Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Vincent Janssen heeft nog helemaal niets te zoeken in het buitenland

Laatste update:
/

‘Janssen acht de Nederlandse top om financiële redenen uitgesloten.’ Voor de lezers die er een half jaartje tussenuit zijn geweest: met Janssen wordt verwezen naar Vincent Janssen. Een 21-jarige spits van AZ die vorig jaar nog uitkwam voor Almere City FC in de Jupiler League en tot de winterstop zes doelpunten wist te maken.

Afgelopen najaar bestond er zelfs nog gezonde twijfel of hij in staat was aan te pikken bij het niveau dat AZ nastreeft. In 2016 raakte hij echter op dreef en schopte het tot topscorer van de Eredivisie en Oranje-international. Inmiddels heeft AZ een prijskaartje van vijftien miljoen euro om de nek gehangen van Janssen, de man die afgelopen zomer voor vier ton arriveerde en zichzelf niet meer haalbaar acht voor de Nederlandse top.

/

Janssen speelde in de jeugdopleiding van Feyenoord en werd daar uiteindelijk bedankt voor zijn diensten. Willem van Hanegem spreekt daar nu schande van, maar destijds leidde het vertrek van de in Heesch geboren Vincent tot weinig commotie. De aanvaller gaf zelf ook aan dat hij er niet zijn beste jaren als jeugdvoetballer had gehad en moeite had met de directe cultuur op Varkenoord. Zijn naar eigen zeggen ‘te lieve’ karakter paste er niet helemaal. Dat de Kromme nu de schuld in schoenen schuift van de technische leiding van Feyenoord is wel erg opportuun, zeker gezien het grote aantal jeugdspelers dat wél de kans kreeg en voor stevige bedragen verkocht werd.

Een spelerscarrière is lastig te voorspellen. De ontwikkeling van een speler is namelijk zelden lineair, waardoor een inschattingsfout in een klein hoekje zit. Zo werd Klaas-Jan Huntelaar ooit door PSV voor minder dan een miljoen euro verkocht aan sc Heerenveen en vond men Riechedly Bazoer ongeschikt als middenvelder. Beiden zouden later schitteren bij Ajax. De Amsterdammers zagen het op hun beurt niet zitten in jongens als Jeremain Lens, Luciano Narsingh, Eljero Elia en Quincy Promes, die later ook allemaal stevige transfers zouden maken. Als club kun je nou eenmaal niet iedereen binnenboord houden en het vertrek van een speler brengt altijd het risico mee dat hij het elders wel maakt. Je moet een club daarom afrekenen op de successen en niet op de gemiste kansen.

/

Daarnaast zijn medespelers, zeker voor een spits, van cruciaal belang voor het presteren. Op het moment dat Bas Dost zijn transfer naar VfL Wolfsburg verdiende, stonden Luciano Narsingh en Oussama Assaidi op de flanken die samen goed waren voor 34 assists. Vervolgens kwam hij bij Wolfsburg terecht in een systeem met vijf middenvelders, waarin Diego en Ivica Olic de assists moesten verzorgen. Wat dat betreft was het niet verbazingwekkend dat Dost niet hetzelfde rendement wist te behalen. Toch stond de buitenwacht direct klaar om te roepen dat de Bundesliga te hoog gegrepen was.

Eenzelfde verhaal kun je afsteken over Luuk de Jong, die na een jaar met 32 assists van Roberto Rosales en Ola John terecht kwam in het controlerende 4-4-2 systeem van Borussia Mönchengladbach en de hooggespannen verwachtingen niet inloste.

/

Het huidige AZ is een kolfje naar de hand van de gemakkelijk scorende Janssen. Met jongens als Joris van Overeem, Markus Henriksen, Alireza Jahanbakhsh en Dabney dos Santos heeft de ploeg vier basisspelers die makkelijk een assist geven. Desondanks heeft de inmiddels felbegeerde centrumspits in zijn debuutseizoen een prestatie van formaat geleverd. Ergens anders dit moyenne evenaren zal geen eenvoudige opgave zijn. Daarnaast lijkt een waardering van vijftien miljoen euro sowieso behoorlijk overdreven, zeker in het licht van de prestaties van andere spitsen die de laatste tien jaar voor een bedrag boven de tien miljoen de Eredivisie verlieten.

/

In dit rijtje van negen is Klaas-Jan Huntelaar de duurste uitgaande transfer. Hij werd echter niet als succesaankoop bestempeld bij de Koninklijke en mocht na een half jaar alweer vertrekken uit Madrid. Met de carrière van de goaltjesdief zou het bij Schalke 04 alsnog goedkomen. Spelers die wel een succes werden bij hun nieuwe club zijn Luis Suárez, Wilfried Bony en Graziano Pellè. Afonso Alves, Jozy Altidore en Marcus Berg bleken absolute miskopen en Arouna Koné mislukte in Sevilla grotendeels door een gescheurde kruisband. De Jong is tegenwoordig weer succesvol in eigen land en hoopt in de toekomst opnieuw de sprong te wagen.

De huidige vorm van Vincent Janssen is onmiskenbaar goed, maar of hij een betere speler is dan Luuk de Jong bij diens vertrek naar Duitsland is zeker geen voldongen feit. Daarnaast had Luuk destijds al vier seizoenen Eredivisie gespeeld. Ook Dost die voor ‘slechts’ zeven miljoen naar Wolfsburg vertrok, speelde vier jaar op het hoogste Nederlandse niveau. Vincent wordt volgende week 22 jaar en iedere week spelen is voor hem het allerbelangrijkst. De oren laten hangen naar de eisen van AZ en met de beschuldigende vinger wijzen naar de transfersom is te kort door de bocht. Als speler heb je zelf nog altijd het meest te vertellen over de planning van je eigen loopbaan.

Een overgang naar een Nederlandse topclub is voor veel carrières een belangrijke tussenstap gebleken en er is ook helemaal niets mis met nog een jaartje in Alkmaar blijven voetballen. Na een half seizoen goede vorm uit de Eredivisie vertrekken zou bijzonder onverstandig zijn en als we in Nederland nu niet eens meer een aanvaller van de leeftijd en het kaliber Vincent Janssen weten te behouden, is het wel écht treurig gesteld met de staat van het vaderlandse voetbal. Mocht Vincent per se wegwillen, dan doet hij er goed aan zéér kritisch te kijken naar de speelstijl en de medespelers bij zijn nieuwe club. Daar kunnen zijn collega-spitsen bij Oranje hem vast alles over vertellen.


Justus Dingemanse is fulltime presentator en programmamaker bij Voetbalzone en levert onder meer bijdrages in de vorm van exclusieve interviews, reportages, documentaires en programma's.
Vincent Janssen kan het beste...

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Robben links, Promes rechts, Wijnaldum achter deze Janssen en je kan nog wel mee in Europa.

Eigenlijk zou je als AZ zijnde moeten zeggen bij een Binnenlandse transfer max. 6 mil. en buitenland zoals genoemd rond de 12 tot 15 mil.

Ik weet dat het niet realistisch is, maar dan maak je de eigen competitie sterker en Janssen komt in het buitenland als nobody binnen.

6 juni 2016 om 14:42

Waarom zou je in vredesnaam de concurrentie binnen je eigen competitie sterker willen maken? En dan al helemaal voor een lager bedrag? Zit toch helemaal geen logica achter. Het zou nog eerder te begrijpen zijn wanneer je iemand goedkoper naar het buitenland laat vertrekken. Dan schiet hij ze er in ieder geval niet tegen jou in.

6 juni 2016 om 14:46

Precies.
Mooi uitgelegd, zou het niet beter kunnen verwoorden.

6 juni 2016 om 14:53

Als Janssen perse naar Ajax of Psv zou willen en deze clubs zouden bereid zijn om 8 tot 10 miljoen te betalen gaat hij zeker weg. Az kan natuulijk voet bij stuk houden maar de kans is reeel dat Janssen volgend seizoen minder scoort dan het afgelopen half jaar en dan zakt de prijs van Janssen zomaar onder de 5 en dat risico wil Az zeker niet lopen.

6 juni 2016 om 15:24

Om zo die jongens die te vroeg weggaan en verzuipen te behoeden en te behouden.

Als ze spelen ontwikkelen ze zich juist en dat komt het niveau ten goede!

Ook voor het NL elftal zou dit juist goed zijn.

6 juni 2016 om 15:29

Je zou ook met flinke doorverkoop percentages kunnen werken.

PSV of Ajax verkoopt makkelijker, als hij dit doortrekt, voor 30 a 35 mil. een spits.

Stel AZ gaat akkoord met 6 mil. en een doorverkoop percentage van 20% boven de 6 mil. bij verkoop.

Dan zou Janssen zich kunnen ontwikkelen in de top, CL ervaring, meer weerstand en hogere druk. Het niveau keldert niet naar beneden in de eigen competitie en met een jaar of twee levert hij 30 mil. op.

Dan hebben ze die 6 al, 20% van de overige 22 is ook nog 4,4 en dan levert hij nog 10,4 op.

KNVB zou hierin moeten meegaan dat komt het echt ten goede.

6 juni 2016 om 15:41

Bel dat ff door aan Ajax en Psv, dat ze gewoon niet moeten zeuren over de prijs van 10 plus, want het is o zo goed voor de ontwikkeling van Vincent.
Misschien kunnen ze dan aan de Knvb vragen om mee te betalen omdat het o zo goed is voor het Nederland elftal.
Ajax en Psv willen zo'n jongen alleen als hij maar goedkoop komt zodat ze hem over drie jaar voor vette miljoenen kunnen doorverkopen....omdat het o zo goed was voor zijn ontwikkeling.
Az zou alleen aan de Nederlandse top moeten verkopen voor 6 miljoen en 50 procent doorverkoop, wedden dat ze hem dan niet moeten omdat het o zo goed is voor zijn ontwikkeling.
Ze zien allemaal een goedkope kans op een goudmijntje......het gaat alleen maar om geld, zo ook voor Az.
Waarom aan Ajax of Psv verkopen voor de helft als je in het buitenland het cubbele kan krijgen.....ze komen bij Az ook niet uit een ei hoor die jongens op de afdeling verkoop.
Het liefst zie ik Janssen gewoon nog bij Az, want ik als supporter wil gewoon goed voetbal zien met de beste spelers die er voor handen zijn en hij heeft gewoon nog een contract voor 3 jaar.
Ik als supporter zie geen cent van de transfersom al is het nu een euro of 10miljoen.
Met 10 miljoen kan je echter wel weer wat knaps terug halen en daar gaat het mij meer om....nogmaals ik wil gewoon goed voetbal zien met dito spelers.

6 juni 2016 om 17:28

Je vergeet alleen dat AZ geen liefdadigheidsinstelling is voor clubs als Ajax en PSV. We gaan niet alles voor een fooi wegdoen om zo de top 2 sterker te maken. AZ wil juist de top 3 'bestormen' komend seizoen.

7 juni 2016 om 00:28

Wauw, laat me even inhaken op jouw verhaal. Je krijgt nog probz ook van 'tinus45' . Je spreekt over waarom AZ in hemelsnaam de concurrentie binnen de eigen competitie sterker zou willen maken. Welke concurrentie? Kijk even naar de ranglijst van afgelopen seizoen. Je zult zien dat er na PSV en Ajax een gapend gat volgt. Momenteel zijn in Nederland alleen PSV en Ajax concurrenten van elkaar. AZ dingt bij lange na niet mee naar de titel. Van jouw vraagstelling is totaal geen sprake. Een stap naar PSV of Ajax zou een stap omhoog zijn. Hoe anders is dat in de Duitse competitie waar B. Dortmund de beste spelers verkoopt aan de directe concurrent om de titel: Bayern München. De logica hier achter? Voor de spelers zelf is het een logische stap in hun carrière om te verkassen naar een/ de absolute topclub in het land. Daar waar de druk nog hoger is, waar gespeeld wordt voor de prijzen en waar de concurrentie moordender is waardoor je genoodzaakt bent om ten alle tijden je A-game te spelen. Dit zorgt ervoor dat je grenzen worden verlegd en dat je op den duur een betere speler wordt. Dit artikel slaat de spijker op z'n kop. Janssen is bij lange na niet toe aan het buitenland. In de EL vond hij in 6 wedstrijden bv. maar 2 keer het net. Laat hem eerst nog maar eens nog zo'n topseizoen in de Eredivisie draaien dan kan er eventueel gesproken worden over een stap naar het buitenland die goed zou kunnen uitpakken voor zijn verdere carrière.

6 juni 2016 om 14:49

Nou ik zeg meer de middenweg, 8 - 10 miljoen voor een binnenlandse transfer is in mijn geval wel realistisch, veel meer daar boven kunnen onze topclubs niet verantwoorden, ajax in ieder geval niet. Het is wel een dilemma voor het ontwikkelen van talenten, dat onze top, ook financieel niet echt top meer is.

6 juni 2016 om 14:56

Waarom ajax niet?
Ik zou zeggen juist van wel. Ajax wil een stap maken in europa maar dat gaat niet met het beleid wat ze nu voeren dus zullen ze moeten investeren.
Waarom zou AZ aan ajax minder vragen terwijl dat je weet dat ajax 100 miljoen op de bank heeft staan.
En te weten dat ajax ook hoge bedragen vraagt voor spelers die weg gaan naar het buitenland dus die een stap kunnen maken.

Ik zelf denk niet dat Janssen een ajax spits is dus zou hem als ajax zijnde niet kopen.
Maar om te zeggen niet kunnen verantwoorden ik weet het niet lijkt mij juist wel.

6 juni 2016 om 14:58

Hoezo Ajax niet? Ze kunnen dit makkelijk ophoesten...

6 juni 2016 om 15:10

Dat heeft natuurlijl een aantal redenen. Ten eerste wil Ajax zich richten op de jeugd. Daarbij is er een RvC die erg streng is mbt het trekken van de beurs. Hierbij wordt vaak naar Overmars gewezen, terwijl hij hier het slachtoffer van is. Dan is Ajax ook nog een beursgenoteerd bedrijf dat alle grote aankopen zal moeten verantwoorden. Ten slotte is Ajax in het verleden weinig succesvol gebleken mbt grote aankopen. Dure jongens als Sulejmani deden het beduidend minder dan goedkopere jongens als Cillessen, Bazoer, Schone, Younes, Milik, El Ghazi en anderen.

6 juni 2016 om 15:19

Nee maarje zou als van het beleid afwijken als je voor Huntelaar zou gaan zonder restwaarde.
Wil Ajax een volgende stap gaan maken moeten ze echt gaan investeren anders word europa weer een flop.

El Ghazi en Younes hebben nu leuk gepresteerd eerst volgend seizoen maar eens afwachten. Als ze volgend seizoen het hele seizoen top zijn kan je zeggen dat ze het goed of beter gedaan hebben.

6 juni 2016 om 17:22

Misschien dat dat verandert door de visie van Bosz

6 juni 2016 om 22:46

Welke garantie heeft Ajax met Janssen? Geef mij maar Huntelaar Dolberg en Zivkovic erachter. Janssen past het beste bij een Duitse club vind ik. Wolfsburg zou ideaal zijn.

7 juni 2016 om 09:06

Nou omdat we nu net quitte draaien, het gaat om een sluitende begroting, een aankoop van 10 miljoen slaat een gapend gat in de begroting, dus niet te verantwoorden.

6 juni 2016 om 14:51

Promes heeft alleen nog geen knappe wedstrijd gespeeld voor Oranje.

6 juni 2016 om 20:53

Ik denk dat dat nog wel komt, het is een aardige speler. Als hij went aan het team denk ik dat hij net zo goed speelt als hij in Rusland doet.

6 juni 2016 om 14:51

Eens, en dat zouden de topclubs ook moeten doen. Eigenlijk zou een ajax moet zeggen, we betalen in het buitenland max 75% voor een speler die we in nederland ook kunnen krijgen (of juist 125% andersom). Maar ze draaien de rollen juist om. dus verdwijnt het geld naar het buitenland en wordt het eigen land, financieel, zwakker. En dat zie je dan ook weer terug bij de topclub zelf. Maar logica gaat soms in tegen het korte termijn denken.

6 juni 2016 om 15:00

Dus jouw logica is dat de clubs in Nederland lekker bij elkaar moeten kopen om elkaar dan sterker te maken? Als Ajax het in Nederland niet kan halen dan is het logisch toch om in het buitenland te halen? Dat zal een verschil zijn dat jij geen bestuurder bent bij een voetbalclub...

6 juni 2016 om 15:05

Maar Ajax heeft steevast transferwinsten behaalt in de afgelopen seizoenen en mede daardoor een flinke bankrekening. Om het breder te trekken: de gehele Eredivisie maakt steevast transferwinsten, we zijn namelijk een opleidingsland. Je verhaal klopt niet echt.

6 juni 2016 om 16:01

@anlista,

nee je moet iets beter lezen. Als ajax in Nederland of in het buitenland iets kan halen wat gelijk is qua materiaal, zou het moeten gaan voor het Nederlandse. Ook als het duurder is. Uiteindelijk zit er een limiet aan de kwaliteit die ajax kan halen, en veel minder aan hoeveel ze kunnen betalen.
Maar ook dit verschil in inzicht is iets waardoor ik bij een voetbalclub zonder toekomst visie en alleen op zichzelf gericht nooit bestuurder zou worden. Ajax/psv en alle andere clubs hebben elkaar nodig, maar dat vergeet men zoals is gebleken uit uitspraken van Ajax bestuurders dat ze niet de hoofdprijs in NL willen betalen. Financieel lijkt dat een goede keuze, maar dit beleid heeft directe gevolgen voor de kwaliteit in NL.

6 juni 2016 om 16:06

@schwarz.
Klopt en de meeste andere clubs inderdaad ook. Dat is ook waarom het zo goed met voetbal. We krijgen steeds meer plekken in de El/cl, Oranje kan putten uit tal van internationaal gevestigde spelers en men is bang voor onze clubs in Europa...
Nee, geloof maar dat mijn verhaal klopt. En zo niet, maak eens een excel bestandje met een een paar rijen landen en clubs. Geef ze allemaal een aantal spelers met transferwaardes, leeftijden, etc, nog wat inkomsten uit competities en bezoekers en ga dan eens spelen met wat transfers en kijk hoe financien tov kwaliteit veranderd als men in buitenland spelers van gelijke kwaliteit koopt voor een lagere prijs dan een vergelijkbare kwaliteit speler voor in Nederland. Doet dat over langere tijd en je zal zien dat er inderdaad winst wordt gemaakt, maar dat het niveau achteruit gaat.

6 juni 2016 om 23:46

Je doet alsof onze hoge uitgaven voor buitenlandse spelers hier de aanleiding voor zijn. Er gelden gewoon belachelijke verschillen in populariteit van competities, wat leidt tot enorme TV gelden en investeringen. Maak jij een excelletje met jouw voorstel uitgewerkt en je zult zien dat het vechten tegen de bierkaai is.

Janssen heeft wel degelijk wat te zoeken in het buitenland. Als hij naar Everton gaat met Koeman als trainer, gaat hij 100% zeker slagen. En wie weet komt Man U, Dortmund, Arsenal als vervolg!

6 juni 2016 om 14:40

Everton heeft Lukaku, die zal daar niet blijven dus kan Janssen rustig gebracht worden. Lijkt mij een perfecte stap met een goede coach, die ook mensen ernaast durft te zetten als pelle en Tadic wat zijn aankopen waren

6 juni 2016 om 14:50

Gewoon lekker middenmoot Duitsland of Engeland gaan spelen. Hij is jong en heeft een basisplaats nodig, daarom zou subtop Europa nog te hoog gegrepen zijn. Top van NL zou ideaal zijn, al zou ajax nooit een hoog bedrag op tafel gooien, wellicht psv wel en dan lekker met van nistelrooij aan de slag..

Dus hij heeft niks te zoeken in het buitenland omdat andere spitsen die langer dan hem in Nederland speelden toevallig faalden? Faalden om redenen die nota bene in dit artikel aangestipt worden, een speelstijl die ze niet ligt. Iedere voetballer is uniek en als Janssen een stap maakt naar een club in het buitenland, wat nog niet eens een topclub hoeft te zijn, kan het zomaar zijn dat voor hem de puzzelstukjes wel in elkaar vallen. Het lijkt me een verstandige jongen die bovendien over een uitstekende mentaliteit beschikt. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat wanneer hij de stap naar het buitenland besluit te maken, hij er goed over nadenkt of hij daar aan spelen toe komt en of de spelers om hem heen en/of het spelsysteem hem goed liggen.

Als hij bijvoorbeeld wordt gehaald als dé nieuwe spits van een Southampton of Everton, zie ik niet in waarom hij daar niet kan aanhaken. Er zijn spelers waarbij het inderdaad beter is om nog wat extra jaren te rijpen in de eredivisie, maar bij Janssen heb ik het idee dat een nieuwe uitdaging het beste in hem naar boven haalt. Dan moet hij echter wel de juiste club kiezen, maar dat spreekt voor zich. Maar het feit dat zijn voorgangers dat kennelijk niet deden betekent niet dat Janssen daarom pertinent nog niet klaar is voor het buitenland. Nogmaals, iedere voetballer is uniek, en het pad dat hij bewandelt ook.

Overigens snijdt dit stukje ook weinig hout:

"daarnaast lijkt een waardering van vijftien miljoen euro sowieso behoorlijk overdreven, zeker in het licht van de prestaties van andere spitsen die de laatste tien jaar voor een bedrag boven de tien miljoen de Eredivisie verlieten."

De markt is veranderd, de prijzen liggen nu eenmaal hoger dan destijds. Iedereen zeurt altijd dat we te laag in de boom gaan zitten in vergelijking met een Portugal, maar als AZ 15 miljoen vraagt voor de topscorer van de eredivisie is het ook weer niet goed. Daarnaast speelt de contractduur van de desbetreffende spelers ook nog een rol, een die in deze opmerking niet wordt meegewogen.

6 juni 2016 om 14:55

Thanks t0mt0m18! Ik las deze column en vond het een ongelovelijk onsamenhangend en slecht onderbouwd verhaal en wilde de tijd nemen om een onderbouwde reactie te geven....die van jou is echter precies hetgeen ik wilde aanhalen

6 juni 2016 om 16:11

Jouw stukje staat echt vol met wensdenken. Dat een spits het goed doet in de Eredivisie is nou eenmaal geen enkele garantie voor succes in het buitenland. Dat blijkt wel uit alle voorbeelden in deze column. Ja, als hij onder Koeman komt te spelen, zal hij tenminste niet misbruikt worden en dan kan hij het halen. Alle andere coaches gaan het systeem echt niet speciaal afstemmen om Janssen optimaal te laten renderen, en na een handjevol mindere wedstrijden zit hij dan gewoon op de bank. En ja, natuurlijk is het idioot om het spel van je ploeg niet op het eindstation (de spits) af te stemmen, maar nogmaals, al die voorbeelden hierboven bewijzen maar weer eens dat de meeste coaches dat nog niet begrijpen.

"als Janssen een stap maakt naar een club in het buitenland, wat nog niet eens een topclub hoeft te zijn, kan het zomaar zijn dat voor hem de puzzelstukjes wel in elkaar vallen."

Kan het zomaar zijn dat? Het kan ook zomaar zijn dat ik morgen de loterij win, maar daar ga ik maar niet van uit.

Luuk de Jong is ook een verstandige jongen met een uitstekende mentaliteit die in het buitenland compleet is mislukt. Janssen kan het beste nog een jaar in Nederland blijven om te bewijzen dat hij langer dan een seizoen goed kan presteren. En als dat niet bij een topclub is, dan maar gewoon bij AZ. Dat is ook goed voor het niveau van de Nederlandse competitie en als hij echt zo goed is, levert hij over een jaar ook meer dan 10 miljoen op.

6 juni 2016 om 16:59

"kan het zomaar zijn dat? Het kan ook zomaar zijn dat ik morgen de loterij win, maar daar ga ik maar niet van uit.."

In dit stuk wordt geredeneerd dat het niet zal lukken omdat het anderen ook niet lukte. Ik zeg alleen dat het feit dat de rest mislukte niet per se betekent dat het Janssen ook niet lukt, oftewel dat het zou kunnen dat het wel lukt. Om die quote er dan op zichzelf zonder context uit te halen en grappig proberen te zijn met een loterij referentie vind ik niet echt een sterk argument, eerder een zwaktebod.

En wat probeer ik nou te zeggen, iedere voetballer is uniek en niet te vergelijken. Jij doet het net als de schrijver van deze column ook: De Jong heeft ook een goede mentaliteit en hij mislukte, dus zal het Janssen ook wel overkomen. Wat is dat voor bekrompen gedoe, het zijn toch niet dezelfde spelers? De Jong is veel afhankelijker van zijn teamgenoten dan Janssen. Zoek eens niet die makkelijke route door op basis van andere spelers je mening te vormen over een bepaalde speler, beoordeel Janssen gewoon op wat je van hem ziet. Hij is niet Luuk de Jong.

In mijn optiek kan Janssen een volgende stap, mits niet te groot, best aan. En daar heb ik in tegenstelling tot jou en de schrijver van dit stuk geen Luuk de Jong of Bas Dost voor nodig.

6 juni 2016 om 18:12

De enige reden dat Janssen het wel gaat redden die jij geeft is dat jouw onderbuikgevoel zegt dat het best wel zou kunnen. Dan kan je hem beter met zijn voorgangers vergelijken. Want ook al is elke spits uniek, ze hebben ook allemaal een team nodig die ze bedient en een coach die hem goed gebruikt. Het niveauverschil van zo'n overstap is ook alleen maar groter geworden.

Als jij maar een argument geeft, kan ik er ook maar een ontkrachten. En als je uit mijn verhaal maar op een alinea reageert, doe je precies wat je mij verwijt.

6 juni 2016 om 20:13

Als je m´n eerste reactie goed leest zie je dat ik meer redenen aanhaal waarom ik denk dat hij een stap naar het buitenland aan zou kunnen. En dat ik zei dat het zou kunnen dat Janssen het wel red was enkel om aan te geven dat het falen van anderen niet betekent dat Janssen ook zal falen. Dat was geen argument voor waarom hij wél kan slagen in het buitenland.

En ik reageer ten minste nog op een alinea, jij trok één klein zinnetje uit verband. Weer zo´n scheve redenatie van je. Bovendien bevatte je verhaal ook maar twee alinea´s. En in de eerste maak je een of andere vage aanname dat geen enkele coach Janssen optimaal zal laten renderen, allemaal gezwam in de ruimte. Ik zeg ook, mits hij wordt gehaald als eerste spits in een team waarin hij past, zie ik hem prima slagen in het buitenland.

Zo jammer dat zowel Ajax als PSV op het moment al een goede spits hebben. Denk dat die clubs voor Vincent Janssen een mooie stap zouden zijn.

6 juni 2016 om 14:45

Ik vind Milik geen echte grote geweldenaar

6 juni 2016 om 14:51

Nee ik ook niet, maar om nou Janssen te halen en Milik op de bank te zetten lijkt me nou niet echt een top idee. Dat zou gewoon kapitaalvernietiging zijn.

6 juni 2016 om 16:13

Wat is er mis met milik. Hij speelt juist goed. Verwacht je veel van hem dat hij 35 of meer goals maakt? Of heb je liever siqtorson.

Sorry, maar ik vind het maar een stuk van niks. Spelers zoals de Jong zijn simpelweg misbruikt om ze in een systeem te stoppen dat hij simpelweg nooit heeft gespeeld. Of Dost, die het helemaal niet onaardig doet bij Wolfsburg en zelfs een tijd aan de lopende band scoorde. Vincent Janssen is daarbij ook een totaal andere spits. Janssen heeft meer drive en uithoudingsvermogen, is sterker aan de bal, is sterk en snel, is tweebenig, kan koppen en heeft een goed schot. De Jong, Dost en Huntelaar zijn hele andere spitsen die het vooral van voorzetten moeten hebben en van hun lengte, terwijl Janssen ook nog eens goed als aanspeelpunt kan fungeren en goed is in de kaats. Ik had mijn twijfels toen hij naar az ging, maar hij heeft zich elke wedstrijd ontwikkeld en ik vraag me af waar de beste man gaat eindigen in zijn carrière!

6 juni 2016 om 17:07

Helemaal mee eens. Spitsen die het vooral van het scoren moeten hebben a la Altidore en Dost doen het altijd beter in de eredivisie omdat ze hier nou eenmaal veel meer kansen per wedstrijd krijgen omdat iedereen zo aanvallend speelt.

Daarom moet je bij eredivisie spitsen minder kijken naar de goals, en meer naar wat ze daarbuiten doen. Als je de doelpunten even wegdenkt en je vergelijkt Janssen met de spitsen die in dit stuk genoemd worden, is het duidelijk dat Janssen een paar klassen beter is.

Az wilt cashen natuurlijk en een PSV of Ajax leggen geen 15 miljoen neer dus dan maar naar het buitenland bij een leuke club waar Janssen zelf gelijk multi-miljonair wordt, ook al faalt die dan heeft het alsnog goed voor hem uitgepakt financieel en kan die altijd nog wel terecht komen bij een Psv, zie een de Jong. En wie weet kan die het wel aan en hebben we een topspits de komende jaren in Oranje, wie weet!

6 juni 2016 om 16:16

Goed gezegd. Stel als Janssen zal floppen bij Ajax of PSV, zullen ook minder interesse tonen aan Janssen.

Ik vrees dat hij ook ondersneeuwt, hoeft niet maar het risico is wel groter. Een stap naar Ajax of PSV zou ideaal zijn voor zijn ontwikkeling maar ik denk dat AZ teveel vraagt voor beide clubs, tenzij ajax bv. een Milik voor heel veel geld verkoopt.

Hij moet nog twee jaar topscoorder van NL in de top Worden.

6 juni 2016 om 15:14

Maar aan de andere kant, in het buitenland kan hij het proberen te maken en als het niet lukt, is de kans groot dat Ajax of PSV hem alsnog haalt. Kijk naar Dost en De Jong. De Jong terug naar psv en is nu bijna eerste spits van Oranje. En Dost zou als hij financieel wat toegeeft ook zo terug kunnen naar Nederland. En bij Janssen zie ik een beetje wat die twee spitsen missen maar wat je wel ziet bij Strootman. Hij past zich makkelijk aan aan het niveau. Stel dat je hem bij Arsenal of Everton neerzet, dan denk ik dat hij op den duur daar ook 15 of 20 goals kan maken in zijn eerste seizoen. Zon speler is hij wel denk ik.

Hoop inderdaad dat Vincent er voor kiest om nog monstens een half seizoen in Alkmaar te blijven.
Zo niet dan moet hij een club uitkiezen waar hij precies bij psdt qua speelstijl.
Natuurlijk gaat Az deze jongen niet vetkopen binnen Nederland, want waarom zou je in hemelsnaam goedkoop de 'concurrent' versterken.
Max/Az gaat en wil flink cashen voor dit goudmijntje want die komen niet snel meer voorbij.
Een mooi doorverkoop percentage eraan vast gooien zou helemaal top zijn al doet Az dat nauwelijks tot nooit.

Het is natuurlijk niet toevallig dat juist Suarez, van Nistelrooij, Bony en Pelle een zekere mate van succes in ons buitenland hebben (gehad). Zij zijn, net als Janssen, spelers die minder afhankelijk zijn van assists en ze creëren zelf kansen uit het niets en zijn koel in die situaties. Janssen heeft met name in de interlands laten zien dat hij ook zo'n speler is. Niet alleen bij de goals, maar tijdens zijn hele optreden.

Hoewel ik begrip heb voor het standpunt dat een tussenstap in Nederland nuttig is ( zeker nu Janssen pas een jaar in de Eredivisie heeft gespeeld), moet niet vergeten worden dat een dergelijke stap ook geen zekerheid biedt. Denk bijvoorbeeld aan Sigthorsson.

Janssen krijgt nu de kans om zich in een klap financieel onafhankelijk te tekenen/spelen. Daarbij zit het met zijn mentaliteit wel snor. Ik denk ook dat hij het talent heeft om in het buitenland te slagen mits hij de juiste trainer en club kiest. Everton lijkt mij zeker een mooie optie. Eventueel een seizoen aanpassen en daarna vlammen.

Daarbij begrijp ik niet dat veel Ajacieden stellen dat Milik na een goed EK voor 15+ verkocht kan worden, en dat AZ niet eenzelfde bedrag voor Janssen zou moeten vragen. Ik denk dat 15 miljoen in dit geval een marktcomfort bedrag genoemd kan worden.

6 juni 2016 om 15:18

Je zegt het toch zelf al? Na een goed ek. Milik scoort 20 keer voor Ajax, een club met een redelijk grote naam in Europa als het op spitsen aankomt. En bij Polen is hij een fantastisch duo met Lewandowski. Milik is ook een jonge gast, en als hij een goed ek speelt kan hij voor 15+ verkocht worden. Az is een kleinere club, en janssen heeft verder nog vrij weinig gepresteerd behalve dit ene seizoen. Kan zich ook niet laten zien op het ek ofzo. Ik vind het supermooi als az minstens 15 miljoen kan vangen, alleen ik snap wel waarom milik meer op zal leveren dan Janssen.

Eigenlijk had je na deze 2 alinea's al kunnen stoppen met schrijven. Meer argumenten zijn niet nodig:

"daarnaast zijn medespelers, zeker voor een spits, van cruciaal belang voor het presteren. Op het moment dat Bas Dost zijn transfer naar VfL Wolfsburg verdiende, stonden Luciano Narsingh en Oussama Assaidi op de flanken die samen goed waren voor 34 assists. Vervolgens kwam hij bij Wolfsburg terecht in een systeem met vijf middenvelders, waarin Diego en Ivica Olic de assists moesten verzorgen. Wat dat betreft was het niet verbazingwekkend dat Dost niet hetzelfde rendement wist te behalen. Toch stond de buitenwacht direct klaar om te roepen dat de Bundesliga te hoog gegrepen was.

Eenzelfde verhaal kun je afsteken over Luuk de Jong, die na een jaar met 32 assists van Roberto Rosales en Ola John terecht kwam in het controlerende 4-4-2 systeem van Borussia Mönchengladbach en de hooggespannen verwachtingen niet inloste."

Precies de reden waarom Janssen momenteel niet zal slagen in het buitenland. Die gaat net als De Jong en Dost verzuipen in een countersysteem met lange ballen.

Overigens vind ik het onzin dat een Nederlandse top 3 club hem niet zou kunnen betalen (staat verder niet in het stuk daar niet van). Zo'n Tien jaar geleden betaalde Ajax 9 miljoen voor Zlatan en PSV kocht enkele jaren eerder Van Nistelrooy voor 7.5. Met de ontwikkelingen van de voetbalmarkt zou 9 a 10 miljoen momenteel een markt conforme prijs zijn voor clubs als Ajax en PSV om uit te geven.

6 juni 2016 om 17:14

Helaas had ik al op like gedrukt toen ik halverwege je tekst was. Totdat je over Janssen begon ging je heel lekker.

Je doet namelijk net alsof iedereen in het buitenland countervoetbal speelt. Er zijn genoeg clubs die met een hoge pressing of aanvallend spelen.

Daarnaast past Janssen veel beter in een counterploeg dan Dost en de Jong, en is hij in tegenstelling tot die twee totaal niet afhankelijk van voorzetten. Als je een beetje opgelet hebt de laatste interlands zie je zelfs dat Janssen prima in een countersysteem past. Hij is namelijk veel dynamischer dan Dost en de Jong en kan ook prima zelf kansen creeëren.

De spelers die met Janssen vergeleken worden zijn echte centrumspitsen. Janssen is meer van het sleuren en slepen en is een verbeterde versie van Kuyt (eentje met meer techniek). Vind de vergelijking weinig hout snijden. De Jong zal nooit een goal zelf creëren. Janssen kan dat wel.

Goed stukje. Helemaal mee eens. Nog een jaartje AZ is helemaal zo gek nog niet. Speelt hij in ieder geval elke week. Daarnaast doet hij ook nog Europese ervaring op. Ook niet onbelangrijk voordat je de stap naar het buitenland maakt.

Type Kuyt, werkt zich uit de naad, i.p.v het talent te hebben.
Jansen vindt ik een beetje een overhypte speler. AZ moet hem voor het maximale verkopen aan het buitenland.

Ajax levert het niks op, 10miljoen + loon + tekenpremie enz.

Hij moet dan sowieso vertrekken boven de 20miljoen om rendement te hebben aan Jansen.

Het probleem is dat sterke, snelle en vaardige verdedigers hem met 2 vingers in de neus hem de baas zijn.

Lekker verpatsen AZ, aan de hoogste bieder!#

6 juni 2016 om 15:41

Je doet hem te kort die jongen is pas 21.

On: het beste is nu nog 1 jaartje in Nederland blijven voor hem en dan kan hij als die het goed doet naar een subtopper in het buitenland

Hehe eindelijk iemand die zinnige dingen zegt inzake dhr Janssen.

Goede Column!!

Ik vind dat Janssen zelf moet kiezen waar hij het liefst speelt. Als een clubs als everton, Southampton of swanea hem willen, vind ik een goeie vervolg stap. Maar stel als hij flopt bij Ajax of PSV, zal hij weinig interesse tonen van een grote clubs. Dus als hij flop bij buitenland, kan hij zelfde omweg volgen als Luuk de jong.

7 juni 2016 om 09:08

Als je flopt bij Ajax of PSV kun je het niveau niet aan in het buitenland.

7 juni 2016 om 16:41

Ik bedoel dat hij niet naar een subtop kan.

Clubs zoals AZ, SC Heerenveen, FC Utrecht etc. verlagen het niveau van het NL elftal door zulke hoge transfersommen te vragen bij sprake van een binnenlandse transfer. Nu is dit hun goed recht: zij hebben geen belang bij het Nederlands elftal en daarnaast is de concurrent versterken ook niet het doel van een voetbal club. Echter, voor de ontwikkeling van een speler is het zoveel beter om eerst een transfer te maken naar PSV/Ajax. Het Nederlands elftal zal namelijk niet meer tot grote hoogtes kunnen komen op WK's/EK's met spelers die in de subtop spelen van Duitsland, Engeland of Spanje. Als een speler 2 seizoenen op rij goed kan spelen bij een topclub in NL, dan komen ze op een totaal andere manier binnen bij buitenlandse voetbalclubs. Stel je voor, Janssen wordt voor 15 miljoen verkocht aan een West Ham United bijvoorbeeld. Niemand zal daar ooit hebben gehoord van AZ, daarnaast zullen zij nooit het systeem aanpassen op de speler, dus als Janssen niet presteerd dan komt hij op de bank terecht en zo stopt de ontwikkeling van de speler. Vervolgens hebben wij geen goede vervanger voor een Huntelaar/van Persie in het NL elftal en dat zorgt er vervolgens voor dat we ons niet kwalificeren voor een EK. Nou wil ik niet zeggen dat dit altijd zo is, of dat 1 speler het hele verschil maakt of wij een WK/EK halen ja/nee. Maar als deze trend zich voortzet (lees: subtoppers die torenhoge transfersommen vragen) dan zal het NL elftal in de toekomst bestaan uit spelers die zich niet goed kunnen manifesteren bij de 2e rangs voetbalclubs in het buitenland.

6 juni 2016 om 17:43

Ik deel jouw mening. Voetballers maken geen logische keuzes meer, omdat ze de Nederlandse top overslaan. Ze gaan maar ergens heen. We hebben al een behoorlijke verloren generatie versleten.

Er wordt vergelijking materiaal gegeven als in dost en de jong, puur omdat ze in het buitenland nog niet zichtbaar zijn een top status hebben behaald. Maar Janssen laat het in het nl elftal ook zie. Wij wachten maar op die dip van hem en misschien komt die er ook als hij naar een buitenlandse club gaat. Maar waarom is het zonde om naar het buitenland te gaan als er miss de kans is dat je niet rendeert? Als een club jou voor 15 mil wil kopen moet je er sowieso staan. Ik zou als ik janssen was idd wel kijken naar welke aanvoer er dan is om als spits bediend te worden.

Deze beste reporter gaat aan het fijt voorbij dat de laatste 10 jaren de transferbedragen flink zijn opgewaardeerd.
En appels moet je niet met peren verglijken.
Iedere speler haald op zijn eigen manier de top.
Het is algemeen bekend dat er meer wegen lopen naar rome.
Er is wel een kantering die de aandacht vraagt in nederland.
Er blijken veel spelers de laatste tijd de top te halen via de Jupilear Leaque.
Huntelaar . strootman. Janssen. Chadli. enz spelers die het nederlands elftal of hun national elftal halen via de Jupilear Leaque.

Ik heb het al in een aantal reactie weergegeven,
Janssen moet gewoon noch een jaartje bij AZ blijven.
En kijken of alles niet te snel is gegaan het laatste halfjaar bij Janssen.
Zelf hoop ik van niet want dat hij makkelijk doelpunten maakt is duidelijk.
Maar voor zijn ontwikkeling lijk mij beter nog een jaartje AZ.

Misschien wordt hij wel de opvolger van Jamie Vardy, speelt hij ook meteen CL voetbal. Die stap is ook zo gek nog niet

Ik vind het ook veel te vroeg voor Janssen om naar het buitenland te gaan maar geen club in NL is bereid om 10 miljoen neer te leggen laat staan 15 miljoen.

6 juni 2016 om 19:45

AZ eindig nu op de vierde plaats seizoen 2015/2016.
Behalve de top 2 wat heb Janssen dan te zoeken bij een andere eredivisie club.

7 juni 2016 om 00:13

Niks. ..az is een behoorlijke ploeg. .dus buitenland waarom niet?

7 juni 2016 om 17:11

Senza,

Buitenland is te vroeg laat hem nu nog jaartje bij AZ blijven.
En je zal is zien hoe Janssen klaar is voor het buitenland.
Mijn mening is het gaat al zo snel met Janssen en stel dat hij,
toch naar het buitenland. Kan het ook zomaar finaal mis gaan.
Het is niet te hopen maar het bestaat voorbeelden zat.

Goed verhaal, helemaal mee eens! Zelfs een binnenlandse transfer is geen zekerheid op succes. Ik zeg Nikos Machlas, Tim Matavs. Gewoon blijven bij AZ, kwalificeren met Oranje voor het WK en een eindronde meemaken. Daarna pas verder kijken, kom je als een gearriveerde international binnen.

Als een buitenlandse club er 15 mln voor over heeft zien zij het wel in hem zitten. Dan doet wat de rest er van vindt er niet toe.

Ook grrappig om te lezen dat de ajax fans hartstochtelijk vinden dat hij echt naar naar een nederlandse topclub moet. Terwijl Milik die minder scoort in een team waar hij meer kansen krijgt wel voor 25 mln verkocht kan worden... Lachwekkend

Mensen toch. Wat lullen we nou over dingen als gearriveerde international, als nobody ergens binnenkomen, niks te zoeken in het buitenland.

Dat interesseert deze generatie helemaal niks. Geld scheppen, en z.s.m. binnenlopen, dat is wat de hedendaagse voetballers willen.

En ik geef ze geen ongelijk.

7 juni 2016 om 00:03

Hij is profvoetballer. Dat is voetballen om geld. Dus inderdaad als hij naar een mooie club (eentje die meer betaald) kan gaan in het buitenland dan gaat hij. Zelf zie ik hem liever in de eredivisie.

Nog even en het ek gaat niet door want Vincent heeft alle aandacht uiteraard. .😴

Hij doet het ook echt alleen voor geld. Maar laat hem maar naar Ajax komen hoor😇💪👌

7 juni 2016 om 10:51

Zit nu met hem in het vliegtuig naar Londen City Airport! Ben benieuwd waar hij mee gaat praten!

In Nederland worden spelers veel te snel opgehemeld. Wat ik ook snap aangezien buitenlandse talenten er kennelijk uit gaan voor 40 miljoen. Maar neem een Promes. Nu doet iedereen alsof hih het gemaakt heeft. Hij heeft 18 goals gemaakt in de RUSSISCHE competitie en in NL bakt hij er net zo weinig van als de rest. Dus waar hebben we het over?

Je ziet wel dat Jansen echt talent heeft dus als hij de ophemeling opzij schuift zou hij ver kunnen komen. Mits goede keuzens en dat is het lastigste.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren