Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kritiek op Ajax: 'Vaak blijken dit soort jongens breedte-aankopen te zijn'

Laatste update:

Wim Jonk zet zijn vraagtekens bij de twee nieuwste aanwinsten van Ajax. De Amsterdammers versterkten zich met de Colombianen Mateo Casseirra en Davinson Sánchez, maar de voormalig hoofd jeugdopleidingen vindt dat onverstandig. De twee jongelingen staan volgens hem de doorstroom van eigen talent in de weg.

/

“Ik ben voor zelf spelers opleiden. En als je dan tóch gaat kopen, moeten het echte versterkingen zijn”, stelt de oud-international in Voetbal International. “Ik weet niet of jongens van negentien en twintig jaar al zo ver zijn. Vaak blijkt dat buitenlandse spelers breedte-aankopen zijn en dat moet je je afvragen: Staan ze de eigen jeugd niet in de weg?”

Jonk was lange tijd actief als belangrijkste man binnen de jeugdopleiding van Ajax, maar vanwege een conflict met de overige leden van het ‘technisch hart’ besloot hij eind vorig jaar om de deur achter zich dicht te trekken.

Ben jij het met Wim Jonk eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja maar de eigen jeugd is ook pas 18-20 dus dat argument gaat niet op.
Stam zei laatst nog dat het o.a. aan mentaal ontbreekt.
Zuid Amerikanen hebben zoals wel vaker gezegd wordt toch iets meer die alles voor de overwinning mentaliteit.

22 juni 2016 om 09:04

Helemaal mee eens. En ik denk dat dit soort jongens juist voor een goede mix gaan zorgen.

En ik denk dat een goede combinatie van eigen jeugd en gerichte aankopen de weg naar succes is. En wordt er vaak geroepen om 'ervaring' maar ik denk dat 'kwaliteit' nog veel belangrijker is. Daar hadden we vaak gebrek aan onder Frank de Boer. Eerder afscheid nemen van spelers die het niveau niet aankunnen en andere -dan maar niet eigen jeugd- spelers de kans geven als er iemand faalt. En dat is niet leuk, maar we zijn wel Ajax...

22 juni 2016 om 09:23

Dan kan je ook stellen dat kwaliteit nog maar te twijfelen valt.
Wie zegt met deze uitgave van 10 Miljoen dat je kwaliteit hebt ingekocht?
Ook moet er worden gezegd dat Jonk wel dergelijk een snaar raakt waarom spelers uit dezelfde catergorie halen dan die je al hebt lopen.
Dit betekend min of meer dat Jong Ajax gewoon een afvoerputje is en als je niet op late leeftijd bent gehaald door Ajax je maar 2% kans hebt om het eerste te halen.
Mijn eigen gedachte vragen zich af 'wat had Cruijff hiervan gevonden' Ajax is na 5 jaar revolutie een geheel andere koers gaan varen.
Zoveel iconen beschadigd 5 jaar terug en nu toch maar weer dezelfde koers gaan varen.
Die eigen jeugd kwam vorig jaar meer 1 doelpunt tekort voor het kampioenschap dus waarom zou je uberhaudt nog iemand halen.
De spelers zijn gegroeid en beter geworden dus dit jaar kan het wel neem dan 10 miljoen en pak dan echt een talent uit Rusland waar ze door de blokkade liever hun spelers kwijt dan rijk zijn.
Tijd zal het leren maar ik denk dat Cruijff ook zijn bedenkingen zou hebben met het huidgie beleid.

22 juni 2016 om 09:30

Onder De Boer was het precies hetzelfde. Die haalde ook jonge spelers met eigenschappen/kwaliteiten die hij vond ontbreken. Van der Hoorn met zijn lengte en fysiek, Sinkgraven met zijn behendigheid en creativiteit en Zivkovic om zijn doelgerichtheid. Dit waren of zijn allemaal jonge jongens die gehaald zijn om de selectie op hun manier aan te vullen met hun kwaliteiten. Dat we nu in plaats van Nederlandse Colombiaanse spelere halen, verandert daar niks aan.

22 juni 2016 om 09:33

De Boer is een winnaar. Hij wilde altijd het beste voor Ajax en het maximale prestenteren met Ajax. Dat jij hier de indruk wekt dat De Boer geen voorkeur had voor kwalitatieve versterkingen is grote onzin.

22 juni 2016 om 09:36

Wat Cruijff vond, is wat Jonk hier zegt. Jonk is een echt Cruijff-adept. Dat is uiteindelijk ook de reden waarom hij is gebotst. De huidige beleidsbepalers bij Ajax trekken zich van de visie Cruijff bijzonder weinig aan.

22 juni 2016 om 10:25

Wat wen onzin. De visie cruijff werkt gewoon niet. Het voetbal is er niet beter op geworden en we zijn nog verder van de europese sub-sub top verwijderd. Welke echte topaanvaller is er nu doorgebroken?

22 juni 2016 om 10:29

Die jongen kon ook naar Barca en voor de spits loopt er geen 1 rond bij de jeugd van Ajax. Waaraan twijfelt Jonk dus.

Je kan niet een heel elftal voor het 1e opleiden die Top is. Ik verwacht nog 1 ervaren middenvelder en Klaas Jan Huntelaar als Milik vertrekt.

22 juni 2016 om 11:42

Het uiteindelijk naar Cruijff (r.i.p) genoemde plan was niet een plan wat Cruijff in zijn eentje had ontwikkeld. Cruijff wilde het om die reden eigenlijk ook terecht niet zijn plan alleen noemen.

Ook Bergkamp had als mede-initiator van het groepje een heel belangrijke invloed op het plan. Dus het ging niet enkel in de uitvoering om de ideeën van Cruijff visie. Het was achteraf wellicht beter geweest om het niet het plan Cruijff te noemen. Cruijff heeft toen het niet ging met de uitvoering, zoals hij die persoonlijk voor ogen had wel handig gebruik gemaakt van het feit dat het zijn naam droeg.

Misschien werd het voor Jonk te obsessief om enkel Cruijff te volgen en na onenigheid Bergkamp's ideeën uit te bannen, alsof hij totaal geen inbreng had gehad in de ontwikkeling en uitwerking van het plan.

22 juni 2016 om 09:17

@robertrobert

Dat is niet helemaal wat Stam zei, het was een vergelijking die hij maakte. Je trekt die uitspraak een beetje uit de context.

Stam werd gevraagd of hij voor Reading spelers van Ajax zou aantrekken en antwoordde daarop dat hij fysiek sterke spelers zoekt die geschikt zijn voor de Championship. Hij bevestigde eerst naar fysiek sterke Britten te kijken, die ten opzichte van fysieke en mentale kracht meer kunnen brengen dan de nog Ajacieden. De jonge Ajacieden uit de jeugdcompetities zijn mentaal en fysiek nog lange niet volgroeid om op te boksen tegen de Britse klerenkasten in de tweede Engelse klasse.

Dat is heel wat anders dan hij zegt, dat het ontbreekt bij Ajacieden aan o.a. mentaliteit, zoals jij beweert.

22 juni 2016 om 09:26

Of Stam dat zegt of niet, het ontbreekt talenten uit Nederland wel degelijk aan inzet en mentaliteit, dus zeker ook Ajacieden.

22 juni 2016 om 09:48

er is een wezenlijk verschil tussen ontbreken aan mentaliteit en een minder ontwikkelde mentaliteit bij jeugdspelers. Ontbreken van mentaliteit is totaal afwezig, dat lijkt me onzin.

Junioren van pak 'm beet 16 tot 20 jaar zijn veelal nog erg met zichzelf bezig, of ze nou voetballer zijn of niet. Dat tijdsgeest werkt dat nog meer in de hand met het huidige individualistische denken.

Die ontwikkeling van een sterke mentaliteit bij jongeren komt tegenwoordig in onze westerse maatschappij vaak veel later op gang. Niet alleen in Nederland, ook in onze omliggende landen.

Dat het ontbreekt aan inzet geloof ik niet zo. Die jongens in de Nederlandse jeugdopleidingen vechten allemaal om hun plekje in de selectie.

Ontbreken aan inzet vind ik zo'n modewoord dat tegenwoordig te oas en te onpas wordt gebruikt als verklaring of reden, dat resultaten tegenvallen of het ogenschijnlijk wat minder loopt op het veld.

23 juni 2016 om 13:00

Ik hecht toch meer waarde aan de woorden van piet de visser.

Ik vang een beetje wrok op bij Jonk. Tijd zal leren of deze spelers echt goed genoeg zijn.

22 juni 2016 om 08:39

Mee eens, Jonk zegt hier ook niets nieuws, dit was ook de basis van zijn conflict met het technisch hart. Het is verder ook nooit goed. Als Ajax koopt dan staan aankopen de jeugd in de weg en als Ajax niet koopt dan is Overmars te zuinig. Volgens mij heeft Ajax 2 prima aankopen gedaan en zal de tijd leren hoe goed ze echt zijn.

22 juni 2016 om 09:12

Het is ook nog steeds een puinhoop. Geen enkele lijn te ontdekken. Jammer genoeg

22 juni 2016 om 10:02

@tazmanic2

Kun je ook uitleggen waarom je het een puinhoop vindt en er volgens jou geen lijn te ontdekken is?

22 juni 2016 om 10:45

@ tazmanic2

Vertel jij eens wat de juiste lijn dan moet zijn? De spelers die Ajax per direct op basis van ervaring en leeftijd significant beter maken komen gewoonweg niet.

Dan gokt Ajax op gearriveerde 'vedettes' Luque (die er geen klote van bakte omdat meneer toch al verzadigd was) en mislukt het.

Ik denk dat binnen de mogelijkheden van Ajax Overmars te prijzen valt dat Ajax deze twee heeft binnengehaald. Uiteindelijk blijft Alles een gok wat zich hopelijk zal gaan uitbetalen. Ja de spelers zijn nog jong, maar denk dat de mentaliteit uiteindelijk de doorslag zal gaan geven.

Dat er spelers bij moesten stond voor mij als een paal boven water, zou Ajax hier geen gehoor aan hebben gegeven had je een opstand kunnen verwachten bij de achterban.

22 juni 2016 om 11:49

Tuurlijk is dat wel mogelijk! Elke keer dat iemand daar over begint gaan de ajaxieden weer zeggen dat het inmogelijk is maar volgens mij probeert ajax het geeneens! Ja ze probeerden het bij eto'o maar die is ook echt onmogelijk. Verder heb ik alleen maar gehoord dat ze oud ajaxieden wilden terughalen. Ze proberen het niet! PSV lukt het ook!

22 juni 2016 om 11:50

PSV lukt het wel*

22 juni 2016 om 12:31

@d-f-j

Ik neem aan dat je doelt op Guardado? Dat was als betaalbare huurling toch ook wel een beetje een gokje, dat goed uitpakte en kwam pas tot stand toen Stefan Defour niet voor PSV koos.

Guardado was al een tijdje bankzitter in Spanje en was een probeersel op die positie. Clubs liepen niet echt voor hem warm in die tijd. Niemand had vooraf kunnen bevroeden dat hij zo belangrijk zou worden voor Psv.

Moreno is een geslaagde ervaren aankoop maar voor Ajax onbruikbaar, omdat zijn positie al voldoende bezet was.

Bovendien had PSV met eerder met de dure Van Bommel en Schaars ook wel eens een minder goede hand van keuze.

22 juni 2016 om 09:33

Ja, Jonk lijkt inderdaad nog vol wrok en frustraties te zitten. Hij zou beter kunnen richten op zijn toekomst i.p.v. op de Toekomst. Dat lijkt me intussen een gesloten boek voor hem. Het huwelijk tussen Ajax en Jonk werkte gewoon niet. Jonk wilde een soort van eigen voetbalacademie binnen Ajax bestieren, terwijl hij binnen de organisatie slechts een radertje behoorde te zijn om het uurwerk goed te laten lopen. Met zijn eigenwijze gedrag liep de klok vast.

Als hij zijn eigen ambities voorop stelt, dan kan hij beter een eigen onafhankelijke voetbalschool beginnen, waar hij zijn eigen lijn kan uitzetten en waar hij kan experimenteren met andere werkwijzen en accenten bij het opleiden van jeugdvoetballers.

Binnen een organisatie, waar je nu eenmaal onderdeel van hoort te zijn en volgens richtlijnen van te werken, kun je zo'n eigen toko niet zomaar loskoppelen van de rest, omdat je het liefst op je eigen manier wilt werken.

22 juni 2016 om 10:10

Jij snapt het echt niet he? Jonk wil de lijn Cruijff het liefst zien, weet je nog de revolutie ... Eerst jeugd en wat ontbreekt aankopen. Aankopen die er al meteen staan waaraan de eigen jeugd zich kan optrekken. Je bestempelt Jonk alleen op zijn gedrag maar ik hoor je niet over het gedrag van de leiding; die overduidelijk de gemaakte afspraken negeren. Ga dan voor een Zuid Amerikaanse routiener (zie een Guardado) dan heb je twee vliegen in 1 klap.


Alles MOET perse jong zijn bij Ajax, het lijkt soms wel een veredeld jeugelftal. Met potentie alleen win je amper prijzen, in het eerste moeten ook volwassen ervaren mannen spelen gemixt met jeugd, zoals fc Basel dat bijvoorbeeld doet. En nee Schone telt niet als volwassen ervaren speler, die kent alleen de ED en amper Europa. C. Poulsen dat was een ervaren kracht; wezenlijk verschil!

22 juni 2016 om 10:53

Ach Savano, hou toch op zeg. Wat snap ik niet? Ik ben een andere mening toegedaan dan jij, een mening die ik best snap hoor. Maar dat zegt niet dat ik het niet zou snappen wat Jonk bedoelt te zeggen of ben ik het er mee eens.

Jonk wilde evenals de rest van de leiding van Ajax inclusief het technisch hart volgens een plan werken om enkele vernieuwingen door te voeren, uitontwikkeld door Cruijff, Bergkamp, (één van de initiatoren van het plan, die Jonk nota bene zelf en in een later stadium bij het groepje introduceerde), Winter, Jonk en Jongkind.

Voor het gemak en door het gewicht van de naam Cruijff werd het het plan Cruijff genoemd. Terwijl Cruijff dat eigenlijk onzin vond omdat het om een gezamenlijk bedacht plan ging. M.a.w. was het uitgangangspunt niet alleen om de gedachten en ideeën van Cruijff tot op de puntjes in uitvoer te brengen, alle leden hadden hun inbreng daarin.

Waar de schoen knelde practisch was dat de organigram totaal onlogisch in elkaar zat, dat was vragen om problemen, en dat het theoretische plan op verschillende manieren opvatbaar was met verschillende opvattingen over de practische uitvoering c.q. realistische uitvoerbaarheid. Dat is heel wat anders dan het negeren van vermeende afspraken.

Het kamp Jonk/ Jongkind predikte en wilde totale revolutie, terwijl het kamp Bergkamp/de Boer e.o. gematigder waren met een evolutionaire uitvoering van het plan. Niet alles in bestaande de opleiding, scouting, aankoopbeleid, etc was per defininitie verkeerd.

Jonk en Jonkind gingen zich als kleine kinderen distantieren van het gros van de overige beleidsbepalers, wilden hun eigen normen en ideeën over de uitvoering doordrukken en dat gaat gewoon niet in een organisatie waar de meerderheid enkel verbetering wil zien i.p.v. de spreekwoordelijke olifant in de porseleinkast. Jonk en Jongkind gooiden hun eigen glazen in door niet meer in democratisch dialoog te willen gaan. Sociaal onwenselijk gedrag idd binnen een organisatie.

Verder vind ik dat gepiep over in de weg staan van eigen jeugd maar tot op een bepaalde hoogte opgaan. Ten eerste moet de jeugd aanwezig zijn, ten tweede zal je ook af en toe moeten kopen en ten derde is het achteraf makkelijk praten met de wetenschap dat een aankoop nog niet direct bracht wat er vooraf van wordt gedacht.

Er zijn ook ongetwijfeld eigen jeugdspelers opgeleid die het niet konden waarmaken, ook degenen die Jonk als potentiële eerste selectiespeler had bedacht.

Verder is het een uitgekauwde discussie en Jonk zoals gezegd voor Ajax een gesloten boek. Nu vice versa nog. Jonk heeft gegokt en verloren. Zo is het leven. Daar hoor ook acceptatie bij, er is genoeg over gezegd en geschreven. Mijn punt is dacht ik ook wel duidelijk zo, dus ik laat het hier verder ook bij.

Hij heeft nog gelijk ook. Alleen de doorstroom van eigen jeugd moet wel van een behoorlijk niveau zijn. Zijn de jongens van 19 en 20 uit de jeugd al zover als deze 2 heren? Alles wat doorstroomd uit de jeugd moet er direct kunnen staan in Ajax 1 of zullen naar dat niveau moeten gaan door middel van inval beurten.

Ik hoop dat deze gasten direct mee kunnen en Ajax Echt een kwaliteitsimpuls geven anders dan is het echt zonde van die 10 miljoen. Nu nog hopen op Huntelaar.

22 juni 2016 om 08:38

Deze spelers zullen er waarschijnlijk ook niet direct staan. De meeste jongens uit Zuid-Amerika hebben wel een aanpassingsperiode nodig. Verder wel goed dat Ajax talenten koopt want er moeten meer spelers zoals Pereiro naar de eredivisie komen.

22 juni 2016 om 08:41

Een jaartje verhuren zoals met Vertonghen destijds, kan ook prima zijn voor de Amsterdamse talenten. Ik denk dat ze daar nog beter van worden, dan af en toe 10 minuten invallen bij het eerste. Zeker met verdedigers kan het goed zijn, die krijgen bij de mindere teams toch een stuk meer weerstand. Voor aanvallers is het weer iets anders.

Jonk heeft hier wel een punt, als Sánchez gehaald is om Veltman op te volgen is het super! Is het een back up staat die mogelijk de stormachtige ontwikkeling van de ligt in de weg! Natuurlijk moet Ajax zich versterken, jonk bedoelt alleen investeer dan voor je basiself en niet in de breedte !!!

22 juni 2016 om 08:42

Kerel... De Ligt is 16 jaar oud, in het hedendaagse voetbal ga je daar in Europa niets mee klaar spelen.

22 juni 2016 om 09:14

Kerel, hij is nu al sterker en groter dan kabouter veltman!

22 juni 2016 om 10:21

@sergevw

Hij is groter dan Veltman en wellicht fysiek sterker, maar hij moet nog 17 worden en in zijn emotionele ontwikkeling nog eigenlijk slechts een kind. Hij speelt voor zijn leeftijd al op een hoger niveau dan zijn generatiegenoten volgend jaar in de Jupiler League. Je kunt dingen te snel willen forceren. Kijk eens naar Zivkovic als voorbeeld, die is achteraf gezien waarschijnlijk ook te vroeg door Groningen doorgeschoven naar het eerste.

vind het een beetje jammer als je commentaar levert zonder dat ze nog maar een minuut gespeeld hebben.. beter wacht Jonk met zijn commentaar als ze een wedstrijd of 15 hebben gespeeld, want dan heb je pas een beeld over hoe die spelers renderen in een elftal

22 juni 2016 om 08:33

Echt he. Ja, natuurlijk, ze kunnen het goed doen, of ze kunnen falen. Lekker voorbarige conclusies trekken, daar heeft iemand wat aan!

22 juni 2016 om 08:59

Hij spreekt een verwachting uit. Als we moeten wachten heeft heel deze site ook geen zin. Als je naar de algemene lijn van ajax kijkt heeft hij toch gelijk? Over het algemeen blijken de talenten die ajax koopt een breedte aankoop. Hij zegt niks raars

22 juni 2016 om 09:24

Westend

Een verwachting doordrenkt van azijn. Dat uitgerekend Jonk hier geciteerd wordt en dan ook nog openlijk de vraag stelt "staan ze de eigen jeugd niet in de weg?" is gewoon een vorm van commentaar op het huidige Ajax beleid.

De algemene lijn van Ajax waar je het over hebt kan ik ook niet ontdekken; zat talenten die in Amsterdam doorgebroken zijn.

Jaa heeft hij nu al gelijk kan jij concluderen?

Tuurlijk zijn het jonge jongens,maar echt ervaren spelers van een niveau dat Ajax omhoog kan tillen zijn niet veel te vinden.

Dan kan je het wel steeds over Guardado hebben bij PSV, maar dat is eenmeevallertje dat niet vaak voor zal komen.

Klaassen is iets ervaren, Schone heb je nog en dan hopelijk een Huntelaar.



22 juni 2016 om 08:44

Het is elk jaar hetzelfde liedje. Er worden kanonnen beloofd en vervolgens komen (onbekende en onbewezen) talenten. Sommige talenten redden het wel, andere talenten redden het niet. Heel Ajax (inclusief supporters) roepen voor ervaring en dan komen er Weer talenten. Die hebben ze al genoeg in de jeugd rondlopen. Het gaat juist om die ervaring.

Dan hebben we het steeds over Guardado (leuk, want Guardado was ook nog eens tweede keus achter Defour die net teveel kostte). Laten we het anders gewoon over PSV hebben. Die kopen niet alleen Guardado. Maar OOK De Jong en Moreno. Stuk voor stuk ervaring. Feyenoord haalt Kuyt en El Ahmadi terug (plus nu een spits van 25) en daarvoor Pelle. Waarom kan Ajax dat dan niet? Schone is een mooi voorbeeld. Toen hij kwam, was hij precies wat Ajax nodig had. Nu is het al wel over de houdbaarheidsdatum, maar een type Schone is best te betalen. Klaassen heeft in verhouding tot de rest ervaring, maar is in feite nog een broekie. Zeker als je, als Ajax zijnde, elk jaar 5 spelers haalt voor rond de 2 a 3 miljoen per stuk. Haal er dan gewoon 1 voor 10 a 15 miljoen.

22 juni 2016 om 10:53

@Westend

Precies, helemaal mee eens! Ajax dient in elke linie een ervaren kracht te hebben. Eentje die zijn strepen al verdiend heeft internationaal. PSV doet het ook goede mix van talent en dit soort krachten: achterin een Moreno middenveld een Guardado zelfs een Schaars en voorin Luuk. Talenten als een Depay, Hendrix en straks Bergwijn stromen zo soepeler in. Ik snap werkelijk niet waarom Ajacieden niet in opstand komen tegen het ontbreken van 'echte' ervaring. Het gros van de selectie in de categorie 26-30 jaar heeft alleen maar ED ervaring, tsja daar kom je niet ver mee. Het zogenaamde hoge salaris dat je dan bieden moet is ook relatief: je kan als Ajax zijnde criteria opstellen waaraan een ervaren kracht moet voldoen. Veel tekengeld en normaal salaris, bijvoorbeeld.


Het kapitaal moet in het hedendaagse voetbal op het veld staan. Alleen varen op potentie is achterhaald en niet realistisch omdat er elke zomer diverse spelers worden weggekocht, dus de suggestie dat je een team opbouwt is lariekoek! Kortom Jonk heeft groot gelijk als je naar het plan Cruijff en de historie van dit soort aankopen kijkt.

Dat moet blijken! Als het echt toptalenten zijn is het prima. Als ze straks niet verder komen dan Ajax en ze brengen niks extra dan is het zonde van het geld en de doorstroom van de jeugd. Wanneer ze straks voor 15 miljoen of meer verkocht worden aan de Europse (sub) top dan heeft Ajax het heel goed gedaan.

Afwachten dus. Snap Jonk wel, maar aan de andere kant; waar blijven de toppers uit de jeugd dan? Dat is ook veel middelmaat op een paar na.

Deze man heeft volkomen gelijk maar moest weg omdat hij zogenaamd tegen aankopen was het tegendeel was waar want het moesten aankopen zijn die gelijk een versterking waren , maar dat is in dit geval niet zo want je moet maar afwachten of dit wat wordt het kunnen hele goede zijn maar ook kan het tegenvallen ik had ook liever die 10/15 miljoen besteed aan meer ervaring zeker met het oog op de CL en dat wordt al moeilijk genoeg om te halen , kijk maar naar vorig seizoen in de Europa league tegen nota bene 2 de en 3 de rangs clubs , nee echt ambitie zie ik nog niet maar de transfer periode is nog lang dus wie weet .

22 juni 2016 om 08:44

Ajax moet nou eenmaal vissen in een vijver waar je nooit zekerheid zal krijgen. We weten ook niet wie er nog gaat komen aangezien het EK in volle gang is. Jonk had beter kunnen wachten tot na 1 september met zijn kritiek.

De jeugdopleiding weet al geen jaren een goede spits op te leiden of wil Jonk el Azzouzi in de spits zetten? Dolberg is nog te jong en Zivkovic lijkt voor nu een miskoop. Dus weet Jonk een spits van pak weg 25 die er meer dan twintig in schiet? Sorry voor de beste man, maar deze lui komen niet naar de eredivisie. Nog een ding, het EK is nog in volle gang, het transfer geweld is nog niet begonnen. Wie weet welke spelers nog komen. Jonk moet gewoon even geduld hebben. En trouwens, hij heeft zelf een mooie kans gehad om Ajax te helpen, maar koos er tenslotte zelf voor om niet aan te schuiven bij de teambesprekingen. Dus dit is ook mosterd na de maaltijd...

Jonk is een droeftoeter..in de periode dat hij bij volendam zat was het al een eigenheimer en ik zat daar heel dicht bij.. de jeugd is niet alles. wil je aanhaken moet je investeren er is geld en het word nu ook is gebruikt... echte versterkingen die geld kosten komen simpelweg niet snel richting de eredivisie dus dan moet je hopen dat je talenten kan strikken die je met winst door kan verkopen.. je red het gewoon niet met alleen eigen jeugd..en dan maar gokje wagen 2 colombiaanse slopers

Het beleid is bij Ajax toch dat ze uitgaan van eigen jeugd en dat aanvullen met ervaren aankopen die er direct staan? In dat geval heeft Jonk gewoon gelijk. Of is het zogenaamde Plan Cruijff nu definitief door de papierversnipperaar gehaald?

De Ajax jeugd is gewoon niet zo goed als ze zelf denken. Toptalent hier, supertalent daar. En eigenlijk valt het allemaal wat tegen. Achterin is het op de Ligt na, heel matig bezet met talentvolle jeugdspelers. Voorin heb je geen talentvolle spitsen in de jeugd rondlopen op Dolberg na. Maar moet maar zien of dat echt wat is bij de senioren.

22 juni 2016 om 09:00

Je kan het ook anders stellen. Misschien heeft Ajax grote talenten. Alleen lukt het Ajax niet om van die talenten echte topspelers te maken. Misschien ontbreekt er dan iets bij de begeleiding en manier van opleiden van talenten die tegen het eerste elftal aan zitten en daardoor niet kunnen doorstromen.

22 juni 2016 om 09:32

Tete, Riedewald zijn net 20 en pas doorgebroken en je ziet Bakboord en Zeefuik over het hoofd. Bovendien is de jeugdopleiding flink versterkt er zijn een 3 tal talenten aangetrokken. Dolberg maar ook Kluivert is talentvol, Sierhuis zou ik ook niet wegcijferen.

De tijd zal het leren. Veldmate heeft bij Groningen altijd wel geleverd. Dus afwachten of hij dat bij ons ook doet.

22 juni 2016 om 09:15

Dat is een interessante uitspraak ! Dit soort teksten hoor ik meer, maar wat heeft Veldmate dan nog meer gescout behalve Suarez voor Groningen ?

Ik vind het allemaal meer op een toevalstreffer lijken.....

22 juni 2016 om 09:45

Als ik het goed heb heeft Veldmate een rol gespeeld in het aantrekken van Suarez, Nevland, Matavz, Berg, Granqvist en Tadic daartegenover staan dan ook weer namen als Femi, Texeira en Jones. Dan moet je ook in gedachte houden dat hij altijd met beperktere middelen heeft moeten vissen, ben ik al overtuigd van de beste man? Nee.
Maar hij zal tijd nodig hebben om echt een netwerk op te zetten dus over een jaar of 2 of 3 zullen we pas echt resultaten zien hoop ik.

22 juni 2016 om 17:31

Yep ook Kostic heeft hij gescout.

23 juni 2016 om 08:40

Al met al toch een aardig rijtje. Dat had ik even niet paraat.

Dan lijkt het erop, dat Ajax slim gehandeld heeft door zo'n iemand naar Amsterdam te halen !

Die fantastische jeugd met spelers als Boilesen, Fisher, Andersen,De sa en zo kon ik nog wel even doorgaan. Nou nee doe zijn absoluut niet goed als wat gezegd werdt plus de mentaliteit is ook zeer matig. Als continu met die ' geweldige' jeugd doorgaat en nergens mee aanvult kom je inderdaad geen steek verder. Dus als dit echt de mening van Jonk is is het goed dat hij heer geen zeggenschap meer over heeft.

Ergens heeft Jonk gelijk. Ergens helemaal niet.

Ja een club moet opleiden. Ja een club als Ajax moet zelf opleiden en ambiëren om spelers op een hoog niveau op te leiden.

De andere kant is dat we bij Ajax als lang wachten uit een goede spits uit de jeugdopleiding. Kunnen we lang wachten maar op dit moment is die er niet. Dan kan je beter zo'n speler kopen.

De conclusie is dus dat wij vanuit de jeugd geen spits en centrale verdediger hebben die door kunnen stromen. Goed dat je dan talenten van buitenaf haalt maar ook goed om hier meer aandacht in de jeugdopleiding in te hebben en gerichter per positie te gaan opleiden. Daarin vind ik het nog steeds jammer dat Jonk weg is. Die bracht in mijn ogen de jeugdopleiding tot een hoger niveau. En ik vind nu dat het weer wat afzakt.

'vaak' betreft het breedteaankopen. En daarin heeft Jonk wel gelijk. Maar in dat geval, denk ik dat die 2 Colombianen iets meer hardheid en gedrevenheid in zich zullen hebben. Ik verwacht van deze 2 Zuid Amerikanen wel wat, maar wellicht is hun roem al voorbij gesneld....

En verder heeft Jonk gelijk, als je je versterkt, moet het directe aankopen zijn, niet van die paphouders zoals Sinkgraven, Duarte, Vd Hoorn etc.. De echte versterkingen, de kanonnen, die missen we nog. Lijkt meer weer op hoog spraak van Overmars.

22 juni 2016 om 12:33

Waar staat die kanninen uitspraak eigenlijk? Ik wil de bron even checken, misschien zijn die woorden wel weer eens in de mond gelegd.

Gooi een muntje erin en hij ratelt hetzelfde liedje nog een keer af. Ik kan een hele riedel onbekende buitenlanders opnoemen die ondanks hun jonge leeftijd wel iets toevoegden bij Ajax. Een goede scouting is net zo belangrijk als een goede jeugdopleiding. Wie weet hebben ze de nieuwe Chivu en Zlatan binnen gehaald, staat die Jonk er mooi op met zijn gezeur.

In zekere zin heeft Wim Jonk gelijk. Als je als Ajax nieuwe spelers aankoopt moet je zo goed als zeker weten dat ze meerwaarde voor de club hebben. En dat ze geen versterking in de breedte betekenen. Maar het vervelende is dat niemand je die garantie kan geven. Ook ik moet nog zien of de twee aangekochte Colombiaanse talenten in Amsterdam hun belofte gaan inlossen. Eerst zien en dan geloven, zou Thomas gezegd hebben. Persoonlijk zou ik voor het geld dat de Colombianen gekost hebben liever een speler van het kaliber Hakim Ziyech gekocht hebben. Van wie je weet dat hij ervaring heeft, gemakkelijk scoort en veelvuldig assistgever is.

Goed voor concurrentie en voor Ajax is om een goede spelers te kopen. Win Jonk heeft deels gelijk maar buitenlandse spelers heeft Ajax sterker gemaakt: Litmanen, Finidi, Kanu. Vooral achterin is NL belangrijk qua communicatie maar voorin kan je buitenlandse spelers zetten. 3 a 4 buitenlandse spelers zijn genoeg.

Het moet meerwaarde zijn is onzin want Kanu en Finidi speelden buiten Ajax nooit bij topclub als basisspeler. Het moet gewoon kloppen in het elftal dus balans.

Bijvoorbeeld zet je serero op 10 of middenveld? Dan heb je gebrek aan scorende vermogen. Dat doet Frank wel eens... Schone in de spits ook hetzelfde.

In het algemeen is het beter om zelf spelers op te leiden, maar het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe goed ze zijn.

Ik mag aannnemen dat Ajax alleen maar een paar miljoen neertelt voor zulke jonge spelers als ze erg talentvol zijn. Het is meer een gok dan het aantrekken van een jongen die al meer heeft laten zien en wat ouder is, maar het hoeft niet per se een slechte keuze te zijn.

Makkelijk kritiek geven langs de zijlijn Ik kan me geen Ajaxspits herinneren die door is gebroken in het tijdperk Jonk als verantwoordelijke voor de jeugd bij Ajax. Ook niet eentje die in zijn ontwikkeling in de weg is gestaan door Milik. Sterker nog, in die tijd is Zivkovic aangekocht en zelfs die heeft het nog niet waar kunnen maken ondanks heel wat speelminuten.
Met betrekking tot de verdediger kan je je vraagtekens erbij zetten, al vind ik de Ajax verdedigers met uitzondering van Tete ook niet getuigen van een killers-instinct.
En ook hier geld dat een van de betere linksbacks met killerinstinct in het tijdperk jonk verkocht is : Dijks.
Over het algemeen mis ik die instelling toch het meest bij de huidige Ajax verdediging, de Danny Blind of Ronald Spelbos/koeman instelling : Het wordt de bal of de man, maar bal en man samen komen niet langs mij heen....

Ik verwacht dat deze colombiaanse jongen wel die instelling heeft, zoals vroeger ook Christian Chivu die had.

Blij dat Jonk weg is, ik zie namelijk geen jeugd op die posities. Zivkovic kan je wel afschrijven en Dolberg is een zacht gekookt ei, die lijkt mentaal echt te zwak om het te halen, vergelijkbaar met Andersen. Achterin heb je nog De Ligt maar die gaat pas z'n eerste jaar bij Jong Ajax spelen.

Zolang er alleen maar onervaren jeugdspelers er door heen komen, word je sowieso geen kampioen.

Ja natuurlijk Wim.
Geldt ook voor Zlatan, Huntelaar, Suarez etc natuurlijk?
Wellicht had je een goede spits moeten opleiden, is alweer ff geleden?
Geldt ook voor andere posities..Zeegelaar, Ozbiliz, Lukoki, de Sa, Menig, El Ghazi, Het staat er altijd meteen toch?
Dacht t niet...
Soms moet je de gok wagen en dan moet eigen jeugd maar bewijzen dat ze beter zijn.

Ervaren spelers halen die er direct staan wil iedereen. Maar dan moet je wel een uitstekende td zijn en overmars heeft die indruk nog niet gemaakt op mij.

Ik denk dat je bij Ajax die ongeparfumeerde parels nodig hebt. Spelers die doorpakken in plaats van zwakker gaan spelen als ze achter staan of iets niet wilt lukken. Die Zuid Amerikaanse mentaliteit ontbreekt enorm.

Jonk is natuurlijk enorm bevooroordeeld, dus aan zijn mening hecht ik geen waarde.
Ik hoop alleen dat de kanonnen die Overmars noemde niet deze 2 talenten zijn. Ajax heeft behoefte aan wat ervaring, een speler die deze jonge ploeg op sleeptouw neemt. Je ziet dat bij PSV met enkele jongens en met Kuijt bij Feyenoord.

Je kunt ook elk jaar 5 Bazoer's of Eriksen's binnenhalen en die eigen jeugd noemen, dat lijkt me inderdaad ook een top oplossing. Jammer genoeg zijn die er niet en is hetgeen wat Ajax opleid vaak net goed genoeg voor de Groningen's, Willem 2's en Heraclessen van deze wereld.

De tijden dat Ajax zelf echte top opleidde zijn gewoon geweest. Het voetbal is geevolueerd en Ajax is blijven hangen in het typische Ajax voetbal. Ik durf zelfs nog wel te zeggen dat het niet aan de spelers ligt, maar aan de manier van opleiden. De gemiddelde A-junior van Ajax kan een looping maken in een TL buis zo dun en stapt na 3 uurtjes training achter de Playstation de rest van de dag. Dat zie je ook terug op het veld waar iedereen in de 70e minuut al moe is. In Zuid Amerika, Afrika en ook gewoon Duitsland en Engeland weten ze niet eens wat moe is en lopen alleen maar boomstammen. Qua techniek, balbezit, positiespel (waar Ajax bekend om staat) moeten Nederlandse talent het al jaren afleggen tegen Spaanse en Portugese talenten die daar gewoon op trainen.

Kortom, ik ben blij dat Ajax weer eens een risico'tje neemt. Ik zal ze niet nu al de hemel in prijzen, maar wat vers bloed zal die tamme Nederlanders een keer goed doen. Ongetwijfeld zullen deze jongens de basis halen en dat heeft niets te maken met hun aankoopbedrag. Het enige risico wat je loopt is dat ze meegaan met de rest of zich laten verleiden door een stad als Amsterdam.

22 juni 2016 om 10:23

Ach, jongens als Sneijder, van der Vaart, Seedorf, Kluivert, Bergkamp, van Basten, Cruijff..
Het maakt volgens mij geen moer uit waar zulke sterren opgeleid worden. Ze waren gewoon goed.
Waarmee ik wil zeggen: Dergelijke spelers kun je niet maken of "opleiden". Het is gewoon wachten op de volgende. Ze komen niet jaarlijks voorbij natuurlijk.

22 juni 2016 om 11:24

Waar ik op dit moment bang voor ben is dat ik het gevoel heb dat alle Nederlandse jeugd die bij Ajax zit al het gevoel heeft dat ze het al gemaakt hebben. Als je in de A's van Ajax in de basis staat, weet je 90% zeker dat je de rest van je leven profvoetballer kunt worden (zij het op een iets lager niveau). Dat hele vechten voor je plekje en hard werken naar de top is er een beetje uit. Als Ajax dan vervolgens ook nog gaat pamperen en met hun eenzijdige visie blijft hameren op aanvallen, balbezit en techniek, lopen ze op het fysieke en verdedigende vlak ook nog eens een achterstand op. Als laatste zien ze dan ook nog eens dat hun (talentvollere) medespelers er de kantjes vanaf lopen omdat die het op 50% wel kunnen en is het plaatje compleet. Spelers die niet het niveau van Vdv, Seedorf, Sneijder hebben zijn eigenlijk gedoemd om te falen, terwijl ze talent genoeg hebben om er iets van te maken.

22 juni 2016 om 12:30

Ajax heeft het niet over eigen jeugd, maar over de jeugdopleiding en instroom in de bovenbouw van de jeugdopleiding, dat doet ajax al jaren met succes en zet men ook voort, stromen weer een paar talenten van buitenaf in. Ajax heeft de hele verdediging, ghazi, bazoer, cerny, muric, klaassen opgeleid. 7 van de 11 basisspelers en die zijn kwalitatief prima.

Laten we eerst eens die voetballets een kans geven voordat we ze afbranden

22 juni 2016 om 10:51

Ik heb de volste vertrouwen in deze spelers en kosten niet zoveel. Eindelijk durft Ajax een beetje risico te nemen ipv weer uit eigen jeugd alles te moeten doorschuiven. Beetje van beide toch?

Inderdaad opleiden is goed, echter verdient de trouwe supporter ook eens wat anders. Een cultheld uit Colombia wellicht.

Voor diegenen die op Jonk afgeven, vorig seizoen had Jonk ook gelijk dat Ajax Sinkgraven niet had moeten aantrekken. Hiermee kan Jonk dus ook gelijk gaan krijgen al moeten we natuurlijk nog afwachten hoe het zal lopen.

22 juni 2016 om 12:26

Dat is voorbarig, Sinkgraven is er pas 1,5 jaar, als hij dit jaar of volgend jaar zijn waarde bewijst is dat ook prima. Zeker als hij het dubbele oplevert.

22 juni 2016 om 14:34

Nou ik zal je alvast wat vertellen: Sinkgraven heeft het niet bij Ajax en zal het ook nooit gaan krijgen ook. Miskoop dus.

Ach Wim, in het buitenland kopen ze breedte aankopen van 40-50miljoen. Die 2x 5 is dan alleen maar een voorbeeld dat Ajax financieel prima jn orde is.

Hij overdrijft weer eens, hij laat zien waarom samenwerking met deze man helaas niet mogelijk was, niet bereid mee te denken en heel erg kribbig blijven. Tuurlijk moet de jeugd niet in de weg gezeten worden, maar van bruggen/de ligt zijn niet klaar voor ajax 1, de eerste is dan ook weg plus dat er hoe dan ook 1 vrije plek lijkt te komen aangezien van der Hoorn of Veltman vertrekt. Je moet je posities dubbelbezet hebben en ik vind daarom breedte aankopen geen vies woord.

22 juni 2016 om 14:36

Hij laat zien waarom hij het gelijk aan zijn zijde gaat krijgen. Met Sinkgraven had hij ook gelijk, geldverspilling geweest.

Sorry hoor maar ajax heeft juist veel meer temperament nodig en helaas beschikken die ajax "talentjes "dat vaak niet. En qua prijs lijkt het me ook niet verkeerd bedenkende dat andere topclubs ook achter hem/ze aanzaten.
Ik vind dit juist goed, en eigenlijk zou dat ook best eens mogen met bijv trainerschap voor het NL elftal, zet eens een buitenlander voor de ploeg. Ik durf te wedden dat dat haar vruchten kan afleveren in positieve zin.

Ik snap heus wel wat Wim bedoelt maar als je het steeds daarop wilt spelen dan merk je uiteindelijk ook wel dat ze het een en ander tekort komen en dat heeft met name met mentaliteit te maken.
Kijk naar toen ajax Suarez had bijv.
Prima huwelijk!


haha edit: nadat ik bovenstaande had gepost (van Suarez) viel me pas die link op waarin de nieuwe speler zegt dat Suarez zijn voorbeeld is haha.

En zo is het altijd wel wat. Waarom moet er altijd weer wat negatiefs gezocht worden. Ajax koopt twee talenten die er internationaal goed op staan bij de scouts. Prima toch? Maar nee, dat moet weer precies in "het beleid" passen. Wat een gezeik allemaal. Wacht nou maar af, als dit twee toppers blijken te zijn is iedereen blij en was het beleid om ze te halen geweldig. Ik ben juist blij dat er weer in zuid-amerika gekeken wordt. Die jongens hebben van nature iets wat in Nederland al jaren niet meer uit de opleiding komt. En dat is willen winnen ten koste van alles, passie en strijd gekoppeld met goed technisch voetbal. Bovendien heeft Ajax het geld om een keer een risico te nemen. Niks mis mee. Als een talent uit de opleiding goed is, komt hij vanzelf wel door. Dat beleid zal bij Ajax altijd blijven, daar hoeft rancuneuze meneer Jonk zich geen zorgen over te maken.

Zelfs piet visser zegt dat het goede aankopen zijn. Dus zal wel goed zitten. En een keer de gok wagen is niks mee. De laatste jaren al genoeg de hand op de knip gehouden.

Maar waar zijn de kluiverts en de davids dan?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren