Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB bedenkt oplossing voor Stam: ‘Gaat niet om het papiertje’

Laatste update:

Het lijkt erop dat Jaap Stam toch de kans krijgt om in de toekomst als hoofdcoach aan de slag te gaan. De oud-verdediger, die momenteel als assistent van Frank de Boer in dienst is bij Ajax, haakte vanwege de klassikale lessen die hij kreeg af bij de cursus coach betaald voetbal die hij volgde.

/

De KNVB is echter bezig een oplossing te vinden voor de 67-voudig Oranje-international. “Het gaat niet om het papiertje, maar om de inhoud van de cursus”, vertelt technisch manager Jelle Goes van de voetbalbond aan De Telegraaf. Goed wijst op de individuele cursus, die vorig jaar als pilot in het leven is geroepen voor Clarence Seedorf, omdat de voormalig middenvelder in het buitenland woont.

“We zijn bezig om zo’n individuele cursus nationaal een vervolg te geven en daarvoor komt Stam in aanmerking”, geeft de manager aan. Stam heeft naar verluidt wel oren naar een aangepaste voortzetting van zijn trainerscursus. “Nu onderzoeken we de voorwaarden onder welke hij de cursus met goed gevolg kan afronden”, zegt Goes.

Denk je dat Jaap Stam nu alsnog zijn trainersdiploma haalt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het gaat juist wel om het papiertje. Al die andere mensen die de dure cursus moeten doen, doen dat toch puur om het papiertje waar je achteraf helemaal niets meer aan hebt? Stam moet gewoon stoppen met zeiken en lekker in de banken die cursus afmaken.

17 december 2014 om 08:42

Stam betaalt toch ook gewoon voor de cursus? Bovendien is het, meen ik, sowieso het plan van de Knvb om de cursus aan te passen aan het individu en de specifike kwaliteiten van de cursist.
Er wordt in de toekomst meer gekeken naar wat de cursist al beheerst en wat nog bijgespijkerd moet worden.
Het gaat er uiteindelijk om wat de aankomend coach nodig heeft om zijn vaardigheden en kennis te completeren en het papiertje is dan enkel het bewijs van vermogen.

17 december 2014 om 08:45

Stam moet zich gewoon focussen op het trainen van bikkelharde verdedigers, en derest aan iemand anders overlaten

17 december 2014 om 08:59

@sdrmadrid

Waarom zou hij dat moeten? Hij is volgens velen geschikt als hoofdcoach, Ajax ziet toekomst in hem, de Knvb blikkbaar ook, afgaande op het feit, dat ze hem de cursus laten vervolgen en bij Jong Ajax doet hij het niet onverdienstelijk en is hij al een wedstrijd of zes of zo ongeslagen. En dat met steeds een andere selectie, die hij tot zijn beschikking heeft.

17 december 2014 om 11:26

Buitenspelval

Ben toch niet helemaal met je eens. Vind hem plots toch minder geschikt voor de baan als hoofdcoach. Hij slaat een slecht figuur met deze nonsens. Het moet zijn dat hij simpelweg geen zin/tijd in die hele cursus heeft. Maar als hij het echt niet 'trekt' zoals hij zelf zegt. Dan kan je al toch geen giga club als Ajax gaan leiden? Kan niet eens paar daagjes in de schoolbankjes. Vind het te vreemd voor woorden. Wat voor leiderschap straalt deze hele vertoning ook uit? Net een grote baby. Deze man is toch niet te vergelijken met F de Boer? En dit moet de grote opvolger/leider worden..

17 december 2014 om 11:40

Idd wat doet hij als spelers zeggen ik trek je trainingen niet mag ik iets anders gaan doen?! Slecht signaal dat het op deze manier ook nog beloond wordt door de Knvb.

Als voetballer en verdediger heb ik Stam hoog zitten maar dit had hij anders moeten communiceren, en dat hoort ook bij het vak als trainer.

17 december 2014 om 13:58

@zizoeu88

Ik weet niet of hij wel of niet geschikt is als hoofdcoach. Ik noem slechts dat de Knvb en Ajax hem wat in hem wel zien.
Persoonlijk ken ik hem niet en ook niet zijn specifieke redenen om te stoppen met de cursus.
Misschien valt het wel niet te rijmen met zijn thuissituatie, is er een ernstig ziektegeval in zijn familie of heeft hij dyslectie en daardoor moeite met klassikaal onderwijs. Er kunnen zoveel redenen zijn.
Zonder dat te weten, is het moeilijk oordelen of hij geschikt is voor leiderschap.
Enige tastbare is dat Jong Ajax momenteel onder zijn leiding behoorlijk goed draait. En dat hij met zijn imposante verschijning als coach ook wel de nodige indruk maakt op zijn spelers.

17 december 2014 om 14:07

@avec

"als voetballer en verdediger heb ik Stam hoog zitten maar dit had hij anders moeten communiceren, en dat hoort ook bij het vak als trainer."

Wat had hij anders moeten communiceren en vooral met wie? De enige met wie hij moet communiceren over de cursus is toch de Knvb?

Ik vraag me sowieso af, waarom het stoppen met de cursus zo'n item is in de media en überhaupt wie het naar buiten heeft gebracht. Hij is toch niet de eerste cursist, die besloten heeft te kappen?

18 december 2014 om 01:49

Ja je hebt ook wel een punt eigenlijk. Bovendien is het vreemd dat dit op deze manier naar buiten is gekomen, en in welke grote de media-aandacht gelijk aanwezig was.

17 december 2014 om 08:46

Er is in Nederland leerplicht maar geen schoolplicht! Dus als de Knvb de cursus individueel wil gaan geven is daar niks mis mee. Lijkt me alleen wel wat duurder, maar dat moet geen probleem zijn voor Stam.

17 december 2014 om 09:32

Dat willen ze niet, ze wringen zich nu alleen in allerlei bochten om Stam maar te laten slagen. Voor Seedorf snap ik dat, Stam moet zich niet aanstellen.

17 december 2014 om 09:55

Stefandefree,

Misschien is er iets mis met mijn ogen, maar ik lees dat ze dit juist wel willen.
Ik citeer:" Goed wijst op de individuele cursus, die vorig jaar als pilot in het leven is geroepen voor Clarence Seedorf". En dan lees ik ook nog dat ze deze opzet een nationaal vervolg willen geven.

17 december 2014 om 10:04

Je hebt gelijk, daar heb ik overheen gelezen. Ben wel benieuwd of die mogelijkheid geldt of alleen voor iemand van het kaliber Stam.

18 december 2014 om 01:02

Je leest nog steeds niet alles.

"nu onderzoeken we de voorwaarden onder welke hij de cursus met goed gevolg kan afronden”, zegt Goes"

Mogelijkheid geldt dus niet voor iedereen.

17 december 2014 om 08:55

Het lijkt me dat je liever de mensen wat op een goede manier bijbrengt dan maar gewoon een papiertje halen.

17 december 2014 om 09:31

Dat lijkt mij ook, maar over die cursus hoor ik toch maar weinig positieve verhalen. Die stages zijn in mijn ogen prima, maar de rest?

17 december 2014 om 12:33

Inderdaad. Vorig jaar deed de Knvb toch zo moeilijk dat Schreuder geen papiertje had? Met deze uitspraak spreken zij zichzelf tegen! Maar ja dat is de Knvb eigen zullen we maar zeggen?

17 december 2014 om 14:24

Schreuder kreeg maar 1 jaar dispensatie, maar was daarnaast nog inopleiding. Stam niet meer.
Daarnaast moet er dan ook iemand logischerwijs naast zitten met wel een diploma.

Goede ontwikkeling. Nog even en het gehele papiertje kan afgeschaft worden. Ik vindt het de verantwoording van de clubs om capabele trainers aan te stellen. Ik denk dat het diploma aan kennis niks of nauwelijks toevoegt. Het diploma wordt enkel gehaald omdat je dan trainer mag worden. Weinigen zullen m.i. een daadwerkelijk betere trainer zijn geworden door dat papiertje.

17 december 2014 om 09:08

@sebasbies

De functie van hoofdcoach is dezer dagen meer dan enkel de spelers bezig houden op de training en ze op het veld op de goede plek te zetten. De hoofdcoach van tegenwoordig is een manager. Hij moet zoveel meer doen, zoals zijn uitgebreide staf leiden, het uithangbord van de club zijn in de media, sociaal-psychologisch onderlegd zijn, vergaderingen met directeuren en besturen bijwonen, etc,etc.
Allemaal zaken die hij op een gedegen cursus kan leren, de theoretische kennis die hij daar opdoet, kan hij gebruiken in zijn loopbaan als hoofdcoach. Door het papiertje zal hij geen beter trainer worden, door de vergaarde kennis waarschijnlijk wel.

17 december 2014 om 09:21

@buitenspelval

Ik denk dat het meevalt wat je "extra" leert buiten voetbal. Als je ziet welke personen het diploma halen en de korte duur van de opleiding kan ik mij moeilijk voorstellen dat je dan een echte "manager" bent. Naar mijn mening is een coach verantwoordelijk voor sportief succes niet meer en niet minder.

17 december 2014 om 09:44

@sebasbies

Je hoor anders genoeg trainers, die zeggen toch verrast te zijn wat er allemaal op ze afkomt als beginnend coach.

Natuurlijk kun je geen complete manager worden in zo'n korte opleidingsperiode. Veel cursisten zeggen, dat het een behoorlijk intensieve cursus is. Zeker voor voetballers, die jaren op het veld hebben gestaan. Het schijnt behoorlijk blokken te zijn.

Wat je aangereikt krijgt zijn handvatten, die je in de praktijk kan gebruiken. Het managervak al is een beroep wat je pas goed beheerst, na veel ervaring met vallen en opstaan en waar je uiteraard ook feeling voor moet hebben.

17 december 2014 om 09:08

sebasbies,

Ik ben het met je eens dat het papiertje weinig toevoegt. Er zijn genoeg mensen in de maatschappij met papieren voor een bepaalde funtie, maar met weinig kennis van zaken. Ook zijn er mensen met veel kennis over een bepaalde materie, zonder een opleiding gevolgd te hebben. Toch moet er natuurlijk een grens zijn waarop je mensen moet kunnen toetsen, want er zijn natuurlijk ook mensen zonder kennis EN zonder papiertje.

Of wel of niet gediplomeerd.Zo maak je er een zootje van.Wat is een diploma nog waard dan als je iedere keer uitzonderingen maakt voor bepaalde mensen.Of de mensen met diploma betere trainers zijn (in de praktijk) is ook niet te meten.

17 december 2014 om 09:18

@pat14

De bedoeling is niet om de cursus elke keer aan te passen aan de cursist. Het plan is om een aantal verschillende leermethoden en trajecten aan te bieden, waaruit de Knvb in samenspraak met de Cursist vooraf een keuze zal maken, gebaseerd op de al aanwezige kwaliteiten, ervaring en tekortkomingen van de cursist.
Het zijn dus geen uitzonderingen, maar andere mogelijkheden, die de bond gaat ontwikkelen

17 december 2014 om 09:18

Edit...

Het gaat niet om het papiertje? Dus dan krijgen we in de toekomst een leraar voor de klas zonder diploma net zoals bij FC Twente? Sorry hoor, maar ook Jaap Stam hoort een diploma te hebben om hoofdcoach te willen zijn. Hoe hij zijn cursus doet kan mij een worst wezen, maar ik vind wel dat je bij zo'n goed betaald beroep een examen met goed gevolg hoort af te ronden.

17 december 2014 om 11:30

Er zijn al veel scholen met leraren, zonder diploma voor het vak dat hun geven. Dit zijn mensen uit het bedrijfsleven met veel ervaring, die vaak meer verstand van zaken hebben. Dan andere leraren die voor het vak hebben geleerd.

En Stam zal zeker de nodige kennis hebben over voetbal en het managen van een team, dit doet hij immers ook al bij jong ajax. Verder is het in mijn ogen aan de werkgever of ze stam geschikt vinden.

Als bijvoorbeeld Google iemand zonder papieren of opleiding van straat af plukt. En hun vinden hem geschikt voor een bepaalde functie, is er ook geen organisatie die hun tegenhoud?

17 december 2014 om 13:30

Er zijn inderdaad veel scholen met leraren die niet de vereiste diploma hebben voor het vak dat ze geven. Echter de basisvaardigheden zoals Engels, Nederlands, wiskunde e.d. hoort gewoon iedere leraar en lerares te kennen.

Mijn zoon bijvoorbeeld volgt techniek en heeft voor het onderdeel techniek wel eens een invalleraar en wat denk jij wat voor een opdracht zij dan krijgen? Juist, "wat voor jezelf doen", omdat die invalkracht geen benul verstand heeft van techniek.

Ajax is een bedrijf en natuurlijk mag een bedrijf zelf bepalen wie zij aanstellen voor een functie. Echter Ajax is een sportclub dat graag mee wilt doen in een competitie met andere clubs en diegene die over de competitie gaat heeft wel het e.e.a. eisen voor clubs die mee willen doen. Als een club graag een coach wilt hebben die geen juiste papieren heeft dan kunnen zij gewoon niet meedoen in de competitie.

Dus mocht Jaap Stam hoofdtrainer willen worden in de Eredivisie dan hoort hij gewoon de juiste papieren te beschikken.

Ooh en nog iets. Er zijn ook bedrijven die een boete kunnen krijgen of erger als zij een werknemer een functie laten bekleden zonder de juiste papieren. Denk aan bijvoorbeeld een slijterij. Drank verkopen is niet voor iedereen weggelegd. En zo zijn er wel meerdere bedrijven.

Aan de ene kant goed, want Stam heeft meer dan voldoende ervaring uit zijn carriere gehaald en loopt al wat jaren mee als assistent en specialisten coach.
Aan de andere kant slecht, want of de Knvb moet voor iedereen de keuze geven om een een individuele cursus te gaan volgen (met hogere prijs wss) en niet alleen oud-profs. Papiertje is niet voor niets ingesteld zodat clubs ervan uit kunnen gaan dat hun coaches een bepaalde basiskennis hebben, net als dit geld in het bedrijfsleven waar je meer kans hebt als je een diploma hebt.

17 december 2014 om 09:30

@vincentoc

Ik denk niet dat de aanpassing alleen voor oud-profs geldt, maar voor iedereen die voor de cursus wordt aangenomen. Althans dat heb ik nergens gehoord of gelezen dat het enkel voor die doelgroep geldt.
Uiteindeljk zal een ieder, die van de cursus met goed gevolg zal voltooien, ook capabel zijn en de nodige basiskennis moeten hebben opgedaan. Ongeacht het traject wat ze individueel hebben gevolgd.

17 december 2014 om 09:30

Edit: Pff, alweer dubbelpost bij het aanklikken

Belachelijk! Dan kun je net zo goed kappen met die hele cursus. Ik vind het ook jammer als Stam zijn papier niet gaat/kan halen, maar nu een uitzondering maken maakt die hele cursus tot een wassen neus.

Moet een Van Nistelrooy wel nog netjes blijven deelnemen aan de klassikale gedeeltes? Die kon ook aardig voetballen (want dat is blijkbaar de maatstaf). Of je goed kon voetballen zegt echter niet over je kwaliteiten om leiding te geven aan een groep individuen.

Terecht. Het heeft voor voormalig topvoetballers geen enkele zin om zo'n cursus te volgen. Zij kennen het vak al door en door, helemaal als ze aanvoerder zijn geweest. Het lijkt mij dat deze cursus veel nuttiger is voor mensen die graag trainer willen worden, maar zelf nooit op hoog niveau hebben gevoetbald.

Prima zaak als ze per persoon gaan bekijken of de cursus zin heeft of niet!

Vraag me af of JS wel geschikt is voor het vak van hoofdtrainert. Ook daar zal hij tegen dingen aanlopen die hem misschien niet zo liggen, en hij lijkt me een type dat er vrij snel de brui aan geeft als het hem niet aanstaat.

17 december 2014 om 10:47

En waarom lijkt hij jouw een type dat vrij snel de brui aan geeft? Ken je hem persoonlijk, ken jij zijn privésituatie of kun je dat allemaal op uit maken aan dat ene bericht waarin hij zegt waarom hij met de cursus stopt?

Zo nee, dan hoor ik graag hoe jij aan die wijsheid komt.

17 december 2014 om 11:46

Ja dit is het eerste bericht wat van JS in de media verschijnt ooit. Volgens mij verschijnt hij al zijn halve leven in de media met interviews e.d. Geloof me daar kun je een behoorlijk beeld mee vormen van de persoonlijkheid van iemand.

17 december 2014 om 13:19

Ja, leuk bedacht. Noem dan voorbeelden?

17 december 2014 om 19:28

Heel deze situatie bijvoorbeeld? Ik vind deze hele situatie toch wel vrij veel over iemand zeggen. Dit kan een incident zijn, maar het valt mij behoorlijk tegen van iemand die altijd voor het tegenovergestelde stond van opgeven.

18 december 2014 om 00:58

Jij noemt het opgeven en de enige reden die jij wellicht kan bedenken is dat het voor Jaap Stam teveel werd. Maar "waarom" zou jij wellicht nooit weten.

Echter weet jij wellicht niet waar die school is en waar Jaap Stam woont, tot hoe laat Jaap Stam aan het werk is, hoe zijn gezinssituatie eruit ziet en dat hij wellicht ook 's avonds aan het werk is voor de komende tegenstander.

Dus wat bedoel jij met "opgeven"? Opgeven omdat hij er geen zin in had of opgeven omdat hij bijvoorbeeld zijn kind(eren) maar een half uurtje per dag ziet.

Goed waar kan ik me inschrijven voor die individuele cursus. Zo moeilijk zal die niet zijn.
Ow en overigens wil ik hierbij ook graag een baan als topfunctionares bij een groot bedrijf. CV, aanbevelingsbrieven, diploma's? Nee die heb ik niet, zijn toch maar papiertjes.
Alles draait juist omdat papiertje. Het is namelijk het bewijs dat je instaat om het minimum te brengen wat die opleiding van je verwacht.

Ik heb niks tegen een individuele aanpak, maar hopelijk gaan ze wel zeer strenge eisen stellen aan alle verplichtingen.

Overigens blijt het zeer zwak dat iemand stopt omdat ie het niet meer trekt in een schoolbank te zitten. Zou iedereen zo makkelijk stoppen had het moderne voetbal niet eens bestaan omdat de technologie er dan niet was geweest (ook al loopt voetbal daar ondanks de belachelijke bedragen die erin omgaan hopeloos op achter).

Ik vind dit een slechte zaak, deze drang naar steeds meer individualisering in nota bene een teamsport. En een goede speler is nog geen goede trainer dus iedereen dient de cursus Collectief te volgen. De vergelijking is net zo scheef als iemand die een rijbewijs krijgt omdat hij nou eenmaal fantastisch kon fietsen, of een goede autorijder direct een goed rijinstructeur zou zijn.

Er is een methode ontwikkeld om van een persoon een voetbaltrainer te maken en iedereen moet die volgen, ook Jaap Stam. Punt. En over het niveau kunnen we discussiëren, maar je gaat mij niet wijsmaken dat -met alle respect bedoeld- als Winston Bogarde zo'n papier kan halen, Jaap Stam het niet zou kunnen.

17 december 2014 om 14:25

@dvb5981

Het halen van het rijbewijs is een mooi voorbeeld van verschillende manieren om het papiertje te behalen. Er zijn rijscholen, waar je het rijbewijs kan halen in een 'normaal' tempo, maar er zijn ook rijscholen die aanbieden het in tien lessen te behalen.

ddvh5981,

Waarom dient een opleiding collectief gevolgt te worden? De nadelen hiervan zijn zoveel groter dan de voordelen die een individuele opleiding kan bieden. Het enige voordeel van collectief opleiden is dat je de kosten relatief laag houd. Het voorbeeld van het rijbewijs is al helemaal verkeerd omdat juist een rijbewijs een individuele aangelegenheid is, of zie jij de voordelen van collectief sturen in een auto?

Toen die speelde was die hard , maar dat is die nu nog steeds

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren