Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Glasgow Rangers na 140 jaar definitief failliet verklaard

Laatste update:
/

Na 140 jaar houdt Glasgow Rangers op te bestaan. De Schotse grootmacht, houder van het wereldrecord van 54 landstitels, bedacht de voorbije maanden allerhande plannen om het faillissement af te wenden, maar dat heeft niet mogen baten. Donderdag maakten the Gers bekend dat de Britse belastingdienst, een van de grootste crediteuren van de club, niet instemt met de ideeën van de nieuwe eigenaar Charles Green.

De belastingdienst legde afgelopen februari een forse claim neer bij de club, waarna Green in actie kwam. Hij stelde voor dat iedere schuldeiser voor iedere euro nog maar negen cent terug zouden krijgen. Hierbij hoopte hij op clementie van de crediteuren, maar onder meer de fiscus bleek dus niet bereid mee te werken. Zodoende houdt de club het na bijna anderhalve eeuw voor gezien.

Overigens is Green niet van plan om Glasgow Rangers volledig te laten verdwijnen. Hij neemt het bedrijf ‘Rangers’ over en koopt de activa op voor zo’n zeven miljoen euro. Onder de naam ‘The Rangers Football Club’ moet dan een doorstart volgen. Volgens de regels van de Schotse bond wordt die club drie divisies teruggezet, maar mogelijk valt daar nog een mouw aan te passen. Wanneer zeven clubs op het hoogste niveau akkoord gaan, mag de nieuwe club mogelijk alsnog in de Schotse Premier League actief blijven.

Naast Green deed ook Walter Smith, voormalig trainer van the Gers, een bod op de club. De roemruchte Schotse topclub wil trainer Ally McCoist in ieder geval behouden. Green zou volgens de geruchten van de voormalig aanvaller afwillen, maar spreekt dat tegen. “Ik was niet van plan om Ally te ontslaan, dat is slechts een gerucht”, aldus Green. “Ik heb Alistair vandaag kort gesproken, we hadden geen tijd om dit rustig te bespreken. Maar ons consortium wil dat McCoist aanblijft als trainer, wij geloven dat hij de man is die Rangers vooruit helpt”, aldus Green.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Groot verlies voor het Schotse voetbal, zo zie je maar wat je met mismanagement kapot kunt maken.
Triest.

14 juni 2012 om 15:09

Ik denk de grootste verlies in de voetbalhistorie.
Toch een grote club uit Europa, zo zie je dat Manchester City, Psg, Malaga stikken van het geld, en Glasgow Rangers failliet is.
Een club die maarliefst 54x kampioen is geworden, ongelovelijk.

14 juni 2012 om 15:20

Het valt mee. Dit is even een flinke klap die men moet verwerken, maar er zijn wel meerdere clubs failliet gegaan en al dan niet onder een nieuwe naam en organisatie terug gekomen. De club mag dan wel failliet zijn, de fanbase blijft bestaan en biedt fundering voor een nieuwe Rangers club. Het zal waarschijnlijk weer onderaan moeten beginnen, maar ik verwacht dat over 5 jaar er weer een Rangers staat dat mee kan doen om de titel.

14 juni 2012 om 15:30

Als je in een competitie speelt van 12 teams is het makkelijker 54x kampioen te worden dan 30 keer in een competitie van 20 teams. Neemt niet weg dat het alsnog erg knap is.

14 juni 2012 om 15:37

City, PSG en Malaga stikken niet van het geld eigenlijk. Die clubs voeren een verschrikkelijk wanbeleid. Het ongelukkige voor de sport daar is dat er wat gigantische rijke ventjes achter zitten die er maar zomaar geld in kunnen blijven stoppen.

14 juni 2012 om 15:40

en Chelsea natuurlijk ook.. Maar zodra de rijke Rus of Arabier daar is uitgekeken op de voetbalclub en z'n geld eruit trekt is de club ook zo failliet...

14 juni 2012 om 15:48

@ kx22
De competitie is wel totaal anders opgezet. Ze spelen 3 keer tegen elkaar, wat betekent dat ze niet minder wedstrijden spelen dan andere competities.
Het is inderdaad wel makkelijk om maar 11 tegenstanders te hebben, die leer je dan goed kennen.

14 juni 2012 om 16:38

Maar in een competitie met 12 teams is statistisch de kans dat je eerste wordt 8.3%, in onze competitie is dat 5.6%. Dus is het makkelijker om daar kampioen te worden, ondanks dat ze bijna net zoveel wedstrijden spelen als wij hier.

De schotse competitie wordt er zo niet leuker op, die hebben nu een top-1.

14 juni 2012 om 16:39

Het is niet altijd een competitie met maar 12 teams geweest.

On; erg jammer. Old Firm is het mooiste wat er is

14 juni 2012 om 16:56

Dat valt wel mee hoor, het Schotse voetbal is al jaren failliet. Dat er nu een club omvalt is een logisch gevolg. Schotland moet eens stoppen met een eigen compeitie te willen hebben, er is hgeen bal aan, en niemand is er in geinteresseerd.

Ps; het is Ongelofelijk met een F

14 juni 2012 om 17:04

@vdeinselaan

Dus als we alleen de beste 8 teams van Nederland Eredivisie laten spelen, stelt de Eredivisie in 1x niets meer voor?

Het is gewoon knap, statistieken zeggen niets.

ON: Dit is met geen woorden te beschrijven, misschien wel de mooiste club van allemaal failliet. Het is een schande dat dit kon gebeuren!

14 juni 2012 om 18:24

hahah en dat zegt een Manu Fan? volgens mij ben je niet goed op de hoogte van de financiële zaken daar...

14 juni 2012 om 18:43

@ Phrantic
Inderdaad. Aantal jaar terug was Twente ook failliet en zie waar ze nu staan!

14 juni 2012 om 20:23

En als je dan ook nog eens met een van de grootste begrotingen mag werken dan zal het wel meer dan 8.3% zijn.

15 juni 2012 om 12:25

FC Twente is nooit faiiliet gegaan hoor. De belastingdienst heeft het alleen aangevraagd. Is nooit toegekend.

14 juni 2012 om 15:10

Sneu voor alles en iedereen. Dit komt ongetwijfeld hard aan in Schotland, ook al zat het er aan te komen. Ook Celtic bijvoorbeeld zal dit voelen, geen Old Firm meer. Triest ja.

14 juni 2012 om 15:13

Jammer, met alle respect, het was de enige wedstrijd in Schotland die nog een beetje leuk was. Nog niet zo eens door het goede positiespel, maar door alles eromheen.

Zonde van Rangers. Mooie, historische club.

14 juni 2012 om 15:21

Celtic zal nu ongetwijfeld ook nog meer afglijden. Een concurrent als de Rangers hadden ze simpelweg nodig. De rivaliteit, extra inkomsten en concurrentie maakten dat Celtic in de Schotse competitie ook nog wat voorstelde. Ze maakten elkaar sterker. Nu Rangers weg is stelt de Schotse competitie echt bijna niets meer voor met alle respect, dus geen enkele veelbelovende speler zal nog naar de Schotse competitie willen komen.

14 juni 2012 om 15:21

De Old Firm blijft toch gewoon bestaan? Zelfde stadion, de supporters blijven voor Rangers Football Club. Dus die derby blijft echt wel gehandhaafd.

14 juni 2012 om 15:26

Ze worden waarschijnlijk teruggezet naar de derde divisie. Celtic speelt geen vier á vijf keer per jaar meer tegen de Rangers. Het afgelopen seizoen was Celtic al zo dominant in de derby´s dat het er minder spannend was. Mits de Rangers toch op het hoogste niveau blijven zullen ze wel noodgedwongen alle spelers die een beetje waarde hebben moeten verkopen. De komende jaren zal zal er dus jammer genoeg maar één topclub zijn in Schotland.

14 juni 2012 om 15:26

Als ze niet 3 niveaus afzakken wel ja.

14 juni 2012 om 16:04

Hoe kunnen mensen dit sneu vinden, het is een verlies voor het voetbal maar terecht dat ze failliet gaan, ik ben benieuwd wat de gemiddelde voetballer daar verdient.

14 juni 2012 om 15:16

ze kunnen celtic beter laten instromen in engeland
het was al niet veel in schotland, maar zonder de rangers is het gewoon dood

14 juni 2012 om 16:01

Dat is niet haalbaar
Heel veel Engelse ploegen hebben echt pure haat aan Celtic
Zoiets kunnen Feyenoorders tegen Ajacieden niet eens snappen
Of Nederland tegen Duitsland
Dit is echt pure haat waarbij ze zelfs in staat zijn om massale veldslagen op te maken

14 juni 2012 om 16:21

Wow wat is dit voor onzin die je spuit. Het klopt dat er teams zijn die niet van de Katholieken houden omdat het Engelse van nature protestants is. Maar in deze tijden is daar nagenoeg niks meer van over. Misschien een verhoogde rivaliteit. Ik heb geen idee waar je je informatie vandaan hebt gehaald. Ik was twee jaar geleden nog naar Liverpool-celtic, daar was geen vuiltje aan de lucht.

14 juni 2012 om 16:25

liverpool en celtic kunnen heel goed met elkaar dat stamt nog uit de tijd van hillsborough

14 juni 2012 om 15:17

Ach zoals je in te tekst mischien kan lezen zal op de ene of de andere manier ,toch wel weer doorgaan ,maar dan verkapt.

14 juni 2012 om 15:32

idd erg triest en sonde van het voetbal. zulke dingen mogen niet gebeuren...

14 juni 2012 om 17:21

Waar zijn de rijke sheiks als ze echt nodig zijn, ik hoop echt dat iemand the Rangers opkoopt en dat deze prachtige club behouden blijft voor het voetbal!

Jammer voor Rangers! Altijd wel leuk geweest die strijd aan de top in de Schotse competitie. Ik denk dat Celtic nu bijna zeker de komende 10 jaar kampioen zal worden...

14 juni 2012 om 15:10

ik denk dat celtic nu altijd kampioen gaat worden, niemadn zal ze bijhouden. En de derby van Schotland is er ook niet meer, echt treurig

14 juni 2012 om 15:13

Nee joh, wat nu gaat gebeuren is dat de club opnieuw opgericht wordt en weer zonder schulden opnieuw kan gaan bouwen. De andere clubs weten ook dat als ze niet akkoord gaan met de toelating in de hoogste klasse, het nog héél moeilijk gaat worden om de TV rechten te verkopen van de schotse voetbalklasse. Als ze die niet verkocht krijgen, zal geen enkele club meer geld verdienen daar en dan is over 4 jaar geeneens schots voetbal meer.. Conclusie, Rangers zal komend jaar een tussenjaar hebben, maar daarna zijn ze er ''gewoon'' weer bij

14 juni 2012 om 15:36

tussenjaar? ze hebben niets meer, geen personeel, geen speler, geen sponsoren. Ook al blijft de Rangers in de hoogste divisie is er helemaal niets.

14 juni 2012 om 17:34

Ja dat snap ik ook wel. Maar ook daar is vast al over gedacht. De staf die mee overgaat naar de nieuwe club, oftewel een contract krijgen aangeboden. Spelers die mee over worden genomen (de spelers die willen blijven althans) . Op papier is het een nieuwe club, maar de fans zullen het altijd als de Glasgow Rangers beschouwen, net zoals de voetballers. In de 3e divisie lokken ze gewoon de betere spelers weg van de andere clubs etc. Die komen er dus wel weer bovenop.

Oef dat is wel sneu, ooit een vrij grote club in schotland en in europa is het vaak ook wel een sterke club geweest en dan nu ineens failliet

Blijft raar dat clubs zoals deze vallen terwijl er genoeg andere clubs zijn die veeeeeel grotere schulden hebben en gewoon door kunnen gaan en kunnen blijven kopen.....

Wat jammer zeg... Zo'n grote club die stopt door de financiéle crisis.

dit is tog een treurige zaak de glasgow rangers hebben een rijke historie en het is een mooie club

Eeuwig zonde, maar consequenties van mismanagement.

Ben ik nou gek of zag ik een paar weken geleden dat dit alles al geregeld was en geen probleem meer was?
shit dit is wel erg.. Celtic enige topclub nu in schotland.

Triest voor het voetbal dat dit soort instituten verloren gaan door mismanagement (gok ik zo, omdat het in het verleden erg goed is gegaan met deze club)

Kunnen ze niet praten met een rijke Sjeik? Een club met maar liefst 54(!!) titels hoort toch niet te vergaan?

14 juni 2012 om 15:09

Denk dat het probleem is dat Sjeiks geen club willen in een competitie die helemaal niks voorstelt. Daar valt geen geld aan te verdienen en qua prestige scoor je ook niet goed natuurlijk, je moet een beetje kunnen opscheppen tegen je collega Sjeiks ;

Als ze ook nog 3 divisies teruggaan is het Schotse voetbal ook voorbij lijkt me. Het was al weinig met alleen Celtic en Rangers, maar met enkel Celtic wordt het nog minder.

14 juni 2012 om 15:13

Ze kunnen toch net als Cardiff van competitie veranderen? ;

14 juni 2012 om 15:37

Dat zou inderdaad mooi zijn, want Celtic en het voormalige Glasgow Rangers zijn te mooie clubs om in een mini mouse competitie te spelen ;

14 juni 2012 om 16:03

In theorie kan dat
Praktisch kan dat in het geval van Celtic onmogelijk gebeuren
Dan gaan er elke week rellen komen die jij en ik nog nooit hebben gezien
De meeste Engelse clubs hebben echt pure haat naar Celtic dat ze het liefst de supporters willen doden
Erg sneu natuurlijk

14 juni 2012 om 22:33

Cardiff is nooit verandert van competitie, die gingen in Engeland spelen omdat er bij hun oprichting geen competitie in Wales bestond. Toen die opgericht werd, werd afgesproken dat de bestaande Welshe clubs niet verplicht over moeten als ze dat niet willen.het is tegen de regels nu voor Celtic om naar Engeland te gaan.

Treurig om dit te lezen een echte volksclub die elk seizoen met Celtic streed voor kampioensschap.echt heel spijtig dit was een prachtige club met een mooie historie jammer dat het zo moest lopen

Zonde, maar er is dus nog hoop voor the Rangers. Hopelijk komt dat met die investeerders rond en stemmen de zeven clubs in met het handhaven van deze mooie club.

Eens een Europese grootmacht, kan toch niet zomaar verdwijnen van het "hoogste" niveau.

Auw dit is toch wel een heel erg triest bericht... Sterkte aan alle supporters, zonde van zo'n mooie club

Jammer dat het dan toch zo ver is, maar het zat eraan te komen laten we reeel blijven.

Echt sneu voor de supporters en schotland, want het was al niet veel

Schitterende club. Echt ongelofelijk zonde dit.

14 juni 2012 om 15:20

Echt he, echt een harde klap dit. Nooit gedacht dat clubs van dergelijke status echt failliet zouden kunnen gaan. Dat er altijd wel iemand bijspringt etc. Deze club is zo groot.
Zo zie je maar dat het bij Feyenoord ook weinig gescheeld had. Al heb ik dat scenario nooit echt serieus genomen, omdat ik toch verwachtte dat dat eigenlijk toch nooit zou gebeuren. Nou lees je dit en schrik je wel.

Triest dag, sowieso voor het Schotse voetbal, maar eigenlijk voor het gehele Europese voetbal. Schitterend stadion, schitterende sfeer en een schitterende historie. Maar helaas schitterende er nergens geld meer. Hopen op een mooie comeback!

Overigens zal de Schots titelstrijd er in spanning, als dat er al was, heel erg op achteruit gaan. Celtic, dan de hele tijd niets, en dan de rest.

Grootste verlies in de voetbalhistorie

Dit is toch een grote verlies voor het voetbal, Glasgow Rangers is toch wel een van de beroemste clubs uit de hele wereld.

Echt jammer, nu is het dus alleen maar Celtic die kampioen wordt, dus wat is die Schotse competitie nu nog waard?

Nu gaan ze dus verder in de 3de klasse, doodzonder voor zo'n mooie club met een leuk stadion en mooie sfeer.

14 juni 2012 om 15:13

ik denk dat schotland met engeland samen moet gaan, dat ze instromen in de 2 divisie of zo, zelfde als met Swansea

Het is toch een club met smerige streken. Ik kan daar niet rouwig om zijn.

14 juni 2012 om 15:58

Verklaar je nader?

14 juni 2012 om 16:19

Het benadelen van clubs na een transfer. Ze hadden clausules in de contracten opgenomen dat er bij een x aantal wedstrijden een bedrag neergelegd moest worden. En dus stelden ze die spelers niet meer op. En kwamen ze weg met een lagere transferbedrag.

14 juni 2012 om 16:28

@ Brutal

Houd alsjeblieft je mond dicht. Deze contracten zijn afgesloten door mensen, enkele mensen binnen de club. De club Rangers is/was zoveel groter dan dit, denk aan historie, prijzen maar vooral ook de fans. Heb alsjeblieft wat respect voor de supporters van deze club. Hoe zou jij je voelen als jouw club zo ten einde kwam?

14 juni 2012 om 17:23

@pro-evo, wellicht dat he even de spelcomputer kunt laten liggen en nu even de werkelijke voetbalwereld in stapt?

Rangers heeft willens en wetens de afgelopen tientallen jaren de boel lopen te belazeren met dubbele contracten, zwart geld, wanbetalingen en weet ik het niet meer. Lees je eerst eens in voordat je ergens op reageert! Je weet niet half wat er allemaal speelt!

Wow, nu is er helemaal niets meer over van het Schotse voetbal. Celtic zal nu blijven domineren zonder een concurrent zoals Rangers. Zonde dat er zo'n grote naam in het voetbal falliet raakt. Aan de andere kant, laat dit een les zijn voor de andere clubs die met geld smijten!

Ondanks je reputatie en geschiedenis kan je alsnog falliet gaan!
Helaas denk ik dat hier niet echt rekening mee wordt gehouden.

Wat een slecht nieuws. Had niet in de gaten dat het zo slecht ging met de Rangers.
Hopen dat ze een doorstart kunnen maken op het hoogste niveau, anders is de competitie helemaal niets meer aan.

Zo, dat is nog eens schokkend nieuws... Dat een club zo kan afglijden zeg..
Dit was niet eens zo gek lang geleden gewoon nog Europese top..
Zonde..

Zonde dat een club vol met geschiedenis nu failliet is verklaard. Dit is ook niet gunstig voor de Schotse competitie, aangezien deze competitie nu nog eentoniger wordt. Celtic zal wel de komende jaren kampioen worden. Het Schotse voetbal is nu kapot.

Celtic wordt nu elke jaar slapend kampioen

14 juni 2012 om 15:15

Nog een paar jaar en dan zullen ook zij ver terugzakken verwacht ik. Die verliezen ook veel aantrekkingskracht natuurlijk. Dit is ook voor hun een grote klap. Nou wil geen hond meer in de schotse competitie voetballen.

Heel erg dat een club met veel historie en titels als Glasgow Rangers failliet is. Ik hoop voor de club en het Schotse voetbal dat Glasgow Rangers weer uit het as herrijst.

Ik kan me voorstellen dat dit in de allereerst plaats voor de supporters van de Rangers vreselijk is. Maar ook de Celtic supporters zullen niet blij zijn, de Old-firms zijn toch wel dé wedstrijden van het seizoen.

Dood zonde dat zon mooie club kapot gaat, maar laat ze maar door gaan als de Rangers en dan gewoon in de schotse hoogste divisie laten spelen, in een lage divisie zal de Rangers niet snel terug keren op het hoogste niveau.

Die competitie stelt al weining voor, zonder de Rangers word Celtic jaren achter elkaar kampioen, dat lijkt mij als schot heel saai!

Eeuwig zonde, zelfs voor een Celtic fan als ik. Zonder de Old Firm is de Schotse Competitie toch een stuk minder interessant. Het stelde de laatste jaren allemaal al een stuk minder voor. Maar zonder de Gers is het nog minder.

Het is toch doodzonde dat dit met zon grote club met een prachtige historie moet gebeuren, in vele landen zijn de schulden 10x zo hoog en daar komt men vooralsnog met weinig actie.
Ik hoop dat er 7 clubs bereid zijn om toe te stemmen zodat Rangers actief blijft in de hoogste divisie, De sfeer is altijd geweldig in het Ibrox stadium en de old firm is een van de mooiste derby''s die er is.
Als de Rangers de competitie niet voortzetten word het wel heel eentonig met Celtic als kampioen.

Als je de rekeningen niet meer kan betalen, dan gaat een normaal bedrijf ook failliet. Het blijft jammer, maar hopelijk geeft dit een signaal af aan andere clubs. Er moet een keer een grens worden getrokken, en de Schotse belastingdienst hier hier dus het voortouw genomen.

Ik vind dit wellicht erger dan de wedstrijd van gisteren. Een topclub die failliet gaat, een club vol tradities en glorie. Door dit faillissement zullen de Schotse clubs ook aan de Engelse competitie deel gaan nemen net zoals de clubs uit Wales?

Zo zonde dit... nu gaat celtic waarschijnlijk allesheerser worden daar?
kunnen ze beter naar de epl overstappen...

Trieste zaak en zeer zonde dat een club als de Rangers failliet is gegaan. Celtic zal nu wel de komende jaren makkelijk kampioen wordt. Echt doodzonde van zo een club.

Denk dat Rangers gewoon op t hoogste niveau in Schotland blijft spelen, elke club in Schotland zal wel ja zeggen.

14 juni 2012 om 15:14

Zelfs Celtic zal er mee instemmen, want Celtic zal er ook zwaar onder lijden als de Rangers wegvallen.

14 juni 2012 om 15:20

Waarom zouden de clubs?

Rangers voert slecht beleid en gaan de laan uit, en dan moeten de andere clubs ineens sympathie tonen voor Rangers omdat ze dan toevallig een grote club zijn?

Nee, ik zou het wel weten. Dan maar geen Old Firm meer.

14 juni 2012 om 15:23

Voor Celtic is het zeer belangrijk dat Rangers erin blijft. Het enige leuke van de Schotse competitie is de Old Firm en de spannende titelstrijd tussen Rangers en Celtic. Als Rangers naar de derde divisie gaat dan heeft dat meer nadelen dan voordelen voor Celtic. Denk aan kaartverkoop, aantrekkingskracht. Verlies van supporters.

14 juni 2012 om 15:24

Het is niet alleen Rangers dat slecht beleid voert, Rangers is alleen de enige die gestraft is.

14 juni 2012 om 15:26

Elk jaar kampioen worden heeft ook zijn voordelen.

14 juni 2012 om 15:43

Omdat deze clubs zonder Rangers ook minder televisierechten krijgen omdat de competitie in aanzien is gezakt.

14 juni 2012 om 15:27

Ja, Rangers word gestraft omdat ze meer schulden dan de rest hebben en het nu niet langer meer kan. Dit gebeurt ook gewoon met andere clubs als die niet meer kunnen betalen wat ze wel aangekocht hebben.

140 jaar historie weg in een paar jaar slecht management knap hoor

Heel erg zonde, het was altijd Rangers / Celtic dat de wedstrijd van het seizoen was. Zo'n grote club, 140 jaar is echt een lange tijd. Zwarte dag voor het voetbal.

Zwarte dag voor het voetbal

Glasgow Rangers mag niet verdwijnen. Zoveel spelers zijn grootgeworden bij de Rangers, terwijl het in Schotland de meest succesvolle club is in het behalen van landstitels en beker. 54 landstitels, vijf sterren, dit mag niet!

Niet de bijzondere topper Celtic-rangers meer, eigenlijk nog de enige reden waarom ik af en toe zapp naar het Schotse voetbal. Geen twee titelkanidaten, alleen Celtic!

De club van Frank De Boer, Pieter Huistra, Mikel Arteta, Gennaro Gatusso, Paul Gascoigne en nog veel andere voetballers is verloren. Miljoenen fans zullen in tranen uitbarsten. De zwartste dag in de geschiedenis van het Schotse voetbal.

Hou inzamelingsacties, praat met een rijke sjeik, doe wat! Dit mag toch niet gebeuren! Opgeven staat niet in mijn woordenboek. Ik hoop ook niet in het Schotse woordenboek.

Alles in Glasgow is voetbal. alles draait om 't verhaal celtic vs rangers hele families lopen als ze op vakantie zijn vol trots in het voetbalshirt van hun team. Nu de rangers weg zijn zal er veel veranderen voor de mensen daar. Helaas....

Als ze niet terug kunnen komen op het hoogste niveau, dan kunnen ze beter aansluiten bij de FA.
Hopelijk volgen clubs als Celtic en Aberdeen dan ook. Aberdeen zou een leuke championship club worden.

Ook voor celtic is dit verschrikkelijk

Zeer triest nieuws, een zwarte dag in het voetbal. Kan me geen gelijkwaardige club bedenken die dit eerder overkomen is, echt een groot gemis... ;

Dat is echt wel minder, ik wilde nog altijd een keer naar Celtic-rangers. Zit er nu niet meer in waarschijnlijk. Voor de club erg jammer, maar de competitie wordt nu nog minder aantrekkelijk. Het niveau van die competitie is al jaren aan het dalen en kunnen al jaren niet mee in de EL, laat staan in de CL. Toch zonder, maar ik denk dat ze beter een competitie kunnen beginnen met Engeland en een divisie lager beginnen allemaal, dat is volgens mij de enige redding van het Schotse voetbal.

Waar zijn die sjeiks als je ze nodig hebt

sneu voor alle Rangers fans natuurlijk maar ik lig er persoonlijk niet wakker van.

Na jaren van mismanagement gaat het nu dan toch verkeerd. Het Schotse voetbal was al niet veel bijzonders en komend seizoen dan al helemaal niet meer.

geen glasgow rangers meer, 50% vd schotse competitie valt nu ineens weg. Nu zal de andere 50% (celtic) elk jaar slaped kampioen worden, alle lol is nu uit die kleine competitie verdwenen

Celtic ieder jaar kampioen, vul je toto maar in. Verschrikkelijk zonde dit, wat een club. 54 titels..

Zeer triest dit. Sterkte aan de supporters.

Zonde echt doodzonde! onbegrijpelijk dat ze zo hebben kunnen afglijden. Ik hoop dat die doorstart nog iets waard is, maar ik vrees het ergste....

Lees eens wat beter mensen, de club blijft na een doorstart gewoon bestaan en waarschijnlijk nog in de hoogste divisie ook (de andere clubs zullen er echt niet mee instemmen dat de Rangers worden teruggezet, dat zou namelijk ook het figuurlijke/sportieve faillissement van de hele Schotse competitie betekenen). Ze krijgen weliswaar een iets andere naam (the Rangers Football Club) en moeten vanaf nul beginnen, maar het blijven gewoon de Rangers.

14 juni 2012 om 15:46

Klopt, ik ben er ook van overtuigd dat alle clubs daarmee instemmen. Alleen zijn alle spelers van Rangers officieel wel transfervrij en het is de vraag hoe de selectie er volgend seizoen uit ziet. Misschien dat ze hierdoor wel alsnog degraderen.

14 juni 2012 om 16:13

Ik zei ook, ze moeten weer vanaf nul beginnen. Maar dat gaat heus wel goed komen met zo'n grote club. Kijk naar Juventus, dat nog niet zo lang geleden werd teruggezet naar de Serie B. Als ik hier en daar meer lees (bij de BBC bijvoorbeeld) is die doorstart van de Rangers al een feit. Wel zegt een woordvoerder dat ze nu echt op het randje van de afgrond staan. En waarom geeft iemand mij een duimpje omlaag? Slaat nergens op.

14 juni 2012 om 17:04

Juve ging destijds verder met Buffon en nog wat van dat soort spelers. Glasgow kan nu misschien wel 12 jaar wachten tot het weer een topclub in Schotland word.

14 juni 2012 om 17:22

De bbc schreef ook dat de miljardair Whyte ze zou redden, dat er een deal kwam met de belastingdienst, dat gattuso ging komen. De Schotse media schrijven alles wat de Rangers ze voert, en elen trappen er in.

14 juni 2012 om 17:26

Wat een onzin man, ze houden hun stadion, hun thuisbasis, hun achterland, de supporters, hun status, noem maar op. Die club draait binnen no time weer mee in de top van Schotland. Ze krijgen waarschijnlijk net als Feyenoord een periode van een paar jaar dat ze geen spelers meer kunnen kopen. De club blijft echter zo groot dat ze altijd nog een goede selectie op de been kunnen brengen. De nieuwe eigenaren gaan ervoor zorgen dat Rangers "binnen enkele jaren" weer een gezonde en solide topclub is. In een uitermate zwakke competitie als Schotland is dat prima te doen.

14 juni 2012 om 17:29

Walter Smith heeft zelf een officieel statement naar buiten gebracht en er zal vandaag nog een persconferentie over plaatsvinden. En we hebben het hier niet over 'schotse media', maar de Bbc, de best denkbare nieuwsbron die je je kunt bedenken in dit geval. Dit in tegenstelling tot het 'boulevard-achtige' Voetbalzone dat een artikeltje van nu.nl kopieert.

14 juni 2012 om 17:41

Als ik de keren moet tellen dat de verslaggevers van de Bbc er met hun nieuwtjes over de situatie bij Rangers langs zaten, dan ben ik wel even bezig. Wellicht dat je wat meer hebt aan de 'rangerstaxcase'-site... Daar waren ze alle media Schots/brits vele maanden voor met berichtgeving en wordt op niveau gediscussieerd over het zieke gedrag van de club...

14 juni 2012 om 17:48

Jij als Celtic-fan kan wel lekker objectief oordelen, wil je zeggen...

Treurig nieuws.. Hoop dat die doorstart plaats gaat vinden en dan de andere clubs daar zo slim zijn voor te stemmen met het idee.. Anders zou het wel heel beroerd zijn

owh wat is dit hard,
Celtic - rangers , wat was dat toch altijd geweldig

Mooi te zien dat ook instituten ten onder kunnen gaan. Jaren lang leken grote clubs maar door te kunnen gaan met schulden maken, terwijl de normale man moest bezuinigen. Laat dit een les zijn voor heel veel clubs.

Met toestemming van de anderen clubs onder een nieuwe naam opnieuw beginnen zonder de schulden af te lossen zou een grof schandaal zijn en zeer respectloos naar de schuldeisers. Als ze zonder aflossing van schulden opnieuw willen beginnen, dan drie divisies terugzetten.

14 juni 2012 om 15:30

Het lijkt me niet dat de club nu gewoon op een nulpunt kan verder gaan. Spelers, stadion misschien zelfs materiaal kunnen gewoon verkocht worden om zodoende de schulden weg te poetsen.

Zal het i.i,g zeer vreemd vinden gebeurt dit niet.

Jammer van de club, 140 jaar weg. Hopelijk komt er nu een capabel management die de club wel goed leid.

Off: het is wachten tot Alpenreus reageert

14 juni 2012 om 15:46

Ben er al, ben al feest aan het vieren vanaf 12 juni. Inderdaad heel jammer, 140 jaar weg. Ik ga nu even in een hoekje zitten uithuilen

Dit is toch zonde van het voetbal dat een clubs als Rangers niet meer bestaat? Heel erg jammer dit en zal Celtiic wel elke jaar kampioen worden wat niet de schuld van hun is.

Doodzonde natuurlijk dat dit heeft mogen gebeuren , het is een mooie club met heel veel historie. Het verlies zal het Schotse voetbal alleen maar meer doen afdalen en Celtic heeft geen aartsrivaal meer, erg jammer dit!

Heel erg zonde.
Maar als Glasgow inderdaad door kan gaan als Rangers Football Club verliezen ze dan hun stadion en vroegere titels?
En zou Ranger FC als ze weer financieel op de rails zouden komen niet weer hun oude naam kunnen terugkrijgen van de bond net als bij FC Zwolle ? want die worden volgend seizoen weer PEC Zwolle

Je vraagt je af hoe zo'n grote club failliet kan gaan. Wat is daar gebeurd? Ik kan me herinneren dat ik nog de Uefa CUP finale keek met de Rangers erin, en dat is echt niet lang geleden.
Ik hoop dat de club een doorstart kan maken of iets dergelijks en dat het dan wel gezond word geleid!
Maar alsnog is het dan anders vind ik.

Wat zonde zeg. Wat een mooie club is het. Daarbij was de Old Firm altijd een geweldig spektakel om te zien. Zal wel niet meer zo spannend zijn in Schotland met alleen Celtic aan de top. Helaas .

Wow, natuurlijk heeft iedereen gehoord van de financiële problemen van Rangers, maar ik had nooit gedacht dat ze ooit failliet verklaard zouden worden, daar zit toch een te grote aanhang en teveel historie achter. De schulden en het wanbeleid daar moeten wel gigantisch zijn geweest.

Trouwens, als rangers een doorstart wil maken, betekend dit dan wel dat alle landkampioenschappen niet meer geldig zijn voor de doorsartclub?

Rangers blijft waarschijnlijk op het hoogste niveau spelen. Vrijwel alle clubs hebben aangegeven dat ook zij komen te lijden onder een competitie zonder de Rangers. Een typisch gevalletje van too big to fail.

14 juni 2012 om 15:45

Diverse chairmen hebben aangegeven te willen luisteren naar de klant (wij, de fans) en hun oordeel mee te nemen in de uiteindelijke stemming. Het schandalige gedrag van de Rangers (il) de afgelopen jaren, heeft veel kwaad bloed gezet. Laten ze de newco toe tot de Spl, dan zullen veel fans weg blijven, hetgeen hen veel meer geld gaat kosten dan het verdwijnen van Rangers (il)

14 juni 2012 om 15:49

Desnoods wordt er gewoon wat geld toegeschoven. Jij weet donders goed dat ook jouw club zal lijden onder een SPL zonder een goede concurrent. Ik zie niet gebeuren dat ze principieel blijven, daar is het voetbal veel te ziek voor.

Maar ik hoop met je mee dat er gerechtigheid komt.

14 juni 2012 om 16:14

Het schijnt dat als er 2 clubs tegen zijn, over het aanblijven van de Rangers op t hoogste niveau, dat het feest niet doorgaat. Dundee United is tegen.

14 juni 2012 om 17:25

@pg: Mijn club heeft al geleden onder het vasl spel dat de Rangers (il) de afgelopen jaren hebben gespeeld. Miljoenen aan Cl-inkomsten en titels voor onze neus weggekaapt met geleend geld!

Als dit zieke clubje mag blijven, dan verkoopt de SPL haar ziel!

14 juni 2012 om 18:46

elk jaar dat celtic champions league speelt levert wat geld op en zonder rangers is het alleen makkelijker geworden lol.

zou niet inzien waarom celtics niet tegen zouden zijn.

financieel lang niet zo on nadelig als velen hier denken en voor de minder goede voetballers is celtics dan een prima snelle stap om te je in de kijker te spelen in de champions league.

ik denk dat celtic ook nog kan instorten zo, zonder eenige vorm van concurentie, niet echt aantrekkelijk voor spelers om daar nu überhaupt nog heen te gaan, simpelzat, Celtic zal nu moeten kiezen, of naar de Legeau 1/premierlegue. of afzakken. tot het niveau van de rest van schotland.

eeuwig zonde dat deze prachtclub verdwijnt, als er een herstart komt heeft het geen enkele zin om op het hoogtste niveau te gaan starten. alle contractspelers zullen namelijk transfer vrij zijn omdat hun werkgever failliet is. geld om een heel elftal bij elkaar te kopen is er niet.

Rangers R.i.p

Sneu voor die club, maar misschien eindelijk eens een signaal naar al die schuldenvoetbalclubs. Ik ben namelijk helemaal klaar met Barcelona, Valencia enz. enz. enz.

jaren van fraude kan en mag niet ongestraft blijven ,gerechtigheid is gebeurd...uithuilen en van onderaf opnieuw beginnen
160 miljoen euro schuld aan oa fiscus, ticketus ,andere clubs oa Arsenal ,man City, Rapid Wien Hearts totaal aantal schuld eiser meer dan 230
"zwart geld betalingen via EBT contracten die niet geregistreerd waren bij de bonden...dus ongerechtigte spelers opstellen

54 0

Ik snap niet waarom Celtic en Rangers nooit naar de Premier League zijn gegaan. Wat zouden de toelatingsregels zijn voor zulke clubs? Dat je moet beginnen in de 2e league? Nou dan doe je dat toch een jaartje.... Dom hoor!

14 juni 2012 om 15:45

Nee hoor, dan zouden ze in de 4e divisie moeten beginnen en dat doen ze natuurlijk niet

14 juni 2012 om 15:54

Ik had het wel gedaan. Op de langere termijn scheelt dat belachelijk veel miljoenen. Als je eenmaal in de premier league speelt dan heb je zoveel inkomsten waar je normaal in schotland misschien wel 5 jaar over doet.

14 juni 2012 om 18:49

makkelijker om europees voetbal te halen in schotland ;

14 juni 2012 om 19:53

Maar in de 4e divisie tegen kleine clubs met een groot afbreukrisico... Ik snap best dat ze dat niet aandurven. Lukt je ook niet om nieuwe spelers aan te trekken... Dadelijk blijf je hangen op dat niveau.... Nou ja, nu hebben ze helemaal weinig op te beslissen

Strak plan van dat zeven clubs akkoord gaan. RIP Rangers, zo'n naamwisseling is al even erg als van clubkleuren moeten wisselen.

Er gaat niks veranderen,alleen de naam van de club zal veranderen.
Dit is gewoon een manier om in 1x van alle schulden af te zijn.
Alle clubs zullen instemmen met het aanblijven van Rangers in de hoogste divisie.

L-i-q-u-i-d-a-t-i-o-n!!! Geen belastingontduiking meer, geen dubbele contracten, geen bigots op de tribune, geen oneerlijke concurrentie. Boontje komt om zijn loontje!

Waar zijn die milardairs die de club zouden redden? Waar zijn die trouwe supporters die hun club willen redden? Nog meer fabeltjes over Gattuso en 5 andere Ek-spelers?

De komende maanden zullen nog heel wat lijken uit de kast komen, en hopelijk worden alle schuldigen daarbij gestraft. En mochten de Spl-clubs ervoor stemmen om deze nieuwe club (zonder historie, zonder accounts, zonder stadion, zonder wat dan ook) toe te laten in de Spl, dan ben ik klaar met deze competitie.

NO TO Newco!

14 juni 2012 om 15:52

Een nieuwe opzet en naam betekent niet dat je de historie van de club kwijt bent.

Daarnaast zou ik als ik jou was maar hopen op een terugkeer. Old Firm is het enige mooie aan de Schotse competitie. Daarnaast gaat de hele competitie ten onder als Rangers wegvalt. Ze zullen nog minder betekenis hebben dan nu en Celtic zal ook langzaam in de vergetelheid raken.

14 juni 2012 om 16:08

Het is heel simpel: Wil je de historie, dan accepteer je ook de schulden en alle bijhorende straffen! "wel de lusten niet de lasten" gaat niet werken.

En ik ben me er van bewust dat ze terug komen, onkruid vergaat niet. Maar dan wel in de derde divisie op een gezonde manier!

14 juni 2012 om 16:27

Mooi gezegd, maar je vergelijkt twee totaal andere dingen. Historie heeft niks te maken met de schulden van nu. Historie is de rijke geschiedenis die een club deelt met de competitie en de andere clubs binnen deze competitie.

De schulden zijn opgebouwd door wanbeleid en mensen die niet het beste met de club voorhadden, maar vooral met zichzelf. Dat heeft niks met de historie van de club te maken.

Ik snap de rivaliteit die je voelt, maar een aartsrivaal wil je niet kwijt. Ik heb ook nooit (echt) gehoopt dat Feyenoord failliet zou gaan. Ik zie Feyenoord en Tottenham zelf het liefst dichtbij mijn clubs staan. Dan wordt de rivaliteit des te groter en mooier.

14 juni 2012 om 17:28

Ook wanneer blijkt dat de Spurs/feyenoord jarenlang bedrog hebben gepleegd en de boel hebben belazerd? Weet je wel wat voor straffen er de Rangers boven het hoofd hingen?

Rangers (il) is dood, en daarmee ook haar historie. Het stopt hier! Als Rihanna zich vanaf vandaag Whitney Houston gaat noemen, krijgt ze dan ook alle royalties en gouden platen die mevrouw Houston destijds heeft verdiend?

14 juni 2012 om 17:48

Je tweede alinea bestaat weer uit een rare vergelijking. Een club die vanuit een nieuwe, gezonde (en hopelijk rechtvaardige) positie weer verder wil, is niet per definitie een totaal nieuwe club. Een naamsverandering betekent niet dat de club een geheel nieuwe start maakt. Woolwich Arsenal heeft na 20 jaar ook haar naam 'woolwich' laten vallen. En er zijn club op te noemen die na veel problemen weer verder zijn ontwikkeld naar een gezonde club.

Een club bestaat niet alleen uit een stel topmannen die een eigen richting kiezen. De club bestaat voornamelijk uit supporters, die weinig inspraak hebben, maar wel het beste met de club voorhebben. Wil je al die supporters een club ontnemen (en haar positie)? Puur omdat de club in verkeerde handen lag?

Je moet ook niet vergeten dat men, in crisis, bepaalde maatregelen neemt die niet altijd geaccepteerd worden. Als er geld en aandelen op het spel staan, kunnen individuen de raarste beslissingen nemen.

Natuurlijk horen bij een bepaald gedrag ook consequenties. En ik ben het absoluut met je eens dat hier niet de ogen dicht moeten worden gehouden om Rangers te laten voortbestaan. Er moet wel een tussenweg worden gevonden, puur omdat het voortbestaan van het Schotse voetbal in gevaar is (op het niveau waar het nu staat).

14 juni 2012 om 18:05

Het Rangers dat in 1872 ontstond en 53,5 landstitel pakte/kocht bestaat vanaf deze maand niet meer. Elke titel of beker die vanaf nu (hopelijk op eerlijke wijze) wordt behaald zal behoren tot de prijzenlijst van een nieuwe entiteit.

Wat betreft de supporters: Ik hoorde ze ook niet klagen toen ze in hun jacht om het Ec1-succes van Celtic te evenaren, titel na titel wonnen met spelers die meerdere contracten hadden en betalingen ontvingen waarvan de bond/belastingdienst niets wist. Nu het opeens volkomen mis gaat is het: Ja maar whyte/murray heeft ons genaaid, wij kunnen niet gestraft worden...

Wellicht dat je eens zou moeten vragen aan de crediteuren van de Rangers wat ze er van vinden? Of aan de instanties die van de tientallen miljoenen belastinggeld veel goede dingen hadden kunnen doen? Of aan de bekerfinalisten of nummers 2 in de competities die de Rangers wonnen met spelers die ze eigenlijk niet konden veroorloven?

Iedereen heeft het hier over triest, slecht voor het Schots voetbal etc, maar vergeet er even bij te denken hoe slecht het gedrag van de Rangers is geweest voor het Schots voetbal de afgelopen jaren...

14 juni 2012 om 18:28

Blijkbaar kunnen wij eindeloos discussiëren. ;
Ik volg de Schotse competitie niet op de voet en ben er ook zeker niet emotioneel aan gebonden. In dat opzicht relativeer ik hier ook een beetje. Wel ben ik groot fan van het GB voetbal in zijn algemeenheid en hoop ik dat deze competities zijn identiteit bewaren.

Je kunt supporters niet over één kam scheren. Je moet bedenken dat ook de 'stille' supporters emotioneel gebonden zijn aan de club. De schreeuwlelijkerds zijn over het algemeen niet de trouwste supporters.

De schuldeisers horen inderdaad op een juiste manier terugbetaald te worden, op welke manier dan ook. Dit heeft echter niks te maken met het behoud van de club. Ik hoop gewoon, ongeacht alle nodige consequenties, dat de club Rangers terug kan keren als de club die het ooit is geweest.

Als laatste. Het gedrag van Rangers zal inderdaad zijn impact hebben gehad op andere clubs. Wat heel spijtig is. Ik denk alleen wel dat de historie van het voetbal in Schotland één van de uniekste is in de wereld. Wanneer dit deels weggenomen wordt, zal het voetbal ook geraakt worden. Ik kan mij voorstellen dat de competitie ooit wordt opgedoekt en misschien samensmelt met de Engelse competitie. Deze situatie kan het proces versnellen.

In Engeland ligt het namelijk anders. Daar is de oneerlijke concurrentie (het grote geld) een groot probleem, maar beschadigd het (nog) niet de historie van het Engels Voetbal. Wel hoop ik dat alle clubs die eerlijk handelen hier ook naar 'betaalt' worden. (Ik noem maar Celtic en Arsenal).

14 juni 2012 om 19:06

het verkeerd gebruiken van de EBT ( employers benefit trust) zeg maar 2e contracten met belastingvrije uitbetaling op bankrekeningen in belastingparadijzen als de Maagden eilanden is deze club fataal geworden en de belastingdienst heeft er een principe zaak van gemaakt . Reken maar dat zodra de uitspraak van het hoge gerechtshof de eerdere veroordeling bevestigd dat de engelse clubs de volgende zijn die onderzocht worden....er zijn al clubs bekend die met Ebt's werkten

Rangers is te groot voor een terugzet.

Alle clubs, Celtic voorop, zijn afhankelijk van de Rangers. De Schotse competitie verliest alle uitstraling en klasse zonder de Rangers. Ditzelfde zou gelden voor Celtic. Het geeft me toch een dubbel gevoel. Ik ben van namelijk van mening dat dit soort clubs net zo hard gestraft dienen te worden als iedere andere club.

Zo oneerlijk alle topclubs mogen zo veel uitgeven als ze willen maar rangers gaan al faiet met een paar miljoen schuld

Hoeve schuld hebben ze precies?

14 juni 2012 om 15:56

Oneerlijk moet je het niet noemen. Rangers hebben genoeg gesjoemeld om dit faillissement aan zichzelf te danken.

Er zal wel weer een doorstart komen lijkt me?

Iedere club met dergelijke praktijken moet zeer zwaar gestraft worden. Inderdaad de onderste steen is nog lang nietr boven.
De OF wedstrijden zullen we allen missen maar het zal de beschaving vwb supporters in de SPL ten goede komen.

Dit is ook slecht voor de rest van de competitie. Celtic wordt nu helemaal amper meer getest in de competitie. En spelers zullen nog minder snel naar Schotland trekken. Ik denk dat de schotten maar eens de jeugdopleiding moeten gaan reorganiseren en hopelijk stappen ze nu allemaal af met overbetaalde slechte buitenlanders. Daar is de Rangers uiteindelijk ook kapot aan gegaan. In de tijd van Dick Advocaat kon schijnbaar alles. En door het mismanagement van toen, zijn ze nu kapot. Met allerlei kunstgrepen toch proberen om aan te haken in Europa...

Heb het gevoel dat het Schotse voetbal helemaal ineenstort. Tien jaar geleden deden Celtic en Rangers nog mee in CL. Haalden beiden finale Uefa Cup. Toen waren het clubs met naam in Europa. De laatste jaren hebben ze het moeilijk om zich Europees te plaatsen, en als ze Europees spelen is het niet veel soeps. Mis de tijd met spelers als van Hooijdonk, Larsson , Nakamura,....

Er komt nog een groot onderzoek naar de EBT (dubbele illegale contracten naar spelers). Ook voor heel veel spelers uit Nederland zoals Numan, Waterreus, de broertjes de Boer, Konterman, Mols etc etc.zij hebben naast hun contract extra miljoenen ontvangen van de club. Ben benieuwd of ze hun zogenaamde ""geliefde" uit de goot willen helpen? Antwoord lijkt mij duidelijk.

14 juni 2012 om 16:32

vreemd he dat er hier in Nederland helemaal geen aandacht is besteed aan die affaire en de BBC uitzending over the man who sold the jersey

voor wie geintresseerd is in de begunstigde nederlandse spelers/coaches hier een link :

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-glasgow-west...

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee... Schotse voetbal zonder rangers is geen schotse voetbal meer

Dit is natuurlijk jammer, een groot verlies voor het Schotse voetbal.
Het ziet ernaar uit dat Celtic geen concurrentie meer heeft in de titelstrijd de komende jaren, want Glasgow was de enige club in de Schotse competitie die zich kan meten met Celtic.

Jammer, de Rangers is uit het verleden toch een club met een geweldige naam. Had nooit mogen gebeuren dit. Ik ga er niet om treuren, maar blijft natuurlijk echt zonde.

ik snap niet dat iedereen die hier reageerd verbaasd is over de ondergang Rangers FC ( i l ). toen de zogenaamde "big tax case "aan het licht kwam besloot "sir "david Murray ipv een regeling te treffen met de fiscus om gewoon door te gaan met geld ( dat ze niet hadden maar moesten lenen) uit te geven onder het motto " for evry fiver Celtic spend,we will spend a tenner " waardoor de schulden last opgebouwd door o a Dick Advocaat nog verder opliep .
Toen de bank doorkreeg wat Murray aan het doen was dwongen ze hem om de club te verkopen,alleen kopers werden niet gevonden,uiteindelijk vonden ze een oplichter ( Craig Whyte) die wel bereid was om 1 pond tebetalen voor zijn aandelen als hij de schuld bij de bank zou inlossen wat hij deed met geld van een financierings bedrijf genaamd Ticketus die voor een 25.000.000 pond lening recht kreeg op 3 jaar inkomsten uit seizoenskaarten verkoop,verder werd door Whyte besloten om ook geen inkomsten belasting over lonen en btw aftedragen om de tekorten over het afgelopen seizoen te dekken

ik lees hier de door velen gedachte opinie dat de andere clubs ze wel weer toe zullen laten maar die gedachte leeft niet bij veel clubs die financieel benadeeld zijn door hun jarenlange fraude

Mensen, ik zeg het nog maar een keer: de Rangers blijven gewoon bestaan, ze blijven zeer waarschijnlijk in de hoogste divisie en ook komend seizoen wordt er nog gewoon een Old Firm gespeeld. Voetbalzone loopt een beetje (nogal) achter. De nieuwe eigenaar wordt hoogstwaarschijnlijk Walter Smith. Dit zei hij vandaag:

"however, our overriding objective is to ensure that the stadium, the history and everything else magical about Rangers Football Club is protected and nurtured back to good health and provide a platform for Rangers for generations to come.

"let's be clear, this is an acquisition designed to stabilise the club and ensure history does not repeat itself.

"we are not in this to take money out of the club but more so to do whatever it takes in a turnaround plan to ensure within a few years the club can be passed on intact and to the right people.

Pfff, zitten ze te slapen op de redactie van Voetbalzone? Check even BBC en je ziet alles over de nieuwe reddingspoging van Walter Smith, die de Rangers er weer bovenop gaat helpen.

14 juni 2012 om 17:29

BBS is talking shite! Walter Smith is 1 van medeplichtigen in het hele Ebt-verhaal. Sinds kort worden er strenge eisen gehanteerd voor clubeigenaren (fit and proper persons) en meneer Smith voldoet hier niet aan...

14 juni 2012 om 17:38

Walter Smith doet samen met een groep Schotse investeerders gewoon een bod op de club, dat is een feit.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-glasgow-west...

14 juni 2012 om 22:42

Dat is geen bod op de club zelf, maar op de failliete boedel, om dat te gebruiken voor een nieuwe club.

Wat een drama competitie gaat het nu worden. Het was al niet heel veel met alleen Celtic en Rangers aan kop. Hopen dat er nog iets overeind blijft van Rangers en hopelijk in de hoogste competitie. Anders vrees ik het voor de andere Schotse clubs.

Wanbeleid!!

Het wordt nu helemaal spannend daar met alleen celtic die erboven uitsteekt.

Dit is zeer jammer! Persoonlijk voel ik veel meer voor Celtic als voor de Rangers, doch gaat mij dit aan het hart en de Schotse competitie zal nu helemaal niets meer voorstellen.

RIP Rangers!

Laten we eerlijk zijn, het Schotse voetbal bestaat al jaren uit twee clubs, maar hier word ik niet vrolijk van. Een club met een echte traditie gaat ten onder wanneer ik bijna dagelijks lees over de hebzucht van psg en de andere Bosmanploegen...

Dit is nogmaals maar het bewijs dat het geld het clubvoetbal kapot maakt met als 'toetje' de wanbeleid van de Rangers. Triest, een hele trieste dag.

laat het alsjeblieft een grap zijn dit kan gewoon niet

Ik vraag me af wie er beter wordt van dit faillissement. De belastingbetaler heeft het nakijken en de nieuwe eigenaar koopt voor weinig de boedel op. Als je dan ook nog een doorstart mag maken op het hoogste niveau dan wordt wanbeleid dus beloond. Ik ben benieuwd of de andere clubs hiermee instemmen en Rangers redden voor wat extra tv-inkomsten.

En dat er meer mogen volgen in de regionen die hiervoor mede verantwoordelijk zijn, Engeland & Spanje dus.

Ik wil gewoon een keer snoeiharde maatregelen, eerlijke maatregelen, zaakjes niet in orde? Opdonderen.

Echt waar, de EU, allemaal doortrapte leugenaars en niets wordt er tegen gedaan, alleen maar zakken met geld brengen, goed geld naar slecht geld. En als we ergens een keer baat van hebben (europese competitie / 6+5 regel) dan geven ze niet thuis.

Dit zag ik niet aankomen, komt voor mij als een complete verassing. Dit is hetzelfde alsdat Ajax in Nederland failliet gaat of Real Madrid in Spanje. Honderduizenden fans zullen diep geraakt zijn door dit nieuws. En dan zeiken wij als we een keer een Ek'tje slecht presteren, dit is pas erg! Vraag me af waar hun beste spelers vooral heen zullen gaan en ik denk dat Celtic automatisch de volgende 10 jaar kampioen is. Heel triest dit.

dit is wel erg triest voor de suporters van Rangers.

Klaar..............over. Ik wist dat dit een reëel scenario was maar dat het gebeurd is zo onwerkelijk. Maar het is pas de eerste die gaat, Ik kijk er persoonlijk ook niet raar van op Celtic naar de Engelse competitie gaat. En dan moet Celtic beginnen op het 7e niveau dacht ik. Moet ik maar aan wat Engelsen vragen denk ik.

Vreselijk. Jammer voor deze club maar als je boven je stand leeft moet je gestraft worden. Zou meer clubs moeten overkomen. Eeuwig zonde natuurlijk.

Totaal bizar dat ze zelf mee mogen stemmen. Ik denk dat de kans best groot is dat de nieuwe club meteen in de SPL mag beginnen. Sportief faillissement van het Schotse voetbal zou dat zijn.

De TV gelden in Schotland liggen gek genoeg nog wel hoger dan in Nederland maar als de old firm voorlopig niet meer is (nieuwe club - laag starten) gaat dat ook fors omlaag. De Tv-gelden van de Schotse derde divisie nemen wel aanzienlijk toe met Rangers erbij. Waarom mogen die clubs eigenlijk niet stemmen?

Het sprookje is ten einde. nooit meer rellen na de wedstrijd, nooit meer elkaar verrot schelden, nooit meer juichen na een flutgoal, die mooi is omdat die tegen de aartsrivaal is, nooit meer samen onderhandelen voor sponsoren.
Aan een prachtig kinderverhaal komt een einde, het Schotse wonder is helaas over haar houdbaarheidsdatum heen,

Rangers en Celtic, broer en zus, ze begonnen als beste vrienden, maar werden elkaars ergste vijanden, hadden de mooiste derby's ter wereld, organiseerde samen toernooien. Ze moesten noodgedwongen samen onderhandelen over dezelfde shirtsponsor, omdat de supporters van de ander anders de hele winkelketen van de sponsor zou slopen. Zo'n mooi verhaal.
Maar helaas, aan alles komt een eind.

Als ze in de hoogste divisie mogen blijven zullen er vele clubs met 100den miljoenen zschuld zich failliet laten verklaren. Om zo lekker in 1 klap schulden vrij te zijn, en gewoon in de zelfde divisie blijven spelen

14 juni 2012 om 17:33

@eagle90

Natuurlijk niet. Zonder Rangers hebben die clubs veel minder inkomsten.

Het gaat om een schuld van 11 miljoen euro. Dat slaat toch werkelijk helemaal nergens op? Ze hebben in Engeland clubs met 110 miljoen euro schuld bij de belasting, maar die mogen mooi blijven bestaan.

Waarom zijn de fans niet benaderd?
Als 225.000 man 40 pond betalen, is de schuld aan de belastingdienst weg, en 225.000 fanatieke aanhangers hebben ze denk ik wel. Of een donatie van Celtic (niet de hele schuld natuurlijk), om te laten zien dat ze ooit vrienden waren. Dit is eeuwig zonde!

14 juni 2012 om 20:12

hoe kom jij aan een schuld van 11 miljoen?

hier een paar van de grootste schuldeisers in ponden

ticketus 26.700.000
hmrc ( bel dienst) 21.370.000 ( alleen al over afgelopen jaar zonder big tax case)
sk rapid wien 1.000.000
hearts 800.000

complete lijst :

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ajwxo...

15 juni 2012 om 16:48

@wuzz

Aan de belastingdienst bedoel ik, want die hebben de Rangers failliet verklaard.

In totaal is die schuld natuurlijk veel groter.

Verschrikkelijk voor zo'n mooie club als Glasgow Rangers, samen met Celtic toch dé clubs uit schotland. 140 jaar historie van een succesvolle Schotse club wordt in een klap weggevaagd. Dit is zeker niet goed voor het aanzien van de Schotse competitie (is al niet om aan te zien maar dit is toch een van de 2 topclubs uit Schotland, dus dan al helemaal niet meer) want Celtic heeft nu gewoon vrij spel. De enige echte klassieker (celtic- Rangers wel te verstaan) uit Schotland bestaat niet meer, weg ! Ik vind het doodzonde voor deze club. Tuurlijk moet deze club gestraft worden voor het financiele wanbeleid, maar doe dat dan op een andere manier ; ontsla de mensen die verantwoordelijk zijn voor de financien, trek punten af en maak een financieel plan met de club. Ik vind dat Schotland deze club best een kapitaal injectie had kunnen geven gewoon omdat 1 van de 2 beste clubs uit Schotland nu verdwijnt. De traditionele top 3 uit Nederland kan ook niet failliet verklaard worden, dat is gewoon ondenkbaar, dat mag niet gebeuren dan zou je ook denken wtf?. Ik vind dat je de topclubs in een land in bescherming moet nemen. Zoals ik eerder zei maak ik financieel plan met die clubs (salarisplafonds etc). Ik hoop voor de Rangers dat de clubs toestemmen en dat ze mogen blijven.

Wel erg goed dat ze meer gaan letten op financieel wanbeleid - kijk is in spanje etc. Pak Real en Barcelona is keihard aan bv.

Verdomme zeg, dit is zeker een zwarte bladzijde in het Schotse voetbal.
Geen Old Firm meer? Ongelooflijk zeg.

Het Schotse voetbal is failliet verklaard, doek die hele competitie maar op, niemand zit te wachten op Celtic-hearts als de topper. Dit is de reden waarom Ajacieden nooit moeten hopen dat Feyenoord failliet gaat(al heb je in NL nog Psv)

De overname/doorstart is al rond en de club gaat verder als The Rangers Football Club

14 juni 2012 om 17:49

Zwollecf

Ja en nu zijn alle problemen voorbij? Andere naam, geen prijzenkast, helemaal niks meer heeft die club. Glasgow Rangers is vanaf vandaag een gesloten boek.

Niet te geloven zeg, het is al uren groot nieuws in Schotland dat Walter Smith met een groep investeerders de club gaat overnemen en er wordt met geen woord over gerept hier op Voetbalzone.

14 juni 2012 om 20:47

Nog niet te lezen op de bbc-website (jouw enige bron van informatie), maar ik vertel het je toch al vast:

Walter Smith, 'de redder in nood', ontving Ebt-betalingen van de Rangers terwijl hij coach was van Everton en het Schots nationaal elftal. Je weet wel, het Everton dat veel te veel geld betaalde voor diverse Rangers-spelers...

Dit verhaal gaat nog heel wat wendingen krijgen!

No TO Newco!

15 juni 2012 om 12:11

Hmm, het bod van Walter Smith is afgewezen en de club is nu eigendom van Charles Green. Walter Smith krijgt mogelijk de functie van voorzitter aangeboden. Het is allemaal te lezen bij BBC Scotland. http://www.bbc.co.uk/sport/0/football/18449911

Ik weet de landskampioen voor de komende 10 jaar al...

Een overzicht van hoe de clubs willen stemmen:

Aberdeen - tegen (een grote meerderheid fans is tegen)
Celtic - onbeslist, de club zelf twijfelt, maar veel fans roepen dat ze tegen moeten stemmen, maar ik denk dat de fans hun zin krijgen.
Dundee - wijkt om alle vragen heen
Hearts - lijkt voor te gaan stemmen
Hibernian - tegen, de voorzitter heeft dit duidelijk aangegeven
Inverness - weet het nog niet
Kilmarnock - voor, de voorzitter vind dat Rangers al genoeg is aangepakt
Motherwell - laat de fans beslissen, is niet duidelijk wat die willen
Rangers - voor (mogen meestemmen)
Ross County - volgens de Britse kranten gaan ze voor stemmen, maar ik weet niet welke betrouwbaaar zijn.
St Johnstone - tegen
St Mirren - weten het nog niet

De stand dus:
Voor: 3
Twijfel: 5
Tegen: 4

Er mag dus maar één van de twijfelende clubs tegen stemmen, anders zijn ze er geweest.
Ik hoop het beste, maar ben er bang voor.

Eeuwig zonde! Sterkte aan de fans!
Ik hoop dat ze net als Napoli een succesvolle doorstart kunnen maken en binnen een paar jaar weer terug zijn waar ze horen.

Nu moeten de wedkantoren een nieuwe 50% kans gok bieden aan het begin van het seizoen, de naam van de kampioen staat nu wel vast.

Ik heb meegedacht, en mensen moeten maar gaan voorspellen welk weertype het is op de dag dat Celtic kampioen word.

Erg jammer dit. Nu heeft Celtic het monopolie op het kampioenschap, is toch ook niet leuk. Ik hoop dat ze weer een gezonde club worden, is toch altijd een mooie club geweest. Denk dat er sommige spelers wel in de Bpl/championship meekunnen. Denk dat West Ham een perfect club is voor Mcgregor.

Ik zit een beetje te trillen hier. Ik ben helemaal geen super fan van Rangers, ik bekijk geen wekelijkse Schotse Premier League duels, maar ik heb wel de nodige old firms gekeken en ik vind dit echt verschrikkelijk nieuws. Ik vraag me af of het iets met Nikica Jelavic doet heeft toch een paar jaar in Glasgow gespeeld en ik neem aan dat het een fijne club is.
Ook aardig wat Nederlanders vertrekken mee de geschiedenis in, de De Boertjes, Gio, Mols, Ricksen, etc.. Dit is een enorm verlies voor de voetbalwereld. Het is toch echt verschrikkelijk hoe zo'n klote management zo iets moois kan verpesten, 54 titels verdampen hier gewoon.
Er is nu gewoon geen tegenstand en dit maakt de competitie echt niet mooier der op, sterker nog dit zal heel wat inkomsten kosten voor Celtic, qua TV inkomsten, stadion verkoop etc..
Celtic zal wel nu geforceerd worden naar Engeland te verhuizen want als de beste wedstrijden Celtic-hearts of Celtic-aberdeen of Celtic-kilmarnock zou zijn weet ik het ook niet meer.
Toen Feyenoord echt in de put zatten had ik het zelfde gevoel, je verliest veel inkomsten der mee en de hele charme van de klassieker heb je dan gewoon niet en is er ook veel minder aan, die wedstrijden leef je als fan en speler gewoon naar toe.
Echt rot nieuw hoop dat er nog dingen kunnen gebeuren!

Charles Green heeft de Rangers gekocht voor 5,5 miljoen £.

ik vind dit echt erg zo jammer. voor deze mooie club
ook Celtic zal dit gewoon niet leuk vinden, er is nu nauwelijks concurrentie, en de mooiste derby van de wereld verdwijnt voorlopig.
schotland is geen hoogstaande competitie, maar er word altijd getreden, en dat streelt het schotse voetbal!!!

Al die rijke koopclubs hebben zoveel geld en dan geven ze niks aan Rangers, dat is zo triest, 100 miljard op je bankrekening staan en dan geen geld vrijmaken voor zo'n geweldige club als de Rangers. het is een groot verlies voor de voetbalwereld

14 juni 2012 om 20:43

Je mag Rangers dan een geweldige club vinden, wat het ook is/was.
De schotse competitie stelt niks voor dat laat zich weer merken in sponsorinkomsten en gelden van de televisierechten.
En niemand steekt geld in een club die in een competitie speelt die nog lager staat aangeschreven als de Eredivisie.

Oneerlijk. De ene club mag bijna geens schulden hebben en de andere club mag lenen totdat de rente oploopt naar 20%. Misschien hadden ze wat actiever naar een nog rijkere eigenaar moeten zoeken, een eigenaar die een betere voorstel aan de belastingdienst kon doen.

Glasgow Rangers is altijd 1 van de betere clubs geweest en heel vaak te vinden in Europese competities jammer voor het voetbal dat dit Glasgow Rangers failliet is. Dit was altijd een club die wel vaak voor een stunt kon zorgen. Groot gemis voor het voetbal zowel binnen als buiten Europa.

Dit is echt treurig nieuws zeg !! Je hebt maar eigenlijk 2 teams in schotland waar het om draait , wat gaat er nu gebeuren met de fameuze '' Old Firm '' ?

Je zou maar supporter zijn van glasgow momenteel

Dit betekent dat er een tijdperk aan zal breken van pure overheersing van Celtic.

Vind dit wel een gigantisch verlies voor de voetbalwereld, één van de clubs met de meeste historie ter wereld dat de dupe wordt van wanbeleid. Erg jammer. Hoop dat de Fifa heel snel met Financial Fair Play regels gaat komen want kijk naar Malaga, Chelsea en Manchester City. Omdat zij het geld hebben pakken zij de prijzen. Ontzettend oneerlijk tegenover andere clubs.

De belangrijkste vraag is: Zijn er nog leuke spelers die je voor een habbekrats op kan halen?!

Hoe gast het nu met Celtic? Die hebben totaal geen concurrentie meer

R.i.p Schotse Premier League... ;

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren