Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Spelers Real melden zich na complete gekte in Mestalla massaal op social media

Laatste update:

Topspelers, maar ook clubs uit binnen- en buitenland geven (bijna) dagelijks via Instagram, X of andere internetkanalen een inkijkje in het reilen en zeilen van de voetbalwereld. In deze editie van VZ Social aandacht voor de knotsgekke slotfase bij Valencia - Real Madrid.

Jesús Gil Manzano heeft het voorlopig namelijk even verbruid bij alles en iedereen wat Real Madrid lief heeft. De Spaanse arbiter floot zaterdagavond in de uitwedstrijd tegen Valencia plots af in een kansrijke aanval. Enkele seconden later lag de bal in het net. Die treffer ging dus niet door.

Het besluit van Manzano wordt breed uitgemeten in de Spaanse media. Ook de spelers van Real hebben er geen goed woord voor over. Vinícius Júnior reageert op sociale media met een lachpoppetje. Aurélien Tchouaméni post: "That's embarassing."

Ook doelman Andriy Lunin laat van zich horen. De Oekraïense doelman plaatst een foto op Instagram met een aantal cynische klappende handjes. Jude Bellingham, die die na het laatste fluitsignaal werd getrakteerd op een rode kaart door Manzano, houdt zich opvallend stil.

De post van Lunin.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Real Madrid die een keer wordt benadeeld door de scheids, het kan nooit altijd mee zitten he?
Ja ik vond het ook een heel raar moment wanneer de scheids af floot, maar volgens mij was het nog net voor de voorzet.
Desondanks snap ik de frustratie heel goed, maar het zit soms mee en tegen. Tegen Almeria bijvoorbeeld hadden ze heel veel geluk.

3 maart 2024 om 08:46

Je moet voor de gein eens in de topic van gisteravond lezen. Snap de frustratie alleen het is voetbal, wat je zegt ‘you win some, you lose some’. Daarbij gaat Real toch gewoon kampioen worden als je het algehele plaatje bekijkt, vorm van de concurrentie en de onervarenheid van Girona om in de top te spelen (al lukte a Leicester het ook).

3 maart 2024 om 10:02

Barcelona is in 2024 lekker bezig in de competitie, gat is, mocht Barca straks winnen, 6 punten. Dan is alles mogelijk.

3 maart 2024 om 11:17

Nee, sorry maar barca is drama dit seizoen. Ze hebben al zo veel geluk gehad. Onmogelijk dat die het gat dichten.

3 maart 2024 om 08:49

Het verbaasd mij waar het vandaan komt dat Real vaker bevoordeeld dan benadeeld wordt terwijl het tegendeel toch echt het geval is. Dit seizoen sinds we eerste staan worden er gekke beslissingen genomen. Eerst tegen Getafe waarin alles mocht maar real alsnog te groot was. Daarna tegen Atletico in dezelfde week. 4 penalty in een paar dagen tijd niet gegeven. La Liga lijkt spannend te moeten blijven voor de wereldwijde kijkcijfers.

3 maart 2024 om 09:16

Ja, en daar tegenover ben je schandalig geholpen in wedstrijden zoals tegen Almeria die je anders gewoon verliest.

Vind het wel makkelijk. Toen Barcelona dit overkwam met die onterecht afgekeurde goal van Ferran voor "buitenspel" in de blessuretijd. Schieten alle Real supporters als paddestoelen uit de grond om je te vertellen dat je de eerste 90 minuten dan maar meer had moeten doen, en de scheids soms mee en soms tegen zit.

Maar oh nee, als het voor Real voor de verandering eens tegen zit houden ze er niet over op..

3 maart 2024 om 09:22

Dus uiteindelijk doen ze hetzelfde als jij toen. Zo gek is dat dan toch niet?

3 maart 2024 om 10:05

Of gewoon beide +3 punten, zeurt niemand. Kan me wel vinden in Marijns verhaal. Die corner was 1.5 minuut gegeven na de 7 extra minuten. Dat var momentje duurde ongeveer zolang, dus logisch dat Gil Manzano affluit als Carvajal na de afvallende corner de bal gaat lopen brengen, en Brahim Diaz de trucendoos opengooit (die niet werkt). Vervolgens ziet de scheids dat de actie van Brahim niet gewerkt heeft, en fluit af voordat hij de voorzet gaf.

3 maart 2024 om 12:00

Waar dat vandaan komt? Ahum, vanuit de Franco tijd misschien? Ik kijk zelf Spaans voetbal sinds de jaren '90, ja zo oud ben ik. RM wordt over het algemeen bevoordeeld. En als je het heel precies wilt formuleren, ze worden, als enige ploeg in Spanje, zelden benadeeld. Barcelona krijgt af en toe een seizoen lang geen penalties, bijvoorbeeld. Dit seizoen ook, ze hebben er maar een paar mee, terwijl ze er zo 4 of 5 meer hadden moeten krijgen, begon direct al in de eerste speelronde. En in dat soort wonderlijke seizoenen, als RM dan kampioen is, dan zie je dat de arbitrage gaat compenseren, krijgen ze opeens 2 penalties per wedstrijd. Dat zag je heel duidelijk in het laatste seizoen van Guardiola als coach.

3 maart 2024 om 13:59

Kijk alleen al alle Champions league momenten tussen 2011 en 2020 terug en je ziet hoe vaak Real discutabele momenten mee heeft gehad. Tegen Bayern die pot in de kwartfinale was het hoogtepunt, 2 buitenspel goals Ronaldo, Casemiro die op het veld mocht blijven staan en Vidal die rood kreeg nadat die de bal speelde. En dan hebben we het letterlijk nog over een pot. Op Twitter staan er wel mooie complicaties van.

3 maart 2024 om 14:42

DerKaiser,

Ja maar als je dat zegt komen ze met Chelsea - Barca of Barca - PSG als tegen argument. Zelf worden ze nooit aanzienlijk geholpen…

3 maart 2024 om 15:18

@derkaiser, het is heel grappig dat je uitgerekend de wedstrijd tegen Bayern erbij haalt. In die wedstrijd had het nooit tot een verlenging gekomen als er toen VAR bestond. Het doelpunt wat ervoor zorgde dat Bayern op 1-2 kwam, was buitenspel. Dus laten we dat voor het gemak ook maar even benoemen.

3 maart 2024 om 17:10

1 moment wegstrepen tegen 5 a 6 momenten in het voordeel van Real? Zo kan ik het ook.

4 maart 2024 om 13:07

@ Derkaiser123
1 moment? Ik kan mij al 4 duidelijke penaltys voor de geest halen waarvan 2 tegen Getafe en 2 tegen Atletico. Ik kan mij eerste wedstrijd tegen Atletico herinneren waarbij we zijn genaaid. Dus waar jij spreekt over 1 moment heb ik er toch wel een hoop meer in gedachten. En dan vergeet ik het aantal overtredingen wat op Real gemaakt mag worden en Real wél bestraft mag worden. Ik insinueer niet dat dit perse aan Real ligt, meer aan de positie waar Real staat. Tebas wilt de competitie spannend hebben.

3 maart 2024 om 09:10

Ik hoor dat eerst helft werd afgeloten toen Valencia met de bal aanviel in de box van real. Kan iemand dat verifieren?

Ik weet wel dat een valencia speler in een interview zei dat gil manzano had gezegd dat de corner laatste actie van wedstrijd zou zijn

3 maart 2024 om 11:56

Origami, bij deze verifieer ik dat. Klopt.

3 maart 2024 om 12:10

Bedankt. Zag het ook in de comments van chi7 die het bevestigde. Een madridista met perspectief.

Heb een paar samenvattingen bekeken en ze lieten het einde van de eerste helft niet zien.

3 maart 2024 om 09:56

Geloof je nog steeds in dat sprookje? Het is al een behoorlijke tijd zo dat het Real meer tegen dan mee zit, maar als dat allemaal weggemompelt wordt en de keren dat het mee zijn tien keer groter worden gemaakt, dan blijf je dat beeld houden. Niks mee of tegen, dat overduidelijke constante voordeel heeft zelfs grotendeels nooit bestaan.

3 maart 2024 om 10:23

Jullie zijn zo gewend geraakt dat beslissingen altijd in het voordeel vallen, dat wanneer de beslissing valt zoals hij zou moeten dit gezien wordt als “het zit Real tegen”.

Manzano heeft hier niks verkeerds gedaan.

3 maart 2024 om 11:04

Het affluiten was vreemd, maar wel in lijn met hoe hij de eerste helft affloot, en ook niet onreglementair - dus daar kan ik mee leven.
Meer moeite heb ik met de geringe extra tijd. Het spel heeft zoveel stilgelegen - ook in de extra tijd, daar moet je echt alerter op zijn als scheidsrechter. Vind het een mooie trend in de PL waar ze gerust 11 minuten extra tijd erbij gooien als dat nodig is.

3 maart 2024 om 11:14

De La Liga ziet sinds dit seizoen of de vorige ook vaak wedstrijden met 10 minuten extra tijd. Voor de rest wel goede genuanceerde post chi7

3 maart 2024 om 11:41

"tegen Almeria bijvoorbeeld"

Je doet alsof je naast Almeria tig van deze soortgelijke incidenten bij Real kunt vinden dit seizoen. Ik blijf het lachwekkend vinden hoe mensen op basis van die Almeria wedstrijd ineens doen alsof Real dit seizoen alleen maar de scheids mee heeft gekregen.

3 maart 2024 om 11:58

In de eerste helft werden er 5min extra tijd gegeven, en er werden 6 gespeeld.
2de helft werden er 7min extra tijd gegeven en 9 gespeeld.
In totaal 15 min extra tijd gespeeld, wat wil je dan nog meer.
Komt er bij in de eerste helft floot hij ook een aanval van Valencia af, en op het einde floot hhoj 2 keer, 1 maal juist voor de voorzet en 1 maal terwijl de voorzet onderweg was, dus hier is niks om over te klagen.

3 maart 2024 om 12:32

Een keer. Mensen volgen het echt niet he.

Ik sta versteld dat niemand de spelregels kent.
Tijd is tijd.
Dit is gewoon collectief wangedrag van Real Madrid.

3 maart 2024 om 08:44

Dat niemand de spelregels kent is misschien wat overdreven, zeker is alleen dat jij ze niet kent. Tijd is tijd is geen regel, sterker nog de extra tijd wordt 'minimale extra tijd genoemd', kortom er is zelfs ruimte om langer door te laten spelen. Natuurlijk mag de scheids affluiten als hij van mening is dat het tijd is, maar tijdens het geven van een voorzet is het op z'n minst discutabel te noemen.

3 maart 2024 om 08:52

Als ik jou was zou ik even het fragment nog terug kijken en goed op de scheids letten. De scheidsrechter fluit al als Diaz nog met zijn recht naar de zestien staat. Vervolgens blijven ze doorspelen en fluit de scheidsrechter nog een keer wanneer de voorzet wordt gegeven.

3 maart 2024 om 09:03

Hij floot niet af tijdens de voorzet, hij floot af voor die gegeven werd.

3 maart 2024 om 09:08

Wat nog steeds een discutabel moment is want Real is gewoon in de aanval. Je ziet hem ook zijn fluit in zijn mond doen, wachten, dan fluiten en echt twee seconden later ligt hij erin.

Kijk maar hoe snel Carvajal bij hem staat, dat is echt geen vijf seconden.

3 maart 2024 om 09:15

Inderdaad is het minimale extra speeltijd. Maar hij kan gewoon affluiten. Of die bal nu in de 16 is of dat de bal in de middencircel is. Alleen een penalty moet altijd doorgang vinden, zelfs als de officiële speeltijd er op zit. Dus 'raar' moment om af te fluiten: wellicht. Maar niet in strijd met de regels.

3 maart 2024 om 11:53

DVV20, je hoort gewoon de spelregels te respecteren. Al ben je Real Madrid. Volgens de IFAB spelregels "Law 7. The Duration of the Match" blijft een wedstrijd 90 minuten. Verder is er bij law 7.3 bepaald dat er extra tijd wordt bijgeteld tijdens wissels, oponthoud van het spel en het vieren van een doelpunt. De scheidsrechters hebben dit netjes opgevolgd. De scheidsrechters kan je hier niets kwalijk nemen. Enkel en alleen bij een genomen strafschop mag een scheidsrechter niet afblazen. Zodra de bal de keeper of paal raakt mag ook dit afgeblazen worden.

Discutabel voor Real Madrid ja. Iedereen begrijpt dat Real zijn eigen belangen behartigt. Maar de IFAB spelregels zijn bindend.

3 maart 2024 om 08:45

Tijd is relatief Vedatovic, dat zou je met zo’n profielafbeelding toch moeten weten 😉

3 maart 2024 om 12:02

Er is sprake van tijddilatatie. 😀

3 maart 2024 om 09:25

Laten we het zo zeggen: er is geen enkele regel die zegt dat je niet mag affluiten tijdens een aanval.

Ik ben zelf scheidsrechter en doe dat ook niet. Als ik vind dat het tijd is, dan is het tijd. Sterker nog: ik vind het flauwekul om niet af te fluiten als iemand in de aanval is of wanneer er een corner genomen moet worden. Als de tijd om is, en ik vind dat er geen tijd bij hoeft, dan is het tijd. Corner of geen corner, aanval of geen aanval.

3 maart 2024 om 09:49

macht doet je goed

3 maart 2024 om 10:01

Tijd om vaste speeltijd toe te passen. 2x 35 minuten en als het spel niet loopt staat de klok stil. Na 70 minuten effectieve speeltijd is het direct klaar. Tijdrekken en blessures faken hoeft niet meer net als extra lang doen over de wissel. Ik snap dat iedereen zegt blijf van het mooie spelletje af maar in elke andere sport is tijd tijd. Of je moet zoals rugby zeggen wanneer het tijd is gaan we door tot de bal uit het spel is en is het tijd.

3 maart 2024 om 11:40

Negeert iedereen effe voor de lol het feit dat er 2/3 minuten van die extra speeltijd al verstreken waren vanwege het var moment? Dit was gewoon een discutabel moment om af te fluiten. Maarja, er is nu niks meer aan te doen. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Enige wat we hieruit nogmaals bevestigd krijgen is dat de Spaanse scheidsrechters er niks van kunnen. Elke week zijn zij weer onderwerp van gesprek.

3 maart 2024 om 11:44

Tijd is tijd? Dan had hij nooit de corner moeten laten nemen...

3 maart 2024 om 12:10

De scheidsrechter had een horloge om en daar staat de tijd. Wellicht moesten er nog 6 seconden gespeeld worden tijdens het nemen van de hoekschop.

Ongeacht de tijd die bijgetrokken wordt is het nog altijd de scheidsrechter die bepaald wanneer de wedstrijd afgelopen is waar de bal op dat moment ook is. Dat het niet handig was is iets anders. Het is wel eerder voorgevallen dat een speler op weg naar het doel was en er afgefloten werd

3 maart 2024 om 09:17

De scheids bepaald ook wanneer iets geel, rood, vrije trap of penal is maar daar maken ze ook vaak genoeg een blunder. Dit was er een van de bovenste plank.

Sowieso is het al raar dat er maar 7 minuten bijgetrokken werden. Alleen in de tweede helft hebben we een VAR moment gehad bij die tweede goal van Vinicius van 3 minuten, zijn er 10 wissels doorgevoerd en nam Diakhaby’s blessure al 3,5 minuut (!) van de 7 minuten extra tijd in beslag. Om nog niet eens te spreken van al het tijdrekken.

Maar lekker affluiten midden in een aanval in de 98ste minuut joh, seems legit.

Wat niet veel mensen weten is dat massaal de scheids belagen en je daarna boos op sociale media uiten de koninklijke weg is.

3 maart 2024 om 09:31

Sla je frustratie los op een boksbal in de gym, daar bereik je nog wat mee (fitheid, fysiek en coördinatie (voetenwerk) dan op social media. Dat gaat je alleen tegen werken. Overal waar je komt zullen de thuissupporters extra voer hebben.

Kan me nog een wedstrijd Real Madrid-Almeria herinneren, toen zat alles mee bij Real en werd Almeria benadeeld, toen hoorde je Real niet.

Soms zit het mee, soms zit het tegen.

3 maart 2024 om 08:48

Dit is dus niet waar, genoeg vanuit Real gaven aan dat ze goed weg kwamen en geluk hadden. Dat je biased bent en een punt wil maken is duidelijk en deze klopt simpelweg gewoon niet.

3 maart 2024 om 12:01

Angelotti zei toen wel dat de scheids goed had gefloten.

De extra tijd was op en wat Madrid wilde is dat de extra tijd net zolang door ging totdat Madrid scoorde en dus winnend de wedstrijd zou afsluiten,,,,,,, Trouwens dat is winnend Liverpool wel in extra tijd gelukt. Door wie en vooral hoe de extra tijd wordt bijgehouden zal aankomende tijd veel besproken worden en misschien moet het wel een toeter zijn ipv het scheids fluitje. Want in blessure tijd vallen altijd de krampaanvallen en ik vind als je een krampaanval krijgt dat de schuld is van je zelf en dat de wedstrijd dan niet stilgezet moet worden. Krijg je kramp omdat je tegenstander een schop heeft gegeven dan is het wel een overtreding.

Drie spelers posten iets en we spreken al over massaal?

3 maart 2024 om 10:02

De spelers van Real hebben zich wel massaal gemeld om steun te betuigen aan Diakhaby, maar dat is niet van belang, daar wordt met geen woord over gerept.

Tijd was al verstreken. Scheids liet nog een aanvalspoging doorgaan wat dus die corner was. Het moment dat Diaz met bal de 16 werd uitgedreven was het moment dat die aanvalspoging klaar was, en ook het moment waarop de scheids anticipeerde om af te fluiten. Dat deed die dan ook. De voorzet die daarop volgde maakte niet meer deel van de eerste aanvalspoging. Dus is gewoon klaar.

3 maart 2024 om 09:03

Doet die dan wel heel laat hoor. Aangezien hij pas fluit als Diaz al gedraaid is en die voorzet geeft. Sowieso lijkt het me nogal gek dat een aanvalspoging zogenaamd gedaan is, maar dat de bal wel drie seconden later in het netje ligt.

3 maart 2024 om 10:02

Opnieuw kijken Lierse1997. Hij fluit twee keer, de eerste keer wanneer Brahim Diaz nog met zijn rug naar de zestien staat.

3 maart 2024 om 10:05

Affluiten is meerdere keren fluiten hoor. Meestal 3 fluittonen.

3 maart 2024 om 10:24

Maar bij eerste is de wedstrijd afgelopen, niet bij de derde. Dat r drie keer gefloten wordt is eigenlijk een gewoonte, geen regel.

3 maart 2024 om 10:39

Klopt. En die eerste is op het moment dat Diaz hem trapt. De laatste is bijna op het moment dat de bal in het net ligt.

Een goede beslissing was het gewoon niet vind ik. Slechte inschatting.

Aanvaller gaat naar buiten, dat is een beweging van het doel af. Dan is het tijd en fluit je af. Dus een heel normale gang van zaken, snap de reactie van de spelers dan ook niet.

3 maart 2024 om 09:38

Amen! Deze comment zou bovenaan de topic moeten staan!

Hoe klein zo'n grote club kan zijn blijkt nu wel weer.

3 maart 2024 om 09:36

Vind het ook te triest voor woorden net als die Arsenal supporters gister onder jullie 99e minuut topic. Kunnen blijkbaar niet tegen hun verlies.

Wat een stel onvergelijkte kleuters zeg... soms zit het mee en soms zit het tegen.. real heeft zijn deel dat het mee zit ook al heel vaak gehad.. niet gaan huilen als het dan een keer tegen zit. Ik zie Vinicius ook geen post maken als hij door een schwalbe een penal kreeg waardoor ze met 1 nul wonnen in de 92ste minuut..

3 maart 2024 om 09:28

Dit gedrag mag inderdaad wel goed afgestraft worden door dhr. Ancelotti hemzelf. Verder ben ik er eigenlijk wel voorstander van dat we toe gaan naar zuivere speeltijd binnen het voetbal. Hoop op die manier dat het eeuwige gejank en geklaag om tijd te rekken een keer afgelopen is. Ik kijk al helemaal geen Spaans voetbal meer om bovenstaande redenen

Wat een verrassing dat Vini zich laat horen. Dat is echt een van de zieligste mannetjes in het voetbal. Eigenlijk zou elke journalist hem na elke wedstrijd beelden moeten laten zien van zijn duikelingen en zogenaamde 'blessures' en hem vragen wat hij hier aan het doen was.

Scheidsrechters zijn niet perfect, maar in deze is de kritiek misplaatst. Zelfreflectie is ver te zoeken bij spelers die zelf vaak genoeg de spelregels overtreden.

3 maart 2024 om 10:33

Dat acteer gedrag zie je vaak terug, en Zuid-Amerikanen zijn er het beste in. Maar bij Vini is het inderdaad wel heel extreem. Neymar is er niks bij.

Gil manzano echt grootste clown die er rondloopt in la Liga ik hoop dat je een warm welkom krijgt volgende keer als die fluit in Bernabeu !

Gisteren heeft Real absoluut reden tot klagen. Andere momenten in het seizoen niet. Op de lange termijn zal dit redelijk in evenwicht zijn.

Real kwam door 2 persoonlijke fouten op een 2-0 achterstand en was wederom erg pover in het aanvalsspel voordat Joselu erin kwam. Heb liever dat ze daar op focussen. Rodrygo moet echt plaats maken voor Joselu, dan krijg je meer structuur in het spel. Het ziet er nu voorin echt niet uit. Iedereen loopt door elkaar heen, en er staat niemand in de 16 als je een goede voorzet kan geven.

3 maart 2024 om 10:39

Welke andere momenten? Waarom ga je mee in die onzin info. Het is wedstrijd tegen Almeria en ze schetsen alsof het zovele wedstrijden is geweest, wat een leugen is!

3 maart 2024 om 11:00

Er zijn altijd 'kleinere' momenten - een handsball die bij de ene ploeg wel wordt gefloten in de 16 en bij de andere niet. Overtredingen waar wel/niet een rode kaart voor wordt gegeven, etc. Over het algemeen zie je dat grote ploegen hier vaker voordeel mee hebben dan kleinere ploegen.

Tegen Almeria was een erg duidelijk moment inderdaad, net als gister. Overigens vergeet je misschien dat de scheids gister ook de eerste helft affloot toen Valencia in de aanval was. Wat dat betreft was hij consequent bezig. Waar ik veel meer mee zit is de geringe extra tijd, gezien alle momenten dat het spel stil heeft gelegen.

Respect wel voor Modric. Die gebruikt social media om tegenstander die geblesseeed raakte beterschap toe te wensen.

Heerlijk toch voor al die voetballers om je dan makkelijk via social media te "melden"

Blijft bizar dat de scheidsrechter affloot terwijl de voorzet al was gegeven. De kerel wil eerst affluiten, doet dat niet en als de voorzet wordt gegeven dan opeens wel. Bizar dit en zegt maar is over de incompetentie van de Spaanse scheidsrechters. Soms zit het tegen helaas maar ja ik zou wel is willen zien dat La Liga iets gaat doen aan de scheidsrechters. Want het blijft bizar hoe zwak ze zijn...

3 maart 2024 om 12:01

Inderdaad bizar. Zo bizar dat het nooit is gebeurd. Hij floot ervoor.

3 maart 2024 om 14:17

Klopt simpelweg niet wat je zegt. Genoeg fancams die het aantonen.

Als de scheidsrechter ziet dat het tijd is mag hij affluiten, hoe of welke aanvallen etc. er zijn,, de spelregels zijn hier heel duidelijk in, maar die kennen de spelers en de staf vaak niet. Ja hoe gek ook, daar kun je niets tegen doen. Wordt ook tijd dat de regel gewijzigd wordt, in betaald voetbal, ik vindt dat we echte speeltijd moeten aanhouden, maar dat aan de zijkant bij gehouden moet worden. Spelers kennen denk nog geen 50% van de speregels, maar ze willen wel alles beter weten, ja het gebeurd nu verkeerd voor Real Madrid, jammer dan zou ik zeggen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren