Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘De prins wilde de cup nog vasthouden, maar Bogarde liet ‘m niet los’

Laatste update:

Zondag is het twintig jaar geleden dat Ajax de finale van de Champions League won, in het seizoen 1994/95. De Amsterdammers wonnen eerst een groep met daarin ook AC Milan, Casino Salzburg en AEK Athene en rekenden daarna in de kwartfinale af met Hajduk Split. In de halve eindstrijd bleek het team van Louis van Gaal te sterk voor Bayern München en in de finale in Wenen werd dankzij Patrick Kluivert afgerekend met AC Milan (1-0).

/

Gerard van der Lem werkte in die jaren als assistent onder Van Gaal. Hij zegt in een interview met het Algemeen Dagblad dat Van Gaal een paar jaar voor de gewonnen finale al voorspelde, dat Ajax succesvol zou zijn. “Louis en ik zaten samen op de cursus betaald voetbal, toen hij zei: ‘Gerard, jij en ik gaan Ajax veranderen’. Ik dacht: waar heb jij het nou over? Ik werkte bij Haarlem. Dat stond nota bene op degraderen”, weet Van der Lem nog.

Begin jaren negentig traden Van der Lem en Van Gaal ieder in dienst bij Ajax en de samenwerking beviel goed. In het bewuste successeizoen voelde Van der Lem pas na de halve finale tegen Bayern München (0-0 in Duitsland, 5-2 in Amsterdam) dat de overtuiging er was dat Ajax zich tot Europa’s beste club kon gaan kronen. “Van AC Milan hadden we al twee keer gewonnen, maar dat is geen garantie voor succes, zei Louis in de bespreking. ‘Dit kan once in a lifetime zijn, jongens’, zei hij.”

“Kort voor de aftrap nam Frank Rijkaard het woord in de kleedkamer. Dat maakte indruk. Frank zag dat het kon, maar dan moest alles wel kloppen”, haalt Van der Lem op. Het kwam dankzij het puntertje van Kluivert, vlak voor het einde, goed en Ajax won de Champions League. Er brak een feest van jewelste los en Willem Alexander, toen nog kroonprins, vierde het feest mee in de kleedkamer. Van de veiligheidsdiensten mocht hij niet met de champagne spuiten, maar dat deden de spelers wel voor hem.

“Ook over de prins, prachtig dat-ie het vond”, zegt Van der Lem in de ochtendkrant. “Hij wilde die cup nog vasthouden, maar Winston Bogarde liet ‘m niet los. Hij was van ons. Niemand kreeg die beker, ook de prins niet”, klinkt het nostalgisch. Een jaar later zou Ajax weer dicht bij glorie geraken, want het haalde de finale nog eens. Tegen Juventus draaide het in Rome echter uit op strafschoppen en de Italianen namen die beter.

Denk jij dat een Nederlandse club nog eens de Champions League wint?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

het is best nog een keer mogelijk voor een nederlandse club om de CL te winnen, clubs als porto is het ook gelukt en ook andere kleinere clubs zijn ver gekomen,maar wodt steeds moeilijker omdat het financiele gat steeds groter wordt...toch komt er een tijd dat ze iets aan de grote schulden gaan doen .

ajax had destijds ook een hele jonge ploeg maar wel een paar hele goede ervaren krachten, en ook al was ajax de beste club van de wereld, de hele jonge toppers gingen allemaal naar het buitenland...toen werd er daar ook al veel meer verdiend

23 mei 2015 om 09:02

Het Bosman-arrest was funest voor Ajax, anders zag het er anders uit.

23 mei 2015 om 09:06

Bosman was funest voor iedere club.

23 mei 2015 om 12:30

Hoe werkt het bosman arrest of wat was het? Ik heb het namelijk niet met helder verstand meegemaakt aangezien ik van 99 ben

23 mei 2015 om 12:47

Niet alleen het Bosman arrest maar ook de afschaffing van maximaal 3 buitenlanders in de wedstrijdselectie.

23 mei 2015 om 13:58

Dat kwam door het Bosman arrest Fcbayer. Jean Marc Bosman heeft gewoon in z'n eentje het clubvoetbal kapot gemaakt. Hij wilde wat het koste zijn gelijk halen. Zijn stap naar het Europese hof heeft de realiteit gesticht die we nu zien. Rijke clubs die met geld smijten om zelf teams met elf buitenlanders op de mat te zetten.helaas doet Uefa er ook alles aan om deze clubs nog meer macht te geven want de huidige Champions League heeft niks meer te maken met de klassieke Ec1. Platini denkt alleen maar aan geld, niet aan het voetbal.

Het Ajax van 1995 was gewoon uniek (net als alle Nederlandse bekerwinnaars tot eind jaren negentig), maar dit tijdperk is voorbij. Zal nooit meer terugkomen. Dit vooral dankzij een man. JM Bosman.

23 mei 2015 om 14:21

casafca, het Bosman arrest heeft er voor gezorgd dat spelers transfervrij zijn na afloop van een contract. Vroeger moest men altijd nog een afkoopsom betalen aan de vorige club. Ook het aantal buitenlanders in een selectie mocht niet vastgesteld worden, aangezien dat ook inging tegen het 'vrij verkeer van werknemers' dat in het verdrag van Rome stond. Wettelijk gezien was de voetbalwereld dus fout.

Het gevolg van het gelijk van Bosman (die namelijk na afloop van zijn contract van zijn oude club RC Luik transfervrij wilde overstappen naar USL Dunkerque, maar Dunkerque kon zijn afkoopsom niet betalen) aan het Europese Hof zijn heel groot. Rijke clubs konden ineens goede spelers gratis vastleggen door gigantische salarissen te bieden en dit ook nog in onbeperkte mate doen (aangezien er geen grens meer was aan het aantal buitenlanders). Transfers kwamen steeds vaker voor, omdat clubs toch nog wat aan spelers wilden verdienen in plaats van ze gratis weg te zien lopen. Eigenlijk is het wereldje gewoon kapot gemaakt door de macht bij de rijke clubs en de spelers zelf te leggen. Alleen door de instelling van een maximum aantal buitenlanders en een maximumsalaris zou dit terug kunnen veranderen, zodat de top weer breder wordt en niet afhankelijk van het grote geld.

23 mei 2015 om 09:09

Ajax was heer en meester en toonaangevend in Europa. Geen enkele ploeg had die machine kunnen stoppen. Het Milan van de finale speelde een jaar eerder het Barca van Cruijff volledig weg in de finale, dat was realiteit en daar hadden wat meer deelnemers uitbde grote competities niets aan kunnen veranderen.

23 mei 2015 om 09:14

Ajax liet Milan, Bayern en Real met gemak achter zich. Dat waren toch wel de beste ploegen destijds.

23 mei 2015 om 10:29

Onzin, het scheelt slechts een extra ronde, dus maar een extra tegenstander na de groep. In de groepsfase kan je maar één club uit hetzelfde land loten.

Aangezien Ajax als eerste of tweede geplaatst was in die jaren, let wel, als eerste of tweede in eerste pot, kon Ajax geen sterke tegenstanders loten. In 95 kwam Ajax bij Milan in de groep, destijds een van de sterkste team van Europa. In 96 kwam Ajax bij Real Madrid in de groep.

En om alles even in het juiste perspectief te zetten, zowel Milan als Madrid werden beide twee keer verslagen in de groep fase.

23 mei 2015 om 11:27

Ajax was in die tijd wel erg sterk, ze tikte seizoen later ook real helemaal scheel. ad niet uitgemaakt wie ze tegenover hun kregen in die tijd konden ze van iedereen winnen.

23 mei 2015 om 17:27

Nee sorry dat waren ze niet Afcajax.

Geen van de drie teams die jij nu opnoemt is kampioen geworden dat jaar.

23 mei 2015 om 11:00

Ik denk dat een Nederlandse club nooit meer een CL zal winnen, of er moet weer iets revolutionairs komen dat het allemaal weer gelijk maakt in Europa. Mensen doen alsof Ajax een wereldprestatie heeft geleverd in 1994-1995....Ok, het was knap met zoeen jong elftal maar kijk ook ff naar de begroting van destijd. Ajax had een begroting van 45 miljoen gulden! Vergelijking met real madrid: 55 miljoen gulden. Inmiddels heeft real 5 tot 7x hogere begroting, tel maar na...

23 mei 2015 om 13:45

Komende 20 jaar gaat dat niet gebeuren. Eredivisie komen kwaliteit en geld te kort

Wachten op een geniale lichting en die zo lang mogelijk bij elkaar houden door hogere salarissen uit te keren. Waarom zou het niet lukken. Als Porto het kan, waarom een Ajax of PSV niet.

23 mei 2015 om 09:20

Porto was ook alweer 11 jaar geleden hé? En juist in de periode daarna is het voetbal zo extreem veranderd, door het grote geld.

24 mei 2015 om 08:24

Schalke kwam recent ook nog heel ver en dnjepr waarvan wij notabene gewonnen hebben staat nu in de EL finale.

23 mei 2015 om 09:27

Dat gaat niet meer lukke wat je zegt... goeie generatie lang vast houden goeie contracte geven...dat kenne we niet winne van buitenlandse ploegen....snap ook niet hoezo jullie met porto vergelijken ....dat is en blijft gewoon europese top ploeg

23 mei 2015 om 10:10

In 25 jaar is heel veel veranderd. Wie weet wat er de komende jaren allemaal veranderd. Ooit en Nooit zijn zeer lange tijden!

23 mei 2015 om 19:09

Ajax was ook gewoon een Europees top ploeg. In tegen stelling tot een Porto heeft Ajax alleen een koerswijziging ingezet. Waar alle clubs steeds meer geld gingen uitgeven is Ajax juist gieriger geworden.
Dat is de reden waarom ze nu niet meer succesvol zijn. Feit dat ze geen geld willen besteden aan spelers toont ook aan dat ze niet de ambitie hebben.

Anders hadden ze wel een hoger salaris platform gehad en externe goede spelers aangetrokken. Ajax heeft op dit moment meer dan100 miljoen op de rekening staan en doet er niks mee. Daarmee kan je 11 voetballers het maximale salaris voor 10 jaar betalen.

Als je op het veld kijkt zijn het allemaal jonge knapen die veel potentie hebben maar nog te veel ervaring missen om doorslaggevend te zijn in de champions league. Daarvoor moet je gewoon extern spelers aantrekken en daar moet je weer de portemonnee voor trekken.

Met meer Europees succes volgt meer geld en bekendheid wat Ajax weer een interessantere club maakt voor sponsoren.

Dat zuinige gedoe had 20 jaar geleden gewerkt.. Nu allang niet meer.

24 mei 2015 om 08:33

Je moet het op de lange termijn bekijken. Ajax moet het van de opleiding hebben en die moet nog beter, niveau kluivert, de boer, davids, seedorf, bergkamp moet uit de opleiding komen. Dat kost tijd, maar Ajax werkt eraan.

Daarnaast kunnen we door de gierigheid op lange termijn onze begroting opschroeven. 1. We kunnen het stadion kopen en meer geld genereren 2. Alleen aan rente mogen we nu met lage rentestanden al 2 miljoen bijschrijven, stel dat je ooit zon 10 miljoen aan rente dan kunnen we verantwoord meer uitgeven en betere spelers halen en vooral ook spelers langer houden 3. Waarom verantwoord, Ajax draait net quitte met EL en zonder transfers 4. Ajax gaat erg netjes met oud spelers om, hopelijk willen die terug als ze in de 30 zijn (suarez, eriksen, verthongen, blind, van der wiel etc.)

24 mei 2015 om 11:28

Het is goed dat Ajax aan de langer termijn denkt en investeert in de jeugd. Maar dat moet een wissel werking zijn. Sommige talenten breken door en anderzijds moet je betere (ervaren) spelers aantrekken.
Wat heb je er aan als je geen successen haalt en spelers willen weg zodra ze 21/23 jaar oud zijn? Op de korte termijn verdien je goed geld aan jeugd spelers en kan je misschien gestaagd geld sparen.

Maar wat ik zeg is dat ipv je geld op de bank houd en investeert in de spelersgroep. Ajax kan met een paar impulsen de volgende ronde van de champions league halen. Weet je hoeveel geld je verdient met Europees succes? Ik kan je vertellen dat je vele malen meer verdient dan wat je krijgt aan rente.

Hoge bank saldo zorgt ook niet voor meer exposure, volgende ronde Champions league wel. Daarnaast zullen spelers eerder naar een club als Ajax komen (grote talenten/ervare krachten) en betalen clubs hogere prijzen voor spelers van Ajax.

Misschien wel het aller belangrijkste argument... Vraag maar aan de supporters die elke week op de tribune zitten wat ze liever willen.

Europees succes of een hoger banksaldo?

23 mei 2015 om 11:52

Als je over geniale lichtingen praat is Feyenoord kandidaat nr.1 in deze generatie.

24 mei 2015 om 08:36

Ah die club die structureel achter ajax blijft met hun geweldige generaties. Ajax komt er ook aan en gaan erover heen, zoveel talent in de opleiding.

Wat ben ik blij dit bewust te hebben meegemaakt. Ik heb de snoekduik van mn pa door de woonkamer, toen Kluivert scoorde, nog helder ogen. Wat een moment, de allerbeste van Europa. Het jaar er op weer de finale en het jaar daarop de halve finale. In die drie jaren springen er een paar momenten uit. De punter van Kluivert, de pegel van Finidi, vernedering en applaus van Madrid, goal van Dani tegen Atletico etc.

Wat een hoogtijdagen waren dat. De perfecte mix van jonge talentvolle en wat ervaren wereldklassespelers. Helaas kon dit team er geen vervolg aan geven een jaar later.

23 mei 2015 om 09:58

inderdaad, jammer dat het toen minder beseft werd omdat de nederlandse ploegen al decennia in de top van europa speelden

nu worden we verslagen door ploegen als ludogorets, salzburg en andere B-ploegen

toch acht ik het niet onmogelijk om nog een keer de CL te winnen in de toekomst, maar er moet meer ervaring terug gehaald worden met dan maar wat meer salaris of tekengeld

Ik ben van mening dat de periode waar we nu in zitten een forse dip is voor Nederland en de Nederlandse clubs. Die hebben we vaker gehad natuurlijk, in de periode 1978 tot 1985 bijvoorbeeld. En daarna hebben we 25 jaar lang kunnen genieten van steeds maar weer topvoetballers. Ik denk dat aan die stroom langzaamaan een eind gaat komen, maar dat over 5/6/7 jaar er weer zeer goede voetballers rondlopen bij de Nederlandse clubs. En dan moeten we ook nog hopen dat er een overname van Feyenoord, PSV of Ajax komt. Waarom zou dat niet kunnen? De Eredivisie is een gunstige competitie voor rijke eigenaren. Het is geen zware competitie maar je speelt wel Champions League als nummer 1

23 mei 2015 om 11:29

Kans dat een van de top drie clubs wordt overgenomen lijkt mij eg klein. Bij Ajax is daar ook geen reden voor aangezien geld er wel is, met een rijke eigenaar kan je niet opeens meer uitgeven met de ffp.

23 mei 2015 om 17:57

Nou je kan zeker wel meer uitgeven, kijk maar naar Manchester City en Chelsea. Als je je aan de regels houdt mag je nog steeds 50 tot 100 miljoen uitgeven aan spelers. En dat gebeurt bij PSV en Ajax zeker niet op dit moment.

23 mei 2015 om 18:28

Ajax heeft voldoende geld. Niet zoveel als in Engeland, maar Ajax kiest er zelf voor om geen grote transferbedragen uit te geven. als er een rijke eigenaar komt kan je volgens mij nog steeds niet meer uitgeven dan er binnen komt.

Geld wat de rijke eigenaar er gewoon in wil pompen lijkt mij niet dat dat in het bedrijfsresultaat mee genomen mag worden. Maar ik bevind me nu wel op gebied waar ik veel vraagtekens heb dus zou zomaar anders kunnen zijn.

Natuurlijk gaat een NL club niet meer de CL winnen. Het bosman arrest en al die sjeiks, zakenmannetjes en andere geldschieters hebben de voetbalwereld kapot gemaakt. Ik liever gezien dat een zelfopgeleide speler pas mag vertrekken na zijn 30e verjaardag. En daar voor alleen in goed overleg met de club. Dat is goed voor de kleinere competities en de kleinere clubs in de topcompetities. Dan had Ronaldo bijvoorbeeld nou pas weg gemogen bij Sporting. En Sneijdertje en van der Vaart waren pas net vertrokken bij Ajax. Robben was dan pas net 3 jaartjes weg bij Groningen of Psv. Want je zou dan best jeugdspelers over mogen nemen maar niet eerder dan hun 18e en ze mogen dan ook nog in aanraking zijn geweest met het eerste elftal van hun huidige club. En voor je 18e in goed overleg met de ouders en de club. Dit zou wel zo fair zijn. Dit maakte de Eredivisie echt veel aantrekkelijker voor het buitenland.

23 mei 2015 om 10:40

Daar kan je niks van zeggen, veel van de spelers bij Ajax destijds waren pas net doorgebroken, sommige zaten zelfs in hun eerste jaar bij het eerste. De oude topspeler was net zijn carrière aan het afbouwen was bij Ajax omdat ie rustiger aan wilde doen. Soms heb je van die momenten dat alles precies in elkaar past en 1994 / 1995 was zo'n moment.

23 mei 2015 om 14:10

Ik denk dat Robben etc nooit zo goed zouden zijn geworden als ze niet naar een grotere competitie waren gegaan en in wedstrijden als barca-real hadden gespeeld. Tot je 30e in Nederland spelen is voor de supporters leuk omdat je voor zulke spelers naar het stadion gaat, maar de spelers zelf die willen natuurlijk ook wel een keer verder kijken en beter worden. Helemaal lullig zou zijn als robben dan op zn 29e een blessure krijgt en niet meer verder kan voetballen, heeft die nooit in het buitenland mogen spelen.

23 mei 2015 om 17:56

Ik vind 30 jaar dan wel heel erg. Maar 23 of 25 is zeker wel een goede regel.

wat een tijden tussen 1994 en 2004 wat een spelers waren dat zeg en wat een team waren wij. Het toerooi in '98 zal mij altijd bij blijven. Teams hadden ontzag voor de oranje leeuwen in die tijden, het europese brazilie zeg maar

Zolang de huidige opzet van de CL niet gaat veranderen wordt de kloof alleen maar groter.

Het hele systeem is i.m.o. zo rot en oneerlijk als de pest! Waarom worden de sterkste clubs beschermd bij de loting? Waarom 4 verschillende potten? Gooi alles op 1 hoop en loten maar!

23 mei 2015 om 10:04

Keijg je straks een poule met barca, bayern, psg , juve zou nice zijn

23 mei 2015 om 10:42

Het systeem is juist net veranderd, in pot A zitten alleen maar de landskampioenen. PSV zit dit jaar dus in pot A.

26 mei 2015 om 11:28

I.m.o. dan onvoldoende....er moet geen sprake zijn van potten...gewoon 1 pot, alle deelnemers erin en loten maar!

Kan alleen maar blij zijn dat ik deze tijd bewust heb meegemaakt. Ondanks de zware ziekte van mijn vader zat ik met een geschminkt gezicht voor de tv. En toen kwam Patrick...in mijn mening zullen we in Nederland nooit meer dit meemaken of een rijke suikeroom moet hier verandering in brengen. De kern van Ajax 95 was een ploeg die gedeeltelijk al de Uefa cup won in 1992. Zeker wat betreft de trainer. Het was een proces van pak weg 5 jaar. Dat lukt nooit meer tegenwoordig. Als een talent een half jaartje opvalt dan is hij al weg.

24 mei 1995, Wenen, een dag die ik mijn leven nooit zal vergeten!

Ajax had destijds gewoon kans om hem 3x achter elkaar te winnnen!

Een jaar later verlies je van Juventus na penalties. En in 97 halve finale gehaald.

we verloren niet door penalties, maar omdat t hele juvenus team gedrogeerd was!

En ook toen werd er door iedereen geroepen door dat het door het grote geld niet meer kon.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren