Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: KNVB stelt onderzoek in naar wangedrag De Graafschap-fans

Laatste update:

Go Ahead Eagles hield De Graafschap zondagmiddag op een 1-1 gelijkspel en na afloop barstte het feest dan ook los in het uitvak en op het veld, maar een aantal zelfbenoemde supporters van de thuisploeg liet de frustraties de vrije loop.

/

Een groepje fans stormde na het laatste fluitsignaal het veld op om de spelers van Go Ahead aan te vallen. Er werden schoppen en klappen uitgedeeld en een paar voetballers van Kowet reageerden uit zelfverdediging terug.

Jan Vreman pakte de microfoon om de supporters van De Graafschap tot kalmte te manen, eiste respect en dat zij de grasmat zouden verlaten. De club uit Doetinchem zal de bewuste fans waarschijnlijk flinke straffen opleggen.

Update 22 mei 15.20 uur - KNVB stelt onderzoek in naar wangedrag De Graafschap-fans
De KNVB stelt een onderzoek in naar de ongeregeldheden na afloop van de wedstrijd tussen De Graafschap en Go Ahead Eagles. Een aantal fans van de thuisploeg ging de feestende spelers uit Deventer te lijf en de beelden zullen worden doorgestuurd naar de aanklager betaald voetbal, zo laat de voetbalbond in een tweet weten.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Laat ze maar beginnen met 3 wedstrijden zonder publiek of minimaal 6 punten in mindering. Van spelers moet je met je poten afblijven.

22 mei 2016 om 14:47

Ja want hier had de graafschap wat aan kunnen doen.. doe niet zo idioot

22 mei 2016 om 14:49

Ja, beter beveiligen die handel.

22 mei 2016 om 14:49

De Graafschap is verantwoordelijk voor de veiligheid in het stadion. Risicoaansprakelijkheid dus.

22 mei 2016 om 14:51

De thuisclub moet zorgen dat er geen publiek op het veld kan komen. Zij willen zo dicht op het veld zitten en het gevolg is dat iedere idioot zo het veld op kan lopen. Als het dan misgaat, dan ben je als club verantwoordelijk. Dat is dan jammer voor ze.

22 mei 2016 om 14:59

Doe niet zo idioot? Hoor wie het zegt! Zoals lazylen al zei ; Beter beveiligen. Het is te gek voor woorden dat dit gebeurt.

22 mei 2016 om 15:00

Ja, de Graafschap had hier iets aan moeten doen! Wie anders!
Ik snap je punt wel maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de thuisspelende club.
Het is niet voor niets dat andere clubs hekken of grachten hebben. De Graafschap heeft dit risico genomen en dienen hier ook de verantwoordelijkheid te dragen.
Een aantal wedstrijden zonder supporters en of punten in mindering lijkt mij volkomen terecht. Dit kan niet meer in deze tijd.

22 mei 2016 om 15:02

Ja het begon met supporters die uit hun vak weglopen en ergens anders gaan staan in het stadion. Er werd niks gezegd ze lieten het gebeuren. Zeer triest maarja het moest een keer fout gaan. Zonder die voetbalwet blijf je dit houden.

22 mei 2016 om 15:55

Beter beveiligen ja. Wat doen die supporters daar achter de goal van GAE de tweede helft? Dat is toch niet hun plek? Eigenlijk had de beveiliging daar al in moeten grijpen. Gevolg was wel dat veel stewards aan de andere kant van het veld stonden toen bij het uitvak De Graafschap supporters de GAE spelers te lijf gingen. Volgens mij is de club daar gewoon aansprakelijk voor. Kun je zeggen van NAC en Willem II wat je wil, maar die namen de veiligheid tenminste serieus. En bij het omgekeerde scenario vorig jaar dan? Toch ook niet zulke ongeregeldheden?

22 mei 2016 om 16:14

@rutgerrr

Dat maakt niet uit. De club word altijd (financieel) gestraft voor ongeregeldheden tussen supporters. Meestal verhalen zij dat weer op de (vaak) betreffende supporters. Uiteindelijk is de club verantwoordelijk voor het gedrag van zijn supporters en de beveiliging in en rondom het stadion.

22 mei 2016 om 16:32

Zojuist nog een interview gehoord van onze voorzitter lugt. Die had al aangegeven bij de voorzitter van de Graafschap of dit allemaal goed zou gaan toen ze massaal aan het verplaatsen waren naar de andere kant. En of hij de veiligheid van onze spelers kon garanderen. "dat doen onze supporters niet' was het antwoord van de voorzitter van de Graafschap. Nou ben je mooi klaar mee dan.

22 mei 2016 om 15:03

Ik kan me nog iets herinneren van een AZ keeper die door een "supporter" is belaagd. In dat geval is er wel iets milder opgetreden.
Dezelfde straf met terugwerkende kracht uitvoeren kan je een kampioenschap kosten..

22 mei 2016 om 16:02

Milder? Ajax verloor haar voorsprong, de hele thuis wedstrijd moest daarna zonder thuis publiek overgespeeld worden en Ajax werd de beker uitgegooid.

En dat was slechts één supporter die het veld betrad. Hier praat je over tientallen tot honderden supporters die de spelers belaagden.

22 mei 2016 om 16:09

Dus moet De Graafschap 6 punten mindering hebben en 3 wedstrijden zonder publiek?
De 'supporter' had nota bene een stadionverbod.

Ajax speelde overigens nog niet eens zonder publiek, maar kregen de support van duizenden kinderen.

22 mei 2016 om 20:47

Heb jij het wel gezien ? of heeft jouw naam iets met speed te maken.

Ja er liepen misschien wel 200 supporters op het veld (net zoals bij Willem Ii). Echter was er maar een hele kleine groep betrokken bij het opstootje.

22 mei 2016 om 15:10

Ajax werd een paar jaar geleden toch ook uit de beker gezet (terecht) nadat een gastje toen esteban van az aanviel.

Lijkt mij dus niet meer dan normaal dat de graafschap hiervoor ook gestraft wordt en punten in mindering is t meest logisch. Voor iedere supporter op t veld een punt zou een mooi compromis zijn.

22 mei 2016 om 15:24

De wedstrijd moest overgespeeld worden (omdat deze werd gestaakt), Ajax kreeg een boete, en 1 wedstrijd zonder publiek voorwaardelijk.

Zou er bij De Graafschap op neerkomen dat ze een boete krijgen en een voorwaardelijke (of onvoorwaardelijke) straf van 1 wedstrijd zonder publiek. Overspelen van de wedstrijd is niet nodig omdat het incident na speeltijd plaatsvond.

22 mei 2016 om 16:07

@jansen Joenite

Die bewering is niet correct. soms wordt alleen het restant van een wedstrijd uitgespeeld, soms kiest men ervoor over te spelen. Aangezien Ajax met 1-0 voor stond en AZ met tien man stond, koos de Knvb ervoor de wedstrijd in zijn geheel over te spelen.

Ajax verloor haar doelpunt ook als straf, als het andersom geweest was, als Ajax achter had gestaan, had de Knvb nooit het doelpunt van AZ ingetrokken. De intrekking was wel degelijk onderdeel van de straf.

Ook mocht Ajax geen volwassen thuispubliek meer toelaten in de wedstrijd, dus zonder publiek was geen voorwaardelijke straf.

22 mei 2016 om 16:15

Tuurlijk zijn er verschillen, maar als je kijkt wat hier zoal wordt geroepen zijn het slechts nuanceverschillen. Velen wedstrijden zonder publiek, torenhoge boetes, veel puntenaftrek etc... dat valt niet te rijmen met de strafmaat die destijds is gegeven.

Wees gerust: ik val je geliefde club niet aan. Ik denk alleen dat de straffen die hier veel worden geroepen buitenproportioneel zijn.

Voor alle mensen die De Graafschap vanwege de supporters zo'n aanwinst vonden tov Cambuur

22 mei 2016 om 14:44

Overal lopen er een aantal mafkezen tussen dus ik projecteer dit niet speciaal op de Graafschap. Wel moeten zowel de club als de mafkezen hierop keihard aangepakt worden.

22 mei 2016 om 15:05

Supporters die erg meeleven met de club kunnen er een geweldige sfeer van maken maar ook een gruwelijke. Het is maar net hoe de emotie word versterkt. Echter mag dit niet als excuus worden gebruikt. De supporters die op het veld kwamen dienen voor minimaal 10 jaar een stadion verbod te krijgen en de club moet hier ook hard op aangepakt worden. Een aantal wedstrijden zonder publiek en punten in mindering voor komend seizoen lijken mij volkomen terecht.

Schandalig dit, die moet je oppakken een jaar opsluiten en levenslang stadion verbod geven.

Een aantal jaar geleden werd er altijd zo lovend gesproken over de supporters van De Graafschap.. Laatste jaren zijn er toch wel echt hele erge incidenten geweest:
1. Supporter loopt veld op en duwt grensrechter omver.
2. Scheldincident Jeroen Zoet.
3. Supporters slaan GOA spelers in elkaar op het veld.

Weg met die club uit de Eredivisie!

22 mei 2016 om 20:50

Ik keur het scheld incident met Zoet niet goed, maar volgens mij wordt er elke wedstrijd wel een speler van de tegenstander uitgescholden.
Dan vind ik de vernielingen die de Ajax supporters in Doetinchem aangericht hebben erger.

Ik heb heel veel sympathie voor die club. Voor de 'fans' die dit hebben gedaan hoop ik dat NAC vanmiddag wint... Wat een droeftoeters...

Schandalige vertoning. Ik neem aan dat De Graafschap passende maatregelen neemt tegen deze "fans" (ze staan op beeld) en ook een straf kan verwachten van de Knvb.

wel mooi dat de stewards alleen voor het uitvak staan .

Schandelijke vertoning inderdaad. En hier had De Graafschap als club beter haar werk moeten doen. En dan niet roepen: 'het is een enkeling die het verpest...' Ik zie zeker 20 man op het veld staan om een beetje de speler van Go Ahead te jennen, uit te schelden en te slaan/trappen.
Droeftoeters...

22 mei 2016 om 20:51

Als er ruim 10.000 man in het stadion zit, dan vind ik 20 man op dit totaal toch echt een enkeling.

Zo jammer van ooit een mooie club met nette supporters, ze zullen er nog wel zitten, maar schijnbaar hebben ze niet meer de overhand. Zonder hekken kan daar niet meer helaas, zwaar straffen een wedstrijdje of 10 geen thuis en uit supporters meer, dus de eerst 20 wedstrijden, mooi de tijd om hekken te bouwen en die gekken de onkosten laten betalen.

22 mei 2016 om 15:08

Ik denk niet dat je met 2 maten moet gaan meten:

"eén duel voorwaardelijk zonder publiek en 10.000 euro boete. Dat is de strafmaat die de aanklager betaald voetbal Ajax heeft voorgesteld nadat een supporter die reeds een stadionverbod had het veld kon betreden en vervolgens AZ-doelman Alvarado Esteban in de rug aanviel. De bekerwedstrijd wordt opnieuw gespeeld, zonder publiek."

Daar ging het zelfs om een supporter die een stadionverbod had en tóch de mogelijkheid had om een speler te belagen.

22 mei 2016 om 15:40

@jansen Joenite

Dat is nogal wat, opnieuw spelen, dan is een wedstrijd alleen ook niet goed genoeg, ze gaan deze wedstrijd natuurlijk niet over laten spelen, verschil is ook dat het na de wedstrijd is en van AZ tijdens de wedstrijd waarbij ze van het veld gingen (terrecht). Misschien dat 10 inderdaad overdreven is, maar meer dan 1 in ieder geval.

22 mei 2016 om 15:45

Opnieuw spelen is hier ook zeker niet nodig, omdat het incident pas na de wedstrijd plaatsvond. Bij de bekerwedstrijd destijds wel, omdat de wedstrijd werd gestaakt.

Ik denk dat eenzelfde boete, 1 wedstrijd zonder publiek onvoorwaardelijk en 1 wedstrijd zonder publiek voorwaardelijk in lijn is met de sanctie destijds.

22 mei 2016 om 15:51

Juist, dat is dan weer niet in lijn, want dan is de straf die ajax kreeg met de wedstrijd opnieuw spelen hoger, plus bij de graafschap waren het er veel meer. Ik denk een wedstrijdje of 3-4 met een gedeelte wellicht voorwaardelijk dat zou realistisch zijn.

22 mei 2016 om 16:10

Nogmaals, Ajax verloor haar voorsprong in de wedstrijd, dat was onderdeel van de straf. Zonder publiek was ook niet voorwaardelijk, Ajax mocht geen volwassen meer toelaten in de overgespeelde wedstrijd.

Tot slot, één idioot of tientallen tot honderden mensen die het veld bestormen, maakt ook een aardig verschil.

22 mei 2016 om 16:18

Zoals hierboven al gezegd: Tuurlijk zijn er verschillen, maar als je kijkt wat hier zoal wordt geroepen zijn het slechts nuanceverschillen. Velen wedstrijden zonder publiek, torenhoge boetes, veel puntenaftrek etc... dat valt niet te rijmen met de strafmaat die destijds is gegeven.

Een wedstrijd of 3-4 waarvan een deel voorwaardelijk zou inderdaad nog wel kunnen. Maar een straf als 10 zonder publiek is buiten proporties.

22 mei 2016 om 20:53

er is echter 1 verschil. De wedstrijd moest wel overgespeeld worden omdat de held van de dag (de keeper van AZ) rood kreeg voor het schoppen of slaan van deze "supporter".
Dit incident had dus een grote invloed op de wedstrijd.

22 mei 2016 om 15:23

Grappig dat je dat zegt "zonder hekken kan daar niet meer helaas". Ik was 3 weken geleden in Engeland bij Liverpool, Everton en Manchester United. Kleine, simpele hekjes om het veld waar een gemiddelde 25 jarige met twee vingers in de neus overheen springt. Engeland toch van oorsprong het land van de Hooligans.
Als heet daar kan, waarom zou het hier niet kunnen?

22 mei 2016 om 15:38

Ach overal gaat het wel een keer mis, hekken of geen hekken.
Dingen gebeuren nou eenmaal, men moet niet opeens hier een groot ding van maken.

22 mei 2016 om 15:41

Het zit hem in het woordje daar, bij Liverpool of Everton gebeurd dat niet, tot die tijd, geen problemen. Bij de graafschap gebeurd het wel, dus is het een ander verhaal. Je zag toch vandaag waarom het niet kan, mensen houden zich er niet aan.

22 mei 2016 om 16:11

Het verschil zit hem in de voetbalwet. In Engeland ga je de bak in als je het veld betreed. Dat heeft ertoe geleid dat men het daar vrij snel afgeleerd heeft.

22 mei 2016 om 16:35

precies Speedy ... en de dikke boete niet te vergeten en natuurlijk de discipline om de straf af te dwingen.

Zet mensen achter dikke hekken en ze gaan zich er naar gedragen.

Bizar! Van meest geliefde club omdat ze Ajax van het kampioenschap afhouden naar dit... Echt niet te bevatten dat je zoiets doet. Wat kan Go Ahead eraan doen? Die doen gewoon hun best om zelf te promoveren...

Het is echt scheer en inslag met het geweld rond de velden. Nu is het in Doetinchem, maar de lijst van geweld is lang. Ik denk dat men ook eens celstraffen moet gaan geven zeker als het resultaat fysiek geweld is. Dit loopt compleet uit de handen.

Dit heeft toch niks meer met voetbal te maken, zeker gefrustreerd zijn haalt het boze uit je, maar om de spelers gaan aan te vallen is niet goed te praten, voor leven uitbannen zo'n fans.

22 mei 2016 om 16:29

En dan te bedenken dat als Willem II met bijv. 1-0 wint ze nieteens degraderen... Maar het zijn idioten die de club zelf ook ongetwijfeld levenslang wil weren. Voorlopig blijf ik nog even verbijsterd achter.

Is schandalig. Dat je teleurgesteld bent Ok, maar spelers van een andere club aanvallen is schandalig.
Helaas zal de club daar flink voor moeten boeten. De graafschap onwaardig is dit.
Die gasten moet je levenslang verbannen uit je stadion.
Helaas maar de graafschap heeft het aan zichzelf te danken in de zeer slechte wedstrijd in Deventer.

Zolang Nederland het rechtssysteem niet wil aanpassen blijf dit gebeuren helaas.
Word tijd dat Nederland een harder gaat optreden . Wanneer komen er celstraffen ?
Geweld keur ik niet goed en dit
Is nog veel
Kwalijker spelers aanvallen.

Hop levenslang stadion verbod en ga maar eens wen weekje de
Cel in. Wedden dat snel minder
word.

22 mei 2016 om 15:37

Wat een onzin, je moet niet teveel naar Derksen luisteren. Er word al jaren vrij hard opgetreden maar ik weet niet of je het weet maar in Nederland ga je niet zo snel de bak meer in want ze sluiten gevangenissen.

En enkelbandjes delen ze al jaren uit en er zullen genoeg een SV krijgen voor het leven met een beste boete en als ze al meer op hun kerfstok hebben hangen een enkelbandje of meldplicht etc.

22 mei 2016 om 15:48

Heeft weinig met Derksen van doen maar er wordt gewoon veel te soft opgetreden. Laat dat tuig zich gewoon een aantal jaren bij elke wedstrijd van de club zich tijdens de wedstrijd melden en ze leren het vanzelf af. Dat werkt in het buitenland ook maar hier wil de politiek er om vage redenen niet aan.

22 mei 2016 om 16:11

Heeft alles met Derksen te maken want dat is de enige druiloor die niet door heeft dat er heel veel dingen al jaren geleden aangepakt zijn en aanscherping is onlangs nog gedaan. Waar hoor je anders die onzin dat het nog veel strenger moet?

En meldplicht was er 10/15 jaar geleden al hoor, moest je op bureau melden of soms kon het in een kroeg waar je de wedstrijd dan kon kijken. Maar is niet echt nodig met de sieraden die ze tegenwoordig hebben.

Dit is gewoon een incident, meer niet en die jongens die met hun bek op de camera staan gaan er nog genoeg over horen en zullen geen stadion meer inkomen voorlopig in Nederland en sommigen nooit meer.

22 mei 2016 om 15:43

Eigenlijk zie ik liever dat ze dit doortrekken naar de hele gemeenschap, dat het op een voetbalveld gebeurd is niet erger dan in een cafe of binnenstad. Ja er mag harder tegenop getreden worden, maar niet omdat het voetbal is, maar gewoon omdat het zinloos geweld is.

Veel reacties nu met onrealistische straffen. Een tiental wedstrijden zonder publiek. Hele hoge boetes (een miljoen euro, serieus?). Punten in mindering voor volgend seizoen.
Maar als je gaat kijken naar de straf die Ajax destijds bijvoorbeeld kreeg met Wesley die de keeper van AZ aanviel (1 wedstrijd voorwaardelijk zonder publiek, wedstrijd opnieuw spelen en een boete van 10.000 euro), dan zal de straf voor De Graafschap vergelijkbaar zijn. Misschien iets groter, omdat er nu niet 1, maar meerdere mensen zich lieten gaan. Ik gok op op 20.000 euro boete en 2 wedstrijden zonder thuispubliek, waarvan 1 voorwaardelijk.

Ik vind het werkelijk schandalig wat er gebeurd is, maar een beetje realiteit mag ook wel.

22 mei 2016 om 15:47

Klopt, ik was ook een van de mensen die eigenlijk een onrealistsche straf riep niet in lijn met eerder straffen, de wedstrijd kan hier niet overgespeeld worden dus is meer dan een wedstrijd zonder publiek gerechtvaardigd. Wat eigenlijk belangrijker is, is preventie, hoe gaat de graafschap voorkomen dat het niet nog een keer voorkomt, denk dat er maar een oplossing is, hekken of een glazen wand zoals bij het uitvak.

22 mei 2016 om 15:54

Er is nog een oplossing, dat tuig aanpakken. In Engeland doe je het niet vanwege de enorm hoge boetes. Daarnaast kun je dit tuig zich tijdens elke wedstrijd van hun club op het politiebureau laten melden zodat je weet dat ze niet in het stadion zijn en het ook hun privé leven beïnvloedt.

Gelukkig zijn er beelden voor de knvb; https://twitter.com/markcaldenhoven/status/7343599...
Te schandalig voor woorden. Wat een slechte verliezers, stadion verbod op z'n minst en een strafblad.

Dit is ongekend, zie je zelden op voetbalvelden, supporters die andere supporters aanvallen komt vaak voor maar supporters die de spelers van de tegenstander aanvallen is in mijn ogen een zware misdaad en mag nooit gebeuren en dat moet zwaarvgestraft worden.

Licentie afnemen?
Nee zonder te dollen, een fikse straf lijkt mij logisch.
Hoe je het ook went of keert, dit is de verantwoordelijkheid van de thuisspelende club.
Het vak waar de mensen vandaan kwamen, volgens mij veelal harde kern, gewoon de komende 2 wedstrijden leeg laten.
Ook de eerstvolgende wedstrijd in de Eredivisie deze tribune leeg laten.

Schandalig deze paar idioten. Verbannen uit het stadion, voor heel lange tijd of zelfs altijd. Door dit soort dingen doe je het in een klap het positieve imago van De Graafschap teniet. Er was het gehele seizoen een geweldige sfeer en zelfs na deze wedstrijd gingen spelers, ondanks de naderende degradatie, op het veld op de schouders. Maar het belachelijke gedrag van de 'stoere' jongens daarnaast overschaduwt alles. Wegwezen en nooit meer terugkomen. Er komen vast maatregelen en hoort er dan bij. Hopelijk ziet de rest van NL dat dit geen doorsnee is voor de Graafschap, het stadion sprak er schande van en zong met GAE mee tegen het groepje relschoppers.

Vanuit KNVB-perspectief denk ik dat het eenvoudig wordt om levenslange stadionverboden op te leggen, terwijl De Graafschap een enrome boete en/of andere sanctie tegemoet kan zien, helemaal omdat enkele jaren geleden de club er ook al niet in slaagde supporters van het veld te houden toen een of andere idioot de grensrechter besloot aan te vallen.

KNVB-onderzoek is trouwens leuk, maar ik zou het bizar vinden als de politie hier niet zelfstandig opduikt. Het veld betreden is een ding, maar het aanvallen van mensen en het doelbewust mishandelen is gewoon een misdrijf waar je een strafblad voor zou kunnen uitdelen.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren