Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bergkamp: ‘Dat was een hele goede, zonde dat hij is vertrokken bij Ajax’

Laatste update:

Dennis Bergkamp heeft zich in een uitgebreid interview met De Telegraaf uitgelaten over de gang van zaken bij Ajax. Het clubicoon voelde zich in 2017 gedwongen te vertrekken en keerde sindsdien niet terug. De huidige malaise gaat Bergkamp aan het hart.

Het verbaast Bergkamp vooral dat er nu zoveel mensen verbaasd zijn over de huidige malaise. "Want ze hebben het allemaal meegemaakt", aldus de man die onder meer de UEFA Cup won met Ajax. "Er is zoveel gebeurd. Langzaam kom je toch bij de club ergens in terecht dat je denkt: jeetje, wat is er aan de gang hier?"

"Het gaat nu weer een beetje de betere kant op, maar dat je zo ver bent verwijderd van je filosofie waar je altijd voor hebt gestaan, dat verbaast mij wel. En dat het is getolereerd. Heel veel mensen hebben zitten slapen. Als Ajax opeens op de laatste plek van de Eredivisie kan belanden, dan moet er zoveel mis zijn in de club."

Bergkamp begrijpt niet dat de voorbije jaren voorbij is gegaan aan de eigen talenten. "Door de categorie B-aankopen verlaag je je eigen niveau van de Eredivisie en geef je veel minder kans aan je talenten. Terwijl dat altijd de filosofie is geweest: eerst het talent. Het vele geld heeft Ajax niet alleen lui, maar andersdenkend gemaakt."

Als voorbeeld noemt Bergkamp Feyenoord, waar ze drie jaar voor het kampioenschap onder Giovanni van Bronckhorst vanwege geldproblemen de jeugd een kans moesten geven. "Heeft een club tegenwoordig geld, dan gaat men in het buitenland kijken. Alleen is het nooit de A-categorie die hier naartoe komt. Dus we halen B-categorie, want de A-categorie gaat naar clubs in de Premier League."

Vertrek Ouaali
Volgens Bergkamp zijn er belangrijke mensen vertrokken. "Kijk, er komen ook nu nog elk jaar wel twee spelers door bij Ajax. Het hoeven er niet elk jaar drie of vier te zijn. Maar hoe het er nu aan toe is gegaan... Ik kan me niet voorstellen dat de opleiding zo slecht is dat er opeens geen talenten meer rondlopen. Daarnaast is het zonde dat Saïd Ouaali is vertrokken als hoofd opleiding. Dat was een hele goeie.”

Bergkamp wil niet de indruk wekken dat hij zelf openlijk aan het solliciteren is bij Ajax. "Daar kan ik nu al ’nee’ op zeggen. Op geen enkele manier mag de teneur zijn dat ik ook maar ergens naar solliciteer. Ik heb het kunstje een keer gedaan, vond het heel interessant maar heel intensief. Ik heb het gevoel dat het alleen weer goed kan komen met een bepaalde stroming, waar iedereen weer achter gaat staan."

"Er worden mij vragen gesteld over Ajax. Ik zou ook nooit natrappen of de indruk willen wekken dat ik dingen beter weet. Ik spreek vooral vanuit wat er destijds onder aanvoering van Johan is gebeurd, de jaren erna en wat ik nu weer zie gebeuren. Destijds was een radicaal plan nodig, dat bekend werd als de revolutie. Het hoeft niet weer een revolutie te zijn, maar in de praktijk blijkt uiteindelijk dat die ex-voetballers er behoorlijk verstand van hebben."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Helemaal eens met Bergkamp. Ajax is overigens niet de enige club waar het misgaat wanneer er geld op de rekening staat: psv en feyenoord kopen er ook flink op los, allemaal spelers die talenten in de wegstaan.

8 december 2023 om 07:47

Juist totaal niet eens, want hij gaat volledig, maar dan ook echt helemaal, voorbij aan de redenen waarom er minder talenten speelden en meer werd gekocht: het niveau van Ajax was op een bepaald moment zo hoog dat talenten niet makkelijk konden mee komen en het niveau van de talenten is vrij laag (parels zijn Taylor en Rensch, geen slechte voetballers maar nooit goed genoeg om Ajax te dragen), ook omdat toptalenten tegenwoordig niet meer op hun 22e weg gaan (waar plan Cruijff vanuit ging), maar vaak genoeg al op hun 16e. Het nogal ouderwetse plan van Cruijff is volledig onuitvoerbaar, je kunt niet in het verleden leven. Daarom hoef ik Cruijff adepten als Bergkamp en Jonk ook zeker niet terug.

8 december 2023 om 07:53

Je ziet dat altijd. Clubs die groot zijn geworden met eigen talent en dan plots veel geld hebben, hebben wonderbaarlijk genoeg opeens geen goede talenten meer rondlopen. Totdat het zo slecht gaat en ze noodzakelijkerwijs plots talenten de kans moeten geven. Dan zijn die er ‘opeens’ terug.

Kansen geven is de sleutel.

8 december 2023 om 08:01

Precies. Zij leven zo in het verleden en slaan volledig door daar in. Je kan niet meer alleen eerst naar de jeugd kijken. Dan krijgen we weer alleen maar types als ebecilio die de voorkeur krijgen boven alles en iedereen. Dan doe je leuk mee in de eredivisie maar dan kan je Europees wel inpakken. Die jaren 90 zijn voorbij alleen snappen sommige mensen dat nog steeds niet. Eigen jeugd is goed maar dan wel die van het niveau de Ligt, Timber en Hato en niet niveau Martha. Dat het aankoopbeleid beter moet dat is zeker maar wil je groeien in deze tijd dan moet je ook meer naar het buitenland kijken. Daar ontkom je niet aan en overmars zag dat.

8 december 2023 om 08:20

Ik snap je punt over de jaren '90 niet. Ajax heeft dankzij de Fluwelen Revolutie, onder Cruijff en Bergkamp, een wereldteam weten te bouwen die wel heel erg op de jaren '90 leek. Met een beetje geluk hadden we gewoon weer een CL cup bijgeschreven. En dat is nog maar 5 jaar geleden. Balans is the key en daar doelt Bergkamp op en dat is echt niet dat je dan blijft hangen in t verleden. Juist dat Ajax een directeur kreeg in Mislintat die totaal niet wist hoe je balans kan opbouwen maar in het wilde weg kocht, is een probleem geweest. Je ziet dat het zelfs in een paar maanden beetje kan herstellen en dat gebeurt juist onder de eigen jeugd als Vos en jij noemt Martha, maar die heb ik echt al goede potten zien spelen. Tot nu toe is dit seizoen op vrijwel iedere plek waar eigen jeugd doorkomt beter dan de aankoop van dezelfde plek door Mislintat.

8 december 2023 om 08:51

Allemaal leuk en aardig dat je Europees mee wilt doen, maar je gaat het structureel toch nooit winnen van clubs als Barca, Real, City, Liverpool, Bayern, PSG. Tenzij die clubs een enorm baggerjaar hebben en hun topspelers toevallig geblesseerd of geschorst zijn als je tegen ze moet spelen is dus elk jaar kwartfinale CL je eindstation. Met een enkele uitschieter naar een halve finale. En echte topspelers gaan toch nooit naar de Eredivisie komen. Dus 400 miljoen op de bank is leuk, maar wereldtoppers kopen is kansloos. De discussie gaat ook helemaal niet over dit topsegment. Want als de Superleague er was gekomen, dan had Ajax gewoon langs de zijlijn kunnen gaan toekijken hoe de echte topclubs er met het grote geld vandoor gingen.

8 december 2023 om 08:53

Moet je dan alle ambitie laten varen?

8 december 2023 om 09:08

Nee, gewoon zorgen dat je ieder jaar CL haalt en wat spelertjes verpatst en die 100 miljoen in je jeugdopleiding stoppen zodat je zelf spelers van het niveau Tadic, Neres, Alvarez, etc. kunt opleiden. Dan maak je een structurele stap. Elk jaar wat kopen en een jaar later weer verpatsen brengt je ook geen stap verder. Je hele basisniveau als club zal eerst omhoog moeten als je je echt wilt gaan meten met de oliesjeik clubs zonder dat je zelf een oliesjeik hebt.

8 december 2023 om 09:40

Hoeveel kansen hebben een Sven Botman en Michel Bakker gehad toen ze 3 jaar geleden in de onder de 18 van ajax speelden. Zelfde kan je zeggen van Q Timber en Zerrouki, ook ooit spelend in de ajax jeugd. Dat je dan met Taylor en Rensch aan komt zetten is wel typisch. Ja, die blijven wel bij Ajax, vast ook door gebrek aan interesse....

8 december 2023 om 09:51

Waarom schrijf je Martha na een paar potjes af, heeft toch al goeie dingen laten zien. De aankopen van Mislintat mochten niet zo snel afgeschreven worden. Martha staat zeker Avila en Sosa in de weg.

Volgens mij hebben wij ons prima gered met de alvarezjes en martinezjes en neresjes en tadicjes Dennis. Daar hadden wij geen eigen jeugd voor rondlopen die beter waren. Die filosofie sloeg bij Bergkamp en Jonk nogal door. Als zij hun zin kregen dan hadden we die 4 mooie jaren onder ten hag nooit gehad. Want ja liever middelmaat als Lesley de Sa dan een Antony kopen natuurlijk. Zij waren weg en overmars ging z’n ding doen. En kijk wat het ons opleverde. Die filosofie is goed maar moet niet doorslaan.

8 december 2023 om 07:48

Zijn dat allemaal kleine spelertjes?

8 december 2023 om 08:55

Jij snapt het niet Soccerfan. Jij kijkt naar de korte termijn en Bergkamp naar de lange termijn.

De reden waarom Ajax op dat hoge niveau is gekomen 5 jaar geleden was met eigen jeugd. Met spelers als De Ligt, De Jong, Van de Beek, Mazraoui. Aangevuld met enkele voor Ajax A-categorie spelers. Daarna is er teveel B-categorie gekocht. Aankopen opstellen is ook niet erg. Maar ze moeten wel meer brengen dan de eigen jeugd. Bovendien moet een trainer de jeugd ook een kans geven. Ten Hag bijvoorbeeld wisselde bij een 5-0 stand nooit Tadic een kwartier voor tijd om een jeugdspeler ervaring op te laten doen. De enige jeugdspeler die nog is doorgebroken is Timber maar dat was dan ook een dusdanig groot talent waar ze echt niet om heen konden. Het zegt ook genoeg dat zijn broer nu goed speelt bij Feijenoord.

Ajax is de balans kwijtgeraakt en het kost even voordat dat weer is hersteld.

De jeugd is geen korte termijnplan maar lange termijn.

8 december 2023 om 08:59

Antony was ook een koekenbakker. Zoveel is nu wel duidelijk. Veel te licht voor de echte top. Neres idem. Dus heeft Ajax vanuit eigen jeugd de laatste jaren alleen Frenkie de Jong en wellicht (nog steeds niet 100% vrij van discussie) De Ligt afgeleverd die zich staande houden in de echte top. De rest is allemaal gekocht en wellicht doorontwikkeld maar blijken daarna allemaal te licht voor de echte top. Tadic, Ziyech, Tagliafico, Alvarez: allemaal net niet. Niet dat ze niet bij mooie clubs zitten en geen mooie carriere hebben, maar ook zeker niet meer dan dat. Martinez gaat ook niet meer spelen bij United zodra Ten Hag daar weg is.

8 december 2023 om 10:28

@soccerfan Bergkamp zegt nergens dat ze alleen maar eigen jeugd wilden en Jonk ook niet. Wat ze wel zeggen is dat aankopen beduidend beter moeten zijn dan wat zij in de jeugd rond hebben lopen want anders moet je gewoon jeugd de kans geven.

Met wat je zegt over de jaren ten Hag bevestig je precies dat punt. De aankopen waren beter dan de eigen jeugd en de eigen jeugd die er was, was gewoon van goed niveau. Leuk dat Overmars verder zijn ding deed maar je ziet wel wat twee keer de CL missen met een club kan doen, voor je het weet zit je erbij zoals Feyenoord jaren heeft gedaan nadat ze Bosz als TD hadden. Doordat je te hoog in te kosten gaat zitten. Korte termijn plannen.

Voetbalzone op woensdag: Bergkamp doet open sollicitatie bij Ajax.
Voetbalzone op vrijdag: "De teksten van Bergkamp mogen niet als een open sollicitatie bij Ajax gezien worden."

8 december 2023 om 08:51

Dat was niet de titel op woensdag, er staat nota bene nog een link in dit artikel.

"Clubicoon van Ajax doet in De Telegraaf open sollicitatie naar terugkeer," en als je dat artikel leest gaat het helemaal niet over een terugkeer bij Ajax maar over een terugkeer in het betaalde voetbal in het algemeen.

Dat kan bij Ajax zijn maar dat kan ook bij Arsenal zijn, het zou bij wijze van spreken ook bij een club als Feyenoord/psv kunnen zijn als die interesse zouden hebben.

Dus Bergkamp was tegen o.a. de komst van Tadic, Alvarez, Nico, Haller of een Martinez ? Toen zij kwamen waren zij niet echte topspelers.

8 december 2023 om 09:03

Dan lees je dus niet goed tussen de regels door. Hij was daar niet tegen. Wat hij aangeeft is dat er op dat moment niet goed gekeken werd naar de eigen jeugdopleiding. Dat Ajax die 400 miljoen op de bank liever gebruikte om spelers als Haller te kopen ipv 100 of 200 miljoen in de jeugdopleiding pompen zodat je zelf een Haller had kunnen opleiden (of liever nog een Kluivert of Ibrahimovic)

8 december 2023 om 09:49

Na de jaren van frank de Boer trok Overmars de conclusie je redt het niet alleen met de eigen jeugd. We moeten gericht aankopen gaan doen, het elftal versterken en doorselecteren willen we Europees succes gaan halen.

Vanaf dat moment kwamen ze, Milik, Sanchez, Traore. et cetera En met hun kwam het Europese succes in de EL. Maar het vasthouden van dat succes bleek lastig.

Toen trok men de conclusie, als we de salarislimiet laten varen en een categorie hoger gaan inkopen, spelers langer vasthouden door ze meer salaris te bieden, dan kunnen we wellicht wel verder komen.

En dat gebeurde. Ajax haalde de halve finale CL. Miste op een nippertje de CL finale.

Vervolgens krijg je te maken met de meerzijde van succes, de trainer en spelers worden zeer gewild. Overmars maakte een fout, werd op non-actief gesteld. Ten Hag besloot toen dat het tijd werd te verkassen en vervoglens werds het hele elftal verkocht.

Dan val je terug. Directie grijpt in, salarissen naar beneden en meer eigen jeugd in het elftal. Zoals we nu wekelijks zien, heel veel jeugdspelers in het eerste elftal.

8 december 2023 om 10:26

Keurig gezegd Speedy, geen woord verkeerd. Of nja, figuurlijk

Dit is een zeer genuanceerde en ook gedegen analyse van het probleem van niet alleen Ajax. De doorstroom jeugd, resultaat, verkoop, veel geld, Bcategorie kopen en afwijken van je club DNA. Ik kan mij voorstellen dat dit ook gedachten zijn die bij Alex Kroes leven. Dat kan nog eens een mooie rol voor Bergkamp worden

8 december 2023 om 09:43

Mamamia, wat een hoop onzin. Elke week spelen er bakken eigen opgeleidde spelers in het eerste van Ajax. Gorter, Hato, Rench, Martha, Salah-Edinne, Vos, Taylor en Brobbey hebben we allemaal zien spelen dit jaar.

Het grote probleem is juist dat afgelopen twee jaar de inkomende transfers erg tegenvallen. Twee jaar geleden vertrok er een compleet elftal en dat heeft Ajax niet op kunnen vangen.

Blijft toch altijd grappig dat de bakker op de hoek de timmerman van 2 straten verderop en de directeur van het lokale uitzendbureau het altijd veel beter weten dan de mensen die al jaren in de wereld leven. De kennis hebben en de juiste mensen spreken...

8 december 2023 om 09:51

Net zo grappig als dat oud voetballers het allemaal denken te weten.

Je leest nu al waarom hij bij Ajax weg moest en je hem dus ook niet terug moet halen.
Hij wil alles doen op talent, maar dat kan helemaal niet meer.
Hij zou de terugkeer van spelers die ervaring op hebben gedaan in het buitenland en terugkeren tegenhouden omwille van een 17 jarige jongen met potentie om het eerste te halen.
Het nadeel van een talent is dat de prestaties erg wisselvallig kunnen zijn. Dan is Ajax met het beleid van Overmars destijds echt wel beter af.

8 december 2023 om 10:05

Precies, daar kwamen ook de conflicten van. Overmars heeft laten zien dat je met een uitgekiende strategie van eigen jeugd gecombineerd met de juiste aankopen met Ajax serieus succes kan hebben in de CL. Iets wat je met alleen maar eigen jeugd nooit meer gaat lukken.

Zijn observatie over de gang van zaken de afgelopen jaren is wel redelijk relevant. Alleen kun je met eigen jeugd zo goed als nooit tot de resultaten komen als er geen aanvulling is van gelouterde spelers in de hogere leeftijdscategorie, die ook nog eens direct het niveau op verschillende vlakken omhoog krikken. Zie in het verleden een Rijkaard, aanvoerder in een buitengewone lichting; nog niet zo lang terug Tadic, Blind, aangevuld met Latijns Amerikaans venijn. Ajax redt het echt niet zonder gerichte aankopen, jong en oud. Natuurlijk moet je eigen talent voor laten wanneer die kwalitatief minimaal zo goed als een eventuele aankoop voor eenzelfde positie. Zie nu Hato als voorbeeld. Maar aanvallend breekt er de laatste jaren zo goed als niets door. Brobbey is de enige speler die er nu eindelijk begint te staan. Dus zou je dat als kritieke opmerking van Bergkamp kunnen bedenken. Zelf ben ik niet thuis in het reilen en zeilen van de jeugdopleiding, maar dat daar een nieuwe man voor is aangetrokken geeft aan dat er wel iets gaat veranderen. Ten goede? De tijd zal het leren. Over Berkamps conclusie dat er behoorlijk wat mensen hebben zitten slapen dit: ze zitten nog steeds te ronken en te pronken op de Eretribune. Die krijg je niet met een bulldozer weg….

8 december 2023 om 12:19

"bergkamp begrijpt niet dat de voorbije jaren voorbij is gegaan aan de eigen talenten."

Het is gewoon klinkklare onzin. Elk jaar breken er talenten door bij Ajax. Alleen is het heel lastig om die talenten langdurig vast te houden. Na het CL succes vertrokken de Ligt en vd Beek. Hun opvolgers uit de jeugd, Timber en Gravenberch namen het stokje over. En die zijn inmiddels weer vertrokken. Nu nemen Hato en Vos dat stokje weer over.

Zo is het altijd gegaan en zo gaat het nog steeds.

Het grote verschil zit hem in de kwaliteit van de aankopen. Een Tadic, Daley Blind, Ziyech trek je niet elk jaar aan. Zelfs een Haller, Alvarez of Martinez is lastig.

En dan schiet je twee rondes goed mis, want de TD en trainer waren vertrokken. Krijg je Bassey, Sutalo, Wijndal, Mikautadze et cetera.

Kortom, het zijn de matige aankopen van afgelopen twee jaar die voor problemen hebben gezorgd, niet de jeugdopleiding. Want die levert nog altijd gewoon talent.

9 december 2023 om 23:51

Het huidige Ajax heeft genoeg spelers uit de eigen opleiding in het veld staan, waarvan de meeste kwaliteit middenmoot Eredivisie zijn. Vanavond mochten we ook ene Banel als invaller verwelkomen. Toen ben ik wel even heel erg geschrokken. Daarmee wil ik zeggen dat veel niet hetzelfde is als kwaliteit....

Dit is Bergkamp. In het veld een keurige stijlvolle voetballer. Maar ook buiten het veld is hij precies zo.
Het zou fantastisch zijn als hij terugkeert.
Het zal me echter niet verbazen als Az of Psv snel gaan hengelen

8 december 2023 om 11:44

Hahahaha, die is echt grappig. Al jarenlang hengelt er niemand naar de diensten van Bergkamp. Tijdens zijn Ajax periode waren er werkelijk conflicten met iedereen. Spraken Jonk en Bergkamp langer dan een jaar geen woord met elkaar. Ajax werd verdeelt in kampen. Een en al ruzie. Bosz wist niet hoe snel hij weg moest rennen na al dat gedoe met Bergkamp en Spijkerman.

En nu zou Bosz Bergkamp graag bij PSV willen hebben? Met Spijkerman erbij zeker?

Pas na het vertrek van Jonk en Bergkamp kwam er weer rust in de tent, en het grote succes met de CL halve finale als hoogtepunt.

Als hij nu eerst zorgt dat ie met Jonk door een deur kan dan lijkt dat me een uitstekende test om gezamenlijk bij Ajax ad slag te gaan haha
Maar goed, eerst id spiegel kijken is ook weer zoiets

8 december 2023 om 11:53

Dan krijg je vanzelf weer de conflicten die we toen ook zagen. Jonk en Bergkamp halen vriendjes binnen, vormen vervolgens eigen clubjes, team Jonk en team Bergkmap, binnen de club en voor je het weet hebben de kampen oorlog met elkaar en weigeren ze zelfs elk overleg.

Pas toen Jonk en Bergkamp eruit vlogen, kwam er rust in de tent en brak de geweldige periode met ten Hag en Overmars aan. Let wel, was Bergkamp niet ontslagen, dan kon ten Hag geeneens aangesteld worden want Bergkamp ging niet akkoord met het ontslag van zijn vriend Keizer. Dat was namelijk uiteindelijk de reden dat Bergkamp eruit vloog, Ajax wilde stoppen met Keizer en ten Hag aanstellen.

8 december 2023 om 11:54

Of je team Jonk binnen moet halen weet ik ook niet. Voor je het weet stapt de halve organisatie op.

Bergkamp heeft deels natuurlijk volkomen gelijk. Je filosofie is heel belangrijk en moet altijd een houvast zijn voor de club. Alleen Overmars had zichzelf de luxe verworven om het prijsplafond te overstijgen en wat duurdere spelers te halen, hij had het geld immers zelf verdient.
Toen Overmars weg ging had de club meteen moeten ingrijpen en een stapje terug doen en even aan de filosofie vasthouden. Ze dachten even als koopclub te spelen en dat hebben ze geweten.

Even terug naar de filosofie en dan wanneer het weer goed loopt kan je altijd wat sterkere spelers halen. De jeugd zal altijd een sleutel spelen tot het succes van Ajax, dat zie je keer op keer gebeuren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren