Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Belg moet vrezen voor zelfde lot als Jans: MLS start onderzoek naar racisme

Laatste update:

De Major League Soccer (MLS) heeft een onderzoek geopend naar een vermeend racistische opmerking van Dante Vanzeir. De aanvaller van New York Red Bulls zou zich tijdens het competitieduel met San Jose Earthquakes (1-1) racistisch hebben uitgelaten. Vanzeir kwam begin februari voor vijf miljoen euro over van Union Sint-Gillis en maakte afgelopen weekend zijn basisdebuut.

Vroeg in de tweede helft zou Vanzeir iets hebben geroepen naar tegenstander Jeremy Ebobisse. Na afloop van het duel gaf de aanvaller van de Earthquakes aan dat het om het n-woord ging, al liet hij weten dat het vermoedelijk niet richting hem was. Vooral Jamiro Monteiro, voormalig middenvelder van Heracles Almelo, was erg ontdaan. De spelers van San Jose dreigden van het veld te stappen, echter werd de wedstrijd na een onderbreking van twintig minuten weer hervat.

San Jose-trainer Luchi González gaf na de wedstrijd aan dat hij New York Red Bulls-collega Gerhard Struber gevraagd had om Vanzeir te wisselen. “Naar wat ik gehoord heb van mijn spelers, is er iets gezegd dat echt onaanvaardbaar is. Dit kunnen we niet tolereren en ik hoop dat de MLS dit grondig onderzoekt en dat er eventueel bestraft wordt.” Uiteindelijk haalde Struber zijn spits pas in de 86ste minuut naar de kant.

“Een van onze spelers (Dante Vanzeir, red.) zou zich racistisch uitgelaten hebben tijdens de wedstrijd”, schreef New York Red Bulls na afloop van het duel in een statement. “Wij als club hechten hier veel belang aan en hebben dit meteen gemeld aan de Major League Soccer en zullen onze medewerking verlenen aan het onderzoek. New York Red Bulls veroordeelt elke vorm van intimidatie of discriminatie.” Ook de MLS kwam al snel met een statement. “Wij hanteren een zero tolerance-beleid voor beledigende taal en nemen deze beschuldigingen zeer serieus. Een onderzoek naar dit incident zal spoedig in gang worden gezet.”

Ron Jans ondervond in het verleden al eens dat de MLS niet lichtzinnig omgaat met racistische uitingen. Als trainer van FC Cincinnati zong hij in februari 2020 mee met een liedje waarin het n-woord voorkwam. Cincinnati stelde een onderzoek in, echter wenste Jans dat niet af te wachten. De oefenmeester stapte zelf op en keerde vervolgens terug naar Nederland.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Meezingen of iemand uitschelden. Zijn wel twee verschillende dingen en dus ook niet hetzelfde lot

10 april 2023 om 09:39

Volgens mij had Jans zich een aantal maal ongelukkig uitgelaten. Vermoedelijk zonder racistisch motief, maar in VS liggen dat soort zaken onder een vergrootglas.

10 april 2023 om 10:02

Nee, hij had in de kleedkamer met eenal aantal donkere spelers een rapnummer meegezongen waarin nigger werd gezegd. Helemaal doorgeslagen.

10 april 2023 om 10:16

Er was meer, uit interview met hem in vi : Zelfkritisch is Jans ook. 'Dit had me nooit mogen overkomen', stelt hij. 'Ik heb niet goed ingespeeld op de Afro-Amerikanen en hun geschiedenis.' Dat hij een bezoek aan een slavernijmuseum gebruikte om zijn spelersgroep te motiveren, betreurt hij. 'Achteraf zeg ík ook: dat had ik beter niet kunnen doen. Ik was in het Underground Railroad Museum geweest en was daarvan zo onder de indruk, dat ik mijn gevoel wilde delen met de groep. Dat kun je als witte man beter niet doen in Amerika. Al blijf ik moeite hebben met het feit dat ik dat op 6 oktober heb gezegd, er nooit een onvertogen woord over heb gehoord, en er vier maanden later ineens door advocaten mee word geconfronteerd.'

Pff wanneer wordt dat woord in z'n geheel eens afgeschaft. Het klinkt niet leuk, het is denigrerend en (blijkbaar) doet het pijn bij een bevolkingsgroep. Ik snap ook niet waarom je dat woord zou gebruiken. Maar ik snap ook niet waarom die gemeenschap dat woord zo graag zelf wel wil gebruiken. Dan blijft het woord actueel en zal het ook door andere bevolkingsgroepen gebruikt worden. Walgelijk, maar zolang dat woord gebruikt wordt, is het denk ik ook onvermijdelijk dat deze voorvallen voorkomen.

10 april 2023 om 09:49

Wel een interessant punt dat je aanhaalt natuurlijk. Luister naar een gemiddeld lied van een donkere rapper en je hoort het om de haverklap voorbij komen, terwijl blanke mensen het woord niet in de mond mogen nemen en het dus maar op eenzelfde manier als Voldemort behandelen.

10 april 2023 om 09:58

Hetzelfde geldt voor het woord ´koelie´,, wat rappers van 101-barz van NPO ook genoeg gebruiken. Gewoon kappen met dit soort woorden als het jou kwetst. Maakt niet uit welke bevolkingsgroep vandaan zou komen

10 april 2023 om 10:07

Wie maakt het dan eigenlijk beladen, als het andersom als geuzennaam wordt gebruikt? Een woord op zichzelf betekend natuurlijk niks. Die gespannen lading van Rasisme rond “nigger” is volgens mij wel iets van de laatste 10 jaar.

10 april 2023 om 10:26

In dat geval, Westend, dan zou je moeten zeggen dat iedereen het mag zeggen.
Ik bedoelde meer dat als je het niet fijn vind als iemand een bepaald woord ( in dit geval het woord 'nigger' ) gebruikt, dan moet je het woord ook niet meer gebruiken

10 april 2023 om 10:35

Dat heb je nou eenmaal bij geuzennamen. Als een ajacied zegt dat de joden gaan winnen is dat gevoelsmatig anders dan wanneer een fan van de tegenstander zegt we gaan de joden verslaan.

10 april 2023 om 12:52

@zeballos
Het zelfde met het dat Ajax een Joden club is . Zegt de ene Ajax support Jood tegen een andere Ajax supporter is er niet veel aan de hand . Zegt de Feyenoord supporter Jood tegen een Ajax supporter dan is het feest.

10 april 2023 om 09:50

Ergens wel mee eens dat wanneer je het woord alleen maar in rapteksten hoort je misschien niet helemaal doorhebt hoe beladen het is, maar dan moet je toch ook wel een beetje naïef zijn. Dat de bevolkingsgroep het zelf niet mag gebruiken is natuurlijk onzin, dat is niet aan ons om te bepalen.

10 april 2023 om 09:57

Is dat ook niet een vorm van racisme? Donkere mensen mogen het woord wel gebruiken en blanken mensen niet? Totaal geen gelijkheid dus.

Stop er dan ook mee in nieuwe muziek (oude nummers zijn immers als geschreven).

10 april 2023 om 10:17

@Kwark

Ik wil voor helemaal niemand bepalen wat men wel of niet mag zeggen. Ik zeg alleen dat als je het zelf gebruikt, je het woord in stand houd en het dan niet heel vreemd is dat 'witte' mensen dan geneigd het over te nemen. Maar goed, ik ben niet gekleurd dus ik weet niet hoe het is om dat woord wel te gebruiken en hoe het voelt als dit woord tegen je gebruikt wordt. En ik denk dat je je gaat verbazen over hoeveel naïviteit er heerst onder de bevolking.

10 april 2023 om 10:38

Als het onzin is dat ze het zelf niet zouden mogen zeggen, is het evenveel onzin dat blanken het niet zouden mogen zeggen.

10 april 2023 om 10:47

Nora, naïviteit vind ik een beetje een raar woord in deze situatie. Ik weet ook niet hoe t voelt om gekwetst te worden door een woord en volgens mij zit daar precies de kruks. Je mag me uitschelden voor wat dan ook met elk label wat je kunt verzinnen. Als je gekwetst bent door een woord dan moet je dat bij jezelf zoeken. Het feit dat mensen gaan bepalen wat kwetsend is voor anderen mensen is wat mij betreft een brug te ver.

10 april 2023 om 10:57

En waarom zou je dat als blanke graag willen zeggen dan. De N woord?
En trouwens het waren de blanken die met het woord kwamen niet de donkere mensen in Amerika.

10 april 2023 om 11:20

@somagunner, dat is toch het punt niet? Als je het zo gaat stellen, kun je je toch ook afvragen waarom je elkaar als ‘donkere’ bevolking zo zou blijven noemen? Het is immers de wereld ingegooid als geuzennaam, zoals je correct benoemd. Ik ga mijn landgenoten toch ook niet benoemen als kaaskop?
Dat is net zo goed een benaming die een groot gedeelte van de bevolking niet leuk vindt.

Buiten dit vind ik niet dat we het licht moeten nemen, want op zich snap ik het probleem wel. Maar een interessante discussie is het tegelijkertijd ook.

10 april 2023 om 11:27

Ben genoeg tegen gekomen die zichzelf kaaskop noemen. Als ze het zelf uitspreken dan voelen ze de negatieve lading niet.
Maar als ik tegen een blank persoon op straat zomaar kaaskop zeg dan is het toch anders? Dan voel je de negatieve lading toch wel.

10 april 2023 om 11:35

Somagunner. Ik ken persoonlijk echt niemand die tegen elkaar kaaskop zegt? En hoe ik zou reageren als iemand mij op straat kaaskop zou noemen (dat is mijn dan wel eens een paar keer overkomen) ? Zou en kon er echt 0,0 mee kunnen zitten. Zijn hun woorden en niet de mijne.

10 april 2023 om 11:45

"Het is ook een vorm van racisme". Witte mensen (ja sommige) zijn echt meesters in dingen omdraaien. Hoe is dit in godsnaam racisme? Voel je je, als wit zijnde, echt gediscrimineerd omdat je dit woord niet mag gebruiken of wil je dit woord gewoon veel te graag gebruiken? Opvallend is dat de witte mensen die naar rap luisteren het wel snappen. Het zijn vooral de....ach never mind.

10 april 2023 om 11:52

1988M10. Het gaat om het principe. Op basis van huidskleur bepalen dat iemand bepaalde woorden niet mag zeggen. Leg de definitie van racisme er eens naast en wat is dat dan volgens jou?

10 april 2023 om 12:23

"donkere mensen mogen het woord wel gebruiken en blanken mensen niet? Totaal geen gelijkheid dus."

Ik heb nieuws voor je, veel gelijkheid bestaat er niet echt tussen zwarten en blanken. Verder is context belangrijk. In de zwarte gemeenschap is het onderling een woord zonder dat het per definitie een racistische lading heeft. Als iemand van buiten die gemeenschap dat woord zegt tegen een zwart persoon, dan heeft dat per definitie een racistische lading. Het woord zelf is niet automatisch kwetsend, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het P-woord richting Pakistanen, maar de handeling van het uiten van dat woord door een niet-zwart persoon (maar voornamelijk blank) naar een zwart persoon is dat dus wel. O.a. daarom werkt het argument van "gebruik dat woord zelf niet" dan ook niet, want het gaat om de handeling. Een zwart persoon die het zegt tegen een ander zwart persoon is niet dezelfde handeling. En het feit dat dit zo is, heb je aan oudere generaties aan blanke personen te danken. En dat wis je niet uit door slavernij af te schaffen. Of door als zwarte gemeenschap zelf het woord niet meer te gebruiken. Daarvan worden ze bij FC Den Bosch bv. niet minder racistisch.

Ik hoef niemand te overtuigen, maar zeggen tegen een gemeenschap wat ze niet binnen hun eigen kringen moeten doen, is een beetje alsof je een vriendengroep hebt waar ze elkaar sukkels noemen op een liefkozende wijze of in ieder geval niet per definitie beledigend en iemand buiten de vriendengroep spreekt ze ook aan als een sukkel. Of wanneer een stel Amerikanen tegen Nederlanders zeggen hoe ze Sinterklaas moeten vieren. Wat binnen de cirkel gepast is, is niet per se gepast buiten de cirkel.

10 april 2023 om 13:03

@marcel0306 Marcel als mensen je meer dan 200 jaar erger dan oud vuil hebben behandeld en dat nog altijd doen heb je wel iets meer te zeggen over hoe je met zo'n woord omgaat toch? Of en wanneer zwarte mensen moeten stoppen met het woord lijkt me echt niet iets om je mee te bemoeien. Of ik begrijp waarom ze het graag gebruiken? Nee, maar we hoeven ook niet alles te begrijpen.

Ik denk dat er heus wel vormen van racisme zijn van zwarte mensen richting witte mensen, maar in hoeverre denk je echt dat witte mensen hier last van hebben in de machtspiramide?

Vind het heel bijzonder dat je het woord gelijkheid in je betoog noemt in deze situatie. En nog bijzonderder dat er meer dan 70 mensen je een duimpje hiervoor geven.

10 april 2023 om 13:03

@theroscoe: Dat is dus gewoon niet waar. Er wordt wel naar kleur gekeken. Latino's kunnen het woord bijvoorbeeld gebruiken, zonder dat mensen direct 32421 kleuren voor hun ogen zien.

Daarbij hoe kan een woord per definitie een racistische lading hebben? Of iets racistisch is, is puur van de context waarin het gezegd wordt afhankelijk. Een racistisch woord hoeft in de juiste context helemaal niet racistisch te zijn, net zoals een niet-racistisch woord dat wel zou kunnen. Als jij meezingt met een tekst en het woord in de mond neemt, dan is de context van meezingen niet direct jouw uiting.

Overigens de gemeenschap waar jij het over hebt bepaalt dus voor een ander welk woord wel en niet ze in hun mond mogen nemen.

10 april 2023 om 13:36

“Racisme is een ideologie die een hiërarchie van zogenaamde 'rassen' voorstaat. In deze opvatting zouden bepaalde 'rassen' superieur zijn aan andere. Racisme manifesteert zich op verschillende manieren: door daden, uitlatingen, geschriften of discriminerende gedragingen.“

Je kan het maximaal als een discriminerend iets zien. Maar zelfs dan moet je al beginnen zoeken en dan vind je het feit dat ik als man niet bij de vrouwen mag plassen waarschijnlijk ook seksistisch.

10 april 2023 om 15:02

Maar dat is hetzelfde ik ben belg, en in antwerpen zeggen vaak allochtonen of autochtonen jongere u moeder als woord. Hetzelfde daar als het andersom gezegd wordt ben je racist of dergelijke. Hetzelfde als hier als je het woord niet meer wil horen, gebruik het zelf dan niet.

10 april 2023 om 09:53

Net als hier met Ajax en joden. Zodra het gebruikt wordt als geuzennaam is dat voor tegenstanders direct een handvat om het als negatief te pakken. Zonder dat het rascistisch wordt bedoeld.

10 april 2023 om 10:27

Daar zit ook wel het probleem. Los van het verhaal erachter kun je niet verwachten dat de ene groep het woord op alle manieren mag gebruiken en de andere groep juist totaal niet. Dat op zichzelf is al discriminerend. Schaf dat woord gewoon af en anders moet je niet klagen als iemand met een ander pigmentje het ook gebruikt.

Volgens mij onschuldig tot bewezen is dat er echt iets racistisch gezegd is

10 april 2023 om 09:43

Hoe zie je dat voor je?

10 april 2023 om 10:40

Een beetje soortgelijk zoals het in de rechtsstaat werkt? Ik doe maar een suggestie.

10 april 2023 om 10:42

Een fatsoenlijke rechtsstaat en de Verenigde Staten in 1 zin gaat natuurlijk niet heel goed samen he. Daar ben je schuldig, zelfs als het tegendeel bewezen of er geen enkele vorm van bewijs is, zodra de media het op je heeft voorzien.

10 april 2023 om 13:02

Dus er moet een opname zijn geweest van, ook als meerdere mensen het hebben gehoord?

Vind dit ook echt een veel te achterlijk woord. Dat er mensen zijn die elkaar zo noemen, of artiesten die dit woord zelfs in hun muziek gebruiken is toch gewoon een slechte grap? Elkaar in de volksmond denigeren..

Waarom hebben witte mensen vaak moeite om het woord niet te zeggen? Alsof ze helemeaal geen enkele historisch besef hebben maar als iemand met kk scheld beginnen ze bijna te huilen. Heel apart.

10 april 2023 om 10:04

Lekker generaliserend weer. Hoe vaak is dit voorgekomen en hoeveel 'witte' mensen zijn er?

Kijk eens naar dat incident met Jans. Ongelofelijk, helemaal doorgeslagen in de VS. En ja, ik weet dat het woord nigger daar zwaar beladen is.

10 april 2023 om 10:12

En jij blijft het ook maar zeggen terwijl heel veel mensen beledigend zijn wanneer een witte het zegt. Maar dat boeit je niet?

10 april 2023 om 10:24

Jason. Gebruik dat woord dan lekker zelf ook niet als het zoveel pijn doet als iemand met een andere kleur het gebruikt. Waardeoordeel hangen aan iemands zijn huidskleur is de reinste vorm van racisme. Ook leuk dat je even een hele groep (witte mensen) over 1 kam scheert. Heb jezelf niet door dat je dus eigenlijk onderdeel van het probleem bent dat jezelf aankaart?

10 april 2023 om 10:38

Als je alleen beledigd bij dat woord bent door een ‘witte’, ben je onderdeel van het probleem wat we racisme en discriminatie noemen. Dan heb je bar weinig recht van spreken als we het over dat onderwerp hebben, zoals nu.

10 april 2023 om 10:48

Als je nou eerst leert om het woord ‘tata’ goed te typen, misschien kom je dan nog ergens met dat stoken van je

10 april 2023 om 10:12

Dat snap ik dus ook niet.
Als ik buiten zinnen ben kan ik duizenden scheldwoorden gebruiken maar er zit nooit een racistisch woord bij. Echt zielig en zwak.

10 april 2023 om 10:15

kk is wat dat betreft ook een heel interessant woord (net als veel andere ziekte scheldwoorden). Wordt door jongeren meer gebruikt als versterkwoord (heel erg), en bij ouderen wekt het angst op. Pest, tering of hartstikke. Zijn weer woorden die bejaarden eng vinden. Niger zou wat dat betreft wel een ontlading kunnen krijgen. Doen jongeren meestal met taal,
Bv door rap (kunst)

10 april 2023 om 10:30

Tegenwoordig zijn het toch echt vooral donkere mensen die het woord om de haverklap gebruiken, althans in Amerika. De gemiddelde rap zit er vol mee. Niemand heeft meer of minder recht en een monopolie op woorden. Althans, dat zou niet moeten. Het woord an sich roept aan alle kanten racisme en discriminatie op, dus als niemand het gebruikt, is ook niemand beledigd.

10 april 2023 om 11:39

Geuzennamen komt in veel culturen voor.
Ik zal je een goed voorbeeld geven over een Somalische geuzennaam maar dan bij vrouwen.
Nayaa is een denigrerende woord voor vrouwen. Maar het wordt onderling zelf veel gebruikt door vrouwen onder elkaar. Maar wanneer een man nayaa zegt tegen een vrouw dan is het beledigend. Waarom zou je dat denken?
Vrouwen hebben de woord hun eigen gemaakt. Het brengt aan hun kant de negatieve lading niet.
Je kan discussiëren waarom de N woord niet gebruikt moet worden. Maar geuzennamen komt overal voor.
Het is een manier om te dealen met een beledigende woord.

10 april 2023 om 12:58

Dat snap ik, maar dat maakt het niet gelijk correct. Geuzennamen an sich zijn discriminerend. Dat is niet de oplossing om polarisatie te verminderen. Het maakt het alleen maar erger en het creeert nog meer een wij-tegen-hun-gevoel. Ik ben dus nooit voorstander van geuzennamen. Dat beperkt zich dus niet slechts op 1 woord of term.

10 april 2023 om 11:04

Tja in ieder land is er wel iets. Ajacieden mogen bijvoorbeeld Joden, Joden roepen, maar als bij Feyenoord wordt gezongen: Wie niet springt is een Jood, eist de joodse gemeenschap een openlijke excuses van de gehele stad Rotterdam.

10 april 2023 om 11:25

Feyepool. Overdrijven is natuurlijk ook een vak. Heb ook niet het idee dat dat wordt geëist na 'wie niet springt' (kan er niks over vinden), maar meer naar leuzen als 'hamas hamas...'? Ook vind ik het een beetje appels met peren vergelijken. Zoals jijzelf ook al aangeeft is het een 3e partij die dan om excuses eist. Hier gaat hem op 2 partijen waar 1 partij de andere partij het verbiedt om een bepaald woord te zeggen dat zijzelf veelvuldig gebruiken omdat zij een ander kleurtje hebben. Er zal bijna geen fan van Ajax zijn die om excuses gaat eisen wanneer feyenoord supporters bepaalde leuzen scanderen met joden erin. (kansloze leuzen naar mijn mening).

Ik blijf dit toch een raar fenomeen vinden. Onder de zwarte bevolkingsgroep is het soort van normaal om elkaar zo te noemen, maar zodra een wit persoon het woord in de mond neemt raken ze helemaal van slag.

10 april 2023 om 10:14

En hoe zou dat komen zeg?

10 april 2023 om 10:32

Het probleem is dat te veel mensen geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Men wil de voordelen, maar niet de nadelen. Gebruik je het woord zelf, moet je ongeacht de geschiedenis niet zeiken dat anderen het ook gebruiken. Gebruik je het woord zelf niet, dan mag je natuurlijk opstaan en afkeuren als een ander het woord wel gebruikt. Heel simpel. Dat woord zorgt sowieso voor verdeeldheid, dus als niemand het woord goedkeurt, kan ook niemand er over vallen. Nu is het pure hypocrisie en beantwoordt men racisme met discriminatie.

10 april 2023 om 11:55

Oneens. Het woord 'nigger' is verzonnen door blanken om alle zwarten een makkelijke naam te geven, zodat het duidelijk was woensdag er superieur was, en wie handelswaar was. Daarom heeft dat woord een hele andere betekenis uit de mond van een blanke dan uit de mond van een zwarte. Verder ben ik zelf ook tegen het algehele gebruik, en vind ik het niet handig om het zelf wel te gebruiken, maar dat moeten ze zelf weten.

10 april 2023 om 10:51

Een wit persoon die het gebruikt om iemand te beledigen.

Ik vind dit al jaren van de zotte. Donkere mensen strooien met dat woord, ook tegen blanke mensen. N dit, n dat, n zus. Je hoort het echt om de 2 zinnen, maar zodra iemand met een licht tintje het zegt is het een schande, racisme en alles wat je maar kan bedenken. Als het woord echt zoveel lading heeft, dan zeg je het in z’n algeheel gewoon niet en dan is het niet alleen verboden voor een deel van het volk. Hoe noemen we dat ook alweer. Discriminatie toch?

Het blijft een apart volk die Amerikanen.

10 april 2023 om 10:26

Ook in Nederland geldt dit voor blanke mensen terwijl donkere mensen het zelf wel gebruiken. Ach, ik heb toch geen behoefte om het woord te gebruiken.

10 april 2023 om 10:34

Het geldt inderdaad overal wel ja. Maar het is natuurlijk vanuit die kant overgewaaid en zelfs daar nemen ze het elke keer tot een ‘next level’. Ik heb de behoefte ook niet hoor, kan mij alleen zwaar irriteren aan dat selectieve gedoe. ‘Jij mag het niet zeggen want je bent blank, ik mag het in elke zin zeggen’. Om de zin vervolgens letterlijk af te sluiten met het n-woord

10 april 2023 om 10:50

Je snapt er geen bal van. Ook al is het een woord die binnen je eigen groep zegt het is niet normaal dat je ermee wordt beledigd.

10 april 2023 om 11:10

Het wordt niet alleen in eigen groepen gezegd, en het wordt door blanken niet alleen beledigend gebruikt. Maar goed als je een discussie aangaat met ‘je snapt er geen bal van’, dan zijn we gauw uitgepraat.

10 april 2023 om 11:22

Wanneer wordt het door blanken als niet beledigend gebruikt dan?
In deze situatie toch wel.
En ja je snapt er niet veel van als je zoveel vragen hebt over dit onderwerp maar wel conclusies trekt.

10 april 2023 om 13:13

Als je met een liedje meezingt. Als je naar een situatie waarin het gezegd werd refereert. Als je het woord beschrijft. Ik kan kinderachtig doen en zo maar even de hele dag doorgaan.

Eigenlijk wordt deze Belg dus racistisch bejegend als ik het verhaal lees. Genoeg personen van kleur die het woord gebruiken, het komt per raplied 100-maal voor.. maar iemand die blank is mag het woord niet gebruiken. Maar goed we weten ook allemaal dat qua educatie de Amerikaanse bevolking allesbehalve goed ontwikkeld is.

10 april 2023 om 10:48

Haha. De rollen omdraaien. In geen enkele situatie is het rechtvaardig wat hij deed.

10 april 2023 om 10:56

Hoezo niet? Staat het in de wet dat je ‘het n-woord’ niet mag gebruiken dan? Want als het in de wet staat, dan zit de halve zwarte gemeenschap zelf met de gebakken peren. Of mag alleen de zwarte gemeenschap het zeggen en de overige niet, want dat is discrimineren..

10 april 2023 om 11:02

Moet het in een wet staan om te bepalen of iets goed of fout is? Normen en waarden staan niet altijd opgeschreven in een wet.
De donkere gemeenschap gebruikt het inderdaad de woord omdat het geen negatieve lading heeft. Jij zal het toch ook niet leuk vinden als ik constant de woord kaaskop gebruik om witte Nederlands te benoemen? Mogen kaaskoppen zichzelf zo benoemen? Be my guest. Dat is wat anders als het in eigen kring gebeurt. Want dan is er geen negatieve lading.

10 april 2023 om 11:10

Ik denk dat in dit geval de Belg wel wat te verwijten is. Maar als je bedenkt hoe gek het eraan toe met Ron Jans destijds, gaat het daar nou ook niet bepaald goed met objectief oordelen.

10 april 2023 om 11:12

Het interesseert mij echt geen fluit hoe mensen elkaar noemen, want hier in Nederland leven we gewoon in een vrij land. En het is geheel persoonlijk of je iets een negatieve lading meegeeft of niet. Als iets een negatieve lading voor je heeft, dan moet je het woord niet (op die manier) gebruiken. Ik kom oorspronkelijk uit Lelystad en zat in een zeer multicultureel voetbalteam in m’n hele jeugd. Ik was een van de weinige blanke Nederlanders en heb weleens wat naar m’n hoofd geslingerd gekregen. Ik had hier geen negatieve lading bij, dus geen probleem. Maar toen ik mijn vader verloor aan k***, toen ben ik wel gestopt met dat woord te gebruiken. Moraal van het verhaal: als je een negatieve lading bij een woord hebt, gebruik het dan zelf ook niet. Gebruikt een ander het, omdat jij het zelf ook gebruikt, dan moet je niet gaan huilen

10 april 2023 om 11:20

Klote voor je pa.
Maar de woord k*** niet meer gebruiken is toch wat anders.
De N woord heeft geen negatieve lading als het in je eigen groep wordt gebruikt.
En ik zal het niet erg vinden als blanken mensen het meezingen in een nummer.

Maar als je het gebruikt om iemand te beledigen dan is het toch fout? In welke situatie dan ook.

10 april 2023 om 11:33

Owh, ik gebruik het n-woord ook niet zomaar bij zwarte mensen hoor. Maar als zij het zelf gebruiken waar ik bij ben, dan mogen zij niet zeuren als ik het ook gebruik naar mijn mening. En sowieso zal ik het nooit gebruiken om iemand te beledigen, zo zit ik sowieso niet in elkaar. Maar ik kan moeilijk ontkennen dat ik het woord gebruik

10 april 2023 om 17:16

"de N woord heeft geen negatieve lading als het in je eigen groep wordt gebruikt." Eigenlijk is deze beredenering al alleszeggend als je het mij vraagt. Dat is onderscheid tussen groepen maken wat neer komt op discriminatie. Of je laat iedereen toe om het woord te gebruiken, of je geeft commentaar op een ieder die het woord gebruikt ongeacht kleur. Het woord wordt nu bewierookt in liederen maar in Amerika mag iemand van kleur het niet meezingen.. dat vind ik zelf belachelijk.

Beledigen staat daar verder los van, want dat is ongeacht de woordkeuze een slechte manier om je te uiten.

10 april 2023 om 12:26

Raplied? Wat?? De dingen die hans teeuwen roept kun je toch ook niet op de gemiddelde werkplek roepen? Wat een vergelijking joh

Behoorlijk teleurgesteld dat mensen liever praten over hoe de N woord gebruikt wordt. Laat toch zien dat Nederland nog vol zit met onwetenden bij dit soort onderwerpen.

10 april 2023 om 12:33

Ach je ziet altijd dat wij (blanke mannen) er direct alles aan doen om dit soort zaken te bagatelliseren als het onderwerp racisme/discriminatie voorbij komt. Of het nu gaat over grensoverschrijdend gadrag naar vrouwen en zelfs verkrachting, racisme van "minderheden", homorechten, etc. Ontkennen, verkleinen, schuld verplaatsen, twijfel zaaien. Nu is dit blijkbaar weer geen issue zolang donkere mensen het woord ook gebruiken. Ik schaam me daar altijd kapot voor.

Dus hierbij mijn excuses voor iedereen die te belazerd is om eerlijk naar de eigen bevolkingsgroep te kijken. Al die mensen die altijd schreeuwen dat de hele gemeenschap iets moet veroordelen als er een minderheid iets verkeerds gedaan heeft, zeg maar.

10 april 2023 om 13:04

Je hoeft zeker geen excuses aan te bieden voor anderen. Ik hoop alleen dat sommige begrijpen wat een geuzennaam is en al was het geen geuzennaam dat je zoiets niet mag zeggen om iemand te beledigen.

Er zijn genoeg anderen (blanken) die het wel goed zien. Misschien ging ik te ver om te zeggen dat het vol zit in Nederland.

10 april 2023 om 13:10

Nou als je de reacties hier en op andere media leest lijkt het me duidelijk dat het in ieder geval niet incidenteel is. Ik zie en hoor echt heel weinig mensen gewoon eerlijk toegeven dat discriminatie, zelfs in het vrije nederland, echt wel duidelijk aanwezig is.
Een van mijn beste vrienden is afrikaans en ik voel en zie altijd overal dat hij totaal anders behandeld word als ikzelf. Het is zelfs zo gestoord dat ik soms gewoon communiceer voor hem met bedrijven ed als hij iets niet voor elkaar krijgt, en het bij mij ineens geen enkel probleem is.

10 april 2023 om 13:43

Vreselijk om te horen van je vriend. Goed dat je erbij stil staat. We hebben nog een lange weg te gaan soms.
Ik ervaar het soms ook maar kan er zelf wel door heen prikken.
Moet toegeven dat ik in de randstad er veel minder last van heb dan vroeger toen ik in Drenthe woonde.

10 april 2023 om 15:28

Helemaal eens Somagunner, als je het woord homo gebruikt mag je gehangen worden aan de hoogste boom, als je het N woord gebruikt snapt men de ophef niet en is het normaal omdat het in liedjes gezongen word.

Laten we dan eens beginnen dat alle gangsta rappers dan ook even kappen met het N woord in elke zin te stoppen. Als je zelf te pas en te onpas dat woord gebruikt als koosnaampje en dan anderen gaat beschuldigen van racisme…beetje krom niet?

10 april 2023 om 11:30

Ja natuurlijk draai de rollen maar om.
Als Ajacied moet je toch weten wat een geuzennaam is?

10 april 2023 om 12:36

Waarom moet dat de volgorde zijn? En weet jij of degene die nu met het n woord uitgescholden werd dat woord zelf ook gebruikt Of mag het ook gewoon als een random iemand van zijn afkomst, die hij waarschijnlijk niet eens kent, het woord ook gebruikt?

10 april 2023 om 15:37

Laat ik het je maar uitleggen omdat je erg onwetend bent, in het slavenverleden werden zwarte mensen uitgemaakt voor N daarom word het totaal niet getolereerd in Amerika, in de hip hop wereld word het woord gebruikt als kameraadschap, er zijn ook witte mensen in Amerika die het constant roepen en zij worden wel geaccepteerd, zie Eminen, Tazz, 69IX, allemaal witte rappende mensen die het woord gebruiken en rustig vrij rondlopen, tijdens een voetbalwedstrijd is er geen enkele reden om het N woord te roepen toch?

In tegenstelling tot wat je vaak op tv en in films ziet, ligt schelden in het algemeen sowieso een stuk gevoeliger in de Verenigde Staten dan in Nederland. Dat is eigenlijk not done.

Mja, daar ga je niet meer van onderuit komen vrees ik. Of het beledigend is of niet is voor ieder persoon anders te ervaren, dus kan er niet veel over zeggen. Ik vraag me alleen af waarom je zoiets zelfs zou willen zeggen. Je weet gewoon wat de gevolgen zijn. Maar ok, eerst bewijzen vinden natuurlijk.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren