Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Denk je dat Veltman in mijn tijd Oranje had gehaald?’

Laatste update:

In de maanden na het WK 2014 is de verdediging van Oranje veelvuldig bekritiseerd. Nederland verloor sinds de strijd om plaats drie in Brazilië vier van de zes interlands die het speelde: tegen Italië, Tsjechië, IJsland en Mexico. Regelmatig wordt de achterhoede benoemd als achilleshiel van de ploeg en Winston Bogarde kan wel begrijpen waarom. Hij is in het Algemeen Dagblad kritisch op de laatste linie.

/

“Noem mij een topverdediger uit Nederland? Wanneer waren de laatste successen van Nederlandse clubs? Welke toppers komen na Robben, Sneijder en Van Persie?”, vraagt Bogarde zich direct hardop af in het interview met de ochtendkrant. Hij zegt dat het Nederlands voetbal in een zorgwekkende staat verkeert en dat het niveau schrijnend is. Bogarde snapt dat Louis van Gaal in de weken voor het WK besloot af te stappen van zijn filosofie en voor 5-3-2 koos als speelwijze.

“Hij wilde daar geen flater slaan, maar ik heb me flink geërgerd. Heb jij een middenvelder diep zien gaan? Nederland moet terug naar de eigen identiteit”, oppert Bogarde. Volgens hem ligt het probleem in de basis. Talent is er genoeg in Nederland, maar qua mentaliteit, fysieke kracht en slimheid moet er echt een inhaalslag worden ingezet. En wat de verdedigers betreft moet er meer een killermentaliteit ontstaan, vindt Bogarde. Als hij vroeger het veld inkwam, wilde hij zijn directe tegenstander vermoorden, zegt hij.

/

“Het was hij of ik. En in vrijwel alle gevallen dus ik”, legt hij uit. Volgens de voormalig verdediger kunnen de meeste verdedigers van nu prima voetballen, maar schort het vaak aan hun primaire taak. “Het fysieke gedeelte, het inzicht, koppen, coördinatie, reactievermogen. Mijn vingers jeuken. Waar zijn de opvolgers van Jaap Stam, Michael Reiziger en mijn persoontje? Bruno Martins Indi? Stefan de Vrij? Die spelen toch niet bij Europese topclubs? Denk je dat Joël Veltman in mijn tijd het Nederlands elftal had gehaald?”

De 44-jarige Bogarde maakte in december 1995 zijn interlanddebuut: hij was toen 25 jaar en was al zeven seizoenen actief in het betaald voetbal. Op het moment van debuteren kwam hij uit voor Ajax, na al enkele jaren bij SVV en Sparta te hebben gespeeld. Uiteindelijk zou hij het tot twintig interlands schoppen en de selecties van Guus Hiddink voor het EK 1996 en het WK 1998.

Heeft Winston Bogarde gelijk?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hij speelde trouwens heel goed als een van de weinigen , op het EK van 1996 .
Maar hij heft een punt , we hebben geen echte mandekkers die erin staan .
We kunnen van Dijk en Douglas zo niet beoordelen . Omdat ze niet spelen , weten we niet of ze het niveau halen .
We zullen moeten kijken hoe jongens als devrij en Martins Indi zich ontwikkelen in het buitenland .
Veltman moet nog veel leren ook, Bruma blijft tekort komen naar mijn mening .
Vlaar zal toch altijd wel blessuregevoelig zijn , om een constante factor van rust te zijn in het Nederlands elftal .

22 november 2014 om 08:08

Aldus de man die jaren bij Chelsea op de tribune ging zitten om zijn hoge salaris op te kunnen blijven strijken. Was ook geen basisspeler in het Ned elftal volgens mij, dat was Numan. Was zelf ook geen topverdediger imo

22 november 2014 om 09:19

Bogarde heeft wel recht om zn mening te geven maar hij moet niet doen alsof hij zelf n top verdediger was. Dankzij Louis leek hij top, net als de vrij en indi dit wk

22 november 2014 om 09:21

Je moet een beetje beter lezen...ik schrijf mening geven over instelling van voetballers. Dat recht heeft ie niet verworven vind ik. Die vent is toch geen voorbeeld voor de jeugd

22 november 2014 om 09:38

babymongo,

Niet alleen De Vrij en Indi. Alle verdedigers leken top dit WK dankzij Louis. Logisch ook wanneer je met vijf man één of twee spits(en) kan uitschakelen

22 november 2014 om 10:16

@robert41
Misschien moet jij beter lezen....
Bogarde geeft zijn mening over de mentaliteit van de spelers op het veld. Je kan van alles van Bogarde vinden, en zeer zeker dat hij geen voorbeeld is.. Maar de mentaliteit op het veld was gewoon meer dan goed, een killer mentaliteit. Iets waar de verdedigers van tegenwoordig en helemaal in Oranje een voorbeeld aan kunnen nemen....
En los daarvan vraag ik me ook af, als je er voor kiest om te cashen ipv te spelen dan je dan geen recht op een mening meer hebt????

22 november 2014 om 10:34

@babymongo Zeg je dit dan ook over blind vraag ik mij dan af,want dat is nou ook niet echt een top speler.of geef je je smaak alleen maar weer

22 november 2014 om 10:36

Ik proef zoveel cynisme de laatste tijd bij (ex) profvoetballers. Ook van der Vaart en zelfs Sneijder hadden laatst hun mening over 'vroeger' klaar staan. Heel makkelijk voor deze mensen om nu in deze tijd van crises de open deuren in te trappen.. (los van het feit dat hij in zijn betoog wel een punt heeft)

22 november 2014 om 11:08

De huidige generatie voetballers is echt minder van kwaliteit en daarom is het goed dat er door de clubs in het betaalde voetbal meer aandacht aan geschonken wordt. Maar als mensen als Van Hanegem en Cruijff daar iets over zeggen dan worden ze afgedaan als oude seniele mensen die nergens geen verstand van hebben. Die mensen weten echt wel waar ze over praten en weten ook hoe is om in een tijd van crisis op te groeien.

22 november 2014 om 12:18

Hansje78

Typische en zeer voorspelbare reactie. Hij heeft volkomen gelijk.

22 november 2014 om 14:22

ik vond Bogarde wel degelijk een topverdediger.
Hij was snel en hard en een buitenspeler kwam er moeilijk langs bij hem.
Dankzij spelers als Bogarde en Reiziger leek zelfs blind een goede verdediger want die hoefde verdedigend bijna niks te doen.

Hij heeft ook wel een paar jaar basis gespeeld in het Nederlands elftal, tot hij bij Chelsea op de bank kwam.

22 november 2014 om 14:37

Precies, duidelijk minder dan Reiziger, laat staan Stam.

Wat ik ook irritant vind aan deze man is zijn slachtoffergedrag altijd. Ook nu had hij het weer over dat hij wel met jeugd aan de slag wil maar dat men het hem dan ook moet gunnen. Arrgggh.

23 november 2014 om 17:46

Misschien wel maar wie is hij om dat te zeggen??

22 november 2014 om 08:13

Huntelaar is ook een topper

22 november 2014 om 08:17

Huntelaar is subtop. Niveau Schalke 04. Niks mis mee verder hoor maar geen niveau Dortmund/Bayern.

22 november 2014 om 09:02

Dortmund speelt dit jaar wel erg dramatisch. Je kon het beter alleen vergelijken met Bayern. Die doen het al jaren goed.

22 november 2014 om 09:21

Omdat ze het in de competitie even minder doen. Dat is eerder een incident dan structureel.

22 november 2014 om 10:23

Als je naar de resultaten van de laatste tien jaar kijkt lijken eerder de twee kampioenschappen incidenten te zijn geweest.

22 november 2014 om 11:23

Champions League finale ook maar even vergeten? Dortmund is de laatste 5 jaar gewoon top.

22 november 2014 om 12:20

Nouja huntelaar is wel hoger dan schalke, als je 2x topscorer van de bundesliga word.. kan je dortmund natuurlijk makkelijk aan, vorige jaren speelde bayern vaak met mandzukic op 9, komop.. die is toch niet beter dan huntelaar?

22 november 2014 om 12:55

Huntelaar is top, niet zo bagetaliseren graag.

22 november 2014 om 13:24

Ze maken dit seizoen structureel fouten. Kan je geen incident meer noemen. Ze staan nu 15e , een punt meer dan de laatste. Ze zijn te ver door het ijs gezakt. Als topclub kan je heus wel een slecht seizoen draaien, maar 15e? Ze draaien mee met de onderkant van dr competitie. Zelfs met een b-elftal zou je minstens in het linkerrijtje moeten eindigen. Anders ben je naar mijn inziens geen topclub meer.

22 november 2014 om 08:14

We weten wel dat Veltman, BMI, de Vrij, Willem echt tekort komen en het niveau niet aankunnen. De Vrij was erg goed op het WK, maar dat kwam grotendeels doordat Vlaar erbij was. Ik heb de Vrij dat niveau niet meer zien halen. In de verdediging moeten inderdaad minimaal 2 grote killers staan. Ik wil graag Vlaar met Douglas zien. Probeer ook van Dijk eens echt, omdat die meer Internationale ervaring en meer body heeft dan de rest. Laat ik maar zwijgen over Willems. Zet daar Pieters dan maar neer (bij gebrek aan beter). Die heeft tenminste Premier League ervaring.

22 november 2014 om 09:00

We weten ook dat het EK nog twee jaar duurt. Ervan uit gaande dat wij het EK gaan halen. Spelers die momenteel te kort komen hebben dus nog twee jaar de tijd om zich te ontwikkelen. We moeten dan maar zien of Vlaar nog steeds zo goed is want ook hij is dan twee jaar verder. Misschien takelt hij net als Mathijsen wel redelijk snel af.

22 november 2014 om 09:20

Jongen al die verdedigers zijn nog jong. Waar was Winston toen hij net zo jong was als Veltman? Sparta ! BMI en Stefan zijn zelfs al weg uit de ED. Willems is nog maar een broekie en heeft al meer dan 100 wedstrijden gespeeld in het eerste van PSV! Ff zien waar iedereen staat als ze 25 jaar zijn. Al deze jongens hebben sowieso een voorsprong op Winston.

22 november 2014 om 09:42

Rbn_. Hopelijk zit Kongolo dan ook op een bepaald niveau.

22 november 2014 om 09:47

@ Kaapverdiaan

Klopt, daar ga ik wel van uit.

22 november 2014 om 10:00

Deze jongens missen lengte en het charisma van een killer. Dat krijgen ze nooit. Misschien worden ze wel wat sterker, maar dat zal ze in mijn ogen geen topverdedigers maken, zoals de Boer en Stam.

22 november 2014 om 10:03

@ Maxwin

Ik weet niet of je het ook over Kongolo hebt maar Kongolo vind ik wel een echte killer. Het verschil is alleen dat hij nog niet zo'n uitstraling en uiterlijk heeft maar dat komt denk ik nog wel.

Edit: En Martins Indi speelt momenteel in een competitie waar het wordt (aan)geleerd. Ik ben dus heel benieuwd.

22 november 2014 om 10:19

@kaapverdiaan
Kongolo heeft zeker de potentie om een grote te worden.
Goed, hij heeft nog wel eens een schoonheidsfoutje maar werkt daar hard aan.

22 november 2014 om 10:49

@maxwin

Ach joh,.. ga eens plaatjes zoeken van Kompany bij Anderlecht of van Stam bij Cambuur en Willem II en vertel me dan dat spelers niet het charisma van een killer kunnen ontwikkelen....

22 november 2014 om 11:15

Ach joh, charisma is hoe je uit je ogen kijkt. Bekijk zelf de foto's van bijvoorbeeld Stam maar eens. Volgens mij heb jij die niet gezien. Het enige verschil is de kale kop. Veltman en de Vrij met een kale kop stralen nog steeds niks uit. Of wou je zeggen van wel...?

22 november 2014 om 11:22

Decorner. Ik vind zijn sterkste punt zijn lange benen, dat is zijn voordeel van dun zijn, wat overigens niet meteen betekent dat het een zwakke jonge is, wat het niet is. Met zijn lange benen kan hij zich overal tussen gooien in een split van een seconde. Dat is wel een voordeel op belangrijke beslissende momenten.

22 november 2014 om 11:23

Kongolo straalt inderdaad meer uit dan de Vrij, Willems en Veltman. Ben benieuwd hoe hij zich ontwikkeld.

22 november 2014 om 12:03

Voorsprong kunnen ze hebben Lee112 maar winston had veeeel meer kracht snelheid en kleunde er soms keihard in dat zie je geen een nederlandse verdediger doen behalve vlaar een beetje maar denk dat jaap stam de last of a dying breed is uit ons land

22 november 2014 om 12:04

Kongolo ziet er schattig uit en heeft best wel dun lichaampje.. Daar moeten spitsen voor vrezen?

22 november 2014 om 12:26

@ rastaa

Gaat niet echt om zn uiterlijk. Aerts zag er als keeper stoer uit maar dat is hij helemaal niet. Zo heb je nog wel meer verdedigers die weinig uitstralen maar gewoon erg goed zijn.

In de duels vind ik Kongolo voor Eredvisie begrippen een killer maar hij moet zich daarin ontwikkelen maar dat is logisch. Hij is nog maar 20 jaar oud. Was Stam als 20-jarige ook al een killer?

Kijk eens naar het lichaam van Vlaar van nu en van Vlaar van AZ of begin periode van Feyenoord. Gigantisch verschil.

22 november 2014 om 15:03

op basis van wat vind je dat ??? 3 jaar geleden kende niemand Diego Costa en nu is die een van de beste spelers ter wereld, wat een domme reactie. Winston heeft wel 2 seizoenen in de basis gespeeld bij Barca dat zie ik geen van de boven genoemde doen !!!!

22 november 2014 om 09:46

Een type John de wolf die at zijn tegenstander ook op, of die intimideerden zijn tegenstanders..die deed alles, tot aan een doodschop toe

22 november 2014 om 10:59

John de Wolf. 2 interlands. Doei

22 november 2014 om 11:01

Toch denk ik dat de primaire taak waar Bogarde het over had , het opvreten van de tegenstander bij de Wolf beter was dan bij de huidige generatie, voor de rest heb je gelijk dat dat helemaal een beperkte voetballer was.

22 november 2014 om 12:05

Hahahaha @Fligo1

22 november 2014 om 17:08

Fligo, 2 goals, 6 interlands.

22 november 2014 om 10:29

Hahaha hou toch op man, deze arrogante gozer denkt dat jij heel goed was. Veltman is 10 keer beter

22 november 2014 om 10:59

Waarop baseer je dat?

Bogarde was in zijn tijd bij Ajax weldegelijk een killer met heel veel power, goed in zijn primaire taken verdedigen en de bal langs de zijlijn naar voren brengen.

Het enige wat Veltman op hem voor heeft is dat hij meer techniek heeft. Staat trouwens op een heel andere positie dan linksback Bogarde. Overigens Bogarde kon uitblinken in zijn taak omdat hij een speler met de klasse van de Boer naast zich had die wel techniek had.

22 november 2014 om 15:06

Veltman kan niet eens een kopduel van Messi winnen joh gek, ben je verliefd op hem ofzo???? Die gozer maakt zoiezo 3 fouten per wedstrijd of ben je blind!!!

Het vinden van voetballende oplossingen is doorgeslagen. Dat werkt alleen als iedereen weet wat hij moet doen en dan ook nog in staat is om dat te doen. Anders ben je volslagen kansloos, zoals we internationaal nog wel eens zien. Zeker tegen topteams kom je tekort. Als je niet superieur bent heb je gewoon kracht en een killersmentaliteit nodig om te winnen. En daarin schieten we inderdaad tekort. Er moet meer getraind worden op kracht en power. Als het niet mooi kan, dan maar niet. Het zoeken van voetballende oplossingen is onze zwakte geworden.

22 november 2014 om 09:04

Ik vind dat zoeken naar voetballende oplossingen eerlijk gezegd niet helemaal van toepassing. Er wordt bijna constant achterin rondgetikt en teruggespeeld. Vaak gaat het al fout als er een linie naar voren wordt gespeeld. Ik vind dat persoonlijk niet echt de voetballende oplossing vinden maar wel een brevet van onvermogen. Ik ben meestal zeker niet negatief ingesteld maar een pas van achter die aankomt sta ik vaak al van te kijken... Dat is toch gewoon basis ( of zou het moeten zijn) en niet per se de voetballende oplossing (tenzij je daarmee bedoelt alles behalve ver weg trappen )?

Veltman had in de jaren negentig Ajax 1 niet eens gehaald.

22 november 2014 om 09:02

Het niveau van Ajax was in die tijd hoger dan die van het Nederlands elftal dus dat lijkt me dan ook wel logisch

22 november 2014 om 09:03

Klopt en Bogarde had vandaag Ajax 1 niet gehaald.

Ik zat in de Meer op de tribune toen hij bij Ajax speelde en kan je zeggen dat dit de meest degelijke, sobere, saaie back was die er liep. Ja een ramp voor een buitenspeler dus in zoverre heeft hij gelijk, moderne verdedigers zouden hun kerntaak best wat serieuzer moeten nemen. Maar denk nou niet dat Bogarde een type speler is die zou kunnen opbrengen wat vandaag de dag gevraagd wordt. Het is daarom ook appels met peren vergelijken.

Veltman is er nog lang niet, maar ik heb ook de eerste jaren van Vertonghen gezien waarin hij elke fout in het boekje maakte dus geef hem wat tijd. We hoeven in elk geval niet te gaan doen of Bogarde God's gift to football was. Dat viel ook wel weer mee. Maar laat het maar zien, of je de trainerskwaliteiten hebt om die killersmentaliteit er weer in te krijgen bij onze jeugd.

22 november 2014 om 09:09

Klopt. Bogarde heeft zijn carriere geteerd op 1 prima seizoen bij ajax. Het jaar na de CL

22 november 2014 om 10:21

Wat een onzin. Bogarde heeft prima gepresteerd bij Ajax, Barcelona en Oranje. Als je anders beweert, dan heb je het niet meegemaakt. Bij Barcelona heeft hij helaas veel blessure leed gehad, maar als hij fit was, speelde hij. Daar heeft hij zijn overgang naar Chelsea verdiend. Helaas is dat op een fiasco uitgelopen, maar dat had niks met zijn voetbal kwaliteiten te maken.

22 november 2014 om 10:30

Zeker hij was een goede verdediger. Moeilijk te passeren en als hij de bal afpakte leverde hij hem 99% in bij een teamgenoot. Maar waar hij zich (zoals gezegd terecht) beklaagd over de verdedigende kwaliteiten van Nederlandse verdedigers vandaag de dag, had hij opbouwend of aanvallend niks in te brengen. En dat is toch ook wat vandaag de dag gevraagd wordt.

Met andere woorden als van Rhijn verweten wordt dat hij teveel balletjes breed legt, dan zou dat vandaag de dag voor Bogarde zeker ook gelden. Alleen destijds was dat geen probleem omdat je het voetbal aan anderen kon overlaten, nu wordt van iedereen meer gevraagd dan alleen verdedigen.

Ten overvloede: dat neemt niet weg dat Bogarde een punt heeft, dat verdedigers er in eerste instantie staan om meedogenloos te zijn en dat vergeten ze weleens. Maar laten Bogarde niet groter maken dan hij was, dat doet hij zelf wel.

22 november 2014 om 13:15

In mijn beleving was het niet zomaar inleveren bij een medespeler. Er was altijd een gedachte vooruit. Tevens speelde hij bij Ajax, Barcelona en in Oranje met een dominante Frank de Boer, die het spel van achteruit verdeelde.

Ook vandaag de dag had Bogarde gewoon een topper geweest op de linksback positie.

Bogarde ging uiteindelijk toch niet mee naar Frankrijk? Viel toch op het allerlaatste moment geblesseerd af? Of was dat pas twee jaar later?

22 november 2014 om 08:18

Hij brak zijn been in Frankrijk. Volgens mij een van de laatste trainingen voor het toernooi. Ooijer is hem toen komen vervangen.

22 november 2014 om 08:22

Ach ja zo zat dat.

haha winston.. ze denken allemaal aan de doekoe's zoals jij bij Chelsea toendertijd? Mischien trainer worden bij Ajax om de verdedigers te trainen? Kan je mrteen die Veltman een paar rotschoppen geven en een echte man van m maken!

22 november 2014 om 11:32

Is een idee, Stam en de Boer doen het in ieder geval niet.

Ik vond Frank de Boer puur in verdedigend opzicht trouwens ook nooit een echte wereldtopper. Sterker nog, De Boer was mijns inziens juist het prototype van de moderne Nederlandse centrale verdediger: Geweldig in de opbouw, goede trap, kon het middenveld in dribbelen, geweldige crosspass, maar had het op het allerhoogste niveau vaak moeilijk als het om pure mandekking ging. Wel een fantastische kopper trouwens. Als ik me niet vergis was Frank de Boer ook opgeleid als linksback en ging die pas na een paar jaar als prof centraal spelen.

22 november 2014 om 09:05

Was echt wel een goede speler, maar de term "een Frank de Boertje" is niet voor niets ontstaan. Minimaal 1x per wedstrijd maakte hij wel een grandioze blunder

22 november 2014 om 11:22

Je kan ook overdrijven met je "minimaal 1 keer per wedstrijd"...

22 november 2014 om 10:43

Frank de Boer had een draai cirkel van een mammoet olietanker

22 november 2014 om 11:05

Klopt hij was eerst back, maar daar had hij te veel techniek voor, een blinde loper als Bogarde naast hem was een ideaal koppel. De beuk erin van Bogarde en het voetballende vermogen van Frank.

Bogarde was een top verdediger, maar hij debuteerde pas op zijn 25ste toen hij top was. Daarvoor ging hij ook vaak de mist in. Probleem voor het Nederlands elftal is dat de huidige generatie verdedigers nog eeg jong is. Maar ik ben er van overtuigd dat Veltman een top verdediger wordt en dat geldt ook voor De Vrij, Matins Indi, v Beek, Kongolo, Bruma, Rekik en wellicht nog Riedewald Denswil. Ze zijn nog jong en hebben geen ondersteuning van een mentor, zoals destijds bij Ajax Rijkaard en Blind. Maar deze jongens komen eraan.

22 november 2014 om 08:37

Maar dat is het ook, Nederland kon het zich permitteren om Bogarde pas op zijn 25ste te laten debuteren. Omdat de spelers die toen speelde gewoon weg beter waren. Maar nu ben je noodgedwongen om met de Vrij en Veltman te spelen.

On:
Ik vind sowieso dat dat Nederlandse opleidingen het overdrijven wat betreft bal bezit. Je ziet dat Landen die niet kunnen voetballen Nederland toch kunnen bij benen. Dan ligt het of aan een veel te lage bal circulatie of de duels worden vrijwel altijd verloren (ook de 2e bal).

22 november 2014 om 08:42

Veltman zou in de jaren '90 van het niveau Groningen zijn. Niet meer dan dat. Is veel te traag om in de top te voetballen

22 november 2014 om 09:15

Ja ja evenals alle huidige ED spelers. Geen enkele speler van bijvoorbeeld de traditionele top 3 had in de jaren 90 een basisplaats. Het niveau is landelijk gedaald.

22 november 2014 om 09:22

Grote onzin, alsof de Boer Speedy Gonzalez. Veltman gaf zelf al aan dat het in de jeugd elk jaar spannend was of hij erbij zou blijven, dat hij geen natuurtalent is maar het van zijn leergierigheid en inzet moet hebben. Dat betekent dat die jongen karakter heeft.

Veltman gaat nog heel veel fouten maken en gestaag groeien. Over 5 jaar is hij pas 28, de leeftijd waarop de Boer bij Ajax vertrok. Tegen die tijd hoopt iedereen dat hij fit blijft omdat hij dan onomstreden in oranje thuishoort. Bedenk even wat er in vijf jaar kan veranderen bij een speler die zich aantoonbaar altijd is blijven ontwikkelen. Uiteraard zijn er veel mensen die uitsluitend afrekenen op oranje optredens omdat ze verder niks zien. Maar hij heeft bij Ajax dit seizoen uitmuntende wedstrijden gespeeld, ook tegen beresterke spelers.

Heeft puur mee te maken dat de lichting van 25-29 bijna allemaal hebben gefaald. Toevallig is dat precies toen wij 2x het EK wonnen bij Jong Oranje. Als veel spelers wel de (sub)top hadden bereikt dan had Nederland veel meer keus en was het niveau automatisch een stuk hoger geweest.

22 november 2014 om 09:12

Te veelspelers van die EK lichting ging te vroeg naar het buitenland.

Opvolgers zijn er wel. Kijk naar Strootman, Wijnaldum straks Depay en Willems. Vd Wiel enz. Spelen straks allemaal bij topclubs.

22 november 2014 om 09:09

Omdat je er letterlijk speelt maakt je dat geen topspeler. Is Greg een top back dan of blind een top controleur? Laat me niet lachen man.

22 november 2014 om 09:40

Sterker nog, ik denk dat het voor allebei banken gaat worden over een paar weken; aurier bij PSG is vele male beter en als iedereen fit is bij united gaat blind het ook moeilijk krijgen..

grappige is dat Bogarde en Reiziger van oorsprong aanvallers waren bij resp. Sparta en Groningen maar dat Van Gaal die 2 bij Ajax tot (top)verdedigers transformeerde

Intimideren kon hij als de beste, verdedigen ook nog best aardig, maar moest dan wel zsm de bal inleveren bij iemand die wel kon voetballen. Geef mij Stam maar die kon tenminste intimideren, verdedigen en voetballen

Jij speelde op je 23e nog bij Sparta en Jaap Stam bij Willem II.
Indi en De Vrij zijn pas 22 en spelen bij Porto en Lazio. Geef die gasten nou eens de tijd.
Dag Winston, je bent nog steeds een domme man.

22 november 2014 om 09:13

Helemaal mee eens! Ik heb de indruk dat onze Winston een beetje rancuneus is.

22 november 2014 om 09:49

Ach die man heeft wel de Champions League gewonnen, Is international geweest en heeft de bank warm gehouden van Barcelona en Chelsea! En heeft miljoenen verdiend en heeft als een echte 'bling bling' erbij gelopen! Iets waar de huidige voetballers van tegenwoordig kunnen van dromen! En dan komt ie van SVV en Sparta Rotterdam? Kunnen weinig Rotterdammers zeggen hoor! Maar jammer dat er geen spijkerharde verdedigers als Winston meer zijn!

22 november 2014 om 11:28

Toen was de eredivisie ook een niveautje of 2 hoger he.

22 november 2014 om 13:56

Klopt, maar het Lazio van nu is beter dan het Sparta van toen. De Vrij speelt dus op deze leeftijd op een hoger niveau dan toen Bogarde 22 jaar was.

Ppppffff als deze gast ook al mensen gaat beoordelen dan komt het vast goes met Nederlands elftal ....kon zelf namelijk helemaal niet voetballen maar heeft geluk gehad dat hij wel in een heel goed AJAX speelde ...en daar was hij met van vossen wel de slechste van ppppppfffff...

22 november 2014 om 09:19

Klopt. Beide wisselspelers in het gouden Ajax. Maar Winston heeft daarna een gouden cariere opgebouwd natuurlijk waarin hij heeft aangetoond een voorbeeld voor de jeugd te zijn..... Pfff

22 november 2014 om 09:52

van Vossen had natuurlijk minder talent maar heeft op wilskracht en inzet een paar keer wedstrijden geforceerd voor Ajax! Echt toendertijd zat je te juichen en te schreeuwen als hij de bal had! Wat een ijzervreter en zwoeger!

22 november 2014 om 12:27

Sorry maar ik stond niet te juichen als van vossen de bal kreeg ...als ik aan van vossen bij AJAX denk zie ik het beeld voor me van een vloekende en scheldende Frank de Boer als van Vossen weer een verkeerde keuze maakte ... Gewoon twee middelmatige voetballers die mee gevaren hebben op een heelllllll goed team

22 november 2014 om 10:29

Kon niet voetballen??? Daarom heeft hij gespeeld bij Ajax Barcelona en Oranje?...
Wat een onzin. Hij was in die tijd wereld top. Was een van de beste linksbacks. Was bij Barcelona erg goed, helaas veel blessure leed. Als de huidige verdedigers, zijn wedstrijd instelling zouden hebben, dan waren we onverslaanbaar.

22 november 2014 om 12:14

Stua wat praat je nou wereld top .....ja wereld bankzitter bij Barça en Chelsea

22 november 2014 om 12:29

En ook heeft hij zijn transfer te danken omdat hij transfervrij was net als reiziger en Davids ......dus praat niet kerel .....verdiep je eerst in de geschiedenis

22 november 2014 om 17:47

Stua waar heb jij het over? In het gouden Ajax stond ie wissel, in oranje stond ie wissel en bij barcelona was ie altijd geblesseerd. Hij heeft in zijn hele carriere 1 jaar goed gepresteerd. 1996, het jaar nadat Ajax de CL won. Dat is alles!

22 november 2014 om 21:09

Ga jezelf eerst verdiepen in de geschiedenis. Hij was bankzitten bij Milan. Halverwege het seizoen naar Barca, waar hij het fantastisch deed in het centrum. Op het WK brak hij zijn been en dat seizoen moest hij revalideren. Na dat seizoen speelde hij een groot deel van de wedstrijden en toen Verdiende hij de transfer naar Chelsea. Helaas voor hem, kwam niet lang daarna een andere trainer , die het niet in hem zag zitten. Hij heeft geen geluk gehad met Italiaanse trainers.

Praat zelf niet.. Verdiep je zelf in de geschiedenis.. Bogarde was gewoon een topverdediger...

22 november 2014 om 21:20

Robert41 ???
In het gouden Ajax van 1994/1995 kwam hij halverwege het seizoen. Het jaar daarop was hij basis speler. Ondanks de Braziliaanse aankoop Marcios Santos. En ja daarna bij Barca was hij een heel jaar geblesseerd, op het WK opgelopen dubbele beenbreuk.

En hij heeft het 2e helft van 1997 uitstekend gepresteerd en in 1999 heeft hij ook goed gepresteerd.

Blessures zijn geen reden om iemand zijn kwaliteiten te negeren. Hij was , indien fit, gewoon wereldtop. Of je hem nou mag of niet. Niet voor niets kreeg hij van Chelsea een wereldcontract aangeboden. Dat ze daarna van hem af wilde, is niet omdat hij er niks van kon.

Ook al heeft hij niet alle jaren kunnen spelen, hij was gewoon een topverdediger.

22 november 2014 om 11:37

Alsof je goed moest kunnen voetballen om wat te mogen zeggen. Dan moet Louis voortaan ook zijn klep maar gaan houden zeker?

22 november 2014 om 12:29

Nee maar van gaal heeft wel verstand van voetbal en bewezen dat hij er wat van af weet .....kneus

22 november 2014 om 17:50

Kohaku.. Hij mag wel iets zeggen maar heeft geen recht van spreken als hij het doet voorkomen dat hij veel beter was. En dat doet ie nu precies. Het gaat er niet om dat ie iets zegt maar om wat ie zegt... En daarin heeft hij inderdaad geen enkel maar dan ook geen enkel recht van spreken.

22 november 2014 om 13:56

Een luchtbed aan het opblazen tussen je gebrekkige verhaal of zo?

22 november 2014 om 17:52

Viswinkel.. Wel mooi dat jij zijn verhaal met goede argumenten weet te weerleggen.

22 november 2014 om 20:03

Waar heb ik argumentatie voor nodig dan? Heb het toch niet over de inhoud of wel?

Bogarde was een topspeler maar zijn nukken hebben zijn loopbaan ook niet altijd goed gedaan. Daar kon hij in doorslaan. Jacky Charlton zei ooit na die fantastische beslissingswedstrijd in Liverpool tegen Ierland eind 1995 die Nederland zelfs toen (!) ook nodig had om zich te plaatsen voor het EK dat die linksback zo soeverein speelde dat die in het veld gerust een sigaar had kunnen opsteken :-)

22 november 2014 om 17:57

Zou dat missvhien aan zijn tegenstander hebben kunnen liggen?

Ik snap Bogarde helemaal.
Het verschil met zijn tijd en nu is alleen dat er toen gevoetbalt werd en het nu is veredeld tot een soort van groot zaalvoetbal.
Als je deze tijd het veld betreed met de instelling van "ik sloopdie gast" heb je meteen al je eerste gele te pakken.
Jongens zoals Veldman worden ook geselecteerd of spelen zelfs bij gebrek aan beter.
Fysiek verdedigen word hier meteen bestraft en men gaat dus op een andere (voetballende) manier een oplossing zoeken.

Echte verdedigers die opgeroepen moeten worden en er moeten staan zijn, Vlaar- V Dijk en een Douglas die echt wel alles zal geven als hij zijn kans krijgt.

22 november 2014 om 10:27

Helemaal mee eens. Er wordt een beetje blind gestaard op spelers die veelal uit de traditionele top 3 komen. Een Veltman is sowieso te zwak voor Oranje. Wellicht over een paar jaar, maar nu nog niet.

Bogarde heeft hier een punt. Veltman is gewoon een softe (overschatte) verdediger. En zo zijn er wel meer overschatte verdedigers in Nederland. Tegen Michiel Hemmen en Frank Demouge doet hij het goed, krijgt hij Neymar of iemand anders tegenover zich, blundert hij of pakt hij rood.

22 november 2014 om 11:01

Veltman is één van de weinige Nederlandse verdedigers die met enige regelmaat tegen spelers van het niveau Neymar te spelen komt. Net als vrijwel alle andere centrale verdedigers die op dit moment in aanmerking komen voor het Nederlands elftal is hij jong en maakt hij met regelmaat (inschattings-)fouten. Ik vind het alleen een beetje treurig dat mensen het blijkbaar prettig vinden hem naar beneden te halen op basis van zijn prestaties tegen Barcelona en Mexico, terwijl andere verdedigers, zoals Bruma en Kongolo een stuk positiever benaderd worden op basis van tegenstanders van veel minder niveau...

22 november 2014 om 17:59

Ach vent.. Veltman is 21 jaar. Geef hem een paar jaar. Meneer Winston was zelf ook 25 toen ie debuteerde.

Als er iemand geen recht van spreken heeft is het deze dwaas. Middelmatige speler die zijn dagen sleet op de tribune.

22 november 2014 om 10:32

Als je er niks van af wert, reageer dan niet. Omdat zijn Chelsea avontuur op niks uitliep, kon hij er niks van? Hou toch op.

22 november 2014 om 18:02

Stua. Ben je voorzitter van de bogarde fanclub of zo? Ik zit me hier oneglooflijk over al je reacties te verbazen. Noem buiten 1996 eens een jaar dat hij constant gepresteerd heeft op. Bogarde heeft buiten 1 jaartje bij Ajax nergens gepresteerd. Als je een beetje kennis van zaken had zou je dat wel weten.

22 november 2014 om 11:38

Hij heeft meer bereikt dan van Gaal als speler. Dus van Gaal is ook middelmaat?

22 november 2014 om 18:03

Ik hoor van gaal ook niet klagen over het nivo van de nederlandse verdedigers volgens mij

22 november 2014 om 12:30

Hahhaha je haalt de woorden uit mijn mond

Vind toch dat De Vrij en Martins Indi bij best grote clubs spelen op die leeftijd, zeker groter dan Bogarde toen hij zo oud was. Over Veltman is iedereen het denk ik wel eens, die jongen kan het niet, maar ik vind die andere twee nog zeker weten talenten. Ik bedoel, Bogarde hield natuurlijk wel zijn mond tijdens het WK toen ze topspitsen van scoren af hielden.

22 november 2014 om 10:34

Bogarde was nog een aanvaller op die leeftijd. Van Gaal heeft hem en Reiziger omgeturnd naar verdedigers.

22 november 2014 om 10:56

Omdat je in die tijd op latere leeftijd pas de grens over ging,focus je alleen op het feit er staan als een J.stam die nota bene daar werkt.

Meer beesten en minder voetballend de oplossing zoeken,ros die bal gerust het stadion uit,doe een bitje in en ga die oorlog aan

En ja kijk alleen maar hoeveel tegen goals er vallen bij het Nederlands elftal dan mag je toch wel zeggen dat hij een punt heeft.

22 november 2014 om 14:27

Wat hebben indi en de Vrij nou werkelijk gepresteerd? Absoluut helemaal niets ze zijn tot nu toe nergens in staat gebleken om hun team naar een hoger niveau te brengen. Zie Feyenoord, Lazio, Porto en het Nederlands elftal. Deze spelers zullen nooit het niveau bereiken dat nog is om ook maar in de beurt te komen bij Bogarde (die zelf niet eens zo goed was)

22 november 2014 om 14:51

Nou, bij Feyenoord jarenlang de beste verdediger, zelfs aanvoerder geweest. Bij Oranje op het WK uitgeroepen tot beste verdediger van het WK, en ook al ben je het er niet mee eens, 'absoluut helemaal niets' is (naast een allerbelabberdste formulering) onzin. Bij Lazio zijn ze inmiddels echt wel te spreken over De Vrij, de fans zien in dat hij meer voetbal brengt en de opbouw versterkt.

22 november 2014 om 15:36

Feyenoord jarenlang de beste verdediger daar hoef je niet voor te presteren. Om aanvoerder daar te worden moet je gewoon leren een grote ''bek'' te hebben. En op een Wk uitgeroepen tot beste verdediger in en 5 mans defensie met daarvoor nog een verdedigende speler is verre van prestatatie. Niet dat de vrij officieel is uitgeroepen tot de beste verdediger van het WK maar gewoon een verzinsel is door de Feyenoord fans.

22 november 2014 om 17:14

Dan moet je even de Castrol Index bekijken, daar scoort hij een 9,7. Dit is allerminst een verzinsel van Feyenoordfans hoor. Daarbij, je kan wel klagen over een vijfmans verdediging, maar het werkte toch? Daarnaast, Veltman stond niet in die verdediging en dat zal zijn redenen hebben. Op je idiote uitspraak dat je bij Feyenoord niet hoeft te presteren ga ik niet eens in, daarmee maak je vooral jezelf ongeloofwaardig.

Genoemde verdedigers zijn inderdaad niet best maar wat echt verwijtbaar is, is de bekrompenheid van de bondscoaches

En dat zeg Bogarde topvoetballer op de tribune haha
Of zou hij al zijn geld ophebben en hopen nu op een baan bij de KNVB of een boek van Johan .
Wat een lachertje zeg haha

22 november 2014 om 10:35

Dus bij Ajax en Barcelona en Oranje zat hij op de tribune?... of wilde je een grappige opmerking maken, zonder kennis van zaken?...

22 november 2014 om 12:32

Nou biJ AJAX speelde hij niet alles en bij Barça ook niet ...waar haal jij je kennis vandaan bij de slager zeker hahaah

22 november 2014 om 21:25

Hahahaha.. Grappig dat je lacht, omdat je er niks van weet.
Bij Ajax speelde hij alles, als hij fit was. Ook daar blessures.
Bij Barca speelde hij bij aankomst alles, tot zijn blessure, die hem een jaar aan de kant hield. Na die blessure werd hij weer belangrijk bij Barca.
Dus wat lach je..

Veltman wat is die slecht zeg pffffffff slechter kun je ze niet treffen !! Bogarde je hebt volkomen gelijk eindelijk iemand die dat ziet

Hij misschien wel een punt wat betreft de fysiek van de huidige verdedigers. Echter vergeet niet dat deze man ook geen hoogvlieger was. Toen ik in Barcelona woonde werd hij als slechtste speler bestempeld uit de geschiedenis van Barcelona. Heb echt geen goed woord over hem gehoord…dus wel grappig dat dit uit zijn mond moet komen.

22 november 2014 om 11:02

het gaat ook alleen maar over het fysiek,laten wij hier op terug komen over een paar jaar kijken hoe Veltman het heeft gedaan,ik zeg gevalletje A.numan

22 november 2014 om 11:08

Als hij een gevalletje numan wordt dan heeft hij het toch zeker aardig gedaan. Numan was een prima linksback hoor. 2x Ek en 2x Wk gespeeld.

22 november 2014 om 11:19

En op de belangrijkste momenten rood pakken waar zijn tekorten dus boven kwamen vandaar niet hoger dan Glasgow

Veltman is echt een lachertje zei het al vanaf het begin, nu zie je ook steeds meer Ajacieden negatief over Veltman praten. Hij zou zo goed kunnen opbouwen, ik zie daar niks van terug tegen Mexico en Barcelona raakte die alleen maar in paniek met de bal aan zijn voeten.
De volgende bondscoach zou hem eens een keer niet moeten meenemen, anders gaat die zelf nog geloven dat die er wat van kan.

22 november 2014 om 11:32

Frgiooo, ik vond zelfs Denswil beter, waarom hij niet meer speelt is me een raadsel.

22 november 2014 om 11:46

Zeker waar ik vind Denswil en van de Hoorn beter dan hem.

22 november 2014 om 11:34

Gewoon op eredivisie niveau kan hij redelijk opbouwen maar waarom laat je een speler als Veltman of de Vrij überhaupt opbouwen vraag ik mij af.
Zij hebben simpelweg de kwaliteit niet of nog niet om ook op te bouwen.
Laat ze gewoon verdedigden en de opbouw overlaten aan het middenveld.
Je ziet vaak dat als Veltman gaat opbouwen er een gat in de verdediging ontstaat als er balverlies wordt geleden, wat weer resulteerd in gevaar voor de eigen goal.

22 november 2014 om 11:44

Spelers moeten tegenwoordig teveel kunnen.
Ik kon altijd genieten van een Jaap Stam, Eric Gerets en Alex. Niets ontziende verdedigers die een tegenstander al bang maakte door slechts hun richting uit te lopen.

Speelt hij "blufpoker"
Hoe durven deze mensen nog te reageren natuurlijk wel aardig gevoetbald.
Maar wat een voorbeeld voor de jeugd liever een nette jong die op tijd belasting betaald en eerlijk leeft.
Specifiek trainen door echt toppers en geef dit soort types geen podium om hun mening te ventileren.

22 november 2014 om 12:35

Nooit gehoord van vrijheid van meningsuiting? Waarom zou hij zijn mening niet mogen geven?

Ja hij heeft gelijk, maar hoeveel open deuren kan je intrappen zeg? Alles wat deze man oppert wordt nu al elke week, elke maand in elk medium besproken. Nu weten we het wel. Kom eens met een nieuwe omgeving en heb wat meer geduld met die jonge gasten.

Ik denk dat Veltman, de Vrij of Martins Indi het plekje van Bogarde zo hadden ingenomen als ze in '96 of '98 hadden gespeeld. Niet voor niets lieten tegenstanders van Ajax Bogarde vrij voor de opbouw; dit was veruit de zwakste schakel van de gouden generatie die altijd een veel te grote mond heeft gehad. 20 interlands waarvan 60% invalbeurten, kunnen we niet naar iemand anders luisteren?

22 november 2014 om 15:12

Je heb bar weing verstand van voetbal jij, Een man die in principe alleen bij topclubs heeft gespeeld vind jij een zwakke schakel??? ook al zat die op de bank, je word niet zomaar door zo een club gekocht en als de vrij en bmi echt zo goed waren waarom spelen ze nu dan bij lazio en porto ???? druiloor

Dat zelfde geldt eigenlijk voor de algehele verdediging die er bij het Nederlands elftal staat. Waarvan Veltman nog het meeste potentie heeft vergeleken met de rest van de selectie.

Veltman, de vrij, Indi, het zijn alle drie softies. Geen echte kerels zoals een bogarde, de wolf , stam van tiggelen, van gobbel. Als je als aanvaller naast veltman staat ben je toch totaal niet onder de indruk? het is net een studentje.

Bogarde heeft hier volkomen gelijk. Qua mentaliteit zit het bij veel niet goed en het is een groot probleem dat hier niet echt fysiek word opgeleid. Daarom hebben Nederlandse clubs het ook altijd moeilijk tegen clubs in de EL die we eigenlijk wel kunnen pakken. Er word hier teveel tijd besteed aan positiespel en meevoetballen en zelf daarin lopen we flink achter.

Verdedigen was in de tijd dat Bogarde zijn talent vergooide ook veel makkelijker dan nu, in het tijdperk van de backs als valse vleugelspelers.

nou nou als iemand die hem vanaf het begin heeft zien spelen; die man kan/kon niet voetballen.

hij dacht en denkt van wel maar bij ajax moest hij worden gewezen naar welke kant ze speelden

en bij zijn andere teams mocht hij rondjes om het trainingsveld maken. wel een verdomd goede
zaakwaarnemer

het lijkt mij ook niet goed om een verslaafde gokker bij je team te halen.

of een verlopen kasteel heer die zijn rekeningen niet kan betalen

Mag Bogarde geen antwoord geven op een vraag van een journalist.het is niet Bogarde die naar de krant stapt maar een journalist die een vraag stelt.
Waarom mag Wim Kieft wel op TV zijn mening geven en Bogarde niet
OT:niet alleen Bogarde maar vele ex vloetballers vinden de verdedigers niet zo goed.

"waar zijn de opvolgers van Jaap Stam, Michael Reiziger en mijn persoontje?"
Gaat hij zichzelf nou serieus in een rijtje zetten met die spelers? Bogarde heeft een paar jaar redelijk gespeeld, maar was verder een zelfingenomen, luie speler die zn carriere verpest heeft.

Daarnaast loopt er juist ontzettend veel talent in de verdediging. BMI is 22 jaar, de Vrij is 22 jaar en Blind is 24 jaar en allen spelen ze in de basis van top en subtopclubs in het buitenland. Stam en Bogarde waren nog lang niet zo ver op die leeftijd.

En dan sla ik nu nog de absolute toptalenten over zoals van Beek, Ake, Rodney Kongolo en Terence Kongolo die in mijn ogen nog meer potentie hebben.

Ik maak mij meer zorgen om de aanvallende talenten. Nederland heeft altijd geweldige spitsen gehad, maar ik mis de opvolger van van Persie en Huntelaar.

Bogarde was spits bij Sparta en is door van Gaal naar Ajax gehaald.
Van gaal heeft hem omgeturned tot verdediger en dat bleek een
gouden greep. Bogarde was in die tijd (niet in de beginfase) een
topper. Daarna...helaas...weggezakt, en nooit meer echt aan de
bak gekomen. Fysiek enorm sterk.

De verdedigers....de Vrij, BMI en noem ze maar op, zijn geen
toppers. Als je speelt zoals wij op het WK speeden dan lijkt
het of ze goed zijn......maar zodra de tegenstander wat druk
zette gingen ze hopeloos in de fout.

Duidelijk dat de meesten hier te jong zijn om Bogarde te hebben zien spelen. Die man was in zijn tijd bij Ajax echt absolute wereldtop hoor. Inderdaad technisch niet de grootste, maar verdedigend geweldig. Een beresterke verdediger met snelheid waar niet veel langskwamen. Ongelooflijk het gebrek aan kennis hier. Ok het voortdurende gebrek aan respect voor de beste voetballers die NL heeft voortgebracht/ Cruyff, van Hanegem, Kieft vandaag en gazomaardoor, continu omlaaggehaald door pubers die op amateurnivo niet eens mee kunnen komen. Wat een laag niveau op deze site zeg.

Om te kotsen om elke keer maar weer te lezen (zeker van oud voetballers) dat onze jonge verdedigers op hun 22e al compleet worden afgeserveerd. Wat was het niveau van Bogarde dan op z'n 22e?! Hij was echt niet verder dan bijvoorbeeld De Vrij nu is.
We missen gewoon een goede generatie 25-29 jaar, hierdoor komt de focus op deze jonge jongens te liggen met als gevolg dat zij de volle lading krijgen.

22 november 2014 om 21:58

Lekker boeiend! Die man mag toch wel een mening hebben? Het voetbal momenteel is helemaal uitgehold! Nederland speelde toendertijd nog een rol van betekenis Europees? Nu telt Nederland niet meer mee! Tegenwoordig kan iedere middelmatige speler een overstap maken naar een Europese competitie? De Italiaanse competitie ligt op zijn gat en telt al jaren niet meer mee als voorheen! Het niveau in Italië lag vroeger veel hoger in de tijd van Bogarde! Sampdoria, AC Milan, Inter allemaal Europese topclubs! de Vrij had echt niet mee kunnen komen! Die zou zonder pardon de tribune in worden gekegeld! En dat hij nu daar speelt? Tsja, Roy Beerens speelt ook bij Hertha Bsc, Emanuelson speelt ook bij AS Roma!

23 november 2014 om 14:52

Jij doet precies hetzelfde als Bogarde. Spelers die nu 22 jaar zijn vergelijken met spelers die toen een jaar of 26 waren.
Nogmaals; De Vrij is 22 jaar!! Over een jaar of 4 kunnen we hem eens gaan vergelijken met Stam, Reiziger en hem zelf.

bogarde was pas 25 toen hij debuteerde..de verdedigers van nu een stuk jonger..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren