Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ierland protesteert officieel tegen Franse gelijkmaker

Laatste update:
/

De Ierse voetbalbond FAI tekent officieel protest aan bij de FIFA over de uitslag van het WK-play-offduel met Frankrijk. De Franse aanvaller Thierry Henry maakte een overduidelijke handsbal, waarna ploeggenoot William Gallas de beslissende 1-1 kon scoren. De Ieren willen nu dat de wedstrijd tegen Les Blues wordt overgespeeld.

Nadat eerder zelfs de Ierse minister van Justitie Dermot Ahern zich ermee bemoeide, komt nu ook de Football Association of Ireland (FAI) met een officiële klacht. Volgens de FAI heeft het toekennen van het controversiële doelpunt ‘de integriteit van de sport’ beschadigd. “We doen nu een beroep op de FIFA om dit duel over te laten spelen”, zo luidt het.

De Ieren verwijzen in deze situatie naar de WK-kwalificatiewedstrijd Oezbekistan-Bahrein in 2005. Op basis van een ‘technische fout van de scheidsrechter in deze wedstrijd’ werd het resultaat van die ontmoeting ongeldig verklaard door het organiserend comité van het WK. ‘Namens alle voetballiefhebbers uit de hele wereld’ hoopt de Ierse voetbalbond dat de FIFA nu op soortgelijke wijze zal handelen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Laten we het hopen. Maar ik geef ze weinig kans, de Fifa heeft toch zeker liever Frankrijk op het Wk.

19 november 2009 om 16:41

Frankrijk zal blijven, helaas.
Hopelijk wakkert dit wel de discussie over het gebruik van video apparatuur weer aan.
Eigenlijk zouden alle landen nu een statement moeten maken naar de Fifa, of apparatuur, of wij komen niet op het Wk.
Helaas zal dat wel een utopie zijn....

19 november 2009 om 16:44

Laten we het niet hopen... tuurlijk is het heel zuur en onterecht, maar als je daardoor een duel gaat overspelen is het einde zoek.

19 november 2009 om 16:58

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als dit bij Nederland zou gebeuren.

19 november 2009 om 17:36

die stomme 4de en 5de man bij de europa league hadden N U wel een keer nuttig kunnen zijn. Maar inderdaad, elektronica, hoe triest dat we dit al jaren roepen in de hele wereld en er gewoon in Dyon niks gebeurt!

19 november 2009 om 17:41

Denk neit dat het gebeurt... Maar zou wel mooi zijn als de fifa een lef toonde!

19 november 2009 om 18:35

Ook al wordt de wedtrijd overgespeeld wie zegt dat de Ieren gaan winnen dan.

19 november 2009 om 19:06

In Pot 1 zitten de sterke landen. Dit wordt gebaseerd op de laatste 2 Wk's waaraan Nederland 1x niet heeft meegedaan (2000) en 1x slechts de achtste finales heeft gehaald (2004). Dat Nederland en Zwitserland beide in pot 2 zitten is volstrekt logisch. In pot 2 zitten namelijk alle Europese landen. Ken je feiten voordat je kritiek gaat spuien zou ik zeggen

19 november 2009 om 19:26

@vergie

Precies! De belangen zijn tegenwoordig veeeeeel te groot om dit soort dingen te negeren.

19 november 2009 om 19:30

Beste jongen,

2000 was het EK in nl en belgie, ze hebben 2002 zuid korea - japan niet mee gedaan. En 2006 zijn ze uitgeschakeld door portugal.

19 november 2009 om 19:47

wil niet veel zeggen maar we hadden in het jaar 2000 het EK in nederland en belgie!!
ken je feiten voor dat je kritiek gaat spuien zou ik zeggen

19 november 2009 om 19:51

Henry, Henry, Henry,

Een grote speler als Henry had moeten toegeven dat hij hands had gemaakt. Zo wil je cariere niet gaan afsluiten. Dit is géén fair spel en ik zie liefs dat zulke overtreding moeten worden bestraft met een aantal wedstrijden schorsing. Er staat in deze tijd te veel op het spel om zulke overtredingen te negeren.

Frankrijk mag héél trots zijn dat ze op deze wijze zijn gekwalificeerd.

19 november 2009 om 16:59

Iedereen zou gek worden en terrecht, dit is natuurlijk schandalig.

19 november 2009 om 17:00

Waarom?

Zou niet meer dan terecht zijn als dit overgespeeld wordt. Misschien moet jouw einde is opgezocht worden en worden op die manier wedstrijden en beslissingen die echt van groot belang zijn beter bekeken

19 november 2009 om 17:05

Zoals in de tekst staat, het is al is voorgekomen..

Zou mooi zijn als Blatter nu lef toont, maar ik verwacht er niks van.

19 november 2009 om 17:05

Waarom vraag je? Omdat dit praktisch niet haalbaar is. In elke wedstrijd vallen er wel beslissingen die niet terecht zijn en een al dan niet grote invloed hebben op het uiteindelijke resultaat. Wil je die allemaal gaan overspelen? Nogmaals, is een totaal onmogelijke situatie en niet haalbaar..... als de Fifa inderdaad deze wedstrijd laat overspelen is het einde zoek want kunnen er elke week een x-aantal wedstrijden overgespeeld worden.
Fifa kan beter haar aandacht vestigen in gebruik van videobeelden, dat bewijst deze hele discussie maar weer eens.

@joaquin: in het voorbeeld van de tekst gaat het om een technische fout, niet om een foutieve beoordeling van een situatie. Dat zijn twee verschillende dingen.

19 november 2009 om 17:19

Einde zoek??
Juist niet, dit is het begin van de oplossing!!
En die oplossing is het gebruik van video apparatuur!

19 november 2009 om 17:27

Mijn eerste reactie is dat je gelijk hebt, in iedere wedstrijd worden beslissingen gemaakt die niet juist zijn! En ook over het gebruik van videobeelden kan ik me alleen maar aansluiten.

Toch vind ik ergens een verschil zitten in tussen foute beslissingen, en foute beslissingen die dusdanig cruciaal zijn dat het niet alleen een wedstrijd direct belsist, maar ook wel of geen plaatsing. Dus: een directe fout met een direct aanwijsbaar gevolg.

Ik weet dat het heel moeilijk is om hier exact ergens een lijn te trekken, maar toch...

19 november 2009 om 18:51

Dan zou ik echt helemaal gek worden, ik vind het echt niet meer normaal dat dit kan gebeuren! Wat doen die grensrechters en die scheids daar in godsnaam? Ze fluiten voor alle pietluttige dingen, maar ze zien echt nooit maar dan ook nooit dingen die er echt tot doen! En de Fifa doet hier helemaal niks aan totdat er een nieuwe hopelijk jonge voorzitter komt. Want onze Sepp Blatter is toe aan vervanging. Nederland in pot 2? en dan ook maar eens Zwitserland in pot 2.. jaaaaaa hoor.

19 november 2009 om 19:34

Natuurlijk zouden we dan boos reageren, maar om dan bij elke fout die gemaakt gaat worden door de scheidsrechter te eisen dat de wedstrijd overgespeeld gaat worden.. Belachelijk idee dus.. Vindt het heel lullig voor Ierland, maar er is gewoon niks aan te doen nu!

19 november 2009 om 21:06

@ugurcan
Leuk zown compliment, maar je reageert niet eens op het bericht???

Ik vind het goed dat ze dit doen, maar ik vrees dat het zinloos is.
Hoe zuur het ook is, Frankrijk gaat naar het Wk.

Ik gunde het Ierland 100x meer.

En dan te bedenken dat Henry ook gewoon toegeeft dat het hands was.

Die Fransen komen vreselijk goed weg.

Al met al hoop ik vurig dat de Fifa iets doet, tegen beter weten in....

Terecht,
Maar heeft geen zin.
Scheidsrechter heeft zijn beslissing gemaakt en daarmee helaas voor Ierland basta, over en uit!
desalniettemin succes Ierland

19 november 2009 om 17:07

Heeft geen zin??
Val jij bij deze ook bij dat zooitje wat tegen de hawk-eye is, en het liefst de vele menselijke fouten bij de scheidsrechters blijven zien en dit onderschrijven als ”de charme van de sport”?

Hou toch op alsjeblieft.

Ik vind het volkomen terecht en goed dat Ierland hier in protest gaat.
Waarvoor worden er anders nog regels vastgesteld in de voetballerij?
Dan kunnen we net zo goed met z'n allen gaan zeggen dat alleen en alleen de scheidsrechter bepaald hoe het spelletje op dat moment gespeeld wordt.

En de scheids moet dit stukje vrijheid ook absoluut blijven houden, maar gelukkig, wat het geval rond de Wk-kwalificatiewedstrijd Oezbekistan-bahrein in 2005 laat zien, wordt deze beslissing ook nog wel eens herzien.

Zoals nu, waar Frankrijk doorgaat door een overduidelijke handsbal, dat gaat gewoon 3 deuren te ver! Belachelijk!
Kijk, dat je toch had laten doorspelen omdat Henry omslachtig half aan het shirtje van de tegenstander zat te trekken, dat zijn vrijheden die moeten passen bij het moment van de wedstrijd als overtreding of niet.

Maar hands?
Ik herinner me de handsbal van afgelopen Nl - Italie, vriendschappelijk, en dat het hele team gewoon lekker de goal staat te vieren en de scheids hem wilde tellen, maar gelukkig de grens wel wat zag.

Het is toch te schandalig voor woorden als beide mannen (door menselijke foutieve waarneming) dit niet zien, en dat "dat het dan maar is"?

Het bewijst nog maar eens weer dat de hawk-eye gewoon moet komen.

Ronduit belachelijk dat hier (nog) niet mee wordt gewerkt: alle technieken zijn voor handen.

Ja, ik ga ook voor de charme van het spel, maar wel volgens duidelijkere richtlijnen die het zo eerlijk mogelijk maken voor iedereen!
En niet alleen voor de scheids!

Cool ben benieuwd, zal wel niet veel worden maar toch. Stel je voor, alsnog Ierland en geen Frankrijk.heerlijk wat een commotie weer in het voetbalwereldje.

19 november 2009 om 17:24

Het zou inderdaad geweldig zijn mocht Ierland toegelaten worden ipv Frankrijk!
Maar ja... gaat echt niet gebeuren! Commercieel gezien is Franrijk interresanter voor de Fifa en daarbij komt nog eens dat Platini een hoge functie bekleed binnen de Fifa!
2 belangrijke minpunten voor Ierland in een proces tegen de handsbal!

Echter hoe vervelend het ook is voor de Ieren, deze dingen gebeuren!
En ja het Hawk eye...? Ik ben voorstander, maar ga ervan uit dat dit de komende jaren nog ver opgeborgen in de kast blijft liggen!
Voetbal is niet meer het sfeertje en het spelletje zoals vaker geoppert wordt! Het is een commercieel voedingsweb van zowel maatschapelijke alswel zakelijke belangen geworden!
En dan wegen de zakelijke velen malen zwaarder dan de maatschappelijke!
Helaas maar waar!

19 november 2009 om 17:41

Ja maar het is ook ongelofelijk hoor!
Alles op een rij

- Het was buitenspel
- Henry trok aan het shirtje van zijn tegenstander
- Natuurlijk die handsbal.

Dat de scheidsrechter, de beide grensrechters en de 4e official dit allemaal niet zien vind ik te gek voor woorden!

19 november 2009 om 18:19

Over de handsbal heb je natuurlijk gelijk. Maar het was absoluut geen buitenspel en Henry trok ook niet aan het shirtje van zijn tegenstander.
Dit neemt niet weg dat dit doelpunt nooit had mogen goedgekeurt!

19 november 2009 om 22:15

Dan raad ik jou aan om nog eens een filpje op youtube op te zoeken, want het is (niet heel veel) gewoon buitenspel.
Dat shirtje trekken gebeurd daar kan je van mening over verschillen, maar Henry had hem toch wel vast hoor (ookal gebeurd dat bij elk chaos moment in de 16..)

geef ze weining kans van slagen. maar nooit geschoten is altijd mis

19 november 2009 om 18:35

@ plesner2k4
Inderdaad, proberen kun je altijd!

Off: Henry heeft het wel meezitten dat je zijn gebloos niet kan zien toen de aftrap van Ierland was

On: Zwaar terecht dat Ierland protesteerd, maarja.. Wat wil je als de voorzitter de naam Michel Platini draagt en toevallig in het land Frankrijk is geboren.. Heb er weinig vertrouwen in, maar ik hoop dat het ze lukt!

ik hoop dat het ierland lukt, maar ik heb er helaas weinig vertrouwen in

Dit is alleen maar formeel. Alsof het nog kan helpen. Fifa zal altijd hetzelfde zeggen:

'de scheidsrechter is de leider op het veld, aan zijn beslissingen kan niks veranderd worden/'

19 november 2009 om 17:17

wat op zich al bullshit is... De scheids is de baas van de wedstrijd. Zijn baas is de bond. de "baas van de bond" is de Uefa en de zeg-maar wereldleider is Fifa. Dus wie heeft uiteindelijk de zeggenschap?? juist: Fifa. Laat ze aub hun verantwoordelijkheid eens nemen ipv in dure maatpakken zich te begeven tussen de jetset van het voetbal enzo. Besluit eens een keer wat.

Ik snap dit wel. De belangen zijn te groot om op deze manier uitgeschakeld te worden.
Het zou mooi zijn als ze dit toch voor elkaar weten te krijgen. Een volgende stap is dan zeker weten televisiebeelden voor de 4e official want denk niet dat de fifa dit nog een keer wil mee maken.

Goh, en dan ook nog een voorbeeld kunnen aanhalen waarbij een permissie tot overspelen is gegeven. Ik ben bang dat dit een lang verhaal gaat worden, een hoop clubteams in binnen- en buitenland zullen in de toekomst aan de bel gaan trekken mocht dit doorgaan.

Lets hope want dit is toch wel heel erg.

ik hoop het ook! En dat Ierland zich dan maar mag plaatsen ook!!!! Zit Nederland tenminste in pot 1 bij de loting!

19 november 2009 om 16:45

Kunnen we ook nog een keer een topic gewoon behandelen, en reacties geven die om het topic gaan ipv het nu al eeuwige gezeik over de pottenindeling...

19 november 2009 om 17:06

Kan je al lang lezen Sjakie? Ik reageer wel degelijk op dit topic. De potindeling zou een leuk gevolg zijn en heeft er dus wel delijk mee te maken!

Fifa gaat hier toch niks tegen doen denk ik. Die handsbal staat niet eens in hun verslag over die wedstrijd op hun site . Het zal wel eerlijk zijn als deze wedstrijd wordt overgespeeld, omdat wel degelijk om iets belangrijks gaat

19 november 2009 om 17:01

Dat het niet in het verslag staat lijkt mij evident, anders hadden zij immers zelf actie moeten ondernemen. Dat de Fifa er waarschijnlijk niets tegen gaat doen heb je gelijk in. Maar dat de FAI een poging onderneemt zal ze door de heren van de Fifa niet in dank worden afgenomen.

Laten we hopen dat Henry hier niet mee weg komt!

19 november 2009 om 17:37

Hoezo henry? er worden zoveel handsballen over het hoofd gezien, die spelers worden toch ook niet bestraft?

19 november 2009 om 18:24

ja maar niet alle handsballen leiden tot een uitschakeling van de tegenstander voor het Wk..
Daarnaast verwacht ik wel dat Henry een boete krijgt..

proberen kan geen kwaad. maar dit gaat niet werken dan zou de fifa dit ook bij andere wedstrijden moeten doen en dat word geen doen dan.

ik snap ze wel en ik hoop dat het goed komt met ierland frankrijk heeft al zo vaak geluk gehad

Een fout is een fout, hier moet de Fifa niet aan toegeven anders loopt het helemaal uit de hand... Ik zit al te wachten op de eerste claim die wordt neergelegd bij de scheidsrechter zelf als die een fout maakt waardoor een team miljoenen misloopt....

Het WK zou er dan een stuk plezieriger op worden! Wat een volksfeest maken die Ieren er altijd van. Kijk maar naar de wedstrijden van Celtic. Is ook altijd en overal een groot feest (kunnen die Engelse rukkers nog wat van leren).

19 november 2009 om 16:45

Leuk voorbeeld van Celtic. Je weet dat dat Schotten zijn?

19 november 2009 om 16:48

haha slaap uit

19 november 2009 om 16:50

Dat klopt, maar weet je hoeveel Ieren voor Celtic zijn en daar wonen. Celtic heeft niet voor niets een shamrock als embleem.
Als je Iers bent ben je voor Celtic, als je engels bent voor Glasgow.

19 november 2009 om 16:52

Dan ken je de geschiedenis van die club niet. Zat er eigenlijk al een beetje op te wachten, haha. De supporters (club) bestaat voor 90 % uit ieren. Kijk naar de naam, geloof, logo en clubkleuren! Alles is iers daaraan.

19 november 2009 om 17:03

"als je Engels bent (ben) je voor Glasgow"
Laat ze dat op Ibrox park niet horen! Hoewel ik je moet nageven dat die supporters van Rangers vaak op provocerende wijze met de Union Jack zwaaien (de vlag van Groot Britannie), zijn dat echt geen Engelsen. Je wordt in Glasgow trouwens al voor veel minder in elkaar geslagen, maar dat terzijde.

De old firm kent haar scheidingslijn niet in nationaliteiten, maar in religie. Katholieken (ierland is katholiek) steunen Celtic, en protestanten steunen Rangers. Sektarisme dus, in plaats van nationalisme.

En hoewel het al niet meer zo erg is als vroeger, toen was de overstap van de ene naar de andere club echt onmogelijk terwijl dat tegenwoordig nog weleens voorkomt, leeft het echt als nooit tevoren!

19 november 2009 om 17:04

Leuk weetje mcphisto, aan je naam hadden wij natuurlijk moeten zien dat je dit niet zomaar plaatste.

19 november 2009 om 17:07

@mcphisto
Akkoord, akkoord... ik erken dat ik dat niet wist. Weer wat geleerd :D

19 november 2009 om 17:10

Sterker nog, aanhangers van de IRA dragen als "geheim" symbool een Celtic shirt.

Een prof van me is een keer in Ierland naar een concert geweest van de Wolfe Tones. Toen die het nummer "A Nation Once Again" gingen spelen deed de helft van het publiek ineens zijn jas uit. Bleken ze daar allemaal een Celtic shirt onder aan te hebben en toen begonnen ze pro-ira-teksten te scanderen.

19 november 2009 om 17:18

Klopt, kom uit (london)derry. En wij gingen vaak met de hele familie met de boot naar Celtic Park. Super mooie was dat. Weken was je er al mee bezig. Een hele boot vol feestende ieren. Probeer elk jaar 1 Firm te gaan.

Een echte aanrader als voetbalsupporter! Stad is 1 groot feest. Bij Celts natuurlijk. Aan die saaie Rangers heb je niks aan.

19 november 2009 om 17:21

Excuses als ik je beledig (ik weet hoe gevoelig het ligt), maar hoe zat het nou ook alweer?

Ieren noemen het Derry en Engelsen Londonderry toch?

19 november 2009 om 17:26

@mcphisto. Leuk he om rangers saai te noemen omdat je zelf voor celtic bent.

19 november 2009 om 17:30

Klopt, maar van die Celtic shirts moet je niet geloven. Iedereen loopt met voetbalshirts in Ierland en Groot-brittannië, ze gaan er zelfs mee naar de kerk, haha. En het gekke is dat ieren (ook Noord) zijn gek op de Engelse competitie.

Wolfe Tones wordt super veel gedraaid in het stadion en kroegen in Glasgow.

19 november 2009 om 17:33

Kan er ook niks aan doen. Het is gewoon zo. Katholieken zuipen gewoon meer dan de protestanten Engelsen

19 november 2009 om 17:38

Ja dat Ieren gek zijn op Engels voetbal weet ik, heb via een uitwisselingsprogramma ooit een tijdje in een gastgezin gewoond in Malahide, een klein dorpje net buiten Dublin.

Goed dat ze klacht gaan indienen want op zo'n manier verliezen is echt schandalig. Ik betwijfel echter of de Fifa terugkomt op de beslissing van de scheidsrechter. Ierland verdiende de overwinning en hopelijk zal het duel worden overgespeeld als vrees ik van niet. Ik vind het wel erg laag van Thierry Henry wat hij heeft gedaan, ik had veel meer verwacht van zo'n speler zoals hij

Ze hebben groot gelijk!
Het zal niks uithalen, maar ze moeten dit in de media blijven houden.
Misschien dat dit soort praktijken dan niet meer voor zullen komen.

Ik als Ier heb precies dezelfde frustraties, maar we moeten ook niet vergeten dat die scheidsrechter ook een penalty had kunnen geven bij die fopduik van Anelka.
Als hij Frankrijk echt zou willen bevooroordelen, had hij dan een penalty gegeven en gezegd dat hij dacht dat het echt een pingel was.
Ierland had het gewoon in de eerste 90 minuten af moeten maken, dan was er niks aan de hand geweest.
Maar oh oh wat ben ik er nog steeds ziek van zeg.
Een van richting veranderd schot in de eerste wedstrijd, en dan dat doelpunt van gisteren er nog bij!! Bah

Vind ik ook wel terecht en ik hoop dat de fifa naar ze luistert.

wist niet dat in het verleden al eens een wedstrijd op basis van een fout van de scheids was overgespeeld, biedt mss dan toch perspectief

Tja, scheidsrechters maken fouten maar om daarom een wedstrijd opnieuw te laten spelen, Nee
scheidsrechters hebben wel vaker cruciale fouten zoals geen penal, wel penal
zo kun je vorig jaar Ajax - Heracles ook wel gaan roepen na de afgekeurde 3-2 wat een 100 goal was, hij had overnieuw gespeeld moeten worden maar heeft totaal zin.

het is geheel terecht dat Ierland een klacht indient, op zo'n moment moet gewoon de vierde man op een monitor kijken naar de herhaling en de scheids influisteren wat er gebeurd is, ik vind dat ze hier de regels op moeten aanpassen. maar ik geef de Ieren weinig kans van slagen, Helaas!!

Namens alle voetballiefhebbers uit de hele wereld’ hoopt de Ierse voetbalbond dat de Fifa nu op soortgelijke wijze zal handelen. Couldn't agree more. Dit is van den zotten, lijkt echt net of ze het bewust niet zagen, terwijl de 4de official het duidelijk op de schermen kon zien.
Ik help hopen namens alle voetballiefhebbers uit de hele wereld dat dit wordt recht gezet. Niet overspelen, maar gewoon vanaf de verlenging overspelen met de 1-0 voorsprong van Ierland. Let there be justice!

19 november 2009 om 16:49

De 4de official mag niet op schermen kijken, ook al was dat tegen Nederland wel het geval! Als dat wel mocht, had hij ook langs de lijn met een scherm kunnen staan. Geen idee waarom de Fifa dit niet invoert, maar ach, wie ben ik?

Hoop het wel maar dit gebeurt zeker niet. Fifa en Platini staan aan de kant van Frankrijk. Maar Ierland zou denk ik wel verliezen maar teminste niet vals. Maar Ierland heeft aan de andere kant wel weer kans.

En als deze actie niet succesvol is, kun je zowel de scheidsrechter als Henry nog schorsen. De scheidsrechter maakt een cruciale fout, door niet te fluiten en Henry heeft toegegeven opzettelijk hands te maken en bederft daarmee het spel.

19 november 2009 om 16:52

@ Shaktar

Hij is teminste eerlijk en dat respecteert Fifa denk ik wel. Henry moet geen schorsing krijgen en de arbiter ook niet kijken eerst of we bewijs hebben en dan kan je verder kijken. Scheidsrechter kan ook niet alles zien hem kan je het eigenlijk niet verwijten.

19 november 2009 om 17:00

Dus Ierland wordt benadeeld en daar zullen geen schuldigen voor worden aangewezen, dat lijkt me een zeer slechte zaak.

Dit is voor Ierland niet alleen sportief, maar ook financieel een zware klap. Kortom, sancties zijn hier echt wel op z'n plaats.

19 november 2009 om 18:25

Bewijs hebben? Volgens mij zijn er genoeg beelden die uitwijzen dat toen de vrije schop genomen werd er iemand buitenspel stond,die vervolgens met zn hand naar de bal gaat wel of niet aangeraakt en vervolgens henry opzettelijk 2x hands maakt......bewijs genoeg toch ;-) De fifa is eigenwijs en koppig,zullen dit nooit terug draaien denk ik,de scheidsrechter zou zoiezo geschorst moeten worden.

Hmm, als de situatie bij Oekraine-uzbekistan vergelijkbaar is maken ze zeker wel een kans! Niet voor niets lieten ze de zaak Eduardo lopen, anders moesten ze dezelfde strafmaat bij elke overtreding hanteren, en dat is nooit haalbaar.

19 november 2009 om 17:29

Wat heeft de Oekranie is heel deze twist nou weer te maken ?

19 november 2009 om 18:26

Uzbekistan-bahrein in 2005/2006 was dat.

Gewoon opnieuw spelen die wedstrijd!
en dan zorgen dat henry niet mee mag spelen.
eerst pakt die die bal op, en geeft die hem aan gallas, en dan nog juichen alsof je het mooiste doelpunt in de geschiedenis van het voetbal hebt gemaakt en dan ook nog is de beslissende in de WK finale. Wat een smerig ventje, die henry.

19 november 2009 om 16:53

@ Gert94

Wat moet hij anders doen. Het is een belangrijke doelpunt dan zou ik ook zo uit me dak gaan wie niet ? Trouwens echt geen smerig ventje. Een eerlijke vent juist.

19 november 2009 om 17:30

Hij kan moeilijk gaan staan te janken niet ????

19 november 2009 om 17:37

haha wat moet hij dan doen?

19 november 2009 om 17:49

Ingetogen reageren. Meneertje ging voorop in de feestvreugde terwijl je weet dat je een unfair doelpunt gemaakt hebt. Na afloop ook nog even lekker opgetogen lachen en dan zieltogend naar Richard Dunne om hem te troosten. Kansloos gedrag van een triest figuur.

19 november 2009 om 17:59

Zo zo te ver kan je ook gaan. Hoezo triest figuur de scheids had het Moeten Zien. Wat kan henry eraan doen dat de scheids niet fluit. Moet hij zeggen van jah sorry hoor hij vindt het mischien ook zielig voor ierland, maar wedden als dit bij holland had gebeurd had iedereen gezegd ja nu hebben we eindelijk een keer de scheids mee.

Ben benieuwd wat hier uitkomt, had geen idee dat er al eerder een wedstrijd op aandringen van de Fifa is overgespeeld. Bekend voorbeeld is ook de wedstrijd Arsenal - Sheffield United die op verzoek van Arsenal is overgespeeld na een doelpunt dat ze niet hadden moeten maken.
Zelf zie ik liever Frankrijk op het WK, hebben toch een paar mooie spelers rondlopen.

Hierbij maak je toch geen kans, de kosten om zoiets over te laten spelen zijn niet normaal, wat moet je doen dan iedereen gratis kaartje weer geven voor die wedstrijd etc. Nee het is jammer had het ook graag gewild maar dat gaat echt niet lukken.. Ieren zijn gewoon genaaid anders kan ik niet zeggen zonde en nog eens zonde

Bij de fifa hebben ze geen kans maar misschien als ze naar een onpartijdig iets als de cas gan hebben ze misschien een kans

Als de Fifa geen criminele organisatie was geweest dan misschien wel ja. Gerechtigheid kun je nu wel vergeten zolang Sepp Blatter en Co de dienst uitmaken.

Ja en dan? Dan heeft Frankrijk spelers als Nasri en Ribery terug, maken ze gehakt van Ierland en is het zeker weten weer niet goed.

Het zal gerechtigheid zijn maar ik ben bang dat het een kansloze missie is. De Fifa heb ik nog nooit op enige menselijkheid kunnen betrappen en ze zijn allang blij dat Frankrijk door is naar het Wk. Daarbij komt ook nog (en hier zullen ze zich wel op beroepen) dat als ze dit verzoek honnoreren nu iedere club/land eist dat een wedstrijd wordt overgespeeld na een arbitrale dwaling.
Wat ik wel zeer vreemd vind is dat bij Italie-nederland de 4e official de scheids inlicht over de handsbal na het zien van de videobeelden, en dat dat bij deze wedstrijd met zoveel belangen niet gebeurd. Hier krijg ik een beetje een nare smaak van in de mond, ik geloof niet zo in omkopingen en complotten die Pro grote landen zijn,maar ze hebben de schijn toch ontzettend tegen.
Een ding is zeker: Laat video beelden toe, het komt de Fair Play (iets wat de Fifa zo hoog in het vaandel heeft staan) ten goede en haalt dit soort discussies weg.

Dit geeft nog maar eens aan... hoe hard die hulp middelen (tv materiaal) wel niet nodig zijn
zelfs met die 2 extra assistenten achter de doellijn, was deze handsbal niet gezien...!!
Voetbal is en blijft een mensen sport... maar die bedragen waar het nu allemaal omgaat... is gewoon misschien wel een van zo'n groot belang dat een bepaald economie gewoon in stort of net dat ene zetje nodig heeft om het weer te stimuleren...

Fifa ... Beeld Materiaal Aub! (hoofdletters!)
(en nee, mij boeit het niet of ierland of frankrijk doorging... dit is gewoon niet fair meer)

Dit was een zuivere handsbal.als de fifa hier niets mee doet zijn ze zo corrupt als wat.overspelen dus.

Ierland was in alletwee de wedstrijden de betere ploeg en in principe had Frankrijk ongelofelijk veel geluk dat ze de verlengingen nog hebben gehaald. En dan verliest Ierland op die manier zn (verdiende) Wk-ticket. En dan zullen ze bij de Fifa wel weer zitten zeggen dat ze geen videobeelden willen gebruiken omdat het de integriteit van de sport aantast. En de handsbal van Henry, tast dat de integriteit van het voetbal niet aan?!
Jezus man op die manier een Wk-ticket krijgen en dan nog het lef hebben om te zeggen ja de scheidsrechter heeft het niet gezien en wij gaan dollekker naar het Wk.
Ik hoop dat ze in de groepsfase er meteen uit liggen.

19 november 2009 om 17:40

Weet je wat het probleem is: als de vierde official dit soort momenten gaat beoordelen op zo'n schermpje kan hij onmogelijk nog onafhankelijk oordelen. De scheidsrechter kan dat in de split-second van het moment nog wel. De vierde official zal bij zijn besluit omringd worden door meerdere leden van de bank en technische staf van beide partijen en dus zal zijn mening nooit objectiever kunnen zijn dan die van de scheids. Hoewel het in dit geval overduidelijk was en niemand er tegenin had kunnen gaan (de handsbal was zo overduidelijk) speelt dit probleem wel in het geval van minder duidelijke 'fouten' zoals bal wel/niet over de doellijn, wel/geen schwalbe etc.

Hoe wil je uberhaupt nu nog de wedstrijd over spelen... er is totaal geen gaatje meer in onze voetbal-agenda... volgende week champions league, die week erna weer nationale beker wedstrijden...
pas in maart wanneer de oefeninterlands op het programma staan zou het kunnen.. maar dan is de loting Allang geweest

(over loting gesproken... Ierland en Frankrijk in 1 poule, zou nu wel lache zijn... ek kwalificatie)

ik hoop echt dat dit wat teweeg brengt in de voetbal wereld kijk ik snap dat je niet elke wedstrijd
over kan spelen maar in de competitie heb je van de pak em beet 40 wedstrijden heb je
een wedstrijd mee en een wedstrijd tegen en als je echt een topploeg bent word je gewoon kampioen
want in de competitie kun je alles recht zetten als je een wedstrijd onterecht hebt verloren maar hier ging het om maar 2 wedstrijden en dan vind ik dat de belangen te groot zijn om met zulke goals zoals frankrijk maakt niet op een wk thuis hoort deze wedstrijd moet gewoon overgespeeld worden daar zou de fifa en de uefa zich van een positive kant kunnen laten gelden inplaats van dat ze worden uitgemaakt voor legale maffia wat ze naar mijn mening ook zijn promoten van fair play en respect voor de sport en dan zoiets wel gewoon toestaan dat is echt schandalig ik ben echt een voetbal liefhebber maar met zulke praktijken vind ik het echt beschamend worden

ik hoop echt dat deze wedstrijd word overgespeeld!
dat frankrijk op basis van een handsbal zich moet plaatsen voor het wk zegt genoeg over het franse elftal van nu, liever Ierland door

De wedstrijd van Oezbekistan - Bahrein geeft ze zeker nog een kans, al zal Fifa niks liever willen dan Frankrijk op het WK

Volgens Blatter is dit de romantiek van het voetbal.

Die handsballen gebeuren haast elke week wel in de voetballerij en als ze dan worden gemaakt klaagt niemand er over of tenminste zelden. Nu in dit geval is het zéér bedroevend voor Ierland en gunstig voor de Fransen, maar toch is het niet fair spel van Frankrijk en met name van Henry. Ik kan me nog goed de wedstrijd Feyenoord - Twente herinneren dat Brama eerlijk toe gaf dat hij de bal met de hand tegenhield en zodoende geen vrije trap meekrijg, zo had Thierry ook moeten spelen, maar nee, hij zegt nu dat het hands was, maar wat heeft men en vooral de Ieren eraan?
Ik hoop dat deze wedstrijd opnieuw wordt gespeeld of dat Ierland gewoon met een reglemantaire 0-3 overwinning in dit geval wint in Frankrijk.

Over twee wedstrijden gezien heeft Frankrijk het gewoonweg niet verdiend om door te gaan, maar aan de andere kant heeft Ierland het aan zichzelf te danken. Ze hadden het eerder af moeten maken, en valt een Iers doelpunt dan niet dan valt ie wel aan de andere kant. Ik snap best de frustratie van de Ieren maar als je dit terug gaat draaien krijg je het komende jaar 30 wedstrijden waarbij terugverwezen zal worden naar Frankrijk - Ierland.. Als de Fifa het laat overspelen loopt het massaal uit de hand lijkt me. Bovendien zal als Frankrijk verliest ook die wel weer iets aan te merken hebben op de leiding in de eventuele 3e wedstrijd, blijf je aan de gang.

Laat Frankrijk maar in een poule komen met Portugal, Kameroen en Verenigde Staten, dan hebben ze alsnog niks op het WK te zoeken

ja ik zal het echt terecht vinden als het over word gespeelt.
snap nog steeds niet waarom ze niet met videoapparatuur werken. met zoveel belangen wil je maar 1 ding en dat is gerechtigheid.

Dit is weer een duidelijk voorbeeld waarom er challenges zouden moeten zijn. De wedstrijd overspelen kan helaas niet, dan zullen er ook andere landen zeggen: "ja maar wij hebben ook een buitenspelgoal tegen gekregen en daardoor drie punten minder in de poule-fase, als we die punten wel zouden hebben zaten we nu ook in de play-offs". Zo krijg je een oneindige discussie die niet klaar is voordat het WK gespeeld gaat worden

Overspelen lijkt me een terechte oplossing! Natuurlijk is het mogelijk om eens een fout te maken, maar het arbitrale trio heeft werkelijk enorm geblunderd door de handsbal van Henry 'over het hoofd te zien'. Zeker de lijnrechter. Dat hij het overduidelijk hands negeerde riekt bijna naar corruptie! In zulke belangrijke wedstrijden mag je dergelijke blunders niet maken. Denk overigens niet dat de Ieren succesvol zullen zijn met hun protest. Want waar ligt de grens dan? Vroeger was ik ook een romanticus, maar die technologische hulpmiddelen moeten er komen!

Als die ene wedstrijd overgespeeld werdt door een fout, dan moeten ze deze ook laten overspelen. Schandalig vindt ik het, als Frankrijk erin blijft hoop ik echt op het Wk dat ze er zo snel mogelijk uitliggen.

Ik hoop dat hier zoveel ophef over ontstaat dat men niet meer onder nieuwe controlerende middelen uit kan komen. Schandalig zo benadeeld te worden terwijl je het met een camera op de doellijn of een soort van Hawk-systeem alles in 10 sec. kan terug zien. En dat gezeur dat fouten bij het spelletje horen moet ook maar eens over zijn. We spelen momenteel met: meer atletische spelers, sneller spel, meer kracht / power, steeds betere en sneller velden (of kunstgras). Het hele voetbal is de afgelopen jaren veranderd.

Behalve de arbitrale middelen. Die bestaan al 1000 jaar uit 3 mannen met een vlag en een fluit.

Voor iedreen die zo houdt van het voetbalspel,zou de Fifa nu een sportieve daad kunnen doen om deze wedstrijd over te laten spelen................anders zijn ze geen neus voor de knip waard

Tja.
Dat gaat nog spannend worden.
Maar al zal die westrijd toch gespeelt worden,frankrijk gaat toch naar het Wk.
Ze hebben kwalitief betere spelers. En ook in andere opzichten zijn ze beter.

Ik denk niet dat Ierland hier iets mee gaat bereiken. Al vind ik het erg jammer dat Ierland niet door is. Qua voetbalbeleving veel leuker team om naar te kijken dan de Franse.

Ooit de hand van Maradona en nu van Henry. Argentinie ging gewoon door ondanks een doelpunt dat nota bene met de hand werd gemaakt. Heeft dus niks met voorkeur voor grote landen te maken.

Ik zou het wel heel goed vinden als er toch iets gebeurt.

Wie niet waagt wie niet wint zeg ik maar !! Kijk het is gewoon competitie vervalsing maar je kunt er vrij weinig aan doen als de scheidsrechter het niet ziet.. Ierland zijn laatste wanhoop poging

Vond het echt een balachelijke aktie van Henry.
Het was gewoon vals spelen van de bovenste plank..
Zou je hem ook nog kunnen schorsen?

ja min of meer terecht frankrijk was bar slecht
dus komt er een terurn dan denk ik dat de fransen er toch wel over heen walsen

maar ja niet geschoten is altijd mis
en de goal had afgekeurd moeten worden want het was wel heel dik hands.

ik vind ook dat iedere club (of team) net als bij tennis de hulp van televisie in mag schakellen. dit moet wel beperkt gebeuren anders gaat de wedstrijd er natuurlijk kapot aan en een scheidsrechter kan natuurlijk niet alles zien

Helemaal terecht dit protest! Moet je is voorstelle dat Nederland niet door zou gaan door een handsbal iedereen iedereen word gek.

kansloos voor Ierland helaas . De Fifa verbied niet voor niets een vierde official op een monitor te kijken . Camera s willen ze ook niet aan beginnen .
Nee natuurlijk niet ... nu kunnen ze mooi wedstrijden beinvloeden en hun commerciele belangen veilig stellen . Ze willen liever Frankrijk dan Ierland op een WK .
Het is een grote corrupte bende dat is het al jaren ,, denk maar aan NL - Brazilie tijdens de WK 's in Amerika en Frankrijk , allebei dikke nep . Of aan Turkije - Brazilie ( wk in korea ) of Italie - Australie ( wk in duitsland ) , of Korea - Italie ( wk in korea) . Ik kan mee ook nog een Belgie - Duitsland herinneren waar niks van klopte.
Zo kun je nog wel even doorgaan .
Altijd dezelfde landen die voordeeltjes hebben .
Zeg maar dat ik spoken zie ,, maar iedereen die zelf voetbalt weet dat een scheidsrechter makkelijk het resultaat kan beinvloeden . Hij hoeft maar 1 of 2 keer net zogenaamd iets niet te zien .
Helaas de commercie wint van het sportieve en grote landen als Duitsland , Engeland , Italie , Frankrijk , Brazilie zien ze liever dan de rest .
Het is toch ook niet te verklaren dat bij EK 's amper discussies zijn en kleinere landen wel kunnen winnen .

Denk niet dat de Fifa deze wedstrijd laat overspelen, dit zullen ze wel zien als een scheidsrechterlijke dwaling en het er dus bij laten zitten. Hoe zuur het ook moge zijn, maar de Ieren zullen zich nu moeten richten op het EK in 2012.

Kan iemand mij kort uitleggen wat er bij Oezbekistan - Bahrein dan precies aan de hand was?

19 november 2009 om 17:40

In die wedstrijd gaf de scheids na een foutief genomen strafschop, een vrije trap i.p.v. de strafschop overnieuw te laten nemen.

Kijk, dat is een aanwijsbare fout. Terecht overgespeeld.

In dit geval hebben zowel de scheids als zijn assistent niets geconstateerd.

Dus gewoon dikke pech voor Ierland.

Fifa gaat het echt niet rechtzetten, hoor.

Oh ja:

Geval van Wamberto tegen Utrecht in de bekerfinale. Werd toch ook niet overgespeeld?
Was ook een grove fout van de grensrechter.

Denk niet dat de protestactie van Ierland iets gaat opleveren, al hoop ik het wel. Extra spanning en ik vind dat ze hier ook bestolen zijn door de handsbal van Thierry Henry. Maar goed, ik oordeel daar niet over.

100% overspelen

A het was buitenspel
B hij controleerde de bal met zijn handen.

het was geen reflex of aangeschoten hij pakte de bal 2 keer vast.
de fifa moet hier echt wat aan doen dit is echt schandalig

http://www.youtube.com/watch?v=0thehkd0ppg

19 november 2009 om 18:21

Het was absoluut geen buitenspel!

19 november 2009 om 18:33

Bijna een halve meter hoor!!!!

zet em maar stil op 0.09sec.

http://www.youtube.com/watch?v=-hztdhj3kaa

19 november 2009 om 19:01

Deze link doet het niet maar ik had het filmpje op een andere link gezien en daar is duidelijk te zien dat er inderdaad een speler buitenspel staat, maar dat is niet Henry. Ik weet niet wie het wel is maar Henry staat er zo'n anderhalve meter achter. Het was dus geen buitenspel.

19 november 2009 om 20:15

Nee het gaat ook niet om henry die buitenspel stond,dat stond hij ook niet,maar de grens had wel moeten vlaggen toen de vrije schop genomen werd en op dat moment stond govou buitenspel en had henry die hands bal niet eens hoeven maken.

terecht protest zonder suc6 vrees ik
ook slecht voor nederland btw, omdat ze nu (zwaar onterecht) in de 2e poule van de loting zitten
van mij mag het duel overgespeeld worden, misschien de 1e wedstrijd gewoon schrappen en een wedstrijd spelen die het beslist?
wie wint, mag naar het wk.
maar dat zal niet gebeuren

gewoon overspelen die wedstrijd ik heb de wedstijd gezien en zag gelijk al dat het hands was waarom kan zo scheids het niet zien die wedstrijd moet gewoon over gespeeld worden.

Slechte verliezers naar mijn mening, kan me nog een wedstrijd herinneren van vorig jaar namelijk Ajax - Heracles Almelo, hele slechte wedstrijd waarin we 0 - 2 achter kwamen in de Amsterdam Arena.
Sulejmani scoorde de 1 - 2, Huntelaar de 2 - 2 en in blessure tijd schoot Suarez de 2 - 3 binnen, maar volgens de arbiter in buitenspelpositie, wat achteraf gezien niet het feit was

Daardoor verliezen we 2 dure punten en eindigen we later op de ranglijst 1 punt achter FC Twente en lopen we dus voor het zoveelste jaar de voorronde van de Champions League mis. Heeft Ajax geprotesteerd. Nee? zo zijn er nog wel meer voorbeelden, maar als dit in Iers voordeel was beslist had ik betwijfeld of Frankrijk dit had aangevochten.

19 november 2009 om 17:28

Dit heeft niks met slechte verliezers te maken. Zo zijn Ieren ook helemaal niet. Ieren zijn mensen die niet tegen oneerlijkheid kunnen. En geef ze eens ongelijk.

Het is trouwens ook een wereld van verschil, een buitenspelgevalletje of een 100% opzettelijke handsbal. Een dubbele zelfs.

19 november 2009 om 17:36

@ Luis.suarez

Dit vind ik wel heel kort de bocht. zitten ook wel paar verschillen aan.

Ajax heeft elk jaar de kans om zich te kwalificeren voor de CL en heeft daar 34 wedstrijden voor, Dat er dan in één wedstrijd een beslissing in jou nadeel uitvalt, moet niet kunnen uitmaken. Ajax zal ook vast wel 2 punten gewonnen hebben dat seizoen door een scheidsrechterlijke dwaling.

Ierland had de kans om zich na 8 jaar eindelijk weer eens te kwalificeren voor het WK dat maar éénmaal in de vier jaar gehouden wordt. Deze pot ging over 2 wedstrijden en als je dan door zo een scheidsrechterlijke dwaling benadeeld wordt, dan is dat heel zuur.

Als oranje door zo een beslissing het WK had misgelopen, hadden wij ook met zijn allen van een grof schandaal gesproken. In dat geval had de Knvb waarschijnlijk ( volkomen terecht overigens ) ook bezwaar aangetekend.

en terecht, zal vat wel niet gebeuren dat deze wedstrijd wordt overgespeeld, maar ik hoop het voor de Ieren.

Dat de scheidsrechter dit mist is nog toch daar aan toe, het blijft een spel van 22 voetballers en 3 (assistent) scheidsrechters.. Een overvolle situatie in het strafschopgebied en dan kun je wel eens iets missen.
Het feit waarom dit evt overgespeeld moet worden is dat dit Opzettelijk Vals Spel is. Henry krijgt hem niet perongeluk tegen de arm (wat het een andere situatie zou hebben gemaakt) maar speelt de bal bewust 2keer met de hand.
De fifa kan het niet maken om nu in te grijpen of naar video materiaal te gaan grijpen.
Zoals bij het Nederlands elftal tegen italie.. Het kost 2 minuten (In totaal is er toch maar 20 minuten zuivere speeltijd in een voetbal wedstrijd), maar het spel word hierdoor wel een stuk eerlijker.

Mocht de Fifa dit negeren maken ze zich compleet belachelijk en het lijkt me verstandig dat Platini zich hier niet mee gaat bemoeien.

Heeft er niks mee te maken! Het is een grote corrupte boeven bende de Fifa. Eerst al met de loting zodat de grote landen elkaar ontlopen in de play offs. Daarna Nederland in Poule 2 doen als nr 3 van de wereld en alles te hebben gewonnen. En het zwakke Frankrijk wel in poule 1?? Het stinkt van alle kanten. Maar na de wedstrijd tegen Ierland te hebben gezien Live wist ik het zeker. De Belangen waren te groot als Frankrijk niet mee doet.

19 november 2009 om 17:46

er word gekeken naar de vorige twee wk's zo simpel is het. nederland was er in 2002 niet
en in 2006 gingen ze na de poule fase er meteen uit. alle landen in poule 1. hebben het allemaal beduidend beter gedaan. zo gaat het al jaren niet zo maar iets roepen als je nergens vanaf weet. En als de scheids wilde dat frankrijk doorging had ie wel de pingel gegeven. of die rand buitenspeldoelpunt ervoor goed gekeurd. dit i s gewoon pech

Ik snap dit allemaal niet meer,
Hoe vaak gebeuren deze dingen het is Voetballl
dit hoord gewoon bij het spelletje,
zoals velen mensen hier willen word het dalijk net als tennis paar keer stil gelegd om te kijken of een bal wel of niet over de lijn is.
dat is geen voetbal meer komop man.
De echte voetballiefhebber houd van het spelletje wat het nu is en beslissingen die gemaakt worden tellen, dat hoort er gewoon bij!

Ik ben bang dat de Ieren geen gelijk krijgen in deze kwestie. De Fifa heeft Frankrijk waarschijnlijk liever op het WK. Misschien vrezen ze wel dat er allerlei discussies oplaaien, of dat landen roepen dat zij óók een wedstrijd overnieuw willen spelen. Opzich begrijpelijk...

ik zie wat reacties wat betreft henry, dat hij eerlijk is enzo...
denk je nou serieus dat hij gaat ontkennen dat het een handsbal was lol :'

gewoon die vent schorsen voor paar wedstrijden, wat een naaistreek.

als hij echt zo eerlijk was ging hij naar de scheids om te zeggen dat de goal niet mag tellen, maar onee dat doe die arrogante fransman niet

Voor de 'grote 'landen is het zoals het nu gaat wel leuk ja .
Nu heb je 3 minuten lang protesten en overleg met de grens ... in die tijd kun je ook op een camera kijken .

Arsenal T, het gaat hier namelijk om veel geld, heeel veel geld. Fouten worden gemaakt, maar dit is geen fout, dit is bewust oneerlijk spel. En het bewuste juichen alsof er niks aan de hand is, je verwacht inderdaad van Henry dat hij daarvoor teveel sportman is, maar zoals je ziet zijn de belangen veel te groot...

19 november 2009 om 17:41

wat zou jij doen als je aan de basis staat van een doelpunt die beslist als je naar het WK gaat.
ik zou er zelf niks om geve al gooide ik die bal erin.

ik vind het dit erg goed van de ierse voetbalbond, gewoon klagen en kijken of het lukt. hoop van wel eigenlijk. zelf vind ik dat frankrijk het niet verdiend om mee te doen. ze hadden een hele slechte kwalificatie en verdienen het niet om mee te doen, vind ik. maarja, de Fifa zal het verzoek vast afwijzen vanwege de status van Frankrijk.
maarja , we zien wel

Ja, pique moest ook naar de scheids gaan toen die in de halve finale hands maakte tegen chelsea. En grosso moest aangeven dat ie een schwalbe maakte tegen australie in de kwartfinale. en maradona moest ook eerlijk naar de scheids lopen en zeggen dat ie met de hand heeft gescoord. en messi vorig jaar die bal met de hand had ie ook naar de scheids moeten lopen, maar van messi vond iedereen het fantastisch ala maradona. luister als je deze weds wil overspelen kan je de voorgaande wedstrijden ook over spelen. en italie in korea twee zuivere goals afgekeurd ik bedoel maar. het is gewoon een fout klaar

19 november 2009 om 17:45

Juist. kan er niet meer woorden aan toevoegen

ierland is gewoon genaait eigelijk.
ik hoop dat ze em over mogen spelen, zou wel klasse zijn van de fifa maar ja ik geef ze weinig kans.
de fifa wil toch liever frankrijk op een wk als ierland

Ik hoop dat dit lukt. Niet geschoten is altijd mis, en in principe hebben ze groot gelijk. Ik hoop dat het duel gewoon overgespeeld wordt. En dan dat de ieren winnen.

Nee inderdaad Arsenal T, maar dat kan toch echt niet meer. Vind het niet getuigen van sportieve klasse, maar ja dat is de laatste tijd ver te zoeken in het voetbal, behalve als er wat ergs gebeurt zoals met het overlijden van Robert Enke (r.i.p). Vind dat Henry zich hier niet populair mee maakt en dat terwijl z'n carriere al een beetje in het dal zit...

Mooi moment om de discussie van videobeelden aan te wakkeren. Helaas voor de Ieren zal dit te laat zijn. Laten we gewoon het systeem van Hawk-eye invoeren. 1x per helft mag de aanvoerder van het team de 4e official raadplegen om de beelden te bestuderen. Alleen wanneer de scheidsrechter Overduidelijk een foute beslissing gemaakt heeft, kan zijn beslissing teruggedraaid worden. Bij twijfel gewoon de beslissing van de scheids respecteren.

Gewoon een maximum van 1x per helft hanteren en kijken hoe dit in de praktijk uitpakt, misschien in topwedstrijden (cl-finaleronden / WK / EK) 2x per helft. Het moge na gisteren duidelijk zijn dat er wel erg grote belangen spelen en dat die beïnvloed kunnen worden door foutieve beslissingen. Ik ben bang echter dat een protest van de Ieren geen zin heeft, hoe onterecht ook.

Goede stap van Ierland. Al was ik wel voor Frankrijk, ze verdienden het niet om zo door te gaan.

19 november 2009 om 17:53

Ze verdienen het in ieder geval niet om ZO door te gaan. Henry heeft helaas niet naar Pazzini gekeken afgelopen week.
Maarja als het over gespeeld zou moeten worden dan zou het weer op 0-0 beginnen en wordt het heel lastig voor de Ieren

Zeer begrijpelijk maar, volgens mij, compleet zinloos. Ondanks dat er mogelijke jurisprudentie zou bestaan kan ik niet geloven dat de Fifa het 'grote' Frankrijk zo zou 'benadelen' (ondanks dat je het misschien terecht zou kunnen vinden)...

19 november 2009 om 17:54

De vraag is of er sprake is van benadeling. En natuurlijk of Frankrijk nog de titel groots mag dragen. Dat betekend, als ze er niet op ingaan, dat ze geen strikt beleid voeren. Als je het in 2005 met 2 kleine landen doet, moet het in 2009 ook met 2 wat grotere landen doen!

Beleid voer je niet naar aanleiding van namen, maar naar aanleiding van regels die daarin staan. En op grond van dat zullen ze toch de Ieren gelijk moeten geven.

Inderdaad Frankovici.

Het is ook al bekend dat de wedstrijd niet zal worden overgespeeld (al eerder gepost hier op Vz).
Maar het kost helemaal geen extra tijd en aangezien de belangen zo groot zijn, zelfs in de Jupiler League moet dat er gewoon zijn. De 4e man kan binnen een minuut zien of het echt een fout is of niet, dit kan samen met de 2 aanvoerders en de scheids bekeken worden en o.b.v. de beelden een nieuwe beslissing worden gemaakt.
Kijk naar italie - ned.
En aangezien de wedstrijd toch vaker stil ligt dan dat er gespeeld word, aangezien het aantal zuivere speelminuten vaak niet meer is dan 30 min per wedstrijd vind ik dat ze dat argument niet meer kunnen gebruiken.

19 november 2009 om 17:54

Dat was niet op basis van de beelden maar dankzij Pazzini zelf, die aangaf aan de 4e official dat het hands was.

19 november 2009 om 19:54

Toen hij zijn handen in de lucht stak bedoelde hij niet: "kijk scheidsrechter, deze gebruikte ik om een goal te maken."
Hij was gewoon zijn goal aan het vieren.

Eerst juichen en dan zelf aangeven dat ie hands maakt?
Dat was alleen om het goed te praten, dat en Henry moeten hiervoor gestraft worden. Zo speel je geen voetbal, hierbij is goed te zien dat het bewust vals spel is, dat moeten ze net als die harde tackles van tegenwoordig strenger gaan aanpakken..

Eigenlijk maakt de Fifa zichzelf helemaal belachelijk door helemaal niets te doen aan deze overduidelijke manier van valsspelen. Eigenlijk beloont ze het valsspel opdeze manier met de kwalificatie (op deze manier) van Frankrijk.. Er is maar 1 optie: overspelen; 1 duel op vreemde bodem en de winnaar plaatst zich (immers de eerste wedstrijd en de tweede wedstrijd kan je tegen elkaar wegstrepen). Maar ik ben bang dat de commercie het hier wint, want Frankrijk is voor de Fifa veel aantrekkelijker dan Ierland op het komende Wereldkampioenschap.

terecht dat Ierland dit probeert ze waren ook beter dan Frankrijk en als dit echt gebeurt dat het word overgespeeld zou er wel gerechtigheid zijn.

1. het gebeurt in principe nooit, een wedstrijd overspelen ivm foutje arbiter
2. de hoge heren hebben liever fransen dan ieren op een wk
3. platini, bobo, regelt dit wel even. over een week horen we hier niets meer van.

19 november 2009 om 18:32

1. Nee, maar bijna elke wedstrijd is er wel zo'n fout die niet gezien wordt.
2. Dat maakt mij niet uit, ze moeten gewoon volgens de regels handelen.
3. Ik denk dat er in Ierland nog een enorme staart aan komen gaat, ze hadden immers al bijna hun zuid-afrika kaartjes gekocht.

Vroeger gebeurde dit ok allemaal. Alleen toen werd er niet op gelet. Nu doet ieder club/land alsof alles gezien moet worden en elke 4kantemeter van het veld bekeken moet worden. Alles gaat nu over de fouten van de scheidsrechter. Als er een overtreding word gemaakt dan laten ze 5 keer de herhaling zien om te laten zien dat het echt een overtreding is. Ik vind dat alleen de herhaling van de doelpunten er mogen zijn. Anders worden er 300 fouten in en wedstrijd gemaakt. Ja het komt daardoor en daardoor. Kijk eerst bij jezlf. Volgens mij heeeft Ierland ook allemaal kansen gemist. Dan was de wedstrijd al afgelopen...

Dat wordt volgend jaar in de Europa League experimenteren met nóg een extra arbiter, dan sta je op 7 stuks. Hebben die ook al bijna weer een elftal compleet.
Maarja, zeg eens eerlijk, die extra arbiter is alleen maar goed voor het voetbal. Het wordt er tenminste een stuk eerlijker op. In het hockey is dit al ingeschakeld: 1 x per wedstrijd mag de aanvoerder van het team aangeven dat er een arbiter nog een keer naar de beelden kijkt. De aanvoerder moet hierbij wel aangeven om wat voor overtreding het hier gaat, en niet omdat er iets gebeurd zou kunnen zijn. Hij moet echt zeggen dat het om bijvoorbeeld Hands of een Slaande Beweging gaat. Dit zou de ideale aanwinst zijn voor het Europese voetbal.
Ik zeg: doen!
Edit: Deze goal had inderdaad nooit geteld mogen worden, ik weet niet wie er naar het WK zou gaan als die goal niet geteld had, maar ik zou het eerlijk vinden als de match over gespeeld wordt.

Niet te geloven! alsof dit de enige wedstijd in de geschiedenis van het voetbal is die oneerlijk is verlopen! Hiermee zet de Ierse bond zichzelf aleen maar voor lul.

19 november 2009 om 18:29

"de Ieren verwijzen in deze situatie naar de Wk-kwalificatiewedstrijd Oezbekistan-bahrein in 2005. Op basis van een ‘technische fout van de scheidsrechter in deze wedstrijd’ werd het resultaat van die ontmoeting ongeldig verklaard door het organiserend comité van het Wk."

Het is al eens eerder gebeurd, waarom zou het niet kunnen (omdat de Fifa Frankrijk graag op het WK ziet).

19 november 2009 om 18:33

nee, omdat ze anders 1001 andere wedstrijden overnieuw moeten spelen.

maar 1 oplossing voor dit gedonder : videobeelden!!

19 november 2009 om 18:38

Dan mag de wk finale 2006 ook opnieuw omdat volgens de regels die toen golden, de scheids niet met behulp van video bislissingen mocht nemen!

Je hebt een punt Rodenski, ben het met je eens.
Het spel en dat is bij meerdere sporten zo, gaat tegenwoordig heel snel. In een fractie van seconden moet een beslissing worden genomen en het is niet te verwachten van mensen dat dit altijd maar zo maar kan. Met beelden erbij zou het hierdoor een stuk gemakkelijker.
Als er ook maar enige twijfel was geweest of het wel bewust of niet bewust (hand naar de bal, bal naar de hand) maar dit was overduidelijk de bal 2x met de hand terug tikken om de bal in het spel te houden.
Als fifa hier de ogen voor sluit word inderdaad het Bewuste vals spelen beloont..

ik weet niet wat ik er van moet denken van zulke situaties.
volgens mij is het wel gezien door de scheids maar omdat ze liever willen dat er wat grotere landen deelnemen aan het wk dat er niet voor gefloten word.wie kijkt er nu naar en wk waar alleen maar matige landen aan mee doen. t moet aantrekkelijk blijven tog. doe mij maar gewoon de competitie

Ik vind dit echt onzin...het doelpunt had niet mogen tellen...maar er zijn zoveel doelpunten gevallen die niet hadden mogen tellen...als de fifa besluit dat dit overgespeeld moet worden...heb je binnen de kortste keren honderden wedstrijden die over moeten worden gespeel omdat de scheidrechter iets fouts heeft gedaan...

Ik snap wel dat ze dit doen, maar ik denk ook dat de F A I weet dat het een kansloze zaak is.

Al zou het voor het voetbal misschien wel goed zijn. Maar daar heb ik ook vraagtekens bij.

Laten we nu eens uitgaan van de hypothetische stelling dat Nederland zo een doelpunt had gescoord...zou iedereen die Henry nu een ettertje vindt er dezelfde mening op nahouden over die "nederlandse" Henry ? Zouden er hier evenveel pleidooien gehouden worden om de wedstrijd te herspelen in naam van de fairplay ?

Ik herinner me dat Bergkamp met volle studs op een tegenstander ging staan (tegen één van de voormalige Joegoeslavische staten). Werd er toen ook schande gesproken over Dennis na die uiteindelijk gewonnen wedstrijd ?

Ik vind het nogal hypocriet Henry met de grond gelijk te maken. Henry is ondanks dit voorval in mijn ogen nog altijd één van de sportiefste spelers die er zijn en wat kon hij meer doen dan nadien gewoon toegeven dat er inderdaad hands was ? Hij zou bij de scheids gegaan moeten hebben en verklaren dat hij het zaakje belazerd heeft ? Redelijk naïef denk ik dan... De voetballer die dit doet ten koste van zijn eigen Wk-ticket verdient de nobelprijs van de vrede...

Het enige wat je kan hopen nu is dat dit voorval de aanvaarding van electronische middelen versnelt maar tot op heden is de scheids nog altijd de man met het laatste woord en wordt aan de groene tafel niet weergekomen op een genomen beslissing.

We kunnen dit allemaal jammer vinden maar zo werkt het nu eenmaal.

ik hoop erop, als je als ierland zo'n goede kwalificatie speelt, thuis vervelend verliest maar het uit weer goed maakt, en dan op zo'n manier eruit gedondert worden, dan kan niemand maar dan ook niemand zeggen dat frankrijk meer recht heeft op het wk.

dit duel moet gewoon overnieuw gespeeld worden op neutraal terrein.
Fifa laat je ballen een keer zien en ga voor de juiste beslissing!

Eerlijk gezegd.. als je de helewedstrijd gezien hebt(90 hier heeft niet eens de wedstrijd gezien)dan zal het toch frankrijk zijn die alsnog doorgaat als het overgespeeld moet worden. Frankrijk had meer balbezit, meer kansen, en ook nog een penalty moeten krijgen.

En eigenlijk hebben de ieren dit puur aan zichzelf te danken, omdat ze eerder 2 enorme kansen lieten liggen (1 op 1 met de keeper). Als ze die hadden gemaakt dan was dit alemaal niet gebeurd. Helaas pindakaas.

Denis, het gaat hier om het feit dat er Bewust word Valsgespeeld.
In de gevallen waar getwijfeld word of je niet duidelijk kunt maken dat de speler het "bewust" doet is de beslissing aan de scheidsrechter.
Hier valt niet aan te twijfelen..

19 november 2009 om 19:10

Precies wilde het net zeggen!!!!! Henry probeert bewust de algemene gedragscodes en regels te omzijlen. Een penalty bijvoorbeeld die onterecht wel of niet wordt toegekend is iets heel anders. Als je dan naar het verleden gaat kijken zijn er maar weinig wedstrijden die op zo'n verschrikkelijk onsportieve manier werden beslist. Ethisch gezien zou de Franse bond Henry gewoon een dikke boete moeten geven!

De Fifa kan op z'n minst Henry schorsen wegens onsportief gedrag.

Het zou voor het sportieve voetbal een enorme vooruitgang zijn als deze wedstrijd overnieuw wordt gespeeld.

De Ieren hebben in ieder geval mijn zegen voor een overwinning...

Laten we het hopen

Zowel frankrijk als uruguay hebben dmv bewust valsspelen het Wk gehaald. Dit moet niet beloond , maar bestraft worden. Hierdoor word het voebal eindelijk eerlijk en durft niemand meer vals te spelen.

De Fifa en de Uefa willen liever Frankrijk op het wk zien, brengt meer geld in het laatje, door de corruptie van Blatter en Platini. Daarom zal de Fifa niks doen met dit protest.

Als ze sportief zijn, laten ze deze wedstrijd overspelen. Maar ik schat de kans minimaal, helaas.

Natuurlijk is het ongebruikelijk om een wedstrijd zo over te spelen, maar dit was toch een bijzonder duel. Een Wk wordt ook maar eens in de 4 jaar gehouden. En de Fifa heeft natuurlijk liever Frankrijk dan Ierland op het Wk. Maar ik begrijp het volkomen dat ze hiertegen protesteren. Ik blijf geen voorstander van elekronische apparatuur en je moet de scheidsrechter nemen zoals die is, mét zijn menselijke fouten. Maar toch lijkt het me niet onlogisch om het over te spelen, voor zo'n groot eindtoernooi, elke nationale ploeg wil daar spelen, en als je dat dan op zo'n manier misloopt, is dat te zuur voor woorden. Ben benieuwd wat de Fifa doet, al denk ik dat ze het hierbij laten.

eerlijk gezegd ruikt die goal wel een beetje naar omkoperij..
Als de fifa deze speculaties de kop wil indrukken kan zij dit het beste doen door inderdaad de wedstrijd over te laten spelen en door serieus werk te gaan maken van dat camera-systeem.

Ik denk zelf ook wel dat meneer Platini hier aardig zn lepel van in de pap heeft..
En dat al lang voor deze wedstrijd gespeeld werd maarja.. daar zullen we nooit iets van
zien of horen ben ik bang..

dan zou je die wedstrijd van argentinie-engeland ook over nieuw moeten laten spelen.
ging ook om zeer grote belangen! de hand van god!!!!
het verschil is dat er in deze tijd veel meer media aanwezig is

Die hensbal was inderdaad niet proper maar ik vond dat ierland geen aanspraak kon maken op de overwinning. Als je zo voor je goal gaat terug kruipen dan weet je dat dergelijke discutable fase in je nadeel kunnen uitdraaien maar dan heb je het wel zelf gezocht.

19 november 2009 om 21:32

@tonymonty heb je de wedstrijd gezien . Ierland groef zich niet in en had de betere kansen..... het arbitrale trio blundert gewoon door buitenspel en handsbal over het hoofd te zien!

19 november 2009 om 23:05

Onglooflijk, deze reactie.. Ik denk dat je naar het F-jes team van Fra-irl hebt gekenen..

Ont: Ik hoop dat de Fifa de ballen heeft om dit duel over te laten spelen.. En dan hopen dan Henry een een flinke natrap krijgt, want als je breed glimlachend het veld verlaat naar zo'n Actie, ben je geen inernational waardig.. Punt.

gewoon overspelen en dan die scheids van Chelsea - Barcelona laten fluiten dat was er ook zo een die zag per ongeluk ook niks .
De fifa \ uefa bepaald wie wint en niemand anders ,,, daarom komen er ook geen camera 's

Als Frankrijk een beetje vent is accepteren ze dit zelf, als zie ik het niet gebeuren.

Ik hoop voor de ieren dat de wedstrijd wordt overgespeeld, maar ben er bang voor.
Want de grote baas van de eufa is Michel Platini. En die beste man komt uit Frankrijk.

er moet gewoon een videoscheidsrechter komen. en de regel dan net zo formulieren als in het hockey:
de aanvoeder moet duidelijk omschrijven wat de overtreding is. wordt die overtreding niet waargenomen op de beelden. dan blijft de beslissing van de scheidsrechter staan.
dus iets op goed geluk roepen in de hoop dat er ook maar iets is heeft geen enkele zin

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren