Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kazim baalt van Cambuur-veld: ‘Alsof ik op blote voeten over beton rende’

Laatste update:

Hoewel Feyenoord zondag op bezoek bij SC Cambuur-Leeuwarden drie belangrijke punten pakte, keek spits Colin Kazim-Richards niet met een bijzonder positief gevoel terug op de wedstrijd in Friesland. Dat lag voor het grootste gedeelte aan het kunstgrasveld dat in het Cambuur Stadion ligt.

/

De Engelse Turk heeft geen goede ervaringen met een dergelijke mat en kon ook in Leeuwarden niet echt uit de voeten op het kunstgras. “Het voelde alsof ik op blote voeten over beton rende”, maakt de aanvaller duidelijk in gesprek met De Telegraaf. Kazim baalt ervan dat er zo veel clubs in de Eredivisie zijn die hun thuiswedstrijden niet langer op een echte grasmat spelen.

“Met de spelers die Nederland produceert en de competitie die jullie hebben, zou hier geen kunstgras moeten liggen”, vertelt de Feyenoorder aan de Volkskrant. Cambuur-trainer Henk de Jong geeft aan dat het vooral een financiële kwestie is en dat de topclub uit Rotterdam makkelijk praten heeft. “Als de grote clubs zo op de centen moeten passen als wij, zouden zij het ook doen”, meent de coach van de Friezen.

Ben je het met Colin Kazim-Richards eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eerst maar eens op je eigen spel gaan letten en daarna zeuren over randzaken. Kazim was weer eens dramatisch en werd zelfs uitgelachen door het Cambuur-publiek (en ja, dat zegt wat).

27 oktober 2014 om 08:57

Inderdaad. En overigens, juist voor het type spelers dat we in Nederland graag opleiden, is kunstgras alleen maar fijn. Dat zo'n houterige Jan-Klaas als Kazim er niet op kan spelen zegt alleen maar veel over hem.

Voor technische combinatievoetbal is kunstgras superieur aan een 'normale' mat. En dat staat helemaal los van wat je er verder principieel van vindt. Ik ruik ook graag gras, ik vind hobbeltjes, modderslidings en rondvliegende pollen ook zijn charme hebben. Maar als puntje bij paaltje komt, wil ik vooral een veld als een biljartlaken, waarop ik weet dat dezelfde actie ook hetzelfde resultaat heeft. Juist op kunstgras kun je daar op rekenen.

27 oktober 2014 om 09:09

Sorry, maar kom mij niet vertellen dat jij voetbalt. Kunstgras is absoluut niet lekker om op te spelen. Hij is niet de eerste en niet de laatste die commentaar heeft op het kunstgras.
Kunstgras wordt wel steeds beter, maar is het vooralsnog niet.

Hij heeft gewonnen en geeft daarna dit commentaar, is niet hetzelfde als iemand die de schuld legt bij de grasmat of in dit geval het kunstgras. Kunstgras is gewoon drama...

27 oktober 2014 om 09:16

Het probleem is dat jij de kunstgrasmat bij FC Bal op het dak als referentie neemt. De matten van deze Bvo's zijn echt 100x beter. Ik heb zelf op top kunstgrasmatten gespeeld en dan heb je een hele andere ervaring.

Natuurlijk voelt het anders en moet je er aan wennen, maar het heeft heel veel voordelen.

27 oktober 2014 om 09:17

Feyenoord heeft gewonnen en hij speelde dramatisch en daarom komt hij met dit commentaar.

27 oktober 2014 om 09:26

waarom hebben de spelers uit de eredivisie dan elke keer deze geweldige kunstgrasvelden als slechts bestempeld, ze willen allemaal echt gras!!

Kunstgras is een keuze vanwege bezuinigingen, ik ben van mening dat clubs en knvb samen moeten bekijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat alle clubs kunnen beschikken over een goed veld.

27 oktober 2014 om 09:31

ik heb gespeeld op de betere kunstgrasvelden en ook deze "top velden" reageren toch nog steeds anders dan echt gras. Er gaat niets boven een echte gras mat (voorlopig)

27 oktober 2014 om 09:35

Maar 'anders' is niet perse slechter. Voetbal is een traditionele en veelal conservatieve sport. Men wil allemaal dat heerlijke gevoel van vroeger en is bang voor verandering.

Ik stel nergens en nooit dat kunstgras 'echt' gras benaderd in karakteristieken. Sterker nog, ik stel juist dat kunstgras een veel betere ondergrond is voor goed voetbal omdat het andere kwaliteiten heeft dan echt gras.

27 oktober 2014 om 09:46

@Hoppa!: kunstgrasvelden bij BVO's zijn helemaal niet 100x beter dan de amateurvelden. Veel van de nieuwe amateurvelden zijn van dezelfde kwaliteit als een recent gelegde profvelden.

27 oktober 2014 om 09:54

Hoppa, zoals ik al zei, ik heb op echt goed kunstgras gevoetbald maar ik kan het niet wennen en vind een echt veld gewoon beter, net als al bijna alle eredivisie spelers.

Het heeft zeker de toekomst maar op dit moment zijn de velden nog niet goed genoeg.

27 oktober 2014 om 10:11

Tja. Ik ben het niet met je eens. En je stelling over 'bijna alle eredivisiespelers' kun je volgens mij niet onderbouwen. Het zal een meerderheid zijn, maar ik ken er ook genoeg die het geen fuck uitmaakt.

27 oktober 2014 om 10:21

Hoppa omdat jij het bijna geen verschil vind maken maakt het nog geen feit.kunstgras is gewoon een drama simpel zat.elke keer als ik op kunstgras heb gespeeld heb ik minimaal 3-4 dagen last van mijn knieen en enkels.dan kan jij mij echt niet proberen wijs te maken dat het evengoed of misschien zelfs beter is als een echt veld..complete onzin voetbal hoort op gras gespeeld te worden en niet door bezuinigingen op kunstgras op top niveau..

27 oktober 2014 om 10:27

ik onderbouw het door te stellen dat op de lijst met beste velden van de eredivisie deze velden altijd onderaan staan. De lijst word gemaakt door de spelers zelf die na de wedstrijd een cijfer geven aan het veld. Voor die paar die het geen fuck uitmaakt ga je natuurlijk niet over naar kunstgras, kunstgras is nog steeds een keuze vanwege finianciele bezuinigingen, mochten deze clubs kiezen gaan ze nog steeds voor echt gras simpel weg omdat het kunstgras gewoon niet altijd maar beter is, er zitten gewoon teveel nadelen aan.

27 oktober 2014 om 10:31

@ryan030

Lezen blijft lastig. Ik zeg nergens dat het bijna geen verschil maakt. Ik zeg het tegenovergestelde zelfs. Kunstgras is beter en heeft andere eigenschappen. Dat zeg ik.

En dat jij daar last van je enkels en knieën van krijgt, dat vind ik vervelend voor je. Maar dat is geen probleem dat bij iedereen speelt, dus is het niet het probleem van kunstgras. Ik heb daar geen last van, terwijl ik wel last krijg van een echt veld dat er slecht bij ligt omdat het kuil en bult is, te glad is, of veel slechte plekken kent. En ik heb echt slechte knieën tegenwoordig en speel juist daarom graag op kunstgras.

@justbecause
Dat is dan een slechte onderbouwing, want het geeft hooguit aan dat een meerderheid dit vindt, niet dat 'bijna iedereen' dit vindt.
En zoals ik al zei, het is ook wel lekker populair om echt gras leuker te vinden. Zeker als je een hotsenknotsenbegoniaveld voetballer bent (zoals 95 van de Eredivisie).

27 oktober 2014 om 14:47

Alle 6 de clubs met kunstgrasvelden staan onderaan de cijerlijst die alle aanvoerders geven na afloop van een wedstrijd. Knvb moet eens keihard gaan optreden en de competitie eerlijk en aantrekkelijk maken door dit soort velden alleen in de zaal nog toe te staan.

27 oktober 2014 om 14:54

Ligt dat aan de velden? Of ligt dat aan vals sentiment bij de spelers...?

27 oktober 2014 om 19:56

Het ligt deels aan de velden en deels omdat spelers het niet gewend zijn.
Als ze van jongs af aan alleen of kunstgras zouden spelen zouden ze er geen last van hebben.
Dat Kazim er meer last van had dan de meeste andere spelers kot ook omdat het voor hem de 1e keer is terwijl de meeste spelers al vaker op kunstgras hebben gespeeld.

28 oktober 2014 om 13:46

Het ligt niet aan vals sentiment!!. Het is gewoon een feit.. kunstgras is minder dan echt gras. En het is geen uitzondering dat iemand last heeft van zijn of haar gewrichten, na een potje op kunstgras.

Het blijft een bezuinigingsmaatregel en heeft niks met de kwaliteit te maken.

En doe nou niet alsof je elke dag op kunstgras speelt. Het enige wat kunstgras biedt, is een egaal veld. Maar als het je daar om te doen is, ga dan lekker in een zaal voetballen.

28 oktober 2014 om 14:16

Zaalvoetbal is op wel meer vlakken totaal anders dan voetbal buiten. Dus je laatste conclusie is een beetje raar.

Verder vind ik je eerste conclusie ook getuigen van vooringenomenheid. Immers, kunstgras is niet feitelijk minder dan echt gras. In heel veel opzichten is het juist veel beter. Punt is alleen dat het op de punten waarop jij dat belangrijk vindt, kennelijk minder is.

Dingen die ik aan een veld belangrijk vind, zijn juist op kunstgras beter.

27 oktober 2014 om 08:57

@cambier

Ach, dat Cambuur-publiek floot zelfs Manu uit. Ik ben er nog steeds niet achter waarom ze hem uitfloten. Toen hij gewisseld werd ging er ineens een hoop mensen staan en klappen.

@hoppa!

Kazim houterig? Haha. Toevallig nog niet zien voetballen, die jongen is vrij behendig voor zijn doen hoor.

Immers, die is houterig. Maar Kazim? Nee.

27 oktober 2014 om 09:04

Er waren maar een paar die Manu uitfloten. Na de wedstrijd (toen de Feyenoord-spelers naar het uitvak gingen) kreeg Manu een hartelijk applaus van de fanatieke zijde van Cambuur. Tijdens de wedstrijd vind ik het logisch dat je niet een oud-speler aanmoedigt.

27 oktober 2014 om 09:16

Die jongen is vrij behendig voor zijn doen? Wat bedoel je daar nou weer mee?

27 oktober 2014 om 09:27

@cambier

Je hoeft een oud-speler niet aan te moedigen. Maar bij elk balcontact uitfluiten? Nee, dat hoort wel zeker. Ik vond dat maar misselijk gedrag van een deel van de aanhang van Cambuur.

@hoppa!

Nou, als je ziet hoe groot en breed hij is vind ik hem nog vrij behendig. In ieder geval alles behalve houterig!

27 oktober 2014 om 09:59

Nienhuis was geblesseerd en Manu speelde de bal niet buiten (waarschijnlijk wist hij niet dat hij geblesseerd was)

27 oktober 2014 om 10:06

Duidelijk een reactie van iemand die niet bij de wedstrijd aanwezig was. Manu werd alleen uitgefloten toen hij aan de bal was terwijl Nienhuis geblesseerd op de grond lag. Na de wedstrijd kreeg Elvis een bedankje van de fanatieke aanhang. Heb niets met je club, maar deze Colin Kazim-Richards is gewoon Feyenoord onwaardig.

27 oktober 2014 om 10:06

Jullie fluiten en schelden je eigen keeper uit omdat hij van ajax komt. Niet zo hypocriet doen

27 oktober 2014 om 10:17

Vermeer uitfluiten?
In de Kuip nog nooit iets van gemerkt. Iedereen is blij juist met Vermeer, we hebben sinds Dudek weer eens een keeper die punten pakt.

27 oktober 2014 om 11:03

Dat geloof ik graag maar de opmerking van jou mede clubsupporters dat Manu constant uitgefloten werd is complete onzin. Ik las op de live meepraten topic hier op VZ zelfs opmerkingen als oerwoudgeluiden??!!??. Waarschijnlijk van mensen die nooit verder komen dan hun 17inch schermpje, vermoedelijk de zelfden die iets discriminerends zien in onze zwarte Piet, bah!.

27 oktober 2014 om 11:07

@benigez

Zolang de scheidsrechter niet fluit hoeft Manu de bal helemaal niet buiten te spelen. Plus Manu stond met zijn rug richting Nienhuis zover ik me kan herinneren. Misschien wist hij dus niet eens dat hij 'geblesseerd' was. Hij sprong vrij snel weer op en had geen verzorging meer nodig..

@astine3

Je bent lekker aan het generaliseren. Niet iedereen reageert zo op de komst van Vermeer. Ik ben er juist ontzettend blij mee, dat we zo'n kwalitatief goede keeper voor zo weinig geld kunnen ophalen is juist geweldig !

Ook is de achtergrond van beide spelers totaal verschillend. Vermeer komt van Ajax af, natuurlijk roept dat bepaalde gevoelens bij supporters op.

Manu heeft een half jaar gespeeld bij Cambuur, en Cambuur heeft er erg veel plezier van gehad.

Je bent appels met peren aan het vergelijken.

@thederbyday

Ach, ik heb een seizoenskaart van Feyenoord. Maar ik ga niet naar uitwedstrijden. Wat ben ik toch een beeldscherm-supporter hè.

27 oktober 2014 om 12:16

Als jij je aangesproken voelt zal ik er wel niet ver naast zitten.

27 oktober 2014 om 19:59

@hoppa: die zit helemaal niet want Vermeer is helemaal niet uitgefloten bij Feyenoord.
Er waren wel een paar Feyenoorder op fora die commentaar hadden maar die waren veruit in de minderheid en hij is bij geen enkele wedstrijd of training door Feyenoorders uitgefloten.

27 oktober 2014 om 09:10

Het mag best gezegd worden dat kunstgras een k-veld is en gewoon competitievervalsing is! Dat Kazim zijn naam (nog) niet mee heeft doordat hij weinig scoord komt voort uit kuddegedrag. Iedereen praat elkaar maar na. Hij wordt om zijn mening gevraagd!

27 oktober 2014 om 09:19

En zeggen dat kunstgras competitievervalsing is, is ook kuddegedrag.

27 oktober 2014 om 09:29

@jolle

Ik zie er pas een vorm van competitievervalsing in als je in het midden van een seizoen van echt gras naar kunstgras switched, anders niet.

Elke club komt op bezoek bij elkaar. Dus iedereen speelt op dezelfde mat.

27 oktober 2014 om 09:29

Gemiddeld eredivisie salaris is 112.000 euro.
Gemiddelde kosten grasmat per jaar 100.000 euro.
Clubs kunnen ook kiezen voor één speler minder in de selectie. Van het geld dat ze daaraan overhouden kunnen ze een grasmat betalen. Het is maar net welke prioriteit je stelt en blijkbaar kiezen die zogenaamde Friezen voor kunstgras.

27 oktober 2014 om 09:35

Jij suggereert nu dat de salarissen bij Cambuur gemiddeld 112000 euro zijn? Alleen onze aanvoerder verdient iets in die richting. De rest zit daar behoorlijk onder. Geloof mij maar, als het financieel uit had gekund voor Cambuur dan hadden ze het wel gedaan.

Ontopic: Het veld van Cambuur is een van de beste kunstgrasmatten waar ik ooit op heb gespeeld. En nee het is geen gewoon gras, maar je moet ook geen appels met peren gaan vergelijken. Gewoon gras heeft namelijk net zoveel nadelen als kunstgras.

27 oktober 2014 om 10:02

Dan ben ik benieuwd na die nadelen..

27 oktober 2014 om 10:19

Nadelen van gewoon gras:

1. Geen consequente kwaliteit en eigenschappen op alle plaatsen van het veld
2. Kosten van onderhoud en vervanging zijn veel hoger
3. Het weer heeft meer invloed op de kwaliteit
4. De kwaliteit van een echte grasmat is veel minder voorspelbaar
5. Een echte mat is minder belastbaar
6. Kale plekken na een sliding

En zo zijn er nog wel meer te bedenken. Hoe belangrijk dat allemaal voor je is, dat mag je zelf bepalen. Dat is voor iedereen anders. Als je van hotsenknotsen werkvoetbal houdt, dan is een slecht veld misschien wel fijner voor je.

Verder eens met Hille. De mat van Cambuur is prima. Nogmaals, het speelt anders, maar daardoor is het nog niet slecht.

27 oktober 2014 om 11:00

@hoppa!

Een club moet verplicht worden te investeren in zijn grasmat. Kosten en onderhoud horen daarbij. Zolang de kwaliteit van kunstgras niet beter is dan een goed onderhouden veld, moet je geen kunstgras gebruiken. Mag van mij best strenger toezicht op worden gehouden.

27 oktober 2014 om 11:49

Dus jij wil - tegen het beleid van de Knvb in - dat clubs financiële risico's gaan nemen voor een grasmat? Voor vele clubs is het bijna onbetaalbaar. Zeker in de Eredivisie waar je verplicht veldverwarming moet hebben.

27 oktober 2014 om 14:49

@feye88

Nogmaals, het gaat niet om de kwaliteit van kunstgras. Het probleem is dat het 'anders' is en dat spelers er daarom aan moeten wennen.

27 oktober 2014 om 16:38

@hoppa!: Eens.. Als de clubs zonder kunstgras slim zijn, gaan ze twee keer in de week op kunstgras trainen. Dan heb je er in uitwedstrijden ook geen last meer van.

Niet zo huiluhbalken Kazim!!
Heerlijk commentaar van de Henk de Jong!!

Verder heb ik ook een hekel aan kunstgras dat dan wel weer ;-)

27 oktober 2014 om 09:23

hij heeft wel gelijk, het is niet voor niets dat de spelers uit de eredivise de kunstgrasvelden als de slechtste hebben bestempeld. Verder is de opmerking van de Jong uit een eerder intervieuw en was geen reactie op Kazim. Misschien zouden de Knvb en clubs moeten samen werken (misschien moet de knvb zelfs bijspringen) om ervoor te zorgen dat er weer echte velden gaan komen.

Iedereen klaagt erover en alle spelers uit de eredivisie hebben liever echt gras, maar door financien is het niet te doen, mensen moeten stoppen met denken in problemen maar beginnen te denken in oplossingen.

Denk dat het wel de toekomst is... Iedereen de zelfde omstandigheden. Maar voetbal hoort op gras. Die geur die ik gisteren weer rook. De combi van gras, gevallen bladeren, zo'n sloot die al maanden stilstaat en bij het eruit halen van de bal gaat stinken, menthol spray, tijgerbalsem, bier en oud frituurvet. Dat is voetbal....

27 oktober 2014 om 09:00

Dan zullen we in alle stadions ook maar zo'n sloot graven, wat bladeren neergooien, oud frituurvet gebruiken......

Er is een verschil tussen sporten op amateurniveau en profniveau. Of dat nu moet worden uitgedrukt in echt gras of kunstgras is iets wat iedereen voor zichzelf maar moet beslissen. Ik kies in ieder geval voor een goede ondergrond om op te voetballen, dezelfde omstandigheden voor iedereen, waar techniek ook echt uit de verf komt. Als dat met echt gras kan, dan pleit ik daarvoor. Maar helaas zijn de velden in alle competities in Europa niet allemaal zo goed.

27 oktober 2014 om 09:39

Bij het amateurvoetbal hoort dat sentiment.. Maar betaald voetbal kun je dat niet toewensen. Wij willen met zn allen verzorgd voetbal spelen in Nederland. Laten we dat dan ook faciliteren. Nu ligt 9 van de 10 grasvelden er belabberd bij. Hotseknotsevoetbal krijg je dan. Om over de blessuregevoeligheid van dat soort drassige velden maar te zwijgen.

Hij heeft wel gelijk , ook ik walg van dat kunstgras gedoe.
Maar de manier die hij omschrijft zie ik echter wel vaker terug bij hem , ook op gewoon gras.

Onbegrijpelijk dat feijenoord voor zo n beperkte speler gekozen heeft.

Hij moet niet zeuren, niemand had er last van, maar deze speler lag de hele tijd op z'n snufferd.

Ooooooh was dat de reden dat je geen pepernoot raakte, ik dacht dat het misschien kwam omdat je er niets van kunt. Goed excuus man.

27 oktober 2014 om 20:03

Niet zo overdrijven hi kan echt wel voetballen.
Dit was pas zijn 1e wedstrijd op kunstgras dus vandaar dat hij er meer last van had dan anderen.

Na elke wedstrijd is er wel weer zo'n interview van hem te vinden waarin die weer zit te zeiken. Hou je gewoon bezig met voetballen man want daar bakt "Kazim Kazim" ook geen drol van

27 oktober 2014 om 10:10

Wat moet die dan zeggen als ze hem iets vragen?
Het was voor hem waarschijnlijk de eerste keer in zn leven dat hij op kunstgras speelde.
Snap best dat dat even wennen is.

Ik had nou niet het idee dat hij zelf de telegraaf heeft gevraagd met een verzoek of ze zijn statement willen plaatsen over kunstgras.

Als je zo op de centen moet letten dat je niet eens op een echt veld kan spelen dan hoor je misschien niet in de Eredivisie.
Ik krijg steeds meer het idee dat kleine clubs het vooral doen omdat ze daar gewoon meer op winnen omdat de spelers er meer aan gewend zijn.

27 oktober 2014 om 09:01

Dat zou kunnen, maar is eigenlijk onzin. Elke grote club traint regelmatig op kunstgras. Daarbij ben je als team dat combinatievoetbal wil spelen met technische voetballers, op kunstgras in het voordeel.

27 oktober 2014 om 09:06

Dat is echt niet waar wehave. Cambuur kon het zich simpelweg niet veroorloven toen ze (onverwacht) promoveerde naar de Eredivisie. Sterker nog: Cambuur is al eens van kunstgras teruggestapt naar gewoon gras. Op gewoon gras is Cambuur ook kampioen geworden. Maar door de promotie moest men gedwongen terug naar kunstgras.

27 oktober 2014 om 10:15

In Deventer kon het toch ook? Dus waarom bij Cambuur niet? Geloof er niks van dat ze het niet konden betalen. Begrijp ook niet dat de supporters zich niet sterker hebben gemaakt voor echt gras.

27 oktober 2014 om 11:47

Omdat het een veel te dure oplossing zou zijn. Cambuur wil een nieuw stadion - binnenkort komt hier meer duidelijk over - en dan zou een investering van 350k in een oud, vervallen stadion onnozel zijn. Dat is denk ik ook de reden dat iedereen hier in Leeuwarden wel begrip voor had. Ook wij zien liever voetbal op gewoon gras, maar het is nu even niet anders.

27 oktober 2014 om 10:13

Wat Hoppa terecht opmerkt, als je als topclub niet kan wennen aan kunstgras, dan mag je jezelf misschien wel geen topclub noemen. Ze hebben op jullie trainingscomplex ook wel een kunstgrasveld hoor, dus je kan er gewoon op trainen.

Stop met zeuren en ga gewoon voetballen, een kunstgras veld zal welliswaar minder demping hebben, maar zo erg als hij het omschrijft is het ook niet.

27 oktober 2014 om 09:03

Het punt is dat dat niet zo is zelfs. Kunstgras kun je zoveel demping geven als je wilt, omdat je meer vrijheid hebt in het kiezen van de ondergrond. Als je onder je kunstgras drie meter matras wilt leggen, dan kan dat in principe gewoon.

Het is dus maar net waar de club voor kiest. Overigens heb ik ook op 'echte' velden gelopen waar je na een sprint van 30 meter gewoon koppijn had omdat het zo door dreunde. Kan ook aan de avond daarvoor hebben gelegen, trouwens.

27 oktober 2014 om 10:24

Ik vind kunstgras gewoon drama door die reden.ik kan na uurtje spelen 3-4 dagen bijna niet lopen door pijn aan knieen en enkels en heb hier met gewoon gras geen last van en zal vast de enige niet zijn die dit heeft.kunstgras is gewoon kut ja leuk voor amateur teams maar op prof niveau moet dit uit den boze zijn.

27 oktober 2014 om 10:35

Ik heb een paar ongelooflijke knotsknieën door allerlei blessures. Ik speel dolgraag op kunstgras omdat ik dan niet hoef te letten op slechte plekken, kuilen en bulten of slechte afwatering waardoor het veld op sommige plaatsen 10x zo glad is.

Ik heb nooit last van mijn knieën als ik op kunstgras heb gespeeld, maar heb al diverse keren op slechte grasmatten mezelf na 30 minuten moeten laten wisselen. Het mooie van een goede kunstgrasmat is dat die op elke plek op het veld dezelfde kwaliteit heeft (mist onderhouden zoals het hoort) en je dus minder last hebt van oneffenheden.

Voor je gewrichten is dat juist beter, dus wat er met jou knieën en enkels mis is weet ik niet, maar het is te makkelijk om kunstgras daar de schuld van te geven.

27 oktober 2014 om 14:38

Ik heb 3 keer me enkelbanden gescheurd op een kunstgrasveld dus zo geweldig als jij voor doet komen is het echt niet.iedereen met zwakke enkels heeft last op kunstgrasvelden en net alsof profs ooit op echte knollenvelden spelen..ze liggen er soms niet perfect bij maar nog steeds beter als amateur velden..

27 oktober 2014 om 14:53

Als je 3x je enkelbanden scheurt, dan zou ik me toch eens af gaan vragen of stoppen geen betere optie is. Als de invloed van een andere ondergrond zo groot is, dan is er gewoon iets niet goed.

Zelfs als je dat in de zaal overkomt is er een onderliggende oorzaak.

Nogmaals, ik heb echt slechte knieën en speel liever op een kunstmat dan ergens anders op.

27 oktober 2014 om 16:40

Het gekke is in de zaal op straat of op een echt gras veld nooit last van mijn enkels gehad en nu nog steeds niet alleen op een kunstgrasveld is het elke keer zelfde feest.ik snap de voordelen van kunstgras wel hoor maar vind dat het op proffesioneel niveau niet mag voorkomen en al helemaal niet in nederland waar het weer helemaal niet zo extreem is. En teams hebben miljoenen budgetten dat is gewoon prioriteiten stellen en kan me niet voorstellen dat een veld meer dan 2-3 ton per seizoen kost en dat lijkt me al veel. (Aanleg ervan buiten beschouwing gelaten). Maar dat alle aanvoerders het slecht vinden spelen moet toch een aanduiding zijn dat het veld nog niet op een niveau zit dat je het kan vergelijken met een echte grasmat misschien over 10-15 jaar wel maar nu nog echt niet.

27 oktober 2014 om 20:27

Sorry, maar wat jij nu suggereert is onzin. Ikzelf heb ook zwakke enkels (enkelbanden van beide enkels verrekt gehad, enkels gekneusd en verzwikt). Ikzelf speel om de twee weken een wedstrijd op kunstgras, en train er minstens 1 keer per week. Na afloop nergens last van, hooguit wat stijfheid in m'n enkels op zondag, maar nauwelijks kunnen lopen heb ik nog nooit meegemaakt. Persoonlijk voetbal ik liever op gewoon gras, maar dat heeft meer te maken met de positie waar ik zelf op speel dan met de kwaliteit van kunstgras. De bal rolt strakker op kunstgras, je hebt geen last van kuilen, bobbels, onverwachte hardheid of juist verzachting van het veld, geen slijtage voor de goals. Competitievervalsing vind ik dan ook erg ver gaan. Beide teams spelen tenslotte op precies dezelfde kwaliteit.

Cambuur stond aan de afgerond toen ze met deze keus 350.000 konden besparen. Zowel aanleg van het veld, als verwarming als trainingen die binnenhuis plaats kunnen vinden.

Ooit als het nieuwe stadion er komt, dan zal cambuur hoop ik weer voor normaal gras kiezen.

27 oktober 2014 om 10:11

Nergens om, maar je kan mij niet wijs maken dat je in 1 seizoen een dergelijk bedrag op een echte grasmat kan besparen.

27 oktober 2014 om 10:32

Nee niet in één seizoen maar over 4 jaar werd dit volgens mij gezegd. De kosten van veldverwarming waren 80.000 per seizoen.

27 oktober 2014 om 10:48

Dat is wat ik reeds al verwachte. 80.000 per seizoen op een begroting van 7 miljoen. Net iets meer dan 1 van je totale begroting, dat kan en mag toch geen reden zijn om jezelf als volksclub belachelijk te maken met een Durex grasmat. Zie bvb naar Go Ahead, ook een club met een lage begroting maar die hechten wel waarde aan een echte grasmat en clubcultuur. Ik was en ben faliekant tegen een kunstgrasveld, vooral gezien onze uitstraling als volksclub. Vind het dan ook jammer dat de meeste van onze supporters, vooral gezien het vorige debacle met kunstgras in ons stadion, niet meer weerstand tegen deze kunstgrasmat geboden hebben.

27 oktober 2014 om 10:59

Beetje zonde om al dat geld te investeren als je weet dat er een nieuw stadion aan zit te komen.

27 oktober 2014 om 11:05

Aan zit te komen?. Vooralsnog weet men bij ons in Leeuwarden nog geen eens waar het stadion zal komen, laat staan wanneer.

Zijn commentaar op kunstgras kan ik wel begrijpen, maar als je als club financieel niet in staat bent om echt gras aan te leggen en te kunnen onderhouden tja.. Dan moet je iets hè.

Kazim mag van mij lekker banken de volgende wedstrijd. Hij is nu al 3 wedstrijden op rij totaal onzichtbaar. Na Guidetti en Pelle is dit denk ik geen schot in de roos.

hij moet wel de laatste zijn die er over zeurt hij had steeds al maniertjes en gezeik op alles en iedereen.

Voetbal moet op gras niet op kunstgras er zijn namelijk genoeg spelers die er niet op kunnen spelen ivm de demping. het is niet goed voor de enkels en knieën. Nope doe mij maar gewoon gras zoals de rest van Europa

Ligt het niet aan de viool, dan wel aan de strijkstok. Een ding staat vast, die Kazim is niet in staat om een fatsoenlijk concert te spelen. Zelfs niet als straatmuzikant. Dan kun je blijven zaneken over het veld, maar helaas heeft deze jongen geen talenten. En graag wil ik al die mensen die dan weer roepen dat je bij voetbal ,,gras moet ruiken'', uitnodigen om over 4 a 5 weken de velden van Bvo's waar gemiddeld 1 wedstrijdje per week wordt gespeeld, te bekijken. Dan heb ik liever kunstgras, waar de omstandigheden dan gedurende het seizoen gelijk zijn, dan te spelen op zo'n baggerveld. In het land van het gras, zijn we klaarblijkelijk niet in staat een heel seizoen een fatsoenlijk veld neer te leggen.
En v.w.b. Kazim, in Engeland zijn de velden volgens mij allemaal geweldig. Daar heeft hij toch ook helemaal niets gepresteerd. Zou het aan het talent van Kazim kunnen liggen? Ik schat in dat Fred Rutten snel klaar is met deze spits. En dat spelers er niet op kunnen spelen.... Vind ik nogal onprofessioneel en er zijn vaak veel argumenten die nergens op slaan. Gras is prima, maar met kunstgras is volgens mij niets mis. 1 generatie voetballers verder hoor je er niemand meer over.

voor de mensen die een hekel aan kunstgras hebben is er overigens wel een lichtpunt, cambuur is druk bezig met de plannen voor een nieuw stadion daar zal naar alle waarschijnlijkheid op echt gras worden gevoetbald dit is dus eigenlijk een tussenoplossing

Wat een zeikerd is die waardeloze voetballer. kan op geen enkele grasmat uit de voeten. Als ik die wedstrijd op tv zie dan kan ik echt niet zeggen dat Feyenoord zoveel beter was. Zijn alleen maar Feyenoordstemmers denk ik. Belachelijke opinie. Hadden zeker al 5 gele kaarten moeten hebben in de eerste 15 minuten.

Nou dat weer..die man heeft gisteren werkelijk waar geen bal goed geraakt of iets goeds gedaan! Meer met z'n mond bezig als z'n voeten!

Of je nou wint of verliest op kunstgras, spelers klagen er achteraf altijd over. Ik denk dat het is een keer tijd wordt voor de Knvb om de invoering van die neppe matjes te evalueren. Het is een mooi alternatief voor clubs die niet anders kunnen, maar naar mijn mening is het ook niet eredivisie waardig.

Iedereen zeikt wel dat het meevalt, maar uit de stemmen van de aanvoerders was het als slechtste gras bestempeld, die profs weten het heus wel beter dan een paar amateurs hier.

27 oktober 2014 om 09:48

Denk dat het ook een principestem is. Ze zullen het niet toegeven als kunstgras lekker speelt, omdat vele vinden dat het op echt gras hoort.

Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zeg het een nog een keer: kunstgras moet verboden worden in de eredivisie.

27 oktober 2014 om 09:45

Het zou überhaupt verboden moeten worden. Anti-voetbal is het.

Kunstgras is enkel en alleen uit een kostenbesparend oogpunt neergelegd. Geen enkele club heeft het aangeschaft omdat het veel beter zou spelen zijn dan echt gras.
Dat amateurclubs kunstgras willen aanschaffen valt (helaas) wel te billijken, maar prof clubs in NL zouden een goede grasmat met groot gemak moeten kunnen betalen.
Natuurlijk is de Knvb in eerste instantie voor verantwoordelijk voor dit wanbeleid, maar het grote gemak waarmee veel traditionele voetbalclubs in NL overstappen vind ik toch opmerkelijk.

Echt gras krijgt uiteraard de voorkeur, zonder twijfel. Maar dit heeft er toch echt mee te maken dat ie er geen klote van kan. Daarentegen kan ie goed dansen, dus ieder z'n ding...

Als iets "competitievervalsing" is, is het echt gras wel. Er zijn genoeg grasmatten die geduurdende het seizoen slechter en slechter worden. Dan zijn de omstandigheden nooit gelijk. Iemand mag best tegen kunstgras zijn, maar kom niet met het argument van competitievervalsing. Voetbal is een buitensport waarbij de omstandigheden nooit het zelfde zijn. Heb al vaker gezegd, dan moet je ook stadions met daken of het hele jaar open laten of het hele jaar dicht. Maar het is op het moment hip om over kunstgras te zeuren.

Ik ben alles behalve blij met die groene plastic mat in ons stadion maar om je beperkte voetbalkwaliteiten daar aan te wijten gaat een beetje te ver. Deze Colin Kazim-Richards is gewoon Feyenoord onwaardig.

Die kunstgras velden zijn gewoon een schande voor het voetbal. Nederland raakt alleen maar verder achterop en maar volhouden dat kunstgras de toekomst heeft .

Straks vriest het weer, en liggen de echte grasvelden er keihard bij. Dan kan ie het weer als excuus aanhalen.

Schandalig die kunstgrasvelden. Onze competitie wordt niet meer serieus genomen, spelers willen hier niet komen voetballen omdat ze op kunstgras moeten spelen. Knvb moet echt de clubs verplicht gaan stellen dat er op normaal gras moet worden gespeeld. Hoeveel clubs in de Jupiler League spelen nog op echt gras eigenlijk?

Voetbal is een conservatieve sport met conservatieve liefhebbers. Dat blijkt wel weer uit alle bovenstaande reacties. Zullen we de bal met leren veter ook maar weer uit de kast halen? En moet moet de keeper weer een wollen coltrui aan? Zullen we keepers voortaan maar weer verplichten om met blote handen in het doel te gaan staan? Nee toch... Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met kunstgras. Heb meer moeite met velden die zo half februari veranderd zijn in een vlakte waar meer zand ligt dan dat er gras groeit. O ja nu we toch bezig zijn Vitesse en Ajax maar het dank van hun stadion laten slopen. Voetbal is toch geen zaalsport.

27 oktober 2014 om 20:33

In tegenstelling tot de voorbeelden die je noemt krijg je met kunstvelden oneerlijke situaties. Doordat er allerlei verschillende velden zijn trekken clubs met een kunstveld doen hier hun voordeel mee.
Jouw voorbeelden zouden enigszins opgaan als de thuisclub zou beslissen of er met een leren bal/trui enz. wordt gevoetbald.
Er zou hier dus vanuit de knvb beleid voor moeten zijn. En aangezien het erg dom zou zijn om de eredivisie voortaan op kunstgras te spelen omdat er nergens anders ter wereld op kunstgras wordt gespeeld, lijkt me echt gras een betere keus. Voor mijn part een belastingregeling oid om echt gras aantrekkelijk te maken en nep minder. Clubs uit de lagere regionen beweren het puur als bezuiniging te doen, maar het zal me niet verbazen dat ze het thuisvoordeel tegen clubs met gras niet heel erg vinden.

Verder kun je er niet mee aankomen dat kunstgras niet veel verschilt. Bij passen en trucjes is het misschien leuk, maar zet maar eens een fatsoenlijke sliding in. Echt niet te doen, vooral als het zo'n lekker lange is blijf je gewoon hangen+haal je je benen open (en ja dat was op 'professioneel' kunstgras, niet dat er veel verschil is). Behalve je benen reageert een bal ook heel anders op het veld. En ja ik ben verdediger en heb slechte ervaringen met timen van hoge lange ballen
Als je graag strakkere passes wil geven moet je het door jou al genoemde zaalsport maar eens proberen inderdaad.

Kosten voor onderhoud van het veld anders te duur? Even serieus, je hebt een grasmat liggen, waarop om de week een wedstrijd gespeeld dient te worden... Welke kosten? Eens per week kortwieken? Wellicht wat lijnen zetten? Water mag geen issue meer zijn tegenwoordig dus... Dat een profclub met zo een argument komt is lachwekkend. Het gaat om het gras en de bal, die moeten goed zijn. En Carlton, wat een gekke vergelijkingen maak jij. Het zou voor mij een reden zijn direct te stoppen wanneer ze overal kunstgras hadden of ga direct zaalvoetballen. Ze kunnen beter in andere technologie investeren.

27 oktober 2014 om 12:55

Ben het helemaal met je eens hoor! Weg met die nepvelden!
Maar je onderschat wel een beetje wat voor werk het is om een GRASveld keurig te onderhouden.
Beetje maaien en lijnen trekken is natuurlijk nooit voldoende...
Kleine selectie van werkzaamheden en wat er bij komt kijken;

Maaien
Belijning
Bemesting
Beluchting
Ondergrond
Belichting
Veldverwarming
Onkruidbestrijding

En er zullen vast nog wel meer zaken zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Dus even maaien en lijnen trekken is bij lange na niet alles....

28 oktober 2014 om 12:44

Nee, oke... maar we doen het al tientallen jaren en langer, zo ook bij amateur clubs waar ze 10 wedstrijden per week hebben op dat ene veld.. zo bedoel ik het

Wat een gezeur hier weer mbt kunstgras. In de winterperiode kun je sowieso beter op een goed kunstgrasveld spelen als op een gemmiddeld grasveld, de meeste velden zijn in deze periode net weilanden waar de bal alle kanten opspringt. Er is maar een oplossing voor deze issue: De Knvb zal profclubs verplicht moeten stellen om op echt gras te spelen. Zolang dat niet gebeurt, zullen steeds meer clubs kiezen voor het goedkopere en misschien wel betere kunstgras.

27 oktober 2014 om 15:31

Dus omdat in de winterperiode kunstgras beter is moet iedereen verplicht op gras spelen?

Ik snap niet dat plastic velden zijn toegestaan, in ieder fatsoenlijk voetballand is het uitgesloten dat er op kunstgras wordt gespeeld. Kan je het je als club niet verloorloven vanwege de financieen dan heb je in de het profvoetbal niets te zoeken.

27 oktober 2014 om 15:30

Nee, dan hou je een concurrende competitie over.

27 oktober 2014 om 21:26

ok maar dan moet elke club die niet een fatsoenlijke echte grasmat neer kan leggen ook lekker opbokken, dan kunnen we een lekker korte competitie houden in dit land......

Ten eerste had kazim rood moeten krijgen na de elleboog tegen vytas en ten tweede kan deze malloot niet voetballen. Snap niet wat feyenoord met zo'n mafkees moet.

27 oktober 2014 om 17:55

kom op zeg was dat een ellenboog.
Even serieus blijven.
Dat je Kazim niet goed vind of dat hij zijn mening niet mag geven moet jij weten.
Maar ga nu niet van die rare dingen zeggen.

Ik vermoed al langer een relatie tussen het aantal kunstgrasvelden in de eredivisie en de europese prestaties. Dat een speler uit het buitenland dit zegt bevestigd zijn gedachten andermaal.

Waarom denk ik dit? In NL zijn we vrijwel de enige die op veel op kunstgras spelen ook in de opleidingen, onze spelers en talenten spelen te weinig op gewone grasvelden en weten minder goed met een gewoon veld om te gaan zeker als het weer slechter wordt. Dan hebben we ook nog twee overdekte stadions met 'perfecte velden' of altijd droog weer.

De Knvb zou er goed aan doen dit effect grondig te onderzoeken.

27 oktober 2014 om 21:19

Haha wat een kansloze reactie is dit man. Dat heeft echt niets met elkaar te maken. Dat heeft gewoon met geld te maken niets meer en niets minder.

Nou heb ik weinig verstand van tuinieren, maar een normaal grasveld onderhouden lijkt dus veel moeilijker dan gedacht.

Ik heb meerdere malen op het veld van Cambuur gespeeld en het is gewoon een prima mat.

Ik ben zelf geen voorstander van kunstgras maar vind dit enorme kudde gedrag van mensen hier wel heel erg typisch Nederlands....

Het wordt steeds gekker, nu zijn er al mensen die beweren dat spelers niet naar Nederland komen omdat er eventueel op kunstgras gevoetbald moet worden.

En dat beoordeling systeem van de aanvoerders slaat helemaal nergens op. Heracles wint bijna niet thuis en krijgt dus een hoger cijfer. Wat zou je zelf invullen als je gevraagd wordt een cijfer te geven voor een veld waar je net gevoetbald hebt. Als je wint geef je dat echt wel een hoger cijfer.

Het ligt altijd aan randzaken nooit aan de verwende spelertjes zelf.....
Ze gedragen zich als filmsterren tegenwoordig, helemaal niets gewend......

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren