Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Veltman doet weleens balletje achter het standbeen, zullen zij nooit doen’

Laatste update:

Het was afwachten hoe Feyenoord dit seizoen zou presteren, nadat in navolging van trainer Ronald Koeman ook de verdedigers Daryl Janmaat, Stefan de Vrij en Bruno Martins Indi vertrokken uit Rotterdam. In het centrum van de defensie hebben Sven van Beek en Terence Kongolo de open plekken echter moeiteloos ingevuld. Voor Koeman komt hun ontwikkeling niet als een verrassing.

/

“Het verbaast me totaal niet dat ze er nu al staan”, geeft de huidige coach van Southampton aan in gesprek met De Telegraaf. “Ze houden het verdedigen simpel”, legt de voormalig stopper van onder meer Barcelona en het Nederlands elftal uit. “Joël Veltman doet bij Ajax weleens een balletje achter het standbeen. Dat zullen zij nooit doen. Het zijn heel andere types”, weet Koeman.

De Vrij en Martins Indi, die afgelopen zomer verkasten naar respectievelijk Lazio en FC Porto, zijn net als hun opvolgers Van Beek en Kongolo afkomstig uit de eigen jeugdopleiding van Feyenoord. Volgens Koeman is dat geen toeval. “De reden dat er bij Feyenoord meer verdedigers opstaan dan bij Ajax, heeft deels met de Rotterdamse mentaliteit te maken. Daar wordt een beetje op gescout. Bij Ajax scouten ze vooral op voetbalvermogen.”

Welk duo vind je beter?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Na het eerdere artikel van koeman over de jeugd en nu deze over specifieke verdedigers (ook jeugd) ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar het hele artikel. Zo ongenuanceerd als het nu op papier staat zegt Koeman normaal gesproken dingen niet. Zeker niet als het toch al gaat om twee groepen die elkaar graag in de haren vliegen (ook op fora).
Hoe dan ook, de kern van zijn verhaal klopt ook nu weer.

15 december 2014 om 10:26

Hier zullen de komende weken wel weer constant nieuwe artikelen staan die volledig uit hun verband zijn gerukt om een lekker vuurtje op te stoken.
Het zijn gewoon 2 jeugdopleidingen die niet met elkaar te vergelijken zijn.
Wie zegt dat Fey ook niet jeugd van buitenaf koopt als ze het geld ervoor hebben?
Wie zegt dat Ajax niet over een paar jaar, als ze een team vol voetbalvermogende spelers hebben ook meer gaan scouten op de hardere mentaliteit?

15 december 2014 om 10:27

inderdaad. eerst een betoog dat de jeugdopleiding van Feyenoord zoveel beter is als die van Ajax. Nu Veltman gaan zitten afzeiken.

Of zijn woorden zijn uit het verband gerukt of hij is een beetje rancuneus.

15 december 2014 om 11:13

Waar zeikt hij Veltman af dan? Hij geeft toch gewoon aan hoe het zit, namelijk dat er bij Ajax in eerste plaats wordt gekeken naar voetballende kwaliteiten en bij Feyenoord naar verdedigende kwaliteiten?

Hij zegt toch nergens dat Veltman er niets van kan, hij benoemt alleen een feit.

Hij had ook kunnen zeggen dat er bij Feyenoord echte mannen achterin staan en dat er bij Ajax balletdansertjes rondhuppelen. Dan had hij iemand afgezeikt, nu niet (overigens was ik het dan ook met hem eens geweest).

15 december 2014 om 14:12

Ja klopt ook wel. Net als met Cillesen bijvoorbeeld die neemt ook nog wel eens een risico. Zolang het goed gaat is dat natuurlijk genieten, maar als keeper even een aanvaller uitkappen blijft toch een risico. Net als achterin uitverdedigen en de bal achter je standbeen langshalen in plaats van de bal weg te rossen.

15 december 2014 om 16:05

Ik vind dat Cillessen in balbezit echt zó langzaam is, met Vermeer speelde je veel sneller de bal rond. Vermeer deed kapte ook wel eens een aanvaller uit, maar niet onnodig.. Cillessen schiet altijd uit, als er een afspeelmogelijkheid is en als er niemand is, zonder iemand in de rug, speelt ie iemand aan en dan komen de problemen weer. A la Mulder? Dat voel je altijd aankomen. Zo ging het ook mis tegen bijv. RBS. En zo gaat het tegen elke drukzettende ploeg lastig.

Vond Martins Indi altijd al een zwakke schakel, dus in dat opzicht redelijk logisch dat Kongolo hem makkelijk doet vergeten.

Van Beek maakt een mooie ontwikkeling door en kan nog veel beter worden. Mooi om te zien.

15 december 2014 om 12:10

Van Kongolo verwacht ik dat het een hele grote gaat worden. Heeft in mijn ogen alles om n topverdediger te worden. Van Beek heeft dat in mijn ogen niet, maar ook hij kan ver komen. Wat ik wel denk, is dat wanneer deze 2 samen blijven, dat ze een topduo kunnen worden. Hun grootste kwaliteit is namelijk hun samenspel.

Kan iemand mij zeggen hoe de Vrij het doet bij Lazio? Speelt hij veel? En zo ja een beetje goed?

15 december 2014 om 10:27

Begon stroef maar speelt nu wel redelijk

15 december 2014 om 12:14

Ja ze spelen in het buitenland,daarmee is alles ook gezegd

Zo is het al vele decennia Ronald. Dat heb je knap samengevat. Feyenoord is soberder, beter in verdedigen, toont meer werklust. En doorgaans wordt Ajax een tikkie vaker kampioen. Maar hulde voor de oersolide Feyenoord verdedigers en natuurlijk Wim Janssen die dit alles mogelijk maakt als stille kracht. Dat hij nog maar tot in den treure beresterke verdedigers voor Feyenoord en oranje mag afleveren. Veltman, Ronald, was met zijn trucjes overigens onderdeel van een verdediging die er 12 minder om de oren kreeg dan die van jou.

15 december 2014 om 10:20

Waarom die trieste sneer op het einde? Hij zegt alleen wat het verschil is tussen de opleidingen in verdedigen. Ajax is veel handiger met verdedigers te creëren dat ook op een middenveld zouden kunnen renderen, terwijl feyenoord fysieke machines maakt. Ik ben persoonlijk een fan van het tweede, want anders ben je al vanaf minuut 1 kansloos tegen de Balotellis, Ibras en Immobiles.

15 december 2014 om 10:25

@ Forzazitterd

Uiteindelijk maakt het niet uit hoe je verdedigd. He tgaat om de effectiviteit van het gehele team inclusief de verdediging. En als Ajax vorig jaar met voetballende verdedigers 12 doelpunten minder tegen kreeg. Als Ajax over de gehele geschiedenis keer op keer laat zien da the tmet voetballende verdedigers veel beter punten scoren is. Dan is de instelling van Feyenoord omtrent verdedigers dus foutief.

Wat heb je aan beresterke verdedigers als je uiteindelijk geen prijzen wint? Dan liever voetballende verdedigers die af en toe een foutje maken. Maar die wel risico durven en kunnen nemen en daardoor juist voetballend de meerdere zijn samen met de rest van het team.

15 december 2014 om 10:52

Tegen Immobile deed BMI het inderdaad fantastisch ja.

Dit is allemaal zo'n onzin dat vergelijken van jeugdopleidingen. Ik vind het ook treurig. We hebben in Nederland zo weinig kwaliteit dat we het maar over jeugdopleidingen gaan hebben.

Toen Litmanen nog tegen de Wolf speelden hadden we het heus niet over a1 spelertjes. Wat een treurnis eigenlijk. Die jeugd is gewoon een hype omdat dat het enige is waar we nog redelijk goed in zijn.

Laten we zorgen dat we die fascinatie voor goede jonge spelers houden, maar eerst eens aan presteren gaan denken. De clubs doen dit wel aardig hoor overigens. Ik snap de lange termijn visie van Ajax bijvoorbeeld prima. Maar we zijn toch geen fans van jongetjes van 17 jaar? Pfff.

edit: Ik liet me een beetje gaan in het verhaal, aangezien jij het niet echt hebt over fan zijn van jonkies o.i.d. in het specifiek..

15 december 2014 om 12:13

Cillessen ook hoor...

15 december 2014 om 16:09

De Vrij en Martins Indi, meer spelers van Feyenoord tel ik niet, die echt basisspelers van Oranje op het WK waren. Van Ajax Blind en Cillessen. Evenveel dus?

15 december 2014 om 10:38

Die zelfde veltman zal nog 7 jaar bij ajax spelen terwijl die van feyenoord internationaal nog ver kunnen schoppen.

15 december 2014 om 11:50

Welke speler onder de hoede van Wim Janssen is een internationale topper geworden?

15 december 2014 om 12:26

Ik vind Veltman een leuke speler voor Arsenal, Bayern, Barcelona. Clubs waar het eerder draait om het voetballend vermogen dan het bikkel vermogen. Bayern lijkt me de geschiktste club voor hem. Samen met Neuer lekker voetballen op het middenveld.

Even zonder dollen. Natuurlijk zullen verdedigers van Feyenoord ruimere keuze hebben dan die van Ajax. Bikkels kunnen overal naar toe. De Ajax verdedigers worden opgeleid voor het voetballende vermogen, waar dan bij Feyenoord eerst naar de verdedigende taak kijkt. Bij Ajax worden ook vaak technische spelers opgeleid bij Feyenoord, heeft beide met de achtergrond van de club te maken. Rotterdammers harde werkers, Amsterdammers de zaken mensen. Is allemaal niet zo raar. Maar het is raar dat Koeman het er nu bij haalt, want dit is al vanaf de oprichting van beide clubs zo en zal nooit veranderen. Of Koeman heeft onder een steen geleefd of hij begint eindelijk mensen kennis te krijgen.

Wat Koeman ook vergeet is dat er 2 CVM spelers (El Ahmadi + Clasie) voor hun neus staan. Dat Immers ook een hele verdedigende nummer 10 is. En dat er op rechtsbuiten een middenvelder staat die ook heel veel aan terug verdedigen doet.

Ja Feyenoord heeft weinig tegen doelpunten. Maar dat kan je niet onlosmakelijk zien van het feit dat ze ook heel weinig scoren. Veel spelers zijn veel verdedigender ingesteld dan vergelijkbare spelers op hun posities. Oftewel de opvatting van Feyenoord is op basis van een gesloten verdediging proberen te voetballen. En dat levert succes op. Dus het is een goede keuze.

Maar laten we niet vergeten dat het gehele elftal vrij defensief is ingesteld.

15 december 2014 om 16:11

Vergeet Vermeer niet. Die haalde er gisteren weer wat uit, helaas..

Wanneer heeft Veltman dat gedaan dan? Heb ik m nooit zien doen... Of roept Koeman dit om (weer) te sneren naar Ajax? Kan t me in elk geval niet herinneren...

15 december 2014 om 10:31

Misschien doelt Koeman op dat stiftje van vorige week?

15 december 2014 om 10:58

@bazinka Een stiffie is geen bal achter t standbeen

15 december 2014 om 10:38

Je kan natuurlijk ook achter elke boom een vijand zoeken. Koeman heeft toch ook gewoon een punt. Waar ze het bij Ajax altijd voetballend op willen lossen, daar is dat bij F'noord een stuk minder. Daar moet je als verdediger vooral kunnen verdedigen en hard werken. Heeft gewoon te maken met de clubcultuur. Voetballende verdedigers (bijvoorbeeld een Veltman) hebben het lastiger bij F'noord dan pure verdedigers (van Beek en Martins Indi bijvoorbeeld). Wat niet betekend dat voetballende verdedigers nooit doorbreken bij F'noord (zie De Vrij). Terwijl de pure verdedigers het bij Ajax veel minder makkelijk hebben (v.d. Hoorn bijvoorbeeld).
Persoonlijk ben ik meer fan van de 'Ajaxvoetballer' maar, dat is persoonlijk.

15 december 2014 om 10:58

@frankapf Ik zoek geen vijand hoor. En zeker niet in Koeman, want dat vind ik wel n sympathieke gast. Het valt me gewoon op dat Koeman regelmatig sneert naar Ajax, terecht of niet. Ik vind dat als je dat doet, dat je met feiten moet komen. Niet halfslachtig zoals zijn opmerking over de jeugd, niet gaan wijzen op het gemis van een plan B, terwijl hij zelf geen plan A lijkt te hebben en nu dit weer. Als dit berust op n feit, dan heb ik r geen probleem mee. Al helemaal niet over t verschil in voetbalstijlen tussen clubs/spelers. Ik zou willen dat Veltman en Moisander wat van de killermentaliteit van Vlaar of De Vrij zouden hebben. Af en toe mag er best geschoffeld worden. Overigens vind ik De Vrij ook best wel 'voetballende verdediger'-trekjes hebben.

15 december 2014 om 12:43

Koeman heeft helemaal geen punt dat is het hem juist. De man die in het verleden talent van de toekomst en nu een van de grootste talenten van Ajax (misschien zelfs wel van de eredivisie op zijn positie) is Klaassen. Klaassen heeft juist een hele functionele techniek gekoppeld aan keiharde werklust en een uitstekende mentaliteit.

Veltman heeft het tot het eerste geschopt juist door een uitstekende werklust en kwaliteit, zijn talent en ook zijn voetballend vermogen werden juist altijd in twijfel getrokken.

Sterker nog als je kijkt wat Ajax vooral aankoopt helemaal in de jeugd waren het de laatste jaren juist de creatieve voetballers met veel voetballend vermogen. Dat betekent dus dat dat soort spelers ontbraken in de jeugdopleiding. Het klopt dus een beetje dat Ajax scout op voetballend vermogen, maar dan wel op een latere leeftijd en daar deelde hij in een eerder artikel een sneer voor uit richting Ajax omdat dat dan weer geen echte eigen jeug opleiden was.

Sterker nog als we dan gaan kijken naar de meest belangrijke verdedigende positie die het minst met voetballend vermogen te maken heeft doet Ajax het ook gewoon keihard beter dan Feyenooord. En dat toch echt al een paar jaren achter elkaar en dat is namelijk keepers. Zelfs de bejubelde keeper die feyenoord nu heeft heeft een volledige Ajaxopleiding erop zitten (en dan niet als oudere jeugd aangekocht). Geldt ook voor de keeper die Ajax daarvoor had (stekelenburg) en dat geld vermoedelijk ook voor de keeper die Ajax hierna zal hebben.

Koeman is en blijft gewoon sneren naar Ajax uitdelen hoe je het wend of keert. Want hij roept wel feyenoord dit beter en andere mentaliteit zus en goed voor elkaar zo, maar het slaat als een tang op een varken. Want intussen komt het enige echte aanvallende toptalent voor nederland uit de jeugd van PSV in de vorm van Depay. Lukt het geen van alle drie (psv, Feyenoord en Ajax) om een fatsoenlijke centrumspits op te leiden. Lukt het ze ook geen van alle drie om echt fatsoenlijke backs op te leiden (waar ajax er qua rechtsbacks opleiden het dichts bij komt). El lukt het ze eigenlijk ook geen van alle drie om fatsoenlijke aanvallende middenvelders op te leiden (want die komen eigenlijk ook allemaal van andere clubs, al kun je je afvragen als Bouy was gebleven Ajax er nu niet een had geleverd, maar dat is op z'n best twijfelachtig). Nu komt Ajax met Klaassen en Feyenoord met Clasie wel dichtbij voor wat betreft middenvelders, maar voor beide is afwachten of ze die laatste stap echt kunnen zetten.

15 december 2014 om 16:16

Ajax leidt inderdaad goede rechtsbacks op. Op dit moment speelt VD Wiel zelfs bij PSG. Van Rhijn, Tete en Owusu gaan er waarschijnlijk ook wel komen. Willems is een raar geval, maar gezien zijn leeftijd en ervaring zal ook hij wel ver komen. Verder valt het allemaal een beetje tegen inderdaad, qua (zelfopgeleide, goede) backs.

Wat is Koeman irritant bezig zeg. Ik bespeur jaloezie jegens de werkwijze van Ajax. Kan me trouwens ook nooit een hakballetje van Veltman herrineren, hij kapt weleens op onverwachte momenten zijn tegenstander uit.

15 december 2014 om 10:44

Het is dat vz alleen de negatieve kanten van dit verhaal verteld

15 december 2014 om 10:45

Ik ook niet, Koeman is gewoon in en in triest bezig en een hoop aan het verzinnen, dat over de jeugd was nog triester.

15 december 2014 om 12:44

Koeman is gewoon een zuur mannetje dat net een aantal weken claps gekregen heeft in de Premier League.

16 december 2014 om 13:32

Om in balbezit te blijven, bij Feyenoord gaat die bal de tribunes in, ook lang niet altijd goed. De kunst is om het moment te kiezen wanneer je dat doet, bij Feyenoord is het altijd risicoloos een bal uit trappen of vooruit richting de grote spits, is een tactiek maar niet perse beter. Veltman kan beide een hogere moeilijkheidsgraad dus.

Koeman laat zich wel heel erg kennen, wat een zielepiet en hij beschikt duidelijk niet de vaardigheid om een klein beetje objectief en realistisch te blijven.

... Dat er bij Feyenoord meer topverdedigers opstaan moet ik eerst nog zien... welke zijn dat dan... BMI en de Vrij?
Die maken toch steevast hun blunders in Oranje.... net als Veltman overigens.... en Koeman heeft wel een enorme lading boter
op zijn hoofd met de kritiek richting Ajax.... Feyenoord haalt net zo goed jeugd weg bij andere voetbalclubs... als ik me niet vergis
hebben ze vorig seizoen twee toptalenten bij FC Groningen weggekaapt en dan praatjes hebben over die zogenaamde geweldige 'eigen'
jeugd van Feyenoord... hou toch op...

15 december 2014 om 10:51

Bmi en de vrij zijn nu gewoon goed bezig. Daarnaast zijn rekik bruma kongolo en van beek pas rond de 20.

Ik denk niet dat er een verdediger meer spelers heeft uitgekapt dan De Vrij, dus over dat voetballende is ook niet helemaal waar. Het ligt ook gewoon aan de mensen.

Ook Rekik en Bruma houden zich vooral met voetballen bezig. Van Beek mocht alleen door zijn mentaliteit blijven, ze vonden hem eigenlijk niet goed genoeg. Betekent weer niet dat ajacieden zich zo moeten laten kennen door direct zo agressief te reageren, mensen mogen best wel eens kritisch zijn op jullie club

Van Beek en Kongolo zijn niet zo goed als nu overkomt. Het is vooral Vermeer die de ballen pakt. Met Mulder in de goal was er waarschijnlijk meer kritiek geweest op dit onervaren centrum.

15 december 2014 om 12:10

Volgens mij werkt de verdediging samen met de keeper, of zie ik dat verkeerd?

15 december 2014 om 17:30

Heb je helemaal gelijk in, maar 1 op 1 komen te staan met Vermeer is nou niet een bepaalde fijne samenwerking. Nu heb je het geluk dat Vermeer adequaat reageert. Dat wilt niet zeggen dat Van Beek en Kongolo een goed centrum zijn, omdat het nog niet erge gevolgen had.

Van Beek en Kongolo laten zeker potentie zien, maar we moeten niet met ze alle overdrijven. Met beide benen op de grond blijven staan.

Ronald heeft er zichtbaar moeite mee dat Frank de Boer al een betere trainer en dan gaat die zich zo afreageren. Jammer!

Daarnaast wil ik ook nog iets zeggen over de jeugdopleiding van Feyenoord. Mij valt het op dat ze er in belangrijke wedstrijden nooit staan.

15 december 2014 om 12:46

Klopt, als Frank de Boer interesse had getoond in het bondscoachschap dan had de Knvb wel voor een vet pensioen van Hiddink gezorgd want als ze De Boer konden krijgen dan hadden ze hemel en aarde bewogen.

Koeman begint op van Hanegem te lijken, zure vent. Veltman speelt ook in een team dat veel meer opbouwt en niet de lange bal speelt op Pele/kazim, dan wordt er voetballend meer van je gevraagd, dan lange halen snel thuis.

Koeman vergeet even voor het gemakt Alderweirld, Verthongen, Blind en van der Wiel op te noemen, spelen op Indi na, hoger dan dan de Feyenoord talenten. En ja die komen allemaal gewoon uit de opleiding, ajax heeft daar ook op gescout op hun 16de. Denswil, Veltman, van Rhijn, Boilesen staan er ook.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren