Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord wacht nog steeds op antwoord UEFA na racismeclaim

Laatste update:

Feyenoord heeft nog altijd niks gehoord van de UEFA over het beroep dat de club aantekende naar aanleiding van de straf die de club opgelegd kreeg na het duel met AS Roma. De Rotterdammers moeten vanwege misdragingen van de fans één Europees thuisduel zonder publiek afwerken en een boete ter hoogte van 100.000 euro betalen.

/

Die sancties werden opgelegd naar aanleiding van het tweede duel met de Romeinen, in De Kuip. Daar zouden de fans zich schuldig hebben gemaakt aan racistisch gedrag, maar Feyenoord spreekt dat met klem tegen. Dat deed het dus ook bij de zogeheten ‘Appeals Body’ van de Europese voetbalbond, die het beroep in ontvangst nam. Dat gebeurde al op 29 mei, maar tot op heden kreeg de club volgens RTV Rijnmond geen reactie.

Voor het gooien van opblaasbananen op het speelveld kreeg Feyenoord een boete van 50.000 euro, de andere boete van 50.000 euro werd opgelegd omdat fans vuurwerk afstaken en voorwerpen op het veld gooiden. De Rotterdammers hopen op strafvermindering, maar zullen dus nog even geduld moeten hebben.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Voor het gooien van voorwerpen en vuurwerk zou ik de straf van wedstrijd zonder publiek en de geldboete handhaven. Die opblaasbananen was niet racistisch bedoelt.

25 augustus 2015 om 15:20

Het was inderdaad niet racistisch bedoeld, maar toch zou het terecht zijn als Feyenoord daarvoor wordt gestraft. Een banaan op een voetbalveld heeft namelijk in 99 van de gevallen een racistische bedoeling (kijk naar Oost-Europa, Italië en dat Dani Alves-moment). Als Feyenoord niet gestraft wordt voor die banaan, krijgen supporters uit die regio's een vrijbrief om een banaan te gooien en de daad onder de noemer 'ludieke actie' te plaatsen. En dan is het einde zoek.

Neemt niet weg dat ze wel van zich mochten laten horen bij de Uefa.

25 augustus 2015 om 15:31

Tja een zero-tolerance beleid zou in deze kwestie wel moeten inderdaad. Maar nu heb je dat je door een onschuldige actie als Feyenoorder voor racist wordt bestempeld door het besluit van de Uefa. Dit kan misschien in de toekomst nadelig zijn voor de supporters m.b.t. uitwedstrijden. Dat is toch best treurig als je niets kwaads in de zin had met die opblaasbananen.

25 augustus 2015 om 15:34

Lol. Wat? Ja je bent onschuldig, maar toch straffen we je, als voorbeeld voor anderen wel/niet schuldigen.

Dit gaat mij mn pet te boven.

25 augustus 2015 om 15:36

Heb je gelijk in, AjaxCitizen. Alleen had Feyenoord dit kunnen voorkomen door die bananen gewoon niet te tolereren. Als je werkzaam bent in de voetbalwereld, hoor je eigenlijk te weten welke betekenis een banaan heeft in het internationale voetbal.

25 augustus 2015 om 15:45

Vakf1,

Punt is dat elke mogelijke beslissing discutabel is. Je hebt absoluut gelijk, maar wat als de Uefa niet straft? Dat komt ook binnen bij supportersgroepen die wel racistische bedoelingen hebben en die krijgen dan een geldige smoes om bananen te gooien die 'per ongeluk' bij een gekleurde speler belanden.

Als Feyenoord wordt gestraft is dat lullig voor Feyenoord, maar gezien de betekenis van een banaan in het internationale voetbal plus het feit dat de supporters van Feyenoord al onder een vergrootglas lagen, was het simpelweg niet slim van de directie om die bananen toe te laten.

Dus ze moeten kiezen tussen racisme bevorderen en een club straffen die waarschijnlijk geen racistische bedoelingen had.

Zeg het maar. Waar kies je voor?

25 augustus 2015 om 15:45

Vakf1,

Punt is dat elke mogelijke beslissing discutabel is. Je hebt absoluut gelijk, maar wat als de Uefa niet straft? Dat komt ook binnen bij supportersgroepen die wel racistische bedoelingen hebben en die krijgen dan een geldige smoes om bananen te gooien die 'per ongeluk' bij een gekleurde speler belanden.

Als Feyenoord wordt gestraft is dat lullig voor Feyenoord, maar gezien de betekenis van een banaan in het internationale voetbal plus het feit dat de supporters van Feyenoord al onder een vergrootglas lagen, was het simpelweg niet slim van de directie om die bananen toe te laten.

Dus ze moeten kiezen tussen racisme bevorderen en een club straffen die waarschijnlijk geen racistische bedoelingen had.

Zeg het maar. Waar kies je voor?

25 augustus 2015 om 15:59

Zeg dat tegen chiquita.

On: de straf voor het gooien van voorwerpen is eigen schuld dikke beurt, maar racisme is grote onzin.

25 augustus 2015 om 16:00

Trouwens ik zou de UEFA aanklagen wegens smaad.....

25 augustus 2015 om 16:10

Smaad? Haha, die gasten van de UEFA rollen over de grond van het lachen bij zo'n aanklacht na Nancy en Rome. Deze veroordeling maakt geen enkel verschil in de (terecht of onterecht) slechte reputatie van het legioen.

25 augustus 2015 om 16:43

@ Adviseur,

Ze moeten gewoon eerlijk zijn en de waarheid op tafel gooien.
Als de Uefa punten heeft waar Feyenoord of de supporters een associatie maken tussen die bananen en gekleurde mensen is het simpelweg racisme. Is deze associatie er niet dan gaat het een heel ander verhaal worden want hoe je het went of keert, iemand heeft de associatie gemaakt dat deze bananen tegen gekleurde mensen is gericht. Deze man maakt de associatie tussen bananen en gekleurde mensen. Deze man is dus de racist!
Wat voor een beeld de Uefa uitdraagt met het wel of niet bestraffen van Feyenoord staat hier volkomen los van. Een onschuldige maar toch verdachte van een moordzaak word toch ook niet veroordeeld omdat het anders een slecht signaal uitdraagt na de nabestaanden. Het is helemaal geen keuze het moet een uitkomst zijn. Of die nu positief is of niet daar gaat het niet om, de waarheid moet op tafel komen.

25 augustus 2015 om 16:47

haha....ja want als jij 2x een fiets hebt gestolen is het geen enkel probleem dat een grote organisatie jouw in de pers voor verkrachter uitmaakt en je er zelfs voor straft.

25 augustus 2015 om 16:52

Ajax424, ja als ze daarna kijken pakken ze misschien Ajax ook harder aan volgende keer, zij hebben ook een slechte reputatie. En ja dat ze lachend over de grond grond rollen zal best, dat doen wij ook vanwege de beschuldiging racisme.

25 augustus 2015 om 16:58

Ejens,

Belangrijk verschil tussen een moordzaak en dit: bij een moordzaak is er sowieso één die het gedaan heeft. Mocht die verdachte van de moord onschuldig blijken te zijn, dan heeft iemand anders het gedaan. En dan is het nog de vraag of het moord, doodslag, dood door schuld of zware mishandeling met dood tot gevolg was.

Deze situatie is gewoon heel moeilijk. Aan de ene kant zou een beschuldiging van racisme onjuist zijn, aan de andere kant maakt Uefa het zichzelf moeilijker als ze Feyenoord niet straffen (en ik heb ondertussen wel uitgelegd waarom). Daarnaast gaat het er ook om dat je niet de schijn moet wekken dat het racisme is. En op dat vlak heeft Feyenoord het niet slim aangepakt.

* De supporters stonden al onder een gigantische druk vanwege wat er in Rome gebeurde
* Vuurwerkincidenten en het gooien van materiaal gingen vooraf aan dit incident.
* De betekenis van een banaan op een voetbalveld op internationaal vlak.

De optelsom daarvan maakt dat de (al dan niet terechte) beschuldigingen van racisme niet zo maar uit de lucht zijn gegrepen. En een club als Feyenoord zou moeten weten dat een banaan op een voetbalveld in 99 van de 100 gevallen een link heeft met racisme, dus ze hebben het daar gewoon niet slim aangepakt.

25 augustus 2015 om 17:35

@ Adviseur,

Mijn moord voorbeeld was niet erg tactisch inderdaad maar bedoel er mee te zeggen dat je geen aannames kan maken in een strafzaak. Of een de uitkomst laat afhangen van derden. Zoals je aangeeeft je hebt gedaan of niet. oftwewel schuldig of niet. Dan kan je dius geen boete krijgen om een beeld uit te dragen zoals jij aangaf.

Als ik het goed begrijp is volgens jou een opblaasbanaan per definitie een racistisch uiting! Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, want dat zou jou namelijk ook een racist maken. (jij maakt dan ook een associatie tussen een opblaasbanaan en gekleurde mensen)
Een opblaas banaan is in mijn ogen een speelgoed waarmee je heel leuk kan spelen in het water. Doe ik ook wel eens met mijn nichtje in het zwembad in ons dorp. Ik weet dat een opblaasbanaan ook word gebruikt voor disciminatie maar dan betekend dat toch nog niet dat wanneer ik met mn nichtje met een opblaasbanaan aan het spelen ben dat ik dat racistisch bedoel? Mag ik dan niet meer met een opblaasbanaan spelen?
Wat ik probeer te zeggen dat het pas racisme is wanneer je de opblaasbanaan ook associeerd met racisme en dat was bij feyenoord tot zover men momenteel weet niet het geval. Er is dus geen bewijs dat de Feyenoordsupporters de bananen associeerenden met racisme. Dit zal waarschijnlijk ook niet gevonden worden omdat de bananen een hele andere betekenis hadden. Misschien was er wel een malloot tussen die apen geluiden heeft gemaakt en daarmee de associatie heeft gemaakt, als de Uefa dat zou zien is het weldegelijk racisme.

Dat er naast de bananen andere voorvallen zijn geweest is een feit.
Voor het vuurwerk en het gooien van voorwerpen op het veld is Feyenoord ook al bestraft en Feyenoord heeft deze straffen ook geaccepteerd. Er is dus geen sprake van een optelsom.

Het punt van wat er in Rome is gebeurd valt buiten de bevoegdheid van de Uefa en mag ook niet meegewogen worden door de Uefa. Hier is juridisch vanuit Italie en Nederland wel op geacteerd en enkele mensen zijn hiervoor opgepakt. Hier kan ik nog veel meer over uitleggen maar dit staat volkomen los van de beschuldiging over racisme en is een zaak van justitie en niet van de Uefa.

P.s. assumption is the mother of all fuck ups.

25 augustus 2015 om 17:53

Gelukkig begrijp je het niet goed.

Ik heb in geen enkele post gezegd dat een banaan op zichzelf een racistische uiting is. Ik heb daarentegen wel vaak uitgelegd dat een banaan op een voetbalveld (!!) in 99 van de gevallen een racistische bedoeling heeft. Op dat vlak vind ik dat ik een beetje in herhaling aan het vallen ben, maar jij leest er óf keer op keer overheen óf jij hebt totaal niet het vermogen om begrijpend te lezen.

Dat er dan iemand is die dan de associatie legt met racisme, maakt hem/haar niet per definitie een racist. Voorbeeld: politieagenten in Amerika. Het afgelopen jaar zijn er meerdere voorvallen in het nieuws gekomen van werkelijke mishandeling van gekleurde mensen door politieagenten met de dood tot gevolg. Er zijn mensen die (niet geheel onlogisch) die voorvallen linken aan racisme. Zijn die mensen dan ook racisten?

Mocht Feyenoord niet gestraft worden, dan is dat an sich terecht. Alleen zie ik het gebeuren dat deze zaak in de toekomst aangehaald wordt wanneer er daadwerkelijke racistische bedoelingen achter het gooien van bananen zitten. Die gaan de zaak natuurlijk verdedigen onder de noemer 'ludieke actie'.

Ik geef hierbij wel toe dat je gelijk hebt dat de Uefa niet de toekomst moet voorspellen en die voorspelling mee laten tellen in de straf. Alleen voorzie ik dus grote problemen wanneer Feyenoord niet wordt gestraft. Daarnaast is het niet geheel onlogisch dat de link met racisme wordt gelegd, want lang niet iedereen ter wereld kent deze traditie.

25 augustus 2015 om 18:07

Gelukkig heb ik je niet goed begrepen.
Over je punt in de verenigde staten. Ja, dat zijn ook racisten. Ik wil dit nog wel verder trekken ook maar dan word het helemaal een eindeloze discussie. In mijn ogen is het merendeel zowel niet iedereen racist. Het is alleen hoe je het uitdraagt.
Las vamiddag ook een inmiddels verwijderede reactie over de negerzoen en zwarte piet en dergelijke. Ik vond dat hij een goed punt maakte omdat er in beide zaken geen enkele vorm van discriminatie bij gedacht werd totdat de personen die hier bezwaar tegen hebben gemaakt.
In mijn optiek is de persoon die er bezwaar tegen maakt de persoon die racistisch denkt. Gezien er voorheen niemand bij de racistische gedachte heeft stil gestaan.
Omdat 1 persoon een bezwaar maakt zijn wij ineens allemaal racisten omdat we negerzoenen eten en zwarte piet hebben zij Sinterklaas.
Maar even snel iets anders. Mijn werktijd zit er op en ik ga lekker naar huis.
Ik wens je nog een fijne avond en wellicht tot de volgende discussie.

25 augustus 2015 om 18:20

Justbecause, zoals Adviseur hierboven ook kraakhelder omschrijft gaat het de UEFA er niet per se om of er een racistisch motief was, er wordt gehandeld volgens een streng zero-tolerance beleid wat betreft bananen op het veld. Ze kunnen niet anders dan straffen en zouden een modderfiguur slaan als dit ingetrokken wordt. Al twijfel ik er persoonlijk net als Adviseur aan of die jurispredentie in dat geval misbruikt zou worden door bijvoorbeeld Oost-Europese supporters.

25 augustus 2015 om 18:29

@ejens en Adviseur
Wat bij jullie discussie naar mijn mening een beetje uit het oog wordt verloren is het aantoonbare feit, dat deze bananen al veel langer in de Kuip als uiting van reclame aanwezig zijn. Het is dus niet zo, dat deze voor een specifiek doel i.c. deze wedstrijd meegenomen zouden zijn. Bovendien is het natuurlijk zo dat bij Feyenoord ook spelers rondlopen die donker zijn. Het is dan een rare gedachte dat je als supporter alleen maar racistisch bent ten opzichte van een gekleurde speler van de tegenpartij.

25 augustus 2015 om 20:30

Ajax424 ze slaan een modder figuur als ze wel straffen. Volgende keer gooien we roze strandballen en zeggen ze dat we alle homo's en lesbisch beledigen, of is dat niet erg als die beledigd worden? Ik weet nog wel dat er een zelfde soort issue was met Ulrich van Gobbel, het stadion riep Oe oe uli oe oe uli, zoals hij elke wedstrijd werd toegezongen door het legieon, men dacht toen ook dat het racisme was!!!

Het is en blijft waanzin om ergens ergens een straf voor te krijgen waar je onschuldig bent, het ergste is dat de club, het legioen, de stad, de Knvb, Nederland word geassocieerd met racisme terwijl daar geen spraken van is, ik hoop echt dat Feyenoord zich helemaal kapot procedeert om hun gelijk te krijgen.

25 augustus 2015 om 23:57

Zijn er videobeelden waarop te zien is hoe de banaan op het terecht kwam?
Dat lijkt mij essentieel bewijs.

Je moet daar naast een echte banaan niet vergelijken met een opblaasbare banaan.
Met de eerste kan je ook gericht gooien, een opblaasbaar voorwerp zal weg waaien.

Het is eerder laster van de Uefa dan racisme van Feyenoord. Er kan geen bewijs worden gegeven dat het racisme is. De bewijzen die er zijn duiden juist eerder op geen racisme.
Het is een actie die al jaren gevoerd wordt en zelfs gervinho vindt het geen racisme meer. Complete onzin dit

25 augustus 2015 om 15:03

Ajoh. De UEFA wilt Feyenoord gewoon straffen omdat het Feyenoord is. En dat heeft het nog steeds te danken aan de gebeurtenissen jn Nancy en alle andere ongeregeldheden.

25 augustus 2015 om 15:16

Je hoeft niet zo ver terug te gaan in de tijd hoor.
Het staat me bij dat ze in Rome ook weer bewezen hebben dat ze zich niet kunnen gedragen.

25 augustus 2015 om 15:28

Wij zijn ze?

25 augustus 2015 om 16:40

Je weet toch wel dat men in Nederland er niet tegen kan als individueen zich misdragen. Het is altijd een complete groep en wie tot die groep behoort wordt door de media en/of overheid bepaald. Ik blijf bij mn standpunt. Als mensen zich misdragen moeten ze door politie en justitie worden aangepakt. Maar wel individueel. Niet omdat ze in de ogen van bepaalde instituten tot een ongewenste groep behoren. Dat is trouwens fascisme maar dat terzijde.

26 augustus 2015 om 13:51

Zonde dat de club zo benadeeld word. Die fans hebben zich twee keer misdragen tegen Roma, maar bij die bananen was één van de weinige dingen waar Feyenoord geen kwade bedoelingen voor had.
Zag gisteren nog bij Malmö overduidelijk een mooi spandoek van Uefa Maffia. Heeft Feyenord ook wel eens in het uitvak van Kiev gedaan... Feyenoord kreeg weer straf. Ben benieuwd of Malmö nog straf krijgt van die trieste bond.
Zo zwaar genaaid dit.

De Uefa doet echt maar wat. Het voetbal is een miljarden business, ongelofelijk dat daar een organisatie bovenstaat die maar wat doet. Een beetje speurwerk en ze hadden geweten dat de banaan absoluut niet racistisch bedoeld was. Waarom zou je überhaupt tegen de Uefa in beroep gaan? Zij hebben hun oordeel een dag na de wedstrijd al lang klaar. Wat een heerlijke transparante organisatie die nu ook nog even 3 maanden op zich laat wachten alvorens te gaan overwegen om antwoord te geven op het hoger beroep van Feyenoord.

25 augustus 2015 om 15:23

Omdat het je niks kost en eigenlijk enkel iets op kan leveren. Daarnaast moet je eerst bij de Uefa in beroep gaan voordat je evt naar het CAS (onafhankelijk orgaan) kan stappen.

25 augustus 2015 om 17:45

Bij beroep kan de straf altijd ook zwaarder uitvallen natuurlijk. De kans daarop kun je wellicht klein achtten, maar Feyenoord heeft niet de maximale straf gehad, dus theoretisch kan de straf dus ook hoger uitvallen na het beroep.

Maar we zullen moeten afwachten wat er bij dat beroep gebeurd. Ik denk dat dat zich nog wel even laat wachten. Feyenoord speelt dit seizoen geen Europese wedstrijden, dus de zaken tegen clubs die dat wel doen gaan (logischerwijs) voor.

Het grootste probleem lijkt mij nog dat de Uefa hiermee eigenlijk zegt dat Feyenoord dus al jarenlang structureel racisme toestaat en/of zelfs aanmoedigt aangezien deze actie vaker is. Grote onzin natuurlijk. Het is weer eens een actie van de Uefa om te laten zien hoe hard ze hier wel niet tegen optreden maar ondertussen laten ze alle grote incidenten mbt racisme in andere landen zoals een Rusland etc gewoon links liggen en doen daar niks mee. Feyenoord moet dit gewoon voortzettend. Desnoods buiten de Uefa om. Het is een risico en wordt meestal niet gewaardeerd maar dit soort instanties denken helaas vaak even alle macht te hebben en te kunnen doen wat ze willen.

25 augustus 2015 om 16:03

Precies!!!! De straf is ook buiten proportioneel als kijkt naar incidenten en de straffen die daar bij zijn uitgedeeld. Maar goed ik zie het als en optelsom voor Rome mochten ze niet straffen dus dien ze het zo.

25 augustus 2015 om 17:41

Inderdaad, want Cska Moskou moest vorig jaar totaal niet in een leeg stadion uitkomen tegen Bayern München vanwege racisme. Ferencvaros moest niet in een leeg stadion uitkomen tegen Go Ahead vanwege racisme. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Je lult echt onzin dat de Uefa de Oost-Europese landen niet zou aanpakken vanwege racisme. Dat gebeurd weldgelijk. Het bereikt alleen het nieuws hier niet, omdat het niet interessant is voor de kranten om te melden.

Wat jij even vergeet is dat dat incident waar jij nu op doelt (een wedstrijd in de Russische competitie) niet onder de vlag van de Uefa valt en de Uefa daar niet eens kan ingrijpen. Daar moet de Russische voetbalbond ingrijpen. De Uefa kan alleen ingrijpen bij wedstrijden die door hun georganiseerd worden (ek, EK-kwalificatie, Europese WK-kwalificatie, Champions League, Europa League, Europese Super Cup). De Uefa grijpt toch ook niet in bij dingen die mis gaan in de Eredivisie? Daar gaat de Knvb over.

25 augustus 2015 om 20:37

supperghost,

je praat weer een beetje raar vind ik, net als met dat zogenaamde buitenspel goal. Ik ga geen voorbeelden erbij zoeken,maar nu kom je met voorbeelden waar wel zwaar gestraft is maar er zijn dus ook andere voorbeelden, ik ga ze er niet meer bij zoeken, dat heb ik een tijdje geleden al gedaan.

Ik word zo moe van die 'supporters' die zich keer op keer niet weten te gedragen in de Kuip. Naar mijn mening was de banaan inderdaad niet racistisch bedoeld, aangezien opblaasbananen veel vaker aanwezig waren in de Kuip als gevolg van een sfeeractie. Echter het afsteken van vuurwerk blijft zo ongelooflijk dom, je weet dat je club er de dupe van wordt en toch blijven mensen het doen. Zelfde geldt voor het gooien van voorwerpen op het veld (aanstekers, muntjes etc.), zo oerdom! Jammer dat er altijd een groepje blijft die het keer op keer weer verziekt voor de goedwillende meerderheid.

25 augustus 2015 om 19:46

Ben het absoluut met je eens dat dit racistisch geïnterpreteerd kan worden en dat dit misschien niet de meest handige actie is geweest. Maar voor zover ik weet was er geen racistische intentie, daar Feyenoord zelf ook spelers heeft met een donkere huidskleur en de banaan net zo goed bij hen terecht had kunnen komen.

26 augustus 2015 om 00:01

Infama,

Is die banaan naar die speler gegooid? Zijn daar beelden van? Ik weet alleen dat die banaan helemaal niet zo in de buurt van de speler lag maar in die hoek van het veld tegen de railing van de gracht aan.

Zo'n banaan komt langs, iemand slaat daar tegen en dat ding waait zo het grachtje over.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren