Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Mathijsen in beeld bij Ajax als opvolger Vertonghen'

Laatste update:

Ajax is al bezig met de opvolging van Jan Vertonghen. De Belgische verdediger staat in de belangstelling van Arsenal, zodat de Amsterdammers op zoek moeten naar een mogelijke vervanger. Daarvoor heeft de club uit Amsterdam naar verluidt Oranje-international Joris Mathijsen op het oog.

/

Volgens Sport1 ziet Ajax in de 31-jarige verdediger van Hamburger SV de ideale vervanger van Vertonghen, als die komende zomer inderdaad naar de Premier League verkast. Mathijsen staat bij HSV nog maar een jaar onder contract en hoeft mede daarom niet meer dan drie miljoen euro te kosten. De verkoop van Vertonghen zou de Amsterdammers ongeveer twaalf miljoen euro opleveren.

Trainer Frank de Boer en Mathijsen kennen elkaar van hun gezamenlijke tijd bij het Nederlands elftal, waar de huidige Ajax-coach de assistent was van bondscoach Bert van Marwijk. De verdediger begon zijn carrière bij Willem II en speelde later voor AZ. Sinds de zomer van 2006 komt de zeventigvoudig international uit voor HSV.

Komt Joris Mathijsen deze zomer naar Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Geloof hier niet veel van als ik eerlijk ben. Het is natuurlijk wel voor iedere eredivisie club een aanwinst!

5 mei 2011 om 12:57

is idd een aanwinst maar ajax word nu wel met elke potentiele speler in verband gebracht, als ze alle spelers halen die ik de laatste tijd hoor, zitten ze straks weer met een selectie die veel te groot is en volgens mij willen ze daar nu juist vanaf

5 mei 2011 om 13:03

Sorry maar ik ben het hier echt niet mee eens. Als Matthijssen weg mag bij Hsv, betekent dat dat HSV geen toegeveoegde waarde meer in hem ziet. En als dan vind ik m ook geen toegevoegde waarde voor Nlse topclubs, want die zijn echt niet minder dan Hsv. Dat zag je ook in Europa League tegen Psv en Anderlecht.

Daarbij vind ik Vertonghen nog niet klaar voor de overstap naar Arsenal. Die heeft echt nog wel een jaartje Ajax ervaring nodig.

5 mei 2011 om 13:14

Hij wordt niet te licht bevonden, maar HSV wil de ploeg verjongen. Voor 3 miljoen is dit anders wel een goede aanwinst. Bij Wk's en Ek's word ook altijd gezegd dat de nederlandse verdediging erg zwak is maar dan spelen ze gewoon erg goed. Buiten dat bij HSV speelt mathijsen al jaren erg goed.

5 mei 2011 om 13:16

@ Clarkkent2

Eh, kijk jij nooit naar het nederlandse elftal?

5 mei 2011 om 13:20

Hoezo weg mag, de leiding van HSV geeft dat niet aan dat Matthijssen weg moet. En denk dat HSV sterker is als Ajax, dus waarom geen toegevoegde waarde. Als internationaal heeft hij vaak zat bewezen dat hij een betrouwbare factor is, dus als hij naar Ajax zou verkassen, mogen ze bij Ajax hun handen dichtknijpen. De Boer heeft met hem gewerkt en die wil hem ook hebben, zeg toch wel iets over zijn voetbal en verdedigende kwaliteiten.

5 mei 2011 om 14:43

Hij zal niet slecht zijn voor welke Nl'se club dan ook. Maar ik vind het totaal geen Ajax speler. Hij komt altijd zo duf en saai over. Is opbouwend ook niet geweldig. Al met al zal het zeker t.o.v. Vertonghen een verzwakking zijn. Ik hoop nog steeds dat Vertonghen 1 jaar blijft en dat Alderweireld zijn stok overneemt na volgend seizoen, want dat zie ik Alderweireld nu nog niet doen.

5 mei 2011 om 16:16

Waar ik nou van niemand een reactie op krijg is dat HSV gewoon max net zo goed als PSV en Anderlecht was in de EL van de afgelopen jaren.
Als Mathijsen zo goed was, zouden ze m bij HSV nooit laten gaan. Hij is 31, speelde goed maar nu komen zijn mindere jaren. Waarom zou Ajax, die vooruit willen dan Mathijssen gaan overnemen?? Als je vooruit wil dan koop je of een speler die op een hoger niveau speelt (zoals stam destijds), óf iemand die nog beter kan worden. En niet Mathijsen, die zijn top (op zn 31e) natuurlijk gehad heeft (bij een club die meer geld heeft maar niet beter speelt)!

5 mei 2011 om 16:35

Hij bewijst toch echt iets anders in het NL- elftal en kan HSV het nu niet gewoon fout zien?? Hoeveel andere clubs hebben spelers weg gedaan die later de pannen van de daken speelden. Oke Mathijssen is al op leeftijd maar dit is zeer zeker een toegevoegde waarde voor Ajax. Presteert nooit uitzonderlijk goed maar ook nooit slecht. Speelt altijd voor een 6-7 en dat heeft ajax nodig een constante factor die de mensen op zn plaats zet.

5 mei 2011 om 19:53

Ik wel en ik ben het eens met CK2 ! Mathijsen vind ik helemaal niks voor Ajax , Hij kan bij oranje het tempo ook niet altijd bij benen wat vaak resulteert in het welbekende slippertje van meneer Mathijsen . Nee ik ben niet gecharmeerd van deze man eerlijk gezegd die overigens de laatste anderhalf jaar ook nogal blessure gevoelig blijkt te worden ?

5 mei 2011 om 12:59

Hij zou zeker niet misstaan maar ik denk dat Vertonghen wel een transfer wilt maar eerst de titel nog wilt winnen dus ik weet het nog niet. Kan ook zo maar mis gaan de volgende weken.

5 mei 2011 om 15:10

Vertongen wil hoe dan ook deze zomer wel zijn volgende stap zetten. Ik pleit echter voor de terugkeer van Chivu. Die mag Inter verlaten, en heeft vaker aangegeven best bij Ajax te willen afsluiten.

5 mei 2011 om 16:12

Ik vond chivu vroeger altijd een held maar ik vind hem de laatste jaren echt ongelofelijk slecht en ook nog eens heel vervelend. Krijgt belachelijke rode kaarten en misschien een speler die je als ajax niet meer wil nemen.

Halen! moet wel eerst verthongen weg Zijn! want ik denk dat verthongen beter is.

5 mei 2011 om 12:18

Hij zou ook in beeld zijn als opvolger van Vertonghen. Dat lijkt me een prima zaak, want met Alderweireld en Boilesen heb je al twee jonge talenten in je defensie. Dan is een ervaren jongen er tussen geen overbodige luxe.

Gelukkig komt Sport 1 altijd met de slechtse en steeds zelfverzonnen geruchten. Ik neem aan dat Vertonghen gewoon bij Ajax blijft. Het bestuur kan het mijns inziens niet maken om Suarez, Emanuelson, Stekelenburg en Vertonghen in een seizoen te laten vertrekken.

Over een jaar kan Ajax nog genoeg voor hem vangen. Het moet daarom afgelopen zijn met die leegloop, helemaal wanneer het onnodig is ivm de lengte van de contracten.

5 mei 2011 om 12:06

Ajax kan dat wel maken en ik vind dat Ajax Verthongen een transfer moet gunnen.

5 mei 2011 om 12:08

Je kan hem toch ook over een jaar een transfer gunnen? Die jongen is jong genoeg om nog een jaartje te wachten.. Overigens is Mathijsen wel een prima vervanger.

5 mei 2011 om 12:11

Vertonghen is al relatief lang bij Ajax. Hij is gewoon klaar voor de volgende stap. Je hebt niks aan een speler die dalijk met zijn hoofd bij een andere club zit

5 mei 2011 om 12:10

Vertonghen had vorig jaar al weggekunt hoor dus hij is al een jaar gebleven. Daarnaast vind ik het lachwekkend dat hier Mathijssen ineens als prima vervanger wordt gezien terwijl iedereen altijd aan het zeiken is dat Mathijssen niet goed genoeg s voor het Nederlands Elftal.

5 mei 2011 om 12:12

Als spelers een stap willen maken en Arsenal komt aankloppen dan kun je als club bijna niets anders dan meewerken. Ik snap niet dat Arsenal zich al niet voor Steek gemeld heeft want die moeten echt eens een betrouwbare sluitpost halen.

5 mei 2011 om 12:13

Niveau Ajax / Nederlands Elftal? Als je dat niet zelf kunt bedenken..

5 mei 2011 om 12:12

Helaas ligt het niveau van het Nederlandse elftal momenteel hoger dan het niveau van ons aller Ajax dus iemand kan voor Ajax een prima verdediger zijn, maar voor het Nederlandse elftal te kort komen.

Ik begrijp dus niet waarom dit lachwekkend zou zijn ?

5 mei 2011 om 12:15

@harm jan

Ik ben ook altijd kritisch geweest maar hij heeft zijn kwaliteiten inmiddels wel bewezen.

Laten wij eerlijk zijn. Als iemand uitblinkt bij HSV en goed meekomt in het Nederlands elftal dan moet je bij dit Ajax moeiteloos mee kunnen

5 mei 2011 om 12:15

Dat gunnen is dus echt de grootst mogelijke bullshit he?
In Portugal krijgen clubs het makkelijk voor elkaar om topspelers vast te houden OF te laten gaan voor de absolute hoofdprijs, waarom kunnen wij dat in Nederland dan niet?
Ajax moet Vertonghen gewoon aan zijn contract houden en ik denk dat Jan daar echt niet mokkig om zal zijn.

5 mei 2011 om 12:16

Ja gelukkig is het Nederlands elftal ook hetzelfde niveau als bij Ajax he. Hij moet daar tegen de beste spitsen van de wereld en bij Ajax tegen een Berg, Boymans of Janga. En ik vind hem een prima verdediger, vooral goed in 1op 1.

5 mei 2011 om 12:20

Peterk

Als jij ooit nog kampioen wil worden met Ajax op een manier dat je gewoon soeverein bovenaan komt te staan en niet net als nu met drie gemankeerde topclubs te maken hebt dan moet je als Ajax standvastiger zijn en spelers aan hun contracten houden. Suarez had deze zomer voor evenveel geld kunnen vertrekken als in de winter wanneer hij z'n vorm weer terug zou krijgen. Bij Vertonghen hetzelfde.

Ookal zullen ze met hun hoofd even bij een andere club zitten, Suarez en Vertonghen zijn beide spelers die die knop wel om kunnen zetten en nog een jaar kunnen knallen voor Ajax. Op de manier van verkopen hou je ook het niveau van de Eredivisie laag en zal de circel van Mickey Mouse competitie etc. door blijven gaan.

Van den Boog zei zelf altijd dat hij ook deze lijn wilde volgen maar ik zie er nog niet veel van terug. Ik hoop dat de nieuwe AD een wat standvastiger man is.

5 mei 2011 om 12:20

@arjan4ajax

Dan snap jij niet echt hoe het werkt in de voetballerij. Als een speler zich jarenlang bewijst en het niveau ontgroeit dan is het tijd dat hij een volgende stap zet. Laten we eerlijk zijn, elke voetballer wil het hoogste nastreven.
Qua voetbal en natuurlijjk ook in salaris.

Vertonghen is al jaar langer gebleven en als je hem bijv. een transfer naar Arsenal in de weg legt, dan is hij echt niet meer gemotiveerd hoor. Zo gaat dat nu eenmaal. Verder kan je deze zomer nog wat voor hem vangen. Zo heel lang loopt zijn contract volgens mij ook weer niet

5 mei 2011 om 12:22

Vind hem opzich wel goed genoeg voor het Nl-elftal maar dat daargelaten,. Ook al was het namelijk niet het geval kan hij nog zeker wel goed genoeg zijn voor Ajax,. Ik bedoel Sneijder/ v.d Vaart en noem maar op zijn te goed voor Ajax dus ja..

5 mei 2011 om 12:26

Omdat die clubs in Portugal toch net even wat rijker zijn dan wij meestal. Bovendien speelt een Braziliaan graag in Portugal waar hij hetzelfde klimaat heeft als in zijn thuisland, een vergelijkbare cultuur, en bovendien dezelfde taal kan spreken. Maar onderschat vooral de financiële kracht van die clubs niet, Benfica heeft spelers onder contract staan die voor Nederlandse clubs qua salaris volstrekt onhaalbaar zijn. Hoe ze het doen weet ik niet, maar wat zal zo'n Saviola wel niet verdienen...

Er gaan trouwens ook zat spelers weg uit Portugal natuurlijk, zoals Meireles, Veloso, Lisandro Lopez, Lucho Gonzalez, Bruno Alves, vrij recentelijk allemaal. En wij verkopen in Nederland ook spelers voor de hoofdprijs, volgens mij is Suarez net ons land uit voor een mega bedrag, om over spelers als Sneijder, Babel, Huntelaar maar te zwijgen en de bedragen die nu voor Vertonghen en v/d Wiel genoemd worden zijn ook niet gek.

5 mei 2011 om 12:39

maar Peterk,

Zo goed als dat hij begon in de Ten Cate periode, zo grillig en wisselend heeft hij daarna gepresteerd. Ikzelf geloof absoluut in zijn talenten, maar ik vind dat hij Arsenal nog niet verdiend heeft - iets wat ik wel vond van Vermaelen. Vermaelen daar werd toen toen in Nederland en binnen de Ajax fans hard om gelachen maar na de eerste 4 maanden Arsenal hield iedereen plots stijf hun smoel dicht.

Voor Verthongen zou ik zeggen: blijf nog 1 jaar...

5 mei 2011 om 12:53

Harmjan mee eens maar Ajax is natuurlijk een niveautje of 10 lager dan het nederlands elftal en zou daar dus niet misstaan.

5 mei 2011 om 12:53

We moeten het gewoon niet laten gebeuren dat die gasten net als ze echt constant worden weer vertrekken. we doen net alsof het een straf is om deze jongens een jaar langer te houden, in Amsterdam en bij Ajax, hetgeen natuurlijk bullshit is. Willen ze echt perse weg, oke dan wordt het lastig. Stel Ajax speelt nog een jaartje CL, dan is het toch mooi dat Vertonghen daar bij is, kan me niet voorstellen dat hij dat als straf ziet. Gaan we naar de EL, is het misschien wel een idee om hem gewoon te verkopen, dan kunnen we het geld ook goed gebruiken.

Overigens hadden ze in Portugal gewoon 30 miljoen gevraagd voor Vertonghen hoor, geen 12!

@catch, Vertonghen is op het moment echt wel verder dan Vermaelen was toen hij naar Arsenal ging. Die was nota bene net zijn plek kwijt geraakt aan Vertonghen. Ik vind Vertonghen ook gewoon beter, alleen is Vermaelen in de lucht iets sterker. Opbouwend en qua traptechniek is vertonghen echt beter.

5 mei 2011 om 12:57

En dat slaat op?!?!
Het feit dat ''iedereen'' dit roept wil niet automatisch zeggen dat de clubs dit ook vinden. Over het algemeen weet ''iedereen'' niet heel veel over voetbal en praat ''iedereen'' de media na wanneer het op discussies aankomt. Wat betreft het Nederlands elftal zijn het voornamelijk ''de Snor'' a.k.a Derksen en H. Worst a.k.a H. Borst die Joris niet goed genoeg vinden en dus tegelijkertijd half Nederland.

Blijkbaar ziet Ajax genoeg potentieel in Joris om hem als vervangen aan te trekken. (als dit uberhaupt waar is) En ik eigenlijk ook wel, hij is erg ervaren en kan zich staande houden in de Bundes, mijns inziens moet hij zich dan ook staande kunnen houden in de Eredivisie.

5 mei 2011 om 13:10

@peterk

Je probeert andere te vertellen hoe het wel moet, maar naar mijn inziens zijn er meerdere mogelijkheden dan dat jij beweert. Want waarom behoud je Vertonghen niet? Bang dat hij zijn kop er naar laat hangen en gedemotiveerd is? Zelfs dan zou die van waarde zijn, maar jij denkt toch niet dat een man die zoveel aan Ajax te danken heeft gelijk wanprestaties gaat leveren? Je denk toch ook niet als die dit daadwerkelijk doet een topclub aan het einde van het volgende seizoen hem dan wil kopen? Naast dat er dan twijfels over hem ontstaan zal zo'n topclub ook afvragen of je iemand met zo'n instelling in je team wil hebben.

Daarnaast ben ik niet bang dat Vertonghen het een straf zou vinden om te blijven.

5 mei 2011 om 15:28

echt hé...ik zie stekelenburg wel bij arsenal keepen...
alleen die keeper die ze nu hebben is ook wel goed, en jong...

vertonghem daarin tegen is wel klaar voor de stap.joris zal een goede aanvulling zijn

5 mei 2011 om 12:44

Ajax kan dat wel maken. Dit om een aantal eenvoudige redenen:

1. Vertonghen is gewoon toe aan die stap.
2. Vertonghen gaat een zak met geld opleveren.
3. De vervanger heb je met Mathijsen al in huis, deze sluit tevens beter aan bij het team dan Vertonghen. Ik vraag me dus af of we er wel op achteruit gaan?
4. De Boer het hier vast wel mee eens zal zijn

5 mei 2011 om 13:01

Die sluit beter aan bij het team? Vertonghen is completer dan Mathijsen en alhoewel Vertonghen jonger is voetbalt hij al heel volwassen. Ik denk niet dat we erop vooruit gaan als we Vertonghen vervangen door Mathijsen. Mathijsen is alleen wel de beste vervanger die Ajax kan halen voor Vertonghen.

5 mei 2011 om 13:05

Wat ik probeer te zeggen is dat Mathijsen over een bak aan ervaring beschikt die Vertonghen niet heeft. Kwaliteit en dergelijke is er meer dan genoeg aanwezig in het team. We moeten echter ervaring erbij kopen om enige rol van betekenis te willen spelen, in Europa bedoel ik dan natuurlijk.

Vandaar dat Mathijsen misschien nog wel beter bij Ajax past dan Vertonghen momenteel doet.

5 mei 2011 om 14:40

Maar denk je dat het genoeg is met alleen de ''mogelijke'' komst van Mathijsen? Zou het niet beter zijn om een duo te vormen samen met Vertonghen? Dan hebben ze wel een ijzersterke verdediging. Een verkoop van El Hamdoui plus een aankoop van Sightorson, Boerrigter en een ervaren middenvelder. Dan zie ik Ajax ook nog ver komen ook in Europa. Dan komen al die talenten ook goed tot hun recht.

5 mei 2011 om 14:52

Nee, want dat zou dan weer ten koste gaan van Alderweireld. Die moet gewoon in de basis blijven natuurlijk. Ik denk dat het momenteel het beste is wanneer Vertonghen gaat en Mathijsen komt.

El Hamdaoui gaat sowieso de verkoop in. De aankopen die je noemt komen sowieso. Ik roep ook al tijden dat er nog een ervaren middenvelder bij moet voor de balans. Seedorf was dan ook ideaal geweest, dat gaat helaas niet gebeuren.

5 mei 2011 om 15:13

Chivu?

5 mei 2011 om 15:15

Dat is zeer zeker ook een optie. Denk dat ze achter de schermen ook wel geïnformeerd hebben enzo, maar die zal op later tijdstip denk ik terug keren. Denk dat het nou nog wat te vroeg is. Daarbij zal Inter hem niet zo maar laten gaan en zal hij ook qua salaris moeten inleveren.

Kijkend naar bovenstaande denk ik dus dat het voor dit moment het beste is als ze voor Mathijsen gaan.

Haa ik zeg net nog in een ander bericht, dat als wanneer Jan Vertonghen en/of Gregory van der Wiel vertrekt, Ajax een net zo goede speler of een betere speler moet terug halen!! Ik denk dat Mathijsen een perfecte vervanger zal zijn xD Laat maar komen!!!!

5 mei 2011 om 12:14

Vertongen is 10x beter dan Mathijsen, en heeft iig meer potentie,

Mathijsen kan totaal niet opbouwen, en staat alleen verdedigend zijn mannetje

Vertongen komt over de middelijn en schiet ze er nog wel eens in, Mathijsen doet dat absoluut niet, en Alderweireld ook niet, dus dat zou dan een probleem worden.

Waarbij Mathijsen een zeer degelijke verdediger is, daar waar Vertongen af en toe nog wel eens een steekje laat vallen ..

Ik zou als ik Ajax was niet voor Mathijsen gaan, heb je er weer een 30+ bij (ooijer,die spanjaard) en die zijn natuurlijk wel blessuregevoeliger. (meer tijd nodig voor een herstel)

5 mei 2011 om 12:16

Oleguer vertrekt. Contract loopt af. Beetje ervaring kan geen kwaad

5 mei 2011 om 12:19

Inderdaad. Als Alderweireld en Boilesen volgend jaar in je basis staan, kun je ook wel een ervaren verdediger gebruiken.

5 mei 2011 om 12:29

Ja hoor Boemba...vertonghen 10x beter?

Vertonghen is goed en heeft natuurlijk meer potentie, aangezien hij vele jaren jonger is.
Maar Mathijsen heeft zich internationaal al lang en breed bewezen. Verdedigers staan er in de eerste plaats om te verdedigen en dat kan je wel aan Joris over laten.
De opbouw van hem is echt niet zo slecht als dat jij wil doen geloven, oke, het is geen Frank de Boer, maar een bal over 10m strak in de voeten is geen probleem, dus kan vanuit daar de opbouw weer verder lopen.

5 mei 2011 om 12:29

Aldeweireld schiet of kopt ze er ook wel regelmatig in,. kan me van dit seizoen er nog wel een paar herinneren.. Daarbij is nu Vertongen degene die het vaakst mee opkomt met Mathijsen zal Aldeweireld het meest mee opkomen.. Als ze hem halen als vervanging van Vertongen ben ik daar zeker blij mee..
Dan nog een goede vervanger voor v.d. Wiel en nog een jonge verdediger in de naam van Mathias Jorgensen heeft ook nog maar een 1-jarig contract en is zeker een hele goede jonge verdediger.. Sigthorssen en Boeriggter kopen.. Ik zie het zeer positief in met v.d. Boer tot nu toe geen gekke aankopen,. kans op de dubbel..

5 mei 2011 om 12:32

Mwah, opbouwend is Alderweireld wel goed dus een speler ernaast die alleen verdedigend sterk is lijkt me prima. Mathijsen geeft minder weg dan Vertonghen. Dus een probleem dat je straks geen verdediger hebt die ballen erin schiet? Nee, dat is geen probleem. Luxe als je het hebt, maar je hebt er een sterkere verdediger bij en Alderweireld kan prima opbouwen en heeft een mooie lange pass in de benen ook.

Verdedigers kunnen prima mee op oudere leeftijd, Mathijsen daar heb je nog zeker een jaar of 3 veel plezier van.

5 mei 2011 om 12:48

Jij snapt het volgens mij niet helemaal he? Ik zal je grappige citaten hieronder even keurig weerleggen.

1. Vertonghen is 10x beter dan Mathijsen

Klopt niet, spreekt voor zich, overdrijven is ook een vak.

2. Mathijsen kan totaal niet opbouwen

Dat hoeft ook niet gezien Anita voor de verdediging speelt en dus de aansluiting met het middenveld maakt. Verdedigers hoeven puur en alleen te verdedigen. Wat was ook weer de kwaliteit van Mathijsen?

3. Mathijsen scoort niet

Mathijsen hoeft ook niet te scoren, daar hebben we Alderweireld voor vanuit de achterste linie. Totaal overbodig dus!

4. Heb je weer een 30+er erbij.

Het huidige Ajax heeft alles. Scorend vermogen, talent, potentie, technische vaardigheden waar je U tegen zegt, drive etc etc. Een ding hebben ze echter niet; ervaring. Wat had Mathijsen ook al weer?

Spreekt dus voor zich dat Mathijsen voor dit Ajax een absolute welkome aanvulling is op de selectie.

5 mei 2011 om 12:59

Ik vind qua potentie Verthongen zeker beter dan Matthijsen.

Mathijsen kan niet heel goed opbouwen, maar Alderwereild kan dat zeker wel.
En moet een goede verdediger goed kunnen opbouwen?

Alex, Ferdinand en Puyol kunnen ook slecht opbouwen.

En dan hebben we onze vrienden Douglas en Wisgerhof nog. Opbouwend zeer beperkt.

5 mei 2011 om 13:03

Puyol en Ferdinand kunnen niet opbouwen, laat me niet lachen!

Die 2 zijn 'meesters' in het opbouwen, Alex vindt ik maar een matige verdediger sinds hij bij Chelsea zit! en kon bij PSV ook aardig opbouwen

5 mei 2011 om 13:06

qua alderweireld is dat wel vreemd, ik heb begrepen dat hij bij het Belgisch elftal de vrij trappen specialist is.

5 mei 2011 om 13:09

@DE Expert Voor HET Leven!~

1. tuurlijk is het overdreven, maar ik geef aan dat Vertongen beter is dan Mathijsen > +1

2. Mathijsen kan niet opbouwen, je geeft me gelijk, dus wat is het probleem, daarbij, als Mathijsen Enoh voor zich heeft wordt het lachen, want die zijn aan de bal zeer beperkt. +1
3:vertongen heeft dit seizoen best belangrijke treffers gemaakt, bij corners, maar ook als hij zelf de helft van de tegenpartij oploopt en randje 16 schiet, iets wat Mathijsen nooit zal doen.+1
4: Je ontkracht mijn vierde punt niet eens .. ?

Mathijsen is dus geen versterking, tov vertongen, een goede voetballer, maar hij zal niks toevoegen, en Ajax zal er dus op achteruit gaan;;

5 mei 2011 om 13:41

Mathijsen heeft andere kwalitieten ja. Is een hele goede mandekker die je tegen de grotere ploegen gewoon prima kan gebruiken. en ervaring Oleguer en Ooijer noemen is onzin, die heb je op trainingen en op de bank, Zelden tot nooit in het veld en daar is het het meest nodig.

5 mei 2011 om 13:44

@soepvork

Ervaring is sowieso onzin,

Dortmund wordt ook kampioen met een selectie die weinig ervaring heeft,
dus kan Ajax dat ook wel,

Maar jij wilt me toch niet wijsmaken dat Mathijsen Ajax kampioen gaat maken, want dat zou echt onzin zijn!

5 mei 2011 om 14:44

@ Boemba
En waarom zou Mathijsen opbouwend goed moeten zijn als ze het op het middenveld toch weer de bal verliezen Hij is echt niet zo'n drama hoor in opbouwen. Ik kijk heel veel wedstrijden van de Bundesliga en verdedigend is hij sterk en opbouwend redelijk. Niet goed maar zeker niet slecht. Wanneer Ajax nog een ervaren middenvelder erbij heeft dan zit dat wel snor voor aankomend seizoen. Wel jammer dat PSV deze verdediger niet weet te strikken. Aangezien de verdediging van de Eindhovenaren ook wel een ervaren verdediger nodig heeft.

5 mei 2011 om 14:56

Het feit dat jij de ontkrachting van punt 4 niet eruit haalt terwijl het keurig eronder staat zegt wel genoeg.

Maar nogmaals; Ajax heeft alles behalve ervaring. Laat dit nou net iets zijn wat Mathijsen met zich mee brengt.

De als als als als-scenario's die jij noemt kun je op iedere club los laten, dat slaat dus werkelijk nergens op. Ik zeg nergens dat Vertonghen geen belangrijke doelpunten heeft gemaakt, alleen dat bij Ajax andere spelers dat ook genoeg doen, we zijn dus totaal niet afhankelijk van de doelpunten van Vertonghen, ze vorm hooguit een leuke aanvulling.

Moraal van het verhaal is dan ook dat het beter is eerst goed na te denken voor je iets post

5 mei 2011 om 15:04

Ik heb ,als Belg, Alderweireld nog nooit een vrije trap zien nemen voor het Belgische elftal. Tenzij je het over Vertongen had, die trapt af en toe wel eens staalhard richting doel, maar om hem dan een specialist te noemen lijkt me wat overdreven.

5 mei 2011 om 15:29

Ik denk dat het voor Alderweireld alleen maar een verbetering is om naast Mathijssen te spelen. Vertonghen en Alderweireld zijn super voetballers, maar vullen elkaar niet aan. Hebben beide ongeveer dezelfde kwaliteiten en moeten beide(alderweireld in grotere maten) verdedigend nog wat bij leren. Van wie kan hij dat beter dan Mathijssen. Waar Mathijssen voetballend te kort komt, komt Alderweireld dat verdedigend. Zo kunnen zij elkaar prima opvullen.

Daarnaast is het financieel ook positief. Het levert, mits Mathijssen niet een al te hoog salaris heeft, meer op dan het kost. Ik denk dat het wel goed kan uitpakken.

5 mei 2011 om 15:35

nou dan had je bijvoorbeeld tegen NEC en tegen Willem 2 al puntverlies geleden, want daar scoorde vertongen belangrijke treffers..

Ajax heeft geen ervaring? Mounir De Zeeuw Stekelenburg VD Wiel in elke linie heb je een international, wat is dan het probleem met je ervaring..

Ervaring is overschat, talenten kunnen ook kampioen worden, nogmaals het team Dortmund heeft totaal geen ervaring, daar waar Bayern dat wel heeft, dus wat zegt ervaring dan?

Ik heb hier lang over nagedacht en uiteindelijk toch maar gepost, hierdoor is het niet nodig die laatste zin nogmaals te herhalen ..

5 mei 2011 om 15:37

@alvez,

Bouma is ervaring dus dat hebben wij niet nodig, wij hebben een type vertonghjen nodig die een keer opbouwd

en wat we ook niet nodig hebben is Engelaar, maar nu raak ik off-topic

5 mei 2011 om 15:54

dan heb ik het fout, ik heb dat ooit in een artikel gelezen dat de Belgische bondscoach had gezegd, vreemd dat hij dat bij Ajax nooit doet, hier neemt hij vaak de vrije trappen.

Dan moet dat een onzin artikel zijn, zal eens kijken of ik het nog kan achterhalen.

Ik had het ook echt over Alderweireld, ik vond het toen ook al vreemd.

5 mei 2011 om 14:23

Naast dat hij een goede vervanger zal zij zullen ze er financieel gezien ook op vooruit gaan. Als het klopt dat ze voor Vertonghen 12 miljoen krijgen en maar 3 miljoen hoeven te betalen dan is dat een mooie deal! En je hebt een ervaren speler die de jonge talenten uit de jeugd kan begeleiden.

Ik denk dat dit (verdedigend gezien) zelfs een voordeel zou zijn ten opzichte van Vertonghen. Daarnaast heeft hij ervaring, wat prettig is voor Alderweireld. En als die er niet is, kunnen Ooijer en Mathijssen samen in het centrum spelen, wat ze al veel vaker hebben gedaan. Lijkt me dus een prima optie, als Vertonghen inderdaad vertrekt.

Met zijn ervaring alleen al is hij een aanwinst voor iedere eredivisieclub. Daarbij hoeven de centrale verdedigers van Ajax met Anita voor de verdediging niet meer op te bouwen. Voor dat bedrag en gezien zijn ervaring ben ik bij deze een absolute voorstander van Mathijsen!

5 mei 2011 om 12:10

Mathijssen is alles behalve een goede opbouwende verdediger.
Maar daarbij zal de wisselwerking tussen Alderweireld en Mathijssen misschien juist goed werken. Alderweireld is een goede opbouwende verdediger, net zoals Vertonghen. Deze laten alleen af en toe nog verdedigend een steekje vallen. Mathijssen is een pure verdediger, deze zou dat goed kunnen oplossen. Daarbij ook nog veel ervaring.
Lijkt me al met al een prima keuze

Als hij wil inleveren dan zal hij naar Ajax vertrekken maar ik denk dat hij zelf nog graag naar een Europese subtopper wil zeker omdat die pas 31 is en zeker nog niet versleten is en zo toch de kans te houden dat hij volgend jaar vaste waarde is in het Nederlands Elftal.

5 mei 2011 om 12:19

Als hij naar Ajax zou vertrekken, kan hij alsnog in de basis van het nederlands elftal komen. Ik denk dat zijn kans dan juist groter is, omdat hij dan zeker elke week speelt. Van de wiel staat ook basis, en Heitinga paar jaar terug ook als ik me niet vergis, en VD Vaart en Sneijder destijds ook.

5 mei 2011 om 14:20

Heitinga was geen basisspeler dat is eigenlijk pas sinds het jaar voor het Wk , daarvoor was het eigenlijk altijd als het mogelijk was Ooijer - Mathijssen en Heitinga speelde wel soms maar alleen bij afwezigheid van een van die twee en dan was het niet veel , het leek altijd geforceerd of zich te bewijzen , de laatste 1.5 jaar vind ik hem rustiger en beter oogen.

Mathijssen speelt ook alles bij HSV mits hij fit is en was zelfs aanvoerder en van Marwijk is niet echt van zijn spelers wisselen en ik zal het eigenlijk alleen begrijpen als Ajax de CL in gaat anders kan hij beter bij een subtopper in Engeland gaan spelen of ergens anders waar ze ook EL spelen en dan speel je ieder week op een hoger niveau dan als je in de Eredivisie speelt en de EL.

5 mei 2011 om 17:37

Oke. Ja ik heb er niet zo opgelet eigelijk wie er toen basis speler waren, dus bedankt voor de info!
Verder geef ik je gelijk over de CL. Als Ajax CL haalt, zou ik het zeker doen als ik hem was. Anders kan hij beter bij HSV blijven, of mooie subtopper zoeken inderdaad. Ik hoop op het eerste, maargoed, de tijd zal het leren

Dan zie ik hem eerder naar Twente gaan, die doen het de laatste 5 jaar toch een stuk beter dan Ajax en de vooruitzichten zijn ook rooskleuriger. Goede opvolger voor Douglas mocht hij vertrekken.

5 mei 2011 om 12:08

Beetje kort door de bocht dat in Twente de vooruitzichten beter zijn. Volgens mij zijn de vooruitzichten voor Ajax ook niet slecht, zeker niet wanneer ze alsnog de titel pakken.

Verder blijven Ajax, PSV en Feyenoord de topclubs die op dit soort spelers meer aantrekkingskracht hebben. Echter, ik kan natuurlijk niet voor Matthijsen spreken. Kan uiteraard zo zijn dat hij Twente een mooiere club vindt. In dat geval zou hij ook daar niet misstraan

5 mei 2011 om 12:09

Bij Ajax krijgt hij een hoger salaris en dat is voor de meeste voetballers toch belangrijker. Maar ik denk niet dat hij terug naar Nederland wil. Eerst nog even in een subtopper in het buitenland en daarna misschien weer naar de Eredivisie.

5 mei 2011 om 12:09

de vooruitzichten rooskleuriger? zou je dat uit kunnen leggen? Als Ajax over 2 weken kampioen wordt (ik zeg niet dat het zo is), dan heeft Twente het de laatste 5 jaar echt niet beter gedaan dan Ajax! en voor twente is het niet eens zeker dat douglas vertrekt..

5 mei 2011 om 12:12

zolang ajax meer salaris kan bieden zie ik hem eerder naar ajax dan twente gaan.

5 mei 2011 om 12:17

@twente ... als mathijsen in nederland wil spelen is dat voor het topclub. Met alle respect, twente hoort daar niet bij - over 10 - 15 titels, Ec's etc spreken we verder.

Een stap naar feyenoord, psv of ajax ligt daarmee derhalve voor de hand. Gezien de financiële instabiliteit van psv en feyenoord is ajax daarmee de voor de hand liggende keuze.

5 mei 2011 om 12:33

He daar is weer zo'n Twente fan...

Twente kan hem nooit betalen (salaris) en als je van HSV komt dan heeft Ajax toch net wat meer de allure die je gewend bent.

5 mei 2011 om 12:39

Waarom zijn de vooruitzichten rooskleuriger?
Zou ik toch graag een paar feitjes van jou willen hebben

5 mei 2011 om 13:15

Goh, Twente komt ook even kijken...
hoeveel prijzen had Twente ook alweer binnengehaald?
Hoe groot was de naamsbekendheid?
Heeft Twente meer Budget?
en in welk opzicht zijn de vooruitzichten voor Twente rooskleuriger dan voor Ajax...
is leuk dat Ajax is afgezakt (plek twee hoever is dat?) en dat Twente eerste is met eenveel slechter doelsaldo en maar 1 punt meer...

en is leuk voor de Twentenaaren die de illusie hebben reeds een topclub te zijn, in het buitenland is het nog altijd; Who? Twente? wtf is that,
Ajax wordt nog steeds als voorbeeld aangehaald, dus op het moment dat de status gelijk is mogen jullie je roeren, tot dat moment dien je gewoon diep respect te tonen voorde grootste, rijkst en mooiste club van Nederland.
Als Twente dit niveau tien jaar of langer volhoudt dan mogen ze meepraten.

Zou nog niet teruggaan naar de Eredivisie als ik Mathijssen was. Denk dat hij nog wel meekan in de Europese topcompetities. Als Ajax Vertongen voor 12 miljoen verkoopt, hebben ze weer een goede deal gemaakt. Begin langzaam jaloers te worden op Ajax dat ze zoveel spelers voor meer als 10 miljoen verkopen.... (suarez, Vertongen dan, Vermealen, etc.)

Goede speler met veel ervaring!
Ben benieuwd of Mathijsen van plan is om salaris in te leveren. Anders is het een vrij dure speler voor de eredivisie. En de vraag is natuurlijk of hij al terug wil keren naar Nederland.

Hmm liever niet, veel te oud.

Mijn absolute voorkeur gaat uit naar Matthias Jorgensen. Die is veel jonger, net als Vertonghen fysiek sterk en opbouwend heel behoorlijk. Speelt bij Kopenhagen en is Deens international.

5 mei 2011 om 12:10

beetje ervaring kan geen kwaad lijkt mij. Vertonghen is nu een van de meest ervaren spelers terwijl hij meen ik pas 24 is? De balans is wel een beetje zoekt wanneer hij vertrekt. Ook Oleguer is weg na dit seizoen.

5 mei 2011 om 12:35

Ervaring erbij is juist mooi, Mathijsen is voor een verdediger niet zo oud, net een maand 31, die gaat makkelijk nog 3 jaar mee op niveau, en dan heb je wel een echt goede verdediger erbij met veel ervaring. 70 interlands...dat soort spelers kunnen juist het verschil maken.

5 mei 2011 om 12:56

In de leeftijd zie ik nog geen grote problemen. Ik denk dat Mathijsen teveel een mandekker is en opbouwend te kort komt. Van die Jorgensen ben ik ook wel gecharmeerd.

5 mei 2011 om 13:18

Moet zeggen dat ik van die Jorgensen nooit heb gehoord, maar met het nieuwe ajax systeem is het niet de bedoeling dat de verdedigers heel veel opbouwen maar dat Anita dat doet in, inleveren bij Anita en dan verder spelen.

De Boer heeft dat onlangs ook gezegd bij Studio Voetbal'', hij noemde een paar dingen op die niet goed gingen en toen zei hij ook dat de centrale verdedigers te ver het veld in liepen terwijl ze allang een middenvelder hadden in kunnen spelen.

Bovendien kunnen we wel een echte pure mandekker gebruiken omdat het daar (vooral Europees) de laatste tijd vaak fout gaat

5 mei 2011 om 15:27

@babinho
Te oud? Hij wordt juist gehaald voor de ervaring. Er zitten al meer dan genoeg jeugdige spelers bij Ajax, de ervaring is er juist nodig.

Zanka Jorgensen is een speler die nooit naar Ajax gaat komen, hij zou gemakkelijk de stap naar de top kunnen maken. Hij is naar mijn mening nog niet echt klaar ervoor, maar Kopenhagen is gewoon een club die het zeker niet onaardig deed in de CL (bekijk de wedstrijden tegen Barca nog maar eens terug).

Ajax zou er gewoon goed aan doen om een verdediger als Mathijsen te halen. Neemt een karrevracht aan ervaring met zich mee (cl, WK en EK vrijwel alles gespeeld voor HSV en Oranje) dat zou gewoon een aanwinst zijn voor de jeugdige spelers die toch wel het een en ander kunnen leren van hem. Daarnaast is hij nog lang niet (al) aan het afbouwen, dus hij is nog goed in vorm.

Persoonlijk ben ik nooit echt gecharmeerd geweest van Mathijsen, maar onder welke trainer hij ook terecht komt, hij staat nooit ter discussie. Dat wil toch wel het een en ander zeggen over zijn kwaliteiten.

Als dit waar is zou dit voor Joris Mathijsen natuurlijk ideaal zijn, hij wordt altijd uitgekotst bij het Nederlands elftal en wordt altijd betiteld als slechtste man, tekent hij een contract bij ajax dan zijn er genoeg supporters om, want wanneer je voor ajax voetbalt ben je natuurlijk een held!

Ontopic:

Hij zal lijkt mij eerder een contract in Duitsland verkiezen boven dat in Nederland, puur omdat de competitie in Duitsland stukken beter is en niet vergeten de salarissen een stuk hoger liggen.

5 mei 2011 om 12:15

Wederom, het niveau van het Nederlands elftal ligt helaas momenteel hoger dan het niveau van Ajax dus kan iemand bij Ajax een prima verdediger zijn maar voor Oranje te kort schieten.

Qua salaris doet Ajax nauwelijks onder voor de meeste Duitse clubs, dus dat zal vast geen belemmering zijn.

5 mei 2011 om 12:36

De laatste jaren wordt hij trouwens ook niet meer uitgekotst hoor, iedereen heeft zijn mening juist wat herzien en na 70 interlands is het toch wel een gewaardeerde kracht inmiddels. Dat uitkotsen is toch al een paar jaar geleden.

Volgens mij is Matthijsen nog niet zo ver dat hij gaat afbouwen in de eredivsie, denk dat hij nog 1 uitdaging wilt en daarna pas weer naar de eredivisie gaat. Maarja je weet het natuurlijk nooit, als ajax de CL ingaat...

Als dit klopt zou ik hem direct halen als ik Ajax was.
Hij is minder dan Vertonghen maar die zal binnen een jaar toch weg zijn.
Dan hebben ze wel nog Ooijer maar die duidelijk minder dan Mathijsen.

Tsja heb er gemengde gevoelens bij hij is de centrale verdediger van het Nl elftal speelt in een grote competitie heeft ervaring maar is toch niet de ideale vervanger voor mij.

Hij zal niet goedkoop zijn kwa salaris en is al aardig op leeftijd maar mischien is dat wat ze nodig hebben

Prima opvolger.

Alleen zitten er wel wat haken en ogen aan. Mathijsen is geen goedkope wat betreft salaris en is bovendien al 31 jaar oud. Als het echter waar is dat hij bij HSV mag vertrekken dan is het qua transfersom te overzien, zeker aangezien je voor Vertonghen toch een aardig bedrag kunt opstrijken. Persoonlijk zie ik liever Granqvist komen. Een stuk jonger, leidersfiguur en gewoon een sterke verdediger.

5 mei 2011 om 12:14

Mathijssen is wel een Nederlander met een brok aan ervaring op de Ek's en Wk's. En 31 jaar is toch ook weer niet zo oud. Volgens mij kan Mathijssen nog wel 3 jaar mee op hoog niveau. Zet voor hem van der Heijden op het middenveld en na een paar jaar kan van der Heijden het stokje van Mathijssen overnemen.

Ik zie zowiezo het liefst zo min mogelijk buitenlanders in de selectie.

5 mei 2011 om 12:38

Hij is pas vorige maand 31 geworden, en inderdaad juist die ervaring is geweldig. Een goede verdediger die uit de Bundesliga overkomt met 150 bundesliga wedstrijden in de benen en 70 interlands, en ook nog eens zeker 3 jaar meekan (en daarna nog van waarde kan zijn, hoe oud is Ooijer wel niet) dat zijn spelers die het verschil kunnen maken.

Granqvist zou ik ook een goede opvolger vinden, maar Mathijsen brengt wel een hele hoop bagage met zich mee waarvan Granqvist alleen maar mag hopen dat hij dat ooit zelf opbouwt. Een basisspeler van Oranje bij Ajax, ik zou er zo voor tekenen..

5 mei 2011 om 12:41

@ wobbo

Ik kan niet zeggen dat V/d Heijden mij heeft overtuigd. Maar goed, als je naar investeringen in de toekomst kijkt dan moet je na Mathijsen weer een nieuwe kopen. Het verhaal van zet V/d Heijden ervoor en haal hem daarna een linie terug is in mijn ogen te simplistisch. V/d Heijden is in mijn ogen geen verdediger en zal toch echt in de verdediging moeten spelen om het te leren.

@ bearsc

Granqvist is een behoorlijke goede voetballende verdediger. Ook iemand die regelmatig mee opkomt. Ik zou hem dus verkiezen boven Mathijsen, maar dat neemt niet weg dat Mathijsen een goede vervanger zou zijn. Alleen is het wel voor een stuk kortere termijn en kun je meteen beginnen met afschrijven.

5 mei 2011 om 13:38

Je hoeft het ook niet moeilijker te maken dan het is. Vertonghen begon ook op het middenveld en ik vind het wel een vergelijkbare spelers als van der Heijden. Ik hoop iig dat van der Heijden een goeie kans krijgt volgend seizoen.

Je hebt natuurlijk ook kans dat Boilesen na verloop van tijd naar het centrum verhuisd. Volgens mij is dat zelfs de bedoeling.

Aanvallend zou dit een stap terug zijn, verdedigend vind ik Vertonghen en Mathijsen gelijkwaardig..maar als je er 9 miljoen op vooruit gaat, een prima zaak en direct halen zou ik zeggen...zou ook niet zo snel een andere goede vervanger kunnen bedenken, met uitzondering van Granqvist...

een prima vervanger als vertongen weggaat laten we eerlijk zijn in de nederlandse top kan hij prima mee

Hier kon je eigenlijk alleen maar op wachten.
Als ik me niet vergis had Ajax zich al eerder al bij HSV gemeld voor Mathijsen.
Maar hij is een zeer goede vervanger voor de waarschijnlijk vertrekkende Verthongen.
Hij is zeer welkom, maar ik denk dat zijn salariseisen tehoog voor 'het nieuwe inkoopbeleid' van Ajax zal zijn.
Maar nogmaals ik vind het een zeer goede verdediger en hij is welkom in Amsterdam

Met zijn ervaring en gezien zijn leeftijd kan hij nog een tijdje mee, dus dit is wel een goede vervanger voor Vertonghen. Kost niet zoveel + ze houden nog veel geld over voor andere versterkingen .

Dit zou wel geweldig zijn.
Ideale opvolger met de nodige ervaring.
Een ervaren verdediger kunnen we wel gebruiken

Ik vrees dat Vertonghen uit is geleerd bij Ajax en niet langer bij Ajax zal blijven ..
Ik zou het een gok vinden als Ajax Matthijssen aantrekt, hij is op dit moment geblesseerd en moet nog revalideren. Tevens denk ik dat hij ook geen gering salaris zal ontvangen bij Hsv, dus ook bij Ajax.
Helemaal fit, is hij zeker een meerwaarde voor Ajax.

Zou wederom een goede logische keus zijn,een ervaren centrale verdediger en dan een jeugdspeler rustig brengen op die positie.

Als ik Ajax zou ik hem niet kopen, hij is veel te traag in het opbouwen. En van achteruit opbouwen daar moet een voetballende ploeg als Ajax het van hebben.

Wat moet Arsenal met Vertonghen......?

Ze wilen toch meedoen om de titel...?

Voor ajax is dit prima denk ik en je wint een groot bedrag en je hebt er een prima vervanger bij schat hem zelfs veel hoger dan Verthongen....

Hahaha dan kan arsenal beter Mathijsen halen voor dat klein bedragje

5 mei 2011 om 12:14

Wat moet Arsenal met Vermaelen? Dat was precies de zelfde vraag die de gemiddelde gebruiker hier stelde. Sommige spelers kunnen direct meegaan op zo niveau. En iedereen ziet dat Verthongen een getalenteerde verdediger is met rek.

5 mei 2011 om 12:18

Vind ik niet.
Ik vind verthongen nog niet van het niveau Arsenal.
In de laatste paar wedstrijden is duidelijk tezien dat hij veels teveel fouten maakt.

Hier in nederland is dat nog geen echt probleem (nec heerenveen exelcior) maar in engeland zeker wel.

Verthongen is veel minder dan een heitinga b.v die is ook mislukt bij atletico en heeft geen basisplaats bij everton dus ja....

Ik vind arsenal te hoog gegrepen voor zo n onzekere verdediger die de ene keer heel goed maar dan een week later veel steekjes laat vallen.
Nogmaals in nederland word dat niet zo snel afgestraft.

Arsenal heeft al jaren geen grote prijs gewonnen en als ze echt meewillen doen dan moet het zeker niet zulke jongens als verthongen halen dan nog liever een Mathijsen die zich wel jaren heeft bewezen in duitsland en op het ek en wk

5 mei 2011 om 12:22

Je weet nooit hoe Vertonghen zich ontwikkeld tegen spelers uit de Pl.
Iedereen ziet dat hij is uitgeleerd in de Eredevisie en Arsenal is nu niet bepaald die ploeg die met miljoenen smijt voor spelers.

5 mei 2011 om 12:37

Jij volgt Ajax zeker pas recent of niet Fessie.

Vertonghen is bij uitstek een van de beste verdedigers die Ajax ooit heeft gehad. Hij heeft alles. Snelheid, Lengte, opbouwende kwaliteiten, schotkracht, leiderschap, techniek.

Als je ziet hoeveel fouten Heitinga en vooral Vermaelen bij Ajax maakte dan komt dat in de verre verste niet in de buurt bij hoe het nu zit. Niets voor niets heeft Ajax al twee jaar op rij een van de minst gepasseerde verdedigingen van de eredivisie en vorig jaar zelfs van Europa. Dat zegt toch echt wel wat als Vertonghen de man met ervaring achterin is met Stekelenburg.

Ik acht die jongen echt de grootste toekomst toe, nogmaals, de beste verdediger bij uitstek die Ajax in vele jaren heeft gehad.

5 mei 2011 om 12:41

@fessie

Je gaat nu best kort door de bocht wat betreft Heitinga. Bij Atletico hebben ze een probleem op rechts sinds hij vertrokken is, hij stond daar gewoon een heel seizoen in de basis trouwens. Bij Everton speelt hij niet wekelijks in de basis de laatste tijd, maar toch kwam hij vorig jaar 'gewoon' 31 wedstrijden in actie voor Everton en dit jaar ook al 25 keer. Dus wat jij mislukt noemt bij Atletico en Everton, het is maar wat je mislukt noemt zeg.

5 mei 2011 om 12:41

vermaelen maakte ook foutjes voordat hij naar arsenal vertrok. iedereen zei van: die valt daar door de mand, dat gaat niet goed komen, foute keuze e.d. en wat blijkt nu? arsenal mist vermaelen enorm. hij is niet alleen verdedigend sterk geworden, ook scoort hij veel. aangezien arsenal vertonghen nog wel iets kan bijleren omdat hij nnog niet zo oud is, en aangezien vertonghen ook hier aardig goaltjes meepikt, kan vertonghen een grote worden.
daarom hoop ik dat er een opvolger komt voor vertonghen, want als ajax nu weer jeugd gaatt inpassen dan staaat het achterin niet helemaal goed meer, met een nieuwe rechtsback (als v/d wiel vertrekt) alderweireld-boilesen-blind. dus mathijsen is welkom.

5 mei 2011 om 13:17

misschien krijgt hij bijarsenal ook betere spelers om zich heen...net als vermaelen die excelleerde bij Arsenal.

5 mei 2011 om 12:20

Ik ben het met jou eens dat Arsenal niks aan Vertonghen heeft, niet vanwege de kwaliteiten van Vertonghen, maar omdat ze al Vermaelen hebben voor links in het centrum. Ik denk trouwens dat Arsenal wel wat meer ervaring in de ploeg nodig heeft.

5 mei 2011 om 12:31

idd arsenal wil mee doen om de titel dan moet je een echte ervaren beul kopen ipv Vertonghen.

Met een centrum vermaelen/verthongen doe je een drogba torres of Rooney echt geen pijn haha....

Verthongen word ook vaak besproken bij Vi en dan laat van de Gijp vaak zien hoe vertongen blunderd in de verdediging alleen word dat in nederland niet snel afgemaakt.
Net als tegen Nec die wel 10kansen kregen en Heerenveen die er ook wel 10 kregen doordat Verthongen o.a niet goed stond

5 mei 2011 om 12:56

Ik ben het helemaal met je eens, heb je vorig jaar de wedstrijd Ajax-juventus gezien? Vertonghen werd 2x makkelijk geklopt door Amauri, en dat is nou ook niet bepaald een topspits. Vertonghen heeft het in zich een absolute topverdediger de worden, maar hij zit nog lang niet op dat niveau.

5 mei 2011 om 14:28

Arsenal heeft een goed team maar op de bank moeten ze ook goede vervangers hebben die het niveau met gemak aan kunnen.
Daarnaast zijn het landgenoten en kunnen ze ook naast elkaar spelen. Dus zou zeker wel een versterking zijn.

5 mei 2011 om 14:41

Ik vind helemaal niet dat Arsenal een goed team heeft. Aanvallend zit het wel goed, maar achterin komen ze echt kwaliteit te kort. Arsenal probeert ongeveer net zo te voetballen als Barcelona, maar als je de verdediging van Barca vergelijkt met die van Arsenal zie je waarom Barcelona wel prijzen pakt. Alves, Puyol, Pique, Abidal en Busquets zijn stuk voor stuk top spelers op hun positie, terwijl Sagna, Koscielny, Vermaelen, Clichy en Song allemaal net onder dat niveau zitten.

Wel de complimenten aan Ajax dat ze nu al zo vroeg. Bezig zijn met het aansturen van nieuwe spelers. Je kan beter met een selectie te vroeg zijn dan te laat.

Tsja...weet niet wat ik hiervan moet denken. Natuurlijk is Mathijsen een topverdediger voor Ajax (ondanks de kritiek die hij bij Oranje een aantal jaren terug heeft gehad). Hij is lekker ervaren en kan een leider zijn in de achterste linie.
Aan de andere kant heeft hij natuurlijk geen restwaarde meer voor Ajax. Ik verwacht dat als je bijvoorbeeld een Granqvist haalt, je misschien wel iets meer dan 3 miljoen kwijt bent, maar als die het goed doet, kan hij met winst worden verkocht.

Het is trouwens wel opvallend dat er de laatste dagen zoveel transfergeruchten over Ajax naar buiten komen.

Tsja om heel eerlijk te zijn vind ik hem bij oranje altijd verschrikkelijk hoewel het de laatste jaren iets beter weet te gaan, of het dan ook een versterking voor Ajax is durf ik niet te zeggen daar vind ik hem persoonlijk gewoon te matig voor..

Nou dan heeft Ajax volgende week haar laatste kans op een kampioenschap voor de komende jaren..

Als het waar is zou ik Mathijsen een heel erg goede versterking vinden voor Ajax. Mathijsen is verder dan Verthongen, en heeft ook nog eens veel meer ervaring.

Zou een goede opvolger zijn al weet ik niet of hij terugkomt naar Nederland. Er zullen denk ik ook genoeg buitenlandse clubs intersse hebben lijkt me.
Ajax kan een verkoop van Vertongen ook niet tegenhouden en als ze hem verkopen dan is dat precies het beleid wat ze voor ogen hebben. Spelers op hun duurste moment verkopen zodat je er veel geld voor krijgt. Dat is ook een van de redenen waarom Ajax nog een eigen vermogen heeft. Zonder dit beleid hadden ze waarschijnlijk ook in de schulden gezeten.

ja en nee

hij is wel erg duur kwa salaris en we hebben goede vervangers in de jeugd(a1). ervaring is altijd wel handig maar die ervaring hebben we al met Ooijer!

Als Vertonghen vertrekt, vind ik Mathijsen niet de ideale opvolger. Verdedigend prima, maar opbouwend zwak.

anderzijds: Je moet er wel een speler neerzetten, dus wellicht een goede tussenpaus voor een jaartje of 2, eigenlijk bij gebrek aan beter, en hopen dat bijv. Boilesen zich zo ontwikkelt dat hij die postie centraal achterin kan overnemen op den duur.

Ik zou het jammer vinden als Vertonghen weggaat en 12 miljoen lijkt me iets te weinig maar maar Mathijssen zou zeker de ideale vervanger zijn.
Is ook links en heeft veel ervaring en dat kan Ajax wel goed gebruiken met een 19 en een 22 jarige verdediger achtering als is het maar de vraag of de 3de 22 Van der Wiel nog blijft

Ideaal natuurlijk. Frank de Boer kent hem nog van het Nederlands elftal, dus weet of hij wel of niet past in het Ajax spelletje. Daarbij is het ook een plus dat hij Nederlands spreekt en al ervaren is, aangezien ik er vanuit ga dat Stekelenburg ook vertrekt zou hij dan de enige basisspeler zijn met ervaring. Oftewel een goede situatie voor wanneer Vertonghen vertrekt!

Ik persoonlijk ben geen fan van mathijsen.ik denk ook niet dat hij nog lang in nl elftal speel.
Maar dat is mijn mening.hij is altijd op snelheid te kloppen.ajax gaat opbouwend dan igg heel v eel inleveren

Maar wat ik zeg ben misschien beetje bevoorrecht omdat ik geen fan van hem ben.

Denk dat dit een prima vervanger is, mocht Vertonghen weg gaan. Maar eerlijk gezegd hoop ik dat Vertonghen nog een jaartje blijft en daarna een mooie transfer maakt.

Dit is een gerucht van de Sport1 website. Daar stond enkele maanden geleden op dat Stekelenburg en Vertonghen naar Arsenal gingen en dat Ajax Bendtner en Denilson terug zou krijgen. Dan weet je meteen hoe betrouwbaar die website is. Ik denk best dat Ajax de situatie van Mathijsen in de gaten houd, maar meer ook niet.

Zou dit gebeuren dat denk ik dat Ajax' verdediging alleen maar beter zal worden. Het enigste wat ik positief van Vertonghen vind is zijn scorend vermogen. Hij heeft een harde trap die voor Ajax af en toe best wat doelpunten heeft bezorgd. Mijn probleem met Vertonghen was al jaren dat hij een matige verdediger is. In Europa cups wedstrijden was hij nooit echt een factor, hij ging vaak in de fout en in mijn mening bleef steken op een bepaald niveau. Persoonlijk snap ik niet wat Arsenal in hem ziet, maar als Mathijsen echt zou komen ben ik best tevreden.

Gewoon een pracht van een speler. Iemand met achterin veel rust, net als Vertonghen. Beide bewaren ze het overzicht goed. Toch heb ik liever Vertonghen dan Mathijsen, want hij is altijd zo snel geblesseerd..

Zo velen hier zeggen: Mathijsen is verdedigend degelijk, maar opbouwend matig.
Toch zou ik het wel doen als ik Ajax was,voor 2 jaartjes een contract geven en een zo klein mogelijke transfersom betalen.
Die Deen moet je lekker een jaar linksback laten spelen,om een amper 20 jarige de verantwoordelijk in het centrum te geven lijkt me niet goed.
Die kan je over 1 a 2 jaar doorschuiven naar het centrum als Mathijsen weg is.

5 mei 2011 om 14:02

hoe oud is alderweireld?

5 mei 2011 om 14:05

22 , maar die heeft 60 wedstrijden in de eredivisie gespeeld en verschillende EL en CL duels.
Dat vind ik niet vergelijkbaar met een Deen van net 19 die 5 potjes heeft meegedaan.

Lijkt me een uitstekende vervanger. Is echt een super verdediger en zeker gelijkwaardig aan Verthongen. Alleen is het de vraag of hij zelf ook wilt? Dat betwijfel ik. Hij is natuurlijk een geweldige verdediger en dat heeft hij bijvoorbeeld op het WK laten zien. Zou een geweldige aankoop zijn. We zien het wel..

zie persoonlijk in granqvist DE idiale opvolger mocht verthongen vertrekken. heeft nog een 1 jarig contract bij groningen, sterk, lang, goed schot en opbouwend ook prima. eigenlijk vind ik hem nog beter dan verthongen. maar weet ook van het feit dat granqvist heel graag naar het buitenland wil dus weet niet of hij haalbaar is daardoor. andere prima optie is misschien wel moreno van az. vind ik altijd wel een prima speler met een mooie trap alleen mist hij wat hardheid in zijn spel. of wellicht chivu verleiden voor een terugkeer aangezien de geluiden dat hij mag vertrekken bij inter ook steeds hardnekkiger worden, salaris kan hier wel een probleem vormen uiteraard. maar mathijssen lijkt me ook totaal geen verkeerde optie btw. aanvallend wat minder maar verdedigend gelijk zo neit sterker dan verthongen.

Ik denk dat Mathijssen op dit moment te goed is voor Ajax.

5 mei 2011 om 12:40

Hoe kun je nu te goed zijn voor een team?

5 mei 2011 om 12:51

Messi vind je waarschijnlijk wel te goed voor Fortuna Sittard?

Denk dat hij eerder terugkomt naar Willem Ii!

Ontopic:
Natuurlijk haalt Ajax dan een klasse vervanger in huis. Joris wordt zeker onderschat maar speelt vele foutloze wedstrijden.

Het is tegenwoordig zeldzaam dat spelers hun carrière afbouwen in Nederland, v.bommel en v.nistelrooij zie ik ook niet terugkeren naar PSV en bovendien is Mathijsen pas 31.... ik denk dat dit te vroeg komt voor hem maar je weet natuurlijk nooit

Serero, Fischer, Rits, Sigthorsson; Ajax is behoorlijk aan de koop. Dan moet er iets vertrekken, anders werken ze zich terug in de schulden. Stekelenburg, Van der Wiel en Vertonghen bijvoorbeeld, mogelijk Siem de Jong.

Wel saillant detail: het duo dat een jaar geleden de Braziliaanse aanval afhield is hersteld: Ooijer / Mathijsen. Een ervaren jongen als hij kun je altijd goed gebruiken. Het enige wat ik vrees is dat deze man wel een goede verdediger is, maar niet eentje die zeker overkomt als je vooruit verdedigt met veel druk.

5 mei 2011 om 12:38

fischer is 1.4miljoen
rits gratis (aflopend contract)
sigthorsson laten we zeggen 2.6miljoen?
serero 2miljoen ?gokje?

6miljoen uitgegeven dan met verkoop van suarez 24mil, heeft ajax nog voldoende geld over
gok zo'n 10miljoen nog, aangezien er bepaalde zaken afgaan aan geld van de ontvangen transfer van suarez.

5 mei 2011 om 12:44

Serero en Fischer kostten rond de 2 miljoen euro, Rits is transfervrij en Sigthorsson kost waarschijnlijk om en nabij 3 miljoen euro. Dan heb je met de 25 miljoen euro van Suarez nog wel een buffertje. Daarbij zijn Serero, Fischer en Rits geen vervangende aankopen, maar investeringen in de toekomst. Overigens denk ik wel dat je gelijk hebt dat Ajax in elk geval rekening houdt met het vertrek van Stekelenburg en Vertonghen.

Kleine nuance: Ajax heeft nooit schulden gehad. Ze draaiden vorig seizoen verlies. Dat is wat anders.

5 mei 2011 om 13:11

Iets vertrekken ?
Hier krijg je een lijstje vertrekkende spelers toegeschoven die allemaal op de loonlijst van Ajax staan :

1 Sno
2 Oleguer
3 Atouba
4 Suk
5 Schouw
6 Overtoom
7 Deckers
8 Donald -roda Jc
9 Wielaert -roda Jc
10 Kappelhof -FC Groningen
11 Burnet -FC Groningen
12 Graafland -capelle
13 Aissati -vitesse
14 Ottenhof -FC Twente
15 Stekelenburg
16 EL Hamdoui
17 Jozefzoon - NAC Breda (verhuurd)
18 Bonevacia - NAC Breda (verhuurd)

Grotendeels al bekend , deels waarschijnlijk tot zeer waarnschijnlijk. Dan heb ik een eventueel vertrek van Vertonghen en Van der Wiel nog niet meegenomen , of een vertrek van Silva , Cvitanich of Lindgren (zijn contract loopt evenals dat van Steek af in 2012).

Hier tegenover staan de komst van de volgende spelers voor de volgende transfersom :
1 Fisher (1.4 miljoen)
2 Rits (gratis)
3 Serero (komt van Cape Town , sataliet club dus kost niet heel veel)
4 Sigthorsson (circa 3 miljoen)
5 En bij een vertrek van Vertonghen zou Mathijssen eventueel voor ongeveer 3 miljoen gehaald worden.

Als je weet dat je nog transfersommen krijgt van EL Hamdoui , Stekelenburg , Aissati en dan in dit geval nog Vertonghen , plus de salaris besparing , kom je uit op een dikke winst.

5 mei 2011 om 13:25

Mooie lijst. Vooral het vertrek van Sno, Oleguer en Atouba zal denk ik al zo'n 4 miljoen euro per jaar schelen.

Dat geld kan je dus mooi besteden aan een waardige aankoop.

Daarbij heb jij in je lijst nog niet eens de overschotten van Suarez en Emanuelson meegerekend.

Mijn mening is echter dat het geld wel deels op het veld dient te staan, dus geen halfzachte aankopen, die ik tot op heden alleen nog maar heb zien langskomen.

Ik zou dat geld dus mooi besteden aan een contractverlenging van Vertonghen, waarbij hij volgend jaar mag vertrekken met een mooie clausule van rond de 18 mln. Daarbij een goede aanspeelpunt spits halen als L. De Jong, een links- of rechts buiten a la Mertens, klaar is kees en je kan een goede gooi doen naar het kampioenschap.

Kosten 18 miljoen. Kwaliteit kost geld.

Vermeer
Van der Wiel
Alderweireld
Vertonghen
Boilesen
De Jong
Anita
Eriksen
Sulejmani
L. De Jong
Mertens
5 mei 2011 om 15:47

Een nieuwe gooi naar het kampioenschap mag geen 18 miljoen kosten. Even ervan uitgaande dat Ajax Vertonghen en V/d Wiel verliest en degene die op mijn lijstje staan krijg je een selectie die er ongeveer zo uit ziet, en dan de transfer van Boerrigter ook maar meegenomen :

1 Vermeer
2 Verhoeven
3 Padt

4 Boilissen
5 Blind
6 Anita
7 Alderweirld
8 Ooijer
9 Ligeon
10 Mathijssen

10 Eriksen
11 De Jong
12 De Zeeuw
13 Enoh
14 Van der Heijden
15 Serrero
16 Rits
17 Lodeiro

18 Sulejmani
19 Ebercilio
20 Boerrigter
21 Ozbilitz
22 Sigthorsson
23 Castillion
24 Lukoki

Als in de loop van het seizoen talenten als :
* Van Rhijn
* Sneijder
* Boerre
* Toivomaki
* Bizot
* Fisher

De kans krijgen heb je een selectie die zeker goed genoeg is om bij de beste 3 te eindigen. Vergeet niet dat PSV vanwege de financiele malaise wel eens sterspelers zou moeten verkopen en dat Twente , wat grotendeels afhankelijk is van Ruiz en Janssen , zijn sterkhouders ook wel eens zou verkopen. De vraag is dan of men , ondanks genoeg financiele middelen, een vervanger vind die Twente op zijn huidige niveau houd.

Het voordeel van weinig besteden , en ervan uitgaande dat we kampioen worden dit jaar , betekend dat we volgend jaar rustig kunnen gaan bouwen, en toch niet te ver terug hoeven zakken. Geen ''must'' van de titel , maar gewoon bij de beste 3 eindigen en wie weet zit er wel meer in.

7 mei 2011 om 11:23

Ik ben er mee eens dat Ajax geen 18 Miljoen mag uitgeven, dat past niet bij ons beleid.
Ik hoop met heel mijn hart dat Ajax, Seedorf terug haalt, heeft een brok aan ervaring, en als Ajax 4-3-3 gaat spelen met de punt naar achter, kan hij samen met Eriksen spelen. Ajax zal er ook goed aan doen om Narsingh te halen. Een fantastische speler die alle eigenschappen heeft om te slagen. Boerrigter als back-up en Serero kopen, want als ik de verhalen moet geloven, is dit de nieuwe Pienaar. Voor Serero, Narsingh, en Boerrigter ben je ongeveer 8 Miljoen kwijt. Ajax moet ook proberen Vertonghen een dik contract geven, zoals Robinho al zei, met een clausule van /- 18 miljoen, lukt dit niet, dan is Mathijsen een goede optie om hem op te volgen. Daarnaast proberen Stekelenburg te houden, al is dat geen must, omdat je Vermeer er neer kan zetten het levert ook weer ongeveer 12 Miljoen op

V/D Wiel 12 Miljoen
El Hamdaoui 4 Miljoen
Cvitanich 3 Miljoen
Lindgren 1 Miljoen
Aissati 2 Miljoen
Opbrengst = /- 20 Miljoen

Atouba, Sno, Wielaert, Oleguer, Suk, Donald, Graafland, Decker, Ottenhof, Burnet, Kappelhof, Verhoeven, Silva gaan allen Transfervrij weg. Dat scheelt toch ook wel /- 7 Miljoen.

Selectie 2011/2012

1. Stekelenburg
2. Ligeon
3. Alderweireld
4. Vertonghen
5. Boilesen
6. Anita
7. Seedorf
8. Eriksen
9. S. De Jong
10. Sulejmani
11. Narsingh
12. Vermeer
13. Ooijer
15. Blind
16. Enoh
17. Boerrigter
18. Lodeiro
19. Serero
20. De Zeeuw
21. Van Rhijn
22. Castillion
23. VD Heijden
24. Sneijder
25. Padt

Ebecilio, Ozbiliz, Overtoom en Bonevacia proberen te verhuren.
Deze spelers zullen zeker debuteren/doorstromen, stuk voor stuk toptalenten.

Klaassen
Bouy
Fischer
De Sa
Lukoki
Koppers
Kishna

Vermeer/Stee
Ligeon
Alderweireld
Vertonghen
Boilesen
Seedorf
Eriksen
Demy/Anita
Narsingh
Castillion
Sulejmani

Zou leuk zijn als Joris terug keert naar de eredivisie, zeker een goede vervanger als Vertonghen naar Engeland gaat.

Ik mag toch van harte hopen dat als wij onze beste verdediger van de hand doen zonder dwingende omstandigheden voor meer dan een schamele 12 miljoen. Bij Vermaelen dachten we ook dat we veel hadden gekregen en achteraf bleek het een koopje voor Arsenal. Hopelijk is Ajax wijzer.

Het zou jammer zijn als Vertonghen zou vertrekken, maar een evt komst van Mathjissen hoeft geen vertrek van Vertonghen te betekenen. Vertonghen is namelijk van nature een verdedigende middenvelder en het zou zomaar kunnen zijn dat Frank de Boer hem naar het middenveld wil doorschuiven om daar meer body te krijgen. En Mathijssen brengt dan weer zijn ervaring mee voor de verdediging.

Ik hoop dat dit nieuws niet klopt. Ajax zou het vertek van Verthongen makkelijk kunnen opvangen met Ooijer. Dat is al een brok ervaring. Alderweireld en Boilesen kunnen daar naast voetballen en wellicht zelfs een plek voor Blind aan de linkerflank of verdedigende middenvelder.

hij is zeker een nuttige vervanger voor vertonghen, aangezien we weer wat ervaring dan achterin hebben staan, die zijn ervaring aan de jongere jongens kan overdragen.
Hierdoor kunnen talenten meer van hem leren en rustig gebracht worden.
hij is opbouwend minder dan vertonghen maar hij verdedigd gewoon goed, en alderweireld kan goed opbouwen, wat mekaar compenseert.

kom op ooijer moet zijn meerdere wel erkennen in mathijsen hoor!

Ach ja.. ik zou nog niet zo gaan speculeren hierover.
Het bericht komt avn sport1 en die houden er wel van om geruchten de wereld in te helpen.
In de winterstop zeiden ze ook dat denilson en bendtner naar Ajax zouden komen.
Dus eerst zien dan geloven allemaal. Vind Joris een sobere, maar goede verdediger en een goed alternatief voor Jan.

Nogal over de top, als hij daar ooit al was. Is langzaam en functioneerd alleen in een duidelijk tactisch geheel. Heeft wel ervaring maarja, dat had z'n neefje Wielaert op een ander niveua ook en....

Kan niet zeggen dat ik er superpositief over ben maar wetende dat we straks misschien zonder vd Wiel met een acherhoed met Blind, Alderweireld, Boilesen spelen is een ervaren rot geen overbodige luxe. Bovendien zou een NL sprekende erg moeilijk te vinden blijken of Heitinga moet al terug willen komen.

5 mei 2011 om 12:43

Wat heeft Wielaert ermee te maken, heeft Wielaert soms ook 150 wedstrijden bij een grote Bundesliga club gespeeld en had Wielaert soms 70 interlands achter zijn naam staan?

Die kunnen ze goed gebruiken bij ajax. Een mengelmoes van ervaring en talent zal ajax weer terug naar te top brengen. Mischien ook nog Seedorf erbij?

5 mei 2011 om 12:41

Dacht dat Seedorf had aangegeven deze zomer niet terug te zullen keren, jammer genoeg.

Bij Sport1 zit blijkbaar een redacteur die actief is op voetbalzone aangezien dit vanochtend in een ander topic werd gesuggereerd door een aantal mensen

Zou een prima aankoop voor Ajax zijn om wat extra ervaring in te bouwen in de as van het veld. Daarnaast kan ik me voorstellen dat dit voor Matthijssen ook geen slechte stap is met het oog op het EK. Een basisplaats bij Ajax is natuurlijk prima voor je 'oranje-cv' tov een eventuele bankplek of een subtopper in het buitenland. Vraag is of het salaris technisch haalbaar is en of Matthijssen inderdaad wel in Nederland wil voetballen.

Ik zie hier veel positieve reacties over dit gerucht, maar mocht dit waar zijn, dan ben ik niet echt enthousiast hoor. Ten eerste is Verthonghen een jonge, opbouwende speler. Mathijsen is nou niet echt een speler die op kan bouwen. Daarbij komt dat hij al 31 jaar is en we hebben al een ervaren verdediger met Ooijer in huis, die eigenlijk precies hetzelfde is als Mathijsen. Natuurlijk, als je Boilesen gebruikt als vervanger van Verthonghen, dan heb je wel een jonge verdediging. Maar waarom Mathijsen halen als je Ooijer al hebt? Dat is denk ik de meest voor de hand liggende vraag.
Nogmaals ik denk dat dit gewoon een gerucht is, al vind ik het toch hoogst opmerkelijk dat Ajax nu al bezig is met spelers terwijl er eerst nog een heel nieuw bestuur en een nieuw algemeen directeur aangesteld moet worden. Laten we dat potverdomme eerst eens doen, wat dat is toch nu de hoogste prioriteit.

Eerst een bevestiging van Ajax dan pas geloven.

Hij zou bij Ajax niet misstaan denk ik als opvolger van Verthongen. Mathijsen beschikt bovendien over een flink portie ervaring.

Ik las vanochtend iets over Mathijsen waarbij hij zelf niks wist van dat hij weg moest. En nu wil opeens Ajax hem :S?

Voor 1 jaar is het leuk maar hij is al 31 he, wie zegt dat hij volgend jaar nog zo goed is als nu? Kan zo maar een gevalletje Bouma worden. Ik had als Ajax zijnde een jongere verdediger gehaald, ook voor de toekomst!

Zie liever Verthonghen nog een jaartje blijven om eerlijk te zjin. Het zou natuurlijk goed zijn als Joris zou komen alleen ik denk niet dat hij daar trek in heeft, zie hem nog wel kiezen voor een subtopper in Engeland voor 2 jaar.

Weet iemand trouwens hoe het zit met de transfers? Heeft Cruijf daar ook een bepaalde zegging over?

5 mei 2011 om 12:54

Interessante vraag. Ik denk dat De Boer hier op eigen houtje handelt (in samenspraak met de directie, die hem uiteraard het groene licht moeten geven). Wellicht dat hij zo nu en dan dergelijke zaken bespreekt met mensen uit het Cruijff-kamp (bergkamp en Jonk bijvoorbeeld). Maar ik denk dat De Boer prima zelf kan bepalen wie hij graag bij zijn selectie heeft.

Ik ben wat sceptisch over dit gerucht. De Boer hecht heel veel waarde aan inschuivende en opbouwende verdedigers met ook nog eens een goede trap. Ik vind Joris een goede mandekker, maar opbouwend komt hij denk ik te kort voor wat Ajax nastreeft.

Mocht Vertonghen weg gaan, probeer het dan eerst maar bij Heitinga. Maar verder is Matthijsen ook een prima versterking voor Ajax.

5 mei 2011 om 12:54

nog niet haalbaar voor ajax, hij komt wel terug dat denk ik wel maar niet op korte termijn.

5 mei 2011 om 13:03

Ik denk het eerlijk gezegd ook niet nee. Maar altijd proberen zou ik zeggen.

hier baal ik een beetje van. had stiekem gehoopt ( ja miss wel tegen beter weten in ) dat dit 1 van de aankopen zou zijn van Vitesse.
Maar als de keus er is om ook naar Ajax te gaan dan is het bekeken zaak! Zonde.

Als ik alle geruchten zo hoor vind ik toch dat Ajax weer de verkeerde richting op aan het gaan is. Laat ik eens alles op een rijtje zetten.

Mathijssen- Zou een bruikbare aankoop zijn, maar niet veel meer dan dat. Ajax heeft een toptalent als Boilesen in huis die een centrale verdediger is en geen linksback! Geef gewoon Boilesen de kans als centrale verdediger. Koop liever een linksback. (klavan, Stenman, Nesu?)

Rits-het is natuurlijk een toptalent, maar op dit moment hebben we alleen al voor de nummer 10 positie Eriksen, Lodeiro, De Jong en daar kunnen we dadelijk ook nog talenten als Fischer, Serero en eventueel deze Rits aan toe voegen. Het liefst zie ik op het middenveld een linksbenige speler komen (strootman, Janssen, Pranjic, etc.) dan dat we dalijk met 5 spelverdelers zitten opgezadeld.

Boerrighter- Ik kan de (waarschijnlijke) aankoop van deze jongen ook niet helemaal begrijpen, want ik snap gewoonweg niet waarom we nog een linksbuiten erbij moeten halen. Ik zie in Sulejmani een linksbuiten en geen rechtsbuiten, met daarachter Ozbiliz die zich nog kan ontwikkelen. Haal dan een rechtsbuiten! (verhoek, want met een kopsterke spits daarnaast ben je zeker van 25 doelpunten van je spits) Want in mijn ogen hoort Ebecilio gewoon aan de rechterkant te spelen, en voor deze jongen zou ik wel eventueel iemand anders op de rechtsbuiten positie willen zien.

Sighthorrson- Dit is de enige aankoop die ik dan wel kan begrijpen omdat Ajax een centrum aanvaller nodig heeft. Alleen zou ik graag een spits met een beetje lengte zien komen. Deze Ijslander is namelijk ''maar'' 1.80, maar ik denk dat Ajax er goed aan doet een speler te kopen die een kop groter is en elke voorzet erin kopt. (dost, of eventueel een v. Wolfswinkel al is deze niet heel erg kopsterk)

persoonlijk zou ik dit een goede opstelling vinden voor volgend jaar, ervan uitgaande dat Stekelenburg, Vertonghen en Van der Wiel zullen vertrekken.

Vermeer
Van Rhijn
Alderweireld
Boilesen
Klavan
De Zeeuw
Eriksen
Strootman
Verhoek
Dost
Sulejmani
5 mei 2011 om 13:09

5 aankopen! Er staat eindelijk een team waar we al 2 jaar op aan het bouwen zijn en dan jij het proces weer helemaal op zijn kop gooien voor spelers waarvan je niet eens weet of ze wel het niveau aan kunnen. Bovendien zouden Dost en Verhoek sowieso niet goedkoop weggaan!

5 mei 2011 om 13:11

Hahaha! Klavan? Nesu? Stenman? Die eerste twee zijn dramatisch en spelen niet eens wekelijks bij respectievelijk AZ en Utrecht en Stenman speelt volgend seizoen voor Club Brugge.

En daarnaast. Wat wil jij liever? Een ervaren basisspeler van het Nederlands elftal, de vice wereldkampioen, plus een Deens toptalent genaamd Boilesen. Of wil jij liever Boilesen en Nesu? Kom op man..

5 mei 2011 om 13:21

Nou je kan het ook zo vragen. Wil je een verdediger die op zijn weg terug is of een wereldtopper in spe? En daarbij hebben we gewoon een linksback nodig. Ik weet er alleen niet zo 1,2,3 een goede op te noemen.

5 mei 2011 om 13:31

Boilesen houden we in alle situaties bij ons, dus de vraag is of ik liever Mathijsen zie of Nesu/klavan. Die laatste twee zijn dus echt never nooit een wereldtopper in spe! Waar haal je dat vandaan?

5 mei 2011 om 13:33

Uuhm ooit van ene Vurnon Anita gehoord??

5 mei 2011 om 13:38

Sorry maar van Anita ben ik absoluut geen fan. Vind hem geen rechtsback, geen linksback, en mist in mijn ogen de lengte van verdedigende middenvelder.

5 mei 2011 om 13:42

Ik bedoelde eigelijk dat je in het centrum de keuze hebt tussen Boilesen (wereldtopper in spe) of Mathijssen. Kijk ik ben het met je eens dat Mathijssen op dit moment gewoon een goed alternatief is voor Vertonghen. Maar ik vraag me af of Ajax wel echt behoefte heeft aan een Mathijssen. Ik denk namelijk van niet. Ze kunnen hun geld veel beter besteden aan een linksback. Misschien zijn de namen waar ik eht over heb niet de beste. Alhoewel ik Klavan een tijd terug een hele sterke linksback vond. Misschien kan je beter denken aan een Pieters, Maar PSV zal hem niet gaan verkopen aan Ajax. En een Braafheid heeft al heel erg lang zijn niveau van Twente niet meer gehaald.

5 mei 2011 om 14:55

Drenthe?

5 mei 2011 om 13:22

tja sorry maar met spelers als ebecilio en ozbiliz wordt je geen kampioen tenzij je weer zo'n jaar als deze tegemoet gaat waarin je normaal mag hopen in de top 5 te eindigen met dat aantal punten. Feit is dus gewoon (nog) niet goed genoeg. Ook geldt dat voor de jong die is ook niet van het niveau waar ajax naar streeft. Ik snap dus wel dat ze zich willen versterken en vooral met jonge talenten voor de toekomst.

Als je die weg in slaat moet je voor balans zorgen en dus voor een beetje ervaring Mathijsen zou dus prima in die strategie passen.

Die laatste spitsen die jij noemt is natuurlijk lachwekkend, die kan en wil Ajax niet betalen of zie je de club graag naar de rand van de afgrond geduwt worden??

5 mei 2011 om 13:26

Waarom zijn de namen van Dost en v. Wolfswinkel belachelijk? geloof mij, maar zeker met de transfers van een aantal jongens zijn dit geen onhaalbare spelers.

5 mei 2011 om 13:49

Omdat die jongens miljoenen moeten kosten en dus onhaalbaar. Ik hoop toch dat Ajax de fout niet meer maakt om gelijk transferinkomsten weer aan spelers uit te geven. Dost bleek deze winter al onhaalbaar en utrecht zal een nog hoger prijskaartje aan v Wolfswinkel hangen waar ik overigens al tijden niets meer van heb gehoord.

mmm, zou wel een uitstekende aankoop zijn voor 1 of 2 seizoenen want hij is ten slotte toch ook niet meer de jongste maar nog wel 1 van de beste verdedigers van nederland
ik zie liever een jongere speler komen maar goed...
die geruchten bij sport 1 moet je ook niet al te serieus nemen hoor...

Vertonghen nog 1 jaartje Ajax en volgend jaar komt Mathijsen transfervrij naar Ajax. Een win-win situatie, want Vertonghen gaat toch wel deze zomer of volgende zomer weg (die kun je niet houden) en je bespaart 3 miljoen voor Mathijsen. Het voordeel voor Mathijsen is dat hij nog een jaar langer het riante salaris bij HSV kan krijgen. Het voordeel voor Vertonghen is dat hij nog een jaartje ervaring kan opdoen. Iedereen blij.

Vertonghen benadeelde de laatste tijd bijna zijn ploeg door op het randje bijna rood te pakken en past daarom meer in Engeland,mathijsen heeft meer ervaring heeft op een Wk,ek en tegen grote spitsen gespeeld,dus kan Ajax zo een speler wel gebruiken een echte verdediger,jan is meer een opkomende nummer 4 die vaker scoord,maar verdedigend vaak zijn tegenstander uit het oog verliest,ook al is hij aanvoerder,die moet het team neerzetten,niet een pirouette draaien,als je dat in Engeland doet,ben je zo gezien.

5 mei 2011 om 13:19

Jij redeneert echt geweldig... Verthonghen past in Engeland omdat hij de laatste tijd zijn ploeg bijna benadeeld door de hele tijd op het randje bijna rood te pakken. Zo luidt jouw eerste zin.
Lees je wel na wat je zegt?

On: Mathijsen kan Ajax totaal niet verder helpen. We verkopen dan een jonge, sterke, goed opbouwende verdediger en we halen er een oude, weliswaar ervaren, maar slecht opbouwende speler voor terug. Terwijl we nota bene al precies zo'n speler hebben bij Ajax. Waarom Mathijsen halen als we Ooijer hebben? Trouwens: Boilesen kan heel goed opbouwen en is gewoon een fantastische vervanger voor Verthonghen. Jong, maar heel erg talentvol. Eriksen is ook erg jong, maar is toch één van de beste speler bij Ajax.

Dat hij over een aantal jaar maar terug komt naar huis! (willem Ii)

Nee even zonder dollen, ik zie Mathijsen niet naar Ajax gaan. Ik denk dat hij nog een club in het buitenland wil en dat hij daarna wil gaan afbouwen in Nederland. Het zou wel erg gaaf zijn om Mathijsen weer in de eredivisie te zien, dus ik hoop wel dat hij komt!

Liever geen Mathijssen,

Ajax zoekt opbouwende verdedigers en niet pure mandekkers. Ik begrijp dat Ajax ervaren spelers erbij wil betrekken, maar dit verstoord de doorstroom voor de volgende talentvolle verdediger. Zelf denk ik dat het een gevalletje Ooijer zou kunnen worden, maar hopelijk als die komt bewijst hij mijn ongelijk.

5 mei 2011 om 13:25

onzin Ajax heeft vaker 1 opbouwende en 1 mandekker gehad in het verleden. Het is een wapen als je er 2 hebt maar 1 solide echte verdediger is geen overbodige luxe, als je dan maar 1 man hebt die kan inschuiven. En alderweireld met zijn passing en scorend vermogen kan dat prima invullen.

5 mei 2011 om 15:01

Ja precies, dat dacht ik dus ook toen ik dit allemaal las. Om nog maar eens een van de stokpaardjes aan te halen, 1995: Ajax speelde toen met Blind als stopper, die werkelijk alles tegenhield, dat zou Mathijssen dan kunnen invullen en daarvoor/naast een Frank de Boer of Rijkaard, die goed opbouwde, dat kan Alderweireld dan invullen. Of eventueel Boilesen centraal en Alderweireld rechtsback, zoals hij ook bij Belgie speelt.

Vermeer
Alderweireld
Mathijssen
Boilesen
Blind/aankoo
De Zeeuw
De Jong
Eriksen
Sulejmani
Sightorson
Boerighter

Matthijsen is een van de meest onderschatte spelers van nederland. Staat elke week al jaren zijn mannetje in een competitie die vele malen hoger ligt dan de Nederlandse. Hij zou dus op alle fronten een aanwinst zijn voor Ajax

Lijkt me een prima vervanger voor Vertonghen. Wellicht ga je er verdedigend iets op vooruit. Opbouwend kan Mathijsen ook nog wel iets, zeker als je bedenkt dat de Eredivisie niet de Bundesliga is. Voor een prijs van rond de 3 miljoen ga je zeker geen betere vinden, past ook prima in de huidige jonge verdediging. Of Vertonghen daadwerkelijk verkocht wordt en dan nog voor zo'n bedrag, moeten we nog maar eerst zien.

Mathijssen zou absoluut WEL een aanwinst zijn voor Ajax, is een prima centrale verdediger,sterker nog zou de beste centrale verdediger van de NL competitie worden...heeft een prima staat van dienst in het NL elftal en in bundesliga als het gaat om uitschakelen van kwalitatieve spitsen die we echt niet in de eredivisie tegenkomen..

Hardstikke leuk dat Ajax opbouwende verdedigers zoekt maar laat ze eerst maar eens de verdediging dicht hebben, nu is het vaak een gatenkaas, MET Vertonghen dus..

Hele goede verdediger, maar past hij in het systeem? Hij is erg goed in puur een mannetje dekken en de bal afpakken maar opbouwend minder sterk. Ook een punt van aandacht is zijn 31-jarige leeftijd, kom op, daar kun je nog 2 jaar mee door en dan moet je weer een vervanger halen, zonder wat te vangen voor Matthijsen. Ik dacht dat het aankoopbeleid was: geen spelers van 30+ een langdurig contract geven? Dat zou betekenen slechts één jaar! Dat doet Joris zelf niet.

Direct halen voor dat bedrag. Een betere opvolger voor Vertonghen ga je niet snel vinden. Hij is opbouwend minder sterk, maar verdedigend altijd solide.

Het is een jongen die weet waar zijn kwaliteiten liggen en een uitstekende mentaliteit heeft. Ik weet ook geen wedstrijden waar hij helemaal dronken gespeeld werd door zijn directe tegenstander. Of hij zelf wilt komen vraag ik mij af. Er lopen in de (sub)top van Europa heel wat centrale verdedigers die kwalitatief minder dan hem zijn. Voor veel clubs daarom een interessante optie.

Huntelaar zou ook mogelijk weer naar Ajax vertrekken...

Krijgt Ajax wel een goed team, met Huntelaar en Mathijsen er bij. Ajax weet weinig te scoren, maar met Huntelaar wordt dit probleem opgelost. Toch denk ik niet dat 1 van hun komt, laat staan beide.

als huntelaar weer terugkomt zou dat natuurlijk geweldig zijn!!!maar gun hem tog een betere ploeg met alle respect voor mijn eigen club.

Als ajax dan toch wat wil investeren moeten ze elia ook maar meteen inlijven dan worden ze volgend jaar fluitend kampioen.

5 mei 2011 om 13:48

Ja tuurlijk, spelers als Elia Huntelaar en Mathijssen zitten ook echt te wachten op een eredivisieclub.

Ik denk niet dat dit haalbaar is, Mathijsen speelt denk ik liever nog een paar jaar in een topcompetitie. Hetzelfde geld voor Huntelaar en Elia.

5 mei 2011 om 13:52

Lees bild zeitung maar even dan kom je tot de conclusie dat elia zijn rol in duitsland uitgespeeld is en misschien staat hij wel open voor een periode bij ajax. Ajax kan het altijd proberen.

5 mei 2011 om 14:23

Mathijsen zal zeker wel open staan voor een rol bij Ajax. Dat kan ik me haast niet anders voorstellen. Elke speler met een nederlandse nationaliteit wil wel een keer kampioen in zijn eigen land zijn geweest.

5 mei 2011 om 15:46

Zei ik dan dat HSV hem persé wil houden?
Dus ik snap niet waarom je naar Bild zeitung verwijst.

Ik zeg alleen dat een speler als Elia, zeker op zijn leeftijd, liever in een topcompetitie speelt dan bij Ajax.

Dat kan best, maar ik denk dat ze nog liever kampioen zijn geworden in Engeland, Duitsland of Spanje (of mischien wel italië).

Wat hebben mensen hier zo nu en dan weinig verstand van voetbal.. Het is toch helemaal geen discussie of Mathijssen het in Nederland goed zou doen?

Het is echt een top competitie qua spanning maar qua niveau is de Nederlandse competitie natuurlijk niet al te best.. Mathijssen is pas 31 en kan dus wat mij betreft nog moeiteloos 3 jaar mee! En daarnaast kunnen de jonge talenten een ervaren man heel erg goed gebruiken!

Ajax moet niet Joris Mathijsen hallen, past gwn niet. Ze moeten Grangvist van FC Groningen hallen of nuiytink van NEC hallen. hun zijn allebij jong en trouwens we hebben André ooier nog.

Met alle respect, vind ik toch dat hij niet te snel naar nl moet gaan.
Oke, mathijsen hoort mischien wel bij een lijstje van beste Centrumverdedigers. Maar ik zie zo veel andere verdedigers die ouder zijn dan hem en nog steeds optimaal presteren.

Dan is het maar hopen of Valencia hem wilt/gaan halen want onze verdediging is slechter dan die van willem 2

als vertongen iid vertrekt dan ook suarez achtige bedragen vragen, anders kom je als club nooit verder.
hij speelt al een mooie tijd bij ajax maar dit is eigenlijk zijn eerste echte seizoen waar die constant met kop en schouders der boven uit steekt. als je hem nu zo makkelijk laat gaan hebben we er eigenlijks niks voor terug behalve aantal jaren hem hier opgeleid te hebben voor een buitenlandse grootmacht(zie vermaelen maar zelfde verhaal).
als ajax in de nl competitie een speler wil kopen vragen ze van ook 2 keer zoveel, laat ajax dan maar 4 keer zoveel vragen bij de grootmachten in europa, 20 miljoen geen cent minder voor jan.
daarbij zie ik mathijsen al niet in het systeem van fdb passen , een niet al te snelle geen kopsterke cv zonder enige opbouwende kwaliteiten. zet er dan een jeugdspeler in en koop voor die 20 miljoen dan een ervaren kracht voor terug.

en daarbij jan ik denk niet dat je basisspeler bij arsenal word, blijf toch minimaal 1 jaar lekker in amsterdam. een 2de landstitel gloort dan hoogstwaarschijnlijk ook wel

Als Ajax dit zou lukken kunnen ze Jan moeiteloos laten gaan.

Mathijsen heeft zoveel ervaring en maakt een jonge ploeg als Ajax echt beter.

Kunnen ze niet eens een goede speler scouten?

Altijd maar spelers halen die over the hill zijn of 0,0 potentie hebben om door te groeien. Voor de korte termijn is het leuk maar straks is hij 34 en dan weer 3 miljoen weg?

Als ze nu eens wat aan hun scoutingsapparaat deden werd het nog wat. Groningen, AZ etc kunnen ook goed scouten, bij ajax halen ze alleen maar gevestigde namen.

5 mei 2011 om 14:19

Ze hebben ook gescout, Mathijsen... Mathijsen is niet over the hill, die heeft afgelopen zomer nog een WK finale gespeeld. Ja Ajax kan wel dezelfde spelers scouten als bij Groningen en AZ. Maar al die spelers die gaan ten onder aan de druk bij Ajax in combinatie dat ze nog moeten wennen aan een nieuw land. Het is beter voor een zo'n speler om eerst bij een club als Groningen of AZ te aclimatiseren en vervolgens de stap naar een als Ajax te maken. Ik zou in elk geval altijd kiezen voor een Mathijsen, van wie ik weet dat die er staat (ook in de CL) dan een onduidelijk buitenlander, die nog moet wennen en waar het nog maar de vraag is of hij met de druk kan omgaan (laat staan de Cl).

5 mei 2011 om 15:42

Lol, sinds wanneer is 3 jaar korte termijn in het voetbal? Matthijssen kan nog makkelijk 3 jaar mee en misschien nog wel een jaar of 5. Geld terug zal je er inderdaad niet voor krijgen maar is dat erg als een speler je team 3-5 jaar lang sterker maakt? Je zal toch ook ervaring in de as van je veld moeten hebben aangezien je niet overal 18-jarigen kan laten rondlopen.
Zeg niet dat Matthijssen het gaat maken als absolute topper/vedette bij Ajax, maar het slechte scouting noemen en een korte termijn oplossing vind ik volslagen belachelijk.

Vermaelen maakte twee jaar geleden de overstap van Ajax naar Arsenal, het is bekend dat Vermaelen en Vertonghen nog steeds veel contact met elkaar hebben. Vermaelen heeft Vertonghen dan ook geadviseerd om de stap naar het buitenland te maken wanneer hij er klaar voor is.
Persoonlijk denk ik dat Vertonghen wel klaar is voor de stap naar het buitenland. Hij is fysiek ijzersterk, schuift vaak in als centrale verdediger op het moment dat het kan, technisch is het prima verzorgd in orde en hij vervult leiderschap.

Denk dat Vertonghen zéker bij Ajax blijft als Ajax dit jaar weer het kampioenschap misloopt. Hoop dat Van der Wiel dan ook zou blijven en verwacht dat alleen Stekelenburg vertrekt.

Maar het is goed dat Ajax alvast rondkijkt naar opties zodat het straks niet verrast wordt als Vertonghen toch vertrekt. Mathijsen is natuurlijk een prima vervanger, Oranje-international die het nodige mee gemaakt heeft in zijn carriere. Hij zou Alderweireld en Boilesen met zijn ervaring goed kunnen sturen en een hoop bij kunnen brengen.
En drie miljoen zou een 'koopje' zijn, zeker omdat hij 31 jaar is en de meeste spelers die een trip naar het buitenland gemaakt hebben pas terug komen als ze een jaar of 33-34 zijn en dan nog maar een paar jaar mee kunnen.
Mocht Mathijsen niet lukken dan zou ik proberen voor Khalid Boulahrouz te gaan (misschien een mogelijke versterking als Gregory van der Wiel alsnog vertrekt?) en anders heb je met Ooijer nog een ervaren verdediger in de selectie die je dan aan kan vullen met spelers uit de eigen jeugd (van Rhijn bijv.)

Ok al blijft vertongen kan je hem beter wel aan trekken en Oleguer van de hand doen hij speelt altijd in nederlands elftal hij kan samen met vertongen achter in spelen en anderwereld samen afwisselen want defensie van ajax mis in somige wedstrijden echt de nodige ervaring en ik snap het wel jonge spelers maar als je joris kan halle en ajax gaat europa in staat er wel defensie waar je wel eens op terug kan valle dat is nu niet echt het geval ik zou hem wel halle en de rest van die spelers waar ze van af wille verkopen zo als Oleguer El Hamdaoui ( ok al hoop ik tot het goed komt en want hij is toch altijd goede speler geweest )
Cvitanich mag ok weg en die atuba ofzo hoe heet die pipo wat martil jol heeft aangetroken en zo gaat lijstje door

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die net als ik, Ajax een warm hart toedragen die de komst van Mathijsen niet zien zitten. Dat is nou net wat Ajax mist dit seizoen. Van der Wiel, Alderweireld, Vertonghen en Blind zijn stuk voor stuk goeie verdedigers en hebben allemaal genoeg talent. Het enige wat ze missen is routine en dat is vooral in de verdediging zo belangrijk. Vooral gezien het feit ook dat Stekelenburg waarschijnlijk wel weg gaat en ik Vermeer nog te onervaren vindt om een verdediging te leiden zou Mathijsen hier een prima aanvulling op zijn. Je leest hier dan ook weer reacties dat Ajax verdedigers uit de jeugd moet laten komen of moet scouten. Maar als je de CL ingaat dan heb je niks aan een onervaren jeugdverdediger. Neem nou een Boilesen. Prima talent, in potentie misschien nog wel beter dan Vertonghen gaat nu ook soms alweer nat in onze Mickeymouseleague, laat staan als je zo tegen Man Utd, Real of Barca speelt. Scouten is gedaan en daar zijn ze uitgekomen bij Mathijsen, je kan wel een onduidelijke zuid Amerikaan of Scandinaviër halen maar dan moet je nog maar afwachten of die de immense druk bij Ajax aankunnen. Mathijsen heeft jarenlang bundesliga ervaring, in Europa en heeft een WK finale op zijn naam staan. Ervaring is nu essentieel voor Ajax, en dan niet de Ooijer, Atouba, Tainio ervaring maar ervaring van iemand die er staat, die nog niet over the hill is en die leiding kan geven, gewoon in het Nederlands zodat er minder snel communicatiefouten optreden. Als Ajax komende zomer Stekelenburg en Vertonghen voor zeg 25 miljoen verkoopt. Je haalt Mathijsen voor 3 miljoen en je hebt Vermeer al. Dan pak je 22 miljoen zonder er heel veel slechter van te worden.

ah..op dit bericht zat ik al een paar dagen te wachten. Sinds t bericht dat Mathijsen zou moeten vertrekken bij hsv kon t nooit lang duren voordat hij aan ajax gelinkt zou worden.
Van mij mag ie komen. prima speler natuurlijk voor de nederlandse competitie.

prima speler voor Ajax, alhoewel het niet echt goed loopt bij Hsv, kun je best zeggen dat Matthijsen ook niet echt in de vorm van zijn leven is. Maar goed, hopelijk kan Ajax er goed gebruik van maken..

Als ik het voor het zeggen had bij Ajax zou ik gewoon Mathijsen,bouhlarouz,boerighter,elia,huntelaar,dre... en Sigthorson halen daarnaast moet er nog een goede mv bij. Oleguer,atouba wegdoen.

Vind hem niet goed genoeg voor Ajax. Want Ajax speelt aanvallend, hierdoor moet hij tactisch gaan verdedigen is niet zijn sterkste punt. Hij heeft 2 verdedigende middenvelders nodig. Zoals Co Adriaanse bij Studio Voetbal ook aangaf. Dus ik zeg niet doen, als verdedigers van Ajax moet je snel zijn en kunnen voetballen, en het spel begrijp (tactisch).

Mathijssen is een prima mandekker, maar opbouwend stelt het weinig voor. Mocht Vertongen verkocht worden wie gaat dan de opbouw van achter gaat verzorgen? Van Mathijssen moet je het niet te verwachten. Ik geloof trouwens niet dat HSV van Mathijssen af wil. Presteert al jaren goed en constant bij Hsv. Persoonlijk zie ik veel liever dat Vertonghen nog een seizoen blijft bij Ajax, maar ik begrijp dat het niet mogelijk is om hem te behouden als er een buitenlandse topclub komt met een dikke zak geld.

Als ajax dat lukt. Dan krijgen ze een mooie verdediger ervoor terug. Hopelijk vraagt Mathijsen een niet te hoog salaris.
Mooi om een international terug in de eredivisie te krijgen.

Waar is Bouhlarouz gebleven mssn ook iets voor Ajax ?

5 mei 2011 om 15:44

Boula speelt al jaren weinig en is regelmatig geblesseerd, daarom een te groot risico in mijn ogen.

Ik denk niet dat Mathijsen niet zo belangrijk kan worden als Vertonghen indien hij vertrekt. Hij lijkt mij namelijk niet een echte ajaks verdediger, ze ruilen dan een subliem opbouwende verdediger in voor een redelijke mandekker.

Als Ajax volgend jaar KO fase CL wil halen + fluitend kampioen wil worden moeten ze allereest jongens als Olegeur en Atouba weg flikkeren. Volgende stap is om hier 2 normale vervangers voor te halen bv Mathijsen en Bouhlarouz. Een degelijke linksback zou ook niet mistaan Drenthe of Braafheid misschien. Op het middenveld ben je gewoon simpelweg een sterke ervaren man nodig zoals een theo jansen of seedorf. Voor de plaatsen voorin gewoon Boerighter kopen kost bijna niks. Ook zou je nog een rechtervleugel aanvaller nodig zijn een type als Elia,mertens. Daarnaast zou ik Sighterson gewoon halen maar weet niet of hij alles daar kan veranderen misschien naast hem ook nog een echt topper halen als Huntelaar?

Het is wel opvallend dit jaar. Zeker in tegenstelling tot voorgande jaren is Ajax al vroeg erbij met het polsen/vastleggen van spelers voor komend seizoen. Pro aktief ipv afwachten tot het laatste moment in augustus
En naar nu blijkt niet alleen op jeugdniveau; het aantrekken van Viktor Fischer en nu de belangstelling voor Mats Rits, maar ook voor het eerste elftal dmv de onderhandelingen met Sigthorsson en nu naar het schijnt de belangstelling voor Mathijsen als mogelijke opvolger van de naar verwachting vertrekkende Vertonghen.

Dat stemt me iig goed, zeker in vergelijk met voorgaande jaren, waar het meer reageren was en nu dus pro-aktief reeds anticiperend op de dingen die te gebeuren staan.

Heb liever niet dat Vertonghen vertrekt, maar wanneer dit gebeurd is dit natuurlijk de ideale vervanger! Kan dit alleen maar toe juichen!

Ajax is goed bezig, moet ook wel want als we geen kampioen worden maar de 2e plaats halen spelen we al weer vroeg in het volgende seizoen wedstrijden om ons te plaatsen voor het miljoenenbal.

Misschien met de juiste voorbereiding kunnen we ook een goede eerste seizoenshelft op de mat leggen, en niet alleen een goede 2e seizoenshelft zoals de afgelopen jaren.

Ik vind Mathijsen een zeer goede verdediger, is denk ik momenteel gewoon de beste Nederlandse CV, speelt altijd in Oranje als CV, en heeft natuurlijk een schat aan ervaring inmiddels. Ajax mist dat toch wel een beetje achterin, die doortastendheid in de duels, zoals Twente dat wel heeft met Douglas, en PSV met Bouma.

Ik prijs me gelukkig met het feit dat Ajax dit keer geen nutteloze wisselspelers gaat aantrekken maar echte versterkingen/goede vervangers.

zeer degelijke verdediger die een aanwinst voor ajax zou kunnen zijn als vertonghen zou vertrekken, mathijsen heeft inmiddels al redelijk veel ervaring opgebouwd zowel europees als nationaal.
toch zou ik als ajax zijnde ook nog goed rondkijken naar een jonge fysiek sterke verdediger met een aardige lengte in zuid amerika of afrika.

ik vind Mathijsen een geweldige verdediger, maar
een speler van 31 halen om in de basis spelen past
niet bij het filosofie van ajax. Er loopt zeker wel een jeugdige
speler rond in de toekomst die de plek van Vertonghen zou
kunnen opvullen.

6 mei 2011 om 09:44

Moeten er dan allemaal spelers van 18-20 in staan?? Een beetje routinier kan er wel bij..

6 mei 2011 om 18:04

Keessi

Mathijsen is al 31 hij kan nog hoogstens 2 jaar mee draaien
bij Ajax. Ik heb dan liever een speler die niet drukt op de
salaris huizen en die nog toekomstige potentie heeft.
Dus een jongen uit de jeugd en die richting wil Cruyff op waarbij
steeds meer jeugdige debuteren.

Mathijsen lijkt me meer dan aanwinst voor Ajax. En met een prijskaartje van circa 3 miljoen is hij zeker te betalen voor Ajax. Kortom als Verthongen naar de Premier League vertrekt denk ik dat Ajax meteen haar slag moet slaan om Mathijsen daadwerkelijk te contracteren.

Zeker een aanwinst, maar wel een dure!
Transfer, salaris en geen restwaarde'.

En was het niet zo dat Rommendahl geen 2 jarig verlaagd contract kon tekenen vanwege zijn leeftijd?(lees Ooijer,mathijsen)

Maar buiten om dat een aanwinst voor de Eredivisie.

Ik hoop vurig dat spelers als Mathijssen, Van Bommel en Van Nistelrooij volgend jaar weer op de Nederlandse velden te bewonderen zijn. Ik vrees echter dat de tijd voorbij is dat dit soort spelers terugkeren. Ik zie ze alleen terug keren als ze volledig zijn opgebrand en echt geen enkele buitenlandse club ze nog een leuk salaris willen betalen. Helaas.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren