Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bureau zit achter banaanselfie: ‘We wachtten alleen op het juiste moment’

Laatste update:

Daniel Alves ontketende een ware internethype, toen hij afgelopen weekend een hap nam van de banaan die tijdens het duel met Villarreal op het veld werd gegooid. De actie van de rechtsback van Barcelona leidde tot een ‘banaanselfie’ van Neymar, die vervolgens overal ter wereld navolging kreeg.

/

Vele voetballers en andere sporters postten op sociale media een foto van zichzelf terwijl ze een banaan aten met de hashtag #weareallmonkeys. In werkelijkheid blijkt niet Alves, maar zijn ploeggenoot Neymar de werkelijke aanstichter van de rage; de aanvaller werd onlangs tijdens de uitwedstrijd tegen Granada op racistische wijze bejegend, waarna zijn vader de hulp van een reclamebureau inschakelde.

In de Braziliaanse media laat Guga Ketzer namens het bureau weten dat de actie van Alves de perfecte aanleiding was om als startsein voor #weareallmonkeys te dienen. “We waren op zoek naar een campagne tegen racisme, maar het moest wel luchtig en grappig zijn. We hebben de foto en de hashtag verzonnen. De campagne was klaar, alleen wachtten we nog op het juiste moment om die te starten.”

Had je verwacht dat een reclamebureau achter deze hype zit?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Boeit het nou echt wie wanneer een anti-racisme campagne begint..? Moet sowieso gewoon de wereld uit, of in ieder geval het voetbal.

30 april 2014 om 10:14

Nou krijgt het allemaal weer een commercieel tintje... Ik dacht dat het een spontaan iets was. Nu blijkt het een vooropgezet plan. Hoewel de gedachte erachter goed is, vind ik het wel een vette afknapper dat dit allemaal vooropgezet en en een commercieel tintje krijgt.

30 april 2014 om 10:21

Erg jammer inderdaad. Vond het wel een strakke actie, en nu blijkt het gewoon van een reclamebureau te komen. Jammer.

30 april 2014 om 10:40

Het is voor een groot deel nog steeds spontaan natuurlijk.
Alves at spontaan die banaan op. Oke, vervolgens zet een reclame bureau via Neymar een actie op. Maar vervolgens gaan een heleboel voetballers en andere sporters in de strijd tegen racisme met een banaan op de foto. Dit zijn dan weer spontane acties van alle andere sporters en voetballers.

Hoe het ook zij, wat mij betreft een mooie actie die hopelijk een bijdrage gaat leveren in de strijd tegen racisme.

Racisme is wat mij betreft iets voor de domme. Als je andere mensen anders behandeld puur omdat ze een ander kleurtje hebben dan jij, ben je wat mij betreft olie dom en niets waard.

30 april 2014 om 11:47

@viscableugrana; niet in ieder geval uit het voetbal. Racisme is naar mijn idee 1 van de ergste dingen op de wereld en moet niet alleen uit het voetbal maar uit alles.

30 april 2014 om 11:48

@bentini123, dat zeg ik ook. Maar realistisch is het niet om het uit de wereld te krijgen; vandaar, begin bij het voetbal.

30 april 2014 om 11:50

Die Neymar en zijn vader moeten altijd alle aandacht op zich hebben. Neymar presteerd niet en is met andere dingen bezig, zoals marketing. Wat boeit het wie het verzon?

Reclame bureau of niet, ik vind het mooi dat het aangeslagen is. Vind het mooi dat veel grote spelers zich hiermee uitten tegen racisme. Vind het perfect gehandeld dat die nep-supporter nooit meer een stadion in mag.

Een domme actie van een gedachteloze op de tribune en een fantastische reactie van een speler op het veld, leidt tot wereldwijde aandacht naar dit onderwerp. Maakt niet zoveel uit wie wel of wie niet de oorzaak of bedenker is. Het brengt het onderwerp naar boven en dat is belangrijkste lijkt me.

Trieste zaak. Ik dacht nog dat het een spontane actie was en had veel respect voor die actie van Alves totdat hij vervolgens zelf alle 50 miljoen Spanjaarden de schuld gaf en ging beledigen ipv alleen die paar leeghoofdige bananengooiers. En nu is het ook nog een toneelstuk. Buiten dit blijft het ook triest dat er dus wel iemand bestaat die een banaan gooit dat mag natuurlijk niet gebeuren. Het is goed dat hij voor het leven geschorst is en zijn foto is gepubliceerd door marca. Al vind ik dat in de periode daarna Alves zelf ook niet vrijuit gaat met zijn uitlatingen. Omdat hij eerst zelf slachtoffer was zal er denk ik voor hem toch geen schorsing komen.

Is het Daniel Alves of Dani Alves?

30 april 2014 om 09:48

Daniel Alves da Silva,,,maar niet van invloed op dit stuk toch

30 april 2014 om 09:52

Voluit heet hij Daniel Alves Da Silva. Afgekort dus Dani Alves. Dus dat is eerder zijn voetbalnaam of bijnaam.

30 april 2014 om 10:04

Oke, bedankt. Ik dacht altijd Dani Alves door FIFA xD

30 april 2014 om 10:06

Ja, Dani Alves is zijn bijnaam of voetbalnaam.

Misschien is het tijd voor een nieuwe naam, namelijk Banani Alves.

30 april 2014 om 11:45

Hahaha 1

30 april 2014 om 11:45

Plus 1*

30 april 2014 om 13:49

Evert ten Apel zegt altijd Daniel Alves haha. Op televisie zeggen Sierd de Vos en consorten allemaal Dani.

Zo zie je maar dat alles in z'n wereld gecontroleerd en opgezet is. Bij elke zin die een voetballer uitspreekt moet je jezelf afvragen of dat zijn woorden zijn of de woorden die hij van iemand anders moet zeggen. Zelfde met hoe voetballers zich gedragen. Het is allemaal een grote show voor de "big Bucks" en lekker cashen.

Voor hetzelfde geld was die man die de banaan gooide iemand die die instructies kreeg vanuit het reclame bureau lol.

Wat zielig dat mensen zo'n banaanselfie maken eigenlijk. Dan ben je toch wel een trieste niet-creatieve volger.
Als onsportieve spelers als Neymar en Dani Alves zo'n oproep doen, is het voor mij al helemaal een reden om het niet te doen. Ongeacht het zogenaamde goede doel van deze actie...

30 april 2014 om 10:07

1. De manier waarop deze campagne is zich heeft ontwikkelt, is op een hele goede en positieve manier dus het slaat wel ergens op

2. Een doel van een campagne is dat mensen het gaan volgen en het zich op die manier verspreid.


3. Sportiviteit heeft niks te maken met racisme, staat totaal los van elkaar.

30 april 2014 om 10:27

@barcaboy11,

Laten we vooropstellen dat ook ik tegen racisme ben, maar ik vind het gewoon triest om het op zo'n manier duidelijk te maken aan de wereld.
Wat zijn dan je intenties? Doe je het dan nog wel om tegen racisme op te komen of is het gewoon 'leuk' om mee te doen en jezelf als het ware te profileren?

Jij mag het een goede actie vinden, ik vind dat niet. Nu blijkt dat het door een of ander bureau is opgezet, kun je al helemaal twijfelen aan de authenticiteit en 'goedheid' van deze actie.

Ik vind Alves en Neymar door hun walgelijke gedrag geen boegbeelden. Er zijn genoeg spelers die, in tegenstelling tot deze idioten, wel geloofwaardig en voorbeeldig zijn.

Tussen haakjes, ik vraag me af of Busquets ook hypocriet meedoet met deze campagne (gezien zijn racistische uitlatingen tegenover Marcelo een paar jaar geleden)...

30 april 2014 om 10:39

Hoezo kun je twijfelen aan de goedheid van zo een actie. Dit is een goeie actie die populair is geworden in verschillende social media. Volgens mij heeft deze actie beter gewerkt dan die reclames van de Fifa en de Uefa.

30 april 2014 om 10:54

@jjunited,

Waar blijkt dat uit dan?
Kun jij aantonen dat het werkt?

Ik twijfel aan de goedheid (of beter gezegd: de intenties), omdat dit bedacht is door een reclamebureau.
Dat zij dit ook vol trots nu naar buiten brengen en de credits opeisen, geeft mij genoeg redenen om te denken dat het enkel om aandacht gaat.

30 april 2014 om 11:47

@FR4EVAH, dus omdat die twee wangedrag vertonen mogen zij wel de dupe zijn van racisme? Jij hebt ze niet op een rijtje denk ik.

30 april 2014 om 12:57

@viscableugrana,

Jij begrijpt er echt totaal niets van!
Volgens mij is het niet heel moeilijk om mijn reactie(s) te begrijpen.

Ik neem het je niet kwalijk hoor. Sommige mensen doen gewoon wat langer over het begrijpen van een stuk tekst.
Mijn advies: neem die tijd!

30 april 2014 om 10:14

Neem hij het racsisme op de velden eigenlijk wel serieus? Ik vind het geweldig dat professionals nadenken over een vreedzame manier om dat gedrocht wat racisme heet te verbannen. Sympathieke actie die mensen (voor even) verbindt.

30 april 2014 om 10:35

@jospehius,

Haha, grappig dat jij vermoedt dat ik racisme bagatelliseer of niet serieus neem.
Het tegendeel is waar.
Ik sta enkel niet achter deze waardeloze actie (waarom? check mijn reactie hierboven).

En geloof me, hiermee ga je racisme/discriminatie in de stadions echt niet stoppen.

Jij vindt het geweldig dat professionals nadenken over dergelijke acties, maar nu blijkt dus dat dit van een reclamebureau komt.
Ik vraag me juist af of men met deze actie (het moest grappig zijn, aldus het bureau) racisme wel serieus neemt.

Lekker reclamebureau hoor. Door het zo op te eisen zal zo'n hype het er niet beter op doen.

Straks was die jongen die een banaan gooide (hij is een 25 jarige) werkloos door de crisis en bereid voor een flink geldbedrag voor dat reclamebureau een banaan te gooien. Laten we dat niet hopen. Ze zeggen zelf dat ze erop zaten te wachten. Zaten ze al meer dan een jaar te wachten totdat een leeghoofdig mens eindelijk een banaan zou gooien zodat zij een commercieel toneelstuk konden opvoeren en veel shirts met bananen zouden verkopen? Ik hoop het niet want dat vind ik echt zielig. Maar laat het duidelijk zijn men moet geen bananen naar mensen gooien. Iedereen moet met respect behandeld worden welke kleur of afkomst dan ook.

Oke, hype weer over dus!

Dat reclamebureau heeft naar verluid witte muren, deuren, vloer en plafond. Al druipt er af en toe wat van af, en loopt het wat stroperig/plakkerig nu. Ze lopen sinds de actie met een banaan in hun broek.

Voor mij is de "charme" van de actie helemaal weg iig.

Wat zeuren de meeste hier toch. Omdat Neymar al langer een statemant wil maken tegen racesime en een bureau inschakkeld maakt niks uit het blijft een actie van Neymar en niet het reclamebureau.

Fifa zegt wel nee tegen rasime net als Uefa maar doen er niks nu neemt Neymar actie samen met Reclamebureau en is het nog niet goed. Andere voetballers moeten een voorbeeld hier aannemen in plaats als het negeren

30 april 2014 om 10:47

@lil J,

In feite is de actie bedacht door een reclamebureau, wat het dus niet Neymar's actie maakt.
Hij is enkel een pop voor zo'n bureau.

Sommige spelers negeren het liever en dat is hun goed recht. Laat deze hersenloze mensen maar roepen, het zal hun spel niet beïnvloeden.
Anderen komen in actie. Geweldig! Het is alleen de vraag of dit het juiste antwoord is op racisme.

De Uefa/fifa kan overigens niet meer doen dat het nu doet. Zij doen al hartstikke veel met hun 'no to racism'-campagne.
Het denken dat je dergelijke geluiden in geen enkel stadion in de wereld meer hoort, is een utopie. Dat is helaas onmogelijk.

Jammer zeg. Ik denk dat de bananengooier zelf ook bij het reclamebureau werkt. Een groor complot

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren