Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Uitgeschakeld Mali protesteert tegen salonremise Angola - Algerije

Laatste update:

De Malinese voetbalbond (FMF) neemt geen genoegen met de uitschakeling in de groepsfase van de Afrika Cup. Mali won maandag haar laatste groepswedstrijd van Malawi (3-1), maar kan na de remise tussen Angola en Algerije (0-0) haar koffers pakken. De laatstgenoemde landen hadden aan een gelijkspel voldoende om de kwartfinales te bereiken, en dat steekt de FMF.

/

De Afrikaanse voetbalbond (CAF) heeft dinsdagmiddag een officieel protest van de Malinezen ontvangen. De FMF benadrukt dat de Afrikaanse voetbalbond in het verleden bij soortgelijkelijke gevallen maatregelen heeft genomen. Als voorbeeld wordt de remise tussen Kameroen en Egypte in 2001 op een jeugdtoernooi in Afrika gegeven. De CAF gaf destijds aan geen enkel land een punt.

Rabah Saadane, bondscoach van Algerije, is verontwaardigd over de geruchten van een salonremise. "Er was geen afspraak met Angola'', zei een boze Saadane op de persconferentie na de wedstrijd in Luanda. “Wij zouden nooit een dergelijke overeenkomst aangaan. Algerije was op het WK in 1982 zelf slachtoffer van een akkoord tussen Duitsland en Oostenrijk. Dit was een tactisch duel."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

en weer de africa cup slecht in beeld

Zou me verbazen als hier daadwerkelijk geen punten aan beide teams worden toegedeeld. Hoe kun je nou bewijzen dat het vooraf afgesproken was gelijk te spelen? Heb de wedstrijd niet gezien, maar het zal er niet zo dik bovenop liggen dat er 'n penalty met de ogen dicht hoog over is geschoten..

Makkelijk praten; moet je er maar voor zorgen dat je niet afhankelijk bent van een andere uitslag en het heft in eigen handen houden. Hoef je ook niet achteraf te gaan mekkeren als twee andere teams gelijk spelen en beide wél doorgaan..

als er na 60 minuten 0-0staat dan ga alle twee de teams geen risicos, nemen. heb de match gezien ik ben leterlijk en figuurlijk in slaap gevallen

19 januari 2010 om 13:14

Precies, dit gebeurd overal, kan me groningen - psv nog herinneren.

19 januari 2010 om 14:45

Ja of Utrecht - Groningen... 6-0, Groningen speelde nergens meer voor en Utrecht moest 6x scoren om europa in te gaan ! Groningen is hier wel goed in idd....

19 januari 2010 om 14:06

Dan had je Mali - Malawi moeten kijken op Eurosport2! Dat was spannend t/m de 85e minuut!

ik snap dit niet,
Algerije wilde gewoon winnen om eerste te worden in de groep...

19 januari 2010 om 13:16

Angola is nu met een gelijkspel ook eerste in de groep... duidelijk geval van salonremise. Niet dat ze dit vantevoren afgesproken hadden, maar nadat duidelijk werd dat Malawi niet ging winnen van Mali (na 10 minuten stond het reeds 0-2) hoefde beide ploegen niet meer en dit was vooral in de tweede helft duidelijk te zien...

edit: dit is nou een van de redenen waarom ik tegen het beslissen (bij gelijk aantal punten) op onderling resultaat ben. Liever op doelsaldo, dan komen dit soort dingen minder gauw voor omdat je nooit zeker weet of er in de andere wedstrijd nog gescoord wordt.

In dit geval was Mali op doelsaldo doorgegaan en had Algarije alles of niets moeten spelen in het duel tegen Angola. Had Algerije gescoord, dan had Angola weer alles of niets moeten spelen. Dat is het mooie aan de laatste poulewedstrijd.

Zo ook vorige zomer op de Confederations Cup. Omdat de VS hun laatste wedstrijd met 3-0 wonnen en Italie met 3-0 verloor van Brazilie kreeg de VS toch nog een beter doelsaldo (4-6 tegen 3-5) en gingen zij door naar de halve finale. Als ook hier het onderling resultaat had geteld was er geen spanning meer geweest in de laatste poulewedstrijd.

19 januari 2010 om 14:48

Je hebt helemaal gelijk... doelsaldo brengt meer spanning met zich mee! Maar jou laatste alinea klopt niet als ze om onderling restultaat hadden moeten spelen... want er waren achter brazilie 3 ploegen met 3 punten die allemaal van elkaar hadden gewonnen, dus dan was het uiteindelijk alsnog op doelsaldo aangekomen

19 januari 2010 om 15:29

Ja maar als je op doelsaldo doet dan krijg je weer zulke taferelen als in 1984.
Toen moest Spanje met geloof ik 10 doelpunten verschil winnen om naar het EK te gaan ten koste van Nederland. Ze wonnen toen met 12-1 geloof ik van Malta.
Dat was ook vooraf afgesproken werk.
Terwijl in onderling resultaat Nederland beter was.

19 januari 2010 om 17:29

precies, ze hadden ook gewoon zelf in de 2 vorige wedstrijden kunnen winnen hadden ze hier nu niet afhankelijk van geweest

een enorme mislukking die africa cup, en weer gaan de verliezende teams die niet tegen verlies kunnen klagen bij de Caf. ik begin nu een negatieve beeld over afrika te krijgen, ik hoop dat t bij de WK goed gaat....

19 januari 2010 om 13:22

Dan hoop ik dat jij je beeld niet alleen baseerd op 2 niewsberichten, maar ook daadwerkelijk over de Afrikaanse feestvreugde bij de wedstrijden, en de gezelligheid die er heerst, en het leuke voetbal (ok, niet altijd) dat er gespeeld wordt...

Als dat zo is, dan ok, maar volgens mij baseren teveel mensen zich op de nieuwsberichten..

19 januari 2010 om 13:47

De feestvreugde tijdens de wedstrijden viel naar mijn inziens hard tegen. Ik heb namelijk geen enkele keer een vol stadion mogen aanschouwen.

20 januari 2010 om 01:19

niet iedereen kan een tientje betalen sjakie . dus tja mali sorry ik snap jullie punt wel maar denk niet dat dit afgesproken werk was.

Als Mali nu gewoon goed was begonnen in de eerste wedstrijd tegen Angola, en niet was wakker geschrokken na de 4-0, dan hadden ze het in eigen hand gehad en waren ze door.
Angola en Algerije zullen geen gelijkspel hebben afgesproken, maar op het moment dat je beide aan een punt genoeg hebt dan ga je in de wedstrijd zelf ook geen gekke dingen meer doen, zo werkt het nu eenmaal in het voetbal.

Hoe zo mislukking de africa cup, in tegenonvergesteld dat is mooi van voetbal, mali dacht dat in makkelijk pool stonden, maar naar 4-4 tegen angola waren ze verbaasd, dus het is eigen schul dat ze uitgeschakeld zijn... had ze beter kunnen doen...

Schandalig dat Algerije doorgaat terwijl ze maar 1(!!!!) keer gescoord hebben in 3 wedstrijden..

19 januari 2010 om 13:25

Precies, Algerije heeft nog een negatief doelsaldo ook (1-3), Mali daarentegen heeft een positief doelsaldo maar ligt er toch uit.

19 januari 2010 om 13:44

en dat is nu voetbal... je hoeft niet het meest te scoren om eerste te staan (zie Ajax)

De reden dat er vooraf nooit sprake kan zijn geweest van een salonremise is dat Algerije met een gelijkspel uitgeschakeld had kunnen zijn, wanneer Malawi minimaal een gelijkspel tegen Mali uit het vuur gesleept zou hebben.
Dat Angola en Algerije naarmate de wedstrijd vorderde en met de tussenstand van Mali-malawi in het achterhoofd minder risicos namen is volledig begrijpelijk en logisch.

Ik hoop dat de vertaling van de tekst van de coach klopt!!!
"dit was een tactisch duel"
Fantastisch!!!!
Beide teams zijn door het kiezen van de juiste tactiek door!!!


in ieder geval bedoelde de coach het waarschijnlijk niet zo.......

Ik snap deze onzin niet.

Alle ploegen in deze poul spelen 3 wedstrijden.
Je weet van te voren dat je bij de eerste 2 moet eindigen om door te gaan.
Het maakt niet uit hoe je het voor elkaar speeld, als je maar bij de eerste 2 eindigd.

Algerije en Angola wisten helemaal niet dat een 0-0 stand voldeed. Als Malawi gewonnen had, dan hadden zij 6 punten gehad. Hoe kan je er dan vanuit gaan dat Algerije en Angola het op een akkoord gooien terwijl Algerije moest winnen om zeker te zijn van een plek in de volgende ronde??

19 januari 2010 om 13:26

Naja, als er na 3 minuten een 0-2 stand bij Malawi op het bord staat, dan kunnen beide ploegen gokken op een gelijkspel..

19 januari 2010 om 13:55

Dat wisten ze dan toch van te voren niet?
Van te voren was iedereen dus bezig met zijn eigen wedstrijd.
Als je halverwege de wedstrijd hoort dat je zo goed als zeker bent, dan ga je toch niet alles op alles zetten?? Dat is toch logisch??

Mali heeft die volkomen aan zichzelf te wijten, deze uitschakeling is hoe zuur ook gewoon terecht.

Als je spelesr als Keita, Kanoute en Diarra heb lopen, is het gewoon zeer kwalijk als je tegen Angola op gegeven moment tegen een 4-0 achterstand aankijkt. Geweldig terug gekomen natuurlijk ,maar dat mag nooit gebeuren. Tegen Algerije hebben ze het ook zelf laten liggen.

gewoon niet zeuren en bij jezelf te raden gaan.

Kansloos dit zeg. De uitschakeling komt hard aan natuurlijk, maar dit is wel heel erg overdreven.

Is er nu niemand bij die bond die opstaat en zegt dat het aan hun zelf ligt. Dat ze zelf te slecht hebben gevoetbald. Zal wel niet.

Hoewel ik liever ook Mali door had zien gaan i.p.v. Algerije

Eigen schuld, dikke bult.

Dan had Mali er maar zelf voor moeten zorgen dat ze door gingen. Uiteindelijk kan je verwachten dat Angola en Algerije voorzichtig tegen elkaar spelen.

Hoezo ik kan niet tegen mijn verlies? Had Mali van te voren maar meer punten moeten pakken of er nou sprake is van een salonremise of niet.

Dan had je het als Mali zijnde niet zo ver moeten laten komen. Simpel zat.

Ach ja wat kan je hier over zeggen ...
Het is zo moeilijk te bewijzen (als het al zo zou zijn)
Maar je ziet het toch vrij vaak dat als 2 landen aan één puntje genoeg hebben dat ze gelijk spelen.
Komt vaak ook omdat er geen risico's worden genomen.
Misschien lijkt het daar door wel alsof het af gesproken werd, al zou het vaak misschien gewoon vaak onbewust, bewust gaan
Kan me wel herinneren met de wedstrijd Zweden - Denemarken (2-2) dat Italie uitgeschakeld werd tijdens het EK (portugal)
Dat vondt ik wel vreemd, maar ja.
Voortaan maar meer punten halen he

19 januari 2010 om 13:44

Ja maar bij Zweden-denemarken was het vooraf al bekend dat ze met 2-2 beide zeker doorgingen.
Zoals ik eerder al aangaf had Algerije bij een gelijkspel niet de zekerheid van het doorgaan naar de 2e ronde, want als Malawi minimaal een punt had gepakt dan waren zij door ipv Algerije.
Dat zowel Angola en Algerije aan het einde van de tweede helft geen risicos meer namen, met de 3-1 voor Mali in het achterhoofd, is volstrekt te begrijpen, maar dat heeft niks met een salonremise te maken.

19 januari 2010 om 14:10

Nu je het zegt lijkt het inderdaad op dat gelijkspel tussen Zweden en Denemarken waardoor Italie niet door ging naar de volgende ronde! ken het me weer herinneren ja. Nu komt ook gelijk die 3-1 tegen Portugal weer langs..

Malawi had ook nog een leuke kans nadat ze bij een 2-1 achterstand een niet te missen kans kregen. Verder leuk en profesioneel naar de grond gekopt, maar dit slaat alles...

En Angola en Algerije hadden het al in de eerste helft op een gelijkspel gezet omdat Mali al na 4 minuten met 2-0 voor stond.. Lijkt me duidelijk

Heb de wedstrijd gezien en Angola had toch een paar mooie aanvallen. Kan me niet voorstellen dat dit vooraf al was afgesproken.

Weet niet of iemand de wedstrijd heeft gezien maar Angola had zo met 3-0 kunnen winnen.
Jaa Algerije speelde heel laf, maar goed ze hadden aan een punt genoeg. Angola heeft er alles aan gedaan om te winnen dus een echte salonremise vond ik dit niet.

19 januari 2010 om 14:16

als mali het een salonremise vind dan hadden ze malawi maar moeten laten winnen was algerije niet doorgegaan angola en algerije waren aan elkaar gewaagd en was een 0-0 wel verdiend. Alleen het tijd rekken van de algerijnse keeper was gewoon om te lachen maar zo'n dingen zie je alleen maar op de afrika cup :D

Blijf het raar vinden dat je op basis van onderling resultaat kan worden uitgeschakeld. Mali heeft een veel positievere wedstrijdmentaliteit en dat zie je ook terug in de doelcijfers. Wanneer je het doelsaldo als criterium neemt boven onderling resultaat stimuleer je veel meer het aanvallende voetbal. Nu kan een zeer naargeestig spelend Algerije op basis van één doelpunt naar de tweede ronde, terwijl Mali net zoveel punten heeft en een veel beter doelsaldo.

De eerste helft was Angola veel beter, maar de tweede helft was niet om aan te zien: ze bleven maar rondspelen achterin. Maar of het dan ook meteen een salonremise is: ze weten allebei dat ze aan een gelijkspel genoeg hebben, dus dan ga je naarmate de wedstrijd vordert natuurlijk steeds minder risico nemen. Waarom zou je gaan jagen als je virtueel door bent? En waarom zou je blind gaan aanvallen? Tja, als je gewoon het doelsaldo doorslaggevend maakt krijg je dit soort dingen niet.

dat is eenmaal hun spel.ze spelen laf counter voetbal .ik heb ze tegn egypte alleen maar zien verdedigen .elke match speler ze achterover

Het gebeurt zo vaaaaaak... en je doet er niets aan, ik kan maar een ding zeggen!

Ieder team weet vooraf de regels... en het gaat erom dat je in dit geval gewoon na 3 wedstrijden 2 teams onder je hebt... mali heeft verloren van algarije, dus ze wisten dat dit kon gebeuren! Hadden ze tegen Algarije maar beter hun best moeten doen!

Angola - Algarije 0-0
Porto - ... arsenal of chelsea? 0-0
Denemarken - Zweden (0-0 en 1-1 was niet genoeg) dus spelen ze gewoon 2-2!
oude koeien:
Groningen - Psv 0-0
Utrecht - Groningen 6-0 ... utrecht moest voor europees dik winnen, groningen was klaar!
Argentinie - Peru 6-0

enz.enz.enz.

ik heb de wedstrijd gekeken en het was wel heel erg saai, het lag er wel heel dik bovenop dat dat 0-0 ging worden.. of dat van te voren afgesproken is weet je niet, maar ze speelde beide niet meer voor de overwinning, ik vind dat je dit tegenover de betalende supporter gewoon niet kan maken. angola kon zo 5 minuten achterin rondspelen zonder dat er een algarijn zoiets had van o ik zal ff gaan jagen. het leek werkelijk nergens op!
nu geef ik mali weinig kans op succes, en zou dat ook niet helemaal terecht vinden anders want ze zijn met deze stand uitgeschakeld. maar het was ook stukke spannender geweest als het niet op onderling resultaat af kwam maar op doelsaldo.

Dan had Mali maar moeten winnen van Angola en Algerije...

Als je het zo bekijkt kun je bij elke wedstryd die stomtoevallig in een remise eindigt én nog is van belang is voor de degene onder de 2 ploegen natrekken of er wel sprake is van een afspraak of niet. Vind het onzin en om als voorbeeld een jeugdtoernooi te geven vind ik helemaal absurd..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren