

21 september 2016 om 23:25

Dijks moet er juist uit, die vind ik echt te matig, Viergever er voor hem in en Riedewald naar LB, valt mij op dat de opbouw vaak via de backs gaat, dan is het juist ideaal om een goede voetballer als Riedewald daar te hebben.

Veltman is sterker in de lucht, positionieel beter, meer gogme en beter aan de bal in vergelijk met Tete die meer snelheid en een betere tackle heeft. Het is maar net waar om gevraagd wordt. Verder zou ik Klaassen in de spits zetten en Bazoer - Ziyech - Gudelj op het middenveld.

22 september 2016 om 02:06

Ik heb niemand gemist, althans...niemand die normaal in de basis staat.
Dat gebash op Veltman slaat echt nergens op, want al die andere spelers bakken er ook geen f van!

Beste Ajax dat ik dit seizoen heb zien spelen! Zo'n sterke bank hebben we in jaren niet gehad.
Als Ajax met een 2e elftal zou spelen in de Eredivisie dan zouden zij ook gewoon meedoen in de top 4.

21 september 2016 om 23:30

Inderdaad en dan heb je van de Beek ook bv. nog en uiteraard de hele basis, Krul komt nog terug.. Complimenten aan Overmars, heeft een hele sterke selectie samengesteld waar de jeugd zeer goed in vertegenwoordigd is.

Van te voren al veel zin in deze wedstrijd. En goede hoop op mooi spel. Gelukkig heeft het goed uitgepakt. Schone ijzersterk als mentor van al die jonkies. Jammer alleen dat Bosz Sinkgraven tot motm uitriep. Dat deed hij alleen om zichzelf een vette pluim op zijn hoed te geven dat hij deze briljante zet heeft bedacht. Sinkgraven deed het behoorlijk goed natuurlijk, al was de tegenstand nihil. En grappig dat hij bij elke kopbal omviel. Is dat duidelijk niet gewend.

Deze wedstrijd laat zien dat Ajax een hele brede en sterke selectie heeft en het worden nog lastige keuzes die Bosz moet maken. Ajax is voor mij kampioenskandidaat nr 1, is iig veel beter dan Feyenoord. Feyenoord valt straks weer terug en hun bliksemstart zegt me niets.

Ajax heeft ook betere en bredere selectie dan PSV.

Ziyech op het middenveld lijkt mij onontkoombaar, hij laat vanaf die positie iedereen beter voetballen, inclusief zichzelf.

Alhoewel ik Gudelj een uitstekende voetballer vind, ben ik bang dat hij hier het slachtoffer van wordt.
Ik zou Sinkgraven linksback zetten ipv Dijks en het is niet des Ajax, maar het is ook nog een optie om met 5 middenvelders te spelen en dan kun je Gudelj handhaven.
Voorin speel je dan met 2 spitsen, Traoré en Younes en dan heb je een bliksemsnelle en hele gevaarlijke voorhoede met daarachter een 5 mans middenveld met veel scorend vermogen en creativiteit.

We kunnen wel tot in de eeuwigheid 4-3-3 blijven spelen, maar dat is toch een beetje naïef in het hedendaagse voetbal.
Als de situatie daar om vraagt mag Ajax van mij 3-5-2 of 3-4-3 gaan spelen.
Ik wil nl. dat Ajax kampioen wordt en internationaal weer meetelt en attractief speelt met de bekende branie van weleer.
Anti Ajax mensen verwarren dat met arrogantie, maar die snappen er heel weinig van.
Ajax is gewoon Ajax, Ajax is Amsterdam. Ajax is winnen en altijd de beste willen zijn. Ajax roept weerstand op en Ajax vindt dat mooi.
Ik heb het vertrouwen in Ajax terug en Bosz krijgt het op de rit.
Geef die man de tijd en gun die man de kans, dan komt het goes.




22 september 2016 om 01:13

Het kan snel gaan zeg na een potje tegen Willem II. Ineens kampioenkandidaat nummer 1! Laten we nu eerst eens kijken of ze het ook zo leuk doen in een gemiddelde eredivisie wedstrijd. Tot nu toe is dat nog niet echt gelukt en hebben ze al een aantal verliespunten opgelopen. Ik vind dat je een beetje op de zaken vooruit loopt.

22 september 2016 om 12:10

@robuspokus

Inderdaad! Het is niet te bevatten hoe sommige mensen totaal doorslaan na een potje zomeravondvoetbal tegen een tegenstander die niemand ook maar een strobreed in de weg legt en met een scoreverloop die niet gunstiger had kunnen uitvallen. Sinkgraven is geen verdediger en zal tegen een beetje rechtsbuiten waarschijnlijk helemaal van de mat worden gespeeld. Het ontbreekt er nog maar aan dat hij niet meteen voor Oranje wordt voorgedragen. Bij sommige mensen maakt één zwaluw kennelijk niet alleen meteen een zomer, maar zelfs een ware hittegolf.

Feyenoord oogt uitermate stabiel en dat het elftal straks gaat terugvallen, is een aanname die nergens op gebaseerd is. Waarschijnlijk is hier de wens de moeder van de gedachte, maar of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren, waag ik te betwijfelen. De ploeg oogt zeer degelijk en staat inmiddels 5 punten los terwijl de club al uit tegen PSV heeft gespeeld. Laat Ajax die vijf punten maar eerst zien te achterhalen zonder zelf tegen puntverlies op te lopen. Als je ziet hoe de ploeg ondanks het eenvoudige programma voor het potje tegen Willem II heeft moeten ploeteren om de punten binnen te halen, is dat allesbehalve een vanzelfsprekendheid.

Ajax heeft een uitermate talentvolle selectie en hoeft zich voor de toekomst geen enkele zorg te maken. Maar het is natuurlijk volslagen belachelijk om te beweren dat Ajax een betere selectie heeft dan Psv. In de eerste plaats is beter een subjectief begrip en kan je daar dus van mening over verschillen. Belangrijker is echter dat de selectie van PSV veel evenwichtiger is samengesteld dan die van Ajax waarin het al jaren aan de nodige ervaring ontbreekt. Dat wil niet meteen zeggen dat PSV uiteindelijk opnieuw met de schaal aan de haal zal gaan, maar het is natuurlijk wel volstrekt bespottelijk om na één potje zomeravondvoetbal waarin werkelijk alles mee zat, Feijenoord dat solide oogt, uitstekend presteert, ongeslagen is en 5 punten los staat en PSV dat tegen Athletico opnieuw heeft aangetoond over een zeer evenwichtig elftal te beschikken, bij voorbaat af te schrijven. Het is onvoorstelbaar hoe mensen meteen in put zitten als het even niet naar wens gaat, terwijl daar duidelijk aanwijsbare redenen voor zijn, maar het is al even onvoorstelbaar hoe diezelfde mensen volledig kunnen doorslaan als het per ongeluk een keertje meezit.

Met Ziyech op 10 is het veel meer genieten van Ajax. Laat hem daar maar staan de rest van het seizoen!
En Nouri en Cerny moeten ook meer reservebeurten krijgen!

Ik heb genoten van Schone. Wat een rust straalt hij uit.

Vandaag een degelijk Ajax gezien, zeker niet geweld maar wel zeer degelijk. Ik zie liever dat de doelpunten uit het veldspel ontstaan dan uit dode spel momenten. Het is natuurlijk wel lekker dat de corners en vrije trappen er zo makkelijk invliegen.

Wat mij betreft heeft Sinkgraven, Bazoer en Tete laten zien dat ze op ze minst gelijkwaardig zijn aan de basisspelers op hun positie. Alle drie verdienen ze in ieder geval speeltijd.

Jeetje, wat een euforie na een potje tegen, met alle respect, Willem II. Ik wil het wel eens zien tegen een ploeg die wel weerstand kan bieden.

Ik had er zo uitgekeken naar deze wedstrijd, en vooral om te kijken hoe Ziyech het gaat opbrengen als een zwervende middenvelder, ben het overigens niet eens met sommige die vonden dat hij het niet goed deed, op die 2 en het doelpunt na. ik vond best wel aardig voetballen, het is waar, hij is nog niet in topvorm, het komt deels omdat het elftal nog niet op elkaar is ingespeeld, maar grotendeels omdat hij zelfvertrouwen mist, daar ligt zoveel druk op die jongen's schouders, hij kan gewoon nog niet vrijuit voetballen, voor hem kwam deze bekeravond als een geschenk uit de hemel, kan hij eindelijk zijn zelfvertrouwen opkrikken, en ik verwacht eerlijk gezegd dat hij grote stappen gaat zetten dit jaar, Ziyech 2.0, ik ben er zelfs van overtuigd, geloof dat hij de mentale weerbaarheid heeft om nog beter te worden. Ik heb genoten van Ajax vanavond, veel spelers haalden een hoge niveau, sommige net een voldoende( in tegenstelling met wat velen zeggen vond ik Bazoer niet echt sterk, net een voldoende). El Ghazi proberen te verkopen in de winterstop, het gaat hem niet worden met de beste man.

Mooi spel van Ajax, was lang geleden dat ik Ajax zo fris en vrij speelde. En dat komt doordat er nu op het middenveld liepen met kracht en techniek en loopvermogen. Schöne is een klassespeler die zijn hele loopbaan al word onderschat door de media en voetbalfans. Maar die jongen is gewoon een topspeler die zich altijd volledig inzet en altijd beslissend is wanneer die erin staat. Een spelerals hij hoort in de basis, gewoon al om zijn ervaring, is een soort Totti maar natuurlijk niveau's lager. Bazoer heb je naast Schöne een fysiek sterke speler met loopvermogen, techniek en een goed schot. Ziyech natuurlijk als 10 heb je een Özil type en met dit middenveld ga je Europees schitteren en zeker als je talenten als De Ligt en Nouri makkelijk kan laten invallen en soms starten. Ik heb in ieder geval spelers als Klaassen, Veltman, Dijks (zo slecht, en heb hem altijd matig gevonden, en zeker als linksback!). Heeft totaal geen postuur voor een linksback, zou hem eerder als centrale linkerverdediger zien, maar niet bij Ajax. Dijks is geen materiaal voor Ajax niveau. Veltman vind ik al helemaal niets, als centrale verdediger maar als rechtsback heeft ie soms goede partijen, maar Tete is een betere back. En Klaassen moest natuurlijk al verkocht zijn, Ajax moest verkopen en doorselecteren, nu hebben ze er te lang mee gewacht en dat komt talenten als Nouri, Bazoer, niet goed uit, Ajax moet in Januari spelers als Klaassen aan Napoli verkopen, Dijks laten gaa' naar een Groningen etc subtop Nederland, Veltman aan Dorrmund verkopen, El Ghazi aan AC Milan. En in de zomer zou ik ook Viergevee verkopen. Je moet doorverkopen, zeker nu er een topgeneratie van Ajax zit aan te komen met spelers als Nouri, De Ligt, Kluivert Junior etc. Exht Ajax heeft eindelijk weer een team a la jaren 90, fysiek gecombineerd met techniek. Hopelijk laat 'professor Bosz' Ziyech nu op 10 spelen, Traoré rechts. Ajax moet zo spelen : De Ligt zou ik echt laten staan, al was ie 13 jaar. Deze jongen moet je vertrouwen geven en laten want je kan aan alles zien dat ie een toptalent en een wereldspeler zal worden. Heeft alles wat een topverdediger moet hebben en is op zijn leeftijd veel beter dan een Viergever en zelfs Riedewald. Laat hem staan Bosz, neem een voorbeeld aan Donnadurrama van AC Milan, debuteerde op zijn 16de! En bleef als 1ste doelman, en Guardiola met Kimmich, het is nu Ajax's beurt.

Krul
Tete
De Ligt
Sanchéz
Riedewald
Klaassen
Bazoer
Traoré
Ziyech
Younés/
Dolberg

3-4-3 kun je toch gewoon bereiken door riedewald als verdediger in te laten schuiven.
Zou zo spelen.

Krul
Tete-Sanches-Riedewald-Dijks
Klaasen-Ziyech-Gudelje
Cerny/Traore-Dolberg/Casiera-Younes

Backs gewoon verdedigende balans laten bewaken en buitenspelers het spel breed laten houden, met een inschuivende verdediger zijn opkomende backs veel minder nodig. Klaasen verkopen dit of aan het einde van het seizoen. Bazoer moet gewoon geduld hebben zijn tijd komt nog wel.

Zou de verdediging wel pas zo laten spelen als krul fit is. je hebt een keeper nodig die de verdediging goed aanstuurt.

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren