Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Alle kritiekpunten van Cruijff kun je met feiten weerleggen'

Laatste update:

Waar Johan Cruijff zich in de media doorgaans uiterst kritisch uitlaat over Ajax, neemt een andere oud-medewerker van de Amsterdamse club het op voor de ploeg van trainer Martin Jol. Co Adriaanse is tegenwoordig werkzaam in Qatar, maar heeft genoeg gelegenheid om zijn ex-werkgever te volgen en is het niet eens met het commentaar. “Alle kritiekpunten van Cruijff kun je met feiten weerleggen.”

/

Tegenover Voetbal International zegt Adriaanse dat de Amsterdammers het in zijn ogen goed doen. “Ajax domineert bijna altijd, speelt aantrekkelijk, scoort veel, ze spelen met zeven zelf opgeleide spelers en de ArenA zit vol. Weggespeeld worden door Real Madrid is geen schande. Het enige wat overeind blijft is het gebrek aan echte vleugelspelers.” Ook dat is voor de oefenmeester echter geen doodzonde.

“Daar staat tegenover dat er op de vleugels wel voortdurend spelers verschijnen die daar een actie maken en een voorzet geven. Cruijff mag zich van mij best ergeren, maar feiten spreken in het voordeel van de huidige trainer”, vindt Adriaanse, die zelf ook niet altijd lovend was over Jol. “Ik vond hem altijd veel te defensief spelen, eigenlijk bij al zijn clubs. Daarom vond ik het verbazend dat Ajax hem haalde.”

Adriaanse is echter van mening veranderd. “Ik vond hem helemaal niet bij Ajax passen. Maar hij heeft zich echt ontpopt als een trainer die zijn ploeg ook kan laten aanvallen. Ik had niets met Martin Jol, maar dat trek ik terug. Ik kijk graag naar zijn Ajax”, aldus de voormalig trainer van onder meer Willem II, Ajax en AZ.

Co Adriaanse heeft gelijk als hij zegt dat de kritiek van Johan Cruijff op Ajax onterecht is

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Cruijff denk nog steeds dat we in de jaren 70 leven toen iedereen maar wat liep te dekken en maar wat door elkaar heen liep. Het voetbal destijds staat in geen enkel verhouding van het tegenwoordige tactische spel en betere keepers. Ik mag aannemen dat de jongere garde zoals ik ( 27 jaar) het voetbal van vroeger totaal niet serieus neemt en als ik beelden zie dan moet ik gewoon lachen om het geklungel, en wanneer dan die babyboomgeneratie ook nog praatjes hebben in de media dan neem ik ze al helemaal niet serieus.

20 oktober 2010 om 12:47

Het moet maar een keer afgelopen zijn met al die azijnzeikerds in de media die zich over Ajax uitlaten. Als het iets toe te voegen heeft bel dan op en kraak Ajax niet af. Zelfde gebeurd bij Feyenoord ook. De beste stuurlui staan aan wal..... Het blijft de mooiste club van allemaal. En je mag Niet en Nooit zo weggespeeld worden tegen R. Madrid dat is een schande. Maar mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet, het kan dooien, het kan vriezen, we kunnen winnen of verliezen, maar een beet're club dan Ajax is er niet.

20 oktober 2010 om 13:35

Cruijff heeft heel wat meer bereikt dan jij. Ik neem jou dan ook helemaal niet serieus.

20 oktober 2010 om 13:39

Misschien dat je mijn profiel eens moet bekijken en mijn voorspelling die ik heb gedaan 2 weken geleden, en dan aan het einde van het seizoen neem jij me wel serieus denk ik.
Voetballend was Cruijff in zijn tijd bijzonder goed maar dergelijke spelers als hem heb je nu bij elke topclub wel lopen.

20 oktober 2010 om 13:48

ik ben van jou generatie en ik neem de heer cruijff heel serieus..jou daarintegen iets minder... je vergeet voor het gemak dat in die tyd voetbal heel anders was..kleine dingen zoals kleding, schoenen, het gras en de bal vergemakkelijken het voetbal in deze tyd zoiezo al! komt nog bij dat in die tyd het gros van de voetballers gewoon mensen waren die doordeweeks werkten voor hun centen en niet dag in dag uit bezig waren met voetbal..het niveau van die tyd zal misschien wel hoger liggen dan de topklasse van deze tyd maar qua voetbal belevenis is het te vergelijken...voetbal was toen nog een hobbie een passie nu is het een baan. waar zelfs scholen voor bestaan...ook is er in verhouding met cruijff zijn tijd zon 40 jaar studie voorbij egaan,vandaar dat je dat eigenlijk niet mag vergelijken ...wil niet zeggen dat mensen als cruijff niet het tactisch en technisch inzicht hebben dat jou verstand waarschijnlijk te boven gaat....
een beetje meer respect zou dus wel op zijn plaats zijn

20 oktober 2010 om 15:03

Helemaal goed Babelagtig. Het voetbal is inderdaad sneller als vroeger, maar vroeger speelden ze op velden waar het gras een centimeter of tien hoog was.

De opmerking van strateeg dat er nu bij elke topclub wel een speler als Cruijff loopt is ronduit lachwekkend. Maar ja wanneer je 27 bent heb je Cruijff natuurlijk ook helemaal nooit zien spelen. Ik ben 41 en heb Cruijff in de jaren tachtig bij zowel Ajax als Feyenoord zien spelen en het was naar mijn bescheiden mening toch echt een unieke voetballer.
Natuurlijk heeft de sport zich verder ontwikkeld en zijn de spelers van tegenwoordig vooral fysiek beter als die van vroeger, maar puur voetbaltechnisch zijn er ook nu nog niet veel spelers die het niveau van Cruijff benaderen.

20 oktober 2010 om 18:50

@hainrich

Ik ben 29 en heb Cruijff helaas ook niet ''live'' mogen aanschouwen maar als liefhebber van de sport heb ik mij wel verdiept in de voetballer en persoon Cruijff.
En ik durf toch wel te stellen (net als jij) dat hij een unieke voetballer was die net zoals Messi en Ronaldo nu boven de rest staan!
Dus wat betreft die leeftijd zal ik je willen vragen om niet iedereen over 1 kam te scheren en het wat betreft de reactie van ''strateeg'' het op (on)kennis en (des)interresse te gooien!

Want Cruijff dient naar mijn idee ten alle tijden beschouwt te worden als een hoogheid in de voetbalwereld zolang hij er zich mee bemoeit!

Over een x aantal jaar zijn wij de generatie die Messi en Ronaldo verdedigen als ze kritiek hebben op trainers, clubs of spelers!
Ook dan zal de generatie van dan zeggen dat deze 2 hun mond moeten houden vanwege de tijden die veranderd zijn!

En ja tuurlijk zijn de woorden van Cruijff te weerleggen op basis van feiten maar Adriaanse weerlegt hier de feiten aan de hand van de huidige prestaties. (en terecht) want wij als Ajacieden mogen zeker niet klagen t.o.v. afgelopen jaren!
Maar Cruijff doelt voornamelijk met zijn kritiek bij Ajax op het huidige management stelsel!
De jeugdopleiding? De staf? De finacieele keuzes? e.d.

Nou de laatst bekend gemaakte cijfers -22milj. zijn niet met feiten te weerleggen Dhr Adriaanse!

I'm out.

20 oktober 2010 om 19:18

@ajaxsuppo
Wat betreft het over een kam scheren van de leeftijd heb je gelijk, dat was inderdaad een voorbarige en oppervlakkige opmerking van mijn kant.

Aangaande de wijze waarop Adriaanse de kritiek van Cruijff weerlegt zijn er nogal wat kanttekeningen te maken. Over het algemeen kijkt Cruijff, zeker waar het de jeugdopleiding aangaat, niet alleen naar de prestaties. Hij heeft een duidelijke opvatting over de wijze waarop Ajax altijd zou behoren te spelen en daar wijkt het huidige Ajax nogal vanaf. De prestaties van Ajax mogen dan op het eerste gezich heel aardig lijken, het positiespel is dit niet.
Ajax gokt, net als heel veel andere ploegen tegenwoordig, op de individuele klasse van enkele spelers, maar als team spelen ze niet meer het voetbal (dominant en goed verzorgd) waar ze groot mee zijn geworden.

Volgens mij zit dit Cruijff het meest dwars.

20 oktober 2010 om 13:51

27 jaar en zulke kolder uitslaan... Een hele prestatie opzich... En ik lees niet eens enige sarcasme in je post... Beetje teleurgesteld in je niveau.
Cruijff leeft helemaal niet in de jaren 70, getuige zijn kampioenschappen (4 op een rij met Barcelona begin jaren 90) en laten we zijn 5 internationale cups ook niet vergeten in dezelfde tijd. Of was ie toen even de weg kwijt en speelde hij wel voetbal zoals het volgens jou hoort?
Cruijff is begaan met het voetbal en weet wat er speelt... Er is bij Ajax al een poos lang wat mis met ajax en dat uit zich in het feit dat Ajax al jaren geen fatsoenlijke spits/buitens meer heeft voortgebracht. Volgens Cruijff zijn er structurele problemen en hij greep (wellicht een beetje voorbarig) de wedstrijden tegen Willem II en Real aan om dit te onderstrepen. Adriaanse weerlegt de kritiek van Cruijff louter door naar de huidige selectie te kijken en er zijn subjectieve (mening is altijd subjectief) mening over te geven.... verschil in zienswijze dus. Leg even uit waarom spelers uit die periode per definitie het voetbal niet zouden begrijpen?? Kijk even naar de coaches van zijn leeftijd en de prestaties die ze leverden van 2000...

Over het voetbal in de jaren 70... ik neem aan dat jij dan ook iemand bent die Pele, Maradona en Cruijff de grootste koekenbakkers van het voetbal vinden?? Totaal overschatte spelers? Want in de tijd van Pele was het nog erger... en in de tijd van Maradona was het al geen steek beter.... Wie vind jij dan de beste speler aller tijden? Messi? Die nog niet eens de voeten kan strikken van Maradona? Of kom je aanzetten met de nog minder presterende Rooney en Ronaldo van deze tijd? Ga toch weg man. Ik denk dat je je beter kunt gaat richten op Curling... een sport voor azijnpissers als jij bij uitstek.

Ik heb zelden een trambestuurder dommere uitspraken horen doen.

20 oktober 2010 om 15:00

Ik zie dat mensen weer blind achter Cruijff gaan staan. Omdat er geen spits is opgeleid en dergelijke, die andere 7 uit de jeugd is dus niet zo belangrijk. Vorig jaar maakte we de meeste doelpunten en kregen ook de minste tegen.

Cruijff moet gewoon niet vergeten dat alle clubs op deze aardbol sterker worden en dat meer kinderen voetballer willen, omdat je miljoenen kan verdienen. In de tijd van Cruijff moest je erbij werken als je geen ster speler was.

Ook kan Cruijff geen antwoord op het feit dat het moeilijker wordt voor Ajax als er miljardairs bij een club komen.

20 oktober 2010 om 15:49

''in de tijd van Cruijff moest je erbij werken als je geen sterspeler was.''

In de tijd van Cruijf (begin jaren zeventig) waren zo ongeveer alle eredivisiespelers al full-proff hoor, dus ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat de spelers die geen sterspeler was er nog een baan naast moest hebben. De spelers verdienden natuurlijk niet de waanzinnige salarissen die er nu verdiend worden maar het waren gewoon full-profs.

20 oktober 2010 om 16:36

De meeste van Ajax misschien, maar niet bij de rest van de ere divisie, dus slik je eigen wijsheid maar in. Mijn vader voetbalde ook in die tijd geen prof maar hij vertelde het mij wel. Eind jaren 70 was dat natuurlijk al niet meer aan de orde.

Zo werkt van Aerle als postbode die in 88 met Nederland kampioen werd van Europa en zo zijn er nog meer van die generatie die na bepaalde successen toch weer een normale 9 tot 5 baantje hebben.

En die tijd valt gewoon niet te vergelijken met de tijd van nu.

Ook moet Cruijff niet vergeten dat Nederlandse Topclubs kunnen opleiden wat ze willen, als de andere grote clubs voor de deur staan met geld, dan zijn je opgeleide spelers weg en kan je weer opnieuw beginnen.

Ik kan maar 1 negatieve punt naar boven halen bij Ajax en dat is dat de scoutings apparaat van Ajax de afgelopen 4 jaar behoorlijk heeft gehaperd.

Het nieuwe beleid is een goede weg ingeslagen, ondanks het verlies.

Je kan liever verlies hebben dan schulden.....

Ik blijf erbij, dat clubs als PSV en Ajax er anders uit zouden zien als daar een miljardair zou zitten en ook bij Feijenoord en ook dat vergeet Cruijff.

Het is niet moeilijk als je geld hebt om een heel familie van een supertalent over te laten komen en ze een salaris geven, omdat de club met Cash hun kind graag willen inlijven. Zie ---> Messi!

20 oktober 2010 om 19:27

@fairplay1
Ik wil niet als een wijsneus overkomen maar je hebt gewoon je feiten niet op een rijtje. Ik zou zeggen doe eens wat onderzoek op het internet en kijk eens of je wat mensen te spreken kan krijgen die in die periode zelf betaald voetbal hebben gespeeld. In de eerste divisie was vrijwel iedereen semi-prof, maar in de eredivsie waren het (misschien een enkele uitzondering daargelaten) gewoon full-profs hoor.

Het spijt me om te moeten zeggen maar je opmerking over van Aerle is zelfs ronduit lachwekkend. Hij was in zijn periode bij PSV en Oranje gewoon full-prof en of hij voor of na zijn loopbaan als voetballer ook nog postbode is geweest doet daar niets aan af. Ik heb ook nergens beweerd dat iedereen die vroeger full-prof is geweest zich binnen heeft gespeeld.

20 oktober 2010 om 14:12

Je kunt verschillende tijdperken niet met elkaar vergelijken, als je dat verteld dan heb je een goed punt. Maar om nou te zeggen dat het vroeger geklungel was, gaat mij te ver. Wat dat betreft is het hetzelfde als met muziek, jaren '60 en '70 zijn de grondleggers van vrijwel alles wat er na is gekomen. Ik heb heel veel banden moeten kijken en dan zie je dat ze van het individu afstapten en zich steeds meer op het collectief gingen richten met beweging over het hele veld in de jaren '70 zoals dat nu ook gebeurt. Cruijff toen is niet te vergelijken met de sterren van nu, omdat ik niet één speler ken die het hele gebeuren op sleeptouw neemt. Je had een aantal jaren terug Zidane die zich daaraan kon spiegelen, nu heb je Messi en Ronaldo wat weer totaal andere spelers zijn: om maar aan te geven dat het voetbal zich met de jaren steeds verder evolueert.

20 oktober 2010 om 14:43

uhhh Jaren 70? volgens mij won hij als trainer nog de champions league in de jaren 90. Toen werkte zijn visie ook nog. Dus zo oud is het niet. Daarnaast wekt het huidige Barca ook met zijn visie. Dus ik ben het niet helemaal met je eens. Wat ik wel vindt is dat je voor zijn visie technisch bijna perfecte voetballers moet hebben, die een hoge voetbal intelligentie hebben. Dat soort spelers kun je in Nederland niet meer behouden, dus gaat die wijze voor de clubs hier niet meer werken. Dus nee ik vindt zijn visie niet verouderd, maar helaas niet meer toepasbaar op het clubvoetbal in Nederland.

20 oktober 2010 om 15:03

@hanzz, dat zijn twee spelers van het huidige elftal. Kijk aub even ietsjepietse verder terug dan het huidige elftal. Het is kortzichtig om 1 punt in de tijd te nemen en daar je hele oordeel aan op te hangen. Vermaelen, Stekelenburg, vd Wiel, Heitinga, Vertonghen en wat verder terug vd Vaart, Sneijder en consorten. Die leveren allemaal vrij veel geld op en doen (of gaan het nog doen) het volgens mij wel naar behoren. Ajax is veranderd, levert nu een paar toppers uit de jeugd in combinatie met een aantal goede aankopen ( Suarez, Zlatan, Trabelsi, El Hamdaoui, de Zeeuw, Huntelaar e.d.). De kritiek van Cruijff is deels onterecht en zeker slecht getimed.

20 oktober 2010 om 15:04

@hanzz

Ik ben het volledig met je eens, kan iemand hem een groen randje geven, want dit is nou precies wat ik ook over Cruijff, Ajax en Barcelona denk!

Jou neem ik serieus!

20 oktober 2010 om 15:50

Ok wat zijn dan de laatste paar topspitsen die Barcelona heeft opgeleid?

Voetbal gaat toch niet op spitsen opleiden? De jeugd is de motor bij Ajax, wekelijks staan er 5 tot 7 jeugdspelers in de basis. Verder kan je Barcelona niet vergelijken met Ajax sinds het Bosman arrest. Als Ajax Messi had opgeleid zou hij neit zijn hele leven bij Ajax willen spelen, wel bij Barcelona. Voetballers gaan voor het geld, daar weet Cruijff alles van...

Tenslotte, Cruijff neemt geen genoegen met een niet Cruijff. Hij kan niet inzien dat er andere manieren dan de zijne naar de top leiden. Ipv taktiek en positiespel, kan ook teamwork, strijd en discipline tot veel leiden. Zoals Oranje dit Wk. Zoalng Cruijff daar geen bewondering voor kan opbrengen, kan ik dat niet voor Cruijff

20 oktober 2010 om 16:50

@trainerdv

Ik neem maar even aan dat je op mijn reactie reageert.

Barca heeft naast Messi ook Pedro en Bojan opgeleid en ook nog Dos Santos. Allemaal aanvallers. Natuurlijk halen ze ook spelers maar het hart van het elftal word gevormd door de eigen opgeleide spelers. De eerder genoemde maar ook de centrale verdedigers die ervoor zorgen dat men naar voren kan voetballen en ook nog eens goed van achteruit kan opbouwen. Ook worden de spelers die gehaald worden met een bepaald idee aangetrokken. Backs moeten kunnen aanvallen, sowieso moet iedereen goed tegen een bal kunnen trappen en mee kunnen in het positiespel. Alles is gericht op het systeem van Cruijff en op basis daarvan leid men op en scout men spelers. Dat is het grote verschil met Ajax. Daar is de 4-3-3 niet meer heilig en worden spelers ook niet meer gescout om op die manier mee te kunnen. Getuige ook alle aankopen die Jol erdoor drukt. Zoals Dercksen al meldde, die gozer wil alles wat los en vast zit hebben.

In ieder geval lijkt het erop dat Ajax niet genoeg bij hun eigen identiteit blijft met het huidige beleid en dat is juist de kracht van een club als Ajax als je het mij vraagt. Erg spijtig maar Cruijff heeft gewoon gelijk dat de opleiding niet meer brengt wat het in het verleden wel deed.

20 oktober 2010 om 13:44

@ strateeg, Ik heb je voorspelling gelezen en ik zou je graag op willen geven voor het WK open deuren in trappen. Daarbij denk ik dat je met je voorspellingen goed de plank mis slaat.

20 oktober 2010 om 14:36

Maak je maar geen zorgen hoor Strateeg, ik neem je ook totaal niet serieus met al die onzin die je uitkraam. Jij neemt 1 van de grootste voetballers, die voor een groot gedeelte verantwoordelijk is voor alles wat Barcelona voetballend laat zien, niet serieus? Dan heb je er echt geen verstand van vriend!

De gehele jeugdopleiding van Barcelona en de gehele organisatie alsmede het aanstellen van zowel Rijkaard als Guardiola waren aan hem te danken. En zie hoe ze spelen en hoe ze de wereld op hun kop zetten en Spanje tot op grote hoogte hebben geleid. Want het Spaanse elftal heeft gewonnen op de motoren van Barcelona (iniesta en Xavi) en dan ga jij zeggen dat jij hem niet serieus neemt. De man die verantwoordelijk is voor de manier waarop deze jongens zijn opgeleid en hun manier van voetballen? En over Ajax heeft hij ook gewoon gelijk. Noem mij eens de laatste spits die ze zelf opgeleid hebben... Daarnaast zijn een hoop van de eigen opgeleide spelers niet meer dan middelmaat tegenwoordig. Alleen Van der Wiel zal echt hoge ogen gaan gooien in de toekomst samen met Stekelenburg. Van de rest verwacht ik niet extreem veel en daar gaat het dus fout. Vroeger was de jeugd de motor, nu moeten ze de motoren aanschaffen en aanvullen met de jeugd. En daar gaat dus alles fout, de jeugdopleiding presteert totaal niet en daar moet eens de bezem van Cruijff doorheen.

De beste man heeft groot gelijk! En wat betreft Adriaanse, leuk staaltje van scorebordjournalistiek....

20 oktober 2010 om 15:02

@strateeg

En wie heeft Barcelona aan 't voetballen gekregen? Wie leert Guardiola 433 spelen?

Johan Cruijff!

Waarom wilt Johan Cruijff Ajax helpen, zodat Ajax straks ook net als Barcelona het voetbal speelt als onder Louis van Gaal, want die had dezelfde visie als van Gaal, oh ja, die komt ook uit de school van Johan.

Een beetje jammer dat je Cruijff's mening onderschat of niet eens serieus neemt, je hoeft het niet altijd met 'm eens te zijn, maar kom dan met inhoudelijke kritiek, maar niet met onzin dat het voetbal in de jaren 70 langzamer ging enz..... je hebt 't nog niet eens over zijn trainerskwaliteiten gehad in de jaren 80/90.

Misschien moeten we jou profiel niet zo serieus nemen!

Mooie woorden van Co Adriaanse voor Ajax, het gaat ook helemaal niet zo slecht en weggespeeld worden door dit Real Madrid is inderdaad ook echt geen schande. Het huidige R.madrid is echt verschrikkelijk goed en wij komen pas net weer in de CL kijken. Het is niet voor niets dat R.madrid alle 9 punten heeft binnen gehaald en nog geen doelpunt heeft geïncasseerd.

Ajax speelde tegen AC Milan en Auxerre twee goede wedstrijden maar daar hoor je J.cruijf dan helaas niet over.

Alleen vind ik het te makkelijk om te zeggen dat de jeugdopleiding er goed voor staat omdat er nu 7 jongens uit eigen jeugd in het veld staan, de jeugdelftallen van Ajax presteren dramatisch met als grootste dieptepunt Jong Ajax. Dus daar heeft Johan Cruijf zeker wel een punt.

20 oktober 2010 om 12:49

Wat nog wel eens vergeten wordt is dat het voor jeugdteams eigenlijk niet echt interessant is om kampioen te worden maar dat daar vooral gekeken wordt naar de hoeveelheid spelers die doorbreekt. En met 7 jongens uit de eigen jeugd en nog wat jongens die daar tegen aan zitten gaat het zeker niet slecht.

Beste voorbeeld hiervan mi. is het team van Brutil Hose, Andy van der Meyde, Cedric van der Gun, Kevin Bobson enz ergens midden jaren '90. Dat team werd geloof ik ongeslagen kampioen met een zee van doelpunten voor. Hoeveel zijn er daar echt van doorgebroken? Alleen van der Meyde, de rest kwam ruimschoots te kort voor Ajax.

20 oktober 2010 om 12:52

Daar heb je zeker gelijk in maar wie is het echt laatste grote talent dat op het middenveld en in de aanval is doorgebroken? Siem de Jong heeft mij nog niet weten te overtuigen. Beschikt zeker niet over de kwaliteiten zoals een Van der Vaart en een Wesley Sneijder. De laatste aanvaller die doorgebroken is is Ryan Babel.

Het is gewoon heel dunnetjes de laatste jaren, en dat moet weer verbeterd worden.

20 oktober 2010 om 13:45

Ajax speelde gisteren zeker niet slecht tegen auxerre, maar Cruijff zou ongetwijfeld over t positiespel zijn begonnen..
En hoe je het ook bekijkt, daar heeft hij gelijk in.. Ajax maakt het zich zelf veel te moeilijk door dat spelers niet goed staan (hoeft niet per se schuld van Jol te zijn)..
Cruijff speelt voetbal het liefst simpel, iets wat juist moeilijk is.

Auxerre liet overal gaten vallen...hadden de spelers van ajax op de juiste plek gestaan dan had de bal sneller rond kunnen gaan en hadden ze auxerre helemaal kapot gespeeld.

Maar goed..ze hebben gewonnen. Eindelijk weer Nederlandse overwinning in de Cl..en wie weet kunnen ze nog stunten met de 2e plek.

t enige wat Cruijff altijd wil zeggen is dat het nog veel beter kan, zonder dat je spelers allemaal van het kaliber bergkamp of rijkaard zijn.

20 oktober 2010 om 13:50

Wat jij nu zegt legde Ronald Koeman gisteren min of meer ook al uit, dat het middenveld van Auxerre gewoon verkeerd stond, en dat Ajax daar eigenlijk nog meer gebruik van kon maken. Bij het eerste doelpunt van Ajax gebeurde dat eigenlijk ook, dat was echt een prachtige aanval dwars door het midden, simpel 1x raken.

Het kan inderdaad ook wel beter, maar ik heb het idee dat nu De Zeeuw een positie doorgeschoven is, het allemaal veel beter staat. De Zeeuw speelt nu veel meer in de rol die hij bij AZ ook had. Hij zet de mensen voor zich neer, met een belangrijk punt in het spel van Ajax, het afjagen en onder druk zetten van de tegenstander, om zo snel mogelijk de bal te heroveren. Bovendien vind ik de Zeeuw juist met enorm veel diepgang een veel betere middenvelder dan in een controlerende rol.

Van mij mag Jol het middenveld zo wel een aantal weken laten staan, erg jammer voor Siem de Jong dan, maar die zat toch al niet in een beste vorm.

20 oktober 2010 om 13:47

oh ja...en cruijff kijkt idd ook nooit naar de uitslag van jeugd elftallen. Hij liet ze op de gekste manieren spelen alleen maar om de spelers beter te maken. Als ze door een vreemde opstelling met 5-0 verloren maakte dat niks uit.. Als de spelers er maar wat van geleerd hadden.

uiteindelijk gaat het er om hoeveel jeugdspelers er door kunnen stromen naar t eerste en dat ze de juiste aspecten van t voetbal beheersen (iets wat nu dus niet het geval is)

Johan Cruijff is goed in kritiek geven van een afstandje, heeft de kans gehad maar liep heel snel weg toen het niet ging zoals hij het wou, vergeten die man

20 oktober 2010 om 13:50

nee, maar das toch logisch.. Als jij schilder bent en ze vragen jou of je wilt langs komen om het huis op te knappen.. En jij komt maandagochtend aan met je busje met verf... Vervolgens zegt de eigenaar: je moet er een nieuw dak opzetten..
Dan loop jij toch ook weg, want je komt om te verven.

Ze vragen Cruijff of hij de boel wil oplossen..hij bedenkt een plan en vervolgens mag hij dat plan niet uitvoeren maar moet ie wat anders doen.. Tja..gek he dat ie dan weg gaat..
Als het mislukt dan krijgt hij de schuld...terwijl hij heel wat anders in gedachten had

20 oktober 2010 om 15:01

FF dimmen, jij! Cruijff is onze grootste sportheld aller tijden. Hij heeft Nederland, Ajax, helaas ook Feyenoord zoveel gegeven. Als speler, als trainer en als mens. Ik heb al eerder gezegd, je hoeft het niet met hem eens te zijn. Maar hij heeft net als Rijkaard, Adriaanse, Hiddink en Van Gaal recht op een mening. En zij hebben wel zoveel sporen verdiend dat ze serieus genomen dienen te worden. Dit betekent niet dat ze altijd gelijk hebben natuurlijk...maar wat jij doet is schandalig en respectloos.

Mooie sportieve reactie van Co! Ik vind ook dat Martin Jol en Ajax naar elkaar toe zijn gegroeid. Een mooi team, maar het jammere van wanneer het goed gaat is dat je dan direct de dag gaat vrezen dat hij weer weg gaat. Ik hoop dat ie nog even bij ons blijft!

Wat Adriaanse zegt klopt wel helemaal, het commentaar van Cruijff vind ik al tijden gejank. Tuurlijk zijn er dingen die voor verbetering vatbaar zijn en valt er altijd nog te groeien in veel processen, maar zoals Cruijff het brengt bakt Ajax er helemaal niks van omdat er niet volgens zijn idealistische (verouderde en wellicht achterhaalde) manier van spelen wordt gedaan....

Het gaat inderdaad nog niet zo slecht als Cruijff doet voorkomen, waardoor ik het commentaar van Cruijff als utopisch bestempel.

Natuurlijk heeft ajax vrij veel eigen jeugd opgesteld, alleen moet je ook realistisch zijn dat de echt grote talenten momenteel gekocht worden en niet uit eigen jeugd komen. (los van de keeper). Een Ajax zonder Suarez is een team dat een paar klasse minder is dan een team met Suarez.

Daarnaast stellen de jeugdteams dit jaar toch ook terleur. (de A1 verloor afgelopen week bijvoorbeeld met 2-5 van de graafschap !!).

Maar ik heb wel een hekel aan personen zoals Cruijff die alleen maar aan de zijlijn staan en alles maar vergelijken met het verleden. Tijden verranderen !! Daarnaast denk ik wel dat er bij ajax nog veel te veranderen valt. Maar waarschijnlijk geldt dat voor bijna elke club !!

20 oktober 2010 om 12:57

Echt grote talenten momenteel aangekocht worden en je noemt als uitzondering Stekelenburg

Ik geloof dat er nog wel wat sterkhouders van Ajax uit de jeugdopleiding komen, V/d Wiel en Vertonghen zijn toch ook niet de minste uit de Ajax selectie

20 oktober 2010 om 13:59

Yoert heeft het al gezegt over de grote talenten, daarbij vond ik emanuelson gisteren ook weer een geweldige wedstrijd spelen.

Natuurlijk is een 2-5 tegen de graafschap a1 teleurstellend. Maar heb je deze wedstrijd gezien?
Het had net zo goed 5-0 voor Ajax A1 kunnen zijn en dan had niemand mogen klagen!
plus het gaat bij een jeugdteam niet om de resultaten maar om de doorstroming.

De werkelijkheid zal wel ergens in het midden liggen. Toch moet je ook niet zoveel waarde hechten aan de woorden van Co. Kijk waar hij nu zit. Die man heeft nooit zoveel bereikt.

20 oktober 2010 om 13:05

Precies! Ik vind het opvallend, dat als iemand kritiek op Ajax heeft, men zegt dat hij de media eens een keer niet moet opzoeken. Of hij weet er totaal niets vanaf. Dus heeft hij ongelijk.

Maar als men positief is over Ajax, dan spreekt die persoon meteen de waarheid. En dan heeft de media die persoon gevraagd voor reaktie. En heeft die persoon veel voetbalkennis.

Het valt mij op deze site gewoon heel erg op. Maar inderdaad de waarheid ligt dan meestal in het midden.

20 oktober 2010 om 13:07

Absurde reactie van duidelijk een niet-voetbalkenner

Co Adriaanse wordt gerekend tot een gilde trainers die ver boven de middelmaat uitstijgen. Uit mijn hoofd kan ik zo een aantal unieke prestaties neerzetten:

* Heeft Willem II naar de Champions League gebracht
* Heeft van het geld van Dirk eindelijk AZ op de kaart gezet ( terwijl vele voor hem faalden )
* Heeft met dat AZ de halve finale Uefa Cup gehaald
* Is een voorbeeld voor de aanvallende visie van het Nederlandse voetbal, waar men altijd tegen op kijkt

Ik geef toe, grote prijzen ontbreken in zijn kast. En ik geef ook toe, bij topclubs heeft hij het niet waargemaakt ( alhoewel ''topclubs''.. hij heeft alleen bij Ajax gezeten waar hij eruit werd gezet vanwege zijn doelstelling ''eerste vijf'', wat op dat moment een realistische doelstelling was. Het is tenslotte een opbouw trainer en dat Ajax wat daar stond was nog niet klaar voor 't kampioenschap ). Maar zijn woorden worden altijd met een bepaalde wijsheid gebracht. Zeker dit compliment naar Jol toe getuigt van objectiviteit en klasse. In plaats van het altijd beter te weten, geeft hij hier aan te genieten van de huidige Jol, tegen zijn verwachtingen in. Hij geeft dus ook nog eens toe dat hij fout zit.

Een top reactie waar veel, heel veel, mensen wat van kunnen leren!

20 oktober 2010 om 15:17

en vergeet niet die mooie journalistiekwoorden zoals scorebordjournalistiek, kerstboomsysteem en nog vele andere, haha. Ik vind ook wel dat Co hier wel gelijk heeft. Alles wat Cruijff heeft gezegd waren ook nog met goede feiten weerlegt. Goede uitleg van Co.

20 oktober 2010 om 16:38

Hij heeft het kampioenschap met Porto gewonnen. Ajax werd het seizoen kampioen, waarin Adriaanse is ontslagen. Hij verdient daar nog steeds de credits voor.

Ik ben het met cruijf eens. Ajax speelt natuurlijk aantrekkelijk tegen kleinere ploegen omdat ze een kapitaal van hier tot tokyo op het veld hebben staan. Het positie spel is echter gewoon heel veel op aan te merken, en deze ploeg speelt toch al redelijk lang samen. Twente loopt hier in gewoon voor op ajax en dat mag ajax zichzelf best aanrekenen,.

20 oktober 2010 om 13:31

Ajax - Twente 0-0
Ajax - Ac Milan 2-2
Ajax - Auxerre 2-1

Het positiespel is niet goed? Ajax kan niet attractief voetballen tegen goede ploegen. Heb jij de wedstrijden tegen Milan en Auxerre gezien? Tegen Milan was Ajax absoluut niet de mindere om over de wedstrijd tegen Auxerre maar niet te spreken. Jij zegt dat Ajax het alleen kan tegen kleine ploegjes, maar als jij Auxerre en Milan tot kleine ploegjes rekent, nouja, dan vind ik dat best vreemd

20 oktober 2010 om 13:51

Twente - Ajax 2 - 2 (2x Janssen, 1x El hamdaoui, 1x Enoh)

Ajax - AC Milan 1 - 1 (El hamdaoui, Ibrahimovic)

Heb je die wedstrijden wel gezien?

En de beste helft van Ajax hebben we tegen Twente gezien. De eerste helft was weergaloos en ook gisteren zagen we een volwassen Ajax. Maar het positiespel van Twente is 2 klassen beter. Wij leunen nog teveel op individuele kwaliteit. Maar hey, als we winnen (wat we gisteren deden) Lig ik daar niet wakker van.

Bovendien vind ik Adriaanse hier oordelen vanuit een zandkasteel. In Vi zegt hij dat hij Studio sport kijkt, dat zijn dus de samenvattingen. Om nou op basis daarvan een oordeel te vellen over spelopvattingen en uitvoering daarvan....

20 oktober 2010 om 13:52

Je bedoelt:

Twente - Ajax 2-2 (Of Ajax - Twente 0-1 in JC schaal)
Ajax - Ac Milan 1-1
Ajax - Auxerre 2-1

Positiespel is niet om aan te zien hoor tegen Milan en Auxerre. Ajax was inderdaad niet de mindere tegen AC Milan maar dat zegt meer over Milan dan Ajax. Als ajax wel een goede positiespel had had je gewoon gewonnen van AC Milan. Maar we zijn allang blij dat Ajax gelijk speelt tegen zo'n roemrijke club. Hetzelfde geldt voor Auxerre; we hebben nauwelijks kansen gecreëerd, 1 mooie schot van de Zeeuw en wel een goede goal van Suarez (die was echt goed uitgespeeld).

20 oktober 2010 om 13:54

dus jij vond het positiespel goed gisteren??

de uitslag was super...de inzet was goed..er zaten een paar fraaie aanvallen tussen.. Maar het positiespel was verre van goed...

21 oktober 2010 om 17:18

kijk het positie spel is wat anders dan fel op de man doordekken, wat ze dus goed deden tegen twente en milan, maar het positie spel als men aan de bal is , is gewoon 70% voor verbetering vatbaar en dat vind ik voor een ploeg die al een ruime tijd samen speelt aan de zwakke kant, en daarom geef IK cruijf gelijk en jij mag gerust een andere mening hebben

Ben het met Dekuip1908 eens dat de waarheid ergens in het midden zal liggen. Het gaat nu best goed en er staan veel zelf opgeleide spelers in het veld, maar in hoeverre zij echt het verschil maken valt bij sommige inderdaad te betwisten (anita, Lindgren). Alhoewel niemand kan ontkennen dat vd Wiel, Stekelenburg en Vertonghen dragende spelers zijn. De prestaties van de jeugdteams zijn inderdaad niet heel interessant, het gaat immers om het eerste en het is niet slecht om een keer goed op je bek te gaan om wat meer karakter te kweken. Aan de andere kant moet je dat niet te vaak doen en zijn er inderdaad vrij weinig aanvallende spelers door gebroken de laatste paar jaar.

Wat betreft het niet te veel waarde hechten iemand die 'nooit zoveel bereikt heeft' (ook dit valt weer te betwisten natuurlijk), er zijn veel meer mensen die altijd lopen te bleren over Ajax of andere Nederlandse teams, die zelf veel minder op voetbalgebied bereikt hebben (johan Derksen bijvoorbeeld). Misschien moeten dat soort types inderdaad maar eens minder serieus gaan nemen.

Adriaanse heeft hier weer gelijk in, echter bij Cruijff gaat het verder dan het vertoonde spel en de behaalde resultaten. Het gaat bij Cruijff meer over bestuurlijke visie, toekomstperspectief en welke weg Ajax in moet slaan om weer aan te haken bij de Europese Top... Daar kan ik Cruijff alleen maar weer gelijk in geven...

20 oktober 2010 om 13:47

Inderdaad, wat betreft het vertoonde spel heeft Cruijff ongelijk. Maar bestuurlijk gezien ben ik het ook met Cruijff eens, er zal wat moeten veranderen. Heb alleen het idee dat het niet zo slecht is als Cruijff dat stelt, maar meer de kern van zijn verhaal wat klopt.

Herinner me inderdaad nog als de dag van gister de kritiek die CO eerst had op Jol. Heel goed dat die groots genoeg is zijn mening bij te stellen. Kan Cruijf nog wat van leren! Ajax doet het gewoon heel goed. Speelt voor het eerst in tijden weer Champions Leage, wint zijn wedstrijden, de sfeer in de Arena is beter dan ooit en bovenal staat er echt een team waar andere clubs van schrikken. Niemand speelt graag tegen ons, zelfs AC Milan bijv. niet. Debacle tegen Real wordt natuurlijk vaak teruggehaald, maar om eerlijk te zijn denk ik dat elk team door dit Real wordt kapot gespeeld.

ben het eens met adriaanse, ajax speelt gewoon behoorlijk, tuurlijk is het nog niet constant genoeg en is ajax afhankelijk van suarez maar er zijn niet veel clubs die niet afhankelijk zijn van 1 of een paar spelers.
en ik denk inderdaad dat het geen schande is dat real ajax kapot gespeeld heeft, milan had gister ook weinig in de pap te brokkelen
dank je wel co voor je realistische analyse!!!

huh? Ik sta een beetje te kijken van Co.. het siert hem, dat ten eerste. Maar ik had niet verwacht dat Co zo goed kon ontdooien.

Ik ben het alleen niet eens met zijn gehele stelling: “ajax domineert bijna altijd, speelt aantrekkelijk, scoort veel, ze spelen met zeven zelf opgeleide spelers en de Arena zit vol''

Dat domineren en aantrekkelijk vind ik per wedstrijd erg wisselvallig. Ik hoop dat mijn mede ajacieden dat beamen..

'alle kritiekpunten van Cruijff kun je met feiten weerleggen'

“ajax domineert bijna altijd, speelt aantrekkelijk, scoort veel, ze spelen met zeven zelf opgeleide spelers en de Arena zit vol. Weggespeeld worden door Real Madrid is geen schande. Het enige wat overeind blijft is het gebrek aan echte vleugelspelers.”

1. Ajax domineert - Ajax domineert alleen thuis.
2. Speelt aantrekkelijk - Absoluut niet; misschien tegen willem Ii.
3. Ze spelen met zeven zelf opgeleide spelers - Cruijff heeft hier over gezegd; je kan er inderdaad 11 in zetten van je eigen jeugd opleiding maar als ze niet goed genoeg zijn schiet het niet op.
4. De Arena zit vol - Dit komt gewoon nog steeds door de grote achterban; en dat Ajax weer eens Champions League heeft gehaald.
5. Vleugelspelers - Is inderdaad een probleem.

20 oktober 2010 om 14:13

@ Highor
(grappige avatar btw)
eens @ 1. 2. 5.
oneens @ 3. 4.
3) cruijff vindt dat ze niet goed genoeg zijn - daarnaast kan Jol en Ajax daar nu weinig meer aan doen - cruijff zegt daarover weer dat ze dus beter moeten opleiden (deels gelijk in) - anderzijds is het moeilijker om spelers vast te houden in de jeugd met al die makelaars tegenwoordig - van de 7 zelf opgeleide zijn er echt een aantal behoorlijk goed - cruijff zei ooit over vdvaart en Sneijder 'die waren er toch wel gekomen, met of zonder ajax' - met dat laatste heeft cruijff zichzelf dus belachelijk gemaakt want dat is kul, hij gunt ajax van Co en Louis gewoon niet die credits - half nederland lachtte toen vermaelen verkocht werd aan arsenal, hij doet het beter dan mathijsen bij hsv (voorbeeld).
4) arena zit het volst (zowel # als ) van nederland - dat we veel rtl4 publiek hebben, klopt helaas als een bus.. maar dan nog hebben wij echt wel een grote trouwe achterban - inclusief de rtl4- en de mooie weer fans zit je op 4mln fans in nl - 4x de nmrs 2


For the record: ik ben pro Cruijff - maar daarmee nog steeds kritisch..
ik ben ook pro Louis.. ik kies geen kamp.

20 oktober 2010 om 14:24

Echt goede jeugd talenten worden inderdaad snel weg gekocht; maar Ajax kan hier in principe wel iets aan doen. Als ik het goed heb kan je jeugd spelers (-18) een voor-contract laten tekenen die overgezet word naar een semi-prof/full-prof contract wanneer hun 18 worden.

Zoals ik al zei inderdaad, Ajax heeft nog steeds een grote achterban en de bezoekers aantallen word alleen nog maar versterkt door de Champions League.

Maar waar ook de discussie over moet gaan is bijvoorbeeld de financiën, de toren hoge salaris kosten etc. etc. het beleid op zich kan gewoon nog veel beter.

20 oktober 2010 om 17:33

Wel humor, je geeft bij twee aan dat ze absoluut niet aantrekkelijk spelen.. Behalve misschien tegen willem II. Terwijl ze juist tegen Willem II een hele matige wedstrijd speelden. :D (beetje flauw misschien.. maar het viel me op). Dat ze absoluut niet aantrekkelijk spelen vind ik zelf een vreemde opmerking. Ik heb gister zitten genieten van die eerste helft hoor.. Heb mooie combinaties gezien! Verder is het team nog wel wisselvallig zo ver wil ik nog wel gaan

20 oktober 2010 om 18:00

Ik zei ook 'misschien' tegen willem ii haha nee maar was inderdaad om een voorbeeld te geven tegen 'kleinere clubs'.

Ik vind het voetbal tactisch/technisch echt dramatisch. Simpele voorbeelden zijn; Ballen niet hard inspelen, korte passes die niet aankomen, de omschakeling, veld breed houden bij balbezit, als je iemand aanspeelt aan de flanken moet je proberen om diagonale ballen te geven en niet ballen die recht op zich af komen (hierdoor speel je vaak al een extra man uit).

Dan moet je kijken naar de veldbezetting, niemand loopt tussen de linies, niemand gaat diep (af en toe de Zeeuw), als het toch een keer gebeurt durven ze die bal niet te passen, vaak gaat de bal terug in plaats van een oplossing zoeken naar voren.

cruyff kan heel goed als een opa vertellen, vroeger was de wereld veel beter en was het voetbal stukken mooier. We leven echter in het heden dus wat voegt cruijff zijn mening nog toe? Het voetbal is nu eenmaal gigantisch verandert. Het is commercieler, maar ik denk persoonlijk ook aantrekkelijker. Voetballers trainen dagelijks en voetballen niet alleen, maar moeten ook fitnessen en de juiste voeding eten. Dat was vroeger allemaal niet. Vroeger had je niet zo'n atleten als een cristiano ronaldo, Ibrahimovic of eigenlijk bijna iedere andere voetballer die gewoon zo getraind zijn dat ze op en top zijn.

De lamme en de blinde......allebei weten ze vanaf de zij-lijn exact wat er mis of goed is. Als Ajax echter aanklopt zijn zowel Cruijff als Adriaanse niet diegenen waar de club op kan rekenen.

We hebben een tegeltje hangen met een slapende man, met daaronder de tekst: ''wie werkt maakt fouten, ik ken mensen die helemaal geen fouten maken.'' Dat lijkt me hier wel toepasselijk.

20 oktober 2010 om 13:39

Ik zeg het nog maar eens, als Ajax Cruijff vandaag belt staat hij vanavond nog in de Arena. Maar ajax belt Cruijff helemaal niet omdat ze zijn plannen te rigoureus vinden om door te voeren en bang zijn voor hun eigen positie.

20 oktober 2010 om 14:52

Maar ze zijn ook wat rigoureus. Je kan toch niet zomaar al je jeugdtrainers ontslaan? Ga je dan al die contracten afkopen? Wat denk je dat dat kost. Los van het feit dat dat gewoon onfatsoenlijk is als je dat alleen doet omdat 1 man dat wil.

20 oktober 2010 om 15:08

Cruijff wou maar 2 jeugdtrainers ontslaan. Sja als je goed wilt verbeteren dan zou het ook rigoureus moeten, als je het half doet werkt het gewoon niet (en dat doet Cruijff sowieso niet).

Maar goed, je wilt het rigoureus of niet, prima. Maar zeg dan niet dat ze niet kunnen rekenen op Cruijff.

20 oktober 2010 om 16:56

Volgens mij is Cruijff al eerder aangesteld om bij Ajax aan de slag te gaan. Na een paar dagen zag hij het echter al niet meer zitten en gooide de handdoek in de ring. Kortom, ik ben nog steeds van mening dat je niet op Cruijff kunt bouwen.

Tja het out-of-the box denken van Cruijff doet menig ajacied pijn. Vaak ben ik het met hem eens, maar het wordt tijd dat hij een keer aan het roer gaat staan in plaats van al die praatjes. Immers, de beste stuurlui staan aan wal. Anders moet hij zijn muil maar een keer houden.

7 jeugdspelers? Volgens mij spelen er maar 2 jeugspelers in de basis en die andere 5 zijn op erg jonge leeftijd gekocht. Wat niet de schoonheidsprijs verdient en vaak lijdt tot gedrachtsproblemen.

20 oktober 2010 om 14:01

Gekocht bedoel je zeker Vertonghen en Alderweireld?
- Deze waren op 12-jarige leeftijd overgenomen, wat betekent dat Ajax zeker het meerendeel van Vertonghen en Alderweireld in hun jeugdopleiding hebben aangeleerd (behalve talent dan)
- Stekelenburg en Van de wiel zijn er al 2, terwijl Emanuelson, Enoh (via Cape-town, maar dat is zeker vergelijkbaar met de jeugdopleiding, want het gaat in dezelfde filosofie) en Siem de Jong ook uit de jeugd komen.
-stekelenburg, Van de Wiel, Vertonghen, Alderweireld (op dit moment niet), Siem de Jong, Enoh en Emuelson toch vrijwel altijd in de basis beginnen
-als je die ''twijfelgevallen'' weglaat, heb je zoiezo 4 jeugdspelers in je basis, wat toch wel boven het gemiddelde zit van de Eredivisie

Oja was Anita ook niet uit de jeugd? Mooi dan tel ik er 8 in de basis

20 oktober 2010 om 14:10

Volgens mij hebben van de Wiel, Stekelenburg, Anita en Emanuelson altijd al in de jeugd gespeeld. Alderweireld, Vertonghen en de Jong zijn op 16-jarige leeftijd gevraagd om bij Ajax te komen voetballen. Waarbij Alderweireld en Vertonghen van de sateliet club over kwamen.

Het hangt er natuurlijk vanaf wanneer je iemand als jeugddienst ziet. Ik vind dat wanneer je als 16-jarige door een club wordt opgeleid en enkele jaren later doorbreekt dat je deze spelers wel als jeugdspelers kunt aanmerken.

Wat je zegt over de gedragstoornissen en schoonheidsprijs is gewoon onzin. Er is geen geld voor hun betaald noch zijn er problemen geweest met de desbetreffende clubs.

20 oktober 2010 om 14:53

Gedragsproblemen? Sorry maar waar heb je het over?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren