Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax al vele jaren zoekende: ‘Het is ook geen gemakkelijke positie’

Laatste update:

Er zijn de laatste jaren weinig spelers geweest die slaagden als spits bij Ajax. Luis Suárez deed het voortreffelijk, maar Mounir El Hamdaoui, Dmitry Bulykin, Kolbeinn Sigthórsson en Dario Cvitanich hadden minder fortuin in de punt. Siem de Jong speelde er met wisselend succes en zegt dat het moeilijk is te slagen als spits van Ajax. Je moet immers ook kunnen meevoetballen.

/

De 26-jarige De Jong speelde van 2007 tot 2014 in Amsterdam: hij begon als aanvallende middenvelder, maar werd ook met regelmaat ingezet als centrumspits. Dat vond hij geen straf, vertelt hij aan Voetbal International. “Ik had er nooit moeite mee als de trainer me daar opstelde. Hij wist waar mijn kracht en zwaktes lagen als spits. Ik was geen type dat alleen maar loerde op zijn doelpunten, juist niet.”

“Ik wilde meevoetballen, veel aan de bal komen en met mijn spel ervoor zorgen dat we ons als team konden verplaatsen richting het vijandelijke doel”, aldus De Jong. Hij maakte in 168 wedstrijden in de Eredivisie 57 doelpunten voor Ajax en dat was een flink aantal voor iemand die door de club zelf werd opgeleid. De laatste spits die Ajax uit de eigen opleiding haalde en ook echt slaagde was echter een naam uit de vorige eeuw: Patrick Kluivert.

In het interview met het weekblad weet De Jong ook niet goed wie er in de voetspore van Kluivert trad na diens vertrek in 1997. Geen spits schopte het van De Toekomst naar een succesvolle tijd in het eerste elftal. “Het is ook geen makkelijke positie. En als je aan de lopende band scoort, dan is de kans groot dat je in Nederland al op zeer jonge leeftijd wordt weggeplukt. Soms al in de jeugd zelf. Daarom vind ik het lastig om de leegte te verklaren vanuit de eigen kweek.

Heb jij de laatste jaren spitsen uit de Ajax-jeugd gezien die langer de tijd hadden moeten krijgen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ben ik de enige die vind dat Mounir het gewoon goed deed in Amsterdam?

28 oktober 2015 om 11:24

Ook Pantelic trapte er toch aardig war in!

28 oktober 2015 om 11:35

Eens, Pantelic kon tenminste met zijn rug naar de goal spelen en was altijd scherp voor de goal. Doodzonde dat hij wegging. Een type Pantelic of een type Bony is wat Ajax nu nodig heeft als je het mij vraagt.

28 oktober 2015 om 11:57

Zelfs Dario Cvitanich scoorde aardig wat met het tandem LS Ds!

28 oktober 2015 om 12:45

En wat deed Ajax, ze boden hem geen nieuw verbeterd contract aan. De tandem Panelic Suarez zorgde voor 120 doelpunten. wat een held was dat. Dat was een typische Ajax spits.

28 oktober 2015 om 11:37

Zlatan, Huntelaar en Suarez.
Komen alleen allemaal niet van de toekomst af.

28 oktober 2015 om 11:40

Nee El Hamdaoui deed het uitstekend. 13 doelpunten voor se wintwrstop en toen ging het mis met Frank De Boer. Ik ga die doelpunten tegen Heerenveen niet vergeten. Puur op techniek die doelpunten!

28 oktober 2015 om 11:41

De winterstop*

28 oktober 2015 om 12:04

Haha kortzichtig, mounir speelde alleen voor zichzelf en liet anderen niet renderen. Suarez zijn productie stokte behoorlijk toen mounir er bij kwam. Geen geschikte ajax spits dus. Laat anderen niet beter spelen

28 oktober 2015 om 12:10

Uitstekend absoluut niet. Zoals Eltanque al prima formuleert. Het elftal rendeerde duidelijk beter zonder El Hamdaoui dan met hem. Zonde want hij had zeker de potentie om het goed in te vullen.

28 oktober 2015 om 12:45

Vindt je reactie eigenlijk nog veel kortzichtiger....
Hoeveel spitsen laten een team met voetbal nou beter spelen? Een spits gewoon een beetje egoïstisch zijn om doelpunten te maken. En moet eigenlijk bediend worden door het team! En met doelpunten het team helpen.
En bij Ajax zoeken ze geen spits maar een nummer 10 die met de rug naar het doel speelt en ook nog eens doelpunten maakt, op de 9 positie... Naar mijn mening een schier onmogelijke missie en verklaard ook waarom de laatste jaren eigenlijk geen 1 spits een onverdeeld succes is geworden.

28 oktober 2015 om 13:21

@lukathemagican

@polop en Eltangue
Niet alleen Suarez maar ook Siem werd veel belangrijker nadat Elham vertrok.

28 oktober 2015 om 13:40

Wel of niet anderen beter laten spelen is toch helemaal niet de discussie? In de tekst staat dat hij minder fortuin had in de punt en dat is simpel gezegd: dikke vette bak met onzin!!

De spits positie is inderdaad de moeilijkste positie bij ajax. Maar toch vond ik siem de jong het uitstekend invullen als die daar stond. Meevoetballend goed en scoorde toch ook zn goals.

28 oktober 2015 om 11:25

Helemaal mee eens. Doodzonde dat hij weg is gegaan, is nog altijd een van mijn favoriete spelers aller tijden. Ook altijd een harde werker geweest.

28 oktober 2015 om 12:02

Siem de Jong was een bruikbare speler, maar laten we het niet overdrijven. Zijn handelingssnelheid was niet heel erg hoog en hij scoorde ook niet heel veel. Ik dacht iets van 10/11 competitiegoals in een kampioensjaar?
Het is ook niet voor niks dat hij nooit een serieuze oranje klant is geworden.

28 oktober 2015 om 12:09

Nou als je hem vergelijkt met een milik en sigtorson was siem de jong toch wel een verademing.

1 spits waarvan ik vond dat hij de kans had moeten krijgen, is Gino van Kessel. Hij is dan wel niet afkomstig uit de jeugdopleiding, maar was een spits die heel makkelijk scoorde en ook technisch zeker niet onderdeed voor anderen. Blijf het vreemd vinden dat Ajax hem zo makkelijk liet gaan, en andere minder scorende spitsen bij de club hield.

Maar goed, door en op zoek naar een nieuwe spits uit de jeugd. Ben benieuwd naar Hendriks, ook niet uit de jeugd, maar wel een spits met snelheid en techniek, en heeft daarnaast niet veel moeite met scoren.

Haller!!!
Wel een volle portemonnee meenemen, en van der Hoorn, en even wachten tot Boymans is hersteld. Reken maar dat hij een spits is waar ajax al jaren op wacht.

Forza Utreg!

28 oktober 2015 om 11:26

Ja, maar ben toch bang dat Utrecht hem naar een Europese (sub)topclub laat gaan. Is wel een enorm technische speler volgens mij, heb echter nog niet veel van hem gezien om eerlijk te zijn.

Ligt het dan aan het systeem dat Ajax speelt of aan de spitsen zelf?
Ik zou haast denken dat eerste, zeker omdat de vleugels veelal naar binnen draaien. Zonder aanvoer zal elke echte spits mislukken.

28 oktober 2015 om 11:33

Tuurlijk, dit systeem met een echte nummer 9 slaat nergens op. Veel en veel te statisch. Daar kan geen enkele spits echt goed in functioneren blijkt.

28 oktober 2015 om 11:59

Correct, het middenveld en de verdediging van Ajax zijn nooit echt problemen geweest...daar zou je bewijs van spreken nog met jeugdspelers kunnen spelen zonder ervaring.

Echter voorin moet je gewoon topspelers hebben, het moet een speler zijn die niet al te voorspelbaar is, hij moet een goede voorzet kunnen geven(en dus doorgaans wat snelheid nodig) maar ook binnen door moeten kunnen gaan.
En uiteraard een spits die kan meevoetballen en gewoon dodelijk is voor het doel.

Die spitsen heb je zo 123 niet.

Mounir deed het geweldig in zijn eerste half jaar 13 doelpunten en prachtgoals.,had er meer in liggen dan suarez.

28 oktober 2015 om 12:02

En dat was dus ook gelijk het probleem wat de meeste blijkbaar niet zien. Meneer speelde zo voor zichzelf dat spelers als suarez nauwelijks rendeerde, met pantalic en de jong functioneerde de spelers er om heen veel beter, daarom was mounir geen goede ajax spits

28 oktober 2015 om 12:12

En daarom is hij buiten AZ ook nergens gelukt. Had voetbaltechnisch alles wat nodig is om ver te kunnen komen. Helaas kan hij het blijkbaar mentaal niet opbrengen om ook wat discipline en teamspirit aan de dag te leggen.

Kluivert was technisch zeer begaafd. Hij mag PSV dankbaar zijn dat ze Ronaldo voor de neus van Ajax hebben weggekaapt, anders hadden we nooit van hem gehoord. Kortom een beetje geduld moeten we wel hebben. Daarnaast had Kluivert in de personen van Overmars en Finidi, twee mannen met een prima voorzet. Nu hebben we Millik in de punt staan, een prima spits voor 4-4-2, maar voldoet niet aan het mee voetballen. Zet twee buitenspelers met een goede voorzet en hij maakt er ook gerust een stuk of 15. Ajax moet gewoon veel meer naar voren spelen.

Haller , Cardozo , Djuricic......mooie spelers voor Ajax om aan te trekken.

28 oktober 2015 om 12:47

Op basis waarvan? Volgens mij moeten zij het ook van de aanvoer hebben. Lijkt me missie kansloos.

Sorry hoor, maar dit vind ik echt slap gelul.
Een spits voor het niveau Ajax heeft alleen aanvoer vanaf de flanken nodig en moet zelf kansen kunnen creëren. Dat is toch niet heel zeldzaam?
Doen de spitsen bij de meeste andere clubs toch ook?
Van Luuk de Jong weet iedereen wel dat hij niet helemaal top is, maar of hij nou bij Psv, Ajax of Feyenoord speelt, je mag bij hem toch rekenen op 20+ goals per seizoen?

Zo'n soort spits moet Ajax toch ook kunnen vinden?

28 oktober 2015 om 11:35

klopt, dat zou zeker kunnen. Maakt niet uit of je dan bij Ajax of PSV speelt. Denk dat de spitspositie bij Ajax ook niet het grootste probleem is, maar meer bijvoorbeeld de linksbuitenpositie en de hoeveelheid spelers die in de 16 komen.

28 oktober 2015 om 13:47

Dat lijkt mij idd veel meer het probleem. We zijn het eens zo te zien. ;-0

28 oktober 2015 om 11:36

Ja, dat is het probleem ook niet denk ik. Ajax zoekt naar een spits, met in het achterhoofd de filosofie dat het een mee voetballende spits moet zijn, en ook een spits die z'n duels kan winnen. Dan ga je het jezelf moeilijk maken met zoeken, lijkt mij.

28 oktober 2015 om 15:15

Maar daar zou de Jong toch ook nog vrij goed inpassen neem ik aan.
Maar goed, ik verbaas mij er best over dat ajax blijkbaar niet meer in staat is om net als "vroeger" spitsen als Kieft, Bosman, Kluivert, enz op te leiden.
Maar wellicht zie ik iemand over het hoofd hoor en lopen er in jong ajax of de a1 wel de nieuwe toppers.
Eigenlijk gek dat Nederland "aanvallend voetbal land" niet over een stuk of 4 echte klasbak spitsen beschikt, of een stuk of wat top vleugelspelers.

28 oktober 2015 om 12:27

De Jong was haalbaar geweest en duidelijk beter dan wat er nu loopt bij Ajax. Achteraf geen verkeerde keuze geweest van Psv. Dat Ajax hem niet gehaald heeft kan ik ook wel weer begrijpen. Als je ambitie hebt Europees weer enigszins mee te doen dan redt je het ook niet met het niveau de Jong. Dat heeft hij in Duitsland en Engeland wel bewezen en laat hij dit jaar in Europese wedstrijden ook weer zien. Super spits voor de eredivisie, te zwak voor een stap hoger. Milik, Zivkovic moeten eerst het niveau van de Jong bereiken, maar hebben nog wel de potentie omdat te overstijgen.

Zelf vind ik dat Ajax alles op alles moet zetten om Huntelaar te overtuigen zijn carrière af te sluiten in Nederland. Hij heeft meerdere keren aangegeven Ajax in zijn hart gesloten te hebben en niet afwijzend zou zijn voor een dergelijke constructie. Ajax heeft bovendien het geld om hem financieel ook behoorlijk tegemoet te komen. Huntelaar is qua leeftijd en kwaliteit de perfecte aanvulling voor Ajax en maakt het elftal direct veel sterker.

28 oktober 2015 om 13:28

Maar ook dan moeten er nog steeds voorzetten komen.
Want (zoals in oranje te zien is met depay en robben) huntelaar heeft ook echt aanvoer nodig.

28 oktober 2015 om 15:32

El Ghazi op rechts en de opkomende backs geven regelmatig toch prima voorzetten af. Schöne als hij speelt ook. De linkerspits gaat regelmatig naar binnen, maar zoekt dan ook vaak de combinatie op.
Bovendien dwingt een spits het ook af. Als je een groot deel van de ballen die je krijgt er in ramt zoeken je medespelers je vanzelf meer.

Huntelaar heeft zich bovendien de laatste jaren meer ontwikkeld in het meevoetballende gedeelte en heeft de fans voor 100% achter zich. Met de hang naar ervaring zou het technisch hart wel gek zijn om het niet echt te proberen.

28 oktober 2015 om 17:15

Een Ajax spits moet daarnaast ook mee kunnen voetballen, hij moet een aanspeelpunt zijn dat ook andere spelers kan wegsturen. Er wordt (te) veel verwacht van een Ajax spits.

Iemand als Luuk de Jong lijkt het allemaal te hebben, maar heeft er op een hoger niveau moeite mee. Een spits van Ajax moet een bal ook tegen sterke verdedigers aan kunnen nemen.. Luuk zal nooit de Europese top halen en dat wordt ook van een Ajax-spits verwacht.

Ze hadden met Malen een fantastische jongen lopen in de jeugd, die is vertrokken naar Arsenal en trainde daar een paar weken terug op 16 jarige leeftijd al mee met het eerste.. Er is dus ook veel pech.

Solanke van Vitesse (Chelsea) vind ik een echte Ajax spits. Die jongen is snel, sterk, kan kaatsen en is goed in de kleine ruimte. Marc doe niet gierig en probeer Solanke te halen. Bij Chelsea ga je toch niet spelen.

28 oktober 2015 om 12:29

Dat Solanke niet aan de bak gaat komen bij Chelsea betekent nog niet dat zij hem naar Ajax laten gaan. Die zal eerst nog enkele jaren bij andere clubs onder gebracht worden voordat die definitief verkocht wordt. Bovendien is Solanke ook geen speler die Ajax nu naar een hoger plan tilt.

In de winterstop Haller en Cardozo halen. 2 top spitsen heb je dan die prima in het systeem van Ajax mee kunnen en zelf ook veel kunnen creëren. Milik dan maar verkopen. Zo gaat het nou eenmaal bij een topclub, en dat is wat Ajax wilt zijn. Rendeer je niet, verkopen.

28 oktober 2015 om 11:44

Als je vervolgens El Ghazi en Fischer hebt die 9 van de 10 keer voor eigen succes gaan, dan is een Haller of Cardozo toch ontzettend jammer van het geld.

28 oktober 2015 om 11:55

Nee want Haller en Cardozo creëren genoeg vanuit zichzelf.

28 oktober 2015 om 13:04

dan nog utrecht laat haller echt niet halvewege het seizoen gaan hoor misschien in de zomer wel maar dan moet ajax wel een hele grote zak geld meenemen aangezien er vanuit het buitenland meer dan genoeg interesse is voor hem.

ook zie ik ajax geen 10 miljoen betalen

28 oktober 2015 om 11:51

Helemaal.mee eens. Soriano ipv cardozo mag ook. Als er eens een keer gepresteerd moet worden, dan moet je gewoon 2 topspitsen hebben. De zijkanten zitten wel snor met younes, fischer, el ghazi en cerny. Hoop dat de boer het lef heeft op 343 te gaan spelen dan is je aanvoer richting voorhoede ook beteren kan je met 2 aanvallende en 2 verdedigende middenvelders spelen.

We zullen Siem vanavond missen. Tegen Feyenoord wist hij zijn goaltjes altijd wel mee te pikken.
Het blijft inderdaad verbazingwekkend dat Ajax zelf geen spits meer weet op te leiden. Heb ik ook geen verklaring voor, elke jongen die met voetbal begint droomt over scoren. Waar gaat het dan toch mis?

Als Mounir dan zo goed was geweest waarom slaagde hij dan niet in Italie en Spanje b.v. ???? Nee ik denk de beurs even open trekken en in de winterstop een type als Boymans of Cardoza erbij en dan heb je samen met Milik een goede voorhoede. ( Mits de vleugels goed bezet worden)

28 oktober 2015 om 12:18

Dat is onzin natuurlijk. Luuk de jong heeft t ook niet gemaakt in t buitenland maar doet t toch aardig in Eindhoven . Trabelsi is voor mij de beste Ajax rb die Ajax heeft gehad maar was ook niet succesvol buiten de grenzen.

Een tip aan het technisch hart van Ajax, haal Locadia. Sterke spits, enorm doelgericht, egoïstisch, onverstoorbaar, kan een man passeren, en technisch goed. Kan je eindelijk is een bal door de lucht naar de spits spelen zonder dat je hem 3 keer zo hard terug krijgt.

Daarnaast is het een jonge speler, die je waarschijnlijk weer voor meer door kan verkopen wat Marc Netto als muziek in de oren moet klinken. Als je 7 miljoen over hebt voor Sinkgraven, dan moet Locadia ook haalbaar zijn, zeker met in het achterhoofd dat hij ontevreden is.

Kortom 1 en 1 is 2, helaas zal ons technisch hart blijven tobben ben ik bang

28 oktober 2015 om 13:06

goede tip maar je geloof zelf toch niet dat psv die hem helemaal niet kwijt wilt hem na ajax laat gaan psv zou wel gek zijn

Klaas jan Huntelaar was een uitstekende spits toe der tijd.

Haller halen!!!!!!!!!!!! Typische ajax spits

Voor de mensen die "nee" hebben ingevuld, kennen Malen waarschijnlijk niet.. Een jongen die afgelopen zomer uit de jeugd is gehaald en nu op 16 jarige leeftijd al meetrainde met het eerste van Arsenal. Dat zijn de jongens waar je op hoopt, maar ze worden zoals het artikel al schrijft op jonge leeftijd al weggekocht..

hoop dat Patrick zn zoon het in de toekomst waar kan maken in ajax1

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren