Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Beuker schetst ideale Ajax-trainer: ‘Louis van Gaal een fantastisch voorbeeld’

Laatste update:

Marijn Beuker stelt dat de aanstelling van een nieuwe technische staf voor Ajax de belangrijkste transfer van komende zomer gaat worden. Wel heeft de club een beeld van de ideale trainer, zo vertelt de directeur voetbal in een uitgebreid interview met Voetbal International.

John Van ‘t Schip is momenteel interim-coach bij Ajax. Hij nam in oktober het stokje over van de ontslagen Maurice Steijn en loodste de club van de achttiende naar de vijfde plaats. Van ‘t Schip zwaait daarna af als hoofdtrainer bij Ajax. De club is daarom ondertussen bezig met de zoektocht naar een nieuwe technische staf voor volgend seizoen.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

Verschillende media suggereren onder andere Graham Potter en Erik ten Hag als kandidaten voor het trainerschap bij Ajax, maar Beuker wil geen namen noemen. “Wij zoeken een oefenmeester die een heldere visie heeft én die dat kan vertalen naar het veld."

“We zoeken een trainer die bezig is met het proces: training geven, het team ontwikkelen en spelers individueel ontwikkelen”, zo schetst Beuker het profiel van zijn ideale Ajax-trainer. “Nou, daar hebben we in Nederland een aantal voorbeelden van. Maar ook in het buitenland.”

Daarmee bevestigt Beuker dat Ajax ook openstaat voor een samenwerking met een buitenlandse trainer. “Ja, want het is kwaliteit boven nationaliteit", aldus Beuker. "Natuurlijk heeft het altijd je voorkeur om een Nederlandse trainer te hebben, maar als dat niet kan, dan gaat kwaliteit boven alles.”

Louis van Gaal heeft in de zoektocht naar een nieuwe trainer veel inspraak, zo zegt Beuker. “Hij is zelf natuurlijk een fantastisch voorbeeld van het type oefenmeester dat we zoeken, maar Louis is met pensioen. Hij is aan het genieten van zijn huidige rol en vindt dat een nieuwe generatie aan zet is. Maar een coach die vergelijkbaar is met Louis: dat is wat we zoeken. Gelukkig zijn er veel andere goede trainers.”

Daarin is Ajax duidelijk: de nieuwe trainer moet voor stabiliteit gaan zorgen bij de club. “We hadden ook kunnen kiezen voor een risicovolle optie, bijvoorbeeld een trainer die voor het eerst op eigen benen gaat staan als hoofdcoach. Maar we zoeken idealiter een ervaren trainer, die hier niet zit voor zichzelf, maar voor Ajax”, besluit de directeur voetbal.

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste Ajax-nieuws? Word nu lid van het Ajax Zone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nou niet echt een uitgebreide profielschets dit. Zou eerder verwachten dat er gezocht wordt naar een typische Ajax coach: bravoure, hoog druk zetten, aanvallend voetbal en altijd willen winnen. Wel blij dat er eindelijk wordt gekozen voor ervaring en kwaliteit boven nationaliteit, en dat we niet weer een Dave Vos voor de wolven gooien.

1 mei 2024 om 10:07

Een beetje een goede trainer wil altijd winnen dus dat lijkt me niet zo'n probleem. Bovendien is er veel geld verkwanseld dus ik snap wel dat het nu even belangrijk is om individuele talenten (spelers) beter te laten worden om weer even wat meer vet op de botten te krijgen. Dus ja, of dat nou met super aanvallend voetbal gebeurt of even een tandje minder lijkt me minder van belang.

1 mei 2024 om 10:51

Uit de profielschets komt naar voren dat dit eigenlijk alleen Potter kan gaan worden. Farioli die ook werd genoemd heeft nog te weinig ervaring volgens deze profielschets. Ik verwacht ook binnenkort de presentatie van Potter met daarnaast de komst van Chivu. Dan mag Potter een assistent meenemen en Vos zal ook worden doorgeschoven. Dan heb je de trainersstaf rond en kan werk gemaakt worden van verkoop van spelers en het vastleggen van nieuwe spelers. We zullen dan gaan zien hoe dat volgend jaar gaat lopen maar slechter dan dit jaar lijkt mij onmogelijk.

Heel verhaal maar uiteindelijk komt het erop neer dat Ajax een narcist zoekt als trainer.

Dat onderscheid een ajaxtrainer, want alle clubs zoeken namelijk trainers die een heldere visie hebben én die kunnen vertalen naar het veld, training geven, het team ontwikkelen en spelers individueel ontwikkelen. Dat is geen typische ajax-trainer. Als dan het ultieme voorbeeld van een typische ajaxtrainer: LvG wordt genoemd, dan is narcisme of schoolmeester het onderscheid.

1 mei 2024 om 10:16

Inderdaad, verder is er niets onderscheidends aan Van Gaal. Dat blijkt ook uit het feit dat hij werkelijk he-le-maal niets heeft gepresteerd als trainer.

1 mei 2024 om 10:20

Nee daarom, heeft het echt moeten hebben van de gouden selecties die hij keer op keer weer in zijn schoot geworpen kreeg...

1 mei 2024 om 11:38

Absoluut. Az was een gouden selectie. Iedereen had daarmee hetzelfde gepresteerd als van gaal natuurlijk.

1 mei 2024 om 13:40

Los van dit artikel is Van Gaal ook al jaren passe. Bij Oranje was het niet om aan te gluren en werd het door vreselijk veel geluk nog spannend tegen Argentinie en bij United maakte hij ook niet bepaald enigszins indruk op tactisch vlak. Die hebben een gedateerde kijkwijze op voetbal. Dat werkt niet meer in deze tijd, al kan hij nog steeds de neuzen dezelfde kant op krijgen.

1 mei 2024 om 11:50

4fredondo, de meeste mensen in de top hebben die eigenschap toch? Je moet denk ik wel kijken in wat voor mate die persoon dat heeft.

Ik heb het gevoel dat deze Marijn Beuker zichzelf een erg interessant persoon vindt, althans zo komt hij tot nu toe bij mij over in de media en de keren dat ik hem op beeld zag.

Heb ook erg het gevoel dat hij in een categorie trainers probeert die vissen die absoluut niet zullen gaan bijten op het moment dat Ajax voorbijkomt en hierdoor veels te hoog in de boom gaat zitten.

Daarnast is het ook erg gevaarlijk om iemand als Louis van Gaal zo veel ruimte te geven voor adviesen etc.

1 mei 2024 om 10:29

Nog wat andere gevoelens die je wilt delen? Je geeft echt op geen enkel punt inhoud aan je uitspraken.

Wat maakt dat Beuker op jou overkomt als zelfingenomen? Welke categorie trainers zoekt hij nu in die niet zullen bijten? En waarom is iemand als Van Gaal veel ruimte voor advies geven een gevaar?

1 mei 2024 om 10:35

WesZol. Volgens mij is het toch vrij bekend met welke trainer ze hard bezig zijn en is het nog onbekend of hij hapt, maar in ieder geval wel duidelijk dat hij in gesprek is met Ajax? Dus hoezo veels te hoog in de boom? Ze vissen in ieder geval in een categorie die geïnteresseerd zijn om met Ajax in (vergevorderd) gesprek te gaan.

1 mei 2024 om 12:26

Ik heb het gevoel dat jij hier goedkoop duimpjes probeert te scoren.

Verder zegt deze man niks gek. Het lijkt mij wel goed dat Louis van Gaal hier wat inspraak in krijgt. Heeft zo al wat jaartjes ervaring dus die weet wel wat er nodig bij Ajax.

Dit zijn toch alleen maar open deuren? Wat een totaal zinloos interview. De Lang en Beuker zijn dagelijks in het nieuws, maar er komt weinig overtuigends uit. De achterban is alleen maar enthousiast over Kroes en deze 2 heren. Vraag me ten zeerste af of dit over een half jaar nog steeds het geval is.

1 mei 2024 om 10:04

Inderdaad, wat een slap verhaal. Zeg dan als Ajax zijnde gewoon waar je de laatste jaren op selecteerde: kaal, witte man, boos uit de ogen kijkend en Nederlands sprekend. Ter illustratie : Ten Hag, Schreuder, Keizer, Heitinga ... Ben ik iemand vergeten?

1 mei 2024 om 10:36

Peter Bosz

1 mei 2024 om 10:09

Waarom zou je alle ins en outs meteen op straat geven? De media vraagt zulke interviews meestal aan, het is niet dat die mensen zelf de hele dag interviews willen geven. Als je niet verder kijkt dan een half jaar, dan heb je er niet zoveel kaas van gegeten, dus wat die mensen ervan vinden zal niet zoveel uitmaken.

1 mei 2024 om 10:21

Dat heet mediatraining. En natuurlijk willen ze zelf graag interviews geven, nee is ook een antwoord. Maar ze duiken overal op met overal dezelfde interessante inhoudloze verhalen. Een trainer of aanvoerder op de voorgrond is prima, maar deze 2 moeten een beetje op de achtergrond blijven en spijkers met koppen slaan. Maar ach, ik heb er volgens jou niet zoveel kaas van gegeten, dus wat weet ik er nou van.

1 mei 2024 om 18:02

DUs jij geeft aan dat door zo n interview als deze Ajacieden niet blij mogen zijn? Of zeg je dat achteraf je altijd alles weet? Wat zeg jij nu eigenlijk?? Oh niets

1 mei 2024 om 10:18

Misschien moet je het hele interview bij vi lezen en niet alleen het knip en plak gedeelte hier, want hij zei daar wel degelijk wat intressante dingen over hoe hij tegen de jeugd aan kijkt, waar hij naar toe wil met ajax en hoe ze kijken naar hoe een voetbalclub zou moeten functioneren. Ook zegt hij over hoe hij de balans in een selectie weer wilt repareren en hoe een ideale selectie eruit ziet en in de trainersstaff.

1 mei 2024 om 11:28

Maar dat is toch veel te veel werk om goed inhoudelijk te kunnen reageren. Het is veel makkelijker om wat te roepen op basis van en kort artikel op voetbalzone.

1 mei 2024 om 11:36

Als voetbalzone niet meer plaatst is het lastig te reageren op gedeeltes die hier niet zijn geplaatst toch?

1 mei 2024 om 13:16

Je had ook iets verder kunnen kijken dan je neus langs ipv gelijk goedkoop te willen scoren.

1 mei 2024 om 13:59

Goedkoop scoren bij wie precies? Je hoeft het niet met me eens te zijn maar het blijft gewoon mij mening toch? En als je niet tegen kritiek op mensen van je club kunt moet je niet tussen de reacties op voetbalzone kijken, want dan kom je aardig bedrogen uit.

1 mei 2024 om 13:12

Zeker niet. Ik zou zeggen koop een VI-pro abonnementje en je leest hoeveel diepgang er zit in het interview van Beuker. Daarin licht hij uitgebreid toe welke kant hij met Ajax op wil gaan d.m.v concrete voorbeelden. Dit interview was zeer interessant en alles behalve een open deur.

1 mei 2024 om 13:44

Tja, wat moeten ze dan zeggen? Het zijn open deuren, maar men zit ook in de situatie dat ze alleen maar open deuren in kunnen trappen. Ik denk dat iedereen wel weet naar wat voor soort trainer ze op zoek zijn en je kunt nu moeilijk ingaan op specificaties en interne details. Dat zou geen enkele bestuurder doen.

is de trainer echt zo belangrijk? dat ze aan al die facetten moeten voldoen?
naar mijn mening loopt er vooral veel brandhout rond met een hele zwakke instelling, waarbij misschien 5 spelers het niveau hebben wat ze eigenlijk willen nastreven.
lijkt er nu dus op dat ze vooral iemand willen binnenhalen die de spelers, die nu ondermaats zijn, kunnen opvijzelen naar een 6 of hoger. Eerlijk toegegeven is dat altijd mogelijk, maar lijkt me een hele zware opgave, om bijvoorbeeld van een gaaei opeens een eredivisie waardige rechtsback te maken. En zo kan je nog wel een aantal spelers langsgaan die of niet de mentaliteit hebben of gewoon niet goed genoeg zijn als voetballer.

het is ook vervelend natuurlijk dat de huidige jeugd (jong ajax) niet echt van een hoog niveau is. Dus dan ben je alweer geneigd om aankopen te doen.

1 mei 2024 om 11:37

Ik denk dat de trainer heel belangrijk is. Iemand die allen neuzen de zelfde kant op kan laten wijzen. 11 topspelers in een selectie werkt ook niet. Maar als de mindere goden wel 110% geven dan kun je een mooi team smeden. Maar dat begint wel met de juiste mensen op de juiste plek neerzetten en afspraken maken voor in het veld. Wat ik afgelopen jaar heb gezien bij Psv en Feyenoord is dat spelers blind vertrouwen op hun medespelers en dat ze blind een bal kunnen geven omdat ze weten waar hun medenspelers in diverse spelsituaties staan. Iets wat ik bij Ajax totaal niet gezien heb en waardoor ik me afvraag wat ze op de training doen.

Ik heb Quick Boys tegen Az zien spelen met voor profvoetbal heel beperkte spelers. Maar daar zag ik wel een team met duidelijke afspraken en 100% inzet dat het een gemakzuchtig Az heel lastig maakte.

Kijk naar het verschil van Psv onder v Nistelrooy en Bosz. Kijk naar Slot waaronder bijna iedere speler beter is geworden. Op Brobbey en misschien Hato na is er bij Ajax niemand beter geworden de afgelopen 2 jaar. Ik denk dat een trainer daar een heel belangrijke rol in heeft. Al vraag ik me inderdaad af of spelers als Rensch Sosa en Taylor iedere wedstrijd 100% kunnen geven of dat het er maar op lijkt dat ze dat niet kunnen.

Dus alles wat de vorige trainers allemaal niet hadden. Klinkt natuurlijk allemaal leuk maar in de praktijk moet nog blijken of dat er ook echt uitkomt.

Toch weer Henk ten Cate dus

Uiteindelijk moet er dus gewoon een trainer komen die alles zet op het feit dat vanaf nu iedere wedstrijd gewonnen moet worden.

"Wij zoeken een oefenmeester die een heldere visie heeft én die dat kan vertalen naar het veld."

Dus eigenlijk wat elke club zoekt…

1 mei 2024 om 13:15

Nee, sommige clubs zijn meer op zoek naar een people manager en niet naar een tacticus met een al te heldere voetbalvisie. Ajax heeft daar in ieder geval geen baat bij.

Nou, d’r loopt al 1 rond in de Eredivisie in de persoon, genaamd Ron Jans. Geweldige trainer en persoon. In de media komt hij ook altijd heel sterk over.

En dan met Potter komen, die voor het geld en een opstap naar een grotere club komt, en niet met Jonk, die er wél voor Ajax zou zitten, bewezen heeft de Cruijffvisie (echte Ajaxvisie) te omarmen, in detail te kennen en over te kunnen brengen. Nota bene de opleiding extreem goed heeft hervormd, heeft ook oog voor jeugd en talent, en wil deze ook inpassen.

Maar nee, er moet weer naar Van Gaal geluisterd worden, die vanuit ego alles dat met Cruijff te maken heeft kapot moet maken, ook als dat eigenlijk goed is voor Ajax. De man die al meer dan een decennia niks meer met Ajaxvoetbal heeft.

Een type trainer als van Gaal zal het beste zijn voor Ajax. Goed dat van Gaal inspraak hier in heeft. Het zou ook mooi zijn als de nieuwe trainer, zeker als het een buitenlander is, open staat voor advies van mensen zoals van Gaal.

Ah ja, het proces heeft een proces trainer nodig.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren