Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Stekelenburg moet meer betrokken zijn bij deze ploeg'

Laatste update:

Maarten Stekelenburg haalde deze week uit naar zijn trainer Zdenek Zeman en de keeper van AS Roma heeft nu een koekje van eigen deeg gekregen. Stekelenburg, die het aantrekken van zijn concurrent Mauro Goicoechea maar niets vond en zei er maar weinig van te begrijpen dat hij geen eerste keeper meer is, krijgt antwoord van zijn trainer.

/

Stekelenburg stuurt aan op een vertrek; zo is de sluitpost naar verluidt bezig met een transfer naar Fulham. “Het was een ongelegen interview en hij had veel dingen verkeerd”, zegt Zeman in gesprek met de Italiaanse media. “Hij is nog altijd een speler van AS Roma en moet beschikbaar zijn voor deze club. Vergeet niet dat hij een maand geblesseerd was.”

“Ik ben coach voor de spelers, niet voor mezelf”, vervolgt Zeman. “Ik heb Stekelenburg gevraagd om meer betrokken te zijn bij de ploeg. Hij leeft geïsoleerd en hij spreekt alleen Engels, terwijl veel van zijn teamgenoten die taal juist niet machtig zijn.”

Maarten Stekelenburg had nooit naar AS Roma moeten gaan

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
26 januari 2013 om 14:41



On: Steek had nooit naar Italië moeten gaan. Engeland en Duitsland zou de perfecte locatie zijn geweest. Als ik nu moet denken aan club waar hij weer zou kunnen keepen zijn HSV en Fulham.

26 januari 2013 om 14:50

Hsv staat bij je favoriete clubs maar het is dus duidelijk dat je ze totaal niet volgt. Al het hele seizoen dus niet. Stekelenburg zou Adler nooit uit de basis krijgen.

26 januari 2013 om 14:56

doe dan moeite om italiaans teleren zou ik zeggen.. net zoals een spanjaard
spreken deze mensen minder engels of nederlands dan de rest van europa hoor..

het is een prachtige taal.. pas je dan ook aan.. als ik op vakantie ga merk ik
dat nederlanders zich overal thuisvoelen.. (srry jongens)maar in die landen
verwachten mensen dat je niet afkomt met engels.... buiten je eerste schooldag mss..

26 januari 2013 om 15:00

hij had nooit naar roma moeten gaan, das wat anders dan dat hij nooit naar italie had moeten gaan, bij een club als catania/parma/torino was hij sws 1e keeper geweest

26 januari 2013 om 15:05

Hsv, ja en dan Adler uit de basis proberen te krijgen? Lijkt me beter als Stekelenburg naar een subtop club uit Engeland of Duitsland gaat.

26 januari 2013 om 15:11

In principe ook bij Roma, hoor

26 januari 2013 om 15:24

Je gaat als eerste keeper van Ajax en het Nederlands elftal toch niet naar een Catania, Parma of een Torino. Stekelenburg had gewoon niet naar Italië moeten gaan, niet zozeer vanwege dat het Italiaanse voetbal niet bij m past, maar veel meer de cultuur en alles.

26 januari 2013 om 15:28

asr80 Het is op zijn zachtst gezegd knullig wat je hier allemaal uitkraamt. Nederlanders staan erom bekend zich aan te passen, de taal te leren en zich te verdiepen in andermans cultuur als men ergens gaat wonen. Dit geldt in veel mindere mate voor bijna om het even welke andere Europeaan. Daarnaast kunnen veel mensen die op vakantie gaan naar een land vaak best een paar zinnen in die taal (genoeg om zich te kunnen redden). Omgekeerd heb ik dit nog nooit meegemaakt, tenzij mensen hier komen wonen en dan nog is het erbarmelijk wat men hier na soms jaren pas kan.
Het is inderdaad vreemd dat Stekelenburg de Italiaanse taal nog niet machtig is, maar ik ben er vrijwel zeker van dat hij een uitzondering op de regel is.
Fulham zou leuk zijn voor hem en dan vervolgens opkrabbelen en De Gea uit de basis spelen bij Man U over een jaar of 5.

26 januari 2013 om 15:47

Torino? Zo slecht is Gillet nou ook weer niet bezig. Stekelenburg zou daar nog een leuke concurrent mee hebben.

26 januari 2013 om 15:58

het was een flauw grapje omdat ik jullie overal tegenkom op vakantie! mijn
excuses daarvoor...

wou gewoon zeggen... werk je in het buitenland.. ga je toch op zijn minst
de taal leren niet?

ik weet niet of dit het probleem is van maarten daar.. italiaans spreken
is vrij noodzakelijk.. kijk naar davids, nedved, zidane.. die spreken allemaal
vloeiend italiaans...

26 januari 2013 om 16:49

@isimic

Dat klopt, maar als vd.vaart zegt dat hij nooit naar Italië had moeten gaan, zegt hij niet dat hij nu naar HSV moet, maar in de zomer van 2011 toen Adler nog niet onder contract stond in Hamburg.. Stekelenburg had toen dus prima in de basis kunnen keepen bij Hsv.

26 januari 2013 om 17:16

Laat die Arrogante Fransen, Italianen en Spanjaarden maar eens Engels leren prima voor je ontwikkeling.

geef die jongen ook steun wat een rot trainer zeg help hem gwn met zijn italiaans en geef hem vertrouwen dan gaat die jongen tog oook doen wat je vraagt

26 januari 2013 om 14:57

help hem? haha.. weet je hoeveel vrije tijd zo een speler heeft eigenlijk? je bent geen kleuter
hoor.. je bent een proff speler.. geacht maturistsich genoeg tezijn om zelf je plan tetrekken niet?
toch betreft planning om een taal teleren.....

26 januari 2013 om 15:13

Klopt wat je zegt...al zegt de trainer dat de rest van het elftal geen Engels spreekt dus dan mogen zij mooi Engels gaan leren vind je ook niet? Te triest voor woorden dat anno 2013 je in een wereldstad als Rome kennelijk niet uit de voeten kunt als je Engels spreekt. Dat neemt niet weg dat Steek best Italiaans mag leren (stukje begeleiding vanuit de club..ajax regelt dat gewoon voor zijn spelers!) maar Engels spreken zou geen probleem mogen zijn.

26 januari 2013 om 15:18

ga je naar het buitenland.. pas je aan... simpel niet? tuurlijk zullen er wel wat engels spreken.. duh

toen ik voor een spaans bedrijf werkte.. verwachten ze ook
dat ik spaans leerde.. toen iedereen er engels sprak...

hier in belgie is een vlaming al lichtjes op zijn teen getrapt
als een waal geen letter nederlands spreekt....

dusja....


26 januari 2013 om 15:25

Stekelenburg moet de taal van de verdediging spreken.
Ze moeten elkaar begrijpen in het veld, vertrouwen en waar nodig is coachen.
De trainer heeft in dit opzicht gewoon gelijk.

Dan doen die teamgenoten van hem toch ook echt iets fout. Wie spreekt er nou geen engels? Als je op volwassen leeftijd die taal niet machtig bent dan is er echt iets gruwelijk fout gegaan in je ontwikkeling als kind, of je nou uit Italie, Nederland of waar dan ook komt ...

26 januari 2013 om 14:36

Stekelenburg is gewoon een stil iemand dus ja krijg je dit.

26 januari 2013 om 14:52

@ridicoul

Kijk jij ooit wel eens wedstrijden van Oranje, Ajax, of wat dan ook. Stekelenburg zet altijd iedereen perfect neer en schreeuwt de hele wedstrijd de longen uit zijn lijf. Hij is nooit maar dan ook nooit stil, echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.

ot;
Hoop dat Steek snel weg gaat daar, hij moet gewoon keepen bij een engelse club. Desnoods gaat hij naar een middenmoter en speelt hij zich in de kijker voor de grotere clubs. Binnen een jaar kan alles zomaar weer anders zijn.

26 januari 2013 om 15:07

Als je in de wedstrijden je team coach is dat goed, maar als je na de wedstrijd niets zegt in de kleedkamer of wat dan ook kun je nog zo hard schreeuwen tijdens de wedstrijd maar hij zal altijd een beetje geïsoleerd blijven.

26 januari 2013 om 14:37

Dat hangt echt af van land per land. Ben zelf al vaak naar Italië geweest, wel daar spreekt echt niemand Engels. Zelfs de basis van de basis verstaan die mensen soms niet, woorden als "money" of "car" of zo. Heel vreemd. Terwijl in een land als Portugal bijvoorbeeld, dat toch ongeveer even zuidelijk ligt als Italië, quasi iedereen deftig Engels beheerst.

26 januari 2013 om 14:58

Nou zit je toch echt fout met je beweringen
Elke Italiaan leert Engels op het hoger onderwijs
echter niet op Mavo Vmbo of hoe dat hier tegenwoordig heet
Ik kom vaak in Italie en heb er vrienden die allemaal Engels spreken
Alleen in het noorden in de Alpen en Dolemieten is Engels zeldzamer

26 januari 2013 om 15:11

Ik hoop dat je weet dat het grootste deel van de bevolking een Vmbo/mavo doet en het grootste deel dus ook geen Engels beheerst, daarnaast is het vooral onder de oudere een taal die nooit is geleerd en dat heeft dan natuurlijk ook weinig met de mensen op zich te maken, puur met het onderwijs dat daar niet overal Engels wordt aangeleerd, iets wat bij ons bijv. al wel vanaf de basisschool begint.

26 januari 2013 om 15:13

Je bent in Portugal sowieso alleen maar in toeristische gebieden geweest. Aan de Middellandse zee is Engels gewoon niet zo belangrijk of het wordt niet veel geleerd in het verleden. Maar als je kijkt naar de wat jongere mensen spreken die al een stuk beter Engels. Als voetballer lijkt het me wel handig om die taal te beheersen maar de meeste Italiaanse spelers blijven in Italië.

Wel zuur voor Steek. Hij had beter naar Engeland kunnen gaan.

26 januari 2013 om 15:16

het gaat om de aanpassing in de cultuur... niemand neemt een
toerist kwalijk om engels tepraten... ga je werken in italie daarintegen,
neem men aan men zich aanpast...

als ik hier voor tv weer een of andere buitenlander in gebrekkig engels
hoor praten (die nota bene al maaaanden in belgie speelt) vind ik dat ook
maar niets hoor...

26 januari 2013 om 14:38

Voor Spanjaarden is zoals José Angel is het heel normaal dat ze geen Engels kunnen, aangezien Spaans gewoon een wereldtaal is.

26 januari 2013 om 14:39

Italianen, Spanjaarden en Duitsers staan erom bekend dat ze amper een woord Engels spreken. Portugezen trouwens ook...

26 januari 2013 om 14:43

duitsers wel hoor ik denk dat je de fransen bedoelt, die gasten zijn zo eigenwijs praten alleen frans

26 januari 2013 om 14:44

Fransen ook inderdaad en Duitsers ook hoor! Ik kom veel op hondenshows in het buitenland en in Duitsland spreekt met bijna altijd amper Engels. Maar dat soort mensen geef ik altijd een koekje van eigen deeg door te stellen dat ik hun taal niet spreek. Mooie conversaties levert dat op!

26 januari 2013 om 15:03

Daar heb ik juist geen last van als ik in Duitsland ben. Meeste mensen daar kunnen wel redelijk Engels.

26 januari 2013 om 15:10

Een ieder zo zijn eigen ervaringen zullen we maar zeggen

Feit blijft dat Stekelenburg niet moet denken dat hij het met Engels alleen gaat redden in Italië en zijn trainer gewoon gelijk heeft...

26 januari 2013 om 15:12

Ik heb bijna heel Duitsland doorgereisd. De gemiddelde Duitser spreekt redelijk Engels.

Verder: als Stekelenburg de taal niet spreekt, zegt dat wat over zijn instelling. Iedereen kan een andere taal leren, helemaal wanneer je makkelijk privéles kan betalen (waarschijnlijk wordt het zelfs uit de club aangeboden).
Jammer zeg, lijkt mij mooi om italiaans te spreken.

26 januari 2013 om 15:16

@mammoet
Komt denk ik ook omdat het allemaal wat tegenvalt bij Roma. Het was niet zijn droomclub, hij zat er net een paar weken of ze waren uitgeschakeld voor welke vorm van Europees voetbal ook, ik denk dat hij al redelijk snel zoiets heeft gehad van: Hmm dit is niet de club waar ik 5-8 jaar ga spelen..foute keuze geweest. En dan is de drang om Italiaans te leren een stuk minder.

27 januari 2013 om 10:39

Zeker de toeristische gebieden vriend.in spanje spreken Ze ook Engels maar dan ook Alleen in de toeristische gebieden voor de rest in het algemeen spreken Duitsers en Spanjaarden en Italianen niet Engels.

26 januari 2013 om 14:42

Jij komt niet vaak buiten Nederland he?

26 januari 2013 om 14:56

Ik kom vaak genoeg buiten Nederland en overal waar ik kom word tenminste nog redelijk Engels gesproken. Je kan mij niet wijsmaken dat zijn teamgenoten daar zo zwak Engels spreken dat ze niet op een fatsoenlijke manier met elkaar kunnen communiceren. Als dat wel het geval is, dan ontbreekt er iets bij je ja. En ook al spreken ze in vele landen niet zo goed Engels als dat wij in Nederland gewend zijn, iedereen moet zich kunnen redden in die taal.

26 januari 2013 om 15:01

Nee, niet iedereen hoeft zich te kunnen redden in die taal. Veel spelers Bij roma komen uit Zuid-europa of Zuid-amerika. Daar kom je nu eenmaal veel minder vaak in aanmerking met de engelse taal en die hebben ze daar dan ook helemaal niet nodig. Tv-shows zijn vaak in hun eigen taal, muziek in hun eigen taal is ook groter als hier in Nederland bijv. Dat je serieus denkt dat ze overal Engels moeten kunnen praten zegt eigenlijk genoeg over hoe vaak je in het buitenland bent geweest.

26 januari 2013 om 15:20

@isimic
In Nederland is de televisie toch ook voor een groot deel Nederlands? Vrijwel alle shows zijn gewoon Nederlandstalig hoor. Series worden ondertiteld indien nodig. Maar juist daar gaat het mis in landen waar men Engels slechter beheerst dan in Nederland: In Frankrijk en Italië zijn alle series in eigen taal ingesproken! Weleens een filmpje proberen te kijken tijdens je vakantie in FR of Italië? Word je helemaal gek van, elke amerikaanse serie is Frans ingesproken ipv Engels

26 januari 2013 om 15:24

Ja ik bedoelde Tv-series. Had ik anders moeten zeggen. De tv series worden idd gedaan met voice overs terwijl hier in Nederland het vaak met ondertiteling is. Ik wil enkel aangeven dat we hier in Nederland veel meer in aanmerking komen met de Engelse taal.

26 januari 2013 om 16:39

@ isimic

wil dat niet iets over het land zeggen dat ze alles naspreken in hun eigen taal.
misschien is het wel gewoon luiheid van de mensen en tv makers.
ik heb zelf veel meer geleerd van engelse tv series kijken dan van school(hebben we het wel over de uitspraak). dit gebeurd gewoon onbewust. dus wanneer alle tvzenders daar italiaans ondertiteld of welke taal dan ook zal het niveau van de engelse taal in die landen ook toenemen

26 januari 2013 om 17:24

Luiheid of het bevalt de italiaanse mensen gewoon beter.

26 januari 2013 om 15:02

De helft van de wereld niet! Engels en Spaans zijn wereldtalen en er wordt niet verwacht dat je beide spreekt. Met 1 van beide kom je al heel ver en laten ze nou in Italie meer Spaans spreken dan Nederlands. Daarnaast zeuren we hier altijd op buitenlanders dat ze Nederlands moeten leren, dus waarom zou Stekelenburg geen Italiaans moeten leren....

26 januari 2013 om 15:04

Tuurlijk moet hij wel Italiaans leren, als je mijn reactie leest dan zie je ook nergens staan dat hij dat niet hoeft te leren. Waar het echter om gaat is dat het gewoon erg is dat die mensen daar geen Engels spreken (als we de trainer moeten geloven tenminste). Dat is gewoon erg vreemd.

26 januari 2013 om 15:53

Waarom zou Totti, De Rossi of Balzaretti Engels moeten kunnen? Die spelen al hun hele carriere in Italië. Waarom zou je dan een taal moeten leren waar je toch niks aan hebt? Over het algemeen is het namelijk normaal dat je nieuwe team genoten zo snel mogelijk de plaatselijke taal onder de knie krijgen.

Moet ineens een keer terug denken aan een opmerking van Totti:
Journalist: "carpe diem"
Totti: "sorry, ik spreek geen Engels"

26 januari 2013 om 16:41

@ shadows

vindt je reactie een beetje vreemd
ik speel al ook mijn hele carriere in nederland.
waarom zou ik dan wel engels moeten leren???
slaat eigenlijk nergens op als je even nadenkt
vindt dat iedereen gewoon normaal engels moet kunnen spreken dus ook Totti de Rossi of Balzaretti ookal spelen ze hun hele carriere in italie

26 januari 2013 om 15:02

ze spreken wss wel engels, maar omdat er veel italianen, spanjaarden, brazilianen en argentijnen bij roma voetballen is italiaans veel makkelijker als spreektaal

26 januari 2013 om 15:20

Brazilianen spreken Portugees he, dat je het ff weet

26 januari 2013 om 15:39

Ik denk dat Joostasroma doelt op 't feit dat Italiaans, Spaans en Portugees allen Romaanse talen zijn. Dan zou 't inderdaad een logische verklaring kunnen zijn dat er Italiaans gesproken wordt als hoofdtaal.

26 januari 2013 om 15:39

Dat mag jij vinden vinnzidane (hoewel ik het extreem arrogante instelling van je vindt dat anderen zich blijkbaar aan ons moeten aanpassen ipv andersom) maar als je een half jaar in een land woont (voor je werk!!!) en je spreekt dan de lokale taal nog nauwelijks ben je gewoon een sneue banaan. Ik bedoel het is geen Chinees of Russisch of zo, het is Italiaans verdorie, not rocket science, het is ongeveer de makkelijkste taal om te leren die er bestaat.

27 januari 2013 om 00:49

Behoorlijk kromme reactie van jou hoor. De voetbalwereld is een internationale wereld waarin vele talen voorkomen maar waar engels wederom een hoofdrol in speelt. Hoe komt het dat alle slogans die met het voetbal te maken hebben in het engels zijn? Alle sponsors die je tegenkomt zijn in het engels, alles in en rondom het voetbal is gewoon engels. AS Roma is een club uit 1 van de grootste competitie's van europa die ieder jaar internationaal (!!) spelen. Als je dan geen engels spreekt dan ben je pas een sneue banaan.

Trouwens, je opmerking klopt ook van geen kant, als iedereen zich zou moeten aanpassen aan 'ons' dan zouden ze namelijk nederlands moeten spreken en niet engels. Ik weet niet waarom jij spreekt over aanpassen aan ons als ik het heb over engels spreken. Dat is namelijk de wereldtaal.

Ik zou juist zeggen dat Stekelenburg zo snel mogelijk minder betrokken moet raken bij de club, want blijkbaar is dit is niet de juiste plek voor hem. Die trainer lijkt me ook geen toptrainer.

26 januari 2013 om 14:45

Vanwege dit interview is Zeman geen toptrainer? Of vanwege het feit dat hij Stekelenburg op de bank zet? Zdenek Zeman is wel degelijk een topcoach, in Italië haast een mythe. Je ziet ook gewoon dat hij elke ploeg aan het voetballen krijgt, dit jaar weer met AS Roma. Los van de resultaten, die niet super zijn maar dat komt mijns inziens vooral door een gebrek aan kwaliteit, laat Zeman Roma heel leuk voetballen dit seizoen. Steeds veel volk voor de bal, en een pak kansen creëren per wedstrijd. Zoals hij met elke club doet. Tactisch uitstekend, en legt er ook fysiek duchtig de pees op in de voorbereiding.

26 januari 2013 om 15:13

Ik ken die trainer niet en ik hou niet van trainers die hun eigen spelers (onterecht) afvallen. In mijn optiek ben je een toptrainer als je dat soort zaken intern bespreekt in plaats van je gram proberen te halen in de pers. Maar jij bent vrij om je eigen mening te hebben, dat lijkt me logisch. Vind het alleen alles behalve slim wat die Zeeman nu in de pers roept, dan gaat hij vast direct een LOI Italiaans doen. Mijn conclusie is dus ook dat Maarten daar zsm weg moet want Nederlanders en Italiaanse clubs zijn de laatste paar jaren met Seedorf als uitzondering geen succes.

26 januari 2013 om 15:18

Afvallen? Komop hoor. Iedereen die Roma volgt heeft kunnen zien hoe vaak Stekelenburg de fout in is gegaan. Dat hij nu naast het team valt is vervelend maar niet heel onverwacht of onterecht. Hij zegt dit dus nadat er 3 keer iemand namens Stekelenburg in de media is geweest om te vertellen dat als hij niet in de basis komt hij zal vertrekken. Had Stekelenburg zijn mond gehouden en gewoon voor zijn plaats gevochten dat was er niets aan de hand geweest maar hij ging klagen. Daarom reageert Zeman nu.

26 januari 2013 om 15:37

@setto: op zich kan het toch geen kwaad dat een trainer zijn speler(s) eens op scherp zet, zelfs al is het in de media? Zoals je zegt is dat wat persoonlijk, maar zo kijk ik er tenminste tegenaan. Uiteindelijk zegt Zeman ook niet zo veel verkeerd, gewoon dat hij de keuze voor Goicoechea gemaakt heeft en dat het voor Stekelenburg misschien eenvoudiger zou zijn moest hij naast het Engels ook Italiaans beheersen.

Nu weten we het helemaal zeker of Stekelenburg moet nu in deze periode een transfer maken of we zijn onze eerste doelman een lange tijd kwijt want na deze reactie is het einde voor Stekelenburg bij As Roma.

Stekelenburg leefde al altijd in zijn eigen wereld ook bij Ajax was dat het geval, het is gewoon een stillen jongen die niks zeg, stille wateren hebben diepe gronden zeggen ze wel eens.

waar gaat dit nou weer over?

die trainer is gewoon op zijn teentjes getrapt en moet iets terug zeggen en gooit het dan maar op zijn zogenaamde ''isolatie'' van zijn teamgenoten. hij heeft het niet 1 x over de kwaliteiten van steek.

hij moet daar zo snel mogelijk weg en weer helemaal terug komen op zijn oude niveau, dan is hij in de top 10 van de beste keepers op dit moment.

Maarten blijft ook een 'boer', hehe. Dat is zeker niet beledigend bedoelt, bergrijp me niet verkeerd.. Ik ben een liefhebber van de keeper Stekelenburg in z'n Ajax-tijd. Ik denk dat ie gewoon helemaal niet past in de Italiaanse cultuur, en niet zozeer in de Italiaanse competitie. t Is toch een vrij excentrieke cultuur in vergelijking met de Nederlandse cultuur.

Dit klinkt misschien als een hoop bullshit, maar Stekelenburg past gewoon niet in Italië en Italië past gewoon bij Stekelenburg. En mensen kunnen wel zeggen: een keeper hoort de ballen eruit te houden, maar de omgeving en alles hebben gewoon simpelweg veel invloed op je gemoedstoestand en zelfvertrouwen.

Stekelenburg had (zoals vaker aangegeven) nooit naar Italie moeten gaan. Als je naar een land gaat waar je de taal niet machtig bent, duurt het al zolang om je aan te passen. Italianen spreken nu eenmaal Italiaans en mogelijk nog Spaans, dus als je beide talen niet machtig bent, wordt het zeer lastig. Daarnaast is Stekelenburg ook niet een speler die tegen concurrentie kan en die liever uit de weg gaat. En daarom zal hij nooit een top keeper worden!

Wel raar dat Stekelenburg nog geen Italiaans spreekt. Mag toch verwachten dat je je aanpast in het land waar je woont en werkt. Dat vragen wij hier toch ook. Lijkt me ook wel makkelijk als keeper dat je kunt communiceren met je verdedigers. Tevens vind ik het zeggen over de mentaliteit.

Kuyt kan zich al uitdrukken in het Turks. Dat geeft aan dat hij er alles aan wil doen om te slagen.

26 januari 2013 om 14:43

Inderdaad Courtois sprak bijvoorbeeld na 3 maanden al vloeiend spaans.

26 januari 2013 om 14:57

Raar dat hij nog geen Italiaans kan? Wat dacht je van het tegenovergestelde? Het is van de zotte dat bijna geen enkele selectiespeler van AS Roma Engels kan praten!

Italiaans is een moeilijke taal om te leren. Hij zal ongetwijfeld al genoeg woorden kennen, maar het niet vloeiend spreken!

26 januari 2013 om 15:03

Waarom is dat van de zotte, als ze daar vloeiend Spaans spreken, spreken ze de 2e wereldtaal. Het is gewoon stom dat hij nog steeds geen Italiaans en anders geen Spaans leert. Zo moeilijk is dat niet, Germaanse talen als Nederlands en Duits zijn veel moeilijker. Je zal met Italiaans misschien niet grammaticaal top zijn, maar wel goed genoeg om je verstaanbaar te maken!

26 januari 2013 om 15:07

@ Rutgerrr

Jij maakt het helemaal bont. Moet de hele selectie van Roma dan Engelse les gaan nemen omdat anders de reserve-keeper geïsoleerd raakt?

26 januari 2013 om 15:08

Italiaans moeilijk? Dat kan maar is geen excuus. Wij willen toch ook dat de Denen, Serviers en noem ze maar op, Nederlands spreken. Je mag van een top keeper verwachten dat hij alles doet om succesvol te zijn bij zijn nieuwe club. En daar hoort ook bij dat je een taal leert.
Er zijn vast Italianen die Engels spreken. Maar als je wel eens in Italie geweest weet je dat ze daar zeer slecht Engels spreken.

Ook Stekelenburg was hier van op de hoogte en het kan niet zo zijn dat een heel team of een hele club zich dient aan te passen aan mijnheer Stekelenburg.

Toon karakter en zorg dat je meedoet in het land waar je werkt.

26 januari 2013 om 15:28

Heeft soms ook met aanleg en motivatie te maken. Courtois ging naar Atlético Madrid omdat hij vond dat hij de Spaanse taal wel zou aankunnen als hij het zou leren. Stekelenburg daarentegen gaf in het begin al aan dat hij het amper zag zitten om Italiaans te leren, omdat hij het te moeilijk vond.

26 januari 2013 om 15:33

Er is dan wel een verschil tussen Willen of kunnen.

26 januari 2013 om 18:03

@tomtom18

Nee, de selectie van Roma zou Engels moeten spreken omdat ieder normaal ontwikkeld mens gewoon de Engelse taal enigszins machtig behoort te zijn zo anno 2013, in een wereldstad als Rome...we hebben het hier niet over timboektoe he.

Ik spreek toch ook vloeiend Engels en ik kan me toch ook verstaanbaar maken in het Frans en Duits..niet meer dan normaal toch voor een beetje ontwikkeld persoon?

26 januari 2013 om 20:39

@bearsc

Dus iedereen die in Europa geen engels kan is onderontwikkeld? Daar ga je echt bijzonder ver in, is het niet?
De arrogantie druipt er gewoon vanaf.

Ik kan engels en mocht ik in de selectie van AS Roma zitten, ik sprak geen woord Engels met Stekelenburg.

Sorry maar als je na bijna 2 jaar in Italië woont en geen Italiaans kent vind ik dat een totaal gebrek aan respect aan het land, de club en zijn supporters. Carlos Tevez kan na al die jaren nog steeds geen Engels en hij word ook moeilijk aanvaard.

Ga jij tegen al die buitenlanders die in Nederland wonen engels beginnen spreken omdat zij weigeren nederlands te leren en te spreken?

26 januari 2013 om 20:42

@rutgerrr

Verwacht jij dat de Marokkanen en Turken hier in Nederland nederlands spreken of engels?

Sowieso is een keeper meestal een persoon apart. Hij staat solitair op het veld en eigenlijk heeft hij bij een topclub vaak een eenzame rol. Een keeper krijgt een aparte training van de groep.
Logisch dat er een afstand is tussen keeper en spelersgroep, dat gebeurd zo vaak. Maar als je een topclub wilt zijn, begin dan a.u.b. met het spreken van een wereldtaal. Chauvinistische en hypocriete mening van meneer de trainer.

26 januari 2013 om 16:05

Chauvinistisch? No offense, maar Zeman is geen Italiaan, en hij zegt toch niet dat alle spelers Tsjechisch moeten gaan leren?

Wat je zegt slaat nergens op, als je naar een land verhuist dan verwacht je toch niet dat het dorp waarin je gaat wonen ineens allemaal Engels gaan spreken? Je moet op z'n minst de moeite nemen de taal te leren. En Roma is een Italiaanse topclub, dat houd in dat het Italiaans is en dat Italiaans de voertaal is. Of dat je dat ze bij Bayern en Barça ook Engels spraken?

26 januari 2013 om 18:05

Je verwacht in elk geval dat ze bij Bayern dermate goed de Engelse taal beheersen dat je niet geïsoleerd raakt...of denk je dat al die buitenlanders bij Ajax ook geïsoleerd zijn totdat ze Nederlands hebben geleerd? Tuurlijk niet!

26 januari 2013 om 19:40

En verwacht jij dat de Denen bij Ajax na anderhalf jaar al een beetje Nederlands kunnen om zichzelf uit te drukken?

Ook al is het vreemd dat Italianen zo weinig Engels beheersen, toch heeft Zeman hier wel enigszins gelijk. Ik snap niet dat spelers naar een vreemd land trekken, waar ze een andere taal spreken en waar je ten slotte ook gewoon gaat wonen, en niet probeert de taal te beheersen. En dat moet daarom niet gevorderd zijn, gewoon de basiswoordjes en zinnetjes. Ik heb het hier helemaal niet op Stekelenburg alleen bedoeld, gewoon in het algemeen. Het is niet dat voetballers geen tijd genoeg hebben. Even tien keer een uurtje taalles volgen na de training en dan kan je toch perfect communiceren in die nieuwe taal?



Ik kon me tachtig verwijten herinneren rochting zuidamerikaanse spelers in Nederland die geene Nederlands spreken..

Maar nu een nederlander in het buitenland is, moet de rest van de spelers aan deze nederlander aanpassen?

Je pas je aanaande culuur in het land waarin je speelt.

En als niemand in italie engels spreekt dat moet je maar leren...

Stekelenburg is een beetje een sappie.
Hoezo ik wil uitleg van mijn trainer als ik er niet insta?
Nou,lijkt me duidelijk je bent gewoon niet goed genoeg.
Kon ook al niet met concurentie omgaan bij Ajax en laat veel ballen door die houdbaar zijn blijkbaar.
Dus is het logisch dat een ploeg voor een goede concurent zorgt om je scherp te houden.

Niet echt handig van Stekelenburg om geen Italiaans te spreken. Maar voor de rest kraamt die trainer alleen maar onzin uit. Maar goed, ik begrijp sowieso niet wat je bij zo'n kneuzen club als Roma te zoeken hebt. Altijd gezeik daar, spelen voor een leeg stadions, geen fatsoenlijk beleid. Slechte keuze van Stekelenburg.

Tja italiaans lijkt mij niet een taal die je snel leert. Verder een grote club waar niet eens engels word gesproken lijkt me toch zorgelijk. Italiaanse clubs en nederlandse spelers is geen goed huwelik meer emanuelson steek sneijder hebben/hadden het allemaal moeilijk .

stekelenburg hoeft maar één italiaans woord te kennen en dat is: ciao! ga lekker naar engeland zou ik zeggen waar ze je wel verstaan

Engels is een wereld-taal dus als je goed wild comminuceren dan
moet je Engels leren,
Zoals gezegd :Ik snap dit niet?!

26 januari 2013 om 14:58

Chinees is een wereld-taal, dus als je goed wilt communiceren dan moet je Chinees leren.

26 januari 2013 om 15:29

Onzin. Chinees is de nummer 1 als t gaat om de meeste gesproken moedertaal met ruim 1 miljard. Daarintegen is Engels de meest gebruikte taal in internationale verband en daarom de nummer 1 taal.

26 januari 2013 om 16:07

Alleen is Roma geen internationale club met vestigingen over de hele wereld, maar juist een Italiaanse club in de hoofdstad van Italië. En daar spreken ze toevallig geen Engels maar Italiaans. Bij Barça, Real en Bayern spreken ze toch ook geen Engels?

26 januari 2013 om 23:02

@brainiaco

Helemaal geen onzin. Jij hecht ongefundeerde interpretaties aan mijn woorden.

26 januari 2013 om 20:32

Sorry maar als je in Italië gaat wonen en werken leer je Italiaans.

Als een buitenlander in Nederland komt wonen word verwacht dat hij Nederlands leert. Ga jij tegen die buitenlander ook engels beginnen spreken?

Het is ook maar beter voor Roma als Stekelenburg gewoon vertrekt. Blijft een matige keeper die ondanks zijn miljoenensalaris niet de moeite heeft genomen om de taal te leren. Heeft zijn club in de afgelopen anderhalf jaar zeker meer dan 10 punten gekost en gaat zitten janken als hij op de bank komt en er niet meer instaat. Ook tegen Inter zag hij er nou niet bepaald geweldig uit bij dat doelpunt.

26 januari 2013 om 15:05

Getuigd van een gebrek aan professionaliteit dat je de taal niet probeert te beheersen. Ik snap dat niet. Een beetje een nonchalante houding aannemen met: Ik spreek wel gewoon Engels.

brr na het wk van 2010 waren veel hollandse mensen zeggen dat stekelenburg de nummer 1 keeper van de wereld is brbr kennis is echt hier ver te zoeken ook koeman zei eens voor een wedstrijd tussen madrid en ajax dat stekelenburg beter is dan casillas brbr hoe hypocriet kun je zijn ?br,

Komt precies overeen met de verhalen dat het een arrogant mannetje is... Wel een goeie keeper natuurlijk!

Ik help hem wel met de taal.....mankemente di motore radiatore bevrore...volgende week les 2

Vind het wel jammer dat het zo loopt met hem,het is beter dat de wegen van beide gaan scheiden,hij kwijnt daar weg en dat is jammer want hij is echt wel een goede keeper.
Is toch echt een verkeerde keus geweest van hem,maar ja achter af is dat natuurlijk makkenlijk gezegd.

Ik snap niet dat mensen die trainer beginnen aan te vallen en Stekelenburg hierin gelijk geven eigenlijk.... Als je naar een land als Italië, Spanje of Frankrijk gaat dan kom je met Engels niet ver, wereldtaal of niet. Iedereen die ook maar één dag geweest is in één van die landen weet dat 90% van de bevolking daar geen sikkepit Engels spreekt. En eigenlijk is dat in veel landen zo, zo leert mijn eigen ervaring dat je in Portugal, Oostenrijk en Hongarije met Engels ook niet ver komt, en ik ben dan nog in de hoofdsteden van die landen geweest. Het is niet omdat het in Nederland een normale zaak is dat je Engels kan, dat dat elders ter wereld ook zo is.

Het is toch de normaalste zaak van de wereld dat je toch tenminste lessen gaat volgen om de taal te leren, al is het maar een basis. Iemand haalde het voorbeeld van Courtois aan en zo is dat ook. Bij Atlético spreken ze ook geen jota Engels hoor. En ja Italiaans is misschien niet makkelijk, maar als je lessen volgt, omgaat met je ploegmaten in het Italiaans en naar de plaatselijke bakker en slager gaat, leer je sneller een taal dan je zou denken.

Als Stekelenburg inderdaad Italiaanse lessen volgt, trek in mijn woorden in maar ik leid uit dit interview af dat dit niet het geval is.

Een beetje relativisme is hier wel meer aan de orde als het om Nederlandse spelers gaat....

Ik ben al sinds mijn 11e fan van AS Roma en ga één keer per jaar naar Rome toe. Zelf heb ik nog nooit een les Italiaans gevolgd, maar doordat ik nu al 5 jaar lang elke dag Italiaans lees op verschillende Roma-gerelateerde sites ben ik nu zelf de taal machtig. En ik kom uit Friesland, kan je nagaan...

Vanaf het begin dat Steek bij Roma kwam, heb ik hem erg goed gevolgd. In zijn eerste interviews gaf hij aan dat hij de Italiaanse taal erg moeilijk vond en dat hij moeite had met het leren. Na een half jaar gaf hij nog steeds elk interview in het Engels en begon ik me een beetje zorgen te maken over zijn positie in de groep. In zijn eerste jaar kon hij alleen communiceren met Lobont, Pjanic, Heinze en Borini.

Steek is een ontzettend nuchtere, stille Hollandse jongen en dat zijn ze niet gewend in Rome. Ook andere typische Nederlanders zoals Bergkamp hebben het in Italië niet gered terwijl een extraverte speler als Gullit het wel heeft gemaakt.

Naar mijn mening heeft Steek deze problemen zelf over zich afgeroepen. Hij kan zich niet uiten in de groep, laat staan op het veld. In oktober bezocht ik Roma-udinese en het is vanaf de tribunes erg duidelijk dat Steek nul komma nul communiceert met zijn verdedigers.

Goicoechea heeft zich wel goed aangepast. Na een maand gaf hij zijn eerste interview al in het Italiaans (wel wat gebrekkig, maar toch). Dus naar mijn mening is het niet een verkeerde keuze geweest voor Maarten om naar Roma te gaan, maar de fout ligt bij hem zelf. Hij had zich beter moeten aanpassen aan de cultuur en dan had hij waarschijnlijk nog eerste keeper geweest. Voor hem is het nu beter dat hij naar een Engelse club gaat, daar verstaan ze hem tenminste wel..

Ciao

(overigens ben ik wel van mening dat Steek beter is dan Goicoechea)

26 januari 2013 om 15:08

Goede analyse van het probleem.
Ben het met je eens. Maar ik vind van Basten ook een nuchtere Nederlandse kerel. Die schijnt het dan wel redelijk gedaan te hebben daar.

Dus ik wil hieraan toevoegen dat wanneer je een nuchtere kerel bent, je niet per definitie ongeschikt bent voor Italië.

26 januari 2013 om 16:42

Maar San Marco kon vloeiend Italiaans, gaf gewoon zijn interviews, bleef hangen op Milanello en hield van een dolletje met zijn ploegmaats. Betrokkenheid wordt overal in de wereld gevraagd, of dat nu in Istanbul, Rome of Lutjebroek is.

het moet een beetje van beide kanten komen, stekelenburg moet natuurlijk gewoon de taal leren spreken, maar als het waar is dat zeman geen woord tegen hem zegt of hem helpt vind ik dit ook maar raar, hoop in ieder geval dat er duidelijkheid komt, stekelenburg moet spelen of een transfer krijgen

Hij maakt dezelfde fout die van der Sar ook toen heeft gemaakt. Hij had nooit naar Italie moeten gaan. Het zou mij niet verbazen als hij dezelfde route gaat bewandelen als Sar. Steek gaat aan het einde van het seizoen naar Fulham en over twee, drie jaar naar United.

26 januari 2013 om 15:14

De Gea laat nu al af en toe geniale dingen zien. Heeft geweldig veel talent en mist alleen nog een sterk lichaam. En jij denkt dat hij over 3 jaar hij De Gea dus gaat vervangen. De Gea die dan 3 jaar heeft kunnen groeien en zich heeft kunnen aanpassen aan het voetbal in Engeland. Geen kans dat hij dan nog naar United gaat.

Velen zeggen hier dat Roma geen goede keuze was voor Stekelenburg, maar ik vond het wel een goede keuze. Roma is een topploeg.

Als men je vraagt waar je speelt, klinkt 'Ik speel bij AS Roma' toch 100 keer beter als 'Ik speel bij Ajax'.

26 januari 2013 om 15:29

Maar steek speelt niet dus kan hij dat niet zeggen. wat klinkt dan beter? ik zit op de bank bij AS Roma of ik speel elke wedstrijd bij Ajax?

Ik wist trouwens niet dat Stekelenburg geen italiaans sprak. Dat lijkt mij 1 van de belangrijkste redenen waarom Steek moet banken. maar je moet het zo bekijken: Zeman komt in een ploeg die veel teveel doelpunten slikt en als hij vaststelt dat de verdediging niet kan communiceren met de keeper is de oplossing simpel namelijk een keeper halen die wel kan communiceren met de verdediging. probleem opgelost. en dat is wat zeman heeft gedaan.

Tja, als je na anderhalf jaar bij je club nog geen Italiaans spreekt dan schort er inderdaad iets aan je instelling. Buitenlandse spelers die hier zo lang spelen en ook alleen maar Engels praten worden ook afgebrand dus zo gek vind ik deze uitspraken van Zeman niet.

O ja zo, dus Stekelenburg moet Italiaans of Portugees leren nu? Dit is zo ongelofelijk irritant.. Als wij Belgen of Nederlanders naar ergens trekken passen we ons in elke taal aan, maar bijna niemand kan zelfs Engels... die gasten zijn 20-25 jaar, die worden verondersteld van Engels te praten. Wat doen die in Europa dan. Daar moet Zeman echt niet op kutten.

26 januari 2013 om 15:26

steek zit er nu toch al 2 jaar als je dan nog niet kan communiceren dan ligt het in mijn opinie niet aan AS Roma

26 januari 2013 om 15:30

Ligt aan beide, Stekelenburg had meer moeite moeten doen om de taal machtig te worden terwijl het gek is dat die Brazilianen daar in Europa voetballen maar enkel Portugees kunnen..

26 januari 2013 om 16:12

Een speler van Roma hoeft in mijn ogen geen Engels te kunnen totdat hij naar Engeland verkast. Engels heb je nergens in Rome nodig, behalve met de toeristen.

26 januari 2013 om 20:29

Maar Ronaldo en Romario konden wel een woordje Nederlands na hun periode bij Psv.

Keepen is tegenwoordig niet meer alleen in het goal staan en ballen tegen houden.
Bij Newcastle is de hele achterhoede verantwoordelijk voor de verdediging en strijden ze voor elkaar.
Constant word er gecoacht.
Als je de taal niet machtig bent van de verdediging hoor je er niet thuis.

Maar opzoek gaan naar een andere club.

Ik vind dat Stekelenburg helemaal verkeerd zit bij AS Roma. Het lijkt mij beter wanneer hij vertrekt. Als je de taal ook niet leert wordt communiceren ook heel lastig en daar heeft Zeman ook wel weer een punt. Anderzijds is Engels de wereldtaal en vind ik het ook waardeloos dat een deel van de selectie van Roma dus geen Engels kan spreken.

26 januari 2013 om 15:36

Wat is dat nou weer voor een onzin? Spaans is ook een wereldtaal. Dus als er nu een Spanjaard komt bij Ajax of PSV dan vind jij dus dat het belachelijk is dat 95 van de selectie van Ajax en PSV geen Spaans spreekt? Spaans is immers ook een wereldtaal. Dus dan hoeft die desbetreffende Spanjaard van jou geen Engels of Nederlands te leren omdat hij Spaans spreekt en dat ook een wereldtaal is.

26 januari 2013 om 15:36

Moet dus de gehele selectie zich aanpassen aan Steek omdat hij de taal niet wil leren?

26 januari 2013 om 15:59

Feit blijft dat Engels de eerste wereldtaal is en in de meeste landen ook gesproken wordt of gebruikt wordt als 2e taal en veelal in de wereld op scholen aangeboden wordt. Van mij hoef je helemaal niet vloeiend Engels te spreken maar wel zodanig dat je verstaanbaar bent voor anderen. Daarom is er ook gekozen voor een nummer 1 als wereldtaal.

Een gehele selectie hoeft zich natuurlijk niet aan één persoon aanpassen maar ik vind het ook niet terecht dat Stekelenburg dan de kop van jut moet worden. Ik kan me haast niet voorstellen dat Stekelenburg helemaal geen energie heeft gestoken in het aanleren van de Italiaanse taal. Ik vraag me nu juist meer af welk niveau van communiceren Zeman van Stekelenburg eist? Misschien heeft Stekelenburg ook wel veel moeite met het aanleren van de Italiaanse taal? Misschien vraagt Zeman wel een vloeiend Italiaans sprekende Stekelenburg?

Ik vind dat je als club zijnde verantwoordelijk bent voor een goede communicatie op en buiten het veld. Hier horen ook het aanleren van taal e.d. In het voetbal heb je te maken met tal van spelers uit verschillende landen. 1 wereldtaal zoals Engels lijkt mij juist met name in het voetbal belangrijk want anders moeten spelers allemaal verschillende talen gaan leren.

26 januari 2013 om 16:07

Gekozen? Door wie dan? Oom Sam heeft eventjes bepaald dat iedereen Engels moet kunnen? Ik zou maar eens wat meer gaan reizen, ik ben vaker in landen geweest waar men geen Engels sprak dan wel. Zelfs Angela Merkel kan geen Engels.

26 januari 2013 om 16:30

@ Rickardoko, dat weet ik zo net nog niet, ik denk misschien zelfs wel dat er wereldwijd meer mensen Spaans spreken dan Engels. Verder wordt Engels dus helemaal niet op veel scholen aangeboden. Naar mijn weten krijg je in landen als Duitsland, Spanje, Italie en Frankrijk echt nauwelijks Engels op school.

Daarbij is het feit dat ze bij AS Roma nauwelijks Engels spreken ook helemaal niet relevant. Als Maarten zich van te voren eens zou hebben verdiept in waar hij nou eigenlijk voor kiest dan was hij al vrij snel tot de conclusie gekomen dat er Italie gewoon heel weinig mensen zijn die goed Engels spreken. Ik spreek uit ervaring, heb zelf een ruim een jaar in Milaan gewoond en ontkwam er zelf ook niet aan om me op z'n minst een beetje verstaanbaar te kunnen maken in het Italiaans.

Verder zal Zeman het denk ik worst wezen of Stekelenburg in het Italiaans een 2 broden en stuk worst kan vragen. Hij zal gewoon eisen dat Maarten in het Italiaans kan communiceren met zijn verdedigers, dus vooral de voetbaltermen.

Met jou laatste alinea ben ik het wel deels eens het is inderdaad een verantwoordelijkheid van de club, maar voor die andere 50% ook van de speler zelf, een club heeft veel in je geinvesteerd en betaald je een fantastisch salaris, dan vind ik ook dat je de morele verplichting hebt om er alles aan te doen om de werkomstandigheden zo optimaal mogelijk te maken.

Verder is het natuurlijk in de praktijk niet zo zwart/wit als jij zegt, er bestaat niet ''1 wereldtaal''. Nogmaals, Spaans is ook een wereldtaal, dus dat wil zeggen dat elke Spaanssprekende speler in Nederland geen Nederlands of Engels hoeft te leren omdat wij in Nederland gewoon Spaans horen te spreken (spaans is immers een wereldtaal).

26 januari 2013 om 16:58

@ Lupus: Rickardoko uit zich een beetje ongelukkig, want in feite is er nooit een verkiezing voor een wereldtaal geweest, dus er is nooit gekozen voor een wereldtaal. Het is echter wel zo dat het Amerikaanse Congress ooit een verkiezing heeft gehouden wat de nationale taal van Amerika moest worden, omdat er zoveel immigranten uit verschillende landen woonden. Toen is het (tenauwernood) Engels geworden. Het scheelde niet veel of het was Duits geweest. En aangezien Engeland eeuwenlang de wereld domineerde en het stokje uiteindelijk uitgerekend aan het Engels sprekende Amerika gaf, werd het een wereldtaal (dmv media, muziek, handel etc). Maar die sneer naar Uncle Sam vind ik meer lachwekkend dan serieus, want ze hebben nooit iemand iets gedwongen.

26 januari 2013 om 17:15

Tuurlijk, maar ik doelde meer op het feit dat de Amerikaanse invloed zich op een verdektere manier uit in onze samenleving. Culturele diversiteit is een groot goed en we moeten er mijns inziens voor waken dat de wereld een grote Mcdonalds wordt. Overigens is dat wat jij beweert van Engels als officiële taal ten koste van het Duits een broodjeaap-verhaal. Engels is dan wel de facto de taal van de VS, de jure is er nooit een officiële taal vastgelegd. Amerika is een fascinerend land, maar laten we vooral ook trots zijn op onze eigen cultuur en niet alles klakkeloos van Uncle Sam overnemen. Bovendien gaat dit de eeuw van Azië worden, dus ik verwacht dat Chinees straks minstens zo belangrijk gaat worden als het Engels.

26 januari 2013 om 17:59

Ik vind het heel erg overdreven dat je niet trots kan zijn op je eigen cultuur zonder onderdelen van een andere cultuur over te nemen, zoals taal. Stekelenburg hoort gewoon Italiaans te leren, tevens horen ze in Italie Engels te kunnen spreken. Dat heeft helemaal niets, maar dan ook niets met Amerika te maken. Toen Nederland in de 17e eeuw de wereld regeerde, waren we zo doordrukkend met onze cultuur dat ze in Suriname, Indonesie en Zuid-afrika nog steeds gedeeltelijk Nederlands spreken.

26 januari 2013 om 18:28

Uuhhm, ik weet dat het misschien moeilijk te geloven is voor een Belg, maar in de 17e eeuw (na Christus..) toch echt wel. Nadat Antwerpen in 1585 plat werd gebrand door de Spanjaarden nam Amsterdam met plezier het stokje over en gaf die pas na 1672 weer weg. In de tussentijd was Amsterdam, en daarmee de Republiek der Nederlanden, het middelpunt van de wereld. Dit weet de gemiddelde middelbare scholier in Nederland. Maar dit is compleet off topic van het artikel.

26 januari 2013 om 19:50

Das toch altijd wel controle over de wereld, helemaal in de 17e eeuw. Niet alleen de routes in het Oostzeegebied, maar ook de routes naar Azie en het feit dat Amsterdam als stapelmarkt diende en handelaren over de hele wereld er naar toe kwamen. Het is net alsof ik het alfabet aan iemand leer, kom op dit hoor je gewoon te weten. Dit is echt geschiedenis voor dummies.
Het feit dat Brussel tegenwoordig het politieke centrum van Europa is, is een hele rare vergelijking met het feit dat Amsterdam 400 jaar geleden de grootste was...

Stekelenburg speelt toch al zo'n anderhalf jaar in Italie. Dan zou hij met 4 uurtjes les per week de taal toch wel onder controle moeten hebben? Of zich op zijn minst redelijk verstaanbaar moeten maken. Maarten weet toch dat communicatie zo belangrijk is, helemaal voor een keeper die zijn verdedigers eigenlijk hoort neer te zetten en te coachen.

Met alle respect voor Stekelenburg maar hij doet er dus blijkbaar ook niet alles aan zich aan te passen en een plek te veroveren. In ieder geval zolang Stekelenburg dit soort dingen nog niet onder de knie heeft moeten wij in Nederland niet raar opkijken dat hij geen basisplaats heeft.

En we moeten ook niet met drogredenen komen dat het Italiaanse voetbal niet bij hem past (is misschien ook een onderdeel) maar kom op, dit valt me echt van hem tegen.

Ik denk dat de club ook de verantwoordelijkheid heeft om een speler zo goed mogelijk te laten wennen aan de club en het land. Dit laat gelijk zien dat AS Roma niet een echte topclub is aangezien ze hier al falen.

26 januari 2013 om 16:14

En wat als de club moeite doet en de speler na anderhalf jaar nog steeds de taal niet spreekt? Dan lijkt het me logisch om een keeper te zoeken die er wel de moeite voor doet.

26 januari 2013 om 20:24

Ik denk dat het vooral met het falen van Stekelenburg is. Hoe verklaar je dan dat al die buitenlanders bij AS Roma wel Italiaans spreken?

Dat Stekelenburg geen Italiaans kent vindt ik een goede reden om hem al niet op te stellen. Hij zit er nu toch al een tijdje en als je de intentie hebt om daar 1e keeper te worden en blijven moet je de moedertaal van de club voor mij ook machtig zijn. Daar moet ik die coach gelijk in geven.

Alleen wat hij erna zegt, ik vindt dat iedere selectiespeler Engels moet kunnen spreken. Hoe wordt dat gedaan indien iemand pas nieuw is en hij geen Italiaans of Zuid-europeese taal kent die er een beetje op lijkt, maar alleen Engels? Vindt dat iedereen bij een professionele voetbalclub sowieso standaard Engels en de moedertaal moet kunnen spreken!

Daarnaast over de geïsoleerd wonen vindt ik echt bullshit. Iedereen moet lekker weten waar hij/zij zelf woont, indien hij/zij maar presteert. Dat de ene in het centrum wilt wonen en de ander rustig op een bergje ergens moet iedereen zelf weten. Vindt niet dat je dat moet veranderen om in aanmerking te komen voor een basisplaats!

Keepers zijn meestal ingetogen en meer op hun zelf dan veldspelers.
Dus die gasten moet je soms wat helpen, maar Stekelenburg had nu toch wel wat basiskennis van de Italiaanse taal moeten kennen.

Laten we eens alles op een rijtje zetten: Steek presteert niet goed en de communicatie tussen keeper en verdediging is essentieel voor de stabiliteit achterin. Is het dan echt zoveel gevraagd om de taal te leren? Steek is een prof en wordt daar grif voor betaald. Communicatie hoort bij zijn vak, dus ik snap Zeman best. Hij doet geen moeite om de taal te leren of überhaupt bij de groep te horen. Logisch dat hij dan weinig goodwill heeft, zeker omdat hij nu om de haverklap de media opzoekt om te klagen. Een echte prof is wel toegewijd en laat zijn voeten spreken, ook bij tegenslag.

Steek moet gewoon zien dat hij daar wegkomt. Als een trainer zijn eigen keeper meeneemt dan weet je wel hoe laat het is, ongeacht of het terecht is of niet. Ik hoop hem te zien in Engeland. Misschien bij een Everton (als hij Howard uit de basis weet te spelen) of Fulham.

Zo blijkt maar weer hoe deze landen achterlopen op het gebeid van taal.
in deze tijd moet minstens 1 wereldtaal kennen, Engels is de meeste voorkomende en meeste makkelijke daarvan.

Duits, Frans, Spaans, Portugees, Chinees, Japans zijn ook wereldtalen.
Dus ik kan nog snappen dat in Frankrijk bijv. ze nauwelijks Engels spreken.
Maar als ze in Italië dit dan niet in de basisvaardigheden heeft op hun scholen dan zijn die dus duidelijk achtergebleven en zouden ze zelf iets aan moeten doen.

Waarom zou Stekelenburg Italiaans gaan leren als die Italianen het zelf ook vertikken om een wereldtaal te gaan leren? Vreemde gang van zaken daar.

Edit: Typo

26 januari 2013 om 16:18

Omdat de Italianen nog een gevoel van nationalisme hebben. Bovendien heb je in Italië geen Engels nodig, alleen maar Italiaans. Dus waarom zou je dan in vredesnaam Engels gaan leren?het is alleen maar handig als je iets buiten Italië wilt gaan doen. Zo ook voor de spelers, zolang ze in Italië blijven hoeven ze geen Engels te kunnen. Als ze naar een nieuwe club verkassen kunnen ze dan wel de taal van dat land leren.

En om antwoord op je vraag te geven: Omdat Stekelenburg in Italië woont, en dan hoor je de taal daar ook te leren.

26 januari 2013 om 16:30

Wij leren hier toch ook gewoon Engels en sommige op school Duits, Frans, Grieks, Latijn.

Het hoort in deze tijd nou eenmaal bij je ontwikkeling.
Je hebt het bijna overal nodig, bijv bij een bedrijf met internationale klanten, iedereen die iets met ICT doet heeft het ook nodig, iedereen die iets met het tourisme in Italië doet, etc.

Vandaag de dag is het gewoon een must. of je nou wil of niet.

26 januari 2013 om 19:44

In Nederland is het een must, in Italië niet. Nederland is een land dat vooral leeft van de handel tussen Rotterdam en het Ruhrgebied. Dat houd in dat contacten met andere landen, en dus vreemde talen belangrijk zijn. In Italië is dit niet het geval.

Iedereen die iets met toerisme in Italië doet? In Venetië, Florence, Milaan en Rome kun je verwachten dat de medewerkers van de souvenir winkels wel een beetje Engels kunnen. Ik ben in Italië geweest, en op de campings daar kon alleen maar de eigenaar Engels, de rest geen woord. Ook in de kleinere minder toeristische plaatsen in Italië zul je het moeilijk hebben om mensen te vinden die Engels kunnen, aangezien binnenlands toerisme redelijk groot is in Italië.

Het is toch te gek voor woorden dat volwassen mannen die heel europa af reizen voor hun werk niet eens een woord engels spreken..

26 januari 2013 om 16:59

dat is afhankelijk waar je speelt. Waarom zou je engels leren wanneer de voertaal italiaans is. Stekelenburg moet maar zorgen dat hij italiaans leert. Is toch belachelijk dat hij dat na 1,5 jaar nog steeds niet kan.

Vind het wel komisch om te zien overigens dat mensen het raar vinden dat mensen geen Engels spreken. Ik durf er aardig wat om te verwedden dat je je in Europa beter kan redden met Duits dan met Engels. In Azië, waar toch zo'n paar miljard mensen wonen, ben ik zelden mensen tegengekomen die Engels spreken. Open je Westerse ogen mensen!

Nu komt de aap uit de mouw. ik vind als steek er voor kiest in italie te spreken dat hij prof genoeg mag zijn om de italiaanse taal onder de knie te krijgen.
Inburgeren dat vragen wij hier in nederland ook aan mensen uit het buitenland.

persoonlijk vind ik steek niet zo'n heel geweldige keeper.

ik heb ook nooit gesnapt dat ie naar as roma ging,of hij moet het natuurlijk voor de poen hebben gedaan!, want man u koos voor de gea en de rest van de topclubs had al een goede keeper,maar ik dacht dat ferguson wel zou kiezen op hand van van der sar,dus niet en stekel wou per se weg,boontje komt om zijn loontje en nu naar fulham,tja het geld is goed natuurlijk ,

Kom op zeg er zit toch geen Steekje los bij Maarten.dai Martin, essere te stesso fino a quando non naturalizzati imparare la lingua. Si tratta di una delle lingue più belle del mondo. Forse sarà il nuovo Erros Ramazotti.

Pas je aan Maarten, het is 1 van de mooiste talen ter wereld misschien wordt je wel de nieuwe Erros
Ramazotti.

Ik vind (als typische Nederlander) dat je je altijd moet aanpassen aan je omgeving. Zelfs Suarez kon Nederlands, als was het gebrekkig, hij deed wel zijn best!! Steek speelt er nu twee seizoenen, hij moet toch minstens de Italiaanse sporttermen kennen..?! Ik ben het er wel mee eens dat anderen ook Engels moeten kunnen, maar als ze dat niet kunnen hoor jij je aan te passen, je bent tot slot de uitzondering. Al vind ik wel dat de huidige generatie Europeanen, en ja ook de zuiderlingen, onder hand wel Engels moeten kunnen, maar goed als het niet zo is dan leer je maar Italiaans of Spaans.

Kan de jongen na 1,5 jaar nog geen Italiaans? Wat doet hij daar hele dagen?

ON: hoop dat hij snel een club vindt in Engeland!

Ik ben blij dat er veel mensen objectief naar deze situatie kijken en niet zoals sommigen Zeman beginnen aan te vallen. Zeman heeft namelijk gelijk. Stekelenburg speelt en woont in Italie, dan moet hij zich eigen aanpassen toch?

Om te beginnen vind ik het echt zo apart dat Steekelenburg en Zeman via de pers communiceren. Zou je toch intern moeten houden. Het is gewoon zonde dat Steekelenburg naar AS Roma is gegaan (niets ten nadele van Roma vindt het een geweldige club met superclubman Totti) maar zoals hier op de site al veel meer is aangegeven het is een hele aparte cultuur in Italie en je moet je daar wel in kunnen aanpassen. En bijna iedereen gaf 2 jaar geleden al aan dat Steekelenburg wel eens grote problemen kon krijgen in Italie. Misschien had zijn zaakwaarnemer dit ook kunnen zien aankomen. Ik begreep zijn keuze wel overigens. Steek keepte het laatste jaar bij ajax echt geweldig en ook op het WK (oa tegen Brazilie) was hij erg goed bezig. Maar daarna bleven de echt grote clubs voor hem uit. Maar hij had in zijn hoofd al afscheid genomen van ajax en wilde kostte wat het kost naar een grotere competitie. Om zich nog meer te laten zien aan de wereld. En inderdaad AS Roma is een grote club in een grotere competitie, maar heeft denk ik de cultuur in Italie onderschat.

Steek kom op nou he... wat is dat nou voor slappe hap
Binnen 3 maanden met goed resultaat een spoed cursus Italiaans afronden
Na 6 maanden redelijk vloeibaar Italiaans spreken
We vragen toch niet het onmogelijke
Coach heeft gewoon gelijk, er zijn problemen maar je maakt het er zelf naar.
zo een afstandelijke houding a la van der Wiel is niet bepaald goed voor de sfeer

Tsja, dat is niet slim. Zoals je weet kom je in Engels niet zo ver als je hier leert op school. Wij zijn halve Amerikanen (ik kots er op) maar in veel Europese landen spreekt nauwelijks iemand engels en dus moet je je aanpassen. Dat vind ik ook van buitenlanders die naar NL komen. Steekelenburg doet er verstandig aan om zich daat snel aan te passen. Ik snap deze coach wel.

Voordat Steek bij Roma kwam ben ik al fan van Roma. Maar zoals al eerder is aangegeven, maarten praat in interviews nog steeds Engels. In deze heeft Zeman wel 100 gelijk. Want de slechtste communicatie is geen communicatie.
Alleen hij moet niet alleen met Zeman Italiaans praten maar ook met ploegmaten. Zo bouw je een relatie op met ploeggenoten. Maar Zeman moet niet hooghartig doen en zijn neus ophalen voor Stekelenburg. Als hij nou zegt: 'maarten ik vind je een prima kerel maar ga die taal nou leren, dan kom je zo in aanmerking voor een basisplaats'. Want laat één ding duidelijk zijn: Zeman spreekt hem niet aan op zijn kwaliteiten. Sterker nog, hij is altijd positief over zijn kwaliteiten
Dus voor iedereen die niet naar roma kijkt maar wel een mening heeft over het functioneren van Stekelenburg, zijn kwaliteiten staan Nietter discussie. Het probleem ligt dus op sociaal vlak

Ik zeg: Maarten kan het!!! als hij de taal maar leert.
Want hij gaat alle monden snoeren van critici als hij gaat presteren. Want laten we eerlijk zijn, tegen Inter keepte hij gewoon goed! (als je hebt gekeken, wat niet voor veel mensen het geval is)

En als er voor spelers tijd nodig is voor aanpassing in een team zijn het keepers wel. Want als keeper sta je snel in de spotlights. Keepers hebben de meest complexe rol in het veld. reddingen maken, uitkomen, uitgooien, coachen etc. maar ook negatieve aspecten als slippertjes en blunders.
Want noem mij maar 5 topkeepers die vanaf hun 1e wedstrijd werelds keepte...
1.van der Sar niet bij Ajax ( EN OOk Fulham EN MAN U)
2.buffon niet bij Juventus
3. Casillas niet bij Real Madrid
4. Lloris niet bij Lyon (en nu ook bij spurs)

Zoiets heeft tijd nodig (maanden) En die tijd is hem sowieso niet door Nederlanders gegund. Want Stekelenburg is best populair in Rome/italië.
Daar verkijken de meeste Vz'ers zich op!

Zou een goede stap zijn naar Fulham mischien zou Aston Villa ook goed kunnen zijn

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren