Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Vitesse-verdediger niet welkom in Verenigde Arabische Emiraten

Laatste update:
/

Vitesse reisde zondag met de selectie af naar de Verenigde Arabische Emiraten, maar verdediger Dan Mori bleef achter in Arnhem. Volgens de Gelderlander heeft Mori via de sociale media gemeld dat hij niet welkom is in Abu Dhabi. Mori kreeg een telefoontje met de mededeling dat hij thuis moest blijven.

De 25-jarige Mori, in totaal goed voor zeven competitiewedstrijden in Arnhem (drie als basisspeler), heeft een Israëlische achtergrond en hij is daardoor niet welkom in de Verenigde Arabische Emiraten. “Ik ben trots op mijzelf. Gezegend bent u Heer. Ik train wel in Nederland. Ik wens iedereen een fijne week toe”, schrijft Mori.

De Gelderse nummer twee van de Eredivisie speelt twee oefenwedstrijden in de Verenigde Arabische Emiraten. De eerste werkt de ploeg van coach Peter Bosz dinsdag af tegen VfL Wolfsburg, vrijdag speelt de ploeg tegen Hamburger SV. Bij die club is Bert van Marwijk de trainer.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Weet niet veel van buitenlandse politiek,maar als je uit Israel komt,dan ben je niet welkom in de Arabische Emiraten?

5 januari 2014 om 20:27

Weet het ook niet precies, maar volgens mij zijn Joden daar niet welkom i.v.m. de geschiedenis..
Nogmaals weet het niet zeker, maar zoiets is het geval.

5 januari 2014 om 20:28

Is niet onbekend dat men in de Arabische wereld een schijthekel heet aan Israël. Vrij smakeloos dat ze dit dan ook betrekken op de sportwereld. Voetbal en sport an sich zouden de mensen juist nader tot elkaar moeten brengen. De speler reageert er in ieder geval zelf op een volwassen manier op.

5 januari 2014 om 23:45

In feite is dit discriminatie, dus hoort de FIFA hier wat aan te doen. Geen Joden in jullie land? Dan geen deelname voor jullie aan WK's en wat dan ook. Dan toont Blatter eindelijk eens de ballen die hij moet tonen. Dan mogen ze de rest van de Moslims ook gelijk weren uit alle landen in Europa, want hier leven Joden en die moeten jullie dan ook niet. Zou wat zijn als de wereld zo in elkaar stak. En maar klagen op ons dat we racistisch zijn hier.. Stelletje hypocrieten!!

6 januari 2014 om 00:01

Smk88, ben jij soms ook al zo'n semitismefetisjist? Dit heeft niets te maken met geloof of wat dan ook. Omdat de VAE Israël niet erkent als staat, mag geen enkel iemand uit Israël de VAE in (ongeldige paspoorten). Dus ook geen Palestijn die in Israël woont.

6 januari 2014 om 00:20

Dan maar hopen dat Israel zich plaatst voor het WK. Dan wil ik wel eens zien wat er gebeurd. Dan zal Israel vast niet toe worden gelaten omdat er dan oliedollars in Blatter z'n zak gestopt worden.

6 januari 2014 om 00:40

Zie nu een tweet van Ronny Naftaniel: Ook tijdens wereldcup zwemwedstrijden in okt 2013 in de VAR en Qatar waren er Israëlische zwemmers. #vitesse #mori Ze mochten niet op de tv

Ik denk dat ze dan dus wel toegelaten worden. Ik zou i.i.g. geen medelijden hebben als ze er niet in komen dan. Israël laat Palestina soms ook geen uitwedstrijd spelen namelijk.

5 januari 2014 om 20:28

Arabische landen erkennen Israel niet als soevereine staat. Wordt nog wat als Israël zich plaatst voor het WK in Qatar...

5 januari 2014 om 20:29

Dan volg je inderdaad wel heel weinig :P in zo'n beetje de hele Arabische wereld hebben ze he niet zo op Israelieten

5 januari 2014 om 20:36

Niemand met de Israëlische nationaliteit wordt toegelaten in de arbische landen in het Midden-Oosten. Dit vanwege de illegale bezetting van Palestina

5 januari 2014 om 20:49

Vergeet ook niet de staat van oorlog, ondanks de bekoeling, die men officieel nog heeft met al die Arabische landen.

5 januari 2014 om 20:51

Alleen om de reden zou de FIFA al niet het WK in dit soort landen moeten laten spelen. Drama. Als wij het WK nog ooit krijgen in Nederland dan moeten we snel een hekel aan Spanje Duitsland Brazilië en Argentinië gaan krijgen. Laat de cup maar komen!!

5 januari 2014 om 21:40

De Israëlische mossad zit in allerlei gelederen. Vandaar dat Arabische landen voorzichtig zijn. Iedereen schijnt een beetje te vergeten wat voor misdaden door Israël begaan worden tegen Arabieren.

5 januari 2014 om 23:35

Dit schijnt te maken te hebben de moord op een Hamaslid in Dubai. De Mossad (israelische geheime dienst) zat hier achter en de agenten waren het land binnengekomen middels valse Europese paspoorten. Hierop volgde een officieuze wet waarin staat dat iedereen die verdacht wordt van de israelische nationaliteit niet welkom is in de Vae.

Beetje slordig van Vitesse dit want dit hadden men vooraf uiteraard kunnen weten.

5 januari 2014 om 23:36

delete maar bovenin al duidelijk gemaakt wat de feiten zijn.

Jammer dat dit gebeurt, helemaal omdat die jongen er verder niets aan kan doen..

Absurd natuurlijk dat er zulke belachelijk regels in een land zijn. Ja ik ken de historie en ja het is misschien overdreven om altijd de Isrealiërs als de good-guys te omschrijven, maar dit gaat nergens over.
We leven niet meer in de Middeleeuwen dus kom aan, zet je over je domme regels heen en nodig die jongen uit voor een leuke pot voetbal.

5 januari 2014 om 20:32

Niet eens met jou, in Israel zijn Moslims ook niet welkom en logisch dat een Arabische land dan ook geen een Jood in hun land wil hebben. Israel verpest heel hun broeder land en dan snap ik wel dat hij niet welkom is, dat is bij elke Moslim land zo.

5 januari 2014 om 20:36

Ja, je kan er over dealen van wat is eerder, de kip of het ei, maar zo komt er nooit een einde aan al dat geruzie. Als nou één van de landen zo solidair is hun land open te zetten dan vraag ik me oprecht af of het nog lang duurt of er volgen er meer.
Als je nu in een status blijft van Israel wil ons niet, dus wij willen hen niet dan blijft er spanning, en dat op een vrij kinderachtige manier.

5 januari 2014 om 20:47

Hoezo is het dan logisch dat een Arabisch land geen 'joden' toelaat. Wie weet is Mori geen eens een actief 'jood', maar alleen omdat hij een Israëlisch paspoort heeft wordt hij niet toegelaten. Mag jij iemand niet als diegene jou ook niet mag? Is eigenlijk precies dezelfde situatie. Maar goed, het is een erg delicate kwestie waar je nog tijden over door kunt praten want voor beide zijden is er genoeg te zeggen.

5 januari 2014 om 20:49

S-070

In Israël moslims niet welkom? waar heb je het over? Jeruzalem bestaat voor een groot deel uit moslims. Verder Christenen en Joden. Echter door de vijandigheid is de controle ontichelijk streng! Maar zo ver ik weet zijn er jaarlijks veel moslims als bezoekers in Jeruzalem, ook omdat Jeruzalem een pelgrimsoord is voor zowel moslims als joden en christenen.

5 januari 2014 om 21:08

Ben ik het niet mee eens.
Israel telt ongeveer 1.000.000 inwoners die van Marokkaanse afkomst zijn.
Marokkanen zijn gewoon welkom in Israel sterker nog je hebt een hoop ministers in Israel die van Marokkaaanse afkomst zijn.

En Marokko telt ongeveer 3000 inwoners van joods afkomst.

5 januari 2014 om 21:14

Niet dat ik het eens ben met deze regel
maar arabieren zijn alleen officieel welkom in israel, ze worden anders behandeld en niet in een positieve manier. Hetzelfde geldt voor de joden die worden toegelaten in de arabische landen. Helaas zijn dit de gevolgen van oorlogen, zeker als ze zo lang duren

5 januari 2014 om 21:10

Nou, als ik de gedragingen van de Arabische landen richting Israel zie en vice versa dan heb ik het idee dat daar de moderne middeleeuwen aan de gang zijn.

5 januari 2014 om 22:38

Dat komt omdat ze zich laten beperken tot strenge geloofsregels. Maar dat geheel terzijde, het lijkt inderdaad wel alsof de tijd daar stilstaat in vergelijking met de rest v/d wereld, doelende op de moderne landen.

Je zou denken dat anno 2014 sport en politiek/religie wel van elkaar gescheiden kunnen worden. Triest om te zien dat dat blijkbaar nog steeds niet het geval is. Net alsof deze jongen er wat aan kan doen dat hij toevallig Israëliër is.

Ik zou als wel welkome Vitessespler direct weg willen, rechtsomkeert naar huis. Solidair met zijn allen!

5 januari 2014 om 20:37

Erg sneu voor die jongen maar Vitesse verkoopt liever haar ziel dan dat ze solidair zijn.
It's all about the Benjamins.

5 januari 2014 om 20:44

Haha, das waar, maar Benjamin is wel een Joodse naam dus door al die Benjamins binnen te harken steunen ze hem tenminste nog een klein beetje

5 januari 2014 om 20:45

Haha das een goeie...

Schandalig dit!
Pure discriminatie, wat een sneue mensen heb je toch in dat gebied.

Ik vind het trouwens ook onbegrijpelijk dat Vitesse dit accepteert en alsnog doodleuk op reis gaat zonder hem.

Dan is natuurlijk nog het meest schandalig dat de Fifa het WK daar wil organiseren.

5 januari 2014 om 20:52

Wat moet je dan? Het is iets tussen die 2 landen, en niet iets persoonlijks tegenover Dan Mori.

Wat je Vitesse wel kwalijk kan nemen is dat ze dit blijkbaar niet uitgezocht hebben. Naïef, onwetend.

5 januari 2014 om 20:59

Dat is het 'm nou juist Wat heeft Mori gedaan om niet toegelaten te worden.
Politiek en sport moet je scheiden, hebben niks met elkaar te maken.

5 januari 2014 om 21:03

Maar dit heeft niks met sport te maken, ze hebben gewoon een ongelovelijke strenge regel over israeliers (waar ik persoonlijk tegen ben). Wat jij nu wilt doen issport over politiek kiezen en dat kan al helemaal niet

5 januari 2014 om 21:04

Waarom zou een sporter dan wel mogen en bv mijn buurman niet? Ik vind werkelijkwaar de grootste onzin dat een sporter wel zou mogen en een ander niet.

5 januari 2014 om 21:14

Waarom reageren jullie niet op mijn eerste zin?

Waarom altijd het negatieve boven het positieve verkiezen?

5 januari 2014 om 21:18

Ok dan reageer ik ook ff daar op..
mori heeft niets verkeerd gedaan,daarom ben ik ook tegen deze regel. Maar wanneer je in een oorlog staat bent met een land ben je altijd strenger over hun inwoners om meerdere redenen, onder andere dat die een gevaar kunnen zijn voor jou land. De emiraten kiest nu voor het extreme (te extreem) en laat ze helemaal niet toe

5 januari 2014 om 21:21

Oke. je hebt een punt.

Wat ik bedoel te zeggen is als je niet politiek actief bent , moet je gewoon welkom zijn.

5 januari 2014 om 21:29

Ben ik ook mee eens, ik ben tegen de israelische regering maar hebniks tegen joden. Maar het probleem is, hoe bepaal je wanneer iemand politiek actief is? Mensen in de media zijn bijvoorbeekd politiek actief zonder te werken voor de regering

5 januari 2014 om 21:01

Dit gaat niet per se over discriminatie maar de arabieren zijn in een staat van oorlog met israel. In israel worden de moslims of arabieren ook na een ongelovelijk strenge controle toegelaten en worden ze anders behandeld. Dit zijn de gevolgen van oorlogen, zeker als ze zo lang duren

5 januari 2014 om 21:22

@ali_ajax,

Correct me if I'm wrong, maar probeer jij nu iets recht te praten wat zo krom is als Quasimodo?

Je geeft het zelf al aan, in Israël worden moslims tenminste nog toegelaten.
Mensen die geen kwaad in de zin hebben en enkel op basis van hun afkomst weigeren, is gewoon ronduit sneu en geenszins goed te praten.

In staat van oorlog of niet, dit is discriminatie. Punt.

5 januari 2014 om 21:28

Nee ik ben het niet eens met deze regel. Maar ik vind het een niet al te rare gevolg van een lang durende oorlog, om het af te doen als discriminatie en mensen in dat gebied sneu noemen vind ik zielig. Ik heb mijn mening duidelijk gemaakt in de reacties hierboven

5 januari 2014 om 21:42

@ali_ajax,

Ik vind ook zeker dat je jouw mening daarin mag hebben, maar ik zie het genuanceerder.

JIj vindt het niet raar dat iemand geweigerd wordt om zijn afkomst in oorlogstijd. Ik ben het daar niet mee eens.
Ik snap wel dat soldaten of politieke figuren het land niet in mogen, maar onschuldige (ex-)burgers niet binnenlaten, gaat in mijn ogen meer dan te ver.
Daarom vind ik die mensen (en dan bedoel ik de personen die deze regel bedenken) sneu en kinderachtig.

5 januari 2014 om 21:46

Kijk ik ben het er absoluut niet mee eens, zoals ik al zei ik ben tegen de israelische regering maar ik kan wel een onderscheid maken tussen hun en de burgers. het is alleen begrijpelijk want zulke praktijken zijn niet nieuw en gebeurden in eerdere oorlogen.

5 januari 2014 om 21:58

@ali_ajax,

Dat ben ik zeker met je eens.
Het is wel jammer dat de geschiedenis zich op dit gebied blijft herhalen, maar het is helaas niet anders.

5 januari 2014 om 21:08

Als zo'n trip al maanden geleden georganiseerd is had Mori misschien zelf even bij de club aan moeten kloppen om aan te geven dat dit voor hem een probleem is. En misschien waren club en speler er al over uit dat hij niet mee kan. Het enige wat er vermeld word in deze topic is dat hij een opmerking heeft gemaakt op soc.media en dat hij gebeld is......dan vraag ik me af door wie en wanneer?

5 januari 2014 om 21:16

@relax,

Sinds wanneer ligt die verantwoordelijkheid bij Mori?
Het kan zijn dat hij het zelf niet eens wist.
Vitesse had dit moeten weten en had hier op in moeten spelen.

Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk en ik vind dat Vitesse zich veel meer solidair op moet stellen: iedereen of helemaal niemand. Je bent tenslotte een team!

5 januari 2014 om 21:16

Als profclub verdiep je je daarin lijkt me. We zijn niet wereldvreemd en we weten allemaal dat bepaalde nationaliteiten er in andere landen niet inkomen. Dit geldt niet alleen voor Israëliers in VEA.

Als je dus besluit om naar een land te gaan waar je niet zoveel over weet dan check je bepaalde dingen lijkt me. Dit is er toch 1 van. Dat neem ik dus Vitesse kwalijk.

En idd ook Mori, die hoort dit te weten.

Maar goed, deze fout ligt dus bij Vitesse en Mori.

De regels zijn belachelijk maar hebben een reden en zijn er allang.

5 januari 2014 om 21:53

Wat kan in godsnaam Mori hier aan doen? Moet hij misschien een moslim worden om zo de VAE binnen te komen? Vitesse toont geen daadkracht en had meteen terug moeten gaan.

5 januari 2014 om 22:14

Vitesse had beter moeten opletten tijdens de keuze die ze maakte. Nu thuis blijven is onzin. Het is niet persoonlijk op Mori

Verder weten we geen van alle wat er precies gebeurd is. Mss heeft Mori gezegd gewoon gaan. Vitesse had thuis kunnen blijven en daarmee de voorbereiding op de 2de seizoenshelft naar de klote..

Het is ook geen probleem van vandaag maar het speelt al langer. Het is iets tussen die landen. Maar dat er nu een voetballer niet in mag is niet erger dan dat mijn buurman er niet in mag.

5 januari 2014 om 22:27

Hoho Fr4evah,
Wel goed lezen he, ik geef nergens aan dat de verantwoordelijkheid bij Mori ligt.
Vitesse had dit moeten checken maar zoals wel bij meer clubs word het ook daar door mensen georganiseerd. Begrijp me niet verkeerd Vitesse zit fout maar Mori had dit misschien wel geweten gezien zijn afkomst en had de club daar nog op kunnen wijzen. Maar zoals ik al aangaf, misschien waren speler en club het wel met elkaar eens dat hij in Arnhem zou blijven.
Het enige wat er vermeld word in deze topic is dat hij een opmerking heeft gemaakt op soc.media en dat hij gebeld is......dan vraag ik me af door wie en wanneer is hij gebeld? Maar daar hoor ik je dan niet over....
Jij geeft aan dat je het van de club onbegrijpelijk vind dat ze toch zijn gegaan. Maar wanneer was het voor de club en Mori bekend dat hij niet mee kon? En welke afspraken zijn er gemaakt?

JE zou toch als heel Vitesse je spullen oppakken en vertrekken uit dat land als dit bij 1 van jou spelers gebeurd? Schandalig dat dit nog mogelijk is.

5 januari 2014 om 21:08

De regels van die landen zijn er. Strenge controle. Vitesse had dat beter moeten uitzoeken! Maar om er nu ineens zo'n van te maken vind ik hypocriet, dit is al jaren zo. Iets tussen die 2 landen. Niet persoonlijk op Mori.

Het is in zn algemeen jammer dat dit soort regels er zijn. Helaas geldt dit niet alleen voor Israëliers naar VAE...

Ja ja dames en heren, sport verbroederd.........toch?

5 januari 2014 om 21:14

Zoals hierboven wordt gezegd heeft dit niets met sport te maken

Ik begrijp niet dat Vitesse daar nog naartoe gaat, of de hele selectie is welkom of Vitesse komt gewoon niet...

Ach, die Arabieren hebben niet eens het rechts om Israel te boycotten. De hoogste bazen zijn beste maatjes met de Vs en ze buiten de onnozele bevolking gewoon helemaal uit. Daarnaast is Israel ook een smerig land en zijn ze een schande voor de wereld. Het aparte is dat de Islam en Jodendom beste wel veel op elkaar lijken, is het nou zo moeilijk om samen te leven. We leven niet meer in de middeleeuwen.

Vitesse had daar ook niet naar toe moeten gaan. Vraag me af of fifa van deze affaire weet. Zo lang de olie nog niet op is zullen we dit soort praktijken zien. De Arabische wereld is nog ver weg om een Joodse soevereine staat normaal te accepteren. Het antisemitisme zit daar diep in de wortels.

5 januari 2014 om 22:44

Het bestaan van Israel slaat al nergens op. Verzin een nieuw naam voor een land waar Palestijnen en Israeliers beide welkom zijn en beide in harmonie samen leven. Alleen dan zie ik dit opgelost worden.

Ik meende dat de Verenigde Emiraten zich altijd neutraal hielden...

5 januari 2014 om 22:19

Integendeel, ze zijn juist een bondgenoot van de Verenigde Staten en dus ook indirect van Israel.

Edit: Dus snap ik die houding niet.

5 januari 2014 om 22:30

Mwoah bondgenoot, ze tolereren uitvalbasissen in hun land maar ze kiezen niet echt kant meende ik maar dat heb ik blijkbaar verkeerd!

5 januari 2014 om 22:51

Ze hebben wat jij net zegt uitvalbasissen maar ze kopen ook voor miljarden aan wapentuig van de Amerikanen.
Dat zegt toch genoeg.
Zijn gewoon een stelletje hypocrieten.

6 januari 2014 om 00:25

In dat geval een zeer vreemde zaak.

5 januari 2014 om 22:22

Nee juist niet. UAE erkent Israel niet als een staat.

Bijna elk land uit dat regio heeft geprobeerd om de Israeliers/joden te verdrijven sinds ze van de Britten en Amerikanen hun geboortegrond/erfgoed terug kregen na de 2e wereldoorlog. De Palestijnen zijn ook grotendeels zelf schuldig aan de malaise waarin ze nu verkeren aangezien ze zelf deze oorlog zijn begonnen waarin ze nu nog steeds verkeren. Maar het blijft natuurlijk vingers wijzen want men neemt het de Britten nog altijd kwalijk dat ze de Joden dat stukje grond hebben (terug)gegeven (terug want de Joden waren uit dat gebied verdreven decennia lang, denk bv. aan Babylon).

5 januari 2014 om 23:25

Als dat zo werkt mag Italië nu een deel van Nederland opeisen (Romeinse tijd) Accepteer gewoon het feit dat het gestolen land is.

5 januari 2014 om 23:34

Als je het zo redeneert kan je ook stellen dat Palestijnen het hebben gestolen van de Ottomanen/Turken. Daarnaast zijn er al tig Arabische landen. In plaats van samenwerking zijn ze allemaal meer uit op eigen succes en geld. Creer een nieuw land waarin Joden en Arabieren in harmonie samenleven, verzin een leuk naampje en ik zie het nog eens wat worden.

6 januari 2014 om 00:20

Dat is het probleem Bozkurt. Zionisten willen helemaal niet in harmonie leven, ze willen een seculier (joods) land. Hamas wilde dacht ik op zijn minst het stuk land terug wat Palestina rond 1965 nog bezitte. Maar als er vredesonderhandelingen in de buurt komen provoceert Netanyahu weer met aankondigingen om nog meer illegaal te bezetten. Vrede komt er dus nooit, zolang zionisten de touwtjes in handen hebben.

6 januari 2014 om 00:26

Mooi hoe mensen altijd iets van 1 kant belichten om de ene partij als boeman neer te zetten en de ander als slachtoffer, simplistisch allemaal.

6 januari 2014 om 07:41

@kidred
Ja, Israel begaat echt verschrikkelijke wandaden. Maar goed, de Arabische wereld kan wanneer ze samenwerken echt gewoon enorm veel invloed en druk uitoefenen. Helaas, zijn de sheiks en andere leiders beste maatjes met de Vs, dus ik zie dit probleem niet opgelost worden in de komende jaren. Ook zeer zielig dat Netanyahu de Gaza strook een aantal keer heeft binnengevallen om stemmen en zieltjes te winnenn. Schandalig.


6 januari 2014 om 12:39

Precies JK-Ajax.

Kidred gaat helemaal voorbij aan het feit dat Israel zelf deze oorlog helemaal niet was begonnen. Dus om dan hun ervan te beschuldigen helemaal niet in harmonie te willen leven lijkt me wel heel sterk en al helemaal gezien er in dat gebied juist heel veel spanningen zijn tussen de omringende landen. Palestina kan bijvoorbeeld met Egypte niet meer door een deur juist vanwege datzelfde Hamas. Seriously people do your research en bekijk niet alles vanuit 1 standpunt.

Het zou Vitesse sieren als zich solidair op hadden gesteld tegen over Mori en ze met zijn allen hadden afgezien van een trip hierheen. Maar dit past blijkbaar niet in de hedendaagse betaalde voetbal.

Ik vind ik dat ze van te voren hun huiswerk slecht gedaan hebben want dit hadden ze bij voorbaat kunnen weten.

5 januari 2014 om 22:25

Dat laatste dus, daar zit de fout! Alleen googlen was voldoende geweest.

Maar waarom die regels nu ineens erger zijn dan gisteren of vorig jaar omdat een voetballer geweigerd is. Snap ik niet, dus waarom Vitesse hun voorbereiding in het water moeten laten vallen ontgaat me.

Schandalig dat er dit soort praktijken plaatsvinden. Nu is het een speler van Vitesse maar schijnbaar is dit de normale gang van zaken daar walgelijk. En vind het eerlijk gezegd ook schandalig van Vitesse dat zij er dan wel heengaan. In landen waar mensen vanwege dit soort dingen geweigerd worden moet je niet niet willen verblijven. En als de club zich dan niet omdraait en weg gaat zou ik als speler van Vitesse als enige wel mijn koffers pakken. Want wat je nu als club en spelers zijnde doet is gewoon instemmen met discriminatie

6 januari 2014 om 00:45

Ik vind het ook een opmerkelijke keuze, maat wat ik nog oovallender vind is dat ze dit niet hebben zien aankomen. Je zit met veel nationaliteiten en je gaat naar een regio waar gezeik hoog in het vaandel staat om het maar even zwart wit te zeggen, waarom check je dit dan niet even...

Hypocriet gelul..terwijl ondertussen ook de 'staat' Israel Arabieren openlijk discrimineert en uitsluit

Dan maar even het hele verhaal, voor deze (opeens) politieke discussie, waar verwijten en oordelen, zonder het hele plaatje te kennen al gemakzuchtig worden rondgestrooid:

De clubleiding heeft geen moment overwogen om niet af te reizen naar de Verenigde Arabische Emiraten, toen bekend werd dat de Israëlische speler Dan Mori niet welkom was in dat land.

Ester Bal, persvoorlichter van de Arnhemse club dit maandagochtend weten. "contractueel was vastgelegd dat de complete selectie, inclusief Mori, een visum zou krijgen. Pas zaterdag, een dag voor vertrek, liet men weten dat Mori het land niet binnen zou mogen. Of wij toen hebben overwogen om helemaal niet te gaan? Nee, eigenlijk niet. We hebben contracten om oefenwedstrijden te spelen en we moeten ons goed voorbereiden op de tweede seizoenshelft."

Weg van politiek
Vitesse wil zich niet mengen in de politieke discussie die is ontstaan door de affaire Dan Mori. "wij blijven weg van politiek en religie", zei Ester Bal, kort nadat ze met enkele bestuursleden was gearriveerd in Abu Dhabi. "dat doen we altijd bij dit soort kwesties. Wij zijn een voetbalclub."

Knvb
De Knvb mengt zich niet in de discussie die is ontstaan. "het is vooral een politieke kwestie”, reageert een woordvoerder van de nationale voetbalbond. „het is aan een club om te bepalen waar een trainingskamp wordt belegd. Daar is iedere vereniging vrij in. Wij staan daar buiten. We begrijpen dat Vitesse ook flink baalt van hoe dit is uitgepakt.”

6 januari 2014 om 12:34

Dus?

Vitesse gaat gewoon voor het grote geld. Het argument dat er afgesproken is om wedstrijden te spelen kan je rustig wegstrepen tegen de niet nagekomen afspraak dat de hele selectie een visum zou mogen krijgen.

Het argument (niet bij jouw stuk maar wel op vz) dat Vitesse andere clubs zou teleurstellen is helemaal een raar verhaal. Het is juist de gastheer die hier anderen teleurstelt. En Vitesse kiest ervoor om liever wel te gaan en twee andere clubs niet 'teleur te stellen' en stelt daardoor eigenlijk 1 eigen speler teleur. Op een manier zoals we die sinds de jaren 40 niet gezien hebben, omdat hij een Israëlier is mag hij niet mee. En natuurlijk is dat niet het idee van Vitesse, maar ze gaan er wel in mee.

Enige reden om wel af te reizen is geld. En dat hebben ze genoeg in dat land.

In Arnhem kan je ook prima trainen hoor, de conditie zal echt niet kelderen als ze niet die vliegreis maken en 2 oefenpotjes meer spelen.

6 januari 2014 om 12:44

Als je een dag voor vertrek te horen krijg dat er 1 niet mee mag, vraag ik me af hoeveel clubs, groepen en/of verenigingen af zouden zeggen terwijl alles al geregeld en/of betaald is, wedstrijden staan gepland. Het zou leuk zijn dat Vitesse het afzegt voor 1 speler, maar waarom? Vitesse is geen politieke organisatie en hoeft zich niet als zodanig te profileren of die functie uit te voeren. Daar hebben we de politiek voor, die nu deze situatie nu fijn misbruikt voor hun eigen propaganda, maar zelf geen stappen durft te ondernemen. En ondertussen zitten we daar wel met tig Nederlandse bedrijven en vertegenwoordigde Ministeries, want economische belangen gaan natuurlijk wel voor menselijke!

Hoeveel mensen weigert Nederland zelf niet de toegang tot dit land, gaan we opeens met z'n allen niet meer stappen omdat er iemand op basis van zijn huidskleur is geweigerd? Nee, het is weer selectieve verontwaardiging, maar helaas ben ik dat hier wel gewend. De speler heeft ook aangegeven dat het teambelang voor gaat en Vitesse gewoon moet afreizen. Daarmee lijkt mij de kous af, volgend jaar gewoon geen VAE meer als oefentrip.

ps als je het over geld wil hebben, de VAE is de grootste Arabische handelspartner van Nederland. Handel die de regering meer wil stimuleren. Vitesse bemoeit zich niet met politiek, hun goed recht, laat het andersom dan ook genuanceerd zijn!

6 januari 2014 om 13:58

Tuurlijk gooi het maar op het geld. Over geld gesproken..... als HSV en Wolfsburg dan met een schade vergoeding aan waren komen zetten. Wat had Vitesse dan moeten doen volgens jou? Zeggen dat de clubs dit dan maar weg moeten strepen.

Het is nu makkelijk om met z'n alle over Vitesse te vallen omdat ze niet met z'n alle in Nederland zijn gebleven. Nu gaan ze in jouw ogen voor het geld en met jou zijn er nog veel meer mensen hier die redenen hebben waarom ze niet hadden moeten gaan. Maar als de wedstrijden uitgezonden worden op eredivisie live zitten de meeste gewoon te kijken en praten ze nergens over. Ja als Vitesse op de klote krijgt dan valt er weer genoeg na te trappen. Selectieve bullshit dat is het. Wat kan de club hier aan doen?

Het is vervelend voor zowel club als speler dat het eerst wel toegezegd word en ze nu op het laatste moment voor het blok gezet worden. Wat moet je dan als club? Geen oefenwedstrijden spelen? Of tegen een amateurvereniging spelen uit de regio? HSV en Wolfsburg afbellen? Het geld wat deze hele trip kost weggooien? Je hele voorbereiding weggooien omdat 1 (met alle respect voor Mori) reserve speler niet mee mag terwijl dit wel was toegezegd. Als club zijnde sta je dan gewoon machteloos.

Er duiken ieder jaar supporters op als Vitesse in het buitenland zijn oefenwedstrijden speelt. Moet je deze dan ook maar laten stikken? Wat vertel je tegen die mensen dan? Streep maar weg, fijne vakantie.

En dan word er ook nog even makkelijk gescoord door de politiek en laten ze een Wilders zijn mening erover geven in de media. Club zonder ruggengraad. Die hele vent heeft nog nooit en ruggengraad getoond alleen maar een grote bek.
Ze bemoeien zich overal mee maar laat ze het dan maar aanpakken ipv de club nu een trap na te geven. Als ze dan iets willen doen dan hadden ze een belletje moeten plegen om Mori er als nog te krijgen en de VAE op de vingers moeten tikken dat dit niet zomaar kan.

Nee iedereen kiest voor de makkelijke weg en geeft Vitesse dan maar een trap na terwijl de club zich dus wel netjes had voorbereid en toezegging had dat Mori gewoon welkom was. Lekker makkelijk.

6 januari 2014 om 14:32

Ik vind het ook vreemd dat als er onduidelijkheid is dat er dan wel gereageerd kan worden en nu er duidelijkheid is er niet meer gereageerd kan worden.
Wat is daar de reden van dan?

6 januari 2014 om 14:37

Zoals wel vaker, vallen nu alle (complot) theorien in het water en is er geen grondige reden meer om Vitesse af te branden. Dat laatste is toch al 50% van de reacties op een gemiddeld Vitesse onderwerp

6 januari 2014 om 14:46

@haunted

Jammer dat je geen onderscheid kan maken tussen een asielbeleid in Nederland en het weigeren van 1 Israelische voetballer in een arabisch land.

Dat de Nederlandse politiek het vreemd vindt dat een Arabisch land de gelegenheid neemt om een Israelier te pesten is natuurlijk niet vreemd. Je draait dingen vermoedelijk om.

Juist omdat ze 1 dag van te voren mededelen dat ze een Israelier willen pesten zou een prima reactie zijn om ze te laten stikken met hun voetbaltoernooi.

Vitesse is een voetbalclub, ze hebben gevraagd of alle spelers een visum zouden krijgen en die toezegging gekregen. Niet Vitesse maar dat gastland mengt voetbal met politiek. Juist daarom zou Vitesse afstand moeten nemen van deelname. Dit is niet te accepteren.

6 januari 2014 om 14:53

@relax

Zo wat een frustratie.

Dat gastland verward sport met politiek en ja dat is in mijn beleving reden om te zeggen dat dit te ver gaat. Eerst een visum toezeggen en dan 'israelier pesten' door hem toch niet te geven.

Waar houdt het op? Mogen straks de vrouwen niet mee?

Ik ben geen Wilders fan maar hij mag best even de vinger op de zere plek leggen. Vitesse toont inderdaad geen ruggengraat.

En over de 'kosten', heb je in de gaten dat ze de reis eerder doen voor de opbrengsten? Of denk je serieus dat ze contributie ofzo moeten betalen?

Niemand geeft een trap na richting Vitesse. Mensen laten weten dat ze dit niet vinden kunnen. En dat begrijp ik.

Een alternatief zou inderdaad een oefenwedstrijd in Nederland, Duitsland of België geweest zijn. Nu doen die arabieren de volgende keer waarschijnlijk weer hetzelfde, en gaan misschien nog een stapje verder. Schande.

6 januari 2014 om 14:58

@haunted

Wat een frustratie zeg 'in 50 procent op een Vitesse onderwerp wordt Vitesse afgebrandt'?

Ik ben geen volger, ook geen hater maar dit is nieuw voor mij hoor.
Het enige waar ik aan denk bij de naam Vitesse is een satellietclub van Chelsea dat anders failliet was gegaan. Over het algemeen is het stadion desondanks bij lange na niet vol te krijgen. Dat verdiend geen schoonheidsprijs maar is het dan pijnlijk als anderen dit bevestigen? Of is er echt een heksenjacht?

6 januari 2014 om 15:07

@ spionkop

Jij leest anders makkelijk over het stuk heen dat alles al geregeld is en er afspraken zijn gemaakt. Er wordt hier van een mug een olifant gemaakt. Dit gebeurd helaas vaker in dit soort landen, maar nu het een voetbalclub betreft schreeuwen we opeens moord en brand. Voor een dik contract van Shell wordt wel gelijk een niet joodse medewerkersverklaring getekend. Laat ze zich daar maar mee bemoeien. Zoals ik al zeg, selectieve verontwaardiging en dat o.a. de politiek hier een voetbalclub als zondebok voor gebruikt vind ik walgelijk.

Wat Vitesse doet in tegenstelling tot de VAE is hun afspraak nakomen en maken daarmee het conflict niet groter, ook niet politiek. Daar zouden ze in de VAE een voorbeeld aan kunnen nemen, zoals je terecht zegt doen zij dat wel. Dit staat boven Vitesse en Mori, ik bemoei me ook niet met binnenlandse politiek als ik op vakantie ben, dat is heel onverstandig.

En dat asielbeleid, een doodziek kind zetten we zonder pardon uit, maar een dik betaalde voetballer moet kunnen staan en gaan waar die wil? Er zijn belangrijkere zaken in de wereld dan meneer Mori hoor.

6 januari 2014 om 15:18

@ spionkop

Een beetje zelfspot moet kunnen hier, vandaar het Als VZ een stok geeft, halen er een aantal gelijk uit haha. Niet dat mij dat kan boeien, maar helaas blijven sommige nog bij oude vooroordelen hangen of hun eigen invulling of visie. En reageren dan vanuit dat vastgeroeste beeld. Dat doe jij ook wel gezien je reactie, mag je doen, maar ik kijk liever iets verder en naar de realiteit ipv ergens gelijk een label op te plakken.

Vitesse werkt idd samen met Chelsea, daar plukken beide clubs de vruchten van. Is het dan een satellietclub? Staat nergens op papier, dus tot het tegendeel bewezen is, zeg ik Nee. Toeschouwers: bij de plekken 14 en 15 zaten er ook 18.000. Zaten er nu meer dan zijn het natuurlijk successupporters, het zal nooit goed zijn. En mag ik vragen, ga jij voor het aantal toeschouwers naar het stadion? Boeit mij niet of het er 1800 of 18.000 zijn, ik ga voor me club niet voor hoeveel anderen er zitten. Daargelaten dat degene die zich druk maken vaak geeneens in een stadion komen

Het beste voorbeeld vind ik VI, al is dat meer een dameskapsalon af en toe. Daar werd Vitesse 2 jaar lang helemaal afgebrand en nu zien ze de ontwikkelingen, waar zij meer info van krijgen dan jij en ik, en zijn over het algemeen zeer positief tegenwoordig. Het is maar hoever je kan en wil kijken.

7 januari 2014 om 18:39

Je doet het voorkomen alsof de hele wereld tegen Vitesse is en dat valt volgens mij wel mee. Voor mij heeft de club het imago zoals ik het je gaf.

Sport en politiek moeten gescheiden blijven. Een Marrokaan moet met een voetbalteam mee kunnen naar Israel en een Israelier naar de Vae.

Politiek en economie is al een ander verhaal als je het mij vraagt, alhoewel een voetbalclub ook als bedrijf mag worden gezien is het wel een ander verhaal. Geen duurzame betrekkingen, slechts een voetbaltoernooi.

Een duurzaam verblijf in Nederland is ook niet voor iedereen weggelegd, niet omdat iemand een Israelier, Chinees of Arabier is maar omdat het een 'niet Europees ingezetene' is. En dat er binnen die regelgeving ook geen selectie op gezondheid (of gebrek daaraan) is lijkt me verklaarbaar. Ik ken dat verhaal niet over dat meisje maar dat terzijde.

VI kijk ik niet omdat het inderdaad een soort kapsalon is maar ook omdat de NL competitie al jaren op een baggerniveau zit. Dat er enkelen ook nog in de bagger willen roeren interesseert mij niet, daardoor gaat bagger alleen maar meer stinken.

Ik ben een Gelderlander en herken de kritiek op Vitesse niet, wel het imago zoals ik dat zelf ook hierboven gaf. Als er meer publiek zou komen in tijden van succes dan zijn dat inderdaad successupporters. Zoals alle clubs die hebben. Het is wel vreemd dat er in zo'n modern stadion nauwelijks een volle bak te zien is, ook al zou er dan een deel gelegenheidspubliek zijn.

Inmiddels wordt overigens door de VAE ontkend dat er een aanvraag voor de Isrealier is gedaan. Mocht dit zo zijn (ik geloof Vitesse eerder dan de VAE maar goed) dan zou Vitesse serieus imagoschade ondergaan. Dat zou dom zijn... ik hoop voor je dat dit niet het geval is.

En de hypocriete Europeanen hebben zich hier massaal verzamelt. De Europese media maakt wederom een islamitisch land zwart in de media en wil het voetbal alleen binnen de Europese grenzen houden. En dat blijkt keer op keer weer als we met onze eigen ogen zien hoe graag Europeanen elk negatief nieuws wat Midden-oostelijk en voetbal gerelateerd is uitmelken en de publieke opinie tegen dit soort landen te zetten.

Maar waar waren Europeanen toen het EK in Polen en Oekraïne werd gehouden? De landen waar discriminatie tegen buitenlanders alleen maar stijgt. Waar waren de Europeanen toen het WK aan Rusland werd toegewezen? Het land waar racistische moorden tegen de honderden ligt de afgelopen jaren. Ik heb ze niet gehoord, en dat zal ik ook nooit te horen krijgen. Want dat gaat immers over Europese landen.

En nu weer. Europa krijgt een nieuwe inkoppertje. Na het bericht uit Qatar dat moslims zuid-oost Aziaten slecht behandelen en dat als argument gebruikten om het WK voor de neus van de moslims te slaan is de VAE aan de beurt. Een Israeliër wordt toegang tot het land geweigerd en de Europeanen springen er gelijk op. Maar de reden laten ze achterwege. Hoeveel kinderen er in Palestina worden vermoord door de Israeliërs heeft Europa het liever niet over. Dat maakt immers haar eigen politieke bondgenoot zwart.

Het is triest maar waar. Europa wil het voetbal van de moslims houden en wil het onrustige Midden-oosten nog zwarter maken. Ik betwijfel of het ze lukt, maar ze doen hun best zie ik.

7 januari 2014 om 18:47

Ik begrijp dat er meer kritiek is bij veel Nederlanders op moslims dan op niet moslims. Deels is dat te verklaren, er zijn veel meer moslims op de wereld dus zijn er ook meer moslims dan niet moslims die dingen doen die anderen niet begrijpen. En met name de radicale moslims, een klein percentage van de groep, verpest het door op een voor de rest van de wereld onbegrijpelijke manier te communiceren in de vorm van bloedvergieten en het grof schenden van mensenrechten. Op een schockerende manier, een manier waarvan ik denk dat er meer moslims zijn die dat afkeuren dan niet moslims want het botst niet alleen met de gangbare moraal maar vooral met wat de verschillende religieuze boeken bedoelen te zeggen.

Maar met jouw post ben je ook aan het generaliseren

Waarde A Iniesta8, ik heb bijvoorbeeld vol verontwaardiging in de Europese media vernomen dat Nederland scan containers beschikbaar heeft gesteld aan Israel om hulpgoederentransport richting de Palestijnen mogelijk te maken. Deze werden in dank ontvangen maar worden niet gebruikt omdat ze in Israel de 'vijand' liever niet helpen. Hierover wordt wel degelijk bericht, ook al is het een 'politiek bondgenoot'. Ook over Rusland wordt er bijna maandelijks wel bericht over alle schendingen van mensenrechten. Ik heb hele documentaires erover gezien en het is een vreemd volk waar de overgang van communisme naar democratie waarschijnlijk nog een kwestie van wennen is.

Maar in deze gaat het om 1 speler van een sportteam die de pisang is door politiek gezwets. Dat heeft niets met Palestijnen e.d. te maken. De wereld zal net zo verontwaardigd zijn als een moslim niet met een sportteam naar Tel Aviv zou mogen. Althans, dat is mijn beleving.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren